رواية شتات القلب الفصل الرابع 4 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
رواية شتات القلب الفصل الرابع 4 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
#الفصل_الرابع....
مديحة بكره:
- انتي متخلفة عاوزه اخوكي يتجوز من واحدة شبه جوزك علشان تحطيني قدام الأمر الواقع..
ديما بحزن وهي حاطة اديها على خدها وبتقول ببكاء:
- جوزي مش وحش وبخصوص البنت اللي اخترتها دي متعلمة ومحترمة مش شبه ست روز بتاعتك دي اللي عاوزة تلبسيها لأخويا وخلاص..
مديحة كانت لسه هتضربها تاني لكن لقت ايد وقفتها وبتقول:
- انتي هنا في بيتي انا وبخصوص جوازي اختي اللي ليها الحق في دا حتى لو من غير علمي انا موافق انتي خليكي في بيتك ومع جوزك متقلقيش عليا ماشي..
مديحة بعصبية:
- على جثتي انك نتجوز البنت دي انت ابني انا وليا الحق اني اختارلك البنت اللي هتبقى مراتك..
ديما اتكلمت بتريقة وهي بتقول:
- وبخصوص اللي تناسبه دي هي روز مش كدا اللي رامية بلاها عليه، ولبسها هو فين لبسها أصلاً دي مش مدارية حاجه خالص عاوزة اخويا يتجوز واحدة اتشافت من كل الناس انتي ناسية يا مديحة هانم ابنك اصله صعيدي غير اننا عايشين في الصعيد هو اه لهجتها متغيرة لكن اصلنا عمره ميتنسي، وبخصوص اخويا خلاص كتب كتابه كمان يومين وانتي معزومة يا مديحة هانم والا اقولم ماما..
مديحة كانت عاوزة تجيب ديما من شعرها لكن لقت اللي واقف في وشها وبيقول:
- اختي قالتلك كل حاجه بخصوص جوزك اللي باعتك ابقي اعزميه مكانا لأننا مش فاضين وخد اخته وطلعوا فوق وساب امه وهي بتقول بعصبية..
- والله منا سيباكي يا بنت محمود اصلك شبه ابوكي وانا مصدقت خلصت عليه دورك جاي انتي وراه..
وخرجت وهي مدايقة.
.... فوق عند ديما كانت مدايقة وبتقول:
- دي عرفت يا فهد وانا متأكدة انها مش هتسكت وهتعمل مصيبة تبوظ بيها فرحك صدقني..
فهد وهو بيحضنها وبيقول:
- يا حببتي انا وانتي موجودين ومهما يحصل مش هيبوظ الفرح رغم انه مش في دماغي بس طلاما انتي مصره على الجوازة دي يبقى هتم بأحلى ليلة كمان ايه رأيك..
ديما بفرحة:
- ربنا بخليك ليا يا اجمل سند في العالم كله انا بحبكك با فهد قوي وبتمنى من ربنا يبعد عنك روز واللي زيها ويجعل خطيبتك هي اللي تخرجك من اللي انت فيه..
فهد باستهزاء:
- انسي ان فهد المرشدي يتغير وبخصوص بنت تغيرني يبقى انتي متعرفيش اخوكي كويس..
ديما بزهق:
- انا اغلبت فيك والله بس سيبك من ام غرورك دا ويالله علشان تقيس البدلة علشان لو فيها حاجه تتبدل..
سهو ديما وفهد في التجهيزات للفرح رغم عدم اقتناعه بالجواز بس علشان اخته يعمل اي حاجه...
... بعد يومين كانت حنين واقفة قدام المرايا وسامعه ظغريط ورقص بره في الصالة وهي في اوضتها لوحدها وخرجت قزازة وهي بتقول بقهر:
- خلاص قربت للنهاية ياترى هيحصل ايه هستعملك والا مش هيكون ليكي عازة انا لازم اخليكي معايا لأنك هتحميني في يوم زي دا..
فجأة الباب اتفتح والقزازة اللي معاها وقعت من الخضة لكن قالت بتوتر:
- ماما في ايه مالك خضتيني..
سماح بصت على القزازة اللي وقعت وهي بتقول باستغراب:
- حنين يا بنتي ايه دا وليه اتخضيتي كدا ليه مالك..
حنين وهي متوترة وبتاخد القزازة الصغيرة من على الارض قبل امها متشوفها وبتقول:
- ها لاء يا ماما مفيش دي حاجه صحبتي ادتهولي زي دهان للبشرة علشان تبقى منورة يوم فرحي..
سماح قالت بفرحة ودموعها نازلة:
- انتي مش محتاجه حاجه يا قلب امك انتي قمر الله اكبر عليكي هاتي البتاع اللي في ايدك دي بدل ميكون ليها مضاعفات عليكي وانتي أصلاً مش محتاجه حاجه يا بنتي..
حنين خبتها وهي بتقول بتوتر:
- يا ماما دي حاجه انا بستعملها كتير جداً ومتقلقيش مش هتأذيني بس كنتي داخلة مستعجلة كدا ليه..
سماح طبطبت على دراها وهي بتقول:
- اه صحيح نستيني كنت جاية اقولك العريس وصل وعمك بيسألك عن رأيك وهو هيدخل كمان شوية علشان يشوفك موافقة والا لاء دي حاجه لازم تحصل يا بنتي..
هزت حنين دماغها بس قلبها كان بيترعش من اللي هيحصل معاها وفعلاً دخلوا الناس وهي وافقت ووكلت عمها وتم كتب الكتاب ومضت..
حنين بدموع وهي بتحضن امها وبتقول:
- خالي بالك من نفسك يا ماما بنتك هتفضل قلقانة عليكي طول مأنتي هنا لوحدك من غيري..
سماح بدموع:
- خلاص يا حنين يا بنتي جوزك برة ومستنيكي وانا الصراحة شوفته باين عليه شخص محترم ومتفاهم وهيصونك صدقيني ربنا يفرحك يا بنتي..
حضنت حنين امها وعي بتقول:
- يارب يا ماما يارب..
وخرجت حنين وهي بتبكي وودعت امها بصعوبه وركبت العربية فجأة لقت حد بيقول:
- لاء دأنتي طلعتي قمر فعلاً..
حنين بصت للي قاعد قدام وكانت مكسوفه وهي بتقول:
- اسفة مشوفتكش وركبت ورى بس انت ازاي هنا ..
-والا يهمك اهم حاجه راحتك مش كدا والباقي هتعرفيه بعدين ..
هزت حنين راسها ونزلت قعدت قدام وطلع بالعربية قدام قصر كبير نزلت حنين وهي مبهورة وبتقول بصدمة:
- هو دا بيتك..
هز الشخص راسه وهو بيقول:
- اه دا بيت جوزك امال هجيبك مكان مش ليكي ليه..
حنين حست باستغراب وازي الشخص دا هنا وهل دا اللي اتجوزها بدافع الشفقة..
دخلت حنين القصر وهي متوترة وبتقول:
- بس انت تعرف الحقيقة..
بس ملقتش اي رد وراها وبصت وراها وهي بتقول:
- انت روحت فين بسم الله الرحمن الرحيم..
وفضلت تدور عليه في كل مكان لكن ملقتهوش لكن شافت اوضه بابها مفتوح قربت من فضولها وهي بتقول:
- انت يا استاذ روحت فين كنت عاوزة اقولك حاجه ودخلت الأوضه وشافت اللي صدمها وهي بتقول:
- ينهار اسود ايه جاب صور الحيوان دا هنا انا لازم اخرج من هنا بسرعة..
وكانت خارجة سمعت اللي بيقول من وراها:
- على فين العزم امال هو انتي لحقتي تيجي علشان تخرجي وكمان مش تورينا وشك الأول قبل متمشي دأنا حتى اتجوزت عمياني من غير معرف انا اتجوزت مين..
حنين قلبها دق جامد وهي بتقول جواها:
- جواز ايه ينهار اسود لو طلع اللي بفكر فيه صح..
فهد بعصبية:
- انتي يا حيوانة انتي احنا هنبتديها عبط والا ايه اتنيلي وريني وشك انا مش ناقص قرف على المسا مش كفاية متنيلتش شوفتك ويا عالم حلوة والا عاملة ايه..
حنين مكنتش قادرة تبصله وهي بتقول جواها:
- انا لا يمكن اقعد هنا والا دقيقة والحيوان دا لو جوزي عمري مهستحمل اقعد معاه..
وكانت خارجه بخوف لكن فجأة مسكها من فستانها من ورى وهو بيقول:
- انتي رايحة فين خايفة ليه كدا يا عروسه استني بس اشوفك الأول..
وشدها عليه خبطت في صدره ووشها اتخبى بيحاول يرفع راسها بس هي كانت خايفه لم يشوفها ايه هيحصل لكن بقوة رفع راسها وهو بيقول بصدمة:
- انتي..
حنين بدموع وهي بتقول:
- انا ايه جابني هنا..
فهد قرب عليها وهو بيقول بغضب:
..... استوووووب ياترة فهد هيعمل ايه؟ وهل هيتقبل جوزه من حنين؟ ومين اللي استقبل حنين وفكرته جوزها؟ وحماتها هتعمل معاها ايه؟ اشوفكم في الفصل الخامس...
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق