رواية جبريل الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم صابرينا كاملة
رواية جبريل الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم صابرينا كاملة
الحلقه 11
************
جبريل
بقلم /صابرينا
****************************
في المستشفي
******
كان جبريل في حاله من الهلع اخذ يركض كالمجنون حتي وصل الي ممر غرفه العمليات
جبريل بقلق :حبيبه
حبيبه مالهاا
سهر ببكاء: معرفش معرفش احنا كنا في الفيلا وسمعنا صرختهااا وطلعنا لقينا غرقانه في دمها ونقلناها علي المستشفي علي طول
جبريل:ازاي يعني
وطلعت لييه
تتدخل ياقوت وهو يظهر الهلع في حديثه
ياقوت بغضب :انت كل الي همك اي
كانت معايا وقالت حاتخرج تستقبلك وانت جاي من الشغل
انت السبب في موتها
موت بنت اخوياا
اخويا الوحيد الي كان باقيلي
قضيت علي اخر نفس فيه وقتلتها
ياريتك مااتصلت بيها وقلتلها انك جاااي
حسبي الله ونعم الوكيل فيك
انت السبب
تحجرت الدموع بااعين جبريل
تمني الموت تمني ان تنشق الارض لتبتلعه وتخفيه تماما
تمني ان يعود الزمن للخلف كي لايخبرها انه علي وصول
جبريل كان صامت فقط ينظر لغرفه العملياات
جبريل:مش حااسامح نفسي لو حصلك حاجه بسببي.
****************************
في مكتب عامر
**********
دخلت السكرتيره مكتب عامر تصرخ بصوت عالي
واروي خلفها
اروي:والله لاعرفك ي بت
اخذت اروي تضرب السكرتيره
وعامر ومروه يحاولان الفكاك بينهم
ولكن وجهت اروي لكمه للسكرتيره لكنها انبطحت وصدمت مروه
اغمي علي مروه
اروي تنحت لعامر والسكرتيره
اروي للسكرتيره :دي وقعت
السكرتيره:اه
اروي:خدي ي بت وديني ماانا سيباكي
صرخ عامر بالفتاتان
عامر:ساعدوني افوقهااا
تركت اروي شعر السكرتيره وتحدثت
اروي:فوقها بفحل بصل
السكرتيره بالم :سيبي شعري ي متوحشه انتي
وبعدين فحل بصل ااي ي بيئه
اروي وهي جالسه علي السكرتيره
وتقبض علي خصلات شعرها وتحطمها بالارض
اروي:بت انتي اتقي شري
عامر بغضب :بس اطلعواا برااا
اروي بغضب :يوووه هو انا جايه عشان كل شويه حد ميسواش يهزقني
عامر بغضب وهو يحمل مروه ووضعها علي الاريكه يحاول افاقه مروه
تحدثت اروي بغضب بعدما ضربت السكرتيره
اروي:هو فين صاحب الشركه
عامر بغضب :انا صاحب الزفتا اتنيلي اطلبي دكتور يساعدني
اروي بضجر :ي عم دي بتمثل في حد مغمي عليه يبربش
وبعدين وقعت من لكمه ليه ضربت بسكوتايه
عامر يحاول افاقتها ولكن مروه لا تستجيب
اروي :بس بس حاافوقها انا
عامر :حاتعملي ااي
اخرجت اروي دبوس
اروي:حااشكها بيه
اخذت اروي تقربه لمروه
كانت مروه تمثل الاغماء ولكنها حين سمعت كلمه دبوس افاقت تصرخ
مروه:ابعديه عني ي متخلفه انتي
مروه وهي تحمل حقيبتها
مروه:انا مروحه ي عامر حااستناك في البيت
تركتهم وخرجت مهروله للخارج
كانت السكرتيره تستفيق وتتحدث بالم
السكرتيره:اه اه ي راسي اه
السكرتيره بغضب:عامر بيه هاتلي حقي ضربتني
اروي بقرف :يوووه
مليش في موحن البنات دا
عامر كان معجب بوقفتها الشبابيه وحديثها العفوي ولسانها السليط
عامر بخبث: وانتي عامله النمره دي كلها ليه
اروي بعمليه تحدثت
اروي:اولا انا مش ارجواز عشان اعملك نمره
ومش بهلوان عشان البس واتبرج واليط
يعني من الاخر انا جيت لشغل من فرع اسكندريه حولوني هنا
وفضلت مستنيه اكتر من نص ساعه برا
والانسه غلطت فيا وانا محبش الغلط
عامر:كنتي لما تدخلي تتكلمي وانا كنت جبتلك حقك
اروي:معلش
اصلي مش قاصر عشان استناك تجيبلي المصاصه وتطبطب عليا
عامر:لسانك ي انسه
لسانك
واطبطب علي شحطه زيك ليه
فين ورقك اشوف مؤهلاتك زي طوله لسانك
اروي:لو حانشتغل سوا ياريت نتعامل بااحترام اكتر من كدا لو سمحت
عامر:بعد ماكسرتي نص مكتبي
تعرفي اي الي مصبرني عليكي
اروي :اي
عامر:ان عندي عجز في المؤهلات وكنت محتاج راجل يساعدني
يلا مش مشكله
روحي استلمي وظيفتك حاتبقي سكرتيرتي
السكرتيره :وانا ي عامر بيه
عامر بااقتضاب :انزلي الشئون تحت
او سيبي الشغل الي يريحك
ودلوقتي ابعتولي حد من ينظف المكتب هنا
*********************
في مكتب نعناعه
**********
.............
كانت نور تصعد الاسانسير ولكنها صدمت بشخص فاره الطول
اسمر اللون حاد قسمات الوجه
نور :سوري
مصعب :ولا يهمك
تركها مصعب وذهب للاعلي
كانت نور تتبعه الا ان وصلت الي مكتب نعناعه
بعد نصف ساعه
خرج مصعب من المكتب
دخلت نور الي نعناعه
في المكتب
......
نعناعه:خير
نور:مين الي كان عندك داا
نعناعه:ليه
نور:عايزاه
***********
اقتباس
..........
كانت نور ترتدي فستان الزفاف
اقترب مصعب يهمس في اذنها
مصعب:مبروك ي حياتي
النهارده اسعد يوم في عمررري
نور:مش مصدقه اني اتجوزتك
مصعب:ب ح ب ك
Sabreena 💔
الحلقه الثانيه عشر
******
في مكتب نعناعه
**********
كانت نور تصعد الاسانسير ولكنها صدمت بشخص فاره الطول
اسمر اللون حاد قسمات الوجه
نور :سوري
مصعب :ولا يهمك
تركها مصعب وذهب للاعلي
كانت نور تتبعه الا ان وصلت الي مكتب نعناعه
بعد نصف ساعه
خرج مصعب من المكتب
دخلت نور الي نعناعه
في المكتب
......
نعناعه:خير
نور:مين الي كان عندك داا
نعناعه:ليه
نور:عايزاه
اتجوزه تعرف تجيبهولي سكه.
نعناعه وهو يحك لحيته وتحدث بخبث
نعناعه:والي بينا
نور:حااديك الي انت عاوزه متقلقش معايا فلوس لو حاتحرق فيها سنين مش حاتخلص
نعناعه:عارف ي بنت الصايغ
بس دا سعره غالي
نور:هو اسمه اي
نعناعه:مصعب صالح الدين
نور:مصعب صالح الدين
اعمل اي حاجه المهم يكون من نصيبي ملكي انا وبس
نعناعه:حااتدفعلي شهريا واول ماتنولي المراد حااخد سعره وسعره حااحدده بمزاجي وفي حاله رفضتي حايبقي عليا وعلي اعدائي
نور:بلاش التهديد دا واطمن طول مافي مصالح حاتتصالح
المهم انو مينشغلش بغيري ويكون من نصيبي
سلااام
واه بالمناسبه ماما حاتيجي تجددلي العمل اياه اكيد فاهمني طبعا
نعناعه:خليها تيجي بس وسيبي الباقي عليا
خرجت نور من المكتب
اما نعناعه كان شارد الذهن ولم ينتبه لتلك الواقفه امامه
سعاد :انت ي زفت
نعناعه:خير ي عرجا
سعاد:ومن امته الخير حايدخل بينا طول ماانت بتتزفت في الي بتعمله دا
نعناعه بتهكم تحدثت
نعناعه:الي احنا بنعمله
هو من فات قديمه نساه في اي ي عرجاا داانتي الي بتخدري الحريم الي بتجيلي وكله عشان ابنك
سعاد:حتي ابنك مرحمتهوش من نجاستك
وعلمته الشغلانه الوسخا بتاعتك
نعناعه: الي نبات فيه نصبح فيه
ماقلنا حايتعلم ويبقي معاه شهاده وحايساعدني في شغلي كمان
سعاد:ابعد عن الواد كفايه انا وانتي حانولع في الاخره عايز ابنك معانا ليه خليه يعيش زي باقي الخلق ليه تدخله في وساختنا وشغلنا
نعناعه:بس بس داابنك مدفوع فيه بالقووي
سعاد:انت بتقول ااي
نعناعه:عارفه مين الي كانت هنا من شويه
سعاد بتهكم :بنت سميره الصايغ
ودي مين ينساها
نعناعه:واهي بنت سميره طالبه ايد ابنك للجواز
سعاد:انت خرفت ي نعناعه من كتر قعدتك مع النسوان اتهطلت ي راجل
من امته واحده بتطلب ايد واحد
وبعدين بلاش دي
عندي الف سبب يخليني ارفض
نعناعه:وانتي ترفضي ليه ي حماره هو انتي الي جاتتجوزيها
سعاد:ي راجل اختشي علي دمك داانت ارتكبت الزنا مع بنتك
نعناعه:يووووه تقعدي تقوليلي بنتك ومش عارفه ااي
وبعدين انا عملت كدا مع ستات كتير اي حااقعد ادور علي عيالي مش حانغلب
شوفي في 35سنه شغل دوول عندي كام عيل
سعاد بغضب:طب بلاش دي
حاتجوز ابنك واحده انت غلطت معاها
نعناعه:ربنا بيغفر ي عرجاا حانغضب احنا ليه
عرجا:اسمعني انا بقولك لو مشلتش الفكره دي من راسك حااقول لابنك كل حاجه
نعناعه:بس بس انا غلطان اني بتكلم مع واحده حماره زيك مبتفهمش بقول البت عندها ملايين يعيشوا ابنك سنين لحد مايموت
عماله تقولي حرام وميصحش شغاله شيخه بعد المغرب ي روح امك
غوررري شوفي مين الي عليه الدور خليني اشوف ناس نضيفه عنك
***************
في المستشفي
********
كان جبريل بحاله سيئه لايعلم مايحدث لزوجته بالدخل كل مايتذكره ان حبيبته تصارع لتبقي علي قيد الحياه ان ماتعانيه من الم بسببه هو فقط
اقتربت سهر من ابنها
سهر:اطمن ي جبريل حاتبقي بخير
ادعيلها ي ابني
امتلئت عيون جبريل بالدموع وهو ينظر لوالدتها
وتحدثت بالم
جبريل:ي رب
كان ياقوت يتمتم بالدعاء علي تلك التي لا حول لها ولا قوه
ياقوت:يلا في داهيه انتي تموتي من هنا وابني يورثك وكل فلوسك حااخدها
ازاي مافكرتش في قتلها من زمان يلا بس ملحوقه
بعد نصف ساعه
.......
خرج الطبيب وعلي وجهه علامات الحزن
الطبيب:البقاء لله
*****************************
اليوم التالي
................
في فيلا غانم الصايغ
........
كان غانم مع عمار في غرفته
غانم :الي حصل في المستشفي دا يبقي سر
ولماتتعافي من العمليه لينا كلام تاني
امتلئت اعين عمار بالدموع وظل كما هو صامت لحين خروج والده من الغرفه
*******************
في غرفه سميره
........
كانت سميره تحادث نعناعه
سميره:حااجي اجدده النهارده
نعناعه:تنوري ي امو كريم
سميره:لو عليا اقتلك بس كله عشان مصلحه بنتي
نعناعه:اهون عليكي بردو هو الي بينا هين بردو
سميره:اه اضحك عليا بكلامك الحلو دا
نعناعه: الحلو للحلو ي امو كريم
اغلقت سميره الهاتف واخذت تضع بعض لمسات الميك اب
ولكنها توقفت حينما سمعت طرقات علي الباب
سميره:ادخل
دخل كريم الغرفه
سميره بقرف :مش قلتلك مشوفش وشك تاني في بيتي
كريم بتمثيل :ي ماما حضرتك فاهمه غلط
البنت دي صحبتي وواقعه في مشكله وانا كنت بساعدها بس مش اكتر
سميره:والمفروض اني عيله حاتصدق الكلمتين دوول
اختك سمعاك بودانها وروحنا شفناك بعنينا
كريم:انتي تصدقي ان كيمو يعمل كدا
انا كنت بعمل خير وساعدتها ينقلب عليا شر وتفهميني غلط
سميره: يعني انت مغلطتش ي ابني
اخذ كريم يقبل يدها وهو يتحدث
كريم:عمري مااكون كدا
سميره:طيب ي حبيبي مصدقاك
كريم:بس القمر رايح فين ومتشيك كدا
سميره:طنط سعاد عامله سهره ورايحه اقعد مع صحابي
كريم: وانا محتاج فلوس ي سمورتي
سميره :خد من الخزنه الي انت عايزه بس بلاش تساعد كل من هب ودب كدا ي ابن بطني
كريم :اخر مره والله
سميره:طيب خد الفلوس واقفل الخزنه وانا ماشيه
خرجت سميره من الغرفه ليبتسم كريم وهو ياخذ المال
كريم:سوري بقي ي مامي اصلك هبله وبينضحك عليكي
قال اساعد قال
**********************
في غرفه نور
........
كانت نور تتطلع الي صور مصعب بعشق من حساب الفيس بوك الخاص به
نور :استني بس اما اكبر وتكون ليا ليا وبس
دلفت سميره للداخل
سميره:حااروح اجددلك العمل
نور:ولعانه معاكي
سميره:بس ي بت كله عشان مصلحتك وانا عشان مصلحه عيالي اعمل اي حاجه
نور:حلاوتك ي امينه رزق
روحي للمصلحه
************************
في غرفه ايات
..................
كانت امام المرآه تتحسر علي حالها
ايات:لون وشي بهت كدا ليه وشعري بيقع كتير قووي كدا ليه
حاسه اني باصه لواحده كبيره في السن
سمعت رنين هاتفها
ايات:الووو
ريهام:هاا ي بنتي عامله اي
ايات:تعبانه ي ريهام مقهوره من الي بيحصلي
ريهام:عشان شعرتين وقعوا تعملي دا كله
ايات: لا مش عشان كدا
عشان كل ماابص في المرايه مااشوفش نفسي اشوف واحده كبيره في السن عشان صلاتي المقصره فيها عشان حياتي الي انقلبت ضدي من واحده ناجحه وحلوه وسعيده لواحده عندها كل يوم حفله بكي من بعد الساعه 12
لو وحدتي زمان كانت تعباني حياتي وضحكتي كانت لهياني عن اني افاكر وجعي وحزني
دلوقتي مفيش حاجه بتفرح كله حزن
في حزن
ريهام:استهدي بالله كدا وروحي صلي ركعتين وبكرا نشوف حكايه شعرك الي بيقع دا
ابتسمت ايات بمراره وتحدثت
ايات: لو داويت شعري مين يداوي حزني
هي الطبطبه بتنشري
****************************
في شركه عامر زيدان
********
كانت اروي بمكتبها تعمل الا ان رات امامها امراه في كامل اناقتها
كتله من الانوثه
مروه:انتي عامر بيه جوا
تحدثت اروي :انتي
عامر بيه معاه اجتماع ومشغول
مروه:حاادخله
قبضت اروي علي يد مروه وتحدثت
اروي:الاحسنلك تستنيه شويه لانك مش حاتدخلي دلوقتي
مروه:انا حااخليه يطردك
اروي: طيب استنيه ولما تدخليله يبقي يطردني ونطرد الساعي والامن وننطرد كلنا
سحبت مروه يدها وجلست بغيظ تنتظر عامر
ذهبت اروي لمكتب عامر
اروي:عامر بيه انسه مروه برا ادخلها
عامر :دخليها
خرجت اروي من المكتب وهي تمتم بغيظ
اروي:انا اي جابني هناا عشان واحده ملزقه تتكلم وحاجه قرف
خرجت اروي لمروه وتحدثت
اروي:اتفضلي الاستاذ مستنيكي
**************************
الساعه العاشره مساء
..............
كانت اروي جالسه بشقتها تفكر
اروي:طب انا دلوقتي اشتغلت عند عامر ولسه ايات مظهرتش مع انها كانت بتروحله الشركه علي طوول طب انا حااتعرف عليها ازاي كدا
ي رب تظهري بسرعه ي ايات وتسهلي الامور عليا
******************************
اليوم التالي
................
كانت ايات امام المراه ترتدي ملابسها عباره عن فستان اسود طويل للكاحل ووشاح اخضر رقيق وضعته علي رقبتها
هبطت درجات السلم الي الاسفل ومن ثم خرجت
..... في شركه عامر زيدان....
كانت ايات ذاهبه الي الاسانسير واصطدمت بجسد صلب
مصعب:اسف
ايات بااقتضاب :ولا يهمك
تركته لتسرع الي الاسانسير ولكنه توجه خلفها
كان مصعب ينظر لها بااعين فاحصه
توقف المصعد وخرجت ايات وبقي مصعب واقف يفكر بها
ذهب الي مكتبه والقي الاوراق بعنف
مصعب وهو يهاتف والده
مصعب:بابا انت فيين
نعناعه:في المكتب
مصعب:انا جااي
*******************
كانت اروي جالسه تطالع الاوراق
تحدثت ايات بصوت متعب
ايات:عامر موجود
اروي وهي تتطلع لتلك الجميله علي الرغم من وجهها الباكي المتعب الا انها لازالت جميله بريئه حتي ان احتلت الندوب روحها لكنها بغايه الجمال واللون الاسود اضاف بعض من الغموض التي تناسب تلك الشخصيه
اروي: اه جوا اقوله مين
ايات:قوليله ايات
دخلت اروي وخرجت بعد لحظات وهي تدعو ايات للدخول
ابتسمت ايات لها ودخلت
......في مكتب عامر.......
سعد عامر لوجود ايات واحتضنها حضن اخوي
عامر :مالك ي قرده وشك دبلان كدا ليه
ايات:مليش لقيت نفسي تعبانه قلت اجيلك
عامر:مالك اي الي مضايقك
ايات:تعبانه قوي ي ابيه عامر
كل ماانام الاقي حاجه وحشه في احلامي بتجري ورايا
كل مااصحي من النوم اشوف خربشه في جسمي
اتخيل بتعابين
شعري بيقع
حتي مرايتي بشوف وش كبير بشع
بقيت اخاف ادخل الحمام
تعجب عامر مما يستمع له
عامر:ايات انتي عارفه الي انتي بتقوليه دا اي
ايات: من وحدتي بقيت مجنونه
اي الجديد
بس الي قاهرني اني مش عارفه اصلي بقيت ادوخ
هو ربنا مش بيحبني عشان كدا مش عايزني اصلي واقف قدامه
عامر وهو يحتضن صغيرته
عامر:بس ي ايات اي الي بتقوليه دا ربنا رحيم بعباده متقوليش كدا ومتياسيش وتسلمي للشيطان
ايات:اومال اي الي بيحصلي دا انا تعبت
انا حتي المذاكره مبعرفش اذاكر
عامر:اهدي وانا حااشوفلك حل ي ايات
لان لو الي في دماغي صح اقسم بالله لاطربقها علي راسهم
ايات :اي الي في دماغك فهمني
عامر: انتي صغيره ي طفلتي مش حاتفهمي الحقد والغل الي في قلوب البشر ممكن يخليهم يعملوا ااي
ايات:حاتساعدني ي عامر
عامر:اخوكي في ضهرك مش حااسيبك
***************************
في مكتب نعناعه...
...........
كان مصعب بالمكتب والغضب ظاهر علي هيئته
نعناعه:مالك ي ابن سعاد قالب وشك ليه
مصعب: احنا نخلص واحد ملبوس من شويه عفاريت
نعمل عمل لواحده ونرجعلها جوزهاا
نبهدل واحد مؤذي
لكن تاذي بنت صغيره وتخليني انا الي احضرلها وانا مش فاهم انا بعمل ااي
نعناعه:بقولك اي ي ابن العرجا انا مكدبتش عليك
ابوك ساحر وانت عارف دا من الاول
مش مشكلتي بقي ان البت المسحوره عجبتك
لو تعرف فكوهولهاا ي ابن سعاد
مصعب: ليه بتعمل كدا ليه مصمم تاذي الناس
ليه متصلحش
نعناعه:اطلع وخلي امك تدخل الي عليه الدور انا مش ناقص مواعظ ونصح
مصعب:في يوم من الايام حاتتمني المواعظ وايام النصح يجي ومش حاتلاقيه
نعناعه:زي ماهو اليوم دا حاتلاقي نفسك مكاني وكل الي كنت كارهه ونافر منه حاتعمله بمزاجك ي ابن العرجاا
تركه مصعب وذهب الي الشركه ينوي مساعده تلك الفتاه
*********************
بعد مرور نصف ساعه
...............
كانت ايات تخرج من الشركه وتذهب الي الشارع
كانت تتمشي لا تري شيء غارقه بعالم اخر ولم تنتبه لتلك السياره
شهقت ايات بصدمه ووقعت علي الارض
هبط مصعب من السياره وعلامات القلق علي وجهه
مصعب:اسف اسف والله انا مااخدتش بالي
ايات بغضب :انت تاني هو انا موعوده بية كل شويه تخبطني
ولما كنت حاتموتني كنت حااستفيد بااسفك حاجه
مصعب:اتفضلي اخدة للمستشفي نشوف رجلك
ايات:لا شكرا مش عايزه
بس لما انت حمار في السواقه بتسوق زفت عربيات ليه
مصعب:الله يسامحك بس انتي الي كنتي سرحانه
شعرت ايات بالخجل مما تفوهت فهي المخطئه
ايات:معلش انا كنت عصبيه شويه
مصعب:ولا يهمك
اتفضلي اوصلك عشان اثبتلك اني صحيح حمار لكن مقدرش اشوف بنوته زي القمر تعبانه ومااساعدهاش
لو سمحتي مترفضيش ي انسه ايات
ايات:وانت عرفت اسمي منين
مصعب:سمعت السكرتيره بتقوله
ايات:اممم
مصعب:اسمي مصعب
ايات:تشرفناا
صعدت ايات السياره وكان مصعب بين الحين والاخر ينظر لتلك الجميله
.......بعد نصف ساعه ......
وصل مصعب وايات امام المنزل
مصعب:ايات
ايات:نعم
مصعب:تتجوزيني
ايات :انت اهبل يلا انت رافع حاجه وحاتطلعها عليا يعني
مصعب:في بنت تقول كدا لواحد بيطلب ايديها
ايات:ايد مين يلا داانا لسه عارفه اسمك بالصدفه
وعموما ي سيدي متشكرين علي التوصيله
وطلبك مرفوض
خرجت ايات من السياره ومصعب خلفهااا
كانت نور تشتعل من الغضب وهي تنظر من الشرفه فهبطت للاسفل سريعاااا لترا مايحدث
مصعب:ممكن افهم رافضاني ليه في حد تاني
انا بحبك وعايز اتجوزك
ايات:وانا لا بحبك ولا عايزه اتجوزك
عافيه هي ولا اااي
صعقت نور مما سمعت
نور في سرها :والله ماانا سيباكي في حالك حتي الي نفسي في وحاتجوزه خطفتيه ميني ي خطافه الرجاله
**************************
شعر مصعب بالخيبه وذهب لوالده
في مكتب نعناعه
كان نعناعه جالس مع سعاد ووجد مصعب يدخل دون استئذان
مصعب:علمني
سعاد:انت بتقول ااي
مصعب:جه الوقت اني ابقي ساحر زيك
مش حاافك وبس
انا حاتعلمني اكتب واعمل واشوف وااذي
مفيش حاجه لازم تقف قصادي ولازم اوصل لكل الي علي مزاجي
مش انت ابويا والكار كارك
علمني
ابتسم نعناعه لحديث ابنه
نعناعه:خزوقتك ي ابن سعاد
مصعب:مش مشكله حااجيبها راكعه تحت رجلي بعدين
نعناعه: تعجبني
اهو انت كدا ابني بصحيح مش ابن العرجااا
سعاد بحسره :ي خساره عليك ي ابني ي خساره
كنت فاكراك غير
كنت فكره ان يطلع من ضهر الفاسد عالم
لكن وساخه ابوك وضعفي خلتك كدا
ياريتني موت ولا كنت جيبتك
بس دي نقطه النهااايه بينا
انا حاسيبكم انتوا من طريق وانا من طريق وربنا يسامحني علي الي عملته زمان في الناس
وعلي الذنب الي انت حاتعمله ي مصعب
اقتباس
..........
كانت نور ترتدي فستان الزفاف
اقترب مصعب يهمس في اذنها
مصعب:مبروك ي حياتي
النهارده اسعد يوم في عمررري
نور:مش مصدقه اني اتجوزتك
مصعب:ب ح ب ك
Sabreena 💔
الحلقه 13
جبريل
بقلم:صابرينا
**********
في مكتب عامر
............
ضغط عامر علي الزر وتحدثت
عامر:اروي تعالي لوسمحتي
بعد عده ثواني دخلت اروي وهي ترتدي بنطال اسود وقميص كاروهات ازرق
كان عامر سيتحدث لكن لفت انتباهه ملابسها
عامر :قلتلك كذا مره انتي واجهه للمدير ولازم تلبسي حاجه اشيك من كدا
اروي: ماانا لابسه اهو حد قالك اني قالعه
ومش عاجبهم لبسي ليه انشاء الله مايولعوا هو انا بلبس في بيوتهم
عامر وهو يكتم غيظه تحدث
عامر: دي واجهه شركه ولما يلاقوا السكرتيره بالشكل دا دا غلط علي الشغل
اروي بتهكم :ومالو ابقي ارقصلهم بالمره
عامر:بتقولي اااي
اروي:مبقولش حاجه هو انت ي تتعارك معايا ي ع اللبس ي علي الورق دي شغلانه مايعلم بيها الا ربنا
كنت عايزني ليه انجزز
عامر:هو مين شغال عند مين
اروي:ي عم اخلص انا روحي في مناخيري وانت سايبلي حجات قد كداا
عامر:غوري ي اروي غوري ي شيخا سديتي نفسي
ي شيخا والله ماانتي عامله حاجه يلا
اروي: هو غلبه وخلاص
عكننه كل يوم ي عم انت عندك مزاج تتعارك علي لبسي وشكلي وفي الاخر غوري
تركها عامر تتحدث وهو يعبث بهاتفه دون اهتمام لها
تركته اروي وذهبت للخارج تتحدث بكلمات مبهمه
كان عامر يضحك وهو يتحدث بالهاتف
عامر:الووو
ايات:انت مش حاتبطل
عامر:دكر بت الجذمه وعجباني
ايات:اتعاركت زي كل مره ولا ااي
عامر:هو كدا بحب اسمع طوله لسانها
ايات:مش قلتلك لما الحب يدق بابك حاتتجنن وتنسي
عامر:بس هي مش طيقاني او انا بالنسبه ليها عادي
ايات:ماانت طول مانت بتتعارك معاها حاتكره شكلك ي عم بالراحه علي البنت
عامر:ي بنتي دي دكر دكر والمصحف دكر
دي جايلالي بقميص وبنطلون الشركه حتي شعرها عملاه كحكه
والنبي اتنيل احبها ازاي
بس قمررر بت الجذمه بعشقها وكله كوم والعلقه الي عطيتها لمروه والسكرتيره كوم تاني
بت ناشفه كداا دكرر
تعالت ضحكات ايات
ايات:يخربيتك انت بتشكر ولا بتذم فيها
عامر ببلاهه :مش عارف بس دكر بردو
ايات:مجنون
عامر:المهم عامله اي لسه تعبانه
ايات:كله جاي عليا ي عامر
عامر:فضي نفسك بكراا ومتروحيش المدرسه عشان حااعدي عليكي ونروح مشوار حاترتاحي كتير قووي فيه
ايات:تمام حااستناك
اغلق عامر الهاتف وهو يضحك
اما اروي فكانت تشتعل من الغيظ والخبث بوقت واحد
اروي في سرها :حاوريك الدكر دي حاتلاعبك علي صوابعها ازاي
********************
في مكتب نعناعه
..............
كان نعناعه جالس مع مصعب
فاخذ نعناعه الكتاب ووضعه امام ونظر بااعين مصعب ووجد بهما قلق وتراجع لكن نعناعه اراد ان يشعل فتيله الحماس به لكي لايتركه ولا يتراجع ابدا
نعناعه:متردد ليه ي ابن سعاد
مصعب:مش متردد
نعناعه:اومال عنيك بتقول تحاول مع البنت يمكن ترضي
مصعب:مش عارف
نعناعه:اما حااخليك تتجوز اختها وهي تجيلك راكعه طالبه الرضا ترضي
لمعت بااعين مصعب شعله الانتقام
فهو رجل كالباقيه يريد تعويض لجراح كرامته
مصعب:لا كدا الحوار كبير فهمني
نعناعه وهو ينظر للكتاب بمعني اما تقبل للابد او ترحل للابد
مصعب وهو ياخذ الكتاب وتحدث
مصعب:معاك علي العهد اذا ايات في الاخر حاتكون ملكي
نعناعه:بصباص لابوك ي واد
شوف ي ابن العرجا
ايات عندها اخت من ابوها غلاويه شويه بس اي
امها معاها فلوس متعدش
مصعب:وانت عرفت كل دا ازاي
نعناعه:مااختها هي الي عملت العمل
مصعب:لا مش قصدي
قصدي علي امها
نعناعه:بص هو زمان امها جت عشان تعمل لغانم وتتجوزه
مصعب بتهكم : ي سبحان الله واتجوزته ومعاها عيال
نعناعه:ي واد
مصعب:حاتجوزني اختي
نعناعه:لا مكان لا لمشاعر ولا للدين
دا شغل
مصعب:يعني حااستغل العيله واتجوزها وواحده وواحده اتمكن من فلوسهم وايات كدا كدا بالي شربتهم مسيرها يوم وتقع مش كدا
نعناعه:بتفهم زي ابوك
مصعب:حلووو ابدا امته
نعناعه:والله خير البر عاجلو
مصعب:هي حلوه
نعناعه:يعني
مصعب:واكيد مش بنت
نعناعه:كله بيترقع محدش خلصان
مصعب:كله يهون عشان ايات
****************************
اليوم التالي
**************
في فيلا عامر
..........
هبط عامر درجات السلم بهدوء ووجد مروه وعمته باانتظاره
عامر:صباح الخير
ردت مروه وعمته :صباح النور
وتحدثت العمه بحب مزيف
العمه:عامر اي رائيك تاخد مروه معاك الشغل
عامر وهو يرفع حاجبه
عامر:غريبه
ومن امته وانتي بتحبي تشتغلي ي مروه
مروه:انت عارف بقي اني زهجانه ومش بعمل حاجه فقررت اني استثمر وقتي واشتغل
عامر:طيب عدي عليا النهارده وحاشوفلك شغل مناسب لمؤهلاتك
العمه:وليه تعدي عليك ماتروحوا سوا هو انتوا بعاد عن بعض يلا بقي اسيبكم انا
تعلقت مروه بيد عامر
مروه :يلاا بيناا
***************************
في شقه اروي
********* كانت اروي تتحدث مكالمه فيديو مع عائشه اختها
اروي:اووووف ساعديني
عائشه:انتي غريبه والله معندكيش فستان يوحد ربناا
اروي:لا جبت امبارح جيب وبلوزه
عائشه:الوانهم اي
اروي بفخر :اسود طبعااا
عائشه:ياليلتك الطين ياعامر
اروي:بقولك اي انا اصلا بعمل كدا عشان اثبتله اني مش دكر زي مابيقول واني قمررر
عائشه:امممم طيب روحي البسيهم كداا وتعالي نشوف حااعلمك تحطي الميك اب ازاي
بعد عده دقائق
ارتدت اروي جيب سوداء قصيره تصل الي الركبه وبلوزه سوداء بسيطه تناسب جسدها وتركت شعرها للعنان
عادت لتهاتف عائشه
عائشه بتصفير :ااي الحلاوه دي
اروي:حلوو عليااا
عائشه:هو اسود اه بس جاحد
اروي:اعمل اي في شعري واحط الميكب اي يليق
عائشه:ميك اب اي انتي عايزاها يتحرشوا بيكي
انتي اديهااا احمر
اخرجت اروي الادوات وكانت عباره عن بودر وكريم اساس وروچ
اروي:ودوول اعمل بيهم ااي
عائشه:بصي هو صوباع روج احمر حاتليطي بيه وشك كله
حطي علي خدودك وامسحي
اخذت اروي تفعل ماتامره بها عائشه
عائشه:ي حلاوتك بالاحمر ي عثل
يالا بقي روحي الشغل
اروي:حااروح البس الكوتش بقي
عائشه:نعم ي اختي كوتش ااي
اروي:اومال ااي
عائشه:ليه مجبتيش جذمه كعب ومشيتي تترقعي كدا في الارض
اروي:لا انا جبت كوتش اسمر ااي جااحد
عائشه:روحي ي ختي روحي شكلك حاتقعدي معانا كتير
اروي:بتقولي ااي
عائشه:لا ي بيبي بقول باكل لب كتير سلاام ي اختي
اغلقت اروي المكالمه وهي تنظر لنفسها بالمراءه فكانت جميله بحق
اروي بحزن وضعت العدسه اللاصقه لتغطي لون عينها التي تمقته لانه يذكرها بوالدها
اروي:اما وريتك ي عامر انا دكر انا دكر
طيب
**************************
في الشركه
...............
وصل عامر ومروه المكتب
فاتعجب عامر من عدم وجود اروي
مروه:هي فين السكرتيره دي ازاي تتاخر لحد دلوقتي انت لازم تطردها من هنا
عامر:اطردها عشان اتاخرت شويه
مروه:اه طبعا دي واجهه ولازم تتطرد لما تتاخر وبعدين احنا مش محتاجينها في حاجه انا موجوده وامسكلك الشغل
عامر:اتفضلي جوا ي مروه لحد مااشوف حاجه تناسب مؤهلاتك
دخلت مروه وهي تشعر بالغضب من اروي
مروه في سرها :واحده واحده حااكرشها من هناا بس رزقها عليا
ظلت مروه قرابه النصف ساعه تتقرب من عامر وهو منشغل بتلك المتاخره
في الخارج
كانت تمشي بصعوبه
اروي:وبعدين بقي دا عاشر واحد يبصلي وبعدين الزفتا الجيبه دي ضيقه ليه ومتاخره
وبسلامته ماحايصدق يمسكها غلطه عليا
******في مكتب عامر.........
مروه:عاامر
عامر
عامر:هااا
مروه:هااا اي. بكلمك بقالي ساعه وانت مش معايا
عامر:ي خبر هي بقالها ساعه متاخره ليه كل داا
مروه بضجر:هي مين دي
عامر:ثواني
تركها عامر وذهب ليصدم بتلك الجميله الجالسه علي المكتب
عامر:انتي مين
اروي:ي نعم
عامر:الحلو مبيكملش
اروي:داالي هو ازاي يعني
مش كنت دكر من شويه
ادركت فداحه ماقالت
اروي:قصدي اني غيرت لبسي عشان ابقي واجهه للشركه
ابتسم عامر فلقد تيقن انها استمعت لحديثه بالامس
عامر:طب تعالي ورايا
وقفت اروي واتجهت اليه لينظر عامر لقدماها وهي ترتدي الحذاء الرياضي
عامر بهمس لاذنها
عامر:دكر بردو
اروي بغيظ تحركت امامه
عامر:بس بطل
بطل قوووي
دخلت اروي المكتب ووجدت مروه جالسه علي الكرسي بغنج
عامر :انسه اروي
عايزك تشتغلي مع انسه مروه خطيبتي
وتعلميها اساسيات الشغل
اروي وهي ترفع حاجبها
اروي:خطيبتك
عامر بتحدي :اهاا
ركضت مروه علي عامر تحتضنه وتقبله قبلات عديده بوجهه
عامر بحمحمه :سبينا شويه ي اروي لو سمحتي
اروي بغضب :تمام
عامر في سره :الله يخربيتك ي مروه قلت اخليها تغير مش اموت مقتول
مروه:انت مقولتليش ليه
عامر:ابدا حبيت افاجئك بس
مروه:طيب ي قلبي كدا حانعمل الخطوبه امته والتجهيزات
عامر:اعمليها وانتي بتتعلمي الشغل هنااا
مروه وعي تقترب من عامر
مروه:حااحتاج فلوس للفستان والتجهيزات
عامر:عدي علي الحسابات وكله تحت امرك
*******************
كانت اروي تشعر بالغضب
اروي:هو خطب المتسهوكه دي
اومال كان بيقول لايات عني ااي
مايغور في داهيه انا هنا اصلا عشان ايات مش عشانه وواخده سكه عشان اتصاحب علي اختي وافهمها كل حاجه
بس بردو ازاي يخطب المتسهوكه دي
دي مسكت وشه هاتك ي بوس ومش مراعيه وجودي
************************
في مكتب عامر
اتصل باايات
عامر:البسي ي ايات حااجيلك عشان مشوارنا
ايات:حاضر
خرج عامر من مكتبه ووجد اروي تقبض علي قلم اسود وتنحت بالورق في هيئه خطوط كثيره
عامر في سره :ولسه حااعلمك ازاي تسمعي مكالماتي تاني وحااروض النمر الي جواكي داا
عامر :اروي
اروي:امممم
عامر: اي اممم دي
اروي:نعم
افندم
اتفضل جلالتك حضرتك
خيييير
ليها معاني كتيره افتحلك المعجم
عامر:مالك متضايقه كدا ليه
اروي:مفيش ولحد لطخ بيعاكسني ومتضايقه
عامر والضيق ظاهر علي وجهه
عامر:مين دا
في الشركه
اروي وتبتسم بمكر وتحدث نفسها
اروي:بالله لاحرق دمك ودم ابوك ي شيخ زي ماانت حارق دمي
اروي بتمثيل : ليه بس انا مستنياه يظهرلي وكنا المفروض نتقابل بس مجاش
عامر :عشان كدا متشيكه
اروي :طبعااا
عامر :طيب
خرج عامر من الشركه والغيظ ياكله
جلست اروي لتكمل عملها بمللل
*************************
جلس عامر بسيارته وابتسم وهو يخرج خط ويضعه بالهاتف
وارسل رساله قصيره
******************
في مكتب اروي
كانت تعدل الملفات ووجدت رساله مبعوثه
مش عايزك تهوبي من جنس راجل ومن بكرا الزفت دا يتقلع وارجعي دكر زي ماكنتي
سقط فاه اروي مما قرات
اروي:صحيح علي راي الاستاذ حمو بيكا
حتي الي بيحبك بجد عايز يتجوزك مفيش حد سالك
بعت اروي رساله للرقم الغريب محتواها
*من يحبك بحق سيغتصبك
اغتصبني يلااا
ضحكت اروي علي مابعثت
اروي:اما اشوف انت عامر ولا لاء
*******************
في السياره
كان عامر ينتظر ايات ووجد رساله مبعوثه
عامر:اه ي دكر عايزه تشوفي رده فعلي طيب ي دكر اما اشوف اخرتك اي
************
وصلت ايات وصعدت السياره
ايات:انت فظيع
عامر:جننتني
ايات:بس مهروش قووي حكايه الخطوط دي
عامر: لا انا عايزه اهبلها بس
ايات:وبعد ماتقول انك انت حاتعمل اي
عامر: حاثبتلها العكس
ايات:ازاي
عامر:دي حجات كبار عيب انتي
ايات:شقي مكنتش اعرف انك مجنون كدا
عامر: ولا انا
حاسس اني مراهق
ايات:فشخ الصراحه
عامر:في بنت في مدرسه لغات تقول فشخ
اي الكلمه دي
ايات بضجر :ي عم سوق كدا بس خرجني
نفسي اتفسح ي ناس
حانروح فين
اخذ عامر ايات الي صديق مقرب له
ايات:رايحين فين
عامر:حاجه واتمني اكون غلطان
ايات:مش فاهمه
عامر:طفله زيك مش حاتعرف الحقد والقهر والغل الي قي قلوب الناس بيعمل ااي
بعد ساااعه
وصل عامر وايات الي منزل بسيط
يدعي صاحبه
عبد الرحمن مالك
ايات:في ااي
عامر:انتي واثقه فيااا
ايات:طبعااا
عامر:تعالي
ذهب للداخل واستقبلهم رجل بشوش الوجه
تحدث عبد الرحمن
عبد الرحمن :اتفضلوا
نورت ي عامر اهلا ي ايات
ايات لعامر :في اي والراجل دا ماله كدا انا خايفه منه
عامر :تعالي ي ايات
جلست ايات بالقرب من عامر
وعبد الرحمن يتحدث ببشاشه
عبد الرحمن:مالك ي بنتي بس في اي
ايات بااقتضاب :مفيش
عبدالرحمن:هو انا وحش كدا عشان تهربي بعيونك داانا قد جدك حتي
تطلعت له ايات
عبد الرحمن :اعوذ بالله اعوذ بالله اعوذ بالله
Sabreena 💔
*****************************
الحلقه 14
جبريل
بقلم/صابرينا💔
*************************
في منزل عبد الرحمن مالك
######
عامر :تعالي ي ايات
جلست ايات بالقرب من عامر
وعبد الرحمن يتحدث ببشاشه
عبد الرحمن:مالك ي بنتي بس في اي
ايات بااقتضاب :مفيش
عبدالرحمن:هو انا وحش كدا عشان تهربي بعيونك داانا قد جدك حتي
تطلعت له ايات
عبد الرحمن :اعوذ بالله اعوذ بالله اعوذ بالله
ايات بخوف:اي في ااي
عبد الرحمن :قربي مني ي بنتي اقرالك قران
ايات بصوت عالي :عامر انت جايبني هنا ليه هو في ااي انت فاكرني ملبوسا ولا ااي
عبد الرحمن :وليه بتقولي ملبوسا الا لو كنتي عارفه وراضيه انك ملبوسااا
ايات بغضب:اه عارفه
وراضيه اني ملبوساا
اخذت حقيبتها وفرت هاربه من المنزل
خرجت منه وهي تغلق الباب بقوه
شعر عامر بصدمه من رده فعل ايات
ولم يستوعب ماقالته للتو
عامر :مالها ايات وازاي عارفه داا انا مش فاهم حاجه ي عبد الرحمن فهمني
تحدث عبد الرحمن والحزن علي وجهه
عبدالرحمن :مسكينه البنت دي
عامر:طب فهمني
عبدالرحمن :من عاشر القوم 40يوم
عامر:صار منهم
عبدالرحمن:البنت دي شارباه
والدتها كانت حامل فيها وشارباه وكمان شاربته من قريب وبتشوفهم
او بتتخيل بيهم في اوضتها في الحمام
عامر:وهي عارفه
عبدالرحمن: اه
عامر: وليه مش عايزه تتعالج
عبدالرحمن:الله اعلم بس حقيقي ايات متبهدله متبهدله جامد ولازم تتعالج ي عامر
عامر:مش حااسيبها حااعالجها غصب عنهاا
استئذن عامر من عبدالرحمن وتاسف عما حدث من تلك الصغيره
وذهب للمنزل
*************************
في فيلا جبريل
************
كان جبريل جالس في غرفه الطعام برفقه والده ووالدته
فتحدث ياقوت
ياقوت:جبريل انا حااسافر العامريه
جبريل:خير ي بابا
ياقوت:حبيبه الله يرحمها كان نفسها ابنيلها ميتم بااسم اخويا
وانا حاانفذ امنيتها وابنيه واسميه علي اسمها واسم اخويا
جبريل:انا حااروح بنفسي اشرف علي البناء ي بابا
ضرب ياقوت السفره بقبضه يده بغضب
ياقوت:مش مكفيك انك السبب في موتها كمان مش عايزني انفذلها اخر طلب طلبته في حياتها
صرخت سهر بغضب
سهر:يااقوت كفايه سيبه في حاله
ابتسم جبريل بحزن وتحدث بمراره
جبريل:ياقوت بيه عنده. مشاعر واحاسيس انا في حلم ولا حقيقه
عموما ي باقوت باشا حلال عليك الفلوس
زمان كنت عايزني اتجوزها عشان فلوسها وانا اتجوزتها لاني حبيتها
بس دلوقتي طظ
مفيش حاجه يتبكي عليها
اذا حبيبه راحت حاابكي علي مين غيرها
*************************
في فيلا ياقوت
...................
كانت نور تتصفح الحساب الشخصي لمصعب وارسلت له طلب صداقه
نور وهي تبعث بخصلات شعرها
نور:ي تري حايقبله ولا لاء
بس انا دفعت لنعناعه وقالي حايحصل ويحبني يمكن يكون بيكدب عليا بس يكدب ليه ماايات اهي بقت عامله زي الفرخه الدايخه لونها اتخطب وجمالها بهت بقت جثه ماشيه من غير روح حتي ضحكتها اتمحت
انا بعت طلب صداقه واديني مستنيه يمكن يقبل ولو رفض حايكون ليا كلام تاني مع نعناعه الكلب
اه ي مصعب
مسيرك حاتكون ليا انا وبس
ملك لنور غانم الصايغ
***************************
في الشركه
*********
كانت اروي تعمل باانهماك شديد ولم تنتبه لتلك الواقفه امامها بصحبه الكلب
مروه بعنجهيه تحدثت
مروه:انتي
انتي
اروي وهي ترفع احدي حاجبيها وقد شمرت ذراعيها
اروي:ي نعم
وبعدين اي الزفت دا الي انتي شيلاه
مروه:دا سونسون
اروي:نعم ي ختي بردو جايبه الكلب دا معاكي ليه
مروه بغضب :متقوليش علي سوني كدا
اسمه سونسون وانا بدعله وبقوله ي سوني
اروي بغضب :بقولك اي ي بت سوني انتي انا روحي في مناخيري ومش طايقه حد
مروه بغضب:انتي بتتكلمي معايا كدا ازاي ي بتاعه انتي وبعدين انا هنا خطيبه صاحب الشركه
اروي:والله خطيبه صاحب الشركه
بنت الساعي
الكلب ابن الكلب دا يطلع براا
وانتي هنا زيك زيي حاتشتغلي تحت ايدي ودا شغل مش جنينه حيوانات هنا
مروه بغضب :متقوليش عليه حيوان دا سوني
اروي بتهكم :بنت سوني صح
مروه:بتقولي ااي ي بتاعه انتي
اروي بغضب وهي تنوي ضرب مروه وذهبت لها
ولكن جاء سريعا وحال بينهم
عامر :اروي في ااي انتي ماشيه هنا عافيه ولا ااي
اروي بغضب :والله ي استاذ انا هنا سكرتيره مش خدامه عند سونسون
عامر وهو ينظر لمروه
عامر:مروه دا مكان شغل هنا
مروه بدموع مزيفه : انا كنت ماشيه بس هي الي اتطاولت عليا في الكلام وشتمت سونسون
اروي بغضب :والله ي بنت سونسون انتي مش مشكلتي انك سهتانه وكدابه
عامر وهو يكتم ضحكاته من طريقه اروي ولكنه اراد اثاره غيرتها قليلا ليري مخالبها الشرسه
عامر:اروي اياكي تتطاولي علي مروه بعد كدا
دا اخر انزار ليكي
اروي بغضب : لازم تفهم انا هنا سكرتيره مش خدامه عند حد
ومش حااسمح لحد هنا يهني مين ماكان يكون ومش حااقعد ثانيه هنا في المخروبه دي
اخذت اروي حقيبتها وفرت من امامهم لتخرج من تلك الشركه وقد قررت انها لن تعود مره اخري
عامر بغضب تحدث...
عامر:مروه روحي لو سمحتي ومتجيش الشركه تاني مع الكلب
مروه بحزن :حتي انت بتقول علي سونسون. كلب
عامر وهو يرفع حابيه
عامر:لا انا عندي مراره واحده ومش حمل عمليات دلوقتي خالص
امشي الله يرضي عنك انا مش قاضيلك
تركها عامر ودخل الي المكتب وسرعان ما اخرج الهاتف الاخر وبعث لها برساله
*هو انتي مش حاتبطلي ابدا طوله اللسان الي فيكي دي **
ابتسم عامر علي ماحدث وتحدث
عامر: ي تري ي اروي بتحبيني ولا واخداني عند
مهما حصل حااتجوزك لاني حبيت القطه ام لسان طويل الي بتخربش اي حد دي
اغلق عامر الهاتف وابتسم
عامر: اول ماتيجي بكرا حااقولك كل حاجه واصالحك ي حبيبتي
***********************
في شقه اروي
............
وصلت اروي شقتها والقت حذائها وملابسها في كل جانب بغضب
وكانت ستدخل الغرفه لتنام لكنها وجدت رساله مبعوثه لها
ظهر الغضب علي وجهها حين قراتها وبعثت رساله له
* ي اخي انا زهقت منك ومن مروه ومن الزفت الي شغاله عندي يتكم نيله وانتوا طلعتوا كلكم ولاد سونسون حيلوا عني انا سايبلكم الدنيا وراجعه بلدي
تحدثت اروي بغضب
اروي:هو فاكر نفسه مين
فاكرني هبله يعني
يبعتلي رسايل حب وغرام ويتعامل معايا بقله ذوق وعنجهيه انسان منافق كداب
لو بيحبني يصارحني
وانا حاارفضه
كانت اروي تشعر بالغضب الشديد مما يحدث لها
لكنها سمعت صوت هاتفها يهتز
ووجدت اسم المتصل عائشه
عائشه :الوو
انفجرت اروي بها غاضبه
اروي:هو فاكر نفسه مين ابن سونسون داا
هاا فاكر نفسه مين داانا كنت حااقل منه ومنها بنت سونسون دي
عائشه:اي ي بنتي انتي قصدك مين
اروي:في غيرهم عامر ومروه
عائشه:انتي بتغيري ولا ااي
اروي:اذا كان بيحبني مبيقولش ليه
مبيعبرش بالفعل ليه
انا تعبت ي عائشه تعبت
انا ابان حجر صوان مش عايزه علاقات مش عايزه حب مش عايزه حد
بس مهما الواحد قويه محتاجه واحد يقولها ي بيبي
عائشه :كانت تضحك علي كلماتها
اروي بدموع :انتي بتضحكي علياا
اه انا حبيته
حبيته جامد كمان
قله ذوقي ولساني الطويل والحركات الي بعملها دي عملتها عشانه بس
عشان ابان قدامه ويشوفني
انا حبيته وانا كنت مقرره اني محبش
اه عندي عقده بسبب ابويا بس غلطت وحبيته
الكافر الي في صدري دقله وحبيته وبخب اشوفه بس لاء
كله الا كرامتي
لو حبه حايقل مني انا ادوس علي قلبي بجذمتي
عائشه:مايمكن بيحبك
اروي:لو بيحبني يقول
ميسبنيش كداا
عائشه: اروي الدنيا مش عافيه ي حبيبتي ومش عشان حبتيه يبقي هو لازم يحبك يمكن بيحب مروه
اروي بحزن تحدثت
اروي:الرجاله كلها خاينه
كلهم مؤذين ي عائشه
ازاي يكون خاطب مروه وبيبعت رسايل حب وغرام ليا
عائشه:مايمكن ميكونش عامر ي اروي هو يعني عشان اتبعتلك كام رساله يبقي غامر يمكن واحد معجب بيكي في الشغل ومش عارف يعبرلك عن شعوره
اروي:مش مهم انا كدا كدا راجعه اسكندريه
عائشه:وايات
اروي:عايشه حياتها كويس خلي الماضي مقفول بلاش نااذيها بمعرفتها الحقيقه
عائشه:عين العقل ي اروي
انا مكنتش عايزاكي تروحي تااذيها خليها عايشه كدا طالما فرحانه
اروي:ياريتني ماجيت هنا ياريتني ماشوفته
عائشه:كلمه ياريت مابتعمرش بيت ي بنت فاطمه وبعدين انشفي كداا اومال متعقده.متعقده منهم ‘الكلام الكبير دا
اروي:كله دا راح قدامه
انا يتيمه ي عائشه
اتيتمت بدري من الابوه والحنيه والحب
اي مليش نفس اجرب زيهم
اخب واتحب
نفسي يتقالي بيبي قوووي
عائشه:انتي مجنونه
اروي:شش بس حااروح انام تعبانه وبكرا حااجيلك
سلام
اغلقت اروي الهاتف وقررت
اروي:حاارجع اسكندريه انا مليش مكان هناا
***********************
في فيلا غانم الصايغ
***********
كانت نور امام الهاتف تبتسم بعشق فمصعب يتحدث معها
نور:انت جريء جدا
مصعب:مع الحلاوه دي لازم اتجرا
نور: طيب ي سيدي شكرا
مصعب:في مطعم **** حااستناكي بعد مدرستك
نور:بس
مصعب:حااستناكي
نور:انت متاكد ليه اني حااجي
مصعب:احساس ي نور احسااس
**************************
في غرفه ايات
.............
جالسه تبكي بحسره والم علي مايحدث لهاا
نظرت للهاتف ووجدته يهتز
ايات:الوووو
عامر بتهكم :لا فيكي الخير ي اختي
ايات:عامر انت متعرفش حاجه
متعرفش حاجه خالص
عامر:كفايه انتي عارفه وفاهمه كل حاجه بتحصلك
ايات:انت عايز مني اي
عامر:يعز عليا بهدلتك عايزك بخير
عايزك كويسه
ايات:وانا كويسه ومفيش اي حاجه وحشه بتحصلي
عامر:واحلامك والمرايه والحجات الي بتتخيلي بيها
ايات بلاش نكدب علي بعض انتي متبهدله
ولو زمان كنتي متبهدله سم
دلوقتي بقيتي الف
مالك مش عايزه تتعالجي لييه مخبيه عني اي
ايات: ولا حاجه ي عامر
عامر:اومال مش حااتتعالجي ليه
ايات بتهكم:ياريت ينفع
ياريت
عامر:ليه الاحباط داا
ايات:سيبني ي عامر ورايا مذاكره وحجات كتيره
عامر:بكرا تجيلي الشركه
حااستناكي ي ايات
***************************
اليوم التالي
*************
هبط نعناعه وياقوت من السياره
ياقوت :هاا ي نعناعه
نعناعه:زي ماوصفوها بالظبط
ياقوت :يعني فيه هنا دهب
نعناعه:بس بقي اعمل شغل كل مره وابدا هات عمالك الارض مكشوفه للناس واول مانبني المكان نبتدي نحفر زي كل مره
ياقوت:هو دا الكلام الصح
نعناعه:المهم جبريل ابنك يشرب الترياق الي حاادهولك دا
ياقوت:هو انت بتعمل اي فيه
نعناعه:اي دي حنيه الاب ي ياقوت
ياقوت :لا ي خويا
بس الواد حايسحمل لامته
ياقوت :ابنك جبل مابيتهدش متقلقش
***************************
في شقه اروي
**********
جمعت ملابسها واحكمت اغلاق حقيبتها وخرجت من الشقه بعدما سلمت المفتاح للبواب وخرجت استقلت تاكسي ليقلها لمحطه القطاار
*******
في الشركه
..............
كان عامر في المكتب يستشيظ من الغيظ وهو ينظر لتك الرساله التي بعثت له
عامر:ي بت المجنونه اما تيجي الشركه حاتشوفي حااعمل فيكي ااي
انشغل قليلا ببعض الاوراق التي امامه
ومر من الوقت ساعه
عامر بغضب :ازاي تتاخر كل دا دي عمرها ماعملتها
ثم قرا الرساله مره اخررري
لالا لالا اكيد مسابتنيش ومشت زي ماقالت
هب واقفا يقبض علي خصلات راسه بغضب تكاد تنقلع من جذورها
دخلت ايات متسائله
ايات:اومال فين اروي ي عامر
عامر وهو يعطيها الهاتف لتشعر بالحزن
ايات:قلتلك ي عامر لازم تقولها وتعترفلها طبيعي هي تفكر انك بتلعب بيها
عامر:كنت حااقولها
ايات:عامر واضحه قوووي انك الي باعتلها الرسايل
منين بتحبها ومنين بتقول انك خاطب
عامر:لو علي اروي انا حااصالحها
لكن منين انتي سليمه ومنين انتي عارفه أنك
انك
ايات بابتسامه :ملبوسا
Sabreena 💔
الحلقه 15
خلاص وصلنا للحلقات الاخيره
************
جبريل
بقلم/صابرينا
**********************************
في مكتب عامر
************
ايات:قلتلك ي عامر لازم تقولها وتعترفلها
طبيعي هي تفكر انك بتلعب بيها
عامر:كنت حااقولها
ايات:عامر واضحه قوووي انك الي باعتلها الرسايل
منين بتحبها ومنين بتقول انك خاطب
عامر:لو علي اروي انا حااروحلها لحد عندها واصالحها وارجعها
لكن منين انتي سليمه ومنين انتي عارفه أنك
انك ... انك..
ايات بابتسامه :ملبوسا
متتكسفش قولها عادي
عامر:ايات متتجنينيش
انتي بعضمه لسانك قولتيها عند عبد الرحمن وعبد الرحمن عارف انك عارفه
وانا مستغربك
مستغرب سنك والي انتي فيه ومش عايزه تساعدي نفسك
بتعملي كدا ليه ي اياات افهم
وعارفه ازاي ومنين
ايات: الي بيروح لدكتور السنان
عارف ان ضرسه وجعه عشان بيحس بالالم
عامر:والله غياب المتخلفه اروي عني مخليني زي الطور عايز اتعارك وخلاص انجززي
ايات بضحكات عاليه
ايات:طب روح هاتها ي عم وسيبني بعفاريتي
عامر:انتي بالذات مينفعش اسيبك انتي مسؤله مني واختي ومستحيل اتخلا عنك بس ننجز بردو ي ماما مش كدا
ايات:اعملك ااي ي عامر
من فتره سنه تقريبا وانا بحلم بتعابين واحلام محرجه صعب تتحكي
اذا قاومت ورفضت ان حد يلمس جسمي بقوم متكسره متكتفه
واذا وافقت انهم يلمسوا جسمي
بحس ان زيه زي الحقيقي دا مش حلم دا بيحصل بجد والاحساس بيوصلني
بدات ابحث عن النت وسيرش ع جوجل
الي يقولك دا الجن العاشق
والي يقولك دي اطغاث احلام
ايات بدموع وروح متهالكه جلست علي المقعد بتعب
ايات: طب بذمتك عمرك شوفت حد بيروح لابوه وامه بيقوله بابا انا تعبان
اصل في رجاله وستات وحشه بيجولي في الحلم وعايزين يغتصبوني وينتهكوا جسمي
مفيش ي عامر مفيش
انا حاسه ان روحي انتهكت كتير قوووي
انا كنت لوحدي ومعرفش حاجه وكنت بعمل حجات كتيره خارج ارادتي عيوني اتفتحت قبل اوانها
صعب اني اكون عيله 13سنه وشايفه حجات غريبه بتطاردني في احلامي
بعدين بدا يظهر علامات زرقا كتيره قووي في جسمي ودي اكدتلي اني ملبوسا ولقيت معلومه علي النت بتقول كمان ان الحجات دي تبع سحر الواحد بيكون شاربه
عملت ميه وقريت قران عليها ودا طبعا بصعوبه كبيره والنتيجه المتوقعه
الميه مره ومااستحملتهاش في بطني وااستفرغت
جبت ميه وملح وقريت ايه الكرسي 21مره بس مقدرتش اشربها لانها صعب وهنا اتاكدت اني ملبوسا
كل ماكنت اقرا اكتر كل مااتبهدل اكتر حتي الصلاه بقت نص ونص لحد ماقلت بس كفايه انا لا حااعرف حاجه ولا عايزه اتعالج كل دا يروح بالزمن
بس مفيش حاجه بتروح ي عامر
يوم عن يوم كل حاجه بتزيد
لو كان بيجيلي في حلم بقيت احس بالهوا السخن حواليا في كل حته
بقيت اخاف انام والنور مطفي
عامر بغضب :كل دا يخليكي تتعالجي مش تهربي وتمشي
ايات بااستهزاء : روح قول الكلام دا للمهزيء عقلي
قوله خليها تتعالج
حايقولك اني مش مصدقه الي بيحصلي
ي عامر الجن موجود في القران بس مش في حياه البشر
واه بحس بكل دا بس عقلي يقولي اذا مشوقتيش حاجه ملموسه باايدك شكل وجسم
متروحيش
وانا مش حااعتمد علي شويه تخيلات وخوذعبلات
عامر:بعد الي انتي قولتيه دا
انتي مستنيه اي
فهميني مستنيه اي
اما تجري تشقي هدومك علي المقابر
اما صوت صريخك يغلب المكريفونات
العقل الي يوصل صاحبه للتهلكه يبقي عقل مريض
ربنا بيخلق الداء ومعاه الدوا
سيبني في حالي انا عايشه بكل الي انا فيه ومشتكتش من حاجه
عامر بغضب :انتي مجنونه هو انا حااسيبك لحد ماتتدهور حالتك مستحيل اسيبك
هبت ايات واقفه واخذت تهندم ثيابها بعنايه وتحدثت بنبره لاتمت للحياه بصله
ايات:انا مش حاروح لشيوخ ي عامر
لا حاكون تحت رحمتهم ولا حااسلم عقلي ليهم
حااسيب المركب ماشيه كدا كل شويه الموج يخبطها لحد ماتيجي الظروف الي توديني اقرب ميناء
عامر: حااجيبك من شعرك واعالجك غصب عنك
اخذت تضحك ايات علي كلماته
ايات: طب روح هاتها من شعرها الاول ولما تيجي نبقي نتكلم
عامر:افهم بس انتوا الستات كائنات غريبه كدا ليه
هل انتوا مجانين
بجد بجد
هل انتوا مجانين
ايات:والله احنا ذات نفسنا مش فاهمنا
عامر: واحده سابتلي الدنيا بالي فيها والتانيه عايزه تبقي ملبوسا
كشفت راسي ودعيت عليكم كلكم
ايات: بس متقولش ملبوسا للشغلهم عليك
عامر بصدمه :اي دا بجد
ايات بضحكه : هل انت اهبل
هل انت اهبل
عامر:يلا ي بت من هنا دا مكان اكل عيش يلا حااروح اجيب المجنونه التانيه دي
ايات:ازاي
عامر: اصلها مشت قبل ماتاخد ورقها وعرفت عنوانها ورايحلها اسكندريه
*****************************
في فيلا غانم الصايغ
**********
في غرفه عمار
..........
جلس غانم برفقه الطفل الذي اخذ يقص لوالده ةل ماكان يحدث معه
غانم:كمل ي عمار كمل
عمار:كنت لوحدي ي بابا وخايف وهو خوفني وانا مش فاهم اي حاجه
كل مااتشجع احكي لماما الاقي متعصبه وبتزعق واخاف اقولها
وكريم مش بيسمعني ونور في دنيا تانيه
حتي ايات مكنتش عارف اتجرا واكلمها كنت مكسوف اقولها الي بيحصلي
وضع غانم يده علي كتف طفله الصغير الذي تحمل فوق طاقته
غانم: انسي اي حاجه فاتت ي عمار انا حجزتلك عند دكتور نفسي كويس حاتبدا علاج عنده
عمار:مش زعلان مني ي بابا انا كنت
غانم: المهم انت الي تسامحنا ومتزعلش مننا
****************************
في احدي المطاعم الراقيه
كان مصعب جالس باانتظار نور
مصعب: حاتتقل بقي والجو الرخيص دا وانا عارف انها اصلا مدلوقه
......
بعد ربع ساعه
.....
وصلت نور وهي ترتدي جيب قصيره و تي شيرت موضوع عليه شاره المدرسه مع لمسات ميك اب وضعتها في حمام المطعم
فكان لونه وجهها بلون عكس لون يدها
نور :اسفه بس كنت في المدرسه
مصعب بااستهزاء:مدرسه اي بالي في وشك دا
نور بغرور:عادي وانت يهمك اي في وشي في اي
مصعب :والله
نور: افندم
مصعب:قدام دقيقتين تروحي تمسحي الهباب الي في وشك دا والا حاامسهولك انا قدام الناس بطريقتي
نور:انت
مصعب بصوت حااد :اخلصي
ذهبت نور من امامه سريعا واخذ هو العصير يتذوقه بتلذذ
مصعب: اهو كلهم كدا يحبوا الي يشخط وينطر فيهم قال اي حمش
بعد خمس دقائق
اتت نور الي مصعب ذو بشره سمرا ورموش صغيره وانف كبير نسبيا
فكانت جميله الي حد ما
مصعب في سره :الله يسامحك ي نعناعه بقي دي اشكال توقعني فيها
وانا الي قلت مش مشكله سمرا
دي عايزلها عامره من جديد
قال اي الجمال مش كل حاجه بس كل يهون عشان حته لهطه الجشطه ايات
نور :بتبصلي كدا ليه
مصعب:ممكن افهم كنتي مبوظه وشك بالميك اب ليه
نور:عادي بحب احطه
مصعب في سره :استغفر الله العظيم ي رب ع الكدب الي حااقوله
مصعب: بس تخبي الجمال دا كله عني مش حرام عليكي
نور بصدمه :هاااا
مصعب:هااا ااي
لولا انك صغيره كنت كتبت عليكي
نور:انت بتقول اي انت فاجئتني
مصعب:ششش بحبك
نور:دا بجد
مصعب:وحااتجوزك كمان
**************************
في فيلا غانم
................
رجعت نور سعيده من مقابلتها مع مصعب
نور:سوزان
سوزان
ركضت سوزان لنور تجيب بااحترام
سوزان :نعم ي هانم
نور:مامي فين
سوزان :في اوضتها فوق ي هانم
نور:خدي الشنطه طلعيها فوق في. اوضتي
صعدت نور لغرفه سميره وهي تقفز من السعاده
....في غرفه سميره.....
كانت سميره تحادث نعناعه في الهاتف لكنها توقفت عن الكلام حينما رات نور تدخل
تحدثت سميره بغضب ولم تنتبه للهاتف الذي لم تغلقه
سميره بغضب:مش تخبطي قبل ماتدخلي
نور بفرحه :فرحانه فرحانه فرحانه
سميره:افندم اعملك اي
نور:لازم اعمل عمليه الترقيع
سميره:مااحنا روحنا وقالك شويه اما تكبري
نور: لازم اعملها عشان لما مصعب يتجوزني مايقفش حاجه في طريقي
سميره:مصعب مين دا كمان ان شاء الله
نور:واحد بحبه وبيحبني
سميره :بت انتي متنسيش. نفسك
نور:خليكي في اعمال الدجل والشعوذه مع نعناعه وخدي عمل ايات حجه تكلميه وسبيلي مصعب
اما اكبره اتجوزه واغور من وشك
كانت تستمع لهم والدموع تنهمر من اعيونها كالشلالات
********************
اقتباس من الحلقات الاخيره
......... ......
جالسه علي الكرسي تضع قدم فوق الاخري
وهو جالس بجوار قدمها ينظر لحذائها وكانه اثر نادر الوجود
مصعب وهو يقبل حذائها
مصعب:بحبك
ابعدته ايات عنها قائله
ايات:مش شغلي
Sabreena 💔
تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات
إرسال تعليق