رواية وجع الحب الفصل الخامس عشر 15بقلم شيماء منير
رواية وجع الحب الفصل الخامس عشر 15بقلم شيماء منير
وجع الحب
الحلقه ١٥
مازن وفتح باب الاوضه بقوه وغضب
فتون وكانت نايمه على السرير
مازن بغضب:منزلتيش ليه ياهانم؟؟؟
فتون واتحركت بسرعه وخوف
مازن:انا مش بعتلك الشغاله؟؟
فتون : انا جسمي بيوجعني مش قادره انزل
مازن ببرود وهو بيحط ايده في جيبه مش مشكلتي دققتين وتكوني جاهزه عشان تنزلي معايا
بعد شويه
نزلت هي ومازن على السلم
كانت فعلا مش قادره بس حاولت تبين عكس كدا
اقتربت من السفره ومن بين النظرات المختلفه بين الحزن والشفقه والشماته سلمت على جدها وقبلت ايده
قعدت على السفره
الكل اكل في صمت
كامل:مصطفى ومازن خلصوا اكل وحصلوني على المكتب
مصطفى:حاضر ياحاج
مازن وقام وقف وقرب من فتون خلصي اكل واطلعي على فوق
فتون وحركت دماغها بالايجاب
مازن دخل اوضة المكتب ووراه مصطفى
فتون وقامت وقفت واتجهت ناحية السلم
فريده بسخريه ما بدري ياسنيوره مش اكلتك
فتون كملت مشي من غير ما تبصلها وطلعت على السلم
شهيره بصت لفريده بضيق وقامت هي كمان
فريده :احسن ..محدش جمبه زير نكسره
مروان:كفايه بقا ياماما الموقف اصلا مش متحمل
فريده: ربنا ياخدهم
هنا:ياماما حرام والله طيبين
فريده بغضب:قصدك ايه يابت انا اللي شريره
هنا بتوتر:مش قصدي ...بس عشان خاطري كفايه مشاكل بقا انا نفسي زهقت
وقامت من على السفره
ومروان كمان قام
فريده :ماهو انا مش هرتاح غير لما اغورهم من هنا
في المكتب
كامل ومصطفى ومازن كانوا بيخلصوا شغل
مصطفى طوال الوقت مش بيوجه كلام لمازن غير في الشغل وبسيط اووي ولما كان بيتكلم حاجه خارج الشغل مكانش بيرد عليه
خلصوا شغل
مصطفى:طيب انا هطلع ارتاح ياحاج هتعوز اي حاجه مني
كامل:لا روح ارتاح
مصطفى خرج
مازن كان هيقوم
كامل:استنى انا عايزك
مازن وقعدت تاني:تحت امرك ياجدي
كامل:ايه انا قولتلك لين دماغها مش كسره لها
ابتسم مازن بسخريه لسانها طويل وطول الوقت مش بتعرف هي بتقول ايه واللي معتمد على لسانه دا دايما بيغلط
كامل:ماشي بس براحه عليها دي بردوه بنت الغالي
مازن:انا ياجدي مش هظلم فتون ..بس مش هسمح لحد يهين او يغلط في امي تعرف حدودها وانا محذاره من الحورات دي وبعدين تتعود تحترم اللي اكبر منها ختى لو غلطان
كامل:امك بردوه مش سهله ولسانها سليط
مازن:ماشي ياجدي بس امي مش يوم ما حد يهينها تكون مراتي
كامل: انت اصلا الحاجه الحلوه اللي فريده عملتها في حياتها
مازن وابتسم بخفه
كامل:براحه فهم مراتك براحه ..اسمعني فتون مش تتنازل بسهوله قصاد فريده دي مش زي شهيره شهيره كانت بتتنازل عشان تعيش وتربي بنتها لكن فتون دي دماغها شرقاويه وشايله كرامتها فوق مناخيرها
مازن:وانا مش عايز انزل من كرمتها عشان كدا قايل لها قبل كدا ابعدي نفسك عن الحورات دي وخصوصا اللي بين وماما وطنط شهيره ..وبعدين بعد مروان مايتجوز الحورات دي هتزيد وانا عايز ابعد مراتي عن كل دا ومش عايز صداع
كامل:ماشي..بس ابقى راضي ابوك
مازن:زعلان عشان فتون صح؟؟ انا ملاحظ كدا من الصبح
كامل:ابوك اصله قبله حنين زي جدتك الله يرحمها زعلان عشان بنت اخوه
مازن وانتهد بتعب ماشي ياجدي حاضر
مازن طلع غرفة هو وفتون
فتح الاوضه كانت نايمه
دخل اخد شاور وغير لبسه
عينه جاءت على ذراعها اللي مليان زراق
دخل الحمام وجاب كريم وبداء يدهن عليه
فتون وفاقت على لمساته
حاولت تشد ذراعها بس مازن رفض وفضل ماسكه
وكمل دهان
فتون ودورت وشها الناحيه التانيه ودموعها نزلت
فتون:كفايه كدا بقا
مازن وساب ذراعها
خرج البلكونه
وبداء يشرب سيجاره
عينه جاءت على بلكونة اخوه
كان مروان واقف وبيتكلم في الموبيل
وكان شكله بيكلم يارا
ابتسم بخفه
صحيح هو دايما تفكيرهم مش متشباهه ومختلف اكتر الوقت تقريبا بس دا ميقللش من محبته لاخوه
افتكر ان ابوه زعلان منه اتنهد بزهق هو صحيح قريب ل امه اكتر بس مش بيحب يزعل ابوه اللي تقريبا زعله عزيز ومش بيزعل غير لما تكون حاجه كبيره ودايما متحمل الكل
عدى يومين
جيه يوم الجمعه
الكل تقريبا راح على بيت عثمان ماعدا كامل لانه مش هيقدر يروح هناك ويطلع السلم
وفتون اللي مازن اصلا مانعها من الخروج
اتفقوا على كل حاجه واتفقوا انهم هيجيبوا الشبكه
بكره
في القصر
وخاصة في غرفة مازن وفتون
مازن:لا مفيش خروج
فتون:يعني ايه دا بنت خالي والمفروض اكون معها
مازن:ماليش فيه مش لازم تكوني معها بيك او من غيرك هتجيب الشبكه
فتون بضيق:وانا ماليش دعوه انا عايزه اروح معها
مازن:مفيش خروج انا قولت ويلا عشان ننزل كفايه تاخير بقا
نزلوا
وبعد الفطار
فتون كانت قاعده هي وشهيره
شهيره:يعني ايه مش هتيجي
فتون:مازن مش موافق
شهيره:يعني هتسيبي بنت خالك في يوم زي دا
فتون:اعمل ايه ...انا مرتضش اطول معه لو عاند مش هيخليني احضر الخطوبه كمان
موبيل فتون رن
وكانت يارا
فتون وفتحت الخط
فتون:ايوه يايويو
يارا:ايوه يافتون ايه يابنتي مجتيش ليه
فتون:اجي فين؟؟
يارا:عندنا ونطلع مع عربية مروان نجيب الشبكه
فتون :ماهو انا مش هعرف اجي
يارا بضيق:ليه ان شاء الله
فتون:مش مهم النهارده وهكون موجوده معاكي في الخطوبه
يارا بزعل اه يبقى مازن مرضيش صح منه لله والله
فتون:يابت اخرسي متدعيش عليه ماهو جوزي بردوه وبحبه
يارا بضيق:ايوه ياختي ماهو الحب دا اللي موديكي في داهيه..
____________""
بعد ساعه
مازن كان بيخلص شغل في مكتبه
موبيله رن وكان مروان
مازن:الو
مروان:ايوه يامازن عامل ايه
مازن:كويس ياعريس وانت؟؟
مروان:تمام..انا بس كنت عايز منك طلب
مازن:عايز ايه قول ابعتلك فلوس
مروان:لالا خالص انا بس كنت عايزك تخلي فتون تيحي معانا واحنا بنجيب الشبكه يارا زعلانه انها مش هتيجي وهي تقريبا ملهاش صحاب غير فتون
مازن:مش لازم يعني هتكون موجوده معايا في الخطوبه
مروان:عشان خاطري يامازن خليها تيجي النهارده كمان دا طلب انا بطلبه منك
مازن:وانا مش هقدر ارد لك طلب يامروان
مروان بسعاده :تمام كلمها بها وقولها
مازن:تمام
قفل مع مروان
ورن على فتون
مازن:الو
فتون:ايوه
مازن:اجهزي وابقى روحي مع ماما وطنط شهيره وهنا وهما بيجبوا الشبكه
فتون باستغراب:غريبه ايه اللي غير رايك من الصبح لدلوقت
مازن:عشان مروان كلمني لكن انتي المفروض متخرجيش من البيت اصلا
فتون بضيق:ليه في سجن؟؟
مازن كان هيرد بس الباب خبط
ودخلت زينه
زينه بدلعها المعتاد:القهوه
مازن بجديه:شكرا يازينه
زينه ووضعت القهوه انت تؤمر بس
مازن:شكرا اتفضلي انتي
فتون كانت قاعده بتعض عل شفايفها من الغيظ
مازن:الو
فتون بضيق:اممم
مازن وعارف انها بتضايق من زينه
مازن:تعالي اشربي قهوه
فتون بضيق:لاخويا شكرا
مازن:اخوكي ايه يابت اتكلمي عدل ..تروحي وترجعي معهم مع السواق متروحيش اي مكان سامعه
فتون بضيق:ماشي
فتون قفلت معه وراحت تجهز
لبست طقم عباره عن بنطلون اسود واسع وبلوزه من اللون الموف وطرحه منقوشه من اللون المووف والاسود
نزلت على السلم
كان فريده وشهيره وهنا منتظراها
فريده اول ما شافتها وان شاء الله المحروس ابني عارف انك هتخرجي كدا
فتون بصتلها بصمت ومردتش عليها
فريده بشماته ساخره :الظاهر يوم ما ضربها ضربها على بوقها اتكمت معتدش بتتكلم ولا ترد
فتون بردوه مردتش عليها
هنا:خلاص بقا ياماما مفيش داعي للكلام دا ..وكمان يلا اتاخرنا
خرجوا وركبوا مع السواق
وصلوا المحل وطلعوا الدور الثاني كان هناك يارا ومروان ورحمه
الكل سلم على بعض
ويارا كانت فرحانه بوجود فتون
واقفوا يختارو الشبكه
فتون ووقفت جمب يارا
بعد شويه
اتفاجئوا بدخول مازن
فتون ارتبكت واتوترت متوقعتش انه يجي عشان كدا لبست البنطلون وهي عارفه انه ممنوع عندهم
مازن وبصلها وابتسم ابتسامه وحست ان وراها انفجار
قرب منهم وبارك ليارا ومروان
مازن ولف ايده حولين وسط فتون ضمها ليه ايه فاضل كتير
فتون بتوتر لا تقريبا ..خلاص
مازن وقرب من ودنها اهدي اكيد العقاب مش هيكون هنا وقدام الناس
فتون ابتسمت بتوتر وسكتت
خلصوا وكل ركب عربيتهم
مروان اخد رحمه ويارا على بيت عثمان
..
وفريده وشهيره وهنا مع السواق
فتون ركبت طبعا مع مازن
مازن كان سايق في جو من الصمت وباصص للطريق
فتون بتختلس ليه النظرات وخايفه من صمته ورد فعله
افتكرت يوم ما ضرب اخته هنا عشان كانت خرجت ببنطلون غمضت عيونها بتوتر
فاقت على صوته
مازن وخرج عن صمته:بس حلو البنطلون اللي انتي لبساه دا
فتون بتوتر:اه ..قولت البسه عشان المطر وكدا ..والجو في شتاء وكدا
مازن بغضب انتي هتستهبلي ياحيلتها شتاء ايه هو انت بتمشي على رجلك انتي بتركبي العربيه من قبل ماتخرجي من بوابة القصر ونزلتي قدام المحل وركبتي بردوه من هناك وهتنزلي في القصر
فتون بارتباك انا قولت تغييير مش اكتر وبعدين دا واسع مش ضيق دا شبه الچيب وبعدين يارا كانت جيباه ليا هديه في عيد ميلادي
مازن بغضب التغير دا يبقا في اللبس المحترم ومش اللبس دا وبعدين انتي عارفه بناطيل ممنوع واسع اوضيق
فتون بضيق:خلاص مش هلبسه تاني
مازن بعصبيه:انتي عارفه لبسنا عامل ازاي واعتقد لبسك كله منه ..والله يافتون ان مظبطيش نفسك لهتشوفي مني وش اوحش من اللي شوفتيه قبل كدا وطريقة لبسك تفضل زي ماهي انا مليش دعوه بحد
فتون وفهمت وهو بيرمي ل ايه:خلاص خلاص انا قولت مش هلبسه تاني
وقفوا عند القصر
البواب فتح ليهم البواب
مازن دخل بعربيته
نزلوا قدام الباب الداخلي
فتون دخلت وكان باين عليها مضايقه
وطلعت على فوق
مازن هو كمان دخل وكان شكله متعصب
فريده وابتسمت بفرح وعرفت انه بسبب لبس فتون
شهيره كمان عارفه بس بنتها عنيده
مازن:انا هطلع ارتاح وهننزل على الغداء عن اذنكم
طلع على فوق
ودخل اوضته هو وفتون
سمع صوت من الحمام
عرف انها في الحمام
بدل لبسه بلبس بيتي مريح
وخرج البلكونه يدخن سيجاره
فتون خرجت من الحمام كانت لابسه البشكير ولافه شعرها بفوطه
شلت الفوطه من على شعرها
وشغلت الاستشوار وبداءت تنشفه
مازن لما لاقها خرجت دخل وقفل البلكونه
مازن ولاحظ حاجه في شعرها
مازن وقرب منها:انتي قصرتي شعر؟
فتون باختصار اه
مازن:ليه؟؟
فتون بعيون دامعه:تفتكر ليه؟ اسال نفسك كنتي بتشدني منه ازاي
مازن:ومين السبب في دا كله مش طولة لسانك
فتون:انا مش هسكت عن حقي
مازن حق ايه؟؟ انا قايلك ابعدي عن الموضوع دا وبعيدها ليك تاني ملكيش دعوه بالحورات دي
فتون بصتله بصمت ودموعها نزلت
مازن شدها لحضنه
في الاول رفضت بس استلمت مع ضمه ليها
مازن وحاول يكون هادي ممكن تفهمني شويه اي غلط انتي بتغلطيه بيكون غلط في حقي انا كمان انا مقبلش اي حد يقول عليكي كلمه مش كويسه ولاحتى اقبل الاهانه ليكي ..بس كل حاجه ليها حدود ...ومش عايز طول الوقت معتمده على لسانك كتر الكلام بيلغط
فتون وخرجت من حضنه طيب ممكن تسمعني ولو مره اسمعني حتى لو اللي هقوله مش هيعجبك ومش صح
مازن:اتكلمي يافتون وقولي انا سامعك
فتون وحكت له على اللي حصل في اليوم دا وطريقة فريده معها طول الوقت
مازن:انا عارف ماما وطريقتها هي طول الوقت معانا كدا احنا ولادها بس في الاخر هي امي وواجب عليكي انتي كمان تحترميها في كل الظروف
فتون:والله انا بحاول اتعامل معها كويس بس هي بجد طول الوقت شتيمه واستفزاز
مازن: عشان خاطري انا اسمعي ومترديش
فتون:والله بحاول .. انا طول الفتره دي مش برد عليها
وحاضر مش هكلمها
_______________
في بيت عثمان
كانوا قاعدين على السفره
محمد: ماما بقا محدش يغلبها في المحشي
رحمه:بطل ياواد بكش
يارا:لا بجد ماما نفسها حلو في الاكل وخصوصا المحشي
عثمان:والا البشاميل ملهاش زي
مروان:لا بقا دا انا هاجي يوم مخصوص ادوق البشاميل طالما انكل عثمان شهد بنفسه
ضحك الجميع وكملوا اكل
_________
تاني يوم بالليل
مازن وفتون كانوا خارجين يتعشوا بره
ركبوا العربيه
وراحوا على المطعم
وصلوا المطعم
نزلوا من العربيه
فتون حطت ذراعها في ذراع مازن
ودخلوا
النادل قابلهم ورحب بيهم
النادل:اهلا مازن بيه نورتونا
مازن :اهلا بيك
النادل وشاور على احدى الطاولات اتفضلوا
فتون ووقفت مكانها بتوتر وثبات
مازن بصلها باستفهام
ابتلعت ريقها بخوف وهي تنظر الى احد الترابيزات
مازن وبص اتجاه ما بتبص
واتفاجاء لما لاقي طارق الراوي وبيبصلهم ويبتسم ببرود
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق