القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرة في قبضتي الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات


رواية صغيرة في قبضتي الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية صغيرة في قبضتي الفصل الحادي والثلاثون 31بقلم إيه عيد حصريه في مدونة قصر الروايات 



 #صغيرة_في_قبضتي

#Small_in_my_fist


خرجت من غرفة الملابس وهي تضحك بطفولية.


كانت ترتدي بيجامة بحما*لات وهوت شو*رت. 


خرج من وراها وهو عا*ري الصد*ر، ويرتدي بنطاله الاسود.

قرب منها وحاصرها عند التسريحة.

نظرت له بخجل، وهو شالها من وسطها وقعدها علي التسريحة.

نظرت لرأسه قائلة :انت اتعورت.

وضعت يدها علي الشاش الابيض واعينها حزينة.

وضع يده علي خص*رها مقترباً منها. 


قالت بحزن:كنت حاسة ان هيجرالي حاجة...انت مشيت، وعمر خطفني د دا...مد ايده عليا.

نظر لها ،وقبض علي يده بقوة...اعينه تطق شرار. 

قالت والدموع تتجمع في اعينها:اخد مني الفيلا، والشركة...و وضر*بني.

نظر للاسفل بغضب،بحده... بِشر.

وضعت يديها الصغيرة علي خده قائلة :بس انا كنت متأكدة انك لسة موجود، كنت بحلم بيك...كنت حاسة انك مش هتسيبني.

نظر لها واقترب وحضنها وهو يدفن وجهه في رقب*تها... بادلته الحضن وهي تعانق رقب*ته....اما هو فكان يفكر كيف سيقت*ل ذالك اللعي*ن.


كان يشعر بدموعها الدافئة علي كتفه... حاوط خص*رها وقربها لعنده بشدة.

قال بصوته الرجولي الهادي:بَحبك.

ابتسمت بخفة،وابتعدت مسحت دموعها بضهر ايدها.

كان ينظر لها وصامت منتظر منها ان ترد.

نظرت له وتقابلت اعينهم.

قال:نفسي اسمعها منك تاني.

سكتت شوية، ثم قالت بابتسامتها البريئة :بحبك.

وكأن صد*ره انشرح وشعر بالهواء تدخل رئتيه.


اقترب منها ونظر لها، حملها بين اذرعته كا الطفلة الصغيرة، وهي تلف اقدامها حول خصره. 

وضعها علي السرير ونظر له وهو فوقها، ابتسم بخفة قائلا بهمس:وحشتيني.

قالت بخجل:شكرا.

ضخك بخفة قائلا :ايوا يعني اعمل بيها ايه برضوا؟!

قالت بخجل:انا تعبا*نة اوي...ومنمتش من امبارح.

اتنهد بهدوء.

واستلق بجانبها ،وشدها لحضنه ورأسها علي صد*ره.

وضعت يديه علي معدته المعضلة، ثم تحركت ناحية الحر*ق الذي علي جمبه.

وضعت انمالها عليه بخفة، وهو ينظر لها بهدوء.

رفعت انظارها له قائلة :مين ال عالجك؟!

قال بهدوء:دكتورة...اخدوني القرية بتاعتهم، وعالجتني.


نظرت له بهدوء،ولكن بغيرة :اممم...يعني واضح انا شافت جس*مك.

ابتسم بخبث ينظر لها:اه...هي وبنات القرية.

نظرت له بصدمة قائلة :نعععم!!!

ضحك بخفة، وظهرت غمازاته الحا*دة، كان يحرك لسانه داخل فمه بطريقة مثيرة.

نظرت له بغيرة:انت بتهزر...صح؟!

ابتسم قائلا :نامي.

قالت بضيق:جاوبني الاول.

قال :مش فاكر...انا مكنتش بفكر غير في واحدة بس.

قالت:مين؟!

نظر لها بعمق قائلا :هي عارفة نفسها.

خجلت، وحاولت عدم  الابتسام، ونزلت بأنظارها للاسفل.


وضع جانب اصبعه علي ذقنها، يرفع وجهها له، نظرت له وهو اقترب منها اكثر يدفن وجهه في رقبتها.

حاوط خص*رها بقوة، وهي تضع يديها علي كتفه المعضل العا*ري.

ادخل يده من اسفل البجامة وهو يحاوط خصرها بقوة وتملك.

يدفن وجهه في رقب*تها يطبع علا*مات ملكي*ته بعشق.


فجاة تأوهت بقوة.

ابعد وجهه ونظر لها، وهي وضعت يدها علي معدتها.

نظر لها باستغراب :في ايه؟!

قالت بدهشة:مش عارفة، حسيت بحركة.

نظر لمعدتها مبتسماً قائلا :معقول بتتحرك!!!

ابتسمت وفجاة اتصدمت وتأوهت مجددا.

نظر لها وابتسم :بتغير من ابوها منك.


نظرت له بغي*ظ وضر*بته علي كتفه بزعل:تقصد ايه؟! تقصد انك هتحبها اكتر مني.

ضحك بخفة وقرب منها واضعاً جبينه علي جبينها:قولتلك...انتي ليكي الاولوية.

ابتسمت بخجل، وهو استلقي علي السرير، واخذها لحضنه ويضع يده علي معدتها يحركها بهدوء وحنية واضحة.


نظرت له بابتسامة خفيفة وهي تنظر له، واعينه علي معدتها مبتسماً ابتسامته الخفيفة الهادئة.

اغمضت عينيها وهي مازالت مبتسمة، تدعي ربها بأن لا يكون هذا حُلم.


وهو نظر لها، ابتسم واغمض عينها وهو يضمها له اكثر...اصبحت هي امانه، وهو امانها.

وماذا يحتاج  اكثر من زوجة يرتمي بحضنها وقت التعب، لا يشعر بأي هموم عندما يكون معها، يشعر بالراحة والامان... كما تشعر هي.

تكون هي ملجأه وهو ملجأها.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في الصباح في شقة زين.


استيقظ من نومه، وقام غير هدومه ولبس بدلته المعتادة.

خرج واندهش.

لقي رنا واقفة جمب شنط، واضح انها كبيرة...شنط هدومها.


اقترب منها بسرعو قائلا :رايحة فين؟!

قالت بابتسامة:بشكرك انك خلتني عايشة معاك المدة دي كلها...بس انا لازم امشي.

قال:هتمشي فين؟!

قالت بهدوء:هرجع السكن، خلاص انا داخلة علي امتحانات...وهشتغل ان شاء الله بعد ما اخلص.

قال بضيق:طب ما تفضلي هنا لحد ما تخلصي.

قالت :مينفعش...مينفعش افضل كل دا مع شخص غريب عني.


قال بضيق:وهو انا غريب؟!

اتنهدت وقالت وهي تنظر للاسفل:اه.

سكت،لم يتوقع ردها... وهي نظرت للاسفل جلست الليل بطوله تفكر مع نفسها وتعيد كلامها وتصرفاتها، علمت بأن هذا لا ينفع وانه لا يجوز... لذا قررت الابتعاد ويكفي معاصي للان.


اتنهد ولف وعطاها ضهره قائلا :اتفضلي.

نظرت له ،وبعدها لفت اخذت حقيبتها وخرجت نظرت له نظرة اخيرة... وبعدها غادرت.


لف ونظر للبابا بحزن قائلا :شكلي انا ال اتجننت...ازاي افكر بالطريقة دي، ازي اتعودت وجودها، وانا طول حياتي وحداني.


سكت وقعد علي الكرسي وهو بيفكر فيها، بيفكر في كل حاجة عملتها في الشقة، لما كان بيصحي علي صوت الاطباق او اي حاجة تتكسر في البيت... مش قادر ينكر انها كانت مزعجة، بس ازعاجها عجبه... واتعود عليه.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


في قصر السيوفي في غرفة براء.


ادم فتح عينه ببطء، ولم يجد براء بجانبه... قام قعد وهو ينظر حوله.

قام وقف واتجه لغرفة الملابس.


وقف عند الباب واتصدم، ظل يتأملها من اعلي لاسفل وهي تنظر للمرآة.

رأت انعكاسه ولفت مبتسمة ابتسامتها البريئة قائلة :ايه رأيك.

ابتسم وهو ينظر لها من اعلي لاسفل ببطيء.


كانت ترتدي دريس واسع بأكمام واسعة لونه ابيض وسماوي، ولكنها ترتدي معه طرحة لونها مخطلت بالابيض والازرق.


وقد تحجبت....بحجاب كان يذيدها جمالاً ورقة.

قال بابتسامة :مفيش نقاب بالمرة!

ضحكت بخفة قائلة :حاضر، بس افكر في الموضوع.

اقترب منها وبا*س جبينها بمحبة قائلا :انا فخور بيكي.


تنفست الصعداء، لم يقل لها لحد هكذا من قبل...شعرت بقلبها يرفرف من كلمة صغيرة.

ابتسمت له، وهو اقترب وطبع قب*لة صغيرة علي خدها.


قال:استنيني هنا... هخلص وهطلعلك.

اومأت له مبتسمة،وهو اخذ ملابسه ودخل الحمام.


فجاة تلفونها رن.... اندهشت دي كانت هالة. 


ردت بهدوء:الو.

هالة بصوت مبحوح:عاملة ايه يا براء؟! انتي كويسة.

قالت:الحمد لله، كويسة.

قالت هالة بحزن:انتي معرفتيش ال حصل لعزيز.

قالت بأستغراب:ايه ال حصل؟!

قالت هالة بدموع:د دا اتو*في.


اتصدمت ،ونظرت امامها و........

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close