القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببت راعية الغنم الفصل الخامس والسادس بقلم أسماء خالد

 رواية احببت راعية الغنم الفصل الخامس والسادس بقلم أسماء خالد




رواية احببت راعية الغنم الفصل الخامس والسادس بقلم أسماء خالد



البارت 5 /6


ياسين :وحشتنى اوى فرح 

نور وقد علمت مقصده :الاجازة قربت تخلص وهتشوفها تانى

ياسين :دى حتى مش بتفتح الايميل بتاعها

نور :على فكرة يا ياسين انا مش موافقاك خالص على كده 

انا حتى كمان مش بستريحلها

رمقها ياسين بنظرة غضب 

نور : خلاص متبصليش كده طيب ما تكلم جدو وهو هيقنع عمى انه يوافق انك تتقدملها

ياسين :يا نور مش هينفع دلوقتى انا لسه مشتغلتش وعرضت على بابا كذا مره انى اشتغل وهو مش راضى هروح بقى لباباها اقوله انى لسه بدرس وانا خايف انها تبقى لحد تانى 

نور :بص يا ياسين لو فرح بتحبك زى ما انت بتحبها مش هتوافق على حد وهتستناك 

وبعدين انت خلاص خليت البت تتخطب


ياسين :بفكر اروحلها البيت 

نور بحدة :انت مجنون يا ياسين ..انت ترضاها عليا او ياسمين 

ياسين :نور ايه اللى انتى بتقوليه ده ..لا طبعا مش كده

نور بصوت عال :لا كده اللى مترضهوش علينا مترضهوش على بنات الناس 


ياسين :نور وطى صوتك وانتى بتكلمينى انتى نسيتى انى اكبر منك ..ومينفعش تكلمينى كده

نور متأسفة :اسفة يا ياسين ..بس 

قاطعها ياسين :خلاص يا نور دى كانت مجرد فكرة 

وبعدين شوفتينى انى قومت وروحتلها

نور :طيب هتعمل ايه دلوقتى 

ياسين :هضطر انى افتح الموضوع تانى مع بابا 

ابتسمت نور :ايوه كده هفضل اعلم فيك لحد امتى


ياسين :برغم انك رخمة يا نور اه والله مش بجامل بس انتى الوحيدة اللى بتكلم معاكى فى الموضوع ده وساعات ياسمين 


كانت نور تستمع اليه :بغض النظر عن رخمة بس انا مش عارفة من غيرى كان هيحصل ايه 

ياسين :متخديش فى نفسك مقلب اوى كده ..

اتت ياسمين :بتعملوا ايه 

ياسين :وانتى مالك .. 

ياسمين :انت بتعاملنى كده ليه يا ياسين ايش حال ان احنا اخوات وكمان توأمك

نور :اقعدى يا ياسمين سيبك منه وانا هحكيلك 

______________

فى احدى الفلل الراقية فى جاردن سيتى 

نجد فتاة جالسة بجانب البيسين وتتصفح الانترنت وهى تحتسى العصير 

تأتى اليه امرأة فى اخر عقدها الرابع ولكن مهتمه بمظهرها 

المرأة :صباح الخير يا الين 

الين :صباح الخير يا مامى ايه رايحة فين 

شاكيرا :رايحة انا ونيفين النادى تيجى معايا 

الين :لا انا هخرج مع اصحابى 

شاكيرا :ما تتصلى بأدهم خليه يخرجك 

الين :فى ايه يا مامى انتى دايما كده مخليانى انا اللى اتصل بيه 

مش هتصل بحد 

شاكيرا :انتى حره بس كده هتطيريه من ايدك انتى عارفة الناس دى معاها فلوس اد ايه 

الين بزعيق :ايه يا مامى مش مكفيكى الفلوس اللى بابا سبهالنا 

شاكيرا :اقعدى شوية الملاليم اللى سايبهالنا ده انتى فقر انا ماشية 

ادمعت عيناها :الله يرحمك يا بابا 

____ ________

كانت ايسل تشاهد التلفيزيون 

وجدت والدتها تتحدث عبر الهاتف مع صديقتها شاكيرا 

ايسل:ماما انتى خارجة 

نيفين:اه رايحة النادى 

ايسل بترجى:خدينى معاكى انا زهقت من القعدة 

نيفين :انا هروح مع اصحابى انتى كده هتزهقى 

ايسل نافية :لا والله مش هزهق 

نيفين :طب روحى البسى بسرعة بس ياريت يا حبيبتى تقوليلى مامى اودامهم ماشى يا حبيبتى 

ايسل كاتمة ضحكتها :حاضر يا ماما اقصد يا مامى

نيفين :شطورة يا حبيبتى يلا هستناكى فى العربية

______________

انقضى اليوم مسرعا 

واتى اليوم التالى 

ادهم وهو يعدل الجرافت :ها يا بابا خلصت 

احمد :اه يلا 

اتت ايسل مسرعة وهى تحمل حقيبتها على ظهرها :استنى يا بابا انت نسيتنى عايز تمشى وتسيبنى

احمد:افتكرتك نايمة مردتش اصحيكى 

ادهم :ايه ياايسل احنا رايحين شغل مش رايحين رحلة 

ايسل :انا قولت لبابا وهو وافق

ادهم :ايه يا بابا هتيجى معانا فين ومين هيبقى فاضيلها 

احمد:عشان نيفين هانم سافرت هى هتقعد مع مين 

ادهم :لا مش هتيجى اطلعى فوق يلا اصلها رحلة هى 

_________

فى سيارة احمد 

كانت ايسل جالسة فى الخلف واخرجت من حقيبتها عصير وشئ لتأكله 

ايسل وهى تمد يدها لوالدها بالعصير :تاخد يا بابا 

احمد وهو يضحك على ما تفعله:بالهنا والشفا يا حبيبتى 

ايسل بأستفزاز:تاخد يا ادهومتى 

ادهم بغيظ :لا مش عاوز 

ايسل:احسن مكنتش هديك اصلا 

ادهم بضيق :بابا خليها تسكت مش كفاية انها جت

______________

فى المنصورة 

بعد انتهاء الفطار 

على :يلا يا ولاد الناس زمنها على وصول

حامد :يا بابا لسه بدرى ..ده من القاهرة لهنا شوف كام ساعة

علا :اقعد يا بابا اشرب الشاى الاول 

سامح :اقعد يا بابا ولو جم اكيد هيتصلوا بينا من المزرعة

على :لا عيب الناس تيجى ومنكنش مستنينهم 

حامد :قوم يا سامح انا عارف ان بابا مش هيستريح كده 

وخلى حد ينادى محمد 

ذهب على مع اولاده

جالسيين فى الصالون يشاهدون مجلة ازياء

ياسمين بأنبهار :حلو اوى الفستان ده ..بصى يا نور 

نور :لونه حلو لو عجبك اشتريه 

ياسمين برومانسية :اه هشتريه لخطوبتى وابقى زى سندريلا 

ويجى الامير وياخدنى 

نور بسخرية :وايه كمان كملى 

نظرت اليها ياسمين :انتى بتتريقى عليا يا نور 

التفتت نور للنافذة خلف ياسمين ثم ذهبت وفتحتها 

رأت ياسين معه مهرتها 

نور :ياسين انت واخد الين على فين 

ياسين وهو يهم بالركوب :هتمشى بيها شوية ..يلا سلام

نور :طب خلى بالك منها 

ثم وجدت عم جابر مار بجانب فيلتهم ومعه الاغنام

نور :عم جابر جه ...انا ماشية 

ياسمين :مش هتكملى بقية المجلة 

نور :لما اجى بقى .. 


ذهبت سريعا الى غرفتها وخرجت ثانية 

سعاد بضحك :ايه اللى انتى عملاه فى نفسك يا نور 

كانت نور مرتدية الاشارب وربطاه من الخلف ومرتدية جلباب والدتها 

نور:حلو يعنى 

سعاد:قمر يا حبيبتى رايحة فين 

نور:عم جابر بره هروح معاه 

سعاد :طيب خدى موبايلك معاكى عشان نطمن عليكى

نور :حاضر قولى انتى بقى لماما

__________

.

.

.

ادهم :اهى يا بابا هى دى المزرعة 

احمد يلتفت لابنته التى مازالت تأكل 

احمد:اقعدى فى العربية ومتخرجيش

ايسل:ايه ده هو انا مش هخرج معاكوا 

احمد:انا قولت ايه 

ايسل :خلاص مش هتحرك واخرجت الهاندفرى ووضعته فى اذنها 

ادهم :اهو استاذ حامد جه 

خرج احمد وابنه 

وذهب وسلم عليه وبعد ما تعرف عليه 


جاء الجد على ورحب بهم وذهب بهم الى داخل المزرعة 

واتى سامح ومحمد معهم 

وظلوا يتحدثوا عن العمل 

على :حامد هات الورق يلا عشان نمضيه 

حامد:انا اديت الورق لسامح 

سامح متذكرا عندما كان يقوم بمراجعة الورق فى الصباح وتركه فى حجرة المكتب 

سامح:انا نسيت الورق على المكتب خمس دقايق هبعت حد يجبهم 

اتصل سامح بالمنزل وطلب منهم ان يرسلوه 

______

علا ظلت تبحث عن عم سالم الغفير لكنها لم تجده 

بينما وجدت ياسين على المهره عائد 

علا:الحمدالله انى لقيتك 

ياسين :فى ايه 

علا وهى تعطيه الورق:خد الورق ده وديه لابوك فى المزرعة عشان نساه 

ياسين :حاضر 

و سار بالمهره تجاه المزرعة 

__________

.

.

وصل ياسينوقام بربط المهره فى الخارج ثم دلف ووجد ابيه منتظره 

واعطاه الورق وذهب 

++++++

فى الخارج كانت ايسل شعرت بالملل من الجلوس فى السيارة قامت بفتح النافذة 

ايسل:اوف ايه الريحة دى 

ثم اغلقتها مره ثانية 

نظرت الى الناحية الاخرى وجدت تلك المهرة 

خرجت ايسل من السيارة بفضول وذهبت اليها 

ظلت تنظر اليها بأعجاب حتى انها حاولت ان تمرر يدها على ظهر المهرة لكن 

اصدرت المهرة صهيل عال 

ما ان سمعت ايسل صوتها حتى صرخت 

_____

فى هذه اللحظة كان ياسين عائد فسمع صوت المهرة

ورأى تلك الفتاة وهى تصرخ


البارت 6 


ما ان سمع ياسين صوت صريخ الفتاة فركض مسرعا 

فأمسك بالمهرة يحاول ان يهدأها 

وبعد ان هدأت المهرة فالتفت الى الفتاة 

ياسين:انتى كويسه 

ايسل بدموع :لا مش كويسه الحصان ده صوت فى وشى خضنى 

ياسين لم يتحمل ان يكتم ضحكته فضحك بصوت عال فظهرت نواجزه 

ايسل بعصبية :انت بتضحك على ايه غبى صح 

اختفت ضحكة ياسين بالتدريج وقال بنبرة اخافت ايسل:انتى قولتى ايه 

ايسل تحاول ان لا تظهر خوفها :انت غبى 

ياسين :احترمى نفسك يابت انتى لولا انك بنت كنت عرفت شغلى معاكى كويس 

وكمان بدل ما تشكرينى بتشتمى

ايسل:اشكرك على ايه انت اصلا عملت حاجة انااساسا مخوفتش 

ياسين وهو يأخذ المهره:يا شيخة دى المهرة ليها حق تخاف منك 

ثم التفت ليغادر وقبل ان يتحرك قرب المهره من ايسل 

فرجعت ايسل للوراء وهى خائفة 

ضحك ياسين :صح مبتخافيش واطلق ضحكة عالية وذهب

ايسل :واد رخم 

اتى ادهم من خلفها :انتى بتشتمى مين 

ايسل بخوف :مبشتمش حد 

ادهم بصرامة :انتى ايه اللى طلعك من العربية انا مش قولتلك متخرجيش 

ايسل :اصلى زهقت هو احنا هنروح دلوقتى 

ادهم :اه بابا هيخرج دلوقتى وهنمشى ..ثم فتح لها باب السيارة 

وقال :ادخلى يلا 

اتى احمد وذهبوا 

-__-------_----__---------


فى النادى 

كانت الين جالسة مع صديقاتها المقربة (مى)

مى:عامله ايه مع ادهم

قالت بحنق:كويسيين 

مى :انتى متضايقة من ايه ..هو مش بيكلمك 

الين :عادى يعنى ..بنتكلم بس ده اذا انا اللى بدأت 

مى :هو مبيتصلش بيكى خالص 

الين :بقولك ايه يا مى غيرى الموضوع ده عشان مبحبش اتكلم فيه ..ثم نهضت 

مى :انتى زعلتى ولا ايه ..اقعدى 

الين :لا ..هتمشى شوية يلا اشوفك بعدين 

كانت تسير وهى تفكر فى حالها هى وادهم 

فلمحت صديق ادهم فنادت عليه ..لكنه لم يسمعها 

فأسرعت فى خطاها حتى لحقت به 


الين وهى تلتقط انفاسها :كريم كريم 

كان كريم يركض فعندما سمع اسمه تعرف على صوت المنادى التفت اليها وقال بأبتسامة :الين ازيك 

الين :الحمدالله ايه الجرى ده قطعت نفسى 

كريم :كنتى عايزة حاجة ولا ايه 

الين :كنت عايزة اسألك عن ادهم اصلى مشوفتهوش 

كريم :اه ادهم فى المنصورة 

الين بدهشة:بيعمل ايه هناك 

كريم :عنده شغل 

الين :طيب شكرا يا كريم سلام

-

_

________

فى شرم الشيخ 

وصلت نيفين وشاكيرا الى احدى الفنادق الضخمة 

وبعد ما اخذوا قسطا من الراحة 

تقابلوا على الشاطئ

شاكيرا وهى تلتقط العصير :ايه يا نيفين هو ادهم هيفضل معلق بنتى كده 

نيفين :ليه بتقولى كده 

شاكيرا :لغاية دلوقتى محددش معاد للخطوبة 

نيفين :مين قال كده هو قالى انى افاتحك فى الموضوع ده

شاكيرا بسعادة:بجد طب هنعمل الخطوبة امتى 

نيفين بأرتباك فهى وضعت نفسها فى مأزق ولم تأخذ برأى ابنها 

نيفين :الخميس الجاى 

شاكيرا :يعنى كلها خمس ايام 

-_-----____--------0000


جالسة على الارض وواضعة قدمها فى ماء البيسين وهى شاردة فأتى من خلفها 

ياسين :مالك قاعدة كده ليه 

ياسمين :عادى يعنى مش لاقية حد اقعد معاه كلهم جوه بيعملوا الاكل ..وانت خرجت ونور مع عم جابر 

جلس بجانبها :يعنى عايزة حد ترغى معاه وتصدعيه وخلاص 

اتفضلى ارغى 

ياسمين :ياسين انت دايما كده واخد كل حاجة هزار 

ياسين بجدية :انتى شكلك متضايقة بجد ..فى ايه 

ياسمين :زهقانة وعايزة اخرج 

فكر قليلا ثم نهض وسحبها من يدها :طيب قومى وانا هخرجك خروجة تحلفى بيها 

ياسمين بفرحة :بجد ..هنروح فين 

ياسين مازحا :هوديكى عند نور تلعبى مع الخرفان ..ياستى هخرجك وخلاص مش لازم تعرفى يلا روحى غيرى 

قبلته ياسمين :ربنا يخليك ليا ..ثوانى وجاية 

ياسين :اه انا عارف ثوانى دى اد ايه طيب هروح مشوار تكونى انتى خلصتى 

__________

واقفة بين الاغنام تنظر اليهم بحيرة تبحث عن عم جابر 

فالغنم انحرفت على الطريق فظلت تجمع فيهم لتضعهم فى مكان واحد 


نور:انت فين ياعم جابر اوف بقى انتوا كده مش هتخلونى العب معاكوا تانى يلا ررررر تعالوا على جانب 

اتت امرأة كبيرة فى السن تدعى (نعمة) 

نور تعرف هذه المرأه جيدا فهى تعمل فى فيلا عم حسين جارهم 


ذهبت نور لهذه المرأه وتحدثت نور معها لكن بلغة الاشارة

لان هذه المرأة (بكماء) فمن كثرة تعامل نور معها تعلمت كيف تتحدث معها بهذه اللغة 

فى هذه الاثناء 

كان اتى ادهم بسيارته 

احمد :عجبتك المنصورة يا حبيبتى 

ايسل :اه حلوه وقالت بصوت خافت لكن فيها ناس مستفزة

ادهم وهو ينظر امامه على الطريق

ادهم :هو الواحد ناقص 

احمد:فى ايه 

ادهم :بص ويشاور له على الاغنام 

ايسل :الله خرفان صغنتته بابا هاتلى واحد 

احمد:بس يا حبيبتى بطلى تشبطى فى كل حاجة انتى كبيرة دلوقتى 

ثم قال لابنه :انده يابنى للست دى شكلها الراعية بتعتهم خليها تهشهم احنا كده مش هنخلص

نظر ادهم الى المرأة التى تتحدث بلغة الاشارة مع امرأة اخرى 

ادهم :اهى كملت مش هيسمعونا 

------_-

كانت نور ظهرها للسيارة 

وعندما شعرت بهم قامت بتوديع (نعمة) وحاولت ان تبعد الغنم 

لكنهم لم يتحركوا 

ادهم بعصبية ويخرج رأسه من نافذة السيارة 

ادهم: انتى ياست انتى ابعدى الحاجات ده

ايسل:يابنى مش انت قولت مش هتسمعك 

تضايقت نور منه 

و نظرت اليه بحده

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا







تعليقات

close