رواية الغراب الفصل الثانى 2 بقلم اسماعيل موسي حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية الغراب الفصل الثانى 2 بقلم اسماعيل موسي حصريه في مدونة قصر الروايات
الثانية
؟؟؟ ؟
مراتى سلمى قعدت جنبى ،يوسف إيه إلى حصل حالآ دلوقتى ؟ هو الى انا شايفاه ده بجد ؟ أخدت سلمى فى حضنى اتأكد انى مش فى حلم !!
صوت الريح بره الشقه كان عمال يزعق، مثل وحش غاضب
إيه الرسالة دى يا يوسف بتقول إيه؟
بصيت لسلمى بأستغراب ،الرسالة مكتوبة بلغة غريبه وبخط ايد ذى المخطوطات التاريخيه القديمه
هو انتى فاكراني احمد زويل يا سلمى ؟ انا متلخبط ذى زيك
متفتح الرسالة يا يوسف قلبى مش مطمن ____
سلمى مراتى قلبها خفيف جدأ ،إى حاجه حتى لو كانت صغيرة تافهه ممكن تسببلها رعب جسيم انا عرفت كل ده من ساعة ما اتجوزتها.
قلت دى مجرد رسالة يا سلمى يعنى هيكون فيها ايه؟
وبعدين هو احنا عارفين نقراء العنوان إلى عليها ؟ خلينا نفتحها يمكن مكتوبه بالعربى...
فضيت الاختام الغريبه المتنوعة ،فراشة وورده وعصفوره
وشكل تانى غريب ،الرسالة اتفتحت وانفردت قدامنا من غير ما نلمسها.
أنا مش مطمنه ية يوسف
همست بقلق ولا انا والله، كلام كتير مكتوب لكن مبهم اللغه غريبه ،كل ده وانا وسلمى متخيلين اننا فى حلم
حتى سلمى قامت فتحت الشباك تبحث عن الغراب عشان تصدق ان كل ده حقيقى
من غير ما ابص قلت الغراب رحل انا شفته بيطير بعيد
لكن سلمى وقفت صامته تبص على شجره قدام الشقه
اكتر من دقيقه قبل ما تقفل الشباك بقوه وتجرى ناحيتى مرعوبه تترمى فى حضنى.. الغراب يا يوسف الغراب
قلتلها بزعر ماله يا سلمى هو لسه بره؟
سلمى قالت بخوف انا شفتة على الشجره لكن مكنش غراب
كان شخص شكله غريب ولما بصيت عليه تحول لغراب وعمل حركه غريبه واختفى بعيد.
هى ليله باينه من اولها، جريت شغلت القرأن وقعدنا شويه لحد ما هدينا، كل إلى حصل داخل عقلنا مش قادرين نصدق
سلمى قاعده متكوره على نفسها بتبص على الرساله كأن الرساله فى لحظه ممكن تتحرك
فتحت جوجل واخدت صوره للرساله وبحثت عن معلومه او ترجمه، وانا ببص على التليفون سلمى صرخت
بقلها مالك فيه ايه؟
قالت الرساله اتمسحت انمحت
بصيت على الرساله إلى كانت بتولع قدامنا من تلقاء نفسها
وجريت قعدت جنب سلمى ،بسم الله الرحمن الرحيم
ايه إلى بيحصل ده، مرت دقايق الرساله تحولت لرماد
قلت لا دا كتير اووى، حاولت اهدى سلمى وابينلها انى مش خايف لانى عارف ضعف قلبها، بكره الصبح هورى الرساله لواحد صاحبى شغال فى الأثار يمكن يعرف يترجمها
وقعدنا الليل بطوله مرعوبين وانا عمال ابحث فى جوجل من غير فايده، جوجل فشل يعرف اللغه ومفيش إى معلومه
الصبح كلمت صاحبى وطلبت اقابله بسرعه لما اتقابلنا وريته الرسالة من غير تفاصيل، صحبى بص على الرسالة بأستغراب
واكدلى انها مش لغه فرعونيه أو فارسيه او إى لغه بشريه
وسألنى جبتها من فين؟
قولت بلا مبلاه كنت بقراء كتاب ولقيتها فيه واثارت انتباهى
صاحبى قال له يبقى كتاب سحر ودى يمكن تعويذه او اى حاجه متشغلش بالك.
بس ان بالى انشغل اصلا لما سمعت كتاب سحر وتعويذه وجان،شكرت صاحبى ورجعت على الشقه وانا مغموم
مش عارف اقول لسلمى ايه وقررت اكدب عليها واقولها دى رساله من كتاب فرعوني الظاهر الغراب لقيها فى الشارع مرميه واخدها وهو طاير
مكنتش مصدق نفسى لان الغراب نطق واتكلم والرساله اتحرقت قدامنا ،كنت عارف ان سلمى طيبه وعلى نياتها وهتصدق اى حاجه..
رغم كده قعدت ادور وابحث عللى النت ،دخلت صفحات دجل وسحر يمكن إى شخص يساعدنى
اخيرآ بعد ساعات لقيت شخص مجهول ناشر صفحه على النت فى تحقيق عن رساله غريبه عثر عليها فى مكتبه تاريخيه من كتاب بلا عنوان ،اخدت البريد الإلكتروني بتاع الشخص ده وبعت ليه الرساله وانى طالب مساعدته
كان امل بسيط انه يرد عليه لكن الغريب
ان الرد وصل فورا
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق