رواية احببت راعية الغنم الفصل الثالث وعشرون والرابع وعشرون بقلم أسماء خالد
رواية احببت راعية الغنم الفصل الثالث وعشرون والرابع وعشرون بقلم أسماء خالد
البارت ال 23 /24
Image
وجده جالس فى المكان الذى اعتادوا ان يأتوا اليه للصيد
اتجه نحوه وجلس بجانبه دون ان يتحدث ببنت شفه
انتبه له كريم ونظر اليه ثم نظر امامه
كريم بحزن :وحشك المكان ده ولا ايه ..فاكر اخر مرة جينا هنا
اومأ ادهم برأسه ثم قال بجدية :انت بتهرب ليه يا كريم
كريم بدهشة :بهرب ...ههرب من ايه يعنى
ادهم :متضحكش على نفسك..انا هتكلم فى اللى جاى عشانه اوعى تكون فاكر انى مش عارف ان انت بتحب الين
كريم بأرتباك :انا مبحبش حد ..انت جبت الكلام ده منين
ادهم بعصبية :انت ضعيف كده ليه ..مقولتش ليه انك بتحبها
المفروض لما تحب حد تتمسك بيه مش تسيبه يضيع منك
نهض كريم وكاد ان يمشى لكن امسكه ادهم من قميصه
ادهم بصرامة :لما اكلمك متسيبنيش وتمشى ..دافع عن حبك
كريم بحدة:سيبنى يا ادهم ..
ادهم بصوت جهورى :لا مش هسيبك غير لما تقولى
ارتفع صوت كريم :ايوه بحبها ..هى الوحيدة اللى حبيتها فى حياتى
ولا عمرى هحب حد تانى بعدها
ادهم وهو ماذال ممسك به:واللى يحب حد يسيبه يضيع منه
كريم :انا عملت كده عشان مخسرش صاحبى ....ابقى انا كده غلطان
ادهم وبدأ يتكلم بهدوء :طب ليه مقولتش من الاول انك بتحبها
كريم :بسبب مامتها ..لما حبيت الين مرضتش اقولها على مشاعرى تجاهها غير لما اكلم مامتها
صمت وابتسم بسخرية قائلا:وفعلا كلمتها قالتلى انى مش مناسب لبنتها ..بس فضلت بحب الين وحبها بيزيد يوم ورا يوم
مع ان الين محستش بحبى ليها خالص
ولما انت خطبتها مستحملتش انى اشوفها معاك
قاطعه ادهم :عشان كده روحت المنصورة
كريم :سيبنى يا ادهم الله يخليك
تركه ادهم وهو يشعر بالذنب تجاه صديقه فهو من سلب حبه
بدون قصد
سار كريم خطوات قليلة لكن استوقفه ادهم بقوله
ادهم :بس الين دلوقتى مبقتش خطيبتى ...هتسيبها بردو
استدار كريم له بدهشة
ادهم :انت لسه هتقف كده وتبصلى ...الين هتسافر بكرة الساعة 9 متضيعهاش تانى منك ..روحلها وقولها انك بتحبها
كريم بحزن :ادهم مش هينفع خلاص .. الين مبتحبنيش
ادهم :انت غبى يا كريم ..كل ده مش واخد بالك انها بتحبك
كريم بشبح ابتسامة :هى اللى قالتلك انها بتحبنى
ابتسم ادهم :مش لازم هى اللى قالتلى ولا لآ ..المهم دلوقتى انك متضيعهاش تانى
كريم :طب يلا انا رايحلها
ادهم :استنى بس يا كريم ..تروحلها فين بص الساعة كام
انا حجزتلك تذكرة بكرة لالمانيا ..يدوب روح حضر حاجتك عشان تلحق تسافر معاها
عانقه كريم بشدة :بجد يا ادهم مش عارف اقولك ايه
ادهم :متقولش حاجة ياريت كده اكون عملت اللى عليا
Image
اطرقت نور باب حجرة ياسمين ثم دلفت عندما سمحت لها
لتجدها واقفة امام النافذة ..فوقفت بجوارها
نور :ممكن اعرف انتى رافضة الموضوع ليه
ياسمين بحزن :مش عاوزة اتجوز دلوقتى ..انا لسه بدرس
نور :ومين قال انك هتتجوزى دلوقتى ..ده الراجل جاى يشوف رأيك الاول وبعدين هتبقى خطوبة
ياسمين :معلش يا نور مش عايزة اتكلم فى الموضوع ده
نور :على فكرة انا عارفة انتى ليه رافضة الموضوع ده ..عشانه هو صح
ياسمين بأرتباك :تقصدى ايه ..وبعدين مين ده
نور وهى كاتمة ضحكتها :ولا حاجة متخديش فى بالك
ياسمين بحدة :نور متنسيش انى اكبر منك ..وعيب تكلمينى كده
نور :خلاص يا ياسمين انا اسفة ..واستدارت لترحل
فقالت ياسمين مسرعة :يا نور استنى متمشيش ..انا اللى اسفة
معلش انا بس متلغبطة متزعليش..هو يعنى
نور بأبتسامة :مزعلتش على فكرة ..بس انتى شكلك عايزة تقولى حاجة
ياسمين :انتى متعرفيش مين اللى عايز يخطبنى
نور بخبث :وانا هعرف منين يعنى ..هيجى بكرة ونشوفه..
&&&&&&&&
عاد من الخارج وجد الجميع نائميين فذهب الى غرفته واستلقى على فراشه بتعب فرن هاتفه نظر الى الشاشة ثم رد
ادهم :فى حد يتصل فى الوقت ده
عمر :مش وقتك ..المهم بكرة هتيجى معايا وانا رايح اخطب ياسمين
ادهم :انا هاجى معاك بمناسبة ايه ..مش المفروض انت رايح تتقدم الاول ..
عمر :ادهم انا متوتر خلقة ..فياريت تكون عندى بكرة من الصبح ..هستناك يلا سلام
نظر ادهم الى هاتفه بدهشة
ثم ذهب ليغتسل وبعد ربع ساعة كان مستلقى على فراشه
نظر بجانبه ليبتسم وهو يلتقط تلك الشريطة البيضاء الموضوعة على الكمودينو..نظر اليها بتمعن ليشرد عندما قامت بزيارتهم اول مره وقبل ان تغادر ..اعطته له كمعاهدة سلام بينهم حتى لا يتشاجروا مجددا
ليتذكر حديثها وهى تعطيها له ..فيقول وهو يلتقطها :ايه ده
هى بأبتسامة :دى معاهدة سلام عشان منتخانقش تانى
ادهم :بس انتى مش شايفة ان دى حركات اطفال
هى بعبوس :على فكرة انا بعمل كده مع ياسين وياسمين كمان عشان منتخانقش مع بعض
ضحك هو :خلاص متزعليش انا قبلت الفكرة وهاخدها
ابتسم عندما تذكر انه سوف يراها غدا
ثم ذهب فى سبات عميق
Image
كانت جالسة بجانب صديقتها فى المطار
مى وهى تعانقها :هتوحشينى اوى يا حبيبتى خلى بالك من نفسك
واول ما توصلى اتصلى بيا
الين بدموع بسيطة :حاضر ..هبقى اكلمك بس عشان خاطرى يا مى اوعى تقولى لماما
مى :انا مش هكدب عليكى يا الين لو سألتنى عليكى هقولها
الين بأبتسامة سخرية :ده لو سألت بقى
ثم نظرت حولها وقالت بصوت خافت :اتأخرت كده ليه
الين :انتى مستنيه حد
مى نافية :لا ابدا ..
سمعت الين صوت نداء لتتوجه الى الطائرة :طيب يا حبيبتى انا لازم امشى..هتوحشينى اوى
ثم تركتها وسارت
انتبهت الين لشخص نادى عليها فأستدارت لتبتسم عندما رأته
ادهم :كده هتمشى من غير ما تسلمى عليا
اتجه نحوها
الين :كنت بحسبك مش هتيجى
ادهم مبتسما :عيب مجيش اسلم عليكى يا الين ..
وبعد ما ودعها ورحلت
مى بتساؤل :يا ادهم فين كريم
ادهم :كريم سافر مع الين
مى ببلاهه :نعم مين اللى سافر..انا مش فاهمة
ادهم :هقولك
______
جلست فى مقعدها بالطائرة ثم شردت عندما نظرت من زجاج النافذة
وقبل ان تقلع الطائرة نادت المضيفة بربط الاحزمة
اتى شاب وجلس بجانبها وقام بربط حزامها
انتبهت الين اليه والتفتت بعصبية : ايه ده انت ازاى
لم تكمل كلمتها ..لا تصدق عيناها ..هل ما رأت صحيح ام انها تتخيل ..ظلت تغلقهما لتتأكد
الين بصدمة :كريم
امسك كريم يدها وقبلها :ايوه كريم يا قلب كريم
انسابت دموعها تلقائيا فمد يده ليزيل تلك الدموع
كريم :لا عشان خاطرى دموع تانى لا انا من النهاردة مش هخليكى تعيطى ..ومش عايز اى حاجة تفرقنا عن بعض ابدا
لو تعرفى انا بحبك اد ايه
ابتسمت الين فى خجل :انت عرفت منين انى مسافرة
كريم :مستخسرة تقولهالى يا الين على العموم انا عارف انك بتحبينى وكفاية انى شايفها فى عيونك
وعرفت منين دى بقى ........
