رواية عشقت حياة الفصل الاول والثاني والثالث بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية عشقت حياة الفصل الاول والثاني والثالث بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات
أنا سلمتك نفسي عشان أنا حبيتك ليه خونت الثقة اللي بيني وبينك
ثقة إيه وخونت مين نو انتي ليه مكبرة الموضوع اوي كدا يا بيبي احنا الاتنين قضينا وقت لذيذ مع بعض وزهقنا من بعض ف عادي بقى
عادي بقى !! عادي اللي هو ازاي أنا كنت بنت بنوت و كنت مخطوبة و فسخت خطوبتي عشانك ولما قولت لي انك بتحبني ولازم اثبتلك حسن نيتي لحبك وكان شرطك اسلمك نفسي دلوقتي جاي تقولي زهقنا من بعض ؟
عشقت حياة بقلم زهرة الثالوث
وبعدين بقى انتي مبتزهقيش من الرغي دا بقولك انا خلاص زهقت شوفي غيري اقولك على حاجة وافقي ترجعي لخطيبك و عيشوا في تبات و نبات وخلفوا صبيان وبنات وحلي عني بقى
احل عنك ؟؟
دا انا هخرب بيتك انت ازاي تضحك عليا وتسبني كدا و تمشي
مسك ايدها و زقها بعيد عنه و نفض قميصه كأنه بينفض تراب من على هدومه بعد شوية عنها و طلع سجارة و ولعها و هي كانت بتحارب نفسها بين تقت..له و تضيع نفسها بس هي كده كده ضايعة ماهو مش راضي يتجوزها هتعمل إيه في المصيبة دي مدت ايدها ومسكت السكينة و لسه هتضربه في ضهره لف بالصدفة مسك ايدها بالعافية في اللحظه الاهيرة و لكن بردو انجرحت ايده زقها بعصبيه بعيد عنه و قال/ و عزة و حلالة الله لو فكرتي تقربي مني تاني يا بنت الكلب ما حد فضحك غيري
كمل كلامه و هو بيجرها بره بيته جرها من شعرها لحد ما وصل لباب شقته ولسه هيرمها برا الشقة لاقى امه واقفة على باب البيت هي وابوه خياة اترمت في حضن عمتها و استنجدت بيها و حكت لها ان ابنها ضحك عليها و انها هلاص مبقتش بنت بنوت عمتها كانت في صدمة مش عارفة تعمل ايه لسه بتخاول تستوعب الصدمة لاقت ابنها بيقول / البت دي كدابة بنت كلب
عشقت حياة بقلم زهرة الثالوث
حياة بدموع/ انا مش كدابة ولا بنت كلب الكلب الحقيقي هو انت
ولسه هتكمل قامت ضربها قلم قوي وقعت بسببه في حضن عمتها اللي ضمتها بحنان و طبطبت عليها و لسه هتتكلم لاقت ليل ابنها مسك شعر حياة و بيطلعها بره صرخت حياة و هي بتستنجد ب عمتها بس عمتها وقفت مكانها مش عارفة تصدق بنت اخوها ولا تثدق ليل ابنها حياة من كتر الضرب وقعت على السلم واتدحرجت و دماغها اتفتحت الجيران اتلموا و راحوا المستشفى و لما وصلت جه ابوها وامها ابوها سألها بلهفة و خوف / مين عمل فيكي كدا يا بنتي و كنتي فين ؟
حياة بصت لابوها ومش عارفة تقول ايه تقوله انن هانت ثقته فيها و انها سلمت نفسها لابن عمتها ولا تقوله اي كاام وخلاص فتحت بؤقها
ولسه هتتكلم لاقت تمتها جريا عليها وحضنتها و همست جنب ودنها/ اياكي تنطقي ابوكي هيموتك و يموته اياكي اسكتي وانا هحل الموضوع بطريقتي .
