رواية جبريل الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم صابرينا كاملة
رواية جبريل الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم صابرينا كاملة
الحلقه 16
*********
جبريل
بقلم /صابرينا
******************
في غرفه سميره
**********
كانت سميره بتتكلم مع نور
سميره :بت انتي متنسيش. نفسك
نور:خليكي في اعمال الدجل والشعوذه مع نعناعه وخدي عمل ايات حجه تكلميه وسبيلي مصعب
اما اكبر اتجوزه واغور من وشك
نور بغضب :المهم عايزاكي تتفقي مع الدكتور يعملي عمليه الترقيع باسرع وقت ممكن عشان لما مصعب يتقدملي ميكونش في عائق عليا
سميره: مش حاتجبيها البر
نور:بس بقي حاروح اكلمه انا فرحانه متعكريش عليا
صدمت ايات مما سمعت وتساقطت دموعها ولكنها تراجعت سريعا عن تلك الغرفه وركضت لغرفتها
....
خرجت نور من غرفه سميره وذهبت لغرفتها
اما سميره عادت لمكالمه نعناعه
سميره بغضب:شايف البت بتكلمني ازاي
نعناعه:مصعب دا شكله كويس
اعمليلها العمليه وعلي ضمانتي حاترتاحي منها وحانعرف نتقابل بعدين من غير ماحد يحددلنا معاد وتجديد ومش عارف اي
سميره:عندك حق اول ماسنها يسمح ونقول ي جواز تتجوز ونخلص منها
***********************
في غرفه ايات
...............
كانت ايات بحاله من الصدمه
ايات :يعني بقالي سنه بعاني من قرفك ي مرات ابويا وانتي يالي فكراكي انك اختي
طلعتي انتي السبب وكمان شمال وامك عارفه
دا اي الفجور الي بقي في الناس دي
بكل بجاحه تأذي وتضحك ولا كانها عامله عمله
حلو ي مرات ابويا انتي وبنتك بداتوها وانا حااكملها بس المره دي بقواعدي انا وعلي مزاجي انا حقي حااخده منك ومن بنتك تالث ومتلت
اتصلت ايات بعامر
وانتظرت حتي اتاها الرد
ايات :عامر
عامر:خير ي ايات مال صوتك
ايات:عامر عايزه رقم صاحبك دا
عامر:حصل اي مالك
ايات:عايزه اتعالج ي عامر
عايزه ابقي طبيعيه وارجع لحياتي من تاني
عامر:اسمع كلامك اصدقك اشوف امورك استعجب انتي ي بت انتي مش كنتي رافضه وقعدتي تتفلسفي عليا ومش عارف اي ومش حاابقي كويسه
ايات:انجزز حاتساعدني ولا اي
عامر:حااديله خبر انك حاتجيله وحاابعتلك السواق يوصلك
ايات:مش عارفه اشكرك ازاي ي عامر بس اي الصوت الغريب الي عندك دا
عامر: لا ي سيتي اخدت عربيتي عشان اسافر للحلوفه اسكندريه عطلت في السكه وتقريبا كدا تقريبا حااقضيها علي رجليا لاول ميكانيكي يقابلني
داانا حااطلعهم عليها اول مااشوفها
صدرت ضحكات ايات عاليا
ايات:مش قادره والله انت اتجننت
عامر: مينفعش استني
لازم ادق علي الحديد وهو سخن
ايات:فرقت اي تسافرلها بكرا
عامر:مش عارف ابعد عنها والله
نصيبي كدا حبيت متخلفه
مش بهزر
لالا
انا حبيت متخلفه
ايات:مجنون
عامر:طيب ي ختي وابقي طمنيني علي عفاريتك
ايات:متشكرين علي الاهانه والبهدله
الف شكر ي استاذ
عامر:بكرا حاتبقي كويسه بس اقفلي لحد ماالاقي عربيه توصلني انا كدا حااموت قبل مااتجوز
ايات :احسن عشان بعد كدا متدخلش سونسون الشركه
عامر:ابو سونسون للي خلفوه انا كنت ناقص سونسون والي جابته
داحب اي الي مبهدل الواحد كدا
سلام ي ختي
اغلقت ايات الهاتف وهي تتوعد لسميره ونور
**************************
في اسكندريه
*********
في شقه فاطمه
.................
كانت اروي في غرفتها وحيده باكيه لم تكف عن البكاء منذ وصولها
دخلت عائشه الغرفه ووجدتها مظلمه وشقيقتها تبكي بحرقه لم تعهدها
نظرت عائشه بصدمه لملامح اروي واعيونها المنتفخه
عائشه:اروي انا عمري ماتخيلتك تكوني في الحاله دي ابدا
اروي ببكاء:اي مش بنت ومش من حقي احب واتحب
عائشه:انتي مكملتيش عنده شهرين
اروي:هو الحب عايز عمر وسنين انا حبيته
كنت قفلت علي المهزيء الي جوايا
وقلتله الحب لاهو مكتوبلك ولا من نصيبك
قولتله حايجرحك ويخونك زي الي عمله ابويا في امي زمان
مفيش بنت بتكره ابوها
بس ماانكرش اني في اوقات بحن ليه
وبحن لطفولتي زمان
انا أبان قاسيه وجاحده وحجر من برا
بس خيبه وضعيفه ومنكسره عايز الي يحضني ويحسسني بالامان
وانا حبيته حسيته مختلف
عائشه:انتي بتتكلمي وكأنه بيحبك
والقدر لعب لعبته وفرقكم
اروي ببكاء:ما دا الي قاهرني
مجتش الفرصه الي احس فيها بطعم الحب
واجرب لهفته
عائشه:انتي حساسه قووي عكس ماانتي مبينه
اروي: تعبت من التمثيل
من حقي اني اعيش زيي زي اي بنت
حتي لو بيني وبين نفسي بالكدب
عائشه:مش يمكن ربنا كاتبلك حاجه تانيه وحايبعتلك الراجل الي يصونك
اروي: مااظنش
عائشه:خلي املك في ربنا كبير
اروي: سبيني لو سمحتي
انتي زيك زي اي حد شايفني اروي البنت القاسيه
عائشه:ي اروي انا اكتر واحده فهماكي
اروي بصراخ وبكاء سمعته فاطمه
اروي:لا محدش فاهمني
محدش حاسس بيا
انتي لو كنتي حاسه بيا كنتي فهمتي اني مجروحه ومكسوره من جوايا
كنتي فهمتي اني بعشق لون عيوني بس غضبي من الي ابويا عمله زمان مانعني اقول اني بحب عيوني وملامحي لانها تشبهله
انتي ولا ماما عمركم ما حسيتوا بيا
انا ابان قاسيه وقويه ومحدش يكسرني لكني ورقه ضعيفه الريح بينقلني من مكان لمكان
فكراني مش عايزه اسامحه وارجعله
شايفه اني كبريائي مانعني
لا
انا عايزه اترمي في حضنه واعاتبه واعيط بس محاولش يرجعنا محاولش يقابلنا مره
انك تكوني نكره في عيون الشخص الي المفروض يحبك شعور يقتل
عائشه:انا فهماكي
اروي:لا مش فهماني
انتي كنتي صغيره وقتها حاتفهمي اي ولا اي
محدش فاهمني محدش حايفهمني
طفي النور زي ماكان وامشي وسدي ودانك عن صوت دموعي كدا كدا حاتجف لو وحدها وحاتلاقيني بكرا نسيت وبتعامل عادي زي الاول واحسن
رجعت فاطمه لاوضتها منكسره من الي سمعته لكنها قررت انها ترسم البسمه من جديد
*************
في غرفه فاطمه
........
اخرجت ورقه مدون بها رقم غانم وقد اخذته من المحامي في فتره غياب اروي
طلبت الرقم بيد مرتعشه وقلب يرجف
ابتسمت فاطمه بسخريه
فاطمه :كاني العيله الصغيره الي حبيتك زمان مش واحده مجروحه بقالها 20سنه
سمعت اخيرا رده
غانم بوقار :الو
الوو... الوووو
فاطمه :الوو..
غانم :فاطمه
ضحكت فاطمه بااستهزاء قائله
فاطمه :غريبه من كتر شوقك فاكر نبره صوتي
غانم : الزمن بياخد مننا حجات وبيقوي حجات غيرها
فاطمه :عايزه اقابلك
غانم :فين
فاطمه:يعني متعرفش مكاني غريبه دي!!
غانم :البنات حاترفض
فاطمه:وقت ماتحب تيجي حاتلاقي الابواب مفتوحه ليك ي غانم بيه
غانم بالم :انا مش غانم بيه انا غانم بس ي فاطمه
فاطمه بااستهزاء:العين ماتعلاش عن الحاجب ي باشا وقت ماتحب تيجي البيت المتواضع حاتلاقي الابواب مفتوحالك
اغلقت فاطمه الهاتف واخذت تحدث نفسها
فاطمه: لو اعتذار غانم حايرسم الضحكه من جديد علي وشوش البنات يجي ويعتذر من حقهم يعيشوا زي الناس ويعرفوا اختهم
واضح اني كنت انانيه زمان كنت فاكره اني بشتري حياتهم والواضح ان محدش كان بيشتري نفسه وحياته وسعادته غيري انا بس
*************************
علي الطريق
..............
كان عامر بجوار السائق وملابسه قد اتسخت بالشحم فالسياره كانت نص نقل ثقيل وقد تعطلت كثيرا علي الطريق
عامر بتأفف :حانوصل امته ي يسطاا
السائق:اهووو ادينا ماشين
واخد بالك انت ي باشا
عامر: اه واخد بالي بس
ي يسطا شد شويه العربيه ماشيه علي قشر بيض مش كدا سرع معلش
السائق:لا زبيده دي من ايام المرحوم ابويا الله يرحمه واخد بالك انت ي باشا اصله مبت
عامر: ي سيدي واخد بالي الله يرحمه ويخليلك اختك انا بتكلم انك تسرع شويه
السائق:لا زبيده دي العربيه واخد بالك انت ي باشا
عامر وقد رافع حاجبه
عامر:لا ي راجل زبيده العربيه
السائق:بص انا حااقولك اصل ابوبا كان عنده جاموسه وهي بتولد واخد بالك انت ي باشا
اوقفه عامر بغضب
عامر: والمصحف اخدت بالي
يعم خدته والله
ي عم ابوس ايدك حرام كفايه عرفت حكايه عنايات الكنبه الي في بيتكم
وزينات زير الميه في الداور بتاعكم
وحسنيه المكحليه بتاعه جدتك
ودلوقتي حاتحكي حكايه زبيده
ي عم حرام عليك انتوا بتسموا اسامي حريم وخلاص
السائق:متبقاش حمقي كدا دا في عبد العظيم وخليل وسلطان واخد بالك انت ي باشا
عامر:ي عم انت حاتجيبلي شلل ليه داانا عريس علي وش جواز
اقولك نزلني وانا حااتصرف نزلني
انا حاانزل في اي حته وخلاص
السائق: ماتنام في حضن سعديه ورا
هو انا مقولتلكش اصل السكه طويله وانا مسمي الكنبه الي ورا سعديه
اصلي مقتبصها من الفيلم واخد بالك انت ي باشا
عامر وهو يضع كفه بغضب علي وجهه
عامر:مقتبصها
مقتبسها بقت مقتبصها واي كميه واخد بالك انت الي بتقولها في الكلام دي كرهتني في الكلام
الهي منك لله ي اروي
يعني ي ربي من بين كل الستات متخليش قلبي يدق لغير المتخلفه دي
السائق:اروي مين
عامر:لا متاخدش في بالك دي الجذمه البني بتاعتي
السائق:قولتيلي
بس اروي اسم مش حلووو
عامر وهو يرفع حاجبه :لا ي شيخ و سعديه هو الي مودرن
السائق:هاااا اي الكلمه دي ي باشا
عامر:متاخدش في بالك كمل مالها سعديه وانجز خلينا نوصل
السائق: سعديه دي كانت مع هنيدي
من فيلم ابا انا عايز اتجوز سعديه واخد بالك انت ي باشا الي وقع في الترعه بعدين
واخد بالك انت ي باشا
عامر في سره :
الي فات حماده وخد بالك انت ي باشا دي حماده تاني خالص
منك لله ي اروي
منك لله ي مروه
حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ي مروه ي بت سونسون تنشكي ي بعيده
*****************************
الساعه الواحده منتصف الليل
******
وصل عامر امام شقه اروي ووجهه ممتليء بالشحوم وملابسه متسخه بالكامل
اخذ يدق علي باب الشقه مما جعل فاطمه والفتيات يذهبوا والقلق يتاكل قلوبهم
فتحت اروي الباب وصدمه من المنظر
تقدم عامر ببوكيه الورد الذابل والملابس المتسخه والوجه المتسخ
عامر: تتجوزيني
اروي:هه
عائشه بحلقت وفاطمه مش فاهمه حاجه
عامر: مش وقته صدمه خالص الحقيني بشويه ميه اعالج الشكل القذر الي انا فيه داا بسرعه
****************************
اليوم التالي
***********
في منزل عبد الرحمن مالك
********
كانت ايات جالسه مع عبد الرحمن في غرفه الصالون صامته
عبد الرحمن:اكيد مطلبتيش تقابليني عشان تسكتي
ايات: حضرتك مستعد تعالجني
عبدالرحمن:قولي ي رب متقوليش ي عبد
اياات:بقول ي رب مبقولش ي عبد
عبدالرحمن: طيب نبدا العلاج
ايات: طيب اقولك الي بيحصلي
عبد الرحمن:بلاش تحكي حاجه لانك حاتخبي عليا ومش حاتكوني صريحه
ايات:مش عايزه احكي الحجات المخجله
عبدالرحمن:وانا مبدخلش في خصوصيات حد الي عايزه تحكيه احكيه والي مش عايزه خلاص
بس بلاش نظره الشك الي في عيونك دي
ايات:لو شاكه فيك مش حااجي اتعالج عندك
عبدالرحمن:عشاني شيفاني خيار وحيد قدامك جيتي تتعالجي
ايات:بالعكس جيتلك عشان انا عايزه اتعالج وارجع طبيعيه تاني وانت حاتساعدني صح
عبدالرحمن:قلتلك قولي ي رب متقوليش ي عبد
ايات:ي رب
************************************
في شقه فاطمه
*****
كانت عائشه لاتزال تضحك علي ماحدث بالامس
اروي بغضب:ماخلاص ي ختي في اي
عائشه: بقي هو دا الي عملالنا عليه مناحه امبارح دا بتحبي في اي بشكله دا
اروي:بس ي بت مشوفتهوش قمرر ازاي بالشحمه الي كانت في وشه
عائشه وهي تضحك
عائشه:ولا الورد الي دبل من ريحه الجاز الي طلعت منه
اروي:بس ي زفتاا اخرصي
هو جاي دلوقتي اوعي ترخمي وتجيبي سيره امبارح
عائشه:انا كل ماافتكر اضحك عليه الصراحه
اروي:يوووه ماخلاص ي ختي ي حلوه
دق الباب طرقات خفيفه
اروي:يلااا يلاا بسرعه روحي افتحي الباب
ااستني استني
عائشه:ااي
اروي:شكلي حلووو
عائشه:اروي ي حبيبتي انتي لابسه بنطلون وقميص فين الحلاوه
مسكت اروي المقص وكانت رايحه لعائشه بس عائشه جرت علي الباب تلحق نفسها
اروي:قال وحشه قال داانا قمر بس رجاله معندهاش نظر
*****************
استقبلت عائشه عامر استقبال لم يخلو من الضحك
عائشه:اتفضل اتفضل
عامر: هي فين
عائشه: داانتوا الاتنين مسخره والله
عامر: داانا اتبهدلت بهداه السنين
عائشه:والنبي صادق
العسكري الابيض جاي كمان شويه
عامر: وفين والدتك
عائشه: ي عم انا ظبطلك الدنيا
عامر:لولاكي مكنتس عرفت اوصلكم متشكر انك ساعدتني وعطتيني العنوان
عائشه:عملت كدا عشان سعاده اختي ي عامر عشان بتحبك بجد وانت بتحبها
عامر:اه والله المتخلفه دي بحبها
هبلتني الدكر دي
جاء فاطمه بابتسامه بشوشه
فاطمه:منور ي ابني
عامر:دا نورك ي ماما
فاطمه:ماانت اهو بتيجي بدري
عامر:قلبك اسود ي حماتي انا معرفتش اقعد وانا مزعلها كداا
فاطمه:ربنا يصبرك علي عصبيتها ي خويا
عامر:اي ي جماعه انتوا بتدبسوني ولا اي
عائشه:لا ي عم بس افتكر البضاعه بتاعتنا لا تسترجع ولا تستبدل اه
أروي بغضب :بس انا موافقتش
عامر :نععععم ي اختي
اروي وهي تتخصر بيدها
اروي:والله انا مابتخطبش لواحد خاطب
عامر: بس انا مش خاطب
وبعدين انا مطلبتش اخطبك
اروي:والله
عامر:والله
اروي بغضب :اومال سيادتك جاي تعمل اي
عامر ببراءه :اتجوزك
اروي:وانا مبحبكش
عامر:انتي حاتستعبطي ي بت ماانتب عارفه اني عملت كدا فيكي عشان تغيري
وانتي بقره انتي لاء مفيش غيره
جبت فون وبعتلك رسايل
متخلفه
محستيش
وسيبتيلي الجمل بما حمل وطلع عيني عشان متناميش زعلانه مني
ي متخلفه انا بحبك من ساعه ماعطيتي مروه العلقه
وبعدين احب مروه ليه
دي بنت سونسون
هنا اخذت اروي في الضحك وهي تتذكر كلماتها
فاطمه بغرابه:سونسون مين دا ي ابني
عامر:لا دا موال يطول شرحه
المهم ي امي انا حابب اكتب الكتاب
اروي: ليه السرعه دي
عائشه:ي جماعه خير البر عاجلو
عائشه صافحت عامر وتحدثت
عائشه:روح هات عم جدالله من علي الناصيه
عامر كان رايح
اروي:استني عندك هو سلق بيض ولا اي
عائشه:ي عم روح حاتقولك خطوبه ومش عارفه اي
وهاتلي موسم
وهاتلي حلاوه شعر
والمكوه علي العريس
اروي:يووووه بس ي بت
فاطمه:بسس ي مجانين
عامر:فكك من الهبل دوول ي طمطم اجيب الماذون امته
فاطمه :كمان يومين يكون عمها جه من السفر ويبقي وكيلها في كتب الكتاب
عامر:واكون جبت ايات عشان تحضر الفرح
فاطمه :ايات
عامر:دي اختي الصغيره حاتحبيها قوووي
فاطمه:الاسم غالي وعيلتك تنور ي غالي
عامر:استأذن انا بقي
احم احم
عائشه:روحي ي بنتي وصلي خطيبك
اروي بتهكم :ليه هو بيزحف مبيعرفش يمشي لوحده
لكزتها عائشه بكتفها
عائشه بخوفت :اتحركي ي بت بنت سونسون حاتاخده منك ي موكوسه
اروي:متزقيش
رافقت اروي عامر للباب
اروي:يلا مع السلامه
عامر بغرابه:اروي اي الي في عيونك دا
اروي بخوف : اي في اي
عامر:متتحركيش
تقرب منها حتي انقض علي شفتاها بعنف محبب لهااا
لم تستوعب اروي مايحدث لها فقط تشعر بفراشات بمعدتها اما عامر فكان يضع لمساته الخاصه ويفتعل الافاعيل بشفتاها وكم هو محبب له انها لاتعلم شيء عن فنون العشق
فصل قبلته عنها وهو يلهث لاحتياجه للهواء
عامر وهو يستند بجبهته علي جبهتها وتحدق بهمس
عامر:بتجنيني
اروي وهي تنظر لعينيه صامته لاتدرك ماحدث لها لكنها ترغب بالمزيد
عامر:ب ح ب ك
وحااتجوزك غصب عنك
الاول كنت بزعل من طريقتك لكن دلوقتي مستحيل اسيبك
بقيتي ادمان ليا
عامر بغرابه:اروي حبيبتي انتي متنحه كدا ليه
اروي:هه
عامر:هه ااي بالله ماتحصل
خطف عامر قبله اخري عميقه ابتعد عنها سريعا حين سمع صوت احدي الجارات تتحدث
عامر:طب خشي جوا ي اروي دلوقتي
اروي:هه
عامر وهو يفك ازرار القميص بتمثيل
عامر:مش وقت هه خاالص انا مجنون وحااعمل حجات كتير
دخلت اروي واغلقت الباب بوجهه
عامر:ي بت المجنونه
*************************
دخلت اروي الصالون ووجدت والدتها تتحدث مع عائشه
عائشه بغضب:لا ي ماما اروي مش حاترضي
اروي بغرابه :اي في اي
عائشه:اتفضلي قوليلها ي ست ماما
فاطمه:انا حااكلم غانم يحضر كتب الكتاب
هو ابوكي ولازم يكون وكيلك
انتوا عايزين تتجوزوا كدا وخلاص من غير راجل يسلمكم لجوازتكم
عائشه:ماما دا رمانا
اروي: خليه يجي
عائشه:انتي بتقولي ااي
اروي:خليه يجي ي ماما
عندك حق
لازم يكون وكيلي علي الاقل مكونش وحيده ومقطوعه من شجره قدام جوزي
****************************
********
في شركه عامر
...............
ذهبت ايات للاستعلامات وسالت عن مكتب مصعب
وصعدت الاسانسير الي الطابق الرابع
امام مكتب مصعب
ايات بأدب :ممكن لو سمحتي ادخل لاستاذ مصعب
السكرتيره:نقوله مين ي افندم
ايات:قوليله ايات
السكرتيره :ثواني
دخلت السكرتيره التي سرعان ماخرجت مع مصعب
مصعب بفرحه لم يستطيع اخفاءها
مصعب:ايااات اي المفاجأه الحلوه دي
ابتسمت ايات بخفه وتحدثت
ايات:ينفع نتكلم
مصعب:طبعااا اتفضلي
اخذ مصعب ايات للداخل
مصعب: خير ي ايات حصل اي
اخذت ايات تبكي بحزن وقهر شديد
مصعب:مالك ي ايات بتعيطي ليه
ايات ببكاء: انا اسفه ي مصعب اسفه علي قولتهولك بس مش قصدي
مصعب وهو يجفف دموعها
مصعب:مالك بس ي قلب مصعب مالك في اي
ايات: مرات ابويا وبنتها جبروني اني اتكلم معاك وحش
بياذوني ي مصعب ومبهدلني وانا معجبه بيك بس هما هددوني انهم ميودونيش المدرسه
انا اسفه ي مصعب انا مش عايزه احب ولا اتحب عشان مياوذونيش
مصعب:محدش يقدر يااذيكي طول ماانا معاكي
ايات بدموع :بس دول معاهم واحد شراني اسمه نعناعه
مصعب :اي نعناعه
لا احكيلي
ايات: سميره ضحكت علي بابا وبيسمع كلامها في كل حاجه حتي ورث ماما مانعاني اخده
تخيل فلوس ماما ودهبها الي هو من حقي منعتني منه ومعيشاني خدامه لبنتها
ولما كنت بتعترفلي بحبك اجبرت اني ارفضك
نور بتحبك وانا مينفعش احبك
كور مصعب قبضته
مصعب في سره :ي ولاد الكلب
بقي ي نعناعه بتلعب بيا وتقولي حاتاخد الفلوس وانت بتعمل كدا عشان تبعدني عن ايات وتلهفها وتلف الفلوس
ايات بخبث نظرت لمصعب
ايات في سرها :سوري ي مصعب بس كلكم لارم تدفعوا تمن معاناتي ووجعي
لازم تشربوا من نفس الكاس الي سقيتوني منه
بس واحده واحده
علت شهقات ايات
ضمها مصعب اليه لكن ايات اشمئزت منه وابتعدت عنه
ايات: انا جيت ابررلك موقفي
مصعب:انا حااجيبلك حقك
تتجوزيني
ايات:بس انا قاصر
مصعب:اول ماتكملي السن القانوني حاتكون كل فلوس غانم الصايغ بااسمك
ايات:ازااي
مصعب:ازااي دي بتاعتي انا
انا حااتصرف
ايات:ونور وسميره
مصعب: نور وسميره وراس التعبان نعناعه دوول سبيهوملي حااوقعهوملك كلهم في بعض
المهم الجميل بتاعي ميبكيش
ايات :انا بحبك قوووي ي مصعب
مصعب:انا بعشقك ي روح مصعب
**************************
بعد مرور يومين
..........
اتصلت فاطمه بغانم الذي اجاب سريعا
غانم:الوو
فاطمه:ينفع اخد من وقتك ساعه
غانم،:خير ي فاطمه البنات جرالها حاجه
فاطمه،:لا ابدا بس في حجات مينفعش تتقال في التليفون وعشان انت وقتك وكبريائك غالين عليك حاابسطلك الموضوع واقصرلك المسافه
في عريس اتقدم لاروي وحايكتب الكتاب الخميس الجاي
والبنت طلبت انك تكون وكيلها
عايزه اسمع منك رد
حاتيجي
غانم:طبعااا جاااي
فاطمه:ياريت تكون صادق ومتكسرش بخاطرها زي ماعملت فيها زمان
*****************************
في الفندق
................
كان عامر جالس يهاتف ايات
عامر:الوو
ايات:عامر عامل اي
عامر:طمنيني عملتي اي مع الشيخ عبدالرحمن
ايات:ماشيه في العلاج انت طمني عملت اي
عامر:انا ي سيتي كتب كتابي علي المجنونه الخميس الجاي ولازم تحضري
ايات:ازاي وامتحاناتي
عامر:فاتتني دي
ايات: كان نفسي احضر قووي
عامر:خلاص مش مشكله الفرح جاااي
ايات:تتهني ي حبيبي
عامر:عقبال ماافرح بيكي ي ايات
اغلق الهاتف وهو سعيد للغايه لانه سيتزوج تلك المجنونه التي اثرت قلبه
**********************
اليوم التالي
................
في فيلا ياقوت
..................
في مكتب ياقوت
.....
جلس ياقوت مع سهر واعطي لها الترياق
ياقوت:هاا ي سهر عرفتي حاتعملي اي
سهر:ياقوت حرام عليك كفايه
ياقوت:يووووه ماانتي بتقبضي من كل عمليه قد كدا ليه الشغل بتاع كل مره دا
سهر:خايفه علي الولد يطب ساكت يموت من الي بنعمله فيه
ياقوت:سهر متقلقيش هي اول مره نحضر عليه
المهم حطيلو الترياق في اي عصير خلينا نخلص
...
كان جبريل يستمع لما يحدث لكن ليتوقفته كلمت تحضير
وترياق
لكنه ابتعد كي يري مايفعلان والداه به
***************************
يوم الخميس
*************
موعد عقد القران
...........
في فيلا غانم الصايغ
.......
عاد مبكرا من عمله كي يستعد لتغير ملابسه كي يذهب لعقد القران فهو والد العروس
كان ذاهب الي غرفته لكنه توقف حين سمع ضحكات سميره الخليعه ووحدها تتفوه بكلمات بذيئه لم يتحمل سماع كلماتها
لم يتمالك نفسه وسقط ارضا
*************************
في شقه فاطمه
...............
ارتدت اروي فستان كب ابيض رقيق واسدلت شعرها للخلف مع بعض اللمسات الرقيقه
اروي:هاا شكلي حلوو
عائشه:احلا عروسه
اروي: انا حااشيل العدسات دي
عائشه:اشمعنا
اروي:عشان لما بابا يشوفني يلاقي عيوني شبهه يمكن قلبه يحن ويانبه علي رميه لينا
عائشه:تفتكري يجي
اروي:لو مجاش يبقي هو الي بيختار
ووقتها لو السما انطبقت علي الارض
لا حااصفي ولا حااسامح
***************************
في فيلا ياقوت
..................
في غرفه جبريل
...........
دخلت سهر الغرفه بكوب الفراوله
سهر:جبريل جبتلك عصير
جبريل:تسلمي ي امي تعبتي نفسك ليه
سهر:تعبك راحه
اشربه كله وبابا مستنيك تحت
جبريل:حاضر
تركته سهر وهبطت
لكن جبريل اخذ العصير وافرغ محتواه بالمرحاض وذهب للاسفل الي المكتب حيث يتواجدان وسمعا الحديث
في المكتب
.......
ياقوت :عطتيه الترياق
سهر:اه خدع وزمانه نام زي كل مره
حاتعمل اي
ياقوت:ولا حااجه حااكلم نعناعه عشان يجهز ويحضر واجيب ادوات الحفر والشغل
سهر: يادي زفت نعناعه الي انت ماسك فيه
ياقوت:مااحنا ياما فتحنا وياما حضرنا وكسبنا الدهب
سهر:مش مطمنه للي بيحصل
ياقوت:ي سيتي متقلقيش كدا كدا جبريل ميعرفش حاجه وبعدبن حايعرف منين انو المفتاح بتاع نعناعه واداه التحضير
جبريل بااحتقار :اداه تحضير
Sabreena 💔
في غرفه سميره
.........
كانت سميره تتحدث بالهاتف مع نعناعه ولم تراعي كلمه حياء الي أن سمعت صوت ارتطام بالأرض
سميره بقلق:في حاجه وقعت في الارض انا رايحه اشوف في اي
نعناعه: انا معاكي وطمنيني لقيتي اي
فتحت سميره الباب وسرعان ماشهقت شهقه عاليه بسبب ياقوت الملقي علي الارض
سميره:الحقني يانعناعه الحقني
ياقوت مرمي ع الارض وشكله سمعنا واحنا بنتكلم
نعناعه: طب شوفيه عايش ولا ميت
هبطت سميره بخوف لترى ويد مرتعشه لترى
هل مازال يتنفس ام لا
سميره بخوف :لسه عايش
نعناعه: في حد عندك في البيت
سميره:انت بتقول اي اتصرف ازاي في النصيبه دي
نعناعه : خوديه وديه اوضتكم وكأنه مفيش اي حاجه
لحد ما السر الإلهي يطلع
سميره:عايزني اقتله
نعناعه:لا عايزه يلبسك قضيه زنا ويعرف انك خاينه ودول مش عياله وهوب تبقي في السجن بعد ماكنتي صاحبه القصر وتيجي الخدامه تبرطع في الفيلا
زي حكايات الف ليله وليله
ماتخلصي ياوليه قبل ماحد يجي
سميره وقد أغلقت الهاتف
هبطت لمستوي ياقوت
تحدثت سميره بهسيس كالافاعي
سميره:عايز ترميني ياكلب في السجن وأخرج من المولد بلا حمص اهو انا بقي الي حااموتك وحاتبقي خارجتك النهارده
أخذت سميره تسحب ياقوت الي غرفتهم وقد تبدلت ثيابه الي بيجامه ووضعته علي الفراش وخرجت لنتأكد من خلو المنزل
سميره بخوف :ي نهار اسود
ركضت سميره لغرفه عمار ابنها وفتحت الغرفه ووجدته مستغرق في النوم
سميره:الحمد لله
أغلقت سميره الباب وذهبت لترى باقي المنزل
.....في غرفه عمار ....
كان عمار خائف بشده مما رأى فقد رأى سميره تسحب والده الي الغرفه دون مساعدته
عمار :طب ليه مساعدتهوش يروح للدكتور
طب هي حاتقتله
بابا حايموت
انا خايف تقتلني انا كمان
انتي فين يا آيات انا خايف
.......................................
في منزل فاطمه
الماذزن:ي جماعه خير البر عاجلو
وانا عندي بعدكم طلاق عايز امشي
عامر: طلاق اي انت حاتفول علينا ي عم
ذهب الي فاطمه
عامر:هو قريبك حايطول ي حماتي
فاطمه بقلق :الغايب حجته معاه ي اابني
... ......
في غرفه اروى
.....
اروى وهي تحبس دموعها تحدثت بالم وبصوت مبحوح
اروى:مجاش بردو
عائشه:دا مأكد علي ماما زمانه جاي ي حبيبتي
الغايب حجته معاه
اروى بدموع وقد طفح الكيل تحدثت بالم
اروى:بس هو غايب علي طول
هو احنا عملنا اي للكره دا كله
عائشه: ياروحي متعيطيش النهارده فرحه عمرك متعيطيش في يوم زي دا
اروى:عندك حق
انا مش لازم اعيط
بس انا الي استاهل وقت ماحنيت للراجل الي رمانا زمان انا استاهل
وضعت اروى العدسات اللاصقه وكفكفت دموعها وابتسمت بألم
اروى: رماني زمان ووجوده دلوقتي مش حاياثر معايا في حاجه
خرجت اروى وعائشه للخارج
المأذون بغضب : ي جماعه انا عندي طلاق عايز امشي
عامر بغضب : ي جدع فال الله ولا فالك انت حاتفول عليا وانا عريس لسه
المأذون:ي استاذ حايتطلقوا وانا مابصدق اما الاقي حد بيطلق
عامر:ياعم انت مأذون ولا ميكانيكي استني
اروي:اكتب الكتاب ي مولانا
المأذون:عين العقل
اين وكيل العروس
فاطمه بدموع :حايجي دا وعدني والله
اروى: انا وكيله نفسي يامولانا
تخطت اروى والدتها واختها اللذان يبكيان في صمت
وجلست بجوار الماذون ووضعت يدها بيد عامر الذي قبض عليها وكانها كنز ثمين
عامر:اكتب يامولانا
بعد عده دقائق
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 🤍
عامر بفرحه وهو يحتضن اروى تحدث
عامر:واخيرااااااا
***********************
في مكتب مصعب
...........
كانت ايات تبكي بشده
مصعب:مالك ي ايات حصل اي
ايات:كريم ابن طنط سميره ي مصعب بيضايقني في الرايحه والجايه و و
مصعب بغضب وهو يقبض علي كلتا ذراعي ايات
مصعب:واي تاني
عملك اي الكلب دااا
انطقي
ايات بدموع : النهارده حاول يتحرش بيا بس طنط سميره بعدته عني
مصعب وهو يحتضن ايات ويتوعد لكريم بالقتل
مصعب:اقسم بالله لادفنه حي وحاوريه المجوم في عز الضهر ابن الكلب دا
ايات وهي تشمئز من رائحه ملابسه
ايات تحدث نفسها
ايات:اقسم بالله لاندمكم كلكم علي الي انتوا عملتوه فيا
وزي مااسميره استخدمت ابوك زمان عشان ياذيني
مفيش مانع اخلي ابنه ينتقملي
الحساب حايكون عسير
ايات تستطنع الخجل
ايات:مصعب انت وعدتني انك تتجوزني اما اكمل السن القانوني صح
مصعب بفرحه :طبعا
ايات:وحانجيبلي حقوقي وفلوسي الي اخدوها
مصعب:كله حايكون ملكك
ايات: حاتعمل اي
مصعب:حاتعمل اي دي بتاعتي انا متشغليش بالك
المهم تركزي في مذاكرتك ممكن
ايات بفرحه :طبعاا
انا لازم امشي دلوقتي عشان سميره متعاقبنيش
مصعب بغضب:الحيوانه دي بتعملك اي
ايات ببكاء وهي ترى مصعب خصلات شعرها المقصوصه
ايات ببكاء: قصيتلي الخصلتين دول عشان زعقت لنور بنتها بالغلط
مصعب بغضب :اقسم بالله لاندمهالك واخليها زي الكلبه هي وعيالها
ايات:انا لازم امشي دلوقتي
سلام
خرجت ايات من المكتب متجهه لخارج الشركه
ايات كانت تتحدث مع نفسها
ايات:يارب اشفيني وقويني عليهم
وسامحني علي الكدب الي بكدبه بس انا كنت براقب نور وسميره وعرفت مكان نعناعه وان مصعب يبقي ابنه اكيد ظهوره في حياتي مش صدفه وحبه ليا مش صدفه
لازم استغله لحد ماالحق يرجعلي
*******************
في مكتب نعناعه
..... .......
كان يتحدث بالهاتف
نعناعه:ي ياقوت متقلقش انهي بس انت اجراءات الملجأ بتاع الايتام دا اول دور حتي واول مايبقي ليه سقف نروح ونطلع الحاجه
ياقوت : وجبريل
نعناعه:اي ي ياقوت انت الابوه حاتاخد حقها منك ولا اي
قلنا جبريل كبش الفداء الي حانحضر عليه عسان نجيب الحاجه هي اول مره حانعملها ولا اي لااا اعقل كدا وفوق لنفسك دا تهريب اثار دوله وانا مش عايز اتسجن
ياقوت :ولا انا
انا اول مااخلص حانروح سوا
نعناعه :عين العقل
دخل مصعب بقوه الغرفه
نعناعه وهو يرفع احدي حاجبيه :طب سلام انت يا ياقوت دلوقتي
مصعب وهو ينظر لنعناعه بغضب
نعناعه:خير ياابن العارجه
ولا عشان امك تابت تفتكرها تكيه ملهاش بواب وتدخل كدا عليا
مصعب:اي دخلت عليك الحمام
نعناعه:لا الجحيم ياابن العارجه
ابوك مش امام جامع
مصعب: وانا ابن الساحر
نعناعه:طب ماانت عارف اهو اننا نسل وسخ
هااا داخل بزعابيب امك دي عليا ليه
الله يجحمك ياعارجه مطرح ماروحتي
مصعب: قلت انك حاتعلمني ووافقت اخد العهد من بعدك
نعناعه:اديك قولتها
من بعدك
مصعب وهو يخرج سجارئه ويدخن سيجاره وينفث الدخان
نعناعه: بتدخن قدام ابوك من غير ماتقوله اتفضل
مصعب باابتسامه اعطي لنعناعه سيجاره
مصعب:ماتجيب من الاخر
نعناعه: خايف عليك
حبك لايات يعميك عنها وتمشيك علي كيفها
مصعب:ايات غيرهم كلهم
نعناعه: عشان كدا فكيت العمل بتاعي
مصعب: وانت يهمك في اي العمل اتفك ولا لاء طالما سميره وبنتها بيجولك وقت ماانت عايز
بلاش نلف وندور علي بعض ي نعناعه
خليك ماشي مع سميره عادي ونور زي ماانت
وسيب ايات في حالها
نعناعه:هو انا جيت جمبها ياابن العارجه
مصعب: مكملتش العهد معايا ليه
نعناعه:مش وقته
مصعب:لا وقته انا عايز تعزيم القتل
نعناعه:وحاتقتل مين
مصعب:قلنا مندخلش في شغل بعض
نعناعه:بنت الصايغ مش سهله ياابن العارجه خلي بالك
مش سهله
مصعب: ولا نور وامها طاهرين ي نعناعه
ومتنساش عهدك معايا
انت قلت حاتعلمني
نعناعه:ماانا علمتك
مصعب: انت علمتني افك سحر اسود سحر سفلي
اطلع جن من واحد
اسلط علي واحده جن
ادفن سحر في مقبره ولا علي جلد تعبان
كل دا ولا حاجه
انا عايز اتعلم نبش القبور واستحضار القرين عايزه اتنبيء ويكون ليا اتباع وخدام عايز اتعلم التعاويذ واللغه الي بتتكلم بيها معاهم عايز اكون زيك
عايز اكون نعناعه تاني نسخه منك
اتجوز واخلف منهم ويكون ليا قوه وسلطان عليهم
نعناعه وهو ينظر للشراره بعين مصعب تحدث
نعناعه :بس بشرط
مصعب:اي هو
نعناعه:متعملش حاجه ببلاش وتفكر ميت مره قبل ماتعمل حاجه
والا كل واحد وليه نقطه ضعف وانا مش حااسيبها
مصعب:اتفقنا
نعناعه :تمام تعالا بقي اقعد ي ابن العارجه عشان اعلمك
مصعب : سؤال ي نعناعه
نعناعه: اسأل
مصعب: ليه خليت العارجه تجيبني للدنيا
ماانت عندك ولاد كتيره من الشغل الشمال
نعناعه وهو يحك بااظافره القذره لحيته
نعناعه: حايجي عليا وقت واكبر وساعتها انت حاتكون العكاز بتاعي و مش بعد دا كله الشغل يقف
مصعب بتهكم:طب اكدب عليا وقول حبيتك مثلا
نعناعه بسماجه : ليه كنت مراتي
بطل اسئله ملهاش لازمه وخد الكتاب دا والعروسه دي
عشان حااعلمك اول درس
ورقه وقلم واحفظ طلسم التعقيد
*************************
في فيلا الصايغ
..........
دخلت ايات ووجدت سميره بالصالون
ايات:مساء الخير
سميره:كنتي فين ياابت دا كله
ايات:كان عندي دروس ولما طلعت روحت عند ريهام صحبتي اذاكر
بابا رجع
سميره:من بدرى وفوق نايم بيرتاح
ايات:طاب حااطلعله
سميره بغضب قبضت علي ذراع ايات
وتحدثت بصوت عالٍ
سيمره:ماقلت نايم بيرتاح عايزه تنزلي كلامي يامقصوفه الرقبه انتي
امشي انجرى علي اوضتك والا حايكون في كلام تاني
ايات :حاضر
صعدت ايات لغرفتها واغلقت الباب بقوه
ايات:ليكي يوم ي سميره اما وريتك مابقاش انا
**************************
في فيلا ياقوت
...........
مازال الحزن يعم الارجاء لموت حبيبه
كان جبريل يهبط للاسفل لكنه جذب سمعه كلمه اثار
ظل يسير ببطء لغرفه المكتب حتي استطاع سماع والديه
سهر :حاتطلعوا الاثار امته
ياقوت:اول مانبني الدور الاول من الملجأ ونعمل السقف حانقدر نحفر براحتنا والاسم بنجهز الملجأ
سهر:وهو لازم جبريل يعني
ياقوت :اي قلب الام حايحن ياسهر
اعقلي ي ماما الفلوس حلوه
سهر:مااحنا عندنا كتير يا ياقوت كفايه علي الولد انا خايفه
ياقوت: كل مره بتقولي كدا ولما بنطلع الاثار بتنسي
سهر: المره دي بيقولك مقبره ملك وحاجه صعبه
ياقوت: نعناعه طمني
قال ان جبريل حايكون كبش التحضير وان جسمه مفتاح كويس نقدر نفتح بيه المقبره
قفلي علي الموضوع دا بقي ي سهر
سهر :حاروح اشوف الخدم حضروا العشا ولا لسه
ياقوت:روحي ياختي اهي حاجه مفيده تعمليها بدل كلامك الفاضي
ابتعد جبريل سريعا دون احداث اي صوت
وصعد للاعلي
جبريل :آثار
مفتاح
كبش فداء
انا بقيت كبش فداء
خلع جبريل سترته وذهب ليري جسده لتظهر تلك العلامات الغريبه التي تشبه Xo
وبعض العلامات المبهمه التي بالكاد تكاد غير ظاهره
ارتدى جبريل سترته واخرج هاتفه
ليتصل بصديقه علي
جبريل: باشا عامل اي
علي:حبيبي فينك
جبريل: في الدنيا اهو عايشين الحمدلله
والله وقعت تحت ايدي معلومه قلت اقولها لعلي بيه
علي :معلومه اي
جبريل: في واحد كدا بيشتغل شمال في نبش القبور وتهريب الاثار اسمه الحركي نعناعه
علي: نعناعه دا نصيبه
جبريل:انت عارفه
علي:دي ملفاته عندنا ي جبريل بس انت عرفته ازاي
جبريل: دا موضوع يطول شرحه انا حااعدي عليك بكرا عشان احكيهولك
علي:حااستناك
جبريل:مع السلامه ي باشا
اغلق جبريل الهاتف وهو يتوعد لياقوت ونعناعه
جبريل وهو يبتسم : انا مش كبش فدا لحد
*************************
في منزل فاطمه
*****
عامر:الفرح امته
اروى :ملوش لزم انا مش بحب الدوشه كفايه كتب الكتاب
عامر:لا طبعا حااعملك احلا فرح
فاطمه:عامر عنده حق
نظرت اروى نظرات عتاب لوالدتها وتحدثت
اروي: انا معنديش يحضر فرحي ي عامر
وانا مش عايزه اهلك ومعازيمك يشاوروا علي جانب العروسه ويقولوا بطولها في الفرح
انا مش عايزه فرح
عامر:الي يريحك
احنا ممكن نعمل حفل عائلي انا وانتي وحماتي وعائشه وايات ونجتمع سوا
اروى بدموع حبسيه :مفيش مشاكل
عامر: يلا بينا نروح
فاطمه:طب بكرا
عامر:عشان شغلي ومش حاينفع
اروى:انا جهزت شنطتي
عامر بابتسامه :حاستناكي تحت
عن اذنكم
هبط عامر وهو بكامل سعادته فحبيبته ستذهب معه لعش الزوجيه
بعد عده دقائق هبطت اروي بصحبها حقيبتها التي اخذها منها عامر ومن ثم انطلقوا الي القاهره
وبعده نصف ساعه من الصمت قرر عامر الحديث
عامر: هو مين الي طنط كانت مستنياه دا
تعلثمت اروى قليلا قبل ان تبدا لكن سرعان ما سب عامر علي مقود السياره
تبا لك
اروى:حصل اي
عامر: الماطور عطل
اروى:مش انت صلحتها
عامر:اه بس مش عارف حصل اي
اروى:طب حانعمل اي احنا علي الصحراوي
عامر:انا اسف والله للي حصل دا احما حانضطر نركب اي مواصله لحد القاهره
اروى:مفيش مشاكل ي حبيبي
عامر :انتي قولتي اي
اروى: لا مش ناقصه صدمه دلوقتي وشوفلينا اي مواصله الله يرضي عليك
بعد عده محاولات فاشله استطاع عامر ان يوقف سياره نقل كبيره
عامر:هو انت
السائق:, اركب ياباشا
عامر:لا مش حانركب
اروى:انت حاتتامر مش كفايه الراجل حايساعدنا
عامر:انتي مش فاهمه حاجه الراجل دا مجنون
السائق بصوت عالٍ:هي العربيه عملتها معاك تاني
اركب ياباشا متتكسفش اركب
اركبي ي مدام
اروي:يلا ي عامر
صعد عامر واروى السياره
وبعد 5 ساعات
اروي بملل :حانوصل امته ي عامر
عامر:مش عارف
اروى:هو ماشي علي قشر بيض دا ولا اي
عامر:قولتلك بلاشه
اروى:طب اساله
عامر: دا لو سالته حايقعد يحكيلي قصص حريم السلطان
اروى:عامر متهزرش اساله يلا
عامر بتأفف :حانوصل امته ي يسطاا
السائق:اهووو ادينا ماشين
واخد بالك انت ي باشا
عامر: اه واخد بالي بس
ي يسطا شد شويه العربيه ماشيه علي قشر بيض مش كدا سرع معلش
السائق:لا زبيده دي من ايام المرحوم ابويا الله يرحمه واخد بالك انت ي باشا اصله مبت
يدعامر: يااعم اقسم بالله واخد بالي وعارف بس متجوز جديد وعايز اروح مع مراتي سرع شويه
السائق:الف الف مبروك ياباشا
لو المدام تعبت من السفر خليها تنام في حضن سعديه وراا
عامر وهو ينظر لزوجته :لو ظهرك وجعك ريحي ضهرك في حضن سعديه ورا
اروى بدهشه:سعديه مين
كاد السائق ان يجيب علي سؤال اروى لكن عامر تحدث
عامر:بااااااس والله ماانت تاعي نفسك واخد بالك انت ياباشا
بصي ي اروى واخده بالك معايا
اروى:واخده
عامر:العربيه دي اسمها زبيده
واخده بالك معايا
اروى:واخده ياخويا
عامر:اصل ابوه كان عنده جاموسه اسمها زبيده وماتت
اروى:ياعم ماتغور
عامر: المهم انتي واخده بالك معايا
اروى:ياعم والله واخده انت علقت ولا اي
المهم بقي سعديه الي ورا دي الكنبه دي هو مقتبصها من ابا انا عايزه اتجوز سعديه واخده بالك معايا
اروى: مقتبصها
السائق وكاد ان يتحدث لكن قاطعه عامر
عامر:عليا الطلاق ماانت متكلم انا حافهمها خليك سايق بس
اروى: عامر هو في اي
عامر: لا دي ليله بقي عيلته بيسموا اي حاجه بااسم ستات
دا حكالي عن عنيات الكنبه بتاعتهم وزير الميه وحسنيه
لا دي ليله
السائق:اومال بقي لو حكيتلك عن عزيزه
اروى:عزيزه مين
السائق:لمؤخذه في الكلمه
عزيزه دي الجذمه بتاعتي
اروى بغضب:شوف ياجدع انت ان مابطلتش استهبال وسرعت شويه حااديك باام السعد علي دماغك
السائق:ام السعد مين
اروى:الجذمه ياخفيف
السائق وهو يميل تجاه عامر
السائق:الله يكون في عونك مراتك شرانيه واخد بالك انت ي باشا
عامر:ياعم والمصحف خدت بالي انا طفحت منك انت اي جابك الراويه دي اقفلي ياست المشهد بقي
***************************
فيلا الصايغ
............
في غرفه سميره
.........
2
كانت سميره جالسه امامه بخوف تخشي ان يستعاد وعيه
سميىره:انت حاتموت امته
افاق غانم من نومه بالم بصدره
غانم بتعب:يا خاينه ي بنت الكلب ي لمامه
سميره بخوف تخشي من ان يرتفع صوت ياقوت
سميره:انت ما موتش ليه
غانم :وحاسجنك يابنت الكلب حاافضحك قدام الكل
الحق عليا وظل يسعل بقوه
كح كح كح كح
كان يتحدث بالم شديد وفم ينزف الدماء
غانم: انا استاهل بعت الغالي واشتريت الرخيص
سميره بغل :الخدامه بتاعتك دي غالي وانا الي رخيصه
اه خونتك
ومش مره ولا غصب عني لا كتير
وحااخونك
وحااتمتع بفلوسك
واقولك الولاد دول مش ولادك موت بقهرتك واشبع
غانم بمرض :مش حاتلحقي تتهني بحاجه
لاني كتبت كل حاجه باسم فاطمه وبناتها وايات
كح كح كح
سميره بغل اخذت الوساده وكتمت انفاس غانم
سميره:موت موت موت موت
.......... ........ ...........
اليوم التالي
........
يالهووووووووووووي
يالهوووووووووووووووووووووووووووووي
Sabreena💔
الفصل 18
في غرفه سميره
...................
اخذت سميره هاتفها بيد مرتعشه وطلبت رقم نعناعه حتي اتاها الصوت بعد عده ثواني
نعناعه:عملتي اي
سميره:قتلته
قتلته
نعناعه:الله يخربيتك قتلتيه ازاي
مش قولتلك ي بوز الاخص انتي تستني لما يخلص لوحده
سميره بحقد :مستحملتش لما قالي كتب كل حاجه بااسم الخدامه وبناتها انت لازم تشوفلي حل
نعناعه:حل مين يا وليه انتي
انتي مين اصلا
سميره:يعني اي انا مين
نعناعه انت بتقول اي
مش انت الي قولتلي اعمل كدا
نعناعه: دا الاول لما كنتي حاتورثيه دلوقتي بقيتي علي الحديده انا معرفكيش
وهو انا لو قلتلك ارمي نفسك في المجارى حاترمي
اسمعي ي حيزبونه انتي متتصليش تاني عليا ولا اقولك انا حااكسر الخط دا
سميره: انت بتتخلا عني وقت ماانا محتاجالك
والحب الي بينا اي كدب
نعناعه:حب مين ي وليه انتي كل حاجه انتي عملتيها بمزاجك واحده شمال راحت ولفت علي كل الشيوخ
سميره:حااقول انك الي ساعدتني اقتله لو مساعدتنيش
نعناعه: انا شيخ وامام جامع وكنت بصلي بالناس وعندي الف شاهد
سميره:انت شيخ انت انا حااقول عن السحر وكل حاجه
نعناعه:اثبتي
اثبتي اهو السحر دا الحاجه الوحيده الي ميعرفهاش غير صاحبه
اي حد تاني مايلاحظهوش اثبتي ي قطه
يلا عشماوي مستنيكي
اغلق نعناعه الهاتف بوجهها
سميره بصراخ
سميره:نعناااعه
نعناااااااعه
نعناااااعه
ي كلب ي ابن الكلب
القت سميره الهاتف تنظر الي جثه غانم
سميره:حااعمل اي ي ربي دلوقتي حااعمل ااي
ذهبت سميره الي غانم والبسته بيجامه نوم وهيئت السرير له ومن ثم اتجهت لخزانتها انتقت ثوب اسود وخرجت من المنزل
وفي طريقها للخروج وجدت الخادمه
سميره: محدش يقلق نوم البيه ولا يقرب من الاوضه لانه تعبان
الخدامه:حاضر ي هانم
********************
في غرفه ايات
..........
كانت ايات تشعر بالعطش فخرجت من غرفتها قاصده المطبخ لجلب الماء ولكن في طريقها سمعت صوت نور وهي تتحدث
.......
في غرفه نور
.............
نور:اه ياروحي عامل اي
مصعب:كويس
نور:مال صوتك
مصعب:مفيش شغل بس
نور:طب اي رائيك نخرج النهارده شويه
مصعب: بس
نور:مبسش بقي محدش هنا
كريم مع اصحابه وايات بتذاكر يلا بقي يامصعب بجد زهقانه موت
مصعب كان يريد رؤيه ايات لذلك وافق
مصعب: طب تمام حااعدي عليكي
نور:ياروحي حااستناك
كانت ايات تستمع لحديث نور مع مصعب بالهاتف
ايات تحدث نفسها : ومالو خليه يجي
***********************
كانت ايات ستهبط الي المطبخ لتشرب الماء لكنها وجدت كريم يعود بسيارته وكالعاده ظاهر السكر عليه
ايات : قد اي القدر حلو معايا
ومصعب جااي وحاتبقي خطه جنان عشان يتحرك
ركضت ايات لغرفتها
*************
توقفت السياره امام فيلا غانم وهبط كريم يسير بسكر واضح
لا يرى امامه اي شيء حتي صعد درجات السلم ولكن كانت غرفه ايات مفتوحه
كريم وهو يبتسم
كريم :اخيرا نسيتي تقفلي بابك ي قطه وجه اليوم الصياد يدبح غزالته
.............
في غرفه ايات
........
دخل كريم وصعق مما راي
كانت ايات ترتدي بادي كات ابيض وهوت شورت اسود قصير يظهر مفاتنها وتركت شعرها ينسدل بحريه
كانت تستطنع النوم
كريم وقد تحول لذئب بشرى وهو يرى هذا المنظر وجلس بجوارها واخذت يداه تلمس شعرها
كريم:انتي حلم ولا حقيقه
الجمال دا كله حايبقي ملكي
ايات كانت تستطنع النوم وتحدث نفسها
ايات: داانت حاتتروق دلوقتي ي ابن سميره
افاقت ايات ورسمت الذعر علي معالم وجهها واخذت تبتعد بعيدا عنها وهي تتحدث
ايات:ك كريم انت بتعمل اي هنا
ثم ابتعدت خطوه عنه
كريم وهو يتقرب منها خطوه :انا هنا مكاني جمبك
ايات وهي تبتعد خطوه : انت مجنون
حااصوت والم الدنيا عليك
كريم وهو يتقرب في خطواته اليها : ليه ماكله بالحب
سمعت ايات صوت ابواق سياره مصعب
ايات وهي تسقط من علي الفراش
ايات:انت اتجننت
كريم وهو يسقط ايضا ويكبل يداها
كريم:مش حاتعرفي تهربي مني زي كل مره
كانت نور تنظر لايات نظره تشفي وحقد واغلقت الباب
نور: عشان تاخدوا راحتكم
ومن ثم ذهبت لمصعب بالاسفل
*************
فتحت الخادمه لمصعب الباب
دخل وهو يرى الفيلا كم كانت جميله
ومن ثم وجد نور تركض علي السلم
نور:انا جاهزه يلااا بينا
مصعب :طب مش حاتوريني اوضتك الاول
نور: لالا مصعب بليز يلاا بقي
كانت نور تدفعه للباب لكنه سمع صراخ ايااااات
مصعب بقلق :اي الصوات دا
نور:مفيش حاجه يلاا بينا
مصعب:اوعي كدا ابعدي
تجاهل مصعب نور وصراخها
نور:مصعب لاا متطلعش
مصعب
اخذ يركض مصعب في خطواته علي الدرج
ودخل غرفه ايات
التي كانت تصرخ
ايات:لااااااا ابعد عني
وكريم كالمغيب لم يبعتد عنها الا بقبضه مصعب التي حول رقبته
مصعب وقد تحولت عينيه للون الاحمر من شده الغضب واخذ ينهل بالضربات علي كريم الذي كان في حاله سكر ولا حول له ولا قوه
ونور تنظر الي ايات بغضب وهي تحاول التدخل بين مصعب وكريم الفاقد للوعي
نور:كفاايه سيبه
ترك مصعب كريم واتجه لايات ممزقه الملابس واثار العنف والضرب ظاهره علي يديها ووجهاا
مصعب كان سيتحدث لكن ايات سبقته واحتضنته بقوه واخذت تبكي بااحضانه
اما مصعب فنسي غضبه بمجرد ان استنشق عبير جسدها
كانت ايات تبكي بقوه داخل احضانه لم تكن تستنطع البكاء لانها شعرت بالذعر حقا كانت تبكي بقوه
ومصعب يحتضنها بقوه اكبر ويهدهدها كالطفله الصغيره
اما نور فشعرت بالغيره وتركت اخاها يتاؤه وذهبت لايات وهي تنتشلها من احضان مصعب وقد جرحتها باظافرها
نور بغضب وشراسه
نور:ي شمال ي خطافه الرجاله
ابعد عنها ي مصعب دي شمااال ودايما بتعمل كدا مع كريم
ايات بدموع ولسان متعلثم
ايات:ح حراام عليكي
خلع مصعب جاكيته ووضعه علي جسد ايات
مصعب:ايات انتي لازم تبلغي عن الي حصل دا
ايات:انا مش حااسيب حقي ولازم يدفع التمن غالي
نور بغضب :مصعب انت مصدقها
مصعب:نور امشي دلوقتي عشان مفقدش اعصابي عليكي انتي فاهمه
نور بغضب وهي تدفع ايات بعيدا وتحتضن مصعب بقوه
نور:ياروحي انا نور حبيبتك انت زعلت مني
مصعب:حاتشهدي بالي شوفتيه
نور وهي تنظر لاخاها وتنظر لمصعب
نور في سرها :سورى بقي ي كريم بس انا بعشق مصعب
نور: مصعب ياروحي انا بحبك وحااشهد حاضر بس متسبنيش
مصعب وهو يبتسم لنور ويحتضنها بقوه
مصعب:ياحياتي كنت عارف انك حاتختارى صح
ابتعدت عنه نور واخذ مصعب هاتفه ليطلب الشرطه
مصعب:لو سمحت عايز ابلغ عن جريمه اغتصاب
ايوا مسكناه العنوان فيلا .....
كانت ايات تبتسم وتحدث نفسها
ايات: كدا كريم راح في داهيه
واللعبه حاتحلو ي سميىره انتي والعقربه التانيه
*******""""********'"""""
في فيلا عامر
..........
كانت مروه جالسه مع والدتها
مروه: اوف بقي
حانعمل اي
انا ما صدقت ان الزفته دي سابت الشغل وخرجت من حياتي يروح هو يسافر ويسيبني
الام:الغايب حجته معاه مش هو قال يومين وجاي
مروه:وعدي 3 ايام وانا قلقانه عليه
الام:ماانتي كدا كدا مابتحبهوس يمكن يموت وناخد فلوسه من غير ماتتجوزيه
مروه بطمع :يااااريت
********************
في السياره
..........
كان عامر واروى يغطوا في ثبات عميق الا ان افاق عامر علي صوت السائق
السائق:ي باشا
ياباشا اصحي وصلنا المحروسه
عامر بتعب : اخيراااا
استيقظت اروي بتعب
اروى: ااااه ضهرى اتكسر من القعده
عامر:خلاص ياروحي وصلنا
تشكر ي حج علي التوصيله
السائق: ولا يهمك ي باشا والف مبروك
ذهب عامر واروى الي المنزل
**********
في فيلا عامر
سمعت مروه صوت الجرس
فركضت الي الباب واخذت تعدل من ملابسها وصدمت مما رأت
مروه بحنق : انتي اي الي جابك هنا ي بت انتي مش عامر طردك من الشغل
اروى بغنج دخلت المنزل وتحدثت
اروى: جايه بيتي
مروه بغضب :بيتك مين ي خدامه انتي دا بيت اسيادك
اطلعي برا واخذت تدفع اروى الي الخارج
عامر بغضب :مروه
مروه:عامر شوف الخدامه دي ياحبيبي بتقول ان البيت دا بيتها
عامر وهو يحتضن اروى
عامر:انا واروى اتجوزنا امبارح
مروه: ازاي مش ممكن
اروى: اوريكي القسيمه
مروه: عامر بطل هزار
انت حاتتجوز دي
عامر: مروه اعقلي وخلي الخدم يجهزوا الاكل
اروى : ومتنسيش لو سمحتي تخليهم يعملولي عصير برتقان فريش اصلي بحبه
ومن ثم احتضنت عامر وسط نظرات مروه الحانقه
تحدثت اروى
اروى:عامر ممكن تشيلني
عامر:والشنط
اروى:مروه تبقي تطلعهالنا
عامر وهو يحمل اروى
عامر:اه ي ضهرى منك لله ي سواق الزفت
تعالت ضحكات اروى الرقيعه حتي تغيظ مروه
في غرفه عامر واروى
*"""""*
القي عامر اروى علي الفراش
اروى متاؤه :اه ي ضهرى
عامر: ي قادره مفكرتيش في ضهرى الي اتكسر عشان تكيديها
اروى : واكيدها ليه يعني
عامر:غيرانه مثلا
اروى: انا ليه يعني
عامر وهو يقترب من اروى حتي اصبح انفاسهم واحده
همس ببحه رجوليه جذابه
عامر:يعني مش غيرانه
اروى: لا
عامر وهو يقترب منها اكثر
عامر: اومال متوتره ليه
اروى: ابعد بقي انت لازق فيا كدا ليه اوف
عامر وهو يهمس بااذنها بكلمات العشق حتي ذابت اروى بين يديه اخذ يقبلها قبلات رقيقه علي وجهها حتي صدما من صوت الحقائب علي الارض
مروه بغل تحدثت
مروه: الشنط اهي اصل الباب كان مفتوح
اروى وهي تتعلق برقبه عامر
اروى: طب ياقلبي اقفلي الباب وراكي
مروه بغل اغلقت الباب بقوه
عامر وهو يبتسم لاروى
عامر: كل دا ومش غيرانه
اروى: اوعي بقي عايزه اخد شاور
ذهبت اروى الي الحقيبه لتاخذ منامه لها
لكن عامر تخصر بيديه امامها
عامر:والله وليه تاخدي شاور الاول
اروى: تعبانه من السفر وريحتي عرق
عامر:لا ي روحي انا الي حااخد شاور الاول
اروى: لا انا
عامر: لا انا
اروى: لا انا
جاءت مروه الغرفه مره اخرى وهي تحمل الطعام
مروه بحقد :خير بتتعاركوا ليه
اروى: مروه هو محدش علمك ان قبل ما تدخلي لازم تخبطي الباب
مروه: sorry اصل كنت متعوده ادخل لعامر عادي من غير مااخبط
اروى: لا اتعودي ياروحي لاننا دلوقتي متجوزين وانا خايفه عليكي تشوفي منظر يجرح حياءك وكدا
مروه: حياء اي بقي انتوا من اولها بتتعاركوا
عامر متدخلا في الحوار: مروه بقيتي بتلمعي اوكر ولا اي
سيبي الاكل عندك
خرجت مروه والحقد ياكل قلبها
عامر وهو يقترب من اروى
عامر:كل دا ومش بتغيرى
اروى: اه مش بغير واغير ليه يعني
اقترب عامر من اروى بشده واخذ يتطلع بها واخذت يداه الخبيره علي خصلات شعرها حتي ذابت وسقطت حصونها امامه
اخذ ينهل عليها بقبلاته الرقيقه التي بث بها اشواقه اليها حتي سكتت شهرزاد عن الكلام .....
*****************
في مكتب المحامي
...........
كانت سميره جالسه تتحدث
سميره: هو غانم كتب املاكه كلها لفاطمه وبناتها
المحامي:ايوا ي هانم فعلا
سميره: وانا عايزه الكلام دا يتقطع
المحامي:ازاي ي هانم دا بيع وشرا
سميره:اتسجل في الشهر العقارى ولا لسه
المحامي:لسه بس
سميره:مابسش بقي
انا عايزه وصيته تكون بتاريخ قديم من عشر سنين ولا حاجه وكل حاجه ليا انا وولادي عمار ونور
المحامي:وايات
سميره: بقولك حااديك الي انت عايزه هي الفرصه حاتيجي كام مره
المحامي:وغانم بيه
سميره:غانم بيت كبر وخرف ومصيره يموت ملكش دعوه انت
الكلام دا حايخلص امته
المحامي: النهارده ي هانم
سميره: حلو وانا مش بنسي حبايبي
**********************
في مركز الشرطه
******
كانت ايات ترتجف من الخوف
وهي تتحدث
ايات:كنت نايمه في اوضتي عادي لقيته بيتهجم عليا وهو علي طول بيعمل كدا بس بابا وطنط سميره بيلحقوني وبسامحه عشان بيكون شارب بس المره دي محدش كان جمبي انا تعبت مش عارفه اعيش طبيعيه زي البات واخذت تبكي
سال الظابط نور
س/ كنتي فين اثناء الواقعه
نور: كنت حااخرج اتفسح مع صحابي لقيت كريم بسحاول يعتدي علي ايات وهو فعلا كذا مره يعمل كدا بس بابا كان بيكرشوا هو وماما
الظابط: طب اتفضلوا انتوا دلوقتي تقتدروا تمشوا
خرجت ايات ونور من الغرفه
مصعب بقلق : انتوا كويسين
نور:ايوا ياروحي ممكن نمشي بقي
مصعب وهو ينظر لايات نظرات حانيه
مصعب:انتي كويسه
ايات: الحمد لله
اخذ مصعب الفتيات الي المنزل
******""""**********
في فيلا غانم
........
سميىره بغضب: اي الي حصل في غيابي داا
نور : ي مامي
سميره وهي تصفع ايات علي وجهها بقوه
سميره:انتي ي زباله تسجني ابني مع المجرمين والحراميه
قبضت سميره علي خصلات شعر ايات بقوه لكن مصعب ابعدها عنها
مصعب بغضب: ابنك هو الي غلط ي مدام
سميره بغضب: وانت البلطجي عشيق الفاجره دي
نور بغضب:مامي دا مصعب
سميره: انتي اتجننتي ازاي تسبيهم يسجنوا اخوكي
نور:هو الي سكران واتهجم عليها
سميره: وانتي ي شمال حاتعملي علينا شريفه
ايات بغضب : والله لاقول لبابا علي اهانتك ليا
سميره:يتك بو اما يلهفك انا حاروح لابني والله لاموتك يابت الخدامه لو مطلعش منها.
خرجت سميره بغضب من المنزل
مصعب :نور ممكن تجبيلي ميه لو سمحتي
نور بسعاده :حلضر ياروحي
ذهبت نور حتي احتضن مصعب ايات
مصعب:انا خايف عليكي انا مش ممكن اسيبك هنا لوحدك دول مجرمين كانوا حايدمروكي النهارده
ايات:عايزني اهرب واسيب بيتي وفلوس امي ياخدوها ي مصعب انت وعدتني تساعدني
مصعب: وكريم حايعفن في السجن والعقربه وام اربعه واربعين بنتها دي حاتشوفي حااعمل فيهم اي
ايات بدموع :بجد
مصعب وهو يقبل راسها
مصعب:وحياتك لاجبلك حقك
اتت نور بالماء
نور:اتفضل ياروحي
نور وهي تستنطع الرقه
نور:ايات ي قلبي
روحي ارتاحي بقي
ايات:حاضر عن اذنكم
اخذت نور تتقرب من مصعب وهي تعبث بازرار قميصه
نور:انت بتحبني
مصعب وهو يحتضن نور الي صدره تحدث ببحه رجوليه جذابه
مصعب:عندك شك
نور: مين احلا انا ولا ايات
مصعب في سره : يخربيت الكدب
مصعب:انتي ي قمرى طبعا لقيتها بنت غلبانه قلت اعطف عليها
نور: حاتروح
مصعب وهو يتقرب من نور ويقبلها بقوه وخشونه ويداه تعبث بسترتها وهو يهمهم باستمتاع
فصل قبلته وهو يتحدث بهمس
مصعب: انا عايز اشوف اوضتك
نور وهي بحاله غير واعيه لقبلته التي فعلت بها الافاعيل
نور: لا مش حاينفع لما نتجوز
وبعدين بابا هنا وايات انت نسيت
مصعب:حاتوحشيني
نور بهيام: وانت كمان ياروحي
كانت ايات تنظر لهم من بعيد
ايات:الانسان يحب يصلي بالنهار ويسكر بالليل ويحب ويكره في نفس الوقت ومفيش مانع انو يخون ويخدع احنا البشر وحوش خلينا الارض جهنم وعمرناها بكدب ونفاق
كل ظالم حايدوق ظلمه عدل وليس انتقام
ودور كل واحد متفصل علي مقاسه بالظبط
الصبر حلو . . .
**********************
كانت ايات تصعد درجات السلم بتعب واضح حتي سمعت صراخ الخادمه من غرفه والدهاا
يالهووووي
يالهووووووووووي
ركضت ايات الي الغرفه وذهبت الي والدها وهي بحاله زعر
ايات:بابا
بابا في اي
بابا مالك
بابا رد عليا
رد عليا والنبي
صرخت ايات علي الخادمه
ايات:اطلبي الاسعاف بسرعه
انتي ي حيواااانه
بابا بابا والنبي رد لااا متسبنيش لوحدي
طب انت لو سبتني انا مش حايبقي ليا اي قيمه من غيرك
طب سايبني لمين ي بابا
حاتسيبني لمين
بابا رد عليا
انت مخاصمني صح زي زمان كنت تخاصمني لما اعمل غلط
بابا انا اسفه والله اسفه مش حااعمل كدا تاني والله ماحاتكلم
وضعت ايات يدها علي فمها واخذت تهتز بشكل عشوائي وقد تخلت عن الواقع واحتجزت بعالم اخر عالم اللاوعي
*********************
في منزل عامر زيدان
******
كانت اروى بين ذراعي عامر تتطلع له بحب
عامر:حاتفضلي تبصيلي كدا كتير
اروى: انا حره
ملكيه خاصه
مالي وانا حره فيه
عامر: يا سلام
اروى: وحياه زياد
عامر وقد اعتدل في جلسته وقبض علي ذراعيها
عامر: زياد مين
اروى: دا ابني ما بين الدسته الي حااجيبهم منك
قول ان شاله
عامر : طب تعالي اما اقولك بقي
*********************
في مركز الشرطه
.............
دخل جبريل الي الظابط
جبريل:علي باشا
علي:فينك ياابني محدش سامعلك حس
جبريل: مشاغل والله
هااا قولتلي انك تعرف نعناعه
علي: بتسال عنه ليه
جبريل: ناس بتتعامل معاه وعايز اعرف نصاب ولا لا
علي: داا ابن كلب دجال
قبضنا عليه زمان من بتوع البخور والشويتين دول وفي الاخر ياخود بطه ولا وزه ولا كام جنيه من الحريم
ولما كبر شويه ياسيدي اتقبض عليه تاني
بتهمه انو بيتحرش بالستات
لحد ماابن الكلب دا مره واحده نضف وبقي يطلع علي التليفزيون والاخبار
والشويتين دول
لعوده الحبيب ورد المطلق وتزويج العانس والمبخره وشويه شويه يفتحلنا كوافير ابن الكلب
جبريل : طب ماتقبضوا عليه
علي: احنا شاكين انو بيتاجر في الاثار والتحريات اثبتت دا بس مفيش دليل عليه
ابن الكلب لعبها صح وكل مره بيختفي مش بنلاقيه والمهربين بيقولوا ان كان ملثم الوجه
جبريل : مش سهل الراجل دا
علي: قولي بقي مين الناس الي تعرفهم دول
جبريل: صحاب امي وطبقه راقيه وجوزها مطلقها وعايزه تروحله ياسيدي
علي: بلاش الراجل دا دا شمال وانتوا طبقه مخمليه والستات بسكوتات
جبريل:عندك حق
طب استاذن انا بقي
علي: انت لحقت تقعد معايا
جبريل: معلش مره تانيه
*********************
في غرفه عامر واروى
..........
خرجت اروي من الحمام تجفف شعرها المبتل ولم تنتبه لعيون الصقر التي تلاحقها منذ ان خرجت
اروى وهي تغمز بعينيها لعامر
اروى: مالك متابع كدا ليه
سيطر علي عامر الغضب وهب واقفا اليها
عامر: اروى غانم الصايغ
ازاي مشكتش للحظه انك بنت غانم الصايغ
اروى: انت بتقول اي دا تشابه اسماء ياراجل
لكن عامر قبض علي ذراعيها بقوه واخذها الي المرآه
عامر بااشمئزاز : ولون العيون صدفه بردو
Sabreena
قبل الاخيره
.................
في غرفه عامر & اروى
........ .........
خرجت اروى من الحمام تجفف شعرها المبتل وهي ترى عامر يتابعها كاعيون تشبه الصقر
اروى : انت بتبصلي كدا ليه
عامر : مستغربك
اروى:مش فاهمه
عامر: لا في الحقيقه انا مستغرب نفسي
هو انا حمار كدا بالنسبالك
ازاي مااخدتش بالي
اروى غانم الصايغ
مش تشابه اسماء زي ماانا فاكر
اروى بتعلثم تحدثت
اروى:ان انت بتقول اي
قبض عامر علي ذراعها بقوه وهو ياخذها للمرآة وقد تركها بعنف
رأت اروى وجهها بعدسه بنيه والاخرى بلون عينها الذي يشبه عين غانم
فيبدو ان الماء لا يعرف باانها كانت تخفي عينها عن الجميع لانها تذكرها بوالدها
وكأن الطبيعه تريد عذابها
اخرجها عامر من صمتها وهو يقبض علي ذراعها بقوه وينظر لعينيها
عامر: كنت حاتفضلي معايا باللينسيز دي كتير
اي عيونك مكنتش حاتوجعك
قولتي لنفسك عامر حمار ومش حايعرف عني حاجه
اروى بدموع وقد تساقطت عدسه اللينسيز المتبقيه
اروى:انا
عامر بصراخ :انتي اااي
انتي بني ادمه كدابه
انا حبيتك
وانتي كديبتي عليا وداريتي عليا
دخلتي حياتي ليه
وصلتي لايه لما اتجوزتيني
مش معقول تتجوزيني لمجرد اني انا وابوكي جيران مثلا
اروى:انا كنت حااقولك كل حاجه
عامر:ومحكتيليش ليه قبل مانتجوز
اروى: فاكر عمي الي ماما قالتلك عليه
عامر: عمك ولا كدبه تانيه حاتكدبيها
اروى:انا مكدبتش عليك
عامر:ابدا ودي تيجي انتي خبيتي بس انك بنت غانم الصايغ
اروى بعجرفه تشبه والدها تحدثت
اروى:انا مش بنت غانم الصايغ
ايوا اسمه في شهاده ميلادي وبطاقتي
بس هو رماني من سنين انا وامي واختي ومفكرش فينا
اقولك ااي
اقولك اني جيت بس عشان احرق قلبه وابوظ صورته قدام ايات اختي الس فضلها علينا ورباها في حضنه واحنا اترمينا في الشارع
ولا اقولك اني شفتها في مكتبك وقلبي كان حارقني دي اختي ومش قادره اقولها انا اختك او اخدها في حضني
اقولك اني وعدت امي ارجعها وماقدرتش
انا ماقدرتش اوجعه زي ماوجعني زمان
انا قلبي مقدرش يشيل منه بالرغم الوجع الي سببهولي
عامر: كل دا كدب
اروى : الكدبه الوحيده الي كدبتها عليك اني قولتلك اني بحبك
انا مش بحبك ي عامر
انا بعشقك
الاول كنت حجر صوان بس لما قابلتك قلبي رق وعرف يحب
انا نسيت الحقد الي شيلته في قلبي سنين
ومرضتش اقول لايات حاجه ولا اصدمها زي ما حصلي زمان انا سيبتها في حياتها ومرضتش اأذي غانم
انا نسيت كل حاجه عشان ابقي معاك
والله العظيم مابكدب عليك والله
انا بحبك
عامر وقد تركها وذهب ليستحم
بعده عده دقائق خرج
كانت اروى ماتزال بملابس الحمام وشعرها المبتل علي الارض تبكي
اما عامر فاارتدي ملابسه سريعا وكان علي وشك الخروج فتحدثت اروى بصوت مبحوح
اروى: امي اتصلت بيه يوم كتب. الكتاب عشان يجي
وكنت مستنياه يجي بس مجاش
ظلت اروى تبكي بقهر
اما عامر فخرج بعد ان سمع حديثها مغلق الباب بقوه
*********************
في حجره الصالون
..........
كانت مروه تجلس وتتحدث بغيظ
مروه:حانعمل اي ي ماما دلوقتي البت حاتاخد فلوس عامر كلها وانا وانتي حانطلع من المولد بلا حمص
بقي الخدامه دي تاخد الجمل بما حمل
الام: حانقتلهم هما الاتنين ونورثهم
دخل عامر وسط دهشه مروه ووالدتها
وجلس علي الكرسي المقابل لهم
واضعا ساق فوق ساق وتحدث ببرود
عامر: ولا تقتلي ولا تسرقي انا صابر عليكم من سنين وبقول صله رحم وانا عارف ان الغدر في طبعكم دايما
الام: ي ابني
عامر:ميشرفنيش تبقي امي
انا جبتلكم شقه علي قدكم تنقلوا فيها وكل اول شهر حاتوصلكم مصاريفكم دا عشان صله الرحم بس لكن قسما عظما اما اتعدلتوا وعقلتوا لحاتشوفوا النجوم في عز الضهر
هب عامر واقفا كي يخرج لكن مروه قاطعته
مروه:عايز تطردنا من الفيلا وترميلنا كل شهر ملاليم وكل دا حقنا انا وامي
عامر بعجرفه تحدث
عامر: وان قلت حق امك وصل من زمان وملكيش حقوق عندي حاتعملي اي
قاطعتهم الام
الام:احنا حاننقل الشقه النهارده ي ابني
عامر:عقلي بنتك ي عمتي
عقليها لان صبري خلاص نفذ
**************************
فيلا غانم الصايغ
.............
دخل عامر الفيلا لكنه وجد الخدم في حاله بكاء
عامر بقلق :حصل اي
الخادمه ببكاء:سيدي غانم تعيش انت
عامر بصدمه : ماااات
ايااات فين
الخادمه :سيتي ايات خدوها المستشفي
************************
في المستشفي
.....................
سميره بدموع :هاا ي دكتور اي الي حصل
الدكتور:للاسف المريض وصل متوفي
سميره:طب وايات بنتي
الدكتور: انا بعت اخصائي نفسي وللاسف التقرير بتاعه مش حلو ابدا
ايات دخلت في مرحله لا وعي
سميره:يعني اي
الدكتور:يعني انفصلت عن الواقع خالص
تاكل وتشرب وعقلها واقف مفيش اي استجابه منها خالص بقت عايشه لعالم تاني
سميره ببكاء:طب امته حانستلم جثه غانم
الدكتور:في اي وقت
ذهب الطبيب ومسحت سميره دموع التماسيح بيديها وتحدثت لنور: احنا لازم نعمل عزا مناسب لابوكي
نور: وايات حاتعملي اي فيها
سميره:خلاص اهي حاتحصل ابوها ملهاش لزمه
المهم نروح لاخوكي الي في البيت دا يلا بينا
............. .............. ...........
وصل مصعب المستشفي وهو يرتعب من الخوف علي ايات ظل يركض في الطرقات الي ان وصل للاستعلامات وعرف مكان تواجد ايات
....في غرفه ايات ....
كان عامر بجوارها حزين لحالها
عامر:مالها ي دكتور مش بتفوق ليه
الدكتور: ايات مخها وجسمها قرروا ينعزلوا عن العالم وبقت في مرحله اللاوعي
عامر:يعني اي
الدكتور:حاتاكل وتشرب لكن مش حاتتكلم او حتي تفوق بقت في مكان تاني بمخها وجسمها
عامر وهو ينظر لها بحزن وتحدث
عامر:انا ممكن اسفرها اي مكان ف العالم اعرضها علي دكاتره متخصصين اهم حاجه تبقي كويسه
الدكتور: مفيش حاجه للاسف حاتعمل نتيجه
عمار بصراخ:يعني اااي اسيبها تموت بالحيا
الدكتور:اهدي ي استاذ الحاله لسه مش مستقره ومنعرفش حاجه ربنا يقدم الي فيه الخير
..... .......
كان مصعب يستمع اليهم والغضب يتملكه
مصعب:انا حااوريكي ي سميره الكلب حااعمل فيكي ااي
*************************
في فيلا غانم الصايغ
........ .....
كانت سميره تتحدث بصرامه
سميره: البيت يتنضف كويس جدا وبعد الدفنه حاتيجي الفراشه عشان العزا
الخدم بااستياء اماؤا بالموافقه حزنا علي سيد المنزل
ذهبت سميره الي غرفتها وتبعتها نور ابنتها
في غرفه سميره
......
نور: بابا مات ازاي
سميره: قضاء وقدر اجله كدا حااعمل اي
نور: مش حاسه بحزنك عليه
سميره: بلاش الشويتين دول يابنت بطني انتي الي يهمك ايات واهي غارت في داهيه انجنت
حاتعملي عليا عاطفيه وبابا واي
انا شيلتك في بطني 9 اشهر وعارفه انك غلاويه زيي
فبلاش بقي بابا ومش عارفه اي
روحي البسيلك حته العزا واسبكي الدور علي حبيب القلب يمكن تصعبي عليه ويتجوزك وارتاح منك
سبيني وغورى في داهيه
نور بعجرفه تحدث : مش لوحدي الي حايخلالي الجو ياسميره اسيبك لنعناعه عشان يواسيكي
***********************
فيلا عامر زيدان
..........
عاد عامر الي المنزل حزين علي حاله الصغيره ايات وزوجته الباكيه
دخل المنزل وهو يرى اثر لمروه ولكنهم ذهبوا كما امرهم
صعد الي غرفته
في غرفه عامر &اروي
............
كانت تضع ملابسها بالحقيبه وهي تبكي
عامر بغضب تحدث :بتعملي اي
اروى وهي تحاول السيطره علي دموعها من الهبوط
اروى:حاامشي
مش حااستناك لما تطردني
بحاول احافظ علي الباقي من كرامتي
عامر ببحه حزينه تحدث
عامر:انتي الي كدبتي عليا
اروى: مش سهل عليا اقولك سرى
لا انت تعرفني ولا انا اعرفك
عامر:وانتي كدا حققتي الي عاوزاه
اروى:محدش خسر قدي
عامر: ياريتك قولتيلي
كنت علي الاقل قدرت اصلح الامور بينكم بدل ماتسؤ للدرجه دي
اروى: غانم قلبه عمره ماعرف الرحمه
انا بكره بكره
عامر بحزن :ميجوزش عليه غير الرحمه
تجمدت اروى من الصدمه وسقطت الملابس من بين يديها وهي تنظر له نظره تملؤها الدموع التي تأبي الهبوط
تقدم عامر من اروى عده خطواات حتي سقطت اروى بااحضانه باكيه
اروى: طب كان يستني لحد مااسامحه
كان نفسي يحضنني
انا كان نفسي احضنه ي عامر
ظلت اروى تهذي بكلمات وهمهمات غير مفهومه
كل مايحدث هو انها تبكي بااحضان زوجها تنعي حزنها
*********************
في فيلا ياقوت
........... ..............
كان ياقوت بمكتبه يتحدث
ياقوت: ماتخلص ي نعناعه بنيت الزفت الدار اهو حاتتنيل تروح امته عشان تطلع الحااجه
نعناعه:خليها علياةبكرا حاكون هناك
ياقوت:تمام حااسيب الرجاله معاك بكرا تنفذ
نعناعه:ونصيبي
ياقوت:زي مااتفقنا حايوصلك بعد العمليه
سلام ....
ابتعد جبريل عن المكتب صاعدا لاعلي لكنه لم يكن ينتبه لوالدته التي كانت تراقبه من بعيد
........ ......
في مكتب ياقوت
......
دخلت سهر ترتعب
سهر:ياقوت الحقني مصيبه
ياقوت:في اي
سهر: جبريل ابنك كان واقف هنا وسمعك وانت بتتكلم
اناخايفه ليكون عرف حاجه
ياقوت وهو يكور قبضه يده من الغضب
ياقوت:اكيد سمعني وانا بكلم نعناعه اكيد
سهر:حاتعمل ااي
ياقوت :حاكلم نعناعه واشوف حانعمل اي لازم نتصرف
******** *********
اليوم التالي
**********
في فيلا غانم الصايغ
...............
كانت سميره في الفيلا تتلقي العزاء علي زوجها جالسه تدعي الحزن بتلك الملابس السوداء والوجه الخالي من الميكياج والمنديل المبتل من دموع التماسيح وتقف بجوارها ابنتها نور وابنها عمار هكذا كانت الاجواء في فيلا غانم الصايغ
*************
في فيلا عامر زيدان
............ ........
كانت اروى حزينه لاتدرى ماذا تفعل
اما عامر فكان يقف امامها مقيد الايدي لا يدرى كيف يزيل حزنها واي حزن هذا واي جروح ستشفي منذ متي والفراق ينتسي
عامر بصوت حنون تحدث
عامر:حاتعملي اي ي اروى
اروى بعيون دامعه تحدثت
اروى: انا عايزه اختي
عايزه اختي بس
عامر: اختك في المستشفي في صدمه بسبب موت غانم الله يرحمه
اروى: وديني عندها ي عامر عايزه اشوفها
احضنها
اقولها انها اختي
اخذت اروى تبكي بداخل احضان زوجها
عايزه اروح لايات
ايات فين
.... بعد نصف ساعه ....
وصلت اروى وعامر للمستشفي المتواجده بها ايات
اخذ عامر اروى لغرفه ايات
عامر:دى اوضه ايات هناك اهي
اروى:انا حاادخلها لوحدي سيبني معاها
.....في غرفه ايات .....
كانت ايات تتوسط الفراش ترتدي الزي الابيض رداء المستشفي والمحاليل معلقه بيدها وشعرها متناثر علي وسادتها دموعها حبيسه داخل عينيها
دخلت اروى الغرفه ووجدت اختها الصغري يحيطها العديد من الاسلاك والادويه بجوارها
جلست بجوارها ودموعها تهبط دون حساب
تحدث اروى بصوت حنون
اروى: انا عارفه انك سمعاني الدكاتره بيقولوا انك سمعاني
مترفضيش الواقع الي انتي عايشه فيه ي ايات
مترفضيهوش
انتي مش وحيده ي ايات
صحيح ابوكي مات بس في اخواتك عايشين
انا وعائشه وماما
احنا اخواتك ي ايات ماموتناش زي ماغانم كدب عليكي
احنا اخواتك ومحتاجينك
عند هذه اللحظه امتلت الغرفه بصرااخ ايات المتواصل وظلت تقذف الادويه والاشياء بوجه اروى
دخل عامر والاطباء الغرفه في محاوله لتهدئه ايات
الطبيب بغضب: لو سمحتوا الكل براااااااا
بعد عده دقائق
...............
خرج الطبيب الي عامر واروى
اروى بقلق :هي مالها ي دكتور
الطبيب: ايات حاولت تنتحر مرتين قبل كدا والنهارده حاله الهياج الشديده دي
انا اسف بس ايات لازم تتنقل لمستشفي العباسيه
اروى بصراخ : انت مجنون ولا اي
عايز تدخلها مستشفي المجانين
عامر:اهدي ي اروى مش كدا احنا اسفين ي دكتور
اروى بعصبيه:اسفين اي وزفت اي دا عايز يدخل اختي مستشفي المجانين
الطبيب: ي مدام المستشفي هنا مش حاتقدر تساعد الانسه وهناك حايكونوا معاها عشان لو حاولت تقدم علي الانتحار يساعدوها
اروى بعصبيه: انا حاانقلها من هنا حااوديها مستشفي احسن من هنا انتوا دكاتره مبتفهموش
الطبيب: هنا لو طلعت حاتطلع بتقرير احنا مريضه ولازم مستشفي العباسيه ومفيش اي مستشفي حاتقبلها لانها مش حاتقدر تشيل المسؤلية لو اقدمت علي الانتحار تاني وملحقتهاش
انتوا اهلها المفروض تساعدوها دا لو يهمك تكون بخير وعايشه. عن اذنكم
ذهب الطبيب تاركا خلفه اروى تبكي بااحضان عامر
اروى بدموع :حانعمل اي
عامر:مفيش قدامنا غير الحل دا
اروى: انت عايزني اودر اختي مستشفي مجانين
عامر : مفيش قدامنا غير الحل دا
اروى وهي تجفف دموعها تحدثت
اروى: انقلها ي عامر
عامر: حاتبقي بخير ي اروى متخافيش
اروى: يارب
ذهب عامر الي الطبيب كي يتم نقل ايات الي المستشفي
اما اروى فدخلت الغرفه لتتامل ملامح ايات النائمه كم تبدو جميله
**********************
في فيلا ياقوت
.................
في غرفه جبريل
............ ......
كان جبريل يتحدث علي الهاتف
جبريل :ايوا ي علي جاتلي اخبار عن الي اسمه نعناعه دا انو حايفحت في دار ايتام في منطقه اسكندريه
تقريبا الليله او بكرا لازم تاخد احتياطاتك وتقبض عليه
. . ....... ....... .....
كانت سهر تستمع لمكالمه جبريل وذهبت مباشره لتخبر ياقوت بما حدث
....... في مكتب ياقوت ......
ياقوت بغضب: يعني ابنك بيبلغ عني
سهر:انت اي يااخي معندكش دم
مش ملاحظ ان انا وانت رخاص قدام ابنك
ايوه احنا اب وام ميشرفوش
استغلوا طفل صغير في التحضير وشغل الوساخه بتاع الدجالين بس عشان ننبش في القبور والدهب
احنا زباله قووي ي ياقوت زباله
ياقوت بلا مبالاه تحدث
ياقوت: وسهر هانم حاتقدر تتسجن 15 سنه
داانتي حاتموتي من ليله واحده في السجن
كانت سهر ضعيفه امام كلمات ياقوت وصمتت
ياقوت: السكوت علامه الرضا
نهدي بقي ونكلم نعناعه يلغي العمليه دلوقتي
اتصل ياقوت بنعناعه
ياقوت: جبريل عرف كل حاجه وبلغ عننا الحكومه حانعمل اي
نعناعه: حلووو
الترياق تشربهوله النهارده وتوهمه انها حاتتم
ياقوت: داابني ي نعناعه ناوي علي اي
نعناعه:هو عشان ابنك يحبسنا ملهاش علاقه ي ياقوت وبلاش يبقي قلبك ضعيف قووي كدا دااحنا دافنينو سوا
ياقوت:تمام
سلام
اغلق ياقوت الهاتف وهو ينظ لسهر القلقه
سهر:هاا قالك اي
ياقوت:اطلعي شربيه الترياق بتاع كل مره
سهر: ليه مش العمليه خلاص اتاجلت
ياقوت: نفذي وخلاص ي سهر
ذهبت سهر الي المطبخ كل تعد عصير البرتقال الطازج ووضعته به الترياق ثم صعدت الي غرفه جبريل
في غرفه جبريل
... ... ...
كان جالس يقرا كتاب الا ان سمع دقات الباب
جبريل:ادخل
دخلت سهر بكوب العصير.
سهر:عملتلك عصير فرش حايعجبك قووي
جبريل وهو ينظر لعين والدته
جبريل: شكرا ي ماما
سهر وقد تالم قلبها لكلمه ماما اي ام هذه وهي تلقي بطفلها الي التهلكه
سهر:عن اذنك
خرجت سهر من الغرفه واخذ جبريل العصير وهو يلقي به في الحمام
وثم ذهب للفراش وهو يمثل. النوم
بعد عده دقائق دخلت سهر الي الغرفه فوجدته نائم فهبطت لاسفل كي تخبر ياقوت
في غرفه المكتب
...............
سهر:كله تمام نام
اتصل ياقوت بنعناعه
ياقوت:شربه ونام
نعناعه بضحكه عاليه
نعناعه : هاهاهاها
ياقوت:اي الي يضحك في كلامي
نعناعه: ابنك مشربهوش
ياقوت:انت بتقول اي بقولك نام
نعناعه: وانا دجال ودي شغلتي بعرف امته شربه وازاي وفي اي بالاماره حتي العصير اتكب في الحمام
ياقوت:يعني اي
نعناعه: يعني لازم تخاف لانه عرف انك كنت بتسخدمه في نبش القبور وبيخونك انت والمحروسه امه
هدي اللعب الكام سنه دول علي الاقل لحد ماتكسب ابنك
وامسح رقمي من عندك ولا انت تعرفني ولا انا اعرفك
اغلق نعناعه الهاتف بوجه ياقوت
الذي لم يتمالك اعصابه وهبط علي الكرسي
سهر:في ااي
ياقوت في ااي
ياقوت:انكشفنا ي سهر
جبريل كشفنا مشربش العصير وعرف اللعبه بتاعتنا عليه
سهر: يعني ااي
ياقوت: تفتكرى ممكن يسامحنا
سهر : احنا ملناش الحق في التفكير اصلا ياابو جبريل
ملناش الحق
***********،***********************
اليوم التالي
................
في مكتب نعناعه
......... ..........
كان بمكتبه جالس يرسم بعض النقوش المبهمه الا ان سمع طرقات الباب
نعناعه :ادخل
السكرتيره :مدام سميره برا
نعناعه وهو يعبث بلحيته
نعناعه: طب دخليها كمان عشر دقايق
بعد عده دقائق
دخلت سميره وهي ترتدي فستان اسود قصير لبعد الركبه
نعناعه باابتسامه سمجه
نعناعه: الف مبروك
سميره: ياسلام
نعناعه: خير جيتي ليه
سميره: مش عايزني اجيلك ولا اي
نعناعه:طلباتك
سميره:نتجوز
نعناعه: انتي جوزك مش ميت من يومين ي وليه انتي
سميره: واي يعني
نعناعه: افكر
سميره : تفكر اي وحبك ليا وكلامك و وعودك كل دا كدب عندك
نعناعه: يادي الحب وسنينه انتي اتجنيتي ي وليه انتي
سميره بهوس تحدثت
سميره: نعناعه انا دلوقتي عندى فلوس كتيره قووي خلينا نتجوز ونعيش برا مصر
نعناعه: اه ولو اتمسكتي تعترفي عليا من اول قلم اني ساعدتك تقتلي جوزك
سميره:ابدا والله
نعناعه:انا ممكن اوافق اتجوزك بشرط
سميره:اي. هو
نعناعه: تكتبي كل حاجه بااسم نور بنتك
وتخليها تتجوز مصعب
سميره دون تفكير
سميره:موافقه ياحبيبي
نعناعه:وحشتيني ياامو نور ذهب اليها نعناعه واخذها بين احضانه وهو يطفئ انوار الغرفه وووووو
****************************************
في مستشفي الامراض العقليه
....................
كانت ايات جالسه بحديقه المستشفي بزيها الابيض القصير تنظر للارض دموعها حبيسه ترفض الهبوط
ومصعب كان جالس علي الارض يتطلع الي عينيها
مصعب: ايات ردي عليا
انا مصعب حبيبك
ردى قولي اي حاجه
ايات كانت صامته لا تعطي اي رده فعل
اما مصعب فجلب زجاجه ماء واخذ يردد بعض الكلمات والهمهات الغير مفهومه
مصعب: الشفاء الشفاء لايات بنت فاطمه
مصعب وهو يحاول ان يجعل ايات تشرب المياه
ايات بصراااخ ترفض الشراب ووقعت الزجاجه علي الارض
مصعب كان حائر يحاول تهدئتها لكن دون اي جدوى
ذهبت محاولاته هباء وجاؤا الممرضات واخذوها الي العنبر الخاص بها
مصعب وهو يكور قبضته من شده الغضب
مصعب:حااقتلك ي نور انتي وامك
حااقتلكم انتوا الاتنين
حااقتلكم
******************************
في فيلا عامر زيدان
.......................
كان عامر يتحدث لاروى
عامر: انتي قولتي لوالدتك واختك بموت غانم
اروى:حايفيد بااي
عامر: لازم يجيوا هنا عشان ايات
اروى بحزن: وهي ايات واعيه لاي حاجه بتحصل حواليها هنااا
عامر: وجودهم معاكي حايواسيكي ي اروى بلاش تضغطي علي نفسك وتحمليها فوق طاقتها
اروى: اعمل الي انت شايفه صح ي عامر
********************************
اليوم التالي
..................
في غرفه جبريل
....................
استيقظ من نومه واىتدي ملابسه واعد حقيبته
هبط درجات السلم
سهر :رايح فين ي جبريل
جبريل،: انطلبت في معسكر تدريب ولازم اروح
سهر: ومقولتناش ليه ي اابني
جبريل: معلش نسيت ي سهر هانم سيده المجتمع
سهر بحزن :مش حاتسلم عليا
جبريل وهو يذهب بااتجاه الباب تحدث
جبريل:مبحبش الوداع
*********************************
في فيلا عامر زيدان
......... .............
وصلت سياره التاكسي امام الفيلا وهبطت منها فاطمه وعائشه
دقوا جرس المنزل
وفتح لهم الباب احدي الخدم
ركضت اروى للاسفل عند علمها بوجود والدتها واختها
في الصالون
...............
فاطمه بسعاده احتضنت ابنتها لكن اروى اخذت في البكاء بشده
فاطمه بقلق :خير ي اروى حصل اي
عائشه بقلق : مالك ي اروى في ااي
اتي عامر اليهم
عامر:ليه مقولتيش ي طنط انك جايه كنت استقبلت علي الاقل
فاطمه وهي تحتضن ابنتها
فاطمه:مالها اروى فيها اي بتعيط ليه
عامر وهو يربط علي ظهر زوجته برفق
عامر:اروى. كفايه حاتتعبي
اروى وهي تحاول تمالك اعصابها تحدثت
اروى:اصلكم وحشتوني
فاطمه بشك تحدثت : حصل اي
لون عنيكي مطفي من العياط ليه
عائشه : انتوا قلقتونا في ااي
عامر : البقيه في حياتكم
عائشه :في مين
عامر : غانم الصايغ
وقعت فاطمه علي الاريكه بتعب
اروى وعائشه بصوت واحد :مامااا
فاطمه وهي تحبس دموع عينيها من الهبوط
فاطمه :امته حصل دا
اروى:من اربع ايام تقريبا
فاطمه:وليه مقولتليش من يومها
اروى:خفت اتعبك
فاطمه : انا عايزه اروح البيت عنده
اروى: ي ماما
فاطمه :لاا دا واجب
هو كان جوزي وابو بناتي وفي بينا عشره كبيره
عائشه :حااجي معاكي
فاطمه :محدش جاااي معايا
عامر حايوصلني ويجيبني يلا ي عامر ي ابني
اروى:بسس
فاطمه : انا قلبي مش حمل مناهده يلا ي عامر ي ابني
اخذ عامر فاطمه الي منزل غانم الصايغ القريب من منزله
... ....... ..........
في فيلا غانم الصايغ
...... ..............
كانت سميره بغرفتها تحادث نعناعه
سميره :طب وحشتني
نعناعه :حاتنفذي امته
سميره:كلمت المحامي ولعبت في الوصيه خليت كل حاجه بااسم نور بنتي
نعناعه : انا جمبك حااعدي عليكي
سميره :بجد
نعناعه: مش جوزك مات ولازم اعزي
داانا حتي ابن اصول ومش بفوت الواجب ابدا
سميره:حااستناك
قطع حديث سميره مع نعناعه طرقات الخادمه
سميره :طب حااكلمك بعدين بقي ها حااستناك
اغلقت الهاتف
سميره:ادخل
دخلت الخادمه وتحدثت بااحترام
الخادمه: استاذ عامر زيدان جارنا تحت ومعاه ست هانم كبيره
سميره: طب انزلي وانا جايه وراكي
سميره وقد ارتدت فستان اسود يصل لقبل الركبه ومسحت المكياج وجمعت شعرها المتلون من الصبغات في كحكه
هبطت من علي السلم بوقار ودخلت الصالون لكنها صدمت
سميره :انتي
كانت فاطمه ترتدي عبائه سوداء رقيقه مازالت تحتفظ بجمال جسدها وتناسقه وملامحها الصغيره والحجاب الذي يزين وجهها الملائكي
سميره بحقد علي فاطمه فما زالت جميله كما هي
سميره:انتي اي جابك هنااا
فاطمه :البقيه في حياتك
سميره بعجرفه : جايه تشمتي
فاطمه:الشماته دي صفه فيكي عمرك ماحاتغيريها انا عمرى ماكنت زيك
سميره بغنج سارت امام فاطمه عده خطوات وجلست
واضعه ساق فوق ساق
سميره:عمرك ماحاتبقي زيي انتي خدامه حقيره زي ماانتي
اما انا لبسي ماركات وجمالي وجسمي
وجوزك زمان. سابك واختارني وجبتله الواد الي كان بيتمناها من الدنيا دا كفايه انو مات في احضاني
فاطمه: خلي الماضي علي جمبك مجتش عشان نفتح الدفاتر القديمه
سميره: لو فاكره ان ليكي ورث وعايزه تاخديه تبقي غلطانه
فاطمه: زمان سبتلك الجمل بما حمل
حتي لما غانم كلمني قبل مايكوت بكام شهر وطلي يديني فلوس بناتي انا رفضت
سبتلكم الملاليم بتوعكم زمان مش حااجي دلوقتي واخد قروش
سميره بعصبيه :انتي كداااابه امشي اطلعي برااا
فاطمه : مش قبل مااخد بنتي
هي فين بنتي ايااات
سميره بضحكات رقيعه لا تناسب اجواء الحزن
سميره:هيهيهيهيهي
بنتك
هو انتي معرفتيش
فاطمه وهي تتمالك اعصابها وتنظر لعامر وسميره بتوتر
فاطمه :معرفتش اي
ايات حصلها حاجه ي عامر
سميره بتشفي تحدثت : لا ابدا اتجننت بس
بقت مجنونه
فاطمه وهي تقبض علي عنق سميره بغل وقهر ودموع حبستها باعيونها لاعوام شاءت بالهبوط اليوم
فاطمه بقهر :عملتي اي في بنتي
بنتي عملتلك اي عشان تاذيها
روحي منك لله
منك لله
حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
منك لله منك لله
حاول عامر التدخل لفص الاشتباك بين فاطمه وسميره
عامر:ارجوكي مش كدا
حاتموت في ايدك ودي كلبه متستاهلش
.............. ......................
وصل نعناعه امام فيلا الصايغ وهو يتاملاها من الخارج
نعناعه بابتسامه : دنيا مش دايمه لحد اهو انت مت ي غانم عشان انا اجي واتجوز مراتك واقعد في الفيلا الطويله العريضه دي
دق الجرس
وفتحت له الخادمه
نعناعه:الهانم جو
الخادمه : ستي في الصالون اتفضل ي فندم
.............. ...................... .........
في الصالون
.............
دخل نعناعه وراي فاطمه تقبض علي عنق سميره
ظل نعناعه يتامل وجه فاطمه وسحر بجمالها وبراءه وجهها وبان علامه السن لا تظهر عليها
راى دموعها وكم كانت تكمل لوحه جمالها الحزين
استطاع عامر اخيرا ان يبعد فاطمه عن سميره
سميره صرخت بصوت عالٍ
سميره:اطلعي برااا ي خدامه
براااا ي حثاله
فاطمه باشمئزاز تحدثت
فاطمه :متتكلميش عن الحثاله كدا لتزعل منك
الست الي تخطف اب من مراته وبناته بالدجل والشعوذه والشبشه والشيوخ دي تبقي شيطانه
شيطانه زيك متعرفش يعني اي حب واحترام ولا امومه ولا معني كلمه عيله
اوعي تكوني فكراني هبله معرفش الشغل الي كنتي بتعمليه
دايما كنت اشوفك وانتي بترشي الحجات الوحشه بتاعتك دي وكنت بعد ماتنزلي ارش الميه والملح واشغل القران وادعي ربنا يهديكي ويكفيني شرك
كنت خايفه علي بناتي منك وكنت بستحمل جوزي عشان عارفه انو غصب عنك
دايما كنت بحسبن عليكي وحاافضل لاخر نفس في حياتي احسبن عليك ي سميره
حايجي اليوم الي ربنا ينتقملي منك علي كل حاجه وحشه عملتيها في حقي وحق بناتي
اللهم عدلا وليس انتقاما
يلا بينا ي عامر
خرجت فاطمه بعيونها الحاده امام نعناعه
كانت سميره علي الكرسي متعبه تدلك رقبتها من الالم
سميره : انت جيت امته
نعناعه: جامده فاطمه دي
سميره:انت تعرفها
نعناعه:وانا انسي اسم الست الي كنتي بتجيلي مخصوص عشان تجديدلها العمل
سميره:بس مش باين عليها حاجه
نعناعه:عندك حق جامده بنت اللذينه كل مابتكبر بتحلو
كانت عامله ازاي دي وهي صغيره
اجمد من كدا اي بس
سميره بغضب : قصدك اااي
نعناعه: اي حكايه ايات
سميره:اتجنت من الصدمه علي ابوها
نعناعه: يعني مش دي الخدامه الي كانت مضيقاكي وعايزه تجنينيها
سميره:قصدك اي
نعناعه:اسلكي ي سميره مش نعناعه الي يتقرطس
سميره:انت معايا ولا معاهم
نعناعه: انا حاامشي
سميره:انت لحقت تيجي
انا عملت كل حاجه انت طلبتها مني حتي الورث كتبته لنور
نعناعه: كل حاجه
سميره:كل حاجه بااسمها
نعناعه :فين الماذون
سميره: بس جوزى لسه ميت من كام يوم
نعناعه :خلاص احنا نتجوز عرفي ونبقي نعلن جوازنا بعدين
معاكي قلم
سميره بفرحه جلبت القلم والاوراق
سميره:اهم يلاا
*********************************
في فيلا ياقوت
...............
الاجواء كانت حزينه بسبب مغادره جبريل
سهر :طلقني ي ياقوت
ياقوت:اي ناويه تطلعيني الشرير في الحدوته واني مستاهلش الملاك البريء الي هو انتي
سهر: لا يا ياقوت انت لا شرير ولا انا ملاك بس انا مش عايزه حاجه
انا نزلت من نظر ابني لو تشوف نظرته ليا
انا بعت امومتي بالفلوس انا مش عايزه فلوس
انا حااكتفي بنصيبي من فلوس ابويا الحلال والباقي حاتبرع بيه للجمعيات الخيريه واحج حجه اكفر بيها عن ذنوبي
ياقوت:. حاتتوبي
سهر :اه ي ياقوت حااتوب وادعيلك انت كمان تتوب لان الفلوس عمت عيونك
الكفن ملوش جيوب يا ياقوت حاتاخد معاك فلوسك وفي الاخره مفيش دا ابن وزير ولا معاه واسطه ولا حاتدفع عشان يجي دورك
فوق يا ياقوت فوق
ياقوت: واي فايده اني افوق وخلاص جبريل راح مننا ومشي
فوقنا متاخر
ابننا مشي حتي مودعناش
ولا كاننا ابوه وامه
سهر: وانت متوقع قلبه يحن ويرجع بعد كل الي سببناه ليه
محدش يستحمل دا
ياقوت:عندك حق كفايه لحد كدا
معدش فيه مناجم ولا دهب ولا الماظ ولا ياقوت احمر ومرجان
خلينا نتوب
مفيش زي الكسره الي احنا فيها
بس بلاش طلاق ي سهر
بلاش نتطلق خلينا نتوب مع بعض نبدا ونحاول من جديد يمكن جبريل يسامحنا
سهر بدموع :تفتكر حايسامحنا
ياقوت: ربك قادر يحنن قلبه علينا
**********************************
احنا البشر ناس غريبه
لما بنتوجع مبنتكلمش بنكتم في قلوبنا وبنبقي مستنين الي قدامنا يعاتبنا بكلمه بسؤال
يعدي يوم تفوت سنه
ولما يجي وقت العتاب
بنحس انو مش كافي واننا اتوجعنا فوق طاقتنا وان السلام والكلام ماهو الي عذاب اكبر بنجلد بيه ذاتنا
احنا البشر ننسي الحلوه
بس الوحشه ليوم الدين فاكرنها
تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات
إرسال تعليق