القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببتك يا صغيرتى الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم رندا عبد الحميد

 رواية احببتك يا صغيرتى الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم رندا عبد الحميد



رواية احببتك يا صغيرتى الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر بقلم رندا عبد الحميد



الحلقه السادسه والسابعة والثامنة والتاسع عشر

و

الحلقه السابعه عشر


قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله


فقلت وانا باصرخ فيه. انت بتعمل فيا كده ليه ؟


لاول مره اخاف منك مش انت حسن صاحبى واستاذى


واخويا و...


وقطعت كلامى لما شفت تحول نظرته من الحنيه والحزن لنظره خوفتنى.


وقال:هدى انتى بتعتبرينى اخوكى؟هو مش اتكلمنا فى


الموضوع ده قبل كده وقلتلك انا ابن عمك مش اخوكى؟


صح ولا لا؟ردى عليا؟


فهزيت راسى باه وكنت خايفه لانه اول مره يتنرفز عليا


ويزعقلى.


فقال:هو انا فعلا بالنسبالك مجرد اخ ردى بصراحه يا هدى


وماتخافيش منى؟انا عايز القاعده دى بينا تبقا صريحه لابعد


حد؟


فاحترت اقول ايه فقلت:انت طول عمرك غالى عليا؛يعنى لو


سالنى حد مين اخوكى هاقول حسن؛ولو سالنى مين


صاحبك هاقول حسن؛اى سوال لاى حد يكون عزيز عليا


هيكون حسن هو ده الجوايا ناحيتك.


فتنهد وقال:طيب ايه الشى الممكن يبعدك عنى؟


فبصتله وتنحت وقل: وليه ابعد عنك؟


فقال:مثلا لما تتجوزى؟


فبصيت للارض وقلت:بس انا مش هاتجوز ابدا.


فعقد حواجبه وقال:ليه هو مش اى بنت بتبقا عايزه تتجوز.


فقلت:بس انا مقرره بينى وبين نفسى كده.


فابتسم وقال:عشانى؟


فبصيت للارض وقلت:هو انا حاسه فعلا انه مش هينفع


نبعد عن بعض كاننا توام بس بعد اللحصل النهارده وسكت.


فقال:هدى انا اسف على الحصل وصدقينى مش هيتكرر


تانى.وعشان خاطرى سامحينى وماتزعليش وما تخليش الحصل يبعدنا عن بعض.


فقلت:مش هينفع يا حسن . انا بجد اتصدم؛ انت طول


عمرك بتحافظ عليا من الهوا فانت التعمل كده.


فقرب وشه منى وقال:طيب ما انتى عملتى معايا كده من


قبلى.


فقلت:امتى ده حصل؟


فابتسم وقال:لما كنتى خايفه وانا لفيت ايدى على كتفك


وانتى اول ما قربتى من حضنى نسيتى الدنيا والحواليكى؛


حتى بعد ما الناس نزلت؛فضلتى فى حضنى وما كنتيش


راضيه تفتحى عنيكى.


انا اتكسفت من كلامه وادايقت من نفسى وحسيت ان


فعلا كلامه صح انا الشجعته لما قبلت من الاول بالحصل


وغمضت عنيا ورجعت دماغى وضهرى على الكرسى


ودموعى نزلت منى من جديد؛بس


المرادى زعلانه من نفسى مش منه.


هو مهما كان شاب ودرجت الارتباط البينا فى البيت مع


قربى منه بالشكل ده يمكنالخلاه يفقد اعصابه ويعمل


حاجه زى كده ويحضنى تانى.


وزعلت قوى من نفسى.


فلقيته طلع منديل ومسح دموعى من غير ما يلمسنى


بصوابعه .


وقال:هدى الا دموعك ما تتصوريش بتكوينى ازاى.


هدى انا اسف على الحصل واسف انى اتعديت حدودى.


ارجوكى سامحينى وما تزعليش منى.هدى دى اول مره


اغلط فى حقك من واحنا صغيرين واول مره اقولك


سامحينى هتكسفينى يا هدى.


ففتحت عنيا وبصيتله فى عنيه وانا ساكته.


فقال:عشان خاطرى ماتفقديش ثقتك فيا وصدقينى مش


هاكررها تانى بس ما تزعليش منى وانسى النهارده بكل


الفيه.


فبصيت لقدام وقلت:يعنى الحصل مش هيتكرر تانى


وهترجع تحافظ عليا وتعاملنى زى الاول ؟


فابتسم وقال:ان شاء الله يا هدهوتى.


فابتسمت ومسحت دموعى لانه النهارده اول يوم يقولى


هدهوتى من واحنا صغيرين.لانه كان هو الوحيد البيدلعنى


بالاسم ده.


فمدلى العصير تانى وقال: يلا اشربى العصير وروقى


ورجعيلى الضحكه الحلوه دى تانى.


وشربته وروحنا.


وعدى علينا كام يوم مشغولين فى المذاكره بالجزء


الحددهولى؛وهو بالمراجع بتاعته.وبعد ما خلصت الجزء


بتاعى اخدنى الكورنيش.


واتمشينا فى الهوا الطلق واشترينا لب وسودانى وشربنا


حاجه ساقعه وجابلى بطاطا وترمس وخليته يركبنى


مركب.


وكنت فرحانه قوى فقلت:عارف ياحسن انا مش محتاجه


انه فى يوم من الايام يبقى عندى حبيب؛لانك معوضنى


عن اى راجل تانى.ايه رايك احنا نعمل اتفاق انى ما


اتجوزش ولا انت كمان؛ونفضل كده على طول مع بعض.


فقالى:هو ده اخرتها يعنى افسحك وادلعك وبدل ما


تتمنيلى الخير تقولى ما تتجوزش.ليه كده يا هدى؟.


فقلت:يا حسن انت لو اتجوزت مراتك مش هترضى تخليك


تخرجنى ولا تتعامل معايا زى دلوقت؛وانا بصراحه مش


هاقبل ان معاملتك ليا ودلالك ليا من صغرى واهتمامك بيا


يقلوا عشان مراتك وغيرتها .


وكمان انا لو اتجوزت اكيد جوزى مش هيرضا مثلا هو يبقى


فى الشغل وانت بتفسحنى.


وممكن يقولى اقطع علاقتى بيك خالص وده صعب عليا يا


حسن.عشان خاطرى فكر كويس فى كلامى وهتلاقيه


صح .


فبص للسما وابتسم وغمض عين واحده وقال:هو انتى


معاكى حق.بس انا راجل وعايز اتجوز ويبقى عندى مراتى


وولادى واخرج مع مراتى واهتم بيها؛والعب مع ولادى


واحس بان عندى اسره مسئوله منى.ما انا مش هافضل


طول عمرى ليكى وبس؛ومش ورايا غيرك.


فبصيتله بحزن وقلت:كده يا حسن اهون عليك برضوا.


فبصلى وهو ما زال بابتسامته وقال:خلاص ما تزعليش؛انا


ممكن امشى كلامك كله زى ما انتى عايزه بس بشرط.


ففرحت جدا وقلت:وانا تحت امرك قول كل شروطك وانا


موافقه عليها من غير ما تقول.


فضحك وقال:طيب اعرفيه مش يمكن ما يعجبكيش؟.


فقلت:صدقنى موافقه على كل شروطك؛وعلى العموم


قول.


فقال: انتى دلوقت مش عايزانى اتجوز عشان مراتى ما


تغيرش منك وما تاخدنيش منك؛وانا عايز اتجوز ويبقى


عندى بيتى وزوجتى واولادى وواحده تهتم بيا؛وبكل حاجه


تخصنى وكده.يبقى نشوف حل يرضى جميع الاطراف.


فقلت: طيب وايه هو الحل ؟


فبص فى عنيا وقال:تبقى انتى مراتى .


فبصتله باندهاش وغمضت عنيا كذا مره ونفضت دماغى


وقلت:مش فاهمه ازاى يعنى ؟


فقال:ايه ياهدى بقولك تبقى انتى مراتى.يعنى تتجوزينى.


وده الحل الوحيد عشان نفضل مع بعض دايما.


فسكت وانا بفكر فى كلامه وما اتكلمتش لا انا ولا هو ولا


كلمه لغايه لما روحنا.


وباقى الاجازه مش عارفه ايه التغير جوايا اول ما اشوفه


ابقى مكسوفه مش عارفه ليه؛ومش قادره ارفع عينى فى


عينه وما اتكلمتش تانى فى الموضوع ده ولا هو كمان.


وكان اوقات بيذاكرلى لانى خلاص هادخل تانيه ثانوى


وجابلى ملخصات ومذكرات وذاكرت جزء كبير من المنهج.


ومرضيش يخلينى اخد دروس خصوصيه زى اصحابى ورفض


حتى انهم يجيبولى مدرسين البيت.


وقال لبابا وعمو:انا طول عمرى بذاكرلها ودايما من الاوائل.


فقالوا:بس دلوقت الموضوع يختلف لانها فى شهاده.


هو قال:انا هاذاكرلها وانتوا تعالوا فجاه واسالوها؛او هاتوا


مدرسين من المدرسه يعملولها امتحان ولو قل مستواها


يبقى حاسبونى وما تسمعونيش تانى.


فكانوا معترضين لانه هو طب وانا تانيه ثانوى يعنى الاتنين


مافهمش هزار بس مع اصراره اتفقوا يدوه مهله فعلا


ويشوفوا الدنيا هتمشى ازاى.


الحلقه الثامنه عشر

و

الحلقه التاسعه عشر

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

فكانوا معترضين لانه هو طب وانا تانيه ثانوى يعنى الاتنين مافهمش

هزار بس مع اصراره اتفقوا يدوه مهله فعلا ويشوفوا الدنيا هتمشى

ازاى

وكان بيصعب عليا قوى لما احس بتعبه وانه مش قادر يفتح عنيه وهو

بيذاكر وعايز ينام من التعب.

فقلتله:كفايه يا حسن مذاكرتك عليك وسيبنى انت بجد بتصعب عليا.

قالى:لو عايزه تساعدينى تذاكرى كويس ومتخلنيش اخسر التحدى معاهم.

لان ده هيتعبنى قوى من جوايا. وفعلا بقيت بذاكر كتير بالرغم من انى دايما من

انا من الاول ذاكرتى كتير؛بس المرادى كان هدفى ان اخفف حملى من على

حسن عشان يفضى لنفسه ومش بخليه يذاكرلى كل الدروس يعنى

انا بذاكر الماده من كتاب المدرسه والملخص واحل كل اسئلتها

والامتحانات واى اوراق حسن بيجيبهالى من اخوات اصحابه وبخليه

على قد ما اقدر يشرحلى المش فاهماه او اسال مدرسين المدرسه.

بالرغم من اعتراضه؛بس انا كنت بذاكر اللسه هيدهونى عشان افهه

بسرعه وهو بيشرحلى.

وبطلت خالص ان اطلب منه انه يخرجنى وكنت براجع باستمرار

عشان ما انساش ويحتاج يشرحلى تانى.

وكنت بحل امتحانات كتير على كل جزء باقراه ومن كذا ملخص.

واخدت كل الاجازه بتاعت تانيه وتالته ثانوى وما خرجتش الا مرات

قليله وكانت تحت اصرار حسن

لانى ماكنتش عايزه اتقل عليه اكتر من كده.

فكنت بقوله نروح مثلا مطعم نتغدى فيه او نتمشى شويه بالعربيه

ونرجع عشان عليا مذاكره ومش فاضيه.

انا كنت بقول كده عشانه عشان عارفه انه فعلا هو مش فاضى

وعارفه انه عايز يفرحنى حتى لو على حساب نفسه ؛وانامش عايزه

اكون السبب فى تاخير مذاكرته وكفايه التعب البشوفه بعينى وكنت

بحس انه كل ما سنه تعدى من كليته بيتعب فى المذاكره بتاعته

اكتر فبيصعب عليا اكتر وده بيدينى دفعه اكتر للمذاكره

الحلقه التاسعه عشر.

لما حصلت صدمتى الكبيره وبابا مات .

حسيت انى اتزلزلت وان الدنيا اتهدت عليا .

حسيت انى اتعريت قدام الناس بعد ما كنت متغطيه .

حسيت ان الدنيا مجرد هوا وسراب مالهاش لزمه .

كانت ايام صعبه عليا وعلى ماما.

وماما تعبت جدا نفسيا وخالتوا كانت مش بتسيبها خالص .

وانا كنت مش باخرج من اوضتى كنت بحس انى لو خرجت منها

هاضيع واتوه وكنت اكتر الوقت بعيط فيها وحسن من ايام العزا ما

سابنيش خالص؛ كان دايما معايا.

كنت ببقى بعيط ومش حاسه بنفسى ودموعى مغرقه وشى من غير ما احس

وبحس انى وحيده بس لما بيجى حسن بحس انه لسه ليا باب

يتقفل عليا وانا لسه مش ضايعه فى الدنيا.

واول مره اخدنى فى حضنه انهرت وفضلت اعيط لغايه لما تعبت

ونمت فى حضنه ولما افوق الاقيه جنبى

بمجرد ما اشوفه انهار وهو يضمنى ليه لغايه ما اهدى.

قصه احببتك يا صغيرتى قصه كامله

وانام وكانت حالتى بتسوء اكتر وهو دايما يكلمنى ويصبرنى .

انا ما كنتش معترضه.بس احساس الضياع واليتم احساس

وحش قوى؛وهو جاب سرير تانى فى اوضتى وبقا بيفضل معايا. لانى

اخدت فتره تعبت نفسيا وكان بيجيلى كوابيس بالليل وكنت بقعد

اصرخ لغايه لما حد يصحينى فكان يصحينى وياخدنى فى حضنه

ويهدينى ويقرا عليا قران لغايه لما انام تانى.

وما انساش لما قالى:اوعى تحسى انك لوحدك انا طول ما فيا نفس

وقلبى بيدق؛ان شاء الله هافضل جنبك سندك وحمايتك وضهرك

وعكازك. اوعى تخافى من الدنيا ولا تضعفى .

وكل التحتاجيه اطلبيه منى زى الاول وانا مسئول عنك بس شاورى

وامرى وانا تحت امرك .

وخليكى دايما فاكره انى انا ومالى وصحتى وكل ما املك ملكك

لوحدك وتحت امرك ورهن اشارك فهمانى عايز الكلام ده ماتخلنيش

افكرك بيه ابدا عايزك دايما فاهماه وعارفاه ومتاكده منه.وحاسبينى

عليه لو قصرت عليكى وماتسامحنيش بسهوله لو قصرت فى حقك يا

هدى

وكانت خالتو ملازمه ماما الحالتها فى النازل من بعد وفات بابا.

وعمو كانت حالته مش اقل سوء مننا هو فقد اخوه الوحيد وصاحبه

وشريكه وكل حاجه ليه فى لحظه

وكان لازم يفوق من الصدمه قبلنا لان الشركه دلوقت مسئوله منه

هو وبس.

وعدت الايام وخلصت الثانوى بالمجموع الانا عايزاه ودخلت الكليه

الكان نفسى فيها لانه دايما كان نفسى ابقى مترجمه فوريه.

من فتره فى اسلئه جوايا محيرانى ونفسى اسالها لحسن وكل ما

اكبر بحس ان الاسئله دى بتكبر معايا.بس ما عنديش الجرائه انى

اسئل حسن عليها.ولما افكر فيه هو انسان محترم وسيم متدين

معتدل فى تدينه وبيغير عليا جدا.بس باسال نفسى الغيره دى بصفتى ايه فى حياته؟.

احيانا كنت بستغرب انه ممكن يهزر معايا بايده او يحط ايده على

كتفى او يبصلى وينسى نفسه ومش ببقا فاهمه سر النظره دى.

يعنى انا بفهم حسن فى حاجات كتير من غير ما يتكلم؛



تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

close