القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دمرتني ومازلت احبك الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر الأخير للكاتبة مريم غريب

 رواية دمرتني ومازلت احبك الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر الأخير للكاتبة مريم غريب 




رواية دمرتني ومازلت احبك الفصل الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر الأخير للكاتبة مريم غريب 


ساره بدموع:ليه كده يايوسف ليه بتعمل كده انا عملتلك ايه؟؟


أغار عليك من الهواء المطلق


إذا لمس خديك ونام فوق الفم


أغار عليك من ثوبك الساحر


إذا نام بين حناياك واشتم عطرك


أغار عليك من البشر ...


ومن أهلك ومن الشمس والقمر


إذا لمحوك بلحظة متغيب بها عن بؤبؤ العين


أغار عليك من وسادة ترافق أحلام ليلك


بأن تنسيك نفسي


وتبعدك عني حتى صعود الفجر


أغار عليك من اسمك


فلو يناديك العالم باسمي فيا لسعادتي


أغار عليك من أقلامك , التي تخط حرفك من الدم


أغار عليك من اللحظات والساعات والقدر


من أن يبعدوني عنك بلا خبر


أغار عليك من نفسي وعمق حبي


وجنون عقلي ومن أحضان غيري


ونظرات غيري وهمسات غيري


أغار عليك من شفاه طفل قبلته


وارتمى في أحضانك من الفرح


أغار عليك من حرير أوراق الورد , أن تلامس حسك


ومن عطرها أن يتعمق بداخل أنفاسك


أغار عليك من الناس التي تراك


من دون أن تعرفك أو تحادثك


أغار عليك من جاراتك الحمقاوات


اللواتي تكحلن أعينهن يوماً بك


أغار عليك من نفسي ونفسك


و من كل شيء يجول حولي وحولك


فاتن حمود.


يوسف قومها من على الارض وهو ماسكها من شعرها..وهى بتصرخ جامد من الوجع.


يوسف بغضب:انا عايز اعرف وحالا ايه اللى بينك وبين محمد يسرى؟؟وكنتى فين معاه قولى عمل فيكى ايه الحيوان ده..انطقى.


ساره بببكاء:والله ما عملت حاجه صدقنى معملتش حاجه..انا بحبك انت يايوسف انت عارف صح مش انت عارف ان انا بحبك.


يوسف بصوت عالى:انتى فكرانى غبى ياساره لا انا فاهم وعارف كل حاجه وانا مش هاسيبك الا لما تنطقى وتقولى عملتى معاه ايه؟؟


ساره بتسمع منه الكلام ده وهى مش مصدقه انه قال كده عليها وبيتهمها وصلت للاتهام.


ساره:يوسف انا عارفه حدودى كويس وانت ازاى تقول عليا كده انا قبل ماخاف منك او اخاف على نفسى اخاف من ربنا وحاطه بابا وماما قدام عنيا ف مستحيل اعمل غلطه زى دى.


يوسف:ورحمة ابوكى وامك ما اتنى خارجه من عتبة الشقه دى الا ورجلى على رجلك.


ساره بتردد:انت مالكش انك تتحكم فيا بالشكل ده.


يوسف مردش عليها ولكن خلا ايده هى اللى ترد وضربها بالقلم..واتجه ناحية الباب وفتحه وقبل مايخرج قاله:ورينى بقى هتخرجى ازاى.


وخرج وقفل وراه بالمفتاح.


ساره فضلت قاعده على الارض بتعيط جامد وبتفتكر البهدله اللى بهدلهلها يوسف ولكن عشان بتعشقه اقنعت نفسها ان دى غيره وفى عز حزنها ابتسمت لما وصلت للسبب ده.

....................................................................................................................................................................................................

اما عن يوسف فنزل مضايق جدا انو مد ايده عل ساره وزعلها بالشكل ده لكن كل ما يفتكر منظرها وهى جايه مع محمد وبيضحكو ولما غمزلها النار تقيد جواه من تانى ويبقى عايز يطلع يكمل عليها تانى...وراح تانى يقف مع الناس اللى كان معاهم والحفله شغاله وكله مبسوط لكن هو ماكنش مبسوط خالص وخلصت الليله والناس روحت وطلعو عيلة ابراهيم الشقه وهما على السلم بيفتكرو مع بعض الحفله كانت دمها خفيف اد ايه.


ابراهيم بضحك:لا وشوفتى يابت ياميرنا البت مها بنت خالتك لما كانت بترقص على اغنية اللى منى مزعلنى كانت مسخره ههههههههههههههههههه.


ميرنا:لا يابابا احلى حاجه لما صنية الشربات وقعت على خالتو هههههههههههههههههههههههه.


ميرفت:ههههههههه بس يابت عيب دى خالتك برده.


ميرنا:الله!!اومال فين ساره؟؟!!


وهنا وصلو قدام الشقه...ويوسف بيفتح الباب بالمفتاح.


ابراهيم بخضه:اه صحيح هى فين؟؟


يوسف ببرود:ايه ياجماعه متقلقوش..هى جوا.


ابراهيم باستغراب:جوا!!جوا ازاى يعنى؟؟هى مش المفروض كانت معانا تحت...وبعدين مين اللى قفل الباب بالمفتاح؟؟


يوسف فتح ودخل ومردش عليه.


ابراهيم:استنى هنا انا مش بكلمك..انت زعلتها تانى؟؟


يوسف بضيق ممزوج ببرود:بابا انا تعبان وعايز انام ومش فاضى للمنقاشات عن اذنكو انا داخل انام.


ابراهيم:ايه هو ده!!استنى ياولد.


ميرفت:فى ايه ياابراهيم ماتدخل تسالها بدل م انت عمال تحقق معاه كده.


ابراهيم بغضب:ماشى ياميرفت.


ودخل ابراهيم ل ساره لقاها واقفه فى البلكونه وسرحانه.


ابراهيم:ايه يا ساره...طلعتى ليه ياحبيبتى؟؟


ساره:لا ابدا ياعمو مش عشان حاجه بس صدعت من الدى دجاى فقلت اطلع.


ابراهيم:متاكده ياحبيبتى؟؟


ساره بابتسامه:اه طبعا ياعمو.


ابراهيم:ماشى ياحبيبتى تصبحى على خير.


ساره:وانت من اهله.


وخرج ابراهيم وبعد شويه الهدؤ عم على البيت كله كده بيعلن ان كلهم نامو..لكن ساره ساره ماكنتش نايمه قامت اتسحبت من حمب ميرنا وخرجت من الاوضه وراحت لعند اوضة يوسف..خبطت مرتين....


يوسف كان قاعد على السرير وساند ضهره على المخده وماسك الاب توب بيعمل شغل عليه..سمع صوت الباب بيخبط استغرب شويه وقال:ادخل.


فتحت ساره الباب ببطء ودخلت وهى باصه ف الارض ووقفت قدامه.....يصلها يوسف ومستنهيها تتكلم وساد الصمت قليلا ورفعت ساره وشها وبصتله وقالتله.


ساره:انا اسفه.


يوسف بنبره قويه:وانا مش قابل اسفك.


ساره بصتله ورفعت حواجبها وهى مستغربه ماكنتش متوقعه منه مش قابل اعتذارك دى.


يوسف:ولو عايزانى اقبل اسفك قوليلى ايه علقتك بيه بالضبط.


ساره:تانى...تانى هتقولى علاقه..والله مافى اي حاجه بينى وبينه.


يوسف بنرفذه وغضب:كدابه...انا شوفتك بعينى محدش قالى وحذرتك اكتر من مره ماتكليميهوش ومع ذلك بتكلميه برده..والله اعلم ايه تانى ممكن يكون حصل.


ساره بدموع:هى وصلت ل كده بتتهمنى اتهام زى ده.


ونزلت دموعها...ومسحتها تانى وقالتله بتماسك.


ساره:هيحصل ايه يعنى يا استاذ وانا طول النهار والليل قاعده معاكو هاه..فين وامتى؟؟


يوسف ساب الاب توب وقام وقف قصادها وقالها.


يوسف برجاء:طيب ريحينى وقوليلى ايه اللى ممكن يكون بينكو بتكلميه ليه طيب؟؟


ساره بعياط وتعثر:عشان هو اللى ساعدنى ابقى كده..هة اللى خلانى اتغير وابقى كده عشان اعجبك..عرفت بكلمه ليه.


يوسف بصلها شويه وهى بتعيط وبتمسح دموعها بكومها زى الاطفال وبتشهق زييهم فابتسم وخدها فى حضنه وقالها.


يوسف:كان ممكن تقوليلى على فكره..انا مش غبى.


ساره ببكاء:اقولك ايه بس وانت مغرور عشان ربنا كرمك بشوية جمال وكنت عايز واحده جميله زيك وانا وقتها كنت وحشه.


يوسف بابتسامه مكر:بس دلوقتى بقيتى موزه.


ساره ضربته فى كتفه ضربه خفيفه.


يوسف بجديه:طيب انا مش عايز كلام معاه تانى وعلى الله اشوفك تسلمى عليه بس.


ساره:حاضر.


يوسف:ويلا روحى نامى بقى.


وسابها ورجع مكانه تانى على السرير....ساره واقفه مستغربه منه وفى بالها:والله مجنون!!!!


وطلعت من اوضته ورجعت من حيث اتت تانى.


......................................................................................................................................................................


تانى يوم ابراهيم وميرفت وميرنا نزلو يشترو شوية حاجات تخص ميرنا.


صحى يوسف من النوم وخرج من اوضته لقى ساره بتنضف الليفنج.


يوسف:صباح الخير.


ساره بابتسامه:صباح النور.


يوسف:هو البيت ساكت كده ليه؟؟


ساره:اصل عمو وطنط وميرنا نزلو يشترو شوية حاجات وقالو هيعدو على خالتك يتغدو معاها وبعدين هتوديهم عند الست اللى بتفصل الفستان لميرنا عشان خلص خلاص وقالو ان هما هيتاخرو يعنى.


يوسف بمكر:يعنى انا وانتى هنا لوحدنا؟؟


ساره بكسوف:اه.


يوسف:طب مدام كده بقى انا مش رايح الشركه النهارده وهقعد معاكى.


ساره بخوف:تقعد معايا ازاى يعنى؟؟!!


يوسف:متخافيش مش هعضك قصدى يعنى نقعد نتكلم اعتبريها قعدة تعارف ياستى.


ساره ابتست وعجبتها الفكره.


يوسف بجديه:وبعدين انا مش ممكن اسيبك فى البيت ده كله لوحدك.


ساره:هتخطف يعنى م احنا بنقفل الباب الرئيسى والباب بتاع البيت كله كمان فين بقى الخطر.


يوسف بنرفذه:انتى تسمعى كلامى وخلاص لازم تتعودى على كده.


ساره:حاضر.


يوسف بابتسامه:طيب ادخلى اعملى فطار وكوبايتين نيسكافيه على بال ما ادخل اخد دوش واجيلك.


ساره:ماشى.


................................................................................................................................................................


عند ميرنا....هما قاعدين عند خالتها عزه بيتغدو وخالتها متعوده على التذمر والناس اساسا مابتحبش مشركتها فى اى حاجه.


عزه:وانتى بقى يا مرمر هتروحى تعيشى مع ماذن فى بيته ولا هيخدلك بيت لوحدك؟؟


ميرنا بضيق:عادى ياخالتو انا مايهمنيش اوى موضوع السكن ده وبعدين بيتو حلو مش وحش.


عزه:ازاى يعنى ياحبيبتى مايمكيش موضوع السكن متنسيش ان له اخوات وليهم فى البيت ده يعنى انتى هتبقى فيه ضيفه لكن لو خدلك بيت لوحدك هيبقى بيتك انتى وكل الناس هتبقى ضيوف عندك.


ابراهيم:يا عزه احنا مايهمناش كل الكلام ده وبعدين بنتى فلوسها تساوى فلوس ماذن ويمكن اكتر كمان ولا انتى ناسيا احنا مين على اخر الزمن عيلة سليم العسلانى هتتكلم على الفلوس.


عزه بحرج:ربنا يزيدكو يارب انا مش قصدى والله انا قصدى راحتها يعنى تشيل همها وهم جوزها بدل ما هتشيل همها وهم جوزها هم اخوات جوزها.


ابراهيم:يسلام طب وماله هى مساعده الناس رمت ولا ايه؟؟


ميرفت تدخلت عشان تخفف من حدة الوضع.


ميرفت:ايه ياابراهيم عزه قلبها على ميرنا..ولا انتى زعلتى يا ميرنا؟؟


ميرنا بابتسامه:لا ابدا.


ميرفت:وبعدين ياعزه اخوه الضغير بس هو اللى عايش معاه اخته التانيه متجوزه وعايشه فى مكان تانى.


عزه:اااه..عموما موفقا ياحبيبتى.


ميرنا:شكرا يا خالتو.


ميرفت:هو احنا هنروح امتى الاتيليه ياعزه؟؟


عزه:لما مها تيجى من كليتها هى مش هتتاخر متقلقوش.


........................................................................................................


عند يوسف وساره...من اول الصبح لحد المغرب وهما قاعدبن فى البلكونه بيرغو ويوسف وهو بيتكلم بص لساره لقاها بتبصله جامد وبتركيز.


يوسف:بتبصيلى كده ليه؟؟


ساره:اصلك النهارده مختلف اوى.


يوسف:مختلف ازاى يعنى؟؟!!


ساره:يعنى..مبتزعقليش زى ما تعودت منك وكده يعنى مش قاسى زى مابشوفك ديما.


يوسف:هههههههههههههه كمان خلتينى قاسى.


ساره بلوم:ده اللى بشوفو منك.


يوسف:يااااااه ده انتى شايله منى كتير بقى.


ساره:يوسف ممكن اسالك سؤال؟؟


يوسف:اسالى.


ساره:هو انت ليه ماحبتنيش قبل ما اغير شكلى ليه بس لما اتغيرت حبتنى؟؟


يوسف باعجاب:مممم لا برافو عليكى..سؤال زكى وهاجوبك عليه..بوصى ياساره انا منكرش انى كنت مبتقبلقيش قبل ماتتغيرى ويمكن اكون سلبى لانى حبيتك بعد ما تغيرتى ويمكن كمان الناس تلومك انك حبتينى لما يعرفو انى حبيتك لما اتغيرتى لكن انا مايهمنيش الماضى انا اللى يهمنى الحاضر والمستقبل الوقت بيمر ومبيستناش حد بينا منغيرنا بيمشى وبياخد كل حاجه معاه سواء حلوه او مره بياخد ضحكنا وحزننا وكاننا مبنعيش غير الحاضر ولو دورتى على احساسك اللى عدا فى السنين اللى فاتت دى هتلاقيه معدوم وكانك معشتيش اصلا هيبقى مجرد حنين.


ساره متنحه وبصاله بس.


يوسف:فى ايه مالك؟؟


ساره:اصلى مش فاهمه اى حاجه.


يوسف:ههههههههههه مش مهم تفهمى المهم انا عايزك تعرفى ان انا بحبك..استوعبى الكلمه دى كويس اوى ياساره الكلمه دى بتحمل كل مشاعرى اللى بكنها ليكى من جوايا وكمان عايزك تعرفى انى لما بقسى عليكى زى مابتقولى وساعات بمد ايدى عليكى ف ده حبى ليكى بيطلع على هيئة التصرفات دى سمينى بقى مجنون عبيط متخلف همشى برده ورا احساسى وهعمل فيكى اى حاجه تعجبنى سواء حب او قسوه اوعى تشكى للحظه فى حبى ليكى.


ساره بتسمع كل حرف قاله وهى مستغربه وفى بالها:معقول ده يوسف؟؟من امتى بيتكلم كده؟؟لالا مش مصدقه!!


وفاقت على صوت يوسف.


يوسف:وانتى بقى..بتحبنى ولالا؟؟


ساره بكسوف:انت شايف ايه؟؟


يوسف:مش عارف؟؟او بمعنى اوضح بستعبط..عايز اسمعها منك.


ساره:لالا مش هقدر اتكسف.


يوسف:لا والله!!ما انتى امبارح وانا بضربك قولتيها فاكره. وقلدها وهى بتتكلم وقال:انا بحبك انت يايوسف انت عارف صح مش انت عارف ان انا بحبك.


ساره خدودها احمرت وقالتله.


ساره:اسكت بقى بطل تكسفنى.


يوسف:يعنى هو انا لازم اضربك عشان تسمعينى اللى انا عايزه...طب والله ياساره لو مانطقتى حالا انتى حره فى اللى هيحصلك.


