رواية شتات القلب الفصل الثامن 8الاخير بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
رواية شتات القلب الفصل الثامن 8الاخير بقلم داليا منصور الفرجاني حصريه
#الفصل_الثامن_والأخير..
فهد بغموض:
- متقلقش يا ادم انا عارف بعمل ايه كويس جداً وراح ادم في اتجاه المعازيم وقعد قدام المأذون وكان لسه هيمضي فجأة..
-لاء يا فهد متمضيش بلاش تخسر اخر امل في حياتنا..
حنين كانت واقفة وجنبها ديما اللي مغمى عليها وهي سنداها جرى عليها ورمى القلم من ايده وهو بيقول:
- ديما انتي فيكي ايه اطلبوا دكتور بسرعة..
ادم كلم الدكتور وهو قلقان..
وبعد فترة روز كانت مدايقة وبتقول:
- فهد انت مش هتتجوزني المعازيم هنا والمأذون كمان يالا بينا يا فهد الناس هتمشي عيب كدا..
فهد بصلها وهو بيقول بعصبية:
- اختي تعبانة وانتي بتقولي جواز ونيلة انتي متخلفة..
روز بقهر وهي بتقول في بالها:
- الزفته حنين وديما ضيعولي اللي خطتله بس والله منا سيباهم الاتنين...
وكلمت حد في التليفون واتفقت يبعتلها ناس...
فهد كان لسه داخل عند ديما وملقهاش قال بصدمة:
- ديما راحت فين ادم..
ادم جيه جري وهو بيقول:
- في ايه يا فهد وبص على السرير ملقاش ديما قال بصدمة..
- ديما فين انا بس خرجت اودي الواد الحمام بس متأخرتش علشان تختفي..
فهد بغموض قال:
- هترجع متقلقش يا ادم وخد بعضه وخرج...
عند ديما وحنين كانوا في مكان مهجور وفجاة صحيت ديما وهي بتقول:
- انا فين حد هنا يا عالم..
حنين وهي بتفوق هي كمان:
- انا هنا ديما انتي هنا وايه المكان دا وليه احنا هنا وفين فهد وأدم..
ديما بخوف:
- مستحيل تكون مديحة هانم وروز عملوا كدا فينا مستحيل هي اه ربطتني بس مش لدرجة انها تربطني هنا وتأذيني..
حنين بحزن:
- متزعليش يا ديما بكره تعرف قيمتكم لم يرموها هتعرف ان من بعد اللي منها متبيعهم عمرها متلاقي طريق تاني يحتويها..
سمعت اللي بتقول بضحك:
- لاء وطلع عندك حق انا الصراحة بعترفلك ان اللي بتقوليه صح هي اه حماتك مجنونة بـ بابا بس عمرها مكانت هتوافق بخطفك او تعرضك يا ديما للخطر بس حبها ل بابا خلى مخها ضرب زمبقتش شايفة حاجه قدامها تاني غيره بس..
ديما بحزن:
- تعرفي انا شفقانة عليها انها رمت الاصل وجريت على التقليد ويا عالم ايه هيكون مصير مشيها وراكم..
روز بضحك:
- هيكون احلى مصير هنوديها لفوق عند جوزها الأولاني علشان تطلب منه المغفرة براحتها..
سمعت اللي بتقول وراها:
- ومين قالك يا روز ان انا هروح لفوق قبل ماخدك معايا انا اه مجنونة بحب ابوكي لكن عمري مخلص على اللي مني ومن دمي..
ديما بتريقة:
- اهي المسرحية التانية ابتدت يالله بقى قولي اللي عاوزة تقوليه..
روز بضحك:
- لاء جدعة يا بت يا ديما لكن اللي عاوزة اقولهولك المرة دي امك جد وعرفت خطتي مش كدا يا مديحة هانم..
مديحة بكره:
- انا عملتلك ايه علشان تلعبوا في مشاعري انتي وابوكي كان بيخليني اعزب ولادي اللي من لحمي ودمي علشان بس ريق حلو ومكنش بيعبرني انا ضحيت بكل حاجه حتى املاكي ادتهالكم وخدتها من ولادي وهما صغيرين ومهتمتش بأنهم هيعيشوا ازاي كل دا علشانك وعلشان ابوكي لكن انا فوقت خلاص..
روز بخبث:
- بعد فوات الأوان يا مديحة هانم..
ولقت اللي ضربها برصاصة ووقعت مكانها حنين وديما بصراخ وديما قالت بانهيار:
- لاء ماما ابوس ايدك قومي انا مسمحاكي على اللي اعملتيه فينا بس قومي..
حنين بصدم:
- ايه بالجبروت دا ازاي خلصتي على شخص لمجرد انه هددد انه هيفضحك بس اقولك على حاجه عمر الظلم مبيدومش صدقيني واللي بيفكر انه خلاص بقى فوق ومحدش قده ربنا بيعرفه مقامه الصحيح..
روز بضحك وهي بتقول:
- انتي بالذات تخرسي انا خليتك زي الزبالة وفهد مش طايق يبص في وشك بسببي انا اللي بعتله صورك ، وانتي في حضن شباب واه دول انا اللي مفبركاهم، وكمان اديتك منوم وبعتك شقت فهد وبمجرد موصلتي فهد فكرك شمال وحب يلعب معاكي، واخر مرة انا وحماتك اللي زعلانين عليها خدرتك وخليت شاب نام جنبك علشان يكون الناهي على حبك في قلب فهد هو كرهك لدرجة بقى يتمنى ليكي الموت لكن مش عارفه ازاي لسه متمسك بيكي دا اللي هيحنني..
فهد من وراها:
- اقولك انا ليه عبشان هي انضف منك وعلشان عمري محبيت غيرها وكل اللي قولتيه متسجل هنا غير الشرطة سمعت كل اللي قولتيه..
روز بصراخ وهي بتقول:
- انا عملت كل دا علشان بحبك وانت تعمل فيا انا كدا..
فهد بتريقة:
- علشان بتحبيني والا علشان دول..
ورمى في وشها اوراق الملكية اللي كانوا هيخلوه يمضي عليها قالت بصدمة:
- انت عرفت ازاي..
فهد بضحك:
- والا حاجه انا لم كنت بدور على ادم وقتها لقينا ديما بس متكلمناش لاننا عرفنا انك وراها وبعدين اتفقت مع حنين انها تيجي في الوقت اللي بكتب فيه الكتاب بديما علشان توقف اللي بيحصل واعمل نفسي مشغول بيكي..
وادم كمل كلام فهد:
- وبعديها انتي بسبب جنانك خطفتي الاتنين بدافع غيرتك اللي عمتك ومخلتكيش تفكري بس احنا كنا سابقينك بخطوات كتير وجينا هنا وحتى وقت مضربتي ام فهد كانت الشرطة هنا وسمعت كل حاجه..
روز بصريخ:
- لاء انا مش هلبسها لوحدي وطلاما دي النهاية انا لازم اخلي قلبك يتحرق وراحت في اتجاه حنين وهي حاطه السك، ينة على راسه وكانت لسه هتخ، لص عليها لقيت اللي ضر، بها قبل متخلص على روز وكانت الشرطة..
وقعت روز وحنين كانت بتصرخ هي وديما من اللي شافوه بس هدوهم والشرطة جابت الأسعاف خدت جثت روز وشالوا مديحة وودوهم المستشفى..
حنين بتعب:
- فهد انا..
فهد بحب:
- هش انا اسف يا حنين ظلمتك وافتريت عليكي بس والله العظيم كان غصب عني انا من بي ليكي مستحملتش اشوفك مع حظ تاني الغيرة عمتني..
حنين بحب:
- تعرف انا حبيتك جداً وكنت بتمنى اني اكون بحلم علشان متطلعش وحش للدرجة دي وصدمتي كانت لم عرفت انك مجيتش جنبي وحميتي رغم اللي قولته وعملته بس كان حبك الاقوى وسترتني..
فهد حضنها وهو بيقول:
- يمكن انتي الحب والعوض بعد العذاب دا يا اجمل حنين في حياتي كلها...
خرجوا من المكان وكلهم راحوا لمديحة المستشفى وديما كانت بتبكي على امها رغم اللي عملته..
مديحة فاقت لقيت الكل حوليها قالت بتعب:
- انا اسفه يا ديما يا بنتي دموعك دي مش من حقي علشان تنزل على واحده زي اللي تظلم اللي من دمها تستاهل اللي يحصلها..
وبصت على حنين وقالت:
- خالي بالك منه يا بنتي انتي شبه ابني وطيبة شبه سامحوني..
وماتت مديحة وديما كانت بتبكي..
وماتت قبل متكفر عن ذنوبها حرمت ولادها من الحنان واتحرمت هي كمان منه، واتحرمت من العيلة والعزوة والحب والتضحية، علشان اللي بتحبهم الأهل هما السند مش الظهر المكسور، والبذرة اللي بتذرعها هي اللي بتحصدها اعرف ان حياتك ممكن تنتهي في لحظة بلاش ظلم والا تذل حد علشان اللي بيزرع حاجه بيحصدها، اتمنى روايتي تكون عجبتكم واسفة على التأخير وبتمنى تقولوا رايكم اشوفكم بخير..
#تمت..
#داليا منصور الفرجاني...
#شتات القلب..
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق