القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مهرة الذئب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية مهرة الذئب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية مهرة الذئب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات 




بسم الله الرحمن الرحيم 

🌹مهرة الذئب🌹




دياب بدر الحديدي

في اول الثلاثين عاماً يلقب بالذئب اكبر حفيد في عائله الحديدي يعمل في المخابرات المصرية منذ سنوات عديدة وهو أيضا كبير الصعيد الذي يحكم بينهم لديه ببرود مثل الثلج قاسي ،حاد الطباع لا يعترف بالحب فهو لم يحب في حياته ذكي بشدة ولديه خبرة كبيرة وحكمه يمتلك قدر عالي من الوسامه يتميز بالكثير من الصفات ولكن لم يكن مغرور نهائي يتمنوه الكثير من الفتيات ولكن هو لا يعطي اليهم أهمية يمتلك عيون زيتونية وذقن كثيفه تجعله مثال بشدة قوي  ولديه عضلات قويه يهتم بمظهر كثيرا




زيدان عادل القحطاني 

في اول الثلاثين عاماً صديق دياب من الطفوله لم يتركوا بعضهم نهائي دخل معه في مجال المخابرات لأجل عدم  ترك دياب يلقب بالغول وبرغم أنه لم يكن يريد أن يدخل في هذا المجال ولكن نجح به ،هادي بشدة وجدي أيضا لل يفعل شي سوا بعد ان يخطط له وبعد ذلك يفعله لم يتزوج الي الان لان ما يشغل عقله وقلبه لم تكن له يوم، يتألم بشده وهو يراها امامه ولا يستطيع ان يأخذها بين احضانه جذاب بشده يمتلك عيون سوداء وذقن خفيفه تجعله جذاب اكثر 




زين بدر الحديدي

في التاسعه والعشرون من عمره يعمل كمهندس في شركات الحديدي للمقاولات يعشق عمله بشدة وهذا لانه تعب كثيرا لكي يدخل في كلية الهندسه ا

لانه لم يكن لديه واسطه وعاني حتي وصل إلى هذا المجال اثبت نفسه في عمله جعل جميع عائلته فخورين به و مثله  الاعلى هو اخيه الاكبر وبعد ذلك جده والده وبرغم ذلك انه عكس دياب عصبي جدا يغضب من اقل شي متحكم ومتملك حد الجنون من القليل ان يكن هادي يمتلك قدرة عاليه من الجمال والاناقه يمتلك ايضا عيون خضراء وذقن خفيف تعطي لهو مظهر اخر 




قاسم اشرف الحديدي

في الثامنه والعشرون من عمره هذا الشاب عكس شباب العائله تماما شخصية مستهتره  لا يفعل شي في حياته سوا شرب الخمور والمخدرات ويفعل كل شيء حرام توفى والده من  سنوات عديدة وكان من المفترض ان يكون هو سندا الي والدته و اخواته الفتيات ولكن هو ينشغل في اشياء اخرى وما جعله بهذا الشكل هو دلع والدته له وبالرغم من ذلك وإنه يشرب الكثير من الكحول ولكن يأخذ قدره عاليه من الوسامه يمتلك عيون سوداء وشعره طويل وهذا يجعله انيق بشدة 



مهران الحديدي

كبير العائله يمتلك شخصية صارمه بشدة هو الذي يسير الجميع خلف كلامه لا احد يناقشه في شئ الجميع يفعل ما يقول عليه لا احد يتجرا ان يرفع رأسه امامه وعن رغم ذلك ولكنه يوجد في قلبه الكثير من الحب الي أحفاده الذي يعتبرهم هو سند والضهر له و يحمل همهم 



بدر مهران الحديدي

رجل في أواخر الخمسينات من عمره هو الابن الاكبر الي مهران شخصية حنونه بشدة يحترم والده كثيرا ويعتبر الكلام الذي يخرج من فم والده سكين علي رقبته لا يكسر له كلمه ابدا



ماجده مصطفى 

امراه في أواخر الاربعين من عمرها زوجته بدر من نساء زمان التي يهتمون باسم العائله والتقاليد صارمة بشدة وتحاول أن تحافظ علي اسم العائله تحترم عائله زوجها بشدة وتعامل جميع اولاد العائله مثل أولادها لا تفرق بينهم ابدا حنونه بشدة ولكن تخفي ذلك خلف قناع القسوه و الجديه 



إعتماد على 

امراه في أواخر الاربعينات من عمرها زوجة الابن الصغير لمهران ولكن هو متوفي من سنوات عديدة وهذا لا يجعلها تلم اولادها بين حضانها هي من الأساس لم تهتم اليهم لا تريد سوا المال وان تكن هي من لها الكلمة الاولي والاخيرة يوجد داهل قلبها حقد وغيرة تجعلها لا تتمني الخير لاحد سواها وبالرغم من ذلك لا يظهر هذا امام احد ولا تظهر سوا الطبيه



عهد أشرف الحديدي

في اوائل العشرينات من عمرها فتاه بريئة بشدة شخصية ضعيفه للغايه مكتوب كتابها من ابن عمها الذي لا تخاف من احد أكثر منه تخاف منه بشدة يعاملها بجفاف بشدة لا تعرف لماذا يعاملها هكذا وايضا لماذا تزوجها  من البداية  حزينه بشدة علي حالها وعلي ما يحدث لها لم تتزوق طعم السعاده تشعر بالوحده وهي بين عائلتها وبرغم الحزن الذي تعيش بيه والتي بالتاكبد ياثر عليها بشده ولاكن كل التي ينظر اليها يقول بأنها ملاك ينزل من السماء جميله بشدة تمتلك جسد رائعه جدا وعيون سوداء 

وشعر طويل تخفيه خلف حجابها التي يجعلها ملاك بكل ما تحمل الكلمة




ريماس بدر الحديدي

في أوائل العشرينات البنت الوحيد الي بدر لهذه بدللها بشدة فتاه جميله تمتلك قلب بريئه لما يكره احد تتعمل بعفوية شديد تعشق الضحك جدا سرعة البكاء تخاف من اخواتها بشدة وتحاول أن تتجنبهم علي قدر الإمكان وتخاف أيضا من والدتها التي تعملها بصرامه شديد ولاكن تتدلل بشدة من جدها التي تتخبه خلفه كل ما تفعل شئ تمتلك القدرة عاليه من الجمال والاناقه وتمتلك عيون عسليه وشعره يصل إلى اخر ظهرها ولاكن تخفيها خلف حجابها التي يجعلها أجمل 




سمر أشرف الحديدي

إثنين وعشرين عام تأخذ من والدتها كل شي من حقد الي كره يتجمع فيها كل الصفات السئ لم تريد سوا ان تكن زوجت دياب هذا هي رغبتها فقط والتي تزوع فيها ذلك هي والدتها التي يريد أن تزوجها من دياب لكي تأخذ الكثير من المال وهذا لما يحدث سوا ان تزوج سمر من دياب مثل عهد تسير سمر خلف كلام والدتها لكي تصل الي دياب حتي تكن زوجت كبير الصعيد ملامحها جميله نوعن ما ترتدي الحجاب 



توفيق مهران الحديدي

راجل في منتصف الخمسينات من عمره الإبن المتوسط الي مهران يعيش في (الاسكندريه)لما يعيش في الصعيد مع عائلته تزوجها من خرج الصعيد وهذا لما يعجب والده نهاية ولاكن لما يرفض وجعله يتزوج وعيشه مع والده بعد الزواج ولاكن لما يعجب زوجته لهذا انجبر ان يذهب إلى مكان التي تريدها زوجته وهذا التي جعل والده يغضب منه ولم ويتحدث معه لما يذهب إلى الصعيد من عديدة سنوات طويلة بشدة وحتي بعد ما انفصال هو وزوجته الي اسبب سوف نعرفهم مع الاحداث لم يذهب ويعيش مع الولادي في (الاسكندريه) أنجب اول طفال لهو بعد زواجه بكثير ان زوجته كانت ترفض أنجب 



مهره توفيق الحديدي

وهذه هي بطلته روايتنا في منتصف العشرينات بمجرد ان تدخل في مكان تخطف الانفاس من شدة جمالها متحرره جدا ومتهور بشدة وهذا ما يجعل والدها يخاف عليها بشده لانه يعلم عن تهور ابنته التي لم تفكر في اي شي وتفعل ما تريد بعد ذلك تنظر الي العقوبه جريئه بشدة وعليها نظره تجعل اكبر الرجال تركع اسفل قداميها صوتها رائع لهذا دخلت في مجال الغناء المجال الذي تعشقه وتخاف  ان يأتي يوم ويحدث شي يجعلها تبتعد عن هذا المجال الذي بالنسبة لها روحها هي مثل السمك لا تستطيع ان تعيش بعيدا عن المياه وهي هكذا هي أيضا لا تستطيع ان تعيش بعيدا عن الغناء لديها جسد رائع الي حد كبير ولديها القليل من الغرور الذب تقول عنه بانه ثقة في نفسها ولا تعترف  بانه غرور تمتلك عيون سوداء وشعر طويل يصل إلى اخر ظهرها بكثير ولم ترتدي الحجاب 




مازن توفيق الحديدي 

عشرون عاما بمرح بشدة يكره الحزن بشدة ولما يقدر ان يجلس في مكان يوجد فيه حزن يهرب من المكان علي الفور يعشق عائلته بشدة مازال يدرس في الجامعة يتعرف علي الكثير من الفتيات والديه الكثير من الصديقه سوا في الجامعة او في الخارج الانه اجتماعه بشدة يحب ان يتعرف علي أشخاص كثير وايضا يحب ان يذهب إلى إمكان لم يذهب فيها في حياته يعشق اخته مهره بشدة يعتبرها اخته وصديقتها المقربها التي يقول لها كل مصيبه بدون خوف من ان تقول الي والده وهي التي توقف جانبه في كل شي برغم صغر سنه لكنه وسيم بشدة يمتلك عيون مثل مهره وزقن خفيف جدا تجعل لهو مظهر اخر 



دول الشخصيات الأساسه ولسه في أشخاص تاني هتظهر مع الاحداث بنات الشخصيات هو اللي هتحدد اذا كان اكمل في الرواية ولا لا و لو لقيت التفاعل وحش همسحها خلاص فلو عاوزين اكمل النجوم او التصويت او الفوت ايه كان اسمها ايه اهم حاجه تحطوها وكمان المتابعه علشان اقدر أكتب في الرواية وانزلكم باي باي ♥️♥️


💞الفصل الاول💞

____________________________________


في الصعيد نبدا الحكايه،في منزل يوجد به الحب و الامان والكثير من الحقد الذي يملأ قلوب البعض كان هذا منزل من اكبر المنازل الموجودة في الصعيد واجملهم،كانوا يجلسون امام(فرن)لكي يقوموا بخبز الخبز، نظرت اليهم بغيظ وغل وقالت وهي تكتم هذا في دخلها.خبر ايه يا ام دياب ولدك هيفضل مقعد البت جانبي كتير دي الأصول برضك

نظرت إليها ماجده (ام دياب) وقالت وهي تضع الخبز في (الفىن).ولدي مش مچعد حد جانبه يا سلفتي بتك لو جالها عدلها چوزيها

إعتماد بغضب مكتوم.من ميته الكلام ده يا ماجده ما هي معرفه البنت لواد عمها ولا هننسوا الأصول.

ماجده بهدوء.متحولبس تركبيني الغلط يا اعتماد يا خيتي، وانا بجولك من دلوچتي بتك لو نصيبها خبط علي الباب راحبي بيه

إعتماد بحب مصنتع .لا يا سلفتي انا اقتل بتي قبل ما تكون لغير ود عمها دي اصول وعادات وتقاليد يا ماجده وغير اكد ابو قاسم الله يرحمه ويبشبش الطوبه اللي تحت راسه كان دايما يجول ليا ان عياله مش هتجوز من بره العيله واديه اهو زين اتجوز من عهد ناقص دياب وسمر وبعديهم قاسم و ريماس 

ماجده بصوت عالي شبيه بالردح.مين ده اللي يتجوز من بتي يا سلفتي ابنك اللي لولا فلوس چده مش هيبچى لاچي ياكل انا بتي تتجوز من ولدك اللي طول الليل في الچهوه وفي النهار نايم، ليه اعمل في بنتي اكده ابوها واخواتها مش لاچين يوكلوها 

إعتماد بغضب خفيف.وماله ولدي يا سلفتي الراجل ما يعبهوش غير جيبه والست الناصحه هي اللي تعرف تخلي جوزها تحت باطها وانا ابني سيد الرجال كلاتهم

(الوليه دي عايزه تنضرب من اول الرواية 🙄🤣)


نظرت إليها ماجده ونظرت الي من اقبلت عليهم وقالت.خلصتي يا عهد يا بتي

عهد بهدوء.ايوه يا مرت عمي خلصت بس يارب حاجه تعجبه علشان انا تعبت

كادت ماجده ان تتحدث ولكن تقول اعتماد وهي تضرب عهد علي ظهرها.تعبتي في عينك يا مقصوفة الرقبه عملتي ايه علشان تتعبي مكنتش اوضو جوزك هي اللي هتتعبك غوري شوفي الطبيخ علي النار تلاچيه فحم عقبال ما اشوفك مفحمة يا خريه

بكت عهد لتقول ماجده وهي تمسد علي عهد بحنان.بعيد الشر عليها يا اعتماد وانتي ملكيش ضرب عليها هي علي ذمت راجل دلوچتي ولو زين عرف بالي عملتيه هيطين عيشتك

إعتماد بغضب.معلش يا سلفتي بتي وبربيها علشان لو عملت حاجه غلط مفيش حد هيتلام غيري اني ويجول عليا معرفتش أربي وانتي اول واحده هتجولي اكده 

ماجده بهدوء.اخلصي يا اعتماد الرچاله زمانهم علي وصول و لو الحاج شافنا لسه مخلصناش هيبجي يوم اسود علي الكل 

إعتماد بلوية شفاه وقال.وعلي ايه يا سلفتي نخلص شغل.

نظرت إليها ماجده ونظرت إلى عهد ومسدت عليها ونظرت إلى سمر التي تجلس وهي تمسك الهاتف وتقول بغضب مكتوب.جومي يا سمر ،جومي شوف الطبيخ ،وبعدين يا اعتماد ياخيتي لو عايزه تربي جدامك سمر انا شايفه بتك عايزه قرصة ودن 

نظرت اعتماد الي سمر وقالت بغضب.جومي يا مقصوفة الرقبه، غوري اسمعي كلام مرات عمك جومي ربنا يخدك واخلص منك

سمر بغيظ.في ايه ياما 

إعتماد بصوت عالي.انتي هتردي عليا اياك

قطعت كلامها ماجده التي قالت بحده.اعتماد انتي وبتك مش لوحدكم في الصعيد صوتك،احنا مش عاوزين فضيحه لو عايزه تربي بتك جدامك السرايا من جوه مش اهنه

نهضت سمر بغيظ شديد وقالت.ليه اكده يا مرت عمي هو انتي شايفه امي محتاجه علشان تخبصيها

تنظر إليها ماجده وتنهض بسرعه وتنزل علي وجهها بصفعه قوية  وتقول وهي تمسكها من شعرها.بجولك ايه يا بت اعتماد كلامك ده اللي بتجولية من غير ما تفكري فيه ميتجلش معايا بدل ما اقسم بالله العظيم ارميكي في الزريبه لحد ما يبان ليكي صاحب غوري اسمعي كلام امك

تقول كلامها وتدفشها بقوه تنظر إليها سمر بغضب شديد ولكن لا تستطيع التحدث،تذهب الى داخل المنزل، تنظر خلفها ماجده وتنظر الي اعتماد التي تنظر إليها بغضب شديد تلوح بيدها بعدم اهتمام وتنظر إلى عهد وتقول.روحي يا عهد شوفي أخرت صبري بتعمل ايه لحد دلوجتي ولا لسه نايمه و تعالى جوليلي علشان الشبشب يصبح على خلقتها

اومأت لها عهد وتذهب الي الداخل تصعد إلى الغرفة التي تريدها وتفتح الباب وتنظر علي من تنام براحه شديد وتنظر إليها بغيظ ،عهدو هي تقول بغيظ وصوت عالي.قومي يا ريماس قومي مرت عمي هتطلع تموتك يا بت قومي يا كلبه

ريماس بنعاس شديد.بقولك ايه يا بتاعت زين غوري شوف حاجه تعمليها وبلاش الصوت العالي ده بدل ما زين باشا يكون اهنه ولا اهنه وياجي يسحب زورك 

تنفزع عهد وتنظر خلفها بسرعه ورعب،و تنظر إليها وتضربها بقوة علي رأسها وتقول بغيظ.افتكري حاجه عدله وبلاش السيرة دي علشان بياجي على السيرة يا زفته

تضع ريماس يدها علي مكان الضربه بألم وتقول بغيظ شديد.هو انتي اكده ما بتقدريش تتشطري غير عليا اما مع زين باشا تاخدي بالمركوب علي دماغك

عهد.تعرفي يا ريماس الكلب لو مااحترمتيش نفسك انا ممكن اعمل فيكي ايه

ريماس بشر مصتنع.هتعملي ايه 

عهد بصوت شله باكي.هدعي عليكي هو انا بقدر اعمل حاجه غير الدعا روحي يا ريماس يا بت ماجده يا اخت زين تشوفي كل اللي بيتعمل فيا في عيالك وانا مش مسامحة في حقي

ريماس بمرح.عن اللي جابوكي ما سامحتي تاكلك سمر لو سامحتي يا عهد ياختي 

تنفخ عهد شفتها بغيظ شديد وتقول.طب يلا يا بت يلا خليني اعمل حاجه بدل ما اخوكي يجي ينكد علي وانا والله ما ناقصه

تنهض ريماس وتقول وهي تمسك غطاء الفراش وتقوم بترتيبة.انا بجد مش عارفه ايه اللي يخلي واحده زيك متعلمه ومعاها شهاده تعمل في نفسها اكده حتي لو زين اخويا بس اللي بيعمله ده حرام وانتي ساكته وانا بجد تعبت منك علشان مش بتسمعي الكلام المفروض تاخدي موقف 

تنهدت عهد بحزن وثقل شديد وتقول.مينفعيش يا ريماس انا دلوقتي علي زمته وكلها كام شهر واكون معاه تحت سقف واحد وغير اكده انا مليش سند يقف قدامه ابوي مات من زمان واخوي مش داريي بالدنيا وامي لو شافته بيقطعني هتقول جوزها وبيربيها وجدي وعمي عملوا الي عليهم انا خلاص اكده خت نصيبي من الدنيا 

تذهب اليها ريماس وتضع يدها علي كتفها وتقول بهدوء.انا مبقتش عارفه اقولك ايه بس ربنا يهدي زين عليكي بس يا عهد انتي برضو لازم تاخدي موقف وبلاش شغل ادوس علي نفسي علشان المركب تمشي،عن اللي جابوها ما مشيت

تضحك عهد عليها بخفه وتقول.طيب يلا شوفي نفسك هتعمل ايه قبل ما تنزلي ايوا اعمل حسابك صبانه المواعين عليكي 

ريماس بردح.ليه يا روح امك مش انا اللي غسلت امبارح لا يا حبيبتي هو علشان انا غلبانه ومحدش بيسمع ليا صوت ولا بقول هش ولا نش تدوسي عليا لا يا بابا كان زمان وجبر

عهد بهدوء.بعيدا عن الكدب تللي ان شاء الله هيهليكي تولعي قدامي  وبس خليكي اكده لحد ما تاجي مرت عمي وساعتها مش هتخليكي تغسلب بالسلكه لا بلسانك الطويل ده 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج تنظر خلفها ريماس وتقول بغيظ شديد وهي تضرب علي الارض بقوه.لالالا دي مش عايشه منك لله يا جوزي ياللي مخليني كل ده مع الناس الظالمه دي

تقول كلامها وتذهب إلى الحمام بغيظ وبعد قليل تخرج من غرفتها بعد ان بدلا ملابسهاوارتدت عليها حجاب بنفس اللون وتذهب إلى الاسفل لكي تساعدهم 


يوقف السيارة بعنف شديد لدرجة انه يحدث احتكاك قوي أسفل السياره ادت الي حدوث غبار شديد في المكان يشبهون جميع ما راه اذا هذا الموقف الذي تعودوا عليه وبرغم ذلك في كل مره يحدث ذلك يرتعبون الجميع و يركض كل شخص الي علمه وهم يخبروا اي شخص امامهم انه قد اتي الذئب فتح باب السيارة و لم ينزل منها نظر إلى الجميع من اسفل النظارة وضع قدم علي الارض ونزل من السيارة ووقف ينزع النظارة الشمسية وسار بكل برود وكأنه لا يوجد غيره في هذا العالم دخل علي مكتبه و نزع جاكيته ورماه علي المكتب دق الباب و سمح للطارق بالدخول دخل الشخص ونظر اليه وهو يعطيه ظهره ليقول هو وهو يعلم من الذي دخل الي المكتب دون ان ينظر له،لا يحتاج ذلك وهذا لانه لديه قوه سمع كبيره يعرف الشخص من خطواته.عرفت ايه؟ 

الشخص بهدوء.معرفتش حاجه الواد مترجمنا اوي انا من رأيي اننا نشوف حاجه تانيه الواد ده مش هيتكلم حتي لو ايه، فكر يا دياب في حاجه بعيد عن الواد ده 

يلتفت له دياب وينظر اليه بغضب ويقول بصوت هز اركان المديريه.نعم يا روح امك جرا ايه يا زيدان حته عيل زي ده هيبوظ شغلي لا ده انتوا اتجننتوا علي الاخر 

يقول زيدان ببعض الهدوء.مفيش حل تاني يا دياب يا كده يا المهمة هتفشل 

دياب بغضب شديد.مش الديب اللي يفشل يا غول مش دياب الحديدي اللي يفشل يالا، وطالما انت معرفتش تشوف شغلك انا هشوفه اقعد انت علي جنب .

يقول كلامه وكاد ان يذهب إلى الخارج ولكن يقول زيدان.دياب طريقتك دي متنفعش ،لو الوزراء شمو خبر بده دي فيها سجن يا صاحبي 

دياب ببرود شديد.هيكون اشرف من اني قاعد زي الحريم يا زيدان 

يقول كلامه ويذهب إلى الخارج بخطواط سريعه وجميع من يراه يرمي عليه التحيه العسكريه وقف امام باب حديدي ،ضربه بقدمه بقوه وانفتح الباب بعنف شديد نفزع الشخص الموجود في هذه الغرفة ونهض بخوف شديد نظر اليه دياب واغلق الباب خلفه لكي لا يستطيع احد الدخول عليه ويذهب إلي الشخص ويمسكه بقوه من ملابسه وبدون ايه مقدمات ينزل عليه بلمكه قوية يجعل هذا الشخص يصراخ بأعلي صوت لديه ويقول دياب بصوت عالي وقوه.انا ديب الصعيد، يجي واحد زيك محصلش راجل من مرا عايز يبوظ شغلي محصلتش ولا هتحصل يا ابن ال$$$$$ انطق يا مرا 

الراجل بوجع.لا مش هقول حاجه متتعبش نفسك معايا وروح شوف حاجه تانيه يا دياب الصعيد 

ينزل عليه دياب بلكمه اقوي من السابقه ويقول بغضب شديد.يبقي تشوف انت مين هيلحقك من ايدي يا $$$$ انت يالا ب$$$$$$ يا $$$$$$$ اقسم بالله العظيم هخلي امك ال$$$$$$ تلبس عليك الاسود يا ابن ال$$$$

يظل دياب يضرب في هذا الشخص حتى قال الشخص بتعب ووجع شدة.بكفياك يا دياب بيه هجولك كل حاجه بس سبني 

يتركه دياب ويقول ببرود.ايوه اكده يلا يا واكل ناسك چوول،

الرجل بتعب شديد.كل حاجه كان متخطط ليها حتى الكمين، حسام الصياد چال للرچاله بعد ما نخلص هنروح فوق الجبل وبعد اكده في تسليم مخدرات هتتوزع وهيسافر علي طول يعني يا تلحقوا يا لا

(بنات خلي بالكم من الاسم ده هنحتاجه بعدين 😉🙃)


دياب ببرود وتحذير.والله العظيم لو الكلام ده غلط لهكون دافنك مكانك

يقول كلامه ويذهب إلى الباب ينظر إليه زيدان الذي كان يصرخ به من الخارج لكي يخرج ويترك الشخص ليقول ببرود شديد قبل ان يتحدث زيدان. حضر الرجاله 

زيدان باستغرب.هنعملوا ايه 

دياب ببرود شديد وهو يذهب إلى مكتب.هنطع الچبل 

ينظر خلفه زيدان ويذهب لكي يفعل ماقاله بسرعه هو يعلم دياب جيدا اذا لم يتجهزون في اسرع وقت سوف يفعل مصيبه 


في الاسكندريه وفي هذا الجو البارد والذي يوجد به نسبة هواء رائعه كانت تقود سيارتها بتهور شديد وهي تتمايل مع الموسيقى المشتعلة كان شعرها الطويل يطير خلفها وترفع يدها الي الاعلى وهي تتمايل مع ا

الاغاني بقوه وهي الان متناسية كل شيء وهي تعيش هذه الاجواء التي تناسبها تريد ان تصعد الي السماء كما الطير المهاجر تشعى ان ذلك سوف يناسبها أكثر، هذه الفتاة لم تحمل هم الدنيا تعيش كأن هذا اليوم اخر يوم لها في الحياة لهذا تستمتع به، قطع استماعها رنت الهاتف غضبت بطفوله ثم وقفت السيارة ونزعت النظارة لكي تظهر عيونها السوداء التي تجعل كل من ينظر إليهم يغرق في بحر لا يستطيع ان يخرج منه هذه العيون التي تسحب اي شخص ينظر إليهم،امسكت الهاتف واجابت عليه وكادت ان تتحدث ولكن تسمع من قال بغضب شديد.انتي فين يا مهره 

تحدثت بطلتنا مهره بهدوء.بابي مالك

توفيق بغضب شديد.بابي ايه وزفت ايه مهره بتصرفاتك دي بحس اني معرفتش اربيك انتي بتعملي كده ليه حرام عليكي انا جبت اخري منك ومن تهورك ده اللي هيوديك في ستين داهيه 

مهره ببرود.بابي ممكن تهدي

توفيق بغضب أكثر.انتي يا بت بارده كده ليه انا قولتك كام مره بلاش تلعبي بالنار كام مره اقولك انتي مش هترتاح غير لما اموت من ت

يقطع حدث مهره التي قالت بخوف وغضب.بابي بلاش تجيب سيرت الموت بليز 

ينفخ توفيق بضيق شديد ويقول وهو يحاول أن يهدئ.عملتي كده ليه يا مهره 

مهره ببرود مصتنعه.انا معملتش حاجه بني ادم غلطان وانا بس حبيت افهمه غلطه انا غلطانه دلوقتي 

توفيق بغضب شديد.وانتي ما لقيتيش غير ابن مجدي علشان تفهمبه غلطه انتي عايزه تجنيني يا مهره انتي عارفه انتي وقعتي مع مين مجدي مش هيسكت علي اهانة إبنه 

مهره ببرود.ميسكتش طز فيه

توفيق بغضب وصوت عالي.مهرررررررره انتي اتجننتي علي الاخر بقتي ماشيه تقلي ادبك علي الناس خلاص ما بقالكيش اب يربيكي ،هي دي تربيتي، هي دي اللي المفروض اني مربيها وتعبت لحد ما وصلت لكده هي دي اللي ضيعت عمري علشانها انتي متستاهليش ايه حاجه عملتها ليكي و من الوضع دا ،كده انا معرفتش اربيك يا مهره والحريه اللي انا عطيتهالك لك بوظتك، نص ساعة وتكوني في الفيلا ولينا كلام تاني يا مهره 

يقول كلامه ويغلق الهاتف وهو يعلم ان هذا الحديث الذي قاله لم يمر علي مهره بسهولة تبعد مهره الهاتف من علي أذنها وهي لم تصدق الحديث الذي قاله والدها هل هو يندم على انه اعطاها الحريه هل يندم على ربايته لها هل يعتقد انه لم يربيها من الاساس ولاول مره يقول والدها هذا الحديث اليها، كان دائما يتحدث معها بكل بهدوء تشعل السيارة وتقودها بتهور وهي تنظر امامها وعيونها يوجد بها الكثير من الدموع المتحجرةوكلام والدها يتردد في أذنها تغلق عيونها وهي تتذكر الجمله الذي قالها(هي دي اللي ضيعت عمري علشانها انتي متستاهليش اي حاجه انا عملتها) لم يعلم والدها ان هذه اكتر جمله جرحتها في حياتها تفتح عيونها التي كانت تغلقهم وهي مازالت تقود ولم تنتبه على السيارة الذي اتت عليها وقبل أن تبتعد عنها كانت تضربها بقوه  صرخت مهره بقوه وهي تقول بصراخ شديد.ااااااااااااه بابااااااااااااا 


يدخل القصر بعد ما انتهى من العمل والمهمه التي فشلت الي ان الشخص الذي من المفترض أن يمسكه هرب منه لما يعرف ماذا حدث هذا وهذه اول مهمه يفشل فيها كان دائما في كل مهمه يدخل فيها ينجح بكل ببراعه ماذا يحدث في هذه المهمة التي تفشل يحس ببركان يشعل في دخله من قوه الغضب يمسك جميع الحراس الذي مع هذا الشخص الذي يريد ان يمسكه ولاكن هو في كل مره يهرب منه وفي كل هذا المحاولات لم ياس دياب بعكس يكبر في دخله ان يمسك هذا الشخص يدخل في القصر ويبتسم هو يره جده التي يجلس على كرسي ويذهب له ويمسك يده ويقبلها باحترام شديد ويقول.كفيك يا جدي

الجد بحنان.الحمد الله يا دياب 

يبتسم له دياب ليذهب إلى والدها ويقبل يده ليقول الاب.ربنا يبارك فيك يا والدي روح ريح جدتك حبه لحد ما الحريم تخلص الوكل

اومال له دياب ويذهب إلى الشقة الخاص به وهذا ان يوجد في دخل هذا القصر شقه الي كل شباب العائله لكي يتزوج فيها و دياب يعيش في الان الانه يكره ان احد يزعجه ويحب الهدوء يدخل الشقه ويذهب إلى الغرفة التي يعيش بيها ويبادل ملابسه ويرتدي



ويذهب يتسطح علي السرير ويغلق عيونه بتعب شديد يسمع صوت الهاتف يدق يمسكه وينظر اليه ويبتسم بشدة ويفتح عليه يسمع الحديث ليقول بغضب وصوت عالي.ازاي وامتي الكلام ده 


كده البارت خلاص يا حلوين قولولي رايكم 



بسم الله الرحمن الرحيم 

🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل الاول💞

____________________________________


في الصعيد نبدا الحكايه،في منزل يوجد به الحب و الامان والكثير من الحقد الذي يملأ قلوب البعض كان هذا منزل من اكبر المنازل الموجودة في الصعيد واجملهم،كانوا يجلسون امام(فرن)لكي يقوموا بخبز الخبز، نظرت اليهم بغيظ وغل وقالت وهي تكتم هذا في دخلها.خبر ايه يا ام دياب ولدك هيفضل مقعد البت جانبي كتير دي الأصول برضك

نظرت إليها ماجده (ام دياب) وقالت وهي تضع الخبز في (الفىن).ولدي مش مچعد حد جانبه يا سلفتي بتك لو جالها عدلها چوزيها

إعتماد بغضب مكتوم.من ميته الكلام ده يا ماجده ما هي معرفه البنت لواد عمها ولا هننسوا الأصول.

ماجده بهدوء.متحولبس تركبيني الغلط يا اعتماد يا خيتي، وانا بجولك من دلوچتي بتك لو نصيبها خبط علي الباب راحبي بيه

إعتماد بحب مصنتع .لا يا سلفتي انا اقتل بتي قبل ما تكون لغير ود عمها دي اصول وعادات وتقاليد يا ماجده وغير اكد ابو قاسم الله يرحمه ويبشبش الطوبه اللي تحت راسه كان دايما يجول ليا ان عياله مش هتجوز من بره العيله واديه اهو زين اتجوز من عهد ناقص دياب وسمر وبعديهم قاسم و ريماس 

ماجده بصوت عالي شبيه بالردح.مين ده اللي يتجوز من بتي يا سلفتي ابنك اللي لولا فلوس چده مش هيبچى لاچي ياكل انا بتي تتجوز من ولدك اللي طول الليل في الچهوه وفي النهار نايم، ليه اعمل في بنتي اكده ابوها واخواتها مش لاچين يوكلوها 

إعتماد بغضب خفيف.وماله ولدي يا سلفتي الراجل ما يعبهوش غير جيبه والست الناصحه هي اللي تعرف تخلي جوزها تحت باطها وانا ابني سيد الرجال كلاتهم

(الوليه دي عايزه تنضرب من اول الرواية 🙄🤣)


نظرت إليها ماجده ونظرت الي من اقبلت عليهم وقالت.خلصتي يا عهد يا بتي

عهد بهدوء.ايوه يا مرت عمي خلصت بس يارب حاجه تعجبه علشان انا تعبت

كادت ماجده ان تتحدث ولكن تقول اعتماد وهي تضرب عهد علي ظهرها.تعبتي في عينك يا مقصوفة الرقبه عملتي ايه علشان تتعبي مكنتش اوضو جوزك هي اللي هتتعبك غوري شوفي الطبيخ علي النار تلاچيه فحم عقبال ما اشوفك مفحمة يا خريه

بكت عهد لتقول ماجده وهي تمسد علي عهد بحنان.بعيد الشر عليها يا اعتماد وانتي ملكيش ضرب عليها هي علي ذمت راجل دلوچتي ولو زين عرف بالي عملتيه هيطين عيشتك

إعتماد بغضب.معلش يا سلفتي بتي وبربيها علشان لو عملت حاجه غلط مفيش حد هيتلام غيري اني ويجول عليا معرفتش أربي وانتي اول واحده هتجولي اكده 

ماجده بهدوء.اخلصي يا اعتماد الرچاله زمانهم علي وصول و لو الحاج شافنا لسه مخلصناش هيبجي يوم اسود علي الكل 

إعتماد بلوية شفاه وقال.وعلي ايه يا سلفتي نخلص شغل.

نظرت إليها ماجده ونظرت إلى عهد ومسدت عليها ونظرت إلى سمر التي تجلس وهي تمسك الهاتف وتقول بغضب مكتوب.جومي يا سمر ،جومي شوف الطبيخ ،وبعدين يا اعتماد ياخيتي لو عايزه تربي جدامك سمر انا شايفه بتك عايزه قرصة ودن 

نظرت اعتماد الي سمر وقالت بغضب.جومي يا مقصوفة الرقبه، غوري اسمعي كلام مرات عمك جومي ربنا يخدك واخلص منك

سمر بغيظ.في ايه ياما 

إعتماد بصوت عالي.انتي هتردي عليا اياك

قطعت كلامها ماجده التي قالت بحده.اعتماد انتي وبتك مش لوحدكم في الصعيد صوتك،احنا مش عاوزين فضيحه لو عايزه تربي بتك جدامك السرايا من جوه مش اهنه

نهضت سمر بغيظ شديد وقالت.ليه اكده يا مرت عمي هو انتي شايفه امي محتاجه علشان تخبصيها

تنظر إليها ماجده وتنهض بسرعه وتنزل علي وجهها بصفعه قوية  وتقول وهي تمسكها من شعرها.بجولك ايه يا بت اعتماد كلامك ده اللي بتجولية من غير ما تفكري فيه ميتجلش معايا بدل ما اقسم بالله العظيم ارميكي في الزريبه لحد ما يبان ليكي صاحب غوري اسمعي كلام امك

تقول كلامها وتدفشها بقوه تنظر إليها سمر بغضب شديد ولكن لا تستطيع التحدث،تذهب الى داخل المنزل، تنظر خلفها ماجده وتنظر الي اعتماد التي تنظر إليها بغضب شديد تلوح بيدها بعدم اهتمام وتنظر إلى عهد وتقول.روحي يا عهد شوفي أخرت صبري بتعمل ايه لحد دلوجتي ولا لسه نايمه و تعالى جوليلي علشان الشبشب يصبح على خلقتها

اومأت لها عهد وتذهب الي الداخل تصعد إلى الغرفة التي تريدها وتفتح الباب وتنظر علي من تنام براحه شديد وتنظر إليها بغيظ ،عهدو هي تقول بغيظ وصوت عالي.قومي يا ريماس قومي مرت عمي هتطلع تموتك يا بت قومي يا كلبه

ريماس بنعاس شديد.بقولك ايه يا بتاعت زين غوري شوف حاجه تعمليها وبلاش الصوت العالي ده بدل ما زين باشا يكون اهنه ولا اهنه وياجي يسحب زورك 

تنفزع عهد وتنظر خلفها بسرعه ورعب،و تنظر إليها وتضربها بقوة علي رأسها وتقول بغيظ.افتكري حاجه عدله وبلاش السيرة دي علشان بياجي على السيرة يا زفته

تضع ريماس يدها علي مكان الضربه بألم وتقول بغيظ شديد.هو انتي اكده ما بتقدريش تتشطري غير عليا اما مع زين باشا تاخدي بالمركوب علي دماغك

عهد.تعرفي يا ريماس الكلب لو مااحترمتيش نفسك انا ممكن اعمل فيكي ايه

ريماس بشر مصتنع.هتعملي ايه 

عهد بصوت شله باكي.هدعي عليكي هو انا بقدر اعمل حاجه غير الدعا روحي يا ريماس يا بت ماجده يا اخت زين تشوفي كل اللي بيتعمل فيا في عيالك وانا مش مسامحة في حقي

ريماس بمرح.عن اللي جابوكي ما سامحتي تاكلك سمر لو سامحتي يا عهد ياختي 

تنفخ عهد شفتها بغيظ شديد وتقول.طب يلا يا بت يلا خليني اعمل حاجه بدل ما اخوكي يجي ينكد علي وانا والله ما ناقصه

تنهض ريماس وتقول وهي تمسك غطاء الفراش وتقوم بترتيبة.انا بجد مش عارفه ايه اللي يخلي واحده زيك متعلمه ومعاها شهاده تعمل في نفسها اكده حتي لو زين اخويا بس اللي بيعمله ده حرام وانتي ساكته وانا بجد تعبت منك علشان مش بتسمعي الكلام المفروض تاخدي موقف 

تنهدت عهد بحزن وثقل شديد وتقول.مينفعيش يا ريماس انا دلوقتي علي زمته وكلها كام شهر واكون معاه تحت سقف واحد وغير اكده انا مليش سند يقف قدامه ابوي مات من زمان واخوي مش داريي بالدنيا وامي لو شافته بيقطعني هتقول جوزها وبيربيها وجدي وعمي عملوا الي عليهم انا خلاص اكده خت نصيبي من الدنيا 

تذهب اليها ريماس وتضع يدها علي كتفها وتقول بهدوء.انا مبقتش عارفه اقولك ايه بس ربنا يهدي زين عليكي بس يا عهد انتي برضو لازم تاخدي موقف وبلاش شغل ادوس علي نفسي علشان المركب تمشي،عن اللي جابوها ما مشيت

تضحك عهد عليها بخفه وتقول.طيب يلا شوفي نفسك هتعمل ايه قبل ما تنزلي ايوا اعمل حسابك صبانه المواعين عليكي 

ريماس بردح.ليه يا روح امك مش انا اللي غسلت امبارح لا يا حبيبتي هو علشان انا غلبانه ومحدش بيسمع ليا صوت ولا بقول هش ولا نش تدوسي عليا لا يا بابا كان زمان وجبر

عهد بهدوء.بعيدا عن الكدب تللي ان شاء الله هيهليكي تولعي قدامي  وبس خليكي اكده لحد ما تاجي مرت عمي وساعتها مش هتخليكي تغسلب بالسلكه لا بلسانك الطويل ده 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج تنظر خلفها ريماس وتقول بغيظ شديد وهي تضرب علي الارض بقوه.لالالا دي مش عايشه منك لله يا جوزي ياللي مخليني كل ده مع الناس الظالمه دي

تقول كلامها وتذهب إلى الحمام بغيظ وبعد قليل تخرج من غرفتها بعد ان بدلا ملابسهاوارتدت عليها حجاب بنفس اللون وتذهب إلى الاسفل لكي تساعدهم 


يوقف السيارة بعنف شديد لدرجة انه يحدث احتكاك قوي أسفل السياره ادت الي حدوث غبار شديد في المكان يشبهون جميع ما راه اذا هذا الموقف الذي تعودوا عليه وبرغم ذلك في كل مره يحدث ذلك يرتعبون الجميع و يركض كل شخص الي علمه وهم يخبروا اي شخص امامهم انه قد اتي الذئب فتح باب السيارة و لم ينزل منها نظر إلى الجميع من اسفل النظارة وضع قدم علي الارض ونزل من السيارة ووقف ينزع النظارة الشمسية وسار بكل برود وكأنه لا يوجد غيره في هذا العالم دخل علي مكتبه و نزع جاكيته ورماه علي المكتب دق الباب و سمح للطارق بالدخول دخل الشخص ونظر اليه وهو يعطيه ظهره ليقول هو وهو يعلم من الذي دخل الي المكتب دون ان ينظر له،لا يحتاج ذلك وهذا لانه لديه قوه سمع كبيره يعرف الشخص من خطواته.عرفت ايه؟ 

الشخص بهدوء.معرفتش حاجه الواد مترجمنا اوي انا من رأيي اننا نشوف حاجه تانيه الواد ده مش هيتكلم حتي لو ايه، فكر يا دياب في حاجه بعيد عن الواد ده 

يلتفت له دياب وينظر اليه بغضب ويقول بصوت هز اركان المديريه.نعم يا روح امك جرا ايه يا زيدان حته عيل زي ده هيبوظ شغلي لا ده انتوا اتجننتوا علي الاخر 

يقول زيدان ببعض الهدوء.مفيش حل تاني يا دياب يا كده يا المهمة هتفشل 

دياب بغضب شديد.مش الديب اللي يفشل يا غول مش دياب الحديدي اللي يفشل يالا، وطالما انت معرفتش تشوف شغلك انا هشوفه اقعد انت علي جنب .

يقول كلامه وكاد ان يذهب إلى الخارج ولكن يقول زيدان.دياب طريقتك دي متنفعش ،لو الوزراء شمو خبر بده دي فيها سجن يا صاحبي 

دياب ببرود شديد.هيكون اشرف من اني قاعد زي الحريم يا زيدان 

يقول كلامه ويذهب إلى الخارج بخطواط سريعه وجميع من يراه يرمي عليه التحيه العسكريه وقف امام باب حديدي ،ضربه بقدمه بقوه وانفتح الباب بعنف شديد نفزع الشخص الموجود في هذه الغرفة ونهض بخوف شديد نظر اليه دياب واغلق الباب خلفه لكي لا يستطيع احد الدخول عليه ويذهب إلي الشخص ويمسكه بقوه من ملابسه وبدون ايه مقدمات ينزل عليه بلمكه قوية يجعل هذا الشخص يصراخ بأعلي صوت لديه ويقول دياب بصوت عالي وقوه.انا ديب الصعيد، يجي واحد زيك محصلش راجل من مرا عايز يبوظ شغلي محصلتش ولا هتحصل يا ابن ال$$$$$ انطق يا مرا 

الراجل بوجع.لا مش هقول حاجه متتعبش نفسك معايا وروح شوف حاجه تانيه يا دياب الصعيد 

ينزل عليه دياب بلكمه اقوي من السابقه ويقول بغضب شديد.يبقي تشوف انت مين هيلحقك من ايدي يا $$$$ انت يالا ب$$$$$$ يا $$$$$$$ اقسم بالله العظيم هخلي امك ال$$$$$$ تلبس عليك الاسود يا ابن ال$$$$

يظل دياب يضرب في هذا الشخص حتى قال الشخص بتعب ووجع شدة.بكفياك يا دياب بيه هجولك كل حاجه بس سبني 

يتركه دياب ويقول ببرود.ايوه اكده يلا يا واكل ناسك چوول،

الرجل بتعب شديد.كل حاجه كان متخطط ليها حتى الكمين، حسام الصياد چال للرچاله بعد ما نخلص هنروح فوق الجبل وبعد اكده في تسليم مخدرات هتتوزع وهيسافر علي طول يعني يا تلحقوا يا لا

(بنات خلي بالكم من الاسم ده هنحتاجه بعدين 😉🙃)


دياب ببرود وتحذير.والله العظيم لو الكلام ده غلط لهكون دافنك مكانك

يقول كلامه ويذهب إلى الباب ينظر إليه زيدان الذي كان يصرخ به من الخارج لكي يخرج ويترك الشخص ليقول ببرود شديد قبل ان يتحدث زيدان. حضر الرجاله 

زيدان باستغرب.هنعملوا ايه 

دياب ببرود شديد وهو يذهب إلى مكتب.هنطع الچبل 

ينظر خلفه زيدان ويذهب لكي يفعل ماقاله بسرعه هو يعلم دياب جيدا اذا لم يتجهزون في اسرع وقت سوف يفعل مصيبه 


في الاسكندريه وفي هذا الجو البارد والذي يوجد به نسبة هواء رائعه كانت تقود سيارتها بتهور شديد وهي تتمايل مع الموسيقى المشتعلة كان شعرها الطويل يطير خلفها وترفع يدها الي الاعلى وهي تتمايل مع ا

الاغاني بقوه وهي الان متناسية كل شيء وهي تعيش هذه الاجواء التي تناسبها تريد ان تصعد الي السماء كما الطير المهاجر تشعى ان ذلك سوف يناسبها أكثر، هذه الفتاة لم تحمل هم الدنيا تعيش كأن هذا اليوم اخر يوم لها في الحياة لهذا تستمتع به، قطع استماعها رنت الهاتف غضبت بطفوله ثم وقفت السيارة ونزعت النظارة لكي تظهر عيونها السوداء التي تجعل كل من ينظر إليهم يغرق في بحر لا يستطيع ان يخرج منه هذه العيون التي تسحب اي شخص ينظر إليهم،امسكت الهاتف واجابت عليه وكادت ان تتحدث ولكن تسمع من قال بغضب شديد.انتي فين يا مهره 

تحدثت بطلتنا مهره بهدوء.بابي مالك

توفيق بغضب شديد.بابي ايه وزفت ايه مهره بتصرفاتك دي بحس اني معرفتش اربيك انتي بتعملي كده ليه حرام عليكي انا جبت اخري منك ومن تهورك ده اللي هيوديك في ستين داهيه 

مهره ببرود.بابي ممكن تهدي

توفيق بغضب أكثر.انتي يا بت بارده كده ليه انا قولتك كام مره بلاش تلعبي بالنار كام مره اقولك انتي مش هترتاح غير لما اموت من ت

يقطع حدث مهره التي قالت بخوف وغضب.بابي بلاش تجيب سيرت الموت بليز 

ينفخ توفيق بضيق شديد ويقول وهو يحاول أن يهدئ.عملتي كده ليه يا مهره 

مهره ببرود مصتنعه.انا معملتش حاجه بني ادم غلطان وانا بس حبيت افهمه غلطه انا غلطانه دلوقتي 

توفيق بغضب شديد.وانتي ما لقيتيش غير ابن مجدي علشان تفهمبه غلطه انتي عايزه تجنيني يا مهره انتي عارفه انتي وقعتي مع مين مجدي مش هيسكت علي اهانة إبنه 

مهره ببرود.ميسكتش طز فيه

توفيق بغضب وصوت عالي.مهرررررررره انتي اتجننتي علي الاخر بقتي ماشيه تقلي ادبك علي الناس خلاص ما بقالكيش اب يربيكي ،هي دي تربيتي، هي دي اللي المفروض اني مربيها وتعبت لحد ما وصلت لكده هي دي اللي ضيعت عمري علشانها انتي متستاهليش ايه حاجه عملتها ليكي و من الوضع دا ،كده انا معرفتش اربيك يا مهره والحريه اللي انا عطيتهالك لك بوظتك، نص ساعة وتكوني في الفيلا ولينا كلام تاني يا مهره 

يقول كلامه ويغلق الهاتف وهو يعلم ان هذا الحديث الذي قاله لم يمر علي مهره بسهولة تبعد مهره الهاتف من علي أذنها وهي لم تصدق الحديث الذي قاله والدها هل هو يندم على انه اعطاها الحريه هل يندم على ربايته لها هل يعتقد انه لم يربيها من الاساس ولاول مره يقول والدها هذا الحديث اليها، كان دائما يتحدث معها بكل بهدوء تشعل السيارة وتقودها بتهور وهي تنظر امامها وعيونها يوجد بها الكثير من الدموع المتحجرةوكلام والدها يتردد في أذنها تغلق عيونها وهي تتذكر الجمله الذي قالها(هي دي اللي ضيعت عمري علشانها انتي متستاهليش اي حاجه انا عملتها) لم يعلم والدها ان هذه اكتر جمله جرحتها في حياتها تفتح عيونها التي كانت تغلقهم وهي مازالت تقود ولم تنتبه على السيارة الذي اتت عليها وقبل أن تبتعد عنها كانت تضربها بقوه  صرخت مهره بقوه وهي تقول بصراخ شديد.ااااااااااااه بابااااااااااااا 


يدخل القصر بعد ما انتهى من العمل والمهمه التي فشلت الي ان الشخص الذي من المفترض أن يمسكه هرب منه لما يعرف ماذا حدث هذا وهذه اول مهمه يفشل فيها كان دائما في كل مهمه يدخل فيها ينجح بكل ببراعه ماذا يحدث في هذه المهمة التي تفشل يحس ببركان يشعل في دخله من قوه الغضب يمسك جميع الحراس الذي مع هذا الشخص الذي يريد ان يمسكه ولاكن هو في كل مره يهرب منه وفي كل هذا المحاولات لم ياس دياب بعكس يكبر في دخله ان يمسك هذا الشخص يدخل في القصر ويبتسم هو يره جده التي يجلس على كرسي ويذهب له ويمسك يده ويقبلها باحترام شديد ويقول.كفيك يا جدي

الجد بحنان.الحمد الله يا دياب 

يبتسم له دياب ليذهب إلى والدها ويقبل يده ليقول الاب.ربنا يبارك فيك يا والدي روح ريح جدتك حبه لحد ما الحريم تخلص الوكل

اومال له دياب ويذهب إلى الشقة الخاص به وهذا ان يوجد في دخل هذا القصر شقه الي كل شباب العائله لكي يتزوج فيها و دياب يعيش في الان الانه يكره ان احد يزعجه ويحب الهدوء يدخل الشقه ويذهب إلى الغرفة التي يعيش بيها ويبادل ملابسه ويرتدي



ويذهب يتسطح علي السرير ويغلق عيونه بتعب شديد يسمع صوت الهاتف يدق يمسكه وينظر اليه ويبتسم بشدة ويفتح عليه يسمع الحديث ليقول بغضب وصوت عالي.ازاي وامتي الكلام ده 




🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل الثالث💞

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


تنصدم مهره وتنهض وتقول بغضب وصوت عالي.انت عارف نفسك بتقول ايه 

توفيق ببرود.صوتك يا مهره انتي واقفه قدام ابوكي احترامي نفسك عيب

مهره بغضب.عيب عيب ايه اللي بتقول عليه يا بابي مين اللي قالك كده مستحيل يكون الكلام ده من دماغك هي الناس دي مش هيسبونا في حالنا في كل حاجه داخلين في حياتنا 

ينهض توفيق بغضب ويقول.لا ده انتي زودتيها اوي يا مهره و نسيتي نفسك علي الاخر والكره اللي جواكي تجاه عيله ابوكي د

يقطع حديثه مهره التي قالت بغضب.متقولش عيله والنبي عيله ايه دول اللي عمر ما واحد فيهم فكر يطمن علينا عيله ايه وانا مشوفتش واحد فيهم ولا مره ،دول ما يتسموش عيله دول زيهم زي الغريب ده كمان الناس الغريبه بتسال لكن دول لا دي مش عليتي ولا في يوم هيكونو عيلتي وموضوع ان احنا نروح الصعيد ده تنساه خالص علشان انا مستحيل اعيش في مكان زي ده

توفيق بغضب وصوت عالي.المكان اللي مش عاجبك ده ابوك كبر فيه وانا هرجع لعيلتي يا مهره وانتي هتيجي معايا انا مش هفضل بعيد عن اهلي كتير والموضوع ده منتهي 

مهره بغضب وصوت عالي وقوه .بابببببببي بلاش الطريقه دي علشان انت عارف اني مش بحب حد يتحكم فيا انا مش لعبه في ايدك ولا في ايد غيرك ورجعو في المكان ده مستحيل اكون فيه و عايشه فيه ده انا ابقي مجنونه بص يا بابي واخر كلام في الموضوع ده انا من سابع المستحيلات اني اقعد ثواني في المكان ده حضرتك لو عايز تروح كزياره اوكي غير كده لا 

توفيق ببرود مصتنع. هتكبري عليا يا مهره تمام انا قولت اللي عندي وبجد الغلط من عندي انا و لأول مره هتسمعي مني الكلام ده يا مهره انا بندم علي التربيه اللي ربتها لك و الدلع اللي دلعتهواك بندم علي حريتك الزايده عن اللازم بندم علي تربيتك دي كلها علي بعضها غلط يا مهره علشان لما يكون ده اخر تعبي فيكي يبقي انا معملتش حاجه يا مهره تعبي راح هدر يا بنتي انا قولت كلمه عايزه تيجي معاي تمام وتبقي بنتي مش عايزه انسي ان ليكي اب

انصدمت  مهره وتراجعت خطوه الي الخلف وبتلرغم من صدمتها ولكن وتقول بقوه وغضب.انت بتقول ايه الحريه اللي انت بتقول عليها دي من حقي من حقي اني اعيش براحتي دي حياتي انا ومحدش لي دعوه بيها ومش انا اللي حد يمشيها علي مزتجه يا توفيق بيه 

اغلق توفيق عيونه بتعب شديد وقال.براحتك يا مهره اعملي اللي انتي عايزاه انا هكلم مازن ولو عايز يجي معايا تمام مش عايز برضو تمام وساعتها انا مليش عيال يا مهره 

تنظر إليه مهره بغضب شديد وترفع يدها وتشد شعرها بغضب شديد وتقول بصراخ عالي.انت بتعمل كده ليه ما احنا كلنا عيشيين من غير القرف ده ايه الي حصل مين اللي قلبك القلبه دي

توفيق بغضب.مهره انتي بتزوديها اوي احترمي نفسك في ايه مفكراني عيل صغير كلمه توديني وكلمه تجيبني انا تعبت انا هنا حاسس اني عايش في غربه حاولت استحمل علشانكم بس خلتص تبعت عاوز ارجع بلدي تاني حرام عليكي انتي ليه اناني كده 

مهره بغضب شديد.انت هنا في بلدك اسكندرية بلدك هي دي البللز اللي عشنا فيها كل حياتنا اما الصعيد ده ملناش حد فيها هنروح ليه

توفيق بغضب.لا يا هانم الصعيد هي اللي بلدي انا فضلت هنا علشانكم وطالما عملت زي معملتش فانا همشي يا مهره همشي علشان اعيش مع اهلي يمكن عيال أخواتي يكونوا احسن منك 

تنظر إليه مهره وهي لا تستطيع التحدث وفي الاساس عن ماذا ستتحدث امسكت حقيبتها الخاصة وتذهب إلى الخارج قبل ان تقول شي يجعل والدها يغضب منها أكثر من ذلك ركبت سيارتها وهي تتنفس بغضب وجهها احمر بشدة تقود بتهور شديد و هي تضرب محرك السيارة بقوه وغضب عارم وتقول بصراخ.اااااااااااااه ليييييه كلللللللللل ماااا الحاااااال يمشششي تحصل حاجه ليييييه انا عملت ايه لي ده كله 

تنهي كلامها وهي تصره بقوه كبيره لا احد يفهمها حتى والدها لت يفهمها وهو اكثر شخص يضغط عليها وهي لا تتحمل كل ذلك تمسك الهاتف وتدق علي اخيها و تنتظر الرد لتقول بسرعه وغضب.مازن انت هتسافر مع بابي

يتنهد مازن بحيره شديد ولكن هو لا يستطيع ان يترك والده وبالاخص بعد ما علم ماذا حدث مع مهره و توفيق والذي يجعله يذهب مع والده لانه يشهع بالفعل ان مهره إذا ذهبت في هذا المكان سوف تتغير وهذا الذي يقتنع به مازن ليقول مازن بهدوء.ايوه يا مهره انا مقدرش اسيب بابا لواحده حتي لو كام يوم هناك وكام يوم هنا بابا سابب بلده علشانا واحنا المفروض نقدر شويه مش نسحب عليه السكاكين زي ما حضرتك عمتلي عيب يا مهره 

مهره بغضب وصوت عالي.عيب هو كل واحد هيجي يقولي عيب العيب الي بجد اللي بيحصل ده ويكون في علمكم مش مهره اللي تمشوها علي مزاجكم ومش انت و ابوك عايزين تسبوني تمام يا مازن من النهارده محدش لي دعوه بيا اعتبروني موت باي

تنهي كلامها وتغلق الهاتف بغضب شديد وتنزل منها دمعه حارقه وهي تشعر انها بدون احد لقد تركها الجميع لا احد تفرق له تشعر بظلم شديد و لاول مره تشعر بالكرة تجاههم جميعا وبرغم كل ذلك تتمسك في هذا العناده بقرارها ولا تستسلم ابدا فماذا سيحدث هل ستذهب هذه الفتاة الي الصعيد حتي تلتقي بنصيبها ام سيأتي هو لها ؟ سنري


كان يتسطح علي السرير وهو ينظر إلى سطح الغرفة بشرود لم تتذوق عيونه طعم النوم من كثرة التفكير يسمع صوت رساله في الهاتف يمسكه ويفتح الرساله ويقراها ثم ارسل رساله  ونهض وترك الهاتف بجانبه ويذهب إلى الحمام ينزع ملابسه وينزل اسفل المياه التي تنزل عليه بغزارة يغلق دياب عيونه وهو لا يعلم ماذا يفعل في حياته يحمل هم اشياء كثيرة تمني ان يكمل طريقه يغلق المياه ويسحب المنشفه ويمسح بها جسده يذهب إلى الخارج وهو يلف المنشفه حول خصره يقف امام المرآة ثم نظر إلى نفسه ليقول في داخله.اللي جاب سواد علي الكل واولهم انت يا ذئب 

ينهي كلامه ويبتسم بسخرية شديد ليذهب إلى (الدولاب) ويأخذ ملابسه عبارة عن (جلابيه)بلون الاسود ويرتدي ملابسه ويسحب (شال)يلفه علي عنقه ليجعل مظهره يخطف الانفاس يمسك زجاجة العطر و يرش منها ويتركها مكانها ياخذ المفتاح الخاص بالسياره الخاصه به والهاتف ويذهب إلى الخارج نزل من شقته وذهب إلى الاسفل دون ان يراه أحد من الرجال استغرب دياب لينظر الي الساعه يري ان الوقت مبكرا وهذا الوقت لا يفيق فيه الراجل بل يفيقوا النساء لكي يحضرون الطعام تنظر إليه سمر وتقول بابتسامه.صباح الخير يا ود عمي 

دياب ببرود.صباح النور يا سمر امال امي فين

سمر.چوه اناديها ليك

دياب ببرود.لا خليها

سمر بدلع.طب لو عايز حاچه انا اهو موجوده وتحت رجليك 

ينفخ دياب بضيق ويقول.مش عايز حاچه يا سمر لو عايز هنادي عليكي يلا انتي مش وراكي شغل يلا شوفي وراكي ايه

تنظر إليه سمر بضيق شديد لينظر لها دياب ويقول بصوت عالي.انتي هتفضلي واجفه اكده كتير 

سمر بغيظ.لا ياود عمي همشي اهو

تقول كلامها وتذهب إلى المطبخ تنظر إلى والدتها التي نظرت اليها لكي تعلم ماذا حدث بينهم ولكن تنفي سمر براسها دلاله علي عدم حدوث شيء تغضب اعتماد وهي تتمني  ان تقتل ابنتها التي لا تستطيع ان توقع دياب تسمع ماجده تقول.روحي يا عهد صحي زين علشان يفطر 

اومأت لها عهد وتنهض وتذهب إلى الأعلى وهي لا تريد ذلك ولكن ماذا تفعل تفتح باب الغرفة تراه مازال نائم تذهب إلى الحمام لكي تحضره له وتخرج تسير نحوه بهدوء وتقول بعد ما وصلت له.زين زين

يفتح زين عيونه وينظر لها ويقول بنعاس.في ايه علي الصبح

عهد بهدوء.قوم علشان الفطور

يمسك زين يدها ويسحبها له بقوه لتقع عليه عهد وتقول بتوتر.زين ايه ده

زين ببرود. قالبه وشك عليا ليه علي الصبح 

عهد.ولا قتلبه ولا زفت سبني علشان انزل

يضربها زين على وجهها بخفه ويقول بغضب.اتكلمب عدل يا بت بدل ما اصبحك علي الصبح ووش امك ده يتعدل بدل ما اعدله انا 

عهد بدموع.طب انا عملت ايه علي الصبح علشان تعمل اكده 

زين ببرود.ليه مش شايفه وش امك اللي يقرف علي الصبح ده وشي حد يصتبح بيه 

عهد بخوف.انت بتعمل اكده ليه طالما مش عايزني اتجورتني ليه من اللول

زين ببرود.عهد اتعدلي انا سكت وبقول عيله بس والله اموتك ومحدش هيقولي عملت اكده ليه ولولا علي الكف إلى خاتيه امبارح ده علشان لسانك وقلت ادبك وانا مش هسمح بده مهما كان احترمي نفسك وبلاش تسيبي ودنك لامك 

تنظر له عهد وتقول بقوه مصتنعه.علي فكره انت ملكش حق تمد يدك عليا 

يسحبها زين من شعرها ويقول بصوت عالي.انتي ناويه علي ضربك النهارده انتي بتقولي لمين اكده يا بت اعتماد انتي تاخدب بااشبشب وتخرسي خالص مفهوم 

عهد بوجع.اااااه مفهوم بس سيب شعري 

يترك زين شعرها ويقول ببرود.نمتي فين 

عهد بدموع.في الشقه 

زين بغضب.ما أنا عارف في الشجه اي زفته 

عهد بفزع.بتاعتك 

زين ببرود.ايوه اكده عارفه لو شوفتك في الشجه بتاعت امك هعمل فيكي ايه والله العظيم يا بت لهكون دفنك حيه الكلام يتنفذ بدل ما انتي عارفه انا هعمل ايه واخوكي ولا تتكلمي معاه ولا ليكي صالح بيه من اساسه 

اومأت له عهد ليقول زين.حضرتي الحمام 

عهد وهي تنهض.ايوه 

ينظر لها زين وهي تبتعد عنه وينهض ويذهب إلى الحمام بهدوء  تنظر خلفه عهد وتمسح دموعها بحزن شديد وتقول.نصيبك يا عهد نصيبك 

تقول كلامها وتذهب إلى (الدولاب) تأخذ منه ثياب له وتجلس تنتظره يخرج هو بعد مدة وهو يرتدي سروال قصير لتنهض هي بسرعه ينظر زين الي الثياب ويقول ببرود.لا هاتي چلابيه 

اومأت له عهد بدون حرف وتذهب لكي تفعل ما قال وتأتي وهي في يدها الذي طلبه وتمد يدها به ليمسكها زين ويرتدي ملابسه تنظر له عهد وهو يرتدي (جلابيه)بلون الرصاصي وصدره العريض ومظهره الرجولي لتبتسم بحصره ان الشئ لا يكتمل الي النهايه كانت تحلم برجل جذاب وها هو حلمها تحقق ولكن هو جاف  وغير هذا قاسي بشدة لم يحن عليها بكلمه واحده لكي يجعلها تشعر بانه يريدها كما هي تريده تفيق من شرودها عليه وهو يخيط كتفها بقوه ويقول بصوت عالي.ايه غورتي فين 

عهد بتوتر.اه اهو

زين بغضب.طالما اهو بكلمك مش بتردي ليه 

عهد بخوف.اسفه مسمعتش كنت عاوز ايه

زين بصوت عالي.غوري من وشي شوفي حاجه اعمليها 

اومأت له عهد بقله حيله تذهب الى الخارج في نفس الوقت الذي تخرج ريماس من غرفتها تنظر لها وهي شاردة لتتنهد بضيق وهي تعلم ماذا حدث لتذهب لها وتقول بمرح لكي تخفف عنها. صباحوا يا مزه 

عهد ابتسامه باهته.صباحوا يا قلبي 

ريماس.كنت بتعمل ايه

عهد بغيظ مصتنعه.يعني هعمل ايه بصحي اخوكي 

ريماس بهدوء.طب يلا علشان نخلص الفطار علشان الرجاله هيمشوا علشان قعدة الصلح دي 

عهد.ااه علشان كده زين مرحش الشغل 

ريماس بهدوء.المهم عمل معاكي حاجه 

تبتسم عهد ابتسامه باهته بشدة وتقول بحزن.وهو من امتي معملش معايا حاجه يا ريماس اخوكي لو مسمش بدني كل يوم يبجى في حاجة 

ريماس بحزن عليها.انتي اللي عامله في نفسك كده يا عهد مش علشان بتحبيه تذلي نفسك كده ينعل ابو الحب يا شيخه 

عهد بغضب.نصيبي يا ريماس نصيبي وانا دلوقتي مراته عارفه يعني ايه يعني لو اطلقت اقل كلمه هتقال عليا انو بعد ما شبع منها طلاجها وغير كده امي اللي مش بعيد تموتني فيها سبيني يا ريماس ومش كل شويه تقطمي فيا انا والله ما هستحمل كل ده اموتلكم نفسي علشان الكل يرتاح يعني 

تضمها ريماس بحب ولهفه وتقول.لا يا قلبي بعيد الشر عنك يا روحي وانا والله بقول كده من خوفي عليكي ومش عوزالك البهدله دي 

عهد بدموع وهي تضمها.عارفه بس خلاص الكلام ده مش هيفيد بحاجة هيقطم فيا بس

ريماس بمرح لكي تخفف عنها.طب يلا بدل ما زين باشا يخرج ياكلنا احنا الاتنين 

تبتعد عنها عهد وتبتسم وتمسح دموعها ويذهبون الي الاسفل ينظرون إلى بدر الذي يجلس وبجانبه دياب ليذهبون الي المطبخ ينظر خلفهم دياب ويقول ببرود.في ايه يا بوي 

بدر بهدوء.عمك جاي يا دياب 

ياتي في هذا الوقت زين الذي قال بسخرية.وهو لسه فاكر انو له عيله يا بوي

بدر بتحذير.زين ده عمك احترم نفسك و المطرح مطرحه ياچي في الوقت اللي هو عايزه 

يقول زين وهو يرفع كتفه ببرود.طالما اكده خايف ليه 

بدر بحزن.ابوي بعد ما توفيق ساب البلد وهو حرم عليه يدخلها تاني كيف يرچع اكدة هتحصل مشاكل 

دياب بهدوء.اهدي يا بوي جدي هيزعق شويه ويتاصلحو هو مهما كان ولده والضفر عمره ما يطلع من اللحم 

بدر بغيظ.طالما اكدة يبقي انت وجدك وعمك مع بعض وخرجرني انا من الحوار ده انا مقدرش اخسر واحد فيهم

دياب ببرود.اصيل يا بوي ماشي يا ابو دياب اللي يريحك اعمله انا هتصرف متشلش هم طول ما انا عايش

اومأ له بدر وطبطب على كتفه وهو يبتسم بسعاده لانه يعلم ان دياب سوف يحل هذه المشكله كما يفعل في كل شي يحدث مهم وهو لا يريد اكثر من ذلك يريد فقط ان يتصافون توفيق و والده ينزل في هذا الوقت الجد الذي نظر لهم وشعر انه يوجد شيء ليجلس وينظر إلى دياب ويقول.ها يا دياب القعده ميتا

دياب بهدوء.بعد الضهر يا جدي 

اومأ له الجد ونظر إلى بدر الذي يشير الي دياب لكي يتحدث لينظر الي دياب ويقول ببرود.جولي يا دياب جولي اللي ابوك مش جادر يجوله

ينظر بدر في الأرض لينظر له دياب ويتنهد ويقول بهدوء.عمي توفيق هينزل الصعيد يا جدي

يغلق مهران عينية بقوه وهو يشتاق بشدة الي والده الذي ذهب من سنوات عديدة ولم يأتي الي هنا وبرغم اشتياقه الشديد له ولكن لم يسهر هذا الان لانه قبل ان يذهب قال له بانه اذا ذهب لن يعود إلى هذا المنزل ابدا ليفتح مهران عيونه ويقول بقوه مصتنعه.واحنا مالنا ياجي ولا لا 

بدر.ازاي يا بوي ده اخوي واكيد لما ياجي هياجي علي اهنه و

يقطع حدثه مهران الذي قال بغضب شديد وهو ينهض.انت هتجول ايه ياولد مين ده اللي ياجي اهنه هو مش اختار زمان يبجي ملوش دخول اهنه تاني

دياب بهدوء.مينفعيش يا جدي هو ابنك وله في البيت ده زي اي حد اهنه

مهران بصوت عالي.يبجي تصوفو له فلوسه ويغور من اهنه انا مليش غير ابوك و اشرف الله يرحمه بعد اجده مليش عيال تاني 

دياب ببرود.يبجي لما ياةي تجول الكلام ده 

مهران بغضب.ديااااااااب توفيق لو رجله خطط السرايا انا اللي همشي

بدر بسرعه.تمشي ايه يا بوي البيت بيتك ده انت الخير والبركة وحيات امي بلاش السيرة دي 

مهران. توفيق ملهوش مكان بناتنا يا بدر ملهوش من وقت ما خد بنت البندر وسابنا وانا ما اشتريش حد باعني حتي لو ولدي

زين ببرود.طب اهدي يا جدي اهدي مفيش حاجه لي ده كله واللي انت عايز هيكون 

ينظر له مهران ويهز راسه ينظر له دياب ويغلق عيونه وهو يتذكر شئ يؤلم قلبه شئ لا  احد يعلم به سواه هو فقط 

وبعد قليل كانو يجلسون أشخاصا كثيره ومن ضمنهم دياب و والده و زين ينظر دياب الي شخص ويقول ببرود.جولي يا حاج عيد ايه اللي حصل وبلاش لف دوران 

يقول الشخص الذي يدعو عيد باحترام.بص يا عمي دياب انا اشتريت جاموسه من الراجل ده بخمسين الف (ما تستغربوش الرقم اسعار البهائم غاليه

اليومين دول 🤣🤣🤣)

بس مكنش معايا الفلوس كلها واتفقت معاه اني هاجي اخد الجاموسه بعد يومين اكون حضرت لفلوس جيت اول امبارح اخدها يجولي مليكش حاچه عندي وليه ده كله علشان راح السوج بتاع الخميس ولجه سوج الجاموس غالي فرجع في كلمته و

يقطع كلامه الشخص الذي قال بغضب.اظبط كلامك يا عيد عيب اجده

عيد بغضب.ليه مش هو ده اللي حصل يا منصور الكلام اللي تجالي في البيع والشراء بتاعنا كان بين رجاله ولا حريم $$$$$

دياب بغضب وصوت عالي.حاج عيد الكلام جله الادب ده مش أهنه حاسب علي كلامك انت بين رجاله 

عيد بصوت عالي.مش هو اللي بيجول كلام وبيرجع فيه يا عمي دياب 

دياب ببرود.برضو حاسب علي الكلمه اللي بتخرج من لسانك علشان هتنحاسب عليها

وينظر الي الشخص الذي يدعو منصور ويقول ببرود.جولي يا حاج منصور انت باركت لعيد

منصور بتوتر.الصراحه ايوه يا عمي دياب بس ت

دياب بحزم وقوة.مفهاش بس يا حاج منصور طالما باركت والنيه سمحت في الجاموسه خلاص مش كلام عيال هو 

منصور بغضب.ايه الكلام ده يا عمي دياب ده مش بيع وشراء ده سرقه الجاموسه جايبه زياده خمس تلاف جنيه الفلوس ديه اولي بيها انا وعيالي 

ينهض دياب بغضب شديد ويقول بصوت هز المكان بأكمله.صوتك يا منصور لولا فرق السن اقسم بالله العظيم ما كنت خليتك تخرج علي رجلك بلاش كلام ماسخ احنا مش عيال معاكم واخر الكلام ده عيد الجاموسه هيتزود عليها الف جنيه وتاني مره ميبجاش في تعامل بناتكم الواحد مش ناقص 

عيد باحترام.اللي تشوفه يا عمي دياب ادفع الف جنيه حاضر 

منصور بغضب.وانا ليه اخسر اربع تلاف اجنيه يا عمي دياب وانا لو رحت بعته دلوجتي تجيب اكتر 

دياب بغضب وصوت عالي.انت اللي بعت من الاول يا منصور والالف جنيه اللي عيد هيدفعه ده مش علشان سعر الجاسوسه لا ده علشان تاني مره ميتعاملش معاك الراجل ابو كلمتين خسارتة احسن ويلا الكل علي مشغله 

ينظر اليه منصور بغضب ولكن لا يستطيع ان يعترض ويذهبون الجميع ولم يكن موجود سوا العائله ليقول بدر بهدوء.عفارم عليك يا دياب 

يبتسم له دياب ويقول زين ببرود.طب يلا بجي اكيد الوكل جهز

اومأ له الجميع ويذهبون الي داخل القصر نظروا إلى مهران الذي يجلس وهو يشرب الشاي ليقول بدر بصوت عالي. هاتي الشاي يا بت

ويذهب يجلس بجانب والده الذي قال.عملتوا ايه

ليقول له بدر ماذا فعلوا ويتحدثون في عدة اشياء وبعد الكثير من الوقت ينظر مهران الي الذي دخل القصر بغضب شديد وينهض ويقول بصوت هز اركان القصر.وجف عندك يا ولد


🌹مهرةالذئب🌹


💞الفصل الرابع💞

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ينظرون الجميع مكان ما ينظر مهران يراه توفيق الذي ينظر الي ولده بحزن عميق ليقول بدر.هدي يا بوي توفيق اخوي عارف غلطه وجاي علشان يعيش وسطينا 

مهران بغضب وصوت عالي.انا جولت كلمه يا بدر الواد ده ملوش مكان بناتنا خلوه يمشي من اهنه بدل ما اخلي سيرته في بق الصعيد كلاته 

توفيق بحزن شديد.اهدي يا بوي انا عارف اني غلطان وجيت دلوجتي علشان احب علي يدك ورجلك بس سامحني انا مليش في الدنيا غيركم

مهران بغضب.دلوجتي ملكش في الدنيا غيرنا في كلامك ده ما مرتك خدتك من وسطينا زي العجل خليت مرا تمشي كلامها عليك انت راچل انت

دياب بهدوء.خلاص يا چدي هو عارف غلطه وجاي علشان يصلحه وطالما عارف الغلط خلاص مش هنموته يعني 

مهران بغضب وصوت عالي.انا لو بيدي هموته يا دياب علشان ولا كانت ولا هتكون ان مرا تمشي كلامها علي واد من ولاد مهران وبسبب الواد ده حصلت يا دياب سمعتنا بقت زفت قدام اهل البلد ياريته كان مات احسن من العار ده 

بدر بلهفة.بعيد الشر يا بوي ربنا يديه الصحه ده معاه عيال حرام يا بوي

مهران بغضب.عيال عيال ايه اللي زعلان عليهم ده اصلهم من اصل ابوهم اما في واحد فيهم جيه يطل علي جده ولا يشوف اهل ابوه 

توفيق بحزن وثقل شديد.اسف يا بوي اسف بس والله العظيم ما كان في يدي حاجه اعملها غير اكده وانا انهارده جيت علشان العمر مش مضمون عاوز لما ربنا ياخد روحي تكون انت راضي عني خلاص يا بوي ورحمه امي وأشرف كفايه انا مش ضامن عمري سامحني يا بوي سامحني ابنك غلط ومعترف بده بس كفايه وحيات النبي كفايه 

ينظر اليه مهران ويتنهد بثقل شديد وهو يري كسرة أبنه امامه شعر بضعفه الشديد وكاد ان يتحدث ولكن يري الذي يدخل وهو يحمل شنطه ويبتسم بفرحه شديده ويقول وهو ينظر له.ابنك ده يا ولدي 

ينظر له توفيق ويبتسم بسعاده شديد ويقول وهو يضع يده علي كتف مازن الذي كان في الخارج لكي ياتي بالشنط.ايوه يا بوي ابني مازن سلم علي جدك يا مازن وحب علي يده

اومأ له مازن وذهب الي مهران ويمسك يده ويقبلها بحترام  ليقول مهران وهو يضع يده علي كتف مازن.بسم الله ماشاء الله تبارك الله عليك يا مازن 

يبتسم له مازن ليقول مهران باستغرب.انت يا ولدي مش كان معاك بنت راحت فين مجتش معاك 

توتر توفيق بشدة لينظر له دياب و يقول ببرود.خليهم يرتاحو الاول يا جدي ده جايين من سفر طويل

مهران بحنان وهو يضع يده علي كتف مازن ويسير به.تعالي يا حبيبي تعالي ارتاح النهارده بمجيتك كملت رجاله العيله ترتاح  وتنزل تشوف شغلك مع ولد عمك

توسعت اعين مازن بصدمه شديده لينظر الي والده الذي اشار له بتحذير من ان يقول شئ ليقول في داخله بغيظ شديد.اشوف شغل مين انا لو شفت نفسي في المرايه بيكون يوم عيد هو انا شكلي لبست ولا ايه انا مني لله كان لازم اشوح بإيدي واقول بابا ما كان مشي لواحد انا اصلا شاكك في موضوع اني ابنه كان مالي انا ومال الهم ده يا ربي يارب لوكان اللي بيحصل ده ابتلاء فابعده عني ي

يقطع حدثه مع نفسه الجد الذي قال بصوت عالي.انت يالا

ينظر له مازن ويقول بخضه.ايه يا جدو 

يبتسم دياب بسخرية شديد وينظر إلى مهران التي قال.لا يالا انشف اجده الكلام ده مينفعش عندي جدو وعمو انه  ما يكونش بس اللوم مش عليك يا حبيبي اللوم علي اللي خلاك اجده 

كان يقول كلامه وهو ينظر إلى توفيق الذي نظر الي الأرض ليقول دياب بهدوء.بكفايه يا جدي وخليهم يروحو يرتاحو حبه  

يهز مهران راسه ويقول.يلا يا زين وصل عمك وولده على الشجه بتاعتهم بس الاول توفيق انت مش ليك بنت هي اتجوزت ولا ايه 

توفيق بتوتر شديد.اصل بنتي معاها شغل في الاسكندريه ومش هتاجي دلوجتي 

ينهض مهران بغضب شديد ويقول.ايه شغل انت مشغل بنتك للدرجة مش قادر تصرف عليها من ميته واحنا بنشغل بناتنا يا توفيق انت نسيت اصلك تكلم بتك دلوجتي وتجيبها مفيش بنات عندينا تشتغل يلا 

توفيق بتوتر وحزن.هي يعني يعني 

مهران بغضب وصوت عالي.هي ايه يالا اتكلم القط كل لسانك 

توفيق بحزن شديد.مهره بنتي مش عايزه تاجي اهنه بس انا هحاول معاها بس مش دلوجتي 

مهران بغضب شديد.تعرف يا توفيق لولاش في بنات في السرايا انا كنت جولتك كلام يعچبك جوي زمان مرتك مشيتك ودلوجتي بنتك ياخسارة ربايتي فيك يا توفيق وطالما انت مش جادر تجيب بنتك ولاد عمها يروحو يجبوها من شعرها بت الكلب 

(يجيبه مين يا مهران اهدي يا راجل 🤣🤣🤣)

يقول كلامه وينظر إلى دياب ويقول.تنزل سكندريه ومترجعش من غيرها انت فاهم يا دياب 

ينظر دياب الي توفيق ويقول ببرود.اهدي يا جدي سيبها يومين ولا اكده هنزل اجيبها بس اهدي مفيش حاجة مستاهله

مهران بتعب.اهدي كيف يا دياب وعمك عايز يجيب لنا العار من كل ناحية سايب البنت تمشي علي حل شعرها 

توفيق بغضب.يا بوي انا مربي بنتي كويس ومش هي اللي تجيب العار 

مهران ببرود.بنتك بتشتغل ايه يا توفيق 

يغلق توفيق عيونه وهو لا يستطيع ان يقول شي ليقول مهران وهو يهز رأسه.مغنيه يا توفيق اخر ربايتك تطلع بنتك مغنيه دي هي دي اللي مربيها مخلي بنت تهز قدام الناس يا ولاد الكلب هي دي الربايه اللي تعرفها سايبها وجي اهنه عادي بالنسبالك سيبها لوحدها ومش خايف عليها انت اب انت عيشة البندر نسيتك أصلك 

ينظر توفيق له وهو ليس لديه شيء ليقوله ينظر له بدر ويقول وهو ينظر إلى زين.وصل عمك يا زين

اومأ له زين وينهض ويذهب وخلفه توفيق و مازن ينظر خلفهم دياب ببرود شديد ويرفع يده خلف رأسه وهو يخطط الي شئ فماذا سوف يفعل الذئب


كانت تجلس على المكتب وهي تمسك الهاتف وتلعب به تدخل عليها لترفع عيونها وتقول ببرود.خير يا ندى 

الفتاة التي تدعو ندى.مهره هانم لسه قاعده ليه 

مهره ببرود.مليش نفس اروح دلوقتي انتي ايه اللي جابك في حاجة 

ندى وهي تذهب تجلس امامها علي الكرسي.لا بس استغربت لما السكرتيره قالت انك لسه قاعده انتي عارفه الساعه كام دلوقتي اكيد توفيق باشا قلقان عليكي 

مهره ببرود مصتنع.مفيش حد قلقان يا ندي انتي خلصتي شغلك

ندى باتسغراب.ايوه مالك يا مهره انا اول مره اشوفك كده 

تقول مهره وهي ترفع كفتها.مالي ما انا كويسه اهو

ندى بهدوء.لا مش كويسه لما تقعدي القاعده دي وانتي بالشكل ده يبقي مش كويسه قولي مالك

تتنهد مهره وتقول.انا وبابي شدين مع بعض جامد

ندى بعتاب.ليه يا مهره ده توفيق باشا بيعمل كل اللي انتي عايزاه مش مخلي في نفسك حاجه ابوك راجل طيب انا مشوفتش اب بيخاف علي بنته زي توفيق باشا الصراحه كده عيب انتي مهما كان اللي حاصل هو بيخاف عليكي مش اكتر واي اب في مكانه هيعمل كده و اكتير أنتي مشهوره جدا يا مهره وممكن حد يعملك حاجه كده ولا كده احنا نعرف بعض من زمان يا مهره وانا يعلم ربنا بحبك قد ايه والكلتم اللي هقوله ده من خوفي عليكي انتي ملكيش الشغل ده يا مهره انا عارفه انك بسم الله عليكي بس الشغل ده خطر ممكن تلاقي نفسك في اي لحظه حد بيهاجمك او مطلعين عليكي كلام مش كويس افهمي يا مهره بابكي بيخاف عليكي 

مهره بغضب.اللي يخاف على حد ميتحكمش فيه ما يجبرهوش علي حاجه وهو مش عايز ميفضلش يضغط عليه بلاش نطلع اي مبرر وخلاص مفيش حد بيعمل كده غير لانه عايز يستعبد حد عمره ما فهمني عايش في جيل الخمسينات وعاوزني انا كمان اعيش معاه ودماغ صعايده  ده كل حاجه حرام وعيب طالما كل حاجه حرام وعيب اعيش انا ازاي اعيش ازاي دي حياتي وانا عارفه انا بعمل ايه كويس مش عايزه نصيحه من حد و مش هو عايزني اسافر عنده في الصعيد طب والله العظيم لو حياتي هناك عمري ما اقعد فيها دقيقة وهو انا ناقصه تخلف

تنظر إليها ندي و تتنهد بقوه وتقول وهي تنهض.براحتك يا مهره انا بنصحك بس وانتي اعملي اللي يعجبك

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج تمسك الهاتف وتدق علي احد وتقول بعد ما الشخص فتح الخط.مفهش فايده دماغها زي الجزمه

المتصل.طب احترمي نفسك وقولي عملت ايه 

تنفخ ندى بضيق وتسرد له ما الذي حدث معها هي و مهره وبعد ما انتهت تقول.انا كده عملت اللي عليا ومليش دعوه بحاجة ومليش دعوه بيها تاني 

المتصل بغضب.غوري يا بت من وشي انا غلطان اصلا ومهره انا عارف اجيبها ازاي 

يقول كلامه ويغلق الهاتف تنظر ندى الي الهاتف بغضب شديد وتقول.انا بنت كلب علشان دخلت بنكم اصلا

.انتي اتجننتي يا بت بتكلمي نفسك 

تنفزع ندي بشدة وتلتفت تري مهره وتقول.لا بس كنت بفكر في حاجه بصوت عالي 

تنظر اليها مهره وتميل برأسها وتذهب إلى الخارج تركب سيارتها وتقود بتهور شديد وبعد قليل تنزل من السيارة وتدخل الفيلا تقول لها الخادمه.احضر العشاء يا هانم

مهره ببرود.لا هو بابي ومازن فين

الخادمه. مشيوا يا مهره هانم

تغلق مهره وعيونها وهي كان يوجد لديها امل انهم لن يستطيعوا ان يتركوها ولكن حدث العكس تماما تذهب إلى الأعلى وهي تنزع الحذاء الخاص بها وتمسكه في يدها وتدخل الغرفه و وترميه بإهمال شديد وتغلق الباب وتسند ضهرها عليه وهي تريد ان تبكي ولكن تحاول أن تمسك نفسها تذهب الي الحمام وتنزع ملابسها وتنزل في البانيو وتشغل المياه عليها وبعد قليل تخرج منه وتمسك الروب وترتده وتذهب إلى الخارج و ترمي جسدها على السرير وتغلق عيونها وهي تحاول أن تمسك دموعها ولكن لا تستطيع وتنفجر في البكاء الشديد وهي تتذكر انها الان لحالها ولا يوجد احد معها وهذا يجعلها تحزن وتنكسر بشدة تبكي مهره بشدة ولاول مرة تبكي مهرة بهذا الشكل في حياتها كان دائما والدها يكون بجانبها ولكن هذه المره وهو الذي تخلى عنها وتركها تقول مهره ببكاء شديد.ليه يا بابا ليه ليه بتعمل كده انا مليش في الدنيا غيرك ليه تبعدني عنك غصب عني عمرك في ما فهمتني عمرك 

تنتهي من كلامها وتمسك الوساده وتدفن وجهها فيها وتبكي بحرقه شديد علي كل ما حدث معها لكن ترك والدها الذي كان كل شي بالنسبه لها هل هانت عليه هانت عليه ان يتركها وهو يعلم انها لا تستطيع علي هذا العقاب فماذا سيحدث وكيف ستذهب هذه الفتاة الي الصعيد لكي تلتقي مع هذا الذئب 

( اتوقعوا بقي يا مزه منك ليها🔪)


يمر يومين علي هذه الاحداث لم يحدث بها شئ جديد مازال متواجدون توفيق ومازن في الصعيد ويعيشون حياة جميله يتحدث مازن مع مهره ولكن هي ترفض بشدة ان تذهب الي الصعيد وهو مازال يحاول لانه يعلم بماذا تمر مهره في هذا الوقت تسير الايام علي باقي ابطالنا كما العادي 

تأتي عليها وهي حزينه بشدة لتقول اعتماد.ها عملت ايه 

سمر بحزن شديد.مش شايفني ياما مش شايفني اعمل ايه تانى بس

اعتماد بغضب.تعملي ايه هو انتي عملتي حاچه عاقله مش عارفه تخليه يحبك وانتي وهو في نفس البيت مستنيه ايه يا حيوانه مستنيه لما تاچي واحده تاخده منك وكل ده يروح لغيرك لا الكلام ده مينفعش معايا

سمر بدموع.هعمل ايه ياما 

اعتماد بخبث وشر شديد.حطي انتي الجزمه في خشمك وملكيش صالح بحاچه وانا هتصرف

تنظر إليها سمر وهي تخاف بشده من الدي ممكن ان تفعله والدتها وهي لا تعلم بها تدخل في هذا الوقت عهد ودموعها تنزل على خدها وتنظر اليها اعتماد وتمسك وجهها وتلفه تري اثار اصابعه عي وجهها الاحمر بشدة لتقول بغضب.انتي يا بت مش بتحرمي ولازم تنضربي علشان تسمعي الكلام 

عهد بدموع وغضب.هو انا برضك اللي غلطانه بدل ما تروحي تجولي له بتمد يدك ليه علي بنتي من غير ما هي تعمل حاجه تقولي اكده 

اعتماد بغضب.وكمان انتي اللي زعلانه مش انتي اللي بتضايقيه يا بارده

عهد بدموع شديده.والله ما بعمل حاجه والله بسمع الكلام انا مش عارفه هو بيعملني كده ليه انا تعبت والله العظيم تعبت اموتلك نفسي علشان ترتاحوا 

اعتماد بغضب شديد.ياريت ياختي اكون ارتحت من هم  واحده بدل القرف ده بس لحد ما تموتي تسمعي الكلام زين علشان لو طلقك والله هقطعك بسناني 

تنظر إليها عهد بانكسارشديد وهي تري هذه المعامله التي تجعلها تشعر بانها تريد ان تقتل نفسها تنظر إليها اعتماد وتذهب إلى الخارج وهي تغضب بشدة ولكن ترسم الابتسامه علي وجهها وتذهب الي الغرفه وتخبط علي الباب وتسمع الذي يقول لها.تعال يا اللي علي الباب

تدخل اعتماد وتقول بطيبه مزيفة.صباح الخير يا عمي

ينظر اليها مهران ويقول بهدوء.صباح الخير يا اعتماد في ايه علي الصبح

اعتماد بحزن مصتنع.كنت يعني عايزه اجول ليك علي حاجه بس وحيات النبي ما تكسر بخاطري

مهران ببرود.اخلصي يا وليه مش عاوز لف ودوران على الصبح

اعتماد بخبث وحزن مصتنعه.عاوزاك تجوز سمر لدياب 

مهران.ودياب عيل صغير هقوله اتجوز هيسمع الكلام انتي جايه تخرفي يا بت 

اعتماد بحزن ودموع مصتنعه.ابدا والله بس انا عاوزه اطمن علي سمر زي عهد سمر دلوقتي كبرت يا عمي وانا خايفه تفضل علي الحاله دي في الزمان ده عاوزه اطمن عليها وانت لو جولت لدياب يتجوزها مش هيتن ليك كلمه وحيات اشرف يا عمي خليه وهو كمان يطمن علي بنته والنبي ما تكسر بخاطري  

يتنهد مهران بقوه وهو يريد ان يتزوج دياب من سمر ولكن لا يريد ان يضغط عليها ليقول.ماشي يا اعتماد هكلم دياب واخليه يشوف ولا اجده نعمل فرح دياب مع زين

تبتسم اعتماد وتقول وهي تمسك يده وتقبلها.ربنا يخليك لينا يا عمي ويطول في عمرك يا رب 

يبتسم مهران ويقول.طب يلا شوفي الوكل اتاخر ليه

اعتماد.حاضر من عيوني 

تقول كلامها وتذهب ينظر خلفها مهران ويتنهد وهو ينوي ان يضغط علي دياب لكي يتزوج من سمر انه هو يريد ذلك بشدة يخرج من الغرفه ينظر إلى توفيق التي يجلس ويبان عليه الحزن بشدة ليقول.مالك ياود شيل طاجن ستك كده ليه

توفيق بهدوء.مفيش يا بوي بس بفكر في حاچه اكده

مهران ببرود.بنتك صوح

توفيق بحزن وثقل شديد.ايوه يا بوي تعبت معاها قوي انا عارف انها دلوقتي تعبانه لوحدها بس بتعاند انا مجتش اهنه غير لما تعبت منها متهوره وعصبيه قوي يا بوي مش بتفكر في حاچه قبل ما تعملها وده مخوفني عليها فوي 

مهران. ما تخافش يا ولدي بنتك لو مجتش اهنه انا هبعت دياب يجيبها وبعد اللي انت جولته عليها فدي مش عايزه المناهده لا دي تتجاب من شعرها 

توفيق بحزن.مش هترضى يا بوي مش هترضى ولا ضغط عليها ممكن تعمل حاجه في نفسها كده انا اخسر بنتي الوحيده انت مش عارف مهره بنتي عامله ازاي

مهران.والله خايف بعد اللي بتجوله علي البنت تطلع قطه مغمضه وانت مكبر الموضوع 

يبتسم توفيق ويقول. مسيرك في يوم هتشوفها

ياتي في هذا الوقت دياب وينظر إلى عمه ويهز راسه ببرود ليبتسم توفيق بهدوء ويقول مهران.دياب عاوزك بعد الفطور

اومأ له دياب وبعد قليل كانوا يجلسون وهم يتحدثون في اشياء كثيره ينظر توفيق الي خارج القصر يري التي تركض الي الداخل و يظهر عليها الخوف الشديد ينهض بصدمة شديد ويقول.مه مهره



🤎بارت الخامس من مهره الذئب 🤎

شرط البارت ان يوصل 700 لايك 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


تنظر إليه مهره وهي تبكي بحرقه وتركض نحوه بسرعه كبيره وترمي نفسها في بين احضانة ينفزع عليها توفيق وهو يراها منهارة ليضمها بقوه كبيره وهو يقول بخوف شديد.مهره حبيبتي ايه يا قلبي اللي حصل مالك يا عيوني ايه اللي حصل يا بابا 

تبكي مهره بشدة وتقول وهي تشهق.بابي انا اسفه يا بابي سوري 

توفيق بحنان وخوف.خلاص يا قلب بابي محصلش حاجه بس اطمن عليكي مالك يا روحي وجيتي هنا إزاي 

تبتعد مهره عنه قليلا وتقول وهي تمسح دموعها.انت إزاي تتعب وتدخل المستشفى ومتقوليش قد كده انا وحشه علشان تعمل فيا كده

ينظر اليها توفيق باستغرب شديد ويمسح ودموعه وكاد ان يقول شي ولكن ينظر الي مازن الذي يشير له بانه هو الذي فعل ذلك ليفهم توفيق وغضب منه  وينظر إلى مهره التي تنتظر الرد عليها ويقول.حبيبي ده الضغط علي مش اكتر 

تبتعد مهره عنه وهي تشك بشئ لتنظر الي مازن الذي ينظر حوله بغباء وتتذكر ما حدث لكي تأتي الي هنا بهذا الشكل (فلاش بك) يأتي عليها يوم جديد وهي مازالت علي نفس الحاله بل حالتها تسوء اكثر ان والدها لم يتصل عليها ابدا وهذا يجعلها تحزن وتغضب بشدة تشعر بانه وجد فرصتة  ليتركها ويذهب الي عائلته وهذا ايضا يجعلها تكره عائلته بشدة لانها تعتقد بانهم هما من جعلوا والدها يتركها تريد ان تذهب له ولكن العناد التي تمتلكه هذه الفتاة يجعلها تنسي والدها وكل من حولها وما يمنعها أكثر انها اذا ذهبت بهذا الحال سوف يفوز والدها لانه بهذا الشكل سوف يكون فعل ما يريده وهي لا تريد ذلك لا تريد احد يتحكم بها وهي حره وهذا مالا يفهمه والدها لقد عانت معه كثيرا وهي تحاول ان تجعله يفهمها ولكن لا تعرف تنهض وهي تفقد الشغف الي اي شئ ولكن ماذا تفعل اذا لم تنهض لكي تذهب الي عملها سوف تقتل نفسها بسبب الوحده التي تعيش بها من الأساس لا شئ يهون عليها سوا عملها انها تفعل الشي الذي تحبه بل تعشقه بشدة وتذهب هذه الفتاة الي الحمام وتأخذ شاور وتخرج تذهب إلى غرفة الملابس بعد ان بدلت ملابسها


وتخرج تذهب امام المرآة تنظر الي نفسها وتقول بفخر وغرور.اللي عاوز يمشي يمشي انا مش همسك في حد انا خساره فيهم كلهم وطالما يا توفيق اخترت اهلك يبقي براحتك و الشاطر اللي يكسب في الاخر ومش مهره الحديدي اللي تخلي حد يمشي كلامه عليها حتي لو انت يا بابي 

تقول اخر كلامها وتفرد شعرها خلف ظهرها وتضع القليل من  مستحضرات التجميل لكي يزيدون من جمالها وتذهب إلى الخارج وهي تلف مفتاح السياره علي اصبعها وتسير بخطوط ثابته وأنوثة شديده تصل إلى السيارة وتقود وبنفس الطريقة التي وتقود بها بتهور شديد وبعد قليل تنزل من السيارة وتدخل الي داخل المكتب الخاص بها وتدخل خلفها السكرتيره التي قالت بحترام شديد.العقود يا مهره هانم 

تشير لها مهره لكي تأخذ منها الملف الذي في يدها وتأخذه منها تنظر إليها وتقول ببرود.أربعة مليون مش كتير على الشرط الجزائي

السكرتيره.معرفش الصراحه بس الشرط الجزائي بيقول ان طالما الغلط مش من المغنيه فمفيش شرط بس لو منك فاكيد هتقعي وان شاء الله مفيش حاجه وهتعدي زي كل مره

اومأت لها مهره وتمسك الاوراق و تمضي عليهم وتقول.هنبدا امتي 

السكرتيره بهدوء.بعد شهر كده وتبدا انا هبعت الورق لي المنتجة وعلى فكره كلمات الاغنيه تحفه وان شاء الله تكسر الدنيا زي كل مره 

تبتسم اليها مهره وتذهب السكيريره الي الخارج تمسك الهاتف تنظر إلى الصور التي تجمع بينها وبين والدها تغلق عيونها وترجع راسها الي الخلف تسمع صوت رساله تفتح عيونها وتمسك الهاتف وتنظر اليها تقرأ محتواها وتبتسم بسخرية شديده وتقول ببرود.حتي انت مش دايم

تقول كلامها وتضحك بخفه تنهض وتسير في المكتب وهي تفكر ماذا تفعل لكي يرجع والدها مره اخرى ويقطع تفكيرها الهاتف الذي يدق تمسكه وترد وتقول بصوت عالي.الواطي لسه فاكر ان ليك اخت يا كلب

مازن بتمثيل محترف.معلش يا مهره بس كنت مشغول شويه 

مهره باستغرب.مشغول في ايه يا حبيبي مسكوك العموديه عندك من الواضح ان القعده عند اهل ابوك عجبتك يا مازن بس سيبك بابي عامل ايه ومش بيرن عليا ليه

مازن بحزن مصتنع.بابا ربنا معاه يا مهره انتي متعرفيش حاجه 

تنفزع مهره علي والدها بشدة وتقول بخوف.ماله بابي يا مازن في حاجة حصلتله

مازن بخبث وحزن مصتنع.تعبان اوي يا مهره من وقت ما جينا  هنا وهو في المستشفى معرفش ايه اللي حصله مره واحده كده تعب و لما روحنا علي المستشفى قالو من كتر الزعل حصل معاه كده ولو حصل حاجه ضيقته ممكن يدخل عمليات ويعيني عليه كل ما يصحي ينادي عليكي ويرجع ينام تاني 

مهره بدموع شديد.انت متصلتش بيا ليه 

مازن.واتصل ليه طالما عارفك مش هتيجي مش انتي قولتي كده مستحيل تيجي الصعيد مش ده كلامك بابا لو حصله حاجه هيكون بسببك انتي يا مهره وانا عمري ما هسامحك 

يقول كلامه ويغلق الهاتف تنظر مهره الي الهاتف وهي تبكي بحرقه على والدهاوتمسك الشنطه وهي بارتباك وتركض الي الخارج وهي لا تفكر سوي في ان والدها مريض ومن الممكن أن يحدث به شئ وهذا مالا تتحمله هذه الفتاة التي علي قدر كل ذلك ولكن هذا والدها التي تموت اذا رات به شئ حتي لو صغير تركب سيارتها وهي تتنفس بصعوبة شديدة وتقودها بتهور شديد وتذهب هذه الفتاة الي (الصعيد) بدون تفكير ومن الأساس بماذا ستفكر هذا والدها وتذهب مهره الي الصعيد لكي تلتقي (بالذئب) ولكي تبدأ قصه حب لا احد يعلم نهايتها وهل ستنجح ويفوز الحب ام سيخسر امام هذه الفتاة العنيده والمتهوره وذلك الذئب البارد و المتحكم 

(بااك)

(انتوا شكلكم نسيتوا ان احنا في فلاش بك 🤣🤣🤣)

تنظر مهره الي مازن وهي تشعر بانها كانت غبيه لانها اتت الي هنا بدون تفكير وخوفها علي والدها كان يعميها وانهم فعلوا ما يريدون كانت سوف تتحدث بغضب شديد ولكن تسمع من يقول بغضب وصوت عالي وقوه .دي بنتك يا توفيق دي اللي مش هتجيب العار ده لبس تلبسه بنت محترمه يا راچل 

تنظر مهره الي هذا الشخص الذي لم يكن سوا مهران وتسمع والدها يقول بتوتر.يا ابوي ت

تقطع كلامه مهره التي قالت بقوه وغضب.انت ازاي تتكلم عليا كده مين سمحلك تقول كده علي لبسي اصلا

ينصدم الجميع من هذه الفتاة التي تتحدث بهذا الشكل مع كبير العائله ولكن الذي لم ينصدم هو دياب الذي وضع يده في جيب البنطال الخاص به وينظر إلى هذه الفتاة التي من اول ما راها ودق قلبه بقوه ولكن هذا لم يمنع بانه غاضب منها بشدة لانها تتحدث بهذا الشكل مع جده ليقول توفيق بصوت عالي.مهره عيب ده جدك احترمي نفسك واتكلمي عدل

مهره بغضب.بابي انا اللي اتكلم عدل انت مش شايف اسلوبه ازاي 

كاد توفيق ان يتحدث بغضب شديد ولكن تقول ماجده بغضب.انتي يا بت اتكلمي زين ايه جله الحيه دي غوري غيري الزفت ده وتاني مره تتكلمي مع اي حد في السرايا عدل 

تنظر إليها مهره من الاسفل الي الاعلي وتقول ببرود وهي تعقد يدها امام صدرها.وانتي مالك حد جه جانبك لو سمحتي ملكيش دعوه ولبسي اللي مش عاجبك دا احسن من البتاع اللي انتي لبساه ده 

بدر بغضب.توفيق شوف بنتك جليله الادب دي 

توفيق بغضب وهو ينظر إلى مهره.حقك عليا يا اخوي انت ومرتك 

يقول كلامه ويمسك مهره من يدها ويقول.تعالي معايا يا مهره 

يسحبها توفيق خلفه بقوه وتقول مهره بغضب.بابي سيب ايدي 

توفيق بغضب وهو يدخل بها الشقه الخاصه به.اخرسي يا مهره اخرسي دي طريقه تكلمي بيها جدك ومرات عمك دي طريقه هو انتي ايه يا بت مفيش حد مالي عينيك خليتي رقبتي زي السمسمه من وري عمايلك حرام عليكي ينفع كده خليتهم اتأكدوا اني معرفتش اربي

مهره بصوت عالي.ايه الكلام ده يا بابي وبعدين انا معملتش حاجه لده كله هما اللي بدأو الاول قولي انت انا عملت ايه انا بس رديت عليهم 

توفيق بصوت عالي.برده يا مهره حتي لو عملو ايه دول اهلك وغير كده ناس كبيره المفروض نحترمهم مش نقل  ادبنا عليهم

مهره ببرود.لا والله انا احترم المحترم مش الكبير وطالما هما غلطو يستحملو ولو الكبير احترم سنه الصغير مش هيقل منه 

توفيق بغضب شديد.مهررررررررررره 

مهره ببراءة.عيونها وقلبها نعم

ينفخ توفيق بغضب شديد ويجلس على الكرسي ويقول بتعب شديد.انتي مش هترتاحي غير لما يحصلي حاجه بسببك يا مهره ليه يا بنتي ليه بتعمل فيا كده ليه

تنظر إليه مهره وتذهب تجلس امامه وتقول وهي تمسك يده.بابي انا اسفه خلاص مش هعمل كده تاني بس خلينا نمشي من هنا بليز 

توفيق بهدوء.احنا مش هنتحرك من هنا يا مهره خلاص هنفضل هنا طول حياتنا وياريت تسمعي الكلام 

تنهض مهره بغضب وتقول.انت بتقول ايه انا عاوزه امشي من هنا إزاي عاوزني اقعد مع الناس دول دول اول ما شوفني عملوا مشكله بابي علشان خاطري يلا نمشي من هنا ده ولا مكانا ولا لينا حد هنا يلا بليز

توفيق بهدوء.لا يا مهره مفيش خروج من هنا انا مش همشي تاني والناس دول اهلي واهلك اللي لو حصلي حاجه هما هيكونو السند ليكي ومحدش هيعملك حاجه طالما انتي كويس معاهم 

تنفخ مهره بقوه وتقول.يا بابي ازاي مش هيعملوا حاجه دول شكلهم يخوف اوي يلا نمشي 

توفيق بغضب.يووووووه ايه نمشي نمشي قولتك محدش هيعمل معاكي حاجه وبعدين يخوفوا في ايه بيمشوا علي حواجبهم ما تتكلمي عدل ما مهره 

مهره بغضب.طب ولو عملوا 

توفيق بهدوء.لو عملوا حاجه هاخدك انتي واخوكي ونمشي يا مهره بس طالما انتي بتتكلمي مع الناس كويس وتحترميهم غير كده والله يا مهره لهيكون طالع مني يمين ما خليكي تطلع بره حتي مفهوم 

مهره ببرود شديد.تمام يا بابي 

ينظر اليها توفيق وهو غير مطمئن ابدا ويقول.لبسك ده يتغير وبلاش الحاجة دي عيب 

مهره بغضب.مالو لبسي دلوقتي ما حلو وانا مش اول مره البسه ولا لما هما قالوا عليه وحش بقي وحش

توفيق بغضب.لا يا بت انا من يوم يومي وانا بقولك لبسك زي الزفت مفيش بنت محترمه بتلبسه بس كنت سايبك علشانك بس دلوقتي خلاص والكلام يتسمع يا مهره احنا هنا في الصعيد مش في الاسكندريه ها

يقول كلامه ويذهب إلى الخارج تنظر الخلف مهره وتخبط قدميها علي الارض بغضب شديد وتقول بتوعد.ماشي يا بابي انا لو ما خليتك انت بنفسك تقول يلا نمشي يبقي انت خلفت كلبه واهو بالمره اعلم العيله دي الادب اللي محدش فيهم يعرفه

تقول كلامها وتنظر حولها ببرود شديد وتنزع الصندل وترميه علي الارض وتجلس علي الكرسي يدخل في هذا الوقت مازن التي نظر الي مهره وكاد ان يذهب بسرعه ولكن نهضت مهره بسرعه ومسكته من القميص الخاص به وتقول ببرود.انا يا ابن الفاجر تعمل فيا انا كده انا يا مازن بتعض الايد الي اتمدتلك يا وسخ علمناهم الشحاته سبقونا علي البيبان يا $$$$$ انا يا واطي انا هنا بسببك يا حقير 

مازن بغيظ.عيب يا مهره انا راجل ومفيش راجل بيتعمل فيه كده هنا

مهره بغضب وصوت شبه ردح.ليه يا روح امك بيعبدوكم يا $$$$$ 

مازن بغيظ شديد.استغفر الله العظيم ايه الكلام ده يا مهره 

مهره بغضب.مش حضرتك اللي مفكر نفسك في الهند ما برضو هناك بيعبدوا البقر 

مازن.طب سبيني كده سبيني يا وليه 

مهره بغضب وهي تضربه بقوه علي صدره.وليه انا وليه يا بيئه يا زباله وحيات ابوك يا مازن لهخلي اللي ما يشتري يتفرج عليك يا وسخ قول يالا مين اللي قالك تعمل كده

مازن بتلقائية .دياب ت

يقطع حديثه بعد ما استوعب ماذا قال لتنظر اليه مهره باستغرب وتقول.دياب دياب 

مازن بتوتر.دياب ايه مين الي قال دياب

مهره بغضب.انت دلوقتي اللي قولت دياب 

مازن.لالا انا قولت الدبان الدبان كتير اوي هنا يا مهره ياختي عاملين ياكلوا فيا لحد ما قربت اخلص 

ترفع مهره حاجبها وتقول بصوت عالي.ان شاءالله ياكلوك كلك يا مازن وما يخلو فيك حته حتي امشي من وشي يا مازن ولحد ما نمشي من القرف ده احسن ليك ملمحش وش امك ده 

مازن بغيظ.يا شيخة غوري هو في حد بيطيقك اصلا 

مهره بغضب وصوت عالي.ماززززززززززن امشي بدل ما اخلص عليك دلوقتي اخرررررررج بررررره

مازن وهو يذهب إلى الخارج.همشي ياختي هو يعني هخرج من الجنه

تنظر خلفه مهره بغيظ شديد وتذهب تتفحص المكان وتقول.هما الناس دول ذوقهم وقف علي سنه كام مستحيل المنظر ده الصراحه دول في حاجات اثار الواحد لو راح يبيعهم يجيبوا مبلغ اااه

تصرخ مهره بعد ما استمعت الي صوت الباب الذي يدق بقوه لتنفزغ بقوه وتقول بغضب.مين الحيوان اللي عمل كده 

تقول كلامها وتذهب لكي تفتح الباب وتراها ريماس و سمر التي كانت تدق بغضب وغيره شديده من مهره التي تشبه القمر لتقول مهره بغضب.ايه ده يا حماره حد قالك ان اللي جوه ميت في حد يخبط علي حد كده يا بت 

سمر بغضب.اتكلمي زين يا بت واحترمي نفسك 

مهره بغضب وصوت عالي.نعم يا روح امك اتكلمي عدل يا حيلتها 

سمر بغضب.انتي بتكلمي مين كده

مهره ببرود.هو في غيرك قليل الادب يا حبيبتي 

كادت سمر ان تتحدث ولكن تقول ريماس التي كانت شامته  في سمر.خلاص يا سمر ما انتي اللي غلطانه من والاول مفيش حد يخبط علي الناس كده يلا حصل خيرا

تنظر إليها سمر بغضب وهي تعلم لماذا تقول هكذا وتقول وهي تضع الشئ الذي في يدها اليها وتقول.انا همشي من أهنه احسن 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج تنظر خلفها مهره وتنظر الي ريماس التي تنظر اليها لتقول بهدوء.وانتي عايزه ايه يا عسل 

تقول ريماس وهي تدخل الي داخل الشقه.كنت جايه علشان جدي قالي اجيبلك دول

تنظر مهره الي الشئ وتقول باستغرب.وايه دول

ريماس.لبس 

مهره ببرود.ليه هو حد قال لجدك اني عريانه ما انا لبسه اهو وكمان لبسي قرب يوصل يعني مش هحتاج لدول متشكرين جدا للخدمات دي 

ريماس بهدوء.مينفعيش يا بت عمي لبسك ده في بنات تتكسف تلبسه لجوزها واهنه في رجاله عيب برضك قدامك الشقه اعملي فيها اللي انتي عايزاه بس عيب تخرجي كده بره

مهره ببرود.تسلمي اوي يا قمر علي النصيحه بس ده لبسي وانا مش هغيره علشان حد ولو علي الرجاله خليهم يغضوا بصرهم 

ريماس بغيظ.بجولك ايه انا مش ناجصه وجع راس جدك وابوك قالوا اجيبلك دول وانا بعد كده مليش دعوه 

تقول كلامها وتترك الثياب وتذهب إلى الخارج تنظر مهره الي الثياب وتبتسم بسخرية وتقول.علي اخر الزمن

يدخل توفيق ويقول وهو ينظر اليها.ملبستيش ليه لحد دلوقتي 

مهره ببرود.ما انا لبسه اهو وكمان لبسي لسه موصلش شويه وجاي

توفيق باستغرب مصتنع.ليه هي ريماس مجبتش الهدوم ولا ايه

مهره ببرود.لا جابت بس انت عارف ان ده مش الستايل بتاعي 

توفيق بحذير.مهره انا قولت ايه احنا هنا في الصعيد والكلام ده مايمشيش اسمعي الكلام علشان انا تعبت منك بجد 

مهره ببرود شديد.بابي انا مش هلبس اللبس ده لو سمحت كفايه ضغط عليا 

ينظر اليها توفيق وتنفخ بضيق شديد وكان ان يتحدث ولكن يدخل مازن بالحقيبة الخاصة بمهره لتاخذها منه مهره وكادت ان تدخل الي الغرفة ولكن يمسكها توفيق ويقول.مهره وحياتي عندك بلاش اللبس ده البسي ايه حاجه محترمه 

اومأت له مهره وتذهب إلى الغرفة ينظر خلفها توفيق وينتهد بقوه تخرج مهره من الغرفه بعد ان بدلت ملابسها بملابس اكثر احتشاما


ينظر اليها توفيق ويقول.طب البسي طرحه

مهره بسخرية.طرحه ايه يا توفيق علي اللبس ده احنا هنعمل زي لايفات التيك توك يلا بقي خلينا نمشي علشان انا اتخنقت من القاعده هنا

ينظر اليها توفيق ثم يتنهد بهدوء لتمسك مهره يده وتذهب معه الي الخارج ينظرون اليهم الجميع ومنهم الذي ينظر اليهم ببرود وهذا هو دياب ومنهم بحقد وهذه اعتماد وسمر والذي ينظر اليهم بغضب وهذه هي ماجده التي ما زالت غاضبة من مهره التي تخالف قوانين هذا البيت والصعيد بأكملة اما مهران كان ينظر اليها بهدوء وحنان لانه أتقن بان هذه الفتاة لم يكن لديها صله بما هي علية لانها فقط نشات في هذه البيئه وبالتاكد سوف تكن مثلهم لهذا سوف يحاول أن يأخذ بيدها الي الطريق الصحيح ويفعل كما يفعل مع جميع أحفاده ليقول بهدوء.تعالي يا بت ولدي تعالي اقعدي في ريحي

تنظر إليه مهره باستغرب وتنظر الي والدها الذي نظره اليها باطمئنان وتذهب تجلس بجانبه بهدوء شديد ينظر اليها دياب لانها تجلس بجانبه هو الآخر ويتنفس بغضب شديد منها تأتي عليه سمر التي وضعت الطعام امامه بدلع شديد لتنظر اليها مهره وتميل علي دياب وتقول بهمس.هو حضرتك مشلول متعرفش تجيب الاكل لنفسك 

لينظر اليها دياب ولم يرد عليها لتبتسم مهره ببرود وتنظر إلى سمر التي تنظر اليهم بغضب شديد تميل برأسها وهي تفهم بانه يوجد شيء بين هذه الفتاة وبين دياب لتنظر الي ماجده التي تنظر إليها بغيظ شديد لتقول في داخلها.مالهم دول هو انا وكله ورث اللي جابوهم بس ده في مصلحتي علشان اخلص من القرف ده وامشي من هنا في اسرع وقت لازم امشي 

تقول كلامها وتبدا ان تاكل من الطعام بهدوء شديد

تنظر إليها اعتماد بغضب وكره شديد وتقول.مش هنولك اللي انتي عاوزاه يا بت البندر والله  لهكون مخلص عليكي دلوجتي قبل بكره بس اهدي عليا


في المساء يدخل توفيق بعد ما كان هو ووالده و بدر يتجولون في المكان في الخارج ليقول توفيق.بس الصعيد  اتغيرت عن زمان قوي 

بدر بهدوء.هو في حاجة بتفضل علي حالها يا توفيق يا خوي كل حاجه بتتغير بس الاصول زي ما هي ودي الحاجات اللي عمرها ما هتتغير

اومأ له توفيق ويقول باستغرب.هو مش اشرف اخوي الله يرحمه كان معاه ابن هو فين

يتنهد مهران بقوه ويقول.دخل في طريق عفش جوي يا توفيق المخدرات كلت مخه الواد بقي مش واعي لنفسه

توفيق بغضب.حشاش ابن اخوي بقي حشاش يا ابوي وسكتينا ليه ما وديتهوش مصحه ليه

بدر بحزن.هنرمي ولدنا في مصحه يا توفيق وده ينفع برضك 

توفيق.لا نسيبه لحد ما يحصله حاجه يا بدر الموضوع ده لازم تشوفله حل الواد ممكن يروح منكم الحشيش والمخدرات وحشين علي جسمه

مهران ببرود.كل حاجه هتتحل يا توفيق ياولدي البيت ده بجي محتاج ظبطه من اول وجديد وانا لسه عايش وهظبطه بس تعالي عشان عاوز اخد رايكم في حاجة 

بدر بهدوء.في ايه يا بوي 

مهران بهدوء.انا قررت اني اجوز سمر لدياب البت كبرت كفايه علي كده والبت اولى بيها ولد عمها 

بدر.اللي تشوفه يا جدي

توفيق بهدوء.بس مش المفروض ناخد راي العيال يمكن يكون مش عاوزين 

مهران.البنت هتموت علي دياب وانا هتكلم مع دياب واكيد مش هيكسرلي كلمه 

اومأ له توفيق وينظر الي مازن الذي ياتي بسرعه وهو ينظر حوله بخوف ليقول بقلق.في ايه يا مازن

مازن بخوف شديد.مهره مهره مش موجوده في القصر كله يا بابا


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close