القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل السابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون بقلم ليلةعادل

 

رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل السابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون بقلم ليلةعادل




رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل السابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون بقلم ليلةعادل





آلجزء التانى

من

روايه الأعمى2

بقلمى ليلةعادل ❤️🌹✍️


الحلقه السابعه و الثلاثون


مركز د / مروان


الحمام


تذهب اميره للحمام وتقوم بالاتصال بخالد


اميره :الو


خالد : ما بترديش ليه


اميرة : كنت بالمحاضرة فى حاجة


خالد : لا بس هاستناكي النهارده على الغدا وهتباتى


اميرة : انت لسه مصر على طريقتك دي


خالد : متتأخريش يغلق الهاتف


تنفخ اميرة بصوت داخلي تتحدث ياربى اعمل ايه تمسح وجهها.... فكرة اما اجرب هاخسر ايه يمكن الاقي حل. هاروح وأقوله


ثم تمسك هاتفها مره اخره وتتصل بمرون


اميره. :الو ايه حبيبى عامل ايه


مروان: كويس وانتى


اميره : تمام انت لسه فى جامعه


مروان : لا روحت المستشفى


اميره :طب انا هروح خلصت ماشى


مروان :ماشى يا حبيبى. لما توصلى طمنينى


اميره :حاضر. حاول متتاخرش ماشى


مروان :حاضر


اميره: هتوحشنى سلام


مروان :سلام


ترجع أميره الى غرفه مكتبها

كانت نور مازلت تنظرها


اميره : نور بقولك انا هروح تاجى معايا


نور : ايه اللى حصل


اميره : اصلى خلصت ومروان هيتاخر وعايزه اروح جاى معايا ولا


نور لا ورايا كلس طب انتى يا بنتى. مش هنقعد نتناقش مين اللى مسح الرساله


اميره بعدين بعدين سلام


نور استنى خدينى معاكى. قفلى مكتبك بالمفتاح


اميره حاضر هاتى بوسه بقى

باى


نور باى


❤️ ____ ليلةعادل _____❤️


فيلا مروان واميره 8م


غرفه النوم


نسمع صوت اغاني شعبية خارج من غرفة النوم بصوت عالى ثم ندخل للداخل نرى اميره. تربط اسكارف على وسطها وترتدى. بيجاما نوم وتقوم بالرقص على اغنية ( انتي معلمة )


بعد قليل

يدخل مروان الفيلا وكان الدور الاول مظلم يصعد مروان السلم. يبدو على ملامح وجهه الاستغراب

لانه يستمع لهذا النوع من الاغانى

يجد الباب موارب

ينظر يجد اميرة ترقص

يفتح الباب قليلا ويشاهدها وهى لا تاخذ بالها انه موجود


بعد انتهاء الأغنيه يدخل مروان الغرفة و يصفر. أووووو ويصفق هايل بجد ابدعتى

تنظر اميره له باتساع عينيها وبخجل يقترب منها يحاوط ذراعيه حول خصرها ويقربها منه وبابتسامة


مروان : مكنتش عارف انك بتعرفى ترقصى... كدا تخبى عليا معلومة مهمة كدا


اميره بتهتهة... اصل... هو يعنى. زهقانه بس


مروان : لا عايزك تزهقى على طول بس وانا معاكى


اميرة :احم تيجى تفك الاسكارف يمسكها مروان من ايدها


مروان : تؤ تؤ تؤ انا عايزك ترقصي تانى


اميره : بس بشرط


مروان : اشرطى


اميره : ترقص معايا يا دك


مروان : ههههههههه انا هشجع بس


اميره خلاص مش هرقص


مروان : اطلبى اى حاجه تانية غير الطلب ده


اميره ةلا هترقص معايا. تمسك هاتفها الموصل بسماعات الصب

وتشغل اغنية اخرى شعبية تبدأ بالرقص و تاخد ايد مروان وتشدها. ترقص له ويرقص معها بعد الانتهاء تحدف اميره نفسها على الكنبه وتاخذ نفسها


اميرة : تاخذ انفسها بسرعه .. تعبت .. يجلس مروان بجانبها ويضحك


مروان : بضحك انا اكتشفت فيكى النهارده مواهب لذيذة


اميره وانا كمان اكتشفت. هههههههههه ان عندك مواهب هههههه اقولك على حاجه متضحكش عليا كان نفسى اوى اتجوز واحد بيشيش هههههههه ييجى مرة من الشغل أكون لابسه بدلة رقص وأعمله شيشه وحمام ونشيش سوى وأرقصله بقى. ونقضيها ميلاطه للصبح هههههههههههه


مروان : طب متعملى كدا


اميره : ما انت ما بتشيش يا دك


مروان : اعتبرينى بشيش


اميره : هههههههههه بكلمك جد على فكرة


مروان : وانا اوى على فكرة بكرة ننزل نشترى الحاجات دي سوا


اميرة :بس انا معايا منهم حاجة


مروان : معاكى ايه


اميرة : بدلة رقص و مش واحدة تلاتة


مروان : احلفى


اميرة : والله


مروان ليكي حق ما انتى طلعتى. بتعرفى ترقصي حلو اوى اوى طب ما تقومي تلبسي واحده منهم


اميره : تؤ


مروان : وحياتي


أميرة بدلع : تؤ تؤ


مروان : عشان مارو حبيبك


اميره : عينيا انت كمان قوم غير هدومك


تذهب اميرة وترتدى بدلة رقص سوداء قطعتين مثيرة جدا

كان مروان غير ملابسه وارتدى تيشرت وبنطلون ويجلس على السرير ..ينتظر اميرة تخرج اميرة من الحمام وهى ببدلة الرقص وشكلها مثير جداينظر مروان بعينيه المولعة بالعشق والاثارة لجسد حبيبته تقترب اميرة منه وتبتسم


اميره : بدلع ها ايه رأيك يا مارو


مروان : تهوسي ياقلب مارو


ثم تشغل اميره احدى الاغانى وترقص ومروان كان جالس على السرير ينظر له بعشق واثار شغف يضع يده على وجهه ويمسح خده و ويعض بشفايفه واثناء رقص اميرة كانت تقترب أميرة من مروان لاستثارته لكن تبتعد قبل ان يمسكها وبعد وقت يقترب مروان منها بعد ما اولع بها و لم يعد يقدر على الصمود اكثر. يشدها اليه بقوه ومع الاستماع لدقات قلبه وقلبها ينظر لها بعين كلها عشق واشتياق ثم يقبلها باشتياق من شفايفها و يتبدلان القبلات الساخنة وووو.......


❤️ ____ ليلةعادل _____


جامعه القاهره 10ص


مظهر خارجى لجامعة القاهرة من الخارج مع حركه الطلاب للداخل والخارج ثم نرى اميرة تدخل بسيارتها الجديدة ثم تقوم بركنها وتخرج منها وهى ترتدى( فورمال)

وتمسك بوكيه ورد ثم تدخل داخل مبنى كلية الاداب

اثناء سيرها كان الطلاب يلقون بالتحية عليها

ثم تدخل الاسانسير وتصعد أحد الأدوار وبعد خروجها تسير فى الممر حتى تقف امام احد الأبواب تطرق الباب ثم تدخل


مكتب دكتور تميم


أميرة : صباح الخير يا دكتور


تميم :الدكتورة الشقيةعاملة ايه ... يتصافحان


أميرة : الحمد لله يادكتور اتفضل الورد


تميم : شكرا كلك ذوق اتفضلى عاملة ايه مع مروان الأمور بقت تمام


أميرة : تجلس .. الحمدلله كل شيء تمام


تميم : اعتقد دلوقت مش محتاجة تأجلي


أميرة :صدقنى يا دكتور كان غصب عني


تميم : حاولى بالمستقبل لو واجهتى اي مشكلة اي ازمة افصلي بين الحياة الشخصية والحياة العملية انتى دكتورة متخليش مشاكلك تضغط عليكي بالشكل ده


أميرة :غصب عني حاولت لكن معرفتش كتمت حزني جوايا يومها فضلت أعيط كتير وأضرب قلبى اللي حبه كأني بعاقبه انه حب مروان، لما صحيت تانى يوم افتكرت اني قوية وهاسيطر على عواطفي وحزني ، بس طلعت غلطانة طلعت بكدب على نفسي ، كل ما كنت بكتم جوايا كنت بتوجع اكتر وبتاذى نفسيا أكتر وأكتر ، اصلا فيها ايه لما أبكى ، فيها ايه لما اصرخ بالآه وأقول ألف آه ، فيها ايه اني موجوعة اني مشتاقة اني تعبانة من غيره وبعده وجعني

فيها ايه لو كنت عملت كدا كنت هبان ضعيفة قصاده ، أهون عليا أبين ضعفي وحقيقة مشاعري واحساسي ،من اني أعيش الوجع المكتوب اللي عشته ،لان بجد دمرنى نفسيا وسقاني الألم .... عشان كدا طلبت أأجل الدكتوراة لانى كنت تعبت صرخت بالآه بأعلى حس الآه اللى كتمها الاه اللى تعباني وبينت قد ايه انا فعلا تعبانة من غيره. وقتها حسيت براحه غريبة عارف يادكتور انا بعد كدا هاطلب من كل الحالات يصرخو ويبينو ضعفهم لأن طول ما هما كاتمين هيخسرو كل شيء وتعبهم هيزيد اضعاف


تميم : صرختك مش ضعف صرختك قوتك...

قوة أى انسان مر بتجربة كانت قاسية ، طبيبعى ولابد منه

إنه يشعر انه بيتألم لكن نكرانه للشيء ده ضعف اكبر ،

لازم يعترف بالحقيقه لازم يقول انا موجوع قلبى حزين مجرد اعترافه بالحقيقة أول سلمه للشفاء


اميره : ده حقيقي


تميم : انا حقيقى سعيد انكم رجعتوا حقيقي كنت حزين عشانكم انتي عارفة مروان بعتبره زى ابني كان صعب عليا اشوف كم الحزن والوجع اللى بعينيه انا عمري ما شفت مروان موجوع على فراق حد بالشكل ده غير على والده


أميرة : صدقنى انا فهمه ده كنت حاسة بيه.. بس وقتها كان صعب أرجع


تميم : المهم إنكم رجعتوا في الآخر


أميرة : الحمد الله صحيح الكلام اخدنا نسيت اقولك عايزة حضرتك فى ايه


تميم : اتفضلي


أميرة : حضرتك عارف انا بحبك جدا بصراحة ملقتش غيرك يساعدني عشان كدا مترددتش لحظة إنى اجيلك وآخد رأيك


تميم : بمزح هو مروان لسه معلمكيش تبطلى مقدمات والبكش ده.... ههههه قولى سامعك


أميرة : بتوتر وارتباك ..عندى حالة مش لقيالها حل صعبة أوي


تميم :لسه عندك مشكلة مع مرضى الانفصام


اميره : لالا خالص هى مريضة عندها مشكلة مسببالها ألم نفسي وصراع جواها والدها ووالدتها اطلقوا من فترة وعاشت مع الأب كانت بتشوف الأم باستمرار ، لكن بمجرد ما الأم اتجوزت الأب جاله حالة هيستريا هوس الامتلاك ، من كتر رفضه لجواز الأم ضغط على بنته انها متشفهاش ، هى طبعا البنت مش قادرة متعلق بالأم جدا راح ابتزها


تميم : ابتز البنت


اميره : اه انه هيشهر بالأم ويقول إنها كانت بتخونه مع الراجل ده وكلام ميصحش البنت خافت وخضعت لتهديدات الأب بس نفسها تشوف الأم حتى الأم لما بتتصل بيها على طول عشان تفهم سبب تغيرها وانها وحشتها ونفسها تشوفها وتقولها وحشتينى يا بنتى قوليلى مالك لدرجه ان الأم كانت هتطلق من جوزها التانى مع انه راجل كويس عشان ترجع للبنت فأنا مش عارفة أعمل ايه مش قادرة أساعدها... عاطفتى غلبتني حضرتك عارف أنا متعلقة بأهلي جدا لما حكتلى حكايتها انصدمت قولت فى أب كدا يأذى بنته بالشكل ده حتى لو هو مريض نفسي مش للدرجة دي فانا عايزة حل

عايزة أساعدها انا عارفة إن شغلنا مفهوش حلول انا بديها مفاتيح عشان توصل بنفسها لحل عشان تحل الصراع النفسي اللى عايشاه

لكن مش عارفة وللأسف البنت كل مادا بتتعب أكتر.. دي حتى دخلت بوادر اكتئاب خايفة شويه كمان هاتقع ببحور الاكتئاب اللى مالهاش نهاية


تميم : فاهم... انا مش هاعاتبك انك غلطتى يوم مادخلتي عاطفتك مع شغلك لكن لازم تبقي فهمه ااننا لازم نعالج السبب الرئيسي اللى هو الأب


اميره : هنعالجه ازاي


تميم : الرجل ده حد معروف ليه سمعته


اميره : اه رجل أعمال


تميم : عظيم راجل زى ده علاجه المواجهة لازم يتواجه لان الخضوع ليه بيخليه يتمادى فى اللي بيعمله خليها تقوله لا

لا هاروح لأمي وهشوفها ومتنساش اني انا كمان بنتك وسمعتك وهطلع ادافع عنها وأقول ان الست دي أمي


أميرة : تهدده


تميم : مش تهديد لكن تحذير


أميرة : بالسهولة دي


تميم : بالسهولة دي.. انتي مش فهماه للدرجة دي...

واضح جدا انه فاهم مفاتيح بنته ولعب معاها مظبوط ،

هو فاهم ومتأكد انه لو عمل كدا البنت هتسلم بس ممكن يعمل حاجات تانية خليها حذرة أما علاجه انه محدش يخاف منه لازم يشوف في عنيها انها مش خايفة بالعكس ولا فارق معها هو اللى لازم يخاف مريض الهستيرية والحب الامتلاكي والسيكوباتية ما بيتحاربش بغير كدا


اميره : تمام شكرا جدا


تميم : ولا أى حاجة بس خليكي مستمرة معها على الجلسات.. تابعى معها الجلسات الجماعية...

لازم تتابعى معها جلسات الثقة بالنفس والقوة الشخصية


اميره : فعلا بأعمل كدا


تميم : عايز أسألك على حاجة


أميرة : اتفضل


تميم : ليه ماسألتيش مروان


اميره : هقولك بس أوعدنى الأول ان حضرتك ما تبلغهوش بأي شيء


تميم : تمام


أميرة :بصراحه أصل مش أول مره اقع بنفس المشكلة

مرة جاتلى حالة زي دي بس مش بالظبط كان عندها مشكلة فى التواصل ، لما كلمت الأم عشان لازم نعمل جلسات ارشاد أسري رفضت و كلمتني وحش جدا جدا

اللي هو أنا عارفة ازاي أربي بنتى مالكيش دعوة انتي ما بتفهميش عصبتنى لدرجة كنت هشتمها والله.. البنت جالها اكتئاب روحت لمروان وحكيتله اعمل ايه فضل بقى يقولي انتي دكتورة مينفعش تدخلي العاطفة بالشغل انتى كلها سنة تناقشي الدكتوراه.. افصلي و كلام كدا رخم صراحة عصبني


تميم : هو اكيد كان خايف عليكي وعايز يعلمك لكن خانه التعبير انتى أكيد فهمه مروان بالشغل ميعرفش أبوه


اميره : عارفه ده لكن أنا يومها مكنتش عايز أسمع غير حلول, مساعدة, مش حد يفضل يوجهنى للصح


تميم : يبقى على هواكي يعني


اميره : بالظبط على هوايا


تميم :مش كل اللى على هوانا يا أميرة ينفع


أميرة : يومها كان الموضوع مختلف


تميم : مفهوم بس انا مش حابب تزعلي من مروان وتاخدي موقف منه


أميرة مش زعلانة بس انا حافظة مروان.... لو كنت روحت هيقول نفس الكلام


تميم. قوليلى خالد عامل ايه بقالى فترة مشفتهوش من قبل الطلاق


اميره : تمام ....انا لازم أمشى دلوقت عندي محاضرة

شكرا جدا يا دكتور


تميم : هستنى اعرف عملتي ايه


اميره : ان شاء الله ...سلام


قاعة المحاضرات


يقوم مروان بالقاء محاضرة على طلاب سنة أولى


مروان : مدرسة التحليل النفسي مدرسة من مدارس علم النفس وكان رائد هذه المدرسة فرويد الذي تحدث عن اللاشعور والديناميات اللاشعوريه وقد أدى ذلك إلى اكتشاف التنويم المغناطيسي والتداعي الحر وتفسير الأحلام. يرى فرويد أن المحرك الأساسي لسلوك الإنسان الغرائز الفطرية اللاشعورية التي تكون مخزنة على شكل أفكار ومخاوف ورغبات مكبوتة لايعيها الإنسان ولكنها تعد المحركات الأقوى لسلوكه. وقد وضع فرويد خريطة تحتوي العناصر التي تكون الشخصية وهي ثلاثة الأنا، الهو، والأنا الأعلى.....


أثناء شرحه تدخل شرين القاعة من الباب الخلفى وتجلس بآخر بينج.. يراها مروان لكنه يستكمل باقي المحاضرة


الهو: هو منبع الغرائز البشرية.

-الانا: هو الشخص نفسه وهي الطبقة الفاصلة بين الهو والانا الاعلى

-الانا الاعلى: هو الضمير والغرائز الموجودة إذا صعدت إلى الهو يتم اشباعها دون النظر إلى اى اعتبارات اخلاقية و دينية ولذلك يوجد الأنا الأعلى الذي يقف رقيب بين الفرد وغرائزه.


وبعد انتهاء المحاضرة مع حركة دخول وخروج الطلبة تقترب شرين من مروان وتقف أمامه


شرين : بلوم ..وصلت انك تبلغ الأمن يمنعونى من دخول المركز وكمان مأكد على السكرتيرة مدخلنيش مكتبك هنا

افهم... أنا معملتش حاجة


مروان : بلا مبالاة قولتي الكلام ده قبل كدا حاجة تانى


شرين : مروان لو سمحت اديني فرصة واسمعنى


مروان : اديكى فرصة ليه وأسمعك ليه


شرين : لانك ظالمني


مروان : شرين انا مش بحاسبك بس على آخر مرة ...لا على كله مش أول مرة تحولى توقعى بيني وبين اميرة


شرين : انا مش بالغباء اللى يخلينى اعمل حركة زي دي


مروان : ماشى انا مصدقك عايزة حاجة تاني


شرين : انا جاية وبأكدلك انه مش انا لأن واضح ان فى حد عايز يأذى اميرة حبايبكم كتير اسم الله


مروان : بسخريه ..عايزة تفهمينى انك خايفة على أميرة


شرين : مش عايزة صورتي تتهز عندك كدا


مروان : خايفة صورتك تتهز شرين انا مش شايفك اصلا عشان آخد صورة، شرين انا مش فاضى عندي محاضرات طول اليوم فالوسمحت بلاش الأسلوب ده معايا وشلينى من دماغك عشان والله ماهيحصل

بنبرة تحذير وقوة.. شرين نصيحة متخلنيش انا اللي احطك فى دماغى لانك وقتها هتندمى


يتركها ويغادر


شرين : بضيق خسارة يا مروان خسارة


❤️ ____ ليلةعادل _____❤️


فيلا مروان وأميرة 9م


يدخل مروان الفيلا ويبدو على ملامح وجهه الارهاق يقوم بالنداء على اميرة


مروان : حبيبى انا جيت ميرو بصوت داخلى شكلك فوق


يصعد السلم ويدخل الغرفة لكنها ليست بها يقوم بالاتصال بها لكن لا تجيب يخرج وينزل اثناء بحثه عنها يراها من الباب الازاز تجلس عند حمام السباحة وتنزل قدميها بالمياه لكن كان يبدو على ملامح وجهها الضيق والحزن والشرود الشديد فكانت لا تشعر بوجود مروان خلفها يرن عليها لكنها لا تسمع حتى هاتفها ..يقترب مروان اكثر


مروان : سرحانة لدرجة انك مش حاسة بوجودي وفهمها كمان مش حاسة بالسقعة دي وحاطه رجلك بالمياه


لا تجيبه أميرة فهى مازالت بعالم اخر لا تشعر بشيء لا تشعر ببرودة الجو ولا بقدميها التي تجمدت من البرودة ولا بوجود مروان ونداءه عليها فهى تفكر ماذا تفعل مع خالد تعيش صراع داخلي رهيب تتزاحم افكارها وتتعارك مع بعضها فكيف لها ان تأتي بقوة ان تقف بوجه الأب وتهديده بعد ثوانى يقترب مروان منها ويضع ايده عليها


مروان : أميرة


أميرة :بفزع و تتنهد تأخذ نفسها حرام عليك يا مروان خضتني


تقف اميرة وتنظر له


مروان : مع ملامسة وجهها هشش اهدى اصلي كلمتك وانتي مردتيش


أميرة : والله ماسمعتكش خالص


مروان : ومين ده بقى اللى واخد تفكيرك للدرجة دي


أميرة :انت طبعا


مروان : يا بختي


اميرة : اكيد يا بختك


مروان ليه قاعدة فى البرد ده. وحطه رجلك في البول كدا


اميرة :انا رجلي كانت فى البول


ينظر مروان لها بصمت. تنظر اميرة إلى قدميها المبلولتين. باستغراب. ثم تنظر الى مروان. ايه ده محستش


مروان. ايه الحكاية بقى


أميرة :حكايه ايه


مروان: حكايتك..فيكي ايه مالك


أميرة مافيش يا حبيبى. انا بس يمكن لما سرحت نزلت رجلي وانا مش واخده بالى انت كويس


مروان : اممم كويس طب انتى مش سقعانة الجو برد جدا


اميره : لا مش حاسه بحاجة


مروان : طب يلا ندخل جوة احسن.


اميره : ماشى يلا


غرفه النوم


تظهر اميرة وهى نائمه على سرير وتتغطى بعد تغيير ملابسها

وارتدائها بيجاما (دافيه ) يخرج مروان من الحمام وهو يرتدى ملابس بيت تيشرت بكم وبنطلون ينظرلها ويبتسم ثم

يتمدد بجانبها ثم تضع اميرة رأسها على صدره وتقبله من خده ..يحاوط مروان ذراعيه على رقبتها و يقبلها من جبينها


اميرة : اتأخرت أوى النهارده


مروان : النهارده الاربعا


اميره : اه صح والله نسيت


مروان : ها ايه بقى اللى كان واخد تفكيرك وشدك لدرجة انك محستيش بالبرد ولا بيا لما كلمتك ولا سمعتي تليفونك


اميرة : ما انا قولتلك انت


مروان : متأكدة


اميرة :عندك شك


مروان. اكيد لا يقبلها من ايدها ده شيء يفرحني بس مش هفرح انه يجيلك برد بسببي يقبلها من ايدها


اميره : فداك يا قلبي صح انا بكرة هتغدى مع بابا كلمني النهاردة


مروان : ماشي هتباتى


أميرة : معرفش


مروان : عرفينى بس لو هتباتي


اميره : اكيد طبعا ما تيجى معايا


مروان : هو دكتور خالد قالك هاتي مروان معاكي

تنظر اميره له بدون رد .. خلاص خليها مره تانية


اميره : ليه بس


مروان : خليها المرة دي لوحدك والمرة الجاية هاجي معاكي


اميرة : ماشى


تقبله من خده تنام اميرة على جانبها يضمها مروان من الخلف ويضع رأسه فوق راسها ويتحدث


مروان : بردانه


اميره : امم


مروان يقبلها من راسها ويضمها اليه اكثر يحسس على كتفها ثم يتحدث ..شرين جتلي النهارده الجامعة


اميره : عايزة ايه


مروان : بتحاول تقنعنى انها مش هي اللى حطت ورقة رفدك


أميرة : فعلا مش هى. ينظر مروان لها باستغراب تلتفت اميرة له .. ايوه مش هي , مروان شرين ذكية عمرها ماتعمل حاجة زي دي هى مش غبية لانها متأكدة إن هى اول واحدة هيتشك فيها اللى عمل كدا عارف الحوارات الدايره بنا فقال يضرب عصفورين بحجر اني طبعا هزعل منك واخد موقف لما اعرف اللى عملته.. ويتخلص من شرين يبقى الملعب قصاده فاضي بس اللى حصل انى ماخدتش موقف ولا حاجة


مروان : ومين اللى عايز يعمل كدا وهدفه ايه


اميره : معرفش ومش عايزه اعرف ..كفايه البلاوي اللى جوه دماغى انا تعبانه لوحدي


مروان : مع ملامسه وجهها باطراف اصابعه فى ايه ياحبيبى مالك


اميرة : اقصد الدكتوراة وكدا خلاص المناقشه قربت


مروان : متخفيش انا قولتلك مافيش حاجه ناقصه الموضوع قوي والرسالة مبدعة


اميره : يارب انت مش هتتعشى ولا ايه


مروان : هتعشى


اميرة : ماشى انا هنام


مروان : دلوقت


اميره : اه


مروان : اكلتى


اميره : مش جعانه تصبح على خير


تعدل اميره نفسها وتنام ينظر لها مروان ويتنهد ثم يغطيها ويقبلها من راسها


❤️ ____ ليلةعادل _____❤️


اليوم التالى


يظهر مروان وهو واقف امام التسريحة يقوم بارتداء الساعة ورش البرفان ثم يقترب من اميرة التى تنام على السرير يجلس بجانبها ينظر لها بابتسامة يلمس وجهها بأطراف اصابعه ثم يقبلها من خدها ييجى يقوم تمسك اميره ايده


اميره :بنوم وهى مغمضه عينيها البس جكيت تقيل بيقولو الجو هيمطر


مروان : لابس يا حبيبى متقلقيش مش هتيجى النهارده


اميره : تؤ عايزه انام بقولك متخليش حد يصحينى


مروان : حاضر


يقترب مروان منها ويقبلها من خدها ويخرج ويغلق الباب خلفه بعد نزوله تحت تقترب منه فاطمه


فاطمه : صباح الورد يا حبيبى


مروان : صباح النور عامله ايه


فاطمه : تمام تعال افطر


مروان : هفطر مع منير ماما فاطمه محدش يصحى اميرة سبيها تنام براحتها


فاطمه : حاضر


مروان : متعمليش غدا اميرة هتتغدا مع اهلها وانا هاكل بره


فاطمه : ماشى


احد المطاعم على النيل 9 ص


يجلس مروان ومنير على احد الترابيزات ويتناولو الفطار


منير: هى عاملة معاك ايه دلوقت


مروان : اتغيرت كتير وانا كمان اتغيرت الطلاق ربانا


منير : بطلت تروح عند اهلها كل يوم


مروان : اه مارحتش من وقت الرجوع غير النهارده


منير : طب والله كويس يارب تعقل ويهديها


مروان هي برضه مكنش قاصدها هى كانت خايفه من والدها حسبتها غلط وانا معرفتش احتوي الموقف بعقل كنت بغير وبتعصب


منير ربنا يسعدكم يا حبيبى ويهدهالك ها مافيش حاجة قريب


مروان : حاجه ايه


منير : مارو الصغير


مروان : لسه


منير : طب ماتروح تكشفو ولا انت مش عايز تخلف دلوقت ماتاخذنيش يا صحبى بس لازم تخلف بقى انت بقيت 43 جبلك طفل كدا دلوقت عشان تعرف تربيه كويس


مروان : والله عايز بس انت شايف احنا مبقلناش شهرين على الرجوع


منير : انت استنى شهرين بالكتير لو محصلش خدها وروح للدكتور


مروان : بصراحه خايف الدكتورة تقول فى حاجة عند اميرة انت عارف انى معنديش مشكلة بموضوع الخلفه ده


منير : انت حكتلها


مروان : لا ماجتش فرصه اني احكى وبصراحه محبتش اقولها لحسن تزعل وتفتكر التأخير منها


منير : ان شاء الله مافيش مشاكل


مروان : ان شاء الله


فيلا مروان واميره 1م


غرفه نوم مروان واميرة


تقف اميرة امام التسريحه وهى ترتدى ملابس خروج وتقوم بتسريح شعرها يطرق الباب


اميره : اتفضلى يا دادا


تدخل فاطمة وهى تحمل بايدها مج ثم تضعه على التسريحة


اميره : شكرا يا دادا تسلم ايدك


فاطمه : احضرلك الفطار


اميره : لا ممكن تمشى دلوقتى يا دادا وخلى الخدامين يمشوا ومتعمليش غدا مروان اكيد هياكل بره وتعالى الأحد فى ميعادك


فاطمه : حاضر يا حبيبتى مش عايزة حاجة تانى


اميره : لا ممكن تدعيلى اصل النهار عندى حاجة لو منفذتش صح هيحصل مشكلة كبيرة فادعيلي تعدي على خير


فاطمه : ربنا يريحلك قلبك ويحققلك كل اللى بتتمنيه يارب


اميره : يارب لحظه يا دادا تفتح اميرة حقيبة ايدها تاخذ مبلغ من المال وتعطيه لفاطمة اتفضلي


فاطمه :ايه ده


اميره : عشان تجيبى حاجات لأولاد اختك وانتى مروحة


فاطمه : مروان مديني


اميره : ماليش دعوة بمروان دي مني انا مش بتعتبرينى بنتك


فاطمه : طبعا بنتي تقبلها من خدها ربنا يسعدك يا اميرة يا بنت حوا وادم


اميره : يا رب


يرن هاتفها ده مروان لازم ارد عليه


فاطمه : اتفضلى هلبس وامشى انا


اميره : ماشى ايه حبيبى من شويه ولبست وهشرب النسكافيه وهنزل اممم طيب حاضر ههههههه خلاص يا مروان قولتلك حاضر ، من غير متخشن صوتك ، بص هعلقه بحبل بايدي ايه رايك هههههه ههههه طب اهدى خلاص بهزار معاك ، والله قلبي انت والله هاخد بالى منه متقلقش بعدين لو كلمتني ومردتش كلمني على فون ماما حاضر اول موصل هكلمك.. محمد رسول الله ...سلام اممم

و انا بموت فيك باي


تغلق اميره هاتفها وتنظر الى المرايه تتنهد بصوت داخلى يارب قوينى


❤️ ____ ليلةعادل _____❤️


شقه د/ خالد 2 م


تطرق اميرة الباب تفتح ياسمين لها


اميره : سمسمه وحشتينى تقوم بمعانقتها اخبار عمر ايه تضع اميره ايدها على بطن ياسمين فهى حامل باخر التامن


ياسمين : الحمد الله ادعيلى احتمال كمان عشر ايام


اميره : يا روحى ربنا يقومك بالسلامه... كريم مجاش


ياسمين : حماته تعبانه اعتذر


اميره : ربنا يشفيها


اثناء سيرهم امال فين الحج والحجه


الراسبشن

يجلسون بجانب بعضهم على الكنبه


ياسمين : ماما فى المطبخ وبابا بمكتبه قوليلى صحيح عاملة ايه مع مروان لسه بيضايقك


اميره : خالص بالعكس بيحاول يعوضنى على اللى فات


ياسمين : بصراحه متوقعتش انه يرجعلك بعد الي حصل


اميره : ليه يعنى


ياسمين : لانك غلطتى بحقه جامد توقعت انك انتي اللي تحاولى مش هو بس مروان اثبت انه فعلا يستحق انك تبقي معه


اميرة : يستحق اكتر بكتير من اللى عملته هروح اشوف بابا ثم تتراجع ثم تجلس


ياسمين : قعدتى ليه تاني


اميره : هبقى ادخل بعدين المهم خلاص هتسمي عمر اكيد


ياسمين : اه انتى مش ناويا تحملى بقى


اميره : هموت والله نفسى جدا بس مش عارفه فى ايه بصراحة فكرت اقول لمروان اننا نروح للدكتور من قبل الطلاق بس المشاكل والضغوط اللى عليا خلتنى اقول عيال ايه اللى افكر فيهم وانا كدا مش كفايه انا مدمرة نفسيا


ياسمين : مش فهماكى انتي يابنتى مش بقيتي كويسه مع مروان


اميره : اه بردو استنى شويه


ياسمين : بتاخدى منع حمل


اميره : لا هى مقفوله من عند ربنا


تخرج فريده من المطبخ


فريده : انتى هنا عاملة ايه


تقترب منها وتقبلها من خدها


اميره : الحمد لله يا ماما وحشانى جدا


فريدة : وانتي مش وحشانى


اميره : كدا ماشى


فريده : ايوه عشان تمشى مع اختك بكره


اميرة : متقلقيش هو ده اللى هيحصل


يخرج خالد


اميرة : اللى كان بيحصل زمان ووجودي كل يوم مش هيحصل تاني ده انا حتى بفكر اتصل بمروان ييجى يبات هنا اصله غير عماد يا ماما عماد بيروح ينام عند مامته لكن مروان مالهوش غيري


خالد :بس مروان بيتكسف مننا المرة اللي فاتت كان مكسوف


اميره : بكره يتعود


فريده : صح كلميه خليه ييجى


اميرة : حاضر


خالد : فين الغدا يا فريدة


فريده : ربع ساعه ويجهز


شقه شهاب 4م


تجلس شهد على كنبه براسبشن يبدو عليها التوتر بعد قليل يدخل شهاب الشقه


شهاب : انت هنا


شهد : احنا لازم نتكلم


شهاب يجلس بجانبها لو الموضوع فيه زن ونكد يبقى بلاش


شهد : انت مش هتتجوزنى ليه


شهاب : ماليش بالجواز يا شهد ليه منكدة على نفسك متخليكى كول وعيشى اللحظات دي لانها متتعوضش انتى مكنتيش تحلمي ان واحد زى شهاب مراد يعجب بيكى بعدين مستعجلة ليه ما يمكن اتهطل واتجوزك يا بنت عم مصطفى الفران بعدين مالك محلوة كدا ليه مغيرة استايلك


شهد : لسه واخد بالك


شهاب : تعرفى انك وحشتينى يقترب منها


شهد : تفتكر انى ممكن اعمل معاك كدا بعد ماعرفت حقيقتك


شهاب : اه يقترب منها وووو


شقه د/ خالد 4م


السفره


يجلس الجميع على السفرة يتناولون الغدا كانت اميره تتناول الغدا وهى تراقب خالد بعينها بعد الانتهاء


خالد : اميره لو اكلتى تعال معايا عايز اكلمك شويه


فريده : خير يا خالد


خالد : مافيش هستشيرها بحاجه تخص صديق عقبال متعمللنا الشاى يلا اميره


اميره : حاضر


ياسمين : عايزها بايه


فريده : ما انا قدامك سألته


ياسمين : عليا يا فيفى


فريده : والله معرفش تخلص وهتحكلنا


مكتب خالد


يجلس خالد واميرة على الكراسى الاماميه للمكتب


خالد : ايه اللى انتى قولتيه بره ده


اميره : قولت ايه قولت الصح على فكرة انا بعد كدا هاجى الأربعا بس وهروح الخميس من شغلي.. البيات مش على طول هاجي بعد كدا ومروان معايا


خالد :كملى


اميره : هو انا مقولتلكش


خالد : ايه


اميره : مش انا قرات القصة بتاعت الدكتور اياه,

اسكت يا بابا ده طلع ليه حكايه تانية مع بنت دكتور كبير اوى فى البلد مشهور جدا واصلا عائلة الدكتور ده كبيره يعني مش سمعة شخص لالا عائلة بحالها اخوات وام يالهوي

قال ايه الدكتور ده كان فى بنت طالبة عنده بتموت فيه سنين بتجرى وراه ولما عمل الحادثة لازقت فيه بيقولو انهم كانوا بيقعدو بالساعات لوحدهم بمكتبه وهو زى القمر وصغير وكمان سافرت معه العين السخنه وباتت معه فى اليخت لوحدهم شوف بقى لو حلفوا بالقران وبالله ان محصلش حاجه بنهم ولا حتى بوسة محدش هيصدق طبعا انت عارف المصريين ....

يا حرام البنت دى طلعت ودافعت عن جوزها ما هي اتجوزت الدكتور والله اعلم الجواز ده تصليح غلطة وإلا لا طبعا ده مش كلامى ده كلام الكومنتات يالهوى موتونى من الضحك منزلين شويه حاجات عن ابو البنت دى هههه فظيعة


خالد : انتي بتتحديني


اميره : لا انا بقولك لو فكرت تنفذ تهديدك انا هطلع وهحكى حكايتى بعدين ممكن ابهرك وأزود حاجات اصلى انا هاعرك انت مش هعره هو لانى بنتك وتربيتك بعدين هاخده ونسافر ونعيش بره بس وقتها كل حاجه هتتقال مش لفريده بس للكل ونجيب اعمامى وعماتى وتيتا والعائله الكبيره تتلم وتشوف اخوهم كبير العائله بيعمل ايه


خالد : بتتحدينى يعنى


اميره : بقوه اه بتحداك


خالد : اطلعى بره


اميره : لا انا هبات وهقعد بمزاجي عن اذنك بقى هطلع لامى واختى اه صح انا اعرف ارقام دكاتره نفسيا كتير

أظن جه الوقت اللي لازم تعترف انك مريض نفسى يا بابا


تخرج للخارج وتغلق الباب وتذهب الى غرفتها

وتدخل اميره غرفتها تجلس على السرير وتبكى. بحرقه بعد ثوانى يرن هاتفها


اميره الو. انتي ايه البجاحه دي عايزه ايه تانى والله

وأقابلك ليه ادينى سبب واحد يخلينى اوافق انى اقابلك

سلام

تفتح اميره الوتس تنظر له باتساع عينها

تتصل بالرقم


اميره :ايه ده مش فهمه حاجة

نتقابل امتى ليه مش بكره. حقيرة فعلا تغلق الهاتف


ويبدو على ملامح وجهها الضيق والغضب

انا كنت نقصه القرف ده

يارب خدنى وريحنى بقى تتغلل الدموع فى عين اميره وترمى نفسها على سرير مره اخره وتبكى بحرق


لحد هنا واستوب


ياترى ايه اللى حصل. ومين اللى كلم اميره


وخالد كدا يتوقف عن اللى بيعمله ولا لسه مخبي حاجات ومفاجات لاميره


شهد هتعمل ايه مع شهاب


_```الجزء التانى

من

روايه الأعمى2

بقلمى ليلةعادل ❤️🌹✍️```

_


الحلقه الثامنه والثلاثون


شقه د/ خالد ٦م


غرفة اميرة


تجلس اميره على السرير وهى تبكي بحرقة فكان من الصعب ان تواجه الاب بهذا الشكل لكنه تخطى كل شى فهو لم يترك حل اخر او بديل غير هذه المواجهة لكن برغم كل شى فعله الأب مع اميره مازل والدها الذى كبرها وعاشت معه أجمل سنين حياتها ، فالأب هو الأب مهما فعل ، تنهار اميرة من البكاء فبداخلها بركان غضب من كل شى يفعله الأب معها ...

صراع بين القلب والعقل ، بين المنطق واللا منطق

فالكلمات تعجز عن التعبير عما تعيشه أميرة من صراعات بداخلها....

بعد دقائق يرن هاتفها ..رقم... تمسح دموعها


اميرة : الو


شرين : عامله ايه


اميره : بخير مين حضرتك


شرين : مش عرفانى أزعل


أميرة : سوري مش واخدة بالي


شرين : انا دكتور شرين يا ميرو


اميره : ايوه بتكلميني ليه


شرين : اكيد فى سبب كبير مخلينى اكلمك


اميره : وياترى ايه هو


شرين : لا انا مش عايزاكي غبية زى جوزك انا عارفه انك اذكى من مروان


اميره : معرفش ايه البجاحة دي


شرين : من غير طولة لسان هبعتلك حاجه نصيحة لو جنبك حد حسك عينك يسمعها لحسن الفضيحة تبقى بجلاجل

تنظر اميرة الى هاتفها بعد غلق شرين يتم ارسال رسالة لها على الواتس فويس نوت تستمع لها وهى بحالة صدمة كبيرة ترجع وتتصل بيها مرة اخرى


اميره : بغضب انا مش فهمه حاجة


شرين: لما اقابلك هفهمك


اميره : نتقابل بكره


شرين : مش فاضية لما يجيلي مزاجي هقولك بس خليكى عاقله


اميره : حقيرة فعلا


تغلق الهاتف ويبدو على ملامح وجهها الضيق والغضب وخيبات الأمل وبصوت ضعيف انا كنت ناقصه القرف ده....

يارب خدني وريحني بقى تتغلغل الدموع فى عينها وترمي نفسها على السرير وتضع وجهها على المخدة وتبكى بحرقة


❤️_____ليلةعادل______ ❤️


فيلا مروان وأميرة 2م


غرفة النوم


تظهر اميرة وهى نائمة على السرير بعد قليل يدخل مروان يراها نائمة ينظر باستغراب وابتسامة يقرب منها ويتمدد ويضمها من الخلف يقبلها من شعرها تشعر اميرة به... تبتسم ثم تتحدث


اميره : بنوم ... جيت امتى


مروان : حالا متصلتيش بيا ليه قولتى انك روحتى


اميره : حبيت اعملك مفاجأة


مروان :أحلى مفاجأة ايه انبسطى هناك


اميره : اممم بس انت رخم مرضتش تيجي


مروان : انا وعدتك انى هاجي المره الجاية


اميره : ماشى يلا بقى سيبنى انام


مروان : بتنامى كتير اوى الايام دي يلا قومى مافيش نوم

يجلس ويشدها من ايدها


اميرة : تلتفت له بضيق .ايه هو كمان فى تحكمات فى النوم


مروان : ليه مسمياها تحكمات ده خوف عليكي معظم الوقت نايمه.. بتهربى من ايه


اميره : مش بهرب من حاجة


مروان : لا بتهربى


اميره : يييو بقى... مروان اطلع بره وسيبنى انام بدل مانيمك على الكنبه والنهارده برد


مروان : بشده ... ما بهزرش


اميره : ولا انا بهزار عايزة أنام


مروان : مستحيل يعني تكوني خايفة اوى كدا من الرسالة قولتلك الرساله مفهاش غلطة


اميره : تتنفخ ثم تجلس ادينى قومت مبسوط اقسم بالله انت رخم رخم اوى كمان


مروان : ماشي


اميره : تعالالي بقى كدا قرب شويةيقترب مروان منها تقوم اميرة بشم مروان


مروان : بمزح متجوز كلبة ولا ايه.. بتعملى ايه


اميره : برفعة حاجب ايه ده بقى ان شاء الله


مروان : ايه بتبصى كدا ليه انا معملتش حاجة


اميره : ايه ريحة البرفان الحريمى اللى مغرقه قميصك دي


مروان :والله يشم نفسه اه تصدقى


اميره : برفعة حاجب وبسخرية والله معلش بشدة متستهبلش جالك ازاى ده


مروان : من غير رفع حواجب وطولة لسان.

دي دكتورة ايمان أسعد رجعت من امريكا بقالها سنين مشفتنيش من قبل الحادثة اول ما شفتنى نزلت فيا احضان وبوس


اميره : كمان بتعترف


مروان : دي ست كبيرة فوق 65 سنة


اميره : ايوه يعنى مش محلل تتجوزها


مروان : محلل اتجوزها هههه دي اخدها اعمل بيها ايه دى...


اميره : مش بالسن يا دكتور الرك على العود


مروان : والله الرك على العود بس هبل بتغيرى من وحدة قد جدتك


اميره : حلو يعنى انت شايف انه عادى طب خلاص بعد كدا لما دكتور مازن او دكتور تميم ييجو يسلمو عليا هحضنهم ما هما بردو كبار واحد 72 وتانى 68 ولا 69


مروان : بشدة ..احنا هنتجنن ولا ايه متهزريش معايا الهزار ده عشان ما بحبهوش وانتي عارفه اعقلي


اميره : ليه ايه المشكلة


مروان : بشدة وضيق اميرة بس بقى ,مش هعمل كدا تاني


اميرة : هتغير من واحد قد جدى وقد باباك ايه يعنى فيها لما احضنهم ويلمسو جسمي عادي


مروان : بضيق عادي هتستهبلي ولا ايه هو ايه اللى عادى


أميرة : قد جدو هتغير من واحد قد جدو اعقل


مروان : بضيق طب بس واسكتي


اميرة : مش فهمه متضايق ليه


مروان :يجز على اسنانه وبضيق ..وبعدها معاكي مش

هستحمل كتير قولت بس بطلى بقى


اميره : شوفت انت مجرد كلام وبهزار وانت مش قادر تتحمله وقلبت وشك انت بقى عايزني اتقبل ان وحدة غيرى تلمس جسمك وتحضنك عادى حتى لو وحدة كبيرة فى السن


مروان : انا اسف بس حقيقي خدتنى على غفلة هى بتحبنى من أيام الجامعه بالنسبه ليها أنا زي ابنها


اميره : لا زعلانة وأوعى كدا تعطيه ظهرها


مروان : يضمها من الخلف قولي بقى انك عايزة تعمليها زعلة عشان انام على الكنبه


اميره : والله


يقبل مروان رقبتها امممممممم بعدين ينفع اللى عملتيه ده يقبلها من خدها


اميره : عملت ايه


مروان : اثناء تقبيلها من رقبتها مبسوطة كدا وانتى بتحرقيلى دمي ..انتي عارفة انى بغير عليكى.. يلا صالحينى

تلتفت أميرة له وتحاوط ذراعيها حول رقبته


اميرة : بتغير عليا من كلام


مروان : امم مقدرش اسمع حتى ان ممكن حد غيري يقرب منك و يلمسك .عارفة انا بغير أوي وبتضايق لما بتحضني كريم لما جه هنا ونمتي جنبه كنت هموت من الغيرة حتى دكتور خالد بردو نفس الشعور


اميره : عارفة ده أنت مخلتنيش انزل بالبيجاما قصاد بابا ...على فكره انا كنت بقعد قصاده كدا هو وكريم مش اول مرة


مروان : اللى فات حاجة ومن يوم ما بقيتي مراتي حاجة بعدين متحكليش مش عايز اعرف ...هضايق وهغير ان حد شاف جسمك غيرى حتى لو باباكى


اميرة : انت مجنون تغير عليا من بابا واخويا محارمي

طب حمزه أى حد تانى أوكيه بس بابا ازاي يعني وياترى الرجالة بس ولا كمان من الستات


مروان : أيوه بغير عليكى من الستات كمان قولتلك قبل كدا ,انا بغير عليكي منى , مش عايز حد يشاركنى فيكى , انتي بتعتى انا لوحدى ملكى محبش حاجه ملكى حد يقرب منها , لكن بحاول اهدى واعقل عشان مينفعش... عشان ماتضايقيش من غيرتى بحاول اتحمل كم الوجع والنار اللى بتكون جوايا لما بشوف حد فيهم حضنك


اميرة : حالتك صعبة يا دك انا ممكن أعالجك


مروان : مين قالك انى عايز اتعالج ..أنا عجبنى اوى اني ابقى مريضك مريض اميرة


اميرة : امممم طب مش عايز شوية مسكن


مروان : مسكن


اميره : اممم


تقرب وجهها لوجهه تقبله من شفايفه برقه وحب يتبادلان القبلة ثم يضع مروان ايديه الاتنين على وجه اميره وينظر لها بابتسامة حب ثم يضع جبينه على جبينها مع الاستماع لدقات قلوبهم و انفاسهم ثم تقوم اميرة بمداعبة أنفها بأنف مروان ثم تضمه وتقوله بحبك اوى ثم تقبله من رقبته وتضمه مرة اخرى بشدة ثم تضع راسها على كتفه و هى بحضنه وكان مروان يطبطب على ظهرها ثم تتحدث اميرة


اميره : مبسوطة اوي النهارده لاني عملت حاجة هي حلوة بس مش حلوة يعنى هى حلتلي مشكلة بس مكنش نفسى تتحل بالطريقة دي... ينظر مروان لها دون فهم ! متسألنيش مش هعرف اقولك يمكن ييجى يوم وتعرف


مروان :فى بنا اسرار


اميره : مش سر لكن تضمه مرة اخرى وتنام على كتفه خلاص بقى وحياتي غير الموضوع


مروان : ماشى قوليلي عملتي جدول حلو ليومين الاجازة


اميرة : اممممم هات تليفونك يخرج مروان تليفونه من جيبه تمسكه اميرة وتغلقه ثم تمسك هاتفها وتغلقه احنا خارج الخدمه لحد يوم الحد


مروان : متجيش بس انتى بكره تقوليلى لمبتى وحشتني عايزة اطمن عليها


اميره : مش هقول متقلقش اه صحيح انا اتفقت مع بابا انى هروح كل اربعا عشان انت مش بتيجى قبل 9 ...بتيجى عايز تنام فانا هروح اقضي معاهم اليوم ده ممكن ابات ممكن لا يعنى اليوم اللى هبات فيه تيجى تبات معايا موافق


مروان : وهنروح الخميس بعد الشغل


اميره : اه


مروان : حلوة جدا الفكرة دي بس هو وافق انى اجي


اميره : اه وافق انت الايام الجاية هتلاقي تغيير كبير


مروان : ايه اللى جد


اميره : انا اتغيرت تضع اميرة ايدها على خد مروان وحشتنى وحشتك


مروان : وحشتينى تقبله اميره من خده برقه ثم تضمه مره اخرى وتطبطب على ظهره يقبلها مروان من راسها وبعد ثوانى تنظر له بابتسامة


اميرة : انت اتغديت


مروان : لا


اميره : ماشى روح غير هدومك ونطلب سمك ايه رأيك وانت اعملنا رز وسلاطه وانا هتفرج عليك وهعملك فنجان قهوه بعد الغدا انما ايه امووواه يستاهل بوسه


مروان : انا اللى اعمل الرز


اميرة : ما انت بتعرف تطبخ انا بصراحة عايزة اكل رز حلو مش معجن وحياتى


مروان : حاضر يا ستي هعملك اللى عايزاه اطلبى انتى السمك لحد ما اخد شور متناميش تانى سمعه


اميره : حاضر


احد كافيهات القاهره 8م


يجلس خالد على أحد الترابيزات وينظر لشخص ما ثم تدخل عليه شرين


شرين : اول مره تطلبنى


خالد : عشان فى تغيرات كتير جدت


شرين : تقصد رجوع اميرة لمروان


خالد : مش بس كدا اميرة اتحدتنى لازم نغير الطريقة بتاعة زمان لانها خلاص مش هاتجيب نتيجة


شرين : اكيد لكل خطة بديل


خالد : وايه البديل


شرين :هقولك بس انت لازم تعرف ان فى حد معانا على الخط بس معرفش هل هو عايز يتخلص من اميره ولا من مروان بس يتخاف منه


خالد : قلقتينى للدرجه دى


شرين : للدرجه دى ونص ده وصلت بيه ان دخل مكتبى ودس ورقة رفد لاميرة عشان يزيحنى من طريقه


خالد : ما يمكن الولد اللى اسمه شهاب ده


شرين : لا طلع مش هو تعرف انى قولت ان اميره اللى عملت كدا اصلها معها نسخة مفاتيح لكل مكاتب المركز كانت وقفه كدا تتفرج متكلمتش بس هنشوف هل هي بتلعب ولا حد تانى احنا لازم نحط اكتر من اختيار قصادنا


فيلا مروان واميرة ١٢ص


غرفه النوم


يتمدد مروان واميرة على السرير وهما ينظران لبعضهما ماسكة اميرة بايدها مج ويبدو على ملامح وجهها التعب ثم تعطس


اميرة : ااه معرفش ايه اللى حصل كنت زي القردة. ايه اللى حصلي السمك صح


مروان : ممكن الف سلامة حاسه بايه


اميره : مش عارفه منخيرى وجعانى ههههههه


مروان : طب اشربى ليمون هتبقى احسن


اميره : روح نام بالاوضة التانيه هتتعدى مني


مروان : قولتلك لا مش هسيبك لوحدك بعدين دول عطستين حسستينى انك بتموتى اجمدى شويه... دلوعه اوى


اميره : انا دلوعة وبموت فى الدلع ...وهدلع وأدلع براحتي


مروان : ههه ادلعي يا ستي


اميرة : مارو


مروان : نعم


اميره : ماتروحش الشغل بكرة وتعال نخرج


مروان : وانتي كدا


اميرة : ما انا هخف بكرة


مروان : خليها يوم تانى انا بكرة عندي امتحان ميد ترم


اميره : عادى خليه يوم تانى انتى اللى بتحدد اليوم بليز وحياتي يا مارو


مروان : نامي يلا


اميره : انت رخم


مروان : ميرسى


اميره : مخصماك


مروان : هصالحك بكره


اميره : كمان بكره ثانيه واحدة تضع المج على كومودينه تقترب منه ثم تجلس فوقه


مروان : هتعملي ايه


اميره : هعضك قربلي خدك الحلو ده كدا


مروان : بلاش خدى بالله عليكى عضينى أى حتة تانية


اميرة : من خدك يا مروان لو زودت هتبقى فى الخدين


مروان : اتفضلى


تعضه أميرة من خده بشدة


مروان : والله انتى مفترية


اميرة : كلمة كمان هتنام على الكنبه


مروان : وعلى ايه انا اسف يقبلها من خدها تصبحي على خير يا حبيبى يقبلها من خده مره تانيه


اميره : تقوم من فوقه تتمدد بجانبه وبابتسامة وانت بخير ياقلبي تقبله من خده


تيجى اميره تقوم يمسك مروان ايدها


مروان : رايحه فين


اميره : مش هنام دلوقت هنزل اتفرج على tv


مروان : لا خليكى معايا لحد مروح فى النوم وانزلي


اميرة : ماشى


ينام مروان على صدر اميرة وتقوم اميره بتمرير ايدها على شعره


جامعة القاهره 1 م


مكتب مروان


يجلس مروان بمكتبه يقوم بالكتابة ثم يطرق الباب


مروان : اتفضل


يدخل عليه دكتور تميم يرفع مروان عينه يقف بابتسامة ويذهب ويستقبله


مروان : بابتسامة دكتور تميم ايه المفاجأه الحلوة دي


تميم : كنت بالجامعه قولت اجي أسلم على أفضل وأشطر تلامذتى


يقترب مروان منه ويضمه ويقبله من خديه ثم ينظر له


مروان :والله وحشنى جدا اتفضل تشرب ايه


تميم : قهوة


يمسك مروان هاتف ويطلب اتنين قهوة مظبوطة يجلسان بالكراسي الأمامية للمكتب


تميم : ها اخبارك ايه وعامل مع اميره ايه انا اتصلت بيك تليفونك كان مقفول تواصلت مع منير قالي مروان من نص الخميس لغاية الحد الصبح بيقفل تليفونه


مروان : ده حقيقى يعنى بحاول اعوض يومين الاجازه لاميرة لان طول الاسبوع ببقى مشغول


تميم : جميل جدا عايزك تستمر على ده لاخر العمر


مروان : ده اكيد


تميم : ربنا يسعدكم انت فعلا كنت محتاج وحدة زى اميرة بحياتك


مروان : فعلا انا تقريبا عمري اللى فات كله ضاع وسط المذاكرة والشغل وتحقيق الاحلام لدرجة انى نسيت نفسى نسيت احس بمشاعر كتير لكن من اول ما اميرة دخلت حياتي كل شى اتغير بقى لحياتى طعم حسيت بمشاعر واحاسيس عمرى ما حاستها قدرت ب شقوتها وعندها تعمل منى انسان جديد مكنتش اعرفه , انا محستش انى عايش غير معها


تميم : انا كنت حزين جدا لما عرفت اللى حصل انا مشفتكش حزين كدا على فراق حد ومكسور غير على والدك الله يرحمه وقتها عرفت قد ايه مروان اتغير, اما عن النظرة اللى شايفها بعينك دلوقتى دي والسعادة وحبك للحياة اكدتلى ان اميرة وجودها غيرك هي قدرت تتحكم فيك بشكل كبير


مروان : فعلا


يدخل الجرسون ويضع القهوه ويخرج


مروان : اتفضل يا دكتور


تميم : شكرا يشرب قليلا مروان كنت عايز اقولك على حاجه انا اسف انى بتدخل لكن لاني بحبك حبيبت انبهك عشان ميحصلش مشاكل تانى بينك وبين اميرة


مروان : باستغراب .. مشاكل تانى خير قلقتنى


تميم : حاول تنسى انك دكتور مروان عزت اشطر معالج نفسى بالشرق الاوسط لما تبقى مع مراتك خليك زوج بس


مروان : مش فاهم


تميم : من كام يوم كدا اميرة طلبت تقابلنى ولما جت سألتنى على حاجة ...عن حالة عندها مش لقيالها حل لما سألتها مسألتيش مروان ليه فضلت تقولي انها سألتك قبل كدا عن حاله مشابهة وانت كنت شديد معها و رفضت تساعدها


مروان : يبتلع ريقه.. اه


تميم : ده مينفعش اتكلم معها وناقشها على الحالة اعتبرها طالبة عندك جايه بتسألك


مروان : هو مش بالظبط انا بس قولتلها دوري الأول وشوفي لو معرفتيش توصلي لحل هقولك عايزها تعتمد على نفسها متستسهلش وتستغل علاقتنا


تميم : فهمك بس لازم تبقى فاهم امتى تعمل كدا وامتى تعمل العكس انا اللى هقولك انت اشطر منى فى التحليل النفسى


مروان : يمكن وقتها كنت متضايق مكنتش مركز بس مش قصدي انى ازعلها كدا هى الحاله كانت عن ايه


تميم : زوج وزوجة انفصلوا والزوجة بعد الانفصال اتجوزت والبنت عاشت مع الأب لكن بمجرد زواج الأم .الأب اتهوس اسيكوباتيه اللى كانت عنده ظهرت بدأ يهدد البنت بالتشهير بسمعة الأم لو زارتها او اتعاملت مع الأم والبنت خضعت للأب طبعا بسبب خوفها على الأم لكن البنت جالها اكتئاب بعد فترة مقدرتش تتحمل الضغط


مروان : اه


تميم : قالتلى انها بالحالات اللي شبيها لكدا عاطفتها بتغلبها ما بتقدرش تفصل


مروان : اه ده حقيقى فعلا عشان كدا ببقى شديد معها لازم اعلمها تفصل وحضرتك عرفتها تعمل ايه


تميم : انت هتقولها ايه لو مكاني


مروان : طبعا التجاهل اهم شيء مجرد ما الشخص السيكوباتى بيحس ان الطرف التانى خايف منه بيقوى اكتر ويتمادى بضغطه وانحرافاته وأذاه ، وبيبقى الطرف ده صيدة سهلة جدا ليه... فلازم متبينش ابدا انها خايفه منه ،بالعكس تبين انها عادى مش فارق معها وتلاعبه على نفس الوتر انه لو استمر هى كمان تشهر بيه


تميم :هو ده اللى حصل انا طلبت منها تبلغنى عن اي جديد يحصل


مروان : تمام اتمنى كمان من حضرتك انك تبلغنى لانه مفهوم طبعا انها مينفعش تعرف انك عرفتنى


تميم : بالعكس انا حابب انك تعرفها انك عرفت وتعاتبها عتاب عاشق بهدوء عشان تعرف انك حابب تساعدها وانت اللى تتابع معها واسألها باستمرار عن الحالة وأى حاله عندها و ساعدها , الستات غيرنا يا مروان مابيفصلوش بين العلاقات الانسانيه والعمل يعنى انا متاكد ان اميرة بتدلع وعمالة تغير بمواعيد محاضراتها هنا وبالمركز بسبب انها مراتك فا مستغله الوضع


مروان : والله يا دكتور هى مش محتاجة من زمان وهى كدا بتدلع على حسي , بس عمرى ما هانكر انها شاطره جدا لكن هى اللى شقيه مش بتركز


تميم : انت هتقولى هى بنت ممتازة برغم شقاوتها وجننها يعنى اميرة دي لو ركزت شوية وحطت كل مجهودها وتركيزها بالشغل والدراسة انا وانت هنقعد فى البيت


مروان : بابتسامة انا عارف والله عشان كدا باضغط عليها لاني متاكد انها هتوصل انا بقولها دوري الأول بعدين اسالي متكسليش وتستسهلى تزعل مني وتروح معنده وجيالي تقولي مش عايزة منك حاجة عرفت الاجابة لوحدى انا ببقى سعيد جدا من جوايا انها عرفت لوحدها لكن طبعا ما ببينش


تميم : ربنا يسعدكم يا حبيبى ونفرح ونشوف اولادكم قريب


مروان : يارب


نادى المعادي 2م


تجلس اميرة على احد الترابيزات تشرب قهوة ثم تدخل عليها شرين تسحب كرسي وتجلس


شرين : ليه متوتره كدا


اميره : انا متوترة خالص هتوتر ليه


شرين : شوفى انتي بس من رأيي توتري واقلقي واقلقي اوى كمان

ترفع شرين ايدها يقترب الجرسون تنظر له وتتحدث


شرين : هاتلى واحد برتقال فرش وهات لميرو ليمون عشان هتحتاجه اوى كمان شويه


يرحل الجرسون تنظر شرين لاميرة بابتسامة وتتحدث


شرين : نفسى اعرف بيحبك اوى كدا ليه ده مش بيحبك , ده متيم بيكى انتي الوحيدة اللى بتقدرى تمشى كلامك عليه ده ابوه الله يرحمه معرفش يعملها


اميره : يوضع سره فى اضعف خلقه


شرين : انتى عارف لو مروان ده من الرجال اللى بتيجي بال..... فهمانى طبعا , كنت قولت انك مظبطة الأداء معه لدرجة انه مش قادر يرفضلك طلب لحسن تحرميه من ال..... هههههه , بس مروان تقيل اوى اوى مش من النوع اللى بيضحك عليه بليلة حلوة


اميرة : كويس انك عارفة إن مروان راجل مش مراهق


شرين : مش هتسألينى انا عرفت منين


اميره : بنصف ابتسامة ساخرة.. لا مانا فاهمه انك بتضايقينى وبتروشي شوية عليا ( بضيق) بس احنا مش جايين نروش يا شرين ولا جاين عشان تفهمينى بطريقه غير مباشرة ان مروان كان بينام معاكي , لاني عارفة اللى بينكم زمان وصل لفين , مروان ما بيخبيش عليا حاجة , فانجزى وبطلي تحوير وقوليلى ايه اللى سمعتهوني امبارح ده


شرين : اهدى ليطقلك عرق انا هقولك , تصمت قليلا (بلؤم ) بس انا مستحيل اصدق ان مروان حكالك كل حاجة , يعنى عايزه تفهمينى انه حكالك على يوم ما كنا سوى فى شقة اسكندرية فى ليالي الشتا الطويلة الباردة, ..بأمارة الحسنة اللى عنده .. تشاور بايدها أسفل بطنها ... هنا تؤتؤتؤ محكاش , شكله محكاش هههه ده طبيعي اصل مافيش راجل يحكى حاجه زي دي , حبيبتى مش عايزاكى تزعلي انك مش الوحيدة اللى شفتي الحسنة فى غيرك كتير شفوها ,اصل مروان كان شقى اوي اوي أيام الجامعة


اميرة : تتنفخ وبنرفزه خفيفه...هنفضل طول القعده تحكيلى مغامراتك مع مروان زمان متخلصي وتبطلي بقى اللى بتعمليه ده وعرفينى التسجيل ده معنى ايه


شرين :هههههههه عذراكي تتبدل ملامح وجهها للقوة ندخل بالجد التسجيل معناه ان أبوكى المحترم كان مشاركنى , بكل حاجة ان اديته الصنارة وهو رماها وعرف يشبكك


اميرة : فهمت ده...بس اللي عايزة افهمه التسجيل بعتيه ليه اكيد ناويا على حاجة او عايزة حاجة


شرين :حاجة بسيطة اوي


اميره : اللى هي


شرين :ترجعينى الشغل


اميرة : يا شيخه هو ده بس ، قولي كلام غير ده بقى عاملة كل ده عشان ترجعي المركز


شرين : شفتي انا غلبانة ازاي


اميره : ولو رفضت


شرين : انا عارفة ان آخر همك ان مدام فريده تعرف حقارة ابوكي ، لكن لما التسجيل ده يتبعت باللغلط على جروب الشغل اعتقد وقتها هتبقى فضيحة ولازم تخافي انا عارفة انك بتعرفى تاكلى بعقل مروان حلاوة و بتقدرى تخليه ينفذ كل اللى انتي عايزاه


اميره: هو انتى ليه بتعملى كدا هتستفادي ايه , انتى متأكده ان انتى ومروان مستحيل تتجمعو وان عمري انا ومروان ماهنتخلى عن بعض اديكى شفتي برغم كل المؤامرات اللى كانت بينك وبين با.... تصمت قليلا ..دكتور خالد بردو مقدرتوش وخسرتوا ورجعنا اقوى من الأول


شرين : انا فهمه ده كويس وعارفه ان مروان عمره ما هيبقى ليا خصوصا بعد اللى حصل ، بس اكيد انا مستحيل اشوفكم وأسيبكم سعداء ومتهنيين وانا كدا برضه مريضة زى ابوكي بس انا حياالله واحدة متعرفكيش كانت مرتبطة بجوزك زمان , لكن ابوكي اللى يعمل كدا تؤتؤ حرام , بصراحة انتى صعبانة عليا لدرجة اني اوقات كتير ضميرى بينأح عليا بس برجع وأنيمه تانى


اميره : بسخريه ... حنينة اوي ( بجديه )..طيب لو رجعتك الشغل ايه اللى يضمنلى انك متلعبيش بديلك


شرين : مافيش ضمانات


اميره : بقوه وتحذير اتاكدي يوم ما تتيحلى الفرصه هدمرك


شرين : نظرات تقليل منها ... انتي


اميره : بقوة ...اه انا ... تصمت قليلا أدينى يومين وهكلمك


شرين : بانتظارك يا ميرو


اميرة : انتى ليه ملهوفه اوي انك ترجعى المركز اكيد فى حاجة


شرين :عايزة أعرف مين اللى مشاركنى انا والدكتور بكرهكم والله انتم صعبانين عليا ماتستهلوش انا شكلى هحن وأتوب بس انا هقولك على حاجة يا اميرة الطرف الثالث ده شكله واخد على الترتش وانا ماليش فيه وكمان دخلنى فى اللعبه وعايز يبعدنى فاعشان كدا لازم ابقى قريبه اصلى زيك يا ميرو بحب اعدائى يبقو تحت عينى اوعي تكونى مش فهمه اني فهماكى وعارفة انك كنتى سيبانى ليه


اميره : طب والله كويس انك عارفة انى مش هبله وبيتعملى حساب


شرين : عارفة انك مش سهلة تقف ابقى خدى بالك من نفسك لحسن لو جرالك حاجة انا متاكده ان مروان هيموت وراكي واحنا محتاجينه ..سلام


مركز د/ مروان 3م


مكتب مروان يجلس مروان على كرسي مكتبه ويجلس على كرسى المكتب الامامى مهندس كمبيوتر وهو يمسك اللاب توب الخاص بأميرة


المهندس: حاجه اتمسحت من على الجهاز يوم الثلاث الساعة ١٠ص


مروان : تمام


المهندس : حضرتك تحب أرجعلك الداتا الاصلية


مروان : لا معانا نسخ هو انا ممكن اعرف مين اللى مسحها


المهندس : لا للاسف, لكن ممكن حضرتك تشوف فى الكاميرات مين دخل المكتب فى التوقيت ده


مروان : ميرسى ممكن تتفضل


يخرج مروان مع المهندس للخارج ثم يذهب عن غرفه الكاميرات ويدخل


مروان : مساء الخير


العاملين : مساء النور يا دكتور


مروان : مصطفى شوفلى كدا الكاميرات اللى عند دكتورة أميرة خالد شغالة


مصطفى : كل الكاميرات فى المركز شغالة يافندم


مروان : طب هاتلي تصوير الكاميرا الساعه ١٠ يوم الثلاث 5/1


مصطفى : حاضر وبالفعل يقوم بالبحث لكن لم يجدو شيء يهرش مروان بخده وبضيق. ينظر لمصطفى ويتحدث


مروان : شكرا يا مصطفى تعبتك


يخرج مروان للخارج يبدو على ملامح وجهه الانزعاج وبصوت داخلى. هوصلك يعنى هوصلك


نادى المعادى5 م


قاعة البولينج


تقوم اميرة بلعب البولينج وتقوم بحدف الكرة بقوة وبغل ثم تجلس على احد الكراسي يقترب منها أدهم وهو ينظر باستغراب


ادهم : ما بحبش اشوفك هنا


أميره : ههههه ابن حلال , كنت لسه بفكر فيك


ادهم : فيا انا


اميره : كنت بقول لو كنت اتجوزت ادهم ايه اللى كان حصل اكيد اكبر مشاكلى انك تصحينى الصبح عشان مش لاقي فردة شرابك ههههههههه واحدفك بالمخدة هههههههههههههههه


ادهم : لا انا كنت هدور على غيره اكيد هههههههههه


اميرة : هههههههههههه مش بقولك ليه بقى ما بتحبش تشوفنى هنا


ادهم : لانك ما بتجيش هنا غير وانتى تعبانة وانتى عايزة تخرجى كل الوجع وكل الغل والكراهية فى عرايس البولينج بتتخيليهم الاشخاص اللى أذوكي وتحدفيهم بالكرة كأنها رصاص , اسقاط يعنى مش بتقولو كدا


اميره : هههههه قعدتك معانا بوظتك خلتك تتكلم زينا يابتاع الاسقاط انت هههههههه


ادهم : ممكن تحكيلى مالك


اميره : مالي منا كويسة أهو أوي كمان انا مبسوطة اوي شايف السعادة اللى على وشي


ادهم : انا عايزها من قلبك مش من وشك مش كدب نفسي تبقي فرحانة بجد


اميرة : نبره حزن وصوت مكتوم يائس وضعيف وسخريه .. طبعا فرحانه جدا وسعيدة , سعيدة بالمستقبل اللى مخترتهوش واتفرض عليا , المستقبل اللى كل ما أحاول اصلحه تيجى حاجة ترجعنى للصفر تانى , ومش موجوعه من الحياة اللى دبحانى وحاطة جنزير على رقبتى وعمالة تخنقنى كل ما اقاوم , الحياة اللى اضطريت اعشها ومش عارفة اهرب منها....ولا متحطمة من أقرب المقربين اللي عشمني بدنيا وفجأة سرقها مني وهي مابين ايديا ... تصمت قليلا وبضحكة وجع وعيون تغلغلها الدموع.. عارف انا ايه هههههه انا كدابه ههههههه كدابه اوي , عايشة حياتي كلها كدب فى كدب ,جايه هنا أكدب وهروح اقول لمروان كدب , وبكره أكدب وبعده أكدب وهو هيعمل نفسه مصدق وانا هعمل نفسى مصدقه انه صدقه ولفي بينا يا دنيا هههههههه بنبرة حزن وكسرة ونصف ابتسامة حزن وسخرية...

انا مهزومه اه اتهزمت هزيمة ساحقة اتمسح بيا الأرض يا حضرت الظابط تيجى اعزمك على بيبسي عشان نحتفل بالهزيمة اصلي لازم أعيش واستوعب الكم ده من الهزايم , ( بكسرة)..الدنيا مستكترة عليا حتى احزن وأمارس طقوس الحزن , لازم أمثل انى كويسة انى مافيش حاجه انى عادي عشان لو معملتش كدا هتسأل مالك احكى اتكلمى وانا مش عارفه اتكلم ولا هينفع اتكلم ( بدموع ) مع انى عايزة أتكلم وأعيط بس مش عارفة عشان كدا قولتلك لو كنت اتجوزتك مكنتش هاعيش كل الاسى ده , يمكن كنت هخسر حب مروان وحضنه , انا اتحملت كتير وضحيت اكتر عشان ماخسرش الحب ده وأحافظ عليه , بس كم الاسى اللى جوايا حطمنى , مابقتش قادره والله ما بقتش قادرة معرفش بيحصلى كل ده ليه , عذاب والله عذاب تتنهد تمسح دموعها....


كان يستمع أدهم لكلام اميرة بصمت شديد ينظر لها بعينين كلها ألم وحزن وتأثر ..كان قلبه يبكى عليها .. يتفتت من الوجع عليها فهو لا يعرف كيف يخلصها من ألمها ومعاناتها التي تعيشها... لو كانه باستطاعته ان يزيل أوجاعها فلن يتأخر . فهو مازال يحبها بل يعشقها مازال قلبه يعانى من عشقها فيصمت أدهم صمتا هادئا فهو لا يعرف ماذا يقول فهو يعلم. أن أميرة محتاجة الان ان تتكلم فقط لا تريد ان تستمع لأحد تريد فقط أن تخرج كم النار التى بصدرها ...كم الأوجاع والمعاناه والعذاب الذى تعيشه

فكانت كل كلمة تخرج منها بداخلها صرخة ألم

تركها ادهم تخرج أوجاعها دون ان يقاطعها ظل صامتاً يستمع لها وهو ينظر لها بكل اسف وحزن وعيون تغلغلها الدموع وفجا تتبدل ملامح وجهه اميره قليلا ...


اميره : انا عايزه منك طلب


ادهم : بابتسامه حزن ... اتفضلى


اميره : اوعدنى انك مشفتنيش النهارده


ادهم : يهز راسه حصل


اميره : وعايزك تعرفني على هكر و يكون شاطر ومتسألش ليه


ادهم : بحزن يشاور براسه .. مش هسأل


اميرة : نور وحمزه ميعرفوش حاجة


ادهم : تنزل دمعه من عيونه ... اوعدك


اميرة : شكرا يا ادهم


سيارة اميرة 6م


تجلس اميرة بسيارتها يبدو عليها الحيره ثم تفتح هاتفها تسمع شى بالسماعات تبتسم ويبدو على ملامح وجهها القوة وبصوت داخلي واضح.. الواحد لازم ينسى تربيته واحترامه الفترة الجاية ويتعامل زى عيال الشوارع


احد الكافيهات بالقاهرة6م


يجلس مروان ومنير على الترابيزة يتناولان القهوة ويتحدثان


منير : مصطفى ماعرفش


مروان : هيعرف ازاى


منير : ما يمكن اميرة مسحتهم بالغلط ما انت عارفها مطيوره


مروان : مش للدرجة دي يا منير اميره بشغلها ودراستها بتعقل انت نسيت الفترة اللى كنت معتمد عليها بالشغل كانت عاملة ايه


منير : مين عنده مصلحة انه يمسح رسالة دكتوراة... غريبة اوى


مروان : هو عايز يأذيها مجرد أذى


منير : الحمد الله ان عندكم نسخ هى هتناقش امتى


مروان : الميعاد النهائي هيتحدد كمان شهر هى خلصتها واللجنة وافقت عليها


منير : ربنا معاها انت سيبها تخلص المناقشة بعدين دورو على اللى مسحها عشان مش عايزين اى مشتات للتركيز دلوقت مش يلا


مروان : لا انا هقعد شويه مستنى مدام فريدة عايزاني بحاجة مهمة


منير : عايزه ايه


مروان : معرفش


منير : هو لسه خالد بيضايقكم


مروان : لا مهدود من بعد ما رجعنا تقريبا يأس.. عرف ان مهما عمل خسران أهي مدام فريدة جت سلم وامشى ها وهبقى أكلمك


منير : ماشى


تدخل فريده عليهم


فريدة : مساء الخير


يقف مروان ومنير لاستقبالها ويتصافحان


منير : ازاي حضرتك


فريده : بخير مبسوطة اني شفتك


منير : وانا كمان سعيد انى شفت حضرتك ...

ينظر لمروان خلاص هامشى انا يا مارو


فريده : بمزح .. هي اذا جاءت الشياطين...


منير : لا طبعا هى اذا جاءت الملائكه حضرتك اللى ملاك بس لازم أروح , لبنى لو مشفتنيش على العشا ممكن تنيمنى بالشارع.اصلها قوية ههه


فريده : ربنا يخليكم لبعض


منير : عن اذنكم


تجلس فريدة ومروان على الكراسي مقابل بعضهم


مروان : حضرتك تشربي ايه


فريدة : ممكن مانجا


يشاور مروان بايده يأتي الجرسون


مروان : هاتلى قهوة تاني زي دي وواحد مانجا


فريدة : لحظة.. هاتله واحد جوافة بلبن بلاش قهوة


الجرسون : حاجه تانى


فريدة : ميرسي


يرحل الجرسون


فريده : بتشرب قهوة كتير أوى وده غلط على صحتك أتمنى ماكنش ضايقتك


مروان : بالعكس ده شيء حقيقى يسعدنى انى ألاقى حد خايف عليا وعلى صحتي زي أميرة


فريده : انت زى كريم يا مروان وانا بعتبرك ابنى الكبير وعايزاك تبطل تقولى يا مدام فريدة وتقولى يا ماما فريده. انت مش كبير اوى كدا ولا انا صغيرة كدا


مروان : بابتسامة حضرتك مقامك كبير أوى عندي وبحبك جدا وحقيقى ليا الشرف ان حضرتك تسمحى ليا ان اقولك ماما فريده بقالى سنين ماقولتش الكلمة دي لحد حاسس انه هيبقى صعب مش عايز اكبر حضرتك


فريدة : لكن انا مصرة انك تقولي ماما فريده و لو مقولتهاش لوحدك هقول لأميرة هى اللي هتعرف تتعامل معاك


مروان : ههههههههههههه لا بلاش اميره تتدخل انا هقول لوحدى خلاص


فريده : هههههه وصلت لحاجة


مروان : للاسف


فريده : انا وصلت لحاجة هو خيط متأكده انه هيوصلنا لحاجات كتير بس هايحتاج منك شوية تنازل وانك تيجى على نفسك شوية


ينظر مروان لها باستغراب شديد

مش فاهم ممككن توضحى


فريده. هقولك اللى عرفته ان...

استوووووب


الى القاء بحلقه القادمه من روايه الأعمى2


ياترى ايه اللى هيحصل



_*~الجزء الثاني

~من

روايه الاعمى2

بقلمى ليلةعادل*~_✍️🌹❤️


الحلقه التاسعه والثلاثون


احد الكافيهات بالقاهرة ٥م


تجلس فريدة ومروان على الكراسي مقابل بعضهم


مروان : حضرتك تشربي ايه


فريدة : ممكن مانجا


يشاور مروان بايده يأتي الجرسون


مروان : هاتلى قهوة تاني زي دي وواحد مانجا


فريدة : لحظة.. هاتله واحد جوافة بلبن بلاش قهوة


الجرسون : حاجه تانى


فريدة : ميرسي


يرحل الجرسون


فريده : بتشرب قهوة كتير أوى وده غلط على صحتك أتمنى ماكنش ضايقتك


مروان : بالعكس ده شيء حقيقى يسعدنى انى ألاقى حد خايف عليا وعلى صحتي زي أميرة


فريده : انت زى كريم يا مروان وانا بعتبرك ابنى الكبير وعايزاك تبطل تقولي يا مدام فريدة وتقولي يا ماما فريدة. انت مش كبير أوى كدا ولا انا صغيرة كدا


مروان : بابتسامة حضرتك مقامك كبير أوى عندي وبحبك جدا وحقيقى ليا الشرف ان حضرتك تسمحي ليا ان اقولك ماما فريدة بقالى سنين ماقولتش الكلمة دي لحد حاسس انه هيبقى صعب مش عايز اكبر حضرتك


فريدة : لكن انا مصرة انك تقولي ماما فريدة و لو مقولتهاش لوحدك هقول لأميرة هى اللي هتعرف تتعامل معاك


مروان : ههههههههههههه لا بلاش اميرة تتدخل انا هقول لوحدى خلاص


فريده : هههههه وصلت لحاجة


مروان : للاسف


فريده : انا وصلت لحاجة هو خيط متأكده انه هيوصلنا لحاجات كتير بس هايحتاج منك شوية تنازل وانك تيجى على نفسك شوية


ينظر مروان لها باستغراب شديد

مش فاهم ممكن توضحي


فريده : ادهم بطل ييجى عندنا وخالد بطل يعزمه


يدخل الجرسون ويضع الطلبات على الترابيزة ويرحل


مروان : فين المشكلة حضرتك ده اللى كان لازم يتعمل من زمان هو ده , الوضع الصح وجود أدهم وعلاقته بيكم كانت غلط , خصوصا بعد ماتجوزت اميرة


فريده : انا فهمه ده وصدقنى الوضع كان مضايقني بس الولد محترم وماكدبش عليك انا بحبه وحقيقي عمره ماتعدى حدوده , لكن انا بتكلم فى نقطة معينة ادهم مش بس بطل ييجى لا متغير خالص وخالد مش طايقه انا كلمت أدهم واللي قدرت أفهمه ان أدهم زعلان من خالد , وخالد كرهه فجأة ايه السبب وايه اللى حصل , معرفش التغيرات المفاجئة دي محصلتش غير قريب وقت طلاقك من اميرة


مروان : بصراحه انا مش شغلنى اعرف الاسباب


فريده : من رأيي لازم يشغلك حاول تتجمع مع أدهم وانت قاعد معه شغل حس المحلل وابقى معه دكتور مش زوج اميرة , واعرف السبب لاني جوايا يقين ان اللغز بداية حله مع ادهم


مروان :انا شايف انه لا , اصل صعبه اوى يا مدام فريدة ... تنظر له فريدة بحدة... يبتسم مروان يا ماما فريدة ، صعبة وبعيدة أوي , لأن اميرة وتغيرها قبل الطلاق وعلاقة دكتور خالد وأدهم اللي باظت مالهاش علاقة , لان اكيد دى حاجة شخصية بنهم , وحضرتك قولتي ان اللى حصل ده حصل بعد الطلاق وده بيأكد كلامي


فريدة : يمكن انت صح بس معرفش ليه حسيت بده عشان كدا طلبت اقابلك


مروان : احساسك بيعنيلى طبعا , لكن مظنش ان لية علاقة , بصراحة انا شلت الموضوع من دماغي انا خلاص رجعت لأميرة

وأميره اتغيرت كتير وبطلت تعمل الحجات اللى السبب في طلاقنا ده المهم عندي

مش عايز اشغل دماغى باللي فات وأوجع دماغي أظن الأحسن أشغل دماغى ازاي أسعد اميرة وأعوضها عن الفترة اللى فاتت وأفكر بمستقبلنا سوا


فريدة : انت عرفت حاجة


مروان : لا


فريده : بحسم لا عرفت مش عايز تقولي وده بيأكد شكوكي بس تأكد لما اعرف اكيد فى قرارات مصيرية هتتاخد


ينظر مروان لها دون تحدث بماذا يجاوب عليها فهو يعلم جيدا أن معرفة فريدة لهذا السر هو هد البيت وخراب حياة وايضا ستغضب أميرة منه كثيرا ومن الممكن ان يخسرها

يصمت مروان دون تحدث


❤️_____ليلة عادل _،&____♥️


شقه ادهم وحنين 6م


يدخل ادهم الشقه بالمفتاح يبدو على ملامح وجه الضيق والحزن وعيون حمرا يبدو انه كان يبكي يجلس بضيق على الكنبه ويرمى المفاتيح على الترابيزة يسرح قليلا يتذكر أميرة وحديثه معها وانهيارها وملامحها الحزينة التى كادت ان تفطر قلبه من حزنه عليها بعد قليل تخرج من المطبخ حنين تتفاجأ بأدهم


حنين : ايه ده انت جيت


ادهم : اممم


حنين باستغراب وخضه تجلس وتضع ايدها عليه .. مالك


ادهم : مالي ما انا كويس أهو


حنين : لا فيك حاجة


ادهم : لا يا حبيبتى مافيش

حاجه ... قضية بس صعبة اوي وحاسس انه الجاني مظلوم


حنين : ربنا يظهر برائته لو فعلا

مظلوم بس انت متضايقش نفسك كدا


ادهم : حاضر انا هروح اخدلي شور وأنام شوية


حنين : الغدا فضله خمس دقايق


ادهم : لما أصحى تعبان يقبلها من جبينها ويتركها ويدخل الغرفة


تنظر حنين له بحزن بصوت داخلى وبعدها معاك يا أدهم مش عارفة أعملك ايه تاني يارب


غرفه نوم أدهم وحنين


يدخل أدهم الغرفة المظلمة. ثم يجلس على الكرسي ويفتح الأبجوره المجاورة له كانت الأوضة مضائة اضاءة خفيفة

يرجع أدهم رأسه للخلف بحزن. يتنهد بضيق .كأنه يخرج كل احزانه والالم الذى بداخله . ثم يخرج علبة سجائر من جيبه ويأخد سيجارة وينظر لها بابتسامة ويتذكر... لما كانت أميرة خطيبته


فلاش باك


شقه د /خالد


يجلس ادهم وأميرة براسبشن بجوار بعضهم. على الكنبه ثم يخرج أدهم سجارة ويقوم باشعالها... تراه اميرة وتشدها منه

أدهم بمزح انتى عارفة لو أي ذكر كان عملها معايا كنت نفخته


اميرة : بدلع بس ميرو اللي عملت كدة هتعمل ايه


ادهم : ولا أى حاجة طبعا


اميره : عشان خاطري حاول تبطلها. كل ..جم أو ملبس... فكر بأى حاجة تانية. السجائر مش حلوة خالص مضرة لصحتك


ادهم : خايفه عليا


اميرة : طبعا


ادهم : بحبك


اميرة : وانا كمان


المشهد الحالى


نرى الدموع تغرق عيون أدهم وبصوت.... نسيت اسألك انتي كمان ايه ...

بنصف ابتسامة حزن وضيق ينظر للسيجارة ويرميها. وبصوت داخلى يتحدث


لحد امتى. يا اميرة هفضل سجين ليكى. أسير حبك ،

لامتى هيفضل قلبى موجوع عليكى لامتى هفضل كدا حياتي متوقفه عليكي. هتفضلى لحد امتى واخده جزء كبير مني ومن تفكيري ، مش عارف أبطل احبك ولا عايز أصلا أبطل احبك ، انا مش ضعيف بس انتى مينفعش غير انك تتحبي وبس ،

اااه يا قلبى مكنتش عارف انك هتعمل فيا كدا ، انا بكرهك لانك زللني. وكسرنى قصادها ، لو بايدي اخرجك وأرميك هعملها. لانك ظلمنى. وظالم ناس تانية معاك ميستهلوش كده


يفتح هاتفه. ثم يفتح اكونت الانستا لأميرة ويرى صورها وهو يبتسم. يلامس الشاشة بأطرف أصابعه يتنهد فيكي إيه يا أميرة ، ومخبيه ايه و ليه كم الحزن والوجع اللى انتي فيه وعايشاه ده ،

لو طلع مروان السبب والله ما هسيبه ، انا اتنزلت عنك عشان تبقى سعيدة ، حتى لو مش معايا. همي الوحيد هو سعادتك

لكن لو هو اللي مسببلك كل المعاناه دي والله لو. وصلت إني أقتله هقتله ، انا مش هاهدى ولا هيهدالي بال. غير لما اعرف مالك ولازم أنقذك وأخرجك من اللى انتي رامية نفسك فيه

عشان ارجع تانى اشوف ضحكتك الجميلة اشوف شقاوتك اللى على طول خطفاني


❤️_____ليلة عادل ______❤️


شقه شهاب 6م


نرى اجواء رومنسية بسيطة شموع وورد وطعام زجاجة خمرا يطرق الباب يفتح شهاب الباب كانت شهد


شهاب : وحشتيني


تدخل شهد وتنظر حوليها ثم تنظر لشهاب وتتحدث


شهد : كل ده عشاني


شهاب : امال عشانى بصي يا شهد انت بنت ذكية ، انتي عجباني... بايدك ممكن تخليني احبك ولو حبيتك صدقيني هتجوزك


شهد : لسه محبتنيش


شهاب : بس جويا اللى يخليني احبك عندى الاستعداد وريني شطارتك


شهد : ماشى يا شهاب


❤️_____ليلة عادل ______❤️


فيلا مروان واميرة ٨م


تدخل اميرة الفيلا تنظر بعينيها حواليها لم تجد احد ثم تدخل المطبخ


اميرة : مساء الخير


الخدامين : مساء النور


اميرة : هو مروان جه


فاطمة : بمكتبه كنت هوديله قهوة


اميره : ماشى


تخرج اميرة وتصعد السلم ثم تدخل الغرفة وتغلق الباب


غرفة مكتب مروان


يجلس مروان على الكرسى الهزاز ويبدو على ملامح وجهه الضيق ويمسك هاتفه ويحركه بايده

تطرق فاطمه الباب


مروان : اتفضل


فاطمه : القهوة يا حبيبى


مروان : شكرا


فاطمه : اميرة جت


ينظر مروان له باستغراب ثم يتحدث


مروان : امتى


فاطمه : لسه يدوب وطلعت الاوضة


مروان : عرفتيها انى هنا


فاطمه : اه


ينظر مروان باستغراب فهى لم تاتي لكى تسلم عليه او تتحدث معه كالمعتاد


مروان : ماشي انا هطلع فوق


فاطمة : تحب اطلعلك القهوة


مروان : شكرا هاخدها معايا


يخرج مروان ويصعد السلم ثم يدخل الغرفه دون ان يطرق الباب كانت اميرة تقوم بتغيير ملابسها


اميره : تنظر له بضيق .. مافيش فايدة مهما اتكلمت مش هتخبط قبل ماتدخل


مروان : يجلس على السرير ويضع القهوة على الكومودينه ..اخبط ليه ايه اللي هشوفه مشفتوش قبل كدا


اميره : مروان اتأدب انت عارف ماحبش الكلام ده


تقفل زراير البيجاما ثم تجلس على كرسي التسريحة تبدأ بمسح مكياجها


مروان : كنتي فين


اميره : النادي


مروان : مش قولتي انك مش هتخرجى النهارده


اميره : برخامه تلتفت له .. خرجت ايه المشكلة.. حستني طهقانة وخرجت عندك مشكلة


مروان : بتتكلمى كدا ليه


اميرة : بتكلم ازاى يعني


مروان : بشدة اميرة


اميره اوفففف تلتفت مرة اخرى تنظر فى التسريحة وتستكمل ما تقوم بيه بعد الانتهاء تقرب من الباب لتخرج لكن يقف مروان ويمسك ايدها


مروان : رايحه فين


اميره : هنزل تحت


مروان : عايز اتكلم معاكي شويه


اميره : مينفعش نأجل الكلام لشويه كدا


مروان : لا


اميره : تجلس على السرير بزهق وتنظر له اتفضل


مروان : يجلس بجانبها فى ايه مالك


اميره : مافيش


مروان : امال ماجتيش المكتب ليه تسلمى عليا


اميرة : هو انت كنت مسافر ولا ايه ماحنا كل يوم فى وش بعض


مروان : والله


اميره : والله


مروان : يتنهد .. ماشي , طب ليه مكلمتنيش تعرفيني انك خارجة وكمان ما بترديش على تليفونك


اميره : بلا مبالاة.. الفون كان صامت وبالنسبة مكلمتكش .. برخامه .. نسيت سورى


مروان : يعنى ايه نسيتى


اميرة : بنرفزه خفيفه ..يعنى نسيت يا مروان اول مرة اعملها متكبرش الموضوع


مروان : بلطف وحب..طب ممكن ده مايتكررش تانى عشان انا باموت من القلق والخوف عليكي وياريت تبطلي تسيبى تليفونك من ايدك عشان خاطري , متتعبليش قلبى عليكي


اميره : حاضر يا مروان حاجة تانى


مروان : مع ملامسه وجهها وبحنان .. فيكى ايه يا حبيبتى انا مش مرتاح , انا متاكد ان فى حاجه مضايقكى قوليلي مالك


اميره : مافيش حاجة يا مروان انا بس مصدعة


مروان : متاكدة


اميره : اه


مروان : ماشى يا اميره , هو انتى ليه مسألتنيش عن الحالة اللى عندك


اميره : هو قالك


مروان : بمزح .. اممم طلعتينى زوج وحش اوى قصاد دكتور تميم ، انا مش زعلان منك بس محتاج افهم


اميره : انت عارف ان فى المواضيع دى عاطفتى بتغلبنى فانا كنت عايزه اضحك عليك واجى اقولك انا شطورة وأعرف احلها لوحدى المره دى من غير مساعدتك


مروان : فعلا


اميره : اممم بس دكتور تميم عمل الدنيئة وعرفك..و مش هاعرف انصب عليك


مروان : ههههه لا يا ستي انصبي و انا هعمل نفسى متفاجيء يومها


اميره : ههه ماشى تصمت قليلا ثم تمسك يده وباستعطاف ..مروان انا عايزة منك طلب بس ممكن توافق من غير ماتسأل عن الاسباب


مروان : فى ايه


اميره : عايزة ارجع شرين المركز


مروان : ازاي يعني


اميره : لانها مظلومة


مروان : مظلومة


اميره : ايوه قولتلك مش هي


مروان : طب مانا عارف ومن زمان انها مش هى بس انا زهقت حوارتها انا مش فاضي لوجع الدماغ و السفالة بتعتها كدا اريح


اميره : بالعكس من الشطارة انك تخلى اعدائك حوليك عشان خاطر تعرف بيفكرو ازاى


مروان : انا مش شايف كدا انتي متعرفيش شرين.. شرين مش سهلة مش هتبطل توقع بنا

ليه عايزه تقربى الشيطان جنبنا


اميره : تقف وبضيق انت ليه مستعيلني كدا


مروان : باستغراب مستعيلك


اميره : بنرفزه اه محسسنى اني هبلة مش هاعرف اتعامل مع الحرباية اللى اسمها شرين


مروان : يقف انا مقولتش كدا بس ليه وجع دماغ متخلينا نعيش حياتنا زى الناس الطبعيين


اميره : طبعيين بضحكة ساخرة عالية ههههههههههههههه ضحكتنى تصدق انا حاسة ان حكايتنا دى تنفع مسلسل تركي او هندي ههههه من كتر ما هي مش طبيعيه وكلها مشاكل ومؤامرات , مروان انا عايزة أرجع شرين و لو سمحت احترم قراري


مروان : اسف اطلبي اى شيء تاني


اميرة : بنرفزة شديدة هو ليه كدا


مروان : كدا ايه


اميرة : بنرفزه وغضب لازم كل حاجه بمحايلة بمناقشة طويلة عريضة ليه التحكمات دي

ليه ماعملش الحاجة اللى عايزاها من غير كل النكد ده


مروان : بشدة وقوة .. أميره ما تبدأيش مش هنتخانق عشان شرين


اميرة : بضيق ونرفزه .. لا الموضوع مش شرين الموضوع انك مش بتحترمنى


مروان : باستغراب انا ما بحترمكيش يا أميرة


اميره : اه كل حاجه تحكمات كل حاجه لازم حضرتك تقتنع وافضل اتحايل عليك عشان ترضى ليه كدا ماتقول ماشي على طول ولا لازم تتحكم فيا وخلاص فى ايه بجد هو انت فاكر عشان جوزى تتحكم فيا كدة عبدة عندك انا


مروان : ايه اللى بتقولي ده ، ايه دخل ده بده


اميرة : بضيق وحسم ونرفزة وغضب تنظر لمروان

فى عينه..معرفش بقى هو كدا انا زهقت من العيشة دي , بقولك ايه انا هرجع شرين لأن المركز باسمي ماشي , ولانى بحترمك حبيت اعرفك , بس طبعا ازاي لازم دكتور مروان يتحكم ويحس بلذة تحكمه فيا , لازم تتحكم وماتحترمش رغبتى عشان حضرتك مش مقتنع لان الموضوع مش على هواك , تعال على نفسك مرة واعملي الحاجة اللى عايزاها ، حتى لو مش مقتنع بيها , ايه القرف ده بجد , امال بتحبنى ازاى , وانت عمرك ما بتيجى على نفسك عشانى ، ولا بتعمل الحاجه اللى بحبها لوحدك لازم تخلينى افضل بالساعات اتحايل عليك عشان توافق... تحكمات... تحكمات بجد طهقت


مروان : خلصتى


اميره : اه


مروان : انا فاهم كويس انك بتقولي اى كلام وخلاص عشان اتعصب وأغلط , عايزة تعملي مشكلة وتزعلى عشان تخلينى أوافق ارجع شرين ، لكن الشيء الوحيد اللى مش فاهمه, انتى ليه مصممه اوى كدا انك ترجعى شرين المركز , انا هرجعها مش عشان مش عايز اعمل مشكله , لاء انا عندى استعداد امشي الخدامين ونقعد نتخانق للصبح . لكن هرجعها عشان افهم فى ايه ولما اكتشف الحقيقه يومها مش عارف رد فعلي هيكون ايه


اميرة : على فكره اسمها هسيبك لاني انا مرجعاها بمزاجي


مروان : حاضر رجعيها ، المركز بتاعك وانتى حرة فى قراراتك


اميره : بقوة... ايوه انا حرة لازم تعرف ده كويس انا حرة


مروان : حاضر يا اميرة حاجة تانى


اميرة : اه ، انا لسه مخلصتش كلامي


مروان : اتفضلي


اميره : قولى بقى كام واحدة اخدتها شقه اسكندريه فى ليالي الشتاء البارده


مروان : باستغراب شديد ..ايه مش فاهم


اميره : اسمها بتستعبط


مروان : باتساع عينه وبشدة.. اميرة ماتطوليش لسانك


اميره : والله


مروان : بضيق ..فى ايه مالك انت من وقت ما مجيتي مش مظبوطه فيكي حاجة متقوليش صداع لانى حافظك


اميرة : ماردتش على سؤالى اخدت كام واحدة الشقة يا دك على فكرة انا مش فارق معايا ماضيك كان ازاي , طبعا لو كنت عرفت القرف ده اكيد مكنتش هكمل لانى محبش ابدا اتجوز راجل كده ، لان اللي بيعمل الحاجات دى بيبقى اسمه راجل مقرف , بس اللى حصل حصل واتجوزنا , كان نفسى بس تبقى شجاع وتحكيلى من غير كذب ولا هو عشان ماضي ميشرفش ماحكتش


مروان : بشدة انتي اتجننتي ازاى تتكلمي معايا بالطريقة دي فى ايه


اميره : برفعة حاجب طيب استعباط باستعباط ..مافيش عن اذنك


تيجى تخرج يشدها من كتفها بشده و يقربها منه ويجز على أسنانه بضيق وبغضب ونرفزة

مروان : اميرة متستفزنيش ..هى كلمة مش هاعيدها , تقصدى ايه بكلامك ده


اميره : تصدق خفت


مروان : يجز على أسنانه اكثر ويقبض على كتفها اكثر ردي عليا انا على اخري


اميره : انا عرفت اللى حصل بينك وبين شرين لما كنتم باسكندرية بأمارة الحسنة


ينظر مروان لها باستغراب يبدأ ان يفك قبضته من على كتفها قليلا يبتلع ريقه ثم يمسح وجهه وبهدوء


مروان : محصلش حاجة


اميره : بضيق .. انت ليه مصر تكدب


مروان : انا مش بكدب لانه فعلا محصلش حاجة بنا


اميره : والله وهى عرفت منين ان عندك حسنة هنا.. تخبطه موضع الحسنة


مروان :لاني فوقت على اخر لحظة وسبتها ومشيت، زى ما انتي عملتي معايا يوم ما كنتي بايتة معايا لما كنت تعبان وعلى اخر لحظة سبتيني ومشيتي , و طبعا مش محتاج اسألك مين اللى قالك لان محدش يعرف غيرها


اميره :بسخرية وليه وقفت نفسك على اخر لحظة ايه جالك برد


مروان : لانى مكنتش عايز اللي بنا يوصل لكدا ولا ارتباطنا ببعض يقوى كدا ، انا ضعفت زي اى راجل وقتها لو مكاني كان هيضعف ،

مجرد شهوة مش اكتر وبمجرد ما حسيت ان باغلط فوقت على طول اخدت هدومى وسبتها ومشيت


اميره : يعنى انت بجد ما نمتش معها


مروان : لا


اميرة : احلف


مروان : والله العظيم ما نمتش لا معها ولا مع غيرها


اميره : بنرفزة تخبطه على صدره بس انت كان ممكن تعمل كدا


مروان : لا عشان انتي الوحيدة اللى عارفة ان الموضوع ده مربوط معايا بالحب اللى كان بيني وبينها وقتها مجرد اعجاب لو كنت بحبها مكنتش هفوق كنت هأفضل مستمر لانى اكيد مش هأبقى حابب اوقف ده

ولأنى مكنتش حاسس بأي حاجة كان سهل جدا انى امشي مكنتش حاسسها يااميرة


اميره : بغيرة وضيق .. ماشاء الله انت فاكر تفاصيل اليوم كمان


مروان : صدقينى مش فاكر انا بفهمك


يقترب مروان منها يضع ايديه الاتنين على خدها


مروان: انا زعلان منك


اميره : ليه


مروان : لانك صدقتيها


اميرة : مصدقتهاش غير لما قالتلي على الحسنة


مروان : ومقرف


اميره : انا قولت الراجل اللى بيعمل كدا مقرف انت عملت كدا


مروان يعض على شفايفه ماشى يا اميرة انا هسامحك عشان مقدر شعورك بس لو سمحتي لما يحصل حاجة اى حاجة تعالي اسأليني


اميره : انا اصلا معرفش باصدقك بسرعة ليه انت اصلا ممكن تكون بتكدب عليا وانا هبله صدقتك معرفش الثقة العمياء دى حب ولا غباء


مروان : يضع ايده على قلبها .. عشان ده واثق فيا واثق ان عمري ماهكذب عليه يقبلها من جبينها


اميره : انا بردو زعلانة عشان انت حطتني بموقف وحش اوي أقصد كنت لازم تحكيلي


مروان : انا اصلا كنت ناسي افتكرت لما اتكلمتي


اميره : طب قولي لو فى حاجة تاني زي كدا


مروان : مافيش


اميره : بجد


مروان : وحياتك عندي


اميره : ماشي خلاص سامحتك


يبتسم مروان لها ويضمها اليه ويقبلها من خدها مع ملامسة وجهها بأطراف اصابعه لسه مصرة تشغليها بالمركز


اميره : اه


مروان : طب ماتريحى قلبى وقوليلى ايه اللى حصل


اميره : وحياتي ما تضغطش عليا مش هينفع اقولك دلوقت اصل هو خيط لو اتشد حاجات كتير هتتكر وتتفك


مروان : هستنى لحد ماتيجى تحكيلى وتشاركيني وجعك وتشاركيني صداعك عشان انا حابب اوى اتوجع وأتصدع معاكى


تنظر له اميرة بابتسامة وتضمه بشدة


اميرة : انا بحبك اوى اوى كل اللي انا باعمله ده عشانك والله


مروان : ينظر لها وهو يلامس وجهها باطرف اصابعه... عارف


اميرة : عارف ايه


مروان : انك بتحبينى اوي


اميرة : اوي اوي والله


يقبلها مروان من جبينها ثم ياخذ رأسها ويضعه عند قلبه ويطبطب عليها


اليوم التالى


غرفة النوم 8 ص


تظهر اميرة وهى ترتدى ملابس خروج بجانب السرير ومروان متسطح عليه وهو يرتدى ملابس بيت


اميره : يعنى مش هتنزل النهارده


مروان : تؤ


اميره : تجلس على السرير جنبه تتحسد والله ههههههه.. مش مصدقة جه اليوم الي أنا اروح وانت لا


مروان : متقعدي معايا


اميره : ياريت بس المحاضرة مهمة جدا وحرام بنات جايين من المحافظات


مروان : انا هنزل على 1 كدا


اميرة : ماشى همشى عشان متأخرش تقبله من خده من الناحيتين باي


مروان : سلام متعمليش تليفونك صامت لما توصلي طمنيني


اميره : أمووووواه


بعد خروج أميرة للخارج بعد دقيقة يقوم مروان بسرعة ويقف عند النافذة يراقب اميرة حتى تركب السياره وتخرج خارج البوابة ثم يذهب الى الدولاب والدرفة السرية لاميرة ويحاول فتحها وبعد ما يفتحها يأخذ النوت بوك يجد اميرة قد قامت بقطع الأوراق التى كتب بها كل شى حدث معها ولم تكتب أى شىيء جديد بضيق يجز مروان على أسنانه يخبط على الدولاب بقوة وبصوت مكتبتش حاجة...مكتبتش حاجة... يخبط بايده بقوة على الدولاب بصوت داخلي بس انا هعرف وهوصل بطريقتي


مركز د / مروان 3م


الكافيترايا


تجلس اميرة على احد الترابيزات بمفردها تتناول السندوتشات ثم تقترب منها شهد وتاخذ الكرسي وتجلس...


شهد :زعلانة منك


اميره : انتي كمان


شهد : حد غيري زعلان منك


اميره : الدنيا كلها يا شهد زعلانة مني انا تقريبا عاملة ذنب كبير ونسياه


شهد : متخانقة مع مروان ولا ايه


اميره : لا أبدا .... المهم سيبك مني وحشاني والمصحف حاسة بقالى كتير متكلمتش معاكي مفتقدة وجودك طمنيني عنك وأحولك ايه


شهد : اتصالحت مع شهاب


اميره : بجد


شهد : امم اعتذر ليا وقالي خلينا ناخد فرصة تانية


اميره : انتى حاسه انه بيتغير


شهد : بصراحة اه


اميره : ماشي بس خدى بالك ياشهد بلاش تديلو الأمان اوي


شهد : ماشي امال مروان فين


اميره : والله معرف استني اكلمه مكلمتهوش من الصبح


تمسك هاتفها تتصل بيه


اميرة : الو ايه يا حبيبي


سياره مروان والكافيتريا مع تقسيم الشاشة نصفين

يقوم مروان بسواقة سيارته


مروان : ايه يا حبيبى عاملة ايه


اميره : تمام انت فين


مروان : رايح فرع اكتوبر


اميره : ماشى انا خلصت ممكن اروح اشتري حاجات من المول


مروان : ماشي يا حبيبى خدي بالك من نفسك


اميره : وانت كمان باي


شهد : ربنا يخليكم لبعض


اميرة : يارب يا شهد


❤️_____ليلة عادل ______❤️


شقه شرين 4م


تجلس شرين فى الراسبشن وهى ترتدى تيشرت كات وبنطلون وتشاهد احد الافلام العربي القديمة وتضحك. بعد قليل يرن جرس الباب مرة اخرى


شرين : طيب لحظة


تذهب وتفتح الباب تتفاجأ بمروان


شرين : باستغراب مروان


ينظر مروان لها بغضب وضيق شديد ثم يزوقها ويدخلها ويغلق الباب خلفه بقوة


شرين : فى ايه


يمسكها مروان من دراعها ويدفعها على الحائط ويقترب منها ويسند يده على الحائط وبنبرة غضب وشدة يتحدث


مروان : قولتلك قبل كدا مالكيش دعوة بأميرة لكنك مصرة ومكملة فى سفالتك وقذارتك . وياريتك استكفيتى لا رايحه تبتذيها ماسكة على مراتي ايه يا شرين ايه السبب اللى مخلي اميرة مصممة اوي كدا عشان ترجعك مع انها مش طيقاكي


شرين : هى راحت عيطتلك وقالتلك , الغبية


مروان : انا عمري فى حياتى ما مديت ايدى على وحدة ست بلاش انتي اللى تفتتحيه ( بقوة شديد ) ماتردى فى ايه بينك وبينها


شرين : اكيد مش مسكه عليها صور وهى بأحضان واحد تانى. وإلا يمكن...


يجز مروان على أسنانه بشدة ويقبض على ايده و ينظر لها بابتسامة ساخرة فجأة يقوم بضربها بالقلم بشدة ثم يمسكها من دقنها بشدة


مروان : اوعي اسمعك مره تانية تتكلمي عنها كدا فهمه... قصادك عشر ثوانى... عشر ثوانى يا شرين , وتقولي ايه اللى بينكم لحسن هتشوفي مني اللى خيالك حتى متصورهوش


تحاول شرين تشيل ايده وتزوقه .. اوعى كدا


لكن يدفعها مروان بقوة على الحائط ويبان على ملامحها انها تتألم من قوة الدفعة وخبطة ظهرها وراسها على الحائط


مروان : بقوة انطقي


شرين : متسألها


مروان : فاضلك ٣ثوانى


شرين : تبلع ريقها .. سمعتها صوت ابوها وهو معايا وبنتفق عليكم


مروان : ينظر مروان باستغراب شديد وهو غير مصدق... انتي والدكتور خالد ازاي


شرين : اه. تسير قليلا ثم تنظر له.. . سمعتها ان أبوها المحترم الدكتور الكبير صاحب المبادئ والشرف .. سمعتها سندها وهو بيتفق عليها معايا عشان تسيبوا بعض وهو بيفكر ازاي يأذيها


مروان : يجز على أسنانه وبضيق وبعدين وقولتلها ايه


شرين : قولتلها لو مرجعتنيش المركز التسجيل هيتبعت بجروب المركز وفضيحتك هتبقى بجلاجل وزمامير


يشدها مروان من شعرها ويتحدث وهو يجز على أسنانه ويقربها منه هى القذارة بتعتك دى ما بتخلصش , هو انا مش قولتلك انا مش عايزك ولا هيبقى فى بينا حاجة ليه مستمرة بقذارتك دي يا شرين وفى محاولاتك الفاشلة


شرين : مين قالك انى عايزة اتجوزك انا بس مش عايزة أسيبكم مرتاحين ومبسوطين مش هاخلى عيلة صغيرة تافهة ابوها باعها تكسبني


تزداد قبضة مروان على شعرها ويقربها منه اكثر ويتحدث بالقرب من أذنها .... انتى ليه مصرة انى اتعامل معاكي بعنف وابقى قليل الادب ها انتي هتبطلي اللى بتعمليه وهتوبى عن كل عمايلك القذرة دي ، مراتي دي أنضف منك وجزمتها على راسك....توبى يا شرين وكفري عن ذنوبك عشان لو معملتيش كدا هتبكى بدل الدموع دم , يتركها اسمعي التسجيل ده هيتمسح وهتبعدى عن اميرة وتمسحيها من حياتك فهمه...فين التسجيل (بقوة) فين التسجيل


شرين :أهو تعطيه هاتفها


يستمع مروان الى التسجيل وهو غير مصدق ما يسمعه ثم يبعته لنفسه ويمسحه


مروان : في نسخة تانية انطقي


شرين : لا


مروان : لو عرفت ان معاكى نسخه تانيه ودينى لانهيكى يقترب منها ..نصيحة يا شرين لما تحبي تملي فراغك امليه مع حد نضيف بلاش الأشكال الزبالة اللى تعرفيهم يفتح هاتفه ويطلعها على فيديو ليها وهى مع احد الشباب على السرير تنظر شرين باتساع عينيها وبخوف.


شرين : مروان انت اتجننت


مروان : لا لسه ، بس انا ممكن اتجنن عادي , ذوقك وحش اوي...ده باعك بألفين جنيه بس , وكان ممكن باقل من كدا , شفتي انتى رخيصه قد ايه وزباله , انتى اللى خلتيني اعمل كدا , الفيديو بالحفظ والصون محدش هيشوفه , بس يوم ما تلعبى بدماغك او ترجعى لقذارتك ، مواقع السوشال ميديا هتشوف فضيحة الدكتورة المحترمة , انا مابهددش انا بفهمك السيناريو اللى هيمشي ماشى يا حلوة..

يقترب من الباب وهي خلفه. ثم يلتفت لها ويدفعها مرة اخرى على الحائط. بقوة أه نسيت انا هرجعك المركز وعيني عليكي عشان انتي بقيتي هنا ويشاور على راسه .. وعايز اشوف بعينين أميرة انها مش خايفة ومطمنة ازاي معرفش بس زى ما ضايقتيها رجعيها زى ماكانت ماشي... , يبعد قليلا ثم يتراجع ويدفعها مرة اخرى بقوة على الحائط صح كنت هنسى , ياريتك تنسى بقى حوار اسكندرية عشان انا مش فاكره اساسا ,عارفة ليه مش فاكره لانى محستكيش ولا حتى بشهوة قدرتى توقعينى يا شرين , شفتي لدرجة ايه انا مش حاسك ولا شايفك , فاهدي عشان صدقينى الى حصل ده ولا حاجة من اللي ممكن اعمله فيكى فهمه, يخبط على خدها بقوه فهمه (بشده ) مش سمعك فهمه


شرين : فهمه


مروان : برافو بتسمعى الكلام وبتفهمى بسرعة... سلام

يخرج ويغلق الباب خلفه


شرين : بغل وحقد ماشي يا مروان مابقاش شرين قدري إلا ما ندمتك وخليتك تبكي دم على حبيبة القلب


❤️_____ليلة عادل ______❤️


احد الكافيهات على النيل 5م


تجلس اميره وادهم على احد الترابيزات يتناولان العصير


اميرة : ما تقعدش تبصلي كدا نظرات اني صعبانة عليك


ادهم : ليه متقوليش انها اعجاب


اميره : يبقى خليها صعبانيات أحسن ههههه... بقولك الولد ده انت واثق فيه


اادهم : ولد ايه ده صاحبي ظابط فى مباحث الاتصالات


اميره : تمام طب ممكن اول ما ييجى تمشي


ادهم : حاضر


بعد قليل يدخل عليهم شخص ما يقف ادهم لاستقباله


ادهم : اتأخرت ليه


اسلام : اسف كنت مشغول ينظر ادهم لأميرة نقيب اسلام عيسى اكفأ ظابط في المباحث دكتور اميرة خالد


يقترب اسلام من ادهم بصوت منخفض ولاه مش دي اللي كنت متجوزها وطرقعتلك


ادهم : بشدة وصوت منخفض اهمد ينظر لاميرة انا هروح اعمل مكالمة مهمة و هرجع اقعد يا اسلام عرفيه يا ميرو عايزه ايه


اميره : ميرسى انك جيت اسفة لو معطلاك


اسلام : ابدا يا فندم ده شغلي حضرتك بس ممكن تعرفيني المشكله


اميره :صديقه ليا وحدة بتبتزها بصورها وتسجيل ...بس هى مش بتحب الشوشره فكانت عايزه تركب تليفونها واللاب بتعها تمحسهم بس


اسلام : الموضوع مينفعش يتحل بالبساطه دي لأنها زى ماقدرت توصل للصور مرة تقدر تاني


اميرة : لا محنا بردو بصراحة مسكنا عليها حاجة


اسلام : من الافضل كانت تبلغ انا هدخل عشان خاطر ادهم وعشان ادهم اكدلى انك محتاجة تهكري فقط من اجل الحماية ممكن البيانات


اميره : تعطيه ورقة .. البيانات فى الورقه دي تعطي هاتفها ده الفيس بوك بتاعها امتى ممكن نخلص


اسلام : دقايق يخرج اللاب توب الخاص به ويفتحه ويمسك أيضا هاتف اميرة بعد ثوانى ينظر لها هى دكتورة بالجامعة


اميره : اه


اسلام : تمام بعد دقائق انتي كدا على تليفونها انتي وتليفونها واحد


اميره تمسك هاتفها بجد طب عايزة ادخل التسجيلات الشخصية


ياخد الهاتف منها


اسلام: أهي


اميره : تركب اميرة السماعات وتشغل التسجيلات المتواجدة بالهاتف لا تجد تسجيل اللاب تنظر باستغراب التسجيل اللي عايزاه مش لقياه


اسلام : هاتى كدا يقوم بالبحث قليلا بصي دي جميع التسجيلات المتواجدة على التليفون ممكن تكون مسحتهم او على اللاب لحظة وهدخلك عليه


اميرة : ممكن يكون على تليفون تاني


اسلام : انتى مش متأكدة ان الاجهزة دي اللى عليها الحاجة


اميره : الحقيقة لا بس انا عارفة إنها معهاش غير الجهاز ده


اسلام : احنا هنجرب لو ملقناش حاجة يبقى كانت بتخوفكم بس


اميرة : لا انا سمعت التسجيل


اسلام : يبقى المرة الجاية لو هدد زميلتك تانى سجللها وكلميني وانا هتصرف


اميرة : تمام.. دخلت على اللاب كدا


اسلام : اه اتفضلي


أميرة : تقوم بالبحث بعد دقائق بردو مافيش حاجة


اسلام : يبقى زى ما قولتك عندها جاهز تانى او مسحتهم هاتي كدا لحظة انا هعرف اتمسحو ولا لا


يمسك اسلام هاتف اميرة مرة اخرى وبعد دقائق فعلا طلعت ماسحه التسجيل ده من نص ساعة


اميره : هات اسمعه كدا بتساع عينيها ده هو مسحته ليه


اسلام : يمكن ضميرها صحي


أميرة : شرين... مستحيل عموما شكرا جدا تعبتك ممكن ترجعلي تليفوني زى ماكان من غير ماكون مراقب تليفونها


اسلام : حاضر بعد ثواني


اتفضلى كدا تليفونك رجع زي ماكان


اميره : متشكرة جدا


اسلام : تؤمرى بحاجة تاني


اميره : شكرا


اسلام : عن اذنك


بعد رحيل اسلام يرجع أدهم ويجلس معها


ادهم : عملتي الى انتي عايزاه


اميره : طلعت ماسحة الصور


ادهم : صور ايه


اميرة : ااا انسىى....شكرا يا ادهم تعباك معايا

انا عارفة اني مينفعش ألجأ ليك او يبقى بنا كلام بس انت الوحيد اللى مش زنان في حياتي وبتحترم رغبتى اني محكيش ... مش زي غيرك كل شوية يسأل مالك.. احكي...


أدهم : عشان بيحبوكي اوي بيبقو خايفين عليكي مش بيبقى قصدهم ابدا الزن على قد ما قصدهم يطمنو عليكي


أميرة : فهمه ده بس انا الفترة دي مش عايزة أتسئل لاني مش كويسة و زعلانة جدا بس مش عايزة أقول الأسباب


ادهم : المهم تتخطي بقى الأزمة دي


اميره : ادعيلي


❤️_____ليلة عادل ______❤️


عياده د / خالد 8 م


يدخل مروان العيادة كان بها القليل من المرضى...

يقترب من الممرضة


مروان : ازيك يا مروة


مروه ترفع عينيها و بابتسامة ازيك يا دكتور


مروان : تمام ممكن ادخل للدكتور عايزه بحاجه مهمة خمس دقايق بس


مروه : ممكن بعد المريض اللى جوه مايخرج


مروان : ميرسي


بعد قليل يخرج المريض ويدخل مروان الغرفه ويغلق الباب خلفه كان يقف خالد بظهره و يقوم بوضع احد الاجهزة على التربيزةثم يتحدث اتفضل اقعد ثوانى هبقى معاك ثم يلتفت خلفه يتفاجئ بمروان يجلس على الكرسي الأمامى للمكتب ويبتسم له


خالد : انت !!!


مروان : زيارة مش متوقعة مظبوط....


خالد : عايز ايه


مروان : حد يقابل جوز بنته كدا


خالد : يجلس معنديش وقت أضيعه معاك ياريت تقول عايز ايه


مروان : أصلى لسه راجع من عند شريكتك الواطية اللي باعتك ، هو ده اخرة اللى يحط ايده فى ايد واحدة شمال


خالد : ايه التخريف دي عايز ايه متعطلنيش


مروان : عايز انصحك نصيحة من واحد زي ابنك اه ما انت تخلفنى ولا انت لسه مصدق اني كبير وما أنفعش ،انت لو كنت اتجوزت 25 او 27 كنت خلفتني، انا عارفة انك متجوز كبير زيي مكنتش شاب يعنى .. المهم النصيحة هى بلاش تقلل من نفسك وقيمتك وتنزل للقاع وتغرس رجلك بالوحل اكتر من كدا كفايه البير اللى رامي نفسك فيه من زمان ، مش قيمتك يا دكتور إنك تشترك مع وحدة بالقذارة دي


خالد : انت بتقول ايه


مروان : مش واخد عليك وانت بتلف وتدور عموما هقولك لحظة


يخرج هاتفه من جيب بنطلونه ويسمعه التسجيل بعد الانتهاء


مروان : الحقيقة تسجيل يخجل اكتر من انه يصدم بتتفق على بنتك بنتك .. بنصف بابتسامة حزن واستغراب. انا من وقت ماعرفت عقلي مش قادر يستوعب انك كدا و لما سمعت التسجيل عقلي شت انت مستكفتش بينك وبين نفسك تخطيط عشان تبعد اميرة عني , لا كمان وصلت بيك انك تشترك مع شرين انت ازاى تعمل كدا ليه كل ده.. كرهك وحقدك ده ايه مبررك , مسكينة اميرة شايلة كل ده بقلبها ومطلوب منها انها ماتبينش هتبين ايه ان أبوها ظهرها وسندها الحماية ليها بالدنيا هو اللى بيعذبها


خالد : انت السبب


مروان : السبب فى ايه , لاني بحبها لانها سعيدة معايا


خالد : اميرة عمرها ماكانت سعيدة معاك


مروان : اميرة سعيدة معايا لكن بسبب عمايلك مش عارفة تبقى مرتاحة انت منغص عليها حياتها .. بنبرة قوية وتهديد وتحذير ..بص يا دكتور خالد انا مش جاي اتكلم معاك واسألك أسبابك لاني عارف انك ماعندكش اى اسباب على عمايلك وتهديدك ليها , انا عارف انك ضاغط عليها بالقضية القديمة , انا مش خايف ولا فارق معايا , لان اميرة عندى أهم من سمعتي... اهم مني... اهم من حياتى , لو راحة اميرة مش هماك فهى هماني وفرقالي أوي , انت قولت قبل كدا اللى يرش بنتي بالمياه بأرشه بالنار , انا بقى بقولك اللى يرش اميرة بالمياه بأرشه بالدم ,ابعد عننا عشان انا اللي هبقى فى وشك بعد كدا وهحققلك رغبتك فى انك تشوف وشي التاني ولو انت سيكوباتي انا مختل عقليا. اوعى تختبر وجعي على مراتى. اوعى


خالد : بتهددني


مروان : اه


خالد : مش خايف أقول لأميرة


مروان : لاء عارف ليه لان اميرة دلوقتى بتحتقرك انت فاهم هي ساكته ليه اولا خوفها عليا وثانيا لسه طامر فيها التربية بنت أصول بصحيح ...

يقف مروان ... التسجيل معايا هستخدم كلام شرين مع اختلاف بسيط التسجيل اتبعت بالغلط على جروب العائلة


خالد : انت فاكرني هخاف من تسجيل زي ده


مروان : انت مرعوب مش خايف بس على فكرة مش هو الكرت الوحيد اللى معايا فى كتير بس مخليهم لوقت ماأحتاجهم وبتمنى متخلنيش احتاجهم احسلك لانك الوحيد اللى خسران فى الحكاية دي كفاية خسرت بنتك بلاش يبقى كلهم و معاهم فريدة يتركه ويخرج


❤️_____ليلة عادل ______❤️


فيلا مروان وأميرة 9م


غرفه tv


تجلس اميرة تشاهد التلفزيون على احد افلام الكرتون وتاكل فيشار يدخل مروان عليها وهو يبتسم ويحمل بايده بوكيه ورد يقترب منها ويقبلها من خدها


اميرة : بابتسامة تنظر له قلبي تعال تمسك ايده ويجلس جنبها اتاخرت اوي


مروان : اسف يا حبيبى بس كنت بلف لفة كدا على الفروع عايزك تظبطي بقى جدول حلو لأنى حاسس انى مقصر جامد فى باقى الفروع


اميره : فعلا انت ما بتروحش غير فرع التجمع انت عارف تعمل ايه انت تروح اكتوبر والدقي ومصر الجديدة بس يبقى كدا روحت اكتر من مكان فى أماكن مختلفة واللى عايز يحضرلك. يشوف أقرب مكان ليه تروحهم بقى مع التجمع كل واحد فيهم تروحه يوم او اتنين مع بعض بنفس اليوم ، ولا تعب بص انا هظبطها


مروان : بابتسامة ماشي غمضي عينيكي


تغمض اميرة عينيها يخرج مروان من جيبه علبة


مروان : فتحي


تفتح اميرة عينيها تبتسم تاخذ منه العلبة تفتحها تجد انسيال


اميرة : حلو اوى شكرا تقبله من خده وتضمه ثم تنظر له البوكيه ده ليا ولا ايه


مروان : اكيد ليكي اتفضلي


اميره : بمزح .. أصلك محتفظ بيه حسستنى انك واخده سلف من صاحب المحل وهترجعه تانى


مروان : سلف يزغزغها من جنبها


اميره : بس بطل هههههههه


مروان : هتبطلي لماضه ولا لا


اميرة : لا يا رخم


مروان : رخم كمان يزغزغها تانى تنام اميرة على ظهرها من كتر زغزغة مروان لها وهى بتضحك قولي اسفه


أميرة : لا طبعا


يزغزغها مروان اكثر


اميرة : بس لالا هنا لا هنا لا


مروان : قولي اسفة


اميره : قولتلك لا بطل رخامة. بس بطل بقى هههه عيل غلس والمصحف بطل بقى هههههه ياماما


مروان : كمان غلس يعدل نفسه يقوم بزغزغتها اكثر واكثر كانت أميرة تضحك تحاول ان تزوقه وتبعد ايده لكن لا تعرف


اميرة : هههههههه خلاص والنبى والنبي اسفه اسفه


مروان : ايوه كدا لسانك هيطول تاني


اميره : لا


مروان : هتتلمضي تاني


اميرة : لا اوعى بقى


مروان : لو سمعت اى ألفاظ من دي تاني اديكي عرفتي هاعمل فيكي ايه


اميرة : خلاص بقى اوعى


مروان : يشيل ايده من عليها ايوه كدا


تعدل اميرة نفسها تنظر لمروان تم تمسك بايدها كوباية مياه تشرب قليلا ثم تقف تبتعد عنه قليل ثم ترمى عليه مياه تطلع لسانها له رخم وغلس بردو وزود عليهم رزل


مروان : يمسح مروان وجهه بايده اجري


اميرة : هتعمل ايه


مروان : هأعد لحد 3 تكوني جريتي


اميره : مروان متهزرش


مروان : اجري يا اميرة أحسنلك


تنظر اميرة له بتتساع عينيها ثم تجرى ويجرى مروان خلفها ويظلا يجريان وراء بعضهما البعض ثم يمسكها مروان ويضع ايديه الاتنين خلف ظهرها ويقربها منه


مروان : بتحدفينى بالمياه مافيش سمعان للكلام


اميره : ايوه اه


مروان : قلبك جامد يعنى


اميره : ايوه انا شبح فى نفسى اوعى بقى


مروان : متحوليش تفكى ايدك عشان مشدش ايدى عليكى وترجعى تعيطى تقولى بس يامروان انت بتوجعنى


اميره : كدا طب اهو تدوس على رجله بقوة


مروان : اه اه يشيل ايده تيجى اميره تجرى يشدها تقع على الكنبه يقترب منها ويعتليها


اميرة : انا اسفه جدا اسفه والله مش هعمل كدا تانى والنبى متزغزغنيش


مروان : مش كنتي شبح من شوية


اميرة : انا خالص انا كدابة اصلا


مروان : بابتسامه ينظر لها بحب مع ملامسة خدها بأطراف أصابعه بعد ثوانى انتى شقية اوي وبموت فيكى اوي يقترب منها اكثر ويقبلها من شفايفها بحب وعشق يتبادلان القبلات ثم ينظر لأميرة بحب وهو يمرر اصابع ايده على خدها تقبله أميرة من اصابعه يبتعد مروان عنها ويجلس يشد اميرة من ايدها نحوه تنام على صدره وتضمه


أميرة : تعرف انى بحب احضنك اوى اكتر من اى حاجة تانية باحس براحه واطمئنان أمان سعادة حاجات كتير كدا بحسها وبحبها أوى مشاعر واحاسيس اكبر بكتير من انى اتكلم عنها او اوصفها نفسي أفضل مستخبية جوه حضنك كدا على طول تقبله من خده بحبك تضع رأسها على صدره ...

يقبلها مروان من راسها وكفها ثم يضع يديها على قلبه


مروان : انا قلبي ما بيطمنش غير وانتي جنبي كل ماأحس ان قلبى وجعني أو إنى مهموم مجرد متحطى ايدك كدا عليه بأشفى انا بوعدك طول ما عندى عمر هيفضل حضني هو مسكنك وأمانك وعمره فى يوم ما هيخذلك


اميرة : انا متأكدة مش محتاجة توعدني يا قلبي...

تقبله من خده وتضمه إليها


اليوم التانى


غرفه النوم


نرى اميرة وهى تنام على ظهرها على السرير وهى ترتدى بيجاما وعليها غطا ومروان بجانبها وهو يرتدى بيجاما ينام على جنبه ويسند يده تحت خده وينظر لها بحب وعشق وبعد دقائق ... بصوت داخلي انا مستحيل اسمح ان حد يتحكم فيكي مرة تانية أو يبتذك ، اللى يقرب منك او يفكر يزعلك هاحرقه ، مستحيل أسيبك عايشة كل المعاناة دي اكتر من كدا ، انا اسف لو كنت عرضتك للمواقف دي...آسف انى السبب بكل ده...آسف لو مكنتش قادر احميكى بس انا مكنتش عارف انتي عارفة ومتأكدة لو كنت عارف مكنتش هسمح بده بس تأكدى من لحظة ماعرفت انا هدوس على الكل ، عشان تبقى سعيدة ومرتاحة من قلبك ، يمرر اصابع ايده بحب ورومانسية على خدها وشعرها انا بحبك اوى عمرى ما حبيت حد كدا قبل كدا ولا حد عمل فيا كدا انا مجنون بيكى ، يقترب اكثر لها مقدرش أعيش من غيرك انا عايش عشانك بس ، يقبلها من خدها ، بحبك اوى اوى ثم يقوم بتقبيلها عدة قبلات فى جميع وجهها تشعر اميرة بيه تفتح عينيها


أميرة : بنوم ايه حلمت ان حد بياخدنى منك فى الحلم


مروان : محدش يقدر ياخدك مني ابدا واللي يفكر هاقتله


اميرة : تقتله مش بقولك بقيت عنيف أوى يا دك


مروان : لازم ابقى عنيف مع أى حد يفكر يأذيك او ياخدك مني يصمت قليلا انا بحبك اوي يا أميرة قلبي... أوي أوي يقوم بتقبيلها من خدها بحبك ثم يقبلها من شفايفها بحبك ثم يقبلها من رقبتها بحبك أوي ثم يبدا مروان بفك أزرار بيجامة اميره


اميرة : طب استنى بس اصبر طيب... مروان


يعتليها. يخلع مروان تيشرته و ينظر لها باشتياق يضع اصابع ايده على شفايفها هشششش ينظر له بحب يضع ايده على خدها انا بحبك ثم يقبلها بقوةو اشتياق أكبر من شفايفها يتبادلان القبلات الساخنة...... ووووو


وبعد ساعات


تظهر اميرة نائمة على صدر مروان العاري. وتغطي نفسها بغطاء وظهرها عارى ويتحدثان


اميرة : اللى يشوفك يقول بقالك شهر مقربتليش مش يومين


مروان : بالنسبة ليا سنتين


أميرة : اووو للدرجة دي


مروان امممم كنتي وحشاني اوي أوي


اميرة اشتياقك الأوي ده تعبنى على فكرة شكلي هاخد اجازة بكرة


مروان : بحنان وحب انا آسف يقبلها من ايدها


يرن هاتف اميرة


اميرة : ممكن التليفون


مروان : لا


أميرة : متهزرش


مروان. مافيش تليفونات لحد بكرة


اميره : طب أشوف مين طيب


مروان : لا


اميره : مروان بطل بقى


تعدل اميرة نفسها لتجلب هاتفها من الكومودينه التي بجوار مروان فيتلامس نصفها العلوى بصدر مروان و كان مروان يمرر يده على ظهرها. بنعومة وتظل اميرة بهذا الوضع تسند نفسها على مروان وتتحدث


أميرة : باستغراب. ده كريم رن مرتين وماما رنت خمس مرات مسمعتهوش خالص


مروان : ولا انا


اميره : طبيعى مش هنسمعه انا هتصل هشوف فى. ايه


مروان : وهو يتلاعب بشعرها المنسدل على صدرها .. لو اتصلوا تانى. اتصلى

اميره : وبعدها معاك أهو كريم بيتصل هأرد


ايه يا كيمو. تنظر باتساع عينيها ينظر مروان لها. بعينه في إيه

اميره بخضة وخوف شديد انت بتقول ايه يا كريم. ياانهااار طب انا جاية حالا


استوب لحد هنا


ياترى ايه اللى هحصل

الى القاء بحلقه القادمه من روايه الأعمى2


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close