القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببت راعية الغنم الفصل السابع والثامن بقلم أسماء خالد

 

رواية احببت راعية الغنم الفصل السابع والثامن بقلم أسماء خالد



رواية احببت راعية الغنم الفصل السابع والثامن بقلم أسماء خالد


البارت 7 /8


نظرت اليه بحدة 

ثم التفتت للغنم تحاول ان تبعدهم وهى تتمتم ببعض الكلمات 

احمد بدهشة :ايه ده دى صغيرة ثم وجه كلامه لابنته 

قائلا:احمدى ربنا على النعمة اللى انتى فيها بصى بنت شكلها صغير وبصى راعية غنم اهه 

ايسل:طيب يا بابا الحمدالله

نظرت نور مره اخرى وجدت احمد يتحدث ثم نقلت بصرها الى ادهم وجدته ينظر اليها بضيق رمقته بنظرة حنق والتفتت للناحية الاخرى حتى لا يلاحظ ماتقول :ماله ده مش طايق نفسه كده ليه ..

ضرب على كلاكس السيارة بشدة :يادى النيلة 

احمد:بس يا ادهم مش هتسمعك على اللى انت بتعمله ده سيبنى انا هعرف اتصرف معاها

انزعجت نور من هذا الصوت 

نور :هو فاكرنى طرشه 

استدارت بعصبية وجدت احمد يحاول ان يحدثها بلغة الاشارة على ان تبعد الغنم عن الطريق 

ابتسمت نور من طريقته فهو يعتقدها بكماء 

واخيرا الغنم بعد عن الطريق 

مرت السيارة ونظر ادهم اليها بحدة عندما اقتربت العربية منها

ظنت انه لم يراها عندما اشارت عليه بمجنون 


_____________

لمحت نور عم جابر وهو اتى 

عم جابر :معلش يابنتى اتأخرت عليكى 

نور :حرام عليك يا عم جابر دول جنينونى الله يكون فى عونك 

ضحك عم جابر :طب يلا روحى عشان انا قابلت ابوكى وبيقولك يلا عشان تتغدى 

نور :ماشى ياعم جابر يلا سلام 

______


وصلت الى الفيلا 

ووجدت ياسين جالس امام اللابتوب فى الحديقة 

القت السلام وهمت بالمغادرة 

ياسين :رايحة فين يا ام محمد 

التفتت اليه نور :ايه ام محمد دى 

ياسين ضاحكا :ايه اللى انتى عاملاه فى نفسك ده انتى ناقصلك اوفه وشوية جبنه واخرجى بيعى بره هتكسبى كويس اسمعى كلامى خدى منى 

نور بغيظ : رخم وتركته وذهبت 

زينب :يلا يا نور روحى غيرى وتعالى عشان تتغدى 

نور :حاضر يا ماما 

ذهبت نور الى غرفته واخذت حماما منعشا ثم توضأت لتصلى 

الظهر وبعد ان انتهت نزلت لتجدهم لم يضعوا الطعام على المائدة بعد 


ذهبت الى المطبخ وجدت علا وسعاد 

نور وهى تمد يدها وتأخذ بطاطس من الطبق :انتوا كل ده لسه محضرتوش

علا:ثوانى يا حبيبتى والاكل يجهز

جاءت لتأخذ واحدة ثانية لكن منعتها سعاد بضربة على يد نور قائلة:بس عشان متشبعيش الاكل هيتحط وناكل كلنا

نادت علا على ابنتها ياسمين لتأتى لتأخذ الاطباق

وخرجت معها لتحضير السفرة 

سعاد لاحظت عبوس نور تركت ما فى يدها وذهبت اليها :مالك يا حبيبتى حد زعلك 

نور :لا يا عمتو 

سعاد :اااه طلاما قولتى عمتو يبقى مضايقة قوليلى 

منع كلامهم مجئ علا لتأخذ بقية الاطباق

سعاد بصوت خافت :بعد الغدا عيزاكى 

اومأت نور وذهبت لكى تساعدهم 

وبعد الانتهاء من الغداء 

ذهبت نور الى غرفتها وتذكرت ذلك الشاب وهو ينظر اليها بحدة مما جعلها تستشاط غضبا 

فقالت بصوت مسموع :انا ازاى سبت الغبى ده يزعق ويعلى صوته كده 

سمعت صوت طرق على باب غرفتها فعلمت انها سعاد فسمحت لها بالدخول

دلفت سعاد وجلست بجانبها على الفراش 

سعاد وهى تمسك ذقن نور :ها يا بطه ايه اللى مزعلك 

حكت نور ما حدث معها وما فعل ذلك الغبى المتعجرف

سعاد لم تتمالك نفسها من الضحك

نور بحنق وقطبت جبينها :عمتو انتى بتضحكى على ايه 

سعاد : اصلك مشوفتيش شكلك يا نور كان ازاى بالجلابية والايشارب اللى كنتى لبساهم ..

نور :انا مش هحكيلك على حاجة تانى ..

سعاد :طيب انا سكت اهو ..متضايقيش نفسك بقى 

نور :اصلك مشوفتهوش كان بيبصلى ازاى ..ولا الراجل التانى فاكرنى مش بسمع وبيشاورلى 

سعاد بجدية : بصى يا نور يا حبيبتى 

انتى كبرتى كلها شهر وهتدخلى الجامعة ولسه بتتعاملى مع الناس على انك صغيرة 

نور بزعل وتطرق رأسها نافية :لا ياعمتو انا لسه صغيرة ومش هكبر انا عايزة افضل كده

سعاد باسمة :انتى لازم تكبرى وتفكرى بعقل بنوته كبيرة مش لسه بتلعب مع الخرفان 

عبست نور ونظرت اليها بضجر 

سعاد :خلاص متزعليش بقى عشان مبحبش اشوفك زعلانة 

احتضنت نور سعاد بشدة :انا بحبك اوى يا سوسو 

سعاد:وانا يا حبيبتى يلا عشان ننزلهم بدل ما ياخدوا بالهم 

________


كانت نور جالسه تطعم مهرتها وتمرر يدها على ظهرها 

اتت ياسمين ولم تعيرها نور اهتمام 

احتضنتها ياسمين :خلاص يا نور متزعليش بقى ما انتى كنتى مع عم جابر 

نور :يعنى تخرجوا من غيرى ومش عايزانى ازعل 

ياسمين :كنا هنقولك ازاى يعنى وبعدين دى ولا تعتبر خروجة 

نور :ليه يعنى 

ياسمين :رايح يقولى هخرجك وانا بحسب خروجة يعنى زى باقى الخروجات الاقيه يودينى يأكلنى ايس كريم وجينا تانى 

كان هاين عليا اضربه 

اتى ياسين وضامم ساعديه :بقى دى جزاتى يعنى لما شوفتك متضايقة وقولت اخرجك هو انا مبتشكرش ليه حتى كمان البت اللى ..ثم صمت عندما علم ما تفوه به 

نور بنصف عين :ايوه بت مين دى

استدار ليرحل :لا مفيش حاجة 

تشبثت به ياسمين :لا تعالى وقولنا بت مين 

قص لهم ما حدث فى الصباح مع تلك الفتاة 

نور :حرام عليك يا ياسين ليه تكسفها كده 

ياسين بضحك :بتقول على المهرة صوتت ..عيزانى اعمل ايه يعنى ..من غير ما اقصد ضحكت

ياسمين :بس بردو مكنش المفروض تخوفها 

ياسين :مهى اللى غلطت بدل ما تشكرنى 

نور : طيب يلا هنفضل قاعدين هنا كتير 

_________

فى فيلا الحسينى 

ما ان دلفوا الفيلا حتى ذهبوا الى غرفهم ليستريحوا 

كان ادهم جالس فى غرفته يتذكر تلك الفتاة راعية الغنم وهى تنظر اليه بحده وتلوح بيدها انه مجنون 

ادهم يحدث بنفسه :انا ازاى سكت للبت دى انا تعمل عليا مجنون انا مجنون كنت المفروض انزل من العربية عشان اعرفها ازاى تقول عليا مجنون ..محدش يجرؤ انه يشاور بس عليا 

اشوفك بس 

___________

.فى اليوم التالى وقت الظهيرة 

كان الجد على فى المزرعة ومعه نور 

على موجها كلامه لنور :نور روحى اقعدى هناك تحت الشجرة عشان الشمس حامية اوى النهاردة 

نور :انت رايح فين 

على :الدكتور جه عشان البقرة هتولد 

نور بترجى لجدها :اشوفها بالله عليك ياجدو 

على :مش هينفع يانور اسمعى الكلام..لما تولد هبقى اخليكى تشوفيها ..يلا روحى بقى اقعدى 

انصاعت نور لكلام جدها وذهبت لتجلس تحت الشجرة .

===++=======

فى فيلا الحسينى 


نيفين متفاجأة بوجود احمد :ايه ده انت مروحتش الشركة النهاردة 

احمد وهو ممسك بالجريدة :لا 

نيفين:ليه مروحتش 

احمد انزل الجريدة قليلا ونظر اليها :هو تحقيق ..عادى تعبان ياستى وقعدت فيها حاجة 

اتت ايسل وجلست بجانب والدها 

احمد:كل ده نوم يا حبيبتى 

ايسل:جسمى اتكسر من قعدتى فى العربية 

احمد :انتى اللى شبطتى بس ايه رأيك فى المنصورة 

ايسل:هو انا اتحركت من العربية يا بابا 

اتى ادهم وسمع ما قالت 

ادهم :بطلى لماضة 

ايسل بأبتسامة:لا بجد كانت جميلة انا شوفت مناظر حلوة اوى 

نيفين :انت هتروح الشغل يا ادهم 

ادهم وهو يجلس على احدى الكراسى:لا انا هريح النهاردة 

نيفين:اومال مين هياخد باله من الشغل

زفر احمد وتمتم ببعض الكلمات وهو يضع الجريدة امام وجهه 

سمعته ايسل فضحكت 

التفتت اليها نيفين بحدة :انتى بتضحكى على ايه 

ايسل وهى تكتم ضحكتها :مفيش يا ماما 

نيفين:انتى مش عارفة ان الضحك من غير سبب قلة ادب

احمد من وراء الجريدة قال بصوت خافت :اتهدى بقى يا شيخة 

ما ان سمعته ايسل حتى انفجرت من الضحك 

نيفين بعصبية :يووووه انتى قليلة الادب 

وتركتهم وذهبت 


صمتت ايسل وحزنت من معاملة والدتها اليها

ضمها احمد اليه وقبل جبينها :متزعليش يا حبيبتى انتى مش عارفة مامتك بتفضل تهاتى وخلاص بس قلبها ابيض 


ايسل:يا بابا انا مش زعلانة بس هى ليه دايما عايزانا نتكلم بطريقة معينة دى لما اخدتنى معاها النادى شرطت عليا انى اقولها مامى اودام اصحابها 


احمد:هما اصحابها مقصرين عليها 

مهما الستات كده لما بيكبروا بيتهـ

ولم يكمل كلمته وجدها اتية

نيفين :بتقول حاجة يا احمد 


احمد:مبقولش حاجة كنت بقول لايسل عيب الضحك من غير سبب

كاد ادهم ان يضحك ..لكن نظرت اليه والدته قائلة:

تعالى يا ادهم عيزاك 


ذهب ادهم خلفها 

_____________

-

فى المزرعة 

ما ان لمحت جدها حتى ركضت نحوه

نور:فين يا جدو البقره اللى لسه مولوده 

على :جوه معاها بس سبناه معاها عشان تتعود عليه 

نور:اشوفها يا جدو 

الجد وهو يعلم انها لن تصمت حتى تراها :حاضر يلا تعالى 

ذهبوا معا وعندما رأتها قالت 

نور:جدو احنا هناخدها معانا صح 

الجد:لا يا حبيبتى عشان متمرضش

نور:بس مين اللى هيعتنى بيها 

الجد: متقلقيش انا خصصت واحد يخلى باله منها 

_________

فى احدى النوادى بالقاهرة 


كان سليم جالس مع صديقه 

سليم :طلاما انت بتحبها ليه مقولتلهاش 

صديقه:هقولها ازاى وهى بتحبه 

سليم :فاكر لما قعدت اقولك قولها انك بتحبها ساعتها قعدت تقولى مش هترضى بيا لغاية ما طارت منك 

الشخص :خلاص يا سليم انت هتبكتنى انا ماشى سلام

وتركه وذهب 

سليم : ربنا يجعلها من نصيبك يا صاحبى عشان عارف انه مش بيحبها 

.-_------_-----------

فى الفيلا التى تقطن بها شاكيرا 

كانت جالسه تتصفح على الانترنت وتقوم بشراء ما تريده

دلفت ابنتها الين 

الين:ازيك يا مامى 

شاكيرا:ايه كل ده فى النادى

الين:اصلى عملت شوبينج انا ومى فى حاجة ولا ايه

شاكيرا وهى تضع اللابتوب على المنضدة :عندى ليكى خبر هيفرحك 

جلست الين :ايه هو 

شاكيرا بأبتسامة :خطوبتك يوم الخميس انتى وادهم 

صدمت الين من هذا الخبر لا تعلم هل يجب ان تفرح ام ماذا تفعل 

شاكيرا:انتى معايا روحتى فين 

الين بأبتسامة :معاكى يا مامى طب هو اللى قالك 

شاكيرا:نيفين قالتلى انه هو اللى حدد المعاد

اختفت الابتسامة من على وجهها ونهضت :طب يا مامى انا داخلة انام شوية 

نظرت شاكيرا اليها وهى تذهب قائلة:هتفضل طول عمرها فقر زى ابوها 

-__---------_----_____--

صاح ادهم بصوت عال

ادهم :ايه اللى بتقوليه ده 

نيفين :كنت عايزنى اقولها ايه يعنى 

ادهم :من غير ما تخدى رأيى تروحى تحددى معاد الخطوبة واللى هى بعد اربع ايام وجاية تقوليلى النهاردة 

اتى احمد وايسل على صوته المرتفع 

فتح احمد بابا الحجرة :فى ايه صوتك عالى ليه 

ادهم:اتفضل يا بابا شوف ماما اللى رايحة تحدد يوم خطوبتى مع صاحبتها وتقرر من نفسها 

نيفين:عيب كده متعليش صوتك عليا 

احمد:انتى ايه اللى عملتيه ده يا نيفين 

نيفين بأرتباك :يعنى كنت اقولها ايه ولغاية دلوقتى محددش يوم خطوبتهم 

ادهم:انا مش هخطب حد 

نيفين :عايز تطلعنى صغيرة يا ادهم 

ادهم :والله انتى اللى اتصرفتى من نفسك يا ماما من غير حتى ما تقوليلى 

-_-----__-_----_

البات ال 8


نيفين :عايز تطلعنى صغيرة يا ادهم 

ادهم :والله انتى اللى اتصرفتى من نفسك يا ماما من غير حتى ما تقوليلى..ثم نظر اليها بغضب 

وخرج صافعا خلفه الباب بقوة لكن اتبعته اخته 

ايسل :ادهم استنى طيب

التفت اليها ادهم بغضب :عايزة ايه انتى كمان 

ايسل :اهدى عشان خاطرى 

ادهم :بقولك ايه سيبينى فى حالى ..انا مش ناقص 

وخرج من الفيلا بأكملها 

كان يجول بسيارته ولا يعلم الى اين يذهب 

اوقف السيارة امام النيل 

واستقل منها ووقف ناظرا الى المياه وتنهد تنهيدة قوية 

كأنه يلقى غضبه من خلالها 

وظل واقف شارد يفكر فى ما فعلته والدته 

تذكر ادهم شخص دائما يتحدث معه عندما يكون غاضب 

استقل سيارته وادارها ورحل 

____________

تحدث احمد غاضبا :انتى ايه اللى هببتيه ده 

نيفين بعصبية :ما تتكلم عدل يا احمد متكلمنيش بالطريقة دى

احمد:انتى كمان هتعلمينى اتكلم ازاى كفاية بقى نيجى نتكلم تقوليلنا متتكلموش بالطريقة دى البت تضحك تقوليلها الضحك قلة ادب وابنك دايما مصره تبعديه عنك بتحكماتك انتى فاكرة انك بتعملى كده لمصلحتهم لكن انتى مش هتفوقى غير لما تلاقيهم كرهينك 


نيفين :تلاقيك انت اللى بتملي فيهم منى بتقولهم ايه وانا مش موجودة

احمد :انتى مكنتيش كده ايه اللى غيرك بالطريقة دى..بس انا مش هسمحلك تدمرى حياة الولاد ولا تتحكمى فيهم انتى فاهمة 

وتركها وذهب 

_____

خرج احمد غاضبا من تصرفات زوجته ..ذهب الى غرفة ابنته 

وجدها بتبكى

احمد بفزع وهو يتجه نحوها :بتعيطى ليه يا حبيبتى 

ايسل ببكاء:ادهم يا بابا زعقلى اول مره يزعقلى كده 

ضمها احمد اليه :متزعليش منه يا حبيبتى غصب عنه انتى مشوفتيش امك قالتله ايه 

دى عملاله الخطوبة يوم الخميس من غير ما تاخد رأيه 

بس هو راح فين مقالقيش

ايسل:لا مقاليش هو انا لحقت اسأله خرج على طول وهو متعصب..بس انا غالبا عرفت هو فين 

_________

فى المساء

طرق ادهم باب منزل عمر 

فأتت والدة عمر (سارة) لتفتح الباب 

سارة بأبتسامة :ادهم واحتضنته :كده يا ادهم يوم ما افتكرت ان ليك خالة 

ادهم بأبتسامة : ما انتى عارفة الشغل بقى يا خالتو 

سارة :بس برضو متتصلش حتى 

ادهم :طيب هتسبينى واقف على الباب كتير ولا ارجع 

سارة :معلش يا حبيبى ادخل 

اتى عمر :مين يا ماما 

سارة :ده ادهم يا حبيبى 

سلم عليه عمر وقد علم من وجهه انه يريد ان يتحدث معه

عمر :ايه يا ماما فين العشا

سارة :حاضر يا حبيبى ثوانى والاكل يكون جاهز 

وبعد ما ذهبت والدته اللى المطبخ

عمر :مالك يا ادهم 

ادهم وهو يرجع رأسه للخلف :بص انا جيلك عشان تشوفلى حل 

عمر :طيب مش تقول الاول 

ادهم بسخرية :ماما يا سيدى ...وقص له ما فعلته والدته

ضحك عمر بشدة مما استفز ادهم وقام ليغادر 

امسكه عمر :والله مقصدش بس انا بضحك من تصرفات خالتى اصلها مش هتتغير دايما بتعمل المصايب 

ادهم :احترم نفسك مهما كان دى امى 

عمر :خلاص ياعم مهى خالتى بردو 

اتت سارة لتخبرهم بأن العشاء جاهز 

عمر :طب تعالى ناكل وبعدين اشوفلك حل 

ادهم :ماليش نفس 

عمر :انا ماليش دعوة ده محشى هروح اكل انا 

لكن سارة اجبرت ادهم على ان يأكل معهم 

-_-------____-----


بعد انتهاء العشاء 

كان عمر وادهم جالسين فى الشرفة يحتسون القهوة 

سارة :انا هدخل انام يا ولاد عايزين حاجة اعملهالكم

ادهم :رينا يخليكى يا خالتو 

عمر:لا يا ست الكل ادخلى انتى نامى 

سارة :طيب تصبحو على خير 

ادهم :دورلى على حل ..انا استحالة اوافق انى اخطب بالطريقة دى ..لكن قاطعه صوت رنين هات عمر 

نظر عمر لشاشة الهاتف 

فقال لادهم :دى ايسل

ثم رد عليها عمر كانت تطمأن على اخيها واغلقت 

ادهم :كانت عايزة ايه 

عمر :كانت بتطمن عليك بس صوتها كان زعلان 

ادهم بتأنيب ضمير :مهو انا اتعصبت عليها 

عمر :اكيد هبيت فيها هى حرام عليك هى ذنبها ايه 

ادهم :ما انا كنت متعصب المهم انت لقتلى حل 

عمر :بص يا سيدى انت تسمع الكلام عادى 

ادهم :يعنى انا بكلمك عشان تقولى كده اسمع الكلام 

عمر :ما تصبر ياعم هو انا لسه كملت

ادهم :اتفضل كمل 

عمر :بعد كده افسخ الخطوبة اتلككلها يعنى 

ادهم :ايه اللى انت بتقوله ده يعنى بعد ما اخطبها اسيبها راعى انى عندى اخت ماشى 

عمر :مش هقدر افيدك

ادهم : تصدق يا عمر انا غلطان انى حكيتلك كل مرة بلجأ ليك ومش بتفيدنى بحاجة .. انا داخل انام فى اوضتك 

عمر :وانا انام فين ان شاء الله 

ادهم :نام فى الاوضة التانية يلا تصبح على خير 

عمر:وانت من اهل الخير يا خويا .. ايه العيلة المجانين اللى وقعت فيها دى ..

___________

فى حجرة ياسمين ..كانت نور جالسة معها فى الشرفة 

نور :احكيلى بقى يا ياسمين اول يوم ليكى فى الجامعة كنتى عاملة ازاى 

ياسمين :عاملة ازاى يعنى ايه ..

نور :يعنى كنتى خايفة ..

ياسمين :هو كان فى شوية خوف بس مش اوى ..عشان ياسين كان معايا ..يعنى مكان غريب اول مرة ادخله ..فيه اختلاط ولاد وبنات ..ولا مناظر البنات اللى هناك ..تحسى انه عيد شم النسيم فى وشهم ..ولبسهم ..بس مش كلهم كده ..فى محترمين زيى 

نور :طيب انا هعمل ايه اول يوم ..هكون لوحدى مفيش حد معايا 

ياسمين :متخافيش ..ساعتها نبقى نشوف ايه اللى هيحصل ..مش يمكن انا اجى معاكى 

نور :اه ياريت ..عشان مبقاش لوحدى

ضحكت ياسمين :بطلى بقى ..احنا مش هنبقى على طول معاكى ..لازم تعتمدى على نفسك 

نور :ما انتى عشان معاكى ياسين بتقولى كده ..

ياسمين :ده نظام حقد بقى 

نور :حاجة زى كده 

ياسمين :طب يلا بقى عشان عايزة انام 

نور :ماشى يا ياسمين بتطردينى من اوضتك ..ابقى تعالى اوضتى بعد كده..ثم نهضت لتغادر ..ومفيش تصبحى على خير كمان 


_______

فى غرفة ياسين 

كان جالس وامامه اللابتوب يتصفح ايميله على الفيسبوك

فقام بفتح قائمة اصدقاءه ..تفاجأ عندما لم يجد اسم فرح بينهم 

فقام بوضع اسمها فى مكان البحث عن الاصدقاء 

وجدها قامت بفتح ايميلها ..فدخل على صفحتها الخاصة بها 

وانصدم عندما رأى .....

-__________

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا







تعليقات

close