القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بناتى حياتى الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم ولا يحيى


روايه بناتى حياتى الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم ولا يحيى




روايه بناتى حياتى الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم ولا يحيى




روايه بناتي حياتي 

الحلقه (١٥) 

عواطف : لا انت هتروح فين انت لسه رجع من السفر و انا مشبعتش منك انت مش هتخرج خليك معايه هنا

شروق اضيقت من مامتها وتصرفتها ال زادة عن الحد واتكلمت قبل ما سليم يرد

شروق : مينفعش يا ماما طبعا ازي يعني يبقو رجعه من السفر وهنا وميرحوش يسلمه علي جددتها ولا اقولك هو ممكن لين تروح لوحدها تسلم عليهم لو سليم حابب يفضل معكي

طبعا شروق عرفه ان سليم بيغير جدا و هيرفض ان لين تروح لوحدها وتسيبه ولين فهمت شروق فبتسمت بس نزلت وشها عشان محدش يفهم

سليم يضيق من فكرت ان لين تروح لوحدها : لا لين مش هتروح في مكان لوحدها انا هروح معها وهنسلم ونجي علي طول يا ماما بعد ازنك

يبعد عن عواطف ويقرب من لين ال ابتسمت ليه ورح ملبسها ال جاكت الجينز وحط ايده علي كتفها

سليم ببتسامه حب : يلا يا حبيبتي

لين تمشي معه بس قبل ما تمشي تبص لشروق وتحرك شفيفها بكلمه ميرسي من غير ما حد ياخد باله فشروق ابتسمت ليها وفرحت انها قدره تفرحها

بس عواطف طلعت كل غضبها وغيظها علي شروق ال نامت معيطه من قسوه مامتها 😔

وفي بيت الجده

الجده وهي بتحضن لين : حبيبتي وحشتيني البيت وحش من غيرك اوي يا لين

لين ببتسامه : وانتي يا ناناه وحشتيني اوي

ولين سلمت علي اهلها كلهم و ضحكتها رجعت تاني علي وشها بعد ما كانت مختفيه طول اليوم

ويسلم سليم علي كل العيله ال متجمعين ( فريد وفايز وفاروق وامير وسالم وسناء ورشا وسميه وسها وسلوي )

وتسلم لين علي رشا وسميه وسها ال مسكها وقعده بيها بعيد شويه وكانو فرحنين جدا وفضله يتكلمه بشويش ويضحكه وهي عمله تبرق ليهم وتكثف

وبعد شويه من القعده امير كان قعد جمب سليم فرح مميل عليه 

امير : سليم عاوزك دقيقه بره في الفرندا ممكن

سليم : اه طبعا

فريد : علي فين يا شباب

امير : ابدا يا عمي دا انا هاخد رائي سليم في موضوع للشغل حضرتك عارف قسم الديكور جديد عندنا والمديره الهتمسكه اتجوزت ومش فاضيلنا ويبص للين ويضحك و ياخد سليم ويطلع الفرندا

سليم بقلق : خير يا امير

امير بضيق شديد : سليم انت طبعا بقيت واحد مننا ولين اختي وانت عارف هي غاليه عندي قد ايه ( ويبص ليه وعنيه فيها غضب) لين غلاوه ومكانها عندي غير الكل هي كبرت وتربت قدمي وعلي ايدي و انت بقيت قيمتك عندي من غلاوتك عند لين ودا عشان هي قالت ان سعادتها معك

ويسكت وياخد نفس ليطلع الغضب

امير : بص يا سليم انا مبحبش اشيل حاجه في نفسي وخصوصا لو من حد ليه معزه عندي ف هقولك ال مضيقني علي طول عشان نفسي تصفي ومشلش جويه منك انا يا سليم بصرحه زعلت من تصرفك الصبح مع لين مكنش ينفع انك تسيبها في الشارع وتدخل لوحدك البيت ( ولسه سليم هيقطع الكلام رح امير مكمل قبله) انا عارف انك كنت قلقان علي و ولدتك بس كان ممكن تاخدها في ايدك وتدخلو سوا دا اول يوم ليها في بيتك و ما ينفعش ان اول يوم تحس انها غريبه

امير بغضب بيحاول يسيطر عليه : لين كانت وقف في الشارع مش عارفه تروح فين عندك ولا عندنا

سليم مكنش عارف يقول ايه واضايق انه في الوقف دا قدم امير واضايق من الطريقه ال امير بيكلمه بيها

سليم بضيق : انا اعتذرت للين يا امير وانا عارف ان مكنش لازم اتصرف كده بس دا مكنش مقصود مني ابدا انا كنت قلقان زياده علي ماما لان الاتصال الجالي قالو ماما تعبانه وهتروح المستشفي وانا اول مره كنت اسيب امي واخواتي لوحدهم فكنت قلقان جدا

امير وهو بيحاول يهدي : بص يا سليم انت لازم تتعود تعرف تتعمل مع المواقف دي دلوقتي لازم متجيش علي حد علي حساب التاني عموما انا حبيت اشيل اي زعل في نفسي منك عشان نفسي تبقي صافيه (ويقرب منه ويحط ايده علي كتفه) سليم لين رقيقه واقل حاجه بتجرحها خل بالك منها وبلاش تيجي عليها لين مبدخلش حد حياتها غير لو وثقه فيه جدا بس لو حد فقد الثقه دي بتخرجه من حياتها كلها وعمرها ما بتسامح وال بيرجع تاني

سليم بضيق : بس انا مش حد يا امير انا حبيبها وجوزها

امير : عارف وعارف ان لين مش بس دخلتك حياتها دي سلمتها ليك كله

سليم انت حبيبها وجوزها زي ما بتقول و لين وثقه فيك اكتر من اي حد فينا ولو انجرحت منك برده جرحك هيبقي غير اي جرح تاني

سليم : وانا عمري ما اقدر اني اجرحها

امير ببتسامه : يبقي هتاخد بالك بعد كده وتحافظ علي لين كويس

وفضل يتكلمه شويه ودخله وكان سالم قعد بيتكلم ويضحك مع البنات ويهزر مع لين وهي تضحك وسليم خد باله انه لاول مره من لما وصله يشوف ويسمع ضحكتها واضايق وغار اوي ومحبش ان في حد تاني كان سبب لضحكت لين

وقعده واتعشا معهم ولين كانت جعانه اوي فهي تعتبر مكلتش من الصبح وفضله يضحكه و الساعه 12 قامو عشان يروحه بعد ما كلمه فؤاد ومني ال اطمنه لما شافه لين وشافه فرحتها وضحكتها بعد ما اضيقه انها قطعت شهر العسل ورجعت 

و وهم خرجين يقابله رامي نزل من عربيته

رامي بستغراب : حمدالله علي السلامه انتم رجعتم امتي

سليم بضيق بيدريه : الله يسلامك النهارده الصبح

رامي ببتسامه : ازيك يا لين عمله ايه

لين تبتسم : الحمد الله يا رامي انت اخبارك ايه

رامي : بخير الحمد الله رجعتو بدري ليه انا اعرف انكم كنتم هتعقد شهر

سليم بضيق وغيره : ماما تعبت شويه فرجعت عشان اطمن عليها

رامي : الف سلامه طيب كنت كلمني اجي اكشف عليها وطمنك

سليم بغيظ : متشكر يا رامي هي بقيت احسن يلا تصبح علي خير

رامي : وانتم من اهله( ويبتسم ويبص للين ويقولها) خالي بالك من نفسك يا لينو وابقي طمنيني عنك

لين ببتسامه : حاضر ان شاء الله تصبح علي خير

رامي ببتسامه رقيقه : وانتي بخير

وطبعا سليم الغيره كانت بتاكله بس سكت ومسك ايد لين ومشي ودخل بيتهم وهو مضايق جدا

و قدم شقت مامته الباب كان مفتوح وقعده هي و مروه

سليم و لين : سلام عليكم

عواطف بضيق : وعليكم السلام هو دا الهتيجي بدري يا سليم

سليم وهو واقف ومسك ايد لين

سليم : معلش يا ماما اصل العيله كلها كانت موجوده وسهرنا معهم

لين : هي فين شروق يا طنط

عواطف بغيظ : نامت ( وتبص لسليم) هو انت هتفضل وقف عندك كده يا تعال عشان نتعشا

سليم : اتعشنا الحمد الله احنا هنطلع ننام عشان تعبانين

عواطف بغضب : اتعشيت وانا ال مرديتش اكل لحد دلوقتي وقعده مستنيك

سليم اضايق ورح عندها وباس راسها

سليم : معلش يا ست الكل بكرا نتعشا سوا كلي حاجه انتي دلوقتي عشان الدوا

عواطف بغيظ : طيب ادخل نام في اوضتك عشان ترتاح

سليم وهو رجع للين : لا هنطلع شقتنا تصبحو علي خير

وخد لين ومشي وهو حطط ايده علي كتفها

عواطف بضيق : خير وهو هيجي منين الخير طول ما العقربه دي في بتنا

ويطلع سليم ولين لشقتهم وتدخل لين تاخد شور وتخرج تلقي سليم قعد علي الكرسي في الاوضه ساكت ومضايق فلين تقرب منه

لين بستغرب : مالك يا حبيبي

سليم يبصلها : اقولك ومتزعليش

لين : قول يا حبيبي انا عمري ما ازعل منك

سليم بضيق : انا اضيقت من كلامك مع رامي وسالم

لين بستغراب : ليه ماله كلامنا احنا قولنا ايه ضايقك

سليم وهو بيمسك ايدها : ماقصدش الكلام نفسه يا لين انا محبش مراتي تعقد وتكلم وتضحك مع حد

لين بستغراب : بس دول مش حد يا سليم دول اخواتي

سليم بضيق وهو بيقف : لا يا لين مش اخواتك دول ولاد عمك ورامي كان

وسكت لانه مقدرش ينطقها من الغيره

لين وهي تقف قدمه : انت قولتها يا سليم كان وانت شوفته اتعامل معنا النهارده طبيعي جدا يبقي ليه الحساسيه دي ( وتسكت ثانيه وتتنهد) سليم رامي ابن عمي واخويه وانت جوزي وحبيبي مافيش وجه للمقارنه

سليم: بس انا بغير عليكي اوي

لين بضيق : غير عليه من اي حد يا سليم بس مش من اخواتي وانت عارف ان رامي وسالم انا بعتبرهم اخواتي زي امير بظبط وبتعمل معهم زي ما بتعمل مع امير

سليم يحضنها لما حس انها زعلت : متزعليش يا حبيبتي انا مش قصدي اضايقه بس انا بحبك اوي لدرجه اني نفسي اخبيكي جويه ومحدش يشوفك غيري

لين ببتسامه : طيب ما انا جوك وفي قلبك وبين ايدك كمان

فيقوم سليم ويشلها بين ايده

سليم : لا مش مستخبيه كويس تعالي لما اخبيكي حلو


فتبتسم لين وتضمه اوي وهي متشعلقه في رقبته

و يلا نسيبهم ونطفي النور

ويطلع الصبح ولين تصحي زي كل يوم من اول ما اتجوزت في حضن سليم وتتسحب وتشيل قمصها من الارض وتلبسه وتقوم تدخل تاخد شور وتخرج تصلي و تغير هدومها وتلبس هوت شورت ازرق و تشيرت كت سماوي قصير ظاهر بطنها وتحط ميكب رقيق وترفع شعرها شويه لقوق وتنزل الباقي علي ظهرها

وتخرج من الاوضه تحضر الفطار وهي مبسوطه اوي فدا اول فطار تحضره في بيتها ولجوزه حبيبها

ووهي وقفه في المطبخ باب الشقه يخبط وتروح عشان تفتح فتبص من عين السحريه تلقي عواطف فتتنهد اوي وتفتح الباب

لين ببتسامه : صباح الخير يا طنط اتفضلي

تدخل عواطف تشوف ال لين لبسه تتعفرت وتضايق جدا وتقول لنفسها

عواطف لنفسها : هي طول ما بتلبسله كده هيزهق ابدا

عواطف بضيق وغضب : صباح النور فين سليم

لين تستغرب طريقت كلامها : نايم ثواني اصحيه لحضرتك

عواطف تمسك ايدها توقفها : لا انا هدخل اصحيه بنفسي خليكي انتي

لين عارفه ان سليم نايم عريان 😂 فتوقف قدمها : ثاوني بس يا طنط انا هدخل اصحيه لحضرتك

عواطف بغضب : نننننعم هو انت هتمنعيني ادخل علي ابني ولا ايه لا اسمعي دا بيتي والجوه دا ابني ومحدش يقدر يمنعني ادخل اي مكان في بيتي ولا ادخل علي ابني ( وتروح زقها من قدمها) وسعي كده من وشي

لين تبص عليها بعد ما تمشي و تبتسم اوي وتقطم الجزره ال في ايدها وهي بتضحك

لين لنفسها : اوكي برحتك ادخلي انا عملت العليه

وترجع ترتب الاكل علي السفره وهي بتبتسم

وبعد شويه صغيره سمعت صوت سليم وعواطف والاتنين بيصوته بصوة عالي فضحكت اوي وعواطف خرجت تجري من الاوضه فلين كتمت الضحك

عواطف بغضب : هو انتي مش تقولي انه عريان ازي تدخليني عليه وهو كده

لين بهدوء : ما انا قولت لحضرتك اصحيه انا حضرتك زعلتي وقولتي بمنعك من بيتك وابنك

عواطف بغضب اكتر. : و هو ازي ينام عريان كده ايه ماعندوش هدوم ايه قلت الادب والحي دي

لين تبتسم لانها شافت سليم لبس وجيه عليهم وهو متغاظ

لين وهي بتشاور عليه : وانا مالي حضرتك ممكن تسأليه هو

سليم يبرق للين بتوعد وهي وقفه مبتسمه ونفسها تضحك بصوة بس سكته عشان عواطف

عواطف تبص لسليم بضيق : الفطار جهز يلا انزل عشان نفطر

لين : طيب انا جهزت الفطار هنا يا طنط تعالي حضرتك افطري معنا

عواطف تبص ليها بغضب : انا قولت الفطار تحت

وتفتح باب الشقه وتنزل واول ما تقفل

سليم يجري وراء لين العمله تضحك وصوتها عالي وهو بيجري وراها وهي بتلف حاولين الكنبه وتضحك وعواطف كانت لسه وقفه علي الباب وسمعه ضحكها فبقيت متغاطه ونزلت وهي هتولع  😂

سليم : بقي بدخليها عليه الاوضه انتي مش عارفه اني عريان

لين وهي بتضحك : احسن عشان تحرم و تلبس هدوك وانت نايم وتخليك مؤدب

سليم بغيظ : طب انا هوريكي تعالي هنا

ويفضله يجري ورا بعض ولين تضحك وهو كمان بقي بيضحك وصوتهم واصل لعواطف ال هتجنن كل ما تسمعهم وطغطها عالي

عواطف بغيظ : بت يا مروه قومي اتصلي بسلوي حالا خليه تيجي هنا

سليم ولين طبعا نسيه الفطار وفضله يلعبهم ويضحكهم ومنزلوش

وعند عواطف بعد ما سلوي جيت ليها

عواطف بدموع : الواد رح مني يا سلوي البت طلعت لقيتها لبسه لبس عريان وقعد كده قدمه والبت حلوه اوي دا عمره ما هيسيبها ابدا انا لازم اتصرف بسرعه

سلوي بخبث : هو ابنك نزل الشغل امتي

عواطف : بيقول كمان 10 ايام ليه

سلوي : عشان تبقي لوحدها من غيره وتعرفي تصرفي معها لكن طول ما ابنك هنا مش هنعرف نعملها حاجه وهيقلب عليكي انتي لانك لازم تفضلي تعمليها قدمه علي انك بتحبيها

مروه : علي فكره انتم فيه حاجه مهمه نسينها

عواطف بضيق : ايه هو ال نسينها يا بت

مروه : انها تحمل منه وتجيب عيل

عواطف وهي بتضرب علي صدرها : يالهوي دا ساعتها تبقي قعدت هنا وربعت دا انا اموت فيها

سلوي بضيق : فعلا معملناش حساب دا بس ملحوقه

مروه: ملحقوه ازي بقي

سلوي : هنشتري حبوب منع الحمل ونحطها ليها في العصير من غير ما تحس وتشربهلها كل يوم هي بتحب تشرب عصير مع الاكل مش هم هياكله معكم هنا

عواطف : ايوه انا متفقه مع سليم ان اكله هنا عندي

سلوي : حلو اوي يبقي سهله كوبيات العصير بتعها كل يوم حطه فيه حبيه ودي مهمتك انتي بقي يا مروه وانتي بقي يام سليم مش هوصيكي كل ما تبقي لوحدها كرهيها في عشيتها وعمليه وحش واطرديها

تنزل لين مع سليم وهي لبسه فستان ازرق بورود بيضه حملات مجسم عليها وظهره مفتوح و الفستان ظهر جمال جسمها وكان وقصير لفوق الركبه واول ما عواطف تشوفها

عواطف بغيظ و صوه واطي لسلوي : شايفه لبسه ايه لا ونزله بيه عندي عاوزه تفرسني

لين ببتسامه : سلام عليكم ازيك يا طنط سلوي

سلوي بضيق بدريه : ازيك انتي ازيك يا سليم يابني

سليم : الحمد الله نورتيني

ويعقد ويعقد لين جمبه ويحط ايده علي كتفها ويضمها ليه جامد

سلوي بغيظ : طيب هقوم انا

لين : ليه يا طنط اتغدي معنا النهارده

سلوي : لا معلش هروح اشوف جددتك يلا سلام عليكم

عواطف بضيق وهي بتبص لسليم : وعليكم السلام ابقي تعالي يا سلوي

سلوي : عنيه يا حبيبتي تعالي يا مروه وصليني عشان عاوزه اقولك حاجه

وتقوم مروه توصلها وتقف معها وتتفق انها لازم تحط الحبوب من النهارده ومروه قالتلها انها هتروح تشتريها دلوقتي علي طول

لين : هي شروق فين يا طنط

عواطف : متنيله قعده في اوضتها

سليم بستغرب : ليه حد مزعلها

لين : انا هروح اشوفها يا حبيبي

سليم يمسك ايدها يبوسها : روحي يا حبيبتي

وتقوم لين بعد ما بصت لسليم ببتسامه وحب واول ما تدخل اوضه شروق

عواطف بغضب : انت ايه قلة الحي البقيت فيها دي يا سليم

سليم بستغراب : فيه ايه يا ماما مالك

عواطف : اطلع اصحيك تبقي نايم عريان وهنا قعد وخدها في حضنك قدمي وقدم الضيفه ودلوقتي بتبوس ايدها ايه انت اتلحست في مخك وال ايه

سليم بضحك : في ايه يا ماما دي مراتي

عواطف بغضب : مراتك في شقتك فوق هنا يبقي فيه احترام اخوتك بنات ازي يشفوك كده انا مش عاوزه اشوفك قعد جمبها عندي هنا يا سليم في شقتك ابقي اعمل الانت عاوزه انشالله تعملها قرد

سليم بضيق : ماشي يا ماما حاضر هاخد بالي عشان اخواتي

عواطف : وتنبه عليها تغير طريقت لبسها

سليم : ماله لبسها يا ماما

عواطف : هو ايه ال ماله طول النهار قعده بهدوم كله عريان وقصير ايه قلة الحي دي مبتكثفش دا احنا مكناش بنات

سليم بضيق: هي مش في بيتها تلبس ال هي عاوزه هو في رجاله في البيت

عواطف : تلبس برحتها فوق في شقتك 

هناا تلبس محترم ولو معندهاش لبس محترم تاخد من اخواتك العريان والقصير دا مشفوش تاتي انا عندي بنات مش عاوز يقوله اشمعني هي فاهم

سليم وهو بينفخ : فاهم اي اوامر تانيه

عواطف تبرقله وتسكت وهو يبصله وجوه ضيق من تصرفاتها بس مش قادر يغضبها فهي امه ال ربته بعد موت ابوه

وعند شروق لين دخلت لقيتها قعده علي السرير وبتعيط

لين بخوف : مالك يا شروق

شروق بتحاول ترسم ابتسامه : وال حاجه يا لين

لين بحنان : هتخبي عليه يا روقه قوليلي مالك يا حبيبتي مين مزعلك

شروق تروح حضنها وتعيط جامد : انا تعبانه اوي يا لين انا حسه ان مليش حد في الدنيا دي ماما عمرها ما حبتني واختي بتكره حتي نفسها

لين بستغرب : ليه بتقولي كده يا شروق مافيش ام مش بتحب ولادها

شروق بدموع : ماما عمرها ما حبتني ولا اهتمت بيه مبتحبش غير سليم وبس عارفه انا عمري ما شوفت منها حنيه عمرها ما خدتني في حضنها ولا قالتلي فيكي ايه

حتي مروه محبتهاش خليتها بقيت تكره سليم ونفسها تنكد عليه طول الوقت كل دا بسبب ماما لانها بتحبه هو ومش شايفه غيره خليتها بقيت تكرهو و بتكرهني وتكره حتي نفسها

( وتبتسم بحزن) عارفه لو قعدنا سوا انا وهي يا نتخانق يا منلقيش حاجه نقولها ونفضل سكتين عمرنا ما كنا اخوتين زيك انتي وسيلا لا انا اعرف حاجه عنها وال هي تعرف حاجه عني

ال كان دايما بيكلمني و يهتم بيه هو سليم

لين ببتسامه وهدوء : وانا جيت اهو انا كمان وهبقي معكي علي طول اوعي تكوني فكره اني اتجوزت اخوكي عشان بحبه لا ابدا خالص دا انا اتجوزته بس عشان هجي اعيش هنا معكي

شروق تضحك وتبصلها بقي انتي مبتحبيش سليم

لين ببتسامه : تؤ تؤ انا بعشقه

ويضحكه هم الاتنين وقدرت لين تضحك شروق وتخرجها ويعقده في الجننيه بس بعد ما طلعت غيرت هدومها بطلب من سليم انها متخرجش الجنينه بلفستان دا فلبست بنطلون جينز وشميز بكم بينك ووهم قعدين تيجي سيلا واحمد

وسيلا كانت مضايقه ان لين قطعت شهر العسل ورجعت لانها فهمت ان حماتها لا تعبانه وال حاجه بس لما دخلت ولقيتها قعده فرحانه وبتضحك هي وشروق اطمنت شويه

ويعقده سوا سيلا واحمد ولين وسليم وتعقد معهم شروق في جنينه بيت سليم ويكونه مبسوطين وبيضحكه

وتخرج مروه تقدم العصير وتدي لين كاس خاص مجهزه هي وتكون بدات تحط فيه الحبوب بعد ما اشترتها وعرفت ازي تديها للين و تنهي السهر بعد ما سيلا اطمنت علي اختها بس جوها قلق وخايفه عليها

ويفضله طول 10 ايام وعواطف بتضيق لين وبتعملها بأسوء طريقه بس مش قدم سليم ولين كانت سكته وبتحاول ترضيها عشان تكسب حبها بس عواطف الحقد والشر مليها وسلوي كل يوم تكبره

مروه كل يوم تعمل العصير وتحط للين الحبوب ولين طول الوقت قعده مع شروق لان عواطف مش بتسيب سليم لوحده غير لما بيطلعه بيتهم اخر اليوم عشان ينام وخلص شهر العسل ال قضيته لين تقريبا في البيت بسبب رفض حماتها ان سليم يخرج ويسبها

النهارده اليوم الهينزل سليم فيه الشغل ويسيب لين

لين : حبيبي اصحي هتتاخر

سليم : سبيني انام شويه يا حبيبتي

لين : ياحبيبي عندك شغل انت اخدت علي الكسل وال ايه

سليم يشدها و يضمها ليه : لا اخدت علي العسل ازي بس انزل و اسيبك لوحدك

لين ببتسامه : عشان اوحشك

سليم وهو بيضمها اوي : دا انتي وحشاني من دلوقتي طيب تعالي كده اوريكي انتي وحشاني ازي

لين تهرب : بطل شقاوه بقي ويلا قوم

سليم : طب هاتي سكر وانا قوم

لين تقرب عشان تبوسه في خده بس يشدها بسرعه وينيمها في حضنه وهو مكتفها عشان متقومش

لين : سليم بجد مينفعش هتتاخر

سليم : هقولك كلمه سر بس بسرعه ونزل ولسه هيقرب عشان يبوسها باب الشقه خبط

لين تضحك اوي : مماتك طلعت تصحيك زي كل يوم اتفضل قوم افتحلها

سليم بغيظ : هو انا حد بصصلي في ام الجوزه انا عارف قومي يا لين قومي شكلنها هنعيش اخوات

تقوم لين وهي بتضحك وتروح تفتح لعواطف ال بقيت كل يوم لازم تطلع تخبط وتصحي سليم بنفسها وينزله يفطره ويفضله طول اليوم تحت عندها

( طبعا فيه كتير بيسال ليه لين تقبل انها تفضل تاكل عند حماتها بس لين وخدها علي بيت العيله وان كلهم بيجمعه عند جددتها علي الاكل وبتحاول تكون اسره زي الكانت عيشه فيها وبتحاول تقرب من عواطف بس للاسف هي رفضه دا )

سليم ولين نزله وكانت عواطف وشروق ومروه علي الفطار

لين ببتسامه : قعد يا حبيبي افطر وانا هعملك النسكافيه واجي

سليم : تعالي اقعدي افطري معنا ومش مهم النسكافيه هشرب في المكتب

لين : لا يا حبيبي هعمله علي طول واجيلك

ويعقد سليم ويفطر ولين تعمل النسكافيه ويشربه بسرعه انا هقوم عشان هتاخر كده ويبص للين نظرت شوق فهو من 30 يوم مغبتش عن نظره

سليم : عاوزه حاجه يا ماما

عواطف : سلمتك يا حبيبي خلي بالك من نفسك وسوق بشويش

سليم : حاضر ( ويقرب من لين ويمسك ايدها) عاوزه حاجه يا حبيبتي

لين ببتسامه :

سلامتك يا حبيبي انا هاجي اوصلك للعربيه

سليم : لا حبيبتي خليكي افطري انتي لسه مكالتيش حاجه

لين: هوصلك وارجع افطر

وتخرج معه توصله وسليم فضل يدلع وعاوز يفضل معها بس في الاخر مش وهو عمل يبص عليها

لما مشي رجعت لين وقعدت معهم عشان تفطر ولسه هتبداء تاكل

عواطف بضيق : قومي يا مروه ارفعي الاكل يلا عشان الست الهتنظف جيه

شروق بضيق لانها عارفه ان لين لسه مفطرتش : احنا لسه بنفطر يا ماما

عواطف بغضب :عنك ما طفحتي قومي يا بت الست هتيجي تنظف في ريحه مقرفه بقالها يجي شهر مسكه في البيت مش عارفه جيه منين

مروه بشماته وتريقه : دي نفس غريب في البيت يا ماما هو العمل كده

عواطف : طيب قومي هاتي الاطباق دي وتعالي نفتح الشقه

وتقوم عواطف ومروه ولين تسيب الاكل وتستغفر ربنا

شروق بحزن : متزعليش يا لين

لين بدموع بدريها : انا مش عارفه هي ليه بتعمل كده نفسي القي طريقه اعرف اتعامل معها بيها

شروق ببتسامه : طب بالله عليكي يا لين ليه طلب عندك

لين تبصلها : خير يا شروق اطلبي

شروق : لو لقيتي الطريقه ابقي ابعتيها ليه واتساب

لين تضحك بصوه عالي وتضربها : انتي بتهزري

شروق بضحك : يا بنتي انا بقالي 20 سنه بحاول القي طريقه مش عارفه عاوزه انتي في 30 يوم تلقي دا حتي يبقي عيبه في حقي

لين : متقلقيش انا هفضل احاول وحاول

شروق بتنهيده : مع امي يا بنتي ماما حاله ميأس منها انت ركزي في حياتك وفي سليم ومتخليش حد يفرق بنكم

لين : ما انتم جزء من سليم يا شروق وانا مش هقسم سليم وهاخد جزء وسيب التاني

شروق ببتسامه : ربنا معكي يا لين مين عارف يمكن تنجحي في ال انا مقدرتش اعمله بس لازم تستحملي بقي ومتزعليش ولا تزعلي سليم

عواطف بزعيق وغضب لما سمعت ضحكهم كانت فاكره لين هتعيط وتغضب من كلامها

عواطف بغضب : شروق انتي يا زفته اقومي اخلصي احنا هنفضل نرغي قومي عشان تساعدي اختك والست الهتنظف

لين تبصلها وتبتسم : طيب يا طنط هعملكم انا الغدا النهارده عشان شروق ومروه هينظفه

عواطف بغضب : انا مبحبش حد غريب يخش مطبخي وال يعملي اكلي واكل ابني وسليم اصلا مبيحبش ياكل غير من ايدي شفيلك حتي انتي اقعدي فيها وابعدي عننا عشان مش فاضين لدلعك المرق

ودخلت وسبيتها ولين طبعا دموعها ملت عنيها بس غمضت عشان متنزلش بس كانت زعلانه اول مره حد يكلمها بشكل دا

لين طلعت شقتها وهي زعلانه فنامت تاني وصحيه لقيت الساعه 1 ف قامت اتوضت و صلاه وغيرت هدومها ونزلت الساعه 1 ونص

عواطف بضيق : خليك عندك متدخليش هنا و تلبخيش الدنيا وبعدين الريحه رجعت تاني ايه القرف دا يااااا فتحيه تعالي

لين مردتش عليها وخرجت للجنينه وفضلت تمشي وعمله تفكر الموضع دا ممكن يستمر لامتي وازي هتقدر تسكت علي الاهانه وهي ال محدش عمره اهان كرمتها بشكل دا ولامتي هنقدر تستحمل ووهي بتتمشي خرجت بره البوابه ورحت بيت جددتها عشان تطمن عليها

والساعه 2 جيه سليم ودخل عند عواطف لقها قعده لوحدها بتشرب شاي

سليم : سلام عليكم يا ماما

عواطف ببتسامه : وعليكم السلام يا حبيبي حمدالله علي السلامه جي بدري كده ليه

سليم : وهو عمل يبص حاوليه : مكنش فيه شغل كتير قولت ارجع هم البنات فين

عواطف : اخواتك كانو بيساعده فتحيه في التنظيف ودخله يستحمو بعد التراب

سليم : طيب هطلع انا كمان اشوف لين وارتح شويه علي ما الغدا يجهز

وقام وقف ولسه هيمشي

عواطف بخبث : لين مش فوق

سليم يبصلها بستغراب : امال فين انا مش شايفها هنا

عواط: بعد ما انت مشيت بقولها ان احنا هنظف قالت انا مليش في التنظيف والتراب والقرف دا وسبيتنا وطلعت شقتها وبعد شويه صغيره وانا وقفه في شباك المطبخ لقيتها لبسه ومتشيكه ونزلت خرجت ودخلت البيت عند جددتها

وبصرحه انا زعلانه يا سليم يعني لو مشفتهاش من الشباك وهي خرجه مكنتش اعرف هي فين دا ينفع اهو انت جيت علي فأجاه اهو وبتسال عليها لو مشفتها كنت هقولك هي فين عودها يا حبيبي لما تروح في مكان تقولي عشان اطمن عليها واعرف هي فين بس

يخرج سليم ويمشي من قدمها من غير كلام وهو متعصب جدا وغضبان وعواطف ابتسمت بنصر وفرحه ويطلع شقتها ويتصل بلين

لين : الووووو

سليم بغضب : انتي فين

لين : عند ناناه صوتك ماله متعصب ليه

سليم : اتفضلي تعالي انا في البيت

لين بستغراب : اوكي يا حبيبي جيه علي طول

سليم : وطلعي علي فوق انا في شقتنا

وقفل ولين استغربت وقامت سلمت علي جددتها وايمان وسناء الفضله يتحيله عليها انها تعقد شويه لانها لسه جيه و تتغدا معهم بس مرديتش ورحت لبيتها وطلعت وفتحت الباب لقيت سليم وقف قدم الباب ومضايق

لين : ازيك يا حبيبي حمدالله علي السلامه وقف ليه كده

سليم بعصبيه : ادخلي وقفلي الباب

لين استغربت طريقته بس دخلت وقفلت الباب ورحت لعنده

لين : خير يا سليم في ايه مضايقك

سليم بغضب : انتي قولتي لمين انك خرجه

لين بستغراب : 

خرجه فين يا سليم انا كنت عند ناناه مرحتش في حتي

سليم بزعيق : وهي ناناه دي مش خروج انت خروجك من بره باب الجنينه خروج قولتي لمين انك هتخرجي انا جيت بدري المفروض افضل ادور علي المدام عشان اعرف هي فين

كل دا ولين وقفه تسمع ومستغربه البيقوله

سليم بزعيق : ردي عليه قولتي لمين انك خرجه

لين بضيق : مقولتش لحد يا سليم

سليم بزعيق: طيب بصي عشان انا هقولها مره واحده بس خروج بره باب الجنينه لاي سبب اكون عارف وموافق مروح لبيت جددتك من غير ما تقولي وقولك روحي ممنوع سامعه

وكان بيتكلم بزعيق وغضب ويفتح باب الشقه وينزل ويسبها

لين مش قادره تصدق الهي سمعته ولا الطريقه ال كلمها بيها 

سليم ودموعها نزلت

سليم خد عربيته وفضل ماشي بيها وهو مضايق كان خايف وغيران عليها وعمل يتخيلها قعده مع رامي بتكلم وبتضحك

ولين بعد ما سليم خرج وكانت مضيقه جدا فدخلت المرسم بتعها ( لين وهي بتفرش شقتها عملت اوضه في جناح بعيد من شقتها للرسم وللمذاكره ) واول ما دخلت المرسم قفلت الباب عليها وشغلت نور خفيف وشغلت ال لاب توب بتعها وحطت السماعات في ودنها وبتسمع موسيقي هاديه وبداءت ترسم ودي طريقه لين لما تكون مضايقه عشان تهدي

وبعد ساعتين رجع سليم كان حس انه زودها شويه فدخل عند مامته لقي عواطف ومروه وشروق قعدين

عواطف : تعال يا حبيبي انت خرحت تاني رحت فين

سليم وهو بيعقد جمبها : رحت مشوار كده ورجعت

عواطف : طيب يلا نتغدا قومي يا بت انتي وهي حضره السفره

سليم وهو بيبص لشروق : هي لين منزلتش من فوق

شروق وهي متعرفش الحصل : لا انا مشفتهاش من ساعه ما طلعت الصبح

عواطف ببتسامه : تعال ناكل احنا ولما تنزل هي برحتها تبقي تاكل

سليم وهو بيوقف : انا هطلع اشوفها علي ما تحطه الاكل علي السفره

ويمشي ويطلع ويفتح باب الشقه

سليم : ليين

ويدخل اوضتها ملقهاش ويشفها في الحمام والمطبخ وهو بينادي ملقهاش خالص فخاف جدا تكون زعلت وسابت البيت فتح الباب ونزل يجري ودخل عند عواطف

سليم بلهفه وقلق : ماما هي لين خرجت تاني

عواطف فرحه افتكرتها سابت البيت :معرفش مشفتهاش هي مش فوق

سليم : لا دورت عليها مش موجوده فوق

عواطف : هو انتم اتخانقتم سوا وال ايه

سليم بضيق : لا بس شدينا شويه مش خناقه مش لدرجه انها تسبب البيت

شروق الكانت وقفه تسمع : شددته ليه حصل ايه

عواطف خافت شروق تقوله علي الحصل الصبح : انتي مالك انتي رجل ومراته بتدخلي بينهم ليه

سليم بضيق وهو مسك شعره : مش ممكن تكون سابت البيت مستحيل

شروق بقلق : طيب اتصل بيها شوفها فين

سليم يطلع تلفونه ويتصل بس متردش لانها سيبه تلفونها في اوضتها لما دخلت غيرت ونسيته

سليم بضيق : مبتردش عليه

عواطف بفرحه : اكيد غضبانه عند اهلها بس هو ينفع كده من اول مشكله تسيب البيت

مروه بتريقه : ما اصلها مدلعه ومش وخده ان يترفض ليها طلب

شروق بضيق وهي بتحاول تتصل علي لين : لين مبتردش عليه انا كمان اكيد في حاجه انا هتصل برشا اشوفها عندهم

واتصلت شروق علي رشا

رشا : اهلا بلناس النسيني

شروق وبتحاول تبان طبيعيه : انا اقدر برده يا ريري

رشا : ما انت بطلتي تيجي من وقت ما لين اتجوزت اخوكي وجيت عندكم

شروق : هبقي اجي معها بقولك يا رشا هي لين عندكم

رشا بستغراب : لا كانت موجوده من ساعتين كده وملحقتش تعقد سليم اتصل بيها ورجعت علي طول بتسالي ليه هي مش عندك

شروق : لا تلقيها رجعت وانا باخد شور وطلعت فوق علي طول وشكلها نايم هطلع اصحيها ونبقي نجيلكم يلا باي

وقفلت وبصت لسليم الكان متابع كلمها مع رشا

سليم بخوف وضيق : ايه قالتلك ايه موجوده عندهم

شروق بقلق وخوف : قالت كانت عندهم من ساعتين وانت اتصلت بيها فرجعت علي طول

سليم بضيق : يعني مش هناك هتكون رحت فين يعني

شروق : انت دورت كويس فوق

سليم : ايوه وقعدت انادي مش موجوده

شروق : شوفتها في المرسم بتعها

ساعتها سليم قام وقف وخرج بسرعه وطلع يشوفها واول ما دخل الشقه رح للمرسم و فتح الباب بسرعه فلين لفت و شالت السماعات من علي ودنها

سليم جري عليها وخدها في حضنها : انتي هنا انا بقالي ساعه بدور عليكي ومعرفش انك هنا خوفتيني عليكي

سليم كان بيتكلم وهو حضنها بس هي محضنتوش وكانت سكته

لين وهي بتبعد عن حضنه : ليه هو المرسم كمان ممنوع دا حتي جوه الحدود الانت رسمتها ليه

قالتها وهي خرجه وسبيته فخرج ورها بسرعه ومسك ايدها ولفها ليه

سليم بضيق : انا مش بعملك حدود يا لين

لين بضيق : وال انت قولته دا تسميه ايه يا سليم لما تقولي انتي اخرك جوه الجنينه و بره باب الجنينه ومتخرجيش

سليم يضمها ليه : معنها قلق وخوف عليكي انتي ليه مش عارفه انا بحبك قد ايه انا كنت رجع جري عشان اشوفك وملقتكيش ولو ماما مكنتش شافتك من شباك المطبخ وانت ريحه لجددتك كنت هفضل ادور عليك

لين وهي بتبعد تاني عن حضنه ودا جننه وضايقه

لين : لا يا سليم كنت

هتلقيني وبسهوله تتصل عليه زي ما اتصلت وانا اجي

سليم وهو بيبتسم وبيحاول يهديها : طيب ما انا اتصلت دلوقتي بيكي وانتي ولا رديتي وكنت هموت من القلق عليكي

ولسه لين هتكلم بس سابقها ببوسها طويل بعدت بعد فتره عشان تاخد نفسها وكان قلبها بيدق

سليم وهو جبينه علي جبينها وانفسه مقطعه : حبيبتي انا كل العاوزه بس اكون مطمن عليكي انا بخاف عليكي اوي فقبل ما تروحي لمكان اتصلي بس عشان اعرف واكون مطمن اوكي

لين هزت راسها بلموفقه واخدها سليم وغابه عن الدنيا بل فيها

وفضل الحال كده شهور عواطف مافيش منها امل وكل يوم تضايق لين وسليم كل يوم سلبيته بتزياد وكل ما يحصل سوء تفهم او زعل بينهم يصالحها بس ميتعلمش من غلطه

لين رجعت كليتها وغيرت سليم بقيت بتزيد عليها ولين بقيت تخرج الصبح وترجع قرب العصر تطلع شقتها علي طول وتفضل قعده لحد ما سليم يرجع وياخدها وينزل يتغدا مع رفض عواطف دايما ان لين تعمل الاكل او تساعدها فيه

وكانت بعد الغدا يا تعقد مع شروق يا تطلع تذاكر فوق و سليم كان بيفضل قعد مع مامته ال كانت عمله حصار عليه ودايما تقعده معها وتسهر لوقت متاخر عشان يبعد عن لين وكان دايما يرفض ان لين تروح لجددتها من غيره

وعواطف بداءت تضايق لين قدام سليم وتكلم عن الخلفه و الاطفال مع انهم لسه بيحطه الحبوب في العصير

ووصلت مني وفؤاد قبل ولادت سيلا بشهر فسيلا في الثامن وفي بيت الجده

لين في حضن بابها : وحشتني اوي يا بابي كده تغيب دا كله عني

فؤاد وهو بيضمها اوي : الشغل يا حبيبتي لازم اظبطه عشان نرجع ونبقي معكم علي طول

مني وهي بتاخدها لحضنها : ليه خسه كده يا حبيبتي انتي مش بتاكل

لين ببتسامه : لا يا مامي انا كويسه يا حبيبتي وباكل كتير

سيلا بضيق : هو الكل عندك خس يا ماماي دا انا بقيت غيط كرونب وتقوليلي خسه دا انا باكل اكل

احمد بضحك : ايوه لدرجه اني بقيت اخاف انام جمبها بقيت انام لوحدي احسن اتاكل

سيلا تحدفه بلمخده : مليش في الحوادق يا ظريف

ويفضله طول السهره ضحك وهزار والساعه 1 طلب سليم من لين يروحه وهي كانت عاوزه تنام مع اختها في بيت فؤاد بس سليم مرديش يسبها

مني ببتسامه : روحي يا لين مع جوزك يا حبيبتي وبكرا هنستناكم علي العشا

سليم ببتسامه : حاضر يا طنط ان شاء الله

وياخد لين ويمشي وهي زعلانه ومضايقه انه رفض يسبها مع مع مامتها وبعد ما خرج من بيت الجده

الجده بزعل : البنت كان نفسها تنام هنا يا مني ليه خلتيها

تروح

مني ييتسامه : عشان عمللها مفأجاه بكرا عشان عيد ميلادها ولو فضلت هنا مش هعرف اجهز حاجه

سيلا وهي حطه طبق مليان جزر وخيار علي بطنها : ااه دا عيد ميلادها بكرا انا كنت ناسيه خالص

احمد بضحك وهو بياكلها جزر : هو انتي بقيتي تفتكري حاجه غير الاكل كلي جزر كلي

سيلا : طيب قولتي لسليم يا ماما احسن يكون عمل ترتيب تاني

مني : لا هتصل بيه وهنبه عليه ميقولهاش

وبعد ما رجع لين وسليم وكانت لين زعلانه ان سليم مخلهاش 

تنام في بيت ببابها دخلت علي الحمام تاخد شور وسليم قعد لقي تلفونه بيرن برقم مني

سليم بقلق : الووو ايوه يا طنط خير في حاجه

مني بهدوء : لا يا حبيبي متقلقش انا بس حبيت قولك اني هعمل حفله صغير للين بكرا عشان عيد ميلادها بس متقلهاش ومعلش يا حيبي انا عارفه انك ممكن تكون مرتب سهرها ليكم بس انا متعوده كل سنه اعملها حفله لعيد ميلادها وبعد السهر انتم حرين اعمله العاوزينه

سليم يبص بسرعه لناتيجه ويلقي ان بكرا عيد ميلاد لين وهو كان نسي

مني : سليم رحت فين اوعي تكون لين جمبك وعرفت حاجه

سليم بانتباه : لا يا طنط لين في الحمام متقلقيش مش هقولها وهنجي بكرا ان شاء الله ربنا يخليكي لينا يا طنط

مني : ويخليكم لبعض يا حبيبي ويسعدكم انا يكرا ان شاء الله هتصل ب مامتك اعزمها بس بعد ما لين تروح الكليه عشان محدش يقولها يلا حبيبي تصبحو علي خير

وتقفل مني وسليم يعقد يفكر هو ازي نسي عيد ميلادها

ولين تخرج وهي لبسه بيجامه روز ومنشفه شعرها وتروح علي السرير وتنام وتديه ظهرها سليم من غير ما تكلمه فيلفها ليه وينيمها علي ايده وفي حضنه

سليم ببتسامه : ايه دا هي حياتي زعلانه مني

لين بغضب زي الاطفال : ايوه زعلانه ومخصمك كمان

سليم : ليه بس يا حبيبي دا انا اموت لو زعلتي

لين بخوف : بعد الشر عنك يا حبيبي بس انا يا سليم كان نفسي انام في بيت بابي عشان هم وحشوني اوي

سليم ببتسامه : يعني هو ينفع ان اول عيد ميلاد لحياتي واحنا متجوزين وتنام بعيد عن حضني

لين تفتكر انه عيد ميلادها وتبصله وتبتسم

لين : يا حبيبي يا سليم انا كنت ناسيه ان بكرا عيد ميلادي

سليم وهو بيبوسها : كل سنه وانتي حبيبتي وحياتي ومراتي ودنيتي الحلوه

لين : كل سنه وانت معايه يا حبيبي يعني انت مرديتش ابات عشان عيد ميلادي

سليم : بصرحه لا مش عشان عيد ميلادك وبس انا مقدرش انام وانتي مش في حضني يا حبيبتي

لين وهي بتحضنه : طيب ما ممكن تنام هناك معايه في اوضتي

سليم ببتسامه وهو بيغمز ليها : طيب بزمتك انتي ينفع

لين ابتسما وضربته بشويش علي صدره : قليل ادب

سليم يضحك ويطفي النور : هو فيه اددب من كده بس

ويصحي الصبح ولين تروح كليتها و داليا وامنيه يهنوها بعيد ميلادها و سليم يروح ياخدها ويعزمها علي الغدا ويروح بليل علي بيت الجده وتدخل لين تلقي الكل موجود وبيحتفل بيها وتكون مبسوطه جدا وهي وسط اهلها ومعها سليم ويدخل رامي عليهم وهم قعدين

رامي ببتسامه : سلام عليكم ايه دا عندكم حفله من غيري وكمان تورته وجاتوه خيانه

سها بضحك : النهارده عيد ميلاد لين

رامي وهو بيص ليها ويبتسم: عارف طبعا

ويقرب من لين وهي وقفه جمب سليم ويطلع من جيبه علبه ويمد ايده ليها

رامي : كل سنه وانتي طيبه يا لينو

لين تبتسم وتاخدها منه : وانت طيب يا رامي ميرسي

رشا : افتحي افتحي ام شوف جيب ايه

سها وهي بتقرب تشوف : انت عرفت منين اصلا انه عيد ميلادها اكيد رشا الفتانه قالتلك

رشا بسرعه : والله لا مقولتش حاجه تلقيه عرف من ماما

سناء : انا مقولتلوش ولا شوفته من امبارح وتلفونه كان مقفول

رامي يضحك : ايه الرخمه دي وانا من امتي بنسي عيد ميلاد حد فيكم

رشا: افتحي يا لينو نشوف جاب ايه

فتحت لين الهديه وكانت سلسله علي شكل مفتح الحياه من الدهب الابيض

لين : الله حلوه اوي يا رامي ميرسي

رامي : كل سنه وانتي طيبه يا اجمل لينو واهو معكي مفتاح الحياه افتحي بيه كل الدنيا

كل دا حصل طبعا قدم سليم وهو هيتجنن وبقي عصبي وعاوز ياخد لين ويروح وعواطف لاحظه انه بيغير من رامي ومش عاوزه يكلم لين ولا يقف معها وبعد انتهاء السهر ولين كانت مبسوطه اوي بس حست ان سليم مضايق وساكت ومتعصب ومش عارفه السبب

وروحه بيت سليم ودخله عند عواطف

عواطف : قومي يا مروه هاتي عصير الفروله من جوه عشان لين بتحبه

لين : لا ميرسي يا طنط انا مش هقدر اشرب حاجه خالص

عواطف : لا عيب لازم تشربيه دا شروق عمله عشان عيد ميلادك ولا هتكسفي صحبتك

لين تبص لشروق وتبتسم وشروق كمان بس وهي مش فهمه حاجه لان مش هي العملت العصير سليم قايم

لين : ريح فين يا حبيبي

سليم بضيق : هجيب مايه عطشان اوي

عواطف : خليك قاعد قومي يا شروق هاتي مايه لاخوكي

لين : لا خليكي يا شروق انا هجيب ليه

وتدخل لين المطبخ وتشوف مروه بتحط حاحه في العصير واول ما تشوف لين الشريط يقع من ايدها وتنزل تجييه بس لين تسبقها

لين ببتسمه : ايه دا يا مروه انتي بتحطي ايه في العصير بتعملي مقلب في مين اعترفي

مروه بخوف وبتحاول تشد الشريط منها بس كانت لين بعدت ومسكه الشريط وتشوف هو ايه وبصت ليها وهي مش مصدقه ومصدومه

لين بصدمه كبيره وغضب : حبوب منع حمل

تفتكره لين هتعمل ايه نعرف الحلقه الجايه ان شاء الله

روايه بناتي حياتي 

الحلقه 16

لين بغضب وهي مسكه الشريط وبتقرب من مروه

لين بغضب : انتي بتحطي حبوب منع الحمل في العصير بتعي انتي انتي ايه مريضه ايه الكره ال في قلبك دا

طبعا لين كان صوتها عالي فوصل لسليم وعواطف وشروق ال قامو يجري بس قبل ما يدخله عليهم مروه شدت الشريط منها ورمته ورا خشب المطبخ بسرعه ولين كانت بتحاول تمنعها

سليم بقلق : ايه يا لين حصل ايه

لين بزعيق : اختك يا سليم دخلت لقيتها بتحط ليه حبوب منع الحمل في العصير

مروه بخوف : دي كدابه هي مش عارفه تخلف لك حتت عيل وعاوزه تجيبها فينا احنا

عواطف بغضب : بت انتي انت عاوزه تتبلي علينا وتجيبي عيبك فينا

لين بغضب : عيبي ! ( وتبص ليها بغضب شديد) بقولك بنتك بتحط حبوب منع الحمل في العصير ورمت الشريط ورا هنا شد دي يا سليم هطلعه شدها معايه

مروه بقلق : انا مكنش بحطلك حبوب زفت دا انا كنت بحط لشروق منوم عشان بتسهر وتزعجني

لين بزعيق : الشريط الكان في ايدي ال رمتيه ورا دا كان منع حمل انا شوفته كويس و(تبص لسليم)

لين بغضب : هو انت ساكت ليه يا سليم

عواطف بسرعه قبل سليم ما يرد : ايه عاوزه يعمل ايه يصدقك ويكدب اخته وبعدين حتي لو بتحط اش عرفك انه ليكي

لين بستهزاء : والله وهو مين في البيت هنا ممكن ياخد حبوب منع الحمل غيري

عواطف وهي بتقرب علي لين بغضب وغل بس سليم مسك ايدها ووقفها قبل ما توصل للين

عواطف بغضب : قطع لسانك انا بناتي اشرف من الشرف الدور والباقي عليكي انت النحدفتي علينا من اي دهيه ودخلتي بينا وفضلتي تلفي علي ابني لما اجوزك ودلوقتي عاوزه توقعي بنا وبينه لا عشتي ولا كنتي دا انت افعصك تحت رجلي

لين بستهزاء وبرود : لا برافو بجد في ثانيه الموضوع اتقلب عليه وبقيت انا الغلطانه ممثله متازه بجد

سليم بيبص للين ويزعق : لييييييين اكلمي عدل وشوفي بتقولي ايه وبتكلمي ازي دي امي

لين بغضب وزعيق : انا ال اكلم عدل بقولك اختك بتحط حبوب منع الحمل في العصير ورمت الشريط ورا الزفته دي طيب زقها وشوف مين فينا الكداب

مروه بتتصنع العياط وبدموع التمسيح : قولت دا منوم انت مبتفهميش حرام عليكي عاوزه تكرهي اخونا فينا ليه

لين رحت بصه ليها ولسليم ال وقف مبيتحركش ورحت لكاس العصير مسكته واديته لسليم في ايده بغضب

لين بغضب : اشرب يا سليم اشرب المنوم عشان تعرف تنام كويس ونشوف مفعول المنوم قوي قد ايه

وخرجت من المطبخ قدمهم واخدت شونطها وهديها وطلعت لشقتها بغضب

سليم بعد ما طلعت وسمع صوت الباب بيترزع

عواطف بغضب : شايف الهنام ال جيبتها لينا بتزعق ليه وبترزع باب البيت شايف مجيبك

سليم بحزن وضيق وهو بيبص لمروه : انا عارف ان لين مبتكدبش يا مروه وانه الحبوب كانت لمنع الحمل

عواطف بغضب وزعيق : ايه يا سليم انت هتصدق مراتك وتمشي ورا كلامها

سليم بغضب : ايوه يا ماما ايوه هصدقها ولو حركت المطبخ هطلع الشريط زي ما هي قالت عشان مراتي مبتكدبش وبنتك بتكرهني وبتكره مراتي بس ليه انا عملتلك ايه دا انا اخوكي

عواطف بعصبيه : والله عال يابن بطني مراتك تغلط فينا وتكلم في شرف اخواتك وتقف تزعق في وشي وانت سيبها تطلع فوق وال تكلم ولا تديها قلمين وتقولها بتكلمي امي كده ازي لا ووقف تتخانق معنا احنا وتصدق افتري مراتك علي اخوتك يا خسارة التربيه والتعب ا ضياع شبابك يا عواطف

سليم بص ليهم بحزن وضيق ولف عشان يخرج لقي شروق وقفه قدم المطبخ ودموعها نزله رح ابتسم لها بحزن وسيبهم وطالع وفتح باب الشقه لقي لين قعده علي الانتريه وشكلها في منتهي الغضب والعصبيه سليم قعد قدمها هو كمان

سليم بضيق : ممكن نتكلم

لين بغضب : احنا لازم نتكلم يا سليم بس المره دي انا ال هتكلم احنا بقلنا سنه كل مره انا بسمعك وكل مره بقول حاضر المره دي بليز اسمعني انت انا مش هقولك نسيب البيت هنا ونعيش في مكان تاني

سليم بضيق شديد وزعيق : وانا مش هعمل كده اصلا حتي لو قولتي

لين بزعيق : وانا مش هطلوبه مع ان دا من حقي يا سليم بعض كل ال بيحصل بس انا بقي هستقل بحياتي

سليم بعدم فهم : يعني ايه تستقلي بحياتك

لين وهي وقفه في وشه وبغضب : يعني هعيش هنا في بيتي هاكل واشرب واطبخ في شقتي هنا انا من ساعه ما تجوزت ما دخلتش مطبخي اعمل حاجه غير اني اشرب مايه انا هعيش في بيتي يا سليم زي اي زوجه انا مش هنزل اقعد تحت ولا اكل تحت انا هعمل اكلي في بيتي وهنزل اطمن عليهم بس عشان ارضي ربنا وارضيك بس مش زي الاول و افضل طول اليوم تحت وطلع علي النوم

سليم بغضب : انا مش موافق يا لين وانسي ان دا يحصل مش عشان مشكله صغيره نقلب حياتنا

لين بتصميم : انا مش بقلبها انا بعدلها يا سليم من يقول لني عروسه جديده مش عارفه البس برحتي في ييتي لجوزي ودا عشان انت منعتني البس حاجه قصيره او عريان لازم كم وطويل مين يقول اني معرفش اتكلم ولا شوف جوزي غير وقت النوم معرش اخرج ولا اتفسح وال اروح مكان انا وهو كل دا استحملته وسكت لكن لما القي ان المشاكل بنا هتكبر يبقي كده لا ستوب لازم اعدل حياتي بقي وعيش مظبوط زي اي زوجين لاني مش عاوزه اخسرك

سليم بغضب وزعيق : انا مش موافق يا لين وانا فضل زي ما انا وحياتي مش هغيرها

لين بتصله بصدمه : برحتك يا سليم

وتقوم وتسيبه وتدخل تغير هدومها ويدخل الاوضه بس هي تطلع وتسيبه وتروح مرسمها وتفضل فيه طول اليل ترسم وسليم يفضل طول اليل صاحي مش عارف ينام من غيرها لحد ما تعب ونام مع طلوع الشمس وهي فضلت ترسم وتحاول تهدي بس معرفتش

والصبح سليم صحي بدري جدا لوحده من غير ما حد يصحيه واخد شور وغير وصلي ولبس لشغل وخرج يشوف لين فين لقيها وقفه في المطبخ لبسه برموده سوده في بينك وبدي بنك شعرها مفرود علي ظهرها وكانت مديه ظهرها فوقف سند علي الباب ولين حست بيه وهو وقف بس طنشت

سليم بشوق : صباح الخير

لين من غير ما تبص عليه : صباح النور

سليم يقرب منها ويقف يشم شعرها فهي لاول مره من 8 شهور متنامش في حضنه

سليم يتنهد بحب : بتعملي ايه

لين بزعل : فطار ونسكافيه

سليم بحزن :برده مصممه

لين بتصميم : ايوه

واخدت الطبق والنسكافيه وخرجت علي السفره خرج ورها ووقف جمبها

سليم : يا لين انت كده هتكبري الموضوع انتي عارفه ان ماما مبتعرفش تاكل من غيري

لين سابت الاكل وسكتت شويه وبعدين قالت 

لين : وانا محتاجه اهدي يا سليم بليز سبني برحتي لحد ما اهدي

سليم يبتسم ويعقد قدمها وياخد النسكافيه بتعها بتبص ليه تلقي بصص عليها وسرحان ومبتسم رحت مبتسمه وخدت سندويتشا من الطبق وادتهاله فاخده منها وهو مبتسم وقطم منه

سليم : نزله الكليه

لين : تؤ معنديش حاجه مهمه النهارده بس هروح عند ماما قعد معها

سليم يحس بضيق ويفتكر امبارح رامي وازي ساب شغله وجي عشان عيد ميلادها مخصوص ونظرته وهو بيديها الهديه فلغيره تجننه

سليم بضيق : طيب ما تستني ونروح بليل سوا

لين ابتسمت وتتنهد : حاضر يا سليم هستناك

سليم يفرح اوي انها معترضتش ووافقت بس هي مكنتش حبه تروح وهي مضايقه لانها عارفه ان بابها ومامتها هيحسه بيها وهي مكنتش عاوزه حد يعرف

سليم ببتسامه : عارفه بفكر اعمل تغير في الشقه هنا

لين بستغراب : تغير ايه

سليم يقرب منها ويبص في عينها : اكسر اوضه المرسم ولغيها خالص عشان تبطلي تستخبي فيها وتستخبي في حضني وبس

لين ابتسمت وحطت ايدها علي خدها وهي بص ليه وسكته

سليم بحب : انا بقول اكلمهم واخد اجازه النهارده وقعد معكي 

لين تضحك بصوه وتقوم وقفه ووخدها من ايده للباب وتفتحه

لين : علي الشغل وبطل دلع 

سليم يلف ليها ويبوس جبينها : حاضر بحبك

لين : وانا كمان

وينزل سليم ويدخل عند مامته

سليم : صباح الخير 

عواطف وشروق : صباح النور

عواطف بحب : دا انا كنت لسه طلعه اصحيك يا حبيبي

ويعقد معهم علي الفطار وهو ساكت

عواطف : مال شكلك عمل كده انت منمتش وال ايه

سليم : لا نمت الحمد الله

عواطف بضيق : انت لسه مصدق ان اختك

سليم قطع كلامها : ماما قفلي علي الموضوع دا ويقوم من علي الاكل

عواطف : انت مفطرتش

سليم اكلت الحمد الله انا هامشي عاوزين حاجه

عواطف :عاوز تتغدا ايه يا حبيبي اعمله ليك

سليم وهو ماشي : لين هتعمل غدا فوق وهتغدا معها

ويخرج عواطف تنصدم من كلامه وتحس ان مايه ساقعه وقعت علي راسها بس شروق تنبسط اوي بس تهرب بسرعه علي كليتها قبل ما عواطف تطلع غضبها فيها

عواطف ل مروه : قومي اتصلي علي سلوي بسرعه

وعند لين فوق بعد ما نزل سليم ووهي قعده ومشغله ال لاب

ومخنوقه فقررت تبعت رساله لشوشو

( انتي صاحيه اتصل )

واول ما المسيتج وصلت اتصلت بيها شوشو علي الاسكاي بي

لين : صباح الخير يا ام ياسين

( شوشو ولدت من 15 يوم وجابت ياسين )

شوشو بزعل : مالكيش دعوي بياسين عشان هو زعلان منك

لين ببتسامه : انتي لسه زعلانه يا شوشو طيب والله غصب عني انت ولدتي ايام امتحانات وبابي ومامي كانو نزلين عشان سيلا وبعدين انا هعرف اصالح يويو حبيبي بس اطلعي انتي منها

شوشو :لما نشوف هتيجي امتي ونشوفك احسن الجواز خدك منا

لين تبتسم بحزن فشوشو تحس بيها

شوشو : ايش بكي لين فيك شيء

لين بتنهيدا : هحكيلك يا شوشو بس وعد ما حدش هيعرف غيرك

شوشو بقلق : وعد يا لين احكي قلقتيني

لين حكيت لشوشو كل الحصل من وقت ما اتجوزت ومعملت عواطف ومروه ليها والحصل امبارح من مروه

شوشو بصدمه وغضب : وانتي سكته كل دا ليش وازي امبارح تسكتي وكيف قبلت سكوت سليم وما رحتي بيت اهلك

لين بضيق : انا لما اتجوزت كنت عارفه انه هيبقي صعب اني اكسب حبهم وثقتها لكن مكنتش ممكن اتخيل انها توصل للاهانه وتجريح واخر شيء الحصل امبارح

شوشو : وازي تقبلي وازي سليم يصدقها لاخته وبده يضل جلس عندهم وانتي تتصالحيه معه الصبح انا مش فهمكي لين

لين بهدوء : امبارح انا كنت غضبانه ومضايقه وفعلا كنت بفكر اروح لاهلي الصبح بس لما هديت و قعدت وفكرت لقيت ان صدمت سليم كانت اكبر مني وعشان كده سكت الحصل دا يجرحه هو اكتر مني والمقصود بيه هو مش انا

شوشو : ازي دا

لين : احساسه ان اخته بتكرهو و مش عاوزه يكون عنده ولاد وانها تلف لتؤذي وتمنع انه يخلف الجرح جيه ليه من اخته ال هي المفروض اقرب الناس ليه انا لما حاولت احط نفسي مكانه واتخيل سيلا تؤذيني او تكرهني صدقيني مقدرتش استحمل حتي التفكير لكن هو عاش دا وشايف اخته بتؤذيه امبارح سكوت سليم كان من صدمته وانه يحاول يصدقها عشان صعب فعلا يتخيل ان اخته تعمل كده فيه

شوشو : اكيد امه العقربه هاد متفقه معها

لين : تؤ ماظنش دا هي نفسها تشوف طفل لسليم والفتره الفاتت كل خناقه معايه انها عاوزه حفيد

شوشو : وليش مروه تعمل كده معكم

لين : مروه مش طبيعيه عندها حاله نفسيه وحب مامتها لسليم خلها هي بتحب تضايقه وتؤذيه دا لو مكنتش فعلا بتكرهو مروه الفرق بينها هي وسليم سنتين وواضح ان مامتها كانت حبه واهتمامها بي سليم وبس في الوقت ال مروه كانت محتاجها فيه زي سليم فكرهتو

شوشو : اعوذ بالله طيب ليه شروق مش كده متلها

لين : ومين قالك كده شروق جوها جرح بس مش من سليم جرحها من مامتها هي بتحب سليم لانه هو الكان بيهتم بيها وهي صغيره ودا عوضها

الفرق 7 سنين بين سليم وشروق فكان فاهم وحبها عشان اخته الصغيره لكن مروه كانت طفله زيه كبرت شايفه وخد كل حاجه كل الاهتمام كل الحب بقيت تحب تضايقه وتحرمه هي من ال بيحبه

شوشو بضحك : ايه مستشفي المجنين ال عيشها فيها دي طيب وانت ليه بقي عاوزه تفضلي فوق وانتي بتقولي ان حماتك ملهاش علاقه بلعملته مروه

لين تتنهد : لان تصرفتها معايه بدات تأثر فيه يا شوشو وبقيت اضيق وغضبي بيظهر وبزعل من سليم وازعله لما بيسكت مع اني مبعرفوش ال تصرفات ال بتعملها معايه عشان عارفه انها امه فصعب يقف قدمها بس انا انسانه مش ملاك ومتعودتش ان حد يعملني كده واسكت و بقيت تأثر ورد و كده المشكل هتبقي بيني انا وسليم كتير وهتكبر لو فضلت طول الوقت قدمها واسمع اهانتها وتجرحه والبتعمله فيه عشان تبعدني عن سليم

شوشو : والله ما عرفه اقولك ايه يا لين انتي ناويه تعملي ايه طيب

لين بتنهيده : هفضل بعيد شويه لحد ما الامور تهدي وارجع احاول معها تاني ويمكن هي الفتره دي تقبل وجودي في حياه سليم انا كلمتك يا شوشو لاني كنت عاوزه اخرج الجويه افكر بصوه عالي ومقدرش اتكلم مع اهلي مش عاوزه ازعلهم ولا يشيله همي ومش هيقبله اني افضل عيشه هنا وبعدين سليم كان اختياري يا شوشو فلازم احل مشكلي لوحدي وهم يفضله مطمني عليه

شوشو : فهمتك حبيبتي انا معكي يا لين ومش لوحدك وعلي طول احكيلي حبيبتي ومتحطيش جوكي وهو نفكر سوا ونشوف حل سوا

لين ببتسامه : ربنا يخليكي ليه يا شوشو ويفضله يتكلمه فتره في موضيع كتير

وعند عواطف سلوي جت وعرفت الحصل واكتشاف لين لحبوب ال بتتحط في العصير

سلوي بستغرب : وعرفت وسكتت ومرحتش لابوها

عواطف : ااه ياختي انا قولت دي بقي الهتخليها تزعل وتسيب البيت وهتقوله يا انا يا هم وساعتها ابني هيخترني انا عرفه بس العقربه فضلت ياختي قعده ووهو خارج الصبح يقولي انها هتعمل اكل و انه هياكل فوق في شقته

سلوي بضيق : البت دي مطلعتش سهله ابدا انا كنت فكرها مش هتستحمل وهتجري تشكي لابوها وامها وهم مش بيستحمله عليها الهواء وهيطلقها دي طول عمرها مدلعها بس البت ولا بتقولهم كلمه وعملين يتكلمه علي السعاده الهي فيها

عواطف بغيظ : والعمل يا سلوي هسيبها تاخد الواد الحيلتي وافضل قعده اتفرج كده ياريتني مع سمعت كلامك ووقفت علي جوزه منها من الاول

سلوي بخبث : استني بس لسه الحرب مخلصتش بس المهم دلوقتي اوعي ابنك يعرف ان ليكي دخل بموضوع الحبوب او انك كنتي تعرفي عنه اي حاجه هي مروه الانكشفت دلوقتي فانتي بقي اعمل انك عرفتي الحقيقه وان البت مراته مكدبتش وانك مسكتي مروه بهدلتيها واهدي عليها يومين لحد لما ترجع تنزل عندك تاني لحد ما نشوفلها سكه تانيه

عواطف : انا البت دي مش عاوزها في بيتي لازم في اقرب وقت تكون مطلقه وتغور من هنا

سلوي : بصي انتي لما يجي سليم اطلعي معه ال يعني ايه بتتعذرلها وبتعتبيها انها برده اتكلمت في سمعه بناتك وغلطيها قدمه يبقي انت عدك العيب قدم ابنك وهي مش هتعرف تكلم

عواطف : طيب وبعدها واعمل ايه اسيبها قعده تاكل عقل الواد

سلوي : هتفضل تعمليها زي ما كنت واكتر بس هنزود بقي ان نلعب في دماغ ابنك عشان هو كمان يتغير من ناحيتها لان واضح ان ال مصبرها حب ابنك ودلعه ليها بس لما يقلب عليها هيبقي نكد فوق وتحت ومش هتستحمل

عواطف : هنلعب في دماغه ازي ياختي دا مش شايف حد غيرها والبت طول النهار لبسه ومتزوقها حتي بعد ما ممنعها تلبس العريان والقصير بتلبس لبس يهبل اجدعها راجل

سلوي بمكر وخبث : ابنك بيغير عليها اوي بشوف عينه لما بتيجي عندنا وهي بتكلم سالم ابني بيغير جد

ا وبيولع بقي ويبقي عنيه بطلع نار لما بتكلم رامي اصل الواد رامي كمان كان بيحبها طول عمره وكان هيموت ويتجوزها وشكل ابنك عارف مشاعره ليها احنا بقي نشتغل علي الغيره لحد ما يشك فيها وينكد عليها وساعتها ال حب ال مصبرها هيروح وهي مش هتستحمل شكه فيه ودي بقي ال هتكسرها

عواطف : فعلا انا شوفته يوم عيد ميلادها كان مبسوط لحد اوي ما جيه رامي وديها الهديه وكلمها وضحكه معها ساعتها قلب واتعصب وقال مصدع وعاوز يروح وخدنا ومشي

سلوي : اهو هو دا ال تولع بيه ما بنهم بس المهم ان يكون من غير ما يحس انك قصده تخليه يغير من رامي

وتنتهي المؤامره التانيه والخطه البديله تفتكره هتنجح المره دا

ووصل سليم من الشغل وكانت لين طول اليوم بتجهز البيت وتعمل اكل وكانت مبسوطه جدا دخل سليم عند عواطف قبل ما يطلع شقته

سليم : سلام عليكم يا ماما

عواطف بضيق : وعليكم السلام تعال يا سليم عاوزك

سليم وهو بيعقد : خير يا ماما

عواطف : انا جيبت فتحيه النهارده وخليتها تزوق المطبخ وطلعت الشريط دا ( مدته ليه شريط حبوب منع الحنل ناقص منه حبيتين اتنين بس) لين كان عندها وانا مسكت اختك كلتها بسناني ولولي فتحيه حاشت عنها كانت طلعت روحها في ايدي

سليم بحزن : انا كنت عارف ان لين مبتكدبش بس كان جويه حاجه بتتمنه يكون في حاجه غلط هي فهمتها وان اختي متعملش فيه وفي مراتي كده هي ليه بتعمل كده فيه بتكرهني ليه

عواطف : لا طبعا مش بتكرهك دا انت اخوها الوحيد بس ال ايه بتهزر وبضايق في لين غيرانه عليك انت وشروق منها بتقول خدتكم انت عارف الاخت بتغير علي اخواتها ومروه ملهاش اصحاب وانتم ال ليها بس هي بتقول انها حطت حبيتين اتنين بس واهو الشريط قدمك بص يا سليم انا عاوزك تهتم بخواتك برده يا حبيبي هم ملهومش غيرك ومروه كبرت بقيت 25 ولسه لا اتخطبت ودا هتلقيه مأثر وهي شايفه الاصغر منها متجوزه وبتدلع اخر دلع

سليم : حاضر يا ماما وربنا يرزقها ابن الحلال

عواطف : يارب عموما انا كنت مستنيك عشان اطلع اصلح مراتك يلا نطلع سوا

سليم بفرحه : بجد يا ماما هتطلعي تصلحيها

عواطف بضيق : اعمل ايه كله عشان خاطر عيونك يا حبيبي انا عاوزه ايه غير رحتك وسعادتك وانك تفضل في حضني وقدم عنيه

سليم يقوم ييوس راسها : ربنا يخليكي ليه يا عطوفه يا عسل

ويطلع سليم وعواطف ويفتح الباب

سليم : تعالي يا ماما اتفضلي لين يالين

لين تيجي من المطبخ وهي لبسه هوت شورت جينز و بدي كب اسود

لين : انت جيت يا حبيبي وتتفاجاء بوجود عواطف قدمها

سليم : تعالي يا لين ماما عاوزكي

لين ببتسامه : ازي حضرتك يا طنط نورتي

عواطف بضيق : دا نورك اقعدي عاوزكي

فتعقد ويقعد قدمها سليم وهي بتبصله بس شايفه في عنه نظره رجاء

عواطف : انا طلعه عشان اقولك حقك عليه انا عرفت ال مروه عملته وانك كان عندك حق متزعليش هي بس غيرانه علي خوها وقالت تضايقك وهم كانو حبيتين اتنين بس الحطيتهم بس انا كمان زعلانه منك ما انا هقول ال ليه وال عليه مكنش يصح تكلمي في سمعه بناتي

لين بستغراب : انا متكلمتش في سمعة حد يا طنط وال جيبت سيرتهم حضرتك عاوزه تفهمي غلط وتغلطيني وبعدين انا اول ما شوفتها قولت انتي بتحطي الحبوب ليه في العصير وقولت كده اول ما دخلتو انتم ما شكتش في لحظه ان الحبوب لحد تاني

عواطف بخبث : هو انا يا سليم لما سالتها قدمك اش عرفك انه ليكي رحت ضحكه بتريقه وقالت وهو مين فيهم هياخد الحبوب

لين : ايوه لان انا والوحيده المتجوزه في البيت فاكيد هتكون ليه مش لحد فيهم

عواطف : انتي بتعيري البناتي عشان متحوزش لحد دلوقتي

لين بغضب : هو حضرتك ليه عاوزه تغلطيني وبس

سليم بيهدي : لين ماما خالص احنا هنقفل علي الموضوع دا ونناساه وبعدين ماما اهو طلعه لعندك تصالحك يا لينو

عواطف : اه انتي زي بنتي وانا امك وطلعتلك لعندك ايه مش هتعملي خاطر لدا

لين : لا ازي يا طنط حضرتك لهنا حاجه كبير وخالص انا مش زعلانه

عواطف : طب قومه يلا ننزل عشان نتغدا

لين : انا عملت الغدا خليكي حضرتك اتغدي معنا النهارده

سليم : ايوه يا ماما اتغدي معنا انتي النهارده وهو عشان تشوفي لين بتعرف تطبخ وال لا

عواطف بضيق : طب واخواتك هسيبهم يتغدو لوحدهم

لين : لا طبعا انا هتصل بشروق تيجي من الكليه علي هنا وسليم ينزل يجيب مروه ويصالحها

وفعلا يتجمعه عند لين ويتغدا في جو من التوتر بس ينتهي بسلام ويرجعه تاني لتجمع في بيت عواطف

بس لين كانت طول الوقت مشغوله في شغلها في شركه بابها ال بداءت فيه بس عن طريق النت وامير بترسم الديكور وهم ينفذه وانشغلت في مذكرتها عشان الامتحانات

وفات شهر الامتحانات علي خير واخر يوم في الامتحانات لين قالت لسليم انها هتخلص امتحان وهتروح لمامتها تطمن علي سيلا ال علي وش ولاده

توصل لين بعربيتها قدم البيت مع وصول رامي في نفس الوقت

رامي ببتسامه : لين وشك وال القمر بقالك كتير مش ظاهره من يوم عيد ميلادك مشفتكيش

لين برقه : ازيك يا رامي الامتحانات كنت مشغوله فيها بس الحمد الله خلصت كنت طول الوقت بعمل مشريع وابحاث وملخصات وال الدكتورها والله ( وتضحك هي ورامي)

رامي : ربنا يوفقك وعقبال ما تحضري الدكتورها فعلا انا عارف انك مش هتتنزلي عن الحلم دا ابدا

لين ببتسامه : ان شاء الله ادعيلي انت بس

رامي : روحي يا لين يا بنت مني تكسب وتربحي ومن خطوه لخطوه تنجحي

لين تضحك اوي علي تقليد رامي ل داد زينب

لين : لسه بتقلدها حلو بس عارف هدخل اخليها تعاقبك زي زمان

وتدخل وهي بتضحك وتهزر وهو ورها بيجري

رامي بقلق : لا مافيناش من هزار تقيل يا لين ال داد زينب اوعي تقوليلها انا مش حمل فتة العسل بتعاتها

ويدخله وهم بيهزره ويضحكه بس مكنوش يعرفه ان في حد بيتمني ليهم الشر شايفهم طبعا اتصلت بعواطف وادتها الاخبار ال توصلها لسليم بطريقتها الخاصه

ولين تدخل وتسلم علي الكل وتعقد مع سيلا ورشا وسميه وسها يهزره ويضحكه علي سيلا ال بقيت شبه البلونه

وبجي سليم ويروح ويدخل عند عواطف البيت

سليم : سلام عليكم

عواطف : وعليكم السلام ازيك يا حبيبي

سليم : الحمد الله قعده لوحدك ليه فين البنات

عواطف : مروه بتشوف الاكل و شروق رجعت من الامتحان نامت

سليم : ولين فين

عواطف : عند جددتها شوفتها من البلكونه وانا بنشر الغسيل كانت جيه هي والدكتور رامي وعملين يضحكه سوا ودخله هم الاتنين ولو مكنش شوفتها كان زماني فضلت قلقانه عليه وقول هي راحت فين

طبعا سليم ولع وكل السمعه انها جيه مع رامي وبيضحكه رح قايم بسرعه وخرج وعواطف تبتسم بشر

وعند الجده يخبط سليم وهو مضايق

ايمان : اهلا يا سليم اتفضل

سليم بيداري ضيقه : متشكر يا مدام ايمان ازيك وازي فاروق

ايمان : بخير الحمد الله

وتخرج سناء : مين يا ايمو سليم اهلا يا حبيبي اتفضل وقف ليه

سليم كان اضايق اكتر لانه سامع صوت اغاني عاليه وضحك لين وهي طبعا بتضحك مع البنات بس هو مش سامع غيرها ويدخل عند الجده ومني وسلوي ويسلم علي الكل ويعقد معهم

سليم بضيق بيدريه : وازي رامي يا طنط سناء هو فين بقالي كتير مشفتوش

سناء ببتسامه : لسه طلع ينام من شويه مموت نفسه في الشغل يا سليم احنا كمان ما بنشفوش في البيت والله

سلوي بخبث : اه والله دا ما بيجيش بدري خالص بقاله كتير المره الوحيده الجيه بدري فيها يوم عيد ميلاد لين وهو النهارده كمان جيه بدري بيتعب نفسه اوي في الشغل متجوزيه يا سناء

سناء : مش راضي والله يا سلوي وكل ما نتكلم معه يزعل ويتخانق ويقولي مش هتجوز

طبعا سليم بيسمع وغيرته تزيد وضيقه كمان لما كان هيولع

سليم بضيق : ممكن يا طنط مني تنادي علي لين عشان نروح

مني : تروح فين اقعدو اتغدا معنا انتم بقالكم كتير مجتوش بسبب امتحانات لين خليكم معنا بقي النهارده

الجده : شويه و الكل يجي ونحط الغدا ونتغدا سوا كلنا

سليم : معلش مره تانيه احسن انا رجع تعبان ولين بقالها فتره منامتش فترتاح شويه هي كمان

مني : خالص نستناكم بكرا تقضي اليوم معنا هروح انادي لين

وتروح مني للبنات وتنادي لين وتعرفه ان سليم بره وتخرج مبسوطه وبتضحك

لين : اهلا يا حبيبي جيت امتي

سليم : من شويه وجيت اخدك يلا عشان تعبان اوي

لين : اوكي يا حبيبي

وتسلم عليهم وتمشي وسليم ساكت ومضايق وبعد ما خرجه

لين : مالك يا سليم في حاجه

سليم بعصبيه وهو مسك ايدها وبيشدها : لينا بيت هنتكلم فيه مش هنتكلم في الشارع يا هانم

لين تستغرب ومش فهمه ايه المضايقه كده ويدخله وهو بيشدها ويطلع علي شقته علي طول ولين معه ويدخله ويرزع الباب

سليم بغضب: انتي ايه الجبك مع رامي وقبلتيه فين وليه

لين ستغراب : ومين قالك اني جايه مع رامي

سليم بعصبيه : لين متكدبيش انتي

ولسه هيكمل لين وقفت بغضب وزعيق

لين بغضب : انا مبكدبش يا سليم وانت عارف كده كويس والوصلك الكلام دا هو الكداب

سليم بزعيق زيها : انتي جيه معه و دخله انتي وهو سوا البيت عند مامتك ورحت اجيبك لقيتك عمله تضحكي وترقصي وهو هناك وال اكنك واحده متجوزه وليها راجل

لين بصدمه : انا كنت برقص مع اختي وبنات عمامي و مافيش رجل كان موجود في الشقه كلها حتي عمامي وانت جيت بنفسك وشوفت ان الكل كان ستات

سليم بغضب : لا رامي كان موجود

لين بغضب اكتر : كان موجود فين يا سليم رامي مكنش في الشقه عند ناناه وبعدين انت ايه مشكلتك كل ما تكلمني تقولي رامي رامي رامي قولتلك 100 مره رامي اخويه مينفعش تغير منه

سليم بغضب : وانا قولتلك هو مش اخوكي وكان عاوز يتحوزك

لين بزعيق : كان انت قولتها كان ودلوقتي انا اتجوزتك انت ومن يوم ما اتجوزتك وهو مفكرش حتي يبص ليه بنظره غير اني اخته

سليم بغضب : وانا مش عاوزه يبص ليك خالص لا اخته ولا مش اخته مش عاوزه يبصلك مش عاوز ه يكلمك وال ليه دعوي بيكي نهائي

لين بغضب : رامي ابن عمي يا سليم وانا مش هخسر 

اهلي اهلي خط احمر يا سليم مش هسمح انك تبعدني عنهم

سليم بضيق : يا سلا يعني بتبعيني عشان مش عاوزه تخسري رامي

لين بغضب : ابيعك ! انت عاوز ايه دلوقتي يا سليم ايه الحل اليريحك عشان انا زهقت

سليم بضيق :ما فيش مروح هناك تاني من غيري يا لين عاوزه تروحي كل يوم نروح بس انا وانت سوا لوحدك لا

لين بستهزاء : دا الهيريحك يا سليم حاضر مش هروح من غيرك

وقامت وسابته دخله الاوضه واخدت شور وغيرت ورحت عشان تنام

سليم بضيق : انت هتعملي ايه

لين وهي بتعقد وتبصله : هنام يا تري مسموحلي و ال لا

سليم بضيق : اتكلمي عدل يا لين وبعدين انتي لسه مردتيش عليه كنت جيه مع رامي ازي وتقابلتم فين

لين بغضب : روح اسال البلغك يا سليم هو شاف ايه بظبط

ورحت نايمه علي السرير وهي حبسه دموعها

وفضله فتره الحياه بنهم متوتره وكل ما يروحه عند جددتها ويشوفه رامي لازم سليم يرجع يتخانق وغيرته بقيت زياده ولين بتحاول ترجع الامور هاديه بس عواطف وسلوي بيشعلها كل شويها ويخيه يغير 

سيلا ولدت وجابت يوسف وكان الكل فرحان ومبسوط بيه جدا وعمله ليه اجمل سبوع جمعه فيه الكل

مني وفؤاد فضله شهر بعد ولاده سيلا وسافره ويمر شهور والوضع زي ما هو ايام بتكون حب وسعاده بين لين وسليم وايام بتكون مشاكل بسبب غيره سليم الزياده وشكه ال بداء يتزرع جوه ومر سنه كمان و جي عريس لشروق وافقت واتخطبت وهتجوز وهتسافر مع جوزها لين فرحت جدا لشروق وبداء يجهزه ولين كانت بتحس بتعب بس كانت مشغوله مع شروق وافتكرته ارهاق من المذاكره والشغل وتجهيز مع شروق

وفي بيت سيلا ولين رحت تشوف يوسف ال بقي عنده سنه و7 شهور وبيحب لين جدا ومتعلق بيها

سيلا : الواد دا كل ما يشوفك ينسي اني امه ويفضل يلعب ويبوس فيكي دا مبيعملش معايه كده

لين وهي شيله وعمله تلعبه : انا اصلا مستنياكي تخلصي رضعته وهاخده منك علي طول

سيلا : لا خديه من دلوقتي وسبوني نام انا نسيت طعم النوم

لين وهي بتلعب مع يوسف وبتاكله شكولاته بهدلها هدومها ووشها بايده وهو عمل يضحك

لين بغيظ : اووووف كده يا يويو كل مره تعملها فيه وانزل متبهدله بسببك

سيلا تضحك : احسن عشان تبطلي تجبيله شكولاته وانا لا هاتيه وقومي اغسلي هدومك

ووهي قايمه حاست بدوخه وكانت هتقع فقعدت تاني

سيلا جريت عليه : مالك يا لين فيكي ايه يا حبيبتي

لين : مافيش دوخت بس متقلقيش خالص رحت الدوخه

سيلا تعقد جمبها بفرحه : هو حصل وال ايه والله شكله حصل انتي اخر مره جاتلك امتي

لين بداءت تفهم سيلا : متاخره اسبوع تقريبا بس عادي هي ساعات بتعمل كده معايه من التوتر

سيلا بضحك : لا المردي شكلك حامل والله انا حسه قومي ننزل نعمل تحليل

لين : تقومي فين خليكي هنا بابنك ياختي وانا مروحه هفوت علي المعمل اعمل تحليل واكلمك

سيلا : بس تعرفي وتقوليلي علي طول قبل اي حد

لين ببتسامه : بس بشرط لو طلع ان شاء الله فيه بيبي متقوليش لاي حد ابدا 

سيلا بتصنع الحزن : ليه دا انا ممكن اموت لو مقولتش

لين ببتسامه : سيلا عيد جوزي بعد اسبوع ولو انا فعلا حامل عاوزه اعملها مفاجاه لسليم وتبقي هديتي ليه وكمان فرح شروق فضله يومين وانا مش عاوزه حد يسرق فرحتها ولو سليم وطنط عرفه هيفرحه وينس شروق وانا عاوزه تحس ان مامتها فرحانه بيها هي وبتحبها وبعدين دا لو طلع احنا عملين نخطط ولسه مافيش حاجه ظاهره

سيلا : ان شاء الله حبيبتي هيطلع حمل انا متاكده يلا قومي اغسلي هدومك وانزلي اعملي التحليل وطمنيني

وتنزل لين وتروح للمعمل وهي طول الطريق بتدعي ربنا

فلبيبي دا هو ال هيرجع يقرب بينها هي وسليم وينهي اي خلاف موجود وحماتها هتحبها لما تجيبلها حفيد

وتعمل التحليل وتطلع الناتيجه ولين تطلع حامل وتفرح جدا وتكلم سيلا

لين ودموعها نزله بفرحه : انا حامل يا سيلا الحمد الله حامل

سيلا وهي فرحانه لاخوتها : حبيبتي يا لين الف مبروك طب مالك بس بتعيط ليه اهدي

لين بفرحه : كان نفسي اوي في البيبي دا من زمان يا سيلا نفسي افرح سليم اوي ويكون ليه طفل منه

سيلا :ربنا يكملك بخير يا حبيبتي ويفرحك دايما

لين : سيلا انت وعدتيني مش هتقولي لحد حتي مامي عشان خاطري يا سيلا

سيلا : حاضر يا حبيبتي هسيبك تعيشي فرحتك زي ما تحبي المهم تكوني مبسوطه وفرحانه

وتقفل لين وهي طايره من الفرحه وتروح البيت وتكون مبسوطه اوي لدرجه ان حماته فضلت تضايق فيها قدم قريبهم ال في البيت عشان فرح شروق بس هي مشغلتش بالها بحد غير بفرحتها وكبرت دماغها منها وبقيت تعامل الضيوف بفرحه وسعاده وكل الضيوف حبها جدا وشكره في اخلقها وجملها واستحمالها لحامتها وعميلها

ويوم فرح شروق كانت جميله ورقيقه وفرحانه اوي ولين كان جمالها خاطف للعيون بفستانها الاسمر وشعرها الطويل الناعم والفرحه الموجوده علي وشها فلحمل وفرحتها بيه زوده جماله جدا لدرجه ان فيه كتير ساله هي مين وفي ال كانت عاوزه تخطبها 

وفيه العاوز عنوان اهلها وكل دا وصل لسليم ال كان هيتجنن من كل اليقرب منه من عمامه اومن عيلته ويهزره معه ويضحكه ويقولله مراتك بتتخطب وهتتخطف منك ويضحكه وسليم كان دا بيزيده نار ويولع

وانتهي الفرح وسافرت شروق مع عريسها من الفرح للمطار ورجعه كله البيت سليم مضايق ومخنوق ولين بتحاول تهديه بس مقالتش ليه علي حاملها مستنيه عيد جوزهم وبترتب ليها

وبعد فرح شروق بيوم ووهم قعدين مع عواطف ومروه

عواطف : بص بقي يا سليم انا عاوزك تنزل تعقد هنا معايه في الشقه علي طول وتنام في اوضتك وممكن تفتح عليه اوضه شروق لو تحب انا واختك لوحدينا دلوقتي و خايفين وانت لازم تفضل وسطينا

لين استغربت من البتقوله وبصت ليها بصدمه

عواطف بغضب : بتبصي ليه كده ليه مش عجبك كلامي يا ست لين

لين : لا ابدا يا طنط بس اصله غريبه شويه هي يعني شروق المكنتش بتخليكم تخافو وبعدين ما احنا طول اليوم هنا معكم ووسطكم

عواطف بزعيق : لا وتنامو كمان هنا ( وتبصلها بتريقه) ومتخافيش ياختي محدش هيضيق وال انتي عشان تفضلي طول الوقت مسكه التلفون ونت وتضحكي برحتك ومحدش يسالك بتعمل ايه

لين ابتسمت بستهزاء وقامت وسابتهم وخرجت الجنينه هي متاكده ان سليم مش هيوافق علي طلبها ومش عاوزه تعاند في عواطف وتعمل مشكله وقالت تسيبها منها لسليم

بس متعرفش ان كلام عواطف بيزود الشك جوه سليم

سليم بضيق : ايه يا ماما البتقوليه دا هي مقالتش حاجه هي بتسال

مروه بخبث : لا هي عاوزه وتعيش هنا في الشقه معنل و تفضل برحته وعلي مزاجها دا انت بتخرج من هنا وهي تطلع علي فوق ويفضل تلفونهه مشغول مشغول دا غير بقي يوم السبت مبتنزلش خالص هنا بعد ما بتمشب يتفضل قفله عليه شقتها فوق دا انا كنت طلعه مره احيب حاجه من عندها لقيتها عمله تضحك اوي وصوتها عالي وشكلها بتكلم حد فيديو علي الاسكاي بي لان سمعت صوت الاتصال تاني وانا نزله علي السلم

سليم يسمع كده يقوم مضايق ومتعفرت ويخرج ليها الجنينه

لين لما خرجت راحه علي الجنينه وقعدت لان الجو كان جميل وهي كانت مبسوطه ومشغله ميوزك وقعده تسمع وسرحانه لقيت تلفونها بيرن برقم رامي

لين ببتسامه : الوووو ازيك يا رامي

رامي : ازيك يا لينو ايه الروقان دا قعده في الهواء الطلق وميوزك هاديه محدش قدك

لين بضحك : ايه دا انت شيفني وال ايه

وترفع راسها وتبص علي بيت جديتها تلقي رامي وقف في بلكوتن بيتهم قدمها ويشاورلها

لين بضحك : اااه انت في البيت دا انا مترقبه بقي

رامي بضحك: 24 ساعه تحت النظر يا فندم ( ويضحك هو لين بصوة)

رامي : طمنيني عليكي انت كويسه يا لين

لين ببتسامه : الحمد الله انا بس حبيت افصل شويه وقعد مع نفسي

رامي : دايما يارب خالي بالك من نفسك هقفل بقي عشان نزل المستشفي عندي شغل

لين : ربنا يوفقك مع السلامه

وقفلت بس كان فيه الشافها وشاف رامي وهو بيشورلها سمعها وهي بتكلم في التلفون وبتضحك ونار ولعت جوه وافتكر كلام مروه رح مزعق

سليم : لييييييبن

لين بصت لقيته وقف علي الباب رحت لعنده

لين بستغراب : بتزعق ليه يا سليم مالك

شدها من ايدها و دخل بيها عند عواطف وهي مش فهمه ايه مزعله

سليم بغضب : ماما بكرا تجيبي فتحيه تنظف الاوضه بتعتي عشان هنعيش معكي هنا

لين بتسمع ومش مصدقه البيقوله

لين بصدمه : انت بتقول ايه يا سليم مين ال هيعيش في الاوضه

سليم بزعيق : ايه مش سمعه بقول هنعقد هنا وحضري هدومك عشان تفرشيها هنا في الاوضه وطلوع الشقه فوق مافيش وخرج لوحدك مافيش وشغل في الشركه مع امير كمان مافيش

لين بغضب : هو ايه المافيش مافيش انت ازي بتكلم كده وتاخد قرارت من نفسك

سليم بغضب : انا مش بقول انا هنفذ البقوله وانتي هتقعدي في بيتك وشوفي طلبات جوزك هم مش خدمين عندك بقالهم تلات سنين بيخدمكي وانتي عمله فيها هنام

لين بزعيق : انا مطلبتش من حد يخدمني هم ال رفضين اني اعمل حاجه وبيعملني اني دخيله عليهم و هنزل عشان اعيش هنا مش نزله يا سليم ومش هسيب شقتي وال شغلي

لين محستش غير بسليم بيضربها بلقلم قوي وقعها علي الارض طلع فيه كل غضبه وغيرته قدم عواطف ومروه ال علي وششهم ابتسامه الشماته

سليم بغضب : تطلعي حالا تحهزي هدومك في شنطه نص ساعه وهطلع انزل الشنطه سامعه

لين قمت وقفت خرجت من قدمهم بس مطلعتش رحت لبيت جددتها وسليم كان فكرها طلعت فوق لانها مشيت من غير ما تكلم او تقوله اي كلمه بعد ما ضربها

لين وشها احمر جدا وورم من اثر ال اقلم ودمعها اول ما خرجت من البيت بتنزل و ورحت خبطت علي الباب شقت جديتها

فاروق رح يفتح الباب : لينو حبيبت

ولسه هيكمل الكلمه لقي لين بتقع رح مسكها بين ايده قبل ما تقع علي الارض مغمي عليها 

ونكمل الحلقه الجايه  😢

تكملة الرواية بعد قليل 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا





تعليقات

close