ساره:هتعمل ايه يعنى هتتضربنى تانى.


يوسف:لا ياحبيبتى خااالص..انا هدفعك غرامه بس.


ساره:بجد..طيب ايه هى الغرامه دى.


يوسف بابتسامه مكر:بوسه ياعمرى.


ساره:لالالالا خلاص بحبك بحبك.


يوسف:ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه يعنى هى الكلمه عندك احسن من البوسه.


ساره بكسوف:لا بس عيب عيب اوى كمان انت بتقول ايه اساسا عيب ميصحش.


يوسف:ايه ايه خلاص اهدى انا كنت بهزر معاكى...تعرفى نفسى فى ايه دلوقتى؟؟


ساره:نفسك فى ايه؟؟


يوسف:نفسى ارقص معاكى..استنى.


قام يوسف وشدها ودخلها فى الليفنج ودخل اوضته وجاب الاب توب بتاعه وشغل اغنية وحشتنينى ل عمرو دياب وبداءو يرقصو.


عيونك شايفها وحاسس ان انا عارفها سبينى برحتى

اوصفها مكسوفة ليه

كأنك معايا بقالك عمر ويايا بنفس الصورة جوايا

من قد ايه

سنين شيفك فأحلامى بنادى عليكى ضمينى

ليالى كنت مش عايش

ومستنيكى تحينى

وحشتينى وحشتينى

سنين بعدك على عينى ليالى كنت مش عايش

ومستنيكى تحينى

يا اجمل هديه بعتها القدر ليا

يا قمر فعز لياليا اوصفلك ايه

والله والدنيا بقت فعنيا حاجة تانية هواكى قبلته

وفى ثانية جريت عليه

بحبك هقولها

ياريت قبل ما اكملها

تعالى فحضنى ونقولها

ايه حكيتك ايه


اليوم التالى:زفاف ميرن


#الفصل_١٤


#الحلقه_الرابعه_عشر:


اليوم التالى:يوم زفاف ميرنا.


طبعا البيت كله فى حالة طوارئ والكوافيره جت من الصبح بتعمل مسكات وحاجات كتير ل ميرنا.


اما ماذن راح مع يوسف كوافير رجالى وهيجهزو هما الاتنين من هناك.


اما محمدجهز فى البيت عادى وعلى الساعه 8 راح لاخته دينا عشان يجيبها معاه هى جوزها.


اما عند ميرنا خلصوها خالص وكانت حلوه اوى فى الفستان الطرحه كانت خطيره وميرفت كانت بتتحايل عليها متلبسش الحجاب فى الفرح لكن ميرنا رفضت رفض قاطع.


اما بقى عزيزتنا ساره كانت لابسا فستان دهبى فوق الركبه بحاجه بسيطه بحماله واحده وضيق وبيلمع وشعرها عملاه ديل حصان وكان ميكس هايل شعرها مع عيونها مع الفستان كانت ساحره بمعنى الكلمه..وجهزو كلهم وجه يوسف وماذن ومحمد وكلهم تحت مستنين العروسه..وهاهى اخيرا ظهرت ميرنا امام ماذن ابتسم ماذن لجمالها بالفستان وزاد اعجابه بيها اكتر.


اما يوسف لما شاف ساره بالفستان القصير العريان اتضايق ان كل الناس اللى هتبقى موجوده هتتفرج عليها وهى بالمنظر ده .


اما عن محمد ف هو فى حاله لا يرسى عليها متنبل وسرحان من وقت ما شاف ساره.


ميرنا قربت عليهم وهى مكسوفه وباصه للارض..ماذن ابتسملها وسلم عليها وفتحلها باب العربيه وقعدو جمب بعض ورا ويوسف هو اللى بيقود العربيه وساره معاهم برده بس قدام جمب يوسف وابراهيم وميرفت فى عربيتهم الخاصه ودينا وجوز دينا مع محمد فى عربيته.


وصلو القاعه المجهزه للفرح فى اكبر فنادق البلد ةتم عقد القران وبداء ماذن وميرنا فى الرقصه الاولى وطول الرقصه وميرنا باصه للارض ومكسوفه تحط عيونها فى عين ماذن.


ماذن:هتفضلى باصه للارض كده كتير؟؟


ميرنا بكسوف:عادى يعنى.


ماذن:هو ايه اللى عادى؟؟بوصيلى.


ميرنا باصتله.


ماذن:ماشاء الله..عنيكى جميله اوى.


ميرنا اتكسفت خالص ومردتش.


ماذن:تعرفى ياميرنا انا حبيتك من يوم ما شفتك فى الشركه عند يوسف..ومن يومها وانا بفكر فيكى ولحد ماشوفتك تانى مره..لما هزئتى محمد اخويا فى المطعم زاد تفكيرى فيكى ومارتحتش غير دلوقتى لما بقيتى مراتى وبين ايديا..بس ياترى بقى انتى كمان بتحبينى ولا لا؟؟


ميرنا بكسوف:على فكره انت وترتنى اوى.


ماذن:ههههههه ووترك ليه ياحبيبتى ريلاكس..انا جوزك دلوقتى.


ميرنا:اهى جوزك دى بقى وترتنى اكتر.


ماذ بضحك:هههههههه طيب خلاص مش هوترك...المهم تحبى نروح نقضى شهر العسل فين؟؟


ميرنا:يااااه شهر!!


ماذن:لا مش شهر طبعا يعنى قولى 10,15 يوم كده.


ميرنا:ايه راءيك فى السخنه.


ماذن:جميله...ماشى السخنه.


وخلصت الرقصه وقطعو التورته وبداءو الناس ترقص بقى...محمد راح يطلب ساره للرقص ساره ارتبكت وبصت ل يوسف كان قاعد جمبها لقيته بيبصلها جامد فرفضت..محمد رجع الترابيزه بتاعته تانى وهو زعلان.


يوسف:شطوره ياحبيبتى بتسمعى الكلام.


ساره:مهو عشانك.


يوسف بثقه وغرور:طب منا عارف انتى تقدرى تكسرى كلامى اساسا....قدامى يلا عشان نرقص.


ساره:بجد هنرقص؟؟!!


يوسف:انتى لسا هتندهشى يلا قومى قدامى.


ساره بفرحه:حاضر.


وقامو راقصو...واثناء الرقصه.


يوسف بضجر:ينفع اللى انتى لبسا ده؟؟


ساره:ماله؟؟


يوسف:ماله يعنى ايه مش شايفه عيون الناس راشقا فيكى ازاى اللى يسوا واللى مايسواش بيتفرج عليكى.


ساره:يايوسف النهارده فرح ميرنا انا مش بلبس كده كل يوم يعنى.


يوسف:ساره..انا مش سهل على فكره عشان تضحكى عليا بكلمتين خديها قاعده كده لانك مهما اتكلمتى انا هعرف اذا كنتى بتقولى الحقيقه ولا الكذب.


ساره:انا عمرى ما كذبت عليك ابدا يايوسف.


يوسف:ممممم واضح..بوصى قفلى بقا على اللى فات عشان متعصبش واياكى تلبسى الكلام الفارغ ده تانى عشان منكدش عليكى.


ساره:حاضر.........يوسف انت بتحبنى؟؟


يوسف:لا.


ساره:يوووسف.


يوسف:عايزانى اقولك؟؟يعنى بعد الكلام اللى قولتهولك والضرب اللى ضربتهولك لسا مش عارفه؟؟


ساره بخضه:يانهار اسود وانا لما احب اتاكد اذا كنت بتحبنى ولا لا استناك لما تيجى تضربنى؟؟


يوسف بضحك:ههههههههههههههههه عارفه ياساره فى ستات بتتكيف اوى لما جوزها او حبيبها يمد ايدو عليها.


ساره:لا بس ده مش اسلوب...طيب بوص سيبك من موضوع الضرب واضح انه هوايتك.


يوسف ضحك بشده:ههههههههههههههههههه كمان خليتى الضرب عندى هوايا هههههههههه.


ساره:م انت مش بتتفاهم غير بالضرب.


يوسف:ماشى ياساره هاه في حاجه تانيا حبا تضيفيها لشخصيتى.


ساره:ممممممممم لما يبقى فيه هبقى اقولك.


يوسف:ماشى ياستى.


بيعدا ببقى عن يوسف وساره...كان كل الشباب اللى فى الفرح عنيهم على ساره وكله لا حظها لدرجة ان فى واحد راح يطلبها من ابراهيم.


الشاب:ازيك ا استاذ ابراهيم.


ابراهيم:اهلا يابنى انا الحمد لله كويس انت مين بقى؟؟


الشاب:انا ماهر صالح الكاتب.


ابراهيم بترحابب:اهلا ياماهر تشرفنا غنى عن التعريف طبعا مش والدك يبقى صاحب مصانع الحديد برده؟؟


ماهر بابتسامه:بضبط كده.


ابراهيم:اتفضل يابنى اقعد.


وقعد ماهر.


ماهر:انا عارف ان الوقت والمكان مش مناسب بس بصراحه مقدرتش ماقولش لحضرتك.


ابراهيم:خير يابنى؟؟


ماهر:انا بطلب ايد الانسه ساره بنت اخو حضرتك.


ابراهيم:والله يابنى كان نفسى اقولك اه لكن ساره مخطوبه.


ماهر بصدمه:مخطوبه؟؟مخطوبه لمين؟؟


ابراهيم:ل ابنى..ل ابنى يوسف.


هى طبعا ساره لسا متخطبتش ل يوسف بس هو قاله كده وخلاص.


ماهر بحزن:طب عن اذنك.


ابراهيم:اتفضل.


وقام ماهر بخيبة امل وهو بيحسد يوسف على ساره.


وهنا يوسف وساره رجعو التربيزه تانى وشافو شاب كان بيكلم ابراهيم وقام وهو زعلان.


ساره:مين ده ياعمو وماله زعلان اوى كده!!


يوسف:ده اسمه ماهر الكاتب احنا بنتعامل معاهم فى الشغل مع شركتهم..بس هو كان عايز ايه؟؟


ابراهيم بضحك:هههههههههههه ده ههههههههه ده هههههههههههههههه.


يوسف بنفاذ صبر:فى ايه يابابا متقول.


ابراهيم:ده ههههههههه كان ههههههههه ده كان عايز يخطب ساره.


ساره:انا!!


يوسف بغضب:يخطب مين؟؟وانت ازاى تسمحلو يتكلم فى موضوع زى ده؟؟!!


ابراهيم:مايتكلم براحتو يابنى..مهى ساره كده كده هتتخطب وهتتجوز كمان.


يوسف بتعثر وضجر:م م ما لسا بدرى.


ابراهيم بخبث:بدرى من عمرك ياخويا.


يوسف بص لساره بغضب وقالها:وانتى ايه راءي حضرتك؟؟


ساره فكرت فى ثوانى وحبت تغيظه وقالتله:معرفش يمكن لما نتعرف يطلع كويس.


يوسف:لا والله..يعنى موافقه من المبدئ...طب تمام.


وقعد طول الفرح ميكلمهاش ومبيبصش حتى عليها وهى ندمت انها هزرت معاه يوسف مش بتاع هزار.


وخاص الفرح وكله روح.


اما عن ماذن وميرنا فدخله السويت اللى حجزو ماذن فى الفندق.


ماذن بابتسامه:مبروك يا..مبروك يامراتى.


ميرنا بكسوف:الله يبارك فيك.


ماذن:ميرنا انتى هتفضلى مكسوفه منى كده بوصيلى عشان خاطرى.


ميرنا بصتله بخجل.


ماذن:هسالك سؤال..انتى بتحبينى؟؟وردى عليا بصراحه.


ميرنا:جايز موصلتش لدرجة انى احبك لكن مرتحالك لا حظ انك اتجوزتنى بسرعه اوى.


ماذن بابتسامه:ماشى ياستى..ادخلى انتى غيرى هدومك وانا كمان هغير وهتوضى عشان نصلى سوا ماشى.


ميرنا:ماشى.


وقضو ليلتهم وكانت سعيده جدا الحمدلله.


.......................................................................................................................................................


اما عيلة ال سليم...روحو البييت واتعشو ولكن لسا برده يوسف متغير مع ساره...وشويه وكلهم دخلو ينامو وساره فكرت الصبح هتروح تقول ل يوسف انها كانت بتهزر لما اتكلمت على ماهر.

...................................................................................................


تانى يوم صحيت ساره واول حاجه فكرت تعملها تروح تصالح يوسف وتقوله ماكنش قصدها حاجه بالكلام اللى قالته ده..وقامت وراحتله الاوضه وخبطت مره اتنين تلاته مردش...ففتحت الباب ببطء ولكنها لما بصت جوا الاوضه مالقيتش يوسف..فاستغربت لان ده يوم جمعه ويوسف مش بيروح الشركه ولا بيروح اى مكان تانى فراحت سالت ابراهيم.


ساره:عمو هو فين يوسف هو مش النهارده اجازته برده؟؟


ابراهيم:ايوه ياحبيبتى اجازه..بس يوسف سافر.


ساره بصدمه:سافر..سافر ازاى..وسافر ليه؟؟


ابراهيم:سافر الغردقه..راح يتابع تشطيبات القريه بتعتنا الجديده مهى قربت تخلص.


ساره:طيب سافر امتى؟؟


ابراهيم:هو مشى الساعه 5 الصبح.


ساره بحزن:ماشى ياعمو.


ورجعت ساره الاوضه تانى تانى وفضلت تعيط..كان نفسها تودعه قبل ما يسافر وزعلانه انو متضايق منها لدرجة انو مكنش عايز يشوفها قبل ما يسافر.


وهنا رن موبايلها وكان يوسف..فردت بلهفه.


ساره:الوو.


يوسف:صباح الخير يا ساره.


ساره ببكاء:ليه كده؟؟ليه مشيت قبل ما اشوفك؟؟


يوسف بتاثر:انتى بتعيطى ياحبيبتى؟؟انا اسف بس مرضيتش اصحيكى.


ساره ببكاء اكتر:يوسف انا اسفه والله ماكنش قصدى الكلام اللى قولته امبارح فى الفرح ده انا كنت عايزه اغيظك زى م انت بتغيظنى ديما.


يوسف بضحك:هههههههههههه تغظينى ههههههه..طيب منا عارف انك كنتى عايزه تغيظينى عشان كده انا عاقبتك وماكنتش بكلمك عشان تحرمى تعملى كده تانى بس انا مش زعلان منك.


ساره:يوسف طيب انا غلطت فى ايه؟؟ايه الغلط اللى عملته عشان متخلنيش اشوفك قبل ما تمشى؟؟


يوسف بحنان:حبيبتى انتى مغلطتيش فى حاجه وانا مش زعلان منك..وبعدين انتى الصبح كنتى نايمه دخللتلك لقيتك مستغرقه فمقدرتش اصحيكى.


ساره ببعض الهدؤ:هترجع امتى؟؟


يوسف:بعد اسبوعين انشاء الله.


ساره:اسبوعين يايوسف لا تعالى بدرى عن كده.


يوسف:ماينفعش ياساره الشغل اللى بيبقى فى الاخر ده اهم من اللى فات كله وبعدين عشان اوحشك.


ساره ببكاء:انتى واحشنى على طول يايوسف.


يوسف بضجر:ياربى...ساره ابوس رجلك نفسى تكلمينى مره واحده منغير متعيطى مافيش موقف بينا حصل الا لما تختمى بالعياط.


ساره:حاضر خلاص اهو مش هعيط.


يوسف:شطوووره..بوصى بقى انا عينتك لمدة اسبوع مكانى فى الشركه هتبداى من بكره الدوام وسمر هتساعدك عشان ماينفعش الشركه تبقى منغير مدير لمدة اسبوعين.


ساره:لالالا مش هاينفع انا مش بفهم زيك فى الشغل.


يوسف:متخافيش قولتلك سمر هتساعدك وبعدين انتى مش هتعملى حاجات كتير انتى هتنظمى الاحوال فى الشركه عشان متبقاش فوضى يعنى بمعنى اوضح انتى هتديرى الموظفين فى الشركه مش هتديرى الاعمال.


ساره بتردد:يوسف انا مش خبره زيك مش هعرف اتعامل.


يوسف:انا مش بثق دلوقتى غير فيكى انا فى الاول لما كان بيبقى عندى سفر للشغل كان بابا بينزل الشركه المده اللى بغيبها لكن بابا كبر دلوقتى ماينفعش ينزل.


ساره:خلاص يايوسف بس خليك فاكر ان انت اللى طلبت كده عشان متجيش تلومنى على حاجه غلط ممكن تحصل فى الشغل.


يوسف:ههههههههههههههه لالا انا مش قلقان خالص انا عارف انك هتقدرى تمشيها كويس الاسبوعين دول ومتخافيش لو عوزتى اى حاجه كلمينى انا هقولك تتصرفى ازاى.


ساره:ماشى.


وقفلت ساره مع يوسف وبداءت اليوم مع ميرفت وابراهيم بمللمنغير ميرنا ويوسف حست انها وحيده.


........................................................................................................................................................


اما عن ميرنا وماذن.


ميرنا صحيت من النوم لقيت ماذن بيبصلها ومبتسم.


ماذن:صباح الخير ياحبيبتى.


ميرنا بابتسامه:صباح النور..انت صاحى من بدرى؟؟


ماذن:مممم يعنى من ربع ساعه كده...بس ايه القمر ده حتى وانتى صاحيه من النوم قمر لا مقدرش على كده.


ميرنا بكسوف:هو انت لازم تكسفنى على طول كده وخلاص.


ماذن:واكسفك ليه ياحبيبتى انتى مراتى وبعدين بقى انا كنت حارم نفسى منك ومن الكلام معاكى ايام الخطوبه عشان ربنا يبركلنا فى حياتنا ودلوقتى بقا اتجوزنا سيبنى بقا اطلع اللى جوايا.


ميرنا ضحكة بشده من كلامه:ههههههههههههههههههههههه ماشى طلعه ههههههههههههه...بس استنى تعالى هنا.


ماذن قرب عليها وقالها:بس كده جيت اهو ياقلبى عايزه ايه؟؟


ميرنا ضربته فى صدره ضربه خفيفه.


ماذن بتعب مصتنع:اااااااه هتموتينى يامفتريه انا عمرى قصير معاكى يا ميرنا اه ياماما تعالى شوفى المتوحشه اللى هتفترس ابنك دى.


ميرنا:لا ياشيخ!!!ههههه ماشى بس متتهربش من سؤالى برده.


ماذن:اسالى ياحبيبتى اللى انتى عايزاه.


ميرنا:انت بتقولى ايام الخطوبه..ده عند مين ده انشاء الله..ده هما كانو 3اسابيع.


ماذن:وحياتك انا كنت عايز اتجوزك من يوم ماجيت اطلبك من عمى.


ميرنا:انت مجنون.


ماذن:عشان حبيت واحده مجنونه زييك.


ميرنا بزعل مصتنع:انا مجنونه طيب ماشى ابعد عنى بقى انت وحش.


ماذن:طيب خلاص متزعليش..تعالى اقولك حاجه بقى.


ميرنا:لا احنا متخاصمين.


ماذن:تعالى هقولك.


ميرنا:لا.


ماذن:لا مهو انا لازم اقولك بقى تعالى وبعد كده هصالحك.


ميرنا قامت تجرى من على السرير.


ميرنا:ابقا شوف بقى مين اللى هيصالحك.


ماذن:انتى بتغظينى ياميرنا طيب انتى حره بقا.


وقام جرى وراها.....


...................................................................................................................................................


اما عند ساره فهى قاعده فى الاوضه حزينه طبعا ووحيده...وهنا رن موبايلها وكان محمد.


ساره فىبالها:ارد عليه ةلا مردش؟؟يوسف قالى متكليميهوش وانا مقدرش اكسر كلمته..ماينفعش اخونه فى غيابه..بس محمد طيب و اكيد ميقصدش حاجه من اللى يوسف بيفكر فيها.


وهنا فصل الاتصال..ورن تانى.


ساره:انا هرد اشوفه عايز ايه وهقفل تانى على طول.


ساره:الو............


دمرتني ومازلت احبك 

الفصل من ١٥ الي ١٦

للكاتبة مريم غريب 

#الفصل_١٥


#الحلقه_الخامسه_عشر


ساره:الو.


محمد:ساره اخيرا سمعت صوتك.


ساره:ازيك يامحمد.


محمد بعتاب:كويس ياساره..ليه مش بتكلمينى زى الاول؟؟


ساره:معلش يامحمد اصلى مشغوله.


محمد:طب انا عايز اشوفك.


ساره بسرعه:تشوفنى ايه تشوفنى ازاى لالالا ماينفعش.


محمد:فى ايه ياساره مالك؟؟


ساره:معلش يامحمد قولتلك مشغوله.


محمد:بس انا عابز اقولك حاجه مهمه.


ساره:قول يامحمد دلوقتى انا سمعاك.


محمد:لا لازم اشوفك مش هينفع فى التليفون.


ساره بضيق:طيب بوص انا من بكره هحل محل يوسف فى الشركه لحد ما يرجع من الغردقه ابقى تعالى الصبح.


محمد بفرحه:حاضر يا...


ساره مقاطعا:معلش يامحمد انا مضطره اقفل عمو بينادى عليا.


ومستنتش تسمع الرد منه وقفلت الخط.....اما محمد فاستغرب اوى منها.


وفى باله:هى بتعمل كده ليه؟؟جايز مشغوله..اكيد مشغوله.


............................................................................................................................................................................................


اماعند يوسف فهو بيتابع الشغل مع العمال فى القريه.


يوسف:هات دى هنا يامصطفى..يلا ياجماعه سرعو شويه لسا ورانا حاجات تانيه كتير.


وهنا جه صوت من وراه.


- دا انا حظى حلو بقى انى هقضى اسبوعين بحلهم مع يوسف سليم.


يوسف لف لمصدر الصوت.


يوسف:اهلا..ازيك يالورا.


stope


:لورا دى تبقى المسؤله اللى بعتها ماذن تشرف مع يوسف على شغل القريه لحد مايرجع من شهر العسل


play:


لورا:ايه ياجو من ساعة ماجيت وانت شغل شغل ماتفصل شويه.


يوسف:هنعمل ايه..لازم القريه تخلص قبل اسبوعين.


لورا:عموما انا رايحا مع ناس صحابى ديسكوتيك ايه راءيك تيجى.


يوسف:مممم معتقدش انى هقدر اسهر خالص النهارده..اصلى تعبان من السفر وطول اليوم شغل...لا مش هقدر انا هطلع انام.


لورا:as you likeياجو بس بكره هتسهر يعنى هتسهر.


يوسف:انشاء الله.


لورا:يلا see you later.


......................................................................................................................................................


اليوم التالى:


عند ميرنا وماذن...بيتمشو على الشط ورجلهم فى المايه.


ماذن:بتحبى البحر يا رورو؟؟


ميرنا:ومين مش بيحب البحر؟؟


ماذن:مش عارف ليه كل البنات بتحب البحر!!


ميرنا:يمكن عشان رقيق زيينا.


ماذن:ههههه انتى ارق طبعا ياحبيبتى.


ميرنا بكسوف:ميرسى.


ماذن:انتى عندك كام سنه ياميرنا؟؟


ميرنا:24سنه وانت؟؟


ماذن:انا ياستى عندى 32 سنه.


ميرنا:ماذن ممكن موبايلك اعمل مكالمه.


ماذن:هتكلمى مين؟؟


ميرنا:هكلم ساره اصلها وحشتنى اوى.


ماذن:شكلك بتحبيها وشكلى هغير منها.


ميرنا:ههههههههه فعلا انا بحبها اوى..اصلنا زى الاخوات من واحنا صغيرين مكناش بنصاحب حد كنا مكتفيين ببعض.


ماذن:على اى حال خدى الموبايل ياستى اهو.


ميرنا:شكرا ياماذن.


...............................................................................................................................................................................


اما عند ساره صحيت الصبح الساعه 7..وخدت شاور ولبست واستعدت لاول يوم شغل ليها ووقفت قدام المرايا وبصت على نفسها وخدت نفس عميك وخففت شويه توترها وخوفها...وهنا رن موبايلها وكان الرقم غريب.


ساره:الو.


ميرنا:ساااره وحشتينى.


ساره:ميييييرنا..ازيك ياحبيبتى عامله ايه؟؟


ميرنا:تمام انتى وحشتينى اوى.


ساره:دا انتى والله اللى وحشتينى مش كفايه قعده لوحدى هنا.


ميرنا:البركه فى جو ياجميل دى فى حد ذاتها عندك اكبر من اى حاجه.


ساره بتريقه:جو..هو فين جو ده؟؟


ميرنا:قصدك ايه؟؟هو لسا بيزعلك برده؟؟


ساره:لا..بس هو سافر.


ميرنا:سافر!!سافر فين؟؟


ساره:سافر الغردقه..قال بيشيك على تشطيبات القريه الجديده.


ميرنا بتذكر:اه اه افتكرت الموضوع ده..طب كويس والله انها قربت تخلص خلاص..وبعدين دى مصلحه هنروح نهيص فيها شويه.


ساره:انتى يابت ناقصا تهيص ما انتى مع جوزك فى شهر العسل عايزه ايه تانى؟؟


ميرنا بهزار:الله اكبر فى عينك ياساره هتحسدينى مردودالك هغلس عليكى انتى وجو لما تروحو شهر العسل.


ساره بهيام:همممم امتى ياميرنا يجى اليوم ده.


ميرنا:الله...ساره انتى نمتى ياحبيبتى؟؟


ساره:نمت ايه بس دا انا سرحت فى كلام.........وهنا يوسف رن عليها.


ساره:ميرنا معيا ويت هكلمك تانى...وقفلت وردت عليه.


ساره:الو.


يوسف:كنتى بتكلمى مين؟؟


ساره:مش تقول صباح الخير الاول طيب.


يوسف:طب صباح الخير هاه كنتى بتكلمى مين؟؟


ساره:هححح كنت بكلم ميرنا.


يوسف:ااه..وهى عامله ايه؟؟


ساره:الحمدلله كويسه...وحشتنى خالص.


يوسف:والله!!عموما انتى كمان وحشتينى.


ساره:انا مش عارفه هقعد ازاى الاسبوعين دول منغيرك البيت وحش اوى حسا انى وحيده.


يوسف:معلش..الايام بتفوت بسرعه وبعدين الشغل مش هيحسسك بغيابى.


ساره:مش هيحسسنى ازاى وانت مبتفرقش عقلى خالص كل لحظاتى لازم تكون انت فيها..ده انا حتى لما بقفل عنيا باشوفك.


يوسف:بجد!!وبتشوفينى ازاى بقى.


ساره:لما تيجى هبقى اقولك.


يوسف:ماشى..واعملى حسابك لما ارجع دوغرى هنتجوز مش هستنا انا خطوبه والكلام الفارغ ده.


ساره قلبها دق بسرعه وقالتله:مش بسرعه اوى كده؟؟


يوسف:وهو ميرنا وماذن احسن مننا م هما اتجوزو بسرعه..وبعدين هقولك بصراحه انا مشيت مخصوص عشانك.


ساره بصدمه:عشانى!!


يوسف:اه..اصلك شهيا اوى قدامى وانا مابمسكش اعصابى كتير فقررت امشى.


ساره بكسوف:طيب متتاخرش عن اسبوعين.


يوسف:ماشى..ماعلينا جاهزتى؟؟


ساره:اه.


يوسف:ايه مالك فى ايه؟؟


ساره:مافيش بس متوتره شويه.


يوسف:متقلقيش قولتلك..كل حاجه فى اولها صعبه بس شويه شويه بتبقى سهله.


ساره بتنهيده:ربنا يستر.


يوسف بتحذير:ساااره..من البيت للشركه ومن الشركه للبيت وقبل مايخلص الدوام تمشى قبل الموظفين فاهمه.


ساره:حاضر.


يوسف:ومش عايز كلام كتير مع الموظفين الرجاله وياريت ميبقاش فى كلام غير مع البنات بس.


ساره:حاضر.


يوسف:وسوقى براحه.


ساره:حاضر..وهشرب اللبن وهغسل سنانى ورجلى قبل م انام.


يوسف:دا انتى بتهزرى بقى.


ساره:هههههههه طيب خلاص متزعلش.


يوسف:ماشى..بس اوعى تفتكرى انى عشان مش هبقى موجود ومش شايفك بتعملى ايه يبقى مش هعرف عنك حاجه لا انا كل حاجه بتوصلنى.وعايزك تعرفى انى مديكى ثقه بس لو ضيعتيها عمرى ما هديهالك تانى ابدا.


ساره بخوف:لا متخافش ولله انا هعمل كل اللى انت عايزه هعمل كل اللى بتقول عليه.


يوسف:هنشوف..انا مضطر اقفل دلوقتى عندى شغل هخلص وهكلمك سلام.


ساره:ماشى سلام.


أعشق رجلاً يسكن بين رجال الأرض


يقيدني , يحررني , يفقدني عقلي


يعلقني بحبال الحب ويلملم أحاسيسي


يبعثرني , يستعمرني ويدللني


يشطرني نصفين , نصفا معه ونصفا يعيش لأجله


أعشق رجلاً ...


يقلب تاريخي , يقتحم ذاكرتي ينحشر بمخيلتي


يعانق أحاسيسي ،،

هناك رجل , يسكن عمري و كأنه مولود من رحمي


" أعرف رجلاً حين يحبني تغار نساء العالم أجمع "


يغريني بثقافته واهتمامه وجنونه وحنانه


أهوى رجلاً ...


ينسدح في هواء أهدابي , يغرقني .. ويغرق فيني


مثل النار يشغلني مثل الثلج يدفيني


يغمرني بعطف حبه وينفرش فوق جسدي كمعطف حرير


أقرأ موسيقية العشق في عينيه


أسير معه إلى المجهول من دون أن أخشى من أي مكروه


تذوب نفسي برجل يلاحقني بعطر الورد ...


يستنشقني وكأنه القدر


أعرف رجلاً يسكن عمري ...


علمني أن العمر لنا ومنحني الثقة بعمري


وغير ترتيب الأفكار في عقلي


" لذا ها أنا الآن أشهد ...


ألا رجلا بالعالم استطاع أن يقتحم حنيني إلا أنت "


فاتن حمود.


وقفلت ساره مع يوسف ونزلت وفى طريقها الى الشركه...ووصلت ودخلت ومسلمتش من عيون كل الموجودين هناك سواء بنات او شباب وسمعتهم وهما بيتكلمه عليها فى واحده قالت:دى ساره سليم يابنتى واحده من صحاب الشركه.

ووحده تانيا قالت:بس دى جميله اوى..وحده ردت عليها بغيظ:عادى يعنى مش لدرجة جميله..ردت عليها التانيه:النظر ايه؟؟!! مش شايفا شقرا وبيضا وعيونها زرق ازاى.


اما الشباب اكتفو بالصمت والنظر ليها وكلهم متنحين لحد ماطلعت...ولكن كان في واحد بيراقبها بعيونه من اول مادخلت "كريم".


كريم:فى ايه ياجماعه متنحين كده ليه.


زميله:انت مش شايف الصاروخ اللى دخل علينا ده؟؟


كريم:شايف ياخويا بس عينك دى صحبت الشركه.


زميله:ياعم انا عملتلها حاجه انا ببدى اعجابى بس.


كريم:لا ياشيخ..طب يلا على الشغل.


زميله:يلا ياسيدى.


طلعت ساره الدور اللى فيه مكتب يوسف وشافت سمر.


سمر بابتسامه:اهلا انسه ساره نورتى الشركه.


ساره:اهلا اكيد انتى سمر.


سمر:انا بذاتها..البوص قالى ان حضرتك هتبقى مكانه لمدة الاسبوعين اللى هيغيبهم..وبوصى هو الموضوع مش معقد خالص انا هبقى مع حضرتك خطوه بخطوه وده برده جزء من اوامر البوص.


ساره بمرح:انا متشكره ياسمر بس مش عايزاكى تزهقى منى اصلى مسبقش ليا واتعاملت مع موقف يشبه الموقف ده.


سمر بضحك:ههههههههههه متقلقيش خالص يافندم الموضوع سهل جدا وهتشوفى.


ساره:انابقولك بس عشان يبقى عندك صبر.


سمر:انا سكرتيره يافندم وشغلتى راحت مديرى والبوص مش موجود دلوقتى بس حضرتك موجوده واكيد كل همى هيبقى راحتك.


ساره:ميرسي اوى.


سمر:اتفضلى معايا اوريكى المكتب.


وراحت ساره مع سمر للمكتب وقعدت وفهمتها شوية حاجات وخرجت....وبعد شويه دخلتلها.


سمر:فى واحد طالب يقابل حضرتك.


ساره:خليه يدخل.


سمر:مش عايزه تعرفى هومين؟؟


ساره:انا عارفه هو مين..هو مش محمد يسرى؟؟


سمر:ايوه يافندم.


ساره:طيب يخليه يدخل واطلوبيلنا 2 نيسكافيه.


سمر:حاضر يافندم.


وخرجت سمر ودخل محمد.


محمد بابتسامه:صاح الفل.


ساره:صباح الخير ازيك يامحمد.


محمد:تمام..انتى ايه اخبارك؟؟


ساره:كويسه هاه ايه الموضوع اللى كنت عاوزنى فيه؟؟


محمد بتوتر:انتى متعرفيش انا عملت كام بروفه على الكلام اللى هقولهولك قبل م اجى.


ساره بضحك:ههههههههههههههههههه بروفه حته وحده ليه يعنى هو صعب اوى كده؟؟


محمد:لا مش صعب بس زى ماتقولى طبيعة البنى ادم فى المواضيع اللى زى دى.


ساره:انت قلقتنى على فكره قول يامحمد فى ايه؟؟


محمد بتنهيده:بصراحه كده منغير لف ودوران انا بحبك وعايز اتجوزك.


ساره:......


#الفصل_١٦


#الحلقه_السادسه_عشر


ساره بصدمه:محمد انت بتقول ايه؟؟


محمد بحب:بقول بحبك..عايز اتجوزك..انا كنت فاكرك عارفه اساسا انى هكلمك فى الموضوع ده عشا....


ساره مقاطعا:محمد...لوسمحت كفايه.


محمد:كفايه ايه ياساره..انا مش فاهم حاجه.


ساره:محمد انا اسفه جدا واضح انك فهمتنى غلط.


محمد:مش فاهم برده..متخليكى واضحا ياساره.


ساره:محمد انا اسفه فى اللى هقولهولك بس ارجوك متزعلش منى..انت بالنسبه لى اخويا وماينفعش الاخ يتجوز اخته.


محمد بصدمه وصوت مخنوق:اخوكى.


ساره:ايوه انت عارف معزتك عندى عامله ازاى..انت اخ وصديق..احسن صديق فى الدنيا كمان وانا عمرى ماهنكر وقفتك جمبى بالعكس ده جميل وهفضل شايلاه طول عمرى وهستنى اليوم اللى هردهولك فيه.


محمد بضحك:ساره انتى بتهزرى صح؟؟


ساره:انا بتكلم بجد.


محمد:ساره..ساره انا عارف انى فجئتك وانا مش مستعجل والله خدى وقتك فكرى على مهلك.


ساره بتاثر:محمد ارجوك كفايه..متبوظش الصداقه الجميله اللى بيننا.


محمد:فى حد تانى؟؟


ساره:ايوه.


محمد:ممكن اعرف مين؟؟


ساره:ممكن....يوسف.


محمد:يوسف!!يوسف ابن عمك؟؟


ساره:ايوه وانا اسفه كمان دى اخر مره هتشوفنى فيها انا وعدته كفايه انى قابلتك النهارده من وراه انا مش عارفه لو عرف ممكن يعمل ايه؟؟


محمد برجاء:ساره ارجوكى كفايه تعذبينى وقوليلى انك بتهزرى معايا.


ساره:لا يامحمد مش بهزر.


محمد:ساره طب انسيه..عشان خاطرى حاولى انسى امره وهخليكى مبسوطه.


ساره:مقدرش انا بحبه ووعدته ولو خلفت وعدى ليه عمره ما هيغفرلى ابدا.


محمد:بس...


ساره مقاطعا:محمد..يوسف حب عمرى حب طفولتى والمراهقه والشباب..تفتكر بعد العمر اللى عيشته ده كله فى حبه هقدر اشيله من قلبى ومن كيانى كمان؟؟


محمد قام وقف ورحلها ومسكها من دراعها وقالها.


محمد:ياااااااه بتحبيه اوى كده..طب خلتينى احبك ليه؟؟


ساره:محمد شيل ايدك ميصحش كده اوعى.


محمد بعد عنها وقالها:انا اسف ياانسه ساره على ازعاجك واعتبرى انى مقولتلقيش اى حاجه وانسى انك كنتى تعرفى واحد اسمه محمد يسرى..سلام.


ومشى محمد وساره اتفتحت فى العياط.


وفى بالها:بقى يوسف كان عنده حق بس انا اللى غلطانه..انا اللى ابتديت العلاقه..انا اللى وصلت الموضوع لحد كده طيب لو يوسف عرف انى شوفته وقابلته هنا فى مكتبه كمان هيعمل ايه ااه يارب ساعدنى.


................................................................................................................................................................


اما عند يوسف...فهو من الصبح مع العمال بيتابعهم وفى فترة الراحه كلم ساره.


ساره كانت قاعده لسا بتعيط حاسه بالذنب عشان مسمعتش كلام يوسف وهنا رن موبايلها لقيته يوسف فاتنفضت ومسحت دموعها اتمسكت شويه وردت.


ساره:الو.


يوسف:ايه ياحبيبتى عامله ايه الشغل كويس صح عجبك؟؟


ساره:اه اه كويس.


يوسف:مالك صوتك مش عاجبنى ..فى حاجه حصلت؟؟


ساره بسرعه:لالا ابدا مافيش.


يوسف:لا ده فيه..يلا قولى فى ايه؟؟


ساره ببكاء:يوسف انا تيها منغيرك..ارجوك تعالى خدنى او اجيلك بس المهم تبقى جمبى وحشتنى ياحبيبى كل حاجه فيك وحشتنى تعالى احمينى زى م بتعمل ديما.


يوسف بقلق:مالك ياساره فى حد عملك حاجه؟؟


ساره:لا..بس محتجالك عايزاك انت بس مش عايزه اشوف حد غيرك..انت متعودتش اقضى يوم منغير ما اشوفك ازاى هقضى اسبوعين وانت بعيد عنى.


يوسف بحنان:ساره متوجعيش قلبى بكلامك ده..انا ماكنتش فاكر انك بتحبينى اوى كده.


ساره:ياااااه لسا بتسالنى السؤال ده..ده انت كل الناس عندى يايوسف انا ماليش حد غيرك كل اللى كان ليا بابا وماما وهما راحو ومبقاليش غيرك انت..اوعدنى انك مش هتسبنى.


يوسف:مالك ياساره ايه اللى حصل لكل ده..طبعا انا عمرى م هاسيبك انتى عندك شك فى كده؟؟


ساره ببكاء اكتر:لا..بس تعالى عشان خاطرى.


يوسف:طيب اهدى..اهدى كفايه عياط..انا نفسى افهم انتى وصلتى للحاله دى ازاى انا مباقليش كام ساعه مكلمك وكنتى كويسه..بوصى ياحبيبتى اوعدك هكلمك كل شويه وصدقينى مش هتحسى انى مش موجود.


ساره ببعض الهدؤ:ماشى..خلاص هسيبك تشوف شغلك.


يوسف:طيب هكلمك تانى اول م افضى.


ساره:ماشى سلام.


يوسف:سلام.


انا لا استطيع العيش بدونك.


ماهو وجودى بدونك..واذا انفصلت عنك اذا سوف انفصل عن عالمى..


لانك انت..انت فقط حياتى.


انت دائى ودوائى انت فقط حبيبى.


ماهو نوع العلاقه التى بينى وبينك انا لا اتحمل الدقيقه بدونك.


اعيش فقط لك ..وقتى مكرس اليك.


لانك انت..انت فقط حياتى.


انت دائى ودوائى انت فقط حبيبى.


سنجاى فياس.


وقفل يوسف مع ساره وهو حيران فى امرها.


وفى باله:ياترى ايه اللى حصل وصلها لكده..انا مش مقتنع..لالا اكيد فى حاجه حصلت.


وهنا جت لورا من وراه.


لورا:ايه اللى واخد عقلك ياجو؟؟


يوسف:هاه..نعم يالورا فى حاجه؟؟


لورا: noبس الbreak خلص.


يوسف:اوكى انا جاى وراكى.


لورا:ok.

...............................................................................................................................................................................


ومر اسبوع على ابطالنا كالتالى:


يوسف مستمر فى الشغل وانجزو جامد وكان كل شويه بيكلم ساره.


اما ساره ف بتحاول تشغل نفسها باى حاجه وبالشغل عشان متحسش بالوحده وكانت كل يوم بليل تروح تنام فى اوضة يوسف وتلبس قميصه وهى نايمه كانت بمجرد م بتعمل كده بتحس بيه وبتحس بالامان لوكان موجود ماكنش محمد قدر يمسكها كده..وكانت بترجع اوضتها قبل م اللى فى البيت يصحو.


اما محمد ف بيحاول ينسى ساره وبقى منطوى جدا وقطع علاقته باصحابه واتغير خالص وبداء يتعلم فى الشغل وبقى مركز فى شغله وبس...لحد فى يوم ماجتله اخته دينا البيت..ودخلتله الاوضه.


دينا:ايه يامحمد انت فين بقالى كتير مش باشوفك.


محمد:دينا..انتى جيتى امتى؟؟


دينا:انا لسا جايه دلوقتى..مالك ياواد؟؟


محمد:ماليش هيكون مالى يعنى؟؟


دينا انا اللى بسالك..ده انت اتغيرت خالص وبقيت بتشتغل وبطلت سهر لوش الفجر وخروج.


محمد بنرفذه خفيفه:مش ده اللى انتو كنتو عايزينو؟؟فى ايه بقى عايزنى اعمل ايه تانى؟؟اولعلكو فى نفسى؟؟


دينا بلطف:مالك يامحمد ايه ياحبيبى ايه اللى حصل لكل ده احكيلى.


محمد بشئ من الهدؤ:مافيش حاجه يادينا انا كويس.


دينا:لا مش كويس..ده انا ماذن لما حكالى عن احوالك الاخيره مصدقتش قالى انك قطعت علاقتك بكل اصحابك..والخداميين كمان قالو انك شبه مابتخرجش من البيت الا عشان الشغل بس..ليه كل ده ياحبيبى؟؟


محمد بتنهيده:كده احسن ياينا..كفيانى لعب بقى..خلينى اعمل حاجه مضمونه احسن.


دينا:انت شايف كده يامحمد..يعنى انت كده مرتاح ياحبيبى؟؟


محمد:جدا يادينا.


دينا:بس لو تحكيلى ايه اللى حصل.


محمد بابتسامه:مافيش حاجه حصلت صدقينى..كل الحكايه انى فوقت لنفسى..دى حاجه تزعلك؟؟


دينا:لا طبعا ياحبيبى ده انت اخويا واتمنالك كل خير ده انت ابنى ياواد ماما سبتك وانت عمرك 4 سنين ده انا اللى ربيتك انت واخوك.


محمد:ربنا يخليكى لينا يادينا..ياامى التانيه.


دينا ابتسمتله وخدته فى حضنها.


.....................................................................................................................................................


اما عند ماذن وميرنا.


ماذن قاعد على السرير وسرحااان ميرنا راحت قعدت حمبه.


ميرنا:ماذن..ماذن..مااااذن.


ماذن:هاه..نعم ياميرنا عايزه حاجه؟؟


ميرنا:سلامتك بس مالك سرحان فى ايه؟؟


ماذن:محمد.


ميرنا:مالو؟؟


ماذن:مش عارف الواد دا ايه اللى جرالو؟؟اتغير خالص هو اه اتغير للاحسن بس مش عارف برده قلقان عليه.


ميرنا:لا انشاء الله خير ومتقلقش طالما اتغير للاحسن اكيد ربنا هيحفظه ويكرمه.


ماذن:ربنا يستر.


ولسا ميرنا هتقوم من جمبه مسك ايدها.


ماذن:انتى رايحه فين؟؟


ميرنا:هقوم اقعد على الكرسى.


ماذن:لا خليكى جمبى شويه.


ميرنا بابتسامه:حاضر.


.......................................................................................................................................................


عند يوسف..عمال يتصل ب ساره ومبتردش وقلقان ان مافيش رد وهنا جت عليه لورا.


لورا:لا اوعى تقولى انك مش هتسهر معانا النهارده كفايه اعذار بقى احنا من ساعة م جينا وانت مبتخرجش من اوضتك غير عشان الشغل.


يوسف وهو باصص فى الموبايل:نعم يالورا عايزه ايه؟؟


للورا:واضح انك مشغول فى حاجه ولا ايه؟؟


يوسف بقلق:مش عارف بكلم ساره بنت عمى مبتردش!!


لورا بضحك:اكيد مع صحبها.


يوسف بغضب:نعم..متتكلمى عدل يالورا.


لورا:ايه ياجو انا بقول احتمال مؤكد هتكون منفضالك ليه غير عشان كده.


يوسف بحده:انسه لورا احنا معندناش الكلام ده فى عيلتنا مافيش بنات بتصاحب عندنا.


لورا:خلاص...ياجو بوص انا هسبقك على الريسبشن وابقى تعالى.


يوسف بصلها بغضب وجرب يتصل بيها تانى.


......................................................................................................................................................


ساره رجعت من الشركه ودخلت تاخد شاور وطولت شويه وبعدين طلعت لقيت الموبايل بيرن راحت ترده الاتصال فصل بصت فى الموبايل لقيت 25 ميسد كول من يوسف.


ساره:يانهار اسود كل دى مكالمات.


وهنا الموبايل رن تانى..ساره اتنفضت لانها عارفه ايه اللى مستنيها وردت.


ساره:االو

يوسف:.......



دمرتني ومازلت احبك 

الفصل من ١٧ الي ١٨

للكاتبة مريم غريب 

#الفصل_١٧


#الحلقه_السابعه_عشر


ساره بخوف:الو.


يوسف بزعيق:كنتى فين ياهانم؟؟


ساره برعب:كنت فى الحمام والله.


يوسف:انتى بتستهبلى كل المكالمات دى وماسمعتيش!!


ساره:والله ماسمعت اصلى كنت باخد شاور.


يوسف بغضب:تانى مره بتاخدى زفت او غيره تسيبى كل اللى فى ايدك وتردى عليا فاهمه.


ساره:حاضر بس متزعلش.


يوسف:اسكتى خالص انا مش طايقك.


وقفل فى وشها السكه...ساره زعلت من كلامه وفضلت تتصل بيه بس كان بيكنسل عليها والاخر قفل الموبايل خالص.


....................................................................................................................................................................


اما يوسف راح مع فريق العمل عشان يتفسحو ولورا دى لزقاله لزقه عجيبه وهو مش طايقها اساسا..لحد ماصلو الفندق..يوسف جه يدخل اوضته.


بورا:انت هتنام على طول ولا ايه؟؟


يوسف:لا هعمل كام حاجه كده وهنام.


لورا قربت على اوى وقالتله:انا كمان مش بنام على طول ايه راءيك اجى معاك اسليك.


يوسف:ايوه بس مش يصح.


لورا قربت اكتر وقالتله:هو ايه ده اللى مش يصح؟؟


تاثيرها الانثوى عليه خلاه يضعف نوعا ما وهى قربت عليه تانى وباسته.


يوسف فاق وبعدها عنه وقالها:انتى عايزه ايه؟؟


لورا بابتسامه:يعنى بعد اللى حصل دلوقتى ده بتسالنى عايزه ايه!!عيزاك طبعا ياجو.


يوسف:انتى ببتقولى ايه؟؟ماينفعش ماينفعش خالص.


لورا:ليه بقى ماينفعش هو انا وحشه يعنى؟؟


يوسف:ياستى انتى على راسى من فوق بس انا مش ممكن اعمل كده مستحيل.


لورا: COME ON BABYمحدش شايفنا.


يوسف:فعلا عندك حق..محدش شايفنا لكن ربنا شايفنا.


لورا بضحكه ساخره: OH NOيوسف سليم هو اللى بيقول كده انا اعرف كل صحباتك القدام مافيش واحده كانت بتاخد فى ايدك كتير اشمعنا انا ولا هما احسن منى؟؟


يوسف بغضب:لورا..اتفضلى على اوضتك متخلنيش اكبر الموضوع.


لورا:ماشى ياجو بس هتروح منى فين..هيجى اليوم اللى انت بنفسك هتدخلنى اوضتك دى GOOD NIGHT BABY


يوسف فضل واقف مكانه شويه وقال:استغفر الله العظيم.. طيب والله لوريكى بقى مين هو يوسف سليم.


ودخل اوضته ورمى نفسه على السرير ومسك موبايله وفتحه وكلم ساره.


............................................................................................................................................................................


ساره كانت قاعده فى اوضتها بتعيط من ساعة مكالمة يوسف..لحد ما الموبايل رن مسكته لقيته هو المتصل فردت ببكاء.


ساره:الو.


يوسف بخضه:ايه مالك بتعيطى ليه؟؟


ساره بعتاب:يسلام يعنى مش عارف؟؟!!


يوسف بذهول:ساره اوعى تقوليلى انك لسا بتعيطى من وقت ماقفلت معاكى!!


ساره:منتظر منى ايه غير كده والله كنت باخد شاور وماسمعتش الموبايل يعنى معقول هاشوفك انت اللى بتتصل ومش هرد عليك!!


يوسف:طيب خلاص.


ساره بعياط:لا انا بجد زعلانه بقى كده يايوسف بتقولى انا مش طايقك.


يوسف بضيق:م خلاص بقى ياساره..على فكره لو فضلتى تعبطى كده كتير هقفل.


ساره بسرعه:لالالا خلاص متقفلش.


يوسف:ماشى..هاه قوليلى عملتى ايه النهارده؟؟


ساره:ولا حاجه صحيت الصبح روحت الشركه وصرفت للموظفين مرتباتهم زى ماقولتلى وجمعت التصاميم اللى قولتلى عليها منهم بس كان فيه اوراق عايزه تتمضى ومش عارفه اعمل فيهم ايه؟؟!!


يوسف:ايوه عارف..انا نسيت اقولك اساسا انا كلمت المحامى الصبح وعملتلك توكيل عشان تعرفى تمضى الاوراق.


ساره:طب تمام اوى كده.


يوسف:شوفتى بقيتى احسن سيدة اعمال فى اسبوع.


ساره بضحك:هههههههه مش للدرجادى انا كنت بنفذ الكلام اللى كنت بتقولى عليه وبس.


يوسف:ماشى ياستى.....ااااااااه.


ساره بخضه ايه مالك؟؟


يوسف:مش عارف جسمى وجعنى خالص.


ساره:سلامتك فيك ايه وايه اللى تعبك؟؟


يوسف:اصلى ساعات بشتغل مع العمال.


ساره:وتشتغل ليه؟؟دا انت اللى مشغلهم اومال بتديهم فلوس ليه؟؟


يوسف:عيب ياساره..انا مشترتهمش بفلوسى..فريق العمل كله هنا مش حاسين انهم شغالين عندى وانا مابحسسهمش بكده حتى لو حد غلط فى حاجه بنعالج الموضوع براحه انا عمرى مهنت حد ابدا.


ساره برمى كلام:اه انت هتقولى.


يوسف بضحك:هههههههههههههههههههههههه وهو انتى حد ياحبيبتى انتى بتعتى يعنى اعمل فيكى اللى يعجبنى وقولتهالك قبل كده.


ساره:طيب عشان خاطرى خلى بالك من نفسك.


يوسف:ماشى سلام.


ساره:ايه ده سلام بس!!


يوسف بخبث:اه..اومال عايزه ايه يعنى؟؟


ساره بحزن:لا خلاص..سلام.


يوسف:هههههههه تصبحى على خير ياحبيبتى.


وقفل السكه.


ساره بابتسامه:مجنووون ياحبيبى.


..........................................................................................................................................................................................


فى اليوم التالى:


صحيت ساره وجهزت وراحت الشركه ومضت الاوراق اللى كانت محتاجه تتمضى...وشويه ودخلتلها سمر.


ساره:فى حاجه ياسمر؟؟


سمر:مستر ماهر الكاتب طالب مقابله يافندم.


ساره بتفكير فى بالها:ماهر الكاتب الاسم ده مش غريب عليا....يانهار اسود مش ده اللى كلم عمو ابراهيم عليا قبل كده.


ساره:طب هو عايز ايه ياسمر؟؟


سمر:اه صحيح نسيت اقول لحضرتك..مستر ماهر يبقى صاحب مصانع الحديد اللى بنتعامل معاهم وهو جاى عشان يمضى ورق اتفاق جديد بعد ما القريه الجديده خلصت.


ساره:طيب دخليه.


وخرجت سمر ودخل ماهر.


ماهر بابتسامه:صباح الخير انسه ساره.


ساره:اهلا يااستاذ ماهر اتفضل.


ماهر:تصدقى والله المكتب لايق عليكى جدا.


ساره بحنق:متشكره لذوقك..ويارب يرجع صاحب المكتب والشركه كلها بالسلامه.


ماهر:اه اه طبعا..صحيح نسيت اباركلك..مبروك على الخطوبه.


ساره:خطوبه!!خطوبة ايه؟؟!!


ماهر:خطوبتك انتى ويوسف انتو مش مخطوبين؟؟


ساره بلغبطه:اه اه مخطوبين.


ماهر:بس غريبه انتى مش لبسه دبله.


ساره برتباك:اصل اصل..اصل الدهب عادتا بيعملى حساسيا فبلبسها ساعات وساعات لاْ.


ماهر:اااه.


ساره:تشرب ايه حضرتك؟؟


ماهر:ولا اى حاجه انا لسا ورايا مشواير كتيره النهارده يدوب نلحق نوقع العقد.


ساره:طيب زى ماتحب.

........................................................................................................................................................................................

اما عند يوسف صحى الصبح ودخل خد شاور وطلع وكان لافف المنشفه بس على وسطه ولقى لورا قاعده على سريره.


يوسف بغضب:انتى ايه اللى جابك..اتفضلى اطلعى بره.


لورا قامت من مكانها وراحتله وقربت عليه وقالتله:شوف ياجو..انت عارف كويس اوى انا عاوزه منك ايه..حبيبىLet's do it


يوسف:OVER MY DEAD BODY


لورا:انت بتتعبنى ياجو كفياك تقل احسنلك.


يوسف مسكها من دراعها وتناه.


لورا:ااه.. بحب الخشونه.


يوسف:انتى رخيصه..قسما بالله يالورا لو ما اتلميتى انا هعرف المك ازاى..تبعدى عنى ومتقربليش بدل ما هضيعلك مستقبلك وانتى عارفه انا ممكن اعمل كده ازاى.


وشدها وخرجها بره الاوضه وكان غضبان جدا وراح مسك موبايله وكلم ماذن.


.............................................................................................................................................................................................


عند ماذن وميرنا بيفطرو فى مطعم على البحر.


ماذن:يابنتى كفياكى مياه انتى فطرتى مياه مفطرتيش اكل.


ميرنا:اصلى انا كل يوم بشرب على الفطار 18 كوباية مياه.


ماذن بذهول:18 كوباية مايه ليه ياميرنا؟؟


ميرنا:عشان النضاره والصحه ياحبيبى.


ماذن وهو بيقلدها:عشان النضاره والصحه ياحبيبى..طب سيبى المايه دى دلوقتى واتفضلى كلى.


ميرنا بابتسامه:حاضر.


وهنا رن موبايل ماذن.


ميرنا:مين؟؟


ماذن:ده يوسف.


ميرنا بابتسامه عريضه:جو؟؟ده وحشنى خالص.


ماذن:يسلام ماشى ياست ميرنا والله ل ارجعك بكره بيتكو تانى عشان محدش يوحشك.


ميرنا:انت بتغير ولا ايه؟؟ده انت اللى فى القلب ياميزو.


ماذن:ايوه اضحكى عليا بكلمتين واسكتى بقى عشان ارد على اخوكى.


ماذن:الو.


يوسف بغضب:مااذن تبعت تاخد البت دى ترجعها القاهره تانى انا والله لو شوفتها قدامى تانى هرتكب جريمه.


ماذن:ايه ايه يابنى انا مش فاهم حاجه منك..بت مين دى اللى عايزها ترجع القاهره.


يوسف:لورا.


ماذن:مالها لورا عملتلك حاجه؟؟


يوسف حكاله كل اللى حصل.


ماذن بغضب:استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم..صحيح عندك حق دى رخيصه لالا انا لايمكن اقعدها عندى فى الشركه تانى اساسا.


يوسف:انا ماليش دعوه تقعد متقعدش تولع بجاز فى ستين داهيه بس المهم ماشوفهاش قدامى تانى.


ماذن:طيب خلاص اهدا..اهدا وانا هتصرف.


..........................................................................................................................................................................................


نرجع ل ساره هى قاعده فى المكتب بتتابع الاعمال وشويه الباب خبط واذنت بالدخول...كان معتز وكريم.


معتز بابتسامه:ازيك انسه ساره.


ساره:اهلا ازيك يامعتز.


كريم:ايه ياميزو انت صديق الانسه ساره بقى.


معتز:لا ياغلباوى دى معرفه مش صداقه ده بعيدا على انى اتشرف بصداقتها.


ساره:خير كنتو عاوزين حاجه؟؟


معتز:اه..الورق ده محتاج امضى مستعجله.


ساره بصت فيه.


ساره:بس انا لازم اسأل يوسف على شوية حاجات فى الورق ده قبل ما امضيه.


معتز:اه طبعا بس الهم بكره بالكتير يتمضى.


ساره:هسأله وهشوف.


معتز:ماشى..يلا ياكريم..كريم..كريييييييم.


كريم:هاه.


معتز:هاه يلا ياخويا.


كريم وهو باصص ل ساره:يلا ياميزو.


وطلعو من المكتب.


معتز:ايه اللى انت هببته ده انا مش محزرك قبل كده من التصرفات دى؟؟


كريم:فى ايه يازيزو هو انا عملت ايه؟؟


معتز:انت اتجننت ياكريم ازاى تجيلك الجرأ وتبص ل ساره كده؟؟


كريم:اعذرنى يازيزو اصلها جميله اوى اوى يانهار اسود..اراهنك ان جو ممسكش نفسه عنها اه يابختك ياجو.


معتز بغضب:اخرس يلا انت..انت ايه اللى انت بتقوله ده انت عارف انت بتقول ايه..بتخوض فى اعراض يا استاذ.


كريم بسخريه:اعراض..ياعم اعراض ايه صلى على النبى دى عامله زى اللعبه فى ايد كل واحد شويه اولهم جو ومحمد يسرى وماهر الكاتب انت مشوفتهمش لما بيجولها هنا.


معتز بتحذير:كرييم صح صح وفوق لنفسك عشان انت لو قولت الكلام ده تانى..انا بنفسى اللى هاروح اقول ليوسف وانت عارف هو ممكن يعمل فيك ايه.


...............................................................................................................................................................................................


ما عند يوسف لبس هدومه عشان ينزل يكمل متابعه مع العمال بس قبل ماينزل كلم سمر.


سمر:الو.


يوسف:ازيك ياسمر.


سمر بفرحه:البوص..اهلا يابوص وحشتنا والله الشركه كلها منغيرك مضلمه.


يوسف:ههههههه شكرا ياسمر ربنا يخليكى هاه..الشغل عامل ايه؟؟


سمر:كله تمام يابوص والانسه ساره عامله معانا انجاز فظيع بصراحه.


يوسف:طب الحمدلله..احم قوليلى ياسمر.


سمر:أامرنى يابوص؟؟


يوسف:اااا..هو محدش بيجى يزور ساره فى المكتب؟؟


سمر:مش فاهمه!!


يوسف:قصدى يعنى فى حد بيجى او بيدخل المكتب لساره؟؟


سمر:اه فهمت..محدش من يره الشغل بيجى اكيد بس حصلت مقابلات.


يوسف:مين بقى اللى قابلتهم؟؟


سمر:مستر ماهر الكاتب جه النهارده عشان يمضى عقد الشغل بتاع المنتجع الجديد.


يوسف:ومين تانى؟؟


سمر بتفكير:مين مين..اه افتكرت مستر محمد يسرى جه فى اول يوم شغل للانسه ساره.


يوسف بصدمه:مين؟؟محمد يسرى..سمر انتى متاكده؟؟


سمر:هههه اه طبعا يابوص.


يوسف بلع ريقه بصعوبه وقالها:طب كانت ايه مضمون القابله دى؟؟


سمر:هى ماكنتش مقابلة شغل هو لما جه طلب مقابله شخصيه.


يوسف قعد على اقرب كرسى فى الاوضه ودماغه بتودى وتجيب كل الافكار السيئه بتدور فى راسه..وفاق على صوت سمر.


سمر:يابوص..انت معايا؟؟


يوسف:اه اه ياسمر..طيب شكرا سلام.


سمر:سلام يا بوص.


يوسف قفل مع سمر وفى باله:بستغفلينى ياساره كمان جايباه لغيات مكتبى..يعنى كل شكى فيكى كان حقيقى..كنتى بتكذبى عليا..وانا المغفل صدقتك..بس لا مش انا اللى يتعمل فيه كده.


ومسك الموبايل وكلمها.


ساره:صباح الخير ياحبيبى عامل ايه دلوقتى جسمك ارتاح ياعمرى؟؟


يوسف بغضب:........


#الفصل_١٨


#الحلقه_الثامنه_عشر


ساره:صباح الخير ياحبيبى عامل ايه ده دلوقتى جسمك ارتاح ياعمرى؟؟


يوسف بغضب:انتى تضحكى عليا انا ياساره.


ساره بعدم فهم:انا..انا مش فاهمه حاجه!!


يوسف:وكمان وصلت بيكى الجرأه و الوقاحه انك تجيبيه لحد مكتبى للدرجه دى مش عملالى اى اعتبار؟؟


ساره اتصدمت وفتحت عيونها على الاخر لانها عرفت انو يقصد محمد.


ساره بانفاس متسرعه:يوسف اسمعنى هقولك ايه.


يوسف بزعيق:اخرررسى..مش عايز اسمع صوتك.


ساره بارتعاش وبكاء:يوسف خلينى افهمك انا حبيبتك مش كده مش انت بتحبنى؟؟


يوسف:انتى..انتى خدعتينى واستغفلتينى ولعبتى بيا وثقت فيكى وخنتى الثقه امنتك وبعتى الامانه..قوليلى ياساره..قولى نمتى معاه ولا لسا.


ساره بصراخ:انت بتقول ايييه؟؟


يوسف بزعيق:اخررررسى ليكى عين تتكلمى..عارفه لو كنتى قدامى دلوقتى كنت قتلتك بايديا بس ملحوقه يابنت عمى ..هو انا هاسيبك.


ساره بانهيار:تعالى..تعالى نفذ اللى انت قولته تعالى اقتلنى بس متقولش عليا كده تعالى اعمل كده لوانت مصدق.


يوسف ولو اول مره تخذله دموعه وتنزل.


يوسف ببكاء:انتى خنتينى ياساره..لما كنت باشوفك بعينى عنيكى بتضحكله وبتسلمي عليه بشوق وبتتلهفى عليه كنت بكدب عنيا واقول لا لا ساره مش ممكن تعمل كده..كان نفسى الاقى دليل واحد يبرأك لكن للاسف كل حاجه بتثبت انك..انك.... ماكنش قارد ينطقها...وتماسك وقالها:استنينى ياساره...نهايتك على ايد حبيبك يوسف.


وقفل السكه.


ساره مازلت مصدومه وحاسه انها فى حلم لا كابوس وهتصحى منه.


واول حاجه فكرت تعملها اول مافاقت شويه من صدمتها كلمت محمد.

...................................................................................................................................................................................


محمد كان فى الشركه بيتابع اعماله ورن موبايله..ولقاها ساره..استغرب جدا ورد.


محمد:الو.


ساره ببكاء:انت السبب.


محمد:ايه؟؟!!


ساره:انت السبب..انت السبب فى كل اللى حصلى ياريتك ماظهرت فى حياتى ويارتنى م اتغيرت يارتنى كنت موت بدل عيلتى وارتحت.


محمد:ساره..ساره مالك فى ايه؟؟انا مش فاهم حاجه ابدا اهدى بس وفهمينى.


ساره ببكاء اكتر:افهمك ايه..افهمك انو بيتهمنى انى..انى..مش قادره انطقها ياااه ياريتو كان هنا دلوقتى وموتنى بايده عشان رتاح.


محمد:قصدك مين؟؟قصدك يوسف؟؟وبيتهمك بايه قولى ياساره.


ساره:انا مش بقول حاجه..انا هستناه زى م قالى عشان يجى يريحنى.


وقفلت السكه.


محمد ربط الكلام ببعضه وفضل يفكر فى اللى قالته كتير لحد م فهم قصدها وفهم ان يوسف يقصده هو كمان فقام ونزل ركب عربيته وفى طريقه للغردقه.


...............................................................................................................................................................................


بعد ما ماذن كلم لورا وخلاها تسيب الموقع والشركه كلها..رجعت القاهره وهى شايله كمية شر ل يوسف لا توصف لحد ما تعبت من السواقه وقعدت فى كافيه فى ضواحى القاهره..وطلبت مشروب سخن عشان لعل وعسى تهدى...وشويه وجه صوت من وراها.


-لورا هاى مش مصدق انى شوفتك.


لورا بضجر:هاى ازيك ياكريم.


كريم:ايه مالك ياحبيبتى مش عادتك ابدا يكون مزاجك بالشكل ده.


لورا: معلش sorry ياكريم اصلى مضايقه شويه.


كريم شد كرسى وقعد جمبها.


كريم:وايه بقى اللى يكون مضايق لورا.


لورا:اترفدت.


كريم:ماذن رفدك..اخس عليه مالوش حق ولا يهمك تعالى قدمى عندنا فى الشركه هتتقبلى وانتى حطا رجل على رجل.


لورا بضحكه ساخره:هههههههههههههههه.


كريم:فى ايه؟؟ايه المضحك؟؟


لورا:ههههههه اصل مديرك هو اللى رفدنى.


كريم:يوسف سليم؟؟


لورا:yeah


كريم:طيب وهو عمل كده ليه وازاى.


لورا:ازاى لان انت عارف انو هو وماذن بينهم شركه كبيره اوى وكمان بينهم علاقه شخصيه يعنى يوسف لو طلب منه يرفد عشر موظفين مش هيتاخر انما ليه بقى ف هقولك يا كيمو.


وحكتله لورا على كل حاجه بدون ماتخجل من كل حرف قالته.


كريم:لا بجد..يوسف يرفض عرض مغرى زى ده ومن مين من لورا!!


لورا:شوفت بقى بس والله ما هسيبه.


كريم:يعنى هتعمليله ايه؟؟


لورا:انا فىه فى دماغى فكره كده..اعتقد ان بينه وبين بنت عمه علاقة حب انا حسيت ب كده من موقف حصل قدامى.


كريم:اه بنت عمه ساره؟؟


لورا بأنتباه:وانت تعرفها منين؟؟


كريم:دى ياستى المديره المؤقته فور عودة جو للشركه.


لورا:يعنى هى بتبقى موجوده فى الشركه؟؟


كريم:اه كل يوم بتيجى.


لورا وقد لمعت فى راسها فكره شيطانيه.


لورا:بوص ياكيمو انا هطلب منك خدمه.


كريم:أامرينى ياحبيبتى.


لورا:بيقولو عليها حلوه وانا عرفاك بتعشق الجمال ف ايه راءيك تخدمنى وفى نفس الوقت تتبسط.


كريم:قصدك اااا...


لورا بابتسامه شر:ايوه قصدى اللى انت فهمته بالضبط.


كريم:انتى اتجننتى يالورا ده يوسف كان يمحينى من سجلات الاحياء.


لورا بضحك:هههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه.


كريم:بتضحكى على ايه تانى؟؟


لورا:عشان هو مش هيعرف ان انت اللى عملت كده ياكيمو فى واحده هتفضح نفسها.


كريم وقد اعجبته الفكره وابتسم.


كريم:بس ازاى ده يحصل؟؟


لورا بشر:اقولك با كيمو........................


...............................................................................................................................................................................


ساره بعد ما قفلت مع محمد خرجت من الشركه كلها وهى مش شايفا قصادها من كتر الدموع فى عيونها وركبت عربيتها وكان الراديو مفتوح واغنية متخافيش لعمرو دياب شغاله والحقيقه انها ليها قصه بينها هى يوسف فى يوم كانت قاعده معاه فى البلكونه ودار بينهم الحوار ده.


ساره:تعرف انا بحبك اوى.


يوسف بغرور:طب م انا عارف.


ساره:انت مغرور اوى.


يوسف بضحك:هههههه برده عارف.


ساره:طب وانت عرفت منين انى بحبك اوى؟؟


يوسف:من عنيكى.


ساره:بجد!!وازاى بقى؟؟


يوسف:مش بيقولو مراية القلب العيون..وان القلب بيعكس كلامه واحساسه على العيون..انتى بقى عنيكى مرياتى اللى بعرف منها احساسك وكلامك من قبل م تقوليه واذا كنتى بتكدبى او بتقولى الحقيقه.


ساره:يوسف هو انت ممكن تسيبنى فى يوم من الايام تحت اى ظرف.


يوسف:مستحيل..خروجنا من حياة بعض فى حالتين يئما انا اموت او انتى تموتى.


ساره:بعد الشر عليك...وكملت بغيره:يعنى هو لو موت هتتجوز بعدى.


يوسف ضحك بشده:ههههههههههههههههههههههههههههههه انتى فظيعه ده ايه الخيال ده..اطمنى ياحبيبتى انتى قدرى.


ساره:هههههههههههههههههه ممممم مش مصدقاك اصل كل الرجاله خاينين.


يوسف:يابت احترمى نفسك.


ساره:طب خلاص اهو احترمت نفسى.


يوسف:استنى هغنيلك.


ساره بسرعه:لا بالله عليك.


يوسف:ليه؟؟


ساره:اصلى انا خايفه لما تيجى تغنى ممكن اضحك ف الاقي ايدك دى بتلطشنى.


يوسف:ههههههههه لا متخافيش وبعدين دا انا صوتى كروان.


ساره:ههههههههههههههههههه طيب اسكت عشان انا ابتديت اضحك من دلوقتى...ولا اقولك غنى بس عارف لو ضربت لما اضحك.


يوسف:تصدقى انتى برده والله..ضعيتى عليكى لحظه رومانسيه والله م مغنى.


ساره:لا يايوسف غنى عشان خاطرى خلاص بقى.


يوسف بعند:ابدا..خلاص قطعتى برزقك.


ساره:عشان خاطرى.


يوسف:انا هخلى الاستاذ هو اللى يغنيلك نيابتا عنى.


ساره:استاذ مين ده؟؟


يوسف:عمرو دياب.


ساره:طب تماما اذا كان عمرو دياب يبقى اوكى.


وفتح الاب توب وشغل اغنية متخافيش.


متخافيش انا مش ناسيكى

متخافيش لو مين ندانى

مش هعيش من غير عينيكى

من غير عينيكى عينيكى

مش هعيش مع حب تانى تانى تانى


ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى

ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى


متخافيش انا مش ناسيكى

متخافيش لو مين ندانى

مش هعيش من غير عينيكى

مش هعيش مع حب تانى تانى


متخافيش من اى فرقه

بعد اى فراق لقانا

مهما اروح يا روحى عاشقه

البعاد هيزيد هوانا


متخافيش من اى فرقه

بعد اى فراق لقانا

مهما اروح يا روحى عاشقه

البعاد هيزيد هوانا


ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى

ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى


متخافيش انا مش ناسيكى

متخافيش لو مين ندانى

مش هعيش من غير عينيكى

مش هعيش مع حب تانى تانى


مهما اشوف فى الكون ملايكه

مش هكون غير بس ليكى

مستحيل انا اتوه فى سكه

فيها فى الآخر عينيكى


مهما اشوف فى الكون ملايكه

مش هكون غير بس ليكى

مستحيل انا اتوه فى سكه

فيها فى الآخر عينيكى


ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى

ده قدرى ومكتوبى انتى

وعشقى ومحبوبى انتى


وفاقت ساره من ذكرى جميله بينها وبين يوسف ودموعها منهمره على وشها ووصلت البيت ودخلت اوضتها فى صمت.


.......................................................................................................................................................


محمد وصل الغردقه ومنها للقريه وسأل على يوسف ودلوه عليه..وشافوه واقف مع العمال ولكنه سرحااان وقرب عليه...ونداله.


محمد:يوسف.


يوسف لف للصوت ولقاه محمد بصله جامد وماكنش بيفصلهم الا كام متر.



دمرتني ومازلت احبك 

الفصل من ١٩ الي ٢٠ الاخير 

للكاتبة مريم غريب 

#الفصل_١٩


#الحلقه_التاسعه_عشر


محمد:يوسف.


يوسف لف للصوت ولقاه محمد..بصله جامد وماكنش بيفصلهم الا كام متر.


يوسف بابتسامة توعد:اهلا..تصدق انا اللى كنت جايلك بنفسى..بس كويس انك سبقت وجتلى برجليك.


وقرب عليه ولسا محمد هيتكلم لقا يوسف بينهال عليه بالضرب واللكمات الكتيره فاضطر محمد انه يدافع عن نفسه...وفضلو هما الاتنين يضربو فى بعض..والعمال والناس اللى حواليهم شافوهم بالمنظر ده ف اتلمو عليهم وحاشوهم عن بعض..ويوسف فضل يزعقلهم عشان يسبوه.


يوسف بزعيق:سيبونى..سيبونى هقتله.


محمد بزعيق:اهدا يايوسف خلينا نتفاهم.


يوسف:نتفاهم..نتفاهم ليه هتفصلنى عليها مثلا ودينى ل اقتلك واقتلها.


محمد:انت غبى ومش فاهم اى حاجه.


يوسف:انا فاهم كل حاجه من زمان بس كنت مغمض عنيا لكن خلاص فتحت بس برافو يامحمد..احييك تكسب..تكسب جاى تقولى انك انت اللى انتصرت بس العيب مش عليك انت مش غلطان العيب على السافله اللى مشيت وراك.


محمد:يووسف..اوعى تتكلم عليها كده قلتلك نتكلم ونتفاهم.


يوسف:قسما بالله ل اطلع روحك فى ايدى.


محمد:وانا موافق بس اسمعنى الاول.


.......................................................................................................................................................


اما فى بيت ال سليم فى شقة ابراهيم..قاعد هو وميرفت بيتفرجو على التلفزيون.


ابراهيم:هى ساره فين انا مش سامعلها حس يعنى!!


ميرفت:هى قالت انها عايزه تنام.


ابراهيم:هى اتغديت؟؟


ميرفت:ولا فطرت ولا اتغديت..وانا غلبت معاها مش عارفه فيها ايه مالها!!


ابراهيم:اكيد ابنك هو اللى مزعلها.


ميرفت بحقن:جرالك ايه ياابراهيم؟؟كل حاجه تحصلها تقولى ابنى ابنى.


ابراهيم:يعنى هى بتكلم مين غيره هى اساسا مالهاش علاقه فى الدنيا الا بيه هو بس م انتى عارفه انها بتحبه.


ميرفت:عارفه بس مش ضرورى يكون هو اللى مزعلها جايز حد فى الشركه مثلا.


ابراهيم:ومين بقى اللى هيجرأ ويزعل مديرة الشركه؟؟ماعلينا انا بفكر اول ما يرجع يوسف نعملهم فرح على طول زى ميرنا وماذن كده.


ميرفت:ومالك مستعجل كده؟؟!!


ابراهيم:ياستى عايز اشوف ولاد ابنى واطمن على بنت اخويا قبل م اموت فىيها حاجه دى؟؟


ميرفت:بعد الشر عليك متقولش كده تانى انشاء الله هتشوفهم هما وعيالهم كمان.


ابراهيم:ههههه يامين يعيش ياميرفت..انا بس اطمن عليهم واللى فىيه الخير يقدمه ربنا.


.......................................................................................................................................................................


اما عند يوسف ومحمد....بعد الناس م هدت يوسف بالعافيه واقنعوه يتكلم مع محمد قعدوهم فى حته لوحديهم عشان يعرفو يتكلمو.


محمد:بوص يايوسف انا عايزك تسمعنى للاخر ولو حسيت ان كلامى فيه اى كدب اعمل فيا اللى انت عايزه وانا والله هبقى راضى.


يوسف بكظم غيظ:اخلص وهات اللى عندك عشان انا جبت اخرى خلاص.


محمد:ماشى..انا اول مره شوفت ساره كانت عندك فى الشركه..وبعد كده اتعرفت عليها اكتر و غيرتها لحد مابقت بشكلها الحالى الطبيعى بس هى اللى كانت مخبيه كل مفاتنها.


يوسف بغيظ وصوت عالى:اخلللللص.


محمد:منكرش ان انا كنت بعمل معها كل ده فى الاول عشان اتسلى معاها كام يوم..بس شويه شويه لمست روح ساره وعرفت اد ايه هى طيبه وعلى نيتها ومش خبيثه زى معظم الناس..بتتصرف على احساسها منغير م تفكر وده اكبر دليل على طبيبتها وده السبب الرئيسى لحبى ليها ومع الوقت حبيتها اكتر..ومن حوالى 10 ايام كنت عندها فى الشركه عندك وصرحتها بكل حاجه وعرضت عليها الجواز بس اتفجئت من ردها عارف ردها كان ايه.


ساره بصدمه:محمد انت بتقول ايه؟؟


محمد بحب:بقول بحبك..عايز اتجوزك..انا كنت فاكرك عارفه اساسا انى هكلمك فى الموضوع ده عشا....


ساره مقاطعا:محمد...لوسمحت كفايه.


محمد:كفايه ايه ياساره..انا مش فاهم حاجه.


ساره:محمد انا اسفه جدا واضح انك فهمتنى غلط.


محمد:مش فاهم برده..متخليكى واضحا ياساره.


ساره:محمد انا اسفه فى اللى هقولهولك بس ارجوك متزعلش منى..انت بالنسبه لى اخويا وماينفعش الاخ يتجوز اخته.


محمد بصدمه وصوت مخنوق:اخوكى.


ساره:ايوه انت عارف معزتك عندى عامله ازاى..انت اخ وصديق..احسن صديق فى الدنيا كمان وانا عمرى ماهنكر وقفتك جمبى بالعكس ده جميل وهفضل شايلاه طول عمرى وهستنى اليوم اللى هردهولك فيه.


محمد بضحك:ساره انتى بتهزرى صح؟؟


ساره:انا بتكلم بجد.


محمد:ساره..ساره انا عارف انى فجئتك وانا مش مستعجل والله خدى وقتك فكرى على مهلك.


ساره بتاثر:محمد ارجوك كفايه..متبوظش الصداقه الجميله اللى بيننا.


محمد:فى حد تانى؟؟


ساره:ايوه.


محمد:ممكن اعرف مين؟؟


ساره:ممكن....يوسف.


محمد:يوسف!!يوسف ابن عمك؟؟


ساره:ايوه وانا اسفه كمان دى اخر مره هتشوفنى فيها انا وعدته كفايه انى قابلتك النهارده من وراه انا مش عارفه لو عرف ممكن يعمل ايه؟؟


محمد برجاء:ساره ارجوكى كفايه تعذبينى وقوليلى انك بتهزرى معايا.


ساره:لا يامحمد مش بهزر.


محمد:ساره طب انسيه..عشان خاطرى حاولى انسى امره وهخليكى مبسوطه.


ساره:مقدرش انا بحبه ووعدته ولو خلفت وعدى ليه عمره ما هيغفرلى ابدا.


محمد:بس...


ساره مقاطعا:محمد..يوسف حب عمرى حب طفولتى والمراهقه والشباب..تفتكر بعد العمر اللى عيشته ده كله فى حبه هقدر اشيله من قلبى ومن كيانى كمان؟؟


يوسف:وانا اتاكد ازاى من كلامك ده؟؟


محمد:والله انا عملت اللى عليا وريحت ضميرى..عشان مئنبش نفسى لو حصلها حاجه بسببى..وانا م فضليش غير حاجه اخيره اعملها قبل م اقوم امشى.


وطلع من جيبه مصحف صغير وحلفله.


محمد:والله العظيم انا م لمست ساره لا بالسؤ ولا بالشر ولا عمرى فكرت اعمل حاجه زى كده..وفى حاجه تانيه عايز اقولهالك فبل م امشى برده..ساره فى الاول كانت زى النبته وانا بيدوب سيقتها وكبرت وبقت ورده جميله واختارتك انت عشان تبقى مسؤل عنها ويئما تهملها لحد م تدبل وتموت يئما تهتم بيها وتديها حنانك عشان تقدر تعيش وتقوى..سلام يايوسف.


ومشى محمد وفضل يوسف يفكر فى كلامه وفى باله:معقول يكون كلامه صح؟؟يعنى ساره كويسه....ودمع.


وقال:يعنى هى كويسه محدش لمسها..ياااه كأنه جبل تقيل ياحبيبتى واتشال من على صدرى..اه لو تعرفى ياساره انا بحبك اد ايه.


ومسك موبايله وكلم ابراهيم.


ابراهيم:الو.


يوسف:ايوه يابابا ازيك.


ابراهيم:الحمدلله يابنى وحشنى يايوسف.


يوسف:هههه وانت كمان والله يابابا ازيكو كلكو عاملين ايه؟؟


ابراهيم:الحمدلله كلنا كويسين.


يوسف:احم قولى يابابا ساره رجعت من الشركه..عامله ايه؟؟


ابراهيم:هحح ساره..ساره احنا تعبنا معاها.


يوسف بخضه:ليه مالها حصلها حاجه؟؟


ابراهيم:مش عارف من ساعة م رجعت من الشركه وهى قاعده فى اوضتها ولا فطرت ولا اتغديت.


يوسف بضيق:ازاى يابابا تسيبوها منغير اكل كل ده؟؟


ابراهيم:يعنى هنعمل ايه بس..كل م امك تدخلها الاكل م تكلش وتقول هتنام..هو انت زعلتها يايوسف؟؟


يوسف:ايوه..بس خلاص انا راجع بكره وهصلحها.


ابراهيم:هى التشطيبات خلصت خالص القريه كلها خلصت يعنى؟؟


يوسف:اه كله تمام وكويس الحمدلله..بس يابابا انت لازم تجبرها تاكل.


ابراهيم:طيب م تكلمها انت وقولها انك جاى وارهنك هتيجى تاكل المطبخ كله.


يوسف:هههه لا انا عايز اعملهلها مفاجأه اوعى تقولها يابابا انى راجع بكره.


ابراهيم:ماشى ياحبيبى مش هقولها..ترجع بالسلامه.

يوسف:الله يسلمك..سلام.


ابراهيم:مع السلامه ياحبيبى.


.......................................................................................................................................................


اما ساره قاعده فى اوضتها على السرير فى وضع التكور ودموعها بتنزل بصمت وبتعيد شريط ذكريتها كله مع يوسف من وقت ما كنو صغار لحد م كبرو واخيرا حصل بينهم الحب.


كل جسور الود هدمت يا حبيبي ... كل اخفاقة قلب قتلتها وهي تنبض في مخدعها ...كل الحنين اغتالته يد عنادك ... لم تعُد تفرحك يا حبيبي سوي دموع عينيّ ... ولم يعُد يبُهرُكَ صراخ اشتياقي ... اصبحت بعدك انينآ يتحرك يملأ فراغات الوادي الحزين بأغنياته


سامح عوض


وهنا رن موبايلها وكان معتز..ف ردت.


ساره بهذيان:الو.


معتز:ايوه مساء الخير يا انسه ساره..انا اسف لو اتصلت فى وقت مش مناسب بس انا عايز اسال حضرتك يوسف قال ايه عن الاوراق اللى هتتمضى وحضرتك هتيجى بكره ولالا؟؟


ساره:انا..انا مش هقدر اجى بكره.


معتز بسرعه:لا ماينفعش حضرتك الورق ده لو متمضاش بكره هيضيع علينا ملايين.


ساره:طيب خلاص هاجى.


............................................................................................................................................................


اليوم التالى: صحيت ساره وجهزت وراحت للشركه وطلعت المكتب ومضت الاوراق المهمه وقعدت فى المكتب شويه وسرحت مع نفسها ومحستش بالوقت..وشويه اتفتح باب المكتب انتبهت ساره ولقيته "كريم".


ساره:نعم يا استاذ كريم عايز حاحه؟؟


ولكنه م ردش عليها وقفل باب المكتب بالمفتاح.


ساره:هو انت بتعمل ايه وازاى اساسا دخلت هنا؟؟مين سامحلك تدخل اتفضل اخرج وناديلى سمر.


كريم بسحريه:ههههههههههههه مافيش حد هنا يا انسه الشركه فضيا خالص الدوام خلص من بدرى.


وقرب عليها..ساره اتنفضت من مكانها وقامت وفضلت تبعد وقالتله:انت عايز منى ايه؟؟


كريم وهو بيقرب عليها:سؤال حلو..انا عايزك انتى ياجميله.


ساره بخوف وارتعاش:انت بتقول ايه؟؟انت اتجننت.


كريم:واتجننت ليه ياحلوه هى جت عليا انا اشمعنا جو ومحمد وماهر.

ساره بزعيق:اخرس ياحيوان لما يرجع يوسف انا هقوله على كل حاجه.


كريم:ههههههههههههههههههههههه لما..لما بقى ياحلوه خلينا فى دلوقتى.


ساره لقيته خلاص قرب اوى فجريت وحاولت تفتح الباب.


كريم:هههههههه متحوليش ياحلوه الباب مقفول كويس..ف احسنلك تبقى عاقله وتيجى بمزاجك بدل م تيجى بالعافيه.


وقرب عليها.


.......................................................................................................................................................


ما فى بيت ال سليم فى شقة ابراهيم الباب خبط..راحت ميرفت تفتح وكان يوسف.


ميرفت بلهفه واحضان:ياحبيبى ياحبيب قلبى حمدلله على السلامه يانور عينى.


يوسف بابتسامه:الله يسلمك ياماما ازيك وحشتينى.


ميرفت:الحمدلله ياحبيبى بخير طول م انت بخير طبعا.


وهنا طلع ابراهيم.


ابراهيم:مين ياميرفت؟؟..يوسف ازيك ياحبيبى.


يوسف راحله وحضنه.


ابراهيم:حمدلله على سلامتك ياحبيبى.


يوسف:الله يسلمك يابابا.


ابراهيم:تصدق ياواد انا كنت حاسس وانت مش هنا ان ضهرى مكشوف بس لما رجعت طمنتنى تانى يابنى ربنا يخليك ليا يارب.


يوسف ميل على ايده وباسها وقاله:ربنا مايحرمنيش منك يابابا هو انا ايه اساسا منغيرك ده انت الكبير هنا ياحج.


ابراهيم:الله يخليك ياحبيبي.


يوسف ببحث بعينه:اومال فين ساره؟؟


ابراهيم:لسا مرجعتش من الشركه.


يوسف بص فى ساعته وقال:نعم..لسا مرجعتش دى الساعه سبعه ونص ازاى كانت لازم تكون هنا سته ونص.


ابراهيم:الغايب حجته معاه يابنى.


يوسف:لالا الوقت اتأخر بالنسبه لها.


وطلع موبايله وكلم معتز.


معتز:الو والله وحشنى ياكبير انت رجعت امتى.


يوسف:مش وقت سلامات دلوقتى يامعتز..قولى انت لسا فى الشركه؟؟


معتز:لا انا مشيت من بدرى ليه بتسال؟؟


يوسف:طيب انت لما كنت هناك ساره كانت مشيت لا وفضلت قاعده؟؟


معتز:لا انا مشيت بس هى كانت لسا موجوده.


يوسف:طيب الموظفيين كلهم مشيو ولا كان فيه حد هناك.


معتز:لا كلنا مشيتا بس.....


يوسف:بس ايه؟؟


معتز بقلق:يوسف انت بتسال ليه؟؟


يوسف:اصل ساره لسا مرجعتش البيت فقلقان عليها.


معتز:لا متقلقش اكيد ممكن تكون بتشيك على حاجه كده ولاكده..طب متكلمها احسن.


يوسف:اه صحيح..طيب اقفل انت دلوقتى.


معتز:ماشى سلام ياكبير.


وقفل يوسف مع معتز وكلم ساره

...............................................................................................................................................


عند ساره..كريم قرب عليها وهى جريت وكانت مرعوبه بس مسكها جامد وحاول يبوسها.


ساره:قسما بالله م هتلمسنى الا وانا ميته.


كريم:لا ياحلوه متقلقيش مش هتوصل للموت بس خليكى عقله انتى.

وهنا رن موبايلها وهى مش عرفه تتخلص من مسكته فضربته برجليها ومن اثر الضربه وقع على الارض ف جريت على المكتب وشافته يوسف هو اللى بيتصل فردت بلهفه.


ساره:الو.


يوسف:انتى فين ياهانم كل ده تأخير.


ساره بنجده وصراخ:الحقنى يايوسف.


يوسف بخضه:ساره..ساره فى ايه؟


#الفصل_٢٠_الاخير


#الحلقه_العشرون والاخيره


يوسف بخضه:ساره..ساره فى ايه؟؟

وهنا كريم قام من على الارض وجرى عليها خد منها الموبايل ورماه بقوه فاصطدم بالحيطه واتكسر ميت حته وبصلها بغضب وضربها جامد بالقلم فوقعت على الارض.

............................................................................................................................................................................................................

يوسف فضل ينادى عليها مبتردش ف بص فى الموبايل لقى المكالمه اتقطعت كلمها تانى لقا الموبايل مقفول..وابراهيم وميرفت عمالين يسالوه فى ايه ولكنه سابهم وجرى نزل ركب عربيته وفى طريقه للشركه..وهو فى الطريق اتصل بيه معتز.

يوسف بنرفذه:الو.

معتز:مالك يايوسف صوتك ماله عامل كده.

يوسف بعصبيه:عايز ايه دلوقتى يامعتز؟؟

معتز بارتباك:ككنت بتصل اطمن على ساره..انت لقتها؟؟

يوسف:مش عارف فيها ايه؟؟كلمتها لقتها بتصرخ وانا مش فاهم اى حاجه هتجنن مش عارف اساسا اذا كانت فى الشركه ولالا.


معتز:يانهار اسود ومنيل.

يوسف:معتز انت تعرف ايه ومخبيه عنى؟؟

معتز باتباك:مم م منا كانت خايف اقولك.

يوسف بزعيق:انطق قول فى ايه؟؟

معتز:ككريم.

يوسف:ماله كريم؟؟

معتز:مش وقته يايوسف بس انا ااكدلك انه معها فى الشركه دلوقتى المهم تروح حالا وتلحقها منه وانا هحصلك على هناك سلام.

يوسف قفل معاه وضرب بايده جامد على المقود وزود السرعه جامد..ووصل الشركه وطلع.

...........................................................................................................................

كريم ضربها بالقلم جامد ومن اثر قوة القلم وققعت على الارض وبؤها ومنخيرها نزفو فعيطت وزحفت على ايدها بعيد عنه.

ساره بصوت عالى ممزوج بدموع:يووووووووووووووووووووووووووووووسف.

.....................................................................................................................................................

يوسف وهو طالع يجرى على السلالم سمع صوتها وهى بتندهله فجرى بسرعه على المكتب وحاول يفتحه لكنه م بيفتحش وهو سامعها بتصرخ من جوه ففضل يضرب بايده جامد على الباب.

يوسف بصوت عالى:كررررررريم.


ساره سمعت صوته اطمنت واتحفذت وفضلت تقاوم اكتر...ويوسف كل م يسمعها بتصرخ بيزداد قوه وفضل يحاول يكسر الباب مره اتنين وتالت مره اتكسر..ودخل لقى الوضع كالاتى.


ساره على الارض وكريم بيحاول يعتدى عليها ف جن جنونه من المنظر ده وجرى عليه وقومه من على ساره وانهال عليه بالضرب جامد بدون اى رحمه والشتايم.


وهنا دخل عليهم معتز وشاف المنظر ده وحاش يوسف عن كريم بالعافيه بس كريم اساسا فقد الوعى من كتر الضرب يوسف راح عند خزنته اللى فى المكتب وفتحها وطلع مسدسه وصوبه ناحية كريم...معتز جرى عليه ومسكه.


معتز:لا يايوسف متعملش كده هتروح فى داهيه عشان كلب زى ده سيبه وانا هسلمه بايدى المهم ساره دلوقتى.


يوسف بص على ساره وساب المسدس وراحلها وبصلها بصدمه..

ساره فتحت عيونها ببطء.


ساره بتعب:يووسف.


ومسكته من قميصه جامد واستخبت فى حضنه..يوسف قلع جاكت البدله بتعته وغغطاها بيها وشالها ونزل من الشركه وركبها فى العربيه من ورا وراح بيها مستشفى..ودخل وهو شايلها وفضل يزعق فى الممرضين والدكتره اللى هناك لحد م جاله دكتور.


الدكتور:ايه يا استاذ انت..بتزعق كده ليه؟؟


يوسف بغضب وصوت عالى:بزعق ليه؟؟ده انا هوديكو فى ستين داهيه هقفلكو المستشفى دى خالص.


الدكتور بلطف:ليه بس يا استاذ ايه اللى حصل؟؟


يوسف:انت مش شايف البنى ادمه اللى هتموت على ايدى دى.


الدكتور خلا الممرضين يخدو ساره على غرفة الكشف..ويوسف فضل واقف مستنى بره رايح جاى رايح جاى.


ترقبي الافق البعيد

حتما ان الغيوم ستنجلي

لاترحلي وتتركي قلبا جريح

في هواك مبتلي

لاترحلي ...فأنت لي موطنا ,ومسكنا يعتلي


لاترحلي فالقلب يطلبك للبقاء

والروح تهفو للقاء

في وصلك سر الحياة

وفي الهجر حتما ...مقتلي


لاترحلي

فكلانا حتما يكتوي

فدعينا في الافق نسير

وسامري الصبح الندي

فالروح قربك ترتوي

وأملي القريب سيختفي


لاترحلي

فرحيلك يعني الهروب

كالشمس تشرق من غروب


مريانا سواس.


خرج الدكتور.

يوسف بلهفه:هاه يادكتور طمنى بالله عليك ساره عامله ايه؟؟

الدكتور:الحمدلله بخير بس هى عندها هبوط وضغطها عالى واضح انها م كلتش بقالها فتره وشوية كدمات بسيطه بس هى هتقعد معانا شويه عشان فى كسر فى رجلها.

يوسف:انا مش فاهم يعنى ماينففعش تخرج معايا.

الكتور:والله يا استاذ انا اقترح انها تفضل خصوصا عشان حكاية الهبوط ننظملها الضغط لانها من اصحاب الضغط العالى ونطمن عليها وبعد كده تخرج عادى.

يوسف:بس كده يادكتور مافيش حاجه تانى.


الدكتور:الحقيقه فيه احنا لازم نعمل محضر لان بعد الاجراء الطبى الدقيق عرفنا انها اتعرضت للتحرش لان معظم اجزاء هدومها متقطعه.

يوسف فتح عينه على اخرها من الكلام.

يوسف بخضه:يعنى ايه يادكتور هى حصلها حاجه؟؟

الدكتور:لالا هى بخير تماما متقلقش انا بقول تحرش مش اغتصاب.

يوسف تنهد بارتياح:الحمدلله.


الدكتور:بس انا محتاج اقعد معاك عشان افهم ايه اللى حصل؟؟

يوسف:حاضر يادكتور ممكن ادخل اشوفها.

الدكتور:اه ممكن..عن اذنك.

ودخل يوسف لساره لقاها نايمه على السرير ف قرب عليها وقعد على الكرسى جمبها ومسك ايدها وباسها....ساره حست بيه وفتحت عيونها.

ساره بتعب:يوسف.

يوسف:نعم ياروح يوسف.

ساره بدموع:انا كويسه صح؟؟

يوسف:انتى كويسه خالص ياحبيبتى كويسه جدا.

ساره بارتياح:الحمدلله..انا حفظت على نفسى عشانك.


يوسف ابتسم وملس على شعرها وقالها:انا اسف ياحبيبتى انا اللى وديتك بايدى هناك انا مش هسامح نفسى ابدا يعنى لو مكنتش رجعت كان حصل فيكى ايه؟؟


ساره:متتاسفش..على اى حال انت اللى انقذتنى..انت اللى جيت تحمينى زى م بتعمل ديما. وكملت باستغراب

ساره:..بس انت ازاى بقت كده انت مش قولتلى فى التليفو...

يوسف حط ايده على بؤها.

يوسف:هشششش..هفهمك بعدين..ارتاحى بس دلوقتى.

ساره هزت راسها وابتسمت وغمضت عيونها ونااامت.

.......................................................................................................................................................................................................


وبعد مرور يومين تم فيهم القبض على كريم واعترف ان لورا سعدته بس هى طلعة من القضيه لان مافيش حاجه تثبت انها متهمه..وكريم اتحبس.

اما يوسف م بيفرقش ساره خالص وهى لسا فى المستشفى وحكلها على اللى عمله محمد فى الغردقه وقالها انو غير فكرته عنه....وفى يوم الموظفين اللى فى الشركه كلهم ويوسف وميرفت وابراهيم.


كلهم عند ساره فى المستشفى.

ساره بضحك:ههههههه ياجماعه والله الموقف ده لازم يتحط فى جينيس اكبر تجمع بشرى على مريض واحد فى المستشفى هههه.

كلهم انفجرو فى الضحك.

سمر بابتسامه:عشان كلنا بنحبك يا انسه ساره الناس كلها بتحبك ومين يعرف انك فى المستشفى وميجيش يطمن عليكى.

ساره بابتسامه:متشكره ياسمر وشكرا ليكو كلكو ياجماعه على محبتكو دى.


وهنا ماذن وميرنا دخلو.

ميرنا بلهفه:ساره..مالك ياساره؟؟

وجريت عليها وحضنتها.

ساره:اهدى ياميرنا انا كويسه مافيش حاجه.

ميرنا تنهدت بارتياح:الحمدلله..منك لله ياجو جبتنى على ملا وشى وماذن كان هيعمل 500 حادثه من كتر الاستعجال.

يوسف:ههههههه طيب اعملك ايه لو انتى زى الاطفال اكيد كنتى عمالا ترغى فى الطريق عشان كده كان هيعمل حادثه.


ميرناا:يابارد انا طفله الله يسامحك ياجو..بقى انا طفله ياماذن.

ماذن:انتى اكبر طفله فى العالم ياحبيبتى.

الكل ضحك.

ميرنا ببتوعد:ماشى ياماذن هتروح منى فين لما نروح بس.

ماذن بخوف مصتنع:الحقنى ياجو اختك هتموتنى خدها تانى والنبى انا مش عايزها.

يوسف:ههههههه لا ياسيدى انا اترحمت منها فى البيت البس انت شويه بقى.

ميرنا بزعل مصتنع:شوفتى ياماما بيقولو عليا ايه ده انا ملاك.

ميرفت:اه طبعا ياحبيبتى هما اش فهمهم دول سيبك منهم.

وقعدو مع ساره شويه والكل مشى الا يوسف.

وبعد شويه خبط الباب وفتح يوسف وكان محمد.

محمد:ازيك يايوسف.


يوسف:اهلا يامحمد.

محمد بص ل ساره وقاله:تسمحلى اسلم عليها؟؟

يوسف:اتفضل.

محمد راحلها وسلم عليها.

محمد:ازيك ياساره.

ساره بابتسامه:ازيك انت يامحمد عامل ايه.

محمد:الحمدلله كويس حمدلله على سلامتك.

ساره:الله يسلمك.

محمد بص ل يوسف وقاله:انا كنت متاكد انك هتعرف تحافظ عليها.


وبص ل ساره وقالها:وانتى كنتى صح 100% لما خلتيه هو اللى مسؤل عنك عرف يحميكى بجد يمكن لو كنت انا..ماكنت هقدر اعمل ربع اللى عمله.

ساره:شكرا يامحمد..ياصديقى.


محمد بضحك:لا والنبى انا قطعت علاقتى بكل البنات اصل بينى وبينك فى ناس بتغير.

ساره:ناس مين؟؟

محمد بص ل الباب ونده على واحده.

محمد:تعالى ياهاله.

ودخلت بنت فى اوائل العشرينات ملامحها هاديه وشكلها كويس وقربت عليهم..محمد قام لف ايده حوالين كتفها.

محمد:اقدملكو هاله الجمال بنت خالتى..وخطبتى.

ساره بفرحه:لا هتتجوز..مبروك يامحمد مبروك يا انسه هاله.


هاله:الله يبارك فيكى انا محمد حكالى عنك كتير بيقول انك صديقته الوحيده دلوقتى..وبيشكر فيكى اوى.

ساره بابتسامه:وهو كمان اعز اصدقائى.

محمد:طب ايه هنقعد نحكى..انا قولت اجى اطمن عليكى واعزمك على الفرح.

ساره:فرح على طول يامحمد.


محمد:اومال ايه احنا جامدين اوى مبنضيعش وقت.

ساره:ههههههههههه مشاكس مش هتتغير ابدا.

محمد:عارف ههههههههه..يلا عن اذنكو احنا.

ساره\يوسف:اتفضلو.

وخرج محمد وهاله.

يوسف بص ل ساره.

ساره:بتبصلى كده ليه؟؟

يوسف:معجب.

ساره:بجد!!هههههههههه..طب انا زهقت بقى عايزه اخرج من هنا.


يوسف:انا كمان عايز اخرجك من هنا بس الدكتور عايز يطمن عليكى خالص.

ساره:انا كويسه يايوسف مش بشكى من حاجه.

يوسف:هحح خلاص..هخرجك بكره.

ساره:هييييه.

يوسف بابتسامه:وفرحنا هيبقى بعد بكره.

ساره بكسوف:بسرعه كده.

يوسف:حرام عليكى بقى حسى بيا كل ده وبتقولى بسرعه.


ساره بضحك:هههههههه خلاص اللى تشوفه.

يوسف ابتسم وقرب عليها وقعد جمبها على السرير وخدها فى حضنه وقالها:بحبك.

ساره:وانا كمان اوى.

..........................................................

اليوم التالى...ساره خرجت من المستشفى مع يوسف وراحو البيت..وطلعو الشقه.

ابراهيم:حمدالله على سلامتك ياساره.

ساره بابتسامه:الله يسلمك ياعمو.

ميرفت:حمد الله على سلامتك ياساره.

ساره:الله يسلمك ياطنط.

يوسف:طب ايه هنقضيها سلامات يلا نقعد.

وقعدو كلهم.

يوسف: بما أن كلنا قاعدين مع بعض دلوقتى احب اقولكو ان بكره فرحى.

ميرفت وابراهيم بصوله بصدمه.

ميرفت بذهول:ايه؟؟قولت ايه؟؟

يوسف:قولت بكره هيبقى فرحى.

ابراهيم:وده كده عادى من نفسك ملكش كبير ولا ايه؟؟

يوسف:العفو يابابا انا قولت كده..وبعدين انتو زعلانين ليه انا كنت فاكركو هتفرحو.

ابراهيم بتهكم:لا والله عايزنا نفرح..والله عال ياسى يوسف وتبقى مين بقى العروسه بسلامتها؟؟


يوسف قاله بابتسامه وهو باصص ل ساره:ساره.

ميرفت وابراهيم اندهشو وابتسمو فى نفس الوقت.

ابراهيم بلطف:طيب يابنى ليه م قولتش من الاول؟؟

يوسف:انت ادتنى فرصه اتكلم يابابا!!

ابراهيم:طيب الفرح ازاى هيبقى بكره؟؟احنا لسا محضرناش اى حاجه.

يوسف:هههههههه اصلى انا نسيت اقولك ان انا مجهز كل حاجه.

ابراهيم:ازاى يعنى؟؟

يوسف بتنهيده:من يوم م سافرت وانا حاجز القاعه بتاعت الفرح والشقه اللى تحت كنت باعت عمال من عندى فى الشركه يجهزوها.


ابراهيم باندهاش:الله!!انت مش قولتلى انك هتعمل الشقه دى نظام مرسم ديكورات ليك؟؟

يوسف:هههه منا اضطريت اقولك كده عشان اعملهلكو كلكو مفاجأه.

ميرفت:يعنى كل حاجه جاهزه واحنا ولا عارفين؟؟

يوسف:معلش بقى ياماما حبيت افاجئكو.

وبص ل ساره وقالها:عارفه الناس الطبيعيه بتعمل خطوبه وبعد كده جواز احنا اختصرنا كل ده واخترعنا نظام جديد وعملنا فرح علطول.

وهنا الكل ضحك.

....................................................................................................................................................................................

فى اليوم التالى..زفاف يوسف وساره.


ساره جهزت فى الفندق فى الجناح اللى حجزه يوسف وكان معاها ميرنا ومها بنت اخت ميرفت وسمر السكرتيره اصلهم بقو صحاب اوى هى وساره ..وجهزوها ولبسوها الفستان الابيض وكانت ملاك بيه.


اما يوسف جهز فى الغرفه اللى جمبها وخلص وراح يخدها..خبط على الباب ف اذنولو يدخل ودخل وساره كانت مدياه ضهرها وثوانى ولفتله.


يوسف بصلها باعجاب واطلق صفيرا عاليا بيعبر بيه عن مدى اعجابه.

وقرب عليها وقالها:ايه الجمال ده..معقول انا النهارده هستمتع بالجمال ده كله لوحدى؟؟!!

ساره خدودها احمرت وبصت فى الارض.

ميرفت بحده:ولد..احترم نفسك فى بنات واقفه.

يوسف:هما فين دول؟؟

الكل بصله بدهشه.

يوسف:اه اه اسف ياجماعه..احم يلا. ومد ايده ل ساره عشان ينزلو.

ساره بابتسامه:يلا.


وحطت ايدها فى دراعه ونزلو القاعه ةتم عقد القران وبداء يوسف وساره يرقصو على انغام موسيقيه رومانسيه هادئه...واثناء الرقصه.

يوسف:حاسس بشغف فظيع..بقولك ايه ماتيجى نطلع ونسيب الناس دى مع نفسها.


ساره بذهول:انت اتجننت طب هيقولو علينا ايه؟؟

يوسف:م يقولو اللى يقولو ياحبيبتى م انتى عارفه انا م بيهمنيش.

ساره:يوسف بالله عليك خليك عاقل النهارده بس عشان منظرنا قدام الناس.

يوسف بضيق:تانى هتقوليلى ناس..متخلنيش اجرك من ايدك واطلع بيكى فوق بجد.


ساره بسرعه:لالالا خلاص سكت خالص اهو.

يوسف:ياااه للدرجادى مش عايزه تطلعى معايا فوق.

ساره بكسوف:لا عايزه بس...بس مش على طول كده.

يوسف:يسلام....عموما احنا مش هنقضى الليله هنا.

ساره:اومال هنروح فين؟؟

يوسف غمزلها وقالها:هخطفك....فى مكان بعيييييد لوحدينا.

ساره:انت بتتكلم بجد ولا بتهزر؟؟

يوسف:انت عمرك شوفتينى بهزر؟؟

ساره:لا بس برده هنروح فين؟؟

يوسف:دى مفاجاه ياحبيبتى هنطلع نغير هدومنا وننزل ونمشى.

ساره بابتسامه:ماشى.

وخلص الفرح والناس مشيت وطلع يوسف وساره الجناح .


غيروا ونزلوا من الفندق وركبو العربيه الخاصه بيوسف وفى طريقهم للغردقه. واستغرقو 90 دقيقه فى الطريق ووصلو ودخلو.

ساره بفرحه:هى دى القريه بتعتنا صح؟؟

يوسف:صح.

ساره:الله دى جميله اوى بجد..وكملت بخوف:بس ايه ده ياماما..ايه السكوت الفظيع ده؟؟

يوسف:معقول خايفه وانا معاكى؟؟!!

ساره:لا ياحبيبى بس مستغربه فين الناس؟؟

يوسف بابتسامه:مافيش اى مخلوق هنا غيري انا وانتى وبس.

ساره بدهشه:بجد!!

يوسف:اه طبعا..المكان ده كله ليا انا ونتى لوحدنا لمدة اسبوع احنا اول ناس تحط رجليها فيه.


ساره بطفوليه:الله حلو ده..ايه راءيك بقى كل يوم نبات فى اوضه مختلفه.

يوسف بضحك:ههههههههههههههه كل يوم فى اوضه مختلفه ليه ياساره؟؟

ساره:تغيير ياحبيبى.

يوسف:اللى تحبيه ياحبيبتى اعملى كل اللى نفسك فيه..بس ممكن يلا بقى نطلع اوضتنا.

ساره بكسوف:يلا.

وطلعو الاوضه وقضو ليلهم فى سعاده بالغه.

...............................................................................................................................................................

فى اليوم التالى.....صحيت ساره من اثر اشعة الشمس على وشها فتحت عيونها لقيت نفسها فى حضن يوسف وهو محوطها بدراعه ف ابتسمت وباسته فى خده وجت تقوم مسك ايدها.


يوسف:رايحه فين؟؟

ساره:هقوم.

يوسف شدها تانى لحضنه وقالها:لا خليكى فى حضنى شويه.

ساره:لا كفايه كده بقى انا جعانه خالص يلا قوم.

يوسف:حاضر قايم اهو.

ساره:استنى هنا.

يوسف:فى ايه؟؟

ساره:هناكل ازاى ومافيش روم سيرفس؟؟!!

يوسف:مش عارف.

ساره:كده يبقى لازم انا وانت ننزل نعمل اكل.

يوسف:نعم ياختى..بقى على اخر الزمن انا يوسف سليم انزل البس مريله وطبخ.

ساره قربت عليه ولفت ايدها حوالين رقبته وقالتله بدلع:واهون عليك ياجو افضل جعانا كده؟؟


يوسف بابتسامه:يابت الحركات دى قديمه العبى غيرها مستعطفنيش بالطريقه دى.

ساره بزعل مصتنع:كده ماشى متكلمنيش تانى بقى.

يوسف:ههههه مجنونه والله خلصى قومى خدى شاور عشان ننزل نخترع الاكل ده.

ساره:انت بتعرف تطبخ.

يوسف:شوفى انا احسن واحد يعمل سلطه ونيسكافيه.


ساره:اوه ياحبيبى ده شقاء بالنسبه لك..سلطه ونيسكافيه ماشى يايوسف.

يوسف:شكلك بتتريقى صح؟؟

ساره بضحك:ههههه يعنى عايزنى اقولك ايه وانت بتقولى كده ده العيال الصغيره ممكن يعملو كده.


يوسف:تصدقى انا غلطان انى حبيت اجيبك هنا لوحدك واعيشك فو جو رومانسى انا غلطان.


ساره:طب خلاص متزعلش انا هقوم اجهز اهو عشان ننزل نولع فى المطبخ سوا.


يوسف ضحك بشده:هههههههههههههههههههههههههههههه حرام عليكى تعب سنين هيروح كده عادى هتخربى بيتنا.

ساره:ههههههههههههههه انت ورزقك بقى ادعى ميحصلش اى خسابر.

وقامت ساره تاخد شاور ودخل بعديها يوسف..وجهزو ونزلو عملو فطار وفطرو وراحو يتمشو على البحر.

ساره:عارف يايوسف انا نفسى اجيب 6 عيال.

يوسف:نعم ست عيال ليه؟؟

ساره:عشان لما نكبر انا وانت شويه نقعد معاهم كل يوم فى نهاية الاسبوع ونحكلهم مغامرتنا دى.

يوسف:هههههههههههههههه وجهة نطر ياحبيبتى بقى عايزه تجيبى 6 عيال عشان تحكلهم قصة حياتنا.

ساره:اه وهسمى اتنين منهم يوسف.

يوسف:اتنين على اسمى عرض مغرى تصدقى..مجنونه ياساره كان لازم اعيد نظر فى جوزنا ده .

ساره:بقى كده يايوسف طب احنا لسا فيها اهو يلا طلقنى.

يوسف:انتى مجنونه ولا ايه هو انا اقدر اسيبك انتى خلاص بقيتى بتعتى عارفه ياساره اهو انتى بقى مش هتخرجى من بيتنا ابدا الا معايا انا وبس مافيش مخلوق هايشوفك غيري.


ساره بابتسامه:اممممم هتحبسنى يعنى.

يوسف:حاجه زى كده.

وبصلها شويه جامد.

ساره:بتبصلى كده ليه؟؟

يوسف:اصل عيونك وشعرك وانتى كلك على بعضك تحت السما وضؤ الشمس والبحر تسحري استنى هصورك.

وفضل يوسف يصور ساره صور كتيره قدام البحر..وقضو ايامهم فى سعاده وشجن وساعات خناق بسبب الغيره طبعا ولكن دائما يعودو الى احضان بعضهم ويعود بينهم الحب من جديد


ده كلام على لسان يوسف ليكو انتو شخصيا.


يوسف:فى فيلسوف مشهور قال زمان"مأساة الحب تتلخص في أن الرجل يريد أن يكون أول من يدخل قلب المرأة . .

و المرأة تريد أن تكون آخر من يدخل قلب الرجل"اختصار لكل ده انى بكره عيون الناس لما بتيجى على ساره والغريب ان بعد جوزنا اتفاجئ بناس جايه تطلب ايدها منى طب قولولى انا اعمل ايه الغايه تبرر الوسليه مبتخرجش من بيتنا عشان الاسباب اللى زى دى عشان محدش يشوفها غيري..........


تمت بحمد الله

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close