رواية وجع الحب الفصل السادس عشر 16بقلم شيماء منير
رواية وجع الحب الفصل السادس عشر 16بقلم شيماء منير
وجع الحب
الحلقه ١٦
مازن وبص اتجاه ما فتون بتبص
كان طارق الراوي بيجلس على احد الترابيزات وبيبتسم لهم ببرود
مازن وحاول يبين عكس الغضب اللي جواه
حط ايده في وسطها وضمها ليه بتملك واخدها وقعدوا على الطاوله الخاصه بهم
فتون قعدت بتوتر ومازن كان قاعد جمبها
النادل وقرب منهم تحت امركم يافندم
مازن :عايز بس كأسة ميه
النادل وجاب ليه كأسة ميه
مازن واداها لفتون اللي ايدها لمست ايده وكانت بارده جدا
مازن ساعدها تشرب الميه وحوطيها بايده وضمها لحضنه
مازن:مالك متوتره كدا ليه انا جمبك
فتون وهي في حضنه انا...خايفه
مازن بضيق بيحاول يداريه ازاي تخافي وانا معاكي وتخافي من مين اصلا
فتون ومسكت لياقة قميصه بتوتر ممكن نمشي
مازن كان هيرد
بص سمع صوت وشاف حد واقف
وبيقول اهلا مازن بيه
مازن ومازال على وضعه رفع وشه
كان سعد الرواي ومدد ايده للسلام
مازن وبص ل ايده باحتقار
سعد وشال ايده بحرج
سعد:لينا الشرف اننا بنتعشى معاك في مكان واحد
مازن بغضب مكتوم خود ابنك الزباله دا وامشي من هنا دقايق ومتكونش في المكان كله
سعد اتحرك من مكانه وراح على تربيزتهم
فتون وعرفت ان دا ابو طارق
وفعلا بعدها مشيوا على طول
مازن واخد نفس طويل وطلعه بضيق
فتون وبعدت عنه بتوتر
مازن ومسك ايدها كانت متلجه ومسكها بين ايده الاتنين ونفخ فيها
فتون بداءت تهدا
مازن وطلب الاكل هو
بدواء ياكلوا لكن فتون كنت بتاكل غصب عنها
مازن:مبتكليش كويس ليه؟؟
فتون وحطت الشوكه اللي كانت في ايدها مش قادره اكل مش عايزه
مازن وهو كمان وقف اكل طيب يلا قومي هنمشي
مازن شاور للنادل و دفع الحساب
قام وقف
مازن :يلا
فتون وبصتله شويه
وقامت وقفت بس توزانها اختل ووقعدت تاني
مازن قرب منها بقلق في ايه مالك؟؟
فتون بتعب مش عارفه مش قادره امشي
مازن:طيب حاسه ب ايه؟؟
فتون: دايخه شويه ..ومش قادره اقف وصداع في دماغي
مازن ومن غير مقدمات شالها
واخدها وخرج قدام كل الموجودين في المطعم وحطها في العربيه
فتون وقعدت وسندت ظهرها لوراه وغمضت عيونها بتعب
فتحت عيونها على صوت العربيه بتقف فكرت انهم وصلوا القصر
لكن اتفاجاءت انهم قدام المستشفى اللي بيشتغل فيها مروان
فتون بتعب:احنا جينا هنا ليه؟؟
مازن:عشان اطمن عليكي
مازن ونزل وفتح الباب لفتون وشالها
فتون بوهن طيب سيبني امشي
مازن:لا انتي مش قادره
دخل المستشفى وعلى اقرب كرسي وقعدها
قرب منهم مروان اللي مازن كلمه وطلب منه يقابلهم هناك
مروان وقرب من فتون هي مالها؟؟
مازن:فجاءه داخيه ومش قادره تمشي
مروان وطلب من الممرضات ينقلوها غرفه
وفعلا نقلوها
مروان استعان بدكتوره زميلته وكشفوا عليها
مروان:متقلقش هي بس ضغطها واطي
مازن:طيب مفيش علاج؟؟
مروان:هعلق لها محلول وهتاخد حقن وهتبقا كويسه بس ايه وترها كدا ؟
مازن :مفيش حاجه
مروان:تمام بس ياريت بلاش ضغط عليها
فتون خلصت المحلول
ومازن اخدها ورجع على القصر
الكل كان نايم
مازن طلعها على غرفتهم
فتون نامت
تاني يوم
مازن صحي. من النوم
فتون كانت لسه نايمه مرضيش يصحيها
نزل الكل كان على الفطار
القى تحيه وسلم على جده وقبل ايده
قعد على احد الكراسي
مروان:فتون عامله ايه دلوقت؟
مازن احسن نايمه
الكل بصلهم بتساؤل
شهيره بقلق ليه مالها في ايه؟؟
مازن:مفيش ضغطها كان واطي شويه بس احسن دلوقت
كامل:ليه ايه اللي حصل؟؟
مازن:مفيش وطي شويه واحنا خارجين واخدها على المستشفى عند مروان
هنا:وهي عامله ايه دلوقت؟؟
مازن:الحمدلله كويسه
الفطار خلص وكل واحد خرج لشغله
شهيره وطلعت تطمن على بنتها
جيه يوم خطوبة مروان ويارا
كانت الخطوبه في بيت عثمان
مكانش موجود ناس كتير فيها مقتصره على العلتين فقط
وانتهت بعد وقت مش طويل
بعد اسبوعين
كانت في غرفتها تتحدث في الموبيل
هنا:انا خايفه اووي
على:خايفه ليه انا هكلم مازن واطلب ايدك منه
هنا:طيب لو جيه سالني اقوله ايه
على:مش فاهم؟؟ اكيد هتقولي موافقه
هنا:ولو سألنا موافقه ليه هقوله ايه
على:ايه ياهنا في ايه الموضوع مش هيحي كدا
هنا.......
على:انتي متوتره ليه الموضوع ابسط من كدا
هنا:طيب لما تكلمه عرفني
على:تمام انا هقفل دلوقت
هنا:ماشي سلام
هنا وقفلت الخط
ورمت الموبيل على السرير بتوتر
فهي وعلى نشأت بينهم قصة حب منذ ان رأته وبداء الشغل مع اخيها ولكنهم تحدثوا في الهاتف منذ فتره بسيطه
الباب خبط
هنا:ادخل
الباب اتفتح وكانت فتون
هنا بابتسامه تعالي يافتون
فتون:عامله ايه؟؟
هنا:كويسه الحمدلله
فتون:ايه قلقت عليكي منزلتيش الصبح ليه
هنا:ابدا مفيش
فتون:ماشي انا قولت اطمن عليكي هنزل
بقا مازن قرب يرجع من الشغل
هنا اول ما سمعت اسم مازن ابتسمت بتوتر
موبيلها رن اتوترت اكتر فعملته سيلنت
فتون وحست انها مكالمه مش عاديه
فتون:طيب هنزل انا بقا اسوفك على الغداء
فتون خرجت هنا ومسكت موبيلها
لاقت رساله من على
(مازن مشي وملحقتش اتكلم معه مره تانيه بقا)
اخدت نفس بقوه وحمدت ربنا جواها ان اليوم دا كمان هيعدي
وقررت تنزل على الغداء
________________
في المساء
كان يتحدث في الهاتف
مروان:زي ماقولتلك موجود جناحين فوق جاهزين بس ناقص الموبليا واحد لنا وواحد لمازن وفتون
بس انتي عارفه جواز فتون ومازن جيه بسرعه وظروف مختلفه ابقى اختاري بقا العفش اللي انتي عايزاه
يارا:هنبقا نختار سوا
مروان :تمام ..هانت وهنبقا مع بعض
يارا بحرج لا لسه شويه فاضل خمس شهور
مروان:هيعدوا بسرعه ان شاء الله
فجاء الباب اتفتح
كانت فريده ايه ان شاء الله واحنا مش هنقعد معاك النهارده
مروان:طيب يا يارا اقفلي وهبقا اكلمك تاني
يارا :تمام
مروان حط الموبيل جمبه ومققلش الخط
فريده بضيق:ايه هتفضل طول الوقت حاطط السماعات على ودنك ودوددو ايه ما طول النهار معاك في المستشفى
مروان:اولا اوقات مش بنتقابل كل يوم وحتى لو كدا ايه يعني مش خطيبتي
فريده:خطوبة السواد انا عارفه ايه عاجبك فيها بنت عثمان
مروان:ياماما خلصنا من الحوار دا... كلها على بعضها عجباني
فريده بسخريه ماشي ياخويا المهم عرفها ان حوار البناطيل اللي هي رايحه جايه بيه دا مينفعناش عرفها لبسنا
مروان واتنهد بضيق لو سمحتي ياماما دي حاجه بيني وبينها
فريده:ما انا بقولك قولها وفهمها عشان لما تيجي هنا لا دا هيرضى جدك ولا ابوك ولا اخوك
مروان:مش من حق حد يدخل ويتكلم الامر في الاول والاخر يخصني انا
فريده :انت حر بس انا بوضح لك الامور عشان تبقا عامل حسابك يلا تصبح على خير
في الوقت دا يارا قفلت الخط
اللي سمعت كل كلام فريده
يارا ورمت الموبيل جمبها وضغطت على شفايفها بضيق وفعلا بداءت تخاف من اللي ممكن يحصل الايام الجايه
بعد يومين
في مكان في جنينة القصر
كان يقف يتحدث في الهاتف
على :بقولك انزلي هشوفك دقتقتين قبل ما امشي انا مستعجل مازن منتظرني في المكتب
هنا:ماشي ثواني ونازله
هنا ونزلت
على:كل سنه وانتي طيبه
هنا بابتسامه كبيره وانت طيب
على وهو بيديها الهديه دي حاجه بسيطه عشانك
هنا واخدتها بخجل:شكرا
في الوقت دا بصوا
وكانت حد واقف....
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق