رواية شتات القلب الفصل الأول 1بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
رواية شتات القلب الفصل الأول 1بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
#الفصل_الاول...
كان واقف قدامها وهي قاعدة وضامة رجليها وبتقول بانهيار:
-انت عملت ايه فيا يا حيوان انا بكرهك..
بصلها بخبث وهو بيقرب وبيقول:
-عملت ايه يعني زي مبعمل مع اي واحدة ملهاش لازمة وبتترمى عليا ايه مش مبسوطة.
بصتله بدموع وهي بتقول بانهيار:
-حسبي الله ونعم الوكيل فيك روح ربنا ينتقم منك انا مستحيل اسامحك حسبي الله ونعم الوكيل..
قرب عليها فهد وهو بيمسكها من شعرها بعصبية وبيقول:
- هو مش انتي اللي رميتي بلاكي عليا والا انا بتبلى عليكي مش انتي اللي جتيلي شقتي والا انا جبتك غصب..
كانت بتصرخ وهي بتقول بانهيار:
- انا مجتلكش برضايا افهم بقى انت مبتفهمش انا حد كلمني من الشركة وقالي استاذ فهد عاوز الملف بتاع شركة المالنيا وقبل واول موصلت هنا محستش بنفسي بس انت استغليت دا حسبي الله ونعم الوكيل..
بذمتك واحدة في الصعيد تروح شقة واحد لوحدة وتقولي انا اللي غلطان..
حنين قربت عليه وهي بتقول:
- انا اللي طلعت غلطانة بس ابوس ايدك اكتب عليا واستر عرضي الهي يستر عرض احبابك..
قرب فهد عليها بكل جبروت وهو بيقول باستهزاء:
- عوزاني انا فهد المرشدي اللي بنات الصعيد كلياتهم يحلموا ولو نظرة واحدة مني تيجي انتي وتقولي اتجوزك انا مش بتجوز واحدة خلاص مدة صلحيتها انتهت ويا عالم شريفة والا لاء..
قربت عليه وضربته كف وهي بتقول بصريخ:
- انا اشرف منك ومن اهلك كلهم..
ضربها كف هو كمان وهو بيقول:
- انتي بتضربيني يا زبالة والله منا سايبك يا بنت الكلب.
ومسكها من شعرها وهو متعصب وبيفتح باب الشقة وبيرميها بره وهو بيقول:
- معتش اشوف وشك تخطي باب شركتي ولو لمحت طيفك قريبة مني بس هدفنك مكانك امشي من هنا غوري..
وزقها وقعت على الأرض قريب السلم لولا انها مسكت كان زمانها وقعت من على السلم وقفل الباب في وشها..
وقفت حنين بصعوبة وقلبها متكسر مليون حتة وهي بتقول بتعب وانهيار:
- انا انتهيت اهلي لو عرفوا هيدفنوني حية.
ونزلت من العمارة وهي منهارة وبتفتكر اللي حصل معاها وخلاها تروح شقت فهد...
««فلاش بااك»»
في شركة من افخم الشريكات في الصعيد كان في بنت جميلة ومحجبه قاعدة على كرسي السكرتارية وهي بترد على التليفون وبتقول:
- الو تمام يا فندم هبلغ مستر فهد باللي قولتهولي..
وحطت التليفون ودخلت المكتب من غير متستأذن فجأة..
-انتي مش بتفهمي مفيش باب تخبطي عليه قبل متتنيلي تدخلي مكتبي..
كان فهد قاعد وجنب منه بنت شبه عارضات الأزياء وميكب كامل، حنين فضلت متنحة من اللي شافته بس فاقت على صوت فهد وهو بيقول:
- انتي يا متخلفة انتي في ايه مالك مش قلتلك خبطي والا انتي مبتفهميش..
حنين بصتله بقرف وهي بتقول:
- معلش يا استاذ فهد في مكالمة من الوفد الألماني وكان بيقولي عاوز يكلم حضرتك..
فهد بصلها بعصبية وهو بيقول:
- طب غوري اخرجي برة مكتبي وتاني مرة لم تدخلي ابقي خبطي على الباب يا متخلفة ماشي..
خرجت حنين وهي بتقول بعصبية:
- دا واحد قليل الزوق ومش متربي ايه القرف اللي بيهببه دا في المكتب ربنا يتوب عليا من الشغلانة دي انا لولا محتاجة فلوس علشان اكمل تعليمي مكنتش عبرت اهلك وجيت الشركة دي من اساسه..
وقعدت على المكتب بعد ساعات لقيت حد بيقولها بمياعة...
-انتي يا بتاعة انتي بعد كدا لم تدخلي عند دومي حبيبي تبقي تخبطي نشي يا بتاعة انتي..
بصتلها حنين من فوق لتحت وهي بتقول:
- استغفر الله العظيم واتوب اليه يارب سامحني، امشي يا ست انتي من قدامي وبخصوص استاذ فهد انا اعتزرت منه ملكيش دعوة انتي انا هنا شغالة في شركة المرشدي مش عند ابوكي..
اتكلمت روز بكره وهي بتقول:
- انا كلمتي تتسمع زي فهد بالظبط لانه هيبقى خطيبي فهمتي والا لاء..
قالت حنين في بالها:
- في ايه يا حنين انتي مالك ومالهم انشالله يغور هي وياه اهم حاجه انتي وشغلك متخسرهوش وبخصوص البنت دي ملكيش دعوة بيها..
طنشتها حنين وقعدت قالت روز بعصبية:
- وحياة ابويا مهسيبك..
بصتلها حنين بقرف وهي بتقول:
- تمام اخرجي ورايا شغل كتير..
خرجت روز وهي متعصبة وبعد ساعة كان وقت الخروج من الشركة وحنين كانت بتلم الورق اتفجأت بالعامل وهو بيقول:
- استاذة حنين استاذ فهد طلب منك تبعتيله الملف على الشقة دي..
وعطاها العنوان حنين قالت بزهق:
-تمام يا عم صابر بس امانة عليك هاتلي فنجان قهوة قبل مخرج علشان اقدر استحمل..
عم صابر قال بابتسامة:
- من عيوني الاتنين وخرج يجبلها قهوة وبعد وقت كانت شربت القهوة وراحت على العنوان اللي ادهولها عم صابر..
لكن بمجرد الباب متفتح كان الدنيا مشوشة ومحستش بأي حاجه بعدها...
«بااااك»
كانت حنين قاعدة في اوضتها وهي بتقول بعياط:
- خلاص انتهيت ومستقبلي ضاع هقول لأهلي ايه دلوقت والحقير مش هيقبل يستر عليا انا اللي غلطانة مكنش لازم اروح ليه يا حنين تعملي كدا..
كانت بتلوم نفسها وتلطم على وشها بتعب وعيونها حمرة دم وهي بتقول:
- انا لازم انهي حياتي هعيش ازاي في وسط اهلي انا من الصعيد اه انا قعدت سنين في اسكندرية عند خالتي، لكن عوايدنا واهلي صعايدة وهما عندهم انهم يقتلوني والا شرفي يضيع..
سمعت خبط على الباب مسحت دموعها بسرعة وهي بتقول:
- ادخل..
دخلت امها وهي بتقولها:
-حنين يا بنتي عاملة ايه..
حنين بحزن بس حاولت تداري:
- ادخلي يا ماما انا هنا بخير..
دخل سماح وهي بتقول بفرحة:
- في خبر بمليون جنيه..
خنين بصتلها بتعب وهي بتقول:
- ايه هو يا ماما..
سماح قالت بخضة:
- فيكي ايه يا حنين وشك باين عليه التعب والأرهاق مالك..
حنين وهي بتوه:
- مفيش يا ماما الشغل اللي كنت معتمدة عليه خسرته والجامعة بتاعتي هتبداء كمان شهرين مش عارفه هعمل ايه وكمان هنا في الصعيد الشغل للبنات بنلاقيه بصعوبة..
سماح قعدت جنبها وهي بتقول:
- حنين يا بنتي انتي اه عشتي في اسكندرية كتير بس انتي في الأصل صعيدية وعوايدنا ان البنت مش بتخرج غير غلى بيت جوزها وبس غير كدا يعتبر غلط بس انا سمحتلك تخرجي علشان تعليمك لكن أن الأوان تتجوزي وجوزك هو اللي يقرر تكملي تعليمك والا لاء عمك جابلك عريس بيقولوا غني جداً وكويس وهيقدر يشيل مسؤليتك كفاية انك مش هتبقي مطرة تشتغلي علشان تصرفي عليا وعلى اخواتك..
حنين بصت لأمها برعب وقلبها بيدق وهي بتقول في بالها:
- ينهار اسود جواز ايه دلوقت انا لو حد ف اني مش بنت هروح في ستين داهية دول مش بعيد يخلصوا عليا من دم بارد انا لازم اخلص على نفسي قبل محد يكاشف الموضوع دا..
سماح هزت حنين وهي بتقول:
- حنين يا بنتي روحتي فين انا بكلمك مالك مش معايا ليه بقالي ساعة بكلم فيكي..
حديد بصت لأمها بتوهان وهي بتقول:
- ماما انا عاوزة اقول ليكي حاجة..
دموعها نزلت امها قربت عليها وهي بتقول:
- في ايه يا حنين يا بنتي مالك قولي فيكي ايه..
حنين قالت ببكاء:
- انا مش بنت....
ام حنين بصدمة:
#استووون
ياترى ايه اللي هيحصل لو حنين قالت لأمها وهل هتوافق على العريس والا لاء...
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق