روايه بناتى حياتى الفصل العاشر 10بقلم ولا يحيى
روايه بناتى حياتى الفصل العاشر 10بقلم ولا يحيى
روايه بناتي حياتي
الحلقه (١٠)
لين : بابي حضرتك فكر واسأل وقرر وانا الحضرتك هتطلبه مني هنفذه
فؤاد بقلق : حاضر يا لين هشوف وقولك يلا يا امير مش رجع الشركه ولا ايه
امير : لا يا عمي نازل مع حضرتك
فؤاد ببتسامه وحطت ايده علي وش لين بحنيه : يلا يا حبيبتي ادخلي نامي وارتاحي ونسهر بليل سوا وعاوز تشيز كيك من بتعتك
لين تبتسم : حاضر يا بابي هعملها لحضرتك
فؤاد : عاوزه حاجه يا مني
مني : سلامتك يا حبيبي
فؤاد : يلا بينا يا امير
( وياخده ويمشي بس لين تبص لامير فيحط ايده علي كتفها )
امير : متقلقيش هتكلم معه والفي الخير ربنا يكتبهولك يا حبيتي
ويخرج عشان يلحق فؤاد وفي العربيه فواد وامير
فؤاد بقلق : ايه رائيك يا امير في ال لين قالته
امير : انا عارف يا عمي ان حضرتك قلقان وخايف عليها بس لين واضح انها مفكره ومرتبه حياتها وسليم انا معرفوش كويس بس شوفته اكتر من مره مع رامي وسالم واحمد وواضح انه انسان محترم وال مكنش دخلهو بيتنا وقعده مع اخوتنا وبصرحه يا عمي انا شايف انها مدام بتحبه ومرتبطه بيه يبقي الافضل ان الارتباط دا يكون رسمي لان لو قولنا لها تستني لما تخلص فهم مش هيسيبه بعض فيبقي الجواز افضل ولين عقله وعارفه مصلحتها كويس
فؤاد : انا خايف عليها يا امير لين لسه صغيره الجوز يكون مش في مصلحتها
امير : حضرتك دايما يا عمي تقولنا كل واحد يعيش تجربته وال ينجح يكمل ويفكر في الجديد واليخسر يتعلم من الغلط و يوقف تاني ويكمل طريقه من غير ما يعيد الغلط خليها يا عمي تعيش تجربتها وان شاء الله هتنجح واحنا كلنا معها ومش هنسيبها حضرتك اسال عليه بس كويس وخد قرارك
فؤاد بهدوء : خير ان شاء الله انا هتصل بعمامك وابوك واحمد وهاسال عنه وال فيه الخير ربنا يقدمه
وعند لين في البيت كانت قعده مع مامتها و بتكلمها عن سليم
مني : بس يا لين انا اسمع ان مامته صعب اوي هتقدري تعيشي معها
لين : يا مامي انا هعملها بل يرضي ربنا وزي ما حضرتك ربتيني وهيبقي ليه شقتي لوحدي وهكون مشغوله في كليتي ودراستي و هي ان شاء الله لما تشوف ابنها سعيد ومبسوط هتحبني وانا ان شاء الله هقدر اسعد سليم وهو كمان بيحبني وهيسعدني
مني تبتسم : حلوه ال لمعه ال في عنيكي لما يتقولي اسمه واضح انك بتحبيه اوي
لين تبتسم تنام في حضنها : انا طول عمري بشوف حضرتك وبابي وحبكم وتعملكم لبعض ودايما بتمني اعيش قصه زي قصتكم و يكون بيتي وحياتي لما اتجوز زيكم
مني تبوس راسها : ان شاء الله يا حبيبتي هتعيشي حياه جميله وسعيده ربنا يكتبلك ال فيه الخير ويفرحك دايما
ويفضله يتكلمه وتحكي لها عن سيلا واخبارها و بعدين تدخل اوضتها
واول حاجه كلمه سليم ال كان هيتجنن ويطمن عليها
سليم : لين انتي كويسه يا حبيبتي ايه اخرك عليه كده
لين : وحشتني يا حبيبي انا اسفه بس كنت قعده مع بابي ومامي ولسه دخله اوضتي حالا
سليم : حرام عليكي يا لين دا انا هتجنن من وقت ما مشيتي ما سي رامي
لين بضحك : هتتجنن هو انت لسه ها يا حبيبي انت مجنون من زمان
سليم ببتسامه : مجنون بيكي وبحبك هااا كلمتي عمي
لين : ايوه يا حبيبي كلمته
سليم : طيب وافق صح اوعي تقولي موفقش والله اجي اخطفك ومحدش يعرف طريقك
لين بضحك : هو انت كنت حرامي قبل كده كل شويه تقولي اخطفك يا حبيبي اهدي هو هيفكر وهيرد عليه وخير ان شاء الله وبعدين خالي عندك ثقه في قدرت حبيبتك علي الاقناع
سليم : حبيبتي يا مقنعه انتي ااااه امتي بقي يا لين نتجوز وتيجي بيتي و وقفل الباب وشيلك و
لين : وووا ايه يا عم انت ريح فين نزلني يا سيدي وارجع افتح الباب دا احنا لسه متجوزناش
سليم ببتسامه : هو انتي دايما كدا تقطعي احل حته في الحلم بس معلش بكرا احقق الحلم ومتقدريش تمنعيني ابدا
وتقفل لين مع سليم وهم بيدعي ربنا يجمعهم وتنام وتصحي تعقد معهم شويه بس متقدرش تسهر وتدخل تكمل نوم
في اوضه فؤاد ومني
فؤاد : ها يا مني مقولتش رائيك في موضوع لين
مني: لين شكلها بتحبه يا فؤاد وانا كلمت سيلا و سناء وماما وكلهم شكره في الولد هم خوفني من مامته شويه بس لين بتقول هتعرف تتعمل معها
فؤاد : وانا كمان كلمت فريد وفايز وفاروق وكلمت احمد وكلمت اصدقاء ليه وبصرحه الولد الكل بيشكر فيه وفي اخلاقه هو و ابوه الله يرحمه وعمامه ناس كويسين اوي وكمان الولد مستوه كويس الحمد الله
مني : يعني هتوافق
فؤاد: هصلي استخاره وادعلها وربنا يسهل
مني : عين العقل يا حبيبي وانا كمان هصلي
فؤاد: تعرفي حسيت فريد اخويه زعل هو مقالش وقعد يدعي ليها بس انا عارف انه كان عاوزها لرامي وانا كمان كان نفسي تاخد رامي
مني: النصيب يا حبيبي ملناش دخل فيه وهي قلبها اختار
فؤاد : يارب اكتبلها الخير ووفقها
والصبح لين صحيه بدري واتصلت علي طلال
لين : صباح الخير يا طلال
طلال : صباح النور يا لينو حمدالله علي السلامه
لين : الله يسلمك ها ايه الاخبار كله جاهز
طلال : كله تمام وفي انتظارك جيه امتي
لين : بلبس اهو وجيه علي طول بس اوعي شوشو تيجي
طلال : لا اناقولتلها في عمال هتشتغل وانها تبعد عن الديكور عشان مبتفهمش فيه بس المهم انتي هتقدري تخلص ف اسبوع
لين : ان شاء الله يا طلال دا حتي لو مش هنام لازم اخلصها
طلال ببتسامه : عقبالك يا لين بس اوعي تخلي شوشو تختار حاجه احسن هتسكني في الوان الطيف
لين بضحك : والله كان نفسي اعملها العاوزه بس اعملك ايه فيك بس ان شاء الله هعملكم حاجه حلوه اوي وهتعجبكم
طلال : الوان هاديه يا لين وحاجه رقيقه زيك كده
لين : ان شاء الله يا طلال يلا انا نزله اشوفك في الفيلا
وتنزل لين وفعلا تفضل طول الاسبوع تجهز وتعبت هي وطلال و عدي كان بيساعدهم وبيحاول يتقرب من لين و طلال ملاحظ بس بيبعده عنها لانه عارف ان لين بتحب
اما سليم كان كل ما يكلمها ويلقيها مع طلال وعدي يتعصب ويتخانق
ويفوت الاسبوع ويطلع الجناع تحفه ويعجب طلال جدا وكل حاجه بقيت جهزه ويتصل طلال ب شوشو عشان تيجي تشوف الجناح ويقولها تجيب صافي وألاء معها وتوصل شوشو والبنات
شوشو وطلال مغمض عنيها والبنات ورها : افتح بقي
طلال يشيل ايده : فتحي
وتفتح عنيها
شوشو: بسم الله ما شاء الله ايه الجمال دا حلو اوي يا طلال دا احلي من ما كنت اتصور
الاء باعجاب : ووووا جنان بجد فنان العملها
صافي بنبهار : انا عاوزه من دا مليش دعوي
طلال : يعني احسن من الالوان الكانت مختارها شوشو
شوشو بضحك : لا اشهد ليك انا مش بفهم انت زؤقك في الديكور روعه
طلال: بصرحه كل حاجه عمله واختاره المهندس انا ما اخترتش حاجه لازم بقي انتي تشكري المهندس
شوشو : اكيد هو فين
ألاء : لو مش متجوز انا ممكن ارد الجميل واتجوزه عادي
صافي بضحك : يعني يعمل فينا جميله نجيبله مصيبه
ويضحكه كلهم
طلال : طيب تعالو بقي وياخدهم ويقولها افتحي الباب دا يا شوشو
شوشو: افتح طيب اخبط مش بتقول المهندس جوه
طلال : يا بنتي افتحي بس
تفتح شوشو وتدخل هي والاء وصافي خطوتين وتيجي لين من ورها
لين : بخخخ
شوشو والبنات بصريخ ويجري يحضنه لين
شوشو: حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي وحشتينا اوي
الاء : كده يا بت نهون عليكي تبعدي عنا دا كله
لين : ما انا وعدتكم اهو وجيت
صافي : احلي مفاجأه يا لينو
شوشو: تعالي تعالي شوفي الجناح بتاعي روعه (وتبص لطلال ) صحيح هو فين المهندس
طلال يقرب من لين : المهندس لين البقالها اسبوع تعبانه ولا بتنام ولا بتاكل لحد ما خلصت الجناح الخاص بيكي وطلع بشكل الرائع دا
شوشو ببتسامه ودموع في عنيها : بجد انتي الجهزتي الجناح بتاعي
لين تحضنها: مقدرش تطلبي مني طلب ومعملوش وكان لازم افرش جناحك وجهزه بنفس زي ما وعدتك
الاء : يعني انتي هنا من اسبوع ولا تقولي لحد فينا دا انا هموتك
ويفضله البنات يزغزغه فيها وهي تضحك وتحاول تهرب منهم
ويقضي الباقي الايام قبل الفرح في تجهيز شوشو وتحضير للفرح
وكل دا ولين نفسها تعرف رد بابها بس سيبه برحته ومكلمتش تاني ابدا في الموضوع دا عشان ميحسش انها بتطغط عليهم وسيلا جت هي واحمد وقبل الفرح بيومين وهم قعدين علي العشا
سيلا : والجناح عجب شوشو بقي يا لين
لين : اممممم عجبها جدا
فؤاد يضحك : مش حامد جالي النهارده قالي انه عاوزك تجددي الفيلا بتعته كلها يالين وعاوزها زي جناح طلال
لين بفرحه وضحك : ايه دا بجد شوفتم بقي مش قولتلكم ولسه لما اتخرج هيطلبوني اجدد البيت الابيض
احمد ببتسامه :بجد صور الجناح روعه يا لين فعلا فنانه اعملي حسابك وقت ما تحبي تشتغلي حتي من قبل ما تخلصي الكليه مكانك معايه في الشركه
امير : ايه يا عم انت احنا هنقطع علي بعض ولا ايه لين مكانها في شركتنا وقسم الديكور هي ال هتدخله بنفسها ومن اول ما نفتح فرح القاهره كمان
لين بضحك : ايوه كده اتخانقه عليها واليدفع اكتر هكون معه
فؤاد : ايه دا انتي من اولها كده هترجعي في كلامك وتسيبي شركتي
لين بكثوف : لا يا بابي انا اقدر برده بس زي ما اتفقنا اقل من مديره مش هقبل
فؤاد ببتسامه : طب ولو سليم طلب منك تشتغل معه هو في شركته بعد الجواز
لين بصدمه والكل معها كمان وبيبصه ليها ويبتسمه
لين بفرحه : جواز انت قولت جواز صح مامي بابي قال جواز وال قال ايه بظبط سمعتيها يا سيلا قال جواز مش كده امير هو قال جواز ولا انا بتخيل
امير بضحك : هو تقريبا قال جواز و قال جواز ومعها سليم في جمله واحده مع بعض
لين وهي بتبص للبابها بفرحه : يعني وافقت يا بابي صح
فؤاد يضربها علي وشها بشويش وهزار : الله مش لما يطلبك الاول مني هو كان لسه طلبك
لين بفرحه شديده : هااااا يطلبني اه حالا حالا هخليه يجي اهو
مني بضحك : يا بنتي اهدي يجي فين انتي في الكويت فوقي يا ماما
سيلا بضحك : وبتقوله عليه انا المجنونه
احمد بضحك : دا لسه سليم لما يعرف هو كمان دا ممكن يموت من فرحته
لين تعقد وتفضل وتحاول تهدي وتاخد نفسها وهي بتبتسم
لين : طيب حضرتك كده هتنزل امتي مصر يا بابي
فؤاد : هننزل معكم انا ومني ويبقي هو يتصل يحدد معاد معايه لما نكون في مصر
لين تقرب من احمد وبصوت واطي : احمد بليز اتصل انت بسليم وبلغها انا مش هقدر اقوله اتكسف
احمد ببتسامه : حاضر عنيه ليكي يا عروسه
ويقوم احمد بعيد شويه بس كلهم شايفينه ويتصل علي سليم
سليم : ايه ياض لحقت وحشتك
احمد : وحشت مين دا انا ولا طايق ابص في وشك بس شكلك طلعلي في البخت ومش بس هتبقي شريكي وبس لا و هتبقي نسيبي كمان
سليم بصريخ : بجد بتكلم بجد عمي فؤاد وافق
احمد بخضه من صريخه : وداني يا حيوان بتصرخ فيها ايوه يا سيدي وافق ونازل معنا كمان 5 ايام جهز نفسك واستحمي احسن يغير رائيه
ومره واحده الكل سمع صوت صريخ سليم ال طالع من تلفون احمد و التلفون وقع من ايده من الخضه وصوته العالي
فؤاد بضحك : مبروك يا مني العيله زادت مجنون واضح ان مكتوب علينا المجنين يا حبيبتي
وتنتهي السهر طبعا بفرحه لين ونامت وهي بتحلم بليوم ال هيجمعها بسليم وتعيش في سعاده
وعند سليم في البيت يدخله جري علي صوت صريخه
عواطف : ابني مالك يا حبيبي بتصوه ليه وايه الموقفك علي السرير كده
سليم يجري يحضنها ويفضل يلف بيها : وافقه يا ماما وافقه عمي فؤاد وافق علي جوزي من لين وجين وهتجوز (ويبعد عنها ويبص ليها بفرحه) ابنك هيتجوز يا عواطف
تجري عليه شروق ف هي فرحانه زي سليم ولين ومبسوطه انهم هيتجوزه
شروق بفرحه : مبروك يا سليم مبروك يا حبيبي
بس يبصه يلقي مروه وعواطف وقفين وما فيش اي علامه فرح علي وشهم
سليم بستغراب : مالك يا ماما انتي مخضوضه وال ايه وانتي يا مروه مافيش مبروك
مروه بستهزاء : مبروك يا اخويه
وتخرج وتسيب الاوضه
عواطف بضيق وغيظ : ودا يخليك تصرخ كده وتسمع الجيران اهلها القدمنا دول يقوله ايه مدلوق عليهم وبعدين فرحان اوي ليه كده مش لما تعرف هتتفق معهم وال لا
سليم بستغراب : ما انا متفق خالص
عواطف وهي تعقد علي السرير : لا يا عين امك مش دا الاتفاق الاقصده مش لما نعرف عاوزين شبكه كام وهيجهزه ايه واحنا هنجيب ايه مش يمكن يطلعه في العالي ويطلوبه حاجات كتير
سليم : يطلبه اليطلبه انا هعمل كل العاوزينه
عواطف تقف بغضب شديد : نننننعم مين دول اليطلبه اليطلبه لا يا حبيبي لا يا عين امك الاتفاق انا الهتفاق وانا القول اجيب ايه ومجيبش ايه سامع وال لا
وتخرج وتسيبه
شروق تعقد جمبه وهي بتبص علي الباب ال خرجت منه عواطف
شروق : باظت الجوازه
سليم بغيظ : امك دي خنيقه فصلتني بس والله ابدا العاوزينه هجيبه
شروق : وهتعمل ايه مع ماما بقي انت فكرها هتسكت
سليم : يا فلحه الاتفاق هيبقي مع الرجاله وانا هاخد عمي انور وعمي منير معايه وروح واتفق وهي مش هتقدر ترجع كلمه لعمامي
شروق بتريقه : قطع دراعي دا من هنا شايف من هنا لو ماما سابتك تروح الاتفاق انت وعمامي لوحدكم
سليم بضيق : تعمل ال تعمله انا هتجوز لين يعني هتجوزها
تفتكره عواطف هتعرف تبوظ الجوازه وال لا نعرف الحلقه الجايه
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق