القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زين الصعيد الفصل السادس والسابع والثامن الأخير بقلم منه الله رافت

 رواية زين الصعيد الفصل السادس والسابع والثامن الأخير بقلم منه الله رافت 





رواية زين الصعيد الفصل السادس والسابع والثامن الأخير بقلم منه الله رافت 


6=السادس /

بما ان البعض بعتلى وقالى ان اللهجة الصعيدية مش فاهمينها والبعض الاخر حابينها والبعض الآخر بيقولوا انهم بيتكلموا كدا فعلا بس مش شرط اكتب كدا فانا هكتبها عادى بالعامية ♥

________________

ليلى بفرحة وهى تحدث فاروق: واااافق... وافق خلاص يافاروق اننا نكتب الكتاب الاسبوع اللى جاي

فاروق وهو يرسم لانه فى المكتب ويعمل: اخيرا ياشيخة دانا خللت

ضحكت ليلى وقالت: ابسط ياسيدي.. بس ااااه... متنساش بقي بكرة انك هتيجي مع زميلك عشان تخطبوا جودي

فاروق: دا ربنا يستر والله... انا قلتله حضر الخاتم عشان لو رفضتك تندم هههههه

ليلى: لا وانت الصادق دى هتاخد الخاتم تبلعهولى هههه

فاروق: بصي يا ليلى انا هقفل عشان بشتغل وعشان بردوا استئذن من المدير وارتب انا وهو شنطة السفر ونيجي.. انا معرفش يعني رايح يخطب م الصعيد يقوم خاطب جودي!!! اللى كل شوية بتقرفني شخصيا بحكاياتها فى امريكا وفرنسا

ليلى: يبني هى مفكرة ان كدا بتتقلل من شأنك متعرفش انك ساعتها مبطقهاش

فاروق: ساعتها بس!!!... ماهو بسبب طريقتها وكلامها محدش بيطيقها

ليلى: هنقضيها نميمة على جودي!!!

فاروق: خلاص خلاص انا هقفل بقي.. سلام

ليلى: سلام

_______________


كم هو حزين، أن كل الأقاويل التي خدشَت قلبي، مرّت مِن خلالك.


مهرة: بس يازين!!!

ابعد يديها بعنف وقال: مش عاوزة اسمع صوتك... رحتيله للمرة التانية... بتترجي حبه!!!!!

وانا وااااقف..... واقف وعاوز اجبلك حقك وانتى قاعدة بتقلى منى كراجل... مشفتيش بصته ليا!!!... مشفتيش وهو شمتان!

مهرة: انا مقصدتش!!

زين: ولا تقصدي.. انتى بالنسبالى بنت عمي اللى اتجوزتها عشان احميها وبس!!!

يعني المفروض مكنتش اعمل فيها حامى اوى واجيبوه عشان اخدلك حقك لانك اصلا مش مهتمة بدا.. انتى مهتمة انه ازاى سابك... ازاى هو مقدركيش

لاكن جوزك اللى واقف قدامك حتى لو على ورق يولع... يغور... ميهمكيش فى حاجة انه كان واقف زي العيل وانتى بتقولي لسي حسام ارجعلى ارجوك.. وياريت حن الاستاذ دا قالك فى داهية

متعرفيش دا كسرني قد ايه وانا شايفك بتترجي حبه قدام عينيا وانا ساكت وانتى معملتليش قيمة بالعكس دانتى بدل ما تعلي من قيمتي... معملتيش اعتبار ليها ابدا وقولتيله انك بتحبيه رغم انى واقف ورغم انى انا اتجوزتك

مهرة: انت بتمن عليا انك اتجوزتني!!!

زين باستنكار: هو دااا كل اللى فارق معاكى!!!... بحكيلك قد ايه انا موجوع منك وانتى كل اللى همك كرامتك!!

مهرة بغضب: امال ايه اللى هيهمني يازين!!!

زين بتنهيدة حزن: مفيش يامهرة... مفيش يا... بنت عمي.... بس انا حابب اقلك ان لغاية يبنت الناس مايتم بينا الطلاق والمدة اللى اتفقنا عليها تتم ملناش كلام مع بعض ولا تعامل تانى

مهرة بغضب: انا مطلبتش انه يكون في بينا تعامل اصلا انت اللى واخد الموضوع كانه يخصك

زين وهو ينظر لها ببرود: عندك حق انا فعلا اللى غلطان واستاهل ضرب الجزمة يابنت عمي انى اتدخلت.... كان من الاول قلت لا... ورحتله رجعتهولك بعد ماممرمط بكرامتك الارض وكسفك قدام الناس وخليتك تبوسي رجله وتقله رجعني ياحسام واتجوزني اصلى معنديش كرامة

مهرة بصوت هادر: انا مسمحلكش

زين: ولا تسمحيلى بقي ولانيلة.... انا كدا كدا هتجوز قمر ... هى اصلا وحيدة امها ووالدها توفوا... بس قدرت تكون اسمها وقدرت تشتغل وكانت حاطة كرامتها هى الاول فى حياتها كانت مخطوبة قبلى ولما هو قالها كلمة.. كلمة انها ملهاش حد غيره سابته... مش لما جه كتب الكتاب والناس واهل الصعيد كلهم قام سايبها تخبط راسها فى الحيط.. ولو مكنتش موجود كانو قالوا عليها....

ولا بلاش تجريح كمان.. كفاية

مهرة: متعملش نفسك ملاك.... انت عملتلى ايه غير انك استغليت ضعفي

زين باستنكار: انا؟؟؟؟

مهرة: ايوا انت... انا سمعتك وانت بتقول لحسام انك بتحبني.... اكيد اتجوزتني وفرحت اوى لانى مش قادرة اقول لا عشان سمعتي

زين: انا عمري مافكرت فى كدا وعلى فكرة انا كنت هرفض لولا ان عمي محمدي اترجانى وانا عمري ماكنت هحط اسم وسمعة عمى فى التراب ابدا

فى اللحظة الى انتى قاعدة بتقولى انى استغليتك فوق انا فى نفس اللحظة كنت بدافع عنك وبحميكي وماسك فيكي

وفى اللحظة الى انتى بتقوليله انك بتحبيه هو اتخلى عنك وكسر بخاطرك

والنهاردة انتى عرفتي انه كان خاطب وسابك عشان يتجوزها هى وبردوا قولتيله انك بتحبيه

انا عارف انك مش هتبقيلى وان بعد الكلام دا عمري ماهقرب منك فى حياتي ومع ذلك... لم يكمل حيث

خرج واغلق الباب بعنف

مهرة بحزن: اعمل ايه يازين بس.... اعمل ايه.. مانا مش قادرة.... مش قادرة اتخطي الوجع دا ابدا.... ليه ميبقاليش وانا محتاجاه اكتر منها هى

_____

نزل زين ليقول لمحمدي: انا هسافر للقاهرة انا وفهد شهرين ياعمي

محمدي: ليه؟

زين: عشان صفقة معدات جديدة

محمدي: طب مش هتاخد مهرة معاك!

زين بحدة وهو يدير وجهه: لا

خرج من الدوار بأكمله ليذهب الى فهد

________

كانت تتمشي وتحمل اشياء عدة فى يدها

جلال باللهفة: انسة كرمة

التفتت لتجده لتقول: مين حضرتك؟

جلال: انا... انا اللى كنت سألتك يوم ماكنتى موجودة فى دوار عمي محمدي عنه

كرمة: انا اسفة بس مش فاكرة

جلال: انا اسمي جلال

كرمة بحدة: معرفكش يا استاذ وبعدين فيه حاجة موقفني كدا ليه؟

جلال باحراج: انا اسف انا كنت بس عاوز اسلم عليكي

كرمة بندم: انا اسفة والله مش قصدي

جلال وهو يتركها: ولايهمك

______________

«وعدتك ألا أعود.... وعدت

وألا أموت أشتياقاً

ومت!»


فهد وهو يعد الشاي : بتفكرني يبني بمثل.. خدتك اكيد العوازل كدت انا روحي

زين باستغراب: بمعني!

فهد: بمعني انك بتحبها وعاوز ترجعلها بس كبريائك مانعك

وضع الشاي على المنضدة ثم ربت على ركبته وقال: اشرب الشاي بدل مر الحبايب اللى انتا شاربه.. دى الست بتقول: هجرتك يمكن أنسى هواك و أودع قلبك الآسي

و قلت أقدر في يوم انساك و أفضي من الهوا كاسي

لقيت روحي في عز هواك بفكر فيك و أنا ناسي

و كان هجري عشان أنساك و أودع قلبك القاسي

لقيت روحي في عز جفاك بفكر يك و أنا ناسي

و صبحت بين عقلي و قلبي تايه حيران

أقول لروحي من غلبي إنسى النسيان

ما دام بهجر عشان أنساك و أودع قلبك الآسي

و أشوف روحي في عز جفاك بأفكر فيك و أنا ناسي

تنهد زين ليقول: انا عارف انها مش هتكون ليا وانها مستحيل تفكر فيا زي مابتفكر فيه

فهد: يبني انت عاوزها تفكر فيك بين يوم وليلة وبعدين ما اكيد لسه مراقتش من الجرح اللى جواها وجايز هى بتقولك كدا عشان انت بتحبها ومش عاوزاك تتعلق بيها عشان متتجرحش زي ماهى اتجرحت

زين بتفكير: مظنش

فهد: لا ظن يا زين... هى ممكن تكون مكسورة لدرجة انها بتجرح اى حد بيحبها عشان حاسة انه ممكن يبعد عنها فتبقول هى اللى تبعده عشان متتجرحش تانى

متطلبش من حد موجوع م الحب انه يعاملك بحب يازين لانك ساعتها هتبقي انانى

زين باستنكار: انانى؟؟

فهد: ايوا انانى ياسيدي ...... يازين القلوب ليها سحر خاص ...لانها لما بتتوجع بتحول الانسان لوحش حساس وتعبان وباين على ملامحه الغضب واليأس

ولازم تعرف ان

مفيش حد ميفهوش عيوب ومينفعش تطلب م اللى قدامك انه يبقي مثالى


زين: ايوا يافهد مفيش حد ميفهوش عيوب

ومنقدرش نطلب الشخص باكيدچ على بعضه من غير عيوب

لاننا شخصيا فينا عيوب نعرفها

بس اللى لازم نطلبه... ان مع عيوبه دى... ميكنش في اذي لينا

يعني ميجرحنيش... مينتقدنيش طول الوقت او يحاول انه يقلل مني

يحافظ عليا ويحترمني....

لاكن مقدرش اقول للشخص اللى قدامى بدل العيب الفلانى طالما مش ضارنني فى حاجة... هتبقي انانيه مني اوى لو انا عاوزه مثالي... لان الحياة مش وردية اوى... وانا بردوا مش مثالي للحد المهلك


فهد: الله ينور عليك....بس خدها نصيحة منى يازين متبعدش... خليك معاها... خليها تبدء تتعلق بيك... لاكن يبني متكنش هى لسه مجروحة من انه سابها ليلة الفرح وعاوزها تحبك تانى يوم كدا مفيش منطق بيقول دا... لاكن المنطق الصح انك تستحملها لحد ماتفوق م الصدمة... انت نفسك يازين لما مات ابوك وبعدها ماتت والدتك بعدت عن كل اللى حواليك وكنت بتعاملنى بمنتهي البرود والقسوة لانك مجروح.... وهما مختاروش البعد بمزاجهم دا قدر من ربنا وخلاص مبقوش موجودين

مابالك هو اختار البعد ولسه موجود

اقتنع زين بحديثه وقال: يعني مسافرش معاك!!

فهد: لا... وبعدين بيني وبينك انا مسافر لفاتن... نفسي اشفها... واحتمال اطلب منها الجواز

زين بسعادة: ربنا يتمملك على خير

فهد بابتسامة: اللهم امين... هقلها نعكس الدور شوية لو هى وافقت... يعني نعمل كتب كتاب عشان تقدر تيجي معايا هنا الصعيد وهكلم عمى محمدي لو يقدر يقعدها عندكم فى الدوار او هى تقعد معايا ونتعود على بعض زي فترة الخطوبة

زين: انا معاك فى الكلام دا لان فعلا خطر تقعد مع خالتها افرض كررت نفس الحاجة وخلت حد يبات فى نفس شقتها وميكنش مضبوط!!!

فهد بخوف: دانا مكلمتهاش ومسالتهاش من ساعة لما جيت

زين: روحلها ومتخافش اوى انت ادتها رقمك ولو كان فيه حاجة اكيد كانت هتتصل

فهد: تفتكر كدا!!!

زين: افتكر ونص

_______

جلست مهرة تكتب فى غرفتها

«‏ لقد قرأت اقتباساً والآن قد لمس قلبي .... بعد انتهاء الحب، دع قلبك وشأنه، لاتلمه لاتقس عليه، يكفيه عار الخذلان، يكفيه انتهاك براءته»


«فعذبها، حتى آذاب فؤادها

وذوقها طعم الهوى

والتذللِ

فقلت هذا

بهذا

فأطرقت

حياءاً وقالت

كل ظالم مبتلي»


7=السابع /

قبل الاخيرررر من الجزء الاول من الرواية /

المُشكلة ليست في أن يتعافى قلبك من حُب أحدهم، المشكلةُ ما بعد التعافي، في أن تكون في المكان نفسه واقفًا لا تستطيع حُبَّكَ ولا حُبَّهُ ولا حُبَّ من سيأتي بعدهُ.


فى مساء اليوم التالى

جلس محمدي وزين وفهد وادم وأيضاً جلال وغانم وحسن لكى يتعرفوا على العريس المتقدم الى جودي

بينما كانت النساء جميعهم فى الطابق العلوي

ثنيه: يارب تكون جوازة هنيه يارب

نظرت لها جودي باستعلاء وقالت: اكيد مش اى حد هيتقدملى

جيهان بكبرياء: طبعا

ليلى بهمس: ايوا فعلا تلاقيه براد بيت ولا حاجة

لكزتها مهرة وقالت بابتسامة: انا عارفاكى هتخليها هتتخانق معاكى

ليلى: وعلى ايه ياختى على ايه الطيب احسن

كرمة بهمس: انتم جبتوني هنا ليه دانا مش طايقة اقابلها نص ساعة على بعض هتقعد تحكيلى على مغامراتها فى الكافية

ضحكت ليلى لتقول: متقلقيش عاوزاها متتكلمش طنشيها... اه لو كانت تضحك معانا وتشاركنا الكلام مش عاملالنا فيها اميرة بريطانيا!!

ليلى: الاصحيح يا كرمة انتى رفضتي اخر عريس ليه؟

كرمة: انا كنت متجوزة قبله وعندي طفلة زي مانتى عارفة فهو يستي مكانش عارف الا لما سال عليا وقال ايه بعد ماتقدم فقالولوا دى مطلقة وجوزها شرانى وعندها بنت كمان فقالى لا انا عاوز اللى اتجوزها يكون هو اول راجل فى حياتها

مهرة باستنكار: اه تنزل من بطن امها عليه على طول... سيبك منه دانتى اللى ربنا انقذك والله

ثم اكملت مهرة بسخرية: قال مين اللى بيواسي التانى هههههه

ليلى: على فكرة يا مهرة انتى معندكيش دم... بقي زين بيحبك وعاوز يجبلك نجمة م السما وانتى تصديه

مهرة بتنهيدة: قفلى ع الموضوع دا ياليلى لو سمحتي مش وقته

كرمة: مفيش حد بيحب حد فى الزمن دا ياليلى... انا مثلا جوزي «منسي» كان بيحبني حب لدرجة انه كان ناقص ينحتلى تمثال فى البيت وفى شغله

وكان يقلى انا مستعد احارب الدنيا كلها علشانك

واول ماخلفت بت وهو شافله لقطة تانية قام مستشهد

ضحكت مهرة وليلى

صفية: يبنات قاعدين تتكلموا فى ايه؟

مهرة: لا مفيش يماما متشغليش بالك خليكي بس مع جودي وشوفي هى عاوزة ايه؟

جودي: وهعوز ايه طالما كل شئ فى ايدي

ليلى بهمس: استغفر الله العلى العظيم هقوم ابطحها

بينما مهرة كانت تتذكر الحديث الذي دار بينها وبين حسام ومن ضمن الجمل: انت ياريتك خذلتنى وبس

دانتا هزيت ثقتي بنفسي

_________

هشام العريس: انا موافق يعمي على كل شئ

محمدي وهو يقف: على خيرة الله

وقف الجميع ليقول محمدي: الاسبوع الجاي هيبقي كتب كتاب ودخلة فاروق على ليلى والاسبوع اللى بعده هنعمل خطوبتك على جودي وفى المدة دى هنسأل عليك كويس... انا عارف انك وحدانى بس لازم تجيب حد من قرايبك التانيين... خالك، عمك، عمتك اي حد يبني لو الأمر تم باذن الله

هاشم وهو يودعه: باذن الله ياعمي

محمدي: هتناموا انت وفاروق هنا فى الدوار وبكرة باذن الله تسافروا عشان مصالحكم وعشان بردوا فاروق فيه حاجات فى الشقة هيخلصها

يلا تصبحوا على خير

_________

انصرفت السيدات جميعهم الى غرفهم

دخل ادم فوجد سميه زوجته يبدوا على وجهها الارهاق: مالك يا سميه.. اناديكي حسن!!

سميه: لا لا... دى امور طبيعيه... ومعلش بقي مقدرتش اقعد مع اهلك وكدا بس انت عارف انا فى الشهر التامن ومش قادرة اتحرك كتير عشان انا صحتي ضعيفة

ادم بابتسامة: ولايهمك

قبل جبهتها ليقول: استني بقي اخلى الدادة تحضر العشا عشان نتعشي انا وانتى

سميه: تمام

__________

دخلت صفيه الى الغرفة ثم قالت: عملتوا ايه يامحمدي!

محمدي: اتفقنا ياستي على انه بعد اسبوعين لما نخلص من ليلى ههههه هنخطب جودي لهشام

صفية: عين العقل

محمدي بمرح: عقل ايه هو بقي فيه عقل نهائي!!!

صفية: ازاى دا بس.... دانتا طول عمرك عقلك يوزن بلد

محمدي: اممم كلى بعقلى حلاوة

قبلها من وجنتها لتقول: لا والله

دانا اصلا وانا قاعدة وانتم بتتكلموا تحت افتكرت اول مرة شفتني فيها

فاكر لما دافعت عنى لما الراجل اتبلى عليا

محمدي بغضب: متفكرنيش دانا كان هاين عليا اسجنه والله

ضحكت لتقول: ساعتها بقي كنت مركزة فى ملامحك وانت مفكرنى مش برد عشان خايفة منك

اصلك بسم الله ماشاء الله كنت ومازلت طول بعرض بحلاوة

وااااه بقي لما بنت خالتك كانت بتجيلك الورشة كنت ببقي عاوزة اجيبها من شعرها

محمدي بغمزة: وانتى كنت بتعرفي ازاى انها جتلى الورشة!

صفية بخجل: مانا كنت بقف فى البلكونة اراقبك

محمدي: اممم... داحنا كنا بنحب بقي من قديم

صفية: بس انت بسم الله ماشاء الله... كنت كل مرة تبص وتمشي ولا حتى بتبتسم لدرجة انى فكرتك محتقرني عشان بقف

محمدي بسرعة: لا والله انا كنت بس بستغرب اللى هو كل ماطلع م الورشة الاقيكي واقفة وكنت بقول هى بتقف كدا ليه.... بعدن عنك مكنتش افهم فى امور الحب دى ابدا

صفية: لاكن انا كنت افهمها... وفاكر يوم ماخطبت... انا بقي كنت عاوزة اجي وافركش الخطوبة دى

محمدي: بأمارة ماقمتي انتى مخطوبة

صفية: لا مانا اتخطبت وقلت اكيد انت مش حاسس بيا فقلت خلاص هو يتخطب وانا اتخطب وكل واحد يكمل حياته لوحده

محمدي: متعرفيش انا حسيت بايه ساعة لما غانم جه وقالى.... غانم دا كان متجوز اختى جديد وكان صاحبي الروح بالروح وهو اللى جابلى العروسة اما بقي خطيبك دا فكان بيشتغل عندنا ف الورشة وغاب اليوم دا عشان يروح يتقدملك

وانا كنت زي المجنون لانى كنت بقول ازاى انتى تتخطبي

ففهمت انى مقدرش استغني عنك

وكان ابويا الله يرحمه عمدة الصعيد واسمه ناصر فعملت ندر ان لو جالى اول خلفة ولد منك انتى هسميه ناصر وهعمل عقيقة

والحمد لله ربنا ناولنى مرادى

صفية بحزن على ابنها: الله يرحمه

محمدي بتنهيدة: اللهم امين... انا هنام بقي يا صفية لان جسمي كله مكسر

صفية بحنان: تمام وانا هقفل النور اهو

________________________

دخل زين الغرفة بدون النظر الى مهرة ثم دخل وابدل ملابسه فى الركن المخصص لتبديل الملابس ثم تمدد على الكنبة ونام

___________________

كان يجلس فهد مع جلال

فهد بحزن: رفضتني!

فلاش باك

فهد: مش عاوز حاجة غير انى اكلمك بس

فاتن بغضب: وتكلمنى ليه... ايه المصلحة اللى بيني وبينك!!

فهد: مفيش مصلحة ولا حاجة ابدا بس... انا كنت عاوز اقلك

فاتن: متكملش انا سمعت كل حاجة بودني امبارح... سمعتك وانت بتقول لصاحبك انى مجرد سلعة عاوز تشتريها بفلوسك وبعديها ترجع للصعيد عشان تشتغل... مفكرني من البنات اياهم اللى بيبعيوا نفسهم عشان الفلوس... لا ياحضرة انا انسانة متربية وعندي اخلاق... والفقر مهوش عيب

فهد: انتى فهمتي غلط... انا هنا عشان

فاتن: لو سمحت انا ورايا شغل ومش هتأخر عن كدا... انا اسفة... لازم امشي

باك #

جلال: طب ممسكتش فيها وقلتلها ليه؟

فهد: اكتشفت... اكتشفت... ان... ان حسام كان بيراقبنا كلنا وراح خطبها

جلال باستغراب: دا كان محبوس!

فهد: قبل ما يتحبس هو كان هربان على هناك وخطب فاتن.... اللى كنت بقلك عليها بنت حلال.. طلعت بنت ستين فى سبعين.... اتضح ان خالتها عملت الملعوب دا عشان تقربني من فاتن

وفاتن اي نعم مكانش ليها دور بس لما حسام راحلها وعرض عليها مليون جنيه وشقة هى طبعا ماصدقت... البت اللى بتشتغل بالتلات شغلانات معدتش هتشتغل وهيبقي ليها شقة فوافقت ولما رحتلها اللى كشفلى كل الموضوع خالتها

لان فاتن مرضتش تديها حاجة م الفلوس

ربت جلال على كتف فهد وقال: عشان كدا زين فك حسام وخلاه يمشي!

فهد: ايوا عشان يتم اجرائات جوازه من فاتن ومهرة تتأكد انه معندوش اي ذرة حب ليها


______

مهرة: انا عارفة انك صاحي

تنهدت ثم قالت: وعارفة ان حسام هيتجوز قريب على فكرة وعارفة انه هيتجوز البنت اللى حبها فهد

هو قالى بعتلى رسالة

كور زين يده بغضب ولكن لم يلتفت

مهرة: عاوزاك تعرف انى لسه بحبه يازين

وانى مش هعرف احبك انت

ياريت يازين بعد خطوبة جودي تطلقني

هو قالى انه ممكن يرجعلى

لو انت طلقتني وعادى الشرع حلل اربعة

انا موافقة عليه

زين بكذب: ولا فى دماغى براحتك كدا كدا انا هتجوز قمر فمش فارق معايا انتى هتعملى ايه... براحتك

واقلك على حاجة... لولا الحرمانية وانى انام معاكى فى اوضة واحدة انا كنت طلقتك

وحاضر هطلقك بعد خطوبة جودي

اهو كويس انك اتخليتي عن الانانية الى جواكى وقلتى تستني شوية عشان فرحتهم متبوظش

بس يابنت الناس بخصوص فرحك على حسام مظنش ان والدك هيوافق ولو وافق ساعتها ياما هيكون حاجتين ياما ابوكي هيكون ميت ياما ابوكي هيتبري منك او يطخك

تصبحي على خير


(حبيتك ليه؟

وانتى مشاكلى وضربتي فى الضهر

اديتك كل اللى يسبب فرحك

سبتيلى اللى يحسس بالقهرة

حبيتك ليه؟

وبشوفك مصدر احلامى وفرحتى على ايه؟!!!

ومصدق ليه انك دنيا

وبفكر ليه فى دخولى عليكي فى بيت واحد

انا اكبر احلامى وجودك

والنبي شفتي غباء ف غبائي؟

اكبر احلامى افتح عيني على حضورك

ياخي دا ابوه الحب اللى يخلى حضورك كل آمالى)


8= الثامن والاخيررررر -نهاااية الجزء الاول /

8=ايه اللى دخلك هنا تاااانى هااا!

اقسم بالله لولا ان القتل من الكبائر ماكنت هتطلع من هنا غير جثة

نزل زين ببرود وهو يستمع الى توبيخ محمدي.

زين بهدوء: استني ياعمي سيبه يقول كلامه ها كنت عايز ايه؟

محمدي بغضب: انت بتقول ايه يا زين!!!!... دا جاي يطلق مهرة وبيقلى عارف انه انت ملمستهاش وملهاش عدة

زين: اه انا عارف الكلام دا...

حسام وهو يضع يده فى جيبه: طيب حضرلى مهرة بقي عشان عايزها.. هى بعتتلى وقالتلى انها موافقة

وانا جايب برة المأذون

زين: دخله

محمدي وهو يخبط الأرض بعصا الابانوس: انت بتقول اييييه يازززين!!!

زين: استني ياعمي عليا وخلي حسام يدخل المأذون

نزل الجميع بما فيهم مهرة الى الاسفل

حسن بغضب: هو ايه اللى جاب الزفت دا هنا!

زين وهو يلتفت اليه: جاي عشان يتجوز مراتي

غانم بغضب: انت بتقول ايه يازين؟

زين: ايه يادكتور مستغرب ليه!

التفت الى مهرة التى تقف والدموع تتجمع فى مقلتيها: ولا انتى مقلتلهمش!!

ليلى وهى تهز مهرة: ايه الكلام دا يامهرة.... فهمييييني!!

صفية وهى تقف وتبكي: ليه يابنتي تعملى فينا كدا ليه عاوزة تذلينا اكتر من كدا مش كفاية انه سابك ليلة كتب كتابك ولولا زين الله يباركله هو اللى رفع راس ابوكي!!!

دخل حسام بالمأذون

زين: يلا تعالى نقعد

اقترب محمدي ليقول: قبل مانعمل اي حاجة.... اللحظة اللى هيطلق فيها زين مهرة.... هتبقي دى ليلة جنازتها.. هزيع فى البلد ان مهرة ماتت وتاخدها ياحسام ومشفش وشكم طول العمر

مهرة: انا عاوزة اهل الصعيد كلهم هنا ويشهدوا كمان على الجوازة

اقتربت صفية وصفعتها لتقول: هى دى اخرة تربيتنا!!!

هى دى!!!!

محمدي وهو ينادي الغفير: يااااا مسسسعد....

دخل الغفير وهو يهرول

محمدي: تعلن دلوقتي ان لازم كل اهل الصعيد يتجمعوا هنا فى ظرف ربع ساعة

خرج الغفير وبعد خمس دقائق

دخل جلال وفهد وايضا كرمة الدوار بعدما انتشر الخبر

دخلت من البوابة فاتن تصحبها يد البواب سليمان

حسام بغضب: ايه اللى جابك هنا!!!

فهد وهو ينظر لها باحتقار: اهلا

ثم تركها ودخل ليجلس بجوار جلال

وبعد ربع ساعة فعلا تجمع اهل الصعيد

محمدي: تعالوا نطلع بره عشان انا مش هتم اي حاجة هنا.... انتى ملكيش دخول للدوار تانى... ابوكي مات من اللحظة دى

غانم: استهدي بالله يامحمدي واطرد الزفت دا بره

محمدي بغضب: خلص الكلام... يلا على بره ومحدش يقول كللللمة

ثنيه وهى تهمس لغانم: ميقصدش يحرجك والله

چيهان بخبث: يلهوي على الحلاوة

جودي: دا كل شئ حصل زي ماكنا بنتمني وايييه من غير مانتدخل اصلا

خرجوا الى الخارج

المأذون: بسم الله

مهرة: لحظة ياشيخنا

انتبه الكل وقال احدهم: مش دى اتجوزت... ودا حسام اللى سابها!!!!

مهرة بدون الالتفات اليه: الجدع دا (تقصد حسام) مسابنيش قبل الفرح ولا حاجة ياجماعة

حسام سابني ليلة كتب الكتاب

ولان زين ابن عمي راجل وزينة الصعيد

اتجوزنى عشان يرفع راس عمه

وانا كل يوم كنت بسم بدنه بكلام زي السم رغم انه قالى انه بيحبني

بس كنت بعمل كدا عشان اللى هيحصل دلوقتي يتنفذ لانى لو مكنتش حاولت اكره زين فييا مكنتش هاخد حقي

انا مقصدش انى مخدتوش... بالعكس زين جاب حسام ٣ليالى فى المخزن وعلمه انه ميلعبش ببنات الناس

لاكن للاسف ديل الكل. ب عمره مايتعدل... راح لفاتن

وقالها تلعب معاه الملعوب دا

وفاتن دى كان فهد هيتقدملها... فحسام لما عرف قال يضرب عصفورين بحجر واحد ويقوم كاسر عيني وعين فهد وزين و بابا محمدي يعني كل العيلة

...

انا كنت مستنياه ليلة كتب كتابي ولابسه الفستان وقامت بعتلى الجواب دا

اخرجت الجواب لتقول: قالى اعتبري المهر دا تعويض

ميعرفش ان المشاعر مفيهاش تعويض مادي

حسام كان ورشجي صغير وكنت قابلة بيه رغم انى من عيلة غنيه على فكرة

واللي عرفته انه عمره ماحبني... هو كان عاوز ياخد العمودية بعد ما ناصر مات... ولما زين اخدها هو طبعا بقي عامل زي المجنون... لحد ما خان الضمير وباعني وهرب لا وايه كمان المعدات اللى كان فهد اشتراها هو سرقها وباعها وزين وفهد متكلموش ولاقالولى لاكن فاتن الله يصلح حالها كانت هى الطرف الى بيساندنى وبتلعب ع الطرفين

تبقي مع حسام وتحسسه انها طماعة وعاوزة الفلوس وهو زي الاهبل يحكي كل حاجة وهى تحكيلى فعاوزة اقول ان

اللى غاب بقرار منه..ملوش حق للسماح ولا ليه اعذار ...طالما عملت كدا من نفسك ..يبقي خليك مع نفسك

حسام وهو يقف :انا كنت مجبر على اني اخد الخطوة دى

نظرت له لتقول :ممكن تتجبر عادى ..تزعل ..ودا حقك ..بس متجبرنيش على انى اتقبل وضع مش عاوزاه لمجرد شوية ورق ملهمش لازم ..فى النهاية انت مش هتستفيد منها حاجة ....بالعكس انت فى النهاية دخلتها فى صفقة وعليت اه..بس بقيت وحيد فى النهاية ...مش قصدي من الناس ..انت دلوقتي حسام حمدي الغني .... الكل باصص لفلوسك ومنصبك ويتمنوا قربك لده ...بس محدش هيبص لك من قلبك زي ماكنت زمان ..

حسام بقسوة :حسام حمدي الورشجي الفقير

مهرة :فقير فى الورق...وغني فى المشاعر ..والمشاعر عمرها ماتتشري بفلوس ياحسام ...زي مانتا بعدت بمزاجك انا قررت اكمل حياتي بمزاجى وانساك ..انت ملكش مكان هنا ....الوحيد اللى كان ليه مكان ..هو زين

زين الى حبني وحاول يطلعني من الحزن الى انا فيه

الايد اللى طبطبت عليا وخادتني فى حضنها

الايد الى كانت بتشجعني اقوم رغم انى بوجعها

وانا قدام الصعيد كلها بقول انه حتي لو زين هيتجوز... حتى لو هو بطل يحبني

انا بدأت أحبه واتمني انه يوافق انه ميطلقنيش

وانا قدام الكل باعتذرله عن اي حاجة قولتها ووجعته

ثم قبلت رأسه بينما نزلت دموع زين بالرغم عنه

وقبل وجنتيها محمدي واحتضنتها صفية

زين وهو يقف وقال بصرامة: اظن انك سمعت... بره

نظر حسام بغل ثم خرج

_____

اقترب فهد من فاتن ثم قال باللهفة: طب هو اتجوزك؟

ضحكت فاتن وقالت: لأ... وبعدين انا على فكرة اتطردت

فهد بغمزة: امال بيت جوزك بيعمل ايه؟

فاتن بعدم فهم: مانا قلتلك حسام متجو...

فهد مقاطعا: حساااام مين!!!!!!

المأذون: طب استئذن

فاروق: تستئذن اييييه... لا... دانتا جيت فى ملعبين بما ان اهل الصعيد كلهم واقفين فايه رايك يادكتور غانم يبقي الفرح فرحين!!

ضحكت ليلى

غانم بسعادة: انا معنديش مشكلة ابدا وخد رأي عمك محمدي

محمدي بفرحة: يلا ربنا المسهل

فهد: لااااا.. زيادة الخير خيرين بقي.... يلا يافاتن هاتى صباعك هبصمك

ضحك زين وهو يحضتن مهرة ليقول: يخربيت رومانسيتك يشيخ

فهد: بقلك ايه اطلع منها انت بقي!

جلال وهو يتجه لكرمة: طب مانخلى الخيرين تلاتة!!

كرمة بابتسامة: افكر

جلال: لا تفكري ايييه العمر ليس فيه متسع..

كرمة: لا بس خطوبة الاول انا بقلك اهو!!!

جلال بمرح: بصي الدهب غلى فانا هشبكك ياستي بخاتم وعليه باربي ايه رأيك

ضحكت كرمة لتقول: انسان بخييييل

جلال بمرح: بس بيحبك

جودي بغيظ: انا طالعة فوق

هشام: لا استني بقي

جودي: الا انا انسي

صعدت الى اعلى

صدح صوت من الخلف: هو ايه اللى بيحصل هنا

ركضت ثنيه واحتضنته: جمالللل!!!!

رحب الكل بجمال وزوجته

جمال بسعادة: خلاص ابشروا... روحي خفت وقررنا نكمل حياتنا هنا فى الصعيد

حسن وهو يلتفت الينا: يعني انا اللى هطلع كدا سوكيتي..... طب استنوا بقي الجزء التانى عليا

زين لحسن: دانا نسيت حاجة!!!

قمرررررر

مهرة بغضب: قمر مين!!!

زين: قمرين... قمرين دول ولاعينين!!

ثم تنهد بعدما ابتسمت وذهبت الى ابيها تقبل يده ليقول: يالله كنا هنروووح فى داهية

_____

لاتهجي فى كفوفي

مو مهم رآي الكفوف

دربنا واحد ولو ما

يلتقي خطيينا

مو على كيف الزمن

ولاعلى كيف الظروف

لعن أبو حي الظروف

اللى بتوجف بيننا


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا









تعليقات

close