القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كحل عربى الفصل العشرون والحادى وعشرون والثانى وعشرون بقلم نورهان اشرف


رواية كحل عربى الفصل العشرون والحادى وعشرون والثانى وعشرون بقلم نورهان اشرف



رواية كحل عربى الفصل العشرون والحادى وعشرون والثانى وعشرون بقلم نورهان اشرف


#البارت_العشرين

#كحل_عربي

#نونه


اول حاجه احب اشكر كل بنات الى نزلت بوست رأيه فى الروايه وقولهم بحبكم جدا


لماذا لا تضحك لي الدنيا مثل الجميع هل انا سئ لتلك الدرجه هل انا اسوء انسان فى العالم لذلك يجتمع الحظ العسير لي ولكن أنا أعلم أن الله سوف يقف بجانبي ويربط على قلبي مثلما انزل السكينه على قلبي


صعق فارس من منظر تلك التى على الارض حته انها لم يقدر على التحمل يشعر أن روحه سوف تفارق قلبه كيف لا ومن تملك روحه واقعه على الارض تنازع الموت بسبب اخوه أخرجه من تلك الصدمه صوت شعيب الذي تحدث بغضب:شالها بسرعه عقبال ما تصل بدكتور


ثم واجه نظره الى المحضر وتحدث بهدوء :اسفين يابنى هات انا همضي على الاستلام


ام فى غرفه غزال كنت تنام على الفراش وفارس يجلس بجانبها وهو يقبل يدها والدموع تنهمر من عينيها بأسف :اسف يا غزال اسف يا حبيبتي والله العظيم ليفضل مراد معاكى و فى حضنك ده انا مقدرش على زعلك يا قلبي


قاطعه دخول شعيب الذي نظر الى ابنه بأسف هو تلك المسكينه التى تنام على الفراش فاتحدث بحزن :اسف يابنى انا السبب فى واجعك انت والمسكينه دى ربنا يعلم انا عمرى ما فكرت انى ابقا السبب فى حزن حد منكم بلعكس ده انا كان نفسي اكون مصدر الفرحه معرفش انى هبقا السبب فى دمركوا


فارس بهدوء:لا يا بابا انت معملتش حاجه غلط الغلط كله على اخويا ابن امى وابويا إلى مش بيعمل حاجه غير أنه عاوز يكسر المسكينه تحس أنه عاوزه دائما مذلوله ليه انا مش عارف هو بيعمل كدا ليه مش هو إلى طلقها بمزاجه مش هو إلى دمر بيته مش هو إلى عمل كده فى نفسه مش هو إلى كسر ابنه عشان الهانم التانيه عاوز اي منها بقا


شعيب بأسف :عاوزها ترجع ليه رباب مكنتش بتكدب لم قالت إنه عاوز يرجعلها تانى


فارس بصدمه :طب غزال كدبه ليه


شعيب بشرح: غزال مكنتش عاوزه تدمر العلاقه بينك انت واخوك غزال محبتش تكون سبب مشاكل بينك انت واخوك انا لم سالتها قالتلى انها مش حبه تدمر العلاقه الى بينك انت واخوك


هنا نظر لها فارس بحب وتحدث بينه وبين النفسه :كل لحظه بتكبرى فى نظرى اكبر من الاول كل لحظه بحمد ربنا انى لقيتك و واقعت فى حبك يا غزالى


قطعهم دخول الداده تقول إن الطبيبه قد وصل أذن له فارس بدخول بعد أن تأكد انها لا تظهر حاجه من غزال


بعد مرور عشر دقائق وبعد أن كشفت عليها : دى حاله انهيار عصبي واضحه جدا هى هتفوق كمان ساعه بس اهم حاجه محدش يزعلها أو يضيقها لان ممكن الانهيار يأثر على بقى أعضاء الجسد الحيويه ولأن كمان للاسف ضغطها عالى ودى حاجه مش كويسه خلاص


فارس بتسأل:هى لو مش كويسه انا ممكن اوديها مستشفى مفيش مشكله خالص


الطبيبه بهدوء:لا ملوش لازمه انا بس بقول لو حصل مضاعفات هتبقا غلط عليها


خرج شعيب هو و الطبيبه من الغرفه وترك فارس يجلس بجانبه غزال وتحدث بجدية:انا مستعد اخسر الدنيا كلها عشان تبقي كويسه انا مستعد اعمل اى حاجه بس اهم حاجه انتى قال ذلك وهو يقبل يدها بحب وعشق وخرج من الغرفه وترك غزال تصارع تلك الكوابيس التى تلاحقها


