القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جبريل الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم صابرينا كاملة

 رواية جبريل الفصل  السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم صابرينا كاملة 




رواية جبريل الفصل  السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم صابرينا كاملة 


 


الحلقه السادسه

*******************************

جبريل

بقلم/صابرينا

****************************

في حجره الفصل

*********

كانت آيات متنحه

عامر يكتم ضحكاته علي تلك الصغيره وتحدث بصوت ابوي

عامر: مش حاتقوليلي الصغنن زعلان من اي

آياات :احيييه

عامر بغرابه :احيييه اي

ايات:انت الي اي حد يخطف قلب حد كده ي شيخ عيب في ااي

وحطت ايات ايديها علي وجهها وهي تنظر له

عامر ضحك علي حديثها وافعالها وغمز لها

عامر:حد صغير وجريء كداا

آيات:عشان عارفه انك سافل وبتاع بنات وانا مش حاقعد سنتين اراقبك تعبت

قلت اعترفلك

عامر:انتي مجنونه حد يعمل كدا ازاي بتفكري في دا ازاي مفكرتيش في فرق السن الي بينا

آياات اعقلي

آيات :انت سيبت سافل وبتاع بنات ومسكت في السن 

وبعدين ي سيدي

انا عاقله والله جدا جدا والسن مش عائق

لو انت خايف عشان انا صغيره ومش حااقدر احتويك

لا والله مهما حواء كانت صغيره في وقت ماتنحط في مكان حاتسد

عامر:مش عايز وجودك معايا اداء واجب وتحدي ي ايات

ايات انتي صغيره والحاجه الي زي دي مينفعش اقول عيب ميصحش واشخط وازعق

لازم افهمك اني بيني وبينك عمر تاني جيل تاني

وان الي حساه دا مش اكتر من مراهقه حاتفوقي منها لما ابقي عجوز كبير

وشعري الابيض يملا راسي

ايات بدموع :بس انت مش كدا

عامر:وانت محتاجه حد في سنك تعيشوا جنانكم يقدر يفهمك يحتويكي

ايات:بس انت

عامر:انا وانتي غير ي ايات

انا لما كنت بلاقي اهتمامك بيا ونظرتك ليا كنت ببتسم انك فكراني قدوه للشغل النجاح الاستقلال في العيشه

لكن مش زوج مش شريك حياه

انتي بنوته قمر وشرسه خليكي زي ماانتي بعفويتك وجنانك حاتعرفي تتجنني مع واحد من سنك

ايات وهي تلوي شفتيها :دوول فرافير

عامر:اه منك ي قرشانه انتي

انت يااما عيل ي اما عجوز

ايات: طب جرب تحبني مش يمكن تكتشف انك حابتني ونتجوز

انت بجد حنين قوي معايا وطريقتي واحتواءك ليا لامس قلبي

حااتغير عشانك

عامر:انتي عندي جاره واخت صغيره وبيتي مفتوحلك وقت ماتحبي

ايات بفرحه الاطفال :بجد

عامر:بجد

ايات:يعني اصدقاء

عامر:طبعاا ي ايات

قفزت ايات تحتضن عامر بحراره وكانها تخبره انها ستحاول سرقه قلبك وانها سترضي بهذا الوضع

هي تشعر بجانبه بحب وحنان ستحافظ عليهم الي ان يتحولا الي عشق وهيام

عامر كان سعيد بوجود ايات

عاش عمره وحيد لا اب ولا ام ولا اخت الا عمته وبنت عمته الي يهمهم فلوسه عن حياته وسعادته

عامر في سره : انا محتاج حد يحبني ي ايات

مش حب وعشق وهيام

محتاج اشعر باني انسان واجرب ان في حد واحشه بيحبني خايف عليا

شعوريقتل انك عايش في الحياه بروحك

بطولك

محدش خايف عليك ولا يعرفك كل الي يعرفوه عنك فلوسك

وانتي حاجه طيبه نضيفه مستحيل استغلك  حااحافظ عليكي لحد ماتلاقي الي تعشقيه ويحبك

حااكون اب ليكي واجرب شعور الابوه الي مستحيل الاقي الي تحبني لشخصي عشان اجيب منها ولاد شبهنا

واضح ي ايات ان مصايرنا تشبه بعض.. 

.............

ريهام فتحت بوقها علي الي لامس الارض من الصدمه

ريهام:البت ايات حاتتجوز عامر اومال حضنته ليه

هما مش عايزين يعلو صوتهم ليه

انا حاتجنن

طب علوا صوت اهاليكم شويه

****************************

في فصل عمار

................

عمار ببكاء : حرام عليك سيبني في حالي

سيف وهو يغلق سحاب بنطاله

وتحدث بسماجه

سيف:انا بحب الحجات الطريه دي ولو غبت تاني حااسود عيشتك يلاا

فاهمني

عمار ببكاء:حاضر حاضر

*************************

بعد عده دقائق

رن جرس المدرسه باانتهاء البريك

.......

في فصل ايات

....................

ايات بضجر خرجت من احضان عامر

ايات:اووف البريك خلص

عامر:بنوتي القمرر تكون هاديه انتي فاهمه

ايات:حااخلص المدرسه وحااجي اقعد عندك نسهر شويه

عامر:حااستناكي ي قمرري

دخلت جايدا الفصل

جايدا باانبهاار :وااو

عامر مالك زيدان انت احلا من المجلات

ايات وهي تقف امامها وتتخصر بذراعها

ايات: مش للبحلقه ي ختي ويلااا بقي من هناا امشي مش عايزه ارتكب جنايه

اخدت ايات عامر من يده وهي تحركه وتتحدث بهمس

ايات:امشي يلا من هنا ومتبصش علي واحده من المدرسات كلهممتجوزين وانا دمي حر ااه

عامر:انتي مصيبه

ايات :اخص عليك يلااا ي زومي من هناا عشان العين وحشه

والبنات هنا ظروفها صعبه

قبل عامر قمه راس ايات وتحدث بصوت ابوي رخيم

عامر:خلي بالك من نفسك ي قمرري

ايات في سرها :احيييه لو كنت كبيره شويه

بالله ماكنت سيبتك

بالله ماكنت عتقتك 

كنت عطيتك بوسه خدت بعدها 7غرس خياطه تجميل 

تركها عامر وذهب الي عمله سريعااا

********************

اليوم التاالي 

..................

في منزل غانم الصايغ

...................   ..........

في غرفه نور

.................

نور:انا خايفه ي منار خايفه قووي

منار:متخافيش ي بنتي بقولك نعناعه دا كويس وحايساعدك

منار:جبتي الفلوس

نور:اه معايا اهي بس

منار:متقلقيش مش حاتغيب يلا بقي ي بنتي

...............

بعد ساااعه

........................

ف


تستمر القصة أدناه


ي مكتب راقي في المهندسين

كانت نور ومنار في غرفه الانتظار

الغرفه علي الاطار الكلاسيكي الحديث اثاث بني اللون

دخلت سعاد باابتسامه :اتفضلوا ي بنات

الشيخ في انتظاركم

ابتسمت منار ونور لكن نور كانت قلقه

........... في غرفه الشيخ نعناعه.......... 

الشيخ بوقار كان جالس علي مكتبه

ولكن عينه وقعت علي نور وابتسم بخبث

الشيخ :حلوه وحاتمتع بيها بس اشوفها عايزه اي

كانت نور تفرك بيدها خائفه

اما منار فشجعتهااا

منار:انا منار بت

اكمل الشيخ وهو يتحدث بوقار

الشيخ:منار بنت زينب

وجايه عشان صحبتك نور

الشيخ:مالك ي نور عايزه ااي

نور بصدمه :انت تعرفني

الشيخ : قولي ي بنتي في ااي

نور : ايات

الشيخ:مالها البت دي مضايقاكي في اي ي جميل

نور:الكل بيحبها ‘بيحب جمالها وبيحبوا شطارتها

وبيكرهوني انا وبيقارنوني بيها

انا عايزه حياتها تبقي وحشه

عايزه الكل يكرها وابقي انا الافضل والاحسن وتحسدني من جمالي

فاهمني

الشيخ في سره :الا فاهمك داانا اكتر واحد حاتمتع بيكي وبجمالك وبحلاوتك الي مش حاسه بيهااا دي 

الشيخ وهو يتحمحم

الشيخ:احم احم

مشكلتك سهله وبسيطه جدا

اعطي لها ورقه وتحدث

الشيخ:حااحتاج منك تجيبلي شويه العطاره دوول

وصوره للبنت الي عايزه تاذيها دي

نور:حااضر

واجيلك امته وحاتعملي اي

الشيخ:تعالي بكرااا لوحدك بس

عشان اساعدك

نور بشر :حاضر حاضر 

الشيخ :يلاا بقي الحق اصلي العصر

نور ومنار:احنا حانستذن سلاام

******************

في الخارج

............

منار:انا مش مطمنه للراجل دا

نور بغيظ :انت مش قولتي ان مامتك بتتعامل معاه ومبسوطه ومرتاحه

منار:اه 

بس بردو ليه يقابلك لوحدك

نور:ي بنتي دماغك متروحش لبعيد دا راجل قد ابويا حايعمل اي يعني

منار:علي رائيك

ابقي قوليلي عملتي معاه اي

باااي

نور:باااي انا حااروح لاني اتاخرت واجيب العطاره وانا رايحاله بكرااا

سلااام

*****************************

في فيلا غانم الصايغ

*************

كانت ايات بغرفتها ترسم بفرشاتها بعض الرسومات لعامر زيدان ولم تنتبه الي الباب وهو مفتوح

كان كريم يصعد درجات السلم ووجد باب الغرفه مفتوح

دق الباب ولكنها لم تجيب فادخل الغرفه واشتعل من الغيظ لما يرا امامه فهي ترسم صوره لجاره البغيض عامر زيدان زير النساء

كريم بغضب مزق الصوره الي قطع صغيره

ايات بقوه صفعته علي وجهه

ايات:اطلع براااا

كريم ولم يحتمل تلك الصفعه فهجم عليها يريد تقبيلها عنوه ولكن اياات ضربته بقوه اسفل الحزام مما جعله يتأوه بشده وركضت للخارج تحتمي بوالدهااا

غانم كان بالاسفل مع سميره ووجد طفلته تركض وتبكي

غانم وهو يحتضنها ويري فتاته تبكي

ايات بصراخ :كريم حاول يبوسني بالغصب وبيعمل حجات

لم تكمل ايات كلماتها ووجدت كريم يطالب بحقه بصراخ

كريم:انا عايز اتجوز اياات

ترك غانم الصغيره وذهب لكريم ووجه له صفعه مدميه علي وجهه

غانم:اطلع برااا ي كلب

ملكش مكان عندي يلاااا براااا بالهدوم الي عليك

سميره ‘قد احتضنت ايات بغل وتحدثت

سميره:امشي برااا من هنااا بتنهش في عرض الراجل الي فتحلك بيته وعايش في خيره

يلااا برااااا

وظلت تحتضن ايات وهي تطمئنها هي وغانم

سميره:متقلقيش ي حبيبتي محدش يقدر ياذيكي ابداا

ايات وهي تري في وجه سميره وغانم عدم الحب والصدق في كلماتهم 

تركتهم وصعدت الي غرفتهااا

***** في غرفه ايات *****

كانت تبكي وهي تجمع اوراق رسمتها

ايات:شوفت ي عامر بيحصلي اي هنا

مبيحبنويش

هما بس بيمثلوا كل حاجه

مشاعرهم كدابه

كذا مره كريم يحاول يعمل معايا كدا واقول لطنط سميره وتقولي بيحبك وعايز يتجوزك

وبابا ولا هنااا

والنهارده بتمثل انها بتحبني

كلهم كذابين

مخادعين

بيمثلوا الحب لكنهم لا يعرفوا الحب ولا طعم المشاعر

حياتي كدبه كبيره 

اخرجت هاتفها كي تحادث عامر ولكنها وجدته مغلق

ايات:انا لازم اشوف في اي مبيردش عليا ليه

ارتدت ايات جينز اسود وبلوزه نبيتي وتركت شعرها للعنان وكانت ستذهب لكن وجدت سميره امامها

سميره:يوكا حبيبتي انتي فاضيه

ايات:اسطوانه كل مره ي طنط سميره

كريم شاب وطايش وغلط وانا كلمت باباكي وهو قالي يعتذر مني ويرجع

صح

سميره بغيظ: ميبقاش قلبك اسود

ايات بااستهزاء:انا بردو الي قلبي اسود

سميره بغل تحدثت في سرها :عقربه زي امك

ايات ببردو تحدثت :خليه يرحع ي سميره

لكن قسما عظما لو قرب مني والله لاقتلهولك واخرجت السكين من جيبهااا وهي تريها ايااه

ايات بغضب :انا سكت ومردتش اعمل جنايه وقلت عيل وغلط

غير كداا انتي

سميره بخوف علي ابنها الخيله

سميره:لالا هو مش حايقربلك خالص

خرجت سميره من الاوضه وضحكت ايات علي منظرهاا

ايات:الوليه العبيطه صدقت انها سكين وداحته حديده منظر

ناس سو متجيش غير بالعين الحمراا

********************

في فيلا عامر

...............

تحدثت زيزي :هااا ي مروه عملتي ااي

مروه بزهق :بحاول مع عامر ي مامي بس هو مش مديني اي فرصه خالص

زيزي:طب هو النهارده حايرجع امته

مروه بزهق :مطلعش من اوضته النهارده

زيزي:ليه

مروه: وانا مالي وبصراحه مليت انا من تقله وطريقته معايا

زيزي:اعصري علي نفسك لمونه دا مغرقنا في فلوسه

واتحوزيه بدل ما يتجوزك غيرك ويطردناا

مروه:طيب حااحاول

انا ماشيه

زيزي:يووووه بطلي بقي سهر وخروج مع صحابك دوول

مروه:هو انا قلتلك تبطلي قمار  وحفلاتك الي بتبدا من العصر للفجر

بطلي قمار ابطل خروج وسهرات يلا تشااو

خرجت مروه من الفيلاا بزهق

اما مروه فتحدثت

مروه:انتي حره عنك مابطلتي سهر وخروجات اروح اكلم صحبتي عشان اللعبه بتاعه النهارده

***********

امام فيلا عامر

كانت ايات تطرق الجرس

فتحت لها الخادمه

ايات:عامر موجود

الخادمه:ايوه ي فندم  بس في اوضته

ايات:امم طب ممكن اقابله

الخادمه :اتفضلي

اخذت الخادمه ايات للداخل

انتظرت ايات الخادمه التي ذهبت الي غرفه عامر

واتت منخفضه الراس

ايات:في اي مالك

الخادمه:البيه نايم

ايات:هو قالك كدا

الخادمه:لا ي فندم هو مردش

ايات بغضب :انتي حمااره ي ست انتي مش يمكن جراله حااجه

تعالي بسرعه قوليلي هو في انهو اوضه

ركضت الخادمه وايات لغرفه عاامر

ظلت ايات تطرق علي الباب بغضب

********

استطاع ان يقف بصعوبه وهو يتجه الي الباب

بصدره العاري وبنطاله الاسود

اياات بحب وضعت يدها علي وجه عامر التي سرت لجسده قشعريره بارده

ايات بخوف :انت حرارتك عاليه

تحدثت بغضب للخادمه : روحي بسرعه اطلبي دكتور وهاتيلي كمادات بارده واي مسكن موجود لحد مايجي

الخادمه وهي تستوعب مايحدث

ايات بغضب :انتي لسه حاتنحي يلاا بسرعه

ركضت الخادمه تفعل ماامرت به

ايات بخوف علي عامر اخذته للداخل

ايات: اسند عليا لو مش قادر تمشي

ابتسم عامر لخوفها عليه وفعل كما تريد اراد ان يشعرها بااهميه تعليماتها بالنسبه اليه وانها قويه تحتمل جسده

ايات بمزاح :انت تقيل كدا ليه انا قلت اسند عليا مش ارمي حمولك عليا

عامر بمزاح :مش مستحملاني في تعبي.

يعني مطلعه عيني وبموت ومش مسحملاني

نطق كلمته الاخيره مصحوبه بسعال حاد

جلس عامر علي خافه السرير

وذهبت ايات الي حجره ملابسه وجلبت له منامه مناسبه له

ايات بعتاب :لما انت تعبان ليه متصلتش بيا كلمتني

عامر: مقدرتش اقوم من مكاني

ايات:واضح اني انا وانت نفس المشكله

عايش مع حيوانات عايزه الي يروضها

شكليات

اب ام اخ عيله عزوه

لكن وقت التعب والمرض والوجع بنلاقي نفسنا ندعي للي يحس بينا

وبتيجي من الغريب والله دايما

عامر:بلاش عتاب ي يوكا

ايات:عتاب مين بس

عتاب ماتت

اعاتب ناس ماتت في قلوبها الرحمه

اعاتب اب شايف بنته عبء عليه

ولا ام اعاتبها لانها ماتت

ولا اعاتب مرات اب كل قصه وتاريخ اي بلد بتحكي عن قسوتها

ولا اعاتب واحد فاكر الحب بالعافيه وعايزني وخلاص

ولا اعاتب اخت فكراني بغيظها

ساعات بقول ياريتني اتولدت في ساعه غير الساعه زمن غير الزمن

ناس غير الناس

عامر:بس يمكن لو حصل كنتي مع ناس اسوأ من دول

ايات:علي رائيك ي خويا والنبي

من احزاني كبروني قبل سني

عامر بمزاح :يخربيت العكننه انتي جايه تشوفيني وتجبيلي دكتور ولا تعكنني علي امي

انا متعكنن جاهز ي ختي

ايات بمزاح:طب خد هدومك اهي ويلا انجر خد شاور عشان الدكتور جاي دلوقتي

************

بعد سااعه

......

ايات :ها ي دكتور حالته عامله ازاي

الدكتور :نزله برد بس شديده شويه

ايات بغضب نظرت لعامر الذي نظر للاسفل كالطفل

ايات تحدثت :طب ممكن حضرتك تكتبلي علي نظام اكله عشان اهتم بيه

الدكتور:انتي مين اول مره اشوفك

ايات بثقه :انا ايات اخته الصغيره

فرح عامر لحديثها فهي حقا تمثل الان احدي افراد عائلته

وللصدق

هي عائلته كامله

***********************

اليوم التااالي

**********

كانت نور عند نعناعه وقد جلبت له ادوات العطاره

الشيخ : تشربي اي

نور:لا ثانكس ولا حااجه 

الشيخ وهو يضغط علي زرالسكرتيره

دخلت سعاد

نعناعه بغمزه :من فضلك اتنين برتقان فرش

سعاد وقد فهمت وخرجت

سعاد في سرها :عمرك ماحاتبطل وساختك دي نعناعه

يموت الزمار وصوابعه بتلعب

نعناعه:جبتي صوره البت

نور بغل :اهي صورتها اهي

نعناعه :امممم

قولتيلي اسمها ااي

نور:اياااات

.......بعد نص سااعه.....

كانت نور عاريه تماما علي الاريكه

ونعناعه يقترب منهااا وقد تخلص من ثيابه

****************************

اقتبااس

بعد خمسه اعواام

*********

في غرفه جبريل بقسم الشرطه

.....

جبريل وهو يقيد نعناعه

جبريل:وقعت ي بتاع الثلاث ورقات

نعناعه :مش لوحدي ي ابن ياقوت

جبريل بغضب وهو يلكمه علي وجهه

جبريل:انت بتهبب بتقول ااي

نعناعه:يعني في حد يعض الايد الي اتمدتله

انا اخلصك من الي عليك زمان

وافتح لابوك القبور وننبش عن الاثار ودي نهايتي يسلم رقبتي ليه

انا مااخرجش من المولد بلا حمص

جبريل :كدااب

نعناعه:وعلامات x o

الي بتطلعلك اول ماابوك يشتري ارض ويفحت يلاقي منجم دهب دي كداابه

جبريل ببرود : رسيني علي الفوله واديني الصنعه واسيبك

نعناعه:والمعني

جبريل:علمني الشغلانه

والاهم

مين صاحبه الصوره دي

نعناعه بخبث :احلوت في عنيك

جبريل ببرود:ميخصكش

Sabreena  💔💔


الحلقه السابعه 

********************* 

جبريل 

بقلم صابرينا 

***************************** 

* في مكتب نعناعه * 

....................... 

كانت نور علي الاريكه مجرده من الثياب اما نعناعه فكان يقترب اليها ببطء وخبث والابتسامه تعلو وجهه 

انه النصر ي ساده 

نعناعه وهو جالس امام وجهها ويده تتحرك بجراه علي مفاتن تلك البريئه 

لا تستحق البراءه فمثلها كمثل غيرها مجرمه 

الجزاء من جنس العمل 

دعنا نترك الخصوم جانبا ونتحدث للصدق انها ضحيه لشيء واحد 

وهي النرجسيه وتعظيم الانا 

مثلها كمثل غيرها تملك الغرور منها اقصاه الي ان اهلكها 

........... ..........  ............. ........... 

