رواية شتات القلب الفصل السابع 7 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
رواية شتات القلب الفصل السابع 7 بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
#الفصل_السابع...
ديما بصدمة:
-انا كنت بقول عليكي وحشة بس متوقعتش انك خبيثة للدرجة دي ..
مديحة بصدمة قالت:
- انتي بتعملي ايه هنا وواقفة تتسمعي علينا يا قليلة الترباية..
ديما بتريقة:
- مش شيفاها غريبة من واحدة ذيك تقولي انا كدا يا مديحة هانم..
ديما بكره:
- انا بكرهك انتي اه امي بس كنتي بتعذبيني وكرهتينا في عيشتنا، خلتيني اخاف من خيالي بس لولا فهد اخويا خرجني من اللي كنت فيه وحبي لأدم وعاني خليتني فهمت وشخصيتي قوت ، مستحملتيش على موت بابا غير شهور العدة ها انطقي فين بقى تربايتك اللي بتقولي عليها دي..
روز ببرود:
- هتكون فين يعني طنط كانت مع بابا كانت عوزاها تفضل زعلانة على موت ابوكي وتكبت نفسها بين حطان..
ديما ضحكت بتريقة وهي بتقول:
- متخيلة اللي بتقوليه بس اقولك على حاجه الطيور على اشكالها تقع وانا مبسوطة ان بابا مات وانتي اتجوزتي الراجل دا لأنه بمجرد ميخلص مصالحه هتترمي في اقرب سلة زبالة..
ديما لقيت كف نازل على وشها وبيقول:
- اخرسي انا لو سمعت لسانك دا ينطق تاني هحرمك من انك تشوفي الدنيا دي تاني..
ديما بصدمة:
-للدرجة دي بس اقولك على حاجه فهد هيعرف كل حاجه ومش هسمح ان واحدة ذيك تضحك عليه وعلى الغلبانة اللي اتظلمت بسبب حقدكم وغيرتكم..
وكانت لسه خارجة لقيت اللي ضربها فوق راسها ومعتش شافت حاجه بعديها..
مديجة بصدمة:
- ايه اللي اعملتين دا يا روز انتي اتجنني.
روز بعصبية:
- كان لازم نعمل كدا ايدك معايا نربطها ونحطها في مكان لغاية لم الفرح يخلص نبقى نتصرف معاها..
مديحة وهي بتبص على بنتها وبتقول:
- سامحيني يا ديما بس الحب اعمى وانا بحب ابو روز جداً وعلشان يفضل معايا لازم روز تتجوز فهد وانا هساعدها علشان كدا..
وربطوا روز وحطوها في مكان مخفي وحطوا حاجه على بقها وادوها حقنت منوم علشان تفضل اكتر فترة غايبة عن الوعي..
.. تاني يوم عند فهد كان قاعد في اوضته وهو بيقول:
- ها اخلصي نضفيلي رجلي كويس النهاردة يومي وهبقى عريس هتجوز واحدة نضيفة مش شبهك لمامة..
حنين بتعب من الضرب والعذاب اللي عذبهولها:
- مش قادرة هموت ابوس ايدك ارحمني وانا همشي من هنا خالص معتش هتشوف وشي وربنا يسعدك مع النضيفة اللي شبهك..
فهد قام بعصببة وهو بيقول:
- بتتريقي عليا انا وبتقولي كدا بس اللي هتندمي عليه بعد جوازي هتشوفي العذاب الوان..
حنين قالت رغم تعبها:
- اكتر من كدا مظنش بقولك ايه سيبني وخليك مع روز دي وانا هديك اللي انت عاوزة سيبني اروح للي شبهي ويستحقني مش انا وحشه زي انت مبتقول .
فهد بصلها بغضب بس قال بخبث:
- كل اللي انا عاوزة هتدهولي صح تمام يالا بقى..
وشد اديها وزقها على السرير حنين برعب:
- انت بتعمل ايه سيبني ابوس ايدك..
فهد بغضب وغيرة:
- لاء لازم اعرفك مقامك وبالمرة نعرف انك نضيفة والا لاء..
حنين باستغراب:
- انت بتقول ايه انت عاوز تكرر اللي عملته قبل كدا..
فهد بغضب:
- واحدة ذيك متتكلمش وكتم بقها بلزق ونفذ اللي في دماغه..
بعد فترة:
- ازاي ده..
حنين بتعب بس الصدمة كانت حليفتها وهي بتقول:
- انا كنت لسه بنت يعني انت مجيتش جنبي وقتها..
فهد وهو بيقول بصدمة:
- يعني الصور اللي شوفتها كانت كذب وقتها.
حنين بتعب وهي بتقول:
- انت معملتليش حاجه يومها ليه مقولتليش يا فهد..
فهد بصلها وهو بيقول:
- انا كنت وقتها بكرهك لكن بمجرد مشوفتك وقعتي بين ايديا مصدقت اني اذلك بحاجه بس قولت لازم اديكي درس تحرمي تعمليها وفعلا قطع، تلك هدومك وانتي بقى لم صحيتي اتكفلتي بكل حاجه..
حنين بصدمة:
- انت عاوز تقولي ان كل اللي عيشته كان كذب انا كنت هموت نفسي بأيدي من عذاب الضمير، كنت حاسه نفسي بقيت رخيصه انا كنت حبيتك يا فهد بس انت الظاهر مش تستحق الحب دا..
فهد بصلها بصدمة وهو بيقول:
- حبتيني امال اللي شوفته تحت والراجل اللي كان في حضنك دا لعبة يعني..
حنين باستهزاء:
- لاء اصل لو هخونك هعملها هنا في قصرك انت مجنون انت عارف بتقول ايه انت حتى معرفتش تميز بين الصح والغلط..
فهد قام لبس هدومه وسابها ومشى وهو متعصب وحنين قالت بتعب:
- منك لله يا فهد على قد محبيتك على قد مكرهتك كره انت ظالم وتستاهل اللي حوليك يكونوا كدا..
وقامت دخلت الحمام...
.. ادم قابل فهد وهو خارج قال بخوف:
- فهد متعرفش ديما فين انا مش عارف راحت فين من امبارح..
فهد بخوف:
- انت بتقول ايه يا ادم انت متخيل اللي بتقوله وازاي مكلمتنيش من امبارح..
ادم برعب:
- انا في اعتقادي انها هنا عندك لكن من امبارح برن عليها تليفونها مغلق ورنيت عليك مردتش عليا اعمل ايه انا قولت جايز نايمة والا حاجه لكن لم الصبح جيه ومرنتش قلقت وجبت فوراً رغم انا كنت في الشغل اللي انت قولتلي عليه..
.. عند روز كانت واقفة بفستان الفرح وهي بتقول:
- ياه أخيراً حلمي وحلم بابا هيتحقق وبمجرد ميمضي على عقد الجواز هيمضي على ورق الملكية ووقتها كل املاكه هتبقى ملكي وبس وقتها والا هيهمني فهد والا مديحة والا حد..
جد مديحة وهي بتقول:
- ها ياروز لبستي علشان بتاعت الميكب على وصول..
روز بخبث:
- اه يا طنط والا اقولك ماما انتي ام فهد برضوا..
مديحة بفرحة:
- قولي اللي انتي عوزاه بس بخصوص ديما انا بس قلقانة لتتعب او يحصلها حاجه..
روز بعصبية:
- دا وقت عواطف الأم كان فين عواطفك وانتي بتتجوزي بعد موت جوزك الاولاني علطول والا لم عيشتي بنتك العذاب علشان الأملاك وتاخدي حقك من جوزك الميت والا اللي بتعمليه دلوقت فوقي يا ماما..
مديحة وهي بتقول بحزن:
- كل اللي عملته دا علشان حبي لأبوكي يا روز ابوكي كان بيحركني شبه العبه وانا مقدرش ارفضله والا اي حاجه..
روز بخبث:
- علشان كدا بقولك فوقي بابا اكيد مستنينا تحت يالا قبل متيجي واحدة تاخده منك..
مديحة بغيرة:
- لاء جوزي...
وخرجت روز من وراها بتقول بضحك:
- الست دي يا متخلفة يا مجنونة رسمي اصل عمري مشوفت ام تعمل كدا في ولادها علشان راجل غريب انا اه في قلبي حقد بس عمري مهحقد على بنتي اللي مني او ابني او اعذبهم علشان حد بس اللي اتضحلي ان الست دي مجنونة رسمي بس ميخسرش اهي بتساعدنا..
وفضلت تضحك وهي بتدور حولين نفسها وبتقول:
- أخيراً حلمي هيتحقق انا لازم ابقى اجمل واحدة في الحفلة كلها واجمل من ام حجاب دي وعملالي فيها شريفة..
عند فهد كان بيدور على اخته في كل مكان وملقهاش هو وأدم وكان باله مشغول جيه وقت كتب الكتاب ادم قاله:
- فهد انت لسه هتتتجوز واختك ضايعة كدا..
فهد بخوف على اخته:
- مش عارف يا ادم بس اختي لو هنا كانت هتتمنالي الخير وانا لازم اعمل كدا..
ادم بصدمة:
- اختك عمرها مكانت هتتمنى انك تتجوز روز يا ادهم..
#استووووب ياترى ايه اللي هيحصل؟ وهل فهد هيتجوز روز؟ وليه فهد موقدثقش في حنين رغم اللي عرفه عنها.؟
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق