القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بناتى حياتى الجزء الثاني الفصل الثاني والثالث بقلم ولاء يحيى

 

روايه بناتى حياتى الجزء الثاني الفصل الثاني والثالث بقلم ولاء يحيى



روايه بناتى حياتى الجزء الثاني الفصل الثاني والثالث بقلم ولاء يحيى



  

      رواية 💖بناتي حياتي💖 الجزء الثاني

#بقلم_ولاءيحيي

                       البارت الثاني

ويبص سليم وراه يلقي بنت جميله بتبص عليهم وهي أتفاجأه لما شافت سليم وقف قدمها مع اخوها فبتسمت برقه وسليم تنح ومش مصدق ان دي اميره البنت الصغيرة

( تعالوا اعرفكم علي اميره هي بنت جميله وطيبه اوي وبريئة عندها 23 سنه بيضه شعرها قصير بني وعينها واسعه ولونها بني عايشه مع عماد اخوها وهبه مراته واولادهم  بعد موت بابها ومامتها عايشين كلهم في بيت اهل اميره  في شقه صغيره تعرف سليم من لما كان بيجي يذاكر مع اخوها في ثانوي وكانت هي في ابتدائي ولما وصلت لسن المراهقة كان سليم هو فارس احلامها بغمزاته طبعا ) اميره بقيت مش مصدقه ان سليم وقف قدمها وهو بقي مستغرب ان البنت اللى امامه هي ميرا البنت الصغيرة

سليم باستغراب يبص لعماد  : متقولش دي ميرا مش ممكن دا احنا عجزنا بقي علي كده

عماد بضحك : اتكلم عن نفسك ياض  انا لسه شباب

اميره بابتسامه : ازيك يا سليم حمدالله علي السلامة

سليم بضحكه عالية : لا وبقيت سليم من غير ابيه اختك كبرت ويوم ما بتكبر تكبر عليه عجبك كده

عماد بضحك : دي كبرت عليه قبلك يابني وبقيت عمده مش عماد كمان

سليم وهو بيبص لأميره : ازيك يا ميرا ولا قول يا بشمهندسة اميره

اميره بابتسامه رقيقه وكسوف : الحمد الله بخير وبعدين انا يوم ما هبقي مهندسه مش هكون كده علي استاذي

سليم بابتسامه  : كبيرتي يميرا وبقيتي عروسه وزي القمر

عماد يخبطه علي كتفه بهزار : انت بتعاكسها قدامي ولا ايه ياض  اتلم

اميره تكثف جدا من كلام سليم وتحس ان قلبها هيخرج من مكانه

اميره بكسوف : عن ازنكم هروح انا عشان عندي شغل ( وتبص لسليم بحب)  حمدالله علي سلمتك وخلينا نشوفك يا سليم

وتمشي بسرعه من قدمهم قبل ما حد يسمع دقات قلبها

عماد : هاااا قولي جي اجازه ولا رجعت مصر علي طول

سليم : لا نزل اجازه وصغيره همشي الاسبوع الجاي جيت اخد مروه اختي عشان تعيش معنا هناك فقولت اجي اشوفكم واسلم عليكم صحيح فين محمد واسلام واحمد

عماد : محمد جوه في مكتبه و اسلام عنده شغل بره واحمد لسه مجاش

سليم بابتسامه : طيب هدخل اسلم علي محمد واجيلك تاني

عماد : اعمل حسابك تتغدا عندي النهارده

سليم  يبصله وهو بيمشي : تمام بس قول لهبه عاوز سمك من بتاع زمان

عماد بابتسامه : هبلغها وهستنا نروح سوأ

ونروح عند لين ورامي اللي يتمشوا علي البحر ومسكين ايد بعض

لين بضحك : قولنا نسبلهم البيت ونخرج مش نسبلهم القاهرة كلها ونجي السخنة

رامي بابتسامه : انا  عاوز اهرب بيكي من الدنيا كلها ونروح كوكب لوحدينا( ويقف قدمها ويبعد شعرها عن عينها) وبعدين كنت حبب نجيي عند البحر اصل انا بعشق البحر  عشان زيك بظبط

لين باستغراب : انا زي البحر ازاي بقي

رامي بابتسامه يلف ايده علي وسطها ويقربها منه وهي تحط ايدها علي صدره وتبتسم ليه بحب  وهو بصص لعينها ويغني ليها



رامي بيغني :انا بعشق البحر زيك يا حبيبي حنون

وساعات زيك مجنون ومهاجر ومسافر

وساعات زيك حيران وساعات زيك زعلان

وساعات مليان بالصبر انا بعشق البحر

ا  ( ويبوسها برقه ويرجع يبصلها) الأغنية دي  دايما بتفكرين بيكي  بحسها بتوصيفك انت زي البحر و  انا بعشق البحر وبغرق جوه وبدوب بين امواجه زي حالي معكي بعشقك بكل حالاتك  انتي  البحر والسماء والارض اللي بعيش عليها انتي كل حاجه ليه ياحبيبتي انت حلمي وحب طفولتي انتي امي واختي وحبيبتي ومراتي وبنتي انتي كل الناس اللي ليا يالين

لين عينها تدمع وتبتسم وتحط راسها علي صدره : وانت عوض ربنا ليه يا رامي ربنا عوضني بيك عن كل اللي عيشتوا انت رجعت ليا ثقتي في نفسي وفي الدنيا والناس خلتني احس ان انا  ممكن اعمل ايه حاجه ووصل لأي مكان وانجح فيه طول ما انا معك وجمبك  ( وتبصله بحب)  انا مكنتش اعرف ان ربنا بيحبني اوي  عشان يبعتك ليه ويخليك تحبني ومتفقدش الامل ابدا اني احبك  وكون ليك وتفضل مستنيني لحد ما الغشاوة تتشال من علي عنيه وشوف الحب الحقيقي ربنا يقدرني يا حبيبي وقدر اسعدك وعوضك عن اي حزن انا  سببته ليك في يوم من الايام

رامي يبوس جبينها ويقعد ويقعدها جمبه علي الرمل

رامي بحب وابتسامه : انا تمنيتك من ربنا يا لين كنت دايما بدعي ربنا انك  تحبيني وتكوني ليه حتي بعد النصيب ما فرق بنا فضلتي انتي امنيتي من ربنا مكنتش عارف اتمني ولا ادعي ب حاجه غير ان ربنا يكتبك من نصيبي  لحد ما ربنا رضي عني  و رجعك ليه وحقق امنيتي الحمد الله انتي حب حياتي يا لين بحبك من اول ما عرفت يعني ايه حب ويعني ايه مشاعر عمري ما تمنت غير اني اشوفك سعيدة ومبسوطة ومحققه كل احلامك ( ويبصلها) لين انا عاوزك دايما وثقه فيه وفي حبي ليك اوعي في يوم حد او حاجه تفرق بنا عاوز اي حاجه تحسيها او تقلقك تيجي في حضني وتحكيها  حتي لو في يوم  زعلتي مني في اي حاجه تعالي اشكي ليا انا مني وانا احميكي حتي من نفسي اوعي في يوم تفكري تبعدي عني او تسبيني ابدا  انا مليش وجود في الدنيا من غيرك يالين

لين تحط ايدها علي وشه بحب  :انا عمري ما هبعد عنك او اخسرك تاني ابدا يا رامي انا ما صدقت اني لقيت الحب الحقيقي  الحب  اللي كنت دايما بتمناه وبحلم بيه الحب اللي كان طول الوقت قدمي وجمبي وانا اللي كنت غبيه ( وتسكت)  بس يارامي انا  ( وتبص علي الارض بحزن فرامي يرفع وشها تاني بأيده) 

رامي بقلق : بس ايه يا حبيبتي كملي

لين وهي بصه جوه عنيه : خايفه  اكون بظلمك معايا خايفه مقدرش اجيب اولاد واحرمك منهم خايفه انك  تندم في يوم انك اتجوزتني وضحيت بانك تكون  اب وتبعد عني

رامي ياخذها في حضنه اوي :  اوعي تخافي ابدا او تفكري كده يالين انا عمري ما هندم ولا هبعد عنك  حتي لو مش مكتوب لينا يكون لينا اولاد انا اكتفيت بيك من الدنيا انا عمري ما تخيلت ان ممكن يكون ليه اولاد من حد تاني غيرك انا لو هيبقي ليه اولاد لازم يكونه منك انتي مش من اي حد تاني و انا واثق في ربنا اوي يا حبيبتي وعارف انه زي ما رجعك ليه يعوضنا وهيدينا الطفل اللي بتتمنيه ( ويحط ايده علي وشها )  انا وثق ان ربنا يرضينا بس حتي لو ربنا مش مكتوب ان يكون لينا اطفال ففي اطفال كتير اوي محتاجينا و انا بحلم اكون انا وانتي  جيران  النبي في الجنة فعاوز نكفل انا وانتي اطفال كتير احنا الحمد الله ربنا رزقنا ومدينا رزق كبير وكتير اوي  يا حبيبتي تعالي انا وانتي نمسك ايد بعض للجنه ونكفل اطفال ونعوضهم عن اللي اتحرموا منه ونبقي ليهم اب وام  انا  طول عمري بحلم نبني فيلا  كبير  نجمع فيه  للأطفال الايتام  وانا وانتي نكون مسؤولين عنهم ونبقي ليهم اب وام ونعوضهم عن اللي اتحرموا منه دا حلمي من زمان اوي من اول ما حبتك  كنت دايما بحلم اني هعمله انا وانتي  سوأ  و هرجع واقولك برده  اني واثق في ربنا اوي  وعارف انه هيديك الطفل اللي بتتمنيه وهيبقي عندنا اطفال كتير اوي  اطفال نكفلهم وهيبقي ولادنا واطفال منك تجبيهم يملي بيتنا وحياتنا

