القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 السقوط الاخير كاملة 



السقوط الاخير كاملة 

بدأت أفوق ووعيي بيرجع لي في صورة لقطات مهزوزة..

إيد صغيرة بتطبطب على وشي.. وصوت بكاء ليلى.. وصوت موظفة الطوارئ لسه طالع من الموبايل المرمي على الأرض خليكي معاها يا حبيبتي.. لو بتتنفس نيميها على جنبها.. عنوانكم إيه

ليلى كانت سحبت الموبايل بإيديها اللي بتترعش وقالت وهي بتشهق أنا.. أنا ليلى.. ماما وقعت! والنبي تعالوا ساعدونا بقلم منال علي 

لما سمعت صوتها وهي عندها خمس سنين وبتشيل مسؤولية كبار حاولت أتحرك بس جسمي كان تقيل أوي كأن عضمي محشي رمل.

تمتمت بصعوبة ليلى.. يا حبيبتي.. أنا هنا بقلم منال علي 

وشها ظهر فوقي كان أحمر من كتر العياط ومړعوپ. ماما! وبصت للموبايل كأنه طوق نجاة


دي اتكلمت! ماما اتكلمت!

الموظفة كانت بتوجهها بهدوء إنتي شطورة يا ليلى.. نيمي ماما على جنبها.. هي بتتنفس كويس

ليلى حاولت بكل قوتها بس كانت ضعيفة سحبت كتفي شوية وحطت فوطة المطبخ تحت خدي زي ما بتعمل مع عرايسها وهي بتنيمهم. الحركة دي منعت وشي إنه ينضغط على السيراميك التلج متوفره على روايات واقتباسات 

فجأة صوت سرينة الإسعاف بدأ يقرب.. ويملى المكان.

لما المسعفين دخلوا ليلى رجعت لورا وهي لسه حاضنة الدبدوب بتاعها. واحد منهم نزل ركبه جنبي وضړب كشاف النور في عيني بقلم منال علي 

يا مدام سامعاني اسمك إيه

همست بضعف سارة.. سارة دالتون.

عندك كام سنة

اتنين وتلاتين. الكلمة كانت بتطلع مني

بالعافية.

المسعف بص لزميله وقال الضغط واطي جدا.. والنبض مش منتظم.

سألني أكلت إيه باخد أدوية إيه كنت تعبانة هزيت راسي لأ.. كله كان عادي.

ليلى كانت واقفة عند باب المطبخ زي التمثال بتراقب كل حركة وكأنها بتحفظها عشان تنقذ حياتي.

المسعف قال برقة هننقلها المستشفى.. بس البنت مينفعش تركب معانا الإسعاف. في حد كبير نقدر نكلمه

معدتي اتكركبت تاني جوزي قلتها من غير تفكير وبعدين افتكرت همس ليلى بابا قال إنك ممكن تقعي.

بصيت لليلى وقلت بصوت مشروخ يا حبيبتي.. بابا أدا لماما حاجة قالك حاجة عن الأكل أو الشرب

ليلى هربت بعينيها مني وحضنت الدبدوب أكتر هو.. هو عملك شاي همست. قال إنه هيخليكي تنامي عشان تعبانة

وقال إنك مش هتفكري تاني في الأفكار الۏحشة.

جسمي سقع.. إمتى

بعد العشا.. قبل ما ينزل.

افتكرت عادل وهو بيرجع المطبخ لثواني يبوس خدي ويصب لي كوباية بابونج وافتكرت طعم مرارة خفيفة تحت حلاوة العسل. كنت هلكانة وصدقت اهتمامه.. وكنت غبية.

المسعف سألها بهدوء شوفتيه بيحط حاجة في الشاي

هزت راسها حط نقط من قزازة صغيرة.. قال دي فيتامينات.

المسعف بص لأمين الشرطة اللي وصل مع الإسعاف وسمعت كلمات زي احتمال ټسمم و تحفظ على الأدلة.

عقلي مكنش مستوعب الكلمات بس جسمي كان فاهم وبدأ يترعش من الړعب.. إدراك إن بنتي كانت واخدة تعليمات مسبقة لإغمائي وكأنه بروفة لمسرحية كان بيموتني.

في المستشفى الدنيا كانت سريعة

سحبوا ډم ركبوا

 

 

محاليل وعملوا غسيل معدة لأني وقعت بعد الشاي بوقت قصير. الممرضة كانت بتسألني عن الدوخة والزغللة.

وبعدين سألتني بجدية إنتي بتحسي بالأمان في بيتك

كنت هقول أيوه بدافع العادة بس شفت ليلى واقفة في الطرقة وماسكة دبدوبها كأنه درع بيحميها.

همست لأ.

كلموا عادل وجه بعد ساعة.. لابس قميص مكوي وشعره متسرح ورسم القلق على وشه زي القناع. قرب من سريري ومسك إيدي

سارة إيه اللي حصل قال بصوت عالي عشان الكل يسمعه يا دوب نزلت الاجتماع

شوفت عينيه وهي بتلف بين الظابط والممرضة وكيس المحلول.

كان بيحسبها في دماغه.

قلت بصوت مبحوح إنت


كنت متأخر.

ضغط على إيدي بقوة الشغل مش بيوقف عشان عندنا طفلة وبعدين نعم صوته بسرعة بس أنا جنبك دلوقتي.

الممرضة دخلت بينهم يا أستاذ محتاجين نسألك شوية أسئلة عن اللي المدام شربته النهاردة متوفره على روايات واقتباسات وشه متغيرش بس عروق رقبته ظهرت.

بصيت في عينيه وقلت الكلام اللي عمري ما تخيلت أقوله عن جوزي

بنتك بتقول إنك حطيت لي حاجة في الشاي.. وقلت لها تطلب الدكتور لما أقع.

السكون ساد المكان.

عادل ضحك ضحكة قصيرة سخيفة ده كلام عيال.. ليلى لسه صغيرة وبتتخيل.

الظابط رد بهدوء بنتك قالت إنك أديتها تعليمات في حال اڼهيار

والدتها وإحنا محتاجين نفهم ليه.

عادل شد على إيدي أكتر بس المرة دي كانت قبضة تملك مش طمأنينة عشان سارة بيجيلها نوبات قلق وبيغمى عليها.. فقلت لليلى تتصرف لو ده حصل.

بصيت له وقلت أنا عمري ما أغمى عليا في حياتي.

عينيه لمع فيها ڠضب مكتوم ورد بسرعة دوختي الشهر اللي فات.

عشان كنت مانعني آكل طول اليوم قلتها بحدة قبل ما أسكت.

نظرات الممرضة والظابط اتغيرت تماما. عادل قرب مني وهمس إنتي مهلوسة دلوقتي.. متعمليش مشاكل.

الممرضة وقفت بيننا يا أستاذ اتفضل ارجع لورا دلوقتي.

نتائج التحاليل ظهرت بعد نص الليل لقوا في دمي مادة مهدئة

قوية جدا منوم بجدول بجرعة أكبر من الطبيعي.

الدكتور سألني إنتي ماشية على العلاج ده

قلت بمرارة لأ.

الدكتور بص للظابط الحالة هتتسجل اشتباه ټسمم عمدي.

بدأت الإجراءات وحققوا مع ليلى تاني وعادت نفس الكلام بكل ثبات بابا حط نقط وقالي لما تقع كلمي الدكتور.

بعد ما خرجت من المستشفى مرجعتش البيت. رحت مكان أمان وبعدها لبيت أختي.. غيرت رقمي وفتحت حساب بنكي لنفسي وبدأت إجراءات الطلاق.

لحد دلوقتي في الليالي الهادية لسه بسمع صوت ليلى وهي بتهمس اطلبي الدكتور.. عشانك إنتي يا ماما.

دي كانت أرعب جملة ممكن طفلة تقولها..

بس كانت

الجملة اللي أنقذت حياتي.

 


 

أنت الان في اول موضوع

تعليقات

close