وقص لها ما حدث
الين :طيب انت هتسافر ليه
كريم :عشان فى واحدة بحبها رايح اطلب ايدها من عمها
Image
طوال اليوم كانت شاردة حزينة
نور :ياسمين يلا عشان تلبسى الناس قربت تيجى
ياسمين بتذمر:حاضر هقوم
نور :فين الابتسامة ..هتقابلى الناس كده
ياسمين :اذا كان عاجب ..انا اصلا مش عايزة اخرج
نور :طيب براحتك ..يلا روحى عشان عمتو علا هتزعق
ذهبت ياسمين لتغير ملابسها
بينما ذهبت نورلعمها
سامح :راحت تغير ..ولا لسه قاعدة
نور :عيب عليك يا عمى انا نور برضو
ثم غمزت له بعيناها :بس ايه القمر ده هو مين العريس
ضحك سامح :بس يا بت يا بكاشة ..تسمعك علا تقول ايه
يلا روحى انتى غيرى
نور :ليه يا عمو هو انا هقعد معاكو
سامح :ايوه طبعا يا حبيبتى يلا بسرعة
________
صفوا سياراتهم فى الخارج واستقلوا منها
عمر بتوتر :ادهم كله مظبوط ولا ايه حاسس ان الجرافت مش معدوله
ادهم بجدية :ممكن تبطل توتر بقى ..اطمن كله مظبوط يلا ندخل بقى ولا هنفضل واقفيين
رمزى :يلا بقى يا عمر انت جايبنا عشان توقفنا بره
عمر :طيب يلا ..ادهم هات بوكيه الورد
احضره ادهم من سيارته
*********
استقبلوهم بترحاب وجلسوا فى غرفة الصالون
وكأى اسرة مصرية اصيلة بعد ما رحبوا بهم بدأوا الحديث عن العمل
على : وحضرتك يا استاذ رمزى بتشتغل ايه
رمزى :اولا يا حاج انا زى ابنك فبلاش استاذ دى
انا مهندس بترول فى شركة ...
على :اه ..سمعت عنها مش دى اللى فى الامارات
رمزى :ايوه ياحاج منا بشتغل هناك
همس عمر لادهم :وبعدين هو بابا نسى الموضوع اللى جايين فيه ...هيفضلوا يتكلموا فى الشغل
ادهم بجدية :متقلقش دى البداية ..اسكت بقى
وبعد ما انتهوا من الحديث عن العمل
عمر لوالده :ايه يا بابا مش هتفاتحهم فى الموضوع
رمزى بجدية :احم ..حاج على انا كنت جاى النهاردة عشان
اطلب ايد الانسة ياسمين لعمر ابنى .
على بأبتسامة :انا والله يابنى معنديش مانع لانى عارف عمر كويس ..وبعتبره زى احفادى
لكن الرأى ده لسامح ابو ياسمين
رمزى :اه طبعا ...وانا عايز اعرف ردك يا استاذ سامح
سامح :انا مبدئيا موافق ..لانى عارف اخلاق عمر ..وانا مش هلاقى لبنتى احسن منه ..بس بردو الرأى رأيها
تدخلت سارة والدة عمر :طيب هى العروسة فين
علا بأبتسامة :ثوانى هندهلها
ذهبت علا اليها وجدتها جالسة لا مبالية ونور واقفة بجانبها
علا :يلا يا ياسمين الناس بره المفروض تدخلى
نهضت ياسمين :حاضر
اتت زينب وهى حاملة صينية موضوع عليها اكواب العصير
زينب :خدى يا ياسمين دخليها
ياسمين بحنق :يا عمتو هتقع منى ..دخليها انتى يا نور
نور :وانا مالى هو انا العروسة وبعدين اجمدى كده انتى خايفة من ايه
علا بصرامة :ياسمين انتى مش صغيرة عشان تقع منك يلا شيليها واخرجى
كانت تسير وهى ناظرة فى الارض قامت بإعطائهم و جاءت لتعطى عمر
عمر بأبتسامة :شكرا ..بس ارفعى راسك لتوقعيه علينا
لم تصدق اذنها هل هو حقا عمر ..نظرت اليه لا شعوريا
ثم ابتسمت لكن ارتجفت يدها وكادت ان تسقط الصينية من يدها لكن امسكت بها نور التى كانت خلفها :امشى هتفضحينا
اخذت منها الصينية واكملت هى لتعطى ادهم
وقبل ان يتناوله ادهم :ياريت ميكنش مصيره زى الشاى فاكرة
ثم تناوله منها ...ابتسمت نور عندما تذكرت وذهبت لتجلس بجانب والدتها
قالت سارة :تعالى اقعدى جنبى يا حبيبتى
جلست ياسمين بجانبها ..قبلتها سارة :ماشاء الله يا حبيبتى زى القمر
خجلت ياسمين ونظرت ارضا
وبعد ما تحدثوا خرجوا جميعا ليتركوهم
ظلت ياسمين ناظرة فى الارض ولم تتحدث
نهض عمر ليجلس على كرسى بجوارها
عمر :ياسمين هتفضلى باصة فى الارض ولا ايه
نظرت له ياسمين بخجل :نعم
ابتسم عمر لخجلها :انتى مش عايزة تعرفى عنى اى حاجة
ياسمين :مش عارفة قول انت
عمر بجدية :انا عمر رمزى السيوفى 24 سنة خريج ادارة اعمال وبشتغل فى شركة الحسينى ..وانتى بقى
ياسمين بحرج:انت عارف اسمى طبعا عندى 20 سنة ولسه بدرس فى السن والسنة دى ان شاء الله هبقى فى تالته..بس كده
ثم اسطردت قائلة :هو انت بتصلى ولا لأ
عمر بأبتسامة :اه الحمدالله الفرض بفرضه ومش بدخن
ومش بتاع بنات..وابن حلال اه والله وطيب خالص
ابتسمت ياسمين خجلا وكادت ان تنهض
عمر مسرعا :رايحة فين ..احنا لسه مخلصناش
وقفت ياسمين :نعم فى حاجة تانى
وقف امامها :انتى موافقة عليا ولا لآ
تعجبت ياسمين فقالت وهى تنظر فى الارض :هتعرف من بابا
وركضت سريعا
Image
علا هامسة لنور :نور معلش روحى نادى ياسين
نور :هو فين اصلا
علا :مع ادهم فى الجنينة ..بس بسرعة
خرجت نور وجدته جالس يتحدث مع ادهم
نور:احم ..ياسين
التفت ياسين لها فقالت له ان والدته تريده فذهب بينما هى استدارت لترحل لكن استوقفها ادهم
ادهم :نور
شعرت بقشعريرة بسيطة عندما سمعت اسمها منه :نعم ..عايز حاجة
قرب ادهم منها قليلا :عامله ايه
نور :كويسه الحمدالله ..
ابتسم ادهم :مالك وشك مخطوف كده ليه
نور :ايه مفيش ..هى مجتش الين وايسل ليه
ادهم :ايسل هتيجى ان شاء الله فى الخطوبة ..لكن الين معتقدش هتيجى
نور بدهشة :ليه مش هتيجى
ادهم :الين سافرت الصبح المانيا..وكمان احتمال تكون اتخطبت
نظرت له ببلاهه :هو انت روحت المانيا
ضحك ادهم بشدة فزادت وسامته فغضبت منه
نور :انت بتضحك على ايه هو انا قولت حاجة تضحك
توقف ادهم عن الضحك وقال بجدية :انا والين مبقناش مخطوبين ..خلاص فهمتى
نور :ايه فهتى دى تقصد انى مبفهمش يعنى
لم يرد عليها و رحل
دبدبت على الارض بقدميها وقالت :مغرور اوى مش عارفة على ايه
Image
ذهب سامح لغرفة ابنته وجدها جالسة على فراشها ويبدوا عليها الفرحة
جلس بجانبها وضمها اليها
سامح بخبث :انا عارف انك رافضة الفكرة دلوقتى فالناس تحت مستنيين ردك ..فأنا هنزل اقولهم انك مش موافقة ..ومحدش هيقدر يجبرك على حاجة يا بنتى
انصدمت من كلام والدها فقالت على الفور وهى تبتعد عنه
ياسمين :بابا انا مقولتش انى مش موافقة
ابتسم والدها من ردة فعلها :يعنى انزل اقولهم انك موافقة
ابتسمت بخجل واومأت رأسها بنعم ..فقبلها والدها من جبينها
سامح :مبروك يا حبيبتى ..انا هنزل اقولهم
ياسمين متذكرة :بابا مش المفروض اصلى استخارة الاول
سامح بأبتسامة :اه طبعا يا حبيبتى ..انا هقولهم انى هرد عليهم بعد يومين تكونى انتى ادتينى رأيك النهائى
______
بعد مرور يومان
اخبرهم برأيها واتفقوا على الخطوبة يوم الخميس القادم
جلسوا جميعا وقاموا بتهنيئها
فقال حامد :اهم حاجة يا ياسمين متنشغليش عن دراستك
ياسمين :ان شاء الله يا عمو
همست نور فى أذن ياسمين :ايه رأيك فى المفاجأة بقى
ياسمين :هو انتى كنتى عارفة ان عمر العريس
ابتسمت نور :طبعا ..انا نور بردو
ياسمين :والله لهوريكى يا نور عشان تقوليلى معرفش
لتمضى الايام سريعا ويأتى يوم الخميس
البارت ال 24
Image
مرت الايام سريعا ليأتى يوم الخميس..امتلأت الفيلا بالمدعوين
وزينت الفيلا بالانوار الملونة والزهور ..ووضعوا فى المسبح بلالين
على شكل اسم عمر وياسمين باللون الاحمر والابيض..
وكانت البوابة عبارة عن بلالين باللون البنفسج فى ابيض ..
وقف على وابناءه لاستقبال بقية المدعوين ..ووقفت سعاد وزينب ونور فى الجهه الاخرى
*******
جالسة فى غرفتها تشعر بالتوتر ومعها والدتها
علا :يابنتى بطلى بقى توتر ده انتى وترتينى انا
ياسمين :يا ماما خايفة اوى ..حاسة انى رايحة امتحان ..وكمان حاسة انى شكلى وحش
كانت مرتدية فستان نبيتى به فصوص فضية وطرحة نبيتى
وواضعة ميك اب هادئ..كان جمالها هادئ
علا :والله يا حبيبتى قمر ..مفيش داعى خالص للتوتر ده
وبعدين ده عمر وانتى عارفاه كويس ..يبقى ايه لزمته التوتر بقى
فتحت زينب الباب بعد ما طرقت ..واتجهت نحو ياسمين وسحبتها من يدها
فقالت ياسمين بفزع :فى ايه
زينب بضحك :يلا عمر وصل
ياسمين بصوت اشبه بالبكاء :مش عايزة اخرج يا عمتو خلينى هنا
زينب بصرامة :ياسمين بطلى دلع ويلا عمر واقف بره
ياسمين :طيب شكلى حلو
علا :اه يا حبيبتى ..يلا بقى
خرجت ياسمين مع والدتها لتجد عمر واقف مع والدها
كان فى غاية الوسامة (مرتدى حلة سوداء وقميص ابيض وجرافت نبيتى لون فستانها بناء على طلبها عندما اشترت الفستان )
فنظر اليها بإعجاب وذهب اليها ليقف فى مقابلتها
فقال هامسا :ايه القمر ده هو فى كده
قالت ياسمين بخجل مزود به نبره حدة :عمر عيب كده
عمر باسما:ده انا زى خطيبك يعنى
ليخرجه من حديثه صوت سامح قائلا
سامح :هتفضل واقف كده ولا مش هنخرج
تأبطت ياسمين ذراع عمر
فقال عمر :يلا عقبال الفرح
اكتفت بأبتسامة ونظرت فى الارض بخجل
Image
قبل وصول عمر كانت نور واقفة بجانب والدتها
نور بحنق :انا زهقت يا ماما من الوقفة دى ..حاسة انى شوية وهشحت
زينب :اومال مكناش احنا اللى هنقف مين اللى هيقف ..عقبال ما نقف يوم خطوبتك انتى كمان
نور :لا بعد الشر عليا انا لسة صغيرة..ثم اسطردت قائلة :انا عايزة اروح عند ياسمين
زينب :متستعجليش ما انتى على طول معاها ..لما يجى عمر ابقى روحى اقفى جنبها
لتنظر نور تجاه البوابة لتجد عمر ووالديه ..تلقائيا بحثت عيناها عنه لتجده خلف عمر يسير بجانب اخته وعلى محياه ابتسامة جذابة
كان وسيم بدرجة عالية (مرتدى حلة رمادية وقميص اسود )
ليخرجها من شرودها ايسل وهى واقفة امامها
ايسل :ايه يا نور انتى روحتى فين
نور بحرج :مروحتش منا اهو ..عامله ايه
ايسل بابتسامة :تمام اوى ..واخيرا عمر عملها وبقينا قرايب
نور بابتسامة :والله احلى حاجة ..
ايسل :طيب انا هدخل وانتى ابقى تعالى اقعدى جنبى
نور :حاضر
لتنظر جانبها لم تجد والدتها فتميل برأسها على سعاد :عمتو فين ماما
سعاد:راحت تقول لعلا ان عمر جه
نور :طيب احنا مش هندخل بقى
سعاد :انا عارفة انا كمان زهقت عايزة ادخل اشوف ياسمين
_________
ما ان رأوا عمر ومعه ياسمين قاموا بأشعال الالعاب الناريه وتشغيل الاغانى
اتجهوا الى الطاولة التى يجلس عليها والديه لتسلم عليهم
سارة بأبتسامة :بسم الله ما شاء الله يا حبيبتى ..تعالى اقعدى جنبى..
وقبل ان تجلس امسك عمر يدها ..ونظر الى والدته قائلا:ايه يا حاجة سارة تقعد فين مش لسه فى ناس هتسلم عليهم
ثم ابتسم لها ورحل ..
رمزى :بصى الواد عامل ازاى
سارة بفرحة لسعادة ابنها :ربنا يفرحه دايما يارب
**********
ياسمين :انت مودينى فين يا عمر ..وبعدين مخلتنيش ليه اقعد
عمر : يعنى هكون خاطفك..هو انتى فاكرة نفسك هتقعدى النهاردة ..
ثم اسطرد قائلا :ياسمين انتى مبسوطة
نظرت اليه بخجل واماءت برأسها
اتت صديقة لياسمين لتبارك لها ثم ذهبت
عمر بخبث :هو انتى كل اصحابك كده
ياسمين :مش فاهمة كده ازاى يعنى
عمر :يعنى حلوين ..متيجى تعرفينى عليهم
ياسمين بضيق وتجز على اسنانها :وماله
**********
علا بفرحة :بص يا سامح زى القمر ازاى ..ياسمين كبرت
ليقاطعها ياسين :كبرت ايه يا علا دى كانت لسه بتلعب مع الغنم امبارح ال كبرت
ضربه والده بخفه على ذراعه :يابنى بطل بقى انت دايما ناطت فى كل كلمة نقولها ..اتجدعن انت يا كبير واتخرج عشان نفرح بيك انت كمان
تهجم وجهه ليقول بحنق :معتقدش انا كده كويس
انتبهت نور لحديثه مع والده فمالت على اذنه قائلة :بقولك يا ياسين تعالى نروح لياسمين
ُُُُُُُُُُُ
بينما هما كانوا واقفين بجانب الطاولة التى يجلس عليها عائلة ادهم
ادهم :مبروك يا ياسمين ..ثم قال مازحا يشير على عمر :وربنا يعينك على ما ابتلاكى
ضحكت هى بخفوت ليغتاظ منها هو
فقال :ما تهدى بقى يا عم ادهم مش من اولها كده ..استنى حتى لما نلبس الدبل
ليأتى اليهم ياسين ومعه نور
نظرت ياسمين لها بضيق
نور :مالك يا ياسمينه يا حبيبتى بتبصيلى ليه كده
ياسمين :انتى كنتى فين كل ده
نور :كنت قاعدة هناك لاقيتك مجيتيش علينا قولت اجيلك انا
ياسين مازحا موجها كلامه لعمر :بص ياعمر عشان ابقى صريح معاك
انت رحمت الدنيا والبشرية كلها وظلمت نفسك
وكزته اخته وقالت بحده :ياسين
ضربته نور بخفه على كتفه قائلة :بلاش انت يا ياسين
نظر اليها بضيق على فعلتها كيف ان تمزح معه هكذا .. لكن لم ينتبه له احد
عمر :بس يا ياسين متعصبهاش فى الاخر هتطلعه عليا انا ..وانا راضى بنصيبى
ياسمين :بقى كده ..احنا لسه فى اولها على فكرة
عمر بضحك :الله يخربيتك يا ياسين
ياسين بجدية :انا بهزر طبعا ..أختى مفيش زيها ابدا ..ثم انحنى ليقبلها من جبهتها
عمر :ياسين مينفعش المنظر كده الناس تقول ايه
ياسين :اختى يا جدع الله ..
أدهم وهو ينظر بعيدا :طب اسمحيلنا بقى يا ياسمين ناخد منك عمر عشان اصحابه جم ..ثم نظر الى ياسين :وانت هتقف كده يلا تعالى
فذهبوا سويا
نور:تعالى عشان بنات خالتك جم
وقبل ان ترحل نادت على ايسل
ٌٌٌٌٌٌٌٌٌٌ
اتت اخت علا الكبرى تدعى حنان
حنان بتساؤل :اومال فين ياسمين عشان اسلم عليها
علا :واقفة مع اصحابها ..ثوانى اروح اندهالك
Image
واقفين حولها يهنأوها ويمزحون معها
اردفت ابنه خالتها حنين قائلة وهى تغمز بعيناها لياسمين :الا قوليلى يا ياسمين القمر ده جبتيه منين
ياسمين بغيرة :مجبتهوش من حته هو اللى جالى
نور مازحة :تقدرى تقولى كده يا حنين حب من اول حادثة
حنين بتعجب :حادثة ..انا عارفة من اول نظرة
قاطع حديثهم مجئ علا لتخبر ابنتها عن قدوم خالتها
علا :بعد اذنكم يا بنات هاخد ياسمين
ٌٌٌٌٌٌٌٌ
انتى بتدورى على ايه
تفوهت بها نور وهى تراها تبحث بعيناها على احد
ايسل :بدور على ادهم انتى مشوفتهوش
نور :لا..انتى عايزة حاجة
ايسل :موبايلى معاه وعايزة اخده عشان اصور ياسمين وعمر مع بعض
نور :ما هما كده كده هيتصوروا
ايسل :لأ انا عايزة اصورهم
نور :طيب روحى شوفيه
تركتها ورحلت ..لتسمع احد ينادى عليها من خلفها ..فألتفتت لترى من ينادى عليها
نور بأبتسامة ساحرة :ياسر اذيك
ياسر يبادلها الابتسامة :الحمدالله كويس ..عامله ايه
نور :تمام ..جاى متأخر ليه انت مش عارف الحفلة معادها كام
ياسر :يدوب خلصت الشغل وجيت
نور بتساؤل :انت اشتغلت
ياسر :اه من شهر كده ..اومال فين ياسمين
نور :هتلاقيها عند جدو
ياسر :عقبالك
نور مازحة :لا ياعم مش عاوزة ..لما نفرح بيك انت الاول
ياسر :مش لما الاقيها الاول
نور :ان شاء الله هتلاقيها
ليقطع حديثهم ذلك الصوت من خلفهم :مساء الخير
لينظروا اليه
نور بتعجب من اين أتى :أدهم مساء النور ..ثم اسطردت قائلة :ياسر اقدملك أدهم ابن خالة عمر خطيب ياسمين
ثم نظرت لأدهم وهى تشير على ياسر :ياسر ابن اخو عمتو سعاد
ياسر وهو يمد يده بالمصافحة :مبروك يا أستاذ ادهم
أدهم ببرود :الله يبارك فيك ..ثم نظر لنور نظرة لم تفهمها
أدهم :مامتك عايزاكى
نور :طيب بعد أذنكم اروح اشوفها ..تركتهم وانصرفت
بينما أدهم نظر لياسر بحدة ورحل
Image
والله وهتدخل القفص يا عمر
تفوه بها سليم صديقهم
عمر :قفص ايه ياعم انت هو انا لسه اتجوزت
سليم :مسيرك هتدخله ..ما انت بدأت اول خطوة
ياسين مازحا :قولتله كده بس هو حر
فقال احد اصدقاءه :انفد بجلدك لتقع زى ما احنا وقعنا واخرتها
جينا خطوبتك بالعافية
عمر ضاحكا :اسكتوا الله يخربيتكم ..انتوا جايين تفركشوا الدنيا ولا ايه فى مخابرات وسطينا
سليم :ليه يعنى ياعم في ايه
ياسين بأبتسامة :اصلى انا اخو العروسة
وقفت تبحث عن اخيها لتجد عمر مع مجموعة من الشباب فنظرت اليهم لم تجد اخيها معهم
فأنتبه لها فرمقها بنظرات غضب لعلها تذهب ..فوجدها ماذالت واقفة ..استأذن منهم واتجه نحوها
ياسين بغضب :انتى واقفة هنا بتعملى ايه
ايسل :بدور على ادهم
ياسين :ادهم لسه ماشى دلوقتى ..يلا اتفضلى امشى
ايسل بحدة :وانت مالك بتكلمنى كده ليه ..وبعدين انت مالك انت امشى ولا ممشيش ..شئ ميخصكش
ياسين وهو يزفر :بت هو انتى مبتفكريش ..انتى جاية تدورى على اخوكى وانتى واقفة اوادم شباب ..يلا روحى اقعدى مكانك
ايسل بعند :مش رايحة بقى ..وادينى واقفة
ياسين بصرامة :عارفة يا ايسل لو ممشيتيش دلوقتى والله لهتشوفى وش تانى ..احسنلك امشى
نظرت له بحنق ورحلت ..ليبتسم هو ويعود اليهم مرة ثانية
********
بحثت عن والدتها لتجدها جالسة مع اخوات سعاد فتوجهت نحوها
نور :ماما انتى كنتى عايزانى ليه
زينب بإستغراب :مستغناش عنك يا حبيبتى ..
نور :مش انتى بعتيلى
زينب :لا يا حبيبتى
لتندهش هى لماذا قال لها ان والدتها تريدها ..بحثت عنه لتجده واقف بعيدا مع اخته ..فذهبت اليه
لتجد ايسل تأخذ منه هاتفها ورحلت لتلتقط بعض الصور لياسمين وعمر
بينما هو نظر اليها ببرود وقال :نعم ..كنتى عايزة حاجة
نور بغضب :ماما مكنتش عاوزانى ..انت ليه قولت كده
أدهم بنفس نبره البرود :مش لازم تعرفى
نور بحدة :هو ايه ده لعب عيال
أدهم بحدة :حضرتك خاطبة واقفه معاه وعقبالك وكلام فاضى
وكمان خدى بالك من تصرفاتك وانتى بتهزرى ..مينفعش تهزرى بالايد حتى لو كان ابن عمك
وتركها وذهب
ليتركها هى فى حيرتها
Image
بعد انتهاء الحفلة
جالسة فى غرفتها تتطلع بسعادة الى ذلك الخاتم الذى يزين اصبعها
فهتفت قائلة :بجد كان احلى يوم فى حياتى ..انا فرحانة اوى
نور وهى تغمز بعيناها :بركاتك ياعم عمر
تمددت على الفراش وهى تلف خصلات شعرها على اصبعها :عارفة يا نور انا لما بشوف عمر ..ولا اقولك مش هقول انتى لسه صغيرة
نور وهى تضع الوسادة على وجهها :انتى بتتكلمى على سنتين فرق بينك وبينى ..ده انا اعقل منك ..قولى بقى
ياسمين :لا اصلك هتتريقى
نور :لا مش هتريق اخلصى بقى وقولى
ياسمين بهيام :لما بشوف عمر بحس ان قلبى هيخرج من مكانه بيفضل يدق جامد اوى ..احساس حلو وببقى مش عاوزة اسيبه
ببقى عايزة نفضل مع بعض ..بس انا طبعا مش ببينله حاجة خالص
لا تعلم لماذا خطر ببالها أدهم ..لتشرد فى نظرته لها التى لا تعرف معناها..وكلامه الذى يدل انه كان يراقبها
ياسمين :بت يانور
نور بأنتباه :نعم بتقولى حاجة
ياسمين بغيظ :طيب قومى بقى امشى ..بقى انا عمالة احكيلك وانتى مش هنا
نور :ماشى انا اصلا كنت هروح انام عايزة اصحى بدرى عشان الجامعة كفاية سهر بقى
ياسمين :الجامعة لسه يوم السبت
نور :يادى الغباء ..انا عايزة اتعود فى اليومين دول ..يلا تصبحى على خير
*******
بينما هو كان واقف فى شرفته ينفث سيجارته بضيق
يتذكرها وهى تمزح معه فهو ابن عمها لكنه غريب عنها حتى لو تعتبره مثل اخيها لكنها لا يجوز ان تمزح معه بهذا الشكل
ويتذكرها وهى واقفة معه والبسمة على محياها
شعر بالضيق من نفسه لشعوره بالضيق عندما وجدها واقفة معه..ولماذا يفكر فيها دائما فهى فتاة عادية
فمن هى لتستحوذ على تفكيره
توقف عقله عند كلمة ابى ان يذكرها
القى سيجارته ودخل ليتمدد على فراشه ووضع الوسادة فوق رأسه ليخمد تفكيره
******
صباح يوم السبت
لتبدأ الدراسة
اول يوم جـــــامـــــــعــــــــــة
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق