رواية وجع الحب الفصل العشرون 20 الأخير بقلم شيماء منير
رواية وجع الحب الفصل العشرون 20الاخير بقلم شيماء منير
الحلقه ٢٠ والاخيره
مازن وفتح الخط
مازن:اطلع انا مستنيك فوق
على للحظه حس ان دماغه اتجمد ومردش
مازن:ايه ياعلي مسمعنتيش؟؟
على وابتلع ريقه ماشي طالع
مازن قفل الخط
ولع سيجاره وبداء يدخن
بعد وقت مش كتير
خبط علي على الباب ودخل بخطوات متوتره خلاص مفيش مفر من المواجهه وهو اتعود ميهربش
مازن بصله وهو جاي واضح عليه التوتر هو عارف صاحبه
خرج دخان السيجاره وقال لعلي اللي واقف قدامه
مازن:اقعد عملت ايه في الشغل بتاع امبارح
علي :تمام خلصته وتممت على المخازن
مازن وبصله شويه ليه ياعلي تحوطني في الموقف دا
علي:والله العظيم يامازن كنت هقولك وحاولت افاتحك كذا مره بس كان بيحصل حاجه تخلني اسكت
مازن:عموما الموضوع دا انتهى وانساه واحمد ربنا اني هعدي كدا عشان اختي هي كمان غلطانه فيه. عموما انت بقا شغلك مختصر على الشركه والمخازن القصر هابقا مهمة جمال حد
علي:بس يامازن..
مازن قفل ياعلي وياريت نركز في شغلنا اكتر
علي بخوفت:تمام
__________________
بعد يومين
كانت تجلس في غرفتها تبكي بوجع على حالها
طرقات على الباب
واتفتح
فتون:ايه ياهنا هتفضلي قافله على نفسك كدا ومش بتنزلي
هنا بتعب: مش عايزه انزل
فتون وقعدت جمبها ياهنا كدا مش هينفع هتموتي انتي تقريبا مش بتأكلي
هنا:ياريت عشان ارتاح
فتون وقربت منها وضمتها ياهنا مش بالطريقه دي واللي انتي بتعمليه دا مش هيحل الموضوع
_______________________
في الصباح
مازن دخل غرفة جده عشان يصبح عليه
مازن ولاقى جده قاعد على السرير
مازن وقرب منه وقبل ايده صباح الخير ياجدي
كامل وبصله شويه انت مين؟؟
مازن وقرب منه ايه ياجدي في ايه انت صاح رايق بتهزر دا انا فكرت هتكون جاهز تروح الشركه معانا
كامل بتوهان انت مين فين عيالي خالد فين؟؟
مازن وبلع ريقه بتوتر ايه ياجدي عمي خالد ميت من سنين
في الوقت دا دخل مصطفى اللي استأخر مازن
مصطفى:صباح الخير ياحاج
كامل وبصله بابتسامه مصطفى تعالى يابني انت فين من بدري واخوك خالد فين
مصطفى وبص لمازن اللي كان كمان بيبصله
مصطفى:مالك ياحاج؟؟
كامل :هو مين دا يابني اللي ماسك ايدي دا
كامل وهو بيبص لمازن انت مين يابني
مازن ودموعه نزلت انا مازن ياجدي
كامل:مازن مين
وشد ايده من ايد مازن
ثم وجه كلامه لمصطفى كلملي خالد يامصطفى الشغل من غيره متعطل
كامل بوجع على حال ابوه خالد مات من زمان ياحاج
كامل:ازاي دا انا لسه مسلمه شغل امبارح
دخل مروان
مروان:ايه ياجماعه الفطار جهز من بدري
ثم وجه كلامه لكامل صباح الخير ياجدي
كامل :مين دا يامصطفى
مصطفى:دا مروان ابني ياحاج
مروان:في ايه يابابا؟؟؟
مازن وبصله وعيونه مليانه دموع جدك مش فاكر حاجه
كامل:ما تروحني يابني عل الفيلا بتاعتنا انا صحيت الصبح هنا ولاقيت نفسي في الاوضه دي ومش فاكر حاجه
مصطفى:ما القصر دا ياحاج بتاعنا بردوه
كامل:اشترتوه من غير ما تقولولي
مصطفى:لا ياحاج احنا نقدر نعمل كدا قولنالك بس انت ناسي
مروان:زهايمر
مازن وبص لجدو بوجع ليه ياجدو مصمم تبعد عني ليه دا انا مكنتش بعمل اي خطوه ونفذها بقلب جامد غير لما اشوف ثقتك فيا بعيونك
مروان:لازم بردوه نتابع مع دكتور عشان نعرف تغيرات الحاله وكمان في ادويه بتتاخد للحالات دي
بعد اسبوعين
كانت تتحدث في الهاتف
فتون:قولتلك لا عمري ما هقابلك انسا
طارق:خلاص بس اعملي حسابك الفيديو الساعه١٢ هيتنشر على كل السوشيال ميديا
فتون بدموع حرام عليك انا اذيتك في ايه انت اللي اذتني وانا والله عمري ما اذيت حد
طارق:قدامك لحد الصبح ياتقولي هتيجي او هنشر الفيديوهات
وقفل الخط
فتون شالت الموبيل من على ودنها وبكت بدموع اكتر
هنا وقربت منها اللي تقريبا واقفه من بدري وسمعت كل المكالمه
هنا:في ايه يافتون؟؟
فتون ومسحت دموعها بسرعه
ودورت وشها مفيش حاجه
هنا:متأكده؟؟
فتون وهي تهز رأسها امممم
بعد ساعه كان يجلس في غرفة المكتب يقوم ببعض الاعمال
طرقات على الباب
مازن :ادخل
الباب اتفتح وكانت هنا
هنا :كنت عايزه اتكلم معك شويه
مازن وطفى السيجاره في مطفئه جمبه وبصلها شويه تقريبا متكلموش من يوم موضوع علي
مازن: تعالي
هنا ودخلت وقعدت قدامه
مازن:خير في ايه؟؟
هنا :موضوع خاص بفتون
مازن باستغراب مالها فتون
هنا:شكلها متعرضه لحوار ابتزاز
مازن :ابتزاز ايه؟؟
هنا وحكتله كل حاجه سمعتها وكلامها كمان مع فتون
مازن:طيب تمام متقوليش الكلام دا لحد ولاحتى فتون تعرفيها انك سمعتيها
هنا:تمام
هنا خرجت
مازن ورن على علي
مازن:ايوه ياعلي اسمعني كويس وهنفذ اللي هقولك عليه بالحرف الواحد
علي:سامعك يامازن
_________________
تاني يوم مازن صحي من النوم ولبس ونزل
فتون فضلت عامله نفسها نايمه لحد ما خرج
قامت وقعدت
فركت في دماغها بوجع وهي تشعر بالصداع
فتحت الدرج وخرجت البرشام واخدت برشامتين
فتون مسكت الموبيل
وبعتت رساله لطارق
انا موافقه اقابلك بس مش تنشر حاجه وملكش دعوه بجوزي او تأذيه
بعتت الرساله
بس مكنش متصل
بعد ساعتين رن عليها
فتون وفتحت الخط
فتون بصوت متعب الو
طارق:ايوه جدعه انك فكرتي في كلامي ووافقتي
فتون ببكاء وفقت عشان جوزي مش هكون سبب في اي فض..يحه ليه وهو طول عمره رأسه مرفوعه
طارق :تمام ماشي هستناكي اخر الانهار في العنوان دا.......
فتون:اشمعنا الشقه دي
طارق: بعيده محدش هيشوفنا وتجيبي المبلغ اللي كنت قولتلك عليه معاكي وبعدها ننسا الموضوع دا انا وانتي
فتون:امتى ياشيخ دا انت كابوس في حياتي نفسي افوق منه بقا
طارق :متتاخريش هستناكي الساعه٦
عدى الوقت
فتون وجهزت وخرجت من القصر
حمدت ربنا ان مازن كلمها وقالها انه مش هيرجع غير الساعه٨
اخدت الفيزا بتاعتها
وسحبت المبلغ اللي طارق كان عايزه
ركبت تاكسي وراحت للعنوان اللي طارق كتبه ليها
طلعت العماره ورنت الجرس
طارق فتحلها
طارق:نورتي
فتون ومازالت واقفه على الباب خرجت الفلوس من حقيبتها اليديه
فتون:خود وسبني بقا امشي وابعد عني وعن حياتي
طارق:مينفعش ادخلي نتكلم
فتون:انا مش عايزه اتكلم معاك في حاجه خود الفلوس وسبني امشي بقا
طارق:ادخلي وعشر دقايق وبعدها امشي مش هاخد الفلوس غير لما تدخلي
فتون بصتله بضيق هدخل بس سيب الباب مفتوح
طارق :ماشي
فتون ودخلت وبصت للشقه تقريبا مفهاش اي اثاث غير كنبه صغيره
فتون:هو انت مش عايش هنا؟؟
طارق:عشان بس تعرفي اني نيتي خير
فتون بانفعاليه:انت عمر نيتك ما كانت سليمه ياطارق من يوم ما عرفتك وانت نيتك سوء
طارق:انتي منفعاله عليا كدا ليه؟؟؟
فتون:انا بحب جوزي وانت عايز تخرب عليا انت عارف جوزي لو عرف اني هنا ممكن يقتلني انا جيت هنا عشان خايفه عليه منك ومش هسمحلك تأذيه
في الوقت دا خرج مازن
مازن بغضب ومسك طارق من لياقة قميصه خايفه عليا من دا
فتون بخضه اول ما شافت مازن وحطت ايدها على بوقها وبكت
مازن وضرب طارق كذا لكمه ورا بعض
مازن وهو بيضربه دا حشره ادوس عليه برجلي
مازن وضربه لكمه وقع طارق على الارض
مازن وضربه برجله ضربه قويه في بطنه
طارق بتوجع اااااااه
في الوقت دا علي قرب منه وبعد مازن عن طارق
علي:خلاص يامازن كفايه هيموت في ايدك سيبه لينا بقا
ثم اكمل وهو ينظر لفتون والتي جلست تبكي في احد الاركان
شوف مدام فتون
مازن وبص على فتون وكانت تبكي بقوه وهي جالسه على الارض
مازن وقرب منها واخدها في حضنه اهدي اهدي
علي وشاور لاتنين من الحراس انهم ياخدوا طارق
بعد كدا نزل وراهم
ومازن اخد فتون ونزل ركبها عربيته
طوال الطريق تقريبا واخدها في حضنه في جو بين الصمت
قطتعه فتون عرفت منين ؟؟
مازن:دا حوار طويل
فتون: طيب احكيلي
مازن :هنا سمعتك وانتي بتتكلمي وقالتلي
انا بقا اما كنت جيبلك الموبيل كنت عامل عليه برنامج اعرف ي رساله هتجيلك على الموبيل
فتون بصتله بدهشه كنت بتراقبني
مازن:لو كنت براقبك مكنتش عرفت متأخر كدا انا كنت اول مره افتح البرنامج وعرفت انه زفت طارق
كلمت علي وخليته يجيبه وكنت جمبه وقت ما كان بيكلمك كمان
فتون :طيب عرفت من اللي ادله رقمي
مازن:عارف زينه ولسوء حظها الزف.ت كان مسجلها وهو بيتفق معها
فلاش باااك
مازن بعد ما كلم على وطلب منه يجيب طارق
وفعلا علي جابه هو ورجالته على الشقه اللي فتون قابلته فيها
مازن بسخريه اهلا بالوحش
طارق:انت عايز مني ايه وجايبني هنا ليه
مازن:انت خايف ياقطه
ثم اكمل وهو يمسك من مقدمة وجوه ويضغط بقوه مش انت اللي عامل فيها وحش وبتكلم الستات يا.و.. وبتهدددها كمان
طارق بخوف:انا مجتش جمبها
مازن وابتسم بسخريه ليه هو انت تتجرأ تيجي جمبها دا انا كنت افرمك وصلت لرقمها منين يالا
طارق بتردد:من زينه
مازن :مستحيل
طارق :لا مش مستحيل وكمان معايا تسجيل لها انا كنت متفقه انا وهي هي كانت عايزه تخلص من فتون وتاخدك ليها
مازن:فين التسجيل دا
طارق وخرجه من موبيله
مازن وسمع وفعلا كانت زينه
خلص مع طارق
وطلع على خاله عماد
رن الجرس
خاله فتح الباب
عماد بمفأجاه مازن .تعالى يابني اتفضل
مازن:ازيك ياخالي
عماد:الحمدلله
مازن:معلش انا جاي من غير ميعاد
عماد:انت تيجي في اي وقت
مازن:زينه موجوده
عماد:ايوه في حاجه
مازن:طيب بعد اذنك نادلها عايز اتكلم في موضوع في وجودها
عماد ونادى لزينه
اللي جاءت مسرعه لما عرفت بوجود مازن
مازن وفتح التسجيل
وبداء يظهر صوت زينه وهي بتتفق مع طارق على كل حاجه
عماد وبص لبنته بدهشه
زينه وابتلعت ريقها بتوتر
مازن:طبعا كل حاجه واضحه ومش محتاج اشرح
عماد:ليه كدا يازينه؟؟
زينه بضيق:لانها اخدته مني
مازن:حتى لو دا حصل متعمليش كدا انتي كدا بتأذني كدا وانتي مكنتيش قد الامانه اللي ادتهالك واعتقد معتش لنا شغل مع بعض ولو حد غيرك انا كنت اعرف اخد حقي منه كويس بس عشان خالي انا هتكفي ب انك تبعدي عني وعن مراتي نهائي ولو ظهر عكس كدا مش هعمل حساب صلة قرابه
مازن وخرج من عند خاله
باااك
فتون:كل دا حصل وانت محكتليش
مازن:يعني انتي حكتي
فتون:كنت خايفه عليك يامازن
مازن:يابنتي دا حشره واديكي شوفتي
______________
بعد يومين في الشركه وخصوصا مكتب مازن
دخل عليه سعد الراوي بعصبيه ابني فين يابن الشرقاووي
مازن بعصبيه انت اتجننت ازاي تدخل كدا وبعدين انت ابنك ضايع وجاي تدور عليه هنا
سعد:انا عارف انه عندك
مازن ببرود وبعدين؟؟
سعد برجاء:ارجوك سيبه
مازن:وهو مش سايبني في حالي انا ومراتي ليه
سعد:خرجهولي واوعدك انه مش هيقرب منك انت ومراتك ابدا
مازن:لا مش هتوعدني هتمضي انت وابنك على ورق ابيض عشان يوم ما يفكر يقرب اتصرف انا بقا
سعد:موافق بص سيبه ومتأذهوش
بعد مرور شهرين
فريده بغضب:لا والف لا مش موافقه بقا اخرتها تتجوز واحد بيشتغل عندنا
مصطفى :هي دي الكلمه اللي انتي ماسكه فيها وايه يعني
مازن:مبتتحسبش كدا ياماما بنتك بتحبه وهو بيحبها
فريده :بردوه لا
مروان:ياماما خلاص بقا وافقي عشان خاطر هنا كلنا موافقين
فريده:يعني يرضيك يامازن اختك تعيش عيشه اقل من هنا
مازن:من قالك وبعدين احنا مستحيل نسيب اختنا واللي هي عايزاه هنعمله لها واللي علي مش هيقدر يجيبه او يعمله انا مروان هنعمله لها
فريده:وتفضل طوال عمرها محتاجه
مازن:ياماما احنا اخوتها ومش هنسبها وعلي طموح وانا عارف انه هيقدر يدير بيته كويس
مروان:مازن عنده حق ياماما
مازن وقرب منها بحنو والا انتي مش عايزاها تمشي وتسيبك
فريده بدموع انت بتقول فيها دي حته مني هتمشي
مصطفى :دي سنة الحياه يافريده
مازن:خلاص بقا ياماما نعمل الخطوبه مع فرح مروان
فريده :اللي تشوفوه
وبعد اسبوعين
الكل كان بيجهز عشان الليله المنتظره فرح مروان ويارا
وخطوبة علي وهنا
وكانوا في قاعه كبيره
والكل كان فرحان ومبسوط
عدى اسبوعين ومات كامل اللي موته اثر على مازن وفضل فتره مش في المود العادي
وفي يوم رجع من الشغل
كانت فتون منتظراه في غرفتهم
مازن ودخل:مساء الخير
فتون بابتسامه واسعه :مساء النور ...حمدلله على السلامه
مازن بارهاق:الله يسلمك
فتون:شكلك تعبان
مازن:كان عندي شغل كتير النهارده
فتون:ربنا يعينك ياحبيبي ..عندي ليك خبر حلو
مازن:خبر ايه؟؟
فتون:انا حامل
مازن بابتسامه واسعه بجد؟؟
فتون:اه والله
مازن وحضنها وشالها لفوق مبرووك ياقلبي
فتون:الله يبارك فيك
ونزلوا وبلغوا الكل وكانوا مبسوطين
انتهت الحكايه
اتمنى تكون عجابتكم
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق