رواية جوهرة يوسف نصار الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون الأخير بقلم صافي
رواية جوهرة يوسف نصار الفصل الخامس وعشرون والسادس وعشرون الأخير بقلم صافي
البارت الخامس والعشرون
بعد أن تركها يوسف بكت بقوه
جنه...كنت مستنيه اليوم ال تقولي فيه بحبك ويوم
متقولها تجرحني كدا عاوز تحرمني من اني أكون أم
علشان انانيتك مش كفايه كسرة قلبي وروحت
اتجوزت وعاوزها هي تخلف وأنا لا لا يايوسف
مش هستني هنا لحظه واحدة
لتعتدل وتغير ثيابها الممزقه لترتدي ملابس الخدم
وتترك جواب له لتنزل وتاخذ اشيائها من ريم
ليودعو بعضهم وتذهب من باب الخدم للبوابه
الخلفيه وتذهب امامهم وهي تخبي وجهها
لتاخذ انفاسها بارتياح فقد خافت ان يكشفها أحد
لتنظر حولها بخوف لتركض تبحث عن تاكس
في هذه المنطقه المهجوره بعد مده وجدت مواصله
علي فين ياانسه
جنه..هه
السائق ...بقول لحضرتك علي فين
جنه..معاك موبايل
السائق ..شكلك تايهه وهتعطلينا
جنه..هديلك الي أنت عاوزه استني لتخرج من شنطتها 200 ج لتعطيه لو عاوز كمان هديلك بس ارجوك تستحملني شويه
السائق بفرح ..لو كدا يبقا معاكي للصبح اتفضلي التلفون اهو
لتاخذ الهاتف وتنظر الأرقام وتحاول التذكر لتحاول
عدة مرات وتفشل وبكل مره يذيد خوفها لتحاول
مره اخري ليعطي انتظار لتبتسم فرحه
بعد دقائق ...الو
جنه ببكاء ..عبير
عبير باستغراب ... ايوا مين
جنه بشهقات ..أنا جنه
لياتيها صوتها بلهفه
عبير ..ياحبيبتي انت فين ياقلبي
جنه.. أنا محتجالك ياعبير قوي
عبير ..ياقلبي انتي فين
جنه ..في تاكسي ومش لقيت حد اكلمه غيرك مليش حد غيرك ياعبير
عبير ..تعال ياحبيبتي بيتي مفتوح ليكي في أي وقت ادي التلفون للسواق اديله العنوان
بعد مرور عدة ساعات وقد اطلت الشمس بنورها
السائق ..وصلنا ياهانم
جنه وهي تنظر حولها ..شكرا
لتخرج وتنظر حولها لتجد انها حاره وقد بدأ اهلها بفتح محلاتهم لينظرون لها لترتبك هي لتقترب من رجل كبير بالسن ..
جنه..لو سمحت ياعمو متعرفش بيت عمر منصور فين
الرجل ..البيت الي هناك دا الي لونه أزرق
جنه بابتسامة ..شكرا لحضرتك
الرجل ..العفو يابنتي
لتذهب للبيت المشار إليه لتجد عمر يقف بالاسفل ومعه ثلاث أطفال وعبير بالبلكون توصيه ببعض الاشياء
عبير ..اوعي تنسا حاجه من ال قولت عليها أو تروح تجيب حاجات غير الي قولتلك عليه
عمر ..ياست خلاص بقا فهمت دا أي دا
عبير ..اهو انت مش فالح غير في كدا
((اسفه للمقاطعه بس هو دا بقا الجواز الحقيقي سيبكم من الروايات والكلام الفارغ دا علشان متتخموش وترجعو تقول صافي خمتنا نرجع لموضوعنا 😂😂))
ليستدير عمر ليجد جنه
عمر ..بسم الله ماشاء الله هي حارتنا احلوه كدا ليه
عبير. ..اتلم يامفضوح
خجلت جنه ولم تعرف ماذا تقول
عمر ..منشكرش في صنع ربنا ياكفره
لتنزل عبير وتقف أمامه
عبير ...هتتلم ياعمر والا واقسم بالله مهقعدلك فيها
عمر ..اتلمينا
عبير ..وانتي ياختي واقفه كدا ليه والا يكون عجبك
جنه باشتياق ..مش فكراني ياعبير
عبير بعدم تصديق ..لا مش معقوله
لتهز جنه براسها عدة مرات
عبير بصدمه .. جنه انتي جنه بجد
جنه ..ايوه أنا يابيرو
لتحضنها عبير سريعا ...ياقلبي ياعمري وحشتيني قوي ياجنه أه ياحبيبتي
جنه ببكاء ..وانتي أكتر والله ولادك دول
عبير ..ااه دا سامر وسليم ودي ساره
جنه ربنا يخلهوملك ازايك ياعمر
عمر ..ياااه ياجنه دا أنا سايبك وانتي قد ساره كدا
جنه ..العمر بيجري ياعمر
عمر ...شرفتينا ونورتينا ياجوجو يلا ياعبير هتوقفيها في الشارع كتير
عبير ..تعالي ياحبيبتي دا الدنيا هتنور عندي
لتدخل جنه الشقه ..شقتك حلوه ياعبير
عبير ..حلوه اي دي قديمه
جنه..تعرفي القديمة دي فيها ريحة امان عن قصر واسع
عبير ..تعالي احكيلي بقا روحتي فين وكنتي مع مين
جنه..حكايه طويله ياعبير ممكن ارتاح دلوقتي وهحكيلك بالليل
عبير ..طبعا ياحبيبتي تعالي أنا جهزتلك اوضتك من ساعة مكلمتيني
جنه ..اسفه ياعبير هتقل عليكي معلش هي فتره لحد مافي شغل وشقه وهستقر فيها
عبير ..اخص عليكي دا كلام تقوليه لاختك دا ان مشلتكيش الأرض اشيلك جو عيني
جنه ..ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك
لتدخل الغرفة وتجدها مرتبه ونظيفه لتجلس علي الفراش وتاخذ انفاسها أخيرا ابتعدت عن القصر ويوسف لتبكي بقهر فهي تعشقه
لتنام بعد قليلا
ليلا
تجد يد صغيره تتحسس وجهها
ساره: شوف ياسليم وشها ناعم قوي
سليم ..ياخالتي خالتي
جنه ..اممم
سليم ..يلا العشا جاهز
فتحت عينها لتجد الصغيرين ينظرون لها
جنه..احنا أمتي ياحبايبي
سليم ..المغرب اذن وبابا راح يصلي
جنه ..ياااه أنا نمت كل دا معقوله
عبير ..اي ياولاد أخيرا صحيتي
جنه..محستش بنفسي غير دلوقتي
عبير ..يخربيت كدا بسم الله وماشاء الله انتي احلويتي قوي
جنه بابتسامة ..انتي الاحلي يابيرو
عبير ..طب يلا انتي ماكلتيش حاجه من الصبح هجبلك هدوم غير دي
جنه ..أنا معايا هدوم يابيرو
عبير ..ماشي لو احتجتي اي حاجه أنا موجوده
لتقوم لتخلع ملابسها لترا الحزام الموضوع لتخلعه
سريعا فمن التعب قد نسته تماما
لتتاوه وتشعر بالخوف من الضغط الشديد
جنه ..استر يارب
لتغير ثيابها وتخرج لهم لتجدهم ينتظرونها علي
سفرتهم الصغيرة كان عمر يشرب الماء ليستفرغه
عندما رااها لتنصدم عبير ايضا
جنه ..في أي
عبير بصدمه ..انتي حامل
جنه..أه حامل
عمر بشك ..من مين
جنه..اي مالكم أنا متجوزه ودا من جوزي
عبير ..طب و يعني هو هو فين
جنه..هربت منه احم علشان مش عاوز الطفل دا
لتجد نظراتهم عدم تصديق لينفطر قلبها لتدخل الغرفة وتاتي بورقة زواجها فهي أخذتها لأنها تعلم بأنها ستحتاجها يوما لتخرج وتعطيها لعمر
جنه ..اتفضل علي أيد محامي وموثقه في الشهر العقاري ولو حابب تتاكد مفيش مانع
عمر ..أنا مقصدش اشكك فيكي جنه انتي عارفه غلوتك عندي انتي زي اختي واكتر واظن انتي عارفه عبير بتحبك قد اي
عبير ..والله العظيم خفنا عليكي
جنه بابتسامة حزينه ..عادي ياجماعه ولا يهمكم
عبير ..طب اقعدي كلي معانا يلا
جنه ..معلش ياعبير مليش نفس
عمر ..علي الطلاق بالتلاته لانتي قاعده ومخلصه الفرخه دي لوحدك
عبير ..ينهارك اسود بتحلف بالطلاق ليه ايمنات ربنا خلصو
جنه .بصدمه ..طلاق طلاق اي وفرخة اي يخربيتك
عمر ..هو يمين ومش هينزل الأرض
جنه ..يمين اي حرام عليك أنت عارف اني مبحبش
اللحمه ولو كلت ورك منها يبقا اكرمتك قوي وبعدين
أنا لوحدي آكل فرخه وانتو كلكم تاكلو واحدة ليه
جايه من مجاعه
عبير ..أنا كنت هوكلهالك كدا كدا بس طلما حلف يبقا غصب عن الي جبونا هتكليها
لتشرع جنه بالاكل وتحاول ان تنهيها لكن بصعوبه لتاكل فراخ فقط دون إضافة شي
عمر وهو يضع الاكل بفمه تذكر شي ..تصدقي ان اسم جوزك فيه شبه كبير من راجل بتاع شركات وبيطلع علي المجله اسمه يوسف نصار بردو سبحان الله يخلق من الاسم اربعين
جنه بهدوء ..لا هو يوسف نصار
أح كح كح ككككحححح اااه
عبير ..يالهوي الراجل هيفطس لزم تتكلم وأنت بتاكل
لتنظر لها عبير بعدم تصديق ..هو الكلام دا صحيح
جنه بقلق علي عمر ..أه والله
ليشرق عمر مره اخري
عبير ..انت هتموت ولا اي ياسبعي ياضبعي ياغالي
جنه وهي تعطيه ماء ليشرب ليعود بعد قليل لحالته الطبيعيه
عمر بتعب ..مصدقتي بتعددي عليا ياعبير الكلب
ليوجه كلامه لجنه ..اي يابنتي الي وقعك في طريق الراجل دا
جنه ..انت كويس أنا خايفه أقول حاجه تاني تطب ساكت
عمر ..لا خلاص الحمد لله علي كدا دا انتي محتجالك قعده
بعد دقائق كانو يجلسون بغرفه الصالون ..
بدأت جنه تحكي لهم ما حدث معها منذ آخذها حتي هربت منه
عبير ..الواطي هما كدا صنف زباله
عمر بعصبيه ..متلمي نفسك ياحاجه
عبير ..اسفه بس مختش بالي
عبير ..معلش ياحبيبتي الحمد لله انك خلعتي منه
عمر ..علي فكره من كلامك انه بيحبك قوي
عبير ..اومال لو مبيحبهاش كان عمل فيها اي
عمر ..ياتسكتي ياتدخلي اوضتك تقعدي فيها وتبقي عملتي فيا معروف
جنه ..لو سمحتو متتخانقوش
عمر ..اسمعيني للآخر اسف في الكلمه انتي بتقولي اغتصبك ودا لما هربتي منه معاكي انه يستاهل الحرق طب قررها تاني
جنه بخجل ..لا مفيش غير لما عرف اني حامل
عمر ..اسف تاني طب في مره اتدلعتي عليه وقولتي لا وهو غصبك بردو
جنه ..لا
عمر ..كان بيمد ايده عليكي
جنه ..لا لاني بقول حاضر ونعم وبس دا تعليمه
عمر ..وهو دا بس الي علمهولك ياجنه
جنه..قصدك اي
عمر ..قصدي انه علمك كل حاجه وزي مبتقولي جبلك مدرسين مخصوص يعلموكي مع انه مش مضطر يعمل كده كان ممكن قوي يخليكي قاعده معاه من غير تعليم وهو هياخد اي من تعليمك هو كان عوزك متبقيش ناقصه عن اي حد
عبير ..ماهو لمصلحته بردو
عمر ..مصلحته في أي لمواخذه
عبير مش عارفه يمكن علشان لما تخرج معاه ومظهره
عمر ..عن اقتناع يابنت الناس بتقولك مكنش بيخرجها ولما بيخرجو مكنش بيعرضها للناس
عبير ..ماهو معيشها في سجن
عمر ..سجن ليه وانتي دلوقتي في سجن لما بقولك
متخرجيش في البلكونه أو لما ميعجبنيش لبسك
واقولك غيريه تبقي في سجن في الي يقول دا جهل
أو تحكم أو تقييد للحريه بس عند ربنا لو معملتش
كدا ابقا ديوث مش بحلل ليه انت ادري بعيشتك
معاه
وفي نفس الوقت اخطاءه متغتفرش واخرها انه
يجبرك علي قتل روح في بطنك
بس بقولك الأمر من الطرف الايجابي لأن لو فضلتي
بطريقة تفكيرك دي هتكرهي نفسك والي في بطنك
دا رائي وقولته لاختي بصراحه
عبير ..أنا من رائي انك احمدي ربنا انك بعدتي عنه وابداي من جديد
عمر ..ياقلبي انتي لو منك اتنين كانت الدنيا خربت
عبير ..عارفه شكرا
جنه ..هو انتو مبتبطلوش خناق ابدا
عند يوسف
يوسف ..ريم جنه هانم عامله اي
ريم بخوف ..من ساعة سيادتك مسبتها وهي مخرجتش من اوضتتها خبطت عليها مردتش
يوسف بصوت جهوري ..وازاي متقوليش من بدري
ريم ..والله رنيت علي حضرتك مردتش وخوفت أقول لحد من الحرس حضرتك تزعل
ليصعد للاعلي سريعا لغرفتهم يدق عليها لأكن دون
استجابه ليكسر الباب وهو يبحث عنها كالمجنون
قلبه يكاد يقف من الخوف لم يجدها ليبحث
بالمرحاض لأكن دون فائده ليبحث في البلكون لينصدم وهو يجد حبالا معقوده موصله بالارض
ليركض للاسفل وبعلو صوته يجلب الحرس
ليركضو الداخل
يوسف بغضب جحيمي .. الهانم فين
أحد الحرس بخوف..سيادتك هي مخرجتش
يوسف. .اقلبو عليها القصر كله ولو ملقتوهاش قولو علي نفسكم يارحمن يارحيم
لينتشرو بالمكان ولم يجدوها
ليصعد يوسف للاعلي يبحث جيدا ليجدها تترك له رساله
جنه..يوسف أنا خلاص مش قادره استحمل ارجوك
تشوفلك واحدة غيري لعبه جديده أنا الدور دا
خلاص مبقاش يليق عليا مبقتش جوهرتك لاني
خلاص انت بايدك كسرتها سيبني اعيش الباقي من
حياتي زي ما انت عايش حياتك علي فكره أنا هربت
من غير محد يعرف في هدوم الخدم محدش ليه
ذنب ولو في يوم حبتني صحيح متاذيش الناس
الغلابه دول أنساني يايوسف زي مهنساك واخرجك
من حياتي انت صفحه سوده وعاوزه اقطعها وارميها
ليغلق الورقه بعنف وهو يكور قبضة يده وبعيون
حمراء وبعلو صوته ...جاااااااننننننه وحياة قلبي
الي محب غيرك لندمك علي عملتك دي
البارت السادس والعشرون والاخير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين الى يوم الدين
أولا كنت تعبانه وماذلت ومحدش يقولي اتاخرتي كلمه حلوه تفتح نفسي ربنا يكرمكم
جنون فقط ما يحدث معه فهو جنون فقط
يكسر ما حوله ويصرخ باسمها طوال الوقت ومن كثرة ضربه للحرس اخبرو شقيقه ليأتي إليه قبل ان يقتل احدهم
مراد ...يوسف في أي أي الي عملته في الفيلا دا
يوسف ..ملكش دعوه بيا أنت السبب بسببك أنت اتجوزت وسابتني
مراد بصدمه ..مين دي
يوسف بشراسة ..ملكش دعوه اطلع برا
مراد بغضب.. انت بتكلمني كدا ياحيوان للدرجه دي وصلت
للانحطاط اومال لو مكنتش اخوك الكبير الي مربيك
كنت هتعمل فيا اي أنا الي استاهل ضرب الجزمه ال خوفت عليك وجيتلك وأنت متستاهلش
ليتركه ويرحل ليشعر. يوسف بالندم الشديد كيف فعلها وهو كان كابيه كان يحترمه كثيرا بقلم صافي
عند جنه
جنه..أنا عاوزه اشتغل
عبير ..تشتغلي اي وازاي وبطنك دي
جنه ..لحد ما اولد ياعبير ممكن افتح حضانه واعلم الولاد كل اللغات اهو مش هستني لما اخلص الفلوس الي معايا وكمان هاخد الشقه الي قصادك دي
عبير ..طب ليه خليكي معايا
جنه..مينفعش ياعبير الشقه اوضتين وصاله أنا
ضيقت عليكم المكان قوي دا غير اني معايا فلوس
ومعايا فيزا بتاعت يوسف كان عطهالي من زمان
علشان لو حصل حاجه واهو جه وقتها هسحب كل
الفلوس الي فيها واجيب الي محتجاه والباقي هعينه
وهكون جنبك بردو الباب في الباب أرجوكي أنا كدا هكون مرتاحه
عبير. .الي تشوفيه براحتك
بقلم صافي
بعد مرور اسبوعين
عليا بفرح ..خلاص يايوسف بقيت حامل ومعتش ليك اي لزمه آخر جرعه هذودهالك أكتر علشان هههه بأي بأي
لتستمع لصوتهم من الاعلي لتستمع لهم
مراد بصراخ ....يووووسف
الهام ..براحه عليه يامراد أنت مش شايف حالته
مراد ..لو سمحتي متدخليش دلوقتي
يوسف بسكر ...أي بتزعق كدا ليه
مراد ...انت أي مش هتبطل بقا
يوسف ...عاوز أي مني ابعد عن نفوخي بقا كنت عاوز عيال وادي زفته حامل عاوز أي تأني
مراد...تتقي ربنا في مراتك وفي العيل الي جاي
يوسف ...اتقي ربنا انت فيا وسيبني في حالي الا وديني اقتلها واقتل الهباب الي في بطنها دا انت فاهم يامراد
مراد ..انت عامل في نفسك كدا ليه مالك فيك أي
يوسف بانهيار ...انت السبب انت الي بوظتلي حياتي
مراد بحنان ..خسرتك مين ياحبيبي
يوسف بانكسار .. مكنتش أعرف اني بحبها كدا
مراد ..مين دي وليه مقولتليش انك بتحب واحدة تانيه كنت جوزتهالك
يوسف ..بغير عليها مش عاوز حد يشوفها غيري مش
عاوزها تخلف علشان متحبش غيري دخلت عليها
بدري علشان امتلكها وتعرف انها ملكي اتجوزت
علشان اجيب ولد ليك أنت والهام علشان الي زي
علياء دي متعرفش تربي ولا أنا أعرف أربي أنا
اتجوزتها علشان تخلف وارميها في أي داهيه
وساعتها ارجع ليها هي بس سابتني وهربت ومش
عارف اوصلها
مراد بصدمه ..انت مش طبيعي ابدا
يوسف بابتسامه ..هي قالت اني مجنون
مراد..انت شارب اي بالظبط
يوسف ..كتيير اوي اوي واكمل بدموع ..مراد أنا عاوز اتعالج
مراد ..من اي
يوسف ..هرويين
مراد والهام بفزع ..ايه
مراد بصراخ ..أمتي وازاي
يوسف ..من شهر واكتر بقيت مش قادر اسيطر علي نفسي دلوقتي بتجنن لو ملقتهوش وكل مره بقت بزود في الجرعه
مراد ..أي انت اناني قوي كدا مفكرتش في ربنا لو مت وأنت كدا ومفكرتش فيا دا أنا مليش غيرك أنت ابني واخويا وكل ماليا في الدنيا من بكرا هتروح المستشفي تتعالج فيها
وقع قلب علياء وهي تستمع لهم ستخرب خطتها هكذا
يوسف ..لا مستشفى لا انا هحاول ابطل لو دخلت المستشفي مش هعرف ادور عليها
مراد ..تبطل هو انت لو عارف مكان زمانك بطلت مش هسيبك لحد متاخد جرعه ذياده تجيب أجلك
يوسف ..قولت لا يامراد يعني لا انا هخفف لحد ماابطل خالص
مراد ..ماشي يايوسف اما نشوف اطلع اوضتك
ليصعد للاعلي
الهام بغضب ..انت هتسيب اخوك كدا أنت اتجننت أنت كمان أما تشوف اي هتستنا لما يموت قدامك يجحودك يااخي قولتلك اخوك مش مظبوط طنشت يوسف لو جراله حاجه عمري مهسامحك
مراد ..للدرجه دي بتحبيه
الهام ببكاء ..واكتر أنا لما جيت هنا كان عنده 15 اعتبرته اخويا ولما محصلش نصيب بقا ابني حرام عليك يامراد
الشرطة والاسعاف علي الطريق
الهام بفزع ..شرطه ليه
مراد ..عليا هي السبب وأكيد بتحاول تديله المخدرات دلوقتي
الهام ..عرفت ازاي
مراد ..شوفتها من المرايه وأنا بكلم يوسف الأول
كانت فرحانه ولما قولتله هعالجك زعلت ولما رجعت
وقولتله هسيبك فرحت اوي للدرجه دي كنت اعمي
من اول مدخلت حياة اخويا وهي انخربت
بعد دقائق وصل صديق مراد شرطي ليصعد هما الإثنين لينصتو ماذا يحدث
علياء ..اسمع الكلام يايوسف دماغك هتوجعك أكتر دا أنت كل يوم بتتحايل عليا حد يقول لكيس البودره دا لا اخوك مش هيسيبك وأكيد هيدخلك مصحه وستعتها مش هتلاقي حتي شمه واحدة
يوسف ..لو قتلتك دلوقتي هيقولو اني كنت تحت تاسير المخدر دا أو اعمل اتجننت وساعتها مش هاخد فيكي يوم واحد أنا وانتي فاهمين بعض وعارفين نوايا بعض لو مفكره انك كسبتي حاجه مني تبقي غلطانه أنا اتسليت بجسمك واديكي حامل تسع شهور لا هتتعبني في حاجه ولو موتي مش يهمني ولو عايشه هدخلك السجن بالمستندات الي معايا وهاخد ابني وهديه لمراد
عليا بغل ..أنت بتقول أي انت لسه هتقاوح معايا هو الكيس دا بس واخلص منك أنا معملتش كل دا وخليتك مدمن علشان تعبي يروح هدر حتي لو دخلت المستشفي هخليهم يدولك جرعه ذياده وتغور في ستين داهيه وساعتها كل املاكك هتكون ملكي
أنا واخوك عقيم واملاكه هو كمان هتكون لابني أما بقا حبيبت القلب فهبعتهالك علي أول جهنم تسليك هناك
يوسف بغضب امسك عنقها والقاها علي الفراش يريد قتلها لتحاول تحرير رقبتها من بين يديه لتحاول الصراخ ليهجم الظابط ومراد ويحاولون ابعاده عنها
يوسف ..هقتلك هقتلك اوعا انت وهو هقتلها
مراد ..بس اهدا هتودي نفسك في داهيه علشان كلبه زي دي علي أظن كدا لبساها لبساها
علي ..اتفضلي قدامي يامدام كل حاجه متسجله دا غير الدليل الي في ايدك واتصورتي بيه من اول مدخلنا
لياخذها وهي تحاول الافلات منه وهي تهددهم انها ستنتقم منهم
مراد ..يوسف اهدا
يوسف..أنا لزم القي جوهرتي جنه لزم ترجع ليركض للاسفل ليمسك به رجال الاسعاف ليتكاثرو عليه ويربطوه بصعوبه واخيرا تمكنو منه
يوسف بصراخ ..مررررااااد خليهم يسبوني انت عملت اي
مراد وهو يذهب إليه ..دا ال كان لزم يحصل من زمان لزم تتعالج وترجع احسن من الاول
يوسف بغضب .قولهم يفكونننننني والا لا انت اخويا ولا اعرفك
مراد بحزن ..لو معملتش كدا ابقا مش اخوك
يوسف وهم يسحبوه ..طب رجعهالي وأنا اتعالج رجعهالي يامراد هتلي جنه
مراد ..هرجعهالك
الهام ببكاء ..يوسف يامراد
مراد بحزن وهو يحتضنها هيرجع تاني واحسن بس فين حبيبته دي هي علاجه وللاسف بطريقته دي يبقا هو دمارها
كانت تنظر من نافذة غرفتها تتنفس بارتياح أخيرا استقلت بشقتها تريد فقط حياه هادئة بعيدا عن يوسف وغيرته وانانيته الذائده تريد فقط صغيرها الذي ينمو بين احشائها أحبته ولم تراه فقط الآن كل امالها ان تربيه ويبقو سويا ان يكون هو سندها ولا تريد غيره
جنه ..حبيتك وعشقتك بس خلاص حكايتنا مع بعض انتهت
بالمشفي مقيد
هترجعي ليا ياجوهرتي لأنك ملكي أنا انتي
جوهرة يوسف نصار للأبد
انتهت بحمد الله أخيرا
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق