رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل العاشر والحادى عشر بقلم ليلةعادل
رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل العاشر والحادى عشر بقلم ليلةعادل
الجزء الثاني
من
روايه الأعمى2
بقلم ليلةعادل ❤️🌹✍️
الحلقه العاشره
_احد المطاعم داخل باخره فى النيل 8م
_ تظهر عائلة اميره وعائلة اكمل يضحكون يجلسون على احدى الترابيزات وعلى الترابيزه طعام على كل لون ، فنحن نعلم ان دكتور خالد يريد ان يزوج اميره باكمل،لكنه وافق على مقابل مروان هل فعلا يدبر شى مثل ماقال منير سنعرف ، واثناء هذه المقابله اتفق الوالدين على تمضية يوم بالسخنه..... وبالفعل يذهبوا فى اليوم التالى الى مدينه العين السخنه ويقضون يوما عائليا رائعا نشاهد نزول اميره وكريم وزجته وياسمين وزوجها واكمل واخته البحر وهم يلعبون فى البحر ، واخر وهم يلعبون بالكره واخر يجلسون مع العائله يتناولون الطعام ويتحدثون ،ولكن اكمل اثناء هذه الرحله كانت عيونه لا تفارق اميره ،لكن اميره كانت تحاول بكل الطرق ان لا يجتمعا بمفردهما رغم محاولات الكل ، وفى انتهاء اليوم تقف العائلتين امام سيارتهم ليركبها لكن تقترب والدة اكمل بجانب خالد
- اكمل ابن صديق القديم لدكتور خالد شاب اسمر طول بعرض عيون سودا وشعر اسود قصير يعمل ظابط فى الجيش
منى : خالد ايه اريك تخلى اميره تركب مع اكمل بالعربيه عشان يتكلمو سوى
خالد : يفكر قليل ...موافق
-عندما تقوم اميره بفتح باب الخلفى لسيارة والدها ينظر لها الاب
الاب : اميره
اميره : نعم
الاب اركبى انتى مع اكمل
اميره : تقترب منه باستغراب .. ليه يعنى
الاب : اسمعى الكلام
اميره : يعنى ده ينفع تركبنى معه طب ركب كريم
الاب: يشاور بايده اتجاه سيارة كريم ... كريم ركب عربيته مع مراته روحى اركبى يا اميره
اميره : حاضر
- تركب اميره سيارة اكمل هى متضايقه مستغربه وتجلس فى الكرسى الامامى وتتحدث مع نفسها ايه ده بقى هو كلام حمزه صح ولاه ايه لا مخلصش من ادهم يطلعى اكمل اوف
- يركب اكمل السياره اثناء حديثها ينظر لها بابتسامة
اميره : بتضحك ليه
اكمل : لسه بتكلمى نفسك
اميره : طبعا
اكمل : كنتى بتكلمى نفسك بتقولى ايه بقى
اميره : لا كنت بغنى
اكمل :متستعجليش الطريق طويل هنغنى لحد مانوصل يقوم مشغل اغنيه مهرجانات ويسوق
-اثناء سيرهم فى طريق يتصل مروان باميره
اميره : الو
مروان : (بقلق ) مكنتيش بتردى ليه من الصبح
اميره : اصلى كنت بالسخنه انا وبابا وماما واخواتى وراجعين بالطريق ومامسكتش الفون خالص
مروان : المهم انك كويسه قلقت عليك
اميره : انا كويسه
مروان : حد جنبك ولا ايه
اميره : اه
مروان : طب اول ما تروحى كلمينى عايزك فى حاجه مهمه
اميره : تمام سلام تنظر لاكمل .. ها كمل
اكمل : بس كدا
اميره : بس كدا بس صدقنى صوابعك مش زى بعضها
اكمل : عندك حق انا اساسا معنديش وقت اتعرف على حد انتى عارفه شغلى صعب
اميره : فعلا ربنا معاك
- شقه د/ خالد 8م
تفتح اميره باب الشقه بالمفتاح وتدخل داخل شقتها كانت الام والاب قد وصلوا قبلها تطرق باب غرفتهم وتقف على باب الغرفه ثم تدخل قليلا.
الاب : ادخلى يا مرمر
اميره : وصلتوا امتى
الام : عشر دقايق
اميره : تمام طب ماما من فضلك عايزه اتكلم معاكى فى حاجه
الاب : سر عليا
اميره : لا بس حاجات بنات
الاب : ماشى
- تدخل الام الغرفه مع اميره ترمى اميره حقيبة ايدها على السرير وتجلس الام على السرير وتقف اميره قليلا تنظر لها بعمق تحاول ان تمسك اعصابها
اميره : هما سؤالين دلوقتى تجاوبى عليهم الاول ممكن افهم ايه اللى بابا عمله ده ، وتانى ليه مش بتردى على مروان ، واوعى تقوليلى اسالى باباكى وان هو مشغول ده فضى نفسه يوم فى لحظه
الام : انا اتفاجئت زى زيك واحنا قاعدين ، وبنسبه لمروان انا فعلا مش لقية وقت منساب للكلام مع خالد
اميره : ماما انتى مش ملاحظه ان بابا بيظبطنى مع اكمل
الام : على اساس ان الموضوع هايمشى ولا حد فينا هيقدر عليكى
اميره : يعنى ايه
الام : تقترب منها تضع ايدها على كتفها ... يعنى خالى خالد يظبط ويخطط براحته المهم فى النهايه
- يرن هاتف اميره المتصل مروان تنظر للام تشاور براسها لترد ثم تخرج للخارج وتغلق الباب
اميره : الو
مروان : ها وصلتى
اميره : لسه داخله البيت حالا
مروان : حمد الله على سلامه عايز بكره اقابلك
اميره : انا بكره اجازتى
مروان : عارف عايز اشوفك بره نتغده سوى ونتكلم
اميره : ماشى هبعتلك لوكشن لمطعم ونتقابل على 5 كدا تمام
مروان : تمام تصبحى على خير
اميره : وانت بخير
_~__*ليلةعادل ❤️_ 🌹*__~
النادى المعادى 4م
تجلس اميره هى ونور على احد الترابيزات عليها كوبايات عصير وتحمل اميره البيبى
اميره : مش عارفه بقى اعمل ايه
نور : وانتى هتقبلى مروان امتى
اميره : كمان ساعه
نور تلمح ادهم تقوم بالمشاوره له
اميره: بتشاورى لمين (تنظر للخلف ثم تنظر لها) اعمل فيكى ايه
نور :هشش جيلى انا
ادهم : نور عامله ايه
نور: الحمد الله هتاقعد معانا ولا مستنى حد
ادهم : اه نرمين
نور: مين نرمين اقعد اقعد
ادهم : يجلس ينظر بحب لاميره ازيك
اميره : تمام
ادهم : مرمر دى ممكن اشالها (يحملها ويقبلها من راسها)
نور : ها مقولتليش مين نرمين
ادهم : بنت جارت اختى
نور: وبنت جاره اختك عايزه منك ايه
ادهم : تفتكرى انتى ايه
نور :ههههههههههه مبروك
ادهم : لا انا بحاول اهرب معندكيش حل ، انا جاى النهارده والله بالعافيه
نور : بمزاح ... بس كدا نوجدلك حلول بس ليه كدا
ادهم : ينظر لاميره بعينه مبحبهاش
يدخل عليهم اكمل
اكمل : مساء الخير
كلهم: مساء النور
اميره تقف وادهم ونور تجلس
اميره : تنظر.. لاكمل اكمل ادهم .. ثم تنظر لادهم ..ادهم اكمل ابن انكل طه صديق بابا من زمان
اكمل : ازيك هو ده ادهم اللى
ادهم : ايو اللى
اميره :هنفضل واقفين اقعدوا ....
يجلسوا لكن ينظر ادهم واكمل لبعض بحده
اميره : هات يا ادهم مرمر انيمها بالعربيه وهى تقوم بتنيم البيبى بالعربيه تشدها نور من ملابسها وهى بلاسفل و تنظر امامها وبصدومه
اميره : اييه يابت اصبرى
نور : مصدومه بصى فوق
اميره : فى ايه
نور : بصى بس
- تنظر اميره تجد مروان جاى من بعيد نحوهم تقف تفتح عينها بصدمه
اكمل : فى ايه
ادهم ينظر بتجاه نظره اميره ويضحك بسخريه فهو يعلم جيدا سبب نظره اميره ويعلم ايضا ان اكمل هو العريس المنتظر لكن هل سيتوقف ادهم ويستسلم ام ستكون حرب بين الثلاثه ؟
اكمل : هههههههه انتى لسه مجنونه بيه انا سمعت انه كان اتعمى ومراته خانته
ادهم : بسخريه ... واضح ان فايتك كتير
اكمل : مش فاهم
نور : بتلم الموضوع ... هههه اكمل ادهم بيحب يهزر
تقف نور بجانب اميره بصوت منخفض اقعدى عادى جدا
اميره : انا هيغمى عليا
نور: هههههههههه موززك الثلاثه اتجمعوا
اميره : انتى بتهزرى انا فى مصيبه لو واحد منهم اتكلم
نور : اهدى خالص
مروان :انتم هنا عاملين ايه
نور : ازيك يا دكتور ما انت عارف احنا لاجئين هنا دكتور مروان عزت طبعا غنى عن التعريف ادهم انت عارفه كويس اكمل صديق من زمان كمان ظابط صاعقه
مروان : ازيك يابطل
اكمل : بخير حضرتك عامل ايه اتفضل
مروان : كان نفسى بس عندى ميعاد
نور : اقعد خمس دقايق
تدخل :عليهم نرمين
نرمين: انت هنا اسفه ازيكم
ادهم : قولت استناكى مع اصحابى لحد ما تيجى
نرمين : طب مش هتعرفنا لحظه
....تنظر لاميره باستغراب ونظرات كره .... اميره من زمان نفسى اشوفك
اميره : اه ازيك
نرمين : كويسه وبقيت كويسه لما شفتك طلعتى اجمل من صورك
نور : برفعة حاجب ... امال كنتى متخيلها هتبقى ايه
تدخل شرين
شرين : مروان يلا كلنا وصلنا
مروان : حاضر عن اذنكم كان نفسى اقعد معاكم شويه
نور : ولا يهمك يا دكتور
ادهم : طب يلا انا همشى (ينظر لاكمل بحده ) اشوفك مره تانى فرصه سعيده يا اكمل
اكمل : شكرا
نور : سلام
اميره مازالت تقف مصدومه من الموقف اللى حصل نور جتلها بهستريه ضحك اكمل قاعد مش فاهم حاجه
اكمل : هو فى ايه
نور: اصل الموقف اللى حصل ده رهيب
اكمل : مش فاهم
نور : الاحسن انك متفهمش
اكمل: عشان يعنى ادهم انا عرفت من دكتور خالد ان لسه فى تواصل بينهم
نور : انكل خالد بحب ادهم جدا هو لعلمك حد فى منتهى الاحترام والله بس نقول ايه غباء
اكمل :واضح عليه هههههههه صحبتك لسه مصدومه هى لسه بتحب مروان كدا
نور ههههههههههههههههه طبعا ده عشقها من ايام المراهقه انت نسيت
اكمل : انسى ازاى دى كانت كل كام شهر بشكل (ينظر لاميره ) اميره يا ميرو
اميره : ايوا
اكمل : عندى استعداد اثبته هنا واخليكى تتصورى معاه لحد متقولى كفايه
نور: ههههههههههههههههههههههههههههههههه تتصور هههههههههههه لا لا هموت
اكمل : فى ايه مالك
اميره : سيبها هى من وقت ما ولدت بقت مهبوله
اكمل : بس انتى ليه انصدمتى لما شفتيه انا فهمت انك شغاله معاه بتشوفى على طول
اميره : ولا انصدمت ولا حاجه انا بس برتبك لما بشوف ادهم معرفش بابا ليه مصمم يبقى فى علاقه بنا
اكمل : انا بردو معترض
نور : اعترضوا براحتكم هو جالى انا وقعد معايا
اميره : طب ياختى هتروحى ولا قعده
نور : لا مستنية حمزه وياسر والعيال
اميره : طب (تقف ) اكمل اسفه لازم امشى عندى ميعاد مهم
اكمل : ولا يهمك
_~__*ليلةعادل ❤️_ 🌹*__~
- احد المطاعم القاهره 5 م
-تجلس اميره على احد الترابيزات تنتظر مروان ، لكن مروان كان ارسل لها رساله ان سوف تاخر عن الميعاد لكنها لم ترى الرساله الاعندما وصلت فتجلس اميره تنتظره وبعد مرور ساعه يصل مروان
مروان : بابتسامة ..ايه ده هى ساعتى ماخره ولا ايه ؟
اميره : لا انا اللى جايه بدرى
مروان : يجلس .. جتى امتى
اميره :من 5 ماشفتش الرساله غير لما وصلت
مروان :عامله ايه
اميره : تمام وانت
مروان : بسخريه وغيره .. تمام ها مين بقى احمد العوضى اللى مشلش عينه من عليكى ده
اميره : باستغراب .. احمد العوضى اااه اكمل ههههههههههه تصدق فعلا كوبى بست منه المره جايه هتصور معاه وكتب صورتى مع نجم
مروان : بسخريه وعيون مليئة بلغيره ... ما انتى متصوره معه كتير بصراحه صوركم عجبتنى كريم وامنيه ياسمين وعماد اميره واكمل كابلز تجننوا
اميره : ايه الكلام ده صور عادى مافيش اى حاجه
مروان : وبالنسبه لادهم مش قولت متقعديش معه تانى
اميره : نور اللى نادهتله من الاخر كدا نور بتحب ادهم ممكن تلقى خارج مع شله لانه اتصاحب عليهم ، يعنى متتفاجأش بصور نزلت ، قبلته مره فى العماره ، خد الموضوع بصدر رحب وعادى ، اللى ليك انى مكنش معهم ، بس صدقنى موقف النهارده نور اللى حطتنى فيه
مروان : ممممممممممم واخد ان اكمل معجب بيكى بصدر رحب عادى وادهم باشا اللى كان قاعد وكان عايز يطلع طبنجته يرمى علينا كلنا بالرصاص من كتر غيرته عادى
اميره : ايه كلام ده
مروان : مش انا اللى بقول نظراتهم ليكى
اميره : وانت حللت نظراتهم فى 3 دقايق اللى وقفته
مروان : اه
اميره : نسيت صح انى بكلم دكتور مروان عزت اسرع واحد بيقرا لغه الجسد
مروان :بيجز على سنانه .. متسخريش من مشاعرى قولتك انا بغير
اميره : مابسخرش انا مالى اذا كان ادهم لسه بيحبنى ولا اذا كان اكمل معجب انا ليا دعوة بنفسى وبس
مروان : وطى صوتك
اميره : وبعدين من امتى بقى انت بتعمل مقابلات شغلك فى النادى
مروان : شرين اللى اختارت المكان
اميره : شرين اه شغل ايه ده بقى اللى محتاج نادى
مروان : شغل انتى طلبتى حاجه
اميره : متغيرش الموضوع
مروان: مش بغير انا قولتلك شغل
اميره : تقف ...بقولك ايه انا همشى
مروان : اقعدى
اميره :لا
مروان : يمسك ايدها بحده .. اقعدى متعصبنيش واعقلى
اميره :تجلس مش هعقل عجبك ولا مش عجبك
مروان : افففف ، يارب عايز افهم ايه كل العصبيه دى هو مفروض مين اللى يزعل ويضايق
اميره : انا
مروان : انتى
اميره : اه
مروان : ليه هو انا اللى كنت قاعد مع مراتى القديمه ولا مع العريس اللى جيبهولى ابويا
اميره : بارتباك عريس عريس ايه
مروان : على فكره انا فاهم ممكن تهدى عايز اكلمك فى موضوع مهم انا كلمت دكتور خالد
اميره : بصوت عالى ... عملت ايه
مروان : ششش وطى صوتك الناس بتبص
اميره : عملت ايه يا نهار اسود
مروان : متخافيش كدا كلمنى عادى جدا منتظرنى يوم الاربع ساعه 5
اميره : بابا
مروان: يشاور براسه .. اه
اميره : ولا زعق ولا قفل بوشك ولا شتمك
مروان : كان زوق جدا معايا
اميره : بابا
مروان : فى ايه مستغربة اوى ليه كدا
اميره : مش مستغربه لا هستغرب ليه يعنى المهم ها وبعدين
مروان : بس عشان كدة كنت عايز اقابلك بره
اميره : انت كلمته امتى
مروان : اول امبارح
اميره : اول امبارح ده كانت الساعه كام
مروان: مش متذكر اوى تقريبا كانت 8
اميره :ايو كنت خلصت لبس خبط عليه لقيته بيتكلم فى الموبيل كنت انت انا مش مصدقه عارف بابا مبارح كان كويس جدا عارف بابا من نوع لو مضايق هيبان عليه مش بيعرف يمثل يعنى هو مرحب اهو بالموضوع امال ماما كانت بتعمل ليه كدا يمكن عشان موقف المره اللى فاتت صح اكيد انا فرحانه اوى اوى (تمسك ايده ) اخيرا هنتجوز اوعى كدا صح انا مخصماك
امروان: ههههههههه انا عملت حاجه
اميره : بس يبتاع شرين
مروان : برغم من جنانك وعنادك ولسانك اللى اطول منك يا متر ونص انتى ، بس بحبك ، بحبك مقدرش اعيش من غيرك ، تعرفى انا بعشق تفاهتك يعنى لما بتكلمينى جد بحس ان لا لا اميره مش واخد على كدا يلا ارمى كلمه مالهاش علاقه بالموضوع ضحكينى
اميره :هههههههههه يعنى اللى شدك ليا تافهتى
مروان : من اهم الاسباب
اميره : ماشى يا دك ماشى طب هنطلب ناكل ولا اكلت مع شرين
مروان : والله مش دى اللى تغيرى منها خالص
اميره : اغير مش اميره خالد اللى تغير يا بابا انا يتغار منى ها بس انا مش بقبلها
مروان : اعملى زى ما قولتك مالكيش علاقه بيها قربى شوى كدا .. تقرب وجهها من وجهه ثم يمسكها من خدها بقرصه .. اوعى مره تانى تقلبى الترابيزة عليا وتغيرى الموضوع انا بمزاجى غيرت الموضوع لو شفتك تانى يا اميره قاعده مع اللى اسمه اكمل ولا ادهم ده تانى مش عارف وقتها هعمل فيكى وفيهم ايه انتى حره يشيل ايده حلوين خدودك
اميره : بسرها.. عيل رذل
مروان : بتقولى ايه
اميره : لا يا حبيبى بقول يلا نطلب الاكل
*_~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_*
- شقه د / خالد 5 م
يقف مروان على باب الشقه وهو يرتدى بدله سودا رقيقه جدا وبسيطه لكنها غاليه وهو فى غايه الجمال ويمسك بايده بوكيه ورد ويقف بجانبه منير يحمل بايده علبه شكولاته غاليه جدا ثم يطرق مروان الجرس يقوم كريم بفتح الباب وهو يرتدى ملابس خروج بنطلون وقميص.
كريم : ازيك يا دكتور اتفضل
مروان : انت كريم مظبوط
كريم : ايو اتفضلوا
يستقبلهم الاب ولام واميره هى ترتدى فستان رقيق جدا
فى الريسبشن
خالد : اهلا وسهلا يا دكتور اتفضل
فريده : عامل ايه ازيك يا استاذ منير
منير : اهلا يا فندم اتفضلى (يعطها علبه الشكولاته )
فريده : ميرسى تضعها على الترابيزا اتفضلوا
اميره : تنظر لمروان ... ايه انت هتاخد الورد معاك وانت مروح
مروان : بابتسامة رقيقه...اتفضلى
خالد : طبعا انت واخد من زمان على الهزار ده
مروان : اكيد
خالد : انت منير صديقه من زمان
منير : اه من ابتدائى
خالد : انجح شى الانسان ممكن يعمله انه يكون علاقه قويه صادقه لسنين طويله ، انت دكتور علم نفس بردو
منير : لا انا ماليش فى العمق انا بحب الارقام تسويق كنت تجاره
خالد: من راى ماتسخرش من مكانتك انا بشوف ان الارقام اصعب بكتير من شغل النفسى ، رقم واحد غلط يودى فى داهيه ، حتى التسويق انك تقنع مجموعه من الناس بمنتج ده صعب ولا انا بتكلم غلط يا دكتور
مروان : كلنا مكملين لمهن بعض مهندس يبنى مستشفيات لدكتور زى حضرتك يداوى الناس، واحد زى منير يخد باله من الأرباح ويسوق للمستشفى وانا أعالج الناس نفسيا وخليهم يتقبله مرضهم كريم يعملنا علاقه دبلوماسية.
اميره : وانا اجى ارشلكم الجنينه
الكل يضحك
خالد :ههههه انتى هتبقا ملكه بتاعتنا كلنا تحت امرك
فريده : الكلام اخدنا تحبوا تشربه ايه
منير : اى حاجه
اميره : هعملكم عصير ولا تحب تشرب قهوة يا دكتور
مروان :خليها عصير
اميره : حاضر
تخرج اميره والدتها خارج الريسبشن
منير : بصوت واطى متفتح معه الموضوع
مروان : افتح يعنى دلوقتى
منير : يلا
تدخل اميره حامله صنيه بها عصير ثم تضعه على الترابيزه
خالد : اتفضلوا يمسكون كاسات العصير ويشربون منها ها حلو اميره اللى عملاه
مروان : اكيد اى حاجه اميره تعملها بتكون جميله يضع الكاس على الترابيزه دكتور خالد كنت عايزه اكلمك فى الموضوع
خالد: اتفضل
مروان : طبعا حضرتك عرفنى كويس عارف سمعتى عارف انا مين واهلى مين
خالد : اكيد يا دكتور
مروان : انا يشرفنى انى اناسب حضرتك واطلب ايد اميره
خالد : هو ده الموضوع اللى ماينفعش تقولهولى فى التليفون
مروان : اه
خالد : مع ان الموضوع بسيط جدا كانت ممكن تقولى فى تليفون وسمعك اجابتى وقتها
مروان : مش فاهم
خالد : يضع رجل على رجل ..يعنى الموضوع مايستهلش انك تيجى وتتعب نفسك وتضيع وقتى ووقتك ، اعتقد انت عارف اجابتى كويس انا بلغتهالك قبل كدا ، واضح ان ذاكراة حضرتك مش قد كدا انا مش موافق
اميره : بابا
ينظر الاب لاميره بحده
مروان : ممكن اعرف سبب رفضك
خالد : ما انت عارفه
مروان : بس انا عملت العمليه
خالد : ده كان سبب من ضمن اسباب كتير
مروان : دكتور خالد
خالد : ( يقف بحدة ) دكتور مروان اظن بلاش نفتح فى مواضيع مالهاش لازمه انت طلبت وانا رفضت اظن مافيش داعى للكلام
اميره : بابا انا موافقه
خالد : ينظر لها بحدة .. محدش سألك على رأيك ولا صوت (بحسم) ولا صوت فريده خدى اميره وكريم واطلعى بره
فريده : حاضر يلا كريم يلا يا اميره اميره وقفه مش عايزه تمشى كريم يشدها ويخرجوا للخارج
كريم : يلا بقولك يلا بلاش عند
منير : طب دكتور خالد من غير انفعال ممكن نفهم سبب رفضك
خالد : ..ينظر لمروان ويجلس بثبات ...مانكرش انك قمور ومقطط والستات بتجرى وراك بس انت يوم ما تتجوز تاخدلك واحده 35 ده المنطق ، انت راجل عندك 41 سنه وانا بنتى 26 يعنى انت قصادك عشر سنين هتبقى شغال حلو فيهم كويس ، بعد كدا انت فاهم وانا فاهم ، تانى حاجه انت مريت باكبر واصعب تجربة خيانه ، طبعا حضرتك بتاع علم نفس وفاهم كويس اللى بيمر بتجربه دى بتبقى الصحة النفسيه عنده ايه ، ثالث حاجه الرجل لما يبقى كبير ويتجوز بنت صغيره وحلوه يبقى مجنون بيها الغيره بتعمى وبتوصله للشك ، اظن دى اسباب كفايه لو عايز اسباب تانى ممكن نقعد لبكره صبح ونقولهم
مروان : بحكمه يجلس ... حضرتك انا تجربتى مأثرتش عليا بشكل ده ، وانا واثق من كلمتى و موضوع الشك عمرى ما هوصل ليه انا واثق فى نفسى كويس
خالد : ما انت وقتها مش هيبقى فى ثقه بالنفس يا دكتور
مروان : دكتور لو سمحت بلاش النقاش بنا يوصل للمستوى ده ، ممكن تدينى فرصه وتسمعنى.
خالد : يقف بحده وسخريه ..هتقول ايه لما بنتى يبقى عندها 45 سنه انت هيبقى 60 فاهم يعنى ايه يعنى جدو يعنى تصحو تقرا جرنال الاخبار وتحل الكلمات المتقاطعه وتشربه قهوه وتنامه بعد العشا
مروان: دكتور خالد موضوع مش كدا بعدين انت بتتكلم بعد عشرين سنه
خالد: منا بتكلم لبكره مش دلوقت ، ولا انت واخدها لمرحله بعدين تطلقها
مروان : يحاول ان يمتلك اعصابه .. اكيد لا انا بحبها وعايز اعيش معها العمر كله ، انا فاهم حضرتك كويس، لكن رأيك ده صدقنى مش صح الموضوع ابسط من كدا
خالد : هو مش ده كان رأيك زمان انك كبرت ماتنفعلهاش وتبقى انانى لو وفقتها غيرت رأيك ليه ، انا كنت فخور انك راجل عاقل وفاهم مكانتك كويس بس طلعت غلطان
مروان : انا فعلا رأيي كان كدا ، بس لقيت ان تفكيرى غلط حولنا انا وهى نبعد مقدرناش سبنا ، سبنا نجرب وانا متاكد اننا هننجح
خالد : وانك تبقى زيك زي كريم بالنسبةلها بعد كام سنة
مروان : الجواز مش اللى حضرتك بتتكلم فيه وبس
خالد : بس من اهم اسبابه ولا ايه يا دكتور ، ... بنرفزه وشده ...انت بتناقشنى ليه من غير اسباب معنديش بنات للجواز انتهى اتفضل المقابله انتهت
يخرج ويتركهم فى الراسبشن فى حاله صدمه تدخل الام خلفها اميره تبكى
فريده : مروان امشى دلوقتى نتكلم بعدين
مروان : بضيق بعدين حضرتك شايفه فيها بعدين
فريده : معلش امشى دلوقتى
منير : يمسكه من ايده يلا يا مروان
اميره : تمسك مروان من ايده بحزن وتبكى ..ماتمشيش
ينظر مروان لها بحزن يسحب ايدو ببطء ويخرج ويغلق الباب تذهب اميره الى غرفته والدها والام خلفها
اميره : تبكى بغضب ..بابا ليه عملت كدا انا بحبه مدام مش موافق جبته ليه عشان تذله
خالد : هو حابب يسمعها تانى مع انه عارف رأيي وكلكم عارفين
- يدخل كريم على الصوت
كريم : بابا اهدى
خالد : ما أنا هادى انت موافق على لعب العيال ده
كريم : لا... تنظر اميره له بضيق ..اه يا اميره مش موافق حتى لو شكله صغير سنه كبير يعنى اللى خلق مروان خلق احسن منه فوقى بابا عنده حق بابا باصص لقدام انا مش عارف افهالك ازاى بس انتى فهمه اكيد
اميره : مش فارق معايا اللى فارق انى بحبه ومش هتجوز غيره مهما حصل
فريده : اميره ادخلى اوضتك كريم اطلع بره بحسم .. هى كلمه قولت يلا ... بعد خروجهم تقفل الباب وتنظر لخالد بلوم ... ليه يا خالد عملت كدا
خالد :مش هدخل معاكى فى نقاش تانى عشان المره دى رد فعلى هيزعلك ،لأنى هعمل حاجه معملتهاش طول 32 سنه
فريده : احنا وصلنا لكدا
خالد : بسببك وبسبب مشيك وره ولادك لو كنتى فوقتيها من زمان مكناش وصلنا لكدا ، بس للاسف انتى موافقه وعماله تديها فى امل
فريده : لانى مش مقتنعة بكلامك
خالد : ابنك طلع اعقل منك وفهم ومش موافق وانتى لسه مفهمتيش
فريده : لانكم باصين للموضوع من ناحيه واحد وسبته الباقى ان بنتك هتبقى سعيده معه وانه بيحبها وبتحبه وانه راجل محترم وابن ناس ولا عمره هيهنها ولا يزعلها
خالد : وادهم كان هايهنها ولا اكمل كان هيضربها على اساس انى بجيب لبنتى بلطجيه ها والله فى ناس محترمه كتير واحسن من مروان وبسنها
فريده: بنتك بتحبه افهم بقى ، مش هنعيد تانى اللى حصل سيبها تجرب
خالد : باستغراب وحكمه .. تجرب هى صنيه بطاطس تجربها ، ده جواز فاهمه يعنى ايه ، يا استاذه يا فاضله ، المفروض لما بنتى تبدء تختار غلط اوجهها للصح ، ولو فضلت معانده اوقفها عن الطريق اللى هى ماشيه فيه ، حتى لو غصب عنها ، لان دى مسئوليتى اى اب وام كدا ، مش اسيبها ترمى نفسها فى البحر وهى ما بتعرفش تعوم ، وتغرق وقول اصل ده اختيارها وكان لازم احترمه ، منتهى السخافه فعلا
فريده : دى حاجه ودى حاجه
خالد : لا واحد ، اختيار بنتك لمروان اختيار غلط كان لازم تعقليها من زمان لكن انتى شجعتيها ومدحتلها فى لورانس العرب بتاعها ، للاسف من زمان وانتى مشجعاها من ثانوى فاكره ، كنت بقولك فريده اميره بتغلط كنتى تقوليلى ، مراهقه متخفش وكبرت والموضوع كبر لحد موصلها لحبل المشنقة ، كانت هتموت نفسها شوفتى وصلتينا لفين ،مبروك عليكى تربيتك المشرفه
فريده : بحده ... اوعى مره تانيه تسخر او تقلل من تربيتى، ولادك احسن ولاد بالدنيا كل بيشكر فى اخلاقهم ، ولو على اميره انت كنت موافق لو انت شايف انى اتهونت معها موقفتيش ليه يا خالد قولتلى بس كفايه لحد كدا انا بقى هربى بنتى بمعرفتى ، بس انت كمان وفقت ، لانك متخيلتش للحظه انها توصل لكدا ، وبعدين مالها اميره بقت دكتور شاطره وماشاء الله كل اللى بيجلها ناس محترمه محدش فيهم قال كلمه عليها بالعكس انت بنفسك شايف ادهم متمسك بيها ازاى مع انه مشفش منها حاجه عدله ، وبنتك يوم ما اختارت اختارت دكتور كبير ابن ناس محترم وسمعته الكل بيتكلم عنها مشكلتك انه اكبر منها بكام سنه ما انت اكبر منى بعشر سنين ياخالد الموضوع عادى ، لاخر مره بقولك الموضوع ده لو موفقتش عليه ونهيته صدقنى هتبقى العواقب سيئة سيئة جدا.
تتركه وتخرج خارج الغرفه
_~__*ليلةعادل ❤️_ 🌹*__~
-غرفة اميره
تجلس اميره على السرير وهى تبكى بحرقة ثم يطرق كريم الباب ويدخل ومعه كاسة ليمون ويجلس بجانبها
كريم : قولت اعملك ليمون يهديكى
اميره : مش عايزه حاجه منك ممكن تطلع بره
كريم : لا مش طالع يمسح دموعها .. ليه كل الدموع دى
اميره : بسخريه .. اه يا بابا انا كمان مش موافق على مروان بتتخلى عنى يا كريم باكتر وقت محتجالك فيه شكرا شكرا اوى يا كريم .....تبكى بحرقة اكثر وتضع ايدها على وجهها
كريم : يضمها على صدره... بس بس ايه كل ده ايه دموع دى انا عمرى مقدر اتخلى عنك انا خايف عليكى
اميره : تنظر له وتمسح دموعها .. انا بحبه يا كريم بحبه اوى انا بتنفس عشانه
كريم : عارف والله بس اهدى وعياطك مش هيصلح حاجه امسكى اشربى .. يعطيها كاس ليمون
اميره : لا مش عايزه
كريم : وحياتى ولا اقولك وحياه مروان
اميره : بطل رخامه
كريم : يشربها بايده ... طب اشربى يلا شويه كمان خليها معاكى بقى .. ممكن نتكلم بهدوء من غير عصبيه بعقل اركنى عواطفك دى شويه (يمسك ايدها ) بصى يا حبيبتى بابا بيحبك خايف عليكى بابا مش بيحاول يمنعك عن اللى بتحبيه لا هو شايف اللى انتى ومروان مش شايفينه، وقتها صدقينى هتقولى يارتنى سمعت كلامه ، الجواز مش حب وورد فى حاجات تانيه فى الجواز اهم ، ومقصدش خالص اللى بابا اتكلم فيه جوه ، لان الموضوع مش بعدد المرات الموضوع بالاحساس ، انا بتكلم عن الحياه ، مروان لما يكبر معاملته معاكى هتتغير صدقينى مش هيبقى الراجل اللى بيحب ، لاء ، هيبقى الرجل اللى مراته صغيره وزى القمر ، والكل مستكتره عليه ، انتى عارفه وقتها هيبقى عامل ازاى
اميره : بكسره ...عارفه عارفه كل ده وموافقه انتم فاكرين انى مفكرتش لا فكرت (تقف وتنظر له) انتم متعرفوش انا توجعت وتعذبت قد اية عشان بس يحس بيا ، انا كنت بتمنى يعرف اسمى ، انا عملت المستحيل عشان ابقى جنبه ، انت متعرفش يعنى ست تلغى كرامتها وكبريائها عشان راجل ، كل اللى همننى انى هبقا جنب مروان هفتح عينى وغمضها عليه ، ارجوك ارجوك يا كريم ساعدنى متتخلاش عنى بالاش تقتله فرحتى ، انا عملت مستحيل عشان اوصل لده ومش بعد موصلت بكل قسوه تاخدها منى
كريم مش مصدق ان فيه حب كدا ياخد راس اميره لحضنه عيونه تنزل دموع بصمت
- غرفه الاب
يطرق كريم الباب يفتح له الاب.
كريم : ممكن اتكلم مع حضرتك
خالد : مالك عينك مدمعه ليه
كريم : وافق يا بابا سيبها مش هتبقى اول ولا آخر بنت مطلقه
خالد : ااااه ضحكت عليك..يتركه يدخل داخل الغرفه يقف بجانب سرير كريم خلفه
كريم : بابا اميره وصله لمرحله عمرى ما شفتها سيبها تجرب يمكن تنجح
خالد : ويمكن لا انت هتبات ولا مروح
كريم : هروح
خالد : خليك النهارده معاها كلم امنيه قولها بابا مسك فيا خليك معها غير هدومك وبقى اطلبلها اكل من اللى بتحبه يعنى كنتاكى ولا ماك الحاجات دى وشكولاته
كريم : حاضر متدخلها يا بابا هديها عشان خاطرى
خالد : روح انت بس غير هدومك واعمل اللى قلتك عليه
- شقه مروان
- الريسبشن - يدخل مروان الشقه ومعه منير وهو هادى جدا ويجلس على كنبه ويجلس بجانبه منير.
منير : مروان مش هتقول حاجه طول السكه وانت ساكت
مروان: بسكون .. انا كنت متوقع كل ده انا كنت متوقع انه يقولى كلام اصعب من اللى سمعته بكتير
تدخل عليهم الداد
فاطمه: ايه يا حبيبى عملت ايه طمنى
منير : رافض
فاطمه : طب هتعمل ايه
مروان : بحيره .. مش عارف ممكن تعمليلى قهوه
فاطمه : حاضر اعملك يا منير
منير : ياريت بس سكر زياده (ينظر لمروان ) يعنى هى خلاص كدا خلصت
مروان : لا انا هروح تانى ومش هبطل اروح غير لما تبقى ليا دى حربى وهكسبها بس انا خايف على اميره
منير : خايف من ايه
مروان : انه يمنعها تيجى الجامعه والمركز
منير : لا معتقدش كان منعها قبل كدا
مروان : مش عارف ( يقف يسير قليلا ينظر له )عايز اكلمها اطمن عليها بس خايف اعملها مشكله ما تكلمها انت يامنير
منير : حاضر
- منير يتصل بها ترد على اخر رنه
اميره : الو
يشد مروان الهاتف من منير
مروان : انتى كويسه
اميرة : لا
مروان : ماتعيطيش ماحنا كنا عارفين ان ده هيحصل
اميره : تبكى ..بس بابا زودها معاك اوى ، مروان انت انت ممكن تسمع كلامه تعمل زى المره اللى فاتت ها ، اوعى والله اموت فيها مروان اوعى تتخلى عنى
مروان : اوعى تقولى كدا تانى ، انا جنبك اميره ماتخفيش انتى ليا مافيش حاجه فى الدنيا مهما حصلت هتبعدنا عن بعض ، انتى ليا سامعه ، ممكن تبطلى عياط بقى عشان خاطرى وتهدى والله كل حاجه هتبقى تمام ماتخفيش انا جنبك
اميره : حاضر
مروان : بحبك
استوب
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
اتمنى حلقه تكون عجبتكم
تفتكرو دى نهايه مروان ولا لا❤️✍️
#رواية_الاعمي
#بقلم_ليله_عادل
_*~الجزء الثاني
~من
روايه الاعمى2
الكاتبةليلةعادل*~_✍️🌹❤️
~*الحلقه الحاديه عشر~*
- فيلا اكمل 4م
الريسبشن
- يجلس الاب والام واكمل فى الريسبشن يتحدثون وعلى الترابيزه طبق فاكهه.
الام : اثناء تقشيرها الموز ... بصراحه مش هتلقى احسن من اميره بنوته زى القمر ودكتوره كفايه انها تربيه فريده وخالد
اكمل : مافيش اختلاف على الكلام ده بس انا حاسس انها مش بتبادلنى شعورى يمكن فى حد تانى فى حياتها
الام : تعطى موزه و بثقه .. لا انا سألت خالد اكدلى مافيش حد وبخصوص ادهم قالى هو اللى عايز يرجع واميره رافضه
الاب : انت بتحبها وعايزها ولا لا
اكمل : مش بحبها بس فى اعجاب استلطاف واكيد مش هلقى احسن من اميرة زوجه ليا
الاب : خلاص بكره هتكلم مع خالد وطلبها منه رسمى
اكمل : من رأي حضرتك تستنى لما افتح مع اميره الموضوع الاول
الاب : زى ما تحب بردو والدتك تسال والدتها لو فى حد انا عارف انهم مش بيخبوا اى شى عليه (ينظر للام ) منى كلمى فريده واعزميها بكره على شاى وتكلمى معها
منى :ماشى
_--~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_
مركز د / مروان 9ص
مكتب مروان
- مروان يجلس على كرسى المكتبه وهو معطى ظهره و ينظر من النافذه ويفكر بعد قليل يطرق الباب تدخل شهد ويتحدث معها وهو معطى ظهره لها.
شهد : صباح الخير يا دكتور
مروان : صباح النور
شهد : دكتور فى مشكله بسيطه
مروان : بعدين يا شهد اتكلمى مع منير وهو يحلها
شهد : استاذ منير لسه مجاش
مروان : ايه الموضوع
شهد : اميره مجتش النهارده كمان
مروان: ..يلف بكرسى وينظر لها .. ها عارف وزعى شغلها هى ممكن متجيش الاسبوع ده كله
شهد : اه البرد مبهدلها طب حضرتك ترشح حد معين
مروان : بزهق .. اى حد يا شهد اتكلمى مع هدى شوفى الجداول او الغى محاضرات الاسبوع ده انا مش فاضى للتفاهات دى
- تطرق شرين الباب وتدخل
شرين : ازيك يا شهد
شهد : الحمد الله يا دكتور وحضرتك
شرين : ..تجلس .. تمام ايه
مروان مافيش ازيك
مروان : عامله ايه يا شرين
شرين : بخير على فكره يا مروان شهد دى من افضل الاخصائين معاك ممتازه جدا انا باعتمد عليها فى حاجات كتير و طلعت قدها
مروان : عارف ممكن تتفضلى يا شهد واعملى اللى قولتك عليه
شهد : حاضر عن اذنكم ( تخرج شهد )
مروان : كان فى حاجه ياشرين
شرين : هو مينفعش نشوف بعض غير فى حاجه
مروان : يقف بجانب الشباك وينظر منه .. شرين انا مش فاضى ممكن تتفضلى
شرين : تقف تنظر حوليها وتقترب منه مش شايفه يعنى ان فى حاجه مهمه تقترب منه اكثر ووتلمس قميصه باغراء ... انت زعلان عشان بقالك يومين ما بتشفش حبيبة القلب
مروان : يمسك ايدها بقوة وشده يبان على ملامح وجه شرين انها تتألم بنظرات حاده ..... شرين لو فكرتى تعدى حدودك معايا مره تانيه قبل متكملى جملتك ورقة رفدك هتستلمها ثم يترك ايدها
شرين : بضحكه كلها شر وسخريه ... لا على ايه ، اسفه مبسوط كدا ، عن اذنك - -
تاخذ حقيبة يدها وتنظر له بعيون كلها غل وكراهيه وتخرج خارج الغرفه ويقف مروان يفكر وينظر من النافذه
مكتب شهد ١٢م
- شهد تجلس على مكتبها وتنظر الى اللاب الخاص بها وتقترب منها شرين
شرين : فاضيه نتكلم شويه
شهد : ترفع عينها الى اعلى ببتسامه .. طبعا يا دكتور اتفضلى تقفل اللاب تشربى ايه
شرين : قهوة ساده
- تطلب شهد من احد العاملين يقوم بعمل قهوة.
شرين : انتى مالكيش مكتب هنا؟
شهد : الدكاتره بس اللى ليهم مكاتب خاصه والمدربين زى ما حضرتك شايفه لكن طبعا وقت الجلسات لينا غرف خاصه
شرين : مفهوم بس انتى من اهم الاخصائين هنا بصراحه انا بشوفك اشطر من دكاتره كتير اميره مثلا انتى افضل منها
شهد : بالعكس انا اتعلمت منها كتير هى تبان انها لعبيه بس وقت جد بتبقى دكتور مروان جدا فى نفسها ، انا اتمنى انى اوصل للكفاء بتاعتها
شرين : بلعكس انت اكفء هى اميره بس فرصها حلوه والحظ حليفها، يعنى والدها وعلاقاته ساعدوها كتير ، انها تعمل ماجستير بسرعه وانها وقفت مع مروان كتير طبعا ده خلى مروان مدينلها بحاجات كتير ، عشان كدا تلاقيه مدلعها شويه انا متاكده لو عملتى ماجستير ودكتوراه هتبقى افضل منى شخصيا
شهد : بابتسامة .. شهاده اعتز بيها بس صدقينى دكتور مروان صارم جدا معاها انا بشوفه
-يدخل العامل ويضع فنجان قهوه تاخذ شرين وتشرب وهى تنظر بخث وتتحدث
شرين : بسخريه ... هههه صارم اه واضح انتى معملتيش ليه ماجستير؟
شهد : يعنى بصراحه ظروفي الماديه لا تسمح الفلوس اللى بتيجى من شغلى هنا يدوب مكفية البيت لانى بساعد اهلى اصلى من طبقه متوسطه
شرين : تضع ايدها على ايده شهد .... لازم تفتخرى بنفسك لانك وصلتى لمكانتك دى رغم ظروفك ... ترجع ظهرها تصمت قليلا ثم تتناول القليل من القهوه ... كلمى مروان وهيساعدك لعلمك مروان بيحترم جدا ، الاشخاص اللى بتسعى انها تطور من مستواها الثقافى وتعليمى ااكدلك انه هيساعدك سواء كانت مساعدات ماديه او نفسيه لانى متاكدا انه مهتم بيكى اوى
شهد : دكتور مروان انسان بجد مافيش منه تانى انسان راقى جدا فى تعامل وخلوق وبيساعد اى محتاج مش بيبخل على اى حد بشى مهما كان
شرين : طبعا بس انا متاكده انك غير اى حد يعنى باين من طريقته معاكى ( تصمت قليلا ) كلميه وانا متاكده انه هيوافق ،انا لازم اقوم ياريتك تخلى يشرف على رسالتك. (تقف وتنظر لها) شهد انتى كم سنه
شهد : هكمل 33 كمان 4شهور
شرين : وهو 41 مناسبين والله
شهد : مش فاهمه
شرين : بابتسامة ساخره ... يعنى حرام بنت زى اميره تبقى قاعده على مكتب ده... تشاور بايدها ...وانتى ده سلام
احد الكافيهات القاهره 6م
ادهم يجلس هو وحمزه على احد الترابيزات ،يدخن ادهم السجاير ويبدو انه منزعج.
ادهم : مش فاهم دكتور خالد عايز ايه شويه انا شويه اكمل
حمزه : انت مالك ومال انكل خالد خليك مع اميره
ادهم : تقصد ايه
حمزه : اميره بتحب مروان مش بتحب ولا هتحب غيرو ، لازم تقتنع بده عيش حياتك فوق يا ادهم ، بلاش تبقى جزء من معركه انكل خالد ، انابحبك وبجد خايف عليك لان محدش هيخسر فى معركه دى غيرك انت وبس
ادهم :مابحبش نرمين
حمزه: مش بالضروره نرمين ، ومش بضروره ترتبط اصلا دلوقت انت محتاج تكسب نفسك مره تانيه ترجع ادهم بتاع زمان وتفوق بقى من وهم ان اميره تبقى ليك ، صدقنى يا صحبى لو فى امل واحد فى الميه كنت شجعتك انك تكمل ، بس لانى فاهم وعايش الحكايه من اولها بقولك انت بتجرى وره المستحيل
ادهم : ينظر له بتاثر وخيبة امل ... كان نفسى ، بس فعلا لازم انسى كفايه جرى وره حب بلا امل
_~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_
عياده دكتور خالد 8م
يدخل مروان العياده وينظر له جميع المرضى ثم يقترب من مكتب الممرضه وهى تكتب فى الاوراق .
مروان : من فضلك ممكن اقابل دكتور خالد
الممرضه : ترفع عينيها ثم تفتحها وبزهول تقف وبسعاده ...دكتور مروان ازى حضرتك انا بحب حضرتك جدا يعنى بجد اتعلمت منك كتير والله
مروان : بابتسامة .. ميرسى
الممرضه : ينفع اتصور معاك
مروان : اكيد ...يلمح اسمها .. انسه مروه
الممرض : يالهوى على جمال احلى مروه سمعتها فى حياتى ( يلتقط صوره ) ثوانى هبلغه
مروان : بصى انا حابب اعملهالو مفاجأه ممكن
اللممرضه : ماشى بس لما اللى جوه يخرج
مروان : انا افضل انى انتظر لحد ما كل المرضى ينتهوا من الكشف انا مش مستعجل واتمنى من جميع كمان محدش يبلغه
الممرضه : تنظر للجميع بصوت عالى... اه محدش يقوله حاجه الدكتور عامل لدكتور خالد مفاجاه
يجلس مروان وينتظر اكثر من ساعتين واثناء جلوسه كان الجميع يقوم بلتقاط الصور معه ثم تتحدث معه الممرضه
الممرضه : دكتور ممكن حضرتك
تتفضل دلوقت مروان يبتسم لها ويطرق الباب ويدخل
خالد : ايه يا مروه لسه فى حد تانى.. ينظر له تتغير ملامح وجهه للغضب انت ازاى دخلت هنا
مروان : انا اللى طلبت منها انها متقولكش لاننا اصدقاء حبيت اعملها مفاجئه
خالد : يقف ويقوم بخلع البالطو بسخريه... مش عيب دكتور بسنك ومكانتك يكدب
مروان : ده مش كدب ، دى وسيله مشروعه لأنى متاكد لو كانت بلغتك كنت هترفض تقابلنى
خالد : ياريت تقول عايز ايه لان وقت مابيسمحش
مروان : حضرتك عارف
خالد : بسخريه .. اعرف منين حضرتك انا دكتور جراح مش بتاع تلات ورقات
مروان : يمسح وجهه وبابتسامة .. انا عايز اتجوز اميره
خالد : وانا معنديش بنات للجواز ممكن بقى تتفضل لانى لازم اروح
مروان : بحده ويقترب منه .. لا حضرتك هتقعد وهتسمعنى انا مش فاهم حضرتك ليه معاند كدا انا متأكد ان موضوع السن مش هو ده سبب اكيد فى سبب تانى
خالد : بحده لكن بعقل ... معنديش اسباب اظن انا حر اقبل او ارفض ، بعدين مش انت الرجل اللى يملى العين ، كنت مليت عين مراتك مش تروح تخونك مع عيل اقل شئ ممكن يوصفه انه منحرف و قذر
مروان : يجز على سنان ويقفل ايده يحاول ان يمتلك اعصابه ... بص قول مهما تقول مش هغلط معاك واتعصب دكتور حضرتك بتحكم على بنتك بالعذاب ، انا واميره بنحب بعض مافيش حاجه هتخلينا نبعد عن بعض مهما حصل ومهما كان ، لو انت عايزها حرب نخليها حرب بس انا متاكد انى هكسب الحرب دى
خالد : يقترب منه وينظر بعينه بكل ثقه ... نصيحه خدها من راجل اكبر منك اوعى تدخل حرب وانت واقف على ارض من الازاز عشان هتاخدك وتبلعك بنتى مش ليك
مروان : بثقه والله ليا
( يتركه ويرحل )
شقه د / خالد 12م
- الريسبشن
- تجلس اميره فى الريسبشن وهى تسند راسها على ظهر الكرسى يبدو على ملامحه الضيق والسرحان ... يقوم الاب بفتح باب الشقه بالمفتاح وهو يحمل بايده اكياس كنتاكى
خالد : مساء الخير ... يضع الكيس على الترابيزه
اميره : مساء النور حمد الله على سلامتك حضرتك اتاخرت النهارده
خالد : يجلس ويفتح أزرار البدله .. اليوم كان طويل افتحى وكلى جيبهولك
اميره : تقف تفتح الاكياس ..عارفة انها رشوه بس مش هتنفع ...تجلس على طرف كرسي الاب بابا والنبى توافق حضرتك عمرك ما غصبتنا على حاجه
خالد : بلطف .. اميره مروان مينفعلكيش
اميره : انا بحبه بحبه اوى ارجوك يابابا توافق انا متحمله نتيجه اختيار ، بعدين مروان ده انسان جميل اوى والله العظيم حضرتك لو عرفته هتحبه جدا وبنفسك هتجوزنى ليه اديه فرصه
خالد : فريده فين ؟
اميره : نامت من بدرى شكلها تعبان
خالد : يقف ... طب هروح اغير هدومى واطمن عليها
اميره : طب مش هنكمل كلامنا
خالد : هروح اطمن على ماما
بعدين نتكلم كلى ها ونامى بدرى
اميره : طب مش هتاكل
خالد : لا اكلت تصبحى على خير يقبلها من خدها
اميره : وحضرتك بخير ..تجلس اميره على كنبه تضع ايدها على خدها تفكر ثم تمسك العلبه تفتحها وتاخذ قطعه فراخ والله انتى اللى مصبرانى على الهم ده وتاكلها
_~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_
- مركز د / مروان 10ص
- مكتب مروان يقف مروان امام النافذه المطله على الحديقه و ينظر منها ثم تطرق اميره الباب وتدخل يلتفت لها بشوق تجرى اميره اليه وتقوم بعناقه وتتحدث وهى بحضنه.
اميره : وحشتنى اوى اوى
مروان : انت كمان وحشتينى اوى ..عندما تبتعد يمسكها يقربها منه.. تؤتؤ خليكى شويه خليكى قريبه من قلبى بعد دقائق من صمت ومروان مازال واخد اميره بحضنه ترفع اميره راسها وتتحدث.. هتفضل كدا كتير
مروان : زهقتى
اميره : تؤ انا نفسى افضل مستخبيه جو حضنك على طول عملت ايه اليومين اللى فاته
مروان : بفكر فيكى وتخيل صورتك جمبى بكل لحظه ها اعصابك ارتاحت .. اميره تشاور برأسها له لا...
مروان : ماتخافيش انا معاكى وهعمل المستحيل عشان نبقى سوى (يقبلها من راسها ) تطرق السكرتير الباب فتبتعد اميره عنه وتجلس على الكرسى.
مروان : اتفضل
السكرتيره : دكتوره اميره فى واحد اسمه اكمل منتظرك فى مكتبك.
-ينظر مروان واميره لبعض باستغراب ثم تنظر اميره للسكرتيره
اميره : تمام انا جايه اعمليلوا حاجه يشربها عصير برتقال فرش
السكرتير : تمام. ( تخرج وتقفل الباب)
- تقف اميره ويقترب مروان منها وينظر لها بستغراب دون تحدث.
اميره : بتبصلى كدا ليه انا اتفاجئت زى زيك اهدى
مروان : بسخريه وغيره.. وكمان عارفه بيشرب ايه وبيحب ايه
اميره : هروح انا عشان متاخرش
مروان : ماشى يقبلها من راسها
تذهب عند الباب وتفتح مروان واقف ينظر لها ثم تلتفت له بابتسامة وتقول بحبك وتغلق الباب.
يتحدث مروان بصوت داخلى : اما نشوف بقى استاذ اكمل ده كمان عايز ايه
_~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_
- مكتب اميره
تدخل اميره المكتب هى تبتسم وكان اكمل جالس على كرسى المكتب فى انتظارها واثناء سيرها نحوه تتحدث.
اميره : ايه المفاجأة الحلوه دى
اكمل : يقف .. اتمنى مكنش معطلك
اميره : بمزح... فى الحقيقه معطلني جدا هههههه مالك يا اكمل انت تيجى اى وقت طنط منى وانكل طه عاملين ايه وجى جى
اكمل : الحمد الله بخير
اميره : تجلس بكرسى المكتب مقابل لها ... اقعد هنفضل واقفين
اكمل : بصى انا جيلك فى شغل ، كنا عايزين نعمل محاضرات للجنود والظباط انتى عارف الاحداث اللى بنمر بيها ففكرنا إننا نعمل ليهم زى محاضرات تدريبيه للثقه وتأهيل النفسى
اميره : فكره رائعة بس الموضوع ده اكبر من ان اخد اى قرار فيه لازم دكتور مروان
اكمل : تمام ممكن اقابله امتى
اميره : حالا يلا هو فى المكتب دلوقت
- ويذهب لغرفه مروان تقف امام مكتب السكرتيره.
اميره : هبه الدكتور جوه
السكرتيرا :لا راح لاستاذ منير
اميره : طب ممكن تبلغيه اننا مستنينه فى المكتب
هبه : حاضر
__~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*__
- مكتب مروان
تدخل اميره واكمل الغرفة يجلسوا على كراسى المكتب الاماميه.
اميره : لعلمك انا متأكده ان دكتور مروان هيرشحلك شهد
اكمل : مين شهد
اميره : من احسن الأخصائيين النفسيين فى المركز
اكمل : تمام بس عارفه مكتبك ظريف شبهك مجنون زيك
اميره : هههههه هيجيبو من بره يعنى هههههههههههه
اكمل : ههههههههههههه اكيد لا
( يضرب كفه بكفها)
اثناء ضحكهم يدخل مروان ينظر بغيرة ويجس على اسنانه يقف اكمل واميره لاستقباله.
مروان : خليكم مستريحين ازيك يا اكمل
اكمل : اهلا بحضرتك كويس ان حضرتك لسه فاكرنى
مروان : ينظر لاميره بعينه ثم ينظر له لا انا مبنساش بسرعه اتفضل اقعد
اميره : دكتور اكمل عايز نعمل مجموعه من الجلسات الجماعيه وبعض الانشطه التدريبه للعساكر والظباط ، يعنى عايزهم متأهلين نفسيا لاى حدث ممكن يحصل
مروان : تمام انا عملت محاضرات كتير وندوات من النوع ده مش اول مره
اكمل : انا عارف عشان كدا سيادة اللواء رشحك انا قولتله اننا معرفه وهقدر اقبلك بشكل شخصى واتكلم معاك
مروان : انا معنديش اى مانع اهم حاجه جهز الموافقات الامنيه
اكمل : كله جاهز فاضل موافقة حضرتك
مروان : وانا كمان جاهز بس ادينى يومين نظبط الجداول والمواعيد
اميره : انا من رأيي كمان نعمل جلسات للعساكروالظابط الى فى سينا مش بس اللى لسه مجندين جديد ، لان اعتقد كل اللى بيشتغل بسينا بيبقى عنده صراع نفسى بسبب اللى بيشوفه هناك
اكمل : ده حقيقى
مروان : اكيد ده فى الخطه
اميره : حضرتك ترشح مين
مروان : لسه بس بشكل مبدئى اكيد هيكون شهد وحمزه و دكتور مصطفى ضمن المجموعه
اميره : مش قولتك هيقولك شهد (تنظر لمروان ) ايه ده وانا فين
مروان : لا انتى هتبقى هنا محتاجك هنا وانا مش موجود متنسيش مؤتمر الاقصر
اميره : ودى اى حد غيرى انا عايزه ابقى معاكم
مروان : بحسم وجديه .. قولتك مش هينفع
اكمل : طب انا همشى عشان لازم اكون فى الوحده كمان ساعه
مروان : يقف تمام .. مع سلام وبلغ تحياتى لسيادت اللوا حبيب
اكمل : اكيد سلام يا مرمر
اميره : سلام
- بعد خروج اكمل وغلق الباب تنظر اميره بغضب لمروان
اميره : هى الغيره المرضيه دى هتبقى كمان فى الشغل
مروان : فين الغيره انا هبقى مشغول الفتره الجايه جدا و انتى افضل وانسب حد ياخد مكانى
اميره : انا عايزه اجى معاكم لان ده هيفدنى جدا خالى شرين هى اللى تسافر المؤتمر
مروان : انا دكتورك وبقولك مش هيفيدك باى شئ شرين هاتبقى معايا
اميره : بنرفزه... والله يعنى انت تغير من اكمل عادى وعايزنى اتقبل وجود اللى اسمها شرين جنبك عادى
مروان : مافيش مشكله حاضر بلاش شرين نخليها فى المركز مبسوطه
اميره : بضيق .. انا ماشيه
- تذهب اميره عند الباب ومروان خلفها تفتح الباب لكن يقوم مروان ويغلق الباب ويضع ايده الاتنين عليه تلتفت اميره وتنظر له وهى بين الباب ومروان
مروان : ينظر لعيونها بحب ... رايحه فين لسه مقعدناش مع بعض
اميره : هامشى عشان لو قعدت اكتر من كدا هنتخانق
مروان : انت شايفه انى ماليش حق اغير عليكى من واحد انتى متاكده انه معجب بيكى
اميره : بالتقاط انفاس وتقطع فى كلام ما ما مافيش كلام ده واوعى كدا .
تنزل ايد لكن هو يمسك ايدها برومانسية مع ملامسة اصبعها ويشبك اصابع يده باصابع ايده ينظر لعيونها برومانسية
مروان : هتروحى فين
اميره : بتوتر .. قولتلك همشى
مروان : ليه
اميره : هو هو احنا مينفعش نتكلم واحنا على مكتب
مروان : لا انا حابب نتكلم هنا
اميره : تتزداد ضربات قلبها .. ها هو جو حرر ليه كدا هو انت مش عندك محاضرة دلوقت
مروان : تو
اميره : بخجل وبتسامه .. اممم مروان بس بقى اوعى كدا
- تنزل ايده تدفعه بهدوء وتجلس على المكتب يقف مروان يبتسم لها ويذهب خلفها ويجلس على سن التربيزه امامها ويقترب منها.
مروان : على فكره انا روحت لدكتور خالد امبارح
اميره : وقالك ايه ..ينظر مروان لها بأسف .. بقولك انا مش عايزه اتكلم تعال نتكلم بأي شى تافه
مروان : تاجى نخرج
اميره : تو
مروان : .. ينظر الايدها ... اممم لون منكير ده حلو ومختلف
اميره : تنظر لايدها ثم تنظر له .. اه اول مره احط لون ده بس مش اوى كدا احنا هنتكلم بتفاهة بس مش لدرجه لون منكيرى
مروان : طب نتكلم بلون الروج
اميره : ههههههههههههههههههههه
مروان : يلمس وجهها باصبعه بابتسامة ايو كدا اضحكى عشان ضحكتك هى اللى بتحلى ايامى وتنورلى حياتى
اميره : بابتسامة تمسك ايده وتقبلها ثم تضع ايدها على خده بحبك
_~*ليلة عادل ❤️✍️🌹~*_
- شقه نور وحمزه ٤م
- المطبخ تقف اميره فى المطبخ مع نور و هى تقوم بتحضير الغداء واثناء قيامها بالتقليب فى احد الاوانى تتحدث.
نور : هههههههه عنده حق يغير بعدين هو شكله فهم ان اكمل عايز يخطبك
اميره : فهم ده متاكد
نور : اميره بصراحه هو عنده حق اكمل مش بيتعامل معاكى زى زمان خفى هزار
اميره : والله يا بنتى بتكلم معه بحدود طريقتى متغيره معاه بحاول افهمه بطريقه غير مباشره انى مش عايزه الموضوع وانه اخويا
نور :انتى لو الموضوع دخل بجد وش كدا روحيلوا وقوليلوا عشان متعمليش نفس اللى عملته فى ادهم
اميره : طبعا انا اتعلمت بقولك هتعرفى تنزلى الجلسات مروان قالى اسالك يكتب اسمك ولا
نور : بصراحه نفسى جدا الموضوع ده هيفيدنى فى رساله الماجستير بس اميره بقا اعمل فيها ايه
اميره : سبهالى او سبيها لطنط الهام
نور : بحيره .. مش عارفه
اميره : بصى انا هقول لمروان يظبط الجدول و يديكى اقل عدد جلسات والموعيد متقلقيش
نور : عارفه احلى حاجه فى علاقتك بيه الوسطى بصراحه مروان بالشغل معندهوش رحمه هههههه
اميره : عشان تعرفى علاقتى بيه مفيده ليكم كان زمانكم لسه فى اكتوبر
نور: خلاص كلمى هو مين جاى
اميره : مش عارفه بس لحد دلوقتى حزومى و دكتور شهاب ومصطفى ودليا وحبيبتك
نور : شهد
اميره : يس
نور : شهد بتعت عدسات انثى الهاسكى
اميره : بس بقى عيب بلاش تنمر
نور : لا ده مش تنمر بس عليها عدسات تعدمها
اميره : هههههه هى فعلا لونها صعب بس هى كيوت
نور : ماشى يا بتاعت الكيوت المهم دلوقت هتعملوا ايه دلوقت فى موضوعك انتى ومروان
اميره : والله ما عارفه بس هو قالى انه هيكلمه تانى يومين كدا
نور : بصى بابا خالد كلامه صح بس مع انك تجربى
اميره : انا متاكده انى هبقى سعيده معه وحياتى هتبقى كله سعاده وحب وكلكم هتقوله انكم غلطنين
نور : تقترب منه ياريت اتمنى ان ابقى غلطانه مش هكره لاختى انها تبقى سعيده فى جوزها ايه رايك اكلملك بابا يكلم بابا خالد هما اصحاب ممكن يقنعه
اميره : ياريت بس هو اصلا مرحب بالموضوع
نور : ميرحبش ليه ده اكتر شخص هيبقى موافقك ، انتى عارفه بابا اوبن ميند على الاخر ومع التربيه الايجابيه وان الابناء لازم يختاره طريقهم بانفسهم والبلا بلا ده
اميره : البلا بلا ده هو اللى خلاكى كدا متنسيش انك تربيته ولا انت شايفه ايه
نور : اميره يا خالد متشغليش دماغك عليا روحى حطى الاطباق على سفره يلا
اميره : ههه طيب ياختى مش هنستنى حمزه
نور : لا حمزه عنده شغل لبعد المغرب
اميره : ماشى
❤️
لحد هنا واستوب
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
#رواية_الاعمي
#بقلم_ليله_عادل
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق