القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت حياة الفصل السادس 6 بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات

 رواية عشقت حياة الفصل السادس 6 بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات





رواية عشقت حياة الفصل السادس 6 بقلم زهرة الثالوث حصريه في مدونة قصر الروايات


جه يوم الخميس و اتعملت قعدة تانية مع تبو العروسة اللي كان قاعد مش طايق نفسه  ولا فرحان بالموضوع بنته الوحيدة ختسيبه و تسافر الصعيد و جوازتها للمرة التانية متبقاش على نوات و يدخل فيها اخوه الكبير عشان يلم الموضوع  ولا مرة فرح بجوازة حياة وحياة نفسها زعلانة ومش قادرة تقول ان اللي بيحصل دا مش عاجبها بالنسبة لهم كدا تبطر على النعمة .


ابو حياة كان قاعد ساكت بيرد على قد السؤال وكان متساهل جدا جدا مع فارس مش معترض ف اي شئ  فارس نفسه استغرب الموضوع و مش عارف ليه بيحصل كدا   


خلصت القعدة و فارس تمم كل اتفاقاته مع اهل العروسة و الدنيا بقت تمام جدا  و اتفقوا يكون الجواز خلال شهر بالكتير  عشان يكونوا خلصوا كل حاجة ناقصة حياة 


خلال المدة دي فارس مان بيتكام مت حياة من هلال التليفون من وقت للتاني عشان يتعرفوا على بعض اكتر حياة كانت دايما في حاجة بتقولها تحكي له كل حاجة بس اصرار اهلها عليها بان لو الموضوع اتعرف دلوقتي هيبهدلوها  وهي كمان كدبت عشان نفسها تعيش حياة جميلة حلمت بيها زي اي بنت في سنها .


عدا الشهر  بسرعة و فارس اتجوز حياة في جوا عائلي بسيط  في القاهرة واخدها و سافر الصعيد  و هناك اتهملها فرح كبير جدا  يليق بفارس الششتاوي وعيلته فارس كبير البلد هناك و بيقعد في جلسات عرفية كتير وبيحل مشاكل بين العائلات  ف كان لازم فرح يكون بنفس مستوى الناس اللي بيجاملهم  حياة سافرت لوحدها ومحدش من اهلها ودعها غير عمها اللي وصى فارس غليها و عاملها كأنها بنته بالظبط  اما ابوها ف مهمته خلصت بانه حضر كتب ااكتاب و بس كدا   حياة دمعت وفارس سالها بنبرة كلها حنية/ مالك ؟ 


حياة ردت بنبرة كلها حزن و كسرة / كان نفسي ماما الله يرحمها تبقى معايا في يوم زي ده 


ابتسم فارس لها و مسح دموعها وقال/ ربنا يرحمها هي اكيد دلوجه فرحانة عشانك 


فارس اخد حياة و طلع اوضتهم الجديدة وهنا حياة قلبها دق مبقتش عارفة تقول ايه ولا تعمل ايه   مجرد ما اتقفل الباب  وفارس قلع جاكيت البدلة بتاعته قلبها دق جامد اوي 


وقف قدمها ولسه هيتكلم معاها سبقته هي وقالت/ انا في حاجة مهمةعاوزة اقولك عليها 


فارس وهو بيمشي عينه على تفاصيل جسمها قال/ و الحاجة دي مينفعش تتأجل لبعدين 


فارس مقدرش يمسك نفسه و بدأ يقرب منها و يبو سها بوسات سريعة و متتالية  لحد ما دفن راسها في رقبتها  حياة قدرت تسيطر على نفسها و هي بتبعد عنه وبتقول / انا مش بنت بنوت انا ضحكت عليك 


فارس اتسمر مكانه و الصدمة بقت على وشه كبيرة  في الاول افتكر انها بتضحك معاه لكن هي هزت راسها و اكدت كلامها  للمرة التانية انها مش بنت و انها ضحكت غليه 


فارس رد عليها بعصبية و قال وهو بيمسكها من دراعها بقوة / أني فارس الشتتاوي  اخد مرا دايرة على كيفها و أهلها يجولوا دي كان مكتوب كتابها بس طلعتي مش بس مش بنت بنوت كمان طلعتي فاجرة و كمان جطم رجبتك   اني لولا الناس تحت كنت فضحتك و خليت اللي ما يشتري يتفرج كا انتي بضاعة رخيصة و صاحبها راجل مغفل عشا لبس فيكي بس و اللي عز وذل ما هتبجي على ذمتي اكتر من سبوعين وبعدها هتعاودي على داركم يا فاجرة تكملي فُجر مع باقي الرجالة   


حياة قربت منه وقالت برجاء/ بالله تسمعني انا كنت ..



فارس زقها بعيد عنه و قرف منها و مرضاش يسمع لها  كلمة واحدة 


 فضلت تبكي و تتحسر على حالعا و على اللي وصلت له   مش قغدرة تقول الحقيقة و الناس كلها فهمتها غلط  وهي مظلومة حياتها هتتهد  خسرت ابوها و هتخسر جوزها وحياتها الناس كلها شايفاها بنت مش كويسة وبتتعامل معاها الى الاساس دا لكن هي في الحقيقة تم اغتصا بها من ابن عمتها ومتهددة بالقت...ل لو اتكلمت ف الموضوع  مسحت دموعها و قامت غيرت فستانها و لبستها بيجامة  رقيقة و نامت على السرير  و فارس نام على الكنبة نام و هو جواه غضب الدنيا كلها منها ومن اهلها اللي ضحكوا عليه  



اما هي النوم غلبها وهي دموعها على خدها،  صحيت تاني يوم على صوت جدة فارس و هي بتزغرد و بتناول لفارس الاكل  اتعدلت و ابتسمت لها ابتسامة خفيفة بس كلها كسرة ووجع  جدته حست بان في حاجة غريبة لكن فضلت متتكلمش دلوقتي  فارس حط الاكل و قعد كل لقمة صغيرة و بعدها دخل غير هدومه  نزل  يشوف شغله   جده استغرب نزوله دلوقتي   اما حياة  دخلت اخدت شاور و غيرت هدومها  وشالت صنية الاكل من غير ما تاكل منها حاجة 

 ودخلتها المطبخ   الجدة/ بنفسك يا عروسة  كيف ديه 


 ابتسمت لها حياة وقالت/ وفيها ايه  بس يا تيتا   دي حاجة بسيطة 



وهي بتتكلم معاها دخلت بنوته صغيرة عندها خمس سنين و ماسكة  توكة ومشط في ايدها و بتقول لجدتها تسرحلها  وتعملها ضفيرة   ااجدة قالت /  اصبري يا ليلة هخلص اللي في يدي و اعملك اللي رايده 


 ليلة / بوي هيخرج ويروح المزرعة و اني رايدة اروح وياه 

ااجدة بتعجب /  يروح المزرعة يوم صباحيته ؟  


 حياة اتهربت من نظرات جدته  و اخدت المشط والتوكة و قالت / تعالي يا ليلة اعملهالك انا 


ليلة/ هتعرفي ؟ 

حياة/ اه بعملها حلو وهتعجبك 

ليلة/ اتفضلي 


 حياة مسكت التوكة و المشط وسرحت  شعرها بطريقة حلوة اوي و عملتها لها ضفيرة جديد  اول مرة ليلة تعملها وخلت شعرها حلو اوي ليلة بقت تطنطت من الفرحة و ستها ضحكت على فرحتها و قالت / خلاص من اهني ورايخ خلي خالتك حياة تعملهالك 

ليلة/ ايوة ضفيرتها احلى منيكي 

ستها/ كده ؟ ماشي ابجي تعالي بجى جولي لي يا ستي ضفري لي شعري 


 ضحكوا هما التلاتة  و ليلة كل شوية تقول لحياة يا خالتي قامت ليلة قالت/ ينفع اجولك ياما ؟ 

  ف حياة قالت لها / قولي لي يا ماما  و قولي اللي نفسك في انتي يا جميلة 


ليلة/  اني ليلة مش جميلة 


 حياة ضحكت و فضلت تتكلم معاها  و دخل فارس  و لاقى ليلة في حضن حياة  شدها  وقال / اوعاكي تجعدي وياها مرة تانية 


جدته  استغربت اامعاملة و بصتله وقالت براحة/ في ايه يا ولدي دي كيف امها الله يرحمها وهي حبتها 


فارس رد بعصبية وقال/ امها مكنتش فاجرة وداير ويا كل راجل شوية 

 يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close