القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شتات القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه

 


رواية شتات القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه 






رواية شتات القلب الفصل الثانى 2 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه 




ضربتها كف و هي بتقول: 

- يابت الكلب ومسكتها من شعرها وهي بتصرخ وتنادي على عمها وبتقول: 

- الحقوني يا خلق.. 

ووقعت وهي ماسكة قلبها وحنين قربت عليها وهي بتصرخ وبتقول: 

- ماما ابوس ايدك متسبنيش ماما... 

حنين صرخت وهي بتفوق على هزت ايد امها: 

- يا بنتي مالك النهاردة اقول ايه لعمك علشان العريس اللي جايبه ليكي.. 

حنين هزت راسها بخوف وهي بتقول: 

- اللي انتي عوزاه يا ماما.. 

خرجت سماح وحنين بتقول: 

- ينهار اسود انا لو قلتلها على اللي حصل معايا واني مش بنت وضيعت شرفي مش بعيد تموت فيها انا لازم ارفض بأي طريقة او اخلص على نفسي بس محدش يكتشف اني مش بنت... 

.... في مكان تاني عند بطلنا كان داخل لمكتبه وشاف  مكتب السكرتارية فاضي قال في باله: 

- زبالة زي غيرها بتترمى تحت رجلي علشان اتجوزها وتبقى مرات فهد المرشدي طمعانة زي غيرها في الفلوس بس اللي عملته دا مش هيخليها تستجرى حتى تبص على غيري مش تضحك عليهم.. 

ودخل مكتبه وقعد ولسه هيمسك الملف شاف تليفونه بيرن.. 

فهد بفرحة: 

- اختي حببتي ايه مشوفتكيش من شهر الواد حزومبل عامل اين حبيب خالو.. 

اخته في التليفون: 

- واد يا فهد سيبك من الواد ابن الجزمة اللي مطلع عيني دا.. 

فهد ضحك وهو بيقول: 

- طالع لمين يعني غير امه كانت بتطلع عيني بس الله المستعان ربنا بيخلص اول بأول.. 

ديما بهزار: 

- طب والله انت متستاهلش اللي جاية اقولهولك.. 

فهد بهزار: 

- خير الهم اجعله خير.. 

ديما بحب: 

- انا خطبتلك خليت جوزي شافلك بنت جميلة ومتعلمة وكمان شبهك وطباعها زيك وكمان دي متعلمة شبهك وخليته كلم عمها هو اه عمها طماع وطلب مهر عالي لكن علشان راحتك يهون الدنيا ومافيها.. 

فهد بتريقة: 

- هو حد قالك اني باير يا استاذة وكمان ليه اقبل بطلب واحد زي دا فهد مش بيتهدد والا البنات بتتقل عليه وبخصوص الجوازة دي مش  هتم.. 

ديما بزعل: 

- يوه يا فهد لأمتا هتفضل قافل على نفسك كدا فوق بقى وبالنسبة للعروسه احنا هنشوفها ولو معجبتكش انا يا سيدي اللي هفركشها بنفسي بس في حاجه مهمة.. 

فهد استغرب وقال: 

-في ايه يا ديما.. 

ديما بتوتر: 

- امك يا فهد انت عارف عايشة في دور بنت البشوات زيادة عن الزوم رغم انها صعيدية واصلها كمان لكن هنقول ايه الفلوس بتغير النفوس.. 

فهد بهزار: 

- متقلقيش من نحية امك هي مبتقدرش تقف قصادي.. 

ديما باستغراب: 

-احلف كدا ياخويا امك لو عرفت بجوازتك دي مش بعيد تطربقها عليك وعلى اللي خلفونا.. 

فهد بتحدي: 

- طب لو قلتلك ان الجوازة دي هتم وهشوف امك هتطربقها الزاي تخليها في جوزها اللي عاوز يضحك عليها وتسيبنا في حالنا انا مش هسمح لحد يتحكم في حياتي.. 

ديما بخبث وهي نفذت اللي عوزاه: 

- تمام يا خويا يا قمر انت اسيبك بقى علشان تلحق تجهز ونروح للعروسة نطلبها.. 

..... عند حنين كانت قاعدة في الاوضة بتاعتها وفجأة دخلت عليها والدتها وهي بتقول: 

- حنين انتي لسه مجهزتيش العريس جاي هو واهله علشان يشفوكي في ايه يا بنتي.. 

حنين بحزن: 

- يا ماما انا مش عاوزة اتجوز ليع بتغصبوني على كدا والا عمي قابض كتير علشان يرميني بسرعة.. 

سماح بزعل: 

- ميصحش كدا يا حنين الناس على وصول وعمد لو شم خبر باللي قولتيه دا هيقكع رقبتك وهمي جهزي نفسك وتعالي قبل الناس متيجي.. 

حنين بقهر وهي بتقول لنفسها: 

- انا في مصيبة هعمل ايه بس انا لو وافقت واتجوزت فضيحتي هتبقى بجلاجل في الصعيد كلها وغير ان عمي هيخلص عليا وهحط راسهم في الطين يارب انجدني يا رب.. 

لبست حنين وخرجت تشوف العريس.... 

.... تاني يوم كانت واقفة حنين قدام شركة فهد المرشدي وهي بتقول: 

- انا لازم اترجاه يتجوزني حتى لو هبوس رجله انا مش هقدر استحمل اللي هيحصل فيا او في امي.. 

دخلت حنين الشركة ومكنتش واخدة بالها خبطت في حد وهي بتقول: 

- اسفة مخدش بالي.. 

روز بقرف: 

- ايه البلاوي اللي بتتحدف علينا من الصبح دي في ايه مالك مش المفروض معتش ليكي وجود هنا والطردتي جاية ليه ياللي معندكيش دم.. 

حنين سابتها ولسه هتدخل اوضت المكتب روز مسكتها وهي بتقول: 

- هي وكالة من غير بواب يا بيئة انتي اخرجي من هنا حالاً. 

حنين قالتلها بترجي: 

- امانة عليكي ابعدي عن طريقي انا مش حمل بهدلة هو بس في حاجه هقولها لاستاذ فهد وهخرج من هنا.. 

وفلتت اديها من ايد روز وكانت هتدخل لقيت اللي بتوقعها على الارض وهي بتقول: 

- الزبالة اللي ذيك معندهمش دم والا احترام لكلمة اخرجي انتي مش بتفهمي.. 

حنين دموعها نزلت وافتكرت اللي حصل معاها وعزمت انها تدخل بأي طريقة قامت بسرعة وفتحت باب المكتب وهي وروز كانت وراها بتقول: 

- فهد البنت دي دخلت بهمجية وحاولت امنعها.. 

فهد كان قاعد مع شاب وبيتفقوا على الشراكة اللي بينهم واول مشاف حنين قال: 

- اوبا ايه الجمال دا.. 

فهد سمع كلام ادم وقال بعصبية: 

- انتي يا متخلفة ازاي تقتحمي مكتبي بالهمجية دي مش قلتلك مشوفش وشك مهوبة شركتي والا مقربة مني.. 

حنين بصت حوليها برعب وهي خايفة وبتفرك في اديها بتوتر وتقول: 

- كنت عاوزة اتكلم مع حضرتك في حاجه لو سمحتلي.. 

ادم حس بتوترها خرح وروز مكنتش راضية تخرج لكن فهد بصلها وخرجت وفهد قرب من حنين وهو بيقول: 

- انتي جاية تعملي ايه هنا مش قلتلك لو لمحتك في شركتي او قدامي مش هسيبك عايشة.. 

حنين نزلت عند رجليه وهي بتقول بقهر: 

- ابوس رجلك ارحمني واستر عليا انا هتجوز وخايفة اهلي يتفضحوا قدام كل العالم ابوس ايدك ودي خدمة عمري مهنساها أبداً.. 

فهد ابتسم بخبث وهو بيقول: 

- تمام عندي استعداد اساعدك لكن بشرط اجرب كمان مرة جايز تعجبيني المرة دي بصدق واتجوزك للمزاج.. 

حنين اتصدمت من كلامة وفجأة ضربته كف وهي بتقول: 

- انت عرة على الرجالة وانا عمري مهطلب منك حاجه خالص ولو كان فيها روحي ولو على الجواز انا هوافق وجايز يطلع راجل ويرضى بيا مش ذيك متسواش أصلاً تتسمى راجل.. 

فهد كانت شياطين الدنيا قدامه ومسكها من رقبتها بعصبية وهي كانت هتموت في ايده بس حد شدها منه وهو بيقول: 

- انت متخلف يا فهد عاوز تخلص عليها انت اجننت.. 

فهد بغضب وهو بيقول: 

- واحدة زي دي متستاهلش اصلا انها تقف قصادي مش تتكلم ببجاحة ولو على جوازك انا بهني الاريل اللي هيتجوزك على اللي هياخده بعد ميتجوزك.. 

وفضل يضحك وادم كان بيبص لحنين بحزن لانه فهم من كلام فهد اللي حصل بينهم وحنين قالت بشجاعة وحرقت قلب: 

- انا اللي هيتجوزني هيكون يستاهل فعلاً مش واحد ميعرفش ربنا ولو على الجواز خلال اسبوع هكون متجوزة راجل فعلاً وبخصوص اللي بتفكر فيه انت اللي هتندم لم يتردلك الصاع عشرة لاني بقلب محروق بقولك حسبي الله ونعم الوكيل فيك ويارب يتردلك اضعاف مضاعفة... 

فهد كان مصدوم من كلام حنين اللي سابته وخرجت وهو قال بعصبية... 

#استوووب ياترى هيعمل ايه فهد؟ وهل حنين مظلومة والا اتهام فهد ليها صح... 


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا

 



تعليقات

close