كنت تحلم غزال أن مراد يركض وهى تركض

غزال بمرح:مراد استنا يا قلبي عشان متهش

مراد يا حبيبي استنا تعال هنا ياقلبي


ولكن فجاه ظهر شخص من عدم وأمسك مراد واخذ يركض


غزال بصراخ :مراد ابنى انت واخد ابنى على فين مراد


وفجاه التف الشخص بوجه وجدتها رباب هى التى تمسك مراد وتركض به


رباب بسخرية:مالك بتزعقى ليه


غزال بغضب:انتى عاوزه اى منى تانى انتى مش دمرتى حياتى


رباب بسخرية:لا لسه انا هدمر دنيتك هدمر عمرك وسنينك الجايه كمان ومراد ده هاخده زاى اى حاجه بتاعتك إخدتها


هنا اخذت تصراخ غزال باسم ابنها


__________________


ام فى شقه مازن كان يجلس فى غرفه ابنه يضع فيها الالعاب الجديده التى جلبها له لقد جلب له الكثير من الألعاب كان يمسك العاب ابنه القديمه بحزن كيف كان مهما إلى تلك الدرجه فتلك العاب كنت قديمه للغايه منهم العب قد جلبها له و غزال حامل فيه لتلك الدرجه هو اب سي لتلك الدرجه هو كان اب بالاسم فقط ولكن يقسم أنه سوف يعوضه كل شي هو و غزال ف رباب معاها حق غزال روحها فى مراد لا تقدر على العيش بدونه اخرج ذلك القميص الرقيق الذي جلبه لغزال نعم سوف ترتديه له بعد أن تطلق من فارس فاهو يعلم أن غزال تحبه لا بلا تعشقه فاهى لحد الان لم تجعل فارس يقترب منها كم تقول امه ولكن أخرجه صوت طرقات على الباب الشقه

ذهب بسرعه وتحدث بسرعه:ثانيه واحده


وما كدا يفتح الباب حته وجد لكنه قويه على واجهه جعلته يفترش الأرض من قوتها


فارس بغضب:انت عاوز اى منى انا والمسكينه غزال انت مش طلقتها انساها بقا عيش حياتك وخلينا نعيش احنا كمان


مازن بغضب:وانت مالك انا مش عاوز حاجه غير ابنى اى غلط ولا حرام


فارس بسخرية:لا مش غلط ولا حرام بس هو انت عاوز ابنك حب فيه ولا عشان تذل المسكينه امه ثم نظر له بقرف واكمل حديثه:عارف انا بكره نفسي عشان انا اخوك وبكره اليوم الى كنت فيه اخويا


مازن بسخرية: ليه هو انا إلى اتجوزت مرات اخويا وحلوت فى عنيا وفرحت فى تدمير بيته


فارس بقرف:انت تطلقت مراتك قبل ماوصل على مصر يعنى انت طلقتها عشان خاطر نفسك وعشان هى مقبلتش تجوز عليها يعنى كدا كدا كنت هتتجوز حد تانى انت اى مشكلتك انى اتجوزها ولا لا أعتبر انها اتجوزت واحد تانى


مازن بسخرية:لا يا فارس مش هعتبر انها اتجوزت حد تانى لانها اتجوزتك انت يا خويا


هنا حاول فارس أن يتحدث بهدوء:طب انت عاوز اى يا مازن عشان الموضوع ده يخلص


مازن ببرود :تطلق غزال وترجعلى غير كدا لا وغير كدا هفضل اعمل مشاكل لحد مترجعلى


هنا لم يتحمل فارس اكثر من هذا فانهال على واجهه بلكمات والضرب المبرح وطبعا بسبب فرق الجسم ظل مازن يصراخ مثل النساء وحته عندم حاول أن يضربه ماسك فارس يده حته أنه كاد يكسر يده


ولكن اوقفهم صوت سحر التى اخذت تصراخ بجنون:سيب اخوك يا فارس هتموت اخوك فى ايدك


فارس بغضب:كل ده بسبب ابنك النانوس رفع على غزال قضيه حضانه عاوز ياخد مراد من غزال


سحر بحقد وكره:ربنا ياخد غزال كان يوم اسود لم شوفنها ثم نظرت الى ابنها بغل قولتلك طلقها وخلينا نخلص من القرف ده كله بس انت وابوك لا دماغكم ناشفه فكرين انكو بتعملوا الصح اشربوا بقا شوفوا عملتوا اى ثم أكملت بكره بس العيب مش عليك لا العيب على ابوك هو السبب فى كل ده هو إلى دمر العيله دى عشان يبقا مبسوط .


