القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مهرة الذئب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية مهرة الذئب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات 




رواية مهرة الذئب الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر  بقلم مايا النجار حصريه في مدونة قصر الروايات 




🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل السادس💞

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


ينفزع توفيق بشدة ويقول.ازاي هي مش كانت معاك ايه اللي حصل واختك راحت فين

مازن بخوف.معرفش انا طلعت الشقه رجعت مكنتش موجوده قولت يمكن راحت هنا ولا هنا بس لا مهره مش موجوده في القصر كله 

توفيق بغضب.وانت ازاي تسيبها لوحدها

مهران.اهدي يا ولدي هتكون اهنه ولا اهنه يعني هتروح فين 

توفيق بخوف.ما بيقول ان هي مش موجوده في البيت اكيد البنت حصلها حاجه بنتي راحت فين انا غلطان علشان سيبتها لوحدها 

دياب بهدوء مصتنع.اهدي يا عمي وانا هروح اشوفها بره يمكن تكون خرجت ولا حاجه وانتوا لو رجعت اتصلوا بي 

توفيق بسرعه.لا انا هاجي معاكم انا مش هفضل هنا وبنتي معرفش عنها حاجه 

مهران.هتروح فين يا ولدي خليك انت خليك والشباب يروح يشوفها 

وينظر إلى دياب ومازن وزين ويقول.روحوا يا ولاد شوفوا البنت و لو حصل حاچه كلمونا

اومأ له الشباب ويذهبون الجميع يركبون السيارات وكل واحد فيهم يذهب في اتجاه كان يقود سيارته بسرعه كبيره وهو ينظر حوله عليها ولكن لا يراها يشعر بخوف عليها لانها لا تعلم شي في هذا المكان ومن الممكن أن يكون اصابها مكروه ليذيد من سرعه السياره يدق الهاتف يمسك بسرعه وهو يظن بانه احد يقول له انه ألتقي بها ولكن يراه زيدان ويفتح عليه ويقول بغضب.الو يا زيدان 

زيدان باستغرب من صوته.مالك يا دياب

دياب بسرعه.بقولك يا ذيدان شوف كده جانبك لو في بنت تايهه

زيدان وهي ينهض ويذهب إلى الخارج.ليه في ايه مين البنت دي 

دياب بغضب.بنت عمي توفيق يا عمي البنت لسه جايه النهارده ومتعرفش حاجه في الصعيد شوفها لو عندك ولو حصل حاچه كلمني 

زيدان.تمام بس انا هعرفها ازاي مفيش لبسها عبايه لونها ايه الطرحه بتاعها 

دياب بصوت عالي.بنت كده قول خمس وعشرين سنة مش لبسه طرحه يعني اول ما تشوفها هتعرفها علي طول لو لقيتها كلمني 

زيدان وهو يقود سيارته.تمام سلام لو انت عرفت حاجه كلمني وانا لو عرفت هكلمك

دياب.ماشي سلام 

ويغلق الهاتف بغضب شديد ويقول.جيتك سوداء يا بت الكلب 

يقول كلامه وينزل من السيارة بعد ما وقف في مكان بعيد عن القصر بقليل ويسير وهو ينظر حوله يسمع صوت الهاتف ويفتح علي الشخص الذي كان مازن الذي قال بلهف. لقيتها يا دياب 

دياب بهدوء.لسه يا مازن متقلقش الصعيد اوضتين وصاله يعني هنلاقها متخافش انت 

مازن بخوف شديد.مهره متعرفش حد هنا وممكن يكون حصلها حاجه انا معرفش ايه اللي خرجها 

دياب ببرود.اختك ناقصه ربايه يا مازن ولازم حد يوقف قدامها سلام دلوقتي لو عرفت حاجه كلمني 

يغلق دياب الهاتف ويضعه في البنطال وهو ينظر حوله ينظر علي الارض يري انسيال يتذكر ان الانسيال هذا كان في يد مهره لانه راه وقت ما كانت بجانبه ليمسك الانسيال وهو يتاكد بانها في هذا المكان ولكن اين لا يعرف ليركض بسرعه وهو يعتقد بان حدث اليها شئ يقف مكانه وهي يراها 


كان يسير في المكان بخوف وتوتر شديد ليقول بدر.اهدي يا خوي هدي والله هترجع لحضنك تاني متخافش هي تلاقيها اهنه ولا اهنه 

توفيق بخوف.مش مطمن يا بدر قلبي مقبوض مهره مش متعوده علي كده اول مره تعملها خايف ليكون حصلها حاجه طب يمكن يكون حد خدها معقول حد عمل ليها حاجه 

يقول اخر كلامه بفزع شديد ليقول مهران. تفائلوا بخير يا توفيق بنتك ان شاء الله بخير اهدي مش اكده لي يحصل فيك انت حاچه 

يجلس توفيق وهو يهز اقدامه بتوتر وخوف علي بنته لتنظر اليه اعتماد وتقول في داخلهت بخبث وكره.يارب تكون ماتت علشان تبقى تقل ادبها تاني علي بنتي دخلت علي البيت بفقرها بت توفيق 

تنظر إليها ماجده وهي تراها تبتسم بخبث وتقول.بتضحكي علي ايه يا اعتماد هو اللي احنا في بيضحك

اعتماد بغيظ.في ايه يا سلفتي هو الضحك حرام وبعدين احنا في ايه مفيش حاجة

ماجده ببرود.لولا العيبه كنت قولتك الضحك من غير سبب بيجولوا عليه ايه وكمان في بنت من بنات العيله محدش عارف هي فين يعني احنا مش في موقف نضحك في احترمي نفسك انتي مش عيله علشان يطلع منك الغلط ده 

اعتماد.وانا عملت ايه دلوجتي يا ماجده وبعدين مالك محموقه قوي علي بنت البندر حتى المفروض تكوني انتي اكتر حد كرهها مش دي اللي جلت ادبها عليكي ولا علشان مالت علي دياب ولدك خلاص لتكوني ناويه تجوزيها ليه يا ماجده 

ماجده بغضب.نعم انا اجوز دياب سيد الرجال دياب الصعيد  للبنت ام عين بيضه ليه من جلت البنات مش دي اللي تنفع مع دياب يا اعتماد وبعدين هما مش الحاج قال هيجوز سمر  لدياب يبقي خلاص يا ام قاسم والبنت دي تشوف نصيبها بعيد عن ولدي غير كده هو علشان البنت مالت علي الواد يبقي خلاص ميبجاش دماغك كده انتي معاكي بنات وممكن يترد فيهم

اعتماد.لا يا ماجده انا مربيه بناتي كويس قوي مش هما اللي يعملوا حاجه كده ولا كده أنتي مشوفتش البنت ده كنت لابسة ايه وبعدين غير كده ده بنت الكلب فاكره ولا نسيتيها يا ماجده وعلي راي المثل اقلب القدره على فمها تطلع البنت لامها

ماجده.اسكتي يا إعتماد البنت دي مهما كانت من عيله الحديدي يعني اي كلمه تتجال في حقها زي ما تكون في حقنا كلنا مينفعش كده ربنا يرجع البنت لحضن ابوها هو ملهوش في الدنيا غيرهم ربنا يستر علينا 

تنظر إليها اعتماد وتلوي شفتيها وتنظر امامها وهي لا تريد سوي ان تسمع خبر هذه الفتاة التي لا تفعل معاها شي ولكن هذا هو الحقد يا ساده لم يريد السعاده الي احد سواه وغير ذلك لانها تري مهره بهذا الجمال والاناقه التي لم تشبه بنتها ابدا لانها تخاف ان يلتفت دياب الي مهره ويترك سمر


ينظر اليها وبعد ما تاكد بانها هي ويتنفس براحه يسير نحوها بغضب شديد يمسكها من يدها ويلفها اليه لتنظر اليه مهره وتشهق بقوه وخضه ليقول دياب بغضب شديد.انتي بتعملي ايه أهنه و ازاي تخرجي من غير علم حد 

تنظر إليه مهره وهي تحاول أن تتذكر من هذا الشخص الذي يصرخ بها هكذا ولكن لم تفكر كثير وتقول بغضب وصوت عالي وهي تراه يغضب عليها بهذا الشكل.انت مين يا عم انت وبتتكلم معايا كده ليه احترم نفسك 

دياب بغضب.انتي اللي احترم نفسك يا بت انتي عارفه نفسك وقفة قدام مين يا مقصفت الرقبه 

مهره بغضب.قدام مين يا روح خالتك وبعدين انا عاوزه ارجع  لبابي في لو سمحت لو تعرف مكانه ياريت ترجعني

دياب ببرود.تعالي يا روح ابوك و اخر مره تخرجي من البيت كده تاني والمره الجايه والله العظيم لهدفنك في المكان اللي روحتي عليه احنا مش ناقصين شغل القرف ده 

مهره بغضب.قرف لما يفرقك يا بغل انت انت مين سمحلك تتكلم معايا كده يالا لا اتكلم عدل انا بس سكت علشان خايفه مترجعنيش لبابي تاني غير كده انا كان ليا رد تاني 

ينظر اليها دياب وهي سوف تبكي من الخوف ينظر إلى يده التي علي زراعها ليتركها بسرعه وهو لا ينتبه الي ذلك ويقول وهو كاد ان يلتفتها لكن يذهب.يلا علي البيت الكلام بعد كد مع ابوكي الي معرفش يربيكي 

يقول كلامه وكاد ان يذهب ولكن يسمع صوتها وهي تتالم لينظر اليها يراها  قدميها مجروحه ليقول.من ايه ده

مهره ببرود.ملكش دعوه

دياب بغضب.يا بت احترمي نفسك سكوتي عليكي مش ضعف مني اهدي بدل ما اموتك و محدش يحس بيك ايه اللي حصل اللي لرجلك

مهره بصوت شبه بكاء.اتعورت وانا ماشيه في الشجرة الحيوانه اللي هناك ربنا ياخدها

دياب بهدوء.طب يلا امشي بالراحه وعلي مهلك

مهره بغيظ شديد.امشي هي ده الجنتله من وجهت نظرك انت يالا مش هتشلني

دياب ببرود. شالك قطر يا غزاله يلا والكلام ده عيب مينفعش انتي هنا في الصعيد ولو حتي بره الصعيد المفروض يكون في اخلاق حيائك راح فين يا بت 

مهره ببرود.جعت اكلته 

ينظر اليها دياب بغضب شديد ويقول.والله العظيم لولا عمي هيزعل عليكي ل لوحيات ربنا لاكون مموتك هنا غوري قدامي 

مهره ببرود وهي ترفع اصبعها امام وجهه.انا قولتك احترم نفسك يالا اتكلم معايا كويس متفكرش نفسك حاجه علشان انا لحد دلوقتي عامله حساب فرق السن والطول اللي بينا غير كده انا كنت خليت اللي ما يشتري يتفرج عليك يا عمو انت 

يمسك دياب اصبعها ويلويه بقوه وهو يقول.انتي مش ناويه علي ادب يا بت صح لسانك وقلت ادبك دول انا مش هسمح بيهم انا مش توفيق يا مرا اتعدلي كده انا بتكلم بهدوء يلا جدامي

يقول كلامه ويذهب إلى السيارة تنظر خلفه مهره وتقول بغيظ.داهيه تاخدك انت وامك يا كلب 

دياب بغضب شديد.انتي بتجولي ايه يا بت 

مهره ببرود.مقولتش حاجه 

دياب.طب تعالي 

تسير مهره نحوه وهي تشعر بوجع شديد من الجرح الذي في قدمها تلتوي قدمها وكادت ان تسند علي الشجره التي بجانبها ولكن لا تعرف تفقد توازنها و تصرخ بقوه وهي كادت سوف تقع ولكن تغلق عيونها وهي تشعر بشئ صلب يمسك خصرها بقوه لتفتح عيونها السوداء التي جعلت هذا الذئب يقفد عقله من تلك العيون السوداء التي لا يستطيع ان يبعد عنهم ابدا ماذا حدث لك ايها الذئب هل انت الان لا تستطيع ان تقاوم تلك العيون يحاول الذئب ان يفيق من الغيبوبة التي اصابته ولكن كانوا عيونها اقوى منه ينسحب الذئب بقوه كبيرة داخل هذه العيون احد يبعدهم عنه حتي يفيق اما مهره كانت تذوب بين يده الصلبه التي تعصر خصرها بقوه ولا رائحته الرجوليه التي تختلط بالسجائر التي يشربها هذا الشخص تشعر بدوخة شديده من هذا رائحة التي لم تشم مثلها في يوم يدق الهاتف لكي يفقون من البحر الذين غرقوا بهه ليرفعها دياب ويجعلها تقف ويذهب بها الي السياره وتدخل مهره ويغلق دياب الباب وهو لا يريد ان يفكر نفسه بالدي كان يفعله ليخرج الهاتف يراه مازن ليفتح عليه ويقول.الو يا مازن اختك معاي وهي كويسه 

مازن بلهفه شديد.بجد يا دياب طب حصلها حاجه في حد عملها حاجه 

دياب ببرود.لا كويسه يا مازن واحنا جيين في الطريق ارجع انت البيت وقول لعمي خليه يطمن 

مازن.تمام

يغلق دياب الهاتف ويذهب إلى المقعد ويركب السياره تنظر إليه مهره وتقول ببرود.كنت بتكلم مين يا عمو

دياب بجمود.امك يا روحها ولحد ما نوصل يكون احسن ليكي انك تخرسي خالص علشان انا مش طايق وشك دلوقتي 

مهره ببرود شديد.سيبك من الهري ده انا الفون بتاعي ضاع ممكن تعرف هو فين وترجع

كانت تقول اخر كلامها ببراءة لينظر لها دياب وهو يقود ويقول.ضاع فين

مهره بزعل.معرفش هو وقع مني

دياب بسخرية.مش هتعرفي ترجعي خلاص ربنا يعوضك وهاتي لك واحد غيره

تربع مهره يدها امام صدرها بحزن شديد لينظر دياب الي الطريق وهو يقود بهدوء شديد وبعد قليل يقف السيارة امام القصر لتنزل مهره وتقول بصوت عالي.ينعل ابو وشك وانا محترمه غصب عنك وانت وامك يا عمو

تقول كلامها وتذهب بسرعه الي الداخل لينظر خلفها دياب بصدمة شديده ماذا فعل حتي تقول اليه هكذا لا يعلم بان هذه الفتاة مصيبه علي شكل فتاه لينزل من السيارة ويذهب إلى الداخل يراها وهي بين احضان والدها الذي يضمها بقوه وخوف شديد ليقول.ايه اللي خرجك يا مهره ازاي متقوليش لحد يا حبيبتي 

مهره بدموع.فوني ضاع يا بابي 

توفيق بحنان.ولا يهمك يا قلبي هجبلك واحد احلى منه بس الحركه دي متتكررش تاني وانتي ازاي خرجتب وليه 

مهره ببراءة.اتخنتق من القاعده لوحدب خرجت ومعرفتش ارجع تاني و عمو ده جه خدني

تقول كلامها وتشير علي دياب ينظر توفيق الي دياب الذي توجد ابتسامه علي وجهه من هذه الفتاة التي تحولت في اقل من دقيقه ليقول توفيق.عمو 

اومأت لهه مهره ليبتسم توفيق ويقول وهو يمسك يدها ويذهب بها الي الدخل.تعالي يا مهره تعالي ربنا يهديكي عليا 

يجلس توفيق وهو ياخدها في احضانه ويمسح علي شعرها بحنان تأتي ماجده وهي في يدها حليب الي مهره تأخذه منها مهره وتقول برقه لكي تستفزاها.مرسي يا طنط 

ماجده بغيظ مكتوم.اطفحي يا عيون طنط 

تبتسم مهره بتسفزاز شديد تسمع اعتماد وهي تقول بكره شديد.طيب انتوا كنتوا خايفين عليها ومحدش عقبها علي اللي عملته ربنا يعلم مين اللي شافها ولا يمكن حصل حاجه وهي مقلتش وغير كده لبسها اللي كيف لبس الغوازي الناس في الصعيد تقول علينا ايه لو عرفوا ان دي بنت من بنات عيله الحديدي ده يصوح يا عمي مهران 

تنظر إليها مهره بغضب شديد وكادت ان تقول شي ولكن يقول مهران بهدوء.محدش مركز مع حد يا ام قاسم كل واحد ملهي فى حياته والبنت متعرفش حاجه لسه ومش بنت الحديدي اللي حد يقدر يعمل ليها حاجه يا اعتماد وانا واثق في مهره متعملش حاجه غلط

اعتماد بغيظ شديد.لحقت امتي تثق فيها يا عمي دي لسه واصله النهارده 

مهره بغضب.وانتي مالك هو مش مهران قال ملكيش دعوه غوري بقي 

يضغط توفيق علي كتفها بقوه لكي تصمت ليقول مهران.مهران كده من غير جدي

تنظر اليه مهره وتقول بغمزه جريئه.عيب عليا لما قول للمز ده كله جدي حرام نكبرك يا ميدو 

يضحك مهران بقوه عليها لتنظر اعتاد الي مهره بغضب وكره شديد ليقول مهران وهو يفتح يده الي مهره.تعالي يا قلب ميدو تعالي

تذهب مهره الي احضانه ليبتسم توفيق بسعاده وهو يعتقد بان مهره اخذت علي المكان ينظر اليهم دياب ببرود شديد وهو يتأكد بان هذه المهره لم تكن سهلة ابدا ينظر الي زين الذي مال عليه وقال.شوف البنت جابت جدك ازاي البنت دي مش سهله خالص

دياب ببرود.سيبك انت منها وخليك مع مراتك يا زين ها بلاش علشان متزعش 

زين ببرود.وانا عملت ايه 

ينظر اليه دياب بترف عيونه ببرود شديد لينفخ زين بغضب ولينظر الي عهد التي تجلس بهدوء شديد ليشير اليها وينهض تنظر إليه عهد وتتنهد بثقل شديد وتنهض تذهب خلفه تصعد الي الشقه وداخل الغرفه تراه وهو ينزع الجاكت الخاص به ويرميه عليها ويقول ببرود.الطقم الاسود لو مش مغسول اغسليه 

اومأت له عهد بهدوء وتذهب تفعل ذلك وبعد قليل يبعد الهاتف الذي كان يلعب به وينهض باستغراب انها تاخرت في داخل الحمام يفتح الباب يراها وهي تجلس علي كرسي صغير في الحمام ويوجد امامها الثياب التي قال عليهم ليغضب بشدة وهو يرب الثياب التي تغيروا ألوانهم ليقول.يخربيت ابوك يا بت الكلب

تنهض عهد بخوف وتقول.والله ما كان قصدي والله العظيم غصب عني انا اسفه والله 

زين بغضب شديد وهو يذهب اليها.اسفه اسفه كل مره اسفه انتي حماره مش بتحرمي يا بت الحماره حيوانه مش بتفهم غير بالضرب

يقول كلامه ويمسكها بقوه من زراعها ويقول وهو يسحبها الي الخارج.لازم تضربي علشان تتعلمي صح لو مضربتيش الضرب يوحشك صح 

عهد بدموع شديده.لا والله ما كان قصدي اسفه والله ما هعمل كده بس متضربنيش والنبي والله العظيم ما هعمل كده تاني

يضع زين يده علي عنقها ويقول وهو يضغط عليها بقوه.الغلط مش عليكي الغلط عليا انا علشان بتساهل معاكي يا بت ال$$$$$$ ومن هنا ورابح مفيش غير كده علشان تتربي يا زباله 

عهد بدموع وهي تختنق من الذي يفعله بها.حاضر حاضر والله العظيم ما هعمل كده تاني بس سيبني هتموتني في يدك

يتركها زين بغضب شديد ويقول وهو يمسكها من يدها ويدفشها بقوه.غوررررررري من وشي 

تركض عهد بسرعه الي الخارج ينظر خلفها زين ويضرب السرير بقوه وهو غاضب بشدة منها ولكن لم يكن السبب هو الثياب التي تغيروا ألوانهم بل من شئ اخر ليقول بغضب شديد.والله لهطلع عليكي اللي عملتيه يا بت اعتماد فجرك و وخيانتك زمان هطلعه عليكي دلوقتي هخليكي تكرهي الصنف كله يا $$$$$

يقول كلامه ويضرب يده في الحائط بقوه من الغضب الشديد فماذا فعلت عهد في الماضي جعل هذا القاسي يكرها بهذا الشكل وماذا يقصد بهذا الكلام وهل كان يوجد رجل اخر في حيات عهد ام ماذا حدث 


كان يجلس وهو يشرب من السجائر التي في يده وهو ينظر إلى السماء الصافية وينفخ في الهواء ليقول الشخص الذي بجانبه.عدم المواخذه يا زيدان باشا ممكن اسال سؤال 

زيدان بهدوء.اسال يا مجاهد 

الشخص الذي يدعي مجاهد.انت ليه لحد دلوجتي متجوزتش معقول مفيش واحده في البلاد كلها خدت قلب الغول 

يعتصر قلب زيدان بقوه ويقول بوجع يكفي الدنيا بأكملها.في يا مجاهد كانت اول حب واخر حب مظنش اني اقدر حب حد بعدها مستحيل 

مجاهد باستغرب.معقول الكلام ده يا غول 

ذيدان بهدوء.ايه الي مش معقول يا مجاهد 

مجاهد.معقول الحب الاول هو الحب الاخير في حياة اي حد

يتنهد زيدان بقوه ويقول بوجع شديد وهو يغلق عيونه.(نَقِّل فُؤادَكَ حَيثُ شِئتَ مِنَ الهوى فما الحُبُّ إِلّا لِلحَبيبِ الأَوَّلِ) ويفتح عيونه ويقول وهو ينظر الي مجاهد.مفيش حب بعد الحب الاول يا مجاهد كله بعد كده كدب الحب الاول القلب بيقف عليه ميخليش حد غيره بعد كده مفيش 

مجاهد.معلش يا غول بس البنت اللي بتتكلم عنها راحت فين واسف لو بدخل في حاجة مليش دعوه بيها 

زيدان بنار تشتعل في داخله.راحت لنصيبها نصيبها يا مجاهد 

مجاهد.راجل تاني 

اومأ له زيدان وهو يتألم بشدة من الداخل ولكن يحاول أن يخفي ذلك لانه في هذا الحال لا يناسبه الحزن او الألم ليقول.ما تشغل اغنيه تفرفشنا كده ايه الغم ده 

مجاهد وهو ينهض.عيني ليك يا رجولة 

ويذهب يفعل ذلك يرفع زيدان السجائر ويأخذ منها نفس كبير وهو يرفع رأسه الي الاعلي وهو يأتي امامه كل ما مر به فماذا حدث مع هذا الغول وما الذي مر به 


يخرج من الحمام وهو يلف المنشفه حول خصره يذهب الي الدولاب ويبدل ملابسة


ويذهب يتسطح علي السرير ينظر حوله علي الهاتف الخاص به ولكن لم يراه يذهب يمسك الجاكت الخاص به و يدخل يده في جيبه يشعر بشي غريب بين يده ليسحبه يراه الانسيال الخاص بتلك الفتاه التي وقع منها وهو اخذه لينظر له يري اسمها مطبوع علي الانسيال (مهره)ليبتسم بدون وعي ويتذكر الهاتف الخاص بها الذي وقع منها ليخرج الهاتف الخاص به ويدق علي احد ينتظر الرد ويقول ببرود. في تلفون وقع النهارده في البلل تقب و تغتص يكون موجود بكره بالكتير دور في الصعيد كله تلاقيه مفهوم 

المتصل باحترام.مفهوم يا ديب

يغلق دياب الهاتف ويذهب يتسطح علي السرير وهو مازال يمسك الانسيال يضعع امام انفه ويشم البرفان الخاص بها الذي يوجد منه علي هذا الانسيال ينشد جسد دياب من قوه الرائحه التي دخلت داخل قلبه بعنف شديد يغلق عيونه باستمتاع شديد تأتي امامه وهي وهي تتحدث ببراءة ليفتح عيونه بفزع شديد ويرمي الانسيال بجانبه بقوه ويقول بغضب شديد.ينعل ابوك يا بت الكلب 

يتنفس دياب بقوه وحرارة شديده وعقله يرسم اليها اشياء كثيره وقحه وهو يتخيلها بجانبه علي السرير وبين احضانه وهو يفعل بها اشياء وقحه بشدة ليقول.استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم منك لله يا بت توفيق منك لله 

يرجع يتسطح مره اخرى علي السرير وهو يحاول ألا يفكر بها وهو لا يعلم لماذا الان يفكر بها من الاساس فهي لم تكمل في هذا المنزل يوم ولقد فعلت بك ذلك ايها الذئب ماذا فعلت تلك الفتاه حتي تفكر بها هكذا ماذا كل وهو فكر الذئب التي لم يعلم ما اصابه من هذه الفتاة يدق الباب ليستغرب دياب لانه لا احد يأتي الي هنا بعد ما يصعد دياب ينهض وبفتح الباب يراه مهران ليقول.خيرا يا جدي في حاجة 

مهران بهدوء.لا يا ولدي بس كنت عاوزك في حاجة كده

دياب.طب مندهتش عليا ليه وانا كنت اجليك بدل ما تتعبت نفسك كده 

مهران وهو يدخل.ولا تعب ولا حاجه دول كلهم طلعت السلم وجدك لسه مكبرش علشان ميقدرش يطلع السلم

دياب ببرود.لا كبير ايه ده احنا محتاجين نشوفلم عروسه تكمل معاها حياتك يا مهران 

مهران بهدوء.ومالو حتى انا بعد جدتك الله يرحمها وانا محتاج حد يخلي باله مني 

دياب ببرود ووقاحة.وانت تتحمل يا مهران 

مهران بغضب.متحملش ليه يا روح امك لااه ما يغركش شويه الشعر الابيض دول انا لو صبغت شعري هبقي شباب اكتر منك يا ذيب

يبتسم دياب ببرود ليقول مهران.كنت عاوزك في حاجة كده يا دياب 

دياب بهدوء.اتفضل يا جدي

مهران.سمر

ينفخ دياب يضيق شديد ويقول.مالها 

مهران بهدوء.مش عاوز تتجوزها ليه

دياب ببرود.انا مش عاوز اتجور اصلا يا جدي ولا سمر ولا غيرها 

مهران بهدوء.انا كنت مفكر انك شوفت منها حاجه كده ولا كده علشان كده مش عايز تتجوزها بس طالما كده بيقي ادي نفسك فرصه مع بنت عمك علشان هي في الاخر ليك يبقي بلاش نتاخر اكتر من كده متخليش بت عمك حد يجيب سيرتها يا دياب

دياب بغضب.ما عاش ولا كان الي يقول عليها حاجه وحشه يا جدي بس الجواز ده مسئوليه ومش علشان بنت عمي اتجوزها يا جدي 

مهران.برضك هقولك ادي نفسك فرصه معاها يا دياب لو النصيب ماردش يبقي خلاص

دياب بغضب.يا جدي مينفعش لو  بعد كده سبنا بعض الناس كده بجد هتتكلم بلاش تسرع دي سمعت بنت

مهران بهدوء.انا نفسي اطمن علي بنات اشرف يا دياب وعهد مع زين وافق يا دياب خلينا لو موت بكره و نتقابل انا وعمك ابقي عملت اللي كان نفسه فيه 

دياب ببرود.تمام يا جدي بس الموضوع هيكون بينا بلاش الموضوع يطلع بره علشان لو محصلش نصيب يبقي مفيش حد عالم بحاجة 

مهران بفرحه.يعني موافق

يغلق دياب عيونه ويقول بجمود مصتنع.ايوه يا جدي موافق



🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل السابع💞

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


يأتي الصباح علي الصعيد كان يتسطح علي السرير وهو ينظر الي سطح الغرفه بشرود وهو لا يعلم إذا ما فعله هو صح ام خطأ هو لا يريد سمر ولكن لأجل جده سوف يتزوج منها لأنه يعلم ان مهران يريده ان يتزوج من سمر لأنه بهذا الشكل سوف يطمئن عليها ينظر إلى النور الذي يدخل الغرفه من النافذه ويقول بجمود.طولها زي عرضها يا ديب هي جوازه والسلام وانت مش هتفضل كده طول عمرك 

يقول كلامه ويتنهد بثقل شديد وهو يحاول أن يقنع نفسه بهذا الكلام وهو يوجد بداخله اشياء كثيره تنمو من الذي يريد فعله ولكن حاول بجمود أن يتجاهل ذلك لانه لا يريد ان يكسر كلمه قالها الي جده لانه غير متعود ان يرجع في كلمه قالها الي احد ينهض ويذهب إلى الحمام وبعد قليل يخرج من الحمام ويذهب إلى ( الدولاب)ويرتدي ملابسه ينظر علي السرير وينفخ بقوه وهو يري الانسيال مازا متواجد بجانبه ليمسكه ويقول بغضب.الزفت ده لازم يغور لصاحبته النهارده هي مش ناقصه قلبت مخ 

يقول كلامه ويضعه في جيبه يقف امام المرآة ينظر إلى نفسه ويمشط شعره ويمسك العطر يرش منه علي الملابس و يذهب يمسك (الشال) يضعه امام فمه ويشم البرفان الخاص بها ، هذا الشال الذي كان يرتديه في الامس يغلق عيونه بقوه كبيرة وهذا البرفان اصبح عدوه اللدود الذي بمجرد أن يضعه امام فمه يهز كل كيانه كيف الي برفان يفعل كل ذلك في الذئب الذب يهتز له اكبر الرجال ماذا حدث ماذا فعلت هذه الفتاة التي من دخولها علي حياته فعلت كل ذلك لم تجلس معه وقت كثير حتي يحدث به هكذا يرمي الذئب الشال بغضب شديد ويقول بصوت عالي.مالك في يومك الاسود ده في ايه يقطع الدقيقة التي دخلتي فيها البيت يا بت الكلب كله بسببك انتي 

(معلش كده هي ماله يا خويا البنت معملتش حاجه انت اللي عندك جفاف عاطفي 😡🙃)

يمسك دياب مفتاح السيارة ويذهب إلى الخارج ينزل الي الاسفل يفتح عيونه بصدمة وهو يراها


تفتح عيونها السوداء وتفرد يدها الي الاعلى بنشاط شديد وتنهض تذهب الى الحمام تأخذ شاور وتخرج منه وترتدي ملابسها تنظر حولها تري ان والدها واخيه مازالوا ينامون لتذهب هي الي الخارج تنزل الي الاسفل وكانت تخرج الي الخارج لكي تجلس في هذا الجو الرائع في الخارج ولكن يمسك احد يدها لتنظر اليه وتستغرب لانها لم تري هذا الشخص ابدا وكادت ان تتحدث بغضب لانه يمسك يدها بهذا الشكل ولكن تراه وهو يقول بمهام شديد.ايه الجمال ده كله انتي ازاي اهنه معقول انا موقف مع القمر ده كله ولا انا بحلم ويارب لو حلم انا راضي اكمل باجي حياتي كده بس خليني مع القشطة دي

مهره بغضب شديد وهي تدفش يده بعيدا عنها.احترم نفسك يا زباله بدل ما اقسم بالله العظيم ما هخلي للجابوك كرامة يا ابن الكلاب 

الشخص بعدم وعي وهو يقترب منها.ليه الكلام العفش ده يا مزه انا بس عاوز انبسط وهبسطك معاي بس تعالي تعالي متخفيش انا حنين جوي تعالى وانتي شبه اللبن الصافي كده

مهره بغضب وقوه.ابعد يا حيوان ابعد بدل ما اطلع ميتين اللي جابوك يا ابن الوسخه

الشخص وهو ينظر اليها بشهوة .قولي اللي انتي عاوزاه يا قلبي انا راضي ومش هعمل ليك حاجه اصلا مين اللي يقدر يعمل للملاك ده حاجه 

ترفع مهره يدها الي الاعلى وتقول بغضب وصوت عالي بشدة وهي تنزل علي وجهه بصفعه قويه.لا ده انت زودتها اوي يا حيوان 

تصرخ اعتماد التي كانت تنظر اليهم من بعيد وهي تنتظر رد فعل مهره وتقول.قاسسسسسم ولدي 

تركض اليه وتقول وهي تمسكه من يده.مالك يا ولدي 

وتنظر إلى مهره وتقول بغضب وصوت عالي.انتي ازاي تمدي يدك علي ولدي يا بت انتي 

تنظر إليها مهره وتنظر إلى العائله الذين أتو علي صراخها وتنظر الي قاسم وتنزل علي وجهه بصفعه اقو ليقع قاسم علي الارض بقوه وتقول مهره بغضب وصوت قوي.لما يكون ابنك ناقص ربايه يبقي ياخد بشبشب علي دماغه هو اللي يتشدد له لما يتجاوز حدوده معايا او مع اي بنت غيري يبقي ياخد بشبشب وتاخدي انتي كمان علشان اللي تربب واحد زي ده يبقي متربتش يا مرات عمي ابنك ده ناقص ربايه وزعلتي علشان لبسي ما تشوفي اللي عمال يتهجم علي البنات 

مهران بغضب.مهره قولي حصل ايه من غير الكلام ده 

اعتماد بغضب.انت يا عمي عايز تسمع منها حصل ايه بدل ما  تديها بدل القلم اتنين علي اللي عملته في قاسم دي قله ادب مدت يدها علي الواد من غير خشه

كاد مهران ان يتحدث ولكن تقول مهره بغضب شديد.لا يا روح امك انتي وابنك اسيبه يقرب مني بالشكل الزباله زيه 

توفيق بغضب.يقرب منك يقرب منك ازاي 

بدر.اهدي يا توفيق اهدي خلينا نفهم 

اعتماد بغضب شديد.شوفو قليله الادب بتقول ايه من غير كسوف او خشه بدل ما تستر علي نفسها 

مهره بغضب شديد.واستر علي نفسي ليه يا وليه يا خرفانه انتي حد قالك اني مكسور عيني طب اقسم بالله العظيم لهكون  سجناه ليك يا مرا

تقول كلامها وتمسك الهاتف وكادت ان تدق علي احد ولكن يمسك دياب منها الهاتف ويقول ببرود مصتنع.اهدي يا بت عمي وحقك هيجيلك من غير الحكومة 

اعتماد بغضب.حق ايه اللي بتقول عليه يا دياب دي هي اللي غلطانه الله اعلم عملت ايه خلت قاسم يقرب منها اكيد هي اللي غلطانه 

دياب بغضب وصوت عالي.لحد هنا وقفي يا مرت عمي لحد سمعت البنت واقفي انا مش هسمح باي حد يقول كلمه غلط في حق مهره حتي لو مين ابنك عيل $$$$$$ وانا لحد دلوقتي مش عاوز اتصرف معاه بطريقه تانيه فبلاش غلط بدل ما والله العظيم قاسم ما هيبات فيها النهارده وكلمه زياده في حق بنت عمي كأنك قولتيها في حقي انا 

تنظر إليه اعتماد بغضب وصدمه من الذي يقوله وكادت ان تتحدث ولكن يقول مهران بغضب.اعتماد الكلمه اللي قولتيها في حق مهره دي ليها حساب و ابنك ده ليه ربايه من اول وجديد بس افوق

ينظر إلى مهره التي يأخذها توفيق بين احضانه ويقول.حقك عليا يا مهره غلطه ومش هتكرر تاني 

توفيق بغضب.دي مش غلطه يا ابوي انا بنتي كانت ممكن تضيع مني الواد ده لازم يتحبس 

مهران.هتبحس ابن اخوك يا توفيق ده ابن اشرف يا توفيق وبنتك محصلهاش حاجه الحمد لله وربنا ستر كفايه علي كده بلاش الناس تسمع صوتنا يا ولدي وانا بوعدك انها هتكون اخر مره 

توفيق.علشان خاطرك انت يا بوي 

وتبتعد مهره عن احضانه ويقول بحنان.حصلك حاجه يا جلبي 

تنفي مهره براسها وتنظر الي اعتماد التي تنظر إليها بغضب شديد وترفع حاجبها باستفزاز شديد وتنظر الي قاسم المرمي علي الارض مغميا عليه وتسمع بدر يقول.دياب زين طلع قاسم علي الشجه 

دياب ببرود مصتنع.انا مش شايل حد خوده يا زين 

زين بغيظ.انا هقدر اشيل لحالي كيف وهو عامل زي الفيل و انا مقدرش 

ينظر اليه دياب بغضب شديد ويرفع قاسم علي كتفه ويذهب به الي الشقه الخاصه بهم يدخل اول غرفه امامه ويرميه بعنف شديد علي السرير لتقول اعتماد التي قد اتت خلفه.ليه كده يا دياب علي مهلك يا ابني

لم ينظر اليها دياب وتذهب الي الخارج وهو يشعر بنار جهنم الحمره تشتعل بداخله من شدة الغيره التي يحاول ان يكتمها في داخله يخرج من الشقه ومن القصر بأكمله ينظر خلفه زين الذي يستغرب حالته ولكن لا يفكر كثيرا لانه يعلم بان دياب لا يعجبه التصرف الذي فعله قاسم وبالاخص انه وقع مع بنت من بنات العائله ينظر إلى عهد التي تنزل دموعها بحزن شديد علي اخيها ويغضب بشدة منها لانها تبكي علي رجل اخر غيره ليمسك يدها بقوه كبيرة ويذهب بها الي الاعلى تنزع عهد بشدة منه وهي لا تعلم ماذا حدث حتي فعل ذلك يدخل بها الشقه الخاصه بهم التي سوف يتزوج بها وعهد تعيش فيها لان زين يرفض ان تجلس في نفس المكان التي يوجد به قاسم لانه يعلم بانه ممكن يفعل شئ او حتي ينظر اليها حتي لو اخيها يقول بغضب.مالك عماله تعيطي ليه امك ماتت

(يسمع من بقك ربنا 🤲💁)


تقول عهد وهي تمسح دموعها بحزن.يعني المفروض اعمل ايه واخويا واصل للحاله دي 

زين بغضب.عهههههههههد متطلعيش جنييي علي الصبح شغل العبط ده مش عايزه بلا اخوك بلا قرف 

يقول كلامه وينظر اليها وهي تحاول أن تمسك دموعها وينظر الي الملابس التي تريدها ويغضب بشدة وهو يراها تريتدي شيئا ليس علي هواه


يمسكها من شعرها بقوه ويقول بغضب شديد.ايه الزفت ده مبينه رجلك ليه يا بت الكلب انا مش قولتك لبسك لو في غلطه يبقي موتك احسن قولت ولا مقولتش 

عهد بدموع وجع.قولت قولت بس انا والله لبسه استرتش تحته 

زين بغضب.القرف ده مش عاوز تاني مش انا اللي يركب قرون يا بت اعتماد مش انا والله العظيم لهطلع عليكي كل اللي عملتيه زمان

عهد بدموع وغضب.عملت ايه قولي انا عملت ايه لده كله والله ما عملت حاجه ليه بتعمل كده ليه موتني خليني اخلص من ده كله انا تعبت وانت كل حاجه عندك ضرب و شتيمة بسبب ومن غير وانا تبعت انت بتعمل كده علشان عارف ان مفيش حد هيوقف قصادك بس انا لو كان ليا ضهر وسند مكنتش تعمل كده يا زين وانا تبعت والله تبعت يا تموتني يا تعاملني كويس 

زين ببرود.ولو معملتش حاجه من الاتنين هتطلقي عايزه تطلقي يا عهد اطلقك لو عاوزه انا معنديش مانع قبل ما تخرج من الشقه دي تكون مطلقه ها عاوزه ايه

عهد بدموع.لا النبي يا زين بلاش تطلقني انت عارف ان امي هتعمل ايه فيا بلاش يا زين خلاص انا هعمل كل اللي انت عايزه بس تطلقي لا تطلقي لا 

تقول كلامها وتمسك رأسها بوجع وهي تشعر بدوخة شديده وكادت ان تقع ولكن يمسكها زين بسرعه ويقول.مالك يا بت 

عهد بدوخة شديد.دايخه دايخه اوي ت

يقطع كلامها وهي تغلق عيونها ينظر اليها زين وهو لا يعرف ماذا حدث اليها يحملها بين يده ويذهب بها الي السرير يضعها عليه يمسك الماء ويرش منه بعض القطرات علي وجهها تفتح عهد عيونها بوجع شديد ليقول زين ببرود مصتنع.نامي شويه وهتصحي كويسه ان شاء الله 

تنظر إليه عهد وهي لا تستطيع التحدث لأنها متعبه بشدة تغلق عيونها وتذهب في نوم عميق من التعب ينظر اليها زين وهو لا يعرف ماذا حدث اليها ولكن يقول بانه من الخوف والتوتر حدث معها ذلك لينهض من جانبها ويمسك البطانيه ويضعها عليها ويذهب الي الخارج يذهب الي الشقه يري ريماس ليقول ببرود.عهد في الشقه نامت تبقي تروحي تبصي عليها

ريماس بخوف.ليه حصلها ايه 

زين ببرود شديد.هيحصلها ايه زي القرده بس نامت شويه تبقي تشوفيها وخلاص

يقول كلامه ويذهب إلى الغرفه وتنظر خلفه ريماس وتقول بغيظ.ابو شكلك وانت زي مرات عمك كده 

تقول كلامها وتذهب الي الخارج تنظر الي والدها وجدها وعمها الذين يجلسون وتذهب الي المطبخ تنظر حولها وتقول.اومال مهره مش بره ليه

ماجده.طلعت ترتاح شويه تعالى علشان نحضر الفطور ويبقي حد يحطلها بعد ما تصحى

سمر بغيظ.وليه ان شاء الله هي صغيره مش بتعرف تعمل لنفسها ولا احنا خدمات الهانم 

ماجده ببرود.مفيش حد خدام يا سمر والبنت لسه جديده عيب كده 

سمر.انتي بتدافعي عنها يا مرت عمي 

ماجده ببرود.لا بدافع عنها ولا زفت كلهم يومين وتنزل تشوف الشغل معانا بس مش دلوجتي هي ضيفه وزي ما قولت البنت تنزل حد يحضر الاكل ويلا يا ريماس عاوزه المواعين دول اشوف وشك فيهم 

ريماس بغيظ.ليه كده حرام علي فكره انتي عارفه ان اكتر حاجه بكرهها هي غسيل المواعين واكتر حاجه انتي بتخليني اعملها ليه كده

ماجده ببرود.علشان يا روحي مفيش حاجه اسمها بتحبي ولا فتعملي وانتي ساكته وبعدين لما حضرتك تتجوزي مين اللي هيعمل كده حماتك ولا جوزك

ريماس بهدوء.علي فكره مش غلط لما الراجل يساعد مراته عادي و

يقطع حدثيها ماجده التي قالت بغضب.ريماس انا مش ناقصه قله ادب علي الصبح ولا يساعد ولا زفت من متي الرجاله بتشتغل في شغل البيت معروفه ان شغل البيت علي الحريم والشغل بره للرجاله بلاش الكلام ده 

تنظر إليها ريماس وهي تنزعج بشدة من هذا التفكير ولكن هي ماذا ستفعل او ستقول تنظر إليها ماجده وتقول.فين عهد 

ريماس بهدوء.نايمه

ماجده.نايمه ازاي هي مش كانت تحت من شويه انتوا  عاملين مصيبه يا ريماس 

ريماس بمرح. مصيبه ايه يا ماما لا احنا توبنا من زمان 

ماجده بغيظ.اومال ايه يا اخرت صبري عهد مالها

ريماس.معرفش بس ابنك زين جه وقالي اني اروح اشوفها انها نايمه ولما قولت ليه هي تعبانه قالي لا ومشي وسابني وانا خوفت اكتر في الاسئله يموتني ولا يعمل فيا حاجه وانا في عز شبابي 

ماجده ببرود.لا وانتي بتخافي قوي يا بت بدر بس المهم عهد مالها اول مره تعمل كده معقول زين يكون ضربها جامد

ريماس بحزن.معرفش بقي وابنك ده تتوقعي منه كل حاجه ده معندوش قلب والله لما يعمل فيها كده يبقي والله العظيم حرام 

ماجده بحزن علي عهد انها لا تحب معاملة زين اليها ولكن لم ماذا تفعل او تقول تتركهم يفعلون ما يريدونه وتقول.نصيبه يا ريماس نصيبه ربنا يحنن قلبه عليها دي غلبانه 

اومأت اليها ريماس وهي تدعي ان ترتاح عهد في حياتها مع زين لانها تحزن عليها بشدة تنظر اليهم سمر التي تسرح في شئ اخر تريد فعله تفتح درج يوجد في المطبخ وتنظر الي شي بداخله وتقول في داخلها.اهدي عليا يا بت عمي اما علمتك الادب وانك تتعمل ازاي تحترميني وبعد كده مبجاش انا سمر يا بت الكلب 

تقول كلامها وتغلق الدرج تبتسم بخبث وشر شديد فماذا يتفعل هذه الخبيثه


يوقف السيارة بعنف شديد وينزل منها ويسير بغضب شديد وجهه لا يبشر بالخير ابدا يدخل المكتب الخاص به وينزع الجاكت ويرميه علي المكتب بغضب شديد يجلس علي الكرسي يدخل زيدان ويقول وهو ينظر اليه.مالك يا ديب مين منكد عليك 

ينظر اليه دياب بغضب ويقول.امك يا حيلتها 

زيدان وهو يجلس علي الكرسي.طب ليه الغلط ده 

دياب بغضب.زيدان بعد عني دلوقتي علشان انا مش طايق نفسي

زيدان باستغرب.مالك يا دياب في ايه 

دياب بغضب شديد.المصيب اني معرفش في ايه انا لو عارف في حاجة مكنش ده هيكون حالي الواحد بدأ يخرف

زيدان بهدوء.اهدي يا ديب مفيش حاجه مستاهله ده كله وقولي مين بنت عمك اللي طلعت فجاه 

دياب.ولا فجاه ولا حاجه عمي توفيق اللي كان عايش في الإسكندرية راجع ومعاه بنته وابنه البنت خرجت ومعرفتش ترجع تاني 

زيدان.طب لقيتوها

دياب بصوت عالي.اومال لو ما لقيتهاش هكون قدامك دلوقتي بعمل ايه زيدان انت فايق علي الصبح وانا مش طايق نفسي 

زيدان بهدوء.مالك يا عمي هي البنت حد عملها حاجه 

دياب.لا الحمد لله 

زيدان.اومال مالك طب قولي البنت حلوه لو كده اخدها واتجوزها انا ت

يقطع حدثه دياب التي قال بغضب شديد وهو يرمي الملف التي علي المكتب.زيداااااااااااان اعدل بدل ما والله العظيم اقوم اطلع عليك الخنقه اللي الواحد فيها

زيدان باستغرب.في ايه يا عم انا طالب الحلال الله

دياب بغضب.ولا حلال ولا حرام سيرت بنت عمي متجيش علي لسانك بدل ما اقطعه 

زيدان.لا انت النهارده غريب قوي في ايه يا دياب انا اول مره اشوفك كده مالك 

دياب بغضب.مخنوق قوي يا زيدان بفكر في حاجه ما ينفعش افكر فيها انا اصلا مليش دعوه بيها في ايه معرفش دي ما لهاش أربعه وعشرين ساعة في ايه مالي معرفش وغير كده جدي طلب مني اتجوز بت عمي أشرف وانا موافقه معرفش عملت كده ليه بس انا بقيت مش بفكر في حاجه اللي بيطلع في دماغي بعمله 

زيدان بهدوء.طب اهدي كده وكل حاجه هتتحل ولو علي جوازك انت مش هتقعد كده طول عمرك يا دياب انت لازم تشوف نفسك الحق هات لك حته عيل يشل اسمك العمر بيجري بينا وبنت عمك مش وحشه يعني و انت اولي من الغريب

يهز دياب راسه وينظر اليه ويقول ببرود.لسه برضو مش عاوزه تقولي اسمها 

زيدان بهدوء.وهتستفاد ايه كل واحد راح لحاله مفيش نصيب 

دياب.انا برضو عاوز اعرفها مين دي اللي كرفت للغول مين 

يضحك زيدان بخفه ويقول.هتموت و تشمت فيا مش هنولك يا ديب لا 

يبتسم دياب ويقول.لا يا عم ربنا ما يجيب شماته 

زيدان باستفزار.بس قولي انا مسمعتش ان بنات الاسكندريه مزز صح ولا غلط 

ينفخ دياب بغضب شديد ليضحك زيدان بقوه وهو يراه يغضب بهذا الشكل الذي يجعله يشك به ان دياب لم يغضب بهذه السهولة وبالاخص ان هو يعلم بان زيدان يمزح معه فماذا سوف حدث في الأيام القادمة


تنزل علي الدرج بعد ما استيقظت من النوم وتنظر حولها لم تري احد لتدخل المطبخ تنظر إليها ريماس وتقول.صباح الخير يا مهره 

مهره بابتسامه.صباح النور يا قمر وامال الناس فين

ريماس بهدوء.زمانهم علي وصول انا احضر لك الاكل 

مهره.تسلمي يا قلبي هتعبك معايا 

ريماس.ولا تعب ولا حاجه روحي اقعدي لحد ما اخلص 

اومأت اليها مهره وتذهب الي الخارج لتقول سمر التي كانت تقف معهم ولكن لم تتحدث.روحي يا ريماس الطيور عاوزين ياكلو

ريماس وهي تضع الطعام علي الصينيه.طب ثواني اودي الاكل لمهره

سمر بغيظ.والطير يموت من الجوع يعني روحي وانا هودي للست هانم بس روحي انتي بدل ما مرت عمي تموتنا احنا الاتنين يلا بسرعه 

تنظر إليها ريماس وهي تستغربها بشدة ولكن تذهب تنظر خلفها سمر وتذهب الي الدرج وتخرج منه الشئ وتضع منه علي الطعام وتخلطه لكي لا يظهر تبتسم بخبث وشر شديد وترجع الشئ في الدرج مره اخر وتذهب تمسك الصينيه وتخرح بها الي الخارج تنظر الي مهره التي تجلس وتقول في داخلها.خلاص علي كده يا بت البندر ده اخر يوم ليك مش بس في البيت لا في الحياة كلها 

تنظر إليها مهره وتستغرب بشدة تراها تبتسم بخبث لتشك بها وتضع سمر الطعام امامها وتقول.بالهنه والشففه يا بت عمي 

مهره ببرود.مرسي 

تنظر إليها سمر وتذهب لكي لا تشك فيها مهره تنظر خلفها مهره وهي تشعر بشي غريب ولكن تقول في داخلها.لو في حاجة يبقي في مصلحتي علشان امشي من هنا قبل ما اكمل يوم 

تقول كلامها و تنظر الي الطعام وبكل تهور وبدون تفكير تاكل مهره من الطعام الذي يوجد به سم وضعته سمر لكي تخلص منها و


🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل الثامن💞 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تنتهي مهره من الطعام وتفرد ضهرها وهي تبدا ان تشعر بألم شديد تغلق عيونها وهي تحاول أن تنهض ولكن لا تعرف تقول بوجع شديد.ااااااه الله يخريبتي انا عملت ايه هموووووووووت

تصرخ مهره بقوه وهي تشعر بوجع يزيد بشدة يأتون علي صراخها ريماس و ماجده و سمر و اعتماد تركض اليها ماجده وتقول بخوف وهي تري وجهها الذي تحول الي اللون الاصفر.مالك يا بتي ايه اللي جرالك 

مهره بوجع شديد.انتي لسه هتسالي بموت يا وليه حد يلحقني يا ولاد الكلب 

تنظر إليها ماجده بغضب شديد يدخل في هذا الوقت توفيق الذي كان في الخارج مع والدها وبدر يركض اليها ويقول بخوف شديد.مهره بنتي ايه اللي حصلك يا قلبي 

مهره وهي تفقد الوعي.بموت بنت ا

يقطع حدثها لانها اغمي عليها يصرخ توفيق بقوه وهو يقول.مهرررررررره مهررررره بنتي بنتي 

يدخل دياب علي صراخه و يركض بسرعه وهو يسمع والدها يصرخ باسمها بهذا الشكل الذي ارعب قلبه عليها ينظر اليها وهي تخرج من فمها  رغوه بيضاء ويقول بغضب.انتوا واقفين ليه ده تسمم ولازم نروح مستشفى دلوقتي 

ينهي كلامه وكاد ان يذهب اليها يحملها ولكن يتذكر انه لا يوجد لديه الحق لكي يفعل ذلك لينظر الي مازن التي يمسك يدها ويحاول أن يجعلها تفيق ويقول.قوم يا مازن اختك لازم وتروح المستشفى حالا يلا بسرعه البت هتموت 

ينظر اليه مازن وهو تائه ولاكن يحمل مهره بسرعه ويذهب الي الخارج يركبها السيارة ويركب هو بجانبها ويقود دياب بسرعه كبيره وهو ينظر علي مهره في المرآه يري وجهها تغير لونه اكثر ليزيد من سرعه السياره وبعد قليل تقف امام المستشفى وينزل مازن ويحمل مهره ويذهبون الي داخل المستشفى ياتي عليهم الطبيب الذي قال بصوت عالي.علي العمليات بسرعه 

يقول توفيق بخوف شديد.بنتي مالها يا دكتور 

الطبيب بارتباك .دي حالت تسمم  ولازم نلحقها بسرعه 

يقول كلامه ويذهب خلفه الممرضات الذين اخذوا مهره الي غرفه العمليات ينظر خلفهم توفيق وهو لا يعرف ماذا حدث لماذا ابنته الان في داخل هذه الغرفه ينظر إليه دياب ويقول بهدوء.مفيش حاجه ان شاء الله يا عمي اهدي

يجلس توفيق علي الكرسي ويقول بتعب وصوت واطي ليكي لم يسمعه مازن.يمكن غلط  لما جابتها هنا يا دياب 

دياب بهدوء.مغلطش يا عمي متخافش عليها هتكون كويسه واما اللي عمل فيها كده هسود ايام حياته ماتخفش

توفيق بحزن شديد.مفيش غيرهم يا دياب اعتماد  وبنتها انا بشوف حقدهم علي مهره معرفش ليه ليه البنت عملت ايه انا غلطان اني جبتها يا دياب المكان ده مش مكان مهره 

يتنهد دياب بقوه ويقول.لو هما يبقي هما اللي جانو علي نفسهم وبنتك كانت لازم تيجي هنا بنتك ماشيه في طريق وحش يا عمي لو كملت فيه وانت سبتها يبقى انت لي ضيعت بنتك بيدك 

توفيق بحزن وثقل شديد.ولوقتي ايه يا دياب بنتي في الاوضه دي بسببي بس انا من خوفي عليها عملت كده مش عاوز اموت وهي لوحدها ا

يقطع حديثه دياب الذي قال.عمي بلاش سيرت الموت انت كويس و ربنا يديك  طولت العمر بلاش تفول علي نفسك وبنتك كويسه متخافش مش دي لي تموت من شويه سم 

ينظر اليه توفيق ويرجع راسه الي الخلف وهو يخاف بشدة من الايام القادمة وهو لا يعلم ماذا يخبي اليه القدر يخرج الطبيب من الغرفه يذهب اليه توفيق بسرعه ويقول.طمني يا دكتور بنتي كويسه

الطبيب.ايوه كويسه الحمد لله عملنلها غسيل معده و عدت علي خير بس ازاي تاكل سم دي جريمة وانا ولازم ابلغ الحكومة 

دياب ببرود شديد.حكومه ايه يا دكتور انت نسيت ان احنا الحكومة يلا روح شوف شغلك متخافش احنا نعرف ناخد حقنا 

ينظر اليه الطبيب باحراج ويذهب من امامه يدخل توفيق الي داخل الغرفه التي فيها مهره ينظر اليها بحزن شديد وهو يري التعب الذي وضع عليها يضع يده علي شعرها بحنان شديد يدخلون مازن ودياب الذي نظر الي مهره ويبتسم هو يراها ملاك يتسطح علي السرير وجهها البريئ و الجذاب برغم التعب يدخل مازن ويمسك يدها ويقبلها بهدوء شديد ينظر اليه دياب ويشعر بغضب شديد لان هذا الحقير لمسها بهذا الشكل ولكن يرجع ويقول بانه ليس لديه الحق لكي يغير عليها يفيق من شروده علي صوتها وهي تقول بدون وعي.بابي 

توفيق وهو يمسك يدها ويقبلها.عيون وقلب بابي ايه حصلك يا روح قلبي 

تفتح مهره وعيونها وتقول.بت اعتماد الورمه سمتني عاوزه تموتني بت الكلبه 

يرفع دياب حاجبه وهو يستغرب ماذا علمت ليقول.وانتي ايه عرفك انها سمر اللي عملت كده 

تنظر إليه مهره وتقول.جبتلي الاكل وانا اكلته ومن بعد كده انا جيت هنا يبقي مين اللي عمل كده يا عمو 

دياب ببرود.سمر متعملش كده اكيد في غلط يمكن الاكل منتهي الصلاحيه او اي حاجه تانيه بس سمر هتموتك ليه 

مهره ببرود.صرم ربنا يبعدك عن الناس ام صرم يا عمو وبعدين انا سمعت انك اللي بتحكم بين الناس انا دلوقتي ليا حق وانا عاوزه وياريت يكون بالعدل مش علشان هي خطيبتك توقف في صفها

دياب ببرود وتحذير.فكري في كلامك قبل ما تقوليه علشان مخلكيش تكملي بقية حياتك علي كرسي بعجل

مهره ببرود.توتو كده ازعل منك يا عمو انت اللي تتكلم عدل بدل ما انا ما خلكش تتهنى برجل الكرسي اللي خطبتها وقسم بالله العظيم الي هكون سجنهالك انهارده وهخليكم تعملوا فرحكم في الزنزانه علشان دول عيله وسخه الصبح اخوها وبليل هي انا عاوزه اقدم بلاغ دلوقتي 

توفيق بهدوء.ما ينفعش يا مهره دي بت عمك هتسجنيها

مهره بغضب.واسجن ابوها لو غلط في حقي يا توفيق بنت اخوك النهارده محدش ينجدها من ايدي يا كده يا تخليني امشي من البلد دي ها اختار انت

ينظر اليها توفيق وينظر الي دياب الذي اغلق عيونه ببرود ويقول.اهدي يا روح امك انتي لسه مشلتيش المحلية وصوتك انتي بتكلم ابوكي اما سمر لو هي اللي عملت كده حسابها معايا انا وغير كده صوتك ده ما اسمعهوش

مهره بغضب وصوت عالي.وانت مالك انا بتكلم مع ابويا وبعدين هعملها ايه هتقولها عيب يا سمر وتبوسها وتقولها متعمليش كده تاني انا قولت الي عندي يا رجل  الكرسي دي تتسجن يا انا امشي بس كده

دياب ببرود شديد.طب شوفي كلام مين اللي هيمشي يا غزاله وطالما في راجل قالك هيجبلك حقك يبقي تحطي جزمه في بقك وتخرسي خالص 

مهره بغضب شديد.الكلام ده لمين يا بتاع سمر يالا لا يا روح امك انت لو مفكر نفسك انك هتمشي كلامك عليا زي ما بتمشي علي الجاموسه بتاعتك يبقي غطي نفسك كويس يا حبيبي مش مهره الحديدي اللي تخلي ايه حد علي وشي الدنيا يمشي كلامه عليها ولا انت ولا ميه زيك فوق كده ام بت الحيوانه بتاعتك انا هعرف اخد حقي كويس ويومها اسود 

دياب بغضب شديد.لا ده انتي شاربه حاجه علي المسي الكلام الوسخ ده لو سمعته منك تاني هقطع لسانك اللي متبري منك احترمي نفسك يا مهره علشان انا مش ابوك هستحمل قله ادبك وانا بحذرك علشان بعد كده هيكون في رد فعل هيزعلك اوي

كادت مهره ان تتحدث بغضب شديد ولكن يدخلون مهران و بدر وماجدة الذين ذهبو الي مهره وقالت وهي تجز علي اسنانها.الف سلامه عليكي يا بتي

تنظر إليها مهره وتقول ببرود.الله يسلمك بلاش تضغطي علي سنانك احسن يتكسروا ومتعرفيش تاكلب بعد كده 

ماجده بغيظ.انتي يا بت يوم ولادتك سحبوكي من لسانك 

مهره ببرود شديد.الصراحه ما انتوا مينفعش معاكم غير كده شغل الطيبه الزايده متنفعش معاكم انتوا اللي ياكل معاكم الي زي اعتماد وبنتها عاملين عليكم ملاك الرحمه وانتوا مصدقين كميه سذاجه رهيبه بجد 

تنظر إليها ماجده وتنفخ بغضب شديد ولكن لا تتحدث لان يوجد رجال وهي من وجهت نظرها بانها اذا قالت شئ سوف تهين الرجال الذين في المكان تنظر الي مهران الذي قال بهدوء.حمد الله علي سلامتك يا حبيبتي وسمر اختك الصغيره وغلطت وانتي الكبيره وهي معترفه بالغلط معلش حقك عليا انا

مهره بغضب.مع احترام لي حضرتك بس انت ازاي عاوزه اسامح في حاجة زي كده انا كنت ممكن اموت دي حاجه ساهل بنسبلكم الصبح ابنكم تجاوز حدود معايا ودلوقتي برضو بنتكم كانت عايزه تموتني انتوا عايزين ايه بالظبط علشان كده في تفرق يعني علشان هما عيالكم يبقي يموت في خلق الله انا مش هسكت علي كده سمر دي انا عارفه اخليها ازاي تتربها كويس اوي 

مهران بحنان.ليكي كل الحق يا بنتي بس انتي زيك زي اي واحده في بنات العيله مفيش فرق بينكم بس  علشان خاطري انا يا مهره مينفعش الحكومه تدخل بينا انتي الكبيره يا مهره اعتبريها اختك الصغيره 

مهره بغيظ.طب متقولش اختي دي علشان انا اهلي ميجبوش اللي زي  البنت دي 

يهز مهران راسه بيأس منها ويقول بدر.طب يلا بينا بكفايه قاعده في المستشفى وبت اخوي كويسه يلا بينا 

تنهض مهره بهدوء وكادت ان تمشي ولكن يحملها مازن بسرعه لتمسك مهره به وهي تبتسم ببراءة و تتعلق في رقبته وهو يذهب بها الي الخارج ينظر خلفهم دياب بغضب وغيره شديده يضغط على يده من شدة الغيره و الغضب كيف الي هذا الشخص ان يكون له الحق ان يحملها بهذه الطريقة وهو لا كان هذا هو تفكير دياب ينتبه إلى نفسه والي تفكيره هذا ويذهب خلفهم وهو يغضب من نفسه بشدة ينظر إلى مازن الذي كان يضع مهره في السيارة ويذهب إلى المقعد لكي يقود سيارته التي بها مهره وبجانبها مازن وبعد قليل يقف دياب السيارة ينزل منها وينظر الي مازن الذي حمل مهره مره اخرى ليقول بغضب مكتوم.هي مسمومه مش مشلوله نزلها عيب كده

مازن.وانت ايه اللي مضايقك اختي واشلها براحتي وانا مش عاوزها تمشي علي رجلها علشان متتعبش يلا انت امشي قدامي

ينظر اليه دياب بغضب شديد ويذهب إلى الدخل وهو يتذكر سمر وما فعلته واكيد لم يترك هذا الموضوع هكذا يدخل القصر ويقول بصوت هز اركان القصر بأكمله .سممممممممممممر 

تنفزع سمر من كانت في المطبخ و تنظر إلى والدتها التي قالت بغضب.روحي شوفيه يا حماره مش انتي اللي عملتي كده غوري شوفيه 

تنهض سمر بخوف شديد وتخرج وخلفها والدتها تنظر إلى دياب ويقول.نعم يا ولد عمي

ينظر اليها دياب وينزل على وجهها بصفعه قويه وقبل ان تستوعب سمر شئ ينزل عليها بصفعه اقوي من الاخري ويقول بغضب  عارم وهو يمسكها من شعرها بقوه.سم يا بت الكلب سم بتحطي للبنت سم اتجنيتي  يا بت عاوزه تموت بنادمه عادي كده ايه الجبروت ده كله يا بت اعتماد ايه مخفتيش من حد وانتي بتعملي كده مفيش حد مالي عينك

يقول اخر كلامه وينزل عليها بصعفه قويه تقع سمر علي الارض بقوه ويقول بغضب شديد.الغلطه دي لو اتكررت تاني فيها موتك يا سمر وانا مش بقول كلام وخلاص 

ينظر إلى جميع من ينظرون اليه بصدمه لان هذه اول مره يرفع  دياب يده علي اي فتاه سواء من العائله او من الخارج لم يفعل في يوم ينظر دياب الي اعتماد التي تقول بغضب.بتمد يدك علي سمر علشان بنت البندر يا دياب بتضرب بنتي علشان البنت دي 

كادت مهره ان ترد عليها ولكن يقول دياب بغضب وصوت عالي.واكسر عضمها لو هتقل ادبها وغير كده مهره بت عمي وحقها من حقي وبتك لو محترمش نفسها وبطلت غيره وحقد انسوا ايه كلام انا قولته  وساعتها تكون اول مره ارجع في كلمه انا قولتها 

يقول كلامه وينظر إلى مهره التي تنظر إليهم بشماته وهي مازالت بين يد أخيها ليقول دياب بغضب.وانت يا روح امك هتفضل شيلها كده كتير ما تغور علي فوق او سيبها هي متشلتش لسه 

مهره ببرود وهي تنظر الي اعتماد.يلا يا مازن حتي المكان ده بقي يخنق اوي 

يبتسم مازن وهو يعلم ان اخته كياده ويصعد بها الي شقتهم ينظر خلفهم دياب وينفخ بنار تشتعل في داخله من شدة الغيره ينظر إلى اعتماد التي تنظر خلف مهره بنظره لا يطمئن اليها دياب ويبدا يقلق علي مهره بشدة لانة برغم قوة مهره ولكن لا يستطيع علي الحقد والغل الذي بداخل اعتماد اليها يستغرب دياب من هذا الحقد الذي بداخل قلب اعتماد الي مهره لماذا الي الان مهره لم تفعل بها شي حتي تكرهها هذه المرأة بهذه الدرجة تنظر إليها اعتماد بغضب شديد وتنظر إلى سمر التي اخذتها ريماس الي شقتهم لتذهب اعتماد الي شقتها وتدخل في الغرفه الخاص بها وتغلق الباب تمسك الهاتف وتدق علي احد وتنتظر الرد عليها يقول المتصل.الو

اعتماد بغضب.بلا الو بلا زفت انت قاعد ومرتاح وانا شايله الحزن هنا انت مش عامل حاجه ليه حد دلوقتي مستني ايه 

المتصل بغضب.مالك يا مرا ما تتكلمب عدل وبعدين انا اعمل ايه اللي المفروض يعمل هو انتي مش انا انا مستنيك لما تخلصي عشان انا اخش في الجد بس انتي بتستعبطي عماله تلعبي 

اعتماد بغضب.العب بعد ده كله بلعب انت اللي سيبني في ده كله كل مخلص من حاجه تطلع حاجه تانيه مصدقت دياب يوافق يتجوز البنت بس جات بت $$$$ بوظت الشغل كله

المتصل بهدوء.طب اهدي كده وقولي حصل ايه  لده كله ومين البنت ال$$$$ دي

اعتماد بغضب وغل شديد.بنت توفيق من ساعتة ما دخلت البيت وهي مبوظه  كل حاجه الصبح قومت دياب و مهران علي قاسم دلوقتي بسبها دياب ضرب سمر وقال لو حد عمل لبت عمي حاجه يبقي انسوا الكلام اللي قاله يعني مش هيتجوز سمر انا خايفة قوي من البنت دي دي مش سهله خالص لا دي مدت يدها علي قاسم من غير خوف او اي حاجه محصلتش في يوم من الايام ان بنت تمد يدها علي راجل وكمان من رجالة الحديدي وباقي الرجاله ما يعملوش حاجه 

المتصل.انتي غبيه يا اعتماد بدل ما تاخدي البنت في صفقك تعملي كده 

اعتماد بغضب.واخدها ليه انا عاوزه اخلص منها مش اخدها في صفي ومتصل بيك علشان كده 

المتصل بخبث وشر شديد.اسمعي يا غبيه لما انتي تجوزي البنت دي لابنك يبقي حوضتي الفلوس كلها من كل ناحية يعني مفيش جنيه هيطلع بعيد عننا البنت دي هتفيدنا كتير قوي ولما تبقي مرات ابنك ربيها زي ما انتي عايزه 

اعتماد بخبث.ده انا هزلها ذله بس المهم دلوقتي هنعمل ايه مستحيل توفيق يجوز البنت  لقاسم وغير كده البنت دي مش هتوافق مستحيل

المتصل. طقطقي ودانك معايا كويس واسمعي هتعمل ايه 

يقول كلامه ويبدأ يسرد اليها ماذا ستفعل لكي تزوج مهره الي ابنها فمإذا سيحدث وهل ستتزوج مهره من قاسم ام ماذا سيحدث ومن هذا الشخص الذي يساعد اعتماد ولماذا يفعل ذلك 


يدخل الغرفه الخاصه بها بعد ما علم بانها مازالت توجد فيها كما تركها في الصباح ينظر اليها يراها تنظر إلى سطح الغرفة بشرود شديد ليقول بغيره.بتفكري في مين يا بت

تنظر إليه وتقول بحزن.مش بفكر في حاجه يا زين

زين بغضب.طب لسه نايمه ليه لحد دلوقتي قومي غروي حضري الحمام داهيه تاخدك 

تنظر إليه عهد ثم تنهض وتذهب الي الخارج تدخل في الشقه التي يعيش بها زين هو وعائلته وتذهب إلى غرفته تفعل ما يريده وتنظر اليه وهو كان يدخل في الغرفه وتقول بهدوء.كل حاجه جاهزة 

زين ببرود.حضرتي الغيار 

عهد.ايوه 

زين بغضب.في فوطه في الحمام 

اومأت له عهد ليقول بغضب شديد.ردي عليا بدل ما اسود ليلتك يا بت الكلب هاتي الطفح هنا 

عهد بدموع.حاضر 

تذهب الي الخارج ينظر خلفها زين وهو غاضب بشدة ويمسك كوب ماء بجانبه ويرميها بقوه في الحائط يدخل الحمام وبعد قليل يخرج منه وهي كانت تدخل الغرفه بالطعام ليقول ببرود.حطي الاكل هنا ونضفي القزاز ده 

تنظر عهد الي الزجاج وتقول.ايه اللي حصل مين كسره

زين بغضب.انا الي كسرته ليه هتحققي معايا غوري اسمعي الكلام وانتي ساكته 

عهد بياس.حاضر حاضر 

وتفعل ما يريده منها تنهض بعد ما انتهت ولكن تشعر بدوخة شديده لتضع الزجاج علي الطاولة وتمسك رأسها بقوه ينظر اليها زين ويذهب اليها وهو يري وجهها التي تحول الي اللون الاصفرء ويقول وهو يمسكها من يدها.مالك يا عهد 

عهد بوجع.دايخه قوي 

زين باستغرب.ايه حكاية الدوخه عندك انتي مش كنت الصبح دايخه مالك يا بت اعتماد 

عهد بدموع.معرفش معرفش ليه الدوخه دي 

زين بغضب.طب طفحتي النهارده 

تنفي عهد براسها ليقول زين بغضب شديد.يبقي لازم تدوخي غوري يا بت اطفحي بدل القرف ده يلا بدل ما توقعي من على السلم ولا حاجه كولي ونامي

عهد بدموع شديد.حاضر 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج وهي تحزن بشدة من هذه المعامله السيئه بشدة ينظر خلفها زين ويقول في داخله.انتي السبب يا عهد انتي اللي خلتينا نوقف في طريق اخره سد وكله بسبك انتي مكنتش قد الثقه اللي انا حطتها لك في يوم من الايام انتي وأمثالك مينفعش معاهم غير كده اصلا داهيه تاخدك انتي واللي زيك 

يقول كلامه بغضب شديد يتسطح علي السرير ويغلق عيونه بقوه وهو يحاول ان يقنع نفسه بهذا الكلام التي لم يقتنع به ابدا يحبها نعم يحبها ولكن سبب هذه المعامله شئ حدث في يوم من الايام 


في المساء كان الوقت متاخر  كان يقف في الحديقه وهو يشرب من السجائر التي في يده وهو يتذكر كل حركاتها التي تجعل قلبه يهتز بقوه مازال لا يعلم ماذا حدث به لهذا يحاول أن ينساها لغنه سوف يكون مع فتاه أخرب حتي لو لم يريدها ولكن كيف عليه ان يكن مع فتاه ويفكر في اخري هذا صعب جدا يقطع تفكيره صوت الهاتف يراه زيدان ليفتح عليه.الو

زيدان بهدوء.ايه يا ذئب 

دياب.ايه يا عمي 

زيدان.ما تيجي نخرج شويه انت ايه اللي مقعدك وبعدين خرجت بسرعه في حاجة 

دياب ببرود.مفيش يا غول بس بفكر في حاجه 

يفهم زيدان ماذا يحدث مع صديقه ويقول بهدوء.طالما بت عمك دي شاغله عقلك قوي ما تتجوزها يا دياب وهى من العيله بدل العذاب ده 

دياب بغضب.انت ليه مش فاهم انا مش عايزها انا بس مش عارف في ايه البنت لزقه في عقلي بغرا معرفش في ايه وبعدين البنت دي مينفعش دي عاوزه واحد $$$ يقول حاضر ونعم انا مش هركب قرون يا زيدان وغير ده كله في كلمه اتقالت اني اتجوز سمر يعني خلاص كده ولا البت دي ولا حد يقدر يخليني ارجع في كلمه

زيدان ببرود.و ايه يعني ايه ما تتجوز الاتنين 

يبتسم دياب بسخرية شديد ويقول.انت عايش في ميه البطيخ يا زيدان الي يتجوز بت عمي توفيق دي يكره الصنف كله 

يضحك زيدان بخفه ويقول.طالما كده مشقلبه حالك ليه يا ديب 

دياب بجمود.ولا مشقلبه حالي ولا زفت انا بس مستغربها اول مره اقتبل الشخصيه دي غير كده لا 

زيدان بهدوء.مممممممم مش عارف ليه حاسس ان في حاجة تانيه يا ديب الموضوع مش زي ما انت بتقول انا مااعرفكش من يوم ولا اتنين يا دياب دول عشره عمر يا ديب واعرفك اكتر ما اعرف طريق بيتي  وانا بقولك يا ديب لو في واحد في المية انك بتحب البت دي مترميش قلبك علشان هتتعذب قوي يا صاحبي بلاش تعناد علشان لما تلاقيها في حضن غيرك هتموت في كل ثانيه الف مره اسمع مني محدش هيحس بنارك غير الي جواها يا ديب وانا بكلمك من جوه النار دي عمرك ما هترتاح غير وهي في حضانك بدل ما تموت وهي في حضن غيرك 

تشتعل النار في داخل الذئب من مجرد فكره ان تكن مهرته الي احد غيره ليقول وهو يحاول أن يخفي هذا الشعور.كلام فاضي يا غول قولتك ده مجرد انباهر في شخصيتها مش اكتر ويارب تتجوز حتي علشان عمي يطمن عليها 

زيدان بغضب.سلام يا دياب سلام 

يغلق ذيدان الهاتف ينظر دياب الي الهاتف ويبتسم بسخرية شديد ينظر إلى غرفه في الجنينه ويذهب نحو ولاكن يوقف ويغضب بشدة وهو يره 


قبل هذا الوقت كانت تتسطح علي السرير وهي تشعر بالملل الشديد تنهض وهي تغضب بشدة من هذا الملل وتنظر إلى ملابسها وتقول.الوقت الليل اكيد مفيش حد صاحي 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج بهدوء شديد لكي لم احد يفيق تفتح الباب وتخرج من الشقه تنزل علي الدرج تذهب الي المطبخ وتقول بحماس.انا اعمل ايس كوفي و اروح اقاعد شويه في الهواء بره

تقول كلامها وتبدا ان تفعل المشروب وبعد ما انتهت منه تمسكه في يدها وتقول وهي تتذوق.مفيش اجمل من كده والله تسلم ايدي 

تقول كلامها وتذهب إلى الخارج تخرج في الجنينه وهي تنظر حولها حتي تعرف ماذا في احد ام لا تبتسم ببراءة وتنظر إلى الخارج القصر وتشهق بقوه وخضه شديد وهو تراه 



🌹مهرة الذئب🌹


💞الفصل التاسع💞

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


تقول بفزع شديد.يخرببت اهلك في حد يطلع كده 

ينظر اليها دياب ويقول بغضب.انتي اللي في حد يخرج من الشقه كده انتي يا بت مش بتحرمي

مهره ببرود.اهدي يا عمو وبلاش العصبيه بدل ما يحصلك حاجه وانت علي وش جواز وصحتك دي انت محتاجها 

تقول اخر كلامها وتغمز بجراءه شديد ليقول دياب ببرود شديد. باينك كده مش هتجيبيها لبر يا بت 

مهره بهدوء.يا عمو ولا بر ولا زفت انا عاوزه اشم شويه هوي ممكن تسبني اشم شويه هوي بقي

دياب بهدوء.طب انتي عامله ايه دلوقتي 

تبتسم مهره بهدوء وتقول.الحمد لله احسن بكتير بس برضو انا لحد دلوقتي مختش حقب وطالما حقي مجاش بايدي يبقي مجاش

دياب ببرود.بصي يا بت عمي انا عاوزك تبعدي عن سمر وامها خالص انتي مش قدهم دول شويه حرابيق وبالذات اعتماد دي ابعدي عنهم يا مهره علشان انا مش ناقص كل يوم قرف 

مهره بغضب.هو انتوا ليه مش بتعرفوا تقولو الحق مين اللي المفروض يبعد انا انا لحد دلوقتي معملتش ليهم حاجه يتقول كلمه حق يا تخرس خالص

دياب بغضب مكتوب.سبحان اللي مصبرني عليكي يا غزاله انتي يا بت هبله ولا عبيطه انا بقولك كده علشان مش عاوزين مشاكل ولا انتي بتعملي كل ده علشان تمشي من هنا 

مهره بتوتر.امشي امشي ليه وبعدين لو عاوزه امشي من هنا محدش يقدر يمنعني علي فكره 

دياب ببرود.بلاش الشغل ده يا غزاله بلاش علشان انتي لوحدك اللي هتزعلي ويكون في علمك حتي لو عمي توفيق قال إنكم تمشو من هنا مش هيحصل يا بت عمي و الموضوع ده تشلية من عقلك الصغير علشان هي وقفت علي كده 

مهره بغضب.انت بتقول ايه وايه الطريقه اللي بتكلمني بيها انت مفكرني الكلبه بتاعتك لا يا عمو انت تحترم نفسك معايا ثم انا لو عاوزه امشي من هنا اقسم بالله العظيم ما محد في الدنيا كلها هيقف قدامي 

دياب ببرود شديد وهو يدخل يده في جيب البنطال.غوري غيري هدومك 

مهره بغضب.لا عجبني ولا انت مش عجبك غور اتخمد وسبني انا هنا

دياب ببرود وهو يقترب منها.غوري يا غزاله بلاش عنادك ده علشان هيزعلك قوي 

مهره بغضب وهي تضرب الأرض بقوه.قولت لا لا لالالا ايه مش بتفهم ما صح واحد زيك خاطب رجل الكرسي دي اكيد مش بيفهم 

يغلق دياب عيونه وهو يحاول أن يهدئ قليلا يسحب الشال الذي علي عنقه ويعطيها ويقول ببرود.غطي نفسك علشان كده فجر علي الاخر ويلا غوري نامي 

تمسك مهره من الشال وتقول بغضب.ايه غوري دي كل شويه غوري غوري انت بتكلم معايا كده ليه متغاظ علشان ضربت حبيبه قلبك بسببي اسم الله عليك انت وهي انا مليش دعوه علي فكره محدش قالك تجيب حق حد وتعمل نفسك  مصلح اجتماعي وانا بعرف أجيب حقي من عين التخين

ينظر اليها دياب وينظر امامه ببرود شديد لتغضب مهره من  تجاهله اليها وتضربه بقوه علي صدره وهي غاضبه بشدة لينظر اليها دياب ويقول ببرود.تعرفي لو انا ردتلك الضربه دي هلاقيك في حضن ابوكي فخافي علي نفسك يا غزاله 

مهره ببرود.انت اصلا متقدرش تعمل حاجه 

دياب ببرود شديد وهو يرفع كم التشرت.ممممم مقدرش اعمل حاجه طب لو 

يقول كلامه ويرفع يده الي الاعلى وكاد ان ينزل علي وجهها ولكن تقول مهره بسرعه وخوف.لالالا خلاص مش هعمل حاجه 

يبتسم دياب بسخرية وهو من اساسه كان لن يضربها ولكن كان يريد ان يجعلها تخاف منه ليقول.ايوه كده يا غزالة اتعدلي علشان مش انا اللي ينفع توقعي معاه عيب لما واحده زيك تعمل كده مع الديب

مهره باستغرب مصتنع.ديب ايه ده انتو بتربو حيوانات هنا

دياب بغضب.يا بت الكلب احترمي روحك يا بت 

مهره بتحذير.لسانك يا عمو عيب الي بتغلط فيه ده عمك ده مش عيب ولا العيب بيجي عندك ومايبقاش عيب غلط كده يا ديب 

ينفخ دياب بضيق وغضب شديد تنظر إليه مهره وتقول.طب انت كنت رايح فين قبل ما انا اجي

دياب بهدوء.كنت رايح اشوف المهره بتاعتي 

مهره بحماس وتلقائية شديد.انت عندك مهره غيري

تبرق عيون دياب بصدمة من كلامها الغير متوقع ويبتسم وهو يراها وضعت يدها علي فمها بصدمة ويقول وهو يضرب علي أنفها بخفه.تهورك ده ان شاء الله في اقرب وقت هيوديكي في مصيبه 

مهره باحراج.طب طب يلا بينا انا عاوزه اتفرج علي المهره 

ينظر دياب حوله ويقول ببرود.غطي نفسك يا مهره 

تمسك مهره الشال تلفه علي كامل جسدها حتي لم يظهر منها سوا راسها لينظر اليها دياب ويمسك طرف الشال الذي علي رقبتها ويرفعه علي شعرها لكي يغطي شعرها بالشال ويقول ببرود.مش فاعم ايه لازمه انك تبيني شعرك علي فكره مفيش في الموضوع اي اغراء انتي طالما مسلمه واجب عليكي الحجاب والمفروض الكلام ده يقوله ليكي ابوك بس شكله ناسي عيب الي بيحصل يا مهره وانتي كبيره كفايه علشان تعرفي ايه الصح وايه الغلط عمر ما انك تبيني اي حاجه من جسمك  دي تبقي حاجه حلوه لا خالص مفيش راجل في الدنيا بيقبل ان يكون مع واحده مبينة شعره منها وممكن يأخدها من باب التسليه بس كزوجه ويبني معاها أسره لا يا مهره افهمي قبل فوات الاوان محدش ضامن عمره يا بت عمي واللي بيتعره في الدنيا هيتعره في  الاخره بلاش اكسبي حسن خاتمه الدنيا دي مش دايمة لي حد اخرتك هي الي دايمة كلنا هنموت فعملي الي يرضي ربك علشان متخسريش نفسك قبل الي حواليكي علشان تعجبي حد

تنظر إليه مهره وتقول بغضب.علي فكره انا مش بعمل كده علشان ارضي اي راجل في الدنيا 

دياب بغضب.تصدقي اني انا غلطان علشان بكلم واحده زيك اعملب اللي انتي عاوزاه يا مهره انا غلطان وابن كلب علشان بتكم معاكي كأنك بنادم 

مهره بغضب.قصدك ايه بالكلام ده وبعدين انتوا كلكم كده عوزين تمشوا الكل علي مزاجكم ليه معرفش ما تخلي كل واحد في حياته مالكم انتوا وبعدين انا جيت وقولتك انت ليه هتتجوز سمر وانت مش عايزها لا ليه علشان ده شئ مخصنيش بس كده طول ما احنا بعاد عن حياة بعض والله العظيم ما هيكون في حقد وغيره

دياب ببرود وهو يذهب.وانتي مين قالك اني مش عاوز سمر

مهره وهي تسير خلفه. باين اوي علي فكره وبعدين لو تسمع مني فانتوا الاتنين  متنفعوش مع بعض خالص ومش لايقين كمان وغير كده مفيش حب حتي سمر هي عايزاك علشان امها عايزه كده وكمان علشان اكيد من يوم يومكم وانتوا بتقولو انها ليك في تعود مش اكتر بس الي بيحب حد عمره ما يكون مبسوط وهو عارف ان الشخص الي معاه مش مبسوط ودي مش انانيه وهي عارفه انك مش عاوزها وقابله بده بس الي مش واخده بالها منه ان هي كده بتبوظه حياتها قبل حياتك وبرضو انتوا الاتنين اغبى من بعض مفيش علاقه بتتبني كده ياريت تفهموا قبل ما تندموا بعدين

دياب بهدوء.كلامك كويس في حاجات وحاجات لا سمر فعلا انا مش بحبها بس هي مناسبه ليا يعني هي الي تنفع تكون مراتي انا قولت كلمه لجدي وانا ما اتعودتش ارجع في كلمه انا قولتها 

مهره ببرود وهي تلوح بيدها.خلاص اخرب حياتك يا عمو 

دياب بغضب.اتكلمب عدل يا بت 

مهره بغضب.متتعصبش عليا انا بقول الحق انت علشان مترجعش في كلامك تخرب حياتك وحياة بنت هبله زيك ايه المنطق ده مش معقول انتوا اصلا ما تطقوش وكل واحد فيكم بعيد عن التاني ما بالك بقي لو اتجوزتو تخلفوا  هتخلوفو ايه

دياب بغضب وهو يجز علي اسنانه.يا بت بلاش طوله لسان انا بتكلم معاكي بأدب 

مهره بهدوء.طب خلاص سوري بس بجد الموضوع يعصب طب تخيل انت كده اتجوزت انت و سمر وطالما مفيش حب بيقي اكيد في مشاكل وجبتوا عيال والمشاكل دي بتكبر كل يوم عن الي قبله ذنبها ايه العيال دول ذنبهم ايه انهم يشوفو اهلهم كل يوم في خناقه جديده ولو قررتوا إنكم تطلقوا برضو في عيال هما اللي هيضيعوا بينكم حرام تعمل فيهم كده يا دياب حرام دول ملمش ذنب في كل ده

ينظر دياب الي شفتها التي تنتطق اسمه لاول مره منذ ان رأها يشعر بان اسمه لذيد بشدة وهو يخرج من بين شفتيها اووووف علي ذلك الشعور ولكن الذي يجعله يحزن عليها انه يري حزنها الذي يظهر امامه بسبب هذا الكلام ليقول بهدوء.طب ما ممكن تكون حياتي معاها كويسه سمر مش وحشه زي ما انتي متخيلة هي بس تبعد عن امها وكل حاجه تبقي تمام 

مهره بغضب. نقول تور يقول احلبوه انت ليه مصر تخليني اطلع اوسخ ما فيا ليه واحنا نفضل نقول ممكن ويمكن وقرف وليله زرقاء علي دماغك انا بقولك عيالك عيالك انت متخيل انا بقول ايه تقولي ممكن  ممكن ايه الله يخربيتك عاوز تتجوز رجل الكرسي روح بس بلاش تجيبوا عيال في اول جوازكم علشان لو ممكن بتاعتك منفعتش يبقي طالق من غير ما تجيبوا عيال يتعذبوا من واركم ممكن يا خويا 

يبتسم دياب عليها ويقول.طب اهدي مالك وبعدين لسانك بقي طويل عليا قوي وده غلط 

مهره ببرود.والنبي ما في غلط غير الي انت بتعمله ده 

ينظر اليها دياب وينظر الي المهره التي في (الاسطبل)الذي يوجد في هذا القصر لتقول مهره بحنان.الله جميله اوي المهره دي هي لسه مولده 

اومأ لها دياب لتقول مهره بطفوله.طب اسمها ايه 

دياب بهدوء.محدش اختار اسمها لحد دلوقتي 

تنظر إليه مهره وتنظر الي المهره وتقول بسعاده.هنسمي طيف ايه رايك 

دياب بابتسامة.حلوه اوي 

مهره بحماس شديد.طب انا عاوزه اركب واحد 

دياب بغضب مكتوب.لا غلط مفيش بنات بتركب حصان

مهره بغضب.مين بقي الي قال كده 

دياب بغضب وصوت عالي.انا يا روح امك وبلاش بقي علشان انا جبت اخري منك وركوب خيل مفيش يا بت وميتين ام الكلام يتسمع احسن ليك 

مهره بغضب.حرام عليك انا عاوزه اركب خيل وبعدين يعني ايه الموضوع مفهوش حاجه علي فكره انت ليه بتحب تكبر الموضوع انا هركب خيل غصب عن ايه حاجه اولهم انت بس 

دياب بهدوء مصتنع.مهره انا بتكلم بالعقل والمنطق ازاي تركبي خيل ممكن تقع او يحصلك حاجه وحشه بلاش بعدين انتي لسه خارجة من المستشفى اهدي علي نفسك علشان انتي من اول ما خطيتي البلد وانتي كل يوم بمصيبه شكل انهدي بقي 

مهره بطفوله.بليز يا عمو انا بجد مركبتش خيل قبل كده ونفسي اجرب اوي خليني اجرب ومفيش حاجه هتحصل لو حصل حاجه انا بقولك انك خليت مسؤليتك مني بس بقي سبني اعمل الي نفسي فيه بليز 

يغلق دياب عيونه وهو يضعف بشدة امامها ويقول بغضب.ماشي يا بت ماشي بس يكون في علمك ان دي اخر مره اسمع كلامك فيها 

اومأت له مهره بفرحه شديده ليذهب دياب ويمسك خيل كبير ويسير به نحو مهره التي تنظر إليهم بحماس شديد ينظر اليها ويقول.حطي رجلك هنا وامسكي الحبل كويس 

اومأت له مهره وتفعل الذي قال وتضع يدها علي كتف دياب وتسحب نفسها الي الاعلي لكي تركب الخيل ولكن الخيل يتحرك وكادت ان تقع ولكن يمسكها دياب من خصرها ويدفشها بخفه فوق الخيل وهو مازال يمسكها خوفا ان تقع او يحدث بها شي كاد ان يترك يدها بعد ما طلعت فوق الخيال ولكن تمسك يده مهره بسرعه وتقول بخوف.انت رايح فين 

دياب بهدوء.هروح فين ما انا اهو 

مهره بخوف.طب خلاص خليك كده 

دياب ببرود.خايفه دلوقتي مش كنتي عامله فيها الف راجل في بعض سيبي ايدي يا بت 

يقول كلامه ويسحب يده منها بقوه لتصرخ مهره بقوه ومن قوه الصرخة يتحرك الخيل بعنف شديد لتقع مهره من علي الخيل ينظر اليها دياب بسرعه ويمسك يدها بقوه ويسحبها عليه تصرخ مهره بقوه لانه سحبها من يدها بقوه كبيرة وهذا وجعها بشدة يمسكها دياب من خصرها ويبعد عن الخيل ويقول بلهفه وخوف شديد.انتي كويسه حصلك حاجه 

مهره بدموع من الوجع الذي تشعر به.انت سبتني ليه كله بسببك 

دياب بغضب.مش انا قولتك بس انتي حماره مش بتفهمي ايه اللي بيوجعك

مهره بوجع.ايدي ايدي وجعاني اوي انت السبب انت الي سبت ايدي وبعد كده سحبتني جامده اوي 

يمسك دياب يدها ويحركها بخفه ولاكن تصرخ مهره بقوه وتقول بدموع.لالالا بتوجعني لا خلاص سيبها 

دياب بهدوء.لازم تتحرك علشان تخف استحملي شويه وتكوني كويسه متخفيش 

ويحرك يدها ولكن تصرخ مهره بقوه ووجع شديد ليقول دياب بغضب.ما تهدي يا مهره قولتك من الاول بلاش بس دماغك زي فردة الجزمه مش بتسمعي الكلام ليه طالما مش قد العقوبه بتعملي كده ليه 

مهره بغضب.انت بتزعلقي ليه دلوقتي انت الي غلطان وانت الي زعلان 

دياب بغضب.ليه قولتك روحي اركبي الحصان وانتي زي الهبله مش بتعرفي تعملي حاجه 

مهره بصوت عالي.لا بس انت الي سبتني  ومشيت في حد يعمل كده كله بسببك والله العظيم انت السبب منك لله يا بعيد منك لله انا غلطانه علشان فضلت مع واحد زيك 

دياب بغضب شديد.مهرررررررره والله العظيم هتضربي صوتك بيعلي وغير قله ادب وانا اه بهزر وبضحك بس هتسوقي فيها تدفني مكانك انتي سامعة  

مهره بغضب شديد وهي تنهض من المكان التي كانت تجلس فيه.لا مش سامعة واعلي ما في خيالك اركبو ابو شكلك انا الي حيوانه من الاول المفروض ابعد عن واحد زيك والحمد لله فهمت قبل ما يحصل حاجه تانيه 

تقول كلامها وتذهب إلى الداخل ينظر خلفها دياب بغضب شديد منها ومن نفسه لانه استمع اليها وجعلها تتجاوز كل الحدود كيف جعلها تفعل معه ذلك من البداية ماذا حدث به وهو معها لماذا يضعف معها بهذا الشكل ينفخ دياب بغضب شديد ويذهب إلى الاعلي في الشقه الخاصه به ويدخل وهو يريد أن ينام لكي يقف تفكر فيها انها اخذت كل تفكره لما يفكر سوا فيها هي فقط يريد ان يوقف ذلك الانه سوف يتزوج من غيره وهو لا يريد ان يتعلق قلبه بيها أكثر من ذلك وهو يعلم بانها سوف تكن من نصيب احد اخر وهذا يجعله يتعذيب بشدة فاذا سوف يحدث مع هذا الذئب 


في صباح يوم جديد كان يجلس في غرفة المعيشة وهو يفكر في اشياء كثيره ينظر اليه الذي كان ينزل من علي الدرج ويميل برأسه ويذهب يجلس بجانبه ويقول.صباح الخير يا عمي

توفيق بهدوء.صباح النور يا دياب 

دياب بهدوء.صاحي بدري يعني بتفكر في ايه

ينظر اليه توفيق ويقول بوجع وحزن شديد.يعني مش عارف يا دياب انت اكتر واحد عارف انا بفكر في ايه وعاوز ايه بس انت مش عايز 

دياب بهدوء.مينفعش يا عمي وانا قولتلك هتكون كويس وانت هتطمن عليهم ومتخفش 

توفيق بحزن وثقل شديد.مش حاسس بده يا دياب اسمع مني دي النهاية مش عاوز توصيه يا دياب عيالي امانه في رقبتك طول عمرك مش عاوز حد يعرف حاجه غير لما الامانه تطلع 

دياب.طيب ليه الكلام ده يا عمي 

توفيق ابتسامه.محدش بياخد اكتر من عمره يا دياب فاكر لما قولتلي ان اجيب مهره هنا ده كان احسن قرار انا خته حاسس انها بتتغير يا دياب وكمان مازن اتعود علي العيشه هنا و دي حاجه حلوه اوي بس برضو لسه خايف علي مهره بنتي مش سهله يا دياب مش سهله خالص انا عارفها دلوقتي تلاقيها بتدور علي اي حاجه علشان تمشي من هنا ولا ده حصل بنتي هتروح بجد خافي عليها اوي ساعات بندم علي دلع فيها بس مهره اتاثرت اوي بعد انفصالي انا وامها ومكنش عندي حاجه علشان انسيها غير ان اكون ليها الام والاب و غصب عني بقيت بدلعها بذياده اوي مكنتش اعرف اني بكده بضيعها 

دياب ببرود.هي مش وحشه لدرجة دي يا عمي وغير كده غصب عنها هتقبل بالامر الواقع علشان معندهش حل تاني انت بس شد عليها شوية وحتي لو حصل ايه اوعي تقولها انكم تمشوا من هنا اوعي يا عمي لو لقتها بتخبط دماغها في الحيطة علشان بنتك لو خرجت من هنا هترجع اوسخ من قبل وانت الي هتتحاسب عليها 

توفيق.انت ليه مش فاهم الفكر مهره مش هترضي بالامر الواقع وخلاص لا دي بنتي وانا الي مربيها وعارف عنها كل حاجه و

يقطع دياب التي قال ببرود شديد.اسمع يا عمي البوقين دول مني بنتك ملهاش خروج من الصعيد تاني وهتمشي زي بنات الناس غصب عن الي جابوها ويارب ماتسمعش الكلام علشان انا جايب اخري منها ومنك انت كمان علشان دي مش تربيه المفروض ابن الحديدي يربيها لبنته لاخر مره هقولك يا عمي بنتك لو عاوزه تخرج من هنا يبقي علي قبرها وانا وهي الزمان طويل خليك انت بعيد عن الموضوع وسبني انا هتعامل معاها بس والنبي مش انا اقرص عليها وانت تاخدها في حضنك واطلع انا ابن الكلب انا بقولك من دلوقتي ابعد عن الموضوع خالص ولا تدفع ولا تهجم سبني انا هتصرف

توفيق بخوف علي ابنته من هذا الذئب.خابف منك يا ابن اخويا بنتي مش هتستحمل كده 

دياب بغضب.عمي هي بنتك دي ملاك ولا شيطان ولا ايه بالظبط شويه تقول عليها قادره وشويه متستحملش بنتك ملتها ايه علشان اكون فاهم

توفيق بهدوء.بص يا دياب مهره مش عارف اقولك زي ايه بس هي مفيش في طيبة قلبها والله بس متهوره و الحريه الزياده دول هي العقده الوحيده الي فيها وغير كده مش بتحب حد يتحكم فيها حتي لو علشان مصلحتها مش عارف اوصفلك ازاي بس هقولك علي حاجه مهره طالما مفيش حد يدافع عنها هتكون ضعيفه وخايفه اوي ويمكن ده الي يساعدك لو انا بعدت عنها مش هتلاقي حد تقف وراه هتنخ وبعدين وانا مش عاوز كده انا مقدرش اشوف بنتي ضعيفه لي اي سبب من الأسباب علشان بعد كده محدش يستغل ده 

دياب ببرود.محدش هيستغل حاجه يا عمي وبنتك محدش يقدر يبص عليها بصه بس يكون ممحي  من علي وش الأرض وانت عملت الصح بس برضو ابعد عنها علشان تلاقي حد تخاف منه 

توفيق بهدوء.ربنا يستر يا دياب وربنا يهدي مهره بنتي 

ينظر اليه دياب ويميل اليه ويرجع راسه الي الخلف ويقول في داخله.هتتربي يعني هتتربي يا غزاله وهتمشي علي العجين ما تلخبطيهوش بس الصبر جميل 

يبتسم دياب في اخر كلامه وهو يخطط الي شئ لاجل ان يربي تلك الفتاه العنيدة فماذا سيحدث في هذه الفتاة التي لم تعرف ماذا ينوي اليها ذلك الذئب وماذا يفكر الذئب 


تفتح عيونها وتنظر حولها وترجع تغلق عيونها مره اخرى وتلف تمسك الوساده وتحضنها بقوه وهي تدفن راسها فيها تستنشق الرائحه التي علي الوساده وتتذكر البرفان الخاص بذئب تشم الرائحة وهي مستمتعه بشدة بهذا البرفان الذي يوجد به رائحته الرجولية التي جعلتها فقدت عقلها تفتح عيونها وتنظر الي الوساده التي عليها الشال التي اعطاه لها في الامس لتمسك الشال وتضعه امام انفها وتشم الرائحه بعمق شديد وهي تغلق عيونها باستماع شديد وهي لم تكن واعيه علي نفسها ولا تريد سوا ان تظل تلك الرائحه داخل أنفها التي تجعل قلبها يدق بقوه كبيرة ويرتجف جسدها بقوه تفتح عيونها وتنظر إلى الشال وياتي عليها لحظه ادراك ماذا تفعل لتبعد الشال من امام وجهها وهي تستغرب الذي فعلته بشدة تضع يدها علي قلبها الذي مازال يدق بعنف شديد تغلق عيونها وهي تحاول أن تهدئ قلبها قليلا وتنهض وتذهب إلى الحمام وبعد قليل تخرج منه بعد ان بدلت ملابسها  


وتذهب أمام المرآة تنظر إلى نفسها وتفرد شعرها وتمشطه وتذهب إلى الخارج تنظر على من تخرج من الشقه الخاصه بها وتقول بدلع وشماته.ده حبيبي سحرتني عيونه وهشلفط وش اللي يبص لها مطوتي هتزغرط على أيها هلهولة

تعبان ودماغي مجنونة 💃

(مهره رايقه النهارده فاكيد في مصيبه 🤣🤣)

تنظر إليها سمر بغضب شديد وتقول. شمتانه يا مهره 

مهره بدلع شديد.لؤه ربنا ما يجيب شماته يا قطه 

سمر بغضب.باين عليكي الشماته يا بت عمي بلاش البوقين دول بس احب اقولك على حاجه عمرك ما هتوصلي للي انتي عاوزاه دياب بتاعي انا ومفيش بنت في الصعيد كله قدرت تاخده مني فاكيد مش هيبص عليكي يا بت البندر 

مهره ببرود شديد.طالما كده محروقه ليه انتي لو عندك بجنيه ثقه بنفسك مكنتيش واقفه قدامي دلوقتي وبتقولي الكلام ده وغير كرمتك الي في ذمه الله وبعدين دياب مين ده الي خايفه عليه مني ده ضربك قدام الكل يا عديمه الكرامه واحده زيك تكره تشوفه قدامها مش جايه ترمي بلاها علي الناس خلي عندك شويه كرامه يا حيوانه

سمر بغضب شديد.اتكلمي معايا عدل يا بت وبعدين بتقولي خلي عندي كرامه علشان تاخديه انتي صح علشان يخلى ليكي الجو معاه صح يا بت عمي بقولك محدش ياخده مني انا وهو مكتبين لبعض فبعدي عنه احسن ليك مش ليا علشان في الاول وفي الاخر دياب ليا شوفي انتي واحد تاني حتي يعرف يربيكي يا فاجره 

تنظر إليها مهره بغضب شديد وتنزل علي وجهها بصفعه قوية وهي تقول بغضب وصوت عالي بشدة.مين دي الي فاجره يا بت الكلب يا زباله انتي بتغلطي فيا يا ربيه $$$$$$ ميتينك علي ميتين الي جابوكب يا كلبه 

كانت تقول كلامها وهي تنزل علي وجهها بصفعها قوية يأتي في هذا الوقت دياب الذي سمع صراخ سمر العالي ينظر اليهم بغضب شديد وهو يري مهره تمسك سمر من شعرها وتنزل علي وجهها بصفعات قويه ليذهب اليها بسرعه ويبعدهم عن بعضهم ويقول بغضب شديد.في ايه يا بت اهدي 

تبعد مهره عن سمر وتقول بغضب شديد الي دياب.ابعد عني يا حيوان يا زباله 

ينظر اليها دياب وعيونه تسود من الغضب ويرفع يده وتنزل علي وجه مهره بقوه كبيرة تضع مهره يدها علي وجهها بصدمة شديده لم يجرء احد ان يفعل ذلك في يوم من الايام حتي والدها لم يفعل كيف تجرا وفعلها ذلك الذئب ولكن هذا لم يكن وقت تفكير بالذي حدث هذا وقت ان تأخذ حقها منه في هذه اللحظه تنظر الي العائله الذين أتوا علي الصراخ وتنظر الي دياب وترفع يدها وووو


(توقعاتكم يا بنات هل الديب هيقتل مهره باي طريقة 🤔🤣🤣🙃)



🌹مهرة الذئب🌹


💕 الفصل العاشر💕

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


وترفع يدها لكي ترد اليه الضربه ولكن يمسك دياب يدها بقوه ويلويها خلف ظهرها بعنف ويقول بغضب شديد.بترفعي ايدك عليا يا بت الكلب ماخلاص مفيش حد يوقف قدامك يا فاجره مفكره نفسك ملكيش كبير يا بت لا يا روح امك دا انا اكسر دماغك انتي والي يوقف قصادي 

مهره بغضب وصراخ.ابعد عني يا حيوان انا يا كلب بتمد ايدك عليا ده انت نهار اللي جابوك اسود 

كاد دياب ان يتحدث ولكن يقول مهران بغضب.في ايه اهنه سيب بت عمك يا دياب عيب اكده 

ينظر اليه دياب ويترك يد مهره بغضب ليقول مهران بصوت عالي.في ايه يا دياب

تنظر مهره اليه وتقول بغضب شديد.هقولك انا في ايه في ان دياب باشا مفكر ان الكل عبيد يقل أدبيه ويمد ايده عليا وانا مش هقبل حاجه زي كده وعندي استعداد دلوقتي اعمل فيه محضر تعدي واطلع ميتينه دلوقتي و

يقطع كلامها دياب الذي قال بغضب عارم.مهرررررررررره احترمي نفسك علشان انا اقسم بالله العظيم عامل حساب عمي بس غير كده والله لهكون قاطع لسانك وارميه للكلاب اتكلمي عدل يا ببببت 

مهره بغضب.نععععم يا روح امك تقطع لسان مين يالا لا يا ديك البرابر وحيات ربي يا دياب اااااه

تصراخ مهره بقوه بعد ما سحبها دياب من شعرها بقوه ويقول بغضب شديد.من ساعة ما دخلتب ام البيت وانتي داخله تنطحي فب كل الي فيه وانا مش هسمح بكده يا بت عمي انتي مش في اسكندريه يا حيلتها والقلم الي اختيه ده تمن قله ادبك لو زودتيها كمان والله لي هكون ضربك ولا هيمنعني حد بلاش تختبري صبري يا بت بلاش علشان محدش هيزعل غيرك في ده كله 

مهران بغضب وصوت عالي.دياااااب عيب كده انتو مش واخدين بالكم أن في كبير اهنه ايه خلاص مفيش كبير احترموني شويه عيب لما الغلط ده يطلع منك يا كبير الصعيد عيب سيب شعر بت عمك وقول حصل ايه

دياب ببرود وهو يترك شعرها.هي معاك اهي خليها هي تحكيلك 

ويقول كلامه ويذهب إلى الخارج ينظر مهران الي مهره التي تنظر خلفه بغضب شديد ليقول.حصل ايه يا مهره

كادت مهره ان تتحدث بغضب شديد ولكن تقول سمر.انا اقولك يا جدي الست هانم مهره ندت ايدها عليا وضربتني وغلطت فيا ولما دياب ولد عمي جه غلطت فيه و ضربها بالقلم وهي الي زعلانه وكمان البنت دي مش محترمه حتب من ساعة ما دخلت البيت والمشاكل عرفت طريقنا احنا مكناش كده يا جدي البت دي بتتمادى جوي ده حصلت انها تغلط في كبير الصعيد ما بالك هتعمل فينا ايه انتو لازم تشوفو حل فيها علشان كده مينفعش خالص 

ينظر مهران الي مهره التي تنظر إلى سمر بغضب شديد ليقول بهدوء.قولي انتي يا مهره عملتي كده ليه 

مهره بغضب ودموع مكتومه.الكلام الي هي قالته كله غلط في غلط انا لما مديت ايدي عليها فعلشان هي الي غلطانه من الاول وانا مش هغلط فيهل وساكته انا بس رديت عليها اما دياب فهو الي دخل بينا وحتي لو غلطت فيه ده ما يديهوش الحق ان يمد ايده عليا اما علي كلام اني من ساعه ما دخلت بتكلم في مشاكل فانا همشي خالص علشان الكل يرتاح وانا من الأساس مكنتش عاوزه افضل هنا بس علشان بابي استحملت بس تقلو مني لا انا مستحيل اقعد في مكان اتقل فيه كرامتي عمري ما اسمح بكده 

مهران.كلامك كله غلط يا مهره انتي ليكي في البيت ده زي اي حد فيه اما دياب فغلط انك تغلطب فيه وانتي وسمر عملتوها عداوه ليه من اصله ودياب وابن عمك ومفيهاش حاجه لو مد يده عليكي د

يقطع كلامه مهره التي قالت بغضب وصوت عالي.لا مش علشان ابن عمي غلط فيا او يمد ايدي عليا انتوا مفكرني ايه قدامك الي هو إزاي يضربني ومفيش حاجه لا فيه لو بنسبالك انت مفيش فانا الي انضربت ولا انت مش هتجيب حقي في قانون يربي الي زي امثال ابن ابنك الي مفكر ان مفيش حد غيره في ام الزريبه دي هيبيع ويشتري في الناس كده عادي ولا مش انا الي هتعدي حاجه زي كده فااااااهمين

ماجده بغضب.في ايه يا بت مكنش قلم ده الي هتعملي عليه كل ده ما قالك جدي ولد عمك ومفيش حاجه يعني ما يامه اضربنا ومحدش فتح بقه مش محتاجه كل الي حضرتك عملاه ده لمي الدور يا مهره لمي عيب كده والمفروض تتربي علي رفعت يدك في وش ولد عمك احمدي ربك ان دياب مدفنكيش مكانك من العمله الي عملتها 

مهره بغضب وصوت عالي .انتوا ازاي عقولكم كده بجد ازاي هو الي مد ايده عليا وانا الي بنت كلب ايه مفيش دم ولا احساس لا بجد انتوا ناس غريبه جدا وانا مستحيل اقعد في البيت ده دقيقة واحده

ينظر اليها توفيق الدي كان يراقب الموضوع وهو لا يريد ان يدخل بينهم لان دياب ابن اخيه وهو يتعبره مثل مازن وغير ذلك يتذكر حديثه له بانه لا يتدخل في شي بينه هو و مهره يقول بصرامه مصتنعه.مهررررره اتكلمي علي العيله عدل انتي بدأتي تتمادي بجد وكده مينفعش دياب ابن عمك و زي ما قالت مرات عمك مش قلم الي هتعملي عليه كل ده 

مهره بصدمة من حديثه التي لم تتوقعه ابدا.بابا انت بتقول ايه معقول مغلطني انا ده مد ايده عليا انت متخيل هو عمل ايه مفيش حد اتجرأ وعملها يجي واحد زي ده يعمل كده انت اكيد بتهز صح انت عندك عادي انه يمد ايده عليا عادي بالنسبالك انه يضربي عادي 

توفيق.مهره اتلمي واسمعي الكلام ومش كل شويه تقولي انك تمشي علشان خلاص احنا هنستقر هنا فاحترمي الناس الي هنا علشان بعد كده هيكون ليا تصرف تاني هيزعلك اوي

تنظر إليه مهره وهي مصدمه من الذي يقوله تنظر الي الجميع وتركض الي الشقه تدخل غرفتها وترمي نفسها على السرير وتبكي بحرقه  علي ما حدث معها والتي لم تتخل في يوم ان يقف والدها مع احد غيرها وغير ذلك يقول اليها كل ذلك الكلام الذي جرح قلبها بشدة ياتي في عقلها الذئب الذي كان السبب في كل ذلك تقول مهره بدموع شديده.كله بسببك يا حيوان والله العظيم ما هنساها ليك وهدفعك تمن الي عملته غالي اوي يا ذئب بس اصبر عليا وحيات القلم الي ضربته ليا ما هخليك تهني بأي حاجه بس اصبر يا $$$$

تقول كلامها وتدفن راسها في الوساده وتكمل بكاء وهي تتوعد الي هذا الذئب الذي رفع يده عليها وهذا لم احد يفعله في يوم من الايام ولكن الان تجرا ذلك الذئب وفعلها وفوق كل ذلك هي في نظر الجميع الخطأ تكرهه بشدة وتكره والدها وتكره كل ما في هذا المنزل تشعر باحد يضع يده علي كتفها تبتسم وهي تتوقع بان هذا والدها تلفت ولكن تختفي ابتسامها وهي تراه شخص غير والدها لتمسح دموعها بسرعه لانها لا تحب احد يري دموعها وتقول ببرود وهي تنظر الي الشخص.جايه ليه يا اعتماد 

اعتماد بطيبه مصتنعه.جايه علشان اوصيكي يا نور عيوني 

ترفع مهره حاجبها وتقول.نععم جايه توصي مين يا اعتماد مالك يا وليه هو في حد ضربك علي دماغك انا مهره مهره الي انتي وبنتك كنتوا عايزين تموتوها فاكره ولا نسيتيها 

تنظر إليها اعتماد وتجلس بجانبها وتقول.كان سوء تفاهم يا بتي وانا كنتش اعرف بلي سمر كانت عاوزه تعمله ولو كنت عارفه والله العظيم كنت موتها و لو علي عملته معاكي في الاول ده علشان انا ميعجبنيش الحال المايل وكنت بعملك كده علشان بس مضايق من اسلوبك مع العيله بس انتي زي سمر وعهد بالظبط مفيش فرق والله وجيت دلوقتي علشان اهون عليكي يا ضنايا 

مهره باستغراب.بحاول اصدق بس مش عارفه الصراحه انتي من امبارح مكنتيش طايقاني دلوقتي زي بناتك طب ازاي والنبي 

اعتماد بحب مصتنع.والله بحبك يا مهره انتي بنت من بنات العيله يا روحي بس النصيب بقي والي حصل خلاني اعملك كده معلش يا حبيبتي حقك عليا لو زعلتك بس والله علشان مصلحتك انا محبش ان حد يقول عليكي مش متربيه زي ماجده كده وانا بعمل مع بناتي كده برضك معلش سامحيني يا بتي

مهره ببرود.مفيش ثقه الصراحه يا اعتماد بس تمام خليني معاكي لي اخر المشوار 

تبتسم اعتماد ليها وتقول بحنان مزيف.مش عاوزاكي تزعلي من دياب يا بتي حتى لو غلطان بس برضك اكيد عمل كده علشان حاجه متزعليش ولا تشلي منه وسمر انا هطلع عينها علي قله ادبها معاكي يا حبيتي بس متزعلش من دياب هو من حبه في سمر عمل كده اصلا مش بيحب حد يمد ايده عليها معلش 

مهره بغضب.هو علشان ست سمر يمد ايده عليا هو مفكر نفسه مين بس هو مين اصلا عطاه الحق يمد ايدو عليا اي حد هنا انتو الي عطينلو اكتر من حجمه اصلا وانا لو مخلتهوش يدفع تمن القلم ده عمره كله ما بقاش انا مهره الحديدي 

اعتماد بحزن مصنعه.لا يا بتي هو مهما كان ولد عمك يا روحي مينفعش كده

مهره بغضب وصوت عالي.ده لو اخويا وعمل الي الزفت ده عمله اقسم بالله اكون متبريا منه طول حياتي ده بعد ما ارد القلم اتنين والله لي دياب الحديدي لي هكون مطلعه ميتين الي جابوك وهو و الي يوقف معاه مش مهره الي حد يمد ايده عليها وتخرس هو مفكرني ضعيفه علشان اسكت ولا والله مش انا الي تخرس وتسكت علي حاجه زي كده ده مد ايده عليا انتوا ليه مش متخيلين الي حصل 

اعتماد.طيب اهدي يا حبيبتي اهدي 

تنظر اليها مهره بغضب شديد وتنظر امامها وهي تتذكر التي فعله ذلك الذئب الحقير تنظر إليها اعتماد وتبتسم بخبث وشر شديد وتقول في داخلها.طول ما انتي كرها دياب علاقة سمر كويسه مش هخليكي ليه يا بت وهتكوني الي قاسم علشان اوريك العذاب الوان بس اصبري عليا وانا هخليكي تعضي صوابعك من الندم علي كل كلمه قولتيا ليا و لعيالي يا بت السكندريه 

تقول كلامها وهي تتذكر الشي التي تريد فعله في هذه الفتاة التي لا تعلم ماذا تخطط هذه المرأة الخبيثه وماذا يخبي اليها القدر 

(بنات توقعات هنا)


يوقف السيارة بعنف شديد لدرجة ان يحدث احتكاك قوي أسفل الأرض ينزل من السيارة وهو لم يري امامه من شدة الغضب يدخل داخل المكان الذى وقف امامه وهو كان مكان صغيره مثل (القهوة) يجلس علي كرسي يوجد في المكان ينظر اليه زيدان ويرفع حاجبه باستغراب وهو يره يغضب بهذا الشكل التي اذا احد لمسه سوف ينفجر به يسمعه يقول بصوت عالي.هاتي الشيشه و شاي يا مجاهد 

مجاهد من الدخل بصوت عالي.من عيوني يا معلمي 

ينظر دياب الي زيدان ويقول بغضب وهو يراه ينظر اليه بستغراب.مالك يا روح امك 

زيدان ببرود.هو انا جيت جانبك يا عم 

دياب بغضب.يكون احسن ليك انك متجيش جانبي يا غول علشان منخسرش بعض النهارده 

زيدان باستغراب شديد.مالك يا عم مش طايق دبان وشك ليه 

دياب بغضب شديد.انا بت الكلب ترفع ايدها عليا انا مفكرني $$$$$ بت الكلبه انا ده محصلتش من رجاله بشنبات تحصل من بت المركوب دي 

ينصدم زيدان ويقول.رفعت أيدها عليك ازاي ومين دي اصلا 

دياب بغضب شديد.هتفرق معاك مين زيدان يا تسمع وانت ساكت يا تمشي من وشي دلوقتي علشان انا دلوقتي خلقي اضيق من خرم ابره 

زيدان بهدوء.طب صلى علي النبي وروق دمك و فهمني مين بت الكلب الي بتقول عليها

دياب بغضب شديد.زيداااااااااااان حاسب علي لسانك 

يضحك زيدان بخفه ويقول.طيب اهدي بس في ايه مالك قولي مين البنت دي 

دياب بغضب وصوت عالي.هو في غيرها الي لولا عمي والله العظيم لي اكون دفنها في الأرض واخلص منها بدل القرف الي انا فيه

زيدان ببرود.الظاهر كده ان البنت دي معلمه عليك اوي يا ذئب قولي عملت فيك ايه تاني 

دياب بغضب عارم.ولا عاش ولا كانت الي تعمل فيا حاجه يا ابن الحاج عادي 

زيدان بستفزاز.يا بت الجنيه ولا دي ظبطك ظبطه بت $$$$$ اهدي يا راجل مش بنت الي تعمل فيك كل ده عيب علي سنك ومركزك والله 

يغضب دياب بشدة يرفع يده وينزل علي وجه زيدان بلكمه قويه بشدة ويقول بغضب وصوت عالي بشدة.زيدااااااااااااااااااان كلمه زياده وهنسا كل الي بينا 

ينظر اليه زيدان ويمسح الدم التي نزل من شفته من آثار اللكمه ويقول ببرود شديد.لا ده انت خرفت علي الاخر يا ذئب 

ينظر اليه دياب بجمود وينظر الي مجاهد التي اتي ما طلبه ويشرب من (الشيشه) بغضب شديد ليقول زيدان وهو يصعب عليه صديقه لانه يغرق في بحر افكار تتعبه بشدة.اتجوزها يا دياب 

دياب بغضب.يوووووووه يا زيدان ازاي اتجوزها وانا مش طايق وش امها وبعدين مش عايزها مش عايزها 

زيدان ببرود.ما انت مش عاوز سمر 

دياب بغضب.لا سمر تختلف عن بت دي سمر تتمنالي الرضا بس ام دي دي ولا انا عجبها ولا ابوها عجبها ولا ايه حد عجبها شايفه نفسها عيله بت ال$$$$$ حماره مش بتفهم البنت دي كل ما بشوفها بتاكد من مقولة ان مش كل حاجه الجمال لا دي جميله بس فيها مخ ودماغ حمير والله العظيم يا زيدان البت تكفيه تكرهك في كل الصنف انا مش عارف مين ابن الوسخه الي ممكن يحب واحده زي دي اصلا 

زيدان ببرود.صح مين ابن الوسخه الي ممكن يحبها بعد الي انت قولته انت بس قولت أنها جميلة وانت عارف صاحبك بيموت في كده فممكن تشوفلي معاد مع عمك توفيق وانا راضي اكون ابن الوسخه ده 

دياب بغضب شديد.لا انت ناوي علي موتك انهارده يالا يا زيدان الحاجة دي مفيش هزار اتعدل بقي 

زيدان ببرود.يا عم انا مغلطش في حاجة انا طلب الحلال وانت ملكش دعوه شوف انت عمك وخليك وسيط بينا وانا مش عاوز اشوف البنت احنا هنتجوز علي طول يعني مفيش شغل المراهقه ده ها ايه رايك 

دياب بجمود.راي لو قولت هيزعلك اوي يا غول احترم نفسك وسيره بنت عمي متجيش علي لسانك الوسخ ده انت فاهم 

زيدان بستفزاز.في ايه يا ذئب يعني هتبقي حلوه لما يتجوزها حد غيري يعني تفضل الغريب علي صاحب عمرك ده الاصول يا دياب الصعيد 

يرفع دياب رأسه الي الاعلى ويقول بجمود مصتنع.انا قربت اجيب اخري يا غول احذر من قلبتي علشان وحشه اوي ومش هتعجبك 

يبتسم زيدان ويقول.طب انت مش عاوزها ليك ولا الي غيرك تيجي ازاي

ينظر اليه دياب بترف عيونه ويقول بغيره وتملك.ولا تنفع ليا ولا عمرها هتكون الي غيري يا غول والله العظيم احسر عمي عليها قبل ما غيري يلمس شعره منها 

زيدان بهدوء.دي انانيه يا ذئب 

دياب ببرود.ميخصنيش يا غول 

زيدان بغضب.طب ازاي يا عم 

دياب ببرود شديد وهو يغلق عيونه.من غير ازاي يا غول هي قفلت علي كده 

ينظر اليه زيدان وهو لم يفهم ماذا يفعل هذا الذئب التي يحس زيدان بانه يراه هذا الجانب من دياب الي اول مره ماذا وصلت تلك الفتاه هذا الذئب الي هذه المرحلة الذي وصلت الي الجنون فماذا يحدث في هذا الذئب التملك وهل سوف يفعل التي قال عليه ولا يجعل هذه الفتاة له ولا تكن الي غيره ام الي القدر راي آخر 


ياتي الصباح علي أهل الصعيد يوجد منهم التي لم تتذوق عيونه طعم النوم منهم التي ينام من كثر الغيظ ومنهم التي طول الليل يفكر في اشياء خبيثه وهذه هي اعتماد التي فاقت علي الصباح وهي تحضر شي خبيث مثلها تنهض من علي السرير وتذهب الي غرفه ابنها تفتح باب الغرفه وتنظر اليه وهو يتسطح علي الارض من كثرة الخمور التي يشربها وتغضب منه بشدة وتذهب اليه وتقول بغضب.قاسم قوم يا كلب انا عارفه ليه يا رب خلفتي كلها نيله كده


(مش عارفه ليه يا عقربه انا هسيب البنات يقولك ليه 😉)

ولا راجل نفع ولا بت دي خلفه تقرف قوم يا راجلي قوم

يفتح قاسم عيونه بنزعاج شديد ويقول.خبرا ايه ياما علي الصبح سبيني انام 

اعتماد بغضب.تنام وما انت نيام طول عمرك يا خوي لحد ما عيال بدر خدو كل حاجه وبعد كده جابه ابن توفيق دخل معاهم وانت تقعد زيك زي البت قوم قامت قيامتك يا بعيد

يجلس قاسم بغضب شديد ويقول.ايه ياما علي الصبح ايه لازمة الكلام ده قولي في ايه خليني ارجع انام تاني

اعتماد بغضب شديد.في ان عيال عمك خدو كل حاجه من يدك 

قاسم.مفيش حد خد حاجه ياما انا لحد دلوقتي باخد كل الي انا عاوز و انتي كمان مفيش حد مقصر معاكي ولا انتي ولا خواتي البنات وجدي وعمي بيجهوزهم احسن جهاز فبلاش الكلام الي هيخرب البيوت ده 

اعتماد بغضب وغل.كلام انا الي هيخرب البيوت يا ولد بطني وبعدين كل الي هما بيعملوا واجب عليهم

وده كله من خير ابوك واحنا مش بنشحت منهم يا قاسم ابوك ليه اكتر بكتير من الي هما بيدوه لينا دول شويه فتفيت يا ولدي اسمع مني عيله الحديدي الكل فيهم بيقولي يلا نفسي ولازم احنا كمان نعمل زيهم و ندخل في بحر الفلوس الي هما غرقين فيه لوحدهم

(هما كده يا بنات تعملوا الحاجة علشان ده من اصلك وبعدين يبقي حق مكتسب عليكي 😡)

قاسم.ياما انتي عاوزه ايه دلوقتي 

اعتماد بخبث وشر.بت عمك توفيق تكون مراتك باي طريقة 

قاسم.انا نفسي الفرس ده يكون بتاعي ياما بس إزاي عمي توفيق مش طايق يشوف وشي من ساعت الي حصل ازاي يوافق اتجوز بنته 

اعتماد بخبث.ملكيش دعوه انت بس اسمع الكلام الي هقوله ليك وتعمله وانا بوعدك ان مهره هتكون ليك 

قاسم بهوس.قولي ياما انا هموت عليها من يوم ما شوفتها

تبتسم اعتماد بسخرية شديدع وتقول اليه التي تريد ان تجعله يفعله لكي تكن مهره اليه وتنتهي من كل ذلك الحديث الخبيث وتقول.يلا قوم اعدل دنيتك كده علشان تبدا في الي قولته ليك

اومأ لها قاسم ويذهب إلى الحمام تنظر خلفه اعتماد وتنهض وتذهب الي الخارج تنزل الي الاسفل وتنظر الي التي يجلسون في غرفة المعيشة وتذهب اليهم وتقول.صباح الخير

الجميع.صباح النور 

اعتماد.هو دياب مجاش من امبارح 

ماجده بحزن.ايوه يا اعتماد مجيش وبايت بره يعين امه 

اعتماد بخبث مخفي. معلش ياختي هو هيهدي شويه وهيجي اومأت لها ماجده لتقول اعتماد. بصوا يا جماعه انا كنت عاوزه اقولكم علي حاجه 

ينظر اليها مهران ويقول.عاوزه ايه يا جلابت المصايب

اعتماد بطيبه مزيفه.انا يا عمي

مهران ببرود.اخلصي يا اعتماد 

اعتماد بخبث.انا طلبه ايد مهره الي قاسم ابني 

ينهض توفيق بغضب شديد ويقول.انتي جنبتي يا وليه مهره مين اللي تتجوز من ابنك ده 

اعتماد بغضب.وماله ابني يا سلفي مش ده ابن اخوك برضك 

ينظر توفيق الي قاسم التي تاتي ويقول بغضب شديد.انسي يا وليه انتي انسي كل ده مش انا الي ارمي بنتي الرميه السوده دي

قاسم بحزن مصتنع.ليه يا عمي انا و الله عاوزها في الحلال ومستعد اعمل ايه حاجه علشانها بس انتوا ادوني الموافقة وانا مش هتجوز غير لما انتوا تشوفوا اني بجد اتغيرت بس وفقا وانا والله العظيم هشلها في عيوني ها يا عمي قولت ايه

توفيق بغضب وصوت عالي.اناسي يالا انسي بنتي ولا عمرها تكون معاك انت انا مستحيل ارميها كده دي لو مش بنتي مش هيهون عليا اعمل فيها كده مش بنتي حتي من روحة 

قاسم بصوت عالي.بس انا بحبها والله يا عمي بحبها وعاوزها هي وعمله كل حاجه علشانها اديني فرصه يا عمي فرصه والله انا مش هخلي دمعه تنزل منها بس مهره تكون ل

يقطع حدثه التي قال غضب عارم.اننننننننننت بتقووووووول ايه يا $$$$$

ينظر قاسم الي صاحب الصوت التي لم يكن سوا الذئب ويقول.في ايه يا دياب 

دياب بغضب شديد وهو يسير نحوه.في ان موتك على ايدي النهارده يا بن اعتماد 

بدر بصوت عالي.دياب عيب ده ولاد عمك

دياب بغضب شديد.ابوي محدش ليه دعوه بالموضوع ده وينظر الي قاسم ويقول بغضب وصوت عالي.قولي كده كنت بتقولي ايه عاوز مين يا روح امك 

قاسم بصوت عالي.عاوز بنت عمك فيها ايه دي بحبها وعايزها في الحلال 

دياب بغضب وغيره شديد وهو ينزل علي وجهه بلكمه قويه بشدة.دلوقتي تعرف الحلال يا خمرجي وهو شغل ال$$$$$ جاي طلع عبطك علينا يا حيوان والله محدش يخرجك من ايدي عاوز مين يا روح امك 

يضع قاسم يده علي وجهه بوجع شديد ويقول بغضب.دياااااب الي انت بتعمل ده غلط انت ملكش صلح بحاجة الكلام مع جدي وعمامي خليك انت علي جانب وبت عمي وانا اولي بيها من الغريب وده عاداتنا من زمان وخليك انت بعيد

توفيق بغضب شديد.وانا مش موفق يا قاسي روح شوف نصيبك بعد عني وعن بنتي 

ينظر دياب الي توفيق وينظر الي قاسم وكاد ان يتحدث بغضب شديد ولكن يسمع التي تقول ببرود شديد.بس انا موفقه 


(والله انا من رأيي يعني دياب مع سمر ومهره مع قاسم ونخلص من ام الرواية دي ونعمل فرح علي القد كده ونقفل بدري بدري ها ايه رايكم علشان تعرفوا اني مفيش مني اتنين اهو باخد رايكم 🤣🤣😂) 

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close