روايه بناتى حياتى الفصل الثالث 3بقلم ولا يحيى
روايه بناتى حياتى الفصل الثالث 3بقلم ولا يحيى
بناتي حياتي
الحلقه التالته
تقف العربيات قدام بيت الجده في المنصوره في حي هادي جميل وكل بيت قدامه جنينيه صغيره خاصه بيه
فريد و هو واقف قدام البيت في انتظارهم : حمدالله علي السلامه نورت المنصوره يا فؤاد
فؤاد وهو يحضن اخوه : منوره بيك يا حبيبي
فريد : ازيك يا دكتوره نورتي مصر كلها
منى : الحمد الله يا حج فريد منوره بيك صحتك عمله ايه
فريد: الحمد الله بخير الغالين ولاد الغالي ازيكم يا بنات ايه القمرات دي
البنات يسلمو علي عمهم بحب وشوق ففريد طيب والكل بيحبه
فريد : ادخلو يلا الحجه من الصبح وهي في المطبخ مصمم تعمل الاكل بنفسها
فؤاد : ربنا يديها الصحه بصراحه اكل الحجه مافيش زيه
رشا وهي تضم لين ولسه مطلعوش وواقفين قدام البيت
رشا :وحشتيني يا بت ايه الغيبه دي اول مره متنزليش في نص السنه
لين وعيونها علي الواقف عند عربيته وبيقرب منهم : ما انتي عارفه يا رورو ثانوي بقي وكان لازم اركز
سليم وهو بيقرب من احمد وسيلا وعيونه علي لين
احمد : ايه يا عم الزفت انا ما صدقت ارتاح منك ومشفش وشك النهارده
(سليم واحمد اصدقاء وبيشتغلوا في شركه ديكور سوا وبيرتبوا يفتحوا شركه خاصه ليهم هما واتنين اصحابهم )
سليم :.زفت ! ماشي ياحمد انا هسكت بس عشان خاطر سيلا عارف ان سيلا هتاخد حقي (ويسلم عليها )ازيك يا سيلا حمدالله علي السلامه
سيلا ببتسامه :الله يسلمك يا سليم اخبارك ايه وازي طنط
سليم : الحمد الله بخير ( و يروح ناحيه لين ويسلم عليها)
سليم بهدوء وعينه في عيون لين : ازيك يا لين حمدالله علي سلامتك الدنيا بحالها نورت
لين وقلبها بيدق وايدها بتترعش من لمسة سليم ونظرته ليها
لين : الحمد الله الله يسلمك ازي طنط وشروق و مروه
سليم : بخير شروق اول ما تعرف انك وصلتي هتيجي تجري اصلك متعرفيش هي بتحبك وانتي وحشتيها ازاي
رامي وهو غيران لانه عارف محاوله سليم التقرب من لين
رامي : يلا نطلع مش هنفضل واقفين في الشارع كده الكل طلع وناناه مستنيكم ( ويبص لسليم) ما تتفضل يا سليم تتغدا معنا
سليم بنظره غيظ لانه عارف حب رامي للين
سليم : لا تسلم انا عندي مشوار بس هرجع بسرعه وجيب شروق ونيجي نسهر معكم
سيلا :خالص واحنا هنستناكم نسهر للصبح سوا
ويدخل الجميع لبيت الجده
الجده : اهلا اهلا ببناتي و حبايبي
سيلا ولين يجروا لحضن جدتهم وضمتهم هما الاتنين
لين :وحشتيني يا ناناه اوي
سيلا : وحشتيني يا حصيبه يا قمر
الجده ببتسامه وفرحه : يا بت قولي ناناه ايه حصيبه دي
سيلا : ناناه مين دا انتي شكلك اصغر مني وبعدين دا انا ناويه في فرحي اسيب الكل واديكي بوكيه الورد وونجوزك بعدي بقي ونفرح بيكي
فيضحك الجميع وتضرب الجده سيلا علي ايدها
الجده : يابت اعقلي انا عارفه انتي هتجوزي ازي
لين بضحك : متقلقيش يا ناناه احنا جيبنا الكتالوج بتعها معنا و هنديه لاحمد ونمضيه اقرار ان البضاعه لا ترد ولا تسترجع
فيضحك الجميع علي شقاوه البنات وكلامهم وبعد فتره من الكلام والهزار والضحك
.