فارس بقرف:بس بقا انتى اى بدل ما تقولوا انكم فعلا غلطانين لا ازاى الناس كلهم غلط وانتى ومازن صح بس ماشي يا ماما ماشي يا مازن عاوز تمشي فى المحاكم تمام انا معنديش مانع بس بلاش تزعل من إلى جاى عشان انت مش قده يا مازن لانى ورب الكعبه انا أدمر اى حد عشان خاطر غزال قال ذلك وترك سحر تنظر إلى أثرها بغضب وحزن واخذت تضم واجه مازن إلى صدرها وتمسح على واجهه بخوف :متخفش يا مازن متخفش يا روح ماما والله هخالى يطلقها ويشوفها شيطان بس اهم حاجه تهدى يا روحى


كل هذا يحدث تحت انظار رباب بخبث:وحيات امى لدمرك يا مازن انت و غزال ثم أكملت بهيام كل يهون عشان خاطر فارس


__________________


ام فى غرفه غزال كان يجلس شعيب بجانبها بأسف وحزن ام غزال كنت بدأت تفيق من الإغماء وبدأت تفتح اعيونها


غزال بخوف :مراد ابنى فين


شعيب بخوف عليها :متخفيش يا غزال مراد فى الجنينه بيلعب متخفيش من حاجه


هنا سقطت الدموع من اعين غزال :اى يا بابا مش قولت هتخالى بالك منى انا ومراد وإن مفيش حد يقدر يقرب منى انا وابنى فين ده كله مازن عاوز ياخد ابنى منى مازن عاوز يحرق قلبي على ابنى


شعيب بهدوء : والله ماحد هيقدر ياخد مراد منك متخفيش يا غزال مراد هيفضل فى حضنك


غزال بسخرية:ازاى بس ده رافع قضيه حضانه انا ابنى راح منى ابنى راح يا بابا واخذت تبكى

كاطفل صغير ولكن أوقفها دخول فارس الذي ذهب لها بسرعه واخذ يضمها إلى حضانه ويهداها


أهدى يا غزال والله مفيش حد يقدر يبعد مراد عنك انتى امه وانتى إلى هتربيه وانا اكيد هشوف حل للموضوع ده وهخالى مراد معاكى حته لو كلفني الموضوع موتى اهم حاجه أن مراد يفضل معاكى


غزال بجنون هو قالى أنه مش هيسبنى فى حالى غير لم أطلق منك ثم مسكت يد فارس واخذت تقبلها وتقول :ونبي يا فارس طلقنى امانه عليك انا مش عاوزه حاجه فى الدنيا دى غير ابنى ده انا اتجوزتك عشان خاطره فى الاخر بتاخد منى ابوس ايدك يا فارس انا عاوزه ابنى يبقا فى حضنى ده هو إلى ليا فى الدنيا دى.


فارس بحزن على ما قد وصلت له تلك المسكينه :متخفيش يا غزال مراد هيفضل معاكى والله ليفضل فى حضنك وده وعد منى

قال ذلك وشد على ضمها إلى صدره من برهم يعتقد أن فارس يمد غزال بالقوه لا يعلم أن ما يحدث العكس تماما فا فارس هو الذي يأخذ القوه من غزال هو من يسحب القوه منه

لكى يقوه على القادم لانه يعلم أن مازن سوف يفعل الافاعيل لكى تعود غزال ملكه ولكنه أقسم أنه لم يتخلى عن غزال أو مراد فاهو ولده مراد نعم فذلك الصغير لا يقول له كلامه بابا من فراغ


ام شعيب ينظر لهم بحزن على ما قد وصلوا له ولكن أخرجه صوت هاتفه فأخرج بهدوء من الغرفه وترك غزال وفارس معا


وعندم نظر الى هاتفه وجد سحر فأجب بغضب:عاوزه اى يا سحر مش كفايه إلى انتى عملتى انتى وابنك


سحر بغضب هى الاخر:لا لو على العمايل نقول انت وابنك إلى جاه ضرب اخوه وده كله عشان عيون الشملوله ثم أكملت بقوه وغضب قولتلك بلاش هدمر العيال وهدمر العائله انت إلى ركبت دماغك مبسوط كدا يا شعيب وانت يدمر كل حاجه عشان خاطر الهانم وعشان خاطر جمال عيونها مبسوط وانت شايف عيالك بيدمرو فى بعض عشان خاطره ثم أكملت بحقد بس الغلط مش عليهم الغلط على ابوهم الراجل المحترم إلى عمل كل ده فى عياله عشان خاطر بت ملهاش لازمه


شعيب بهدوء:انتى متصله ليه يا سحر عاوزه اى


سحر بأسف:عاوزه اعرف انبسط وفرحت ولا لسه مستنى لم عيالك يموتو بعض عشان خاطر الهانم ساعاتها الفرحه هتكون اكبر


شعيب بهدوء:الحق مش بيزعل غير الظالم يا سحر يا مراتى يا ام عيالى


قال ذلك واغلق الهاتف فى واجه سحر التى كنت تستمع له ولا تعرف من معه الحق هو ام هيا


____________

البارت خلاص عاوزه اعرف رايكم فى إلى جاى واى إلى ممكن يحصل مع المساكين دول

مع تحياتي نورهان اشرف بحبكم جدا




#البارت_الواحد_العشرين

#كحل_عربي

#نونه

كثير من يقول كلمه احبك لذلك لا تستمع إلى تلك الكلمه بقلبك بل استمع لها بعقلك لان القلب يركض وراء الحبيب دون تفكير في المستقبل ام العقل يفكر بكل هدوء و توازن يعمل على أن يزن الكلمه لكى يختار الافضل كلمه احبك سهله على الكثير من الناس


فى غرفه غزال كنت غزال فى حضن فارس لا تعلم لماذا لا تريد أن تترك ذلك الدفاء الجميل تشعر داخل أحضانه أن كل شيء على ما يرام وان كل شيء سوف يصبح افضل ام فارس كان يشعر أنه يضم الدنيا بين يده يقسم أنه لو مات الآن لأن يكون حزين أو ضيق النفس بل سوف يكون اسعد انسان على واجه الأرض كيف لا وحبيبته بين أحضانه


ولكن أخرجهم من كل ذلك صوت هاتف فارس


هنا نظر فارس إلى غزال وهو يحك راسه من الخلف بتوتر وقال بهدوء :هرد على المكالمه و جيلك


غزال بتوتر وخجل :ماشي


بعد خروج فارس داخل ذلك الصغير وهو يركض داخل احضان امه


مراد بطفوله:مامى انتى مالك


غزال بحب وهى تضم ذلك الصغير الى أحضانها :مفيش حاجه يا روح و عقل ماما


مراد بتسأل :طب انا مش عاوز اروح عند مازن انا عاوز افضل معاكى انتى و بابا فارس و جدو مش عاوز اروح عند تيتا و رباب انا عاوز افضل معاكى


هنا ضمتها غزال إلى أحضانها بخوف مش هتروح عند حد هتفضل فى حضنى متخفش يا مراد انت هتفضل معايا لحد ما موت ده انت حبيبي وابنى وصحبي ثم تحدثت بتسال :مش انت بتحب ماما


هنا تحدث مراد وهو يشرح بيداه: انا بحبك قد الدنيا دى كلها


عند تلك الكلمه بدأت غزال توزع القبل على رأس ذلك الصغير وتحدثت هى الاخر بحب:وانا بحبك قد الدنيا كلها يا قلبي


واخذت تضم ذلك الصغير الى أحضانها فاهى تعشقه وتخاف عليه حد الجنون كيف لا وهو ابنها وقطعه من روحها


___________


فى الخرج كان يتحدث فارس مع صديقه عمر


عمر بهدوء:وانت بتفكر فى اى. وناوى تعمل اى


فارس بتعب مش عارف والله يا عمر انا تعبت خالص


عمر بهدوء:طب اهدا كدا وفكر فى إلى جاي لان اخوك شكله مش ناوى يجبها لبر


فارس بغضب:انا مش عارف هو عاوز هو طلقها بمزاجه عاوز منها اى بقا ليه عاوز يدمر كل حاجه بينى وبينه


عمر بتفكير :طب هو مقالكش هو عاوز اى


فارس بغضب:عاوزنى اطلقها عشان يبطل إلى بيعمله ده


عمر بهدوء:طب هو فعلا انت اتجوزت مراته يبقا المحكمه هتحكم ليه بالحضانة يا امه لو طلقتها يبقا خلاص مفيش قضيه اصلا


فارس بغضب:وانا مش هطلقها حته لو على موتى


عمر بهدوء :طب فكر بقا هتعمل لان اخوك كدا مش هيسكت خالص


انتهاء اليوم اخيرا بعد كل تلك المشاكل والصراعات الغريبة انقضت اليله بعد أن حطمت قلوب الكثيرين فى صباح اليوم التالى كان ينزل فارس من على الدرج الفيلا وهو ينظر بستغراب لان غزال لم تتجهز إلى الآن عكس طبعها فاهى اول من ينتهى من ارتداء ملابسها فجلس على الكرسي بهدوء يفكر ما سبب تأخيرها


فارس بهدوء:صباح الخير يا بابا


شعيب بحزن بادى على واجهه: صباح النور يابنى


فارس بقلق :مالك يا بابا فيك اى واشك عامل كدا ليه


شعيب بضيق :مفيش حاجه يا فارس انا تعبان بس شويه


فارس بهدوء لكى يهدأ ولده:متخفش يا بابا انا هخلص الموضوع ده مع المحامى


شعيب بحزن على ما وصل له ابناه أنهم سوف يقفوا أمام بعض فى المحاكم :انا اسف يا فارس كل ده حصل بسببي


كدا أن يتحدث فهد ولكن قطعهم دخول غزال إلى غرفه الطعام وهى ترتدى ملابس البيت


فارس بستغراب :اى ده يا غزال انتى مش جاهزه ليه

غزال بتعب:لا يا فارس انا مش هروح الجامعه انا تعبانه وكمان هقعد مع مراد


هنا وضع فارس يده على يد غزال وتحدث بحب:متخفيش يا غزال وانا قولتلك سيبي الموضوع ده عليا وبعدين انتى مش هينفع تاخدى اجازه ده انتى لسه رائحه الجامعه حته متعرفيش حد يكتب لك المحاضرات عشان كدا أجهزة عشان متتاخريش


غزال بتعب: فارس انا


فارس بابتسامه:خالى عندك ثقه فيا وانا باذن الله مش هرتاح غير لم اخلى مازن ينسي موضوع مراد ده خالص ثم اكمل بمرح يلا بقا عشان متتاخريش على المحاضره


صعدت رباب الدرج بهدوء ام فهد فوجد هاتفه يرن برقم تلك السيده الجاريه فاتجاه الى الخارج بهدوء واجب بغضب:انتى عاوزه اى


السيده بخبث:عاوزه مصلحتك اصل الى بيحب مش بيفكر غير فى حبيبه

فارس بتسأل :مصلحه اى بقا


السيده:مثلا انى اسعدك أن مراد يفضل معاك انت وامه


هنا ظهرت ابتسامه على واجه فارس وتحدث بسخرية:وانتى هتستفيدى اى يا رباب


هنا صمتت رباب بصدمه وقالت :اى


فارس بسخرية:كنت عارفك من اول مره بس قولت مش مشكله نلعب شويه مع بعض مع انى مش بحب الواسعه بس قولت اجيب اخرك ها بقا عاوزه اى يا رباب


رباب بهدوء: عاوزك انت انا محبتش حد غيرك كنت بحلم بيك كل ليله انت المفروض تكون من حقي انا مش من حق غزال المفروض تكون بتاعى انا مش بتاع غزال


فارس بقرف:يخربيت بجح اهلك يا شيخه ده انتى مرات اخويا يا شيخه تكفي الله وبطلى واسخه


رباب بغضب و قهر:واسخه اى هو عشان بحبك ابقا واسخه عشان عاوزك معايا وفى حضنى ابقا واسخه ثم أكملت ببرود معنديش مانع انى اكوم واسخه ادام هشوفك واعيش معاك ادام هتكون معايا و حضنى


فارس بقرف:انتى زباله يا رباب انا مشفق على اخويا عشان اتجوز واحده زباله زايك ملهاش أهل متعرفش حاجه عن الأخلاق ولا الاحترام واحده واسخه


رباب بسخرية:واسخه انا واسخه لو على الواسخه الصح تبقا الحاجه امك الست إلى راحت الدجال عشان تعمل عمل لمراتك لو انا واسخه يبقا اخوك اوسخ منى الدكتور المحترم إلى مش مهم اى حاجه غير أنه يدمرك طب على فكره يا فارس اخوك خاله امك تبيع ليه كل حاجه بيع و شراء عشان تطلع انت من مولد بلا حمص يبقا مين الوسخ بقا


فارس ببرود:تكتبله انتى اى إلى مزعلك اخويا هيفضل اخويا اطلعى انتى منها على فكره لو مازن جاه وطلب منى اكتبله كل حاجاتى هكون اسعد انسان فى الوجد ده اخويا ابن امى و ابويا مش هتيجى واحده زباله زايك انتى إلى هتوقعي بينى وبينه فاهمه يا زباله اغلق فارس الهاتف فى واجهه وعلى واجهه ابتسامه خبيثه وشغل تسجيل المكالمه من اول ثانيه فاهو سجل كل كلمه و حرف قالته رباب لكى يقدمه إلى أخيه لكى يعلم من يحبه ومن بكره ولكن ظهر الاشمئزاز على واجهه عندم تذكر ما قالته رباب عن مازن وعن امه ونظر إلى السماء وطلب من الله أن يغفر لهم

_______

اى رأيكم فى البارت حلو ولا لا


#كحل_عربي

#البارت_٢٢

#نونو

تلك الكلمات البسيطه التي يكتبها قلمي يشعرني كاني اطير بين السحاب يطرب اذان قلبي باعظم واجمل الاغاني لذلك استمع معي وانصت واستمتع بكل نغمه لاني سوف اخذك الى عالم الخيال


اما على الجانب الاخر عند رباب كنت تشعر بكره وحقد يتضاعف الالاف الالاف تجاه غزل كيف لها ان تملك قلب حبيبها بكل تلك السرعه كيف لها ان تسرق من عاشت ليلا تحلم به ونهارها لا تعلم ان مقلب القلوب هو الوحيد القادر على ان يضع الحب بين جدران قلب كل انسان فينا فتجاهت بسرعه الى شقه حماتها واخذت تطرق الباب بكل قوه كانها كانت تريد كسره فتحت لها سحر الباب فزع


وتحدثت بغضب: في ايه عمال تخبط على الباب بالطريقه دي ليه


رباب بشر :هو انت مش قالتى انك هتروح الفيلا عشان تحط لها العمل


سحر ببرود: اه قلت كده بس انا مش عارفه اروح ازاي دلوقتى ولا حتى اقول ايه


رباب بابتسامه خبيثه: سهل جدا قولى انك نسيت حاجات في اوضتك وانك جايه تاخديها الموضوع بسيط يلا بسرعه بدل مفعول العمل ما يروح


تحدث سحر: فعلا فكره كويسه واتجهت بسرعه الى غرفتها لكي ترتدي ملابسها على عجل وهي تسب غزل بافظع الشتاء كانها قتلت لها احد اما رباب فظهرت ابتسامه خبيثه على وجهها فهي في الحالتين هي الكسبانه اذا رشت سحر العمل بنجاح قامت هي وجعلت فارس يكره غزل ام ان لم ترش سحر العمل فسوف ينكشف كل شيء الي فارس ليتأكد أن رباب تعشقه

________

اما في فيلا فارس كان مازال يقف امام السياره لا يعرف ماذا عليها ان يفعل ولكن يجب عليه يوصل غزال الى الجامعه ثم يتجه الى اخيه ولكن قبل كل ذلك يجب ان يحذر والده من ان يترك سحر تفعل ما تريد داخل الفيلا ولكن اخرجه من تلك الدوامات والصراعات


صوت غزال المبتسم :انا خلاص خلصت


فارس بهدوء حتى انه لم يكلف خاطره ان يرسم ابتسامه على وجهه:تمام


فشعرت غزل انه حزين لعدم ثقتها فيه وعند دخولهم الى العربيه مسكت يده وتحدثت بهدوء وحنان لاول مره :انا واثقه فيك يا فارس و واثقه انك هتحملي ابنى بس انا ام و خايفه لحسن يكسب القضيه وياخذ ابني منى


هنا تحدث فارس بهدوء: لا غزال انا مش زعلان منك بس انا في عندي مشكله في شغل في امريكا عشان كده مضيق شويه


بس ماذا يقوله هل يقول لها ان امه تضع لها سحر ان امه تكفر بالله لكرهه لها ماذا يقول هو حتى لا يريد ان يقلل شان امه في عينيها فتحدثت غزل بابتسامه :ان بعد العسر يسرا و باذن الله ربنا شايلاني حاجه حلوه وراء اطمئني يا فارس ربنا ما بيعملش حاجه وحشه مع احد وكل دوت مكتوب ومقدر هنا ولا اول مره رفع فارس يد غزل واستنشق عبيرها وهو يقبلها مما جعل غزل تشعر بتوتر غريب حتى ان الحمر صعدت الى خدودها بشكل غريب و وشعرت ان التنفس يقل


وتحدثت بخجل: هو احنا مش هنروح الجامعه ولا ايه


هنا ظهرت ابتسامه على وجه فارس فهو يعلم ان غزال تخجل من اقل الاشياء وتحدث بمرح: من عيني 10 دقائق باذن الله ونكون في الجامعه فقد السياره بدون ان شغل المذياع كعادته


فشعرت غزل انها حزين للغايه منها


فتحدثت بابتسامه: ممكن تربط لي التليفون بتاعي بالكاسيت عايزه شغل اغنيه


فارس باستغراب :حاضر من عيني انت تؤمري فعلا ربط المذياع بهاتفها وصعدت الاغنيه


الدنيا حلوة واحلى سنين

بنعيشها واحنا يا ناس عاشقين

ننسى اللى فاتنا ونعيش حياتنا

ع الحب متواعدين .. انسى

كل الأحبة اتنين اتنين

متجمعين فى الهوا دايبين

على ايه تكشر وليه تفكر

دا العمر كله يومين .. انسى

انسى اللي راح على طول على طول

ماتسبش زعلك مرة يطول

افرح شوية واضحك شوية

كدة خلى روحك عالية وهاي

ويا قلبى غني كمان وكمان

وصل غنايا لكل مكان

وانا لو عليا دلوقتي جاية

علشان اقول يا زعل باي باي

الدنيا حلوة

الحب غير معنى الكون

خلاله شكل وطعم ولون

سكر زياده لا مش بعاده

دا انا حاسة انى هطير

احنا اللي بالحب صالحنا

ايامنا وارتاحت روحنا

فوت وعدي علشان تعدي

وارتاح من التفكير .. انسى

انسى اللي راح على طول على طول

ماتسبش زعلك مرة يطول

افرح شوية واضحك شوية

كدة خلى روحك عالية وهاي

ويا قلبى غني كمان وكمان

وصل غنايا لكل مكان

وانا لو عليا دلوقتي جاية

علشان اقول يا زعل باي باي

الدنيا حلوة


وعند استماع فارس الى تلك الاغنيه انفجر من الضحك غزل بزعل طفولي: انت بتضحك على الاغاني بتاعتي


فارس بابتسامه: الصراحه كنت فاكرك ارقى من كده لكن ده انت طلعت طفوليه خالص


غزل بحزن: وفيها ايه لما تكون طفل ده احسن حاجه انك تكون طفل عشان متحسش انك الى حوليك بيكرهوك عارف يا فارس انا لو مكنتش طفله وقلبي قلب طفله كنت زعلت من والدتك وكنت ممكن عملت حاجات تضايقها كثير بس انا ماقدرش اعمل كده لان الحياه مش مستاهله مش مستاهله ان انا زعلها او ضايقها او حته انى ازعل نفسي الحياه ابسط من كده بكثير بس الاطفال اللي عندهم بسطه الحياه لكن الناس الكبار لا بتبقى كل كلمه محسوبه لها وبتفكر لها يعني تعال كده اتكلم مع طفل هتلاقي بيقول كل اللي فى قلبه بيقولوا وهو معندوش خبث الناس التانيه الطفل هو عكس الناس الكبيره الناس الكبيره يقعدوا يلفوا ويدور وتغير في معاني الكلام ده انت ممكن تقعد في قلب قاعده يقعدوا يهزكم يشتموك وانت مش عارف لان هم بيلعبوا بالكلام كويس جدا لكن الاطفال لا الطفل احسن بكثير عارف انا ساعات باتمنى ان ارجع طفله ثاني مش ساعات لا انا على طول انى ارجع طفله خالي من الذنوب الطفل ورقه بيضاء انت اللي بتعملها براحتك لكن عكس البشر البشر لا البشر ورقه مليانه حبر اسود وازرق وعلى كل لون في مثل بيقولك على كل لوان يا باتيستا واحنا كده البشر فعلا


فارس بابتسامه: ده انت كمان طلعت حكيمه


غزل بمراح: مايغركش على فكره انا مالينا مواهب


فارس وهو ينظر الى عيونها بتركيز :بتعرف تقولي شعر


غزل بضحك :لا دي الحاجه الوحيده اللي ما بعرفش اعملها هنا نظر فارس الى اعيونها وقال


يا ساكته وسط كون مشغول

يا ورده منوره ليلها

يا بسمه منوره علطول

همومها مين بقي يشيلها

بتضحك وسط كل الناس

لكن احزانها مكتومه

كفايه يا بنتي حزن خلاص

جفون عينك دي مظلومه

من أحزانك بتسقيها

ولا مره رحمتيها

عشان خاطري بقي انسيها

بضحكه حلوه خليها

ظلمتي عنيكي وجمالك

بدمعك وانتي بتعاندي

كفايه حزن شوفي حالك

وراح فين لونك الوردي

يا ورده منوره ليلها

انا شاعر بغنيلها

عشان تنسي وجع عينها

وجوه عنيا انا هشيلها


غزال بابتسامه: شعرك حلو


فارس بحب: مجامله ولا حقيقي


غزال على نفسي ابتسامتها التي تذهب بقلب فارس الى قاع الجحيم :لا مش مجامله فعلا شعرك حلو ده كده يا بختى باخويا الشاعر


فارس بهدوء وحزن لتلك الكلمه التي لا يريد ان يسمعها مره اخرى من تلك الشفاء التي يموت شوقا لتزوقها :بس انا مش اخوكي


غزال باتوتر :فارس افهم


هنا اوقف فارس السياره على جنب: انت اللي افهمى انا اتجوزتك لظروف معينه بس ممكن ندي فرصه لبعض صدقيني احنا الاثنين محتاجين نفس الفرصه احنا الاثنين عاوزين الفرصه دي احسن عشان قلبي وقلبك يرتاحوا بصي يا غزال الحياه اقصر من اني ضيعها انا وانت في حاجات ملهاش لازمه المشاكل اللي حصلت كانت لازم تحصل انا مقتنع دائما ان اللي مكتوب على الجبين لازم تشوفه العين كان مكتوب على جبيني انك تكوني امرات اخويا وكان مكتوب على جبيني انى جوزك ممكن تسيبي قلبك بقى يشوفو هو عايز ايه


غزال بهدوء: فارس انت مش فاهم احنا الاثنين مينفعش لبعض


فارس بتساؤل :وايه اللي يقل نفعها


غزال بهدوء: يا فارس انت اخو جوزي واخو ابو ابني وقبل ده كله انت لسه اعزب لكن انا مطلقه بصي يا فارس انا شايفه انا ولدتك معها الحق في كل اللي عايزاه هي حقها ان هي تجوز ابنها لوحده هو يكون اول راجل في حياتها حتى لو هي كانت مرات ابنها بس برده انت لسه بادئ حياتك يا فارس انت اصلا حياتك مش هنا يعني حته فرصه ان احنا نكمل مع بعض مرفوضه انت حياتك مش هنا وانا مش هينفع اسافر ارجوك يا فارس بعد ما تخلص موضوع مراد ومازن ياريت ترجع لشغلك اللي بدا يتعطل بسببي وبسبب مشاكلي لاني انا حياتي بقت مربوطه بمراد ابني وبس اكثر من كده لا


قالت هذا ونزلت من السياره لانها على بعد خطوات قليله عن الجامعه اما فارس فارح راسه على دركسيون السياره لماذا يحدث معه كل هذا على الاغلب انا امه بدلات العمل بدل أن تفعله لى غزال فعلته له هو عند ذلك تذكر امه اجري اتصالا هاتفيا مع والده


فارس بهدوء: يا بابا بقول لحضرتك لو ماما جاءت الفيلا ياريت ما تخليهاش تتحرك في الفيلا براحتها


شعيب بسخريه: امك اصلا في الفيلا بتقول ان هي نسيت حاجات وهي جايه تاخدها عند هذا تحرك فارس بسرعه بالسياره لكي يلحق ولادته قبل ان ترش العمل وفى نفس اللحظه فتح الكاميرات الموجوده في الفيلا باكملها وجد امه ترش حجره النوم الخاصه بغزل بالماء او بذلك العمل فاخذ يستغفر الله لكي لا يقول شيء يندم عليه فاهي في الاخير والدته فعلا في غضون 10 دقائق كان يترجل من السياره بسرعه هو بعلو صوته دخل وهو يصرخ على الخادمه : ام احمد


ام احمد بهدوء: خير يا فارس باشا في حاجه


فارس بغضب ادخلي امسحي عتبه باب اوضه غزال هانم وما تخطيش العتبه امسحي من بره وامسحي حته حته بس اهم حاجه اوعى تخطي عليها


ام احمد بتوتر لانها فهمت لماذا لا تخطي عليها فهي عملت في الكثير من الشقق وهي اصلا من حته شعبيه تفهم في الاعمال والسحر اما عن


فارس في اخذ يصرخ بعلو صوته على امه :انتي يا سحر هانم يا بتاعه المبادئ يا بتاعه القيم والاخلاق فين القيم والاخلاق لما تعملي عمل انزلي يا هانم وكلمينيد


نزلت سحر من على السلم وهي تبتلع رايقها بتوتر :فهي سمعت كل شيء ولكن سوف تدفع عن نفسها


سحر بغضب: عمل ايه وبتاع ايه انا عمري ما اعمل الحاجات المقرفه دي


هنا شغل فارس التسجيل الصوتي على القطعه التي تقول فيها رباب ان امه ذهبت الى الدجال لكي تعمل عمل فارس بسخريه: ايه يا امي ايه يا ست يا محترمه تعملي عمل لواحده غلبانه ليه عشان انت مش قابله بها كزوجه لابنك صح انت عارفه ان العمل ده كفر والحاد بالله عارفه ان العمل اللي انت عملتيه دوه يدخلك النار لان انتي روحتى طلبي شئ من غير الله ربنا هو اللوحيد يقدر يتحكم في البشر مقراتيش حديث رسول اللهيَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَكَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ

هنا لم يقدر شعيب على ان يصمت اكثر من ذلك وصفع سحر بكل قوه على وجهه وقال


__________

البارت خلص اى رأيكم بحبكم مع تحياتي نورهان اشرف

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

close