القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببتك يا صغيرتى الفصل الخامس والثلاثون والسادس والثلاثون والأخير بقلم رندا عبد الحميد

 


رواية احببتك يا صغيرتى الفصل الخامس والثلاثون والسادس والثلاثون والأخير بقلم رندا عبد الحميد




رواية احببتك يا صغيرتى الفصل الخامس والثلاثون والسادس والثلاثون والأخير بقلم رندا عبد الحميد




الحلقه الخامسه والسادس والثلاثون والاخير


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

فغمض عنيه وتنهد


وقال:لو ما طلعتيش دلوقت انا هارمى عليكى


اليمين دلوقت.


فقمت من على السرير وقلت:طيب خلاص هاخرج بس


اسمحلى انى اجى اشوفك واطمن عليك يا حسن.


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

فقال:هدى انتى طا..........


وانا صرخت وجريت عليه وحضنته


وقلت:لا..لا يا حسن الله يخليك لا اوعى تقولها الله يخليك.


انا ماليش غيرك والله اموت اهون من انى اسمعها.


انا اسفه .


ووقفت بسرعه


وقلت:هاخرج ومش هاجى تانى بس اوعى ياحسن


تقولها ما تموتنيش بالحياه يا حسن اوعى تنزل وتفذ القلته


يا حسن بالله عليك ما تحرمنى منك.


وهنا دخلت خالتو وبصت عليا وبصت على حسن


ورجعت بصتلى


وقالت:انتى ايه المبهدلك كده يا هدى؟


وايه القطعلك هدومك كده؟


انتى بتعيطى ليه؟


فبصيت لحسن ودموعى بتنزل وما ردتش.


فبصت خالتو لحسن


وقالت:حسن انت عملت ايه فى هدى؟


احنا سكتنا عليك الفتره الفاتت وقلنا مش عايزين نزعلك


بس ما توصلش لكده مش هدى التتبهدل بالمنظر ده؟


فقال:هدى مراتى وانا حر اعمل فيها اليعجبنى


ومحدش يدخل بينا يا ماما لو سمحتى.


فقالت خالتو:انت الظاهر اتجننت ولو عشان هيا مراتك


تبهدلها كده ؛


لا فوق بقا هيا فى لحظه ممكن تكون مش مراتك لو


استمريت تعاملها كده؟


وقبل ما يرد قلت:لا يا خالتو هو صح.. انا مراته.


وبصتله بانكسارى وقلت:يبهدلنى ويعمل الهوا عايزه فيا


بس افضل مراته.


وسبتهم وخرجت ودخلت اوضتى وفضلت اعيط


وطلعت كل النار


والحرقه الفى قلبى وكل الاحداث الحصلت


من وقت ماعمل الحادثه


وكل تصرفاته معايا افتكرتها


وفضلت اعيط لغايه لما تعبت


وقمت اتوضيت وصليت واخدت برشامه


مسكن ونمت.


وعدت عليا الايام البعدها وانا حالتى النفسيه سيئه


جدا؛


كتير كنت اروح واقعد جنب باب اوضته وبكون هاموت وافتح الباب


وادخل عليه عشان اشوفه واطمن عليه


بس بخاف ينفذ تهديده


ولو دخلت الاوضه تانى يطلقنى.


ودايما كنت باسال خالتو عنه وعن احواله وصحته


ومره قلت لخالتو:حسن وحشنى قوى يا خالتو تعالى ادخليله ؛


انتى واتكلمى معاه وانا هاقف بره من غير ما يحس بيا؛


بس اسمع صوته ربنا يخليكى يا خالتو ما تقولى لا.


فطبطبت عليا وقالت:ربنا يصلحلك الاحوال يا هدى يارب


ويشفيك ويهديك يا حسن يا ابنى.


ودخلت فعلا وفضلت تتكلم معاه وهو كانت اجاباته مختصره جدا ؛


وشكله مش عايز يتكلم وانا كان واحشنى جدا وكنت


حاسه انى بتعذب بقربه وبعده


وكنت هاتجنن عليه وانهرت وقعدت على الارض وفضلت


ابكى بس هو حس بيا


وقال لخالتو:هى هدى بره؟


وهنا خالتو ارتبكت وقالت:وهيا ايه الهيجيبها بره بس؟


بس حسن كشفنا وقال بمنتهى العصبيه:هيا وصلت انكم


تستغفلونى عشان عاجز بتضحكوا عليا


وهيا عشان قلت ما تدخليش الاوضه تقف تتجسس عليا


من بره يعنى اتصل اجيب الماذون دلوقت واخلص الموضوع


ده عشان تحترم نفسها وتخلى عندها كرامه وتبعد عنى.


انا ما قدرتش اكمل سماع اهنات ووقفت وطلعت فوق


اوضه الالعاب الرياضيه


ولاول مره اشوف عليها التراب بالشكل ده لان من قبل الحادثه


كنا مشغولين فى جهازنا وتوضيب الجناح وانا وهو ما


طلعناش هنا لينا كذا شهر؛


والتراب ملا المكان.


ومسكت قماشه ومسحت حاجات بسيطه وما قدرتش


وقعدت على الارض وانا ببكى بحرقه ونار جوايا من


البيحصلنا انا وهو والحاله الوصلنا ليها.


إغضب ، إغضب كماتشاءُ واجرح أحاسيسي كما تشاءُ


فكلُ ما تفعلهُ سواءُ ، وكلُ ما تقولهُ سواءُ


فأنتَ كالأطفالِ يا حبيبي ، نحبهم مهما لنا أساؤوالنا.


كتير ماما وخالتو وعمو اتكلموا معايا وقالوا فتره وهتعدى


وحاولوا يصبرونى؛


بس لو اى اهانه من اى حد بتكون صعبه؛


من حسن بتكون اصعب واصعب وكفايه موضوع الطلاق


الكان روحى هيا البتخرج منى مش انى هابعد عن حد


بحبه وبس.


ورجعت اوضتى وفضلت افكر كتير لغايه لما اتوصلت لقرار


وهانفذه من بكره ان شاء الله .


وزى ما تيجى بقا احنا مش هنفضل طول عمرنا كده


استخبى منه واخاف يلمحنى؛


فيرمى عليا اليمين.


وفعلا نمت وصحيت تانى يوم اتوضيت وصليت ونزلت


المطبخ وكانوا بيجهزوا الفطار وجهزت فطار حسن واخدت


الصنيه وكنت طالعه بيها.


بس ماما وطنط قالولى:مش هينفع يا هدى وبلاش تعاندى


معاه ؛وهو لسه حالته النفسيه سيئه


ولسه تعبان سيبيه دلوقت.


بس انا قلتلهم:انا مش هستخبى تانى واليحصل يحصل


عايز يطلقنى يبقا قدر الله وما شاء فعل لكن هطلعله وقعد


معاه حتى لو غصب عنه.


وخدت الصنيه وطلعت قبل ما يقولوا حاجه تانيه.


وخبطت عليه ولما اذن بالدخول دخلت.


وهو اول ما شافنى ما كنش مصدق انى هاتجرى واجيله تانى.


وقلت :صباح الخير يا حسن عامل ايه دلوقت؟


وبعد لحظات صمت ابتدا يتنرفز


وقال:انتى بتعمل ايه هنا هو انا


كلامى مش بيتسمع ليه؟


وقطعت كلامه قبل ما يقول حاجه تانيه تجرحنى


وقلت:شوف يا حسن انا مش هابعد عنك؛


يعنى هتغلط فيا بالكلام او هتقطع هدومى او هتعلى


صوتك عليا ولا هيفرق معايا؛


حتى لو رميت عليا اليمين دلوقت ولو عايز اتصلك بنفسى


بالماذون انا موافقه.


وقدامك لابسه عبايه واسعه وطويله والطرحه على كتفى


لو قلت الكلمه البتهددنى بيها كل الهعمله هاشيل الطرحه


من على كتفى واغطى بيها شعرى ويخلص الموضوع.


وانا بجيبلك من الاخر خروج من هنا مش هاخرج؛


وهافضل جانبك طول ما انت تعبان.


باى صفه باى شكل مش هيفرق معايا؛


وسواء فتره علاجك كانت يوم؛شهر؛سنه؛طول عمرنا


هاكون جنبك وتحت رجليك


ومش هاسيبك سواء ده برضاك او عدم رضاك.


حتى لو مديت ايدك عليا مش هاسيبك ؛


بس هاقولك حاجه واحده تخليك فاكرها كويس وما تنسهاش؛


اقسم بالله العلى العظيم لو رميت عليا اليمين وطلقتنى


ما هاقبل انى ارجعلك تانى فى يوم من الايام حتى لو


بست على اديا؛


وهاحرم على نفسى كل رجاله الدنيا


يعنى لو ما كنتش ليك مش هاكون لغيرك طول ما انا


عايشه؛وهو ده كلامى والقرار ليك.


بس سواء كنت مراتك او لا مش هاسيبك لغايه لما ترجع


زى الاول تانى؛


والقرار فى الصفه الهكون بيها معاك ده انت بس الليك


حريه الكلام فيها.


إغضب فأنت رائعُ حقاً متى تثورُ


إغضب ، فلولا الموجُ ما تكونت بُحورُ


إغضب ، كُن عاصفاً كُن ممطراً ، فإنَّ قلبي دائماُ غفورُ


(نزار قبانى)


طول وانا باتكلم وانا دموعى بتنزل منى


وابتديت اترعش انا حاولت اكون قويه


بس انا اضعف ما يكون قدام حسن.


وبعد لحظات لقيته فرد دراعه السليم ليا وانا جريت عليه


واترميت فى حضنه


وفضلت اعيط بحرقه من العامله فيا ومن الزل والاهانه


الشفتهم معاه فى الفتره الفاتت؛


وكان صعبان عليا نفسى قوى منه؛


بس مش قادره اسمع كلامه وابعد عنه؛


حسن ده روحى الساكنه جوايا ازاى ابعد عن روحى.


وهو فضل يطبطب عليا وقال:خلاص يا هدى انا اسف حقك


عليا..سامحينى..انا عارف انى جيت عليكى قوى الفتره


الفاتت..واهنتك وزعلتك


وبكيتك بس غصب عنى؛


مش عايز ابهدلك معايا انا مش عارف فتره


علاجى هتستمر قد ايه؟


والعمليات دى هتنجح ولا لا؟


وخاصه انه فيها عمليه دقيقه قوى ومحتاجه دكتور شاطر


قوى ليها.


وحتى لو نجحت اعصاب ايدى مش هترجع زى الاول يعنى


مش هينفع اعمل عمليات لحد


حتى لو خفيت يعنى لو حالتى ما رجعتش كويسه يبقا


كمان مستقبلى ضاع.


لا هاكون الدكتور حسن؛


ولا الراجل الممكن تفتخرى بيه قدام الناس.


مش عايز اظلمك ياهدى انت غاليه قوى عليا ومش بتحمل


عليكى الهوا ازاى اتحمل نظرت الشفقه عليكى من الناس


لو كملتى مع واحد عاجز زى كده.


وانا هنا بعدت عن حضنه


وقلت:اوعى تقول عاجز تانى يا حسن انت


مش عاجز.


فبص للارض باستسلام وضعف وقال:بس هيا دى الحقيقه


يا هدى اللازم اقبلها.


فقلتله:حسن انت ممكن تتخيل ان هدى ينفع تكون لحد


غير حسن؟


فبص للناحيه التانيه وتنهد تنهيده قويه وسكت.


فعدلت وشه ليا واخدت دماغه فى حضنى


وقلت:حسن انت مش عايز تعمل العمليه ليه؟


الحلقه السادسه والثلاثون


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله


فقلتله:حسن انت ممكن تتخيل ان هدى ينفع تكون لحد غير حسن؟


فبص للناحيه التانيه وتنهد تنهيده قويه وسكت.


فعدلت وشه ليا واخدت دماغه فى حضنى


وقلت:حسن انت مش عايز تعمل العمليه ليه؟


وهنا لقيته لاول مره بيبكى وحط اديه على وشه وقال:

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

خايف خايف يا هدى ما تنجحش وافضل طول عمرى عاجز؛


خايف مستقبلى الليا سنين بابنيه يضيع بسبب العمليه؛


خايف اكون عاجز وانتى تبقى لغيرى؛خايف من الدنيا والايام الجايه.


بصبر نفسى دلوقت واقول يمكن يكون فى امل؛


بس لو ما نجحتش خلاص هيضيع الامل منى.


انا ماكنتش متخيل ان اى انسان بياخد قرار انه يعمل عمليه خطيره


او دقيقه بيكون قراره صعب كده .


خايف قوى ياهدى ومحتاجك قوى معايا


بس خايف اضيعك لو كملتى مشوارك معايا.


انتى فاكره انه سهل عليا كل الكلام البقولهولك والله ابدا؛


دا انتى اغلى حاجه فى حياتى يا هدى بس كنت عايز ابعدك عنى


عشان ما يضعش شبابك مع واحد عاجز.


وطول ما هو بيتكلم وهو فى حضنى وبيعيط وانا كمان بعيط.


ولما سكت


قلت:طيب احنا دلوقت هنبدا من جديد وهنشوف ايه الصح ونعمله ؛


وهناخد بالاسباب ونحط فى دماغنا ان ده امتحان من ربنا


ونخلى ايدينا فى ايد بعض ونفوض امرنا لله ؛


ونرضا بقضاء الله واى نتيجه نرضا بيها لانها هيا المكتوب لينا.


احنا دلوقت هنجل موضوع التكليف بتاعك والقرار فيه


لغايه لما شوف العمليات هترسى على ايه .


وهنقدم الشهادات الطبيه اثبات للكليه.


وبعد الفطار هنكلم الدكتور ونقوله اننا خلاص


وافقنا على انك وافقت على العمليات


ونشوف العمليات المحتاج نعملها هنا نعملها والمحتاجه السفر نسافر


ونحمد ربنا انه يسرلنا احوالنا وانه معانا الفلوس


ونقدر نسافر ونعمل العمليات .


وان حالنا احسن من غيرنا.


فقال:ياهدى بس........


وقاطعته وقلت:انت هتعمل كده عشانى لو لينا نصيب وكان فيه تحسن


هنحمد ربنا على نعمه الصحه والعافيه؛


ولو لا قدر الله ما فيش تحسن هنرضا بقضاء الله.


وافتكر يا حسن دايما قوله تعالى


(وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم )صدق الله العظيم.


وان شاء الله هاكون معاك خطوه خطوه


ومش هسيبك سواء هنا او بره مصر.


فقال:ازاى يا هدى وكليتك خلاص عليها ايام؟


فقلتك :لا طبعا انا هاجل السنه دى انا مش ممكن اسيبك ابدا.


فقال بصوت حزين:شفتى يا هدى اهه ابتديتى التنازل من اولها بمستقبلك


ويا عالم بكره هتتنازلى عن ايه كمان.


حسن عشان خاطرى بلاش نبره الحزن والياس دى؛


انا عايزاك دايما حسن المرح المتفائل العنده حل لاى مشكله.


ولو على الكليه انا هاجلها سنه مش هتنازل عنها خالص تفرق يا حسن


وهاعتبرها سنه راحه بس.


فقال:سنه بين الادويه والمستشفيات ياهدى.


فابتسمت وقلت:لا سنه مع حبيبى وجوزى ياحسن.


فرفع وشه ليا وهو لسه فى حضنى.


ودخل علينا عمو وماما وخالتو.

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

وحسن بعد عنى ومسح دموعه بسرعه


وانا اتكسفت انهم شافونا قريبين من بعض كده.


وقال عمو:الظاهر يا جماعه جينا فى وقت غلط


احنا هنرجع ونيجى وقت تانى؛


بس افتكروا تقفلوا الباب المره الجايه.


وغمزلنا.


فابتسمت بخجل وضحك حسن وقال:لا يا بابا اتفضل حضرتك ما فيش


حاجه.


وقعد ماما وعمو وخالتو على السرير التانى


وانا وحسن كنا على نفس السرير.


فقالى عمو:ها ايه الاخبار بتاعتنا النهارده انا شايف انكم اتصالحتو


خلاص؟


فضحكت وقلت:يا عمو احنا ما كناش متخاصمين


دا حسن كان بيتقل عليا شويه عشان يعرف غلاوته عندى.


فبص لحسن وقال:وعرفت غلاوتك يا عم حسن؟


فضحك حسن وقال:عرفت يا بابا عرفت.


فقال عمو:الحمد لله ربنا يصلح احوالكم وييسرلكم الحال ان شاء الله.


وبعدها قال عمو:حسن يا حبيبى عايزك تعرف انى مش هاسيب حقك


والمحامى لسه مكلمنى بالليل وبتابع معاه اجرائات القضيه


وباسم هياخد عقابه؟


فقلت لعمو:طيب عمو رشدى عمل ايه لما عرف ان ابنه هو الاجر


البلطجيه يضربوا حسن.


فتنهد عمو وقال:انا كلمته وقالى انا تعبت من مشاكل الولد ده


وخلى السجن


يربيه يمكن يقدر يعمل الانا عجزت اعمله.


فبصيت لحسن وحسيت انه سرح فقلت كتغير للموضوع


:بعد اذنك ياعمو احنا بعد الفطار عايزين نتصل بالدكتور


عشان نشوف موضوع العمليات ونشوف هنعمل ايه؟


فبصلى بفرحه وبعدها بص لحسن


وقال:صحيح يا حسن خلاص وافقت على موضوع العمليات


يعنى اتصل بالدكتور واحدد معاه الميعاد .


فبصلى حسن وقال:خلاص يا بابا موافق عشان خاطر هدى.


وطنط قامت وباستنى وقالت:ربنا يخليكوا لبعض يارب ويفرحك يا هدى


زما ما كنتى سبب فرحتى دلوقت.


وماما قالت:ربنا يتممك شفاك على خير يا حسن يا ابنى ويقومك لينا


بالسلامه.


وقال عمو طيب خلاص احنا ننزل نفطر وبعدها هاتصل بالدكتور على


طول وهنشوف بقا نعمل ايه؟


فقلت:ايه رايك يا عمو نجيب الفطار ونفطر هنا كلنا؟


فقال:والله فكرى يا هدى يا بنتى ونتجمع مع بعض زى الاول.


وقال حسن :ايه يا هدى انتى هتقلبيلى الاوضه مطعم ولا ايه ؛


بس موافق عشان خاطرك بس.


فقالت طنط:لا انا كده هاغير وهاشتغل شغل الحموات كل حاجه عشان


هدى


ولا ايه يا ابنى هو انا ماليش فيك خالص.


فضحكت وقم بوست دماغها وقلت:انا وحسن ملكك يا خالتو؛


ده هو بيقول كده عشان يكسفنى قدامكم بس


وفعلا خلينا الشغالين طلعوا الكل وفطرنا كلنا وفضلنا نضحك ونهزر


وانا كنت باكل حسن لانه اصر .


وكل شويه يقولى كلمه يكسفنى وانا ابصله جامد عشان يسكت


وقلتله لو ما بطلتش كلام مش هاكلك.


بس هو قال:لو يرضيكى افضل جعان سيبينى.


وعمو قال لطنط:انا بصراحه غيرت من حسن اكلينى زيه.


بس هيا رفضت وفضلنا نضحك عليهم


لانه ابتدا يكسفها ويغازلها زى ما حسن بيعمل معايا.


وكنا فرحانين ان حسن نفسيته ابتدت تتغير ويرجع يضحك زى الاول.


وبعد الفطار نزل عمو واتصل بالدكتور واتفق معاه.


وكان فعلا الموضوع طويل وهياخد شهور بين العمليه والتانيه واوقات


العلاج الطبيعى.


وعمل اول عمليه وبعدها بفتره ابتدا العلاج الطبيعى


وابتدا يظهر التحسن على رجله.


وبعدها سافرنا عشان عمليه دراعه


وكنت انا وعمو والدكتور المعالج معانا


وبعد العمليه اصر عمو اننا نكمل العلاج الطبيعى مع نفس المستشفى


عشان نفضل متابعين الحاله معاهم للاخر.


وخلال الفتره دى كنت مع حسن لحظه بلحظه وكنت ببات معاه فى


المستشفى


وكنت بشجعه لما يزهق او يدايق وكنت بساعده فى كل حاجه ليه


وهو بيتعمد يغلس عليا ويناكفنى وخاصه لما رجليه بقيت احسن بعد


العمليه العملها فى مصر


وبقى بيمشى على رجليه كويس الحمد لله ؛


بس كان المشكله الكبيره فى دراعه لان الكسور كانت جامده وتهتكات


كتير فيها.


بس الحمد لله بعد العمليات والعلاج الطبيعى ابتدت تتحسن واحده واحده


واصر حسن انه يشتريلى فستان فرح جديد من هناك؛وعمو فاجئنا بطقم


شبكه الماظ هديه ليا.


ورجعنا مصر وبعد ما ايد حسن بقيت كويسه؛


وغير التخصص بتاعه فى الكليه لتخصص اطفال بحيث ما يحتاجش يعمل


عمليات فيه.


حسيت قد ايه كان مدايق وحزين بس قعدت اتكلمت معاه


وقلتله :ما تزعلش يا حسن


انت كده الحمد لله بقيت احسن والحمدلله ان ربنا عوضك


ورجعلك صحتك وبقيت بتمشى ودراعك رجع زى الاول؛


فاكر يا حسن لما قلت انك دخلت طب عشانى عشان لو تعبت تقدر


تعالجنى ؛


شوف من نعم ربنا علينا بعد ما خلصت تخصص النسا


ربنا كرمك وهتتخصص اطفال فبكده هتساعدنى وتساعد ولادنا كمان.


فعلا امر المؤمن كله خير.


والحمد لله اننا اخيرا خلصنا مشوار تعبك ورجعت زى الاول.


نرجع بقا نشوف مذاكرتنا ولا ايه؟


فقرب منى وقال:ايه؟


فبصتله باستغراب وقلت:ايه ايه؟


الفصل الاخير


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله


فقال:لسه قبل المذاكره فاضل حاجه نعملها.


فقلت:ايه فاضل ايه؟


فابتسم ومرر صوابعه بين خصلات شعرى

وقال:فاضل فرحنا يا هدى فاضل اننا نبقا روح واحده سوا عرفتى فاضل ايه؟


وانا اتكسفت وبصيت للارض لانه كان بيبصلى بهيام وهزيت راسى باه.

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

وقررنا ان الفرح هيكون بعد اسبوعين.


وخدنا الكام يوم الباقين مش بنشوف بعض خالص

الا قبل النوم لانى كنت بنزل مع ماما وخالتو نكمل التجهيزات والفرش

والحاجات الاصروا يغيروها تانى؛


وكنت بروح البيوتى سنتر اعمل ماسكات ؛


وفضلنا كده لغايه يوم الفرح


وعملوه فى الجنينه وحسن منعنى انزل الجنينه اشوف التجهيزات

وحلفنى ان اليوم ده ما اقربش للشباك عشان ما اشوفش الكوشه والتنسيق بتاع الفرح

عايز يعملهولى مفاجاه.


وجات الكوافير البيت وعملت الميكب ليا ولصحابى.


وبالليل حسن لبس واتشيك وجه عندى لما عرف انى متوتره ومش عايزه انزل.

وبعد ما خبط على الباب فتحوله اصحابى وخرجوا ودخل هو وقفل الباب.


وابتسم وقال: ما شاء الله عليكى يا هدى زى القمر.


وقرب منى وحط ايده على دماغى وقرا الاذكار وباس دماغى


وقال:مبروك ياعروستى اخيرا يا هدى بقيتى ليا.


ومسك ايدى باسها انا كنت خايفه ومكسوفه ومكشره ومرتبكه واحاسيس كتير جوايا:


وقلت: حسن هو احنا ما اتسرعناش؟


فاتخض واختفت ابتسامته وقال:اتسرعنا فى ايه ياهدى؟


هو انتى حاسه انك ندمتى على موافقتك على جوازنا ولا ايه؟


فقلت:ايه الانت بتقوله ده؟جيبت الكلام ده من اين؟


انا عمرى ما اندم على خطوه ممكن تقربنى منك يا حسن؛


بس خايفه كنا ناجل كام يوم لغايه لما استعد كويس؛


مش عارفه يعنى هاسلم على الناس ازاى؟هيشفونى ازاى؟ حلوه ولالا.


انت شفت نظام الفرح نظامه حلو تحت ولا عايز تعديل؟ولا ايه؟


مش عارفه خايفه قوى ومتلخبطه وحاسه الدنيا كلها اتقفلت فى وشى مره واحده


ومافيش وقت اغير حاجه؟


وعنيا اتملت دموع.


فحسن قرب منى ومسك ايدى وباسها وقال:هدى اهدى يا حبيبتى.


هدى انتى حبيبتى؛حبيبت حسن وبس؛


يعنى كل اليهمك هو حسن وبس.


هدى ارفعى وشك وبصيلى.


فرفعت وشى ليه .

فقال:انتى عايزانى يا هدى؟


عايزه حسن صاحبك وحبيبك واخوكى وزوجك وسندك وضهرك وكل حاجه فى دنيتك.


صح ياهدى؟


فهزيت راسى باه.


فابتسم وقال:يبقا خلاص اى حاجه تانيه مش مهم

سواء كل حاجه كامله او فى حاجه ناقصه مش مهم المهم ان احنا الاتنين مع بعض


وبخير وبس مش عايزين حاجه تانيه تنكد علينا فرحتنا


باننا خلاص بقينا شى واحد.واى حاجه تانى مش مهم.ماشى ياهدى؟


فابتسمت وقلت:ماشى ياحسن.


فقال:عايزك ماتخافيش كل حاجه تمام؛


وان شاء الله هتبقا ليله من احلى اليالى.


وبعد الفرح عاملك مفاجاه هتجننك.


فابتسمت بفرح وقالت:ايه هيا يا حسن؟


فضحك وقال بمشاكسه:لما تكبرى هتعرفى.


فقالت:تانى يا حسن هترجع تقولى لما تكبرى هتعرفى؟


فلعب بحواجبه عشان يستفزنى

وقال:اه لما تكبرى.


فمشيت وقعدت على السرير وقلت:طيب عند بعند انا مش نازله تحت وشوف هتقول للناس ايه؟


فضحك وقلع الجاكت بتاعه وقرب منى وقال:خلاص وانا كمان مش عايز الفرح

والناس عرفوا اننا اتجوزنا ونقولهم اننا ابتدينا شهر العسل على طول.


فبصتله بخضه لانه كان شكله بيتكلم جد وخاصه لما قلع الجاكت فعلا

ووقفت بسرعه وقالت:لالالا خلاص يلا بينا ننزل للناس ومش مهم اعرف؛


على رايك لما اكبر هاعرف.


وفتحت الباب عشان اخرج قبله.


وهو ضحك عليا وقال:استنى يا مجنونه البس الجاكت انتى هتنزلى لوحدك.


مع كان نفسى نكمل شهر العسل على طول بس يلا هنروح من بعض فين.


وخدنى وخرجنا وابتدينا نزول السلالم على انغام الموسيقى لغايه لما وصلنا للكوشه.


وكنت ببص للفرح والزينه بانبهار وازاى شكل الجنينه اختلف تماما.


وقلتله :شايف يا حسن الفرح شكله جميل قوى ازاى ماشاء الله.


فابتسم وقال:هو انتى كنتى فاكره انى ممكن اتنازل فى مستوى الفرح


بتاعى على هدى حبيبتى وروحى ودنيتى كلها.


هل عندك شكٌ أنك جزءٌ من ذاتي


وبأني من عينيك سرقت النار. .


وقمت بأخطر ثوراتي


أيتها الوردة .. والياقوتة .. والريحانة ..


والسلطانة..والشعبيه ..


والشرعية بين جميع الملكات . .


يا سمكاً يسبح في ماء حياتي..


يا قمراً يطلع كل مساءٍ من نافذة الكلمات . .


يا أعظم فتحٍ بين جميع فتوحاتي


يا آخر وطنٍ أولد فيه . .


وأدفن فيه ..


وأنشر فيه كتاباتي . .


وبعدها ابتدت الرقصه السلو وقمنا رقصنا وكنت فرحانه قوى

وكان اول مره ارقص مع حسن احساس جميل ومختلف نشوه وفرحه وسعاده

وبصيت لحسن الواضح الفرحه فى عنيه ولقيته

بيقول:بحبك يا هدى بحبك لدرجه العشق لدرجه الجنون

حبك ملكنى من صغرك ومن غير ما حس

كتير كان نفسى واحنا صغيرين اقولك بحبك واقولك انك مش ممكن تبعدى عنى او تكونى لغيرى .


بحبك بك دقه فى قلبى وكل نفس اتنفسته او هتنفسه.


بحبك بدنيتى الفاتت والجايه ؛بحبك وبعشقك

واوعدك انه زى ما كان قلبى طول عمره ما حبش ولا سكنه حد غيرك

هيفضل طول عمره مش هيسكنه حد غيرك.


انا كنت فرحانه قوى باعترافه ده وكلامه ؛ودى اول مره يتكلم كل الكلام الحلو بالشكل ده.


فلفيت ايديا حوالين رقبته وقلت:بحبك يا دنيتى الحلوه

بحبك يا عمرى الفات والجاى؛

بحبك يا اغلى الناس وكل الناس بحبك قوى ياحسن وعمرى ما حبيت حد قبلك ولا بعدك.


هو اصلا هدى ما ينفعش تحب ولاتكون لحد غيرك يا حسن.


فميل عليا وقال:عارفه يا هدى لو ما اتلمناش دلوقت

وروحنا نقعد بكرامتنا لغايه ما يخلص الفرح المش ناوى يخلص ده؛


هيبقا فى فضايح هتحصل قدام الناس انا مش مسئول عنها.


فضحكت وبعدت عنه وروحنا قعدنا وبعد شويه سمعت اغنيه بحبها قوى


وقلت:يا حسن تعالى نرقص على دى يا حسن.


فميل عليا وقال :اتهدى يا هدى وما تتحركيش من مكانك وخلى الفرح ده يعدى على خير؛


لما نبقا لوحدنا ابقا اعملى الانتى عايزاه.


فحبيت اغيظه زى ما غاظنى وما رضيش يرقص معايا فقلت:كل ده عشان كلمتين حلوين قلتهم


ليك وانا برقص معاك دا انت ياراجل طلعت حاجه بسكوت خالص.


فبصلى بنص عين ووقف ومسك ايدى وقال:يلا يا كتكوته هوريكى البسكوت هيعمل ايه؟


وانا فرحت اننا هنرقص تانى ووقفت واول ما قربت منه

لقيته ميل وشالنى وجرى بيا على جناحنا وانا مش مصدقه العمله قدام الناس.

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله


ما توقعتش ان حسن يعمل كده.


واول ما ودخلنا الجناح وقفل الباب ونزلنى.


قلتله بغضب وارتباك:ينفع كده الاحراج ده قدام الناس؟


بس هو قلع الجاكت وبصلى بنص عين وقال:استعنا على الشقا بالله.


وتانى يوم اخدنى وسافرنا دبى وقضينا شهر العسل هناك

لانه كان نفسى جدا اروح دبى وهو حب يعمل حاجه نفسى فيها فى شهر العسل

فخدنى ودانى هناك.


ورجعنا قبل الدراسه باسبوع.


واتفقنا اننا هناجل موضوع الاطفال لغايه لما اخلص دراسه

وهو يكون خلص كليته


وفتح عيادته.


وبرغم مذاكرتنا سوا الا انها كانت اجمل مذاكره واجمل ايام

كانت حياتنا كلها سعاده .

واكيد كان فيه شويه خناقات بس مش بنسيبها تكبر

لاننا بمجرد ما بنبص لبعض فى عنينا بننسا الزعل ومش بنفتكر غير حبنا لبعض.


وبعد ما خلص حسن دراسته عمو عمله مفاجاه وفتحله مستشفى صغيره


وقاله: انت تكبرها مع الايام.وحسن سماها مستشفى الهدى للاطفال.


وانا حملت بعد ما خلصت كليتى على طول وخلفت:حاتم الزاد فرحتنا وضحكنا بيه.


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله


وتوته توته خلصت الحدوته.


لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

close