الجده :طب يلا قوموا ناكل دا انا عمللكم كل الاكل البتحبوه
فؤاد وهو يبوس ايدها وراسها : تسلم ايدك يا ست الحبايب
ويذهب الجميع للسفره للاكل
لين : الله رقائق وممبار احمدك يا رب
سيلا : ايه دا كله حرام عليكي يا ناناه انا مش هقدر اقاوم وكده هتخن علي الفرح
الجده : ياختي اتخني خلي الواد يلقي حاجه فيكي يمسكها ولا يا حبت عين امه هيلقي عصايه في ايده
فيضحك الجميع
سيلا بكسوف : في ايه يا حجه انتي بتشرديني قدام خطيبي
لينتهي الغداء بضحك وهزار ومعكسات البنات ل الجدتهم وعمامهم
وبعد الغدا الستات تشيل الاكل ويعملوا الشاي
والجده تعقد مع ولادها الصبيان في الصالون
فايز بضيق وحزن : بقي يعني يا فؤاد مكنتش عارف تجيب امير معاك وانت راجع
فؤاد : انت عارف يا فايز امير دراعي اليمين وهو مكاني في الشركه وبعدين يا سيدي هو نازل قبل فرح سيلا بكام يوم
فايز بحزن لبعد ابنه : انا مش عارف الواد دا هيفضل بعيد عن حضني لحد امتي انا كبرت وعاوزه معايه وجمبي بقي
الجده : كبيرت ايه يا فايز دا انت اصغر عيالي وبعدين مهو قالك يا حبيبي انه هيجي عشان فرح سيلا يعني هانت اهو
فايز : اعمل ايه بس يا ماما تعبت انا مكنش المفروض اسيبه يبعد عني من وهو صغير كان لازم يتربي في حضني وكنت طلقتها هي وغارت
فريد بحزن علي حال اخوه : وبعدين يا فايز انت بتعيد في القديم ليه وبعدين سلوي بنت عمك وبتحبك وكانت حامل كنت تطلقها ازي بس
الجده : وبعدين هو راح فين ما اتربي في حضن اخوك وانت عارف فؤاد ومنى بيحبوه قد ايه
فؤاد : والله امير دا ابني وعمري ما اعتبرته غير كده
فايز وهو بيطبطب علي رجل اخوه : انا عارف يا خويه انك بتحبه وكنت احن عليه مني ربنا يباركلك و يخليلك مراتك و بناتك
فؤاد ببتسامه : ويخليلك ولادك ويفرحك بيهم يا حبيبي وانا يا سيدي قررت افتح فرع لشركه في مصر و هخلي امير يمسكه ويفضل معك علي طول ايه راءيك
فايز وهو يحضن اخوه : ربنا يزيدك من نعيمه يا حبيبي
وفي الحديقه الصغيره الخاصه بلبيت قعدين البنات سيلا و لين ورشا وسميه وسها
سيلا : هي البت ريهام هترجع امتي من السفر
رشا : كمان 10 ايام ان شاء الله هتيجي هي وجوزها وابنها يوسف هتجنن وشوفه صوره صغير كده وعثل
لين ببتسامه : انا مش مصدقه ان ريهام بقيت مامي خالص وتعرف تتعامل مع اطفال دي كانت بتخاف تبص عليهم
سيلا بضحك : فكرين لما ايمان مرات انكل فاروق ولدت صبا وريهام اول ما شافتها بتقولهم ايه دا دي معندهاش سنان و فضلت تعيط ههههههههههه
ضحكو البنات كلهم لما افتكره شكل ريهام
سميه : دا انا نفسي اعرف عملت ايه اول جوزها دي اتعملت ازاي
رشا : ما دا الكان مخوف ماما وكانت رفضه تسافر عروسه معه بعد الفرح علي طول بس الحمد الله محمد طيب وابن حلال و عرف يتعامل معها
سها : ايه راءيكم نخلي ريهام تجيبلنا الفساتين من امريكا معها
سميه : لا انا بحب اشوف فستاني وقيسه وشوف شكله عليه بعيني قبل ما اشتريه
لين وهي تشرب العصير وتبص عليهم : انا جيبت الفستان بتاعي اصلا
سيلا وهي مستغربه : جيبتيه امتي انا مسيبتكيش خالص وكل ما ننزل نشتري حاجه رجلي علي رجلك
لين بعفويه ومن غير ما تاخد بالها : جيبته من دبي لما كنت مع الب
( وتسكت وترفع حوجبها لفوق لما تفتكر ان سيلا متعرفش بليوم ال راحو فيه دبي)
سيلا وهي تنقض عليها وتمسكها من هدمها من عند كتفها زي الحرميه
سيلا : دبي رحتي دبي ومقولتيش دا انا هموتك وال لا اموتك انا ليه انا هسيب لمامي الطلعه دي
لين بالم من سيلا المسكه وقعده عليها : ااااي اي هتموتيني قومي بس وانا حكيلك
قامت سيلا ورجعت مكانها : اتفضلي احكي حالا وبالتفصيل واياكي تنسي حاجه انا بقول اهو لا وال اقولك هي مامي الهتخليكي تقولي بتفصيل ياااااا
لين وهي بتسكتها : هحكيلك والله اصبري بقي
( وحكيت ليهم كل الحصل اليوم دا والعمله فيهم طلال وعدي
البنات وسيلا عملين بيضحكه)
سيلا بضحك : اهو الواد طلال دا تربيتي وانا العلمته يعمل مقالب
رشا : ياخبر يا لين ومخفتيش تسافري لوحدك وتركبي طياره
لين : هخاف من ايه انا عارفه دبي نزلتها كتير مع بابي و الطياره ركبتها اكتر ما قعدت في بتنا
سيلا بغيظ : بس انا هوريك يا لين عشان تروحي من غيري وانتي عارفه اني كنت هموت وروح دبي اشتري جهازي من هناك
لين لترضي اختها : يا حبيبتي انا جيبتلك كل الميكب ولانجري الكان نفسك فيهم وجيبتلك كمان فستان الحنه بس ايه وووووا هيجنن عليك
سيلا بفرحه وتحضن لين : ايوه بقي هي دي لينو حبيبتي و تبوسها
يدخل سالم ابن فايز في الوقت دا
سالم : اوعي بقي وانا قول هو ايه النور الطالع من بيتنا دا
سيلا : لا يا واد كل بعقولنا حلاوه انت كنت فين يا واطي انت مش عارف ان احنا رجعين النهارده
سالم وهو يقرب من سيلا ويسلم عليها ويبوس ايدها زي الافلام
سالم : اعمل ايه بس يا ستي عمامك سابو المحلات ومشيوا هما وانا ادبست في القعده مكانهم لحد ما اقفل
ويقرب سالم من لين وينزل قدمها وهي قعده علي الكرسي ويبصلها بفرحه
( سالم مش بيحب لين الحب الاحبه ال عارفينه هو بس شايف انها العروسه المثاليه وان مافيش بنت زيها دلوقتي ادب واخلاق ورقه وجمال بس بيتمنالها السعاده عموما غير ان سلوي عماله تلعب في دماغه عشان يخطبها نفسها حد من بنات مني يبقي تحت ايدها )
سالم : هو انا لو حضنتك وبوستك علي قد ما انتي وحشاني هيحصل حاجه والله ما هيحصل حاجه
لين وهي عارفه طريقته وبتحب سالم بس زي اخوها هي بتعتبر ولاد عمامها كلهم اخواتها
لين : لا يا سلوم مش هيحصل بس غير ان رقبتك دي هتمش لوحديها بعيد عن جسمك
سالم بضحكه : اموت فيك وانت شراني كده يالهوي وحشتيني يا بت
ويدخل الجنينه في الوقت دا سليم وشروق وسليم يشوف سالم وهو مقرب كده من لين ويضايق اوي ويغير ولين تقف بسرعه من الخضه
تفتكروا سليم هيعمل ايه وهيقول للين انه بيحبها ولا لا هنعرف الحلقه الجايه
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق