القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم ليلةعادل




رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم ليلةعادل




رواية الاعمى (الجزء الثاني)الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم ليلةعادل




_*~الجزء الثاني 

 ~من

روايه الاعمى2

     بقلمى ليلةعادل*~_✍️🌹❤️

 الحلقه الثامن عشر

شقه نور 6م

المطبخ

 ..نور فى مطبخ تقوم باعداد الطعام  ثم يدخل عليها حمزه هو يرتدى ملابس خروج

حمزه  : حبى ... يقترب منها ويقبلها من خدها

نور : بابتسامه  روحى حمد الله على سلامتك عقبال متاخد شور سريع وتلبس اكون جهزت الغدا

حمزه : يقف بجانبها على مهلك مش مستعجل هى فين ميمى

نور : تقوم بتقليب فى الحله ... نايمه اوعى تصحيها مصدقت نامت  بس عارف حلو ميمى ده عشان منقعدش نتلغبط فيها هى وام لسان

حمزه : ههههه فكرتينى رجعت شغل النهارده

نور :  كويس تلف وجهها وتنظر له وبجديه .. حمزه انا مش عايزه اعرف حاجه عنها لانى زهقت من حوارتها فى الاخر هترجع للزفت اللى اسمه مروان

حمزه  باستغراب : فى ايه يا نور مالك اول مره تبقى كدا

نور  بضيق : لانها مابتكبرش ابدا مش عامله اعتبار لحد عشان كدا انا عهد نفسى مش هدخل نفسى باى شى ليها

حمزه : بس احنا لازم نقف جنبها ونفوقها ده وجبنا

نور: بعصبيه خفيفه ..  صح انت عندك حق بس لو ركزت شويه هتعرف ان اميره محدش بيهمها بدنيا غير مروان  مروان وبس واحنا ولا حاجه

حمزه : انتى اعصابك تعبانه  واضح ان هرمونات الولاده  جننتك

نور :  احسبها زى ما تحسبها اميره اختى اه لكن ادخل نفسى بحاجه تخص حوارتها دى لا,

 حمزه  روحى خدلك شور ولاه غير هدومك عقبال معمل الغدا تعطى ظهرها

حمزه : حاضر. يقترب منها يقبلها من شعرها من خلف  ..نور اميره محتجلنا منقدرش نتخلى عنها حتى لو بتغلط لازم نفضل فى ظهرها وبعدين نبقا نحسبها نور اميره دى اميره اختك اوعى تنسى هروح اخد شور انا  ينظر لها ثم يخرج خارج المطبخ

نور : تبتلع رايقها وتمتلى عيونها بدموع

   ❤️______ ليلةعادل_______

مركز مروان 10 ص

مكتب مروان

تدخل اميره من غير متطرق الباب على مروان و هى مضايقه جدا

مروان : داخله بزعبيبك ليه

اميره : ممكن افهم ايه ده

مروان : يمسك منها الورقه.. ايه مشكله هتاخدى مكانى زى كل مره

اميره : لا انا عايزه اجاى مش كل مره اخد مكانك

مروان : اميره السفر متعب عليكى انا عارف

اميره : مالكش دعوه انا عايزه اتعب

مروان : مش هيفيدك بقولك

اميره : لكن هيفيد شهد

مروان : اشمعنا شهد مافى كتير اسمائهم فى القايمه

اميره : يعنى ملاحظه انك بقيت سحبها وراك فى كل مكان

مروان : موهوبه وانا بقدر الموهوبين

اميره  بسخريه : انت هتقولى  وخصوصا اللى بيحبه القهوه الساده

مروان : ما انتى مذاكره كويس اهو  انتى بتغيرى ولا ايه

اميره : اغير واغير ليه ومن مين شهد

مروان : ايه طبقيه دى

اميره : دى مش طابقيه دى ثقه بنفس

مروان : هههههههههههه عموما انا رديت على سؤالك 

اميره : تمام ماشى جدا  بص متزعلش بقى  من اللى هيحصل

   ❤️______ ليلةعادل_______

مدينه السلوم حد الفنادق  10ص

يقف مروان ومنير وحمزه مع بعضهم وشهد وشرين بقرب منهم وباقى دكاتره  يتحدثوان وفجاه تظهر اميره وهى تجر حقيبه سفرها وتبتسم تقترب اميره منهم

اميره : صباح الخير 

شهاب : ايوه بقى كدا الرحله بقة ليها طعم

اميره : حبيب قلبى

حمزه : ايه يابنتى مقولتيش انك جايه

اميره : حبيت اعملهالكم مفاجاه ايه وحشه

شهد : اكيد لا يا حبى

مروان : دكتوره ممكن ثوانى

اميره : تنظر له .. اوى اوى ...

  يقفه بجانب بعضهم على جنب  .... 

اميره : فى حاجه

مروان : بغضب .. انتى ازى تيجى هنا  هو كلامى ما بيستمعش ليه على فكره انتى هتتحاسبى على اللى عملته ده  يا دكتوره ب نبره ..تحذير ..اسمعنى هى كلمه زى ما جيتى ارجعى  بكلمك براحه عشان شكلك قصاد اصحابك

اميره : اهدى بس اهدى انا جايه دعوه مع دكتوره نهى ..هو انا مقولتلكش

مروان : لا

اميره : ييييى عليا  معلش اصل دكتوره نهى هى مشرفه على رسالة الدكتوره بتعتى  فاكلمتها بعتتلى دعوه خاصه باسمى

مروان : والله

اميره : اه والله

مروان : ماشى تمام شوفى انا مكننتش عايز اشقيكى وتعبك وانتى اخدى رافضى انك تسافرى بشكل تانى  وعندتى  يبقى تتحملى , بقوه انتى هنا تحت قيادى مافيش دلع ولا تهاون سمعه

اميره :بدلع  تقوم باغزته ...  سمعه

مروان  :  يجز على سنان ... منير

منير : ايوه يا حبيبى

مروان :وازع على  الدكاتره مفاتيح  اوضهم

منير : حاضر

مروان : حمد الله على سلامتك يا دكتوره 

اميره  :الله يسلمك  يا دك

شهد : تقف بجانبه اميره كويس انك جيتى كنت عايزه اقولك على حاجات كتير اوى 

 اميره : نطلع نرتاح ونتكلم

( بعد كام يوم)

   ❤️______ ليلةعادل_______

غرفه اميره بلفندق 8 ص

اميره : تجلس على السرير ترتدى بيجامه يبدو على ملامحها الارهاق وتضع رجلها بمياه سخنه.. اااه يرجلى  مش  قادره بجد  همووووت  بت شهد

شهد : تخرج شهد من الحمام و تنشف شعرها ووجهها.. هههههه ايه

اميره : علبه مسكن دى هاتيها وهاتى مياه مش قادره اقوم

شهد : امسكى ههههههههههه

اميره : انتى بتضحكى طبعا مانتى وشرين قاعدين هنا 

مرواقين وانا اللى بنزل وطالع عين ورجلى انا اللى  وجعتنى  هموت واعرف اشمعنا انتم بتعملو شغلكم بلفندق

شهد : مش انتى اللى عايزه تستفادى

اميره : ااااااااااااه  اصلى هبقى زويل انا   انا منى الله

شهد : استنى هرد على التليفون... الو يا مروان اه حاضر هقولها  سلام   مروان  بيقولك  نص ساعه وتجهزى

اميره : انا هرحله  وقوله انى مش قادره انزل عشان بجد انا حاسه انى هفطس  انا هلبس شبشبك

شهد : ماشى

اميره : بعد ارتدها شبشب  ...شبشبك مريح يابت شهوده .. انا هاخده

شهد : طبعا مريح منتى جيبلنا شبشب دورين

اميره : كلامك جارح لما ارجع فاكرينى اشتمك  بس بردو هاخد الشبشب   ابقى اشتريلى منه احمر واخضر ماشى

شهد : ههههههههههه حاضر

غرفه مروان

مروان يجلس على سرير ومنيره بسرير الامامى لها فى المنتصف ترابيزه عليها فطار تطرق اميره باب وتدخل وهى ترتدى بيجاما

اميره : صباح الخير

مروان باستغراب : صباح النور

منير: انتى لسه مالابستيش

اميره : انا مش قادره انا بتفشفش  هفطس

مروان : هههههههههههه مالك

اميره : رجلى

مروان : مالها

اميره : وجعانى

مروان : سلامتها اعمل ايه يعنى

منير : حبيبى هستناك بره  سلامتك يا ميرو

مروان : ماشى

اميره :  الله يسلمك   بعد خروج منير وغلق الباب ..

اميره : انت شكلك مش مصدق هوريك  وسع كدا خدنى جنبك .. تجلس ترفع رجلها على سرير وتشمر بنطلون بيجامه لفوق الركبه  ..بص رجلى عامله ازاى  بص فيها ازرق اهو  مش اتخبط على فكره ، اوريك تانيه  بص عليا كدا انا كلى مدشدش انا متفشفشه

مروان : ينظر الى جمال قدميها  المثيره  ويبتسم طب نزلى رجلك

اميره : تنزل البنطلوان ..هى كوبايه الشاى دى بتعت مين ... تاخدها تبداء ان تشرب منها

مروان : بتعتى

اميره : تربع رجلها ... هشربها

مروان : ههههههههههه بعد مشربتيها

اميره : ازى كان عجبك.مروان ..ينظر لها ... مروان والله العظيم انا تعبانه مش بدلع عليك انت عارفنى فى حاجه تخص الدراسه ببقى ايه  مش هقدر انزل النهارده بجد والله ماقادره  تعبانه اوى

مروان : منا قولتك بلاش لانى عارف كويس انك مش هتتحملى بس اعمل ايه فى دماغك ناشفه دى  , اسمعى كلام مره فى حياتك  انا لو عارف بنسبه واحد فى ميه انك هتستفادى مكنتش منعتك  بس اقول اميره هتفضل اميره استحاله تتغير

اميره : يعنى اروح انام

مروان :بابتسامه .. روحى نامى

اميره : ماشى متشكره اوى اوى يا احسن دكتور بدنيا   يلا سلام

مروان : سلام

تذهب اميره عند الباب وقبل فاتحه

مروان : اميره

اميره : نعم

مروان : يذهب  ويقف امامها.

يقترب منها مروان اكثر ويقبلها فى خدها برومانسية وشوق تنظر اميره له بابتسامه

مروان : ابقى خدى مسكن ورتاحى الطول اليوم متعمليش حاجه مفهوم

اميره : حاضر عن ازنك

غرفه اميره

شهد تلبس  تدخل عليها اميره

شهد : ها كلمتى مروان

اميره :اه بعدين  انا ملاحظه انك بقيتى تقولوله مروان بس  من غير تاكليف, هو اللى طلب منك ؟

شهد : اه قالى اننا زملاء كمان قريبن من سن بعض واحنا لوحدنا اقوله مروان

اميره : تمام  ايه ده  شهد ايه ده شعرك كرلى  سيبه كدا يجنن

شهد :  تقصد كرته  لسه واخده بالك

اميره : مانتى اول يوم تباتى معايا فى الاوضه بس حلو اوى ,على فكره  والله شكلك كدا قمر من غير ميكاب وعداسات , خلى عندك ثقه بنفسك انتى حلوه , بعدين كراته ايه ده انا بدفع فلوس قد كدا عشان اخلى شعرك زيك

شهد  عمرى ما شفت واحده شعرها ناعم وسايح زىك تعمل كدا بشعرها

اميره : الله واكبر

شهد : المهم انا كنت عايزكى بحاجه مهمه اخلص جلسه وجيلك

اميره : ماشى اقفلى نور بقى وانتى ماشيه

احد  القاعات  دخل الفندقه

شرين تجلس على الترابيزات ثم تدخل عليها شهد.

شهد : ازيك يا دكتور

شرين : مش انا قولتك قوليلى شرين  اقعد  خلصتى شغلك

شهد : اه الحمد الله

شرين : انا شفت الشباب نزلين واميره مش معاهم

شهد : تعبانه استاذنه من مروان

شرين : ها انا كنت عايزكى انتى اللى تنزلى مع مروان التدريبات والامكان اللى بزورها مش اميره

شهد : بلعكس ده متعب جدا هو فهمنى انى مش هتحمل الامكان دى الافضل ليا انى اقعد هنا

شرين :خايف عليكى شفنتى قولتك  متنكريش ان مروان اتغير معاكى فتره دى

شهد : هو اتغير بس مش زى ما انتى فهمه

شرين : ازاى

شهد : هو بس بقا يهتم بيا اكتر فى شغل لكن بصراحه عمره معاده حدوده حتى وحضرتك اللى تطلبتى منه انه يشيل تكاليف بنا عشان فرق سن بسيط

شرين : هو لو مضايق هيقول  بس هو مرحب بالفكره انتى حكيتى الاميره

شهد : لسه كنت هحكلها حضرتك عارفه مكنتش بشوفها خالص

   ❤️______ ليلةعادل_______

القاهره   احد سوبر ماركت الكبير 6م

ادهم وولدته يقوم بتسويق فى المتاجر واثناء سيرهم تقترب منهم حنين دون ان يلاحظها ادهم

حنين : ادهم ازيك

ادهم : يلتفت لها  حنين  اسف ازيك يا دكتوره حنين

حنين : لا قولى حنين بس  ولدتك مظبوط

ادهم  : مظبوط  حنين يا ماما تبقى زميلة اميره بلمركز هى اللى مسكه حاله جاسر ابن هشام زميلى

والده ادهم : اهلا يابنتى عامله ايه

حنين : بخير   وحضرتك

والده ادهم : الحمد الله 

حنين : ابقى  خلينا نشوفك يا ادهم

ادهم : ان شاء الله

حنين :عن ازنكم

والده :ادهم اتفضلى  تنظر لادهم لا بنت حلو ومحجبه

ادهم : ايه بتفكرى فى ايه انا خالص بفكر اغيرلك المهنه من محاسبه لخاطبه

والده ادهم : عايزه افرح بيك قبل ماموت وشلك عيال

ادهم : متقوليش كدا تانى بس انتى ترضى انى اتجوز واحده واتعسها معايا

والده ادهم : والله محد تعيس غيرك  تعال نروح نجيب جبنه يلا هات عربيه تعال وريا

   ❤️______ ليلةعادل_______

مدينه السلوم ٢م

على بحر  تجلس اميره على  صخره على شاطى البحر ثم تقترب منها شهد

شهد : انتى هنا

اميره : تعالى جو يجنن شمه الريحه هموت ونزل

شهد : متنزلى ده مافيش حد غيرنا  ده لو نزلتى عريانه محدش هيشوفك فى صحرا دى

اميره :  بقالى فتره بيجيلى شد عضلى  ودوخه مستنى حمزه ينزل معايا  تعالى ننزل سوى

شهد : معنديش مايو

اميره : فين المشكله

شهد : هننزل بهدومنا كدا

اميره : اهاعلى فكره انا مش بلبس مايوهات  مابلبسشى عريان اصلا

شهد : منا ملاحظه خلاص يلاننزل كدا

اميره :  يلا ننط  من على صخرا .. تقف وتنظر الى شهد بتعرفى تعومى ولا

شهد : عوم كلابى

اميره: على بركه يلا

بالفعل ينزلوان البحر  ويلعبه  مع بعض يعومه سوى يرشه على بعض مياه كان تشاهدهم من بعيد شرين

اميره : شهد انا هدخل جو انا مش واخده على عوم الشاطى غطسه سريعه وهطلع

شهد : بلاش ونبى انا مش بعرف اعوم لو حصلك حاجه مش هنقذك

اميره:  بسرعه والله لو حصل حاجه نادى حمزه

شهد : طيب

بلفعل تدخل اميره الى الغريق وتعوم مثل السمك وتغطس لكن فجاه ترفع ايدها لشهد تشاور

شهد : لا مش هدخل بخاف .. انتى بتعملى كدا ليه انتى بتغرقى يالهوى  تنظر حوليها

شرين : تبتسم بمكر هى اميره مش بتعرف تعوم

كان مروان يجلس بجانبها يتصفح التليفون ..  لا  بتعرف تعوم ليه

شرين : بلا مبالا  اصلها  تقريبا بتغرق وشهد محتاسه بيها

مروان : يقف بتقولى ايه  ينظر امامه  ينط من على سور ويجرى مسرعا اليها ويخلع التى شيرت الذى يرتدى هو يجرى ويدخل البحر يعوم مسرعا

كانت اميره تحاول ان تبقى على سطح البحر بقدر الامكان  يقترب منها مروان ويمسكها من وسطها

مروان  اميره ..  يحاول ان يشدها  .. انتى كويس متخفيش مسكتك   اميره تبص  انا قولتك نادى حمزه مش مروان يا زفته

مروان : انتى  بتهزارى

اميره : سورى مقلب جه فيك

شهد  :والله هو اللى جه فجاه

مروان : انتم متفقين مع بعض

اميره : اهدى  احنا فى مياه  بلاش غشميه

مروان : والله

اميره : يالهوى انت بتبص كدا ليه   هجرى

مروان : تعالى رايحه فين ...  يغرقها  بمزح وتقوم  اميرة بحدف لمياه عليه يقوم بتبادل حدف مياه على بعضهم بابتسامه ثم يحاط مروان زراعيه على وسط اميره يقربها منه

اميره : صدقت انى بغرق انت عارف  انى بعرف اعوم

مروان : اتخضيت عليكى 

يقوم بتبادل النظرات الرومانسيه يقرب مروان وجه لوجهها بتسبيله  ثم تقوم اميره بحدف مياه على وجهه بمزح والعوم بعيد عنه والخروج  قرب الشاطى كانت تقف شهد عند شاطئ تنظرها

اميره : يلا ياشهد

شهد : يلا تعالى نعقد على رمله

اميره : تجلس يلا وادى قعده هاتى اللى عندك بقا

يخرج مروان من مياه ينظر الى ميره ويذهب بعيدا

شهد :  دكتور مروان

اميره : ماله

تدخل عليهم شرين

شرين : عاملين ايه يا بنات

شهد :  تقف الحمد الله يا دكتور

اميره : هى تجلس اتفضلى اقعدى

شرين : لا ما بقعدش على الارض

اميره : تقف بتبتسامه ...طب انا هطلع اغير هدومى  نبقى نكمل كلامنا بعدين يا شهد عن ازنكم

بعد ان تتركهم اميره

شرين : موضوع ايه اللى هتحكى الاميره

شهد : مروان يعنى اتاكد ازاى من حبه ليا

شرين : اشمعنا بتسالى اميره

شهد: يعنى بحكم انهم قريبين من بعض

شرين : بخبث...  اسالينى انا انا صديقته من زمان اعرفه اكتر منها

شهد : يعنى بحاول اجمع اكبر قدر من  المعلومات

شرين :  مفهوم  بس هقولك على حاجه سر اميره بتغير منك , مش بتحبك مش هتقولك حاجه , اساليها بطريقه غير مباشره عن مروان  هتقولك معرفش

شهد : اميره تغير منى انا

شرين : ماتغرش ليه ده انتى زى القمر , بعدين مروان مخليكى معه بكل شى وركانها على الرف

شهد : عمرى محسيت بانها بتغير منى

شرين :  بضحكت خبث ..اميره دى كلكم مخدوعين فيها جربى هتشوفى ان كلامى صح  تعالى بقا معايا وانا اقولك تعملى ايه مع مروان

غرفه نوم اميره 

يطرق الباب كانت اميره كانت  غيرت ملابسها تقوم بتسريح شعرها المنسدل تفتح الباب كان مروان

اميره : الدك  سورى دكتور مروان عزت اهلا وسهلا بحضرتك تامر بحاجه

مروان : اهى راخمتك دى من اسباب حبى ليكى مادخلينى انا شفت شهد قعده مع شرين

اميره : مش انت قولت هتتعامل معايا براسميات 

مروان يشيل اديها ويدخل  ويلتفت لها عامله ايه دلوقت

اميره : الحمد الله

مروان : لو مش عايزه تنزلى من بكره خليكى هنا بس حاولى تعملى اى حاجه عشان ميقولش اشمعنا

اميره : عادى هقولهم حبيبى وبيدلعنى كلهم عارفين اننا مرتطبتين

مروان : ماشى يا لمضه ..يقترب منها اكتر مع ملامسه وجهها ماتاجى اخرجك بصراحه وحشتينى من وقت مجينا معرفتش اقعد معاكى

اميره : موافقه  هروح البس انا 

مروان : هسستناكى تحت متتاخريش

اميره : من عنينا يعنيا

بالفعل يذهب مروان واميره الى احدى الشواطى ويتمشوان عليه   وهما يمسكون يد بعضهم ثم تقوم اميره برش مياه البحر برجليها على مروان ثم يقوم هو ايضا برش عليها  يجروان ورابعضهم  ثم يمسك مروان اميره ويضمها ويلف بيها  ثم يركبوان احدى المراكب ويجلسوان بجانب بعضهم مروان لفف زراعيه حولين رقبته اميره  واميره تنام على صدره

اميره : انا مبسوطه اوى مجرد وجودى جنبك بيسعد قلبى

مروان : انا كمان مبسطه  عشان انتى مبسوطه ها قوليلى اخبار النفسيه ايه

اميره : مش تمام يادك ولا هتبقى تمام غير لما نبقى سوى

مروان : انا وعدتك مجرد مانرجع كل حاجه هتتغير هى محاول لو منجحتش صدقنى وقتها هيتغير كل شى 

اميره : هتعمل ايه

مروان : وقتها هتعرفى لان واضح ان مافيش حل غيرو  المهم خلينا نستمتع دلوقت يقبلها من خدها   وايدها

❤️___ليلةعادل_____ ❤️

القاهره  / مركز مروان  لصحه النفسيه 3م

تجلس حنين فى احد الغرف الانشطه  تقوم بعمل تمارين مع  الطفل جاسر وكان معها الاب والام وبعد الانتهاء  تتحدث حنين  مع الاب

حنين : كفايه كدا النهارده عشان ميزهقش نكمل الجلسه جايه و هتكون زى النهادره

الاب هشام : ان شاء الله

حنين : هو ادهم مجاش معاكم ليه

هشام : بنادى  هو بيروح النادى  بيلعب بولينج

حنين : تمام لو يقدر يكون موجود مره جايه ياريت لان المره الجايه  حبه تكون  الجلسه جماعيه وهيشارك مع اطفال تانين

هشام : تمام  عن اذنك

جاسر : باى  باى حنين

حنين : باى

احد نوادى الظباط  4م

يجلس ادهم يشرب قهوه فى احد الترابيزات  ثم يرى من بعيد حنين تجلس على احد الترابيزات يقترب منها دون ان تشعر

ادهم : مساء الخير عامله ايه

حنين : ادهم ازيك  حلوه الصدفه دى

ادهم : فعلا  يضايقك لو قعد

حنين :  طبعا لا اتفضل

ادهم : بتيجى هنا كتير

حنين : تانى مره

ادهم : ده من حسن حظى بقى

حنين : ههههه مجتش النهارده ليه

ادهم : بستغراب فين

حنين : الجلسه

ادهم : هو لازم احضر كل مره

حنين : بتوتر.. لا بس من الافضل  الوقت دى من الافضل ان كل اللى فرد بيثق فيه جاسر انه يكون جنبه

ادهم : حاضر مره جايه هحاول اكون موجود انتى عارفه ظروف شغلى صعبه

حنين : ربنا يوفقك

    ❤️______ ليلةعادل_______❤️    

مدينه السلوم 10ص       

 الفندق  داخل مطعم  يجلس الجميع على الترابيزات ليتناوله الفطاريجلس مروان بمفرده تتناول الفطار ثم تدخل عليه  شهد وكانت شرين تجلس بترابيز التى خلفهم وتسرق الاستماع بضحه خبث

شهد : صباح النور

مروان : بابتسامه.. صباح الخير

شهد : يضايق لو اخدت قهوتى معاكى

مروان : لا طبعا اتفضلى

مروان :  بابتسامه .. صحبتك المضه فين

شهد : تجلس كانت بتلبس لما سبتها

مروان :  تمام ها ايه رايك بدوره اتمنى تكونى استفدتى

شهد : جدا شكرا جدا ان حضرتك وثقت فيا  واعطنى المهام دى

مروان : انتى تستاهلى ياشهد

تدخل اميره عليهم حامله صنيه بها طعام ..صباح الخير

شهد ومروان : صباح النور

شهد : كل ده بتلبسى

اميره : تجلس  جالى تليفون  فطرتى من غيرى

شهد : كنت  جعانه

اميره : الف هنا

شهد : ميرو  مطلعى تليفونك نتصور مع دكتور ده لو يسمح

مرون :  ممكن

اميره : اوك .. تقف  لتخرج التليفون من جيب بنطلونها لكنها لا تجده تقوم بلبحث عنه بجانبها

شهد : ايه نسيتى فوق  كا العادى

اميره : تقريبا

مروان : خلاص نتصور بتليفونى انا  يخرج تليفونه .. يلا قربه

بعد التقاط صوره يدخل عليهم منير

منير : ايه يا مارو لسه مجهزتش

مروان : هطلع اللبس  عن ازنكم

منير : متتاخرش بس

بعد مغادره مروان

اميره : هو انتم رايحين فين مش النهارده اجازه

منير : ليكم انتم احنا لا هو مروان بتاع اجازات

اميره : هههههههه انا لو منك اقطع علاقتى بيه .. شهد ما تطلعى تجبيلى تليفونى مش قادره اطلع

اثناء حديثهم كانت تستمع شرين لهم ثم تقوم وتذهب وتدخل الاسنسير

شهد : بتقولى ايه

اميره : مابقولش  صحاب واطيه

شهد : شكرا

اميره : بقولك خليكى ماتروحيش فى حته  هجيب الفون وجاى على طول

منير  : ميرو هاتى مروان بايدك وانتى جايه

اميره : حاضر

بلفعل تذهب اميره  وعند دخلها الاسنسير يقف  بيها  فى احد الادوار  ثم تقوم بشتغيله  وبعد وصول اميره للغرفه اثناء جلبها للتليفون خاص بها كانت شرين سابقتها الى غرفه مروان

غرفه مروان

مروان يقوم برتداء قميصه اثناء غلقه لزرائر قميصه تطرق شرين الباب يقوم مروان بفتح باب غرفته يتفاجى بشرين

مروان : شرين فى حاجه

شرين : محتاج اتكلم معاك شويه

مروان : طيب اخلص لبس نتكلم

شرين : مانت لابس تنظر بعينها .. اااه انت تقصد الكام زورار دول بسيطه تدخل وتغلق الباب  يقوم مروان بفتح  ... انت فتحت الباب ليه

مروان : كدا افضل

شرين : تقترب منه  خايف تضعف  زى زمان

مروان : زى زمان ؟

تقترب شرين منه اكثر  تكاد ان تقبله

تفتح اميره الباب  وتدخل وعيونها ملئ بدموع  تنظر لهم بصدمه

اميره : اطلعى بره

شرين  :افندم

اميره : بغضب  بقولك اطلعى بره بره

تخرج شرين الى الخارج  وتغلق اميره الباب

مروان :  يقترب منها انتى فهمه  غلط . والله محصل حاجه

اميره : انت تخرص خالص تخرص خالص انا عمرى متوقعت انك تعمل كدا فيا عمرى متصورت انك بخلاق دى

مروان : يمسك ايدها  اقسم بالله محصل حاجه  اسمعى بس

اميره : تشد ايدها وبضيق ودموع ونرفزه .. اسمع ايه هتسمعنى ايه  , انا عارفه انك معملتش حاجه , بس بسبب انك مش موقفها عند حدها وامخدها عليك , عملت  كدا , انت اللى ادتها الفرصه والله واعلم لو مكنتش دخلت كان ايه اللى هيحصل , اسفه والله انى ضيعت عليك اللحظه المقرفه دى

مروان :  باسف ..انا اسف انا عارف انى مكنش يصح ادخلها لاوضه يحاول يمسك ايدها

اميره : اوعى كدا متلمسنيش انت لو شفت نفسك انا شيفاك ازاى دلوقت هتقرف من نفسك , عارف برغم كل خناقنات والمشاكل عمرى مافكرت اقلع خاتمك من صوبعى بس بعد اللى حصل خاتمك ميلزمنيش  ... تاجى عشان تقعله يمسك ايدها يحاول ان يمنعها من نزع الخاتم 

مروان : لالالا متقلعيهوش

اميره  :اوعى  اوعى كدا بالفعل تقوم بخلع رمى بوجه ... انت انتهيت

تخرج  اميره خارج الغرفه تجرى مسرعه على غرفتها ترمى نفسها على سرير وتبكى يدخل مروان خلفها وهو على ملامحه الضيق و يجلس على سرير يقرب منها

مروان :  ارجوكى متبكيش دموعك اغلى منى  , اميره انا عارف ان الاسف مش كفايه , صدقينى غلطه مش مقصوده  انا عارف انى انا اللى اديت لشرين فرصه وهى قدرت تستغلها صح

اميره : تجلس  وتتحدث معه وهى معطى ظهرها ..لو سمحت امشى  بعدين انت حر فى تصرافتك انا ماليش دعوه باى شى يخصك

مروان ..  اميره انا لو كنت هعمل حاجه مكنتش هسيب الباب مفتوح كنت هقفله  ,

اميره تلتفت  تنظر له .. هو ده مبررك 

 مروان .ارجوكى متبصيلش كدا , انتى بتقتلينى بنظراتك دى ,  انا عارف انى غلط يصمت قليلا  يقترب منها  طب قوليلى ايه اللى يرضيكى واعمل انا هرفد شرين هعمل اى شى يخليكى تسمحينى

اميره : لو سمحت يا مروان امشى كفايه لحد كدا

مروان : كل ده ليه انا معملتش حاجه وانتى بنفسك قولتى انك عارفه انك معملتش حاجه   , سمحينى ووعدك انى عمرى ما هحطك بموقف زى ده تانى

اميره : مروان هو لو انا مكانك هتعمل ايه لو لقيت ادهم بلاش ادهم عشان بيعملك حساسيه , شهاب بلاوضه بيحاول يبوسنى هتعمل ايه رد

مروان : انتى احسن منى عمرك ماهتخلى حد يتجراء عليكى كدا , يمسك  ايدها يقترب اكتر ليها مع ملامسه وجهها بايده الاخر اميره اميرتى وحبيبتى لو ليا خاطر عندك سمحينى افتكريلى اى ذكره حلوه اى حاجه لو صغيره تستاهل ان مروان ياخد فرصه فرصه واحده , اميره كفايه بعد كفايه فرواق مش هو ده اللى حلمنا بيه

اميره : على اساس انى السبب

مروان : مش مهم مين السبب المهم النتيجه تعالى نعقد نتكلم بهدوء بكل شى ونوعد بعض اننا مش هنفترق تانى ها

اميره : تمسح  دموعها التى تغرق وجهها ترجع شعرها للخلف تنظر الى عيون مروان التى كلها ندم وحب.....من فضلك امشى دلوقت انا مش قادره اتكلم

مروان :  يتنهد ...حاضر زى ما تحبى ,  بس لازم تبقى عارفه انى مش هيعدى عليا اليوم ده وغير وانتى معايا ولابسه خاتمك , يقبلها من راسها ويخرج خارج الغرفه  تنظر اميره لها وتبكى

♥️______ ليلةعادل _____♥️

غرفه اميره 10 م

تقف اميره فى بلكونه المطله على شاطى البحر  وهى ترتدى ملابس بيت تيشرت وبنطلون ثم يطرق الباب تذهب لتفتحه

اميره : اثناء فتحها .. ايه ياشهد كل ده تتفاجئ باتنين ملاسمين  تحاول ان تغلق الباب لكن يزوقها بعنف  تجرى ويجرى ورها لكنهم تمكنه منها بسرعه ويرشه على وجهها مخدر  ثم يخرجه بها وهما يحمولها دون ان يشعر احد بيهم

استوب

ياترى ايه اللى حصل

ومين خطف اميره😱

#


_*~الجزء الثاني 

 ~من

روايه الاعمى2

     بقلمى ليلةعادل*~_✍️🌹❤️

الحلقه التاسعه عشر

فيلا  ايمى  صديقه حنين10م

تجلس  حنين فى حديقه الفيلا معها ايمى

ايمى : يعنى يوم لما حنين قلبها يدق ميدقش  ويرجع يعيش  متلقيش غير ده

حنين : مالوا يعنى ادهم  وحش

ايمى : لا مش وحش بس كان خاطب اميره والنادى كله يعرف قصتهم

حنين : مش عارفه حبيته عارفه يا ايمى انا معجبه بيه من زمان من وقت ماسمعت قصته مع اميره واللى عمله معها قولت هو فى حد يحب حد كدا هو مابيحبهوش

ايمى : بس انتى بترهنى غلط من كلامك وكلام اللى بسمعه فى النادى واضح انه لسه بيحبها

حنين : لا مش بيحبها هو بس متعلق بيها  محتاج حد ينسى اميره ويملى فارغ اللى سبته  , اميره عمرها  ما قدمت حاجه لادهم عشان يحبها

ايمى : مش عارفه

حنين : انا بس محتاج تساعدينى قوليلى اعمل ايه عشان  اشوفه بستمرار يعنى حجه الجلسات دى مش نفعه لانه مش بياجى بستمرار

ايمى : خليه يعلمك ضرب النار

حنين : ضرب النار

ايمى  : اه مش هو ظابط  انتى قبليه فى النادى صدفه  وقعدى اتكلمى باى حاجه بعدين اطلبى منه يعلمك ضرب نار وانتى علميه الاسكواش  اى حاجه تخلى فى اسباب  للمقبله فهمتى

حنين : فكره حلوه

ايمى : المهم لازم تتاكدى فعلا شال اميره من قلبه  ونسيها ولا لا  لانى  كنت بالنادى من يومين وشفت صحبتها الانتيم  كانت قاعده مع وعد صحبتنا  لقتها فرصه وقعد معاهم  بعد شويه ادهم اتصل بيها  شغلتك دماغى وسالتها هى اميره رجعت قالتلى لا  انا نفسى بس اميره اللى رافضه  بس احنا بقينا اصحاب  .. غمزت لوعد من تحت لتحت راحت سالها طب وادهم قالت مابقتش بحس بشغفه بتاع زمان  وبعدين نور غيرت الموضوع

حنين :  انا بس اعرف اشوفه بستمرار وهعرف اظبط كل شى

شاطى البحر 11م

تفتح اميره عينها وهى ملقى على  الرمله ثم .. تقف تنظر حوليها بخوف وزعر ثم ترى مروان واقف بعيد عنها قليلا  تجرى مسرعه اليه

اميره : مروان انت هنا ايه اللى حصل مين دول .. لكن مروان ينظر لها دون تحدث ... انا مش  عارفه دخلو عليا الاوضه ومش عارفه الباقى مين دول انت مش بترد ليه .. تنظر له هو ينظر لها بابتسامه ... انت اللى عملت كدا تضربه على ايده  .. انت تجننت بتبعت حد يخطفنى ايه شغل مراهقين ده

مروان : اعملك ايه  عايز اصلحك بعتلك حمزه ينزلك رفضتى تنزلى معه , ابعتلك منير  تقفلى الباب بوشه تقوليه مش عايزه اشوف وشك انت ولا صحبك فاقرارت اعمل كدا متخفيش دول مش غرب

اميره : والله

مروان :اه والله   حمزه شهاب

اميره : لما اشفهم هعمل منهم بطاطس محمرا  اوعى تكون فاكر انك كدا حطتنى قصاد الامر الواقع  ووخدنى مكان منعزل هوافق اصلحك  لا يا حبيبى  انا همشى

مروان : امشى انتى شيفانى مسكك

اميره : همشى  تنظر حوليها لا تعرف اين تذهب  ثم تنظر الى اعلى ..  القمر من ناحيه دى يبقى همشى كدا ..  تتركه وتمشى  ويمشى خلفها ويقوم بحدف على مياه  على قدميها

اميره : بس  ..مره اخرى يرش .. ماتبس بقى

مروان :على فكره انتى ماشيه غلط اخر طريق مقفول  ... تقف  اميره وتنظر له  .. انا عمرى كدبت عليكى

اميره : عادى هامشى الناحيه التانيه

بحركه سريعه يقوم مروان  بمسكها  بلقبض على يدها الاتنين خلف ظهرها ويقربها منه يمسكها بقوه

اميره : سيب

مروان : لا

اميره : بقولك اوعى

مروان : تو

اميره : كدا طب انت اللى جبته نفسك ... تقوم بدوس على قدميه بقوه

مروان : اااه .. لكن تزداد قبض يده عليها .. بس مش هتروحى فى حته  غير لما تسمحينى

اميره : اسمحك على ايه ولا ايه

مروان : كل حاجه اسف

اميره : وصرفها من انهى بنك دى ان شاء الله

مروان : بنك قلبك

اميره : قلبى

مروان : امم طول عمرك قلبك كبير

اميره : بح رصيدك  خلص ده انت كل غلطه وغلطه قد كدا

مروان : يعنى دكتور مروان عزت اللى كنتى بتحبيه من طفوله وبتجيبه امتياز فى مادته ميستهلش فرصه كمان ها مارو حبيبك  ابو زياد

اميرة :لا

مروان : عينى فى عينك

ميره : اهو

مروان : ونبى قمر  خلاص بقى وحيات مارو

اميره :  سبنى افكر

مروان : فكرى

اميره : طب اوعى

مروان : فكرى وانتى كدا بمزح .. وبعدين انتى هسمحينى بدل محققلك امنيتك وخليكى تصحى الصبح شعرك منعكش

اميره :  بدلع .. اذا كان  الحكايه فيها نعكشه  مش هسمحك

مروان : بابتسامه  بحبك

اميره  : عارف لو عملت كدا تانى

مروان : توبه والله توبه  . يضحكون سوى ثم يضمها مروان يلف بها ثم ينزلها  يخرج الخاتم من جيبه  ثم يمسك ايدها ويلبسها خاتم بنظرات حب متبادلة يقبلها من ايدها   تعالى

اميره : على فين

مروان :هتعرفى

اميره :ماشى

يسيروان  قليلا وهما يمسكون يد بعضهم  ثم يشور مروان باصبعه  فجاه تنير الانوار ثم تجد اميره شموع وورد بشكل رومانسى جدا وقلب على الارض بلورد الاحمر وشموع مكتوب فيه (I love you amira) وترابيزه عليها طعام  وعازفين

اميره : تنظر له بابتسامه  انت بتعمل الحاجات دى ازاى وامتى انت فظيع

مروان : لومكنتش اعمل  كدا للملكه بتعتى اعمل لمين

اميره :مكنتش عارف تقولى انك هتخطفنى ده منظر ينفع  مع الاجواء ومع الشياكه دى

مروان : فين المنظر انا شايف قدامى قمر

اميره : عشان تعرف انى مزه فى جميع احولى اهو خطفتنى فجاه  شوف مزه بردو

مروان : تحبى ترقصى

اميره : بمزح ... بالبنطلون وتيشرت  وشبشب ده    

 يمسك مروان ايدها ويقوم برقص على احد الاغانى الهادى الاجنبيه وبعد انتهاء من الرقص يجلسوان على الترابيزه ويتناولون الطعام يقوم مروان بطعام اميره بيفمها وهى ايضا

مروان : ها عجبتك المفاجاه

اميره : لازم تعجبنى 

مروان بابتسامه  يمسك أيدها ويقبلها منها. انا هرفد شرين لانها تجاوزت حدودها

اميره :  لا اوعى تعمل كدا بلعكس هى كدا هتفتكر اننا محرقين منها وخايفين من اللى هتعمله لكن لما تشوفنا اننا لسه مع بعض  ومسكين فى بعض  هتولع اكتر. ونار هتحرقها  اكتر واكتر  سبها انا هعرف ازاى اربيها. 

مروان : اميره احنا مش ناقصين وجع دماغ  ولا ناس مريضه كفايه اللى احنا فيه مش كمان شغل مؤامرات

اميره  : احترم رغبتى. لو سمحت عايزه اشوف شكلها بكره  لما تشفنى معاك من فضلك. بعدين  يلا بقى قول ماشى عشان نغير الموضوع ونستمتع بالجو الجميل ده 

مروان : حاضر بس لو عملت حاجه تانى. انا مش هرفدها بس انا هخليها تبكى بدل الدموع دم

اميره  : طلعت شرانى يا دك

مروان :  اى حد يقرب منك او يفكر يزعلك امحى من على وش الدنيا

اميره : عمرى انا تاكله بوقه   بحبك 

مروان : وانا بموت فيك يا صغنن

❤️___ ليلة عادل____ ❤️

شاطى البحر 12 م

تنام اميره ومروان بجانب بعضهم وهما يمسكون يد بعضهم وينظرون الى السماء

اميره : شكل السما مع النجوم جميل , عارف وانا صغيره ماما كانت بتقولى ان النجوم دى هى أحلامنا ، كل ما نحلم حلم بيتحول لنجم ، بيفضل يبص علينا  ويستنى نحققه , كنت كل ما اتمنه حلم اقف فى البلكونه وقوله  ههههههه كنت مامنه ان كل ان النجوم اللى فوق بتنا  هى احلامى كان فيهم نجم كبير كنت مسميه مروان ، بعتبار ان اكبر حلم حلمته ، وافضل اقوله عامل ايه يا مروان  ، وحكيله بقى اللى حصل معايا كنت مجنونه خالص

مروان : بابتسامه .. لوكل انسان امن وصدق حلمه  هيحقق مش لازم النهارده ولا بكره بس هياجى يوم ويتحقق انتى اكبر مثل على ده 

اميره : صح  بس انا لسه فاضلى حلم الى ربع محققتهوش

مروان : هيتحقق والله ليتحقق  يقبلها من ايدها  تنظر له اميره بابتسامه تقترب منه وتقبله من خده و تنام على كتفه يقوم بضمها

❤️___ ليلةعادل___ ❤️

اليوم التالى

تنام اميره على الرمل بعد قليل يرش مروان على وجهها ماء تبداء ان  تفتح عينها

اميره : ايه ده

مروان : يلا قومى

اميره : فى حد  بيصحى حد كده

مروان : مانتى محسسانى انك نايمه بسرير بتكم يلا  قومى   يشدها من ايدها

اميره : خلاص ايه نشاط وطاقه دى

مروان : فوقى كده  وركزى عشان  يومنا طويل  انتى بتنامى  يحملها ...   انتى هتفوقى ولا ارميكى بالبحر

اميره : خلاص خلاص نزلنى  .. ينزلها ... ها عايز ايه بقى على الصبح

مروان : امسكى  .. يعطيها ملابس سباحه

اميره :  تمسكها  ايوه اعمل بيها ايه يعنى

مروان : لبس بحر واحنا فى بحر يبقى اكيد هننزل البحر يلا

اميره : لا مش قادره

مروان : يقترب منها ... انتى هتروحى تلبسى ولا البسك انا

اميره : بس بس اهدى وانا هلبس فين بصحرا دى

مروان : اسهل جاحه يشاور بايده .. هتمشى كدا على طول هتلقى توليت

اميره :عيل مزز

مروان : متتاخريش

بعد رجوع اميره وهى ترتدى ملابس البحر  يمسك مروان ايدها

مروان : جاهزه

اميره :لا

بحركه سريعه يحملها مروان ينزل بيها البحر  مشاهد سريعه لمروان واميره هما بالبحر يلعبون سوى ويركبها لبانانا بوت (الموزه )   يلعبه سوى فى منتهى السعاده ثم يقف  عند حد باراشوت البحر

اميره :لالالا انسى بخاف

مروان : انا معاكى

اميره : لا والله ده  لما  بسافر  مع اصحابى بيتحيلو عليا مش بركبه بص اركب انت وانا اصورك من اللانش

مروان : لا هنركب سوى متخفيش  هتخافى وانتى معايا يلا اركبى

اميره : لالا بخاف ونبى بلاش

مروان : قولتك انا معاكى

اميره : اوووف  تنظر اميره الى صاحب اللانش بقولك ايه يا كابتن  ممكن متمشيش بمكان فى صخور

الشاب : مافيش صخور بس ليه

اميره : عشان لو قعنا

الشاب : انتى فاكره لو وقعتى من مسافه دى هتعيشى

اميره تنظر لمروان  ثم تنظر للشاب

 اميره : على بركه  يلا بينا

وبالفعل يركبوا باراشوت البحر كانت اميره  على ملامحه نظرات الخوف فى البدايه ثم تحولت الى سعاده وانبساط  وتصرخ بفرحه

اميره : حلو اووووى   مروان خليه يدينا لف كمان بجد تحف

بعد نزولهم

مروان  : يلا

اميره : على فين 

مروان : لسه المفاجأت مخلصتش

❤️___ ليلةعادل___ ❤️

-مشاهد سريع امكان مختلفه اوقات متفرق

ياخذ مروان اميره لاحد المحلات ليغيرو مالابسهم   ويرتدو ملابس كاجول  ..بعد ذلك ياخذ مروان اميره ليستمتعون بمشاهده الامكان السياحيه بمدينه السلوم و كانت على ملامحهم السعاده مع التقاط الصور وركوب الجمال والخيول  والبيتش باجى ياتى عليهم الليل وهم فى الصحراء فى حفله بدويه  يستمتعون بتراث البدوى الجميل

الفندق السلوم 8م

اميره ومروان يسيرون  فى ممر الغرف وهما مشبكين ايدهم ببعض  ثم تقف اميره بجوار غرفتها تنظر الى مروان بحب وتبداء ان تتحدث ولكن اثناء تحدثهم سوى تسمعهم شهد ثم تقف وراء الباب تسرق الاستماع ثم تفتحه الباب  قليلا دون ان  يلاحظ  مروان واميره

اميره : شكرا على اليوم جميل ده متتصورش فرق معايا ازاى الفتره اللى فاتت كانت صعبه اوى بجد شكرا

مروان : انا اللى بشكرك انك سمحه لوحد زى يكون بحياتك , يقبلها من ايدها مع نظرات حب متبادله ثم يقوم بملامسه وجهها ... بحبك  ... ويضمها اليه ويضمون بعضهم ثم  ينظر لاميره ويتحدث ما تيجى تقعدى معايا ونكمل اليوم سوى

اميره : ومنير

مروان : عادى نوزعه

اميره : ههههههههههه يلا تصبح على خير

مروان : مصممه يعنى

اميره  : اممم  كده احسن انت بقى يتخاف منك وبقيت بتضعف

مروان :يعض على شفايفه كده ماشى  يقبلها من خدها  تصبحى على خير

اميره : وانت بخير

تاجى تمشى يشدها من ايدها يقربها منه يلف ايده حولين خصرها  يقبلها من خدها بعشق يتبادلوان النظرات قليلا

ثم تفتح  اميره باب غرفتها  وتدخل وتغلق الباب وهى سعيده وهيمانه  كانت تجلس  شهد على السرير تنتظرها بعد اقتراب اميره من السرير

شهد : بهتمام ..   كنتى فين

اميره :  كنت بجنه

شهد : بستغراب .. جنه

اميره : اقصد يعنى كنت بتفسح كدا فسحه جامده لفيت السلوم

شهد : مع د كتور مروان ...مكنتش عارفه انكم مع بعض

اميره : مع بعض!!!

شهد : اه متصحبين

اميره : اسمها مرتبطين على فكره الموضوع قديم اوى

شهد : كمان قديم وانا معرفش

اميره : بصى انا عارفه ان مفروض احكيلك بس انا مش واخده على كدا, خصوصا ان تقريبا مصر كلها عارفه حكيتنا , انا افتكرتك عارفه  بس مش عارفه تفاصيل الحكايه  ,عموما متزعليش انا هحكيلك كل حاجه , بس اخد شور لاول  اوك

شهد : اوك

تقوم اميره وتفتح الدلاب وتخرج  بيجاما بعد غلق  الدلاب تنظر لشهد

اميره : هو انتى عرفتى منين انى كنت مع مروان

شهد : سمعت صوتك وانتى بتتكلمى معه

اميره : تمام

❤️___ ليلةعادل___ ❤️

مركز/ د مروان 10ص

تجلس  شهد  على مكتبها ثم تدخل عليها شرين وتجلس

شرين : ايه يا شهد مختفى من وقت مرجعنا

شهد : كنت اجازه لسه راجعه النهارده

شرين : اتمنى تكون اجازه سعيده

شهد : دكتور شرين حضرتك ليه عملت فيا كدا  , وحطينى فى موقف ده كنتى هتوقعى بينى وبين اميره

شرين : مش فهمه

شهد : حضرتك  فهمه كل شى  ممكن تفهمينى  ليه عملتى كدا

شرين : بحبك وعايزكى انتى اللى تبقى مكنها اميره

 متستهلوش عامله مروان زى اليويو وشويه عايزه وشويه لا

شهد : مش مقتنعه بكلامك بصراحه  عموما انا عمرى ما هحط نفسى بموقف زى ده تانى

شرين  : بضحكه خبث  شهد اوعى تكونى فاكره انى اخترتك دونن عن كل   عادى انا لو مش عارفه كويس مين شهد مكنتش دخلتك اللعبه بس واضح انك عايزه تلعبى لوحدك ونويتى تحترفى الملعب  جوو

شهد :  عن اذنك

تقف شرين  منزعجه من كلام شهد لكنها  مازلت تخطط

❤️___ ليلةعادل___ ❤️

شقه ادهم   6 م

المطبخ 

_ تقف الام امام البوتاجاز تقوم بتحضير الطعام  ثم يدخل عليها ادهم على ملامح وجه السربعه 

ادهم : يلا يا امى  الناس على وصول وحضرتك لسه مجهزتيش

الام : يا حبيبى متخفش انا مابخدش عشر دقايق بلبس احمر  باقى الحمام

ادهم : لا روحى انتى انا هحمرهم

الام : محبش الاستعجال بعدين من امتى يعنى  واضح انها فيها سحر

ادهم : تقصدى ايه

الام : اصل الهفه اللى يشفها  بعينك مشفتهاش من ايام اميره

ادهم : وايه لازمتها السيره دى

الام : لا مافيش بس لازم تعرف حاجه مدام بدات فى قصه جديده لازم تقفل كل القديم

ادهم : انا فعلا قفلته

الام : يبقى مالهاش لازمه المكالمات ومقبالات انت اكيد لو الموضوع العكس مش هتقبل بده  خدى بالك  هروح   اجهز  ربنا يصلحلك الحال يابنى

 السفره 

يجلس ادهم ولدته  وحنين ولدتها على السفره  وعلى ترابيزه السفره اكل على كل لون

علياء والده ادهم : حنين ما بتاكليش ليه

حنين : كل ده ومش باكل  تسلم ايدك يا طنط الاكل فعلا جميل

علياء والده ادهم : انا كنت عامله حمام اكتر من كدا بس فى حد كدا حرق الباقى

ادهم : ليه الفاضيح دى بس

زينب والده حنين : كل الشباب كدا عندى مراد كدا مش بيعرف يسلوق بيضه , لكن حنين حبيبتى اشطر منى بعاميل الاكل بتعمل اصناف جديده  انشاء الله تشرفونا ودوقه من ايدها  

ادهم : ان شاء الله

علياء والده ادهم :  ادهم   متاخد حنين تفرجها على  المنظر  النيل من البلكونه  المنظر هنا هيعجبك يا حنين طبعا بعد اذن  مدام زينب 

زينب والده حنين : طبعا

البلكونه

يقف حنين مع ادهم فى البلكونه ينظروان الى منظرالنيل   

حنين : منظر من  هنا مريح للاعصاب

ادهم :  والله هى نظره بعيوك هى اللى مريحه للاعصاب انا قولتك قبل كدا انى بعشق العيون الخضرا

حنين : تو

ادهم : بحبهم اوى بس قوليلى انتى ليه رفضتى تاجى لوحدك لما عزمتك على الغدا

حنين : لان مينفعش اجاى بيتك لوحدى

ادهم : حتى لو فى خطوبه

حنين : المبداء واحد بنسبه ليا خطوبه زيها زى الصداقه

 مينفعش اروح بيت راجل غريب لوحدى

ادهم : يعنى ماما منورنا بكل زياره

حنين : عندك مانع

ادهم  :  اكيد لا  ...انتى بقة عندك مانع من الطلب اللى  امى  بتطلبه من ولدتك دلوقت

حنين : اللى هو

ادهم : بتاخد منها ميعاد عشان اجاى اطلب ايدك راسمى

تبتسم حنين بخجل ثم تنظر الى النيل

❤️___ ليلةعادل___ ❤️

احد اكبر القاعات فى احد الفنادق الكبيره 8م

اجواء احتفال صاخبه زغرايط تعم المكان  حضور  مشاهير  المجتمع الفرحه وسعاده تملى المكان مع الاستماع الى موسيقى هادئة , ثم  نرى اميره هى تنزل من على السلم  مع والدها وهى ترتدى فستان زفاف فى غايه الجمال وهى تشبه الاميرت عيوها بيها دموع 😢

استوب لحد هنا

الى اللقاء فى الحلقه القادمه من روايه الأعمى

اتمنى تكون حلقه عجبتكم

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

ياترى ايه اللى هيحصل

واميره اتجوزت مين😲😳

واميره كانت  بتعيط ليه☹️🥺

رجاء لو سمحتم يارت نذود التفاعل شويه عشان تساعده ان الروايه تنجح ❤️


_~*الجزء الثاني 

من روايه الأعمى2

بقلمى ليلةعادل ❤️✍️🌹*~_

حلقه عشرين

احد اكبر القاعات فى احد الفنادق الكبيره 8م

اجواء احتفال صاخبه زغرايط تعم المكان  حضور  مشاهير  المجتمع الفرح وسعاده تملى المكان ، مع الاستماع الى موسيقى هادئة , ثم  نرى اميره وهى تنزل من على السلم  مع والدها وهى ترتدى فستان زفاف فى غايه الجمال وهى تشبه الاميرت عيونها بيها دموع ، كان يقف مروان بجانبه منير والمعازيم امام السلم , تصل اميره الى نهايه السلم  تبتسم برقة الى مروان 

 يمسك مروان ايد اميره بابتسامه  وعين ساحره تسكنها الدموع  ثم يقبلها من جبينها ثم يذهب الى الماذون ,  ليكتب الكتاب

 كانت اميره فى غايه السعاده فهى اخيرا تزوجت من الرجل الذى ظلت سنين عديده  تحلم به , بعد الانتهاء من كتب كتاب تشد اميره المنديل الابيض بجنون وتقول

 اتجوزتوووووووو 

مع نظرات فرح وسعاده من الجميع يقوم مروان ويضمها بشده  ولف بها فهو غير مصدق انه اخيرا  تزوجه من الفتاه التى  كان يقف الجميع ضدهم  وضدد حبهم

اميره : هى بحضن مروان تبكى تغرق الدموعها وجهها .. انا مش مصدق انى اخيرا اتجوزتك حاسه انى بحلم انا حاسه انى  بتخيل , خيال من ضمن خيالات كتير من اللى اتمنتها , خايفه بعد شويه ماما تنادى عليا وتاخدنى من حلم ده

مروان : بسعاده عيون تغرقها الدموع  ... اوعدك من اللحظه دى عمرى ما هسمح  ان دمعه واحده تنزل من  دموعك ,  ينظر لها يضع يده الاثنين على وجهها.. انتى الحقيقه الوحيده اللى بحياتك , مش هخلى للخيال والاحلام مكان بحياتك مره تانيه..  يقبلها من راسها ويضمها مره اخره اليه 

 كان يقف  ادهم من بعيد ينظر لهم يبدو عليه التاثر

     (فلاش باك)

❤️_____ليلةعادل____❤️

مديريه امن القاهره 11 ص

مظهر عام لمدرية امن القاهره  , ثم يقف خالد  بسيارته امام مبنى مدريه الامن ثم يخرج منها  ويدخل داخل المبنى مع حركه العساكر وظباط  ثم يصل الى مكتب ادهم  ويقف امام العسكرى ويتحدث معه

خالد : حضرت رئيس النيابه ادهم  عمران جوه يابنى

العسكرى : ايوه ياباشا

خالد : ممكن تقوله دكتور خالد بره

العسكر :   ثوانى

يدخل العسكرى ويخرج بعد ثوانى  يطلب من خالد الدخول

ادهم يقف بسعاده ويستقبل خالد

ادهم : ايه المفاجاه الحلو دى   يسلم عليه ويقبله 

خالد : ايه اخبارك يا حضر الظابط  يجلس على الكرسى الامامى للمكتب

ادهم : يجلس امامه بكرسى  الحمد الله

خالد : مبروك حنين بنت هايله اختيار موفق

ادهم : فعلا ربنا عوضنى بيها

خالد : انت تستاهل كل خير يا ادهم انت عارف كويس راى الشخصى فيك انت زى كريم بظبط

ادهم : عارف يا انكل وحضرتك زى والدى ربنا وحده يعلم معزتك  عندى  ايه تشرب ايه 

خالد : ليمون

ادهم يطلب من العسكرى  اتنين ليمون

خالد : انا جاى عشان اعزمك  على فرح اميره لازم تيجى

ادهم : ان شاء الله يا انكل  كويس انك وافقت اصل اعتراضك مكنش ليه لازمه حضرتك غلطت

خالد : بستغراب ...  انت اللى بتقول كدا!!

ادهم : اه يا انكل , اميره مش هتكون سعيده ومرتاح غير مع مروان  هو ده اللى يهمنا  راحت وسعادت اميره  بعدين مروان مش وحش اوى كدا 

خالد : طول عمرك محترم انا عارف ان اميره غاليه عندك وبتتمنلها سعاده

ادهم :بحب وصوت حزين .. دى حقيقى يا انكل مهما حصل اميره هيفضل ليها مكان  بقلبى , والله مش نفاق انا فعلا فرحان انها اخيرا هتتجوز الانسان اللى قلبها بيحبه , انا اللى غلطت من البدايه , اميره كانت كاتبه كل حاجه بالمذكرات وانا قراتها كلها , افتكرت انى هقدر اخليها تحبنى زى ما بحبها ,   نسيت انى اترهنت على الحصان الخسران 

خالد : بحكمه ولطف .. يطبطب على رجليه ... الانسان لما بيحب كل احبال المنطق بتتقطع مابيكنش للعقل مكان , هو ده الغلط يابنى  اللى بيقع فيه كل عاشق , لازم نحكم عقلنا  كويس واحنا بنحب عشان مانندمش

(نرجع مره اخره الى المشهد الحالى فرح اميره ومروان)

قاعه الزفاف

- تقترب  نور من ادهم الذى يراقب بصمت وعينه بها دموع

نور : متوقعتش انك تاجى

ادهم : يمسح دموعه بسرعه قبل ان تاخذ نور بالها  .. ليه

 يعنى ربنا يسعدها حقيقه انا سعيد لانى اخيرا شفت ضحكه اميره اللى طلعه من قلبها ، مش مصدقه صح ؟

نور : بلعكس مصدقه ، عارفه انك بتحب اميره لدرجه انك عايزها سعيده حتى لو مش معاك ,  المهم تكون سعيده وبس ... بس اقولك على حاجه انا لو اعرف اللى اميره عملته كنت قولت لبابا خالد عشان يرفض

ادهم : للدرجه دى

نور : لانه ميستحقهاش انت اللى تستحقها

الاستيدج

نرى اميره مروان وهما يرقصون اسلو على احد الاغانى الرومانسيه 

(لاحمد جمال نشيد العاشقين )

صاحبة الصون والعفاف احلى واحدة في البنات  اللي عمري اقلبي شاف زيها في المخلوقات

 تسمحيلي برقصه هادية تسحميلي بقرب منك

حلم عمري تكوني راضية عن وجودي بس جنبك

يا خلاصة الجمال يانشيد العاشقين يا اجابة عن سؤال كان شاغلني من سنين

-بعد الانتهاء تقترب اميره من مروان 

 اميره : عارف لحد اللحظه دى مش مصدقه اننا اتجوزنا وان بابا وافق واننا فى فرحنا حاسه انى بتخيل ياريت كنت عملت كدا من زمان والله لو كنت اعرف كنت عملتها 

مروان :يضع يده على خدها  مش مهم انسى كل اللى فات خلينا فى دلوقت انك اخيرا بقيتى مراتى

باسعاده تنظر له اميره و تضمه

(فلاش باك للاحداث  اللى فاتت)

النادى الظباط 2م

تجلس حنين  امام حمام السباحه تنظر حوليها وعندما ترى  ادهم قريبا منها تفتح كتاب تقراء به  بعد قليل يرها ادهم يقترب منها ويقف امامها

ادهم : وانا بقول النادى منور ليه

حنين : ترفع عنيها بابتسامه ..  ايه الصدفه الحلوه دى ولا انت ما بتحبش الصدف

ادهم : يجلس .. ما بأمنش بيها

حنين : ليه

ادهم : لكل صدفه سبب

حنين : ازاى

ادهم : هقولك يعنى انا عضو هنا  باجى  تقريبا كل يوم عشان التمرين والبولنج فاعتقد وجودى متوقع

حنين : ده حقيقى بس كان ممكن ماتشفنيش يعنى تروح على تمرينك وتمشى يبقى صدفه ولا

ادهم : هو لو كل الصدف بطعامه دى يبقى حبيت

حنين : بتعاكس

ادهم : بصراحه اه

يدخل عليهم الجرسون

الجرسون : تشرب حاجه

ادهم : ليمون  تشربى حاجه

حنين : لسه مخلصتش العصير بتاعى

ادهم : ينظر الى الجرسون  : شكرا ثم ينظر لحنين

حنين : ادهم انا نفسى اتعلم ضرب النار ممكن  تقولى على  حد ثقه يعلمنى

ادهم : وانا روحت فين

حنين : انت بتعرف

ادهم : اكيد مش شايل المسدس عيائه

حنين : مكنتش عارفه ان ظباط النيابه بيشيله سلاح يعنى بحكم انكم خرجين حقوق

ادهم : ده حقيقى لكن اللى بيتخرج ويتعين فى النيابه بيعلمه كل ما تتخيله

حنين :يبقا اتفقنا قولى بتفضى امتى عشان نظبط موعدنا سوى

وبالفعل يقوم ادهم بتعليم حنين ضرب النار كان تجمعهم العديد من المقابلات خارج وداخل النادى فاحنين تحب ادهم تحاول ان تكسب قلبه بكل الطرق ويبدو ان ادهم بداء ان يبادلها شعورها ويحبها ايضا لكن هل قدر ينسى اميره فعلا ولا مجرد توهم انه بداء يحب حنين

❤️_____ليلةعادل____❤️

شقه اميره 6م

غرفته نوم اميره

تجلس اميره على سرير تتحدث فى هاتفها على ملامحها لانزعاج وحزن ثم تطرق الام  الباب وتفتح وتقف عند الباب وتتحدث

اميره : طب اقفل دلوقتى ماما على الباب... اتفضل

الام : تعالى يا ميرو نتعشه سوى بابا هيتاخر

اميره : لا ماليش نفس

الام : تدخل  تجلس بجانبها مالك

اميره : انا زهقت هو بيعمل فيا ليه كدا  بجد تعبت ..تبكى

الام :  مروان بردو

اميره : اه راح قابله  وبرده رفض حتى مروان مغلس هو كمان

الام : مغلس بايه

اميره : اقولك متتعصبيش

الام : قولى

اميره : تقف وتسير قليلا ثم تلتفت ... بصراحه طلبت من مروان اننا نتجوز ونحط بابا قصاد الامر الواقع

الام : تصمت قليلا تذهب تقف بجنبها طب بدل متعملى كدا كنتى وفقتى لما خالد خيرك بينا وبينه

اميره : انا مقدرش استغنى عنكم

الام : تفتكرى حد هيبص بوشك بعد عامله زى دى كل اللى كان واقف جنبك هيسيبك

اميره : كنت ضعيفه خايفه  قوليلى حل

الام  : عندى حل  هو مجنون بس احسن من هبل بتعاك ومتاكده ان خالد بنفسه هيجوزك مروان

اميره : ايه هو

❤️_____ليلةعادل____❤️

شقه اميره  7م

غرفه اميره 

- اميره بغرفتها تجلس مع الام  يبدو على ملامحها التوتر

فريده : متخفيش

اميره : انا خايفه يرفض

فريده : لورفض هنعمل اللى اتفقنا عليه

اميره : خايفه بابا لو عرف مش هيسمى علينا

فريده : ايه اللى هيعرفه السر ده بنا انا وانتى وبس حتى اوعى تحكى لمروان

اميره : ماما الجرس  بيضرب روحى افتحى انتى بابا هيقفل باب بوشه

فريده : اهدى اهدى  خالد بيجهز عشان نازل

تخرج فريده خارج الغرفه وتذهب الى باب الشقه وتفتح الباب كان مروان ومعه منير

فريده : مروان  اتفضل

اثناء سيرهم للراسبشن

مروان : اسف ان جيت من غير ميعاد

فريده : انا مقدره اتفضل ازيك يا استاذ منير

منير : اهلا بحضرتك

فريده : اتفضلوا اقعدو هنادى على خالد

يجلسوان على كنبه

منير : عايزك  تبقى جامد معه

مروان : والله معارف اعمل ايه مع الرجل ده   دماغه انشف من حجر ياريت عنده اسباب منطقيه

اثناء حديثهم يستمعوان الى صراخ  خالد مع فريده خارج من غرفه النوم

خالد : بغضب .. انا قولت الشى ده ميدخلش بيتى تانى هو مابيفهمش

فريده : ممكن تهدى اخرج قابله ده فى بيتك عايب

خالد : هو ده يعرف العيب

تخرج اميره من غرفتها وتذهب الى راسبشن

اميره : بستياء .. انا اسفه جدا

منير : عادى يا ميرو

مروان : متتاسفيش

يخرج خالد وهو منفعل جدا

خالد : اميره ايه اللى موقفك مع الشى ده  ادخلى اوضتك

مروان : دكتور خالد موقفك ده هيودينا لسبل مكنتش اتمنى انى اوصل ليها ارجوك كفايه لانى مش هبطل وهفضل احاول واحاول

اميره : بابا  انا بحبه ومش هتجوز غيرو مهما حصل

خالد : وانا مش فارق معايا تتجوزى ولا لا انا مش عايز اسمعلك نفس

اميره : لازم تسمعنى وتدينا فرصه دى حياتى وانا حره فيها انا مش صغيره

خالد :  لا صغيره متعرفيش مصلحه نفسك

مروان : بحكمه .. دكتور خالد  انا جتلك من باب ليه حضرتك مصر تخلينى ادخلك من الشباك

خالد :  بسخريه .. اهو كلام المسلسلات ده اللى موديكم فى داهيه

منير : دكتور ياريت حضرتك تقعد ونتكلم بهدوء الانفعال مش هيحل حاجه

فريده : خالد ممكن تقعد خلينا نسمع كلام مروان ونشوف

خالد : اقعد واسمع ده لو موافق على مبداء لكن انا رافض المبداء من الاساس مسحيل ارجع فى قرارى

مروان :  انا مش لقى اى مبرر لموقفك ده

خالد : من غير مبرر انا مش عايز اجوزك بنتى انا حر

مروان :انا حولت كتير مع حضرتك بكل الطرق الممكنه اتمنى متزعلش من اللى هيحصل لانك انت السبب بده

خالد : اعتبره تهديد

مروان : بقوه ...لا انا بس بعرفك تصميمك على الرفض وعدم احترامك لمشاعرنا ورغبتنا انا واميره هيخلينى اعمل اى 

 شئ , مهما كان ايه هو عشان اميره  تبقا ليا

خالد  : بشده ... هطلع بره ولا اندهدلك البواب يرميك بشارع انت وصحبك

فريده : خالد كفايه  مينفعش اللى انت بتعمله ده وافق سيب اميره تعيش الحياه اللى اخترتها

خالد :  انا همشى عندى عياده  فى مرضه منتظرنى اهم بكتير من انى اضيع وقتى بحاجات بتفاهات دى

يتركهم ويخرج خارج الشقه

مروان : مدام فريده  ارجوكى شفيلى حل لان تصرفى مره جايه مش هيعجب حد

فريده : تجلس تنظر له .. ايه هتتجوزها من ورانا

مروان :  يجلس بكرسى مجاور  لها ... مش بظبط لكن

فريده : انا مقدره موقفك وفهمه كويس ان اى حد بمكانك انت واميره كان زمانه ضعف  انا بس بتمنى منك شويه  صبر

مروان : حاضر

غرفه اميره

تطرق الام الباب لكن اميره لا تجيب ثم تفتح  الام الباب تتفاجى باميره ملقى على الارض بجانبها بعض اشرطه

 البرشام الفارغه  تنظر الام بصدمه تحاول ان تفوقها  

فريده: اميره ردى عليا عملتى كدا ليه كدا فى نفسك ..  تتصل بحمزه تستنجد  ابه الذى يسكن فوقهم   حمزه انزل بسرعه  حالا اميره انتحرت محدش هنا وبلفعل ينزل حمزه هو ونور مسرعيا  ثم يقوم حمزه بحملها والذهاب بها الى مستشفى

❤️_____ليلةعادل____❤️

احد مستشفيات القاهره 11 م

يقف الجميع امام احد غرف فى قلق وخوف قم يدخل خالد عليهم وهو فى حاله صدمه وتوتر

خالد : ايه اللى حصل

فريده : تبكى .. دخلت  عليها الاوضه عشان تتعشى لقتها مرميه على الارض وبالعه شريطين برشام

خالد : متخفيش اهدى  انا هدخل اشوف اللى حصل  خير خير

فريده : انت السبب بنتى لو جرلها حاجه مش هسمحك ابدا  انت سبب عندك وانانيتك السبب عامل تتحكم فينا انت سبب

نور : طنط اهدى ان شاء الله هتكون كويس والله

تخرج احد الدكاتره من غرفه

خالد : ايناس  اميره عامله ايه

ايناس  : متخفوش عملنلها غسيل معده وعلقنا محليل هتكون زى الفل ممكن تدخلوا تشوفوها  حمد الله على سلامتها

يدخل الجميع الغرفه معاده خالد

غرفه اميره بلمستشفى

تنام اميره على سرير  تركب محليل تجرى الام عليها تجلس بجورها على سرير تقبلها من ايدها وخدها

فريده : تبكى .. كدا تعمل فيا كدا عايزه تحرقى قلبى عليكى  ليه يا بنتى كدا ليه

نور : تبكى  تقترب منها من الجهه الاخر هى وحمزه .. اخص عليكى لتانى مره عايزه تسبينى وتمشى

حمزه : خالص يا جماعه مش وقته المهم انها الحمد الله بخير

واثناء حديثهم كان مروان وصل الى مستشفى وهو فى قلق

خارج الغرفه

يقف خالد امام باب الغرف ثم يدخل عليه مروان وهو منفعل وقلقان  يمسك فى خالد من الجاكت

مروان : بغضب ..انا كل ده كنت عملك احترام عشانها بس اقسم بالله لو حصلها حاجه مش عارف ممكن اعمل ايه

خالد : نزل ايدك انت اتجنن

يخرج الجميع على صوت  يمسك حمزه مروان يحاول ان يبعد مروان عن خالد

حمزه :  ايه اللى انت بتعمله ده تعال معايا اميره كويس

خالد : لو مكناش فى موقف ده كنت عرفت ارد عليك

مروان : وانا اللى بقولك والله العظيم لو حصلها حاجه لخليك تندم عمرك كله

فريده : مروان مينفعش كدا اميره كويسه  خده ياحمزه دلوقتى بعيد

مروان : انا عايز اطمن عليها لاول

فريده : بحسم انا قولت خده يا حمزه دلوقت

حمزه : يلا مروان  يلا  يشده  ويخرج خارج المكان

خالد: ينظر للجميع  ...هو ده اللى عايزنى اوفق عليه ماشاء الله على الخلاق  وقت انفعاله نسيى نفسه وكان هيمد ايده على راجل قد ابوه

فريده : خالد مروان

خالد : بحسم ولا كلمه انا داخل جوه محدش يدخل علينا سمعين

غرفه اميره

يدخل خالد داخل غرفه اميرهتنظر اميره له بخوف وخجل يننظر لها الاب بعتاب ولوم ثم  ياخد الكرسى الذى بجانب الحائط ويضعو بجوار السرير ويتحدث معها

خالد : انتى كويسه

اميره : الحمد الله

خالد :طبعا انتى شيفانى الاب الشرير اللى بيكره الخير لبنته , بكل ما تحمله الانانيه بيمنعها ,لانه  عايز يبعدها عن الانسان اللى بتحبه , حقك تشوفينى كدا مش هعارضك   حتى فريده شيفانى راجل قاسى وانى سبب فى اللى انتى فيه دلوقت , بردو حقها  للاسف محدش فيكم فهمنى .. هقولك على حكايه كدا اول مره تسمعيها , وانا بكليه كنت معجب ببنت صديقتى لكن حالتها كانت على قدها جدك رفض جوازنا وعملنا مشاكل كتير سوى , وسبت البيت واضربت حولت بكل الطرق اقنعه مافيش فايده ,  حتى حاولت اقنع اهلها نتجوز مش مهم اهلى رفضه , وفجاه وانا قاعد بتفرج على ماتش بابا قالى انا موافق ,انا ساعتها قولت اكيد بيشتغلنى بس روحنا وخطبتها وتجوزنا  , اه انا كنت متجوز قبل فريده لكنى مابحبش احكى , المهم   بعد كام شهر من جوازنا حاجات كتير بدات توضح طريق التفكير المختلفه , كانت بتعمل تصادم بنا  اهلها طريقتهم مكنتش عجبانى ابدا , اقول هما دول خالات وخيلان ولادى ,  هى دى الست اللى هكمل معها حياتى ,  هى مكنتش ست وحشه بلعكس , بس متنفعليش اطلقنا واتجوزت دكتور زميلنا , عايشن حياه سعيده جدا ,  وانا كمان اتجوزت فريده وعايش معها اجمل حياه زوجيه , العبره مش لازم الانسان اللى بحبه يبقا هو الانسان اللى يناسبنى   , حبنا بيكون عمينا عن حاجات كتير, جدك كان شايفها,  وانا كنت شايف انى متفاهم معها وبحبها ,  مكنتش فاهم ان الحب حاجه والجواز حاجه تانيه  , لان الحياه الزوجيه مختلفه يابنتى , الرجل مش زى الست بعد الجواز  الست بتقى فاكره ان جوزها هيفضل يعملها مفاجات,  كل شويه يبعتلها فى اغانى , يقولها كلام حلو , لكن  الحقيقه  حاجه تانية  انتى بقيتى مراته فى حاجات بقت اهم عايزه,  يرجع من شغل يلقى ست مستنى بضحكه حلوه , بيت هادى بعد يوم طويل بشغله , ولاده يبقى احسن ولاد بدنيا ,  رفضى لمروان لانى شايفك بتحبيه بشكل هستيرى , مفهوش اى شى بلعقل  , اهو انتحرتى لتانى مره كنتى هتموتى كافره, عشان ايه وليه, مافيش حد يستاهل يابنتى ,الرجل ده , مهما عمل معاكى هتسامحى, اه هتغضبى وتثورى لكن هتسامحى , انا كنت بحاول امنعك من وقع فى الهلاك  ,مسؤليتى كاب بتحكم عليا امنعك , لكن للاسف انتى شايفه انى مش محترم اختيارك , انا هوافق وهسيبك تجربى بنفسك ,واتمنى من قلبى حظك يبقا حلو , وكل توقعاتى تكون غلط  , وسمحينى يا بنتى لو مكنتش الاب اللى بتتمنه

اميره : بابا انا

خالد : متقوليش حاجه  

يقف يقبلها من جيبنها يتركها ويخرج للخارج ..كان يقف حمزه ونور وفريده ومروان بخارج

خالد :  يقترب من  مروان .. اميره هتخرج بكره  يوم الخميس ساعه 8  فى انتظارك ممكن تدخلها

مروان :  بستغرب ..يوم الخميس

خالد : فريده انا تحت فى كافيتريا لو حصل حاجه بلغينى

يتركهم ويغادر

حمزه : مبروك يا دكتور

مروان : هو بجد وافق

فريده : ايه الصدمه نسيتك تطمن على اميره  يلا ادخل فرح خطبتك يا دكتور

مروان : بسعاده .. اكيد

يدخل داخل الغرفه

نور : بضيق .. انا مش فهمه ازاى بابا خالد يوافق بعد اللى عمله ده ده انا كنت عايزه اضربه

حمزه : نور اهدى مينفعش كدا

نور : عجبك اللى حصل ده كان هيضرب بابا خالد انت ازاى سبته بسهوله دى

فريده : نور مروان مكنتش يقصد  خوفه وقلقه على اميره خليته يعمل تصرفات غلط  ,انا نفسى انفعلت على خالد وقولت كلام ميصحش

نور : انتى مراته  دى بنتك طبيعى , لكن هو مين اصلا بعدين هو كل ما ينفعل هيعمل كدا انتى بدفعى عنه

فريده : مش بدافع يا نور لكن  بفهمك , بعدين اكيد انا هقعد مع مروان  وفهمه غلطه وانا متاكده انه هيعتذر لخالد

حمزه : ماخالص انتى عايزه تشعليلها ليه

فريده : ممكن تهدوا  بقا انتم الاتنين

نور : طنط انا بكره مروان ودلوقتى كرهته زياده مش موفقه على الجوازه دى وان شاء الله مش هتم انا ماشيه

غرفه اميره

مروان يجرى على اميره يقف بجانبها

مروان : بخوف وشده  .. انتى كويسه يقبلها من ايدها .. انتى ازاى تعملى كدا بنفسك مش هتبطلى جنان وتهور اننى بس تبقى كويس هتشوفى هعمل فيكى ايه

اميره : هههههه بس بس ياعم  عملت ايه, .. تشد المحلول الذى كان ملصق على الهوا وتقف على سرير .. انا زى القرده اهو ههههههههههه  مالك  مزهول ليه  انا عملت كدا عشان بابا يوافق وسيله ضغط وجابت نتيجه ههههههههههههههههه تنزل من على سرير تمسك ايده  انت يابنى مالك

مروان : يجلس على سرير ياخد نفسه... مش هتعقلى ابدا هتفضلى مجنونه

اميره : خالص يا حبيبى متزعلش اروح انادى على بابا وقوله انا كويسه    بابااا

مروان : يقف .. بس انتى بتصدقى انا اقصد كنتى قولتيلى بعد مشفت رسالتك بتقوليلى الوداع  سوقت زى مجنون كنت هخبط ميت واحد عرفينى انك بتمثلى

اميره : لا عشان تسبك الدور هههههههههههههه

مروان : انا سبكت الدور لدرجه لو عرفتى عملت ايه هترمينى من هنا

اميره : عملت ايه

مروان :  اااا ... قبل ان يتحدث تدخل حمزه وفريده

حمزه : انتى وقفه كدا ازاى

اميره : حزمتى

حمزه : بستغراب  .. انتى كنتى بتمثلى

اميره : يس

حمزه : ينظر لفريده ...وحضرتك عارفه

اميره : وحياتك هى صحبه الفكره  تنظر لمروان ... يا ظلمنى

فريده : انا قولت فكره الانتحار افضل كتير من جوزكم من ورانا ولا ايه يا دكتور

مروان : اكيد كنتم بس عرفتونى بدل للى حصل

فريده : بلعكس رد فعلك ده هيثبت لخالد ان موضوع حقيقى

حمزه : عملتوا كدا ازاى

فريده : ايناس تكون صديقتى  اتفقت معها  عشان كدا جبتها

 هنا مش بمستشفى خالد

حمزه : اه وانا اقول عامله تقوليلى اطلع على مستشفى دى بلاخص ليه طب انا ذنبى ايه اشيلك طول وقت ده

اميره :  مالك محسسنى انى تخينه ده انا 51 كيلو

مروان :انتى عرفتى ان دكتور خالد منتظرنى يوم الخميس

اميره : لا دى جديده  هو قالى موافق بس

فريده : يلا ارجعى سريرك بسرعه لحسن خالد ياجى

اميره : يالهوى ده يعمل مننا مربه  تنام على سرير .. يلا  حد يركبلى بتاع ده  اتاثرو اتاثرو  هى نور فين

حمزه : طنط الهام كلمتها اميره تعبانه

اميره : ينهار طب انت واقف ليه روح بسرعهواتصل طمنى عليها متسبهاش لوحدها

حمزه : هروح بقا مدام طلعتى كويسه

اميره :  ماشى

❤️_____ليلةعادل____❤️

كافيتريا المستشفى 10م

يجلس خالد  على احد الترابيزات يشرب قهوه ثم يدخل عليه مروان

مروان : تسمحلى اقعد معاك

خالد : اول مره تستاذن

مروان : لان حضرتك مكنتش بتقبل انى اقابلك

خالد : يعنى لو رفضت هتحترم رفضى

مروان : اكيد

خالد : اقعد يا دكتور

مروان : يجلس .. انا اسف حقيقى اسف انا مش عارف ازاى عملت كدا , صدقنى انا مش بطبيعى بكون منفعل كدا طبعى مش عصبى  ,   لكن لما شفت رساله اميره كنت زى الاعمى مش شايف قصادى غير انك سبب بكل ده

خالد : فى فليسوف بيقول  عايز تعرف حقيقه من حولك انتظر وقت الغضبهم  ستجد من يجعلك مزهول ومن يجعلك تنحى له احترما

مروان : انا ضدد المقوله دى , لان وقت غضبك  عقلك بيتوقف عن التفكير , مافيش اى شى من المنطق والعقل , اللى بيتحكم فيك وقتها  مشاعر الكره والحقد , عشان كدا بعض جرائم القتل اللى بتحصل وقت تاثر الغضب , لما بيسال القاتل بيقول ماكنتش اقصد, انا كنت متعصب مش عارف بعمل ايه لكن انا طبعا ضدد ان الانسان يسيب  نفسه يوصل للمرحله دى

خالد : انت راجل بتاع علم نفس اكيد فاهم اكترفى المسائل دى , بس متنكرش انك لما تلقى انسان قصده كل الاشياء للى ممكن توصله للنوع ده من غضب  , ويقدر يتحكم فى نفسه , اكيد لازم نقف ليه وقفه احترام

مروان : طبعا اكيد  , لكن قليل جدا اللى بيقدر يعمل ده ,بحكم ظروف اللى حولينا بقا غضب وعدم التحمل طريقه اسهل للتعبير عن مشاعرنا ..اتمنى انك تتقبل اعتذرى

خالد :حصل خير انا نسيت كل شى ناوى افتح معاك صفحه جديدة , واتمنى انك متخلنيش اندم انى وفقت

مروان : صدقنى عمرك ما هتندم

خالد : ها تشرب ايه

مروان :  ممكن قهوه

❤️_____ليلةعادل____❤️

نادى المعادى 4م

يجلس حنين وادهم على احد الترابيزات  ثم تدخل عليهم نور

نور : عاملين ايه

ادهم :  اقعدى عامله

نور : تجلس  ... مشفتش روميو وجوليت

ادهم : مين

نور : اميره ومروان

ادهم : لا 

نور: يبقى لسه ماجوش   ايه يا حنين اخبارك ايه مبروك مش هتلقى احسن من ادهم عريس

حنين : شكرا

ادهم : بقولك صح كنتم بتقوله على جروب على حد انتحر انا كنت بنام مش مركزه ده بجد ولا مسلسل

نور :  مسلسل الجميله والوحش

ادهم : بطلى هزار

نور : والله ما بهزار اصل مقصوفه الرقبه اميره انتحرت تانى بلعت شراطين برشام

ادهم : بخضه ... ايه هى كويس 

نور : طلعت بتمثل

ادهم : يعنى حصلها حاجه هى بلمستشفى

نور : يابنىركز  باقولك بتمثل  عملت نفسها انتحرت عشان تقنع بابا خالد  تنظر لحنين  منوره يا حنين

ادهم : ها فهمت 

حنين :تشعر بلغيره .. مش يلا عشان اتاخرنا عن مشورنا

ادهم : يلا اسف يا نور بس ورنا مشوار كان نفسى اقعد معاكى

نور : ولا يهمك يا صحبى  تقرب منه ..  استعد هيتنكد عليك نكد السنين خد النكد بصدر رحب

ادهم : انا عكيت صح

نور: انت نيلت الدنيا

سياره ادهم 5م

يدخل ادهم  سيارته كانت حنين بانتظاره

ادهم : ها يا حبيبى تحبى تروحى فين

حنين لا تنظر له يبدو على ملامحه الاستياء

ادهم : حنين مالك انا بكلمك

حنين : مالى .. هو فى ايه بجد مدام بتحبها للدرجه دى محولتش ترجعلها وتقنعها بيك ليه  او حتى كنت سبنى بحالى  ليه تعمل فيا كدا ليه

ادهم : حنين فى ايه  

حنين :ادهم متستخفش بيا لو سمحت  

ادهم : انا مش بستخف بيكى  انا عايزه افهم ايه كميه الغضب دى محصلش حاجه لكل ده

حنين : اعتقد رد فعلى ده طبيعى للى انت عملته 

ادهم : انا عملت ايه لكل ده 

حنين : بردو مصر تستخف بيا  ادهم روحنى  انا بحترمك جدا مش حبه الاسلوب بنا يوصل لشى ميلقش بينا

ادهم :  حنين انتى مزودها اوى  حنين لاخر مره بقولك اميره بنسبه ليا انسانه غاليا عندى وبس  وطبيعى لما اسمع عنها

 خبر زاى ده , لازم اخاف وزعل انتى نفسك متخضتيش

حنين : وتخض ليه

ادهم : مش المفروض انكم اصحاب  حنين بلاش الغيره دى  لانها هتخسرنا بعض انتى مش واثقه فيا  للدرجه دى

حنين : ادهم انت مش بتشوف نفسك لما سيرتها بتاجى بتقى عامل ازاى  انا احترمت كلامك  لما قولتلى عاملين جروب وهى فيه  , مع ان مينفعش تبقى متوجد فيه  خصوصا بعد علاقتنا  قولت لا ادهم راجل محترم وبيحترمنى مش هيعمل اى شى يزعلنى المكالمات رايحه جايه ومقبالات مش قادر تستوعب ان ده بيجرحنى انا مش مريضه غيره  بس لازم تعرف ان علاقتك بيها  فعلا غلط  حتى لو مش غلط احترم مشاعرى انا بغير عليك منها 

ادهم : انا عملت اللى قولتى عليه من وقت ما كنا سوى وانا مشفتهاش , ولا اعرف عنها حاجه ,وجروب  نور عملت واحد جديد مفهوش اميره ,  انا فعلا لسه بتواصل مع اهلها  لانهم ناس محترمه  , انا عارف انها غريبه لناس كتير  ان علاقه تنتهى بين اتنين كانو هيتجوزه وتستمر العلاقه بين الاهل  بس حصل , كل اللى اقدر اعمله عشان زعلك غالى عليا ومشاعرك تهمنى اقلل كلامى مع اهلها  , ممكن بقى تضحكى  انا اسف متزعليش

حنين : بتعرف تاكل بعقلى حلاوه انت

ادهم :ينفع  العيون الخضرا دى تزعل لا مينفعش.. يقبلها من ايدها .. تاجى نروح ناكل سوشى

حنين : موافقه

❤️_____ليلةعادل____❤️

شقه اميره 8م

تجلس العائله  كلها ومروان ومنير وزجته لبنى فى الراسبشن كانت اميره ترتدى فستان شانيل  بحماله  شكله جميل جدا تضع القليل من مكياج وكانت على ملامح الجميع السعاده

خالد : نتكلم بجد شويه

مروان  : اتفضل

خالد : انا شايف ان مافيش داعى نعمل فتره خطوبه اعتقد  مافيش حاجه  محتاجين تعرفها عن بعض  ممكن نعمل الفرح بعد شهرين ثلاثه تكون جهزت واميره كمان حضرت نفسها

مروان :  كل شى جاهز يا دكتور مش هناخد وقت

خالد : شكك مستعجل اوى

منير : طبعا بقاله كتير مستنى

مروان:  وقت ما الفيلا تجهز  نعمل الفرح

خالد :فى شويه حاجات كدا لازم نتكلم فيها زى المهر وشبكه وكلام ده

مروان : كل اللى حضرتك تامر بيه انا موافق عليه

خالد : انا عايز شبكه ب 5 مليون جينه  وانت اللى هتجهز كل شى   حتى دبوس طرحتها انت اللى هتجيبه  والفيلا هتتكتب باسمها  المهر 2مليون جينه الماخر 2 مليون دولار

مروان :   حاجه تانى

خالد : هتكتبلها المركز باسمها الفرع اللى شغاله فيه , وشاليه الجونه كمان ,و انا عارف ان ثروتك اكبر بكتير من المبالغ دى يا دكتور , اسم عائلتك لوحده كفايه

مروان :  كل شى حضرتك طلبته هيتنفذ اصلا ولا مال قارون يكفى اميره

منير : يبقا نقراء الفتحه بقا  .. يلا بسم الله الرحمن الرحيم

وبلفعل يتم قراء فتحه مروان واميره بعد عذاب اكتر من سنه  بعد مشكلات كثير ورفض الاب بهذا الزوج 

❤️_____ليلةعادل____❤️

(  نرجع تانى  لمشهد الفرح)

غرفه نوم اميره ومروان  بالفندق 12 م

تقف اميره فى منتصف الغرفه وعلى ملامح وجهها الخجل يقترب منها مروان  

مروان : مبروك

اميره : الله يبارك فيك 

مروان :يمسكها من ايدها انا مش مصدق حاسس انى بحلم اخيرا يييا انتى متتصوريش انا بحلم باليوم ده من امتى

اميره : مش قد ده انا بقالى استنى كدا 3 ثاوى  4 جامعه 4 جوزك وعملياتك  سنتين بقنع فيك وسنه بقنع فى بابا  يبقى المجموع يالهووووى 15 ههههههههههههههههههههههه ينهار ده انا يتعملى تمثال 

مروان : انتى تانى بارقامك دى ياستى متحسبيش اللى فات احسبى وقت معرفتك

اميره : يبقى سنتين  قبل ان تكمل كلامها يقطعها

مروان : احنا هنقضى اليوم نحسب

اميره : ايوووه وهو انت فاكرنى حلمت حلم واحد دول كانو كتير كل مره بطريقه

مروان : يبقى احكيلى 

اميره : احكيلك ايه

مروان حلم من احلامك

اميره : لا

مروان : خلاص احكيلك انا

اميره : ماشى 

مروان : اقلع بس الجكيت عشان جو حر .. يخلع الجكيت ويرمى على الفوتيه .. حلمت بقا اننا كنا بلاوضه بتعتنى زى كدا 

اميره : امممم

مروان : وانا قربت منك كدا وحطيت ايدى على وشك كدا  يضع يده على وجهها  يمررها  برومنسيه  بعدين قربت منك كدا   يقرب وجه لوجهها  قبل ان يقبلها تضع يدها على فمها وتبعتد .... ايه ده  مكنش فى حلم

اميره :  لا انت حلمك شكله قليل الادب مش عايزه اسمع حاجه

مروان : طب خلاص احكيلى حلمك  بس هو انا كنت مؤدب بحلمك 

اميره : نص نص ... بص انا كنت وقفه عند التسريحه

 كدا..كنت بقلع الطرحه  انت جيت وقفت ورايا وحضتنى

مروان : لا استوب انا بحب الحكى يبقى عملى  روحى اقفى عند التسريحه  يلا يلا

اميره : طيب اهو وقفت  كنت بقلع طرحتى كدا وانت وقفت ورايا وحضتنى

مروان : يضمها يقرب وجه من رقبتها .. كدا

اميره : تلتفت له .. هو مش بظبط بس اممم بعدين حطيت ايدك على خدى 

مروان : كدا

اميره : اممم

مروان : وبعدين

اميره : بوستنى من خدى

مروان : يقبلها من خدها بعشق .. كدا

اميره: تبتلع راقها  امممم

مروان : وبعدين

اميره : بس

مروان : بس ده انا ارمى نفسى من الشباك قال بس

اميره : اعملك ايه هو الحلم خلص كدا

مروان : ينظر لاميره بخبث ..اميره كملى الحلم

اميره : ما خلاص هو كدا بس

مروان : انتى هتكملى ولا احكى انا حلمى  وعملى على طول

اميره : لالالا انت بتصدق هكمل براحه عليا  استنى

مروان : انا مستنى بصى هقولك فكره انتى تخيلى نفسك  انا وتقمصى شخصيتى  واحكى عشان  الكسوف يخف 

اميره : فكره حلوه

مروان : يلا

اميره : طيب استنى بقى ..تروح تقف على سرير

مروان : ده ليه ده 

اميره : عشان فرق طول  

مروان :  يقف امامها ماشى يلا ... يضم شفيفه

اميره :  انت عامل كدا ليه

مروان : بساعدك 

اميره : لا خليك عادى 

 تقترب وجهها منه بخجل مع تردد كان مروان ينظر لها بعشق كان يقرب وجه اكثر لها مع سماع لدقات قلب اميره يلف مروان يده على وسطها مع نظرات كلها عشق وشغف يقرب شفايفه لشفايفه كاد ان يقبلها يطرق احد الباب تفوق اميره على دقاقت الباب  تزوق اميره تنزل من على سرير بسرعه 

اميره : الباب بيخبط

مروان : يقربه اليه سيبه سيبه يحاول ان يقبلها

اميره : مروان اوعى الباب بيخبط ممكن يكون حد مهم

مروان : بغضب ... اكيد حد معندهوش دم . انا مش هفتحله الباب بس وهفتح دماغ خليكى هنا 

اميره : طب يلا بطل دلع

مروان : يروح يفتح الباب وهو متعصب .... انت يا قليل ينظر بصدمه واستغراب شديد  وزهول واتساعه عينه

  يبتلع رايقه و يتفاجئ  ب 😲😱😳 ......

استواب

♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

الى القاء بحلقه القادمه من روايه الأعمى 2

اتمنى ان الحلقه تكون عجبتكم♥️🌹

هستنى رايكم بحلقه النهارده وتوقعتكم بحلقه بكره🌹🥰

ياترى مين كان على باب🤔

ياترى ايه اللى حصل ومروان استغرب  ليه كدا🥺😤😳😲



 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

close