رواية شتات القلب الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
رواية شتات القلب الفصل الثالث 3 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
#الفصل_الثالث
- هي ازاي تستجرى تقف قصادي انا مش هسمح لها تقف قصادي كدا معاش والا اتخلق اللي يقف قصادي وخصوصاً لو واحدة شبه دي..
ادم قال بزعل:
- انا مش متخيل انك تعمل كدا بجد انا اللي مزعلني انك تبقى صاحبي واخوا مراتي ديما تعرف وشك دا وانك بتاجر في اعراض البنات حرام عليك دي شيفاك قدوتها ومثلها الأعلى وفرحانة بجوازك لكن انت بتقدملها ايه الدعوات اللي ممكن تتردلك يا فيها او فيك وانا مش حمل ظلم ومش هقدر اخسر مراتي يا فهد..
فهد بصله بغرور وقال:
- انا مضربتهاش على اديها دي جاتلي لحد عندي وكمان هي اللي رمت بلاها عليا وجاية تدعي عليا كمان بس انا عارف صنف البنات دي الفلوس هي همهم الاول والاخير وانا بقى مش مستعد اصدق واحدة ممكن تبيعني اللي ورايا واللي قدامي اشوفك بخير يا ادم وسابه وخرج..
... حنين وصلت بيتها ودخلت اوضتها بتعب وهي بتقول:
- ورحمة ابويا لندمك على اللي عملته فيا وبخصوص جوازي انا لو هعيش خدامة لواحد صادق بدل متزل لواحد ميعرفش ربنا..
دخلت سماح وراها وهي بتقول:
- حنين يا بنتي اخت خطيبك جابتلك كل المستلزمات بتاعة كتب الكتاب وبخصوص خطيبك قالت هو هيكون هنا يوم كتب الكتاب وتشوفيه بنفسك..
حنين بصت لأمها وهي بتقول:
- انا معاكي يا ماما في اي حاجه تعمليها لكن انا بطلب منك تسامحيني..
سماح بصتلها وهي مستغربة وبتقول:
- مش فاهمة اسامحك على ايه يا بنتي انتي عاملة حاجه لسمح الله..
حنين في بالها بتقول:
- سامحيني لاني هحط راسكم في الطين ومش هتقدري ترفعي راسك قدام حد بسببي ويا عالم جوزي هيطلع يعرف ربنا ويساعدني حتى لو هيطلقني خلال شهر او يفضحني قدام كل العالم يارب انا سبتلك كل حاجه تحلهالي انت العالم بحالي يا رب..
سماح باستغراب وهي بتهز حنين وبتقول:
- في ايه يا حنين انا بكلك مش بتردي عليا ليه مالك يا بنتي حالك متشقلب بقالك ايام ومش على بعضك ليه انطقي..
حنين ودموعها نازلة:
- مفيش يا ماما..
سماح بتوتر:
- مفيش ايه بس يا بنتي انتي حالك متشندل على الأخر وكل مكلمك تقوليلي مفيش لاء لازم تحكيلي انا امك يا ضنايا عمري مخزلك احكيلي..
حنين كان نفسها تقول لأمها لكن قالت بتوتر:
- مفيش يا ماما انا بس افتكرت انك هتبقي لوحدك بعد جوازي وخايفة عليكي وانا هسيبك فبقولك سمحيني وانا صعبان عليا بس نفسي..
سماح حضنت بنتها وهي بتقول:
- يابنتي حبي ليكي حاجة تانية خالص انتي بنتي وضي عيوني وبخصوص جوازك دي حاجه مخلياني افرح مش ازعل بالعكس انا بدعيلك ان ربنا يسترها معاكي دنيا وأخرة وميحصلش معاكي حاجة...
حنين بكت وهي بتقول:
- يارب يا ماما يسمع منك ربنا انا عاوزة انام يا ماما شوية انا حاسة بتعب وعاوزة ارتاح..
خرجت سماح وحنين خرجت حاجه من شنطتها وهي بتقول:
- دي الحاجه اللي هتحميني ولو مقبلنيش هيكون جزاتي الموت يوم فرحي بدل ميقول عني واحدة شمال واتفضح..
وشالت الحاجه تاني ونامت بسبب التعب والضغط النفسي اللي حست بيه النهاردة..
.... عند فهد كان روح بيته وهو بيفتكر كلام حنين وبيقول لنفسه :
- انا ليه قلبي واجعني رغم انا اللي عملت كدا ليه حاسس اتجاها بحاجه غريبة عيونها بتشدني رغم قسوتي عليها بحس اني عاوز اضرب نفسي بالجزمة ، انا لم رميتها وشوفتها بتترجاني كان نفسي اخدها في حضني ومخرجهاش أبداً، لكن اللي حصل خلاني غصب عني لازم اعمل كدا وبالذات البنت دي لأنها السبب الرئيسي في عذابي وكنت بحاول اجاهد نفسي وابعد عنها لكن هي اللي جت للعقاب برجليها
ديما من وراه وهي بتقول:
- بخ كنت فين كل دا يا فهد مستنياك من الصبح دأنا مصدقت ادم اداني يومين اقعد معاك فيهم بس شكله كان مدايق مش عارفه ليه انت مش عارف يا فهد اصل انت اقرب واحد لأدم جوزي..
فهد بتوتر:
- وانا ايه عرفني بمشاكلك مع جوزك مش جايز انتي اللي منكدة عليه وجاية ترميها عليها..
ديما باستغراب:
- على بابا الكلام دا دأنا بقول عليك انت وادم انكم اخوات دا ادم بيقعد معاك اكتر مني انا والأولا لدرجة شكيت فيكم انتوا الاتنين وكنت هطلبلكم بوليس الاداب..
لقت كف نازل على قفاها وهو بيقول:
- بت انا مش ناقصك والا انتي والا جوزك وبخصول جوزك الاهبل دا انا زهقت منه وقال ايه عامل نفسه مقموص وباعتك انتي ليا قوليله الحركات دي مش عليا فاهمة..
ديما بضحك:
- وربنا انتوا مجانين مش بقول اني شاكة فيكم من فراغ اه صحيح سيبك من جوزي دلوقت اهم حاجه خطيبتك..
فهد بصلها ببرود:
- بسرعة كدا خلتيها خطيبتي مش لم اشوفها الاول يا ختي مش انتي روحتي من غير متخديني معاكي امال ايه لزمتها مستنياد متتأخرش..
ديما بهزار:
- الصراحة انا بعد مستنيتك اتوقعت منك الخيانة ولم روحت شوفت البنت كانت قمر يبقى ملهاش لازمة ترفض وبعد يومين كتب الكتاب جهز نفسك والا عندك رأي تاني..
فهد كان مصدوم من تصرف اخته وقال بعصبية:
- ديما انا قولتلك مليون مرة انا مش هتجوز بالطريقة دي ولو انا وافقت على جوازي من البنت دي علشانك بس لكن لو هنبتديها كدا يبقى بلاها احسن لاني أصلاً مش في دماغي اتجوز..
ديما مثلت الزعل وهي بتقول:
- مش عارفه انا ليه لم بعملك حاجه مش بتقبلها انت اخويا الوحيد يا فهد فيها ايه لم اشوفك فرحان ومستقر ومتجوز البنت اللي تستاهلك يا اخويا انا بحبك ومش عاوزة غير اني اشوفك فرحان وبس..
فهد كان فاهم دماغها وقال بزهق:
- اقلع القناع يا رشدي انا عارف دماغك كويس انتي عاوزة تخليني اتجوز علشان ابطل صرمحة وابطل اخرج مع حريم وفك نفسي من روز اللي بتكرهيها لكن اللي في دماغك انا ساكتله بمذاجي يا اختي القمر انتي..
ديما بلا مبالاة:
- الحمد طلعت ذكي ووفرت عليا الدمعتين اللي بجاهد في تنزيلهم يالا بينا بقى نجهز بدلة كتب الكتاب يا اخويا يا حبيبي انت..
فهد باستهزاء:
- وتفتكري امك هتقبل بالجوازة دي يا هانم والا كل دا عملتيه من غير متاخدي رأيها دي ممكن تطربقها على دماغك اصلك متعرفيش وشها الحقيقي ام تتأكد ان مركزها وفلوسها في خطر من دخيل..
ديما بلا مبالاة:
- تخليها في جوزها اللي بيضحك عليها علشان الفلوس وبخصوص جوازك هيتم من قبل هي متعرف علشان اتأكد من جوازك بسلام من غير اي عائق وانا مستعدة اخبي عنها لو حتى طول العمر اهم حاجه فرحتي بيك وبس.
فهد وهو بيحضن اخته وبيقول:
- لولا انا عارف انك بتعملي كل دا لمصلحتي مكنتش سمحت انك تتدخلي في حياتي لكن هقولهالك لتاني مرة امك لو عرفت بجوازي من غير منقولها هطينها عليكي ومش بعيد تبهدل الدنيا مقابل انها تجوزني روز بنت جوزها علشان تضمن الفلوس والأملاك وبس..
- ومين دي اللي عاوز تتجوزها هو الكلام بقى طلع صح وحضرت جنابك عاوز تتجوز مش كدا..
ديما بتوتر..
-ماما انا حددت جواز اخوبا فهد من بنت جميلة وكتب كتابهم كمان يومبن..
قلم نزل على وش ديما.....
#استوووب ياترى هتعمل ايه لم تعرف بجواز فهد؟ وهل حنين هتعمل ايه بعد متتجوز وهل جوزها هيتقبل اللي حصلها...
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق