القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت حياة الفصل العشرون 20بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية عشقت حياة الفصل  العشرون 20بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات




رواية عشقت حياة الفصل  العشرون 20بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات





حياة مكنتش عارفة بتعمل إيه كل اللي عارفاه إن اللي بيحصل دلوقتي غبااااااء منقطع النظير يعني إيه فارس اللي انجذبت له و اتمنت تكمل معاه ودلوقتي جاي لها بنقسه ترفضه بكل بساطة كده،  ابوها وقف من على الكرسي وزعق لها ودخلها جوا و لتدها رجع وقعد من تاني على الكرسي و بص لـ فارس وقاله / خير يا فارس يا ابني ؟

فارس ابتسم له و قاله/ يا عمي اني جاي وطالب يد بتك 

ابوحياة/ طب معلش يعني في السؤال  اشمعنى رجعت دلوقتي ؟ 



فارس/ صراحة ربنا ملجتش حد زيها حبيتها يعني 

ابو حياة فرحة خصوصا ان هي دي الاجابة اللي كان نفسه يسمعها فعلا بدأ بعدها يتكلم معاه في تفاصيل الجواز و الرجوع و انهةيعمل فترة خطوبة متزدش عن ست شهور مثلا عشان كل واحد يتعرف فيها على التاني 

فارس وافق رغم انه مكنش موافق في بداية الموضوع لكنه قرر يمشي اموره معاه


بعد ساعة من زيارة فارس

دخل ابو حياة اوضة بنته وهو بيحاول يرسم على وشه الجدية و هو بيقول / إيه اللي عملتي ده يا حياة بره 

حياة بندم داخلي/ اسف يا بابا مفدرتش امسك نفسي 

ابوها/ مفيش مشكلة انا كمان مقدرتش امسك نفسي



حياة بتوتر ملحوظ / يعني ايه ؟

ابوها/ يعني رفضته زي ما انتي رفضيته مش انتي بردو رفضتيه ؟ 

حياة زعلت و بان عليها جدا الزعل و هي بتقول باحباط وزعل واضح على ملامح وشها / ايوة رفضته 

ابوها بجدية مصطنعة/ طب يا حبيبة ابوكي روحي اعملي لي فنجان قهوة من ايدك الحلوة دي يلا

حياة/ حاضر 



مشيت خطوتين و قبل ما تكمل التالتة ابوها وقفها و قال / حياة 

حياة بصتله /نعم يا بابا 

ابوها بإبتسامة بشوشة/ انا بقول بلاش قهوة ونخليها شربات 

حياة بدأت تتوتر جامد وقلبها يدق اوي حاولت تسيطر على ملامح وشها وتوترها وهي بتقول / حضرتك تقصد ايه ؟ 

ابوها بمنكاشة / اقصد اللي فهمتي يا قلب ابوكي اما وافقت على فارس 


كمل بفرحة وثقة راجل كان نفسه يعيش اليوم ده من زمان / وبشروطي وهو وافق عليها كلها من غير نا يكسر لي كلمة 


ردت حياة بلهفة وحب / قصد حضرتك انه يعني انا وهو يعني تقصد اني خلاص هنرجع لبعض وكده ؟



ابوها ضحك وقال/ طبعا هو انا ممكن انسى له٥تم عليها اول ما شوفتي ولا توترك ليه عرفت انك موافقة بس انا حبيت اتقل عليه شوية عشان شكلنا 

حياة بمكابرة /و مين قالك بقى اني موافقة فعلا 

ابوها / بقى كده ؟ طب خلاص هكلم فارس واقوله انك مش موافقة واني حاولت معاكي كتير وانتي لسه رافضة وعند رايك 


ابوها مان خلاص قرب يخرج من الاوضة بس هي لحقته وقالت له / لا لا خلاص بلاش 


ابتسم لها واخدها في حضنه وطبطب عليها  واتمنى لها السعادة كلها تكون من نصيبها .



تاني يوم بليل. حياة اخدت أذن باباها وراحت لعمتها تتكلم معاها لاقت عمتها قعدة في حالة باين عليها الزعل اوي واول ماةدلخت حياة مسحت دموعها بس لما قعدت وصممت تعرف مالها قالت/  ليل طلق مراته ليلة امبارح 



حياة بشماتة وقالت / هما لحقوا ؟ 

عمتها قالت بحسن نية/  ليلة امبارح جتلها رسالة من رقم مجهول  و بيقولها جوزك معايا وكلام من بتاع الناس خرابة البيوت ده كلمة منها كلمة منه كانت هتسيب البيت وتمشي حلف عليها طلاق لو مشيت تبقى طالق فـ مشيت و حلف ما يرجعها وقال زي ما سابت البيت ترجعله 



حياة كلنت مبسوطة اوي باللي لتسمعه ومبسوطة ان خططتها نجحت زي ما هي عاوزة بالظبط  قعدت مع عمتها شوية. و عرفتها انها هترجع لفارس  وان كلها ست شهور وتتجوز  وقالت كلام تاني تلقح بيه على ليل عكتها اتحملت عشان مش قادرة تزعلها لانها مهما حصل هي مجروحة جامد من ابنها و كل اللي بتعمله مش هيطفي ناااارها لكنه بتلتمس لها العذر وبتقول انها كده هي بتبرد نااارها و خلاص 




عدى. اسبوع و كمان اسبوع 

 وكل ده و ليل رافض تماما انه يرجع حياة لانه من البداية اصلا مقالهاش تخرج وكان متمسك بيها لاخر لحظة امه كل يوم تحاول تهدي في وتقوله يرجعها وهو بيرفض نهائي انه يتنازل ويروحلها لحد ما جالهم خبر ان حياة حامل و محتاجة لدكتورة كويسة تتابع معاها وهما رايحين للدكتورة النهارده بعد صلاة العشا عشان تطمن على البيبي  ليل قلبه اتحرك ودق بعنف لما سمع الخبر ومكنش عارف يتلم على روحه من الفرحة بس حاول يبان انه كويس ومفيش اي حاجة 

اتقابل مع حياة اللي كانت بتتأمله وتشوف هو فعلا خس ولا كلام من مامته عشان تحن و ترجع له اخدها و راح هو و حماه للدكتور وقعط الكشف وانتظر دوره اللي كان رقم 53  حماه مقدرش يقعد فـ راح وجه كذا مرة بحكم ان العيادة قريبة من البيت وفي كل مرة الدور بتاعها يكون لسه بدري. 

 


حياة بزهق/ كنت اقطع كشف مستعجل 

ليل/ والله من غير ما تقولي عملت كده و ده دورنا 

حياة بتعب وهي بتحسس على دراتتها وبتقول/ طل تعال نروح اجيب شال صوف يدفيني شوية 

ليل مجرد ما سمع الكلمة دي قام وقف وقلع الجاكيت بتاعه ولبسه ليها وقالها خليه معاكي 

  ابتسمت له وقالت له / شكرا 

 جه دورهم ودخلوا للدكتورة والدكتور بدأت تشاوى على البيبي و تشرح لهم الوضع وطمنتهم انه كل حاجة لحد دلوقتي تمام بس لازم الراحة التامة اول شهرين 



خرج ليل من العيادة بيدور على حماه ملاقهوش موحود  اشترى العلاج وكل حاحة تلزمها لمدة شهر  وقالها / طالما عمي مش موجود يبقى شكله كده راحت عليه نومة المرة دي تعالي اوصلك البيت عشلن عندي شغل ومش هينفع اتأخر 


بصتله وقالتله / انهي بيت يا ليل ؟ 


ليل بصلها وقالها / بيتك يا حياة بيت ابوكي 

 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close