القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شيطان امتلك قلبى الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم سالى اسماعيل

 رواية شيطان امتلك قلبى الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم سالى اسماعيل



رواية شيطان امتلك قلبى الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم سالى اسماعيل


الفصل الثالث عشر 

سقط القناع 

فتح جاسر الرسائل وجد بها العديد من الصور لحياه وهى مقيّده ومضمون الرساله " حبيبه القلب عندنا متقلقش عليها احنا نويين ندلعها " بعد ان قراء جاسر الرساله ورئى الصور صراخ باعلى صوته حيااااااه 

اخذت مريم الموبيل من يد جاسر لكى ترى مابها وجحظت عيناها عندما وجدتها صور حياه ونزلت دموعها فى صمت مثل الشلالات 

جاءمصطفى وسليم  فى هذه اللحظه ووجدوها تبكى اندفع مصطفى  باتجاهُا واخذها بين احضانه ودفنت مريم وجههَ فى صدره وظلت تنتحب بينما تصنم سليم بمكانه 


مصطفى ...اهدى ياحبيبتى ان شاء الله حياه هترجع قريب ...


مريم برجاء بعد ان رفعت وجههَ عن صدره ......يارب يا مصطفى 


واقف سليم بشرود وهو ينظر اليهَ ونيران الغيره تنهش قلبه فهو يريد ان يكون مكانه يريد ان يضمهَ الى صدره ويهدا من روعها تلك التى سبرت اغواره وتمكنت منه تلك التى عشقها منذ الوهله الاولى ولكن لا يحق له فهى ملك شخص اخر  فياله من قدر يضعنا فى اختبارت قاسيه !! فهل سنصمد امامهُ دائما ام ستنزجع روحنا امامه !!

هل سنقوى على السير الى المستقبل ام اننا سنقف مقيّدين عجزين امام الحاضر ؟؟ 

قام سليم باغماض عيناها حتى كاد ان يعتصرهم وكور قبضه يده محاوله منه ان يهدا ثم تنهد وفتح عيناها على صوت ارتضام ماجده بالارض ....


مراد بقلق ولهفه .... ماجده ماجده وقام بلطم وجههَ ردى عليا ...ماجده ماجده 

صعدت مريم الى غرفتها واتت بالعطر وجثت بجانبها وحاولت ان تفيقها ولكن لايوجد استجابه ...


قام جاسر بحمالها وصعد بها الى غرفتها وطلب مراد الدكتور 


جاسر ...هى فين اوضتها يا عمى 


اشار مراد لجاسر على غرفتهم وادخلها جاسر ووضعها على السرير ...وبعض لحظات اتى الدكتور وقام بفحص ماجده واعطها حقنه وبعد ان انتهى 


مراد بقلق ....مالها يا دكتور 


قام الدكتور بنزع سماعتهُ ووضعها فى الشنطه ....للاسف المدام اتعرضت لصدمه شديده مقدرتش تستحملها فالسكر والضغط انحفضو عندها وانا اديتها حقنه وان شاء الله هتبقى بخير بس اهم حاجه انها تبعد عن اى انفعالات وضغوط لان من المحتمل انها تتدخل فى غيبوبه ودى الادويه المطلوبه ..وقام بتدوين بعض الادويه فى ورقه واعطه لمراد ....

اخذ سليم الورقة من مراد وخرج ليجلب الدواء وانسحب الجميع من الغرفه تركينها ترتاح ...


ظل جاسر يجوب الصاله ذهباً واياباً وهو يكاد يغلى من العصبيه ...يعنى المفروض هنعمل ايه دلوقت هنفضل سكتين كده كتير ..


قام مراد بتخليل اصابعه بين شعره حتى كاد ان يقتلعه بين يديه .... احنا مقدمناش غير ان نبلغ الشرطه وهما يتصرفو 


قام جاسر بتاشير اصباعه فى وجهُ ...صح احنا لازم نبلغ الشرطه ..


قام جاسر بمهاتفه احد اصدقائه وقص عليه ما حدث واخبره ذلك الرائد  بان ياتى اليهم كى يتم فتح المحضر وذهب كلا من جاسر وسليم ومصطفى وظل مراد ومريم بجانب ماجده 

***************************


اهلاً ياجاسر باشا 

اهلاً ياسياده الرائد ..

ممكن بقى تعيد اللى قولته تانى 


قص جاسر عليه ما حدث واعطه الصور والرسائل 

قام الرائد باخذ الرقم  وقام بمهاتفه احد اصدقائه .... 

الو ايوه ياباشا معلش هتعبك معايا عايزك بس تكشفلى عن الرقم ده وتجبلى كل حاجه عنو 

انتهى الرائد من محدثه صديقه ووجه بعض الاسئله الى جاسر 

الرائد ...طيب انت عندك اعداء ممكن تكون شكك فيهم ؟؟

زفر جاسر .....لا انا معنديش اعداء خالص

قام الرائد بتضيق عيناها وساله مره اخرى ..كده انت مش بتشك فى حد خالص ؟؟

رن هاتف المكتب 

ايوه وصلت لحاجه 

طيب تمام ..

زى ما توقعت الرقم ملوش وجود 

يعنى انت متاكد انك مش بتشك فى حد 

جاسر بايجاز ....لا مش بشك 

طيب تمام اتفضل انت واحنا ان شاء هنشوف شغلنا وان وصلنا لحاجه هنطمنك بس اهم حاجه تتعونو معانا واى جديد تبلغونا بيه واحنا هنحط ارقامكم تحت المراقبه 

جاسر ...طيب تمام استذان انا 

**************************

واقف بين ايادى الله يرتعش صوته وينتفض جسده فهى المره الاولى فى حياته ينوى التقرب من ربه  يتلو اياته فى سكاينه ووقار فهذه المره الاولى التى يكون خاشغاً فى صلاته اول مره يجرب احساس القرب من ربه فيالها من دقائق قضها معه يبث له شكوه وما مر به وترنح من على صدره ذلك الحمل الثقيل الذى يطوق عنقه جلس يستغفره على الذنوب التى فعله فى الماضى ويونجيه ليغفر له ...فقد قرار تبديل ذلك الحازم بجازم جديد يريد تصليح تلك العلاقه التى افسدها 

***************************

داخل الغرفه التى بها حياه دخل عليها الباشا وجدها جالسه وضعه وجههَ بين راقبتها ومحتاضنه نفسها 

الباشا بحده .... عطيتوها الحقنه 

الفتاه ....ايوه ياباشا اخدتها 

الباشا ...طيب اطلعو انتو وسيبونا 

وبعد خروج الجميع من الغرفه ...اقترب الباشا من حياه وترجعت بجسدها هى الى الوراء 

الباشا ...تؤتؤ هتروحى فين 

حياه بزعر ....انت عايز منى ايه؟؟ حرام عليك ...

الباشا بعصبيه ....يعنى هو حرام عليا وحلال على ابوكى اللى عملو فينا 

حياه ..هو بابا كان عمل علشان تعمل معايا كده 

الباشا......قولى ابوكى معملش ايه دمر عليتنا وحرمنا من حاجات كتير 

حياه باستغراب ....دمركو ..

الباشا بسخريه ...ااااه دمرنا ابوكى ياهانم قتال قتاله وعامل فيها شريف 

حياه بعصبيه ...اخرس انا مسمحلكش تقول على بابا كده  

الباشا بضحكه سخريه وقام بجذبها من طرحتها ....سمعينى كده قولتى ايه 

حياه وقد ارتعدت اوصالها ولكنه قومت خوفها ....قولتلك اخر

قبل ان تكمل حياه جملتها كانت النتيحه صفعه دوات ارجاء المكان سقط على اثرها جسد حياه 

الباشا ...دى حاجه بسيطه علشان تبقى تقولى كده تانى ثم ضحك بسخريه ...امل لما تعرفى انو مش ابوكى هتعملى ايه 


انصدمت حياه مما تفوه به وضعت حياه كفها على خدها مكان صفعته وهبطت دموعها بصمت تلهب بشرتها  ....ايه اللى انت بتقوله ده انت كذاب 

الباشا .....هههههههههههههه كذاب هسمحك على اللى قولتيه بس لانك مش مستوعبه اللى بيحصل لكن قريب هتعرفى انو مش ابوكى

نظرت له حياه بحقد وسخط وصمتت 

تركها الباشا تبكى وخرج من الغرفه فقلبه يتمزق امامها لايريد رويتها بتلك الحاله ولكن نيران الانتقام هى الدفع الوحيد لديه 

***************************

وتمر الايام ببطئ شديد وما اصعبها ايام عليهم جميعاً وتزداد مراره الحياه  وتتدهور حياتهم يوما بعد يوم ومنهم مازال يتصنع الصمود حتى يقدر ان يعين غيره فماجده تتهورت صحتها بشكل ملحوظ حتى انه لاتقوم سوا تسال على حياه وتذهب الى اللاوعى مره اخرى  ومريم ايضاً فقدت الكثير من وزنها   وبالنسبه لحياه فقد زبلت تلك الورده المفعمه بالحياه فقد خط السواد تحت عيناها الجميله وتتدهو جسدها جراء الضرب والتعذيب والابر التى تتنغذ  به  ومن ابشع ما صار معها انها صارت مدمنه 

دق جرس فيلا مراد وذهب كى يفتح الباب 

مراد بتفاجا ....ابوى وامى 

الحاجه امينه ...ايوه ابوك ووسع اكده ...

الحج محمد ... صحيح اللى سمعتو ده يا مراد ان بتك اتخطفت 

اغمض مراد عيناها .... صوح يا بوى 

الحاجه امينه بعتاب .... يعنى ينفع اكده يامراد ياولدى كل ده يحوصل معك من غير متقولنا 

مراد .... يعنى هقول ايه يا امى هقول انى مقدرتش احمى بيتى 

ربتت الحاجه امينه على كتفه واحذتها بين احضانها .... معتقولش اكده ياولدى انت مش بايدك شئ ده مقدر ومكتوب واللى مكتوب علجبين هتشوفه العين ..

احتضن مراد والدته بشده فهو يريد هذا الحضن بشده وكانها جاءت اليه كطوق نجاه تدفعه من الغرق وتحافظ على ما تبقى منه من الصمود ادمعت عين مراد من الالم وظل بين احضان والدتها فتره ليست بقليله 

الحج محمد ....لازم تكون قوى ياولد علشان مرتك وبت اخوك دول بيستقوى بيك 

ابتعد مراد عن احضان امه فرق وجهُ بكفايه .... بحاول والله يابوى 

الحاجه امينه ....امال مراتك فين 

اشار مراد باصباعه على غرفتها ...فوق يا امى 

صعدت امينه الى غرفه مراد وجدت ماجده ما هى الا جثه باعداد الموته فقد شحب وجههَ وفقدت الكثير من وزنها جلست اميمه بجوارها على السرير واخذت تملس على شعرها ....يعنى عليكى يانضرى كان مستخبيلكو ده كلو فين بس ...

استيقظت ماجده وبدات تهلوس ..... ماما انتِ هنا !! ثولنى هقوم اندملك حياه دى هتفرح قوى انك جيتى وكادت ان تذهب ولكنها تذكرت ان ابنتها مفقوده هبطت دموعها وتعالت شهقاتها ....

قامت امينه باخذها بين احضانها 

بنتِ يا ماما حياه ضعت مننا حياه ضعت وظلت تهمس بخفوت الى ان غفت مره اخرى 


***************************

فى ذلك المكان المهجور الذى احتجزت به حياه وبعد مرور عده ايام لاياتى بها اليها 

دخل ذلك المقنع الى المكان ...ايه الاخبار 

احد الموجدين ...كله تمام ياباشا 

خدت الجرعه ...

الفتاه بمياعه .... ايوه ياباشا ومتقلقش هى دلوقت بقت مدمنه ..

الباشا وقد احس بوخذه فى قلبه ولكنه حول تصنع اللامبالاه  .... تمام قوى سوبنا واطلعو برا 

الفتاه بعد ان خرجو .....ابصم بايه ان مكان اسمة ايه الباشا ده بيحبها 

احد الموجدين .....يحبها ولا ميحبهاش احنا مالنا احنا ما علينا الا السمع والطاعه وحطى لسانك فى بئوك خلينا ناكل عيش 

الفتاه بامتعاص ...حاضر الوحد ميعرفش يتكلم كده 

اعتدلت حياه بجالستها ونظرت اليها بعيناها الحمراء 

وهو جالس امامهابذلك القناع الذى يرتديه كلما دخل عليها  واضعاً ساقاً فوق الاخرى وينظر إليها بكل كبرياء وشموخ ينظر لها نظرة الفهد الذى يريد أن يلتهم فريسته وينقض عليها كل هذا من اجل الثأر الذى تغلل بداخله لايرى توسلاتها من أجل أن يرحمها لايرى سوا طريق واحد وهو طريق الاتنقام

هى جالسه ترتعد اوصالها ويهتز كل جسدها من الآلم التى حطت بها جالسه تنظر اليه خالسه تريد ان تعرف من هذا ماذا يريد منها لماذا يفعل بها كل هذا 

تنظر وترجع تنظر الى نفسها مره أخرى وتفكر ماذا سوف يفعل بها هذه المره ؟

هل يتلذذ بتلك الطريقه التى يعذبها بها ؟

لم يترك طريقه والا قضى عليها بها حتى صرت بقايا انثه...

امسك هاتفه وقام بالرن على مراد ...

مراد باشا عامل ايه 

مراد ...انت مين وبتعمل معانا كل ده ليه 

الباشا ....هههههههههه بعمل كل ده ليه ولسه ليك عين تسال شكلك بتنسى اللى بتعماله 


مراد باسى ....والله ماعملت حاجه ومش فاكر حاجه  

الرائد .....حاول على قد ما تقدر تطول معه 

مراد بعد ان ابعد الهاتف وكاتم الصوت بهمس  ...حاضر 

الباشا .....تؤتؤ عيب يا مراد لما تنسى ده حتى غلطه فى حقك واااه بالحق سلميلى على البوليس اللى معاك وقبل ما اقفل حبيت اسمعك صوت بنتك اوو نسيت انهَ مش بنتك يامراد 

قام بوضع الموبيل على اذنها ....

حياه بدموع ...بابا 

مراد بلهفه ...حياه 

حياه ....الكلام اللى بيقوله ده صح 

صمت مراد ولم يجيب 

حياه ....سكت ليه معناه كده انو كلمه صح لم تجد رد ...

حياه ...بابا بابا 

قام الباشا باخذ الهاتف من على اذنيها ...كفايه عليكو كده سلام يامراد بيه 

الرائد حددتو المكان ايوه ياباشا هو فى **** طيب تمام اجمع القوات ويلا علشان نتحرك 


هاتف مراد جاسر واخباره باخر التطورات 

جاسر ...طيب تمام ياعمى روحو انتو وانا هحصلكم على هناك 

مراد ....ماشى 

اما فى ذلك المكان 

الباشا .... استعدو علشان هنسيب المكان بسرعه 

الفتاة ...ليه ياباشا 

الباشا ....الشرطه عرفت المكان اجمعو كل حاجه بسرعه على ما اجيبها واجى 

دخل الباشا الى الغرفه المحتجزه بها حياه ....وجث بجامبها وفك قيود يدها ورحليها ...

حياه ....انت بتعمل ايه 

الباشا ....زى ما انتِ شايفه هنسيب المكان الشرطه عرفت المكان 

حياه بعد ان فك قيودها قامت بدفعه ولكنها كانت الدفعه ضعيفه بالنسبه لجسده 

الباشا بسخريه ....فكره نفسك هتقدرى عليا ...

وجذبها من ذراعها ....

قامت حياه بصفغه بالالم على وجهُ 

الباشا ... يابنت الل*** وقام بجذبها من حاجبها فسقط الحجاب عن راسها وانسدل شعرها بحرية على وجههَ 

حاولت حياه جذب الحجاب بسرعه ولكن يده منعتها وجاءت ببالها فكره فقام من جانبه واتى بذلك المشرط وما كادت حياه ان تضع حجابها الا واسقطه مره اخرى 

حياه ..ظانت بتعمل ايه يا حيوان 

الباشا .... الحيوان ده هيوريكى هيعمل ايه دلوقت وقام بجزع نصف شعرها 

الباشا ..... ودى هديه ابوكى علشان لما يجى يلقيه 

رائت حياه شعرها الذى بيده فانصدمت وقامت بدفعه بمنتهى القوه فانحدر الباشا الى اليمين وسقط القناع وليته لم يسقط وانصدمت حياه عندما راته 

حياه بصدمه ...انت !!!!

انتهى البارت 

منورين ياعسلات اشلونكم شو اخباركم اشتئتلكم اكتر 

بحبكم فى الله 

سلام ✋


حضن

لهيب الانتقام وما ادرك من لهيبهُ فهو يعمى صحبه ويجعله لايدرك الحقيقه يجعله يقضى  بشرارته على  الاخضر واليابس  ..قرر الاتنقام منها دون تراجع او رحمه تنسى انها اقرب واحده منه الان !!تنسى انها زوجته !! اراد فقط ان يثار لابيه واخته من اناساً لا ذنب لهم ...فهل سيترجع ؟؟ ام انها سيكمل الطريق دون راجعه ويفوت وقت الندم؟؟

سقط القناع وليتهُ لم يسقط 

نظرت حياه الى وجهُ بعد ان سقط القناع عنهُ وجحظت عيناها من وهّل الصدمه ظلت تنظر له لعده دقائق غير مستوعبه مايحدث اغمضت عيناها لعلها تتخيل وجوده ولكن عندما افتحتهم رائته هو بالفعل 

حياه بصدمه وصوت مرتعش .... ج اسر

جاسر بتوتر وتصبب جسده عرقًا وقد تلون وجه بمليون لوناً ...فهو كان يريد ان لا تعلم بتلك الطريقه 

لا يريد ان تنهز صورته امام عيناها ظل يوبخ نفسه مئات المرت ولعن غبائه  الذى اوقعه فى ذلك الموقف

حاول تصنع الجمود ووجه خالى من التعبير وتحدث   ..... ايوه جاسر ومش وقته ونادى على الاشخاص اللى بالخارج

جاسر بعصبيه ....انتو يا بهيم 

دخل اليه الفتاه والحارس ووجدوه بدون قناع فنظرو الى بعضهم البعض ثم نظرو اليه 

جاسر بعصبيه ....انتو هتتفرجو عليا خدوها من هنا بسرعه للمكان التانى قبل الشرطه ماتيجى 

قامت الفتاه بمسك حياه وساعدتها على القيام ..رمقت حياه جاسر بالالم وعتاب وعيناها امتلئت بالدموع وذهبت معهم بهدوء دون اعتراض 

جاسر بندم واسف بعد خروجها وقام بتكوير قبضه يده وخبطها فى الحائط المجاور ...اسف ياحياه بس لازم اشرب ابوكى من نفس الكاس ..ومسك شعرها الملقى على الارض وهبطت دموعه ...فهو الشعر الذى يريد ان يشتم عطره كلما احتضانها ..هو الذى انسحر به منذ رائه فى الجنينه تلك المره فهو يريد ان يخلل اصابعه بين خصلته .

دخل كلاً من الشرطه ومراد وقام الرائد بتوزيع القوات دخل مراد والرائد الغرفه التى بها حياه  ووجدو جاسر بمفرده وممسك بشعرها 

جث مراد بجانبه وامسك شعرها منه ....

مراد ولمعت الدموع بعينه وازدادت ضربات قلبه سرعه وصوت يشوبه الانكسار ...ده ده شعر حياه ..ياترا عملو فيكى ايه كمان ياحياه 

وقام بمناجه ربه باعلى صوته ....ياااااااارب انا معملتش حاجه وحشه فى حياتى ليه بيحصل معايا كل ده ثم تنهد وازال قطرت الدموع التى هبطت على خده ....اللهم لا اعتراض على حكمك وقضائك 

وبعد البحث فى جميع أركان المكان دخل العساكر....دورنا ملقناش حاجه يافندم

الرائد مواجه سؤاله لجاسر....انت لما جيت ملقتش حاجه ولالمحتهم وهما بيهربو حتى  

جاسر بتمثيل الجديه وجه خالى من اى تعبير ....ملقتش حاجه ومشوفتش حد وقام بتاشير اصبعه فى وجه الرائد انا عايز مراتى ياسياده الرائد ولو انتو مش عارفين تشوفو شغلكم ياريت تتكلمو وانا اتصرف  المرادى لقيت شعرها المره الجايه هلاقى ايه

الرائد ...احنا بنبزل اقصى جهدنا هبنعمل اللى بنقدر عليه  ياجاسر بيه 

جاسر بعصبيه ... مافيش حاجه اسمها بنعمل فى انى عايز مراتى 

وضع مراد يديه على كتف جاسر ...اهدى يا بنى هما باديهم ايه يعملو معملهوش والصراحه هما مش مقصرين خالص ...

اغمض جاسر عينه بقوه فهو لايريد ان يتحدث مع ذلك الشخص لا يريد ان ينعته بابنه فهذه الكلمه لاتحق بالنسبه له مع رجل مثل هذا لاتحق لقاتل ابيه 

تنهد جاسر وفتح عيناي ثم زفر وغادر المكان باكمله 

******************************

اما فى مكتب سليم دق هاتفه واجاب سليم على الهاتف 

سليم ....السلام عليكم 

حسين ...وعليكم السلام جاهز يا سليم ..

سليم بجديه .....اااه طبعاً 

حسين باقرار ....طيب تمام نفذ 

سليم .....خلاص ماشى همضي الاوراق  وابعتهملو  دلوقت ....سلام 

ما ان اغلاق الخط زيل سليم اوراق الصفقه بتوقيعة وهاتف السكرتيره لتهاتف حسان ..بعد ان هاتفت السكرتيره حسان ما هى الا دقائق معدوده واتى الى مكتب سليم 


دخلت السكرتيره الى المكتب 

السكرتيره بدلال .... حسان بيه بره ياسليم بيه 

اشار سليم باصباعه ....طيب اتفضلى انتِ ودخليه 

السكرتيره بمياعه ... من عيونى 

سليم بجديه ....افندم!!!

السكرتيره ...اقصد حاضر 

سليم بحده ....طيب يلا وياريت تبقى تاخدى بالك من الشغل مش صحبه ماشى بدل المره الجايه هتكونى متروده   

السكرتيره باحراج وقد تخضبطت وجنتاها بالون الجم .... حاضر 


خرجت وسمحت لحسان بالدخول 

اتفضل ياحسان بيه سليم فى انتظر حضرتك ...وقف حسان من مكانه وعقد زرار بدلته ودخل الى المكتب سليم ووقف سليم ورحب به 

سليم ....اهلا ياحسان بيه اتفضل 

حسان ...خير ياسليم يابنى السكرتيره قالتلى انك عايزين 

ثارت براكين الغضب بداخل سليم وغلت الدماء بعروقه ...فكيف لشخص مثل هذا ينعته بابنه فياله من وقح 

سليم بعينان شردتان .... كل خير واتك على كل حرف خارج من فمه ..ياعمى ...ده الملف بتاع الصفقه اتوقع تقدر تبلغ الشركه بالتعقد معها ويجو علشان نتفق 

امسك حسان الملف بيده واستغرب فكيف وافق سليم على الصفقه بالرغم ان هناك بنود متعرضه وكضره للشركه  وبدا يسترسل القلق بداخله 

سليم وهو ينظر اليه وقد فهم ما يدور بداخله ....بس فى كام باند فى العقد عوزين يتغيرو لما نقعد معهم ان شاء الله نصلح البنود دى 

حسان بعد ان احس براحه ....طيب تمام انا هبلغهم وفى اقرب وقت نحدد اجتماع علشان نتفق 

سليم ....على باركه الله 

ابتسم حسان باشراق فاهاهى اموره تمشى على ما يرام ....تمام استذان انا 

سليم بجديه ....اكيد اتفضل 

بعد خروج حسان زفر سليم عده مرت وكإن هناك جبالاً على عاتقه 

ذهب حسان الى مكتبه ودق على مسيو جان 

جان .... اهلين حسان شو الاخبار 

حسان ...ظكل خير ياباشا سليم مضى العقود خلاص 

جان ....امنيح اكتير 

حسان.. بس فى مشكله ...

جان ....شو المشكله 

سليم ....عوز يغير فى البنود ولازم حضرتك تحضر الاتفاقية بنفسك 

جان .....مو مهم المهم ان الصفقه تتم فى اقرب وقت كرمال الشحنه اللى جايه من المانيا 

حسان ....تمام يبقى الوقت اللى حضرتك تحددو امتى علشان اتفق مع سليم 

جان .... انطر منى مكالمه  وهقولك امتى فينى اجى 

حسان ....تمام 


***************************

 فى مكتب حازم دخلت جوانا الى مكتب حازم 

جوانا .... استاذ حازم هاد الملف محتاج امضه حضرتك 

حازم بدون ان ينظر اليها .... حاضر سبيه عندك وانا هامضيه 

جوانا باندهاش فهذه اول مره لانه لم ينظر اليه لاول مره .... حاضر ووضعت الملف على المكتب وكادت ان تغادر لولا مناداه حازم لها 

حازم .... أنسه جوانا 

التفتت حوانا الى حازم والتقت عيناهم فى حوار بصرى صامت وما هى الا ثوانى واخفض حازم بصره ولعنت جوانا نفسه من تحت انفسها على ما فعلت للتو واستغفرت ربها فى سرها 

جوانا .... حضرتك بدك منى شئ 

حازم بعد ان نظف حلقه .... بصراحة انا كانت حابب اشكرك على اللى عملتيه معايا 

جوانا وقد عقدت حاحبيها ونظرت اليه باستغراب .... ليش انا شو عملت ؟!!

حازم بجديه .... يعنى ان ليكى فضل عليا فى القرب من ربنا 


سعدت جوانا بطرا حازم وفهمت سبب تغيره ...جوانا بجديه .... لا تتشكرنى ولا شئ الفضل كله يرجع لربنا وما انا اللى سبب ربنا وجههَ ليك كرمال تهتدى يعنى ربنا كان فتحالك باب توبته بس انت منك شايفه شيطانك كان متمكن منك لو عايز تشكر حد بجد يبقى تشكره هو مش انا لان كليتنا اسباب فى حياه بعض من سوء بيا او من غيرى كانت هتفوق فى هاد الوقت...استذان انا 

دهش حازم من طريقتها فى الحوار فكل مره تفاجأه برودوده المقنعه 

وبعد خروج جوانا تنهد حازم برجاء .... ربنا يجعلك من نصيبى ويجمعنى بيكى على خير 

***************************

جلس سليم بجانب جاسر ووجده سارح فى ملكوت الله فهو بداخله صرع من اشد الصراعات فهو واقع بين شقى الرحى فقلبه يدميه على حبيبته وعقلها رافض الفكره لايريد سوا الثار لاحبته  فقام بوضع راحه  يديه  على رجله انتبه له جاسر وفتح عيناه ..

سليم بهوان ...لسه مافيش اخبر عنها 

جاسر ببرود ووجه خالى من التعبير ....لسه 

استغرب سليم من نبرته وعزم على جزم القرار ... انت بتحبها 

عقد جاسر حاجبيه وقام بمسح وجهُ بيده ...ايه اللى خالك تقول كدا 

زفر سليم .... اصل ده مش شكل واحد مراته وحبيبته مخطوفه 

جاسر بعصبيه خفيفه .... يعنى عايزنى اعمل ايه اقعد اولول زى الحريم يعنى ولا ايه !!

سليم ... بس انا مقولتش كدا انا بس بقولك يعنى علشان تراجع نفسك وتحدد مصيرك علشان مترجعش تندم 

جاسر بعد ان ناهض من مكانه بغموض .... ياريت يفيد الندم ما خلاص 

سليم بعدم فهم واستغراب... يعنى !!

جاسر ...مش عارف انا طالع اوضتى سلام 

منيره وهى نزله ... مالك ياجاسر 

لم يرد عليها جاسر واكمل صعوده 

منيره بحيره ....مالو اخوك ياسليم 


قام سليم بتخليل يده بين فروه راسه ....مش عارف ومبقتش فاهم حاجه خالص حواليا 

منيره بقلق بعد ان جلست بجانبه ..... ليه فى ايه 

سليم ... مافيش شويه مشاكل فى الشغل 

ربتت منيره على ظهره .... كل حاجه وليه حل بس خلى عندك امل فى ربنا 

سليم بعد ان ارتمى بحضانهَ ووضع راسه على فخذها ... فهو يريد ان ينعم بالامان ولو لبضع دقائق يريد ان يحس بالهدوء فحضن الام هو الوطن الوحيد الذى لا غربه له اوضيع به فهو الراحه ،الامان والهدوء واسط اعصار الحياه وتقلبتها المستمره فدائما الام هى الشمعه التى تضئ عتَمه حياتنا 

ظلت تمرر اناملها بين شعره وكانه منتظر منها هذا الشئ فغفى على رجلها 

منيره .....سليم 

لم تجد منه رد فعلمت انه غفى 

منيره بهدوء ..... سليم وقامت بهز كتفه بايديها ....فافتح عيناها ...

قوم ياحبيبى اطلع اوضتك خليك ترتاح وتعرف تنام 

سليم بعد ان وقف .....حاضر 

***************************

فى فيلا مراد ذهب مصطفى كى يطمئن على مريم ...

وجدها جالسه على الارجوحه فى الجنينة شارده الذهن 

مصطفى ....الجميل عامل ايه النهارده 

فاقت مريم من شرودها على صوته  ..... مش حلوه خالص حياه واحشتنى قوى اديلها ازيد من شهر مختفيه ومش عارفين عنها حاجه البيت وحش قوى من غيرها  

احتضانها مصطفى فهو يعلم كم هى تحب حياه وحزن على هيئتهَ التى تضئلت وشحوب وجههَ 

اسكنت مريم بين احضانه بل وتشبثت به كاَ الطفل الذى يتثبث با امه ولا يريد الابتعاد عنها 


مكلتش حاجه برضو ....

نطق مراد بهذه الجمله عندما وجد امه خارجه من غرفته تحمل صنيه الاكل كما هى 

الحاجه امينه ....لع ياولدى رفضت تحط لقمه فى تمه وخدت العلاج بالعافيه 


مراد ....مش عارف اعمل ايه معها هلاقيها منها ولا من التانيه اللى قلبى وكلنى عليها وقاعد متكتف مش عارف اعمل حاجه ولا عارف مكانها وهبطت دموعه على خده 

الحاجه امينه ...... الله يكون فى عونها ينضرى دى بتها برضو يامراد محلتهاش غيرها 

يعنى لما ترجع بنتها زى ما بتقولى وتلاقيها حصلها حاجه ساعتها هيكون علجنا خساره باخساره تانيه ومستفدناش حاجه من ده كله غير التعب وانا مش عايز اخسر حد فيهم والله تعبت  وجلس على الاريكه ووضع راسه بين كفيه وجلست بجانبه والدتها ووضعت راسه على صدرها وظلت تربت على ظهره واحتضن خصرها مراد فكم كان يريد هذا الحضن ...


***************************

داخل الغرفه جالسه حياه جسدها ينتفض وبدات تحكه بيديها واصبح جسدها بارد للغايه وانتبتهَ خاله من الصرع فى ذلك الوقت دخل جاسر الغرفه وجدها على هيئته هذه فجرى عليها 

جاسر بلهفه .....فى ايه مالك يا حياه 

لم ترد عليه وظلت تصرخ ويزداد اهتزاز جسدها ولا تنطق سوا ب عايزه الحقنه ويزداد صراخها 


اقترب جاسر منها وقام باحتضانها ....لا مش هضرك تانى مش هتخديها تانى 

دفعتها حياه بقبضتها ....بعد ايه ما خلاص لنا عايزه الحقنه مش قادره ابوس اديك الحقنى مش قادره دماغى هتنفجر 

اقترب منها جاسر وقام باحتضانها مره اخرى وهى تحاول ان تبعده عنها ولكن بدون جدوه 

ابوس اديك لو لسه فى قلبك رحمه ادينى الحقنه وقامت بالصراخ بين حضنه ..ااااه مش قادره 

دخلت الفتاه بالحقنه فقد اتى موعدها وجدت جاسر محتضانها 

جاسر بحده وعصبيه  ..... انتِ ايه اللى جابك 

الفتاه وقد ارتعدت اوصالها .... ده معاد الحقنه يا باشا ...


حياه وقد ابتعدت عن حضنه ....ابوس ايدكى اديهالى وريحينى مش قادره هموت وقد ازداد انتفض جسدها 


جاسر بعصبيه .... قولت مش هتخديها تانى انتِ لازم تخفى 


الفتاه ....مينفعش ياباشا 

جاسر بعصبيه ..... يعنى ايه مينفعش 

الفتاه بخوف .... انا اقصد يعنى لازم تخده مينفعش متخدهاش الا ازى دخلت مصحه للن هناك هيعرفو يعلجوها ازا حصلها مضعفات احنا مش هنقدر 


نظر لها جاسر بندم وجد جسدها بدا فى التشنج فافسح المجال للفتاه كى تعطيها لها 


اعطت الفتاه الحقنه لحياه وتركتهما وخرجت 

بعد ان اخذت حياه الحقنه سيطرت النشوه عليها وظلت تضحك بهستريه 

تتطلع عليها جاسر حتى كاد ان تدمع عيناه وتركها وحرج فلم يستحمل ان يرها بهذا الموقف 


بعد نوبه ضحك هستريه اجهشت بالبكاء وتكورت على نفسها ضمت ركبتيها الى صدرها كوضعيه الجنين وغفت فى مكانها 


يالها من مأسه 

انتهى البارت 

سلام ✋


شجّار

هبطت  طائرتها الخاصه القادمة من الولايات المتحده الأمريكية على اراضى مصر الحبيبه .....

نزلت من الطائره وجدت العديد من الحراس فى انتظاره جابت المكان بعيناها اكثر من مره ثم ارتد نظرتها وتقدمت للامام ....

تقدم احد الحراس منه وأخذ منه الشنطه الخاصه به وجرى الاخر وتقدم لفتح السياره التى فى انتظارها 

امسكت هاتفها وظلت  تبحث فى الارقام الى ان وصلت الى الرقم المنشود ودقت عليه وما هى الا دقائق معدوده واتاه الصوت من الطرف الاخر .

كرستين .... رتبلى معاد بكرا معه كرمال نناقش هى الصقفه خلينا نخلص 


حسان بايجاز ....حاضر 

وما ان سمعت كلامته حتى اغلق الهاتف ورمت الموبيل بجانبه وامسك اللاب وقامت بفتح العديد من المواقع الالكترونينة وبدات تباشر عمالها ثم تذكرت انها تهاتف جان وضعت اللاب بجانبها وامسكت بالهاتف مره اخرى ودقته

كرستين  ... اهلين مستر حان 

جان ....اهلين  كرستين ...وصلتى شو الاخبار 

كرستين بايجاز .... هلئ لوصلت وحاليا انا بالسياره كلمت مستر حسان ورايحه على الفندق ادوش واخد جوله بالبلد وبكرا راح قابل سليم 

جان ....تمام انتبهى كويس للى هيحصل وبلغينى اول باول اللى هيحصل 

كرستين ....تمام لا تقلق مستر جان 

جان بجديه ....لو خايف مكانت بعاتك لهونيك انا عارف انك قده 

كرستين باقرار ... مرسى كتير مستر جان راح اقفل هلئ لانى وصلت على الفندق 

جان...... تمام واغلق الهاتف 

نزلت كرستين من سيارتها ودخلت الى الفندق وسالت على الحجز واخذت مفاتيح غرفتها وصعدت كى تنعم بقسط من الرحه بعد تلك الرحله 


***************************

دخل عليها وجدها متكوره على نفسها فى الغرفه ظل واقف امامها ينظر اليها بحزن ..علمت حياه ان احدهم دخل الغرفة فقامت من مكانها وجلست وجدتها ينظر اليه بحزن 

حياه بسخريه ....ايه صعبت عليك قوى كدا علشان تبصلى كدا 

لم تجد منه رد نظرت اليه مره اخرى وجدت ينظر اليها بندم 


حياه باستهزاء ... واقف كده ليه متكمل انتقامك شوف جايه تعمل ايه تانى ولا ايه يكونش ناوى  تترجع ثم اكملت تؤتؤ مش جاسر بيه اللى يترجع 

واقف ينظر باستعجاب من جراتها وقوتها برغم كل الالم التى بها 

   تنهدت مره اخرى  وحاولت ضبط انفعالاته  واكملت بحشرجه وتساؤل ...ليه ؟؟


نظر اليها جاسر باستعجاب ..


مالك مستغرب ليه جاوبنى على سؤالى ....ثم اكملت بصوت حاد من فرط العصبيه ...ليه عملت كده ؟؟ 


جاسر بعصبيه ..عملت كده علشان انتقام من ابوكى 

حياه بهدوء....برضو ليه منا عارفه ان الهدف بابا كان عمالك ايه علشان تاذيه بيا  كده 

جاسر ...يااااه قولى معملش ايه ثم اكمل بعد ان احتدت عيناه وبرزت عروقه لتذكره ما سمع.... ابوكى كان سبب انا اتحرم من ابويا وانا صغير عارفه يعنى ايه طفل يتحرم من ابوه عمرك جربتى احساس الحرمان جربتى ان لما تحصل حفله فى المدرسه وكل واحد من زميالك معه ابوه وانا لا شوفتى وانا بستلم شهادتى وحاجاتى وكل واحد من اصحابى ابوه واقف يشجعه وانا اخد جيزتى واجرى استخبى واعيط لوحدى جربتى شعور الانكسار والضياع من غيره ثم ضحك بسخريه ...وانتِ هتعرفى ولا هتحسى ازى ماانتى خسرتى واحد لقيتى غيره طلعتى لقيتى اب تانى غير ابوكى يهتم بيكِ والله واعلم انتِ بنت مين !!

احست حياه بوخذه فى قلبها من مجرد تخيالها انه ممكن ان تكون ابنه حرام 

ثم اكمل بعد ان  دفع الكرسى الذى بجانبه والتفت اليها مره اخرى لا ومش كده وبس لا ده حرمنى من اخوتى 

حياه باستغراب ...اختك !!

جاسر بسخريه .... اااه اختى توام سليم اللى اتحرمنا منها وهى لسه عندها 9سنين والفضل يرجع لابوكى انتِ عارفه انا كانت بحبها ازى كانت بعتبرها توامى مش توام سليم فجاءه يقولولى انها ماتت هى وابوك وانا لسه طفل عنده 6 سنين كان ليه ده كله كان عمل ايه علشان يعمل معانا ده كله ...ردى انتِ ليه

حياه باتزان .... معك دليل على اللى بتقول ده معك دليل يثبت ان بابا عمل كده 


صمت جاسر ولم يعقب على حديثها 

حياه بجديه .....ايه سكت ليه عرفت منين انو بابا عمل كده وفين دليلك 

جاسر بتوتر ... انا مش معايا دليل على كلامى بس فى حد اتصل بيا وقالى 


حياه بسخريه .... يعنى انا لو جيت ورنت عليك وقولتلك ان حياه مراتك بتخونك من غير ما اجيبالك دليل هتصدق 


انصدم جاسر من تعليقها عليه فياللسخريه القدر ماذا لو ما تفوهت به صح وظلت الافكار تتضرب براس جاسر وظل يفكر بكلامها الا ان سمع صوت صراخ حياه وراء انتفض جسدها وتشجنجه فهى بحاجه الى الحقنه فنادى على الفتاه كى تعطيها لها وترك المكان وغادر وهو يفكر بكلامها 

***************************

فى غرفه كرستين بعد ان فاقت من نومها ذهبت الى الحمام كى تاخذ الشاور وبعد ان انتهت ارتدت البورنس وحرجت الى الغرفه وامسكت هاتفه ودقت على حسان ..

كرستين .... اهلين حسان 

حسان .....اهلين كرستين حبيبتى

كرستين ...انت فاضى هلئ 

حسان ..... ولو مش فاضى افضالك 

كرستين ....كلك زوق حسان فيك تمرئ لعندى لان بدى اخرج 


حسان ...انتِ تؤمرى دقايق وابقى عندك

كرستين .... نطرتك تشاو

واغلقت الهاتف وذهبت الى الخزانه واخرجت منها فستاناً من الاحمر النارى يصل الى اول فخذها يلتصق بجسده للغايه وارتدته  واسدلت شعرها ورشت عطرها المفضل وارتدت صندل بكعب عالى ...وانتظرت حسان وما هى الاربع ساعه ووصل حسان ووجدها تتنظره فى الكافيه لمحها حسان وذهب اليها 

حسان ....ايه الجمال ده كله لسه حلوه زى اخر مره شوفتك فيها ياكرستين ....

كرستين ....هى عيونك اللى حلوه يا حسان بس لستك فاكر اخر مره اتقبالنا فيها 

حسان وقام بغمزها ...وهى دى ليله تتنسى برضه ازى انت نسيتها فانا هفكرهلك النهارده بالتفصيل الممل

قامت كرستين بوضع يديها على تلبيب جاكته وتحدثت بمياعه ... وانا نطرتك  

حسان ....ايه رايك نطلع وبلها خروجه 

كرستين .... لا يلا بينا الاول انا اشتقت لمصر ثم اكملت بميوعه بعدين احنا لسه بدرى لسه السهره بدرى ...

حسان ......امرك مولتى

كرستين ...اي صحيح حددت المعاد مع سليم 

حسان ....اااه بكرا على الساعه 2 

كرستين ....تمام هيك يلا بينا 

وذهبو الى العديد من الاماكن الاثريه والتقت كرستين العديد من الصور 

**************************

فى مكتب حسان دخل احد رجالة 


حسان باشا فى خبر بميلون جنيه 

حسان ....خبر ايه يا سيد 

سيد .... البت بنت الاسيواطى اتخطافت 

حسان بلالامبالاه .... عارف 

سيد .... مهو ده مش الخبر الخبر ان اللى خطفها جاسر جوزها 

حسان باندهاش .....ايه انت متاكده من اللى بتقوله ده ..

سيد بجديه ....طبعا ياباشا هو انا لو مش كانت اتكلمت البت التمرجيه اللى معهم تبقى حبيبتى وهى اللى وقعت بالسانه وهى معايا امبارح 

حسان وقد لمعت بباله فكره كى يشغل سليم بها الفتره القدمه ....حلو قوى ودلوقت بقى اقدر اتطمن 

سيد قام بمسح جانبى فمه بيده  .... فين حلوتى بقا ياباشا 

قام حسان باخرج بعض النقود من جيبه ورمها له على المكتب ...عد مش خسره فيك 


امسك سيد الفلوس وقام بفرزها ثم اشتم رائحتها ..من يد منعدمها ياباشا .

وبعد خروج" سيد "اتت "كرستين" ودخلت الى مكتب حسان 


كرستين ..... كيفك حسان 

حسان .....زعلان منك كده تضحكى عليا 

كرستين ذهبت اليه وجلست على رجله ...متزعل يابيبى ملحوقه تتعوض انت بس تؤمر 

حسان بعد ان وضع يده على خصرها ...يعنى ينفع تسبينى منتظرك ومتجيش 

اقتربت كرستين من حسان وقبلته من شفتيه ...خلاص بقى هيك خلصين 

حسان بعد ان ابتعدت عنه قام بمغمزها... لا لسه مش خلصين 

واقفت كرستين من على رجله ....كانو اتاخرنا على الاجتماع 

نظر حسان بساعته .....لا يدوب نلحق يلا بينا 

فى غرفه الاجتماع دخل كلا من كرستين وحسان 

حسان ....سليم بيه 

رفع سليم راسه من الملف الذى بيده .... اهلا ياحسان بيه اتفضل 

حسان ....سليم بيه كرستين المسؤل بتاع الشركه

استغرب سليم وعقد حاجبيه ونقر بالقلم على الطاوله .. اهلا اتفضلو 

سليم بساؤل ...هو مش اللى مضين معه العقد صاحب الشركه راجل 


كرستين.... اي مسيو جان بس هو قدامو شغل اكتير فاما فيه ينزل هلئ فبعتنى انا اتا بكون كرسنين مديره اعملو ومدت يده كى تصافحه 

مد سليم يده وصافحها ....اتشرفت يافندم اتفصلو ...وبعد ان جلس الجميع ..

كرسين ...خير استاذ سليم حسان بيه خبرنا انو فى بندود منك راضى عنها 

سليم باقرار .. فعلا فى كام بند خارج اطار الشركه يعنى مينفعش اوقع عقود بتحمل شكرتى الاضرار كلها ده غير الخساير

كرستين برقه ...ممكن تئرجينى هى البنود  كرمال اتفحصها  

بعد تتدقيق كرستين فى التفصيل ومحاوله منها ايجاد حلول سريعه تتقدر ان تخرج بها باقل الخسائر ..

كرستين ..... اى هى البنود ممكن تنظبط بحيث تكون الخساير بالنص وما بيكون حدا فينا اتاذى 

سليم ....تمام 

وبعد المناقشه والتدقيق وابجاد الحلول للمشاكل تم توقيع العقود بين الشركتين 


كرستين ....مبروك مستر سليم انا اكتير انبسطت بالتعامل مع حضرتك 

سليم بعموض....مبروك عليكم انتو كمان احنا مكسب ليكو 


عقد كرستين حاجبيها ...شو 

سليم ...مافيش حاجه 

كرستين ....تمام نستاذن احنا 

سليم ....اكيد 

خرجت كرستين وحسان من المكتب 

كرستين ....بيانلو مانو سهل هاد سليم 

حسان .... متقلقيش فى بالى فكره هتشغله عن وصول الشحنه الاولى 

كرستين .... متاكد 

حسان ....اكيد 

امسك سليم هاتفه 

سليم ...ايوه ياحسين 

حسين ...عملت ايه؟؟

سليم بصوت يشوبه الهدوء .... متقلقش كله تمام ..بس حاسس انناا دخلين على حرب احنا مش هنسلم منها 

حسين محاوله بث الطمأنينه به ...متقلقش كله هيعدى على خير ان شاء الله 

زفر سليم وقام بالضغط على عينه ..يارب 


***************************

فى صباح يوم جديد واشراق شمس جديده تنير الكون بمملامسها الرائع بعد ضباب الليل المعتم وتزرع الامل فى قلوب البعض لعل هذه الصباح يحمل بين طياته كل جديد ...


فى غرفه جاسر مازال مستيقظ الى الان لم يعد يعرف ينام حتى الان صورتها لا تفارق خياله 

واقف يجوب الغرفه ذاهبًا وايابًا فكلمكاتها لاتفارق مخيالاته ....قام بدفع كل الكتب التى على مكتبه من فرط عصبيته وقام بشد شعره بيده 

دخل عليه سليم فى ذلك الوقت وقام بصفعه بالالم على وجهُ 

سلام ✋

 


الفصل الرابع عشر 

فى غرفه سليم كان نائم عندما دق هاتفه فتقدم بجسده بتكسل وهو مازال نائم كى يجلب الهاتف ...

سليم ومازال النوم يسيطر عليه ...السلام عليكم 

حسان بعد ان قام بوضع منديلاً على الهاتف ....وعليكم السلام ...سليم الالفى معايا 

سليم بصوت يشوبه النعس....ايوه مين معايا ؟؟

حسان بفظظه .....مش مهم انا مين المهم انا عايز اقولك على حاجه مهمه

سليم وقد عقد حاجبيهَ ... خير ان شاءالله ايه الحاجه المهمه اللى هتقولها ياترا 


حسان .... انا اللى هعرفك مكان مرات اخوك 

انتفض سليم من مكانه وبدا يفيق من نومه وقام بفرق عينه ..... انت تعرف مكان حياه منين ؟؟

حسان باقرار مش مهم عرفت منين  لكن لو حابب تعرف مكانها فااحب اقولك ان اللى يعرف مكانها هو اخوك جاسر 

سليم باستهزاء...انت بتخرف بتقول ايه وجاسر هيعرف مكانها ازى 


حسان بجديه ....ما جاسر باشا اللى حطفها علشان ينتقم لابوه 


سليم وقد انتفض من مكانه وبدا يظهر عليه علامات الزعر ...ايه التخريف الفضيه اللى بتقولها دى وجاسر هيخطف مراته 

حسان بجديه ....على العموم لو مش مصدقنى اخوك عندك اساله 

وقفل الهاتف ثم التفت الى كرستين النائمه بين احضانه 

حسان ...ايه رايك فيا بقى 

كرستين بضحكه ...انت كتير عظيم ياحسان كده اكلم جان علشان ينازل النهارده ونص الشحنه نسلامها بكرا 

حسان ...تؤتؤ فكك من كل ده وركزى معايا وقام بغمزها 

كرستين ....هههههههههههههه انت كتير شقى ياحسان


سليم ...الو الو ..لم يجد رد هبط سليم من على سريره وارتدى شبشبه وظل يحوم فى غرفته ومليلاين الافكار تتضرب براسه وظل يفكر وربط الاحداث ببعضها وتغير اخيها فى الاونه الاخيره فقرر جزم المساله وذهب الى غرفته دخل سليم غرفه جاسر وجدها تعمها الفوضى من كل جانب وجاسر جلس بجانب المكتب وواضع راسه بين كفيه 

سليم بعصبيه ....جاسر 

رفع جاسر راسه ونظر اليه 

سليم بجديه ...فين حياه ؟!!

جاسر .....انا اش عرفنى ما هى مخطوفه 

سليم وهو يرمقه بنظرت لم يفهمه ...يعنى انت متعرفش مكانها ؟؟ يعنى مش انت اللى خطفها ؟؟

جحظت عين جاسر وتلبك وارتبك ...ايه اللى انت بتقوله ده!!

لحظ سليم تلبك اخيه فساله  وقد عالت نبره صوته وسمعته منيره وهى مره من جانب غرفتة  ...لاخر مره هسالك فين حياه ؟؟

جاسر بتلعثم ....مقولتلك معرفش 

احس سليم ان أخاه يكذب فقام بصفعه بالالم على وجهُ وفى ذلك الوقت دخلت منيره وجحظت عيناها وهرولت باتجاه جاسر وتحدثت بحده  ....ايه اللى انت عملته ده بتضرب اخوك هو ده اللى انا علمتهولك  ؟؟

صمت كلاهما فثرت منيره ...مترد يا بشمهندس يا محترم 

سليم ...ولما اشوف اخويا بيغلط وبيرتكب جريمه لا تغتفر  فى حق ناس ملهاش ذنب ساعتها مش هضربه ده انا اقتله بدم بارد...

عقدت منيره حاجبيها وتسالت فى عدم فهم ....هو فى ايه انا مش فاهمه حاجه ؟؟

سليم وهو يرمق جاسر بحنق ...انطق يابشمهندس رد عليها 

صمت جاسر ولم يجيب فبماذا سوف يبرر غلطه ؟ وماذا سوف يتحدث عن خطئه؟

منيره بريبه ....فى ايه ياجاسر سكت ليه 

سليم باستهزاء ....هيرد يقول ايه ؟ هيقول انو خطف مراته والله اعلم عمل فيها ايه كمان ...

ترجعت منيره بجسدها عده خطوت الى الوراء منيره .....الكلام اللى بيقوله اخوك ده صح انت عملت كده ..فلم تجد منه رد ..قامت بضربه فى صدره عده مرات متتاليه ...ساكت ليه قول ان الكلام ده مش صح ثم ثارت بعصبيه ...انطق 

جاسر بانهيار بعد ان جلس على طرف السرير  ووضع راسه بين راحتى يده ....للاسف دى الحقيقه

شهقت منيره وترجعت بسجدها عده خطوت فهى تكاد تجزم انها لا تصدق ماتفوه به 

احتدت عين سليم صاح به .....انطق قولنا ايه اللى حصل من البدايه 

جاسر محاول الثبات ....انا كانت قاعد فى المكتب وواحد رن عليا وحكلى اللى حصل 

Flash Back

حسان ....جاسر الالفى معايا 

جاسر .... انا جاسر 

حسان .....فى حاجه مهمه لازم تعرفها بخصوص موت ابوك 

جاسر باستغرب ...موت بابا!!

حسان .....ايوووه ابوك مات مقتول مش طبيعى 

جحظت عين جاسر ...ايه اللى انت بتقوله ده 

حسان محاول تصنع الحزن .... ايوه يافندم دى الحقيقه اللى والدتك واخوك مخبينها عنك ..لا ومش كده وبس اختك يا ياسمين 


جاسر وقد غلت الدماء بعروقه ....مالها ياسمين وانت تعرفها منين 

حسان ...اختك مامتتش ولسه عايشه وهى دلوقت فى كلية محترمه واللى عمل كله ده ودمر عيالتك هو حماك مراد الاسيواطى 

جحظت عين جاسر ثم هتف بتساؤل ...انت مين ؟؟وتعرف ده كله منين !!

قام حسان باغلاق الهاتف فى وجهُ 

Back

والباقى انت عارفه لما جتالك المكتب 

منيره بلهفه .... يعنى انا بنتى لسه عايشه ممتتش واللى يعرف مكانها الرجل اللى كلامك 

سليم بجديه .... مش موضوعنا ده دلوقت كمل عملت ايه فى حياه

اعتصر جاسر عيناه بالالم وبدا يسترجع كل ما فعله بها وقص عليهم ماحدث من اول يوم تم اخططافها به الى الان ..

منيره واقفه لا تقوى على تصديق ما فعله ابنها لم تحث بنفسها سوا وهى تنزل على وجهُ بالصفعات المتتاليه وهى تنهره ....هى دى التربيه اللى ربتهالك هى دى المبادئ اللى علمتهالك انت ايه يا اخى شيطان ولا ايه مافيش فى قلبك رحمه كل ده تعمله فى وحده بريئه حتى ولو كان ابوها عمل كده هى ذنبها اية فى ده كله علشان تعمل معها كده مكانتش حطط ربك فى حسابك وانت بتعمل كده متخيلتش اختك مكانها ايه مافيش فى قلبك شفقه ولا حتى ذره رحمه ثم اكملت انت مش ابنِ اكيد انت شيطان شيطان ياجاسر ربى وقلبى غضبنين عليك 


جاسر وقف امامها لايقوى على فتح فامه .... لا يا امى متقوليش كده 

وضعت منيره يديها على اذنيها ....اخرس مش عايزه اسمعك بتقول الكلمه دى انت من هنا ورايح ملكش ام 

تقدم جاسر منها وترجعت هى بدورها الى الوراء واشرت بيدها امامه ...اقف مكانك متقربش منى 

سليم وبلغ الغضب زروته بداخله ....وانت زى الاهبل صدقت التمثليه الخيبه اللى اتعملت عليك .. تصدق انك مستهلهاش انت اصلا مش بنى ادم ...اقولك على حاجه اللى قتل ابوك حسان مش مراد يا ناصح واللى كلمك هو حسان وهو اللى الوحيد اللى يعرف مكان اختك انا دلوقت بس اتاكدت ان هو اللى بيعمل كده فينا وعايز يشغلنا وهو كمان اللى لسه مكلمنى 

نظر الية جاسر بعدم فهم ...يعنى ايه انا مش فاهم حاجه 

سليم وهو ينظر اليه بحنق واستهزاء...وانت من امتى بتفهم  اخرس خلص مش عايز اسمع صوتك 

سليم والافكار تتضرب براسه كالامواج التى تتضرب بالصخور وبدأ بترتيب الأحداث واخر ما فهمه انا لا يوجد احد غيره له اليد العليا فيما يحدث لهم ولكن يريد ان يعرف لماذا كل هذا ؟

التفت سليم مره اخرى الى جاسر واتك على كل حرف وهو خارج من فمه  .... مراتك فين يا استاذ يامحترم يابن الاصول 

جاسر بنبره يشوبها الانكسار ...حياه فى المرسم بتاعى اللى فى الحنينه عندنا هنا 

منيره طلعته بنظرت ازدراء ... يا جبروتك يا اخى خاليت لولاد الشوارع واللصوص ايه 

وتركته وخرجت هى وسليم وذهبوا اليها دخل كلا منهما الى المرسم ووجدو مساعدين جاسر موجودين 

احد الحراس ...سليم بيه 

سليم بصدمه ...انت !!! انت كمان بتساعده 

تنحنح الحارس ...دى اؤامر وعليا التنفيذ 

منيره ....انتو لسه هترغو وسع كده خلينا نشوف البنيه اللى زمانها ماتت بالحيا جوا دى 

الحارس ... اسف يا فندم معنديش اؤامر ان حد يدخل 

سيبهم يا خالد 

اتهم صوت جاسر من الخلف 

سليم ....وسع كده ودخل كلا من سليم ومنيره وانصدمو من هيئه حياه 

شهقت منيره ووضعت على يديها على فمها  كى تكتم شهقاتها وادمعت عيناها اقتربت منها بخطوات بطيئه وجثت بجانبها واخذتها بين احضانها وظلت تربت على ظهرها ..ياحبيبتى يابنتى خافت حياه فى بدايه الامر ولكنها ووجدت الامان اخيراً بحضنها وقامت  بالتشديد من احتضانها ظلت تربت على ظهرها ثم ابعدتها من بين احضانها واحتضنت وجههَ بكفيها ...منيره بعطفه امويه حقيقيه ..مش عرفه اعتذر ازى على اللى عمله معكى ولا اقول ايه 

رفعت حياه بصرها فالتقت عيناها بعين جاسر ونظرت اليه بزعر ورعب حقيقى وتمسحت بمنيره واحفضت وجهه بداخل صدرها دليلاً على زعرها احست منيره بما يدور بخلدها وتتطلعت الى الوراء وجدت جاسر ينظر اليهم بالالم ابعدت منيره حياه من بين احضانها وامسكت وجههَ بين كفيها متخفيش ياحبيبتى انا هنا جمبك ومش هسمح لحد يئزيكى تانى 

تشبثت حياه بيديها وتحدتث بصوت متحشرج وهى تنظر با تجاه باعين فائضه بالحزن ...انا خايفه منه خاليه يطلع من هنا 

تمسكت بها منيره ... متقليقيش ياحبيبتى من النهارده ما فيش خوف تانى ....ثم وجهت نظره صوب جاسر وتحدث بحده .... اطلع بره وايك اشوف وشك حواليه دلوقت 

جاسر بندم .... يا امى ا..

قاطعته منيره بحده .... قولتلك اطلع بره يا حيوان وقام سليم بدفعه الى الخارج اطلع بقى دلوقت يا اخى  وجاء بذلك المفرش الذى على المكتب واعطه لوالدته كي تضعه على كتفيها 

سليم وهو ينظر اليها باسف ...خدى يا ماما بسرعه احنا لازم ننقلها المستشفى 

حياه ...انا عايزه اشوف بابا وماما 

منيره وهى تضع المفرش على كتفها ...حاضر يا حبيبتي هخلى سليم يرن عليهم بس نروح المستشفى الاول وساعدتها فى النهوض وذهب سليم واحضر العربيه وجاء اليهم وركبت كلاً من حياه ومنيره بالخلف وقاد سليم العربيه وغفت حياه على كتف منيره وهى محتضنها    وذهبو الى المستشفى بينما ترجل جاسر عربيه وذهب خلفهم 

وصل سليم الى المستشفى ..التفت سليم اليهم ...صحيها يا امى  علشان وصلنا 

منيره ....حاضر وحاولت ان تؤقظ حياه بهدوء ولكن هيهات من مجيب منيره بلهفه وقلق وقامت بلطمها بخفه على خديها ....حياه حياه لم تجد رد امسكت يديها ووجدتها متجمده والدم غير واصل للاطراف وازق وجههَ 

سليم بعد ان ترجل من السياره وفتح الباب الخلفى ...هو فى ايه ؟؟

منيره وعيناها فاضت بالدموع ....مش عارفه مش بترد ووشها ازرق وايدها سقعه 


سليم ...طيب انزلى خالينى اشيلها ونلحقها بسرعة نزلت منيره وهى تنتحبوتدعو الله فى سرها كى لا يصيبها مكروه  قام سليم بحملها ودخل بها الى المستشفى بينما رائهم جاسر وقام بضرب مقود العربيه فهو الان عجز ليس بيده شئ سوا الانتظار ..دخل سليم المستشفى وصاح باعلى صوته ....حد يساعدنا بسرعه 

اتت الممرضه بالترولى وضع سليم حياه عليها ودخلت الى غرفه الفحص وانتظر سليم ومنيره بالخارج يدعون الله الا يصيبها مكروه وبعد ساعه كامله من الفحص ..منيره بقلق ...هما اتاخرو كده ليه ومافيش حد طمنا ..

سليم بهوان ...ان شاء الله خير اهدى انتِ بس علشان متتعبيش

ظلت منيره تفرك يديها بقلق الى ان خرج الدكتور فجرى عليه منيره وسليم 

سليم ....خير يا دكتور 

الدكتور بعد ان قام بانزل نظرته ...للاسف يا جماعه انا متّر ابلغ البوليس 

شهقت منيره بفزع بينما ساله سليم طيب هى اخبرها ايه ...

الدكتور ..للاسف متعرضه لكميه تعذيب بدنى ده غير الادمان وحالتها النفسيه مقصره معها 

يعنى هى كويسه دلوقت وفاقت ...

انا حالياً عطتها مهدئات وعلقتلها محاليل وهى نايمه ثم اكمل لازم تروح مصحه علشان تتعالج من الادمان وزى مقولتلكو لازم ابلغ البوليس علشان يتاخذو الاجراءت اللازمه فى حالتها

سليم برزانه ...اللى حضرتك شايفه صح اعماله 

منيره بلهفه ...طيب احنا ممكن نشوفها

للاسف حاليا مينفعش خالص 

خرجت الممرضه بلهفه ...الحق يادكتور الحاله اللى لسه جايه من ساعه فاقت وخربه الدنيا وعماله تتضرب فى اى حد يجى جانبها وشالت الابر من اديها 

طلب الدكتور طقم اطباء ودخل الى الغرفة وما هى الا ثوانى ودخلت الممرضات 

حياه بصراع ....انا عايزه الحقنه عايزه الحقنه 

الدكتور ... اهدى ي انسه 

حياه بتشنج ...لا لا انا عايزه الحقنه

مال الدكتور على احد الممرضات ...هاتلى حقنه مهدئه من نوع **

الممرضه ....حاضر يا دكتور وخرجت الممرضه وتركت الباب شبه مفتوح  وقفت منيره بحيره من المشحنات الموجوده ونظرت من الفتحه الموجوده وجددت حياه ثائره كالاعصار فى وجههم ادمعت عيناها على تلك الورده التى تبدلت وهى فى ريعان شبابها 

اتت الممرضه بالحقنه وجدتها واقفه هكذا ....ميصحش كده يا مدام اتفضلى من هنا خالينا نعرف نشوف شغلنا 

جاء سليم واحتضن كتف والدتها بين بيده واجلسه 

منيره بمراره ...شوفت اخوك المتهور عمل ايه فى البنت ده ضيعها 

سليم بالالم وقام بالضغط على يديها ...شوفت يا امى 

منيره ....طيب والعمل ايه دلوقت 

زفر سليم ...المفروض هنرن على اهلها ومش هنقول انو جاسر عمل كده لحد منشوف حياه هتعمل ايه 

منيره بحزم .... وانا هقف جمبها هساندها فى قرارها حتى لو كان على حساب ابنى خاليه يتربا 

تنهد سليم ...طيب انا هرن على عمى مراد دلوقت 

هاتف سليم مراد واخبره بانهم وجدو حياه 

مراد بلهفه ....انت بتتكلم جد يا سليم طيب هى فين 

سليم بالالم .... فى مستشفى ****


مراد وبدا القلق يتسرسل بداخله ...ليه هى حياه مالها 

انتفضت ماجده من مكانها جراء سماع اسم ابنتها واخدت الهاتف من يد مراد بيد مرتعشه ماجده ....بنتِ انتو لقتوها 

سليم ....ايوه ياطنط لقناها 

ماجده بصوت مرتعش .....طيب هى فين مجتش ليه 

سليم .....هى دلوقت فى المستشفى 

اخذ مراد الهاتف من يديها ....طيب ياسليم انا جايلك بسرعه ولما اجى ابقى افهم كل حاجه 

ماجده بلهفه..  خدنى عند بنتى انا عايزه اشوفها  بالله عليك 

مراد بجديه ...حاضر 

انتهى البارت 

عاااا وقد بدا العد العكسى للروايه 😔😔😭😭

ذهب كلا من مراد وماجده والحج محمد الى المستشفى بينما تبقت امينه فى البيت وانتظرت مريم  قدوم مصطفى كى ياتى معها  وسالو فى الاستقبال عن حياه واخبرتهم مواظفه الاستقبال عن المكان ..

صعد كلهما اليهم لمح مراد سليم فهرول اليه وهرول خلفه الحج محمد وماجده  

مراد .....بنتى فين ؟؟ وايه اللى حصلها ؟؟

خرج الدكتور فالتفت اليه الموجدين ووجه الدكتور كلامه لسليم ...زى ما قولتلك لازم تتنقل المصحه فاسرع وقت انا هرتب مع الدكتور وهنقلها ولما حلتها تتحسن هنبلغ البوليس لان حالتها متسمحش دلوقت ..

مراد باستغراب ....ليه هى بنتى مالها ؟؟

الدكتور ....طيب استاذن انا اكمل الاجراءت وهما ويقولك اللى حصل 

وبعد رحيل الدكتور التفت مراد الى سليم ....بنتِ مالها ياسليم ؟؟وجاسر فين يعنى مش موجود ؟؟

اخفضت منيره راسها ارضاً بينما اغمض سليم عينه بالألم فبماذا سوف يجيبه ؟؟ كيف يخبره بالمصائب التى حلت على ابنته ؟؟

مراد بريبة ....فى ايه يابنى مالها بنتِ قالقتنى 

فتح سليم عينه ونظف حلقه ....حياه للاسف ياعمى بقت مدمنه ومتعرضه لتعذيب بدنى 

شهقت ماجده بفزع، وترجع مراد بجسده للخلف بينما جلس الحج محمد على الكرسى المجاور له 

ماجده ....ااااه يوجع قلبى عليكى يابنتي كانا عملنا ايه علشان يحصل معانا ده كله ده عايشين كفين خيرا شرنا "اللهم لا اعتراض على حكمك وقضائك "


اختفى سليم عن اعينهم وقام بمهاتفة جاسر ...

سليم ...اطلع بسرعة علشان عمك بيسال عليك 

كاد جاسر ان يرد لولا اغلاق سليم الخط بوجهُ 

زفر جاسر ونزل من عربيته وصعد اليهم لمحت ماجده قدوم جاسر 

فتقدمت ماجده من جاسر ...شوفت اللى حصل مع حياه يا جاسر دمرو بنتى دمروها وارتمت بين احضانه 

اغلق  جاسر عينه بالالم وندم ...وما هى الا دقائق ورفع يده واحتضانها 

جاسر بصوت يغلفه الحزن....ان شاء الله هتخف وتقوم بالسلامه وخلى املك فى ربنا كبير

نظر اليه كلا من منيره وسليم بازدراء واستهزاء

مراد بتواعد .... انا يسحتل ارحم اللى عمل فيها كده بس هى تقوم بالسلامه 

ابتلع جاسر ريقه بتوتر ....طبعا 

جاء الدكتور ومعه العديد من الممرضين والترولى ودخلو الى غرفه حياه وتم وضعها عليه لنقلها الى غرفه خاصه لتباشر قرص العلاج وبعد الانتهاء من تهيئه حياه وما ان خرجو بها من تلك الغرفة ورائوها 

جرت ماجده عليها وادمعت عيناها على هيئه ابنتها بينما اعتصر مراد عيناها وكور قبضه يده واتت مريم ومصطفى فى تلك اللحظه وراوها فشهقت مريم بفزع وجحظت عيناها على حال رفيقه دربها وأختها بينما احتضانها مصطفى والتفت سليم الى المكان التى تقف به مريم ووجدها دفنت وجهها فى صدر مصطفى 

ظل يطلعها بحزن الى ان دق هاتفه ..

سليم ....السلام عليكم 

حسين ....وعليكم السلام انت فين ياسليم 

سليم ....انا فى المستشفى خير فى ايه 

حسين .....لية خير فى حاجه 

سليم بجديه ....لا مافيش متشغلش بالك انت خير فى جديد 

حسين ....اااه انا برن علشان اقولك ان العمليه هتم النهارده الساعه 3 الفجر فى المخازن فى شركتك 

سليم بتواعد وعيناه قد احتدت ...ان شاء الله 3 بالدقيقه هكون هناك  

***************************

امسك حازم هاتفه لكى يطمن على جاسر فهو لم يره منذ مده ولم يعد ياتى الى الشركه 

انتظر حازم على الهاتف وما هى الا دقائق معدوده واتى صوته من الناحيه الاخرى 

جاسر بعد ان ابتعد عن الموجدين ...السلام عليكم 

حازم ...وعليكم السلام ...ايه يا ابنى فينك وفين ارضيك 

تنهد جاسر ثم تحدث ..... انا فى المستشفى ..

حازم بقلق وقد عقد حاجبيه ....ليه خير فى ايه ؟؟

جاسر ....حياه محجوزه هناك 

حازم .....ليه مالها حياه 

جاسر بعصبيه ....حازم 

حازم ....خلاص اسف مالها المدم حياه.. ثم اكمل بريبه ثوانى بس اوعى تقول انك نفذت اللى فى دماغك وعملت اللى قولتلى عليه  

جاسر باسف ....ايوه نفذت ويارتنى متهببت 

حازم بصدمه ....الله يحرقك ياجاسر ايه اللى هببته ده شكلك قدمها هيبقى ايه ..دى مستحيل تسمحك على اللى عملته 

جاسر ....والله مناقصة ياحازم انا فيا اللى مكفينى وزياده 

حازم وقد احس بمعانه صديقه وحاول التخفيف عنه ....طيب اهدى انت وكل حاجه وليها حل المهم انت فى انهى مستشفى علشان اجيالك 

جاسر .....فى*****

حازم وهو ياخذ جاكته ومفاتيحه ...طيب تمام انا جيالك مسافه السكه وبعد ان انهى حازم مكالمته خرج من مكتبه 

جوانا ....حازم بيه حضرتك لواين رايح نحن عنا اجتماع كمان نص ساعه 

حازم بحزم ...الغى اى اجتماعات او مقابلات النهارده وتركها وغادر 

تنهدت بقلق جوانا وجلست .... ياترا شو اللى صاير معه يى وانا ليش مهتمه كل هاالقد ،،وزفرت واكملت ما امرها به 

اتى سليم بعد انتهى مكالمته مع حسين 

سليم وقد عقد حاجبيه ...جاسر راح فين 

منيره بعد ان رفعت راسها ...اهو جى وراك 

التفت سليم الى وراء ورمقه بحنق ونظر امامه مره اخرى ،،زفر جاسر واتخذ جانب 

امسكت كلا من منيره وماجده المصاحف وظلو يرتلون ايات الله لعلها تخخفف من الالم التى اعتلت صدورهم ويدعون الله فى سرهم ان يشفى ابنتهم والوقت يمر ببطى شديد 

وصل حازم الى المستشفى وصعد الى جاسر 

حازم .....خير يا جماعه فى ايه ووالمدام حياه اخبارها ايه دلوقت؟؟

سليم ...هى دلوقت فى المصحه اتحجزت هناك 

رمق حازم صديقه بنظرت معاتبه ...ربنا يقومهالك بالسلامه ياصحبى

جاسر بمراره .....اللهم امين ،،وضحك سليم بسخريه لازعه وانتبهى له جاسر 

ظل حازم ينقل بصره بينهم ومال  على جاسر ....هما عرفو ولا ايه ؟؟

جاسر بعد ان ابتلع غصه بحلقه ....سليم وماما عرفو 

حازم ....استر يارب 


**************************

فى احد المخازن فى شركه الالفى 

حسان ....بقا بتخونا يا كلب وتشتغل لحسابهم دفعولك كام علشان تشتغل معهم 

كامل ...ياحسان بيه انا مشتغلتش معهم 

صفعه حسان وركله بقدمه ...اخرس انت كمان هتكذب ،،اذا كان هما وعدوك انهم يخرجوك من السجن انا بقى  اوعدك انى هخرجك من الدنيا كلها 

انحنى كامل الى رجل حسان ....لا لا ابوسك رجالك ياحسان بيه انا عندى عيال وعايز اربيهم انا هحكيالك كل حاجه ،،هما والله اللى جولى واتفقو معايا انى اعرفه امتى معاد تسليم الشحنه الاولى مقابل انهم يطلعونى شاهد ملك من القضيه 

هبط حسان لمستواه وامسكه من شعره .....ودول مين دول بالظبط 

كامل ....سليم بيه ومعه ظابط تقريبا اسمه حسين 

مسح حسان حانب فمه وتتطلع امامه بنظرت يشوبها الغموض  ....اممم يعنى سليم بيلعب معانا ثم نفض حسان قدمه من بين يده ...وانت صدقتهم وخنتنى قام بتاشير للحراس  ...ربوه بس اوعو تقتالو انا عايزه يتسو على نار هاديه يتمنى الموت ولا يطلوش وده عقاب اللى يفكر يخون حسان الشرقاوى يا كلب وتركهم وغادر 

فى عربيته امسك بهاتفه واتاهُ الرد من الجانب الاخر 

حسان .....جان بيه معاد التسليم هيتغير 

جان ...ليش حسان شو صار ؟؟

حسان ...واحد من الكلب عرف الشرطه معاد التسليم 

جان .....امممم طيب تمام انك عرفت قبل ما كنا وقعنا بالفخ ..

حسان ....طيب هو معاد التسليم  هيكون امتى ؟؟

جان بعد تفكير ....راح يكون عالساعه 12 بدل 3 

حسان بايجاز ....تمام 

***************************

فى المستشفى سمح الطبيب للجميع بالدخول الى غرفه حياه 

فاقت من نومها وجدت الجميع حولها جابت كل من بالغرفة بعينها ببطئ وكانها تسترجع ملامحهم تقدمت منها ماجده واحتضانتها 

ماجده بلهفه ....حياه حبيتى انت عامله ايه؟؟ دلوقت وقامت باحتضان وجهها ...مالك ياحياه فى ايه ؟؟

تتطلعت حياه باتجاه جاسر بزعر وعيناها تفيض بالخوف ....

مراد بتساؤل ....مالك ياحياه فى ايه ؟وخايفه كده ليه ؟

نظر اليها سليم وجدها تنظر الى جاسر فرمقه بتحزير واشار له كى يخرج 

احس جاسر بواخذه فى قلبه ....طيب انا طالع اجيب حاجه من بره وخرج 

بعد خروج جاسر لانت ملامح حياه واحتضنت والدتها وجاء مراد ايضاً واحتضانها وماهى الا دقائق معدوده وتشجنت ملامح حياه مره أخرى وبدات نوبات الصرع معها مره اخرى وقامت بدفع والديها ودفعت والاشياء التى على الطاوله وصرخت بوجههم ....انا عايزه الحقنه وقامت بوضع يديها على راسها وكانها بفعلاتها هذه تخفف من الالم راسها 

حياه برجاء وقد بتدات تثار مره اخرى ....ابوس ايديكم حد يريحنى 

هرول سليم الى الخارج ليجلب الدكتور ووقف جاسر امام الباب ينظر له ويتالم لاجله ولاجل ما واصلها اليه 

جاء الدكتور الى الغرفه وجدها منهره وتقوم بدفع كل الاشياء التى بجانبها...

الدكتور ....اهدى يا انسه حياه انت لازم تساعدينا علشان تخفى 

حياه وهى تنظر الى ابيها برجاء ...بابا قوله انا مش عوزه  

اتعالج ومع كل مره يعّالى صوتها قوله مش عوزه اتعالج قوله يدينى الحقنه بالله عليك لتقوله 

وقف مراد يرمق طفلته بنظرت متالمه على حالها وهبطت دموعه هو وكل من بالغرفه 

الدكتور برجاء ....لو سمحتو كل اللى هنا يطلع برا بسرعه 

حياه ....لا انا عايزه الحقنه حرام عليكو بقا حسو بيا 

الدكتور ...قولت كله يطلع برا 

ما كاد ان يخرج كل من بالغرفه حتى سمعو صوت ارتضم جسد حياه بالارض سقطت فاقده للوعى الفت الكل على ذلك الصوت وهرولت ماجده مسرعه اليها وقامت باحتضانها ...

الدكتور ....قولت تتطلعو برا واشار الى الممرضة طلعيهم برا 

الممرضه ...اسمعو الكلام ياجماعه واطلعو خالى الدكتور يشوف شغله 

احتضان مراد ماجده واخذها ...يلا ياماجده خلى الدكتور يشوف شغلها 

قامت ماجده من جانب ابنتها ورمقته بنظره اخيره وخرجت وبعد خروج الجميع قامت اللمرضات بمعاونه الدكتور على نقل حياه الى السرير واعطها العديد من الابر وتركها نائمه وخرج 

بمجرد خروج الدكتور هرولت ماجده باتجاه ....بنتى هتفوق امتى وهتخف 

الدكتور .. ان شاء الله قريب هتخف بس هى تمشى على العلاج المساله مسألة وقت خلى املك بربنا كبير 

رفعت ماجده يديها تنجو ربها ...يارب ساعدنا 

نزلت دموع مريم بصمت فلمحها سليم واحس بوخذه فى قلبه فهو يريد ان يزيل تلك اللالى بيده يريد ان يضمها الى صدره يريد ان يوسيها ويهدا من روعها  ولكنه تذكر انها لاتحق له فاغمض عيناه بالالم وماهى الاثوانى وفتح عيناه وجدها بين احضان مصطفى يفعل معها مايريد ان يفعله ظلت نظرته مصوبه بإتجاها بحزن حتى لحظته والدته ،،فجاءت اليه ربتت على كتفه ...بتحبها ؟

تنهد سليم ...مش من حقى 

منيره برازنه ...اما انت عارف كده ليه بتعلق نفسك 

سليم بصوت يشوبه الحزن ومازالت عيناه مرتكزه عليها ....مش بايدى هو اللى اختار يفضل متعذب وقام بالاشاره على قلبه 

علمت منيره معانا ابنها الكبير ...ربنا يطمنك يابنى ويطلعه من قلبك

تنهد سليم فى سره ....عمرها ما هتتطلع ولا هيجى غيرها 

سليم بعد ان ابعد نظره عنها ....طيب ان همشى دلوقت لان عندى شغل مهم ولو احتجتو حاجه رنى عليا 

منيره .....ماشى رواح اللهى يريح قلبك ويطمنك 

سليم بعد ان قبل يديها ...يارب

***************************

ذهبت كرستين وحسان وجان الى ذلك المكان الذى سيتم به تسليم المخدرات 

جان ...البضاعه اهى واين اللفلوس 

جاء الطرف الخر وقام بفحص البضاعه .....تمام قوى وادى الفلوس 

اخذت كرستين الفلوس وقامت بمعينها وبعد عده دقائق تحدثت كرستين ...تمام مسيو جان الفلوس مظبوطه 

الطرف الاخر ....انبسط بالعمل معك مسيو جان واتمنى انها تتكرر تانى 

جان ...اكيد راح تكرر 

وقام كل منهم بمصفاحه الاخر 

الطرف الاخر ....طيب احنا ماشين 

جان ....اكيد اتفضلو 

خرج تلك الأشخاص وتبقى جان ومعونيه 

جان ...مبروك على الصقفه حسان 

حسان .....مبروك عليك انت كمان مسيو جان 

جان بتساؤل .... وينو لهاد الرجل اللى خانا وبلغ عنا؟

حسان ...وحضرتك عايزه ليه ؟

جان ....راح اسلم عليه 

استغرب حسان من غموض جان واشار الى احج الحراس وابلاغه بان ياتى بذلك الرجل ....

جاء الحارس بكامل ..

جان ....هاد هو 

اوم له حسان دليلا على موافقته على كلامه 

اخرج جان مسدسه من شنطته وسحب الزناد واطلق الرصاصه فجاء فى راسه وانتقل كامل الى ربه 

جان ....الخاين ما بيستحق غير هيك وهاد راح يكون عبره لكل زمايله ولملم اشيائه وخرج من ذلك المكان وخرجت خلفه كرستين وحسان والحراس

فى ذلك الوقت كان سليم مع القوات يستعدونا للذهاب الى مخازن الشركه وما انتهو حتى صعدو الى السيارات ورحلو 

بعد رحيل جان بنصف ساعه اتت الشرطه وقام حسين بتوزيع القوات فى جميع انحاء المكان ،، بينما جان جالس يحتفل بنجاحه مع اصدقائه كان القوات اتت الى حسين واخبرته انهم لم يجدو شئ سوا الجثه وماهى سوا جثت كامل دخلت القوات الى الغرفه التى واقف بها سليم وحسين وبها ايضاً جثه كامل 

سليم بانفعال ....والد ال****اكيد عرفو منه علشان كده قتلوه 

حسين ...اهدى يا سليم الانفعال مش هيفيد بحاجه هما قدرو يهربو المره دى لكن المره الجايه مش هيقدرو 

سليم بتواعد ....ورحمه ابويا لادفعك التمن غالى ياحسان ال 

وقطع مواصله حديثه صوت هاتفه 

رد سليم على هاتفه 

حسان ببرود ....ازيك ياسليم ياترا اخبارك ايه واخبار الهديه اللى سبنهالك ايه 

سليم .....حسان مش كده 

حسان .....ماانت بتفهم اهو 

سليم باستفزاز ....لا ده انا اعجبك قوى 

حسان ....من نحيه انك تعجبنى فانت عجبنى من زمان قوى بس ايه رايك فى المفجاه اللى عملتهالك 

ضحك سليم بسخريه بنما اكمل حسان ....انت فاكر لما تتذكا مش هعرف ،،يوم متلعب العب مع اللى قدك بلاش اللى اكبر منك علشان متتلسعش يا سولم 

سليم ....انت حد قالك انى مش قدك ومصيرك هتقع فى ايدى وسعتها مش هرحمك على كل مر دوقتهولنا 

ضحك حسان باستهزاء ...وانا مستنيك فى الجيم اللى جاى هرد لاك واغلق الهاتف 

قام سليم بتحطيم الهاتف فى الحائط وضع حسين يده على كتفه اللى احنا فيه مش محتاج عصبيه حالص عايز اعصاب برده علشان تعرف تتعامل العصبيه مش هتحل حاجه 

تنهد سليم وخرج وتركهم ظل يحوم بسيارته فى الشوارع لايعرف ماذا يفعل فهو تسبب بموت روح الان .

***************************

تتوالى الايام على وجود حياه فى المستشفى وقد بدات تتعفى تماماً 

جالس بجانبها منيره ومريم وماجده بينما يجلس على الاريكه التى بالغرفه مراد والحج محمد 

دخل الدكتور لكى يطمئن عليها 

الدكتور بعد ان فحصها  ....لا ده احنا بقينا عال العال اهو .

ابتسمت حياه بخفه ....الحمد لله

الدكتور بتحذير ....اهم حاجه ناخد الادويه ونهتم بصحتنا وان شاء الله هتبقى احسن من الاول وكل حاجه هتتصلح 

حياه بنبره يغلفة الحزن ..يريت ينفع يتصلح 

الدكتور ...متقلقيش ان شاءالله خير وبعد قام بقياس الضغط لها 

فى ذلك الوقت خرجت ماجده الى جاسر 

ماجده ....ايه يا حبيبى مش هتتدخل تتطمن على مراتك من ساعه ما جات وانت مدخلتلهاش غير مره واحده 

جاسر بارتباك ...هدخلها يا امى حاضر 

دخلت ماجده وهى ممسكه بيد جاسر 

الدكتور... انتى خلاص بقيتى تمام اقدر ابلغ الشرطه علشان يخدو اقولك فى اللى عمل معكى كده 

ماجده ....جاسر جيه علشان يطمن عليكى 

رفعت حياه وجهها والتقت نظرتهم وجدتهُ ينظر اليها بندم واسف وهى تنظر اليه بخوف فضغطت منيره على يديها كى تطنها 

ماجده ...طيب ياجماعه نسيبهم مع بعض يتكلمو شويه 

انتفضت حياه بزعر من كونها سوف تبقى معه بمكان واحد ضغطت منيره على يدها مره اخرى كى تتطمأنها نظرت حياه الى منيره فحثتها منيره على الموافقه 

خرج كل من بالغرفه وتركوهم بمفردهم 

بمجرد خروج الجميع تقدم جاسر من حياه 

حياه بخوف ..اوعى تقرب منى اقف مكانك 

جاسر باسف .....حياه انا 

قطعته حياه بحده ...اخرس متجبش اسمى على لسانك و مش عايزه اسمع صوتك نهائى 

جاسر بندم ....انا بجد اسف 

حياه باستهزاء ....اسف اسف على ايه ولا ايه بالظبط ثم اكملت بوجع  اسف على الاهانه ،،ولا على الضرب،،ولا انا خايتنى مدمنه 

جاسر ...انا مستعد اعمل اى حاجه علشان تسمحينى 

حياه بحده ....ومين قالك انى هسمحك اصلاً ومن هنا ورايح مش عايزه اشوف خالص 

جاسر  ....حياه 

حياه بانفعال....قولتلك متنطقش اسمعى على لسانك 

جاسر ....طيب متنفعليش وانا مستعد اعمل اى حاجه تطلبيها 

حياه باستهزاء....ده على اساس انك خايف عليا ثم تنهدت واكملت انت مستعد تعمل اى حاجه فعلا 

جاسر بايجاب ...طبعا 

تنهدت حياه واكملت والالم يعتصر قلبها على تلك النبته التى احتلت قلبها من ناحيته برغم ما فعله بها فهى تحبه ....طلقنى ياجاسر خلينا نرتاح 

تصنم جاسر بمكانه فهو مستعد فعلا ان يفعل اى شئ عدا هذا 

حياه ....مالك تنحت ليه بقولك طلقنى وخليك عند كلمتك 

جاسر بجمود ....بي انا فعلا عند كلمتى لكن طلق مش هطلق انت ملك جاسر الالفى بس 

حياه ....يعنى ايه هو غصب 

جاسر بايجاب ....ايوه غصب ياحياه هيفضل مصيرك مربوط بمصير جاسر الالفى ومافيش قوه على الارض هتحل المصير ده غير الموت 

انتهى البارت 

سلام


الفصل الخامس عشر 

وكل الاشياء معرضه للحظه ضعف ،،حتى الورود ايضًا تداعبها الرياح ثم يصفعها المطر ولكن بدلاً من ان تضعف  يفوح عطرها الجميل ويُزهر المكان ،،وهكذا الانسان يتملكهُ ضَّعفهُ فمنهم من يِضعف معهُ ومنهم يمثل نقطه القوه لهُ وبدايه المسار الجديد .


حياه وقد اغتظت من نبرته معها ....يعنى ايه هو غصب؟؟

جاسر ببرود ومحاوله جمح غضبه ...ايوه ياحياه غصب انتِ ملك جاسر الالفى وبس وهيفضل مصيرك مربوط بمصير جاسر الالفى ومافيش قوه على الارض هتفك المصير ده غير الموت 

حياه بغضب فهو الى الان يفرض قرارته ونفسه عليها  هى لا نتكر انها أحبته ولكنها لاتريد مثل هذا الحب حب يدمى قلبها ويدعث على كرمتها وكانها لعبه يجوز إصلاحها فى اى وقت  ...يعنى ايه هو ده ؟؟

اخذته قدمة بإتجاها حتى جلس على السرير بجانبها ،،ارتعدت حياه وانكمشت على نفسها ،،يينما هو نظرته مصوبه عليها وبحركات مدروسه احتضان وجهها بين كفيه  وقد تقرب منها بدرجه كبيره  ثم تابع بهدوء ....يعنى انا متمسك بيكِ لابعد حد ومستحيل انى اسيبك ابداً الا على جثتى ان ضعفت مره قدم شيطانى لكن مستحيل اضعف مره تانيه واتخلى عنك  

نظرت حياه اليه لعده ثوانى ثم زفرت ....ده على اساس ايه ثم اكملت باستهزاء يمكن بتحبنى وانا مش واخده بالى وله اقولك يمكن نوى تكمل انتقامك وتدمرنى زياده صح مش كده 

جاسر بهدوء وقد تجاهل استهزائها .....على ما اعتقد مش هتفرق معكى سوا كانت بحبك او لا كل اللى انا عايزه انك تفضلى جنبى وبس وكلمه طلاق مش عايز اسمعها تانى 

نفضت حياه يده بمنتهى القوة ...ده على اساس انى هبله وممكن اكمل مع واحد زيك او اسمع كلامك الخايب ده 

جاسر وقد تحرك من جانبها وتحدث بثقه...تؤتؤ هتسمعى كلامى وهخليكى انت اللى تتنمى انك تكملى معايا .

حياه بشجاعة .....انت مش بتفهم ولا  شارب حاجه يابنى ؟ بقولك طلقنى 

جاسر بحده وقد احتدت عيناه ...قولتلك متقوليش الكلمه دى تانى تشليها من قموسك نهائى فهمه 

حياه برفعه حاجب ....انت بتتحدانى يابن الالفى 

جاسر بهدوء ....سميها زى ما انتِ عايزه عايزه تسميها تحدى ،،اوحتى غصب برحتك 

حياه بغموض ....يبقى انت اللى جانيت على نفسك انا كانت هخلص الموضوع بينى وبينك بهدوء لكن انت مُصر يبقى تستحمل ..

جاسر ...من ناحية هستحمل فانا علشان خطرك ممكن استحمل اى حاجه فى الدنيا غير أنك تبعدى عنى 

ما ان انتهى جاسر من كلمته حتى دق الطبيب باب الغرفه ودخل  ومعه رجلان من رجال الشرطه وهما من يمسكان قضيه اختطاف حياه وبعد ان جلسو 

احد الضباط .... باستاذنك ياجاسر باشا  تتفضل بره علشان نعرف نشوف شغلنا 

جاسر بارتباك ...اكيد ثم رمق حياه بنظره اخيره وخرج من الغرفة 

الضابط....اخبارك أيه النهاردة ياأنسه حياه..؟

حياه باتزان ....انا تمام الحمد لله 

الضابظ ...طيب الحمد لله ..انتِ طبعًا عارفه احنا جاين هنا ليه 

حياة بهدوء ...ايوه 

الضابط....طيب تمام اتمنى انك تتعونى معانا علشان نقدر نجابلك حقك ..اؤمت حياه براسها دليلاً على موافقتها ..ثم اشار الضابط للمحضر الذى اتى  معه 

الضابط..افتح يابنى المحضر ووجه سؤاله لحياة .. اسمك ،،وسنك ،، وعنوانك 

حياه ....الاسم ...حياه مراد احمد الاسيواطى ،،السن 24 سنه ،،العنوان فيلا مراد الاسيواطى شارع ****

الضابط .... ممكن تقوليلنا خلال الفتره اللى كانتِ مخطوفه فيها ايه اللى حصل معكى بالظبط وازا كانتِ  قدرتتِ  تتعرفِ على حد من الناس اللى خطفوكِ او اى اشاره اوعلامه تتدل ...

زفرت حياه ثم قاطعت الضابط ....من غير متكمل حضرتك انا هحكى على كل حاجه حصلت بالظبط...

***************************

فتحت المصحف لاول مره منذ تسع سنوات من بعدها عن ربها قررت التقرب من جديد ،،قررت ان  تحيا حياه جديده بميلاد جديد ،،قررت ان يكون ضعفها هو النقطه التى ستمتد منها القوه من الان وصاعد ،،تتخطى بل تكسر حاجز خوفها فتحت على الايه التى ارتعش لها سائر بدنها ولكنها مع المواصله اطمئنت وارتحت فالقران رمم جدار قلبها الذي كسرته دوامه الحياه اعد تنظيم نبضات قلبها التى كادت ان تختنق .

قال تعالى: ﴿ وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا * يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا * إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا * وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا ﴾ [الفرقان: 68 - 71].

ظلت تعيد فى هذه الايه اكثر من   مره فى تدبر ويرتعش لها سائر بدانها وتتعالى نبضت قلبها فى كل مره ودموعها تنهمر بغزاره على وجهها ختى دخل عليها الحج صلاح ووجدها على حالتها هذه 

جث صلاح بجانبها وربت على كتفها ....مالك يا صباح فى أيه ؟

صباح ...ابداً ياحج مافيش ده انا بس كانت بقراء شويه قراءن والايات اثرت فيا قوى اول مره اقرا بتدبر كده 

ربت صلاح على كتفها مره اخرى ...ربنا يجعلك دايما من الخشعين لذكره 

امسكت صباح كفه بين يديها ....اللهم امين يارب وميحرمنيش منك ولا من دعواتك ليا 

احتواه صلاح بين احضانه ....يارب بينما صباح اقسمت ان تنهى ذلك العذب الذى تحيى به قررت فى نفسها ان تذهب اليه فى صباح غد كى تجلب منه تلك الصور التى يهددها بها وتنهى المسألة ...

***************************

فى غرفه جان فى الفندق 

كرستين بساؤل ....امتى فينا نبلش بالعمليه التانيه دادى ؟؟

جان .... كمان يومين كرستين لما تهدا عيون الشرطه من علينا 

كرستين ....مانى مرتاحه لهى العمليه ابداً حاسه انو راح يصير فيها شئ مانو منيح ابدا 

جان ....لا تقلئيى حبيبتى طول ما انا جانبك..

كرستين وقد احتضنته ...مستحيل دادى اقلئى طول ماانت معِ


**************************

استيقظت من نومها على صوت سعال والدتها فالتفتت بجانبها وجدتها لا تقوى على اخذ انفساها 

مرام بقلق ...ماما فى ايه ؟؟

والدتها وهى تلتقطت انفاسها بصعوبه ...مش قادره اخد نفسى يابنتِ 

جلبت مرام كوب الماء الذى بجانبها واعطتهُ لها بلهفه ...طيب امسكِ اشربِ مياه 

اخذت والدتها منها كوب الماء وارتشفت منه عده رشفات ثم اعطته لها 

مرام ... عمله ايه دلوقت ؟؟

-الحمد لله احسن شويه 

نظرت اليها وجدت وجهها شاحب للغايه 

مرام ...طيب اتاحِ انتِ على اما ارن على الدكتور بتاعك

والدتها بهون ... يابنتى مافيش داعى 

امسكت مرام هاتفها وهاتفة الدكتور وما هى الا نصف ساعه واتِ الدكتور ودق الجرس 

مرام ...اهلاً وسهلاً يادكتور اتفضل 

الدكتور ...شكراً هى فين والدتك 

مرام ...فى الاوضه جواه اتفضل وتقدمت مرام فى اتجاه الغرفة وتقدم خلفها الدكتور وقام بفحص والدتها .

مرام ....خير يادكتور 

الدكتور باسف ....للأسف حاله والدتك ادهورت على الاخر ولازم تتحجز فى المستشفى علشان يعملولها الفحوصات اللازمه .

مرام وقد لمعت عيناها بالدموع ...ليه هى عندها ايه بالظبط 

الدكتور ....حاله القلب اتدهورت جامد واحتمال يكون عندها انسداد فى الشريان التاجى 

شهقت مرام بفزع ....انسداد 

الدكتور محاولة ان يطمئنها ....متخفيش ان بقول احتمال مش اكيد وده اللى هيبان معانا فى الفحوصات اللى هنعملها علشان كده بقول ان الافضل ليها انها تتنقل المستشفى علشان تبقى تحت الملاحظه 

مرام بتساؤل ....طيب احنا ممكن ننقلها دلوقت 

الدكتور ....مافيش مانع انا هخليهم يبعتو الاسعاف فوراً 

مرام ....انا مش عارفه اشكر حضرتك ازى 

الدكتور ..لا شكر الا على واجب وانتِ زى بنتِ 

واتت الاسعاف وتم نقل والده مرام الى نفس المستشفى التى توجد بها حياه ...

**************************

 استغرب الضابط من رد حياه المفاجأ الذى دهمته وقرر الاستماع اليها 

قصت حياه لضابط ماحدث معها بالتفصيل 

وجه الضابط سؤاله لها مره اخرى ....طيب مقتدرتيش تتعرفى على خطفك

حياه بعد ان تنهدت واغمضت عيناها فهى لاتقوى على نطق اسمه...اللى خطفنى هو ثم صمتت

حثها الضابط مره اخرى ...ها اتكلمى خالينا نقدر نساعدك 

حياه بعد ان ابتلعت غصه فى حلقها واحست بانتفاضت قلبها ....اللى خطفنى جاسر الالفى 

لم يستوعب الضابط ما تفوهت به حياه الان فحثها على تكرار ما قلته مره اخرى ...ممكن تعيدى اللى قولتيه مره تانيه 

حياه ....جاسر الالفى جوزى هو اللى عمل كده 

الضابط بدهشه ممزوجه باستغراب ....جاسر جوزك طيب ليه 

حياه بعد ان اغلقت عيناها بالألم ثم تابعت  ...علشان ينتقم لابوه ده كله اللى اعرفه ولوسمحت كفايه كده 

الضابط ....يعنى انتِ بتاكدى ان جوزك اللى هو نفسه جاسر هو اللى عمل كده 

حياه ....قولت ايوة وياريت كفايا بقا ...

تدخل الدكتور المتابع لحالتها ....لوسمحت كفايه كده علشان مياثرش على نفسيتها وترجع تنتكس تانى 

الضابط وهو يوجه كلامه للمحضر...اكتب يا ابنى قرار نحن حضره الرائد ** باستعاء المدعو جاسر الالفى للتحقيق معه واخذ أقواله وقفل المحضر فى ساعته وتاريخه 

الضابظ ... انا بشكراً جداً على تعونك معانا 

حياه بصوت يكاد لا يسمع ....العفو 

خرج الضابط من غرفة حياه واتجه ناحيه جاسر 

الضابط .... جاسر باشا اتفضل معانا 

مراد بتساؤل ...يتفضل معكو فين وليه 

الضابط بجديه....جاسر باشا متهم فى قضيه خطف حياه مراته وهو المسئول عن الحالة اللى وصلت ليها 

شهق كل الموجدين فى فزع عدا منيره وسليم،، بينما جحظت عين مراد وامسك مراد تلبيب قميص جاسر ....يعنى انت اللى عملت فى بنتِ كده 

اغمض جاسر عيناه بالألم بينما ازاح الضابط يد مراد الممسكه بجاسر ...

الضابط برجاء .... بعد اذنك يامراد بيه خالى القانون هو اللى يتخذ قراره 

واخذ الضابط جاسر وذهبو الى المركز بينما وصعت منيره راسها بين كفيها ،،وتسمرت كلا من مريم وماجده فى مكانهم غير مستوعبين ما حدث 

**************************

ذهبت الى الشقة التى شاهدت على اقزار ايام حياتها تلك الايام التى لوثت شرفها ،،دست المفتاح الذى معها فى الباب ودخلت بقلب جامد فهى تعلم انه ليس بداخل الان .

اخذت تفتش هنا وهناك وفى كل مكان لم تجد شئ ،،وقعت عيناها على تلك الغرفه   التى لم يسمح لها بالدخول اليها حتى فى يوم قرارت الدخول كشفها وكان سيموتها بيده تقدمت نحوها بخطوت بطيئة حتى وقفت امامها مباشرةٍ أخذت يديها تعمل على الاكره بآليه حتى فتحتها ،، اشعلت الضوء وجابت بعيناها الغرفه بإكملها حتى وجدت الصور التى على الحائط فشهقت بفزع ووضعت يديها على فهمه ،،حيث انها وجدت العديد من الصور لاهلها ومنهم صور موجود عليها علمت اكس وماهى الا صور اخيها أمين وابنه أحمد ووجدت ايضا صوراً لاخيها مراد والعديد من الصور الاخرى لانسانا من عائلتها لا تعرفهم ،،فعلمت ان منا كان يحكى عنهم وهو مائم بين احضانها ما هى الا عائلاتها وهى كانت تستمتع بما يقصه عليها فيالسخريه القدر  

اكانت تساعده فى القضاء على اخوتها نزلت دموعها خلى خديها فهى الان مجرمه ايضًا فى حق اهلها خرجت من تضارب افكارها على صوت الباب الذى بالخارج يفتح فقامت باغلاق الضوء واغلقت الباب ايضًا بخفه حتى لايسمع صوتها ..

دخل الشقة وقام برمى المفاتيح على الطاوله وارح ظهره على الاريكه التى بالصاله وأغلق عيناه حتى كاد النوم يداعب جفونه عندما رن هاتفه افتح عينه وقام بفرقها بيده وامسك هاتفه كى يجيب 

حسان ....الو ايوه ياكرستين 

كرستين ....اي حسان الشحنه راح تتسلم بعد بكرا فى نفس المكان 

حسان ....يعنى خلاص الشحنه هتتسلم بعد بكرة فى نفس المكان وبعدها ترجعو 

كرستين ....تقريبا مسيو جان راح ينفذ عمليه تانيه غير دى 

حسان ....طيب تمام 

كرستين بصوت انثوى ناعم ....حسان انا اكتير اشتئتلك انت مانك مشتئلى 

حسان ...اكيد طبعاً مشتقلك وعلشان اثبتالك انا هدخل اغير هدومى واجيالك 

كرستين بمياعه ...وانا نطرتك يابيبى 

واغلقت الهاتف 

سمعت صباح كل الحديث الدائر وقررت الانتقام منه وعلى مافعلة بعائلتها  

***************************

فى السجن وصل سليم معه المحامى وايضًا حازم بعد ان اخبرتهم منيره 

فى غرفه وكيل النيابه 

دق الشويش الباب وادخل جاسر 

وكيل النيابه ...اتفضل ياجاسر باشا وبعد ان جلس جاسر 

وكيل النيابه ...اسمك وسنك وعنوانك 

جاسر ....جاسر نصار محمود الالفى ،،السن 30 سنه ،،العنوان قصر الالفى شارع ***

كاد وكيل النيابه ان يساله لولا دق الباب ومقاطعته 

دخل الشويش واعطى للوكيل الكارت نظره له وبعدها ...خليه يتفضل يابنى 

دخل المحامى الى الغرفه وعرف نفسه 

المحامى ...احمد النجار محامى جاسر باشا وحاضر معه 

وكيل النيابه ...غنى عن التعريف طبعا اتفضل 

جالس المحامى وعاود الوكيل النظر الى جاسر مره اخرى 

وكيل النيابه ...جاسر نصار ايه اقولك فى التهم المنسوبه ليك من قبل حياه مراد زوجتك 

وفر جاسر ولم ينطق باى كلمه 

وكيل النيابه انتزره لعده دقائق ...جاسر باشا سكوتك مش هيحل حاجه ولا هيحسن موقفك انت لازم تتكلم مينفعش كده 

كاد المحامى ان يتكلم بدلا منه حتى قطعه جاسر بجديه ..كل التهم اللى موجهها ليا صح 

انصدمت المحامى وقام بوضع يده على خفونه فياليا غبائك ياجاسر 

وكيل النيابه ....يعنى افهم من حضرتك انك بتاكد التهم عليك 

اوما جاسر براسه دون ان يتفوه باى كلمه 

وكيل النيابه ...اكتب يابنى قرارنا نحن وكيل النيابه **بحبس المتهم جاسر نصار الشهير بجاسر الالفى 15 يوماً على ذمه التحقيق 

خرج المحامى وهرول اليه سليم سليم بتساؤل ....ايه اللى حصل 


المحامى باسف امرو بحبسه 15 يوم على ذمه القضيه لازم نقنع مراته انها تتنزل لان اخوك اعترف على نفسه 

خرج جاسر وقد وضعت بيده الكلبشات 

نظره اليه سليم بعتاب ....شوفت غبائك وتهورك وصالوك لايه 

وضع حازم يده على كتف سليم واشاره له براسه كى يصمت 

حازم ....ازمه وهتعدى ياصحبى 

**************************

تتوالى الايام مثل بعضها وقد مر اسبوعاً كاملا منذ اخر مره رات بها جاسر ،، تعافت تماما وسمح الدكتور لها بالخروج من المستشفى ولم تتركها منيره ولا يوم برغم ما فعلته بابنها فهى تراها على حق ولكنها حزينه على ابنه ايضا ففى نهايه الامر هى ام واحست حياه بما تعانيه ققررت قبل ان تخرج زياره مامه مرام فقد علمت من مريم انها موجوده هنا عندما قابلتها عن طريق الصدفه ..

ماجده ...يلا ياحياه كفايه يابنتِ قاعده هنا اكتر من كده 

حياه بعد ان ارتدت حذائها ...انزلو انتو وانا جايه وراكم بس اروح لمامه مرام 

ماجده بعض ان ضبت جميع متعلقتهم ....طيب بسرعه هنستناكى فى العربية 

حياه وهى متجها ناحيه الباب ....حاضر  وتركت والدتها ومنيره مع بعضهم 

ظلت منيره تفرك يديها بتوتر ولا تعلم كيف تبدا الحديث معها فى منذ ان علمت بما فعله ابنها ولم تحدثها ابدا 

التفت ماجده وجدت منيره على حالتها هذه فعقدت حاجبيها باستغراب ..

تقدمت منيره منها وتحدث بتلعثم ...انا مش عارفه اتاسف منك ازى ولا اودى وشى فين من اللى عمله ابنى معكم ..انا أسفه بجد 

امسكت ماجده يديها ثم تحدثت ...متعتزريش انتِ مالكيش زنب فى اللى حصل ده كله انتِ مغلطيش فى حاجه وقامت بإحتضانها ،،بكت منيره وتعالت شهقاتها ...والله جاسر طيب وقلبه ابيض بس هو متهور وخصوصا فى المواضيع اللى تخصنا هو بس مقدرش يستحمل الفكره ان ابوه اتقتل 

ماجده بحده ....متجبليش سيرته خالص مش حابه اسمعه عنه حاجه وكفايه لحد كده 

فى ذلك الوقت قد عادت حياه الى الغرفة مره أخرى بعد ان تذكرت انها نسيت هاتفها ولمحتها ماجده 

ماجدة باستغراب ....انتِ ايه اللى جابك تانى 

حياه بجديه ...نسيت موبيلى فجيت علشان اخده 

ماجدة ...ااه طيب يلا خديه وروحى شوفى هتعملى ايه بسرعه خلينا نمشى من المكان الشؤم ده 

حياه وقد أخذت هاتفها ...حاضر وتركتهم وغادرت المكان وحملت ماجده الشنطه وساعدتها منيره وغادرو المكان ايضا 

دقت حياه باب الغرفة التى توجد بها مرام ودخلت 

حياه بمرح افتقدته منذ مده ....انا جيت نورت المكان يا اهل الدار هل من احد هنا 

مرام بفرحه وذهبت اليها واحتضانتها ....حياه لوتعرفى انتِ واحشانى قد أيه 

حياه ...وانتِ كمان والله وحشانى 

مرام باسف ...انا اسفه انى مقدرتش اشوفك ولا اجيالك 

حياه ....بطلى هبل بتتاسفِ على ايه منا عارفه اللى انتِ فيه ووسع كده خالينى اسلم على المزه بتاعتِ

افسحت مرام الطريق لحياه وذهبت حياه الى والده مرام ....القمر بتاعنا عامل ايه النهارده 

مامه مرام بهون ...الحمد لله يا بنتِ حياه بمرح ....تستهلى الحمد ياقمر انتِ انا من رائى انتِ مش محتاجه مستشفى خالص انتِ محتاجه عريس وانتِ تبقى بوومب 

ضحكت مرام ووالدتها ....يحظك ياحياه ويحظ عقالك اللى ضايع على طول

حياه متصنعه الحزن ....حاولت القيه بس معرفتش ودورت عليه كتير انتِ ملقتهوش 

مامه مرام باستغراب ...ايه هو دة 

حياه ....بتنسى بسرعه ياطنط عقلى طبعاً 

ضحك الجميع مره اخرى 

حياه ....استاذان انا بقى احسن مستنينى تحت 

مامه مرام ....اتفضلى ياحبيبتى وشكراً على سؤالك 

حياه بزعل ....بشكرينى على ايه ده انتِ زى ماما ولا انتِ ليكى رائي تانى 

مامه مرام ...العالم ربنا انى بعزك زيها بالظبط 

حياه .....طيب استاذان انا وان شاء اللّٰه هاجى اشوفك تانى وقامت بغمزها بس مش هيبقى لوحدى هيبقى معايا العريس 

خرجت حياه وخرجت ورائها مرام 

التفتت حياه الى مرام ...ابقى ارن عليك علشان اطمن عليها 

مرام ....ماشى وقامت باحتضانها 

ونزلت وجدت اهلها فى انتظرها ...

مراد ....كله ده تاخير

حياه ....معلش المرادى ياماد 

ادمعت عين مراد فاهاهى وردته بدات تزهر من جديد ويفوح عطرها مره اخرى بعد اياما من المعناه 

تقدم منها مراد واخذها فى حضنها ...ياااه اشتقتلك واشتقت لشقوتك وجنانك 

حياه وهى تبتعد عنه ....متقلقش حياه هركليز عادت مره اخرى ويلا بقى احسن هموت من الجوع وحشانى اكل البيت قوى 

ركب جميعهم السياره وغدرو ذلك المكان الذى لم يرو به سوا الألم والمعانه وذهبو الى البيت وفرحت جدتها وجدها ومريم ومصطفى ايضا بخروجها وظلت الحاجه امينه تزعرد على رجوع ابنه ابنها فصحيح ذلك المثل اعز من الولد ولد الولد  

عدى يومين على خروج حياه وها هى جالسه بالجنيه واضعه الهيد فون على اذانيها والاب على رجليها تستذكر موادها فاماتبقى على الامتحانات سو اقل من شهرين فقط احست بتعب وضغط عليها فاخذت قسط من الراحة وانزلت الهيد فون وما هى الادقائق وقد اخترق اذنها صوت تعرفه عن ظهر قلب ودهمها بسوالة المفاجأ....ليه ؟

انتهى البارت


التفتت حياه ببطئ خالفها فوجدته واقف خالفها بهيئته المزريه ،،فهو خرج من السجن على عندها على طول دون ان يبدل ملابسه فكانت ملابسه متسخه بعض الشئ  وشعره اشعت وذقنه نبتت بها بعض الشعر فذادته وسامه ولكن وجهه يوجد بها بعض الكدمات ،،اغمضت عيناها لبضع ثوانى ثم افتحتها وجدتها مازال واقف امامها جابت عيناها بتلقائيه كل انشى فى وجهُ وكانها تحفظ ملامحه التى اشتقت اليها وازدادت ضربات قلبها 

بغتها جاسر بسؤاله مره اخرى ...ليه؟؟

فاقت حياه من دوامه عشقها على صوتهُ فعقدت حاجبيها فى استغرب 

نظر اليها مره اخرى ....ليه اتنزلتى عن القضيه ؟؟ ليه خلتينى ارجع اشوف النور مره تانيه ؟؟

حياه بهدوء ....عادى 

جاسر وقد ربع يده امام صدره ...يعنى ايه عادى ؟ 

 اكملت بنفس الهدوء ...اويمكن علشان امك وكمان اخوك زنبهم ايه او بمعنى اصح  انا مكنتش ناويه احبساك من الاساس لكن حبيت اعلمك الدرس كانت حابه تعرف يعنى ايه تيجى على حد ملوش ذنب ،،عايزه اعرفك لما تيجى على كرامه حد بيحصل أيه ،،كانت حابه اوريك ولو جزء بسيط من اللى شوفته بس الفرق بينى وبينك انى لما حبيت اجيب حقى لجات للقانون ملجاتش لدراعى زيك

ظل واقف صامت يستمع اليها الى ان انتهت ..

جاسر بندم...بس انا اتعلمت الدرس ياحياه ثم تنهد بعد ان اغمض عيناه واكمل انا أسف وياريت تسمحينى 

حياه ....ياااه بالبساطه دى ثم اغمضت عيناه...عايزنى اسمحك فعلا 

جاسر ....طبعًا ومستعد اعمل اى حاجه تقولى عليها 

حياه وقد تحلت بالقوه على عكس باطنها ....هى كلمه واحده تقولها ونرتاح طلقنى 

خرج والد حياه فى تلك اللحظه 

مراد بعد ان هرول باتجاههم...

مراد بعصبيه وقد امسكه من قميصه بقبضه يده....انت ازى طلعت ؟؟ وايه اللى جابك هنا ؟؟

حياه ....سيبه يابابا انا اللى طلعته 

مراد باستغراب بعد ان تركه ....انتِ وليه عملتِ كده ؟؟

حياه بهدوء .....لان ولاد الاصول مبيعملوش الغلط مع قريبهم ما بالك باجوزهم 

ترجع مراد ...فهو يعلم ان ابنته على حق 

حياه .....قولت ايه ياجاسر عايزنى اسمحك ولا لا 

مراد ....تسمحيه ازى بعد اللى عمله ده كذاب ومخادع قدر يكذب علينا كلنا ويخدعنا 

حياه بسخريه ......ماهو مش هو لوحده اللى عمل كده

مراد ....تقصدى ايه ؟؟

حياه ....اقصد انا حضرتك برضو عملت نفس اللى عمله اديلك 24 سنه بتخداعنى ومعيشنى على وهم انى بنتك 

مراد .....بس انا 

قاطعته حياه وقعد عالى صوتها وخرج على اثره مريم وماجده وامينه والحج محمد .....انت ايه بس انت كذبت عليا وسيبنى دلوقت اتعذب ومليون فكره فى راسى عايزه اعرف انا بنت مين وأهلى الحقيقين فين وياترا ليا اهل ولا انا بنت حرام ولا ايه ،،كانت فاكر علشان مفتحتش الموضوع يبقى نسيت ،،بس انا منستش حاجه كانت مستنيه الوقت المناسب واهو جايه ممكن تقولى انا بنت مين  واهالى مين ؟؟ جحظت عين مريم وامينه بينما اغمض الحج محمد وماجده عيناهم 

امينه  ....كيف يعنى الحديت اللى عتقوليه ده اهل ايه وما اهالك قدمك اهم ؟؟

حياه بسخريه ....هما مخبين عليكِ انتِ كمان 

امينه ....مخبين ايه عااد انا معفهمش حاجه 

حياه بسخرية ....اسكتى مش انا  طلعت مش  بنت ابنك...والله اعلم انا بنت مين .

امينه مواجها حديثها لزوجها ....صحيح الحديت اللى عتقوله ده ياحج 

لم يجيب الحج محمد عليها ...

امينه ...مالكو كلكو سكتوا ليه عاد حد يفهمنى 

حياه ...هيردو يقولو ايه مكلهم مجرمين زى بعض مافيش حد فيهم يفرق عن التانى ثم التفتت الى جاسر ...وانت يابن الالفى عايزنى اسمحك ولا لا 

تنهد جاسر......خلاص مدام انتِ عايزه كده فانا موافق ياحياه انى اطلقك 

***************************رجعت الى شقتها منذ ذلك اليوم وهى حبيسه كهفها حتى استغرب صلاح من حالتها  

صلاح ....مالك ياصباح فيكِ ايه؟؟ من ساعه مرجعتى من يومين وانتِ على الحاله دى كانتِ فين؟؟ وايه اللى حصل ؟؟

صباح بدون وعى ....كانت عنده وياريتنى مارحت 

صلاح وقد عقدت الدهشه ملامحه ...كانتِ فين ومين ده انا مش فاهم حاجه ؟؟

صباح وهى تتطلع امامها بشرود ...هحكيلك كل حاجه من اولها خالينى ارتاح وبدات صباح تقص له ماحدث معها منذ ان رات حسان الى ماراته اول امس فى غرفته 

جحظت عين صلاح وقام بصفعه على وجهها ...يعنى كانتِ بتخداعينى كل ده ..كانت عملتلك ايه ده انا لميتك من الشارع وسترت عليكِ 

صباح من بين شهقتها .... حقك تضربنى وتعمل فيا اكتر من كده بس انا والله تبت والله بحاول اقرب من ربنا علشان يسمحنى على كل اللى عملته 

صلاح ....انتِ خلاص من هنا ورايح معنتيش تهمينى فى حاجه ...

صباح وقد امسكت يده ....لا والنبى ياحج متقولش كده انا مستعدة اعمل اى حاجه علشان تسميحنى ابوس اديك تسميحنى 

نفض صلاح يده من بين يديها ثم نظر اليها  باشمئزاز وتركها وغادر البيت باكمله

جلست على الارض تنتحب على ماحدث ومازال يحدث معها  

***************************

دخل الدكتور الى الغرفة التى توجد بها مرام 

الدكتور ....أنسه مرام ممكن ثوانى فى مكتبِ 

مرام ....اكيد بس ثوانى 

خرج الدكتور وخرجت بعده مرام ودقت باب غرفته 

مرام ...ممكن ادخل 

الدكتور ....اتفضلى 

مرام ....خير يادكتور فى أيه ؟

الدكتور بجدية ....بصراحه هو مش خير خالص التحليل بتاع والده حضرتك ظهرت 

مرام بقلق ...طيب وهى عالمه ايه 

الدكتور للاسف ...اللى توقعته حصل والدتك عندها انسداد فى الشريان التاجى 

شهقت بفزع وامتلئت عيناها بالدموع ....طيب وايه الحل 

الدكتور .....للاسف فى حاله والدتك مافيهاش علاج خالص 

مرام ....يعنى ايه هتفضل كده من غير حل 

الدكتور....للاسف فى عمليه بتتعمل بس مش لحالتها لان قلبها ضعيف ده غير السكر والضغط اللى عندها ونسبه النجاح فيها واحد فى الميه يعنى تكليف على الفاضى ده غير ان جسمها مش بيستجيب للعلاج 

انصدمت مرام مما سمعته فالدكتور بمعنى اصح  يدعيها لانتظر موت والدتها فى اى وقت 

مرام بانكسار فهى الوحيده المتبقيه لها فى الحياه ....شكراً يادكتور استذان انا 

تنهد الدكتور باسف على حالتها 

دخلت مرام الى غرفه والدتها وحاولت رسم البسمه ولكنها فشلت 

والدتها ....الدكتور قالك ايه ؟؟

مرام بكذب ...ابدا مافيش 

والدتها ....بتكذبى عليا يامرام بتكذبِ على امك على العموم انا عارفه ان ايامى بقت معدوده 

ادمعت عين مرام ورتبت على كفها ...متقوليش كده انتِ زى الفل وهتقومى بالسلامه ان شاء الله 

والدتها ....انا هطلب طلب وياريت تنفذيه ...انا عايزه اروح بيتى واموت على فرشتى احسن كفايه مصريف على الفاضى وكمان فى حاجه عايزه اعترفلك بيها بس الاول نروح من هنا 

مرام ....ايه اللى بتقوليه ده هنطلع من هنا ازى وانتِ لسه تعبانه 

-مش هنضحك على بعض يامرام انا خلاص يابينى اسمعى كلامى يلا ونفذيه ولا عايزنى اتعب زياده 

مرام وقد اجهشت بالبكاء ....حاضر وخرجت الى الدكتور ليكتب لهم تصريح الخروج 

***************************

الحج محمد ....ايه اللى عتقوله ده كيف يعنى هتطلوقها احنا معندنش بنات تتطولق ابدا وكفايه انك كانتِ هتترملى فى عز شبابك ودلوقت بتقولى تتطلقى يابنت الاسيواطى الناس فى البلد  هيقولو عنك ايه 

حياه باستغراب  .....يعنى ايه هفضل على زمته بعد ده كله 

الحج محمد بصرامه وهو يتتطلع امامه ...ايوه وده اخر حديت عندى وحسك عينك حد يعرف انك مش بنت الاسيواطى انا جولت اهو 

حياه ....هو بالعافيه مش كفايه حرمتونى من أهلى 

الحج محمد ....مين اهلك دول احنا مالجنالك اهل واصل وامك ماتت وهى بتولدك ساعتها بنت ماجده ماتت وهى بتولدها فالممرضه جابتك لينا بدل اللى ماتت وبعدها عرفنا ان ماجدة مينفعش تخلف تانى هى دى الحجيجه اللى عايزه تعرفيها  

حياه بصدمه مما سمعت ولكنها حاولت الهدوء .... بس ياجدى انا مينفعش اعيش معه تانى

الحج محمد ....وانا جولت مافيش طولق يبقى مافيش دى اعرفنا فى البلد البت من بيتها ابيت جوزها للجبر طولى 

حياه .....ومين قالك انى هسمع الكلام المتخلف ده 

كادت يد الحج محمد تهوى على وجهها ولكن منعتها يد مراد ووقوف جاسر امامها واختبائت حياه ورائها خوفاً من جدها 

مراد ...اهدى يابوى وهى هتسمع الكلام 

الحج محمد ....عتسمع ولا لع انا جولتها كلمه كن بكراً تكون فى ببت جوزها وده اخر حديت عندى وتكرهم وغادر المكان والجميع واقف مصدوم مما يحدث حوالهم ومنهم لم يستوعب كل تلك الصدمات التى اخذها 

هرولت حياه الى الداخل ودموعها تغرق وجهها وخرجت من الباب الخلفى من فيلتهم الى الشارع وبعد دقائق قد فض التجمع ودخلو الى الفيلا وصعدت مريم لتوسى حياه وظلت تدور عليها فى جميع ارجاء الغرف لم تجدها فهبطت اليهم واخبارتهم 

ماما ماجده ....الحقى حياه مش موجوده فى الفيلا دورت عليها فى كل مكان ملقتهاش 

شهقت ماجده بفزع ....بتقولى ايه وفز مراد واقفا من مكانه 

انتهى الجزء الاول ان شاء الله الجزء التانى من البارت بالليل 

سلام


ظلت تعدو دون توقف وكان احد اللصوص يعدو خلفها حتى كادت ان تغيب انفاسها وقفت تلتقط انفاسها اللهثا شهيق زفير محاوله تنظيمها وماهى الا دقائق وعودت الركض مره اخرى الى ان وصلت الى ذلك المكان الذى تجد به روحها قلما ضاق صدرها ذراعاً تذهب اليه ،، جلست امام البحر تبث له شكوها،،تحدثه عن الخذلان الذى تعرصت له ،فهو رفيقها الوحيد الذى لم يخونها رغم تقلب امواجه المستمره 

***************************

فى سياره جاسر كان يهاتفه ثديق حازم ليطمئن عليه ويعرف ماذا حدث ؟؟

 ايه يا ابنى انت فين ؟؟

-تنهد جاسر ثم تحدث ...انا فى العربيه وقربت اوصل على البيت 

طيب عملت ايه فى موضوعك وحياه وفقت ترجع معك ولا لا ؟؟

زفر جاسر وتحدث بصوت يشوبه الحزن ...للأسف هى مُصره على الطلاق بس جدها رفض وهروح اخدها من بيت اهلها بكراً علشان تعيش معايا 

حازم بفرحه ...اهو ده الكلام ولا بلاش والله وبكرا تدخل القفص تصدق انى هحصلك وهتجوز 

دخلت جوانا فى ذلك الوقت وسمعت كلمات حازم الاخيره فاحست بغصه فى قلبها ..ازح حازم الموليل من على اذنه بعد ان استذان من صديقه 

حازم ....فى حاجه يا أنسه جوانا 

جوانا بصوت حزين ..ايوووه يافندم البريد ده جاى لحضرتك ووضعته على المكتب 

حازم ....تمام اتفضلى انتِ ورجع مره اخرى لصديقه ،،معلش ياجاسر بس السكرتيره كانت هنا كانت بتقول ايه بقا؟ 

جاسر بامتعاص ...ده على اساس انك مبتفهمش بقولك رفضانى والجوازه تتعتبر باطله لانها مش موافقه عليا بمعنى اصح مغصوبه 

حازم محاول التخفيف عنه ..معلش ياصاحبي بكرا ولا بعده تحبك وتوافق بس انت حاول على قد ماتقدر تصلح اللى عملته معها ووحده وحده ان شاء الله هتبقى الحياه بنكم تمام 

تنهد جاسر ...يارب ..عايز حاجه ان هقفل دلوقت لانى وصلت 

لا ياحبيبى تسلم 

اغلق جاسر الهاتف ودخل الى القصر ركن السياره ودخل وا ان راته والدتها حتى انتفضت من مكانهاهرولت اليه واحتضانته 

منيره بلهفة وحنان اموى  ...جاسر حبيبِ لو تعرف قد ايه اشتقتلك وكانت بدعى ان ربنا يفك كربك 

جاسر بعد ان شدد من احتصانها ...وانتِ كمان والله ثم قبل يديها وما هو لولا دعوتك دى مكنش زمانى طلعت 

دايما بدعيالك انت واخوك وبدعى اننا نلقى اختك 

متقلقيش قريب قوى ياسمين هترجع واللى عمل كده هيتحاسب على عملته 

منيره تانى ياجاسر مش كفايه يابنى 

جاسر بنبره هادئه ...متقلقيش مش هيبقى دراعى المره دى سابق عقلى وهجيب حقنا وحق التبهدله دى كلها عن طريق الشرطه بس فين سليم علشان افهم منه كل حاجه 

دق هاتف جاسر فى هذا الوقت وكان المتصل ما هو الا مراد 

اجب جاسر على الهاتف ...السلام عليكم 

مراد بتوتر ...ماشوفتش حياه ياجاسر 

جاسر بجديه ....لا انا سبتها معكم ومشيت ليه هى فين ؟؟

مراد بعد ان خرت قواه ...حياه سابت البيت وهربت 

جاسر بفزع ...حصل امتى وازى 

لسه دلوقت مريم طلعت تشوفها ملقتهاش 

جاسر بقلق ...اقفل حضرتك وانا اجيالك  وننزل ندور عليها 

دخل سليم وانضم اليهم ثم هتف بتساؤل...فى ايه ومال وشك قلب ليه كده 

جاسر ....حياه سابت االيت وهربت 

جحظت عين منيره وهتفت بتساؤل ....ليه ؟ ايه اللى حصل ؟؟

سرد لهم جاسر باختصار ماحدث معهم 

سليم بجديه وقد وضع يده على كتف جاسر ...طيب يلا بيرعه ندور عليها بدل ما تبعد ومنعرفش نلقيها هرول الاثنين الى خارج وركب كلاً منهم سيارته وانطلق بها ناحيه فيلا مراد كى يبدأو البحث بالاماكن القريبه من هناك 

***************************

فى بيت توفيق والد مرام 

دخلت مرام الى غرفه والدتها وجلست بجانبها ..

مرام بتساؤل ...خير بقى ياست الكل عايزه تقوليلى ايه 

اعتدلت والدتها فى جالستها ونظرت امامها بشرود ونظفت حلقها وتحدث ...فى سر انا وابوكِ كانا مخبينه عنك بس خالص ان الاوان انو يظهر وخصوصًا انى مش ديمالك 

مرام برايبه ...هو فى ايه ؟؟ وسر ايه ده اللى مخبياه ؟؟

والدتها بنظرت زائغه فى ارجاء الغرفه وغير قادره تصويب نظرتها عليها ....انتِ مش  بنتنا 

مرام ببلها وهى تنظر لوالدتها ...ازى يعنى مش بنتك انتِ بتهزرى مش كده 

والدتها محاوله تهدئه نفسها واجابتها بجديه تامه ....اللى قولتهولك ده هو الحقيقه احنا لقناكِ فى الشارع انا وابوكِ فى يوم وكانتِ قاعده تعيطى فخدنكِ وقعدنا ندور على اهالك ملقنهمش وفضلنا مستنين فتره طويله برضو محدش سال عليكى  فااطترينا اننا نتبنكِ علشان تقدرى تتعلمى وتكملى حياتك .

ادمعت عين مرام ثم تحدثت ..يعنى انا عايشه كل ده مع ناس اغراب ومش اهلى 

رمقتها والدتها بحزن ....بقا كده يامرام تقولى بعد العمر ده كله اننا مش اهلك الام مش هى اللى بتولد بس هى اللى بتربى وتكبر انا صحيح مش امك البيولوجية لكن انا الاجتماعية اللى اعتنت ببكِ لحد موصلتِ للى انتى فيه دلوقت

مرام باسف .... انا اسفه والله مقصدش حاجه بس انا مش مستوعبه اللى بتقوليه 

ربتت والدتها على كفها ...انا فاهمه ياحبيبتى اللى حاسه بيه وعارفه انا غى مليون سوال بيدور فى راسك ،،بس انا للأسف معنديش ولا احابه ليه بس كل اللى اقدر ادهولك هو حاجه واحده وفتحت درج الكوميدنو الذى بجورها واخرجت منها سلسلة لها واعطتها لها ...دى الحاجه الوحيده اللى كانتِ لبسها فى رقبتك يوم مالقناكِ 

امسكت مرام بتلك السلسله وظلت تتلامسها بيدها وقامت بفتحها ،،ووجدت بداخلها صوره لها وهى صغيره وبجانبها شخص اخر يشبها بدرجه كبيره حتى تكاد ان لا تفرق بينهم ،،وفى الناحيه الاخرى مكتوب "ياسمين" ظلت تتامل الصوره لبرهة من الوقت ثم ارتدها فى رقبتها   

**************************

شعرت بالاختناق بعد سماعها لحديثه على الهاتف فقررت مغادره المكتب نهائيا فيكفى الى هنا فهو سوف يتزوج ولا تريد ان تعلق قلبها اكثر من هذا قامت بتحميع اغراضها فى شنطتها وغادرت المكتب ظلت تتمشى فى الشوارع لا تعلم الى اين سوف تذهب فهى ولا تريد الذهاب الى البيت ايضًا فاخذتها رجلها الى البحر ظلت تنظر الى امواجه الهدئه وترقبها فى صمت اللى ان التفتت ووجدت احد الفتيات تبكى فذهبت اليها 

وضعت جوانا يديها على كتفها فانفزعت حياه ولكنها هدئت روعها عندما رائت انها فتاه 

جوانا ...اهدى ماتخافى انا لقيتك عم تبكى فاجيت لعندك لحتى اعرف شو بيكِ 

تنهدت حياه وجثت بجانبها جوانا .

جوانا .... مو حكتيلى شو بيكِ وليش عم تبكِ 

حياه ....انا فيا كتير وكل ما احاول اتقدم خطوه القى الف خطوه تشدنى لورا ده غير الخذلان اللى عماله اشوفه من اقرب الناس ليا 

جوانا ....ياااااه انتِ عم تحملى كل هاد جواتك هيك راح تتعبى هى الدنيا منا مستهلى شى ابدا كرمال نزعل عليه احمدى ربك واصبرى على قضائة علشان لما يجى وقت الفرج تفرحى بيه وتاكدى دايما مع كل موقف بيحصلك مش حلو بيبقى وراه فرح من ربنا ودايما الحزن بينقضى بالايمان بالله 

تنهدت حياه ....ونعم بالله تصدقى انا كانت محتاجه كلمك دة 

جوانا بجديه ....وانا ربنا بعتنى بطريقك علشان تفضلى دايما واثقه انو جانبك يلا امحى دموعك وروحى على بيتك احسن الدنيا عم تعتم وممكن يحصلك شى 

حياه ....بس انا مش عندى بيت 

جوانا باستغراب ...كيف يعنى مو عندك بيت 

حياه تتطلعت امامها بشرود ....اصل انا سبت البيت ومعنديش حته اروح فيها فقاعده هنا 

جوانا بجديه ....مافيكى تقعدى لحالك هونا كتير ممكن يصرلك شى يلا قومى تعى معى 

عقدت حياه حاجبيها ثم تحدثت بتساؤل  ...اجى معاكى فين ؟؟

جوانا ...على بيتى مو تقلقى انا عايشه لحالى 

حياه بتردد...لا مش هينفع 

جوانا ....اللى مش هينفع انك تفضلى قعده هونا يلااا قومى خالينا نفل من هون 

قامت حياه وذهبت مع جوانا مع اصرارها 

وجهت حياه سؤالها ...انت اسمك ايه ؟

جوانا هاد اسمى وانتِ ؟ 

انا حياه ..

اكتير حلو اسمك تحسيه انو مبهج متلك ..

وبعض التعرف ذهبو الى البيت واقيمت حياه معها 

***************************

فى فى فيلا مراد الاسيواطى عاد كلا من جاسر وسليم وأيضا مراد ومصطفى بعد البحث المتوصل ولم يعثرو عليها ،،وجدو ماجده ومنيره وامينه ومريم فى انتظرهم

بغتتهم ماجده بلهفه ....فين بنتى 

جلس مراد بتعب ثم تنهد ومعالم الاسى ظاهره جليله على وجهُ ..للأسف ملقنهاش مش بين لها اثر نهائى 

ترجعت ماجده بجسده الى الخلف وقامت بتاشير اصباعها فى وجوهمم.....انتو السبب فى ان بنتى تسيب البيت انتو السبب وشحب وجهُ وزغت نظرتها واصبح العااالم من حولها ضباب وسقطت بينهم فاقدة للوعى

تعليقات

close