القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وربحت رهان حبك الفصل الحادى والثلاثون والثانى والثلاثون بقلم ملك سعيد حصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية وربحت رهان حبك الفصل الحادى والثلاثون والثانى والثلاثون بقلم ملك سعيد حصريه في مدونة قصر الروايات 



رواية وربحت رهان حبك الفصل الحادى والثلاثون والثانى والثلاثون بقلم ملك سعيد حصريه في مدونة قصر الروايات 




#البارت الواحد و الثلاثون

في صباح اليوم التالي


كانت قاعدة في أوضتها 


بتفتكر الي حصل معاها بليل 


مقدرتش تنام من القلق و الخوف


حطت إيديها علي راسها وقالت بتوتر:"يا خرابك يا عليا 


المجنون ده ممكن يفضحك ولو عملها 


وفضحني محدش هيسكتلي في العيلة دول ممكن يق*تلوني 


بس لو وافقت علي الطلب الي هيقوله انهارده مستحيل يفضحني بس يا تري ناوي علي إيه؟!".


قامت وقفت وهي بتفرك إيديها بتوتر 


وافتكرت الي حصل معاها 


(Flash back)


بصت للشخص الي قدامها بخوف وسألته بتلعثم:"إنت مين".


قرب وشه من ودنها وقالها بشر:"كابوسك".


اتسعت عينيها بصدمة و خوف من الي قاله وحاولت تبعد عنه وهي بتزقه بإيديها 


بس لاقته مسك إيديها ورفعهم علي الحيطة


ووشه بقي مواجه وشها وقالها بحدة:"كنتي مفكرة إنك 


هتنفذي خططك الزبالة دي منغير ما حد يلاحظ عليكي 


بس للأسف حظك وحش 


وأنا جيت في الوقت المناسب الي خلاني أعرف حقيقتك كويس 


كنت شايفك ملاك بس طلعتي شيطانة


يا خسارة يا عليا يا خسارة".


شدت إيديها من إيده وزقته بعيد عنها وقالت بصوت هامس علشان رعد ميعرفش بوجودها 


:"إنت مين و عايز مني إيه 


وإزاي دخلت هنا منغير ما حد يعرف".


حط إيديه في جيبه وقالها ببرود وهو بيبصلها بنظرات احتقار:"معقول نسيتيني يا عليا 


نسيتي عامر الي يعتبر متربي في البيت ده


عامر صاحب رعد الي كنتي ناوية تورطيه 


بحاجة هو معملهاش علشان إيه ها قولي؟!".


اتصدمت لما عرفت هويته 


وخافت ليفضحها فقالتله بخوف و رجاء:"عامر إنت عارف اني بحب رعد جدا وفكرة انه هيتجوز ديما بتجنني 


وللأسف الشيطان لعب في دماغي وخلاني أفكر أعمل كده 


أرجوك يا عامر بلاش تفهمني غلط 


وياريت تنسي الي حصل ومتقولش لحد عنه 


أرجوك".


بص في الأرض بعدما انتبه للبسها وقالها بغضب شديد:"علي أوضتك يا محترمة 


ويكون في علمك الي حصل انهاردة عمري ما هسكت عليه 


لإن زي ما قلتي الشيطان لعب في عقلك 


ويا عيني الشيطان شاطر".


اتكسفت من كلامه وحاولت تداري جسمها عنه وقالتله بترجي:"عامر أبوس إيدك متقولش لحد 


لو قلتلهم ممكن يقتل*وني".


سكت وهو بيفكر في كلامها 


وهي كانت بتبصله برجاء وعيون دامعة


فقالها بعد تفكير بخبث:"تمام مش هجيب سيرة لحد باللي حصل بس بشرط".


سألته بلهفة:"إيه هو؟!".


ابتسم بمكر وقالها:"بكره هتعرفي قدام الكل


بس يكون في علمك لو اتجرأتي ورفضتي الي هقوله 


متلومينيش".


بلعت ريقها بصعوبة وقلقت من الي هيقوله قدام الكل بس مكنش عندها حل غير انها توافق بدل ما يفضحها قدام كل العيلة 


فهزت راسها باضطرار:"هوافق علي كل الي انت عايزه بس بلاش تقول لحد".


إداها ضهره وقالها ببرود:"علي أوضتك".


من خوفها منه جريت علي أوضتها 


وهي بتلعن اللحظة الي فكرت فيها بالخطة دي


(back)


حطت إيدها علي قلبها وقالت بقلق:"ربنا يستر".


____________


_"يعني إنت جيت يا حيوان إمبارح بليل ومهانش عليك تقولي؟!".


رد عليه عامر بغضب مصطنع:"إيه حيوان دي احترمني يا بابا أصلا لولا إني جيت كنت هتتورط ف...".


سكت في اللحظة الأخيرة وشتم غباءه في سره 


لإنه في لحظة كان هيفضح سر عليا


رعد بصله باستغراب وسأله:"كمل كلامك كنت هتورط في إيه؟!".


بلع ريقه بتوتر وقاله بثبات ظاهري:"كنت هتتورط في جوازك من ديما 


أينعم إنت قولتلي في التليفون إنك واقع في حبها 


بس كونك هتتجوزها فأكيد إنت هتتورط


الجواز يابني ورطة والله".


ابتسم بسخرية وقاله:"علي أساس إنك اتجوزت قبل كده ما انت رافض فكرة الجواز تماماً 


فإيه عرفك أنه ورطة؟!".


رد عليه ببرود:"هو كده الجواز يعني ورطة ويلا بقي ننزل علشان جعان أوي 


وكمان أسلم علي العيلة بقالي ٣ سنين مشفتهومش


وحتي أشوف مراتك المستقبلية بالمرة".


وقف رعد وشده من ياقه قميصه وقاله بتهديد:"ولا لو شفتك قريب منها والله لأكون داف*نك في الأرض 


ومحدش يعرفلك طريق".


بعده عنه وقاله بغيظ:"يا عم اتنيل يخربيت الحب و سنينه يلا قدامي علشان أنا واقع من الجوع".


مشي قدام رعد الي متابعه بغيظ 


فهز راسه بيأس من تصرفات صاحبه ولحقه


_______________


اتجمعوا العيلة علي السفرة 


واتفاجئوا بوجود عامر بعد غيابه ٣ سنين


عنهم 


عامر سلم علي كل العيلة 


حتي محمود وعيلته 


بس قبل ما يقرب من ديما لقي رعد وقف قدامه وبيبتسمله بغيظ وقاله:" شكلك نسيت تهدي*دي تحب


تجرب إنك تتدفن؟!".


بادله بنفس الابتسامة وقاله باستفزاز:"هفكر وأقولك رأيي أبعد".


زق رعد من قدامه 


وراح ناحية ديما تحت أنظار رعد الي غيران عليها


وقف قدامها ومد إيده ليها للسلام وهو بيقولها:"أنا عامر صاحب رعد الي هو جوزك قريباً انشاءالله 


وعايزك تعتبريني زي اخوكي ولو الواد ده زعلك تعالي و قوليلي و شوفي أنا هعمل فيه إيه".


ابتسمتله ديما بلطف وسلمت عليه 


تحت أنظار رعد الحارقة 


وتوعده لعمار لأنه اتجاهل تهدي*ده 


بعد السلامات والتعرف 


قعدوا يفطروا في جو هادي أو ده الي ظاهر


عليا عينيها كانت علي عامر 


نظراتها مليانة خوف و توتر من الي هيعمله 


وهو كان مستمتع بنظرة الخوف الي في عيونها 


وكمل أكله ببرود 


عمر بص لرهف الي قاعدة قدامه وغمزلها بمشاكسة 


وهي بصت في طبقها بخجل من تصرفه 


بس للأسف لاحظه الجد وحس بالغضب الشديد من تصرفه 


وقاله بغضب مكتوم:"عمر بعد الفطار لينا كلام مع بعض".


الكل بصولهم باستغراب 


وعمر فتح عينيه بصدمه وكذلك رهف 


فبلع ريقه بتوتر وقاله:"ها أه أه ماشي يا جدي".


بص لرهف لاقاها بتبصله بتوتر 


فطمنها بعينيه برغم قلقه من ردة فعل الجد بعد ما يعرف الحقيقة


رعد كان متابع حركات عمر ورهف 


بشك وحس بحاجة غريبة بينهم 


بس نفض تفكيره وحس أنه بيبالغ


وكمل أكله


بعد مدة انتهوا من الأكل 


والجد وجه كلامه لعمر وقاله بجمود:"ورايا علي أوضة المكتب


وإنت يا رعد تعالي معاه".


قال كلامه وسابهم 


رعد بص لعمر بقلق وقرب منه وسأله:"عملت إيه يا مصيبة؟!".


غمض عينيه بخوف منه وقاله:"بص كل الي عايز تعرفه 


هقوله قدام جدي بس وحياتك يا شيخ 


أوقف جنبي وأعمل نفسك عارف الحقيقة".


سأله بشك:"حقيقة إيه؟!".


_"هتعرف يلا نشوف جدي هيعمل فيا إيه".


______________


في أوضة رهف


_"مالك يا رهف قلقانة ليه؟!".


سألت ديما رهف الي كانت بتفرك في إيديها بقلق واضح


بصتلها رزان وقالتها:"إيه فعلا ليش قلقانة رهف خبرينا شو المشكلة؟!".


بصتلهم بتوتر وقررت أنها تقولهم الحقيقة 


زي ما عمر هيعمل


خدت نفس عميق تحت أنظارهم المترقبة وقالت:"أنا وعمر متجوزين".


ديما فتحت عينيها بصدمة 


ورزان الي كانت بتشرب عصير 


وقف في زورها من صدمتها وبدأت تكح 


من خنفتها 


رهف بدأت تخبط علي ضهرها بقلق 


وبعد مدة هديت رزان 


وبصتلها بذهول وسألتها:"كيف يعني إنتي وعمر متجوزين؟!".


رهف بصت في الأرض 


بسبب نظراتهم الصادمة ليها 


وخاصةً ديما الي كانت بترمش بعيونها عدة رمشتات 


بتحاول تستوعب الي سمعته 


فإتنهدت بقلق منهم وقالت:"هحكيلكم ________".


بدأت تحكيلهم قصتها مع عمر 


الي بدأت من سنتين تقريباً


تحت ذهولهم 


وبعد ما انتهت من كلامها 


لقت ديما بتسألها بصدمة:"إنتي عايزة تقنعيني إن عمر صاحب رعد جوزك 


بعد قصة الحب الي كنتوا عايشينها 


وبعدين سيبتوا بعض بسبب أبوكي 


اقنعيني إزاي؟!".


أيدتها رزان وقالت:"إيه حكي ديما صحيح كيف صار هيك يعني عنجد إقنعينا رهف".


قامت رهف بعصبيةوقالتلهم بقلق واضح:"اقناع إيه دلوقتي سيبوني في الي أنا فيه 


زمان عمر قال للجد كل حاجة 


ومش عارفة ردة فعله هتبقي عاملة إزاي".


وقفت ديما وقربت منها 


مسكت إيديها واتفهمت قلقها 


حاولت تطمنها بكلامها وقالت بلين:"اهدي يا رهف 


متقلقيش أكيد جدي هيتفهم قصتكم 


فمتشيليش هم 


تفائلي بالخير".


_"إيه رهف لا تقلقي حبيبتي 


جدو كتير لطيف وأكيد رح يتفهم 


فكرة إنكم متجوزين 


فلا تشيلي هم".


بصتلهم بأمل وقالت:"خير يارب خير".


______________


بعد استدعاء الجد لعمر و رعد لأوضة المكتب


سأل عمر عن الي شافه برا


وعمر مترددش لحظة وحكاله الحقيقة كلها 


تحت صدمة رعد لإنه مكنش يعرف بجواز عمر أصلاً


إزاي اتجوز ومقالش ليه


إزاي يبقي أقرب صاحب ليه


وميعرفش بجوازه 


برغم غضبه منه لإنه خبي عليه


إلا انه ساند عمر ووقف معاه قدام الجد 


وحاول يفهم الجد أسباب تخبئة عمر للحقيقة


عمر بصله بامتمان لوقوفه جنبه برغم جهله بموضوع جوازه وأكيد هو زعلان منه 


لإنه خبي عليه


بس هو هيتصرف معاه وهيفهمه الوضع الي كان محطوط فيه وقتها 


_"وإنت هتعمل إيه دلوقتي؟!".


سأل الجد عمر بترقب شديد


وهو قاله بحيرة:"مش عارف 


بس أكيد أنا مش هعيد غلطي من جديد رهف هتفضل معايا للأبد 


ومحدش هيقدر يبعدها عني مرة تانية حتي لو كان أبوها".


اتنهد الجد وقاله بحكمة:"بعد جواز ديما ورعد 


وسلمي وعلى هروح معاك لأبوها وهتصرف معاه 


بس ياريت متتصرفش من دماغك 


وسيبلي الموضوع ده عليا".


إتفاجأ عمر ورعد بقرار الجد


مكانوش متوقعين هدوءه ولا موافقته علي جوازهم 


كانوا مفكرين أنه هيتعصب علي عمر 


لإنه خبي عليهم بس حصل العكس


عمر قام من الكرسي ولف ناحية الجد وحضنه بامتنان وسعادة كبيرة وقاله:"شكرا يا جدي 


شكرا إنك هتساعدني علشان مخسرش رهف 


مستحيل انسالك معروفك ده".


بادله الجد الحضن بحنان وقاله بعتاب:"معروف إيه يا أهبل أنا بعتبرك حفيدي زيك زي رعد و أدهم 


وسعادتك تهمني".


أبتسم رعد بفرحة و ارتياح بكلام الجد 


الجد انتبه لرعد وقال لعمر بهمس :"الواضح كده ان رعد مكنش يعرف بجوازتك دي


كلمه وفهمه موقفك علشان ميولعش فيك".


خرج عمر من حضن الجد وهو بيضحك علي كلامه


رعد بصلهم بغيظ وخاصةً عمر 


عيونه جت في عيون عمر 


فدور وشه للناحية التانية بغضب مصطنع


فإبتسم عمر علي حركته وقرب منه وشده من إيده تحت اعتراضه 


وقال للجد وهو خارج من الأوضة:"أشوفك بعدين يا جدي هروح أتعامل مع حفيدك 


وبعدين نكمل كلامنا".


_______________


سلمي كانت في الحديقة بتتفرج علي الورد بإعجاب واضح 


في الوقت ده على كان بيدور عليها 


بعد ما قرر انه هيعترفلها بحبه انهاردة 


خرج للحديقة 


وهو بيتلفت حواليه لحد ما لمحها واقفة جنب الورود 


فإبتسم بإعجاب واضح وقال:"وردة واقفة جنب ورود


مكانك وسطهم".


قرب منها لحد ما وقف وراها 


وهو بيتأملها بحب 


حست بأنفاس حد وراها فإلتفت بخوف 


ولقت على بيبصلها بنظرات غريبة عنها 


بس حست أنها مش أي نظرات لاء دي نظرات حب!!


لا مستحيل الي بتفكر فيه ده 


على بيحبها بلاش توهم نفسها بحاجة مستحيلة 


بصتله بتوتر وخجل وسألته:"على إنت بتعمل إيه هنا؟!".


غمض عينيه باستمتاع بصوتها المحبب لقلبه 


وقالها بهيام:"سلمي أنا بحبك".


فتحت عينيها بصدمة واندهاش


معقول الي سمعته صح ولا بتتخيل 


على اعترفلها بحبه دلوقتي؟!


فتح عينيه وبصلها بحب واتفهم صدمتها وقالها:"متتصدميش كان لازم تعرفي إني بحبك لما رفضت إنك تروحي لأحمد 


وطلبي لإيديك وإصراري إني اتجوزك في نفس اليوم


مخدتيش بالك إن الي عملته ده كان بدافع حبي ليكي".


كانت بتسمعه بذهول وخجل 


كلامه كان بيتسرب لقلبها 


حست انه هيقف في لحظة لو كمل اعترافه ليها


وهو ابتسمت لصدمتها وقالها بمشاكسة:"أنا كده عملت الي عليا واعترفتلك بحبي 


وعايزك تستعدي لجوازنا مع ديما و رعد 


وأنا أوعدك إني أثبتلك حبي ليكي".


حست بالسعادة الكبيرة من كلامه 


حست بصدق وعده و اعترافه


وخجلها منه بسبب كلامه خلاها تجري من قدامه بسرعة كبيرة بسبب خجلها الواضح 


وهو راقب جريها بصدمة 


وفجأة ارتفعت ضحكاته في المكان 


ولحقها بخطوات خفيفة 


مستمتع بخجلها منه


______________


عامر كان واقف مع فؤاد 


وواضح انه بيكلمه في موضوع مهم 


تحت أنظار عليا المراقبة ليهم بقلق


خايفة إن عامر يقول لأبوها عن الي كانت هتعمله 


بس افتكرت كلامه ليلة إمبارح 


واستبعدت أنه يقول الحقيقة لحد


لقت أبوها ابتسم بفرحة حقيقة وبصلها بحب أبوي 


ضيقت عينيها بإستغراب 


بسبب فرحة أبوها المفاجئة وخاصةً بعد كلامه 


مع عامر


قرب منها ووقف قدامها حاوط وشها بين إيديه وقالها بحب أبوي:"مبروك يا بنتي".


سألته بقلق واستغرب 


وخوف خاصةً بعدما شافت نظرات عامر الماكرة:"مبروك علي إيه".


_"عامر طلب إيدك مني وأنا موافق".


_____________


الف مبروك للعرسان 


اجهزوا لإن الأفراح قريبة بإذن الله 


بس ده ميطمنش ابداً


وخصوصاً لإني ناويالكم علي خير


عايزة أعرف رأيكم و توقعاتكم في التعليقات 


وكمان حاجة الرواية في الواتباد لسه مخلصتش 


اتفضل ٣ فصول علشان كده هنزل فصل واحد في اليوم 


وممكن اقتباس معاه 


لإن الرواية قربت تخلص وانا لسه بكتب فيها 


وبحب اخد وقتي في الفصول الأخيرة علشان بتبقي طويلة


#وربحت رهان حبك 


#بقلمي ملك سعيد 


دمتم سالمين ❤



#البارت الثاني و الثلاثون

(لو لقيت تفاعل حلو علي البارت هنزل واحد هدية❤)


رمشت بعينيها كام مرة بتحاول تستوعب 

الي سمعته عامر طلب إيديها وأبوها وافق

طب إزاي وليه عمل كده 

وخاصةً أنه عارف بحبها لرعد 


لفت لعامر بصتله بتوهان وعدم استيعاب للي سمعته 

وهو كان بيبصلها ببرود مش مراعي حالتها 

حط إيده في جيبه ورفع حاجبه بتحدي

انها ترفض طلبه وإلا وقتها 

هيفضحها قدام كل العيلة


فؤاد دور وشها ليه وقالها بحنان ابوي

:"إيه يا حبيبتي مش هتقوليلي رأيك

موافقة تتجوزي عامر؟!".


_"إيه الي بسمعه ده؟!".


التفتوا وراهم وشافوا الجد بيبصلهم 

بجمود 

فؤاد ساب عليا وقرب من أبوه 

وقاله بفرح:"بصراحة يا بابا عامر طلب إيد عليا مني

وحسب معرفتي بيه 

أنا متأكد انه هيعيش عليا في سعادة

علشان كده كنت بسألها عن رأيها".


الجد نقل نظراته لعامر وقاله

بابتسامة هادية:"متأكد يا عامر 

من طلبك ده؟!".


عامر ضيق عينيه باستغراب من سؤاله 

ومع ذلك رد بثقة:"ايوا متأكد".


الجد هز راسه وبص لعليا وسألها

:"إيه رأيك يا عليا موافقة علي طلب عامر؟!".


كانت عايزة ترفض وتقول للكل أنها مش عايزة عامر بالعكس هي عايزة رعد 

بس لو عملت كده وقتها عامر مش هيكست وهيفضها 

وهتنزل من عين كل العيلة وأولهم رعد 

غمضت عينيها بحزن علي حالها 

الي هي السبب فيه 

وافتكرت تهديد عامر ليها 


فبلعت ريقها بحزن وقالت بصوت هادي 

مزيف:"موافقة".


_"موافقة علي إيه؟!".


كان سؤال عايدة الي دخلت عليهم 

وسمعت موافقة بنتها الي متعرفش علي إيه 

بصت لعليا بقلق 

خاصةً لما شافت ملامحها الباهتة 

ده غير ملامح الجد وفؤاد الي بتوحي بالفرح 

والراحة


فؤاد رد عليها بفرح:"عامر طلب إيد عليا 

وهي موافقة".


فتحت عينيها بصدمة وهي بتنقل نظراتها لعليا

مش مصدقة إن عليا وافقت علي الطلب ده 

وحبها لرعد راح فين 

مش هي الي كانت هتموت عليه 

وكانت ناوية توقف جوازته من ديما إيه الي حصل خلاها توافق


قربت من عليا الي كانت باصة في الأرض 

مش عايزة حد ياخد باله من حزنها الواضح 

إلا أمها هي الوحيدة الي لاحظتها

رسمت ابتسامة مزيفة علي وشها 

عكس القلق الي جواها


وحضنت عليا بقوة وهمست ليها بصوت

واطي:"فهميني إيه الي حصلك وإزاي وافقتي علي عامر امال حبك لرعد ده إيه؟!".

وبعدين قالت بصوت عالي علشان تبين فرحتها المصطنعة لبنتها:"الف مبروك يا حبيبتي 

يارب تتهنوا ببعض".


خرجت من حضنها 

ولمحت عامر واقف فقالتلها بابتسامة مصطنعة:"الف مبروك يا عامر".


_"الله يبارك فيكي يا مرات عمي".


رد عليها وعيونه علي عليا 

كان علي وشه ابتسامة ماكرة

بس عينيه فيها لمعة غريبة ومش مفهومة

محدش غيره عارف سبب اللمعة دي


الجد قال:"فرح عامر وعليا علي آخر الأسبوع 

مع رعد و ديما وعلى وسلمي".


_"علي خيرة الله".


فتحت عينيها بصدمة بسبب قرار الجد 

إزاي يقرر يجوزها بالسرعة دي 

وفي الأساس هي مجبورة عليه 

كان عندها أمل تلاقي حل يخرجها من الورطة دي

بس قرار الجد دمر كل امالها


عايدة ابتسمت بقلق وقالت:"علي كده بقي عندنا شغل كتير نعمله 

يلا يا عليا نشوف هنجهز إيه 

مبقاش معانا وقت يلا يا حبيبتي".


شدتها من إيديها واتوجهت علي أوضتها 

ناوية تعرف إيه الي بيحصل مع بنتها


______________


في أوضة عليا


زقتها لجوا وهي بتسألها

بحدة:"ممكن تفهميني إيه الي حصل برا ده

وإزاي توافقي علي عامر وإنتي بتحبي رعد؟!".


عيونها دمعت واتجهت ناحية السرير 

قعدت عليه وقالت بحزن:"كله بسببي

لولا خطتي الغبية الي كنت ناوية انفذها

مكنش حصل كل ده 

ومكنتش اضطريت أوافق علي جوازي من عامر".


كلامها قلق أمها فقربت منها وقعدت جنبها

وسألته بترقب:"وإنتي عملتي إيه خلاكي توافقي 

علي جوازك من عامر".


اتنهدت بتعب وخوف من ردة فعل أمها 

ومع ذلك قررت تقولها كل الي حصل 

لإنها عارفة أمها مستحيل تسيبها إلا لما تعرف الحقيقة

وفعلا بدأت تحكيلها عن خطتها 

وإن عامر كشفها 

وهددها أنه هيفضحها لو موافقتش علي طلبه


عايدة كانت بتسمع بصدمة 

وملامح وشها اتبدلت من الصدمة للغضب بس تصرف بنتها 

قامت من جنبها وشدتها من إيديها جامد 

تحت خوف عليا منها 


وقالت بغضب:"إنتي اتجننتي كنتي عايزة تعملي إيه 

يا مجنونة 

ده إنتي تحمدي ربنا إن عامر وصل في الوقت المناسب

وإلا معرفش كنتي هتعملي إيه 

ولو كنتي نفذتي خطتك كان زمانك ميتة دلوقتي 

حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا بنت بطني 

حسبي الله ونعم الوكيل فيكي".


كانت بتسمعها وهي بتعيط بصمت

بسبب معرفتها بغلطها 


زقتها عايدة بعيد عنها وقالت بجمود عكس الحزن و الغضب الي جواها 

بسبب تربيتها الفاشلة:"إنتي هتتجوزي عامر وهو هيعرف يربيكي كويس 

وإياكي تفكري تعملي أي حاجة علشان توقفي جوازتك منه لإن وقتها مش عامر الي هيفضحك أنا الي هفضحك ووقتها أبوكي هيقتلك ويغسل عاره 

بإيده".


سابتها وخرجت بعد ما رمت لها نظرات غاضبة

إما عليا شعورها بالندم كان متملك منها 

لأنها عرفت غلطها وعواقبه

بصت قدامها بحزن وقالت بكسرة:"ماما معاها حق أنا لازم اتجوز عامر لإن هو الوحيد الي هيقدر يربيني 

ويبعدني عن شيطاني الي بيوسوس ليا

وهيبعدني عن رعد 

ده أحسن ليا ده الأحسن".


_______________


_"طمني يا عمر إيه الي حصل 

وجدك عمل إيه لما عرف بجوازنا؟!".


ابتسم علي قلقها الواضح ومسك إيديها بحب وقالها:"متقلقيش جدي قرر أنه هيساعدنا علشان نرجع لبعض وبعد فرح رعد و على هيروح معايا القاهرة 

علشان يحل موضوعنا مع أبوكي 

وبعدها محدش هيقدر يبعدك عني".


برغم الراحة الي حست بيها من كلامه 

إلا إنها قلقت وخافت من ردة فعل أبوها لما يعرف أنها رجعتله فقالت:"عمر بابا...".


قاطعها لما قال بتفهم:"عارف عايزة تقولي إيه بس 

مش عايزك تقلقي أنا معاكي ومستحيل أسيبك 

وبالنسبة لأبوكي أنا عارف إزاي اخليه يوافق 

وحتي معايا جدي وهو فاهم في المواضيع دي 

وأبوكي ميقدرش يعمل حاجة لإن في الأول والآخر إنتي لسه مراتي".


هزت رأسها براحة وهي بتتأمله بعيون مليانة حب

وهو كذلك


______________


_"رايحة فين؟!".


كان سؤال رعد لديما الي كانت خارجة للحديقة 

لفتله وقالت:"خارجة اشم شوية هوا".


رفع حاجبه بخبث وقرب منها 

وقف قدامها وقالها بمكر ثعلب:"ليه مش المفروض تكوني مشغولة دلوقتي ومعندكيش وقت خالص؟!".


ضيقت عينيها بإستغراب وسألته بعدم فهم:"ليه يعني ورايا إيه ما أنا فاضية اهو؟!".


مال علي ودنها وقال بابتسامة ماكرة:"هو مش المفروض فرحنا بعد أسبوع وكونك العروسة أكيد عندك تجهيزات خاصة مش كده؟!".


فتحت عينيها وبقها بصدمة وشهقت بصوت عالي

بسبب كلامها زقته بعيد عنها 

وسط ضحكاته علي خجلها وصدمتها الواضحة 


وهي قالتله بضيق مصطنع بتحاول تخفي خجلها عن عينيه:"إنت قليل الأدب ومتربتش اه والله 

أبعد عني ومش عايزة أشوف وشك تاني".


قالها بزهول مصطنع:"إزاي مش عايزة تشوفي وشي أمال جوازنا الي بعد اسبوع ده إيه 

ده إنتي مش هتشوفي غيري أصلاً

وكمان مش هتكوني غير في حضني 

وو...".


صرخت فيه بخجل علشان تسكته:"بااااس أخرس خالص إنت بتقول إيه 

والله العظيم عمي ياسر و مرات عمي معرفوش يربوك".


قالها وهو بيحك في شعره وابتسامة جذابة 

علي وشه:"وماله ربيني علي إيدك معنديش مانع".


حاولت تصرخ في وشه مرة تانية بس مقدرتش من خجلها واحمرار وشها والحرارة الي اتسربت لجسمها 

حاولت تهوي علي وشها بإيديها 


وهي بتقول بتهرب:"أنا أنا أنا...".


_"انا انا انا إنتي هتغني ولا إيه؟!".


قالها بسخرية 

فبصتله بغيظ وقالت:"وإنت مالك 

أنا أصلاً مش عارفة واقفة معاك ليه

أنا طالعة أوضتي هشوف ورايا إيه".


قالت كلامها وجريت من قدامه كإنها بتهرب من عفريت 

والعفريت ده بالنسبالها كان رعد


إما هو فهز راسه وهو بيضحك علي هروبها منه 

وقال في سره بحب:"أقل من أسبوع وهتكوني في حضني ووقتها مش هخليكي تبعدي عني ثانية

ولا تهربي حتي".


قال كلامه وبعدين بص حواليه بيدور علي 

عمر أو عامر لإنهم بقالهم مدة طويلة متجمعوش 

فقرر أنهم يسهروا مع بعض الليلة 

زي أيام زمان 


_____________


_" إزاي يعني هتتجوزي عامر

وبالنسبة لرعد ده إيه

مش ده الي إنتي صدعتيني بحبه؟!".


بلعت ريقها بتوتر وقالتله بثبات مزيف:"بصراحة يا أدهم أنا أكتشفت إني مبحبش رعد 

كل الي كنت بحس بيه تجاهه مكنش حب ده كان إعجاب مش أكتر 

إما عامر فأنا..".


غمضت عينيها بتحاول تتمالك نفسها و متعيطش:"أنا بحبه وهو كمان بيحبني علشان كده طلبني من بابا

وهو موافق وحتي جدي".


قرب منها وحاوط وشها بين إيديه وقالها بحنان أخوي 

لأول مرة عليا تحس بيه معاه:"كل الي يهمني سعادتك وبس ولو كانت مع عامر أنا معنديش مشكلة

وبالنسبة لرعد فهو مستحيل يبقي ليكي لأنه هيتجوز من ديما وهما الاتنين بيحبوا بعض 

ومستحيل كان هيتجوزك ويسيب ديما 

برغم استغرابي من قرارك إلا إني فرحت بيه

وبالنسبة ليا أنا موافق إذا إنتي موافقة".


ابتسمت بدموع بسبب شعورها بحنيته 

وقالت:"متقلقش عليا يا أدهم أنا هكون مبسوطة مع عامر".


ابتسم بحب وباس راسها وقالها:"علي كده بقي اختي هتتجوز بعد اسبوع ولازم ابدأ أعزم صحابي واشوف التجهيزات ورانا شغل كتير

أنا هروح اشوف هبدأ بإيه".


هزت راسها ليه وهو خرج من أوضتها 

براحة عكس لما دخلها 

كان جواها قلق عليها وخصوصاً لإنه عارف انها بتحب رعد


خرج من السرايا وكان خارج لبرا

بس سمع صوت رزان وهي بتتكلم في التليفون وبتقول بعصبية:"أبي عم تمزح معي مو هيك 

مستحيل وافق علي هاي المسخرة".


سكتت تسمع كلام أبوها من الجهة التانية 

وباين علي ملامحها الغضب الشديد 

لدرجة أنه قلق لتكون واقعة في مشكلة قرب منها 

علشان يتطمن عليها بس وقف لما سمعها بتقول 


:"لاء أبي لو شو عملت مستحيل وافق اتجوز هادا

الحقير إنت بتعرف كتير منيح اديش أنا بكرهه

بكفي يالي عملوا فيني بالماضي".


بان علي ملامحه الضيق 

لما فهم سبب عصبيتها 

الواضح إن أبوها عايز يجوزها 

لواحد بتكرهه وده خلاه يتضايق من جواه 

والسبب ميعرفوش ليه اتضايق من فكرة أنها ممكن تتجوز هتفرق معاه في إيه 


بعدما كان جاي يكلمها لقي نفسه رجع بهدوء علشان متحسش بيه وهو بيفكر فيها 

وفي احتمالية موافقتها علي عريس الغفلة الي أبوها عايز يجوزها ليه


.......


_"أبي أنا قلت يالي عندي ما رح اتجوز جاد وخلص 

إيه مالقيت غيره لهالزلمة الحقير والله يا أبي إذا بتضلك ثابت علي قرارك ما رح تشوفني مرة تانية

سلام".


قفلت المكالمة وهي بتتنفس بعنف 

بتحاول تهدي نفسها وهي بتفتكر 

حبيبها السابق الي اكتشفت خيانته ليها 

مع أكتر بنت بتكرهها ويعتبر عدوتها ومن بعدها سابته 

بعد معرفتها بحقيقته القذرة 

والشخص ده هو جاد الي بيحاول يرجعلها بأي طريقة 

ولما عرفت إن لؤي جاي للصعيد قررت 

تيجي معاه علشان تهرب من ملاحقته ليها


زفرت بتعب وبصت حواليها 

وبعدها اتوجهت لأوضة ديما علشان 

تحكيلها الي حصل معاها


__________


_"والله العظيم وكنت ناوي تقولنا إمتي 

ولا هقول إيه ما الحيوان ده سبقك وعمل عملتك

مجتش عليك".


كح عمر باحراج مصطنع من تشبيه رعد ليه بالحيوان 

وعامر بصله بصدمة ومكنش فاهم رعد قصده إيه 

فسأله باستغراب:"مش فاهم الحيوان ده سبقني في إيه؟!".


_"الحيوان طلع متجوز رهف صاحبة ديما".


عمر بصلهم بابتسامة بلهاء 

وعامر سأله بغباء:"مش فاهم بردو إزاي عمل عملتي؟!".


ضربه رعد علي راسه بقوة وقاله بنفاذ صبر:"ولااا متجننيش الزفت الي قاعد جنبك طلع متجوز من غير ما يقولي وإنت انهاردة جاي تقولي إنك طلبت عليا للجواز من ورايا

أنا فعلا مصدوم فيكم مش عايز اعرفكم تاني".


عامر بص لعمر بغيظ لإنه خبي عليه 

وعمر مهتمش بنظراته 

لإنه كان بيبص علي رعد بصدمة وقال:"إيه ده مش أنا لسه مصالحك من شوية ليه قالبة الوش دي وأنا مالي

بالحيوان ده هو خبي عليك إما أنا قلتلك".


_"قولتلي انهاردة زي حضرته بص إنت وهو أنا غلطان إني طلبت إننا نتجمع زي أيام زمان 

يلا برا إنت وهو لإني مش طايقكم 

وكمان فرحي قرب ومش ناقص وجع دماغ 

عايز أفضل رايق ليومها".


عامر بصله بخبث وقاله:"ما تقول كده من الأول عايز تصفي ذهنك علشان ديما وو..".


قبل ما يكمل كلامه لكمه رعد بخفة وقاله 

بغضب مزيف:"ولا مش قلتلك متجبش سيرة ديما علي لسانك واه يا سيدي عايز اصفي ذهني لديما 

إنت مالك 

وكمان مش إنت هتتجوز معايا يلا روح صفي ذهنك إنت كمان مع ألف سلامة".


عمر قال بغباء لإخفاء اخراجه من طرد رعد ليهم:"أنا حاسس إننا بنتطرد؟!".


عامر مسكه وقومه وهو بيبص لرعد بغيظ وقال:"مش حاسس يا حبيبي إحنا فعلا بنتطرد

يلا نخرج لأحسن المجنون ده ياكلنا".


شده وراه وخرجوا من جناح رعد 

تحت انظاره المستمعة بهزار صحابه الي مستحيل يتغيروا 


نام علي السرير وبدأ يفكر في ديما 

وهو مش مصدق انها وبعد كام يوم معاه وفي حضنه وللأبد


____________


ياتري بعد الشر يعني سعادتهم هتدوم 

وهتكمل علي خير ولا أنا بعد الشر 

هبوظها عليهم🤣




#وربحت رهان حبك 


#بقلمي ملك سعيد 


دمتم سالمين ❤

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا










تعليقات

close