عشقت حياة بقلم زهرة الثالوث
وسكت للاسف حياة عشان عمتها تتولى الموضوع بطريقة مكدش يتوقعها ابدا بصت حياة لابوها و هو بيسأل اخته وبيقول/ ايه اللي حصل يا أم ليل انتي مش قولتي ان حياة مش عندك منين بتقولي انها وقعت من على سلم عمارتك و منين بتقولي انها مش عندك
ام ليل مبقتش عارفة تقول ايه ولا تعمل ايه غجأة لاقت نفيها بتقول/ بص بقى بصراحة و من غير لف و دوارن بنتك حد ضحك عليها ومش راضية تقول هو مين و ليل ابني قفشها معاه بس الواد هرب و ليل معرفش يمسكه و لما معرفش يمسكه قام رنها العلقة الجامدة دي و بصراخة كدا بقى انت لازم تلم الموضوع
ابو حياة بص لبنته و بص لاخته قرب من حياة وقالها بصوت بيرتعش وعيون تتمنى تقول ان الكلام دا محصلش / قولي يا حياة انه محصلش قولي ان عمتك كدابة و انها بتقول كدا و السلام وانا اوعدك اني هند الدنيا فوق دماغهم عشان قالوا عليكي كدا
حياة مقدرتش تبص في عين ابوها بس هو اجبرها تبصله وقالها/ بصلي وقولي انه محصلش
صرخت حياة و قالت / حصل حصل حصل
كملت و قالت /بس اللي عمل كدا ليل يا بابا مش حد غريب ابن اختك هو اللي عمل كدا
عمتها حبت تلم الموضوت وقالت/ اخس غليكي قليلة الادب بقى بعد ما وقف معاكي وحاول يساعدك ترمي بلاكي عليه
حياة/ انا معايا ورقة ثبت ان اللي عمل كدا ليل
ابوها/ والورقة دي فين ؟
حياة سكتت و معرفتش ترد بس اصرار ابوها خلاها تقول / سبتها مع ليل يا بابا سبتها معاه
ابوها متحملش اللي حصل وفضل يضربها فيها و عمة حياة استغلت دا و خرجت تتصل بابنها وقالت/ ليل بسرعة اتخلص من الورقة اللي معاك خالك عرف كل خاجة و جايلك في الطريق اخلث بتدين احكي لك كل حاجة
اخوها خرج بعد سمع كل حاجة بصلها وقال/ كده يا حنان كده ؟ هي دي الامانة اللي وصيتك عليها يا حنان ؟
حنان بلعت ريقها و قالت / انا كنت بقوله على وصل النور يا خويا انت فهمت ايه يا وليد يا خويا ؟
وليد مشي ومردش عليها مشي و مكنش شايف قدامه، طلع فونه و حطه على ودنه و انتظر واول ما جاله الرد قال بلهفة/ ايوة يا سليم
هات ولاد عمك كلهم وحصلني على بيت عمتك حنان هغيل عار يا سليم هغسل عاري
يتبع
انتهى الفصل الاول 🥰🥰
أنا مليش دعوة ببنتك روح شوف بنتك نامت مع مين غيري و جاية ترمي بلاها عليا
ليل كان شرسة و مكنش هامه حد، لا خالو ولا غيره وكانت العيلة كلها موجودة عشان تحل الأزمة مامت ليل زعلانة غلى اللي وصلت لي بنت اخوها بس في نفس الوقت مش قادرة تقف جنبها، ف كانت بتنكر اي علاقة بينها وبين ابنها عشان ابنها ميتفضحش قرروا يمبوا الموضوع بإن يتم كتب كتاب في نفس اليوم و يطلق في نفس اليوم ومش عاوزين حاجة من ليل بس المهم يبقى ليها قسيمة جواز و طلاقة
عم حياة الكبير و اللي هو أبو سليم تعهد لحياة بإن مكدش هيقدر يمد ايده عليها و لا هيقرب منها سليم كان بينفذ اوامر ابوه من غير مناقشة، راح جاب المأذون و تم عقد القران حياة كانت قعدة مش عارفة هو ايه اللي بيحصل دا هما صحيح هيكتبوا ويطلقوا في نفس القعدة عشان يبقى الاسم متجوزة ومطلقة !!
بنت عم حياة و اسمها ياسمين طبطبت على كتفها و قومتها بعد ما خلصوا الاجراءت كلها، دخلتها اوضتها وطلعت بيجامة نضيفة وطلبت منها تغيير هدومها على ماتجيب لها حاجة تشربها .
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
خرجت ياسمين و اتقابلت مع اخوها سليم كان بيعمل شاي للرجالة وقفت وسألته بصوت هادي/ عمي هيعمل ايه ؟
سليم/ هيعمل ايه يعنب مع واحدة عاوزة قطم رقبتها وواحد معندوش ريحة الد...م
ياسمين/ بس وطي سكوتك هتسمعك وهي مش ناقصة حرام عليك يا سليم
سليم بغيظ/ حرمة غليها عيشها الفاجرة اللي عاوزة حش رقبتها اقسم باللت لو مكان عمي لكنت دفنتها تحت رجلي .
ياسمين عرفت انها مش هتاخد حق ولا باطل مع اخوها و هو عصبي كدا فقررت تروخ ناحية التلاجة نطلع أي اكل سريع عشان حياة .
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
في اوضة الضيوف
أبو حياة و أبو سليم قاعدين يحلوا مع ليل موضوع الطلاق اللي المأذون قال انه مينفعش يتم في نفس اليوم و لازم الاجراءت بتاعت الجواز تتوثق الاول، ليل حس نفسه بقى مربوط بيها و كدا الموضوع هياخد أكبر من حجمه وهو بيخاف من خاله الكبير لانه شديد عن أبو حياة، ابوسليم اتكلم و قال/ حياة هتفضل عندي لحد ما تطلع قيسمة الحواز والطلاق و تكمل شهور عدتها عندي بعدها هترجع بيتك يا وليد
ابو حياة كان لسه هيتكلم و يعترض قرار اخوه لكن ابو سليم قال بصرامة/ بنتك غلطت واحنا بنصلح الغلط ملوش لازم تزود عليها اكتر من كدا
كمل ملامه وهو بيبص ل ليل وبيقول/ مش ذنبها انها واثقت في واحد و طلع مش قد الثقة .
ليل لف وشه الناحية ااتانبة و هو بينفخ من الضيق، دخل سليم ومعاه صينة الشاي حطها على التربيزة وقعد يسمع كلامهم في هدوء لحد ما أبوه قاله/خد ابن عمتك و ادخل شقتك غلى ما اقعد عمك شوية .
سليم اخد ليل و هو اصلا مش طايقه بس مضطر ياخده عشان أبوه يتكلم مع عمه ويحاول يهديه شوية ويخفف عنه.
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
بعد يومين
مرات عم حياة كانت مش طايقة وجود حياة وشايفة انها هتأثر على اهلاق بنتها و اتكلم مع جوزها بس هو رفض يسمعلها فقررت انها تتصرف هي من دماغها، خاولت تتكلم معاها بهدوء و لما حياة فشلت تفهمها انها ملهاش مكان تاني تروحه قالت / بصي يا بنت الخلال غلطتي ولالا مليش دعوة ستر الله من ستر أنا معايا واد و بت واخاف عليهم منك سيبي البيت و متقوليش اني أنا اللي عملت كدا عمك هيخرب بيتي لو عرف .
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
حياة هزت راسها و خرجت قبل ما حد يشوفها ويعترض تصرف مرات عمها خرجت من البيت و هي نازلة على السلم
اتقابلت مع عمتها لفت وشها منها و مردتش تسلم عليها وقفتها وقالت بندم / معلش يا بنتي حقك غليا
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
حياة دموعها نزلت وصعب عليها نفسها عمتها شدتها لحضنها و فضلت تطبطب عليها لحد نا هديت وعرفت منها ان مرات عمها رافضة وجودها طبطبت اىى ايدها وقالت/ ولا يهمك تعالي معايا نشوف حل
حياة / هنروح فين ؟
عمتها/ هنروح لسليم الورشة وهنقوله و هو يتصرف لحد ما اشوف هعمل ايه مع ابوكي .
راحت مع عمتها الورشة لاقت سليم مش طايق نفسه و كان عامل مشكلة مع الناس اللي جنبه، دخلت عمته و حياة و شرحت له عمته اللي حصل كله سليم اتكلم بقسوة وقال/ ما هو كل اللي تلف على حل شعرها تستاهل اكتر من كدا
عمته/ خلاص يا سليم خلينا نشوف حل للمشكلة دي وبتدين نبقى نتكلم براحتنا .
سليم اتنفس بعمق و بعدين و قال/ في شقة كنت واخدها هنا قصاد الورشة تعالي اترمي فيها ولو ابويا سألك قولي انك مش عاوزة تقعدي عشان ابوكي في نفس البيت ومكسوفة ترفعي عينك في وشه وانا هبقى اقنعه ان كدا احسنلك
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
بعد يومين
حياة انتقلت للشقة بتاعت سليم فعلا و بقت مرتاحة شوية فيها بعيد عن الضغط اللي حواليها عرفت ان ابوها كمل اجراءات الطلاق خلاص، وفي يوم قامت بليل متاخر على تعب في معدتها جامد وبترجع كل شوية فقررت تروح المركز الطبي وتكشف عشان مفيش حاكة راضية تقتد في معدتها نزلت و راحت ناحية الورشة وقفت على بابها و قالت بهدوء / انا رايحة المستوصف يا سليم عشان تعبانة شوية وهروح اكشف
سليم بعصبية/ هو انتي فاكرة نفسك مراتي ولا ايه ؟ ما تغوري في اي داهية تاخدك
حياة اتكسفت اوي ومشيت وهي بتحاول تبلع ريقها وتكتم الدموع مجرد ما مشيت شتم وقال/ نسوان عاوزة الحر ق
بعد نص ساعة من الانتظار دخلت حياة اوضة الكشف وبدأ الدكتور يشوف التحاليل المطلوبة منها بص لها و قال : انتي متجوزة مش كدا ؟
حياة مبقتش عارفة تقول ايه ف اتوترت وقالت / لا اه لا
الدكتور/ يعني ايه ؟
حياة/ يعني كنت متجوزة و انفصلت خير يا دكتور ؟
الدكتور/ التحاليل اللي قصادي بتقول انك حامل و عشان كدا لازم تتابعي مع دكتور نسا
حياة/ هو حضرتك شاكك في حاجة ؟
الدكتور/ انتي بتقولي ان في نزيف و التحاليل بيقول في حمل ف هو اللي هيقدر يحكم بالظبط سبب النزيف ايه ؟
خرجت حياة ولاقت عمتها قي وشها سألتها بقلق و قالت/ مالك يا حياة في اية ؟
حياة/ الدكتور بيقول اني حامل وانؤ لازم اتابع مع دكتور نسا عشان يعرف سبب النزيف
عمتها بصدمة/ حامل ؟؟
حياة اترمت في حضن عمتها وقالت / هنعمل ايه في المصيبة دي يا عمتي هنعمل ايه
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحه الرسمية زهرة الثالوث
عمتها بدموع /والله ما عارفة يا بنتي ابوكي لو عرف بالمصيبة دي كمان هيطب ساكت
بعد مرور وقت
وصلت حياة مع عمتها شقتها لاقت سليم قاعد قدام الورشة بيخلص شغله، عمته سابت حياة و راحت له وقعدة معاه وعرفته باللي حصل كله وهنا كانت صدمته تفوق كل الصدمات اتلجم مبقاش عارف يعمل ايه ولا يقول ايه بص لعمته و قالها/ انتي متأكدة يا عمتي
عمته/ ايوة يابني ومش عارفة اروح فبن ولا اجاي منين ولا هقول اقول لعمك ايه !!
سليم هيتكلم لاقى حياة واقفة على سور البلكونة بتميل جامد اوي وكأنها متعمدة توقع نفسها عشان تبان انها سقطت من البلكونة مش انتحار جري على العمارة وقبل نا يدخل العمارة لاقى حياة وقعت على سطح العربية .