لين بفرحه كبيره  وابتسامه :  الله  يارامي دا حلم حلو اوي  انا موفقه جدا  ولازم نحققه وانا اللي صمم الفيلا دي وعملها احلي تصميم  ونجيب كل الاطفال اللي يعقدوا معنا  فيها ( وتبصله بفرحه زي الاطفال)  انا هبدا في تصميمها وهتبقي احلي فيلا في الدنيا

رامي بفرحه انه اقدر يرجعلها فرحتها وانها وفقت علي مشروعه الخيري : وانا هبدا ادور علي الارض وخلي امير يبنيها  وأخلص كل الاجراءات المطلوبة علي ما انتي تكوني  خلصتي شغلك في دبي  وتيجي تكملي تصميمها ونجيب الاطفال سوأ انا وانتي

لين بحب وفرحه : انت جميل اوي يارامي وانا بحبك اووووي ياقلبي ( وتحضنه اوي بحب وفرحه)

رامي بضحك : اظن بقي استحق انك تنامي في حضني من النهارده

لين تضحك اوي وتبصله : برده لا مش قبل الجواز يا حياتي

رامي يبصله  يتصنع الزعل زي الاطفال فهي تضحك اوي وتبوسه في خده 

ونسيبهم في دنيتهم وسعدتهم  ونرجع نشوف سليم


سليم قعد في المكتب مع محمد بيتكلمه

محمد : بس برافو عليك يا سليم حققت حلمك ونجحت

سليم بابتسامه : كفاية اللي خسرته  زمان يا محمد كان لازم انجح في شغلي وحقق نفسي

محمد : ربنا يوفقك وتفضل تحقق كل احلامك

سليم بتنهديه :  يارب يا محمد  قولي انتم عملين ايه واخبار الشغل  والشركة وفين اسلام واحمد

محمد : الشركة تمام الحمد الله وبتكبر كل يوم عن القبلة و اسلام عنده شغل بره واحمد في القاهرة  كلمني من شويه وقالي انه جي في الطريق

سليم باهتمام : في القاهرة ليه

محمد : مهو نقل بيته  وبقي ساكن في القاهرة في الفيلا مع حماه وحماته و احنا  بنفتح فرع جديد لشركه في القاهرة  وهو يمسكوا

سليم  بابتسامه : الف مبروك حلو انكم بتوسعه الشغل ( ويبصله باهتمام)  بس اول مره اعرف ان احمد ساب المنصورة ورح  يعيش في القاهرة  ساكن فين هناك  

محمد يبصله اوي : بتسأل ليه يا سليم

سليم : عادي ياعم بسأل مالك كده

محمد : انا فهمك يا صاحبي وماجيك في الوقت دا بعد السنين دي كلها مش صدفه بلاش ياسليم كفاية الحصل زمان وانسي وعيش حياتك وسيبها تعيش حياتها

سليم بضيق : لين ليه انا وبس  يا محمد مش هتكون لغيري

محمد باستغراب : ليك ازي لين تجوزت خلاص ياسليم سيبها تعيش حياتها وانت كمان عيش حياتك ودور علي بنت الحلال

سليم بغضب : هم تخطبوا وبس ولين مستحيل هتقدر تكون مع غيري هي وفقت ينكتب كتابها بتعاند فيا بعد ما اتقبلنا في دبي بضايقني وتغيظني بس عمرها ما هتكمل الجوازه دي لأنها بتحبيني ومش هتقبل تكون مع غيري

محمد ينفخ بضيق : متوهماش نفسك يا سليم  لين نسيتك واختارت تكمل حياتها مع حد تاني فانسي  انت كمان وابعد عن حياتها كفاية الحصل زمان وكمل حياتك انت كمان واختار بنت الحلال

سليم يقوم يقف : متشغلش بالك بيا يا محمد يلا يا صاحبي  انا همشي سلام

محمد وهو بيقف قدمه : طيب قعد  متزعلش  انت لسه جي ملحقنا نعقد  سوأ  هتمشي تروح فين

سليم بابتسامه : مزعلتش يا محمد  بس الإجازة قصيره وعندي حاجات كتير اخلصها هبقي اكلمك تاني وشوفك انت واسلام ونتقابل بره 

ويمشي سليم بس وهو خارج قابل احمد داخل مكتب محمد

احمد بستغرب : سليم ! حمدالله علي السلامة انت رجعت امتي

سليم بابتسامه وهو بيسلم عليه : رجعت امبارح واحشني يا أحمد وازي يوسف  وسيلا

احمد : بخير الحمد الله انت اخبارك ايه وراجع علي طول ولا مسافر تاني

سليم : مسافر الاسبوع الجاي عندي شغل في دبي

احمد : ربنا يوفقك  طيب ما تدخل تعقد شويه رايح فين

سليم : انا هنا بقالي كتير جيت اشوفكم بس هنتقابل تاني اكيد يلا سلام ( ويمشي خطوتين ويلف ليه)  ااااه احمد صحيح ابقي  قول للين  سليم بيقولك مبروك

ويمشي واحمد يدخل مكتب محمد وهو مضايق

احمد بضيق : كان عاوز ايه دا

محمد : هو بيقول جي يسلم بس تقريبا كده كان جي عاوز يعرف عنوانك في القاهرة

احمد بخضه : اوعي تكون قولت ليه

محمد : لا طبعا مقولتش بس شكله حطط لين لسه في دماغه ورجع عشناها

احمد بغضب : يعني ايه حطيطها في دماغه  عاوز منها ايه تاني

محمد  : اهدي يا أحمد اكيد مش هيعمل حاجه و هو اسبوع ومسافر تاني

احمد : ما لين كمان مسافره وريحه دبي وانت بتقول حطتيها في دماغه يعني مش هيسبها في حالها بس والله لو عملها حاجه تاني او اقرب منها ما حد هيقف ليه غيري احنا ما صدقنا رجعت لحياتها يسبها في حالها بقي

محمد : ربنا يهديه يا احمد المهم قول لسيلا انه هنا احسن يعرف عنوانهم باي طريقة تاني ويرحلهم خليها تاخد بالها 

احمد يقوم يقف : انا هروح اكلمها



وفي فندق القاهر والاء بتلبس ولادها الاتنين اتفتح باب الجناح ودخل عدي 

الاء بقلق : كنت فين يا عدي قلقتاني عليك

عدي يرمي نفسه علي السرير بتعب : اديني رجعت   وتعبان سبيني بقي انام

الاء بضيق : يعني انت  طول الليل بره وانا قلقانه عليك  ومش عاوز تطمني   بكلمه ولا تقولي كنت فين وكمان راجع عاوز تنام طيب قوم اخرج معايه  انا والولاد احنا في اجازه ولما نرجع  الكويت مش بنشوفك خالص  ( وتقرب تعقد جمبه وتحط ايدها علي كتفه )  يلا قوم عاوزين نخرج  معاك وطلال وشوشو وصافي ويزيد مستنينا تحت قوم اجهز وننزل سوا انا وانت والولاد دول مبسوطين اوي  انهم هيتفسحوا ويفرحوا اوي لو خرجوا معاك 

عدي يديها ظهره : خديهم انتي و اخرجي معهم انا هنام

الاء بغضب وصوت عالي تقوم تقف : حرام عليك يا عدي دي مش عيشه اهتم بيه انا وأولادك شويه انت علي طول سيبنا لوحدينا

عدي يقوم يقف ويبصلها بغضب : صوتك ما يعلا فهمه وبعدين عاوزه ايه مني انتي مش معكي فلوس وخرجه مع صحبتاك وانا سيبك برحتك و لا بقولك اخرجي ولا متخرجي وسيبك  تروحي تيجي علي مزاجك و زي ما انتي عاوزه   مني  ايه تاني واحده غيرك تحمد ربنا جوزها سيبها براحتها تعمل اللي هي عاوزه  ومعها فلوس بتصرف زي ما هي عاوزه  لكن انتي واحده غاويه نكد وقرف

الاء بدموع :نكد! لا يا عدي انا لا غاويه نكد ولا عاوزه اتخانق انا مش عاوزه كل دا انا عاوزك انت يا عدي مش عاوزه فلوس ولا عاوزه اخرج وروح واجي لوحدي انا وولادي من غيرك انا عاوزه اكون معك وجمبك اقعد معك ونربي ولادنا سوآ انا وانت انا مش  عاوزه غيرك انت عدي

عدي بضيق : بقولك ايه انا مش عاوز وجع دماغ وسبيني انام وشوفي انتي رحه فين

ورجع ينام تاني والاء بصتله بحزن ودموع  بس لقيت حد بيشد ايدها بصت ليقت ابنها حمد عنده تلات سنين

حمد  بفرحه : يلا نروح ملاهي مامي

الاء تمسح دموعها وتبتسم : يلا حبيبي نادي اخوك

ومشي حمد ينادي طلال وبصت الاء علي عدي بصه اخيره كلهم حزن وألم  واخدت شنطتها وولادها ونزلت  لقيت الكل مستنيها تحت في الريسبشن

شوشو : فينك الاء ايه كل التأخير دا

الاء بابتسامه حزينة : سوري اتأخرت عليكم  بس علي ما جهزت الولاد

طلال : وفين عدي منزلش ليه معاكم

الاء بصلته بألم  : تعبان ونايم

يزيد : تعبان خير نجبله طبيب

الاء : لاااا دا بس كان سهران ولسه راجع فنام يلا احنا نخرج  وهو يبقي يحصلنا لما يصحي

طلال نفخ بضيق من اخوه وبص لحمد وطلال  وابتسم : يلا حبايبي عمو  نروح الملاهي

الولاد كلهم نطه من الفرحة ومسكه ايد طلال وياسين ابنه ويزيد شال ردينه بنته ومشي مع طلال

صافي قربت من الاء  اللي عينها كلها دموع وحطت ايدها علي كتفها

صافي : الاء انتي كويسه

الاء بصتلها بحزن وابتسمت : كويسه متخافيش

شوشو قربت منها وحطت ايدها علي كتفها : متزعليش كل حاجه ها تتصالح يا  حبيبتي ان شاء الله

الاء بابتسامه حزينة : ان شاء الله  يلا نلحق الولاد

ونروح عند رامي ولين وهم قاعدين بكافيه يتغدوا

لين وهي بتبص حاوليها : الجو حلو اوي والمكان هنا جميل جدا

رامي بخبث : فعلا حلو  انا بفكر نحجز اوضة ونقضي يومين هنا ( ويبص لها ويغمز)  يومين عسل

تستمر القصة أدناه


لين شرقت وفضلت تكح ورامي فضل يضحك  وادها مايه

رامي : اهدي مالك خوفت كده دا انا حتي جوزك يا شيخه

لين بكسوف : رامي بطل شقاوة احنا اتفقنا نتجوز كمان سنه بكتير علي ما اكون خلصت شغلي

رامي يتنهد : عارف ان احنا اتفقنا بس انا مش شايف مانع ان احنا نتجوز وتسافري انا مش ممانع وكل اسبوع ممكن انا  اجيلك في الويك اند ونكون سوأ

لين بهدوء  : يا  رامي انا عاوزه استقرار عاوزه اعيش انا وانت في بيت واحد  منفترقش مش انا في بلد وانت في بلد ونتقابل في الاجازات  ( وتبصله وتحس انه زعل فتحط ايدها علي ايده)  رامي استحملني بس كمان السنه دي ويمكن اقل من سنه   بليز حبيبي  استحملني بس شويه

رامي يمسك ايدها ويبوسها : انا هستحمل العمر كله يا لين مش بس السنه دي

لين تبتسم : طب يلا ناكل عشان نكمل فسحه زي ما وعدتني

رامي بحب : حاضر حبيبتي

ويبدا رامي يأكل ولين تبصله وبتكلم نفسها جوها

لين لنفسها : انا كمان نفسي اكون معك النهارده قبل بكرا والله بس عشان اقدر اسعدك لازم نستنا شويه مش عاوزه اتعبك تاني معايه يا حبيبي  وتتنهد وتبتسم وترجع تأكل

وفي بيت عماد كانت رجعت اميره بدري لما عرفت ان سليم هيتغدا معهم وكانت وقفه في المطبخ هي وهبه وكانت مبسوطة جدا وبتحضر الاكل  هي كانت بتعمل الرز والسلاطة وهبه بتعمل السمك

هبه بضحك : انا مش مصدقه نفسي بقي ميرا وقفه في المطبخ وبتعمل الاكل ( وتقرب منها وتغمزلها)  دا احنا نعزم سليم عندنا كل يوم بقي

اميره بكسوف : وايه دخل سليم انا بس جيت بدري وقولت اساعدك  يعني اسيبك محتاسه لوحدك

هبه وهي بتضحك : عليه برده الكلام دا يا ميرا دا انا هوبه اللي فهماكي

اميره تبتسم : مش مصدقه انه رجع تاني يا هبه  وكان وقف قدمي تعرفي قالي اني بقيت عروسه وزي القمر

هبه بابتسامه : ليه هو انتي ما تعرفيش انك بقيتي عروسه وزي القمر واللي هو لازم تسمعيها من سليم عشان تصدقي

اميره تتنهد بفرحه : اصلها من سليم ليها طعم تاني

هبه بابتسامه : الله الله يا ست ميرا دي القلب رجع يدق تاني بقي

اميره بفرحه :  ااااه يا هبه رجع يدق النهارده اول ما شفت سليم قلبي بقي بيدق اووووي اووووي ومكنتش مصدقه انه رجع  وقف قدمي ولا ضحكته يا هبه ياخراشي حسيت اني دبت فيها

هبه : معقول يا اميره  لسه بتحبيه دا انا قولت كان حب مراهقة ولعب عيال وانك نسيتي

اميره تتنهد : هو لما اتجوز انا قولت  لازم هنساه كنت ساعتها في اولي ثانوي وتعبت اوي  وقتها وهو انشغل في  حياته ومراته وبطل يجي عندنا كان بيتقابل مع عماد في الشركة وبطل يجي هنا وانا بطلت اشوفه وشغلت نفسي في الدراسة وقولت لازم ابقي مهندسه زيه ومر السنين وفكرت نفسي نسيت ( وتبتسم بحب)  بس النهارده عرفت اني منستش ولا عمري هنساه انا كنت بستنا انه  يرجع  ( وتبص لهبه  بتمني)  تفتكري ممكن يحبني زي ما بحبه ويكون من نصيبي

هبه بابتسامه : ربنا ينولك اللي في بالك يا حبيبتي ولو كان خير ليكي ربنا يكتبهولك

اميره بفرحه : يارب يا هبه يارب  انا هروح البس بقي زمانهم جين انا موطيه علي الرز متفتحيش عليه وانا هاجي اشوفه لما البس  وانتي خلصي السمك بقي

هبه بابتسامه : انا خلصته اهو وحطوا في الفرن وهروح البس انا كمان

وتخرج اميره وتسيب هبه اللي سرحت وكلمة نفسها

هبه لنفسها : ااااه يا اميره لو سليم فعلا يتجوزك ويأخذك ويسافر ساعتها عماد مش هيكون ليه حجه ويقبل الهجرة ونسافر نعيش بره بأولادنا ( وتبص حاوليها بقرف)  ونبيع البيت اللي عمل زي علبه السردين دا  ونبقي نجيب بيت كبير ولا حتي فيلا في مكان نظيف ( وتبتسم بخبث)  بس انا مش هسكت و هساعدك تجوزيه وتحقيقي حلمك عشان انا احقق حلمي

ونروح فيلا فؤاد وبعد ما احمد كلم سيلا وعرفها برجوع سليم وانه في المنصورة سيلا قعده مع امير واسلام وسميه ونيفين في الجنينة وقالت لهم ان سليم رجع ويسأل عن لين

امير بغضب : ودا عاوز ايه منها مهو قابلها في دبي وهي رفضته ايه اللي مرجعه تاني

سيلا بضيق : احمد بيقولي رح الشركة وحاول يعرف العنوان هنا انا خايفه يرجع يضايق لين تاني

سميه : المشكلة مش انه يعرف عنوان هنا ما احنا اصلا كلنا راجعين المنصورة بكرا يعني هتشوفوا اكيد 

نفين : خالص مترجعش ونخلينا هنا لحد ما تسافروا تطلعه من هنا علي المطار

امير :  ايوه خلينا هنا وهو صعب يوصل للعنوان دا لان محدش لسه يعرفه ( ويبص لإسلام) ايه رأيك يا اسلام

اسلام بابتسامه : انا مش فاهم انتم ايه اللي مخوفكم كده من رجوعه سليم  رجع او مرجعش هو ميفرقش مع لين في حاجه مهي قابلته في دبي ووجهته سليم صفحه وتقفلت من حياة لين وعمره ما هيقدر يأثر عليها تاني

سيلا : ولو حاول يضايقها

اسلام بضحك : اختك جديرة توقفه عند حده متقلقيش عليها سليم مستحيل يقدر يضايق او يزعج لين ( ويرجع ظهره لورا)  بس تعرفوا انا اللي نفسي اقابل سليم واتكلم معه

نفين بضحك عالية : عارفه انا الحالة دي لما بجيلك... حاله الدكتور لما يستفزه مريض ويبقي عاوز يعالجه

سميه بضحك : اخوكي عاوز يعالج الناس كلها ويجنني انا

اسلام يقرب عليها ويغمزلها : طب بزمتك هو في احلي من جناني

سميه تكسف وتضربه علي كتفه وهو يضحك اوي

سيلا بضيق : خليك معايه يا عم المسهوك انت يعني دلوقتي نخلي لين ترجع المنصورة عادي

اسلام يبصله بنص عين : مسهوك انتي شدوكي من لسانك يا بنتي وهم بولدك ( الكل يضحك علي كلامه)

امير : لا بجد يا اسلام يعني رأيك نرجع المنصورة عادي ما فيش قلق علي لين لو شافته

اسلام : ما فيش اي قلق علي لين من سليم لين تصالحت مع نفسها ومع الماضي وهي دلوقتي بتحب رامي ومش شايفه غيره ( ويضحك) هو الخوف علي رامي ليغير ويتهور  بس انا عارف ان رامي  عاقل   وغيرته هتبقي  مقبله

ونروح دبي وطارق قعد علي مكتبه بيتفرج علي صور رامي ولين  الله اتبعت له من الجارد اللي يراقبهم

طارق : انبسطوا يومين قبل الفراق  ( ويبص لصوره ولين في حضن رامي)  مكنش لازم تتحديني يا بشمهندسة مش طارق اللي واحده تقف قدامه وتقوله لا بس واضح ان تفرقكم مش سهل لازم يبقي فيه كذا طريق تبعد ما بينكم

ويمسك التلفون ويتصل علي عامر

طارق : عامر تعال عاوزك

ويقفل ويفضل يبص علي الصور وهو بيفكر  في حاجه وناوي ينفذها

ويدخل عامر عليه

عامر : تحت امرك طارق بيه

طارق والصورة في ايده : عاوز معلومات عن دكتور رامي في شغله وشوفلي لو ليه علاقه باي واحده كده او كده او لو فيه واحده في شغله  حطه عينها عليه

عامر باستغراب : حاضر يا فندم بس ممكن اسال حضرتك ناوي تعمل ايه


تفتكروا طارق ناوي هيعمل ايه  نعرف الحلقه الجايه



بناتي حياتي الحلقه (3)


عامر : تحت امرك طارق بيه 

طارق والصوره في ايده : عاوز معلومات عن دكتور رامي وعلاقاته في شغله وشوفلي لو ليه علاقه باي واحده كده او كده او لو فيه واحده من البيشتغله معه حطه عينها عليه 

عامر بستغراب : حاضر يا فندم بس ممكن اسال حضرتك ناوي تعمل ايه 

طارق  بتفكير : عاوز واحده تكون قريبه منه في شغله  تكون  معها طول الوقت  دكتوره  او ممرضه وياريت لو حطه عينها عليه وعاوزه توصله فا احنا نساعده 

عامر : ودا هيفيدنا في ايه 

طارق بضيق : ركز يا عامر  هو هيبقي تحت عنينه طول الوقت واي لحظه كده او كده نصورهم ونطلع اشاعات عليهم  ان في علاقه بينهم وكل دا لازم يوصل للين لحد  عندها هنا في دبي وكده يبقي المشكله دي ووجود سليم مع لين في الشغل ال اكيد هيضايق رامي هيزود المشاكل بنهم وهي وقتها هتصدق انه علي علاقه بغيرها ( ويمسك الصوره ويبص عليها اوي)  هم مش هيفترقه بسهوله ولين لو حست ان رامي ليه علاقه بغيرها هتسيبه وتبعد عنه 


ونروح بيت اميره وسليم كان وصل هو وعماد واتغدو كلهم سوا وبعد الغدا وهم قعدين في صاله صغيره فيها انتريه بسيط

سليم : الله عليكي يا هبه محدش بيعمل السمك دا زيك حلو اوي بجد وال الرز  جميل جدا احلي رز سمك اكلته

هبه ببتسامه وهي بتبص لاميرة : الرز دا عميل ايد اميره هي ال عملته هو و السلاطه 

سليم يبص لامير ببتسامه : تسلم ايدك يا ميرا انا مش مصدق انك كبيرتي وبقيتي عروسه ومهندسه قد الدنيا وكمان ست بيت شاطره 

اميرة تكسف اوي وتبتسم : مش شاطره اوي يعني دول شويه رز العملتهم 

عماد ببتسامه لاخته :ميرا بتعمل احلي اكل بس لما يبقي ليها مزاج 

اميره ببتسامه: وبعمل شاي وقهوه وعصير حلو اوي هاااا تحب تشرب ايه 

سليم : بعد الاكله الجامده دي نشرب شاي طبعا 

اميرة تقوم : ثواني ويكون الشاي جهز 

سليم وهو قاعد يبص حاوليه ويبتسم : البيت لسه زي ماهو متغيرش  فكرني بايام الثانويه لما كنا بنعقد نذاكر هنا في الانتريه دا 

هبه بضيق : مهو فعلا زي ما هو متغيرش فيه حاجه من ايام حماتي الله يرحمها ( وتتنهد وتبص لسليم وتحاول تدري ضيقها ) قولي يا سليم انت مش ناوي تجوز تاني وال ايه 

سليم وشه اتغير وعماد حس بيه فبرق لهبه عشان تسكت 

عماد بغيظ وتبريق لهبه : ما تقومي تجيبه فاكهه كده وال حاجه علي ما ميرا تعمل الشاي  

هبه تبتسم : انا عمللكم كيكه حلوه اوي هجيبهلكم مع الشاي 

عماد : كويس برده قومي هاتيها بقي 

وتقوم هبه تدخل المطبخ وهي بتفكر ازي  تكلم سليم بعيد عن عماد 

عماد يقرب من سليم : متزعلش من هبه ياسليم انت عارف الستات غاوين يحشره نفسهم في كل حاجه 

سليم يتنهد بضيق : مزعلتش من هبه يا عماد انا زعلان من العملته في نفسي وحياتي 

عماد يبصله اوي: مالك ياصحبي ايه المضايقك كده 


بس يقطع كلامهم دخول اميره بشاي وهبه بكيكه ويفضله قعدين ويتكلمه ويضحكه ويفتكره ايام زمان واميره عنيها مش متشاله عن سليم بس هو مش واخد باله وشايفه اميره البنت الصغيره 


سليم ببتسامه : بجد انا مش عارفه اقولكم انا النهارده مبسوط قد ايه من زمان مضحكتش زي النهارده بجد رجعتوني لايام زمان 

عماد بضحك : ابقي تعالي زورنا كل يوم يا سيدي واحنا نرجعك سليم بتاع زمان 

سليم ببتسامه حزينه وهو بيفتكر لين : ياريت ارجع لزمان ( اميره تبصله وتشوف الحزن ال في عنيه بس متعرفش سببه ايه هي متعرفش سبب طلق لين وسليم ولا تعرف حكايتهم) 

سليم وهو بيقوم يقف : همشي انا بقي  وبجد متشكر اوي علي العزومه الحلوه دي 

عماد : علي فين يابني لسه بدري خليك قعد 

سليم : معلش ياعمده انت عارف مسافر الاسبوع الجاي ولازم اجهز كل حاجه ونقفل البيت اصل هناخد مروه معنا ومحدش هيبقي هنا ومحتاج اجيب ناس تعمل بوابات  وتقفل البيت كويس 

اميره بحزن : مسافر  الاسبوع الجاي بسرعه كده دا  انت لسه راجع مصر ملحقتش تعقد 

سليم ببتسامه :  اصل عندي شغل في دبي هيبداء الاسبوع الجاي ان شاء الله  فلازم اسافر وكمان وامجد جوز شروق اختي لقي شغل لمروه   سكرتيرة في شركه كبيره ولازم تستلم شغلها الاسبوع الجاي 

عماد يحط ايده علي كتفه : ربنا معكم ياسليم ويوفقكم 

هبه بسرعه بعد تفكير : ممكن ياسليم توصلني في طريقك لعند ماما ( وتبص لعماد)  فرصه انكم هنا انت واميره وقعدين مع الولاد اروح اطمن عليها 

سليم ببتسامه : اكيد يا هبه هستناكي تحت علي ما تجهزي 

هبه ببتسامه : انا جهزه هجيب شنطتي بس ( وتجري علي اوضتها وهي بترتب افكرها عشان تفتح سليم في جوزه من اميره) 

عماد : معلش ياسليم هنتعبك اصل انا طول الوقت بره في الشغل وهبه مش بتقدر تزور مامتها  فمصدقت اني موجود مع الولاد عشان تشوفها 

سليم : تعب ايه ياض انت اخويه   يلا سلام وهشوفك قبل ما هسافر اكيد ( ويبص لاميره ببتسامه)  سلام يا ميرا انا مبسوط اوي اني شوفتك وطمنيني عليكي دايما 

اميره ببتسامه وحزن : حاضر وانت كمان متقطعش بينا كتير كده وتعال علي طول 

سليم ببتسامه : ان شاء الله كل ما هنزل هجيلكم 

هبه ببتسامه: انا جهزت خالص يلا بينا 

ويمشي سليم مع هبه ال في دماغها خطه وحبه تنفذها 


ونروح الفيلا عند فؤاد ال دخل الاوضه لقي مني قعده وسرحانه 


فؤاد : مالك يامني بتفكري في ايه 

مني بضيق : قلقانه علي لين يافؤاد 

فؤاد بستغراب : قلقانه علي  لين  ليه مهي  الحمد الله بقيت  كويسه اوي وناجحه في شغلها وحياتها 

مني بتنهيده: مهو دا ال قلقني يا فؤاد لين صممة تكتب كتابها بس ومتجوز  عشان شغلها وهي ماشاء الله  كل يوم بتنجح وتشتهر عن اليوم القبله و وبتعقد في شغلها بشهور مسافره وبعيد عنا  دي كل شغلها بقي يجليها من بلاد تانيه ومشاريع كبيره بتاخد من وقتها ومجهودها  وانا خايفه ل  يغرها النجاح والشهره وتفضل مشغوله وتنسي  نفسها وحياتها ورامي لو هيستنها سنه مش هيستنها التانيه 

فؤاد بضيق  : ايه الكلام دا يامني انتي لازم تفرحي انها بتكبر وبتنجح في شغلها  وتشاجعيها ورامي عمره  ما هيتخلي عن لين ابدا 

مني : اشاجعها وقف معها بس مش علي حساب حياتها يافؤاد وال حياة رامي  ال مستنيها بقاله سنين لين لازم تستقر جمب جوزها ومعه مش تسافر طول الوقت وتغيب بشهور وتسيبه لوحده انا مش بقول انها  متشتغلش بس مش كل يوم في بلد لوحديها  وتبعد عنه   دي مش هتبقي حياة ومافيش راجل هيستحمل دا  لين لازم تستقر وتاخد بالها من بيتها وحياتها 

فؤاد يقرب منها : متقلقيش عليهم يا مني هم هيقدره يرتبه حياتهم بطريقه ال هتناسبهم و ومتخافيش هم عمرهم ما هيبعده وال هيسيبه بعض 

مني بتنهيده : يارب يافؤاد 


وفي عربيه سليم 


هبه ببتسامه : انا اسفه يا سليم لو كلامي عن الجوز ضايقك 

سليم ببتسامه: لا ابدا يا هبه مضايقتش وال حاجه 

هبه ببتسامه : طيب بما انك مضايقتش بقي فقولي بجد انت  مش ناوي تجوز تاني 

سليم بحزن : انا بعتبر نفسي لسه متجوزه يا هبه انا لسه بحب مراتي ومستنيها ترجعلي وعايش علي الامل دا 

هبه بصتله بستغراب : بس انا سمعت من عماد انها اتكتب كتابها علي ابن عمها 

سليم بضيق وغضب : هي عملة كده عشان تديقني وتحسسني انها نسيتني بس انا عارف انها عمرها مهتنساني وال هتقدر تكون مع غيري ومش هتكمل الجوزه دي هي فتره وهتتاكد انها محبتش غيري فهتسيبه وترجعلي 

هبه  بستغراب :  ومين قالك مايمكن  هي حبته فعلا ونسيتك   وعاوزه تكمل حياتها معه هو  

سليم وقف العربيه مره واحده بغضب وضيق 

سليم بعصبيه : لين عمرها  ما هتحب وال  هتكون لغيري هي مش هتقدر تنساني هي بتوهم نفسها  انها تقدر تبعد عني بس  انا بقي  مش هسيبها لحد غيري انا عارف انها  بتحبني انا وبس 

هبه بخوف من غضبه : انا اسفه يا سليم مش قصدي اديقك 

سليم ينفخ ويمسح وشه بايده : انا ال اسفه اني اتنرفزت عليكي بس انتي اصلك متعرفتيش علي لين ومتعرفيش هي بتحبيني قد ايه هي بس عملة كده  عاوزه تأدبني عشان لسه زعلانه مني  ( ويبتسم)  بس انا وهي الفتره الجايه هنشتغل سوا في دبي وهفضل قدمها ومعها علي طول وهعمل المستحيل عشان تسامحني وعرفها اني اتغيرت  وساعتها هي هتتاكد انها عمرها ما هتحب غيري  ومش ممكن تكون مع حد تاني 

ويشغل العربيه ويمشي بيها تاني وهبه قعده بتفكر ومضايقك بس ابتسمت مره واحده  وبصتله 

هبه ببتسامه :  عارف  يا سليم ايه ال ممكن يخليها ترجعلك وتتاكد ازي كانت فعلا  بتحبك 

سليم باهتمام  : ايه ؟

هبه : انك  تخليها تغير عليك وتحسسها انك هضيع من ايدها  ساعتها لو بتحبك بجد هتتمسك بيك وهتسيب الدنيا كلها وترجعلك 

سليم بصلها اوي : ازي يعني اخليها تغير عليه اعمل ايه    

هبه ببتسامه : مش انت بتقول انها اتكتب كتابها عشان تديقك معني كده انها لسه بتحبك بس عاوزك تغير عليها انتي بقي العب نفس لعبتها و حسسها انك عشان هي رحت اتجوزت  وسابتك وارتبطة بغيرك  انت كمان  هتنساها وهترتبط بوحده غيرها وقتها هي  هتخاف تضيع  منها وترجعلك جري ومتسبكش تاني 

سليم يضحك اوي : ايه الفيلم العربي القديم دا يا هبه  لين مش بتفكر بطريقه دي  خالص 

هبه بضحك : كل الستات بتفكر كده يا سليم اي ست بتحب جوزها او حتي مبتحبوش   اول ما تحس ان فيه واحده  ممكن تخطفه منها بتعمل المستحيل عشان ترجعه ليها  وميكنش لوحده غيرها  اصلها بتبقي واخدها علي كرمتها والست مبتقبلش حد يمس كرمتها 

سليم يسكت شويه ويفكر في كلمها وبعد شويه  يبصلها اوي :  افرض ان كلامك  صح  مين دي  الهتقبل انها تمثل دور خطيبتي  

هبه بفرحه انه اقتنع : ومين قال انك هتجيب واحده تمثل انت تخطب بجد وتجوز  كمان عشان  لين تصدق لازم الموضع يبقي حقيقي مش تمثيل  لازم تجوز و تاخدها معك وانت مسافر وتشغلها معكم في المشروع وكده لين هتفضل شيفكم قدمها  علي طول وساعتها تحس انك هضيع منها وتخاف ساعتها بقي   هتسيب خطبها علي طول  وترجعلك انت 

سليم بضيق : اتجوز! لا يمكن ابدا  انا  عمري  ما هقدر اتجوز غير لين انا مقدرش اكون مع حد غيرها ابدا 

هبه : ممكن  ميبقاش  جوز جوز يعني اعمل زيها كتب كتاب وبس عشان تعرف  تاخدها معك وانت مسافر ( وتبصله عشان تقنعه) صدقني هي دي الطريقه ال هتخليها ترجعلك ومتفكرش في غيرك 

 سليم بشبه اقتناع :  طب ودي مين دي ال ممكن اخطبها وتكون بتشتغل معنا و تقدر تخلي لين تتضايق منهاوتغير انا معرفش حد 

هبه بانتصار :  مافيش غير اميره هي ال مناسبه ليك 

سليم بصدمه : اميره مين ( ويبصلها اوي)  ميرا اخت عماد انتي اتجننتي يا هبه عاوزني العب بمشاعر اخت صحبي واضحك عليها 

هبه :   انت مش هتضحك عليها وال حاجه يا سليم  وبعدين اميره انسب حد ليك وكل الشروط بتنطبق عليها  اول صغيره و مهندسه زيها  زيكم يعني مش واحده اقل من لين دي مهندسه زيها بظبط هتشتغل معها مش عندها  و  هيبقي  سهل جدا عليك  انك تشغلها معك في نفس المشروع ال هتشتغل فيه انت و لين  وساعتها هتبقي معك قدم لين طول الوقت واميره حلوه  ورقيقه واي واحده بتحب جوزها بجد هتغير  عليه منها لو لقيتها قريبه منه و ساعتها  لين هتخاف انك تنساها   وتعمل المستحيل عشان ترجع ليك 

سليم  بضيق :  لااااااا يا هبه البتقوليه دا صعب جدا وبعدين انا كده بظلم اميره وبخون ثقة عماد ال فتحلي بيته من سنين وواثق فيه  وانا مش ممكن  اخون الثقه دي واعمل كده  في اخته 

هبه بضيق :  انت كده مش بتظلم اميره  ابدا يا سليم  بلعكس انت  كده هتساعدها و هتفتح قدمها مجال لشغل اوسع واكبر وهيبقي عنده فرصه انها تنجح وتثبت نفسها وتغير عيشتها وتهرب من الفقر الاحنا عيشين فيه   دا حلم اميره  انها تسافر وتشتغل بره بس عماد كان دايما بيرفض لانها لسه بنت ومينفعش تسافر لوحدها  وهي نفسها تغير حياتها وتعيش في مستوي احسن  ما انت عارف الظروف يا سليم والعيشه بتعتنا  عمله ازي  وانت شوفت البيت وحالته احنا عيشين كلنا في شقه صغيره واميره ملهاش خصوصيه وال مكان ولادي معها في نفس الاوضه  وعماد المصريف عليه كتير مصريف البيت والمدارس الخاصه  ومش ملحق علي المصريف وبيشتغل شغلنتين عشان يكفي مصريف البيت والولاد واميره بتحط مرتبها كله في البيت عشان تساعدنا مش عارف تشيل وال تعين قرش لنفسها  ( وتبصله برجاء)  انت كده هتساعدها وتساعد عماد كمان ان ظروفنا وحياتنا تتغير وهتساعد نفسك بانك ترجع لين  يعني الجوزه دي في مصلحت الكل مش مصلحتك لوحدك 

سليم يسكت شويه ويقول : لا يا هبه انا مش مقتنع ومقدرش اعمل كده لا في عماد ولا اميره وكمان اخاف لين تعاند اكتر لو عرفت اني دخلت حد غيرها حياتي  وترفض ترجعلي 

هبه بضيق : انت حر يا سليم عموما انا قولتلك رائي وانت فكر كويس وشوف الصح وخد قرر ( وتبص قدمها بحزن )  بيت ماما  هناك اهو نزلني هنا متشكره اوي يا سليم تعبتك 

سليم ببتسامه : تعب ايه انت زي مروه وشروق 

وتنزل هبه وهي مضايقه بس تسيب سليم محتار وبيفكر في كلامها 


ونروح فيلا فؤاد ولين ورامي رجعه بعد ما قضو سوا يوم حلو اوي ورجعين السعاده والفرحه مليه قلوبهم ويدخله يلقي العيله كلها متجمعه 


رامي ولين : سلام عليكم 

الكل : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

الجده ببتسامه : حمدالله علي السلامه يا ولاد 

لين وهي بتبوسها : الله يسلامك يا ناناه 

رشا بغيظ: كنتم فين كده طول اليوم 

رامي يخبطها علي راسها : انتي مالك يا حشريه 

رشا بتصنع الزعل  : انت تسكت خالص ومتكلمنيش تاني ابدا انا زعلانه منك  دا انا  اخوتك الصغنونه يعني كان فيها ايه لما تفسحني معكم يا رخم 

لين تعقد جمبها وتبتسم : المره الجاي يا رشوي هنخرج كلنا سوا 

سها بغيظ : اضحكي علينا ياختي بكلمتين هنخرج امتي  وفين بقي ما خلاص احنا رجعين كلنا بكرا المنصوره وانتي كلها يومين ومسافره ورامي مستحيل هيرضي يخرجنا وانتي مش موجوده و هينشغل في المستشفي وال هيعبرنا 

رامي يعقد جمب لين ويحط ايده علي كتفها : وعد مني قبل ما لين تسافر هاخدكم كلكم ونتفسح مكان ما تحبو وتختارو 

البنات سوا بفرحه : هيييييييه يعيش رامي يعيش

رامي يبتسم ويضم لين ليه : كله لعيون لينو  ودا بس عشان هي وعدتكم  ان احنا نخرج سوا كلنا 

لين تبصله ببتسامه وتقوله : ربنا يخليك ليه حبيبي 

امير ببتسامه وهو فرحان ان شايف السعاده في عيون لين ورامي  بس حب يرخم عليهم  

امير برخمه : ايه يا عم رامي احنا قعدين يا كبير  مافيش اي احترام لوجودي كده 

رامي يبصله اوي ويضم لين اكتر ليه  عشان يغيظه : ايوه يعني عاوز ايه  انت اعملك ايه انا 

امير يبصله ويرفع حاجبه  : قلبك جمد بعد كتب كتاب وبطلت تخاف وعمل تحضن قدمي وال همك  

الكل يضحك  ولين تكسف 

لين ببتسامه وكسوف  : فين بابي  سيلا ويوسف واسلام وسميه 

نفين ببتسامه : اسلام وسميه خرجه يشترو حاجات عشان السفر 

مني : وسيلا خرجه من ساعه  ومرديتش تقول راحه فين وفؤاد قعد جوه بيلعب بلاي ستيشن مع يوسف وناسي الدنيا كلها 

لين ببتسامه : بابي وهو بيلعب مع يوسف بيرجع طفل صغير وبيفضل يجري ويلعب زيه دا اول امبارح  كانو بيتخانقه علي الكوره سوا 

الكل يضحك علي فؤاد وحفيده ال بينسي روحه وهو بيلعب معه 

رامي ببتسامه   : وباباه وماما وعمي فايز مش شايفهم يعني اوعو تقوله بيلعبه جوه معهم 

الجده  بضحك : لا دول سافرو  علي المنصوره  هم وفاروق عشان شغلهم وسناء وايمان  راحو  معهم عشان ياخد بالها منهم علي ما نسافر ليهم بكرا ان شاء الله 


 وفضله قعدين يتكلمه ويهزره بس وهم  قعدين تلفون رامي يرن ويرد ويقفل وهو مضايق 

لين : خير يا حبيبي فيه حاجه 

رامي بضيق : طلبني في المستشفي فيه عمليه كبيره الساعه 6 الصبح ولازم احضرها  فهسافر المنصوره دلوقتي 

لين بخوف : هتسافر بليل كده مينفعش تستني الصبح 

رامي يبوس ايدها بحب : مش هينفع يا قلبي لازم امشي دلوقتي علي ما اوصل المنصوره وشوف الحاله وجهزها 

لين ببتسامه : اوكي حبيبي ربنا معك  بس سوق بشويش واول ما توصل تتطمني عليك 

رامي يقوم ويشدها بايده : طيب يلا قومي معايه جهزي الشنطه 

امير  : متجهزها  لنفسك يا شاطر ما انت طول عمرك بتحضرها لوحدك  وال بقيت صغير بعد ما اتجوزت 

رامي يبصله  بغيظ : اه بقيت صغير ونونه كمان  ( وويحط ايده علي كتف لين ويضمها)  و حبيبتي  راضيه ومبسوطه  اطلع منها انت يا رخم 

امير يرفع حجبه ويبص للين : اقعدي يالين مترحيش معه وخليه يحضرها لنفسه 

لين تبصله وتبص لرامي ال عمل وش اطفال  وتصنع انه زعلان  

لين ببتسامه : قولتلي فين الشنطه ال هتجهز يا حبيبي 

رامي يضحك ويشدها لحضنه : حبيبتي ياناس ربنا يخليكي ليه ياقلبي ( ويبص لامير ويطلع لسانه ليه) 

امير بغيظ : بقي كده ماشي يا لين بتنصريه عليه 

 لين بضحك : لاااا متفهمش صح انا مش هجهزها عشانه دا عشان خاطر المريض ال مستنيه في المستشفي 

الكل يضحك عليهم  ورامي ياخد لين يروح الاوضه 


وفي الاوضه ولين بتجهز لرامي شنطته 

لين : هتروح علي المستشفي علي طول وال هتروح البيت ترتاح وتنام شويه انت صاحي من الصبح 

رامي يقرب منها ويضمها ويلفها ليه : هروح المستشفي يادوب اجهز الحاله واوضه العمليات وهبقي انام في المستشفي  شويه قبل العمليه 

لين ببتسامه : ربنا يوفقك يا حبيبي وتبقي اشهر دكتور في الدنيا وخلي بالك دي اول عمليه واحنا سوا يعني لازم تنجح فيها 

رامي يحضنها اوي : طول ما انتي معايه وجمبي هنجح وهبقي احسن دكتور في الدنيا 

لين تكسف لانها في الاوضه معه وهو بيحضنها  فتبعد عنه 

لين  بكسوف ووشها احمر : اممممم احط ايه تاني في الشنطه 

رامي ببتسامه لكثوفها  : حطي نفسك وتعالي معايه 

انتي الحاجه الوحيده ال عاوز اخدها من هنا ( ويبصلها بشوق )  ما تيجي تسافري معايه  دلوقتي وهم يبقي يجي الصبح برحتهم 

لين تبتسم ليه بحب  :  انت هتروح علي المستشفي وانا هروح البيت وهبقي لوحدي  انا الصبح بدري اوي هصحيهم كلهم و هنرجع المنصوره واول ما تخلص العمليه وترجع البيت هتلقيني هناك ومستنيك نفطر سوا 

رامي يبوسها في خدها : مش هاين عليه ابعد عنك لحظه واحده 

لين  تبصله بكل حب  : انت عمرك ما بتبعد  عني انت دايما  معايه في قلبي وعقلي ياحبيبي 

رامي يقرب عشان يبوسها بس لين اتكسفت وبعدت بسرعه  ورحت علي باب الاوضه 

لين ببتسامه وهي خرجه من الاوضه : يلا يا دكتور شنطتك جهزه مش وقت دلع ( وتخرج بره الاوضه بسرعه) 

رامي بغيظ : هتجنني بنت الايه دي   علي ما تفوت السنه دي هكون اتجننت علي الاخر  ااااه اعمل فيها ايه بس 

ويخرج رامي ويسلم عليهم ولين توصله للعربيه ويمشي بعد ما قعد يدلع شويه علي لين وبعد ما مشي بعربيته  ولين  رجعه جوه البيت  تلقي عربيه سيلا رجعه وتوقف وتنزل منها 

لين ببتسامه: اهلا اهلا كنتي فين يا هانم لحد دلوقتي 

سيلا ببتسامه وارتباك : وانتي مالك يا رخمه كنتي جوزي حضرتك 

لين : انا اهم منه  يا حلوه  هااا كنتي فين اعترفي بسرعه 

سيلا تخبطه علي كتفها : مش هقولك يا غلسه 

وتدخل وتسيبها ولين تستغرب ليه سيلا مش عاوزه تقول كانت فين بس قبل ما تدخل تلفونها يرن وتلقي شوشو 

لين ببتسامه : كنتم لسه علي بالي من شويه 

شوشو: يا بكاشه بقي انتي فكرنا انتي زمانك غرقانه في العسل وال جينا علي بالك حتي 

لين تضحك : اهو بسبب قركم دا حبيبي جاله شغل ضروري ورجع المنصوره وسبني لوحدي  يا حقوده 

شوشو تضحك اوي : احسن عشان تبطلي تنسينا  المهم كنت بكلمك عشان تيجي تسهري معنا لان احنا مسافرين الصبح 

لين : لا مش هقدر اخرج من غير رامي 

شوشو ببتسامه : ايوه بقي بقيتي متخرجيش من غير حبيب القلب 

 لين تضحك : يابنتي بطلي قر ارحمي مش ناقصكم 

شوشو : ياحبي مش قر دا حسد 

لين تضحك : الله اكبر من عينكم المهم تعالو انتم اتعشو معنا هنا ونسهر سوا مع سيلا وامير والكل 

شوشو : اوكي هكلم البنات وقول لطلال ونيجي 

لين ببتسامه : اوكي هستناكم 

 

وفي جناح الاء تلفونها يرن وعدي كان بيلبس وخارج فبص علي التلفون لقي رقم شوشو

عدي : الاء شوشو بتتصل عليك 

الاء جيت واخدت التلفون من جمبه  ورديت : ايو شوشو 

شوشو : احنا ريحين نتعشا عند لين لانها مش هتعرف تيجي هي عشان رامي مش موجود  هتيجي معنا 

الاء تبص علي عدي ال بيلبس عشان يخرج  : اوكي هاجي معكم  بدل ما افضل لحالي في الجناح  هجهز ولبس الولاد 

شوشو: عدي مش عندك 

الاء بضيق : لا هنا  بس بيلبس وخارج لوحده ( وتتنهد بضيق)  هروح البس نص ساعه وانزلكم 

وتقفل مع شوشو 

عدي : شوشو كانت عاوزه حاجه 

الاء وهي ريحه جناح ولادها : بتقولي اجهز عشان هنروح نتعشا عند لين 

عدي بلهفه: بجد طب يلا بسرعه انا جهزت 

الاء سمعته فلفت ورجعت ليه بستغراب  : جهزت لايه بظبط 

عدي : جهزت عشان هروح معكم  نتعشا عند لين 

الاء تبصله اوي : هو مش انت كنت بتجهز وخارج لوحدك 

عدي   : غيرت رائي و بعدين انتي مش مقموصه اني مش بخرج لوحدي من غيركم اديني هخرج معكم  اهو  ( ويبصلها)  اجهزي انتي و الولاد وانا هستنكم تحت 

ومشي وخرج من الجناح والاء وقفه بصله بحزن وضيق 

الاء لنفسها : هتخرج معنا بس عشان ريحين عندها  ( وتتنهد بحزن)  يارب 

وتمشي الاء وتروح تلبس ولادها وتلبس وهي مضايقه وعمله تفكر تعمل ايه 


لين دخلت الفيلا لقيت  سيلا قعده جمب مامتها وبتكلمها بصوة واطي  ومني بتضحك ومبسوطه بس  اول ما لين دخلت سيلا  سكتت وبصتلها بصات غريبه لين مش فهمها 

لين تعقد جمب امير ونفين وتبصلهم : ميرو هو فيه ايه سيلا مالها 

امير يبص عليها : مش عارف دخلت قعدت جمب طنط وبتوشوشها شكلها عمله مصيبه وال قتله قتيل 

لين ونفين يضحكه 

امير  يبص لسيلا برخمه : خير يا سيلا  بتقولي لطنط ايه 

سيلا تبصله بارتبك وضيق : وانت مالك يا غلس 

لين ببتسامه : والله  شكلك عمل مصيبه وكنتي  فين من غير ما تقولي لحد 

سيلا تبصلها وتسكت بس مني ترد  بفرحه 

مني بضحك : كانت بتعمل تحليل مكسوفه تقولكم انها حامل 

سيلا اول ما مامتها قالت الخبر عينها رحت بسرعه للين ال كانت قامت نطه من الفرح وحضنة اختها 

لين بفرحه : بجد الف مبروك يا سيلا كده تقولي لمامي قبل مني يا وحشه 

سيلا وهي بتبص للين بحزن : انا لسه عرفه دلوقتي 

الكل يقوم يبارك لسيلا  بس لين تستغرب نظرت سيلا ليها  وانها مقلتلهاش  اول واحده لين تزعل من جوها وتفتكر سيلا  مكنتش عاوزها تعرف فتروح اوضتها بس سيلا تروح وراها علي طول 

سيلا بضيق : مالك يا لين دخلتي الاوضه ليه 

لين تبصلها وتبتسم بس عينها تدمع : ابدا دخلت اغير هدومي عشان شوشو والبنات جين يتعشو معنا 

سيلا تقرب من لين وتحط ايدها علي وشها : انتي زعلتي مني صح 

لين تبصلها بحزن : خوفتي مني  يا سيلا ومردتيش تقوليلي انك حامل  وخبيتي عليه 

سيلا بصت ليها بصدمه ورحت حضنها اوي : خوفت عليك يالين مش منك خوفت تفتكري ايام حاملك ولادتك  وبنتك وترجعي تزعلي وتتعبي 

لين اتنهدت برحه وبصت لاختها ببتسامه  : ازعل وانتي حامل انتي مجنونه يا سيلا دا انتي حته مني يا عبيطه وولادك هم ولادي وفرحتي بيهم اكتر منك مليون مره 

سيلا تحضنها تاني ودمعها تنزل  : انا عبيطه زي ما بتقولي وهرمونات الحامل بتزود العبط عندي ومش بتخليني اعرف افكر  انا اسفه متزعليش بس والله كنت خايفه عليك  مش خايفه منك يا هبله 

لين تضحك اوي : ماشي خالص مش زعلانه بس عقاب ليكي عشان معرفتش اول واحده  انا ال هسمي البيبي دا  

سيلا تبصلها وتمسح دموعها وتضحك : لا ازعلي وطقي كمان  كله ال اسامي ولادي محدش هيسميهم غيري 

لين تضحك وتحط ايدها علي بطن سيلا بحب : مبروك يا حبيبتي ربنا يقومك لينا بسلامه وتجيبلنا نونه قمر زي يوسف  

سيلا ببتسامه : عقبالك يا لين ان شاء الله لما تجوزي رامي وتجيبي بيبيهات كتير  حلوين  ويكونه كلهم شكلي انا  بظبط    

لين تضحك : انتي بتدعيلي وال بتدعي عليه يا بنتي كده  مستقبل ولادي هيضيع من قبل ما يجو ال شكلك ال  

سيلا تضربها ويفضله الاتنين يهزره ويضحكه سوا لحد ما يسمعو صوة شوشو والبنات فيخرجه ليهم

سيلا بضحك : اهلا بلعصابه البيت  منوره 

طلال ببتسامه وهو بيبص لسيلا  : الكبيره وصلت اهلا اهلا يا معلمه 

سيلا تضحك اوي :  محدش حاسس بموهبي وبيقدرها زيك يا طلال 

لين تضحك : دا مش تقدير يا سيلا دا خوف من ايدك 

الكل يضحك ولين تقرب وتسلم علي اصحابه وتبوسهم بس تحس ان الاء فيها حاجه 

لين بقلق : مالك يا الاء انتي كويسه 

الاء بداري الحزن ال بقي مرسوم علي ملامحها وبتبتسم : انا بخير يا عروسه وحشتينا 

لين تبوسها بس حسه ان الاء مش كويسه : انتم كمان وحشتوني  ( وتبص لشوشو وصافي ال شورلها  بعنيهم انها تسيبها دلوقتي ) 

ويعقده كلهم سوا ويتعشو ويهزره ويضحكه  والاء قعده معهم بس عقلها في مكان تاني وعنيها علي عدي وبتابع نظراته وكلامه وهزاره واهتمامه بولاده  ال مش بتشوفه من عدي  غير في وجود لين ليبان الاب والزوج المثالي ويعقده معهم فتره ويقومه عشان  يروحه ولين  تقوم توصلهم و تسلم عليهم 

لين بقلق : الاء شكلك مش عجبني فيكي حاجه انتي تعبانه  

الاء ببتسامه حزينه :  مافيش يا لين صدقيني انا كويسه 

لين بعدم اقتناع : هسكت وعمل نفسي مصدقي و هسيبك  برحتك دلوقتي بس اعملو حسابكم هنتقابل الاسبوع الجاي ان شاء الله وهعرف كل حاجه هنعمل قعده صرحه 

صافي :  انتي هتيجي الكويت فكرتك ريحه  دبي 

لين ببتسامه : ما انا هروح دبي بس هجيلكم في معادنا كل اسبوع ونتجمع سوا انتم فكرني هسيبكم تجمعه من غيري 

شوشو ببتسامه  : حلو اوي خالص هنستناكي وهنوزع الرجاله عشان ناخد رحتنا 

ويقرب يزيد وطلال وعدي ومعهم امير  منهم 

يزيد ببتسامه : وفقتكم سوا ما بتريح بتتفقه علي مين ربنا يستر 

لين بضحك : عليكم طبعا هي دي عاوزه كلام 

طلال بضحك : ااااااه يبقي فيها مصيبه ربنا يستر 

عدي بغلسه : هو فين رامي يا لين مشفنهوش يعني 

لين ببتسامه : اتصلو بيه في المستشفي  عنده عمليه فرح المنصوره 

عدي برخمه   :هو  دا عيب ال تجوز دكتور بيقي طول الوقت مشغول عنها وسيبها ومش مهتم بيها وال بيبته ( الاء تبصله وتضحك بستهزاء) 

شوشو بضيق : لا شوف مين ال بيتكلم عن الانشغال وعدم الاهتمام بمراته وبيته  طيب خلي حد غيرك يتكلم يا عدي رامي دكتور قد الدنيا ومشغول انت بقي مبتعقدش في بيتك ليه وتهتم بمراتك واولادك 

عدي يبصلها بضيق وغضب : دا دكتور رامي نال الرضا وشوشو بنفسها بدافع عنه زي ما كانت بدافع عن سليم زمان  

 الكل يبصله بضيق ولين تبص ل الاء ال بصتلها باعتذار وحزن  

طلال يبصله بغضب وزعيق : عدي فوق لحالك واكلم كويس 

عدي يبص للين ويبتسم : اسف لين انا بس خايف عليك 

امير بضيق يبص لعدي  : مش رامي ال يتخاف منه يا عدي علي الاقل هو في شغله مش سهران كل يوم مع واحده شكل وسيب بيته ومراته 

الاء تغمض عينها بالم وحزن من كلام امير 

عدي بضيق وغضب  : متشكر علي العشا  عن ازنكم  يلا الاء 

و ياخد  ولاده والاء ال تمشي معه وهي حبسه دموعها

لين بحزن : مكنش في داعي يا امير لكلام دا انت جرحت الاء وزعلتها  

امير يبص ليها بضيق  : مكنش قصدي اضايق الاء او اجرحها ( ويبص لطلال)  اسف طلال بس عدي اتغير ولازم يفوق لنفسه

طلال بضيق وحزن من اخوه : فعلا امير عدي محتاج يفوق قبل ما يهد كل شيء 

يزيد : الله يهديه يلا بينا نلحقه مشان الاء و الولاد 

لين تقرب من شوشو وصافي : خالو بلكم من الاء لحد ما نتجمع متسبوهاش لوحده 

صافي : متقلقيش ومتشغليش بالك اتبسطي انتي وما تتاخري علينا هنتظرك 

ويمشو وتدخل لين لاوضتها وهي مضايقه وعمله تفكر  في الاء لحد ما تلفونها يرن فتبتسم

لين بحب : حياتي حمدالله علي السلامه 

رامي وهو بيوقف العربيه وبيبتسم : وحشتيني اووووووي اوووووي 

لين تضحك : لحقت اوحشك انت لسه سيبني 

رامي يتنهد بحب : انتي وحشتيني من اول ما غبتي عن عنيه 

لين تضحك : انا مقدرش علي الحب دا كله قلبي الصغير لا يتحمل 

رامي   : دا انتي بضحكتك دي ال هتوقفي قلبي 

لين ببتسامه : سلامه قلبك يا حبيبي شد حيلك كده عندك عمليه يا دكتور ركز كويس 

رامي : هركز وخلصها بسرعه  عشان اروح  وشوفك اوعي تتاخر عليه 

لين : حاضر يا حبيبي انا هنام دلوقتي عشان اصحيهم  بدري اوي واجيلك 

رامي : وانا هخلص وارجع البيت بسرعه عشان اشوفك تصبحي علي خير يا قلبي احلمي بيه 

لين ببتسامه : وانت بخير يا حبيبي 

وتقفل لين ويدخل رامي المستشفي والضحكه و الفرحه مرسومه علي وشه ودخل اوضته ووهو بيلبس البلطو الابيض  خبط الباب ودخل منها مساعدينه لرامي اتنين دكاتره   دكتوره دينا و دكتور شادي 

دكتوره دينا بلهفه : حمدالله علي السلامه يا دكتور رامي 

رامي ببتسامه : الله يسلامك يا دكتوره 

شادي بفرحه : مبروك يا دكتور 

رامي : الله يبارك فيك يا شادي عقبالك 

دينا بضيق : عروستك حلوه يا دكتور 

رامي ببتسامه وهو بيعقد : تقصدي حلوه بعيوني  وال بعيون الناس 

شادي بضحك : هي تفرق يا دكتور 

رامي ببتسامه جميله ظاهر فيها فرحته وحبه   : طبعا تفرق كتير جدا 

دينا  بغيظ وغيره :تفرق ازي 

رامي وهو بيتنهد بحب : هي في عيون كل ال يشوفها حلوه جدا بشهده الكل 

شادي   : وفي عيونك  يا دكتور 

رامي ببحب  : هي الست الوحيده ال خلقها ربنا علي الارض عنيه مش بتشوف ست تانيه  غيرها  

شادي يسقف ويضحك : الله عليك يا دكتور دا انت وقع لشوشتك 

دينا قعده سكته وبصه لرامي بضيق وغيره 

رامي  بضحك بصوة  عالي :  ايوه يا سيدي وقع لشوشتي ومحدش سمي عليه كمان  المهم يلا هاتو تقرير الحاله والاشاعات مش هنعقد نرغي 

ويبداء رامي يشوف شغله مع شادي ودينا ال عينها مركزه مع رامي وهتموت عليه 

وفي جناح الاء عدي دخل غضبان 

عدي بزعيق : انتي السبب انتي ال عمله تشتكي مني لناس ومطلعه اسرار بيتنا 

الاء اخدت ولادها ودخلتهم جناحهم وقفلت عليهم 

الاء بضيق وزعيق  : انت طول الطريق عمل تزعق وتتخانق وانا سكته مبتكلمش بس انا لا بشتكي لحد  وال بتكلم بس انت ال كل الناس بقيت تكلم عنك وعن سهرك والستات المقرفه ال تعرفهم وسمعتك بقيت علي كل لسان لا عمل اعتبار لاهلك وال ليه وال لولادك 

عدي غضب من كلمها وصوتها العالي رح ضربها بلقلم وقعه علي الكرسي 

عدي بغضب : والله يا الاء لو اتكلمتي معي كده مره تانيه  صوتك عالي عليه مره  تاني لكسر ضلوعك 

ويخرج غضبان ويسيبها وهي تفضل تعيط علي حالها 

وبعد شويه تلفونها رن وكانت لين فمسحت دموعها 

الاء وهي بتحاول تكلم طبيعي : لحقت وحشتك انا لسه سيبكي 

لين بقلق : قلقانه عليكي انت كويسه مال صوتك 

الاء :بنايم الولاد  وانا كويسه متقلقيش 

لين بعدم اقتناع : اوكي يا حبيبتي هسيبك تنيمي الولاد وهكلمك تاني 

الاء بهرب : هكلمك انا الصبح قبل السفر ( وتصنع الضحك)  اصل عدي مستنيني بعد ما نيام الولاد 

لين تضحك : اممممممم ايوه بقي بيصالحك اهو 

الاء بحزن : طبعا مبيقدرش علي زعلي 

لين ببتسامه : ربنا يسعدكم يا حبيبتي يلا مش هعطلك تصبحي عل خير 

الاء : وانتي من اهلو حبيبتي 

وتقفل الاء وتحت ايدها علي خدها مكان القلم وترجع تعيط علي حالها  


ويطلع الصبح والعيله ترجع المنصوره ولين تدخل تغير هدومها وتتصل علي رامي ميردش فتتصل بلمستشفي 


لين : صباح الخير لو سمحت دكتور رامي فريد موجود 

الشخص : موجود بس في اوضه العمليات قدمه ساعه ونص تقريبا 

لين ببتسامه : اوكي ميرسي ( وتفتكر حاجه)  طيب لو سمحت دكتور يحيي صدقي موجود 

الشخص : ايوه يا فندم لسه واصل من نص ساعه 

لين ببتسامه : ميرسي مع السلامه 

 وتقفل لين وهي بتفكر وتقرر انها تروح المستشفي فتلبس وتنزل ووهي خارجه كان اسلام قعد لوحده في الجنينه 


اسلام : علي فين يا شراني 

لين تبص تلقي اسلام قعد لوحده 

لين ببتسامه : انت لسه صاحي فكرتك طلعت تكمل نومك 

اسلام يقوم يقف قدمها : معرفتش انام تاني ما انتي عملتي ازعاج وطيرتي النوم من عينيا مصحينا من الفجر يا مفتريه    انتي ريحه فين كده 

لين :  هروح المستشفي لرامي 

اسلام بضحك : ايه هتعملي كبسه عليه 

لين ببتسامه :  رحه اعمله مفاجاة مش كبسه  ( وتبص لاسلام) وهقابل دكتور يحيي واخد منه التقرير القديمه وملف بتاعي كله 

اسلام بهتمام : لسه مصممه تعملي ال في دماغك 

لين بتصميم : ايوه وانت وعدتني مش هتقول لحد 

اسلام  : انا مش حابب يا لين تخبي عن رامي حاجه  وتبدائي علاج وتبقي لوحدك وهو مش جمبك 

لين تتنهد : احنا اتكلمنا في الموضوع دا كتير يا اسلام انا مش حبه يعيشو معايه الم وتعب تاني كفايه ال عشوه معايه زمان من دكاتره ومستشفيات وانت سمعت الدكتوره وهي بتقول ان العلاج هيكون متعب وانا مش عاوزه ابداء حياتي  مع رامي وابقي تعبانه ويتعب معايه  من تاني ومش حبه حد  يحطه امل كبير  عاوزه  ابداء علاج وشوف النسبه هتعلي وهيبقي في امل وال لا  وبعدها ابقي اقولهم لو لقيت في امل مش عاوزهم يتعبه ويتالمه تاني بسببي 

اسلام ببتسامه : ماشي يا لين هوافق نخبي عليه  بس فتره صغيره زي ما اتفقنا  بس اي  ان كانت الناتيجه انت وعدتيني انها  مش هتاثر علي حياتك وال علاقتك برامي خليك عارفه ان رامي  اخترك وهو عارف كل ظروفك وراضي بيها سواء اتعالجتي او لا 

لين ببتسامه : عارفه يا اسلام  وانا عمري ما هبعد عنه وال هسيبه بس انا حبه اسعده فهعمل ال عليه وهسيب الباقي لربنا هو  هيعملي الخير يلا  هروح انا بقي عشان الحق اقبل دكتور يحيي قبل ما رامي يخلص العمليه 

اسلام ببتسامه :  اوكي خالي بالك من نفسك 

وتخرج لين من البيت وفي نفس الوقت كانت خرجه شروق وابنها  ويقف شويه بيبصه لبعض لحد ما لين تقرب منها 

لين ببتسامه : ازيك يا شروق وحشتيني 

شروق تبتسم وتقرب منها وتحضنها : انتي كمان وحشتيني اوي يا لين 

لين تبص لابنها ال وقف جمبها فتنزل لعنده وتبوسه : مين القمر الصغنن دا 

شروق ببتسامه : دا سليم ابني 

لين تقوم تقف وتبصلها وتبتسم  : ما شاء الله  ربنا يخليهولك انتي ريحه فين 

شروق : رايحه النادي عشان  سليم يلعب  شويه 

لين ببتسامه : طيب تعالي لما اوصلك في طريقي انا معايه العربيه 

شروق : مش عاوزه اتعبك هاخد تاكسي 

لين تبصله وتبتسم وتفتكر زمان لما كانت اي مشوار تروح ليها عشان توصلها 

لين ببتسامه : اركبي وهاخد منك حق التاكسي 

تضحك شروق : ان كان كده ماشي 

 وتشيل ابنها وتروح تركب مع لين  ولين تمشي ويفضله شويه  سكتين مبيتكلموش 


تفتكره لين وشروق هيتكلمه وهيرجعه اصحاب زي زمان ولين هتعمل ايه لما تعرف ان سليم موجود في المنصوره  نعرف الحلقه الجايه


تكملة الرواية من هناااااااا 

 لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا





تعليقات

close