نعناعه بهمس:انا حااستمتع بيكي ومش حاافلتك ابدا من بين ايدي 

قليل ما بيجيلي زباين صغيره 

واهو غلك وحقدك وطمعك وقعك في ايد واحد زيي وحاافيد واستفيد 

اقترب منها وهو ينوي علي شيء واحد فقط 

تحطيمها وجعلها نكره 

بقايا متواجده علي الارض او للاصح حثاله  


***************************

**في غرفه كريم * 

سميره بغضب :ي واد انت ي شحط مش حاتبطل عمايلك دي 

كريم بقهر:بعشقها بعشقها 

سميره:الي خلقها مخلقش غيرها 

سايب بنات حوا كلهم وماسكلي في بنت الخدامه 

دي متفرعنه علي خيبه اي 

دي لا لون ولا ريحه شبه كرسي  التسريحه 

كريم:اتصرفي 

جوزيهالي ان شاله حتي غصب 

سميره وهي تقترب منه وتربت علي كتفه بااستهزاء 

سميره:لا فالح ي دكررري 

داانت حتي الغصب مش قادر عليها وكذا مره تبهدلك ونقول خدته علي خوانه 

انت حاتنشف امته يلاا 

كريم :مش عايز اقربلها غصب عنها هي بتجبرني وانا بضعف وبسيبها 

انا عايزها باارادتها تكون لياا اعمل اي حاجه ان شاله اتحالف مع الشيطان 

علي ذكر كلمه الشيطان تذكرت سميره نعناعه وسهراتهم معا 

سميره في سرها :ياريت اعرف اراضي الشيطان دا واهو منه ااذي المتفرعنه دي واتسلا معاه شويه بدل غانم الغم 

كريم وهو يهز كتف سميره 

كريم:ماما ماما انتي روحتي فين انا بكلمك 

سميره:سرحت في همومي ومشاكلي 

تك موو شبه ابوك الله يجحمه مترح ماراح كان فقر ومعكنن علي اهلي 

اسكت اليومين دوول وانا حااشوفلك طريقه تكسر بيها عين بت الخدامه 

موعوده انا خلفتي سواد 

************************** 

....في غرفه جبريل........  

كان مستلقي باالم لا يتحمل مايحدث له وكانه يضرب بعصا غليظه لا يراها 

تحمل علي نفسه وذهب كي يتوضا وقران القران بصوت رخيم 

ومن ثم هدا جسده من الضربات 

جبريل:وبعدين حاافضل لامته كدا 

ساعات اقول اني ملبوس بس انا بصلي وبقرا قران 

وساعات اضحك علي نفسي واقول الكومبوند مفيهوش عفاريت 

اجمد كداا يلا مالك في ااي منتش فرفور 

وقف جبريل بصعوبه وهو يحتضن ظهره من الخلف 

جبريل:اه ياانا يااما 

ي صغيره علي البهدله ي لوزه 

والنبي الي قدي اتجوزوا وااتستتوا في البيت 

*********************** 

في مكتب غانم 

.................. 

كان يسعل بتعب ظاهر علي صوته وهو جالس مع الطبيب الخاص بيه وصديق عمره 

عصام بحزن:وبعدين ي غانم حاتعمل ااي 

غانم:عايزني اعمل ااي 

عصام: اعمل الصح اعمل العمليه 

غانم:اه اعمل عمليه واستئصل كانسر في المخ 

ونسبه نجاحها 5في الميه بس 

وياعالم بعد ماتنجح مخي مايتلحسش 

عصام وهو يضغط علي شفتيه بندم وتحدث 

عصام:مش في ايدك حاجه تانيه غير كداا 

سمع غانم طرقات علي الباب 

غانم :ادخل 

دخلت سالي واعطت له ملف به المعلومات 

سالي:فيه كل المعلومات والعناوين الي حضرتك محتاجهاا 

غانم :اتفضلي انتي دلوقتي 

خرجت سالي وتحدث عصام 

عصام: صحتك اهم من الشغل ي غانم 

غانم باابتسامه حسره :مش حااعيش زمني وزمن غيري 

دنيا دوراه زمان كنت فرعون والنهارده جه الوقت الي حااطالب بيه بالعفو والسماح الي مش حااطوله 

وشكلي نهايتي بشعه في الاخر زي ماهي في الدنيا 

عصام:مش فاهم حاجه قصدك علي مين 

غانم بحسره:فاطمه

وبناتي الي رميتهم زمان 

تفتكر بعد عشرين سنه ممكن يسامحوني 

عصام :صعب. 

غانم:لاء مستحيل مش صعب 

عصام:طب حاتعمل ااي 

غانم:انا قسمت ثروتي 

النص لفاطمه وبنااتها اروي وعائشه وايات 

والنص التاني لعمار ونور وسميره 

عصام:انت اتجننت انت لسه بصحتك حي ترزق 

غانم:صحه اي بس 

كلهاا ايام 

انا بعت العقارات وكل حاجه وجمدت حسابهم بااسم فاطمه في البنك وحاابعتلها المحامي 

عصام:وافرض رفضتهاا 

غانم :مش حاترفض 

عصام:ليه يعني تاخد من واحد رميها عشرين سنه فلوس ومن كلامك واضح انها ست ميفرقش معاه فلوس ولا غيره 

غانم: جوز فاطمه المرحوم خالد 

حاابعتلها المحامي وهو حايفهمها بمعرفته ان عم خالد سابله ورث وبما انها مراته فمن حقها الفلوس داا 

عصام:وليه كل دا ليه اللفه الطويله دي 

غانم: صعب تمسح دموع نزلت بسبب وجع وقهر 

صعب تحتوي انسان اتعلم ميرميش حزنه علي كتاف حد اتعلم ان الحزن او السعاده فترات واخرها في الاخر اني حااداوي نفسي بنفسي 

اروح لبناتي وافتحلهم احضاني واقولهم وحشتوني 

اقولهم ندمان 

النتيجه حايقولولي اي فايده الندم 

عصام: بس انت محتاج مسامحتهم 

غانم: في عاده كدا عند البشر وخصوصا الستات 

انهم بعد مايتوجعوا قلوبهم بتسامح وتغفر وخصوصا لو الي وجعهم دا مات 

بيبداوا يترحموا عليه واحيانا يدعوله 

عصام:معرفش بس بردو صعب 

فكره انك تاذي شخص وقاصد انك تجرده من صحته وفرحته وكل حاجه بيحبها عشان انت عايز تاذيه 

حااجه توجع 

ومش عشان الست ضعيفه حااتسامح 

ربك في القران حذرنا من الشيطان 

انما حواء 

قال كيدهن عظيم 

اه بيسامحوا وبيغفروا بس قلوبهم بتتحول لحجر صوان مابيرحمش المؤذي 

وعيونهم مبتشفهوش ولو طالوا منهم حايسببوا الاذي 

حواء كافره مع الظلم بتتعامل بحد السيف 

العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم 

غانم  وهو يقهقه عاليا 

غانم : عارف كل داا عشان كدا حاالعب علي العواطف 

وقت الموت العاصي والكافر بيترحم 

عصام وهو يقف  وتحدث وهو يغلق ازرار جاكيته 

عصام:العاصي والكافر بيترحم 

الا حواء ي غانم بتحسبن  

سلام انا بقي حااروح العياده ووقت ماتقرر تعمل العمليه حاتلاقيني بجهز غرفه العملياات 

********************** 

في منزل جبريل 

.............. ...............

كانت حبيبه ترتدي فستان اسود بسيط وبعض من لمسات الميك اب الخفيف 

وتهبط درجات السلم 

الا ان ذهبت حيث يجلس خطيبها بحجره الصالون 

حبيبه :جبريل 

جبريل :يخربيت الحلاوه 

حبيبه:كنت بتعمل اي مع شاهي دلوقتي 

جبريل :شاهي مين 

حبيبه:بنت طنط جيحي 

جبريل:جيجي مين 

حبيبه:شوفتكم بتتمشوا في الجنينه دلوقتي وكنت رايح بيها ورا الشجره 

جبريل:شجره  مين 

جبيبه بغيظ ضربته علي قدمه بكعب الحذااء 

حبيبه:ولااا حاتستعبط علياا وتعمل شغل العيال الفرافير دوول 

اذا كنت فرفور انا سرسجي 

جبريل :يخربيت المنحرف الي جواكي 

ي بنتي انا واحد خاطب بروح كليتي وبرجع مهدود حيلي 

انت وعم صبحي والسور عليا 

داانا ضهري اتقطم من النط 

حااطلع من الكليه حااشتغل قرد في السرك حااقعد اتنطط وانط من حلقات النار 

وبقضي معاكي اجازتي وحاجه اخر طهاره 

جايه تقوليلي جيجي ومش عارفه اااي 

حبيبه بنصف عين : ي واااد انت ي مؤدب 

جبريل :بعد الشرر مؤدب ااي 

بلاش اقولك المؤدب دا بيقولوا عليه اي في الكليه 

حبيبه وهي تتقدم من وتقبض علي ملابسه 

حبيبه : انت بتاعي انا وبس 

فكره انك بتكلم غيري دي لوحدها قايده النار فيا

غيرتي وحشه 

مفيش ست مبتغريش بس بردو انا النار بتاكل في قلبي 

تكلم غيري ليه وتسمع ضحكه غيري ليه  

تكلمها ليه تهزر معاها ليه 

وتقضي وقت ليه وبعدين تسرح بخيالك وتنساني دي لوحدها بتوجعني 

جبريل وهو يحتضنها بتملك الا ان ارتفعت قدمها عن الارض 

جبريل :وحياه امك كان لازم اعمل الشويتين دوول عشان تقولي كلمه حلوه 

اخيرااا ي بت ابو حطب اتخليتي عن الكسوف 

هو انا عارف انك سافله سافله يعني من زماان 

بس مكنتيش بتتكلمي 

حبيبه وهي تضربه علي كتفه العريض 

حبيبه:بسس اوعي نزلني 

جبريل:طب هااتي قطه 

حبيبه بغضب :بس ي سااافل نزلني 

جبريل : ي بت دانتي سافله اومال انا خطبتك ليه 

امي دايما الله يرحمهااا كانت تقولي اتجوز السافله الفرفوشه الي تسعدك 

متعرفش كداا تلاقيها منيني ولا منين 

المحترمه بنت الكلب دي الي تقولك مكسوفه وتقطع نفسك في الشقه

متلاقيهاش من هنا ولا هنااا طلقهااا بالثلاثه بت الكلب الي حاتدوخك دي 

سهرر بغضب : موتني قبل اواني ي كلب 

الله يرحمهاااا هاااا 

حبيبه وهي تبعد عن احضانه 

جبريل وهو ينظر لوالدته 

جبريل:انتي ام غريبه 

يعني سيبتي دا كله ومسكتي في الله يرحمها 

ياقوت وهو يضحك علي ولده 

ياقوت :لا بس بصراحه مغلطتش الواد عنده وجهه نظر بردو 

جبريل ":تربيتك ي حج 

جبريل وهو ينظر لحبيبه الخجلانه من كلماته 

جبريل:ي اما انتي حاتقضيها كسوف 

يلاا ورانا خطوبه حانعملهاا يلاا ي حجه 

قدرناا ي رب 

***************************** 

في مكتب نعناعه 

......... 

افاقت نور من المخدر وهي تشعر بالم فظيع براسهت وكافه انحاء جسدها 

واخذت ساعه لتستوعب ماحدث لها وتلك العلامات التي بجسدها وتلك البقع الحمرا علي الاريكه. 

لم تحتمل مايحدث لها وكم الصدمات التي حلت عليها 

نور بدموع  وهي تجمع ملابسها علي جسدها تحاول اخفاء مفاتنها 

لكن صدرت من الشيخ ضحكات عاليه 

الشيخ:ماخلاص الي اتكسر اترمي 

نور بغضب وصراخ :عملت فياا ااي ي حيوان 

هجم نعناعه يقبض علي فكهاا بقوه وتحدث وهو يضغط علي اسنانه 

نعناعه : صوتك اياكي يعلا دامكان اكل عيش 

جيتي عشان الاذيهجتيلي برجلك يعني مضربتكيش علي ايدك 

واختارتي تمشي في الطريق داا وحاتفضلي ماشيه فيه والي حصلك دا تمن الي كنتي عايزه تعمليه ماهو مفيش حاجه ببلاش 

ولو سمعت منك كلمه مش حايكون في صالحك واكمل حديثه بااستهزاء 

نعناعه:ي انسه هاا هاا 

نور وهي تذرف الدموع :حراام عليك انت انت عملت فيا كدا ليه 

نعناعه بغضب :اخررررسي 

مسمعش الكلمه دي هنااا 

انت اول مادخلتي هناا برجلك الطاهره دي نسيتي ربك 

والحرام والحلال دوول متعلقات سيبتها برا المكان دا 

وحاتاخديهم وانتي ماشيه من علي الباب 

انتي جيتي لعمل سفلي عشان الاذيه

والي حصل دا للاسياد اما انا معملتش حااجه 

يلا ي اختي البسي اخلصي 

ورانا زباين والازازه الي هناك دي تاكليها للبنت الي عايزالها الاذيه 

ومتزعليش قووي كدا ي نوغه 

عمليات الترقيع ماليه البلد 

ولما تحبي تاذي حد ويهفك الشوق انا موجود 

قال حرام وحلال قال 

جايه لاذي وتقول ي رب

يخرب بيتكم والبيوت الي جمب بيوتكم شبهتوناا 

كانت نور تستمع مايقال بصدمه 

كل مافعلته ان ارتدت ملابسها كامله وذهبت الي حيث الزجاحه الصغيره

نور بحسره وهي تقبض علي الزجاجه 

نور: للدرجه دي كنت رخيصه 

تمن قليل قووي قدام عذريتي 

*************************** 

بعد مرور شهر 

*********

نور كانت في اوضتها والعلامات السودا تحت عيونها من السهر والبكي 

وكل ماتحس بالندم والحسره تروح لدرج معين وتطلع الازازه الصغيره 

نور بحسره وهي تمسح دموعها 

نور:عنده حق 

طلاما مشيت في الطريق دا حااكمله للاخر 

وانا كدا كدا خسرانه بس الاكيد ايات لازم تدفع التمن 

لازم تدفع تمن دماري هي السبب  

هي الي سببتلي كل دا 

لو موصلتنيش للحاله دي مكنتش حاافكر ااذيها والكلب دا يستغلني 

وانا حااعمل لها كل يوم عمل وزار  وحااذيها وحااخلص فيها حقي 

حاارتاح وانا شايفاها ميته او شبهي المهم تتاذي 

ذهبت الي المرحاض واخذت حمام بارد وارتدت ملابسها ومن ثم الي المطبخ  

****في المطبخ ***** 

اعدت نور عصير مانجا بارد وذهبت به الي ايات الجالسه بالصالون 

نور بفرحه كاذبه :يوكااا عملتلك عصير باارد 

ايات وهي ترفع حاجبها من الصدمه 

ايات: عملالي عصير 

خير ي بنت ابويا انتي كويسه 

نور بزعل :فيها اي بدلع اختي 

ايات:بس ي روح اختك انا عندي حساسيه من المانجا متعرفيش داا 

نور بزعل :يعني حاتكسفيني 

سميره وهي تتقدم الي الفتيات واخذت كوب العصير من نور الغاضبه 

سميره :هاتي الدنياا حر مش حااكسفك 

تركتهم ايات لتصعد غرفتهااا 

ونور تعتصر من الغضب 

نور بغضب :حااضطر اروح للزفت دا تاني 

مش مهم تاني وثالث ورابع المهم تتاذي 

تركت والدتها التي ذهبت لتشاهد التلفاز  

وصعدت لغرفتهااا 

******** 

اما التلفااز 

............ 

كانت سميره تشاهد الفيلم الا ان جاء اعلان 

الشيخ نعناعه وعلم الفلك 

سميره :يخيبك ي بعيد 

طب والله علي بالي 

دونت سميره رقم الهاتف سريعاا والعنوان 

سميره :ومالو اروحله ونجدد الذي مضي 

اما وريتك ي بت الخداامه انتي وامك العقربه 

************** 

في غرفه نور 

.......

كانت تتحدث مع البغيض في الهاتف 

نور:عايزه اجيلك 

نعناعه : قولتلك حايهفك الشوق 

نور:بدل ماتشربه هيا ماما شربته وعايزه حاجه تاذيها 

نعناعه:يعني ابطال  مفعول وسحر 

دا حايكلفك كتير فلوس ومجهود 

نور:الي انت عايزه معدتش فارقه معاايا 

نعناعه :طب تعاليلي بكرا الساعه 3 كدا 

نور:تماام 

********************* 

اليوم التااالي

*********** 

كانت نور في غرفه الشيخ عاريه تماما 

الشيخ :البسي وحصليني 

نور بتعب :ماشي 

.............  ..................... 

وصلت سميره الي مكتب نعناعه 

وتحدثت الي سعاد 

سميره :الشيخ جواا 

سعاد :حاجزه 

سميره :لسه حااحجز اهوو اتفضلي 

سميره في سرها :داانت نضفت ي ابن المعفنه 

سعاد:طب حااستاذنه 

دخلت سعاد للخارج وتحدثت معه 

الشيخ :دخليها 

.............. 

دخلت سميره غرفه نعناعه وكانت ستتحدث ووجدت ابنتها تخرج من باب الغرفه  وهي تتحدث 

نور:مشيني وهات الازازه 

مامااااااااا 

***********************


اقتبااس 

بعد خمسه اعواام 

********* 

في غرفه جبريل بقسم الشرطه 

.....

جبريل وهو يقيد نعناعه 

جبريل:وقعت ي بتاع الثلاث ورقات 

نعناعه :مش لوحدي ي ابن ياقوت 

جبريل بغضب وهو يلكمه علي وجهه 

جبريل:انت بتهبب بتقول ااي 

نعناعه:يعني في حد يعض الايد الي اتمدتله 

انا اخلصك من الي عليك زمان 

وافتح لابوك القبور وننبش عن الاثار ودي نهايتي يسلم رقبتي ليه 

انا مااخرجش من المولد بلا حمص 

جبريل :كدااب 

نعناعه:وعلامات x o 

الي بتطلعلك اول ماابوك يشتري ارض ويفحت يلاقي منجم دهب دي كداابه 

جبريل ببرود : رسيني علي الفوله واديني الصنعه واسيبك 

نعناعه:والمعني 

جبريل:علمني الشغلانه 

والاهم 

مين صاحبه الصوره دي 

نعناعه بخبث :احلوت في عنيك 

جبريل ببرود:ميخصكش 

Sabreena  💔💔


الحلقه الثامنه 

************

جبريل 

بقلم /رينا 💔

........................................................

سحر 

غش 

كدب 

خداع 

مرض 

الم 

تفكك 

ضياع 

انهيار 

موت ..... 

الحروب مش عايزه سلاح نستخدمه عشان القتل 

الحرب حاتكون حرب العيون 

الحسد والنظره الي حاتبصها لغيرك لازم تحسبها كويس وكويس قووي. كمان 

دنيا دوراه 

النهارده مظلوم بكرا ظالم 

النهارده ضعيف بكرا جاحد 

ودي كانت الحلقاااات 

اول حلقه.....  

غانم المتملك الغيور كان عايز فاطمه لانها حلوه 

بس كان عايز الواد 

غانم :يوووووه 

بناات بناات بناات 

خلفتك كلهااا بنات نفسي في حته واد يشيل اسمي 

كالعاده زيها زي اي قصه حواء ضعيفه وجناحها مبتور

معدتش فيه جناح لحوا 

كانت بتبكي وتتمني اخر للطريق 

بصيص نور ليها وحورياتها الثلاثه اروي وعائشه وايات 

وعلي الجانب الاخر 

الجزء الشرير بيعقد المؤمرات ويوضع الخطط 

سميره بنت العم 

الارمله 

وفي مقالات اخري ام كريم

.....في حجره نعناعه.... 

سميره :العمل الي عملتهولي معملش حاجه لسه زي ماهي متجوزاه وحامل البعيده الهي ماتوعي الي تنشك تخلف ولا تشوف خلفه ولاد ابدا طول حياتها 

ينحرق قلبها زي ماهي حارقه قلبي هي وبناتها 

يقف حالها اكتر ماهو واقف البعيده 

يستجاب ربنا للدعاء 

والقدر يضحك لفاطمه وبناتها ويبعتلها راجل يحبها ويعشق بناتها 

بس كالعاده غانم المزعوم 

يقتل الفرحه ويفرض شرطه المشؤم 

غانم :غوري في داهيه بس تسيبي ايات 

لاول مره حوا تستقوي وفي لحظه تنهار وتقع بس اختارت تحافظ علي حياه اتنين علي حساب واحده 

فاطمه :موافقه خد ايات وسيبلي عائشه واروي 

طبعا سميره محبتش شرط غانم بس استحملت في سبيل انها تفوز وفازت بالنهايه 

لكن دايما في مثل قديم اسمه

طباخ السم لازم يدوقه 

وينعاد التاريخ بنفس تفاصيله بس الاشخاص غير 

وتعمل الاخت العمل لاختها

.....مكتب نعناعه... 

نور : ايات 

الشيخ:مالها البت دي مضايقاكي في اي ي جميل 

نور:الكل بيحبها ‘بيحب جمالها وبيحبوا شطارتها 

وبيكرهوني انا وبيقارنوني بيها 

انا عايزه حياتها تبقي وحشه 

عايزه الكل يكرها وابقي انا الافضل والاحسن وتحسدني من جمالي 

فاهمني 

الشيخ في سره :الا فاهمك داانا اكتر واحد حاتمتع بيكي وبجمالك وبحلاوتك الي مش حاسه بيهااا دي  

وقت ما آيات كانت بتعاني من حياتها والناس الي فيها 

فايدتها اي حياتك وانت عايش مع ناس مش فهماك مش حساك 

المشاعر والحب والاحضان والقبلات الكدابه ماهي الا مسميات 

مسميات بس دليل اننا بنحب بعض وبنعشق بعض 

ولاد غانم كانوا في دوامه 

نور غيرانه من جمال ايات 

ايات بتدور علي الحنان والحب الي لقيتهم في جارها عامر زيدان 

اما عمار 

فدا ضحيه اب فاكر ان لما يجيب ذكر فهو كدا انجز وحس برجولته 

كدا بقي مكتمل الرجوله 

كان ضحيه ام اعظم انجاز في حياتها انها سرقه غانم من مراته وبناته 

ولد ومش لاقي اهتمام وحب زيه زي اطفال كتير

.....في الفصل..... 

عمار ببكاء : حرام عليك سيبني في حالي 

سيف وهو يغلق سحاب بنطاله 

وتحدث بسماجه 

سيف:انا بحب الحجات الطريه دي ولو غبت تاني حااسود عيشتك يلاا 

فاهمني 

عمار ببكاء:حاضر حاضر 

......... 

تفتكروا الحكايه خلصت علي كدا 

تفتكروا ان جبرريل مكنش بيعاني

احنا البشر لما بنتولد اهالينا بتكون حريصه وهي بتسمينا 

سميه حازم تلاقي شخصيته شديده 

سميه مؤمن الواد يطلع شيخ ويخط علي المنبر 

سميها جميله البنت تطلع جمر 14

وكان الاسماء حاتحسن اقدار الاطفال 

....

مشكله جبريل انو اتسمي علي الموضه 

الاب الي سماه جبريل خدو تجاره 

وكان سبب لدماره 

والام اكتشفت دا متاخر متاخر قوووي 

تفتكروا الاسم الي معناه ملاك الوحي حايتصرف ازاي لما يعرف بحقيقه ابوه وامه 

الله اعلم

***************×*******


الحلقه الثامنه 

*********** 

في غرفه نعناعه 

.........................


دخلت سميره غرفه نعناعه وكانت ستتحدث لكنها صدمت حينما وجدت ابنتها تخرج من باب الغرفه  وهي تتحدث 

نور:مشيني وهات الازازه بتاعتي 

مامااااااااا

سميره بغضب وصراخ وهي توجه حديثها لنعناعه 

سميره: انا عايزه اعرف بالظبط بنتي بتعمل اي هناا 

نعناعه ببرود تحدث 

نعناعه:بنتك جت في اذيه زي ماانتي جايه عشان اذيه بالظبط 

يالا ي ختي خدي بنتك من هناا وازازتها اهي 

ومن غير صوت دا مكان اكل عيش ولو تحبوا الفضايح وماالو 

يلااا ي ستات 

ضحك نعناعه بخبث وهو يثبت لسميره شكوكها 

سميره بقهر وهي تقبض علي خصلات شعر نور التي شعرت بالصدمه من حديث نعناعه 

سميره بغضب وهي تجرها من شعرهاا  

اما نور كانت تحتضن الزجاجه الصغيره والدموع تتحجر بااعيونهاا 

اخذت سميره نور حتي ذهبت بهاا الي المنزل  

**********************

في مكتب عامر زيدان 

................ 

آيات بملل :وبعدين 

عامر :اووووف اتخنقت بردو ي قرده 

آيات :دي ثامن سكرتيره وبردو مش حلووه 

عامر:انتي في اي ولا ااي 

ايات:ي ابني ي حبيبي 

انت بتنقي سكرتيره وانا بنقيلك عروسه ليك زي الروايات كداا 

عامر بنصف عين :لا والله 

ايات:طبعا ي بني اومال جيت ليه 

جيت عشان اشهد علي قصه حبكم 

عامر بغضب : بس اسكتي بس

قال قصه حب قال 

هو مش واضح ليكي اني في سن الثلاثين يعني الجنان والشباب خلص وراح زمنه 

ايات:حاتفضل طول عمرك متشاءم 

وقت مالحب يدق باب قلبك

حاتلاقي نفسك مجنون اصلا حاتلاقي الساكن الي جواك اتحرك 

وبعد مايمر الزمن وهي في حضنك حاتضحك علي وحدتك والتشاؤم الي انت كنت حاسس بيه 

تحدث عامر ليتهرب من حديث ايات 

عامر:ذاكرتي ي قرده 

ايات:ايوه دا الي انت فالح فيه

ذاكرتي ي قرده 

اتهرب

اتهرب ي خويااا 

اناا ماشيه سلاام 

عامر:السواق تحت حايوصلك طمنيني لما توصلي 

ايات:حاااضر 

باااااي 

خرجت ايات من المكتب لتصدم بجسد صلب 

مصعب وهو يحاول النظر لعينيها 

مصعب:اسف 

ايات بااقتضاب :تمام 

عن اذنك 

تركته وذهبت اما هو فظل ينظر لها بااستمتاع الي ان اختفت عن مرمي بصره 

**************************

... في منزل فاطمه....

*********  

عادت فاطمه من المستشفي بصحبه ابنتيها بسلام 

عائشه :حمدلله علي سلامتك ي ماما 

اروي:دايما منورانا ي ست الكل 

فاطمه:ربنا يخليكم ليا ي حبايبي 

بعد سااعه 

سمعت اروي رنين الجرس فذهبت كي تري من الطارق 

فتحت الباب وتحدث المحامي سعد بلباقه 

سعد :انا المحامي سعد محامي عم والدك الله يرحمه 

اروي بحزن :الله يرحمه اتفضل 

دخل سعد بصحبه اروي للداخل وجلس مع فاطمه والفتيات 

سعد بحمحمه 

سعد:احم احم 

عم المرحوم جوزك خالد الله يرحمه 

فاطمه والفتيات :الله يرحمه 

سعد:ساب لجوزك المرحوم وصيه وبما ان جوزك اتوفي فامن حقك تورثي 

فاطمه :بس خالد مكنش ليه عمام ابدا 

اروي بشك تحدثت 

اروي:وعم بابا خالد دا ملوش اسم 

سعد في سره :منك لله ي غانم قلتلك انو وحيد وملوش شجره عيله 

تحايل سعد علي الموضوع وتحدث 

سعد: هو مش عمه بالظبط بس خالد الله يرحمه كان دكتور في مستشفي المرحوم ولان المرحوم كان بيعزه سابله فلوسه 

وبعدين ليه الاسئله الكتيره دي 

دي وصيه ي تقبليها ي متقبليهااش 

رزق حد يقول للرزق لاء 

فاطمه :معلش احنا مش قصدنا بس خالد محكاش ليا اي حاجه عن الراجل دا 

سعد :يعني ااي 

اروي:يعني مش حاناخد ولا قرش من الفلوس دي 

اه 

وبلغ تحياتي لغانم الصايغ 

قوله بنات فاطمه مبياخدوش حسنه من حد 

حتي لو كان الراجل الي رماهم 

سعد وهو يبتلع ريقه 

سعد:انتي انتي بتتكلمي عن مين 

اروي:: بكلم استاذ سعد المهدي 

محامي شركات غانم الصايغ الاول والي ماسك كل المعاملات القانونيه بتاعه الشركه بتاعته 

انا في تجاره انجلش 

وعبيط الي ميعرفش او حتي يطلع علي سوق العمل مين بيديره وبيديره ازاي 

اسفين  بس ماما لسه طالعه من المستشفي ومحتاجه راحه 

عائشه وصلي الاستاذ لحد البااب 

صدم سعد من طريقتها الفظه تلك 

وتحدث 

سعد:لا مفيش لزوم انا عارف الباب منين 

سلام 

خرج سعد من الشقه 

وفاطمه تكتم دموعهاا وعائشه بحاله من الزهول 

اروي وهي تتحدث بصرامه 

اروي:مش عايزه اشوف دمعه من عيونك عليه 

دا اب ميستاهلش 

فاطمه ببحه مكسوره تحدثت 

فاطمه:داا ابوكي 

اروي بصراخ وغضب 

اروي:بسس متقوليش الكلمه دي 

داا مش اب 

الاب الي محسش بوجع بناته ميستاهلش لقب اب 

الاب الي دور علي مصلحته وجري ورا ملذاته وشهواته دا ميستهلش لقب اب 

محسش لا بوجعي ولا فرحي 

محسش بااي حاجه 

فكره اننا كنا حمل تقيل علي قلبه وحايرتاح منه لما يرمينا بشويه فلوس تقتل 

احناا مش رخاص قووي كدا ي ماما 

مش رخاص عشان يعمل كدا 

ولا احنا كنا سبب عار 

هو حرق قلوبنا وساومك علينا علي الطلاق انا عارفه كل حاجه 

اختار ايات مش عشان بيحبها 

اختارها عشان يوجعك ويوجعنا 

عارفه انك اتجوزتي خالد عشان يكون اب ليناا 

وكان اب 

وحبيناه 

ولو اعرف امسح اسم غانم الصايغ من البطاقه حاامسحه 

لقب اب صعب علي غانم الصايغ 

باعت لينا فلوس وفاكر ان كدا تعويض او انو كدا بيرضي ضميره 

زيه زي اي راجل مصري بيختار الطريق السهل وهو الفلوس 

انا اب يبقي كفايه عليا اجيب فلوس 

لكن ارعي ابني 

اهتم بيه 

اشوف اي الي واجعه اساعده 

اطبطب عليه 

انا نسيت اخر مره حضنا فيها امته 

فاكره يوم ولاده ايات شخط فيناا استنوني عند سميره 

حتي ايات استعظم انو يشيلها في حضنه 

وجايه ببساطه تقولي ابوكي 

احنا كبرنا من غيره من زمان ي ام ايات من زمان 

احنا عجزنا قبل اوانا 

قلوبنا اتحجرت 

تعبت 

حتي الدقه بقت بتتعبناا 

فاطمه بدموع :كل داا في قلوبكم 

انا 

عائشه وهي تتحدث 

عائشه: احنا عارفين انك حاولتي تخبي علينا كتير ي ماما ودا من حقك 

صعب عليكي تحكيلنا كدا بس احنا سامحناكي علي بابا خالد 

كان احن اب يمكن احن علينا من ابونا الحقيقي 

اروي : وبكرا اياات ترجع لحضنا من تاني 

فاطمه بحزن :اياات 

هي فين ايات 

نفسي اشوفهاا 

واضمها واقولها سامحيني غصب عني سيبتك زمان 

بس مش باايدي 

قلت انقذكم منه بدل ماخسركم كلكم 

اروي:حاارجعها تاني لحضننا 

متقلقيش

فاطمه وعائشه تحدثوا 

ازاااي 

اروي وهي تبتسم :ازاي دي سيبوها علياا انا حااتصرف 

****************************

في فيلاا غانم الصاايغ 

************ 

في اوضه نور 

................. 

دخلت سميره الغرفه وهي تقبض علي خصلات نور بيدها الا ان القتها بعنف علي الفرااش 

سميره بغضب :انتي ازااي تعملي كدااا 

تبيعي نفسك ولحمك ي رخيصه لواحد قد ابوكي 

ابوكي داا قد جدك 

لييه ليييه 

اخذت سميره تصفعها علي وجهاا وجسدها وهي تتحدث بغضب 

سميره :مين دي الي عايزه تاذيها وعملتي في نفسك كداا ليه 

نور وهي تتخلص من قبضتها 

نور:ابعدي عني 

د لوقتي الهانم بنت الحسب والنسب سيده المجتمع فكرت تسال عن بنتها 

فكرت ان ليها بنت اصلا اسمها نور 

دايما تتكلموا عنها 

ايات ايات ايات 

اااااايااااااات 

كرهت الاسم داا كرهتها 

كرهت ضحكتها الحلوه الي بتسحر الي حوليها 

كرهت جمالها وشكلها الي بيجننوا الناس 

كرهت طلتها وانوثتهاا 

فيها ااي لما ااذيها 

لا انا اول ولا اخر واحده تمشي في طريق الاذي 

ماانتي كنتي رايحه لاذيه 

عايزه تفهميني انك مرحتيش للشيخ زماان 

انتي زعلانه عشان روحت ولا عشان مبقتش بنت 

ولا زعلانه عشان شاركتك في الشيخ 

سميره بغضب وهي تصفعهاا علي وجهاا 

سميره :اخرسي 

تقعدي في اوضتك متطلعيش منهاا لحد مااشوف طريقه ارجعك بيها بنت زي الاول 

وتقفلي علي الزفت الموضوع دا تاني 

نور :متقلقيش ي مامي 

انا بردو محبش انك تتفضحي وتتطلقي 

بس هاتي الازازه دي من ايدك انتي عارفه انا تعبت ازاي عشان اجيبها 

ويلا اقفلي الباب وراكي عشان بابا زمانه جااي 

وانا هنا حااستناكي في اوضتي لحد ماتلاقي طريقه ترجعيني بيها بنت تاني ولو بابا سالك عليا قوليلو بتذاكر 

وابقي اطلعي عشان نشوف حانشربها الازازه دي ازاي 

سميره بحنق :بجحه 

نور:طلعالك ي مامي 

************************ 

*في فيلا ياقوت * 

............ 

كان جبريل يرتدي حله سوداء ينتظر عند السلم الذهبي المزين بالورود 

سهر بدموع :الف الف مبروك ي روحي 

جبريل :دا بدل ماتدعيلي وتقوليلي ربنا ينجحك ي تتح 

سهر بصدمه :تتح ؟!! 

جبريل :يختاااي لسه حاافهمك 

ادعي بس وقولي ربنا ينجحك ي تتح احنا داخلين علي مستقبل وتحديد مصير 

وهجمات مرتده 

سهر:انت حاتلعب كوره 

جبريل:ياريت ي اماا 

سهر:الفاظك سوقيه انت داخل كليه شرطه 

جبريل:بذمتك عمرك شوفتي ظابط محترم 

وضع الرائد أنور يده علي جبريل 

انور :بتقول حاجه ي دفعه 

جبريل :تحياا مصر والسيسي وأمه لا اله الا الله 

انا عريس وعهد الله ماحااستحمل اقضي الدخله في الحبس 

وبعدين ي خال متفهمنيش غلط انا كنت بشكر فيكم 

انور:هااا 

جبريل:فينا كلنا يعني 

اماا هو ابويا فين كل دا بيجبها اتاخر 

انور:انشف يلاا كداا واتقل 

جبريل:انشف اي بس انا عريس وكدا غلط عليا 

سهر:اهم نازلين اهم 

ارتفعت اصوات الموسيقي 

كانت حبيبه ترتدي فستان زفاف كب يتدلي بااتساع والطرحه البيضاء تغطي وجهها 

سلم ياقوت حبيبه الي جبريل 

ازاح جبريل الطرحه البيضا وهو يري جمالها وفستانها الضيق من الصدر ولجمالها ورقتها 

لم يتمالك نفسه الا وان قبلها من جبينها قبله حاره 

ياقوت بغضب :ماتتلم ي واد حانكتب الكتاب دلوقتي 

جبريل:بس ي حاج انا عريس وبتدلع 

جاء الماذون وعقد القران وسط بهجه الجميع

****************** 

في فيلاا الصاايغ 

..............

اخذت سميره الزجاجه من نور وذهبت بها الي المطبخ واعدت عصير المانجو اللذيذ التي تعشقه ايات وذهبت به الي غرفتها 

اخذت تطرق طرقات خفيفه علي غرفتها 

...........

في غرفه ايات 

............

كانت ايات تذاكر الدروس بمهاره ولكنها توقفت حين سماع طرقات الباب 

ايات :ادخل 

دخلت سميره والخبث يرتسم علي شفاهيها وكانها بسمه لطيفه 

سميره:جبتلك عصير بقي عشان تروقي دمك وانتي بتذاكري 

ايات :غريبه يعني ي طنط 

سميره:اخص عليكي ي يوكا انا غريبه اشربي اشربي بس عقبال مااجيبلك الحلو 

اخذت ايات كوب العصير من يد سميره وخرجت سميره 

ايات بتكلم نفسها 

ايات:هي من امته الحدايه بتحدف كتاكيت 

بس والله العصير جه في وقته 

اخذت ايات الكوب ترتشف منه القليل الا ان استحسنت مذاقه فتجرعته كاملا 

ايات :اما اكمل مذاكره بقي 

بعد خمس دقائق شعرت ايات بالنعاس 

ايات:حااموت وانا مش مشكله ابقي اذاكر بقي 

جمعت كتبها واغراضها جانبا واستلقت علي الفراش لتغط في نوم عميق 

بعد عشر دقائق 

كانت تركض في اماكن غريبه ورجل غريب الاطوار يبحث عنها الا ان وقعت في حفره عميقه 

او للصدق انه قبر 

مهلا الجثه هي نفس الشخص الذي يركض خلفها 

هجم علي الصغيره يريد الهتك بجسدها 

اخذت ايات تصرخ بكل قوتهااااا 

اياات:لااااااااااااا 

استيقظت من النوم خائفه من هذا الكابوس اللعين 

ايات:اعوذ بالله من الشيطان الرچيم 

وجدت ايات بعض الخربشه علي صدرها وقدمها 

ايات بخوف اخذت تتطلع حولها 

خائفه من هذا الكابوس 

*********************** 

بعد انتهاء الزفاف

حمل جبريل حبيبه بين يديه 

حبيبه:نزلني مش قدام الناس عيب 

جبريل:الي يتكسف من بنت عمه ميكلمهاش في شات 

حبيبه:انت بتقول اي 

جبريل:عفوا لقد نفذ رصيدكم 

نحن افعال لا اقوال 

حبيبه:انت شغال كول سنتر 

جبريل:بالصلاه علي النبي احنا بتوع كله 

نفتح سوسته نقفل سوسته كدا يعني 

بت انتي انتي كلامي كتير اقفلي بقي خليني اركز 

اخذ جبريل حبيبته الي عش الزوجيه.... 

************** 

في مكتب نعناعه.....  

دخل مصعب المكتب 

نعناعه:اي ي ابن نعناعه مالك 

مصعب :لا ابدا انا تمام 

نعناعه:عملت اي في الاعمال جهزتهم 

مصعب :عيب عليك ي والدي وراك اسد 

نعناعه: بس متنساش اني انا المعلم 

****************** 

اقتباس من الحلقات القادمه 

في القسم 

...... 

جبريل:حااخرجك منها بس بشرط 

نعناعه :اي هو 

جبريل :علمني الصنعه 

وقولي مين صاحبه الصوره دي 

Sabreena  💔


الحلقه التاسعه 

********* 

جبريل 

بقلم /صابرينا 

************************** 

في غرفه ايات 

............ 

استيقظت من النوم بجسد متعب وعيون دابله 

ذهبت للمرحاض واغتسلت 

وارتدت ملابسها امام المراه 

ايات بحزن: هو انا اسمريت كدا ليه 

وليه جسمي اوحش كدا 

حاسه اني ببص لواحده تانيه في المرايه 

نظرت للساعه ووجدتها الثامنه صباحا 

ايات بخوف :انا مذاكرتش للامتحان بتاع النهارده 

ازاي نمت من غير مااراجع 

حاسه اني مش فاكره اي حاجه 

اخذت الحقيبه لتركض للاسفل كي تذهب للامتحان

****************** 

في غرفه عمار 

.............. 

كان يتسطح علي الفراش 

وبطنه تكاد تنفجر من الالم ولكنه اعتاد علي كتم الالم الذي يشعر به اعتاد علي الصمت وعدم التفوه بشيء يزعج والدته او ياخذ من وقتها الثمين 

كان الصغير يكتم انينه ويبكي بصمت وألم الا ان غفي من شده الالم 

******************* 

في غرفه كريم 

.......... 

كان كريم يتحدث بالهاتف 

كريم:يوووه ي لبني 

ماقلتلك اتزفتي نزليه ان شاله حتي ترميه في الزباله بت انتي انا مش فاضيلك متروحيش تغلطي مع حد تاني وتيجي تلبسيني بلوتك 

لبني :حرام عليك محدش لمسني غيرك 

كريم:وانا اش ضمني ي ختي ان محدش لمسك بعدي 

خوديها من قاصرها ونزليه بدل ماافضحك 

اغلق كريم الهاتف 

وذهب كي يرتدي ملابسه 

************************ 

في غرفه اروي..

........ 

عائشه :ها ي اروي حاتعملي اي 

اروي:استني بس حاالبس اللينسز دي 

كانت اروي ترتدي العدسه اللاصقه بنيه اللون 

عائشه بحزن تحدثت 

عائشه:ليه بتخفي عيونك ولونها 

اروي بحقد تحدثت :عشان مشوفهوش في مرايتي 

عشان ماافتكرش عيون الراجل الي اتخلا عننا زمان ورمانا 

عشان لون عنيا يشبه لونه 

عائشه: مش لون العيون بس 

والقسوه كمان 

اروي بغضب :قسوه 

القسوه دي هو الي شربهالنا زمان 

القسوه دي 

كانت نهج حياه عنده واحنا اتربينا عليها 

عائشه:متخليش قسوته تنسيكي انسانيتك 

اروي :قصدك اي 

عائشه:يعني انا عارفه انت رايحه مصر ليه 

اروي ببرود تحدثت :ليه ي ام العوريف 

عائشه: مش عشان تجيبي ايات قد ماعشان تبينيلها قسوه غانم وانو مش كويس 

عشان تكسريه وتحسسيه بعجزه وتقصيره 

عشان توجعيه زي ماوجعنا زمان 

اروي ببرود تحدثت :

اه عشان اوجعه وادفعه التمن غالي علي عمله معانا زمان 

عائشه: ودا علي حساب ايات صح 

اروي: عاشت كام سنه في فرح فيها اي لما تكتشف حقيقته المزيفه وترجع لينا 

عائشه:لالا 

مااسمهاش كدا ي بت امي وابويا 

اسمها انك غيرانه ان غانم اختار ايات مااختركيش انتي 

انتي غيرانه عشان فضل ايات عنك زمان وانتي البت الاولي والبكر يعني اول العين رماكي وخد البت الصغيره 

صح 

مش كدا 

عايزه تجيبها وتحرقي قلبه عليها وتوجعيه لما تقوليلها حقيقته 

صح 

اروي والدموع تتحجر بااعيونها اخذت الحقيبه الخاصه بها 

اروي بنبره عمليه تحدثت 

اروي:اول مااوصل هناك حااكلمكم واطمنكم عليا 

عائشه: انا ميهمنيش غانم 

قد ماتهميني انتي وايات 

لو حاترجعيها لينا ياريت متنسيش انها ضحيه 

اروي بتهكم :هي ضحيه 

واحنا عقارب 

عائشه: بلاش تبقي نسخه تانيه من غانم 

انتي انضف من كدا ي اروي 

اروي:اشوف وشك بخير ولو ماما صحت زي مافهمتك انا اتنقلت لفرع في مصر وحااشتغل هناك سلام 

************************

في فيلا عامر زيدان 

............ 

كان عامر جالس يتناول طعامه في صمت وهو يتابع الايملات علي هاتفه وانتبه لتلك اليد التي وضعت علي يده 

وسرعان ماسمع صوت انثوي 

مروه:صباح الخير ي عموري 

عامر وهو يسحب يده بغضب 

عامر:ايه الي انتي لابساه دا ي مروه 

مروه :دا قميص عادي 

عامر:وهو عادي انك تنزلي تفطري بقميص 

مروه:انت ليه شايفني غريبه عنك ي عامر انا بنت عمتك 

عامر:للاسف معندكيش حياء 

اه سوري انتي يمكن متعرفيش يعني اي حياء اصلا 

ترك عامر مروه تستشيظ غضبا منه 

واخذت تحطم الاطباق الموضوعه علي السفره 

زيزي بغضب تحدثت :انتي اتجننتي ي بنت 

بتكسري في الاطباق وعامله الاصوات دي ليه 

مروه:الاستاذ مش عجباه عملت كل حاجه وهو مش شايفني 

لبس ولبست واغراء وعملت 

زيزي:عشان انتي حماره

مروه:ليه 

زيزي:الي حاتغري واحد تغريه بالليل وهو جاي متكسر من الشغل مش حاايعرف يرفضك 

لكن جايه في اول النهار عشان تغريه 

اسمعي مني ي بت 

خشي البسي فستان حلو كداا وروخي صالحيه بينيله انك مهتمه بيه 

عامر دا عنده بحر فلوس لو قعدتي تملي منه من هنا لبكرا مش حاتخلص 

اوعي تضيعيه منك وواحده تانيه تاخد المولد ونخرج منها احنا بشويه حمص 

مروه:عندك حق ي مامي 

حااروح اصالحه 

**************************

كانت سميره تتحدث بالهاتف 

سميره:وانتي متاكده من المكان دا 

سعاد:عيب عليكي 

سميره:انا مش عايزه فضايح عايزه اخليها تعملها وترجع زي الاول 

سعاد:متقلقيش حاتعملها وترجع فلل من جديد 

سميره:طب احجزيلي عشان نروح بكرا 

سعاد:سبيها عليا المهم هي خليها تجهز 

سميره:مش عارفه ارد جميلك دا ازاي 

سعاد:عيب عليكي ماقوليش كدا 

سميره:طب يلا سلام الحق اقولهااا 

انهت سميره الاتصال وذهبت الي غرفه نور 

**********************

في غرفه نور 

........... 

كانت نور تضع طلاء الاظافر احمر اللون علي اظافره

دخلت سميره الغرفه 

سميره بغضب:ي برودك ي ختي 

نور وهي تنفخ في اظافرها 

نور:شربيتها العمل 

سميره:طفحتهولها امبارح 

نور:وهي عامله اي مفعوله ظهر 

سميره:صحت متاخره النهارده وجرت زي المجنونه وشكلها تعبان مش ولا بد 

كانت نور تبتسم بخبث 

نور:كنتي جايه ليه 

سميره بغضب:بت انتي انتي ناسيه اني امك الزمي حدودك معايا 

نور بتهكم :طب جلاله الملكه الام جايه ليه 

سميره:لقيتلك عياده حاتزفتك ترجعك بنت زي الاول 

عارفه لو تعملي العمله السودا دي تاني حااعمل فيكي اي 

نور:اطمني 

حااخليكي انتي الي تجدديلها العمل مش انا 

سميره بغضب وهي تقبض علي خصلات شعر نور 

سميره:بت انتي 

ابعدت نور يد والدتها 

نور:تؤ تؤ تؤ كدا ازعل ي مامي واقول لبابا انك زبونه قديمه عند نعناعه 

قصدي عشيقه ليه 

متشوفيش نفسك احسن مني 

من شابه اباه فماظلم 

وانا بنتك وطلعالك ويلا بقي عايزه انام عشان اصحي فايقه للعمليه 

اطفي النور وراكي 

صدمت سميره من كلمات تلك الصغيره 

خرجت سميره من الغرفه وعي تحدث نفسها 

سميره:اي الجبروت الي في البت دي 

هي عامله كدا ليه زي الحوت بياكل الي يقابله 

**************************** 

في فيلا ياقوت 

.............. 

في غرفه جبريل وحبيبه 

كانت حبيبه تحتضن جبريل بحب 

حبيبه:بحبك 

جبريل: عارف في جديد نزل السوق 

حبيبه:رخم علي فكره ومخصماك 

احكم جبريل احتضانها وتحدثت بهمس 

جبريل:اوعي تخرجي من حضني تاني 

دا مكانك انتي بس 

ومش مسموح لحد غيرك المكان دا 

حبيبه:بتحبني 

جبريل:حاافضل احبك لاخر يوم في عمري 

حبيبه: اي العلامات الغريبه الي في ضهرك دي 

جبريل:من تدريب الشغل ي سيتي 

حبيبه:بس دي مش اصابه 

دي زي ماتكون في جلدك محفوره من سنين والاشكال غريبه علامه x

علامه o 

خطوط عرضيه وطوليه ونقش غريب في دراعك 

اي دا ي جبريل 

جبريل:والله ماانا عارف يمكن من الشغل والتدريب 

وتعالي هناا بقولك وحشتيني 

************************ 

اليوم التالي 

................. 

كان كريم مع لبني في الحديقه 

كريم:هااا اخلصي ي زفتا 

لبني بدموع :يعني مش حاتتجوزني

كريم:انتي عبيطه اتجوز واحده غلطت معاها 

انا جدع معاكي للاخر وجبتلك عنوان مكان تسقطي فيه البيبي وحاادفعلك الفلوس كمان 

لبني :حاتكون معايا 

كريم:طبعا عشان اتزفت اتنيل اعرف انك نزلتيه 

لبني:تمام انا موافقه 

كريم:النهارده حااخدك 

************************* 

الساعه السابعه مساء 

...... 

غرفه ايات 

كانت ايات تبكي بالم وحزن لم تشهدها من قبل 

ايات:ليه بيحصلي كداا 

ليه بيحصلي كدا حياتي واهلي وتعليمي 

يارب انا نفسي احقق حلمي وادخل طب. ليه مش فاهمه حاجه ليه بضيع قدام الكتاب ليه مش عارفه اصلي حاسه اني تايهه 

لم تتمالك نفسها وذهبت في نوم عمق ودموعها تغطي ملامح وجهها الذي اصبح متعب 

****************** 

في غرفه نور

*****ارتدت نور فستان ازرق ووضعت العطر 

دخلت سميره:يلا بينا حانتاخر

لسه العمليه والبينج 

نور:يلا انا جاهزه 

خرجت نور وسميره ووجدت كريم يهبط للاسفل 

كريم:ماما رايحه فين 

سميره:رايحه لطنط سعاد نسهر شويه عندها ونور معايا 

كريم:طب حااوصلكم 

سميره:لا ي ابني روح انت لتتاخر علي صحابك 

كريم:طب لو عزتي حاجه ابقي اتصلي بيا 

سميره:تسلم ي حبيبي 

كريم:تشااو ي نور 

نور:تشااووو ي كيمو 

هبط كريم بسرعه للاسفل وذهب لسيارته اما سميره كانت تتطلع بغيظ الي نور 

سميره:اي ي بت البجاحه دي 

نور:حااروح اطمن علي ايات قبل ماانزل 

اختي بردو 

ذهبت نور الي غرفه ايات ودخلت الغرفه 

.........

غرفه ايات 

......... 

نظرت نور الي الغرفه الغير مرتبه بالمره وتلك الرائحه الكريهه المنبعثه من ملابسها الملقاه علي الارض 

نور بشماته وهي تنظر لها 

نور:ولسه دموعك ياما حاتنزل 

ولسه الوجع حاتدوقيه اضعاف مادوقته 

مين كان يصدق ان الوش الدبلان والريحه النتنه دي يبقوا منك في يوم من الايام 

حااعيش لليوم الي اشوفك مهزومه ضعيفه منكسره 

ي ايات بس وقتها حاابقي اطبطب عليكي ماانا اختك بردو 

ازالت نور الغطاء عن جسد اياات والقته بالارض 

نور بتشفي :اختي وااعريها في البرد متستهليش الدفا ولا عمرك حاتطوليه طول ماانا عايشه حايكون نصيبك القهر والذل بس 

خرجت نور وتركت ايات نائمه 

************************** 

اما العياده 

........ 

كريم :يلاا ادخلي 

لبني:انا خايفه

كريم:يووووه قلنا شكه دبوس وحاتبقي سليمه يلاا ادخلي 

دخل كريم ولبني الي الداخل 

واخذ الطبيب لبني ومن ثم حقنها حقنه البينج اما كريم ظل منتظر بالخاارج ولكنه صدم مما راي 

******* 

دخلت سميره العياده هي ونور ووقفوا امام كريم 

كان كريم ينظر لوالدته واخته كاالابله 

******************** 

في فيلا غانم 

................  

كان غانم ذاهب لغرفته ولكنه سمع انين من غرفه ابنه عمار 

ذهب للغرفه ووجد ابنه بالفراش والدماء يغطي سائر جسده 

**********************

اقتباس من الحلقات القادمه 

في القسم 

...... 

جبريل:حااخرجك منها بس بشرط 

نعناعه :اي هو 

جبريل :علمني الصنعه 

وقولي مين صاحبه الصوره دي 

Sabreena  💔


الحلقه العاشره 

************/

جبريل 

بقلم/صابرينا 

***************************** 

في العياده 

............... 

صدمت سميره ونور من رؤيه كريم 

وكريم كاالابله لايصدق ان والدته واخته في هذا المكان المشبوه 

اقترب كريم منهم وعلامات الصدمه علي وجوه الثلاثه 

قطعت الممرضه خطوات كريم متحدثه 

الممرضه:امضيلنا تعهد هنا ي استاذ عشان العمليه 

استغلت نور الوضع وتحدثت بتهكم 

نور:مش قلتلك ي مامي 

شوفتي كلامي طلع صح ازاي 

سميره وقد فهمت نور وتحدثت بغضب 

سميره:كرررريم 

انت بتهبب اي هناا صحيح الي اختك قالتهولي 

نور:ومش صحيح ليه ماالممرضه بتقوله امضي التعهد 

اكيد مش جاي يزور صاحبه 

كريم :امي ارجوكي افهميني اناا 

نور بغضب :ي خساره ي كريم 

لما سمعت كلامك في الفون مكنتش مصدقه انك ممكن تعمل كدا 

ومشينا وراك واتاكدنا وشوفنابعيونا 

ليه تعمل كداا ي كريم ليييه 

كريم :نور ارجوكي افهموني 

سميره بغضب :اوعي اشوف خلقتك السودا دي تااني 

اخذت سميره نور وخرجوا سريعاا من تلك العيااده 

وركبوا السياره متجهين الي المنزل 

في السياره 

....... 

كانت نور تضحك بااستفزاز شديد 

سميره:يخربيتك كل دا يطلع منك انتي 

داانا صدقت كلامك 

نور:اومال هو انا بنت اي حد ولا اي 

سميره:بس تليفون اي الي سمعتيه واي كل دا 

نور:ولا سمعت ولا نيله 

اول ماسمعت كلام الممرضه انو يمضي علي العمليه عرفت انو جايب واحده غلط معاها وبيتخلص من الي في بطنها ودا اكيد كلمها في الفون مش محتاجه ذكاء يعني 

سميره:وافرضي بقي مكنش غلط معاها 

موقفنا اي 

نور بتهكم :يعني احنا كنا رايحين نقفشه بجد 

غلط ولا مغلطش 

كدا كدا حانصدقه عشان يضمن انو ميدورش ورانا واحنا كمان مندورش وراه 

سميره:ي سلام لا دماااغ وعجبتيني وبنت بطني صحيح 

الا قوليلي حااجددلك العمل امته ي بنت بطني 

نور:وقت ماتحبي ان شاله تجدديه دلوقتي بس ابقي قوليلي عشان بابا 

سميره:بابي ااي داانتي الي بابي 

*****************************

في العياده 

..................

كان كريم جالس غاضب مما حدث بشده فاوالدته عرفت حقيقته وكشف بالجرم المشهود 

كريم:منك لله ي لبني 

يتك القرف في معرفتك ي شيخا 

بعد سااعه 

...... 

خرج الطبيب وهو يخبر كريم 

الطبيب:تمام سقطت ورجعت بنت من جديد 

كريم:شكرا 

والحساب اندفع

اقدر ادخلها 

الطبيب:اه طبعا اتفضل 

دخل كريم الغرفه 

..........

في الغرفه 

........... 

كانت لبني تبكي باألم علي ماحدث لها 

كريم:سلامتك 

لبني بدموع :في حاجه تاني ناوي تاذيني بيها 

كريم:انا عشان جدع معاكي 

سقطتك 

ورجعتي بنت تاني 

يعني ولا كان حاجه حصلت 

لبني:خايف من الفضيحه 

كريم:خايف عليكي انتي من الفضيحه وبعدين متنسيش ي لبني انا لو عايز اقتلك حااقتلك بس انا جدع مش كداا 

رجعتك بنت زي الاول 

لبني بتهكم :لا طلعت جدع وراجل كمان 

كريم بغضب: مشوفش خلقتك تاني 

انتي فاهمه 

لبني:مش حااموت واشوف خلقتك 

خرج كريم من الغرفه صافع الباب بقوه 

بصقت لبني مكان خروجه 

لبني:اتفوووووو 

******************************* 

في المستشفي 

............ 

كان غانم بالممر ينتظر الطبيب 

غانم:استر ي رب دا الولد الحيله 

دا الراجل بتاعي الي حايشيلني في مرضي وتعبي استر ي رب 

خرج الطبيب من غرفه الكشف 

غانم : ها ي دكتور طمني 

الطبيب:اتفضل معايا في المكتب ي غانم بيه 

غانم بقلق :ابني حالته خطيره فهمني في اااي 

اخذ الطبيب غانم الي غرفه المكتب واعطي له حبه مهدء وتحدث بعمليه 

الطبيب: ابنك عمار اي علاقتك بيه 

غانم:مش فاهم 

الطبيب:يعني متابعه في البيت في المدرسه بتقعد معاه بتساله في اي ماله 

بتقضي معاه كام ساعه في اليوك 

غانم بحسره تحدث : كل وقتي في المكتب مش برجع غير علي النوم 

الطبيب:اممم 

ووالدته 

غانم:معاه في البيت علي طول 

الطبيب: معاه ومش معاه 

غانم:مش فاهم 

الطبيب:ي غانم بيه ابنك كان عنده الزايده وقدرنا نعمله اللازم بس 

غانم :بس ااي 

الطبيب : ابنك بيمارس الشذوذ الجنسي 

صدم غانم مما سمع 

غانم:انت انت انت بتقول ااي انا ابن راجل 

لا يمكن يعمل كداا 

الطبيب:ومش من يوم ولا اتنين 

دا بقاله اكتر من سنه 

ومع وحده الطفل بقي يمارس عادات كتيره سيئه ادت لالتهابات بشعه في الجهاز التناسلي الخاص بيه 

غانم:يعني ااي 

انت بتخرف صح 

انا ابني لايمكن يحصله كدا 

الطبيب:يعني ابنك جهازه التناسلي اتدمر قبل مايتكون اصلا ي غانم بيه 

غانم:ابني دلوقتي بقي مش راجل 

عامل زي العيال استغفر الله العظيم 

الطبيب بتهكم :دا كله الي يهمك 

انو مش راحل وبقي زي العيال التوتو ومش هامك الي وصله للحاله دي

مش هامك تعرف الي حصله 

عموما دا شيء ميخصنيش 

الي اقدر اقولهولك انو حايفوق كمان 3ساعات 

والعلاج دا عشان يخف الالم من. العمليه 

ولو احتجت طبيب نفسي لابنك اقدر اساعدك 

لم يكن غانم يستمع لاي شيء

وخرج من الغرفه لا يعرف اين يذهب 

*********** 

في الممر 

......... 

كان يمشي ويهذي بكلمات مبهمه 

غانم :خلفت الواد الحيله ولا كانك خلفت ي غانم 

بقي دا حايبقي الراجل 

راجل راجل اي بقي ماخلاص

بعت بناتك زمان وامهم بالرخيص وكل دا عشان في الاخر تجيب واد 

الاسم راجل لكنه مش راجل 

اي فاضلك تاني ي غانم 

اخرتك حاتبقي ازاي ي غانم وحياتك جحيم 

في عذاب اكتر من كدا في الاخره 

جبروتي ونفوذي وفلوسي كل دول مخلونيش اجيب الراجل الي يشيل اسمي 

افتريت كتير 

ظلمت ودوست علي ناس بجذمي اكتر واولهم كانوا بناتي الي من صلبي ودمي 

بس النهايه 

بح 

كله راح 

***************************

امام شركه عامر زيدان 

........... 

كانت اروي تقف وهي ترتدي بنطال اسود وقميص كاروهات باللون النبيتي الغامق 

وصففت شعرها جديله وهي تحكم الامساك بحقيبتها وملفها 

دخلت اروي الشركه وذهبت الي مكتب المدير 

اروي للسكرتيره 

اروي:ممكن اقابل استاذ عامر 

السكرتيره:عندك معاد مسبق 

اروي:لا بس الفرع من اسكندري 

السكرتيره:ششششش 

بس انتي حاتحكي هنا 

كتمت اروي غيظها وهي تكور يدها 

اروي:مش بفهمك 

السكرتيره:الاستاذ عنده اجتماع اقعدي استنيه لحد مايخلص 

تركتها اروي وجلست تنتظر علي الاريكه 

بعد عده دقائق 

....... 

وصلت مروه 

مروه:عامر موجود 

السكرتيره:مروه هانم اهلا 

اه طبعا موجود ي افندم 

مروه:طب حاادخله 

دخلت مروه الي الدااخل 

كانت اروي تشتغل من تلك السكرتيره الشمطاء 

اروي:قاعدالي زي الغفير بتحط في بوهيه. 

كاني جايه لواحده مزينه هنا مش سكرتيره 

انتظرت اروي لربع ساعه 

وذهبت للسكرتيره 

اروي:هو الاستاذ حايتاخر 

السكرتيره:بس ي بتاعه انتي قلت استني 

اروي بغيظ والقت الاوراق علي وجه السكرتيره 

اروي:ورحمه ابويا لاعرفك انا بتاعه

ظلت اروي تركض خلف السكرتيره 

دخلت السكرتيره مكتب عامر تصرخ بصوت عالي 

واروي خلفها 

اروي:والله لاعرفك ي بت 

اخذت اروي تضرب السكرتيره 

وعامر ومروه يحاولان الفكاك بينهم 

ولكن وجهت اروي لكمه للسكرتيره لكنها انبطحت وصدمت مروه 

اغمي علي مروه 

اروي تنحت لعامر والسكرتيره 

اروي للسكرتيره :دي وقعت 

السكرتيره:اه 

اروي:خدي ي بت وديني ماانا سيباكي 

****************** 

في فيلا ياقوت 

.................... 

كانت حبيبه جالسه امام حماها ياقوت 

حبيبه:خير ي عمو 

ياقوت:خير ي بنت اخويا 

كنت عايز ارض العامريه 

حبيبه:بتاعه اسكندريه 

ياقوت :عليكي نور 

حبيبه:لييه 

ياقوت:تلزمني حاابني عليها منتجع سياحي 

حبيبه:بس الارض دي انا حاابني عليها دار للايتام 

ياقوت:حااديكي من عندي اي حته ارض تعملي الي انتي عاوزاه بيها 

حبيبه:بس دي وصيه بابا ابني عليها دار ايتام بااسمه وانا اسفه مش حااقدر اخالف الوصيه 

ياقوت بتهكم :تمام ي حبيبه الي تشوفيه 

حبيبه:عن اذنك ي عمو. جبريل حايحي كمان شويه وحاروح احضر الغداء 

ياقوت:طيب ي بنت  اخويااا 

خرجت حبيبه من غرفه المكتب 

اخذ ياقوت الهاتف واتصل بنعناعه 

ياقوت :فينك 

نعناعه :عملت اي 

ياقوت:انت متاكد ان ارض العماريه فيها اثار 

نعناعه:انت بتكلم سوسن 

هي اول مره يعني نفتح مقبره مااحنا شغالين بقالنا 11سنه في الحوار دا وبنفتح 

ياقوت :البت معصلجه وبتقول وصيه وزفت 

نعناعه:وهي ملهاش دكر ولا اي 

ياقوت :قصدك اي 

نعناعه:يعني ابنك المحروس 

ياقوت:يمكن مايوافقش 

نعناعه:اذا كان ي ياقوت انت مستغفل ابنك بقالك 11سنه ومشغله مفتاح 

مش حاتعرف تقنعه 

ياقوت :علي رائيك والله 

اذا كان جبريل مشغلينه استغفال وبنحضر عليه في فتح المقابر ولما عرضت علي اخويا يشاركني 

ورفض قتلته 

مش حانعرف ناخد حته الارض دي من العيله 

كانت حبيبه تستمع لما يحدث وشهقت دون قصد 

وتراجعت خطوتين للخلف واخذت تركض 

ياقوت :اقفل دلوقتي ي زفت 

شكل الحيوانه سمعتناا 

اخذ ياقوت يركض خلف حبيبه 

ياقوت:استني 

حاافهمك 

ظلت حبيبه تركض 

حبيبه:انا لازم اقول لجبريل كل حااجه 

لازم افهمه كل حااجه 

كانت تركض للخارج وخرجت خارج نطاق الفيلااا ولم تنتبه لتلك السياره الاتيه 

ومن ثم 

هوت علي الارض تنزف الدماء من  راسها وسائر جسدهاا 

***********************

في مكتب نعناعه 

............. 

كانت نور تصعد الاسانسير ولكنها صدمت بشخص فاره الطول 

اسمر اللون حاد قسمات الوجه 

نور :سوري 

مصعب :ولا يهمك 

تركها مصعب وذهب للاعلي 

كانت نور تتبعه الا ان وصلت الي مكتب نعناعه 

بعد نصف ساعه 

خرج مصعب من المكتب 

دخلت نور الي نعناعه 

في المكتب 

...... 

نعناعه:خير 

نور:مين الي كان عندك داا 

نعناعه:ليه 

نور:عايزاه 

Sabreena  💔


تكملة الرواية من هناااااااا 

تعليقات

close