قرب منها سليم وحاول يشيلها لاقى حاجة تقيلة على دماغه نزلت بص واره لاقى ووووووووووو
ونكمل بكرا يا احلى حلوووووين في الدنيا
انتهى الفصل التاني
أنت يا ابن الكلب هتعملهم عليا بروح امك
سليم لف لاقى ليل بيضربه و مش فاهم هو اتجنن ولا إيه حكايته لسه بيحاول يستوعبه ضربته الاولى لاقى التانية في وشه سليم اتنرفز جدا ف بدأ يضربه اكتر ما ضرب ليل
الناس اتلمت عليهم وحاولت تفرق بينهم عشان المشاكل حنان ام ليل صوتت و قالت/ سيبكم من شغل العيال دا و شوفوا الغلبانة اللي رمت نفسها دي
سليم كان هيشلها لكن ليل منعه و قال / عنك يا خبيبي مراتي محدش يشيلها غيري
ليل شال حياة وراح بيها أقرب مستوصف ومجرد ما دخل الدكتور بتاع الطوارئ بدأ يكشف عليها عمتها حنان كانت ورا ابنها بتقول برعب و خوف عليها / الحقها يا ابني بسرعة البت حامل
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث
ليل اتصدم وبص لامه و بعدين بص لحياة اللي بتنزف الدكتور بصلهم و بدأ يشكف عليها و بعدين قال / الحال محتاجة رعاية حالتها متدهورة بسرعة اطلع على المستشفى العام و هما هيعملوا معام اللازم
ليل بعصبية/ اتصرف أنت
الدكتور/ هتصرف اعمل ايه بقولك محتاجة رعاية ونقل دا احنا مجرد مركز طبي مفيش الحاجات دي هنا الحقها لو كنت باقي على حياتها
ليل في لحظة كان شايل حياة بين ايده وخرج بيها من باب المركز واول تاكسي اخده و طلع على المستشفى
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث
بعد ساعة من نقلها للمستشفى خرج الدكتور بعد ما عمل معاها اللازم ليل وقف و سأله بلهفة/ خير يا دكتور ؟
الدكتور بأسف / ربنا يعوض غليكم
ردت ام ليل و قالت / مش مهم الجنبن المهم هي عاملة ايه ؟
الدكتور / هي حالتها الصحية مش كويسة هتفضل في الرعاية لحد ما تعدي ال48 ساعة دول خير بعدها نقرر إيه اللي هيتم
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث
ليل مفهمش كلامه و الدكتور كان هيمشي بس ليل مسك في و قاله/ تقصد ايه بكلامك دا ؟
الدكتور/ صدقني مش هقدر اتكلم في حاجة غير لما تعدي ال48 ساعة على خير ادعولها تقوم بالسلامة عن أذنكم .
مشي الدكتور و حنان قضلت قتدة تبكي على بنت اخوها الوردة المفتحة اللي الكل كان بيحلف بيها و باخلاقها فجأة كدا بقت بنت مش كويسة، بصت لابنها و قالت بعتاب/ ليه كده يا ليل عملت فيها كده ليه كان ذنبها ايه في خلافاتك مع سليم
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث
ليل بص لها و فهظ انها فهمت كل حاجة هزت راسها وقالتله / ايه فاكرني هبلة و مش فاهمة حاجة ؟ من يوم ما قلت لك ان حياة فسخت خطوبتها وسليم ابن خالك بيفكر ياخدها و انت اتقلب حالك فجأة بقت تنطلهم في البيت ولما هي هي تيجي عندي تقعد وتلزق عشان تعلقها فيك فضلت وارها زي الشيطان لحد ما حبتك و سلمت لك نفسها
كل ده عند في سليم الواد الغلبان اللي معملكش حاجة غير انه كان داير يشيل في بلاويك ويسد ديونك
بقلم زهرة الثالوث
البيدج الاصلي الصفحة الرسمية للكاتبة زهرة الثالوث
رد ليل بغيظ و قال/ مش من مال ابوه بروح امه ده ورثك ياما ولا انتي نسيتي ؟؟
حنان/ نسيت لا شكلك انت اللي نسيت اني اخدت ورثي و صرفته عليك و على مرض ابوك الله يرحمه و ان اللي هو بيعمله معانا دا كل شهر حسنة منه مش فرض عليه يا بن بطني
كلام حنان وجع ليل اوي و ان قليل في نظرها قام من مكانه ومبقاش طايق نفسه، سابها و مشي عشان مش قادر يسمع اكتر من كده اما حنان ف كلمت ياسمين اخت سليم و حكتلها كل حاجة و ياسمين كلمت سليم و هو كان اساسا في المستشفى و سمع كل حاجة بين ليل و عمته بس استخبى عشان محدش يشوفه، عدا اليومين و حالة حياة اتحسنت كتير عن الاول جه الدكتور عشان يشوفها قبل ما تخرج من المستشفى بدأ يسألها عن حالتها ف كانت تعبانة شوية لكن قادرة تتكلم الدكتور بدأ يكلمها بصراحة و قال / عارف انك مؤمنة بالله و إن اي خاجة ربنا بيجبها خير مش كده ؟
حياة بدأت تقلق و كمان حنان بصوا لبعض و بعدها حنان قالت بتوتر / خير يا دكتور ؟
الدكتور / احنا اضطرينا نشيل وووووو
يتبع
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق