رواية جبريل الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون الأخير بقلم صابرينا كاملة
رواية جبريل الفصل الحادي وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون الأخير بقلم صابرينا كاملة
الاخيره
في فيلا غانم الصايغ
..... ..... .....
كتب نعناعه ورقه لا تعتبر زواج بل هي اهانه للزواج وكانوع من احلال المعصيه
نعناعه بسماجه تحدث
نعناعه: مبروك بقيتي حلالي
امضي هناا
سميره بفرحه وقد وقعت اسفل اسمها
سميره: اخيراا اتجوزنا
نعناعه : اه ي امو كريم
سميره بحزن تحدثت
سميره : انا زعلانه عشان كريم في الحبس
نعناعه: لا متوجعيش دماغك عيل فاسد والسجن حايربيه وانا مراتي متروحش اقسام ومحاكم
سميره:يعني اي
نعناعه:يعني سبيه ياخد جزاءه الداهيه الي جابت تاخد
سميره: بس
نعناعه: يوووه انا حاامشي
سميره:لا خلاص خلاص والنبي
نعناعه : حطيتي ايات فين
سميره :المستشفي حولتها للعباسيه مع المجانين
نعناعه وهو يضع يده علي لحيته
نعناعه: امممم
########################
في سياره عامر
فاطمه بدموع تحدثت
فاطمه : ي حرقه قلبي عليكي ي بنتي
عامر: انا مقدر الظروف الي حضرتك فيها بس
فاطمه بدموع تحدثت
فاطمه :بس اي الي خلاني اسكت السنين دي كلها
عامر:ليه
فاطمه : غانم الله يرحمه زمان خيرني يااطلع من البيت بااروي وعائشه
ياانطرد من البيت من غيرهم خالص وانا كنت انانيه في حق نفسي تعبت من الاهانه والضرب الست وقت ماتتهان بتحس نفسها رخيصه وانا مكنتش عايزه ابقي رخيصه كدا في عيون بناتي كان لازم ابقي حره ومحترمه قدام نفسي وقدامهم تقدر تقول اني تعبت من ضربه واهانته وقررت اطلع من معركتي كسبانه علي الاقل نفسي وبنتين ثم اكملت حديثها وهي تمسح الباقي من دموعها
فاطمه : وهو للحق كان بيحب ايات كنت بشوفه بيلاعبها وبيضحك معاها سيبتهاله يمكن قلبه بعدين يحن لبناته
ويوم عن يوم كنت بقول حايتغير ويرجعني لحد مااستقريت مع جوزى الله يرحمه وهو سافر وجه القاهره كان بيكبر يوم عن يوم وبنتي ايات كنت بتابع اخبارهم من بعيد لبعيد
عامر: طب ليه محاولتيش تواجيه وتطالبي بحقك في بنتك اي تسع شهور حمل ملهومش عندك محاوله انك ترجعيها
انا اسف بس انا مش شايف دا مبرر انك تسبيها كدا لسميره وابنها
فاطمه :كنت عايزني اعمل اي
اجي انا وبناتي في نص البيت واقول لغانم انو طردنا زمان وانتي ي اايات بنتي تعالي في حضني
انت ليه مفكرتش في عائشه واروى موقفهم اي قدام الاب الي رماهم
عامر:كلامك يخص غانم
انتي مكنتيش عايزه صورته تتهز قدام البنات
فاطمه بدموع : بحبه وحاافضل احبه ومكنتش عايزه صورته تتهز في عيون ايات
المعركه كانت خسرانه من الاول ي عامر
وصل عامر وفاطمه الي المستشفي
عامر وهو يبتسم لفاطمه
عامر :المعركه مش خسرانه ي حماتي صدقني
فاطمه :تفتكر ايات حاتسامحني ي عامر
عامر: اتمني انها تكون بخير الاول
................... ............ ..............
في المستشفي
كانت ايات كالعاده محتله الفراش مربوطه الذراعين عقلها يرفض استيعاب الواقع وكأنها احد جثث المقابر تنتظر الحساب
دخلت فاطمه الغرفه فوجدت فتاه ترتدي القميص الابيض المربوط نائمه بعمق ظلت فاطمه تقترب ببطء من الفراش ودموعها تسبقها الي ان اصبحت امام ايات مباشره
فاطمه ببكاء وهيستريه اخذت تفك وثاقها
فاطمه بصراخ : اياااااات
ردي عليا ي بنتي عملوا اي فيكي الكفره دول
ردى ي ضنايا ردى عليا ي ضنايا
عملوا فيكي ااي
الممرضه تحاول التدخل
الممرضه :ي مدام مش كده
دفعتها فاطمه بقوه وهي تصرخ
فاطمه :انتي كلبه سميره الي عايزه تقتلي بنتي ابعدوا عنهااا كفايه حرام عليكوا
كانت حركه فاطمه جنونيه وهي تحاول فك وثاقها دون جدوى الا ان تدخل الطبيب وعامر واخرجوا فاطمه عنوه
*****************. *************
في الخارج
....... .....
تحدث الطبيب بغضب
الطبيب: ي استاذ عامر كدا مش حاينفع مش معني اني سمحتلكم بالمقابله المريضه تعملوا المشاكل دي كلها
عامر:احنا بنعتذر ي دكتور
الطبيب : اتمني ميتكررش الي حصل دا تاني عن اذنكم
كانت فاطمه جالسه بالارض دون حراك
هبط عامر لمستواها متحدثا
عامر:خلينا نروح
فاطمه بعيون باكيه : انا معرفتش اخدها في حضني
عامر:للاسف هي في وضع صعب
فاطمه:طب هي حاتفوق امته
عامر:الله اعلم
*********************************
الوضع استمر لايام
كريم اتحولت قضيته للمحكمه ومنتظر الحكم فيها
ونعناعه وسميره عايشين في معصيه والسكينه سرقاهم
مصعب كل مده يروح لايات ويسقيها عقاقير وجلسات وماخفي كان اعظم
ونور بتغرق في حب مصعب
وجبريل في الشغل رافض انو يرجع
اما فاطمه فكانت بتروح لايات تقرا قصص وحكايات وتحكيلها عن الظروف وعائشه واروى معاها
عامر واروى حياتهم مستقره
عمار كان خايف كل مابيشوف سميره ومستني ايات لسه عشان يحكيلها
يوم
يوم
يوم
الايام كدا كدا بتمر وحاتعدي ومفيش اكتر من الوقت الي بيضيع
..............بعد خمس سنوات .......
في مركز الشرطه
......... ............
كان جبريل جالس ينظر للاوراق بحرص الا ان دخل احمد متافف
احمد :افففففف
جبريل باابتسامه تحدث
جبريل:داخلي بزعابيب امشير ليه
احمد: عايزني اروح لواحد في الخنكه ياسيدي
جبريل:اه
احمد: ماهو المدام والاولاد وعركه كل مره
جبريل:سيب الملف بتاعه وحااروح انا بدالك
احمد:بجد
حبريل:يلا روح البيت انت
احمد :متشكر ي ابو الرجوله كلها
جبريل وهو ياخذ مفاتيح سيارته تحدث
جبريل :عد الجمايل بس
************. *********. *******
في فيلا غانم الصايغ
........... ...............
في غرفه سميره
كانت تتحدث بعصبيه في الهاتف
سميره:انا عايزه افهم انت ليه عايزنا نفضل متجوزين ف السر كدا
نعناعه بضجر تحدث
نعناعه :هي دي خناقه كل يوم شكلك كدا عايزه تطلقي
اغلق الهاتف بوجهها
سميره بصراخ قذفت الهاتف وتحطم لاشلاء ف الارض
******************************
في غرفه نور
كانت نور تتحدث بالهاتف مع مصعب
نور: وحشتني
مصعب:كلمتي والدتك
نور: اه ياروحي وحانستناك النهارده
مصعب:تمام انا حااجي لوحدي
نور:واهلك
مصعب: معنديش اهل مقطوع من شجره
انا مضطر اقفل لان عندي شغل بعمله سلام
اغلق مصعب الهاتف
************. *****************
امام المستشفي
كان يقف مصعب بسيارته وهو ينظر للمستشفي
مصعب بحزن :خمس سنين ي ايات وحبي ليكي بيزيد لدرجه محدش يتخيلها
هبط من السياره وهو يحمل زجاجه ماء صغيره
ومن ثم توجه لغرفه ايات والتي قد حرص علي عزلها منذ ان اتت الي المستشفي
........ ..........
في غرفه ايات
........... .......
دخل مصعب الي اياات المربوطه الذراعين
وظل يسكب الماء بجوار فراشها علي الارض وهو يرتل كلام مبهم وتعاويذ غير مقروءه
ومن ثم علا صوته بكلمات
مصعب: ايات بنت فاطمه الشفاء الشفاء ايتها الخدمه
ظل مصعب ينظر لها دون جدي هي بحالتها لا تتغير
ضرب مصعب بقبضته الحائط
مصعب:ضحكت عليا ي نعناعه الكلب
ايات متوجعيش قلبي حرام عليكي ارجعي لعقلك
النهارده حاانفذ انتقامنا من نور وسميره ارجوكي فوقي كفايه وجع
ظل مصعب يبكي بجوار فراشها لعله يستعطف قلبها ولكن دون جدوى
****************************
امام المستشفي
............. ....
وصل جبريل الي المستشفي وهو يرى الملف ومن ثم ترجل من سيارته قاصدا المستشفي
في الاستقبال
كان مصعب يخرج من المستشفي
دخل جبريل المستشفي ليستعلم عن الحاله 502
جبريل:لو سمحتي حاله 502 فين
الموظفه :الدور الخامس اوضه الدكتور اول اوضه ع السلم معاه مفاتيح الاوضه
جبريل تمام
صعد جبريل لاعلي لغرفه الطبيب
في الغرفه..
..........
جبريل وهو يخرج هويته متحدث
جبريل ياقوت جيت من القسم
الطبيب:اهلا وسهلا اتفضل معايا حااوريك الحاله
جبريل: تمام
خرج جبريل والطبيب وفي طريقهم الي الحاله
صدرت اصوات صراخ ايااات بقوه
اااااااااااااااااه اااااااااااااه ااااااااااااااااه
جبريل :اي الصراخ دا
الطبيب :متاخودش ف بالك الصوات دا علي طول من ايات
كان للاسم نغم موسيقي عزف بقلب جبريل
جبريل :اياات
ايات مين
الطبيب :لا ابدا دى واحده من ساعه موت ابوها وعقلها طار
كان صراخ ايات يزداد شيئا فشيئا الي ان اصبح غير يطاق
الطبيب: طب ثواني كدا حاروح اشوفها
دخل الطبيب غرفه ايات وجبريل يتابع الموقف بعيون الصقر من بعيد
حيث حقنها الطبيب حقنه قد سكنت آلامها الجسديه فبطبيعه الحال العلم لا يعترف بالتخاريف العلم ماهو الي عمليات صعبه معقده وان الدجل لا يعترف به العلم
العلم لا يعترف بتلك الخرافات بتاتا
كان جبريل يتابع مايحدث الي ان خرج الطبيب
الطبيب :اتفضل معايا
ذهب جبريل مع الطبيب وهو يفكر بصاحبه الخصلات البنيه الذهبيه
لا يجب هذا الجمال ان يذبل بين ظلام هذه الغرفه وان كانت مجنونه او مايقال من مصطلحات علميه بشان حالتها لا يجب ان تبقي هنااا
وصل جبريل الي غرفه المريض
جبريل : اتفضل انت وانا حاساله سؤالين وحاامشي
الطبيب:تمام عن اذنك
خرج الطبيب وبقي جبريل مع المريض
******** *************************
في فيلا ياقوت
...................
كان ياقوت مع سهر بالحديقه يحتسون الشاي
الا ان جاءت الخادمه
الخادمه :في تليفون عشان حضرتك ي بيه
ياقوت :مين
الخادمه :مقالش اسمه بيقول انو معرفه قديمه
سهر:مين دا ي ياقوت
ياقوت :معرفش حاروح اشوف مين
ذهب ياقوت ليجيب ع الهاتف
ياقوت :الو
نعناعه بسماجه :عاش من سمع صوتك ي حج
ياقوت بعصبيه :بتتصل ليه
نعناعه :شغل
ياقوت :اديك قولت في الاول حج
خلاص شطبنا ي نعناعه
نعناعه :مش بمزاجك انا قادر اهد المعبد بالي فيه
ياقوت بغضب : لا بمزاجي
ولو عايز تهد المعبد بالي فيه هده وعليا وعلي اعدائي
ياقوت:وابنك
ياقوت : ابني موحد بالله وبيصلي ومش زي ابوه ولا انا ياقوت الي انت تعرفه فااتقي شر الحليم اذا غضب
اغلق ياقوت الهاتف بوجهه
وخرج الي الحديقه
سهر :مين الي كان عايزك
ياقوت:دا نعناعه
سهر :وعايز ااي
ياقوت:حايكون عايز اي غير اننا نرجع نشتغل زي زمان بس انا وقفته عند حده خلاص
سهر:انا خايفه ليعمل حاجه لجبريل
ياقوت :متخافيش جبريل مش زينا الطمع كان عاميه
وحدي الله وسبيها ع الله
************ *****************. ***
في مكتب نعناعه
..... .............
كان نعناعه جالس برفقه المهندس
نعناعه : والبيت حايخلص امته
المهندس :يومين كدا
نعناعه :حلو حااستلمه اخر الاسبوع
اامهندس:الي حضرتك تؤمر بيه عن اذنك
خرج المهندس وجلس نعناعه يحك لحيته بااظافره المتسخه قليلا الي ان سمع طرقات ع الباب
نعناعه :ادخل
دخلت السكرتيره وتحدثت
السكرتيره :في واحده برا شكلها غريب عايزه تقابلك
تحدثت العرجاء
العرجاء:اطلعي انتي ي حلوه وانا حااتصرف معاه
نعناعه بسماجه :اطلعي انتي
خرجت السكرتيره
العرجا: غريبه يعني سوقك وقف مره واحده عفاريتك مش شغالين ولا اي
نعناعه: غاروا من وشك العكر ي عرجا
خير
العرجاء:وانت يجي من وراك خير ي نعناعه
نعناعه :مجتيش لحد عندى عشان تقولي الكلمتين دول ي عرجاء
هاتي الي ف بطنك اخلصي
العرجاء: مسألتش عليا السنين دي كلها يعني اي موحشتكش ي نعناعه
نعناعه بسماجه : خمس سنين فاتوا كانهم دقايق والدنيا تلاهي والله ي عرجاء اخلصي
العرجاء:عايزه ارجع الشغل تاني
نعناعه :وان قلت لا
العرجاء: وانت بتقول لا لحد ي نعناعه داانا خايفه الاقيك مع الحيوانات المره الجايه وان كنت نسيت الي جرا اجيب بير السلم والدفاتر تتقرا
نعناعه :بس بس انتي حاتفرشيلي الملايه ولا اي مكانك زي ماهو اطلعي مشي البت الي برا دي اصلا شريفه ومش فاهمه حاجه ونرجع الي كان ي عرجا
استدارت العرجاء لتخرج لكن صوت نعناعه اوقفها
نعناعه : مسألتيش عن ابنك يعني
العرجاء: انا معنديش ولاد
الحوجه وحشه ي نعناعه مش راجعه لسواد عيونك
خرجت العرجاء وطردت السكرتيره
انتظرت العرجاء خروج السكرتيره من المكتب وجلست عليه
العرجاء تحدث نفسها
العرجاء: رجعت وانا ناويه علي هلاكك ي نعناعه ياانا ياانت ....
**************************
بعد عده ايام
................. ...
في مكتب نعناعه
........ ............
دخلت العرجاء بغضب
نعناعه :خير ي بوز الاخص
العرجاء: مبتجيش البيت ليه
نعناعه : اصل مراتي بتخاف من الضلمه مينفعش اسيبها
العرجاء بصدمه :مراتك
نعناعه :اه
العرجاء:ودى مين بقي
نعناعه :امو كريم
العرجاء:متلاقيش غير الست الشمال دي حاتتجوزها
نعناعه ببرود : وابنك حايتجوز بنتها كمان
العرجاء: انتوا اي شياطين ع الارض ابالسه
الدين والتقوه اتنزعت من قلوبكم
نعناعه بغضب وصوته اصبح عالٍ : ميت مره اقولك انتي شغاله مع سااااااااااحر
سااااااحر
ودا مكتب سااااااحر
اي اكتبهالك اسجلهالك ف شريك تسمعيها كل شويه اني ساحر وابنك ساحر
غورى في ستين نصيبه تاخدك امشي
ثم اكمل حديثه
ومتنسيش طلسم الفتح عشان حااسافر النهارده
العرجاء:حاجه تانيه ي ساحر
نعناعه ،:غورى ف داهيه ي عرجاء
**************************
سافر نعناعه كي يفتح احدي المقابر وينبش عن الاثار
في بيت مكون من دور واحد كان نعناعه في غرفه خاليه ومعدات الحفر تملؤها وبجانبهم راجل مقيد الايدي والارجل مغطي بقماش اسود
.....
تحدث نعناعه لرجاله
نعناعه :اطلعوا انتوا وحانادي كمان شويه عليكم تاخدوا الجثه
ظل نعناعه يرسم دائرة حمراء اللون كبيرة واخذ يكتب بعض النقوش والكلمات المبهمه ويرتل الكلمات والهمهات تتزايد ومن ثم كشف الغطاء عن وجه الرجل
نعناعه :واقدم قرباني لملوك الجن واخذ السكين وغرسه بقلب الرجل
تعالت اصوات الرصاص وكسر الباب
دخل جبريل وهو يضع السلاح عند رأس نعناعه الذي هرب الدماء من جسده واغشي عليه
ظل جبريل ينظر له بتشفي والي تلك المعدات والجثه الهامده
بصق جبريل علي نعناعه
جبريل :اتفوووو
ي علاء
وصل علاء لجبريل وتحدث
علاء:تمام ي فندم
جبريل وهو يملي اوامره ويتحدث بصرامه
جبريل : المكان يتشمع والراجل دا تجروه لحد البوكس محدش يشيله
جروه زي الدبيحه
***********" *******************
اليوم التالي
..... ..........
كان جبريل بمكتبه يراجع اقوال المتهمين
الا ان ضغط علي الزر
جاء الحارس متحدثا
تمام ي فندم
جبريل : هاتلي نعناعه من الحجز
الحارس وهو يحي جبريل :تمام ي فندم
خرج الحارس ووجد جبريل هاتف يضيء بااسم سعاد
جبريل بابتسامه تحدث
جبريل : مشرف عندي في التخشيبه ي عرجا
سعاد بتشفي ،: حااجي عشان اشوفه
جبريل باابتسامه :تنورى ي عرجا
اغلق الهاتف
وهو يتذكر كيف استطاع الوصول لسعاد واقناعها كي تنتقم من نعناعه
كان جبريل يرصد حركه نعناعه ووجد سعاد تهبط من العمار باكيه وحينها عرض عليها الاتحاد لوضع حد لنعناعه لكنها رفضت ولكن مع مرور السنين وافقت اخيرا وهاهو حبيس اربع حوائط
خرج جبريل من ذكرياته علي طرقات خفيفه علي الباب
جبريل :ادخل
دخل الحارس ومعه نعناعه
جبريل :اطلع انت
جبريل باابتسامه سمجه تحدث
جبريل،: اقعد ي نعناعه
جلس نعناعه اما جبريل علي الكرسي
جبريل ببتسامه سمجه تحدث
جبريل،:مش ع الكرسي
اقعد علي الارض
نعناعه بحنق جلس علي الارض
جبريل : ها ي نعناعه حاتعترف ولا اي
نعناعه وهو ينظر لجبريل تحدث
نعناعه : اي ي جبريل باشا هي دي ازيك ي عمو نعناعه
جبريل بحنق تحدث :عمو نعناعه
جبريل : هو انت ابن اختي حاافسحك في القناطر ي روح خالتك
انت مجرم قاتل
نعناعه مكملا حديث جبريل : وسساحر
انا ساحر ومليش في القتل
جبريل :والجثه وبصماتك ع السكينه
انت قاتل
نعناعه :البيت مش بتاعي انا ليا شركا
جبريل :مين شركاءك
نعناعه :ابوك وامك
هب جبريل واقفا واخذ يلقن نعناعه درس قاسيا افرغ به كل شحنات الغضب واخذ يضربه بلا رحمه واي رحمه لهذا الساحر يستحق
جبريل بصوت جهورى نادي الحارس
جبريل :خدوه وضبوه
***********************************
بعد نصف ساعه
....... .........
في مكتب نعناعه
........................
كان جبريل يبحث في العقود عن اي شراكه بين والده ونعناعه لكنه لم يجد شيء
غير بعض الصور لفتيات مكتوب عليهم بالدماء رسومات غريبه موت قتل حزن دمار لا للجواز لا للخلفه واقفال كثيره بلون الدم
جمع جبريل كل الادله الممكنه عن نعناعه ولكن سقطت صوره
جبريل وهو يراها
جبريل :ايات
دخلت سعاد المكتب وهو تجلب كافه الملفات التي تدين نعناعه
سعاد :اهم اتفضل دول كمان
جبريل بغضب : انا عايز اعرف البنت دي اي الي حصلها
وحكايتها اي
سعاد :انت تعرفها
جبريل :اي الي حصلها
قصت سعاد قصه سميره ومافعلته في والده ايات وما حدث لايات
*********** ********************
في فيلا ياقوت
....................
دخل جبريل المنزل متوجها لغرفه المكتب
في غرفه المكتب
كان ياقوت جالس وامامه سهر
سهر :ياقوت وحشني ي ياقوت
وقف جبريل علي باب المكتب وهو ينظر لهم
ركضت سهر الي جبريل تحتضنه لكنه لم يبادر وابعدها عنه
جبريل بصوت مبحوح تحدث
جبريل : ياقوت بيه انت متهم في قضيه قتل وتهريب الاثار
سهر بدموع وصراخ
سهر:انت اتجننت انت بتقول اي ابوك مش ممكن يعمل كدا جبريل فوق احنا توبنا
والله بعدنا عن الشغل دا
جبريل وهو ينادي الحرس
جبريل:, اقبضوا عليه
***********""""""" ********************
................
في فيلا غانم الصايغ
......... ................
جلس مصعب ع الاريكه وبجواره نور ينتظران قدوم سميره
مصعب بضجر : هي امك مش ناويه تنزل ولا اي
نور:اهي ناوله ي روحي اهي
مصعب: دي قله ذوق انا بقالي نص ساعه مستنيها
نور:عشاني متزعلش انا عااطلع اشوفها منزلتش ليه
دخلت سميره الصالون وجلست
سميره:معلش اخرتكم
مصعب:ولا يهمك ي طنط
سميره :خير ي مصعب ي اابني عايز اي
نور :ماانا قولتلك ي ماما انا ومصعب بنحب بعض وعايزين نتجوز
سميره وهي ترفع حاجبها
سميره :تتجوزي
نور:اه
سميره : موافقه بس بشرط
مصعب:اي هو
سميره :انكم تعيشوا معايا هنا في البيت
كانت سميره تنظر لمصعب نظرات غير بريئه بالمره
مصعب وهو ينظر لسميره بمعني افتضح امرك تحدث
مصعب : موافق ي حماتي
هنا اصدرت نور زرغوطه اصيله
*************************
في مركز الشرطه
........................
كان جبريل جالس بمكتبه الا ان سمع طرقات الباب
جبريل :ادخل
دخل الحارس : تمام ي فندم
في واحده برا عايزه تقابلك
ودي بطاقتها
جبريل وهو ينظر للبطاقه
تمام
دخلها
دخلت سعاد العرجاء الي جبريل
جبريل باابتسامه
جبريل ،:اتفضلي
سعاد :تسلم ي ابني
جبريل:في حاجه جيتي عشانها
سعاد: لا ياابني دا فضله خيرك كيس فيه عيش وحلاوه جيباه لنعناعه
جبريل بضحكه رجوليه جذابه
جبريل:صحيح كيدهن عظيم
سعاد:الست ست ولازم تشمت
نادي جبريل الحارس واخبره بجلب نعناعه
وبعد عده دقائق
دخل نعناعه بصحبه الحارس
جبريل : انا حااسيبكم خمس دقايق ي سعاد
سعاد:تسلم ي باشا
خرج جبريل وترك نعناعه وسعاد
نعناعه : لسه فاكره تيجي
سعاد : استنيت اشوفك متبهدل
نعناعه :جايه تشمتي
سعاد : وجايبه عيش وحلاوه كمان
نعناعه وهو يقبض علي ذراع سعاد
ابعدته سعاد ودفعته للوراء فوقع ع الارض
سعاد بشماته وبرود تحدثت
سعاد:فاكرني جايه من حبي ليك انا بكرهك من زمان ي نعناعه من ايام ماااذيتني وحكمت عليا بالعرج من زمان من ايام الشبشبه ودفن اعمال الحريم ف المقابر من ايام الشغل انا عمرى ماحبيتك حتي ابني الي حكمت عليه انو يبقي شمال زيك لما كنت حامل فيه اتمنيت ان يكون حسنه وحيده في حياتي الشمال معاك كنت بكدب علي نفسي وااقول دا العالم الي حايبقي من ضهر الفاسد بس سوادك طغي عليه وخليته واحد زيك انت كافر ي نعناعه كفرت من يوم ماخلقت القرش ابنك وصاحبك وحبيبك وانت شكلك ناسي ان الكفن ملوش جيوب ي نعناعه ملوش جيوب. انت فاكر اني رجعتلك لا غلطان انا رجعتلك بس عشان اذلك واه انا الي بلغت عنك
اخذت سعاد الكيس وقذفته لنعناعه
سعاد: ابقي كل عيش وحلاوه
خرجت سعاد وبقي نعناعه في الارض يحتضن كيس الخبز والحلاوه
##################
في مكتب وكيل النيابه
.......................
تحدث وكيل النيابه
استاذ ياقوت
س/ ماقولك فيما هو منسوب اليك انك اتعاونت مع نعناعه لفتح المقبره
ياقوت :كدب ي فندم
انا معرفش الي اسمه منعنع دا
وكيل النيابه : بس هو قال غير كدا
ياقوت : سيادتك انا راجل اعمال كبير واعدائي كتير
وبعدين لو زي مابيقولوا انا اعرفه مش اكون معاه خطوه بخطوه اي العلاقه بينا ثقه قووي عشان يروح يفتح ويقتل ويبعتلي نصيبي دا مش كلام منطقي ياباشا
وكيل النيابه :اكتب ياابني قررنا نحن عصام علاء متولي وكيل نيابه ..... الافراج عن ياقوت .... بضمان محل اقامته وذلك لعدم توافر الادله ....
***********************
في مكتب جبريل
.....................
كان جبريل جالس بمكتبه ينظر لصوره ايات
وخرج من صمته علي صوت طرقات الباب فوضع الصوره بالدرج
جبريل:ادخل
دخل ياقوت المكتب
ياقوت :اقدر ادخل
جبريل :طبعا اتفضل ياقوت بيه
دخل ياقوت وجلس علي اقرب كرسي
ياقوت :انا عارف انك عرفتي حقيقتي
جبريل : كويس انك عارف هااا وبعدين حاتمثل وتقول اسف
وانا حااسامحك صح
حلو السيناريو دا
محكمه الحياه سهله انك تزور في الادله ياياقوت بيه بس محكمه ربنا
حاتزور اي قدامه حاتعرف تكدب وتقول ياارب انا طمعت عطتني نعمه الفلوس والخلفه وطمعت
ازاي يا ياقوت بيه
ياقوت:توبت
جبريل :وانا مش الهه عشان اغفرلك واسامحك
انا بشر
بشر ضعيف استغلته انت وللاسف احن شخص المفروض يكون حنين عليا امي
انتوا ازاي جالكم قلب تستغلوني بالشكل دا ازاي ي والدي
تحدث جبريل بااستهزاء في نطق كلمه والدي
ياقوت: حاول تسامح لاني عاهدت ربنا وتوبت والله انا مش لاقي كلام اقوله غير ان شيطاني كان اقوي مني
جبريل :شيطانك
غريبه دي
احنا البشر بنتهم كل حاجه للمجهول
النظره والعين الوحشه يبقي حسد
والكفر والشرك شيطان
احنا البشر مخيرين في الحياه عشنا وحانعيش مخيرين وبردو بنفضل نبني للمجهول ونقول شيطان
شيطاني كان اقوي مني
بابا
او ياقوت باشا
خليها للظروف
لو قلبي قدر ينسي حاارجعلكم
خرج ياقوت وترك جبريل
كان جبريل ينظر في الفراغ ويحدث نفسه
يارب
انا جبريل بشر مش ملاك وحي
انا بعصيك وبتوب واعصيك واتوب وعارف مليش الحق انصب المحكمه واحاكم بس غصب عني مش قادر اسامح والعتاب مش كافي لا داوى جراح ولا طبطب علي مجروح
ضغط جبريل علي الزر واستدعي الحارس ليستدعي نعناعه
بعد عده دقائق
كان يقف نعناعه مهرول الملابس ومعالم وجهه زرقاء اللون من اثار الضرب
جبريل :اقعد ي نعناعه اقعد
نعناعه : ابوك عامل
جبريل: روح بيته
نعناعه:انتوا مطبخيناها ولا اااي
لاااا ي ابن ياقوت مش نعناعه الي يخرج من المولد بلا حمص
متطبخهاش مع ابوك وانا انسجن وانتوا تتمتعوا بالدهب والالماظ
جبريل بهدؤ تحدث
جبريل :اهدي لشلل الاطفال يجيلك
وبعدين مش حاتستفيد حاجه
اعقل كدا يانعناعه
محدش حايعملك حاجه الا لووو
نعناعه:لو اي
جبريل :علمتني
نعناعه : اعلمك. اي
جبريل :كل حاجه
عايز اعرف سر الصنعه التحضير والصرف وكل حاجه فوق وتحت
نعناعه :وانا اي الي يضمنلي بقي انك مش حاتوفي بوعدك وتطلعني
جبريل: وانت قدامك حد غيري لا قريب ولا بعيد
حتي ابنك باعك
نعناعه :حااعلمك
جبريل : اول الكلام تفك العمل للبنت الي ف الصوره دي
نعناعه :اي عجباك
جبريل :مايخصكش ي نعناعه
ميخصكش
نعناعع: انا دافنلها عمل في قبر واحد اسمه طلعت اول ماتطلع العمل وتحطه في ميه وملح كل الي فيها يروح وترجع بدر منور زي الاول
##################
في العياده
.................
كانت نور برفقه والدتها
نور:انتي متاكده ان المكان دا مضمون
سميره :ايوا اخلصي بقي خلصينا
كانت نور بالخارج مع والدتها تشعر بالقلق
وتخيلت
في غرفه النوم
مصعب وهو يقبل نور
مصعب :اخيرا اتجوزنا
نور،:بحبك ي حياتي
خرجت من احلامها علي صوت والدتها
سميره :دورنا جه يلا
دخلت نور الغرفه وارتدت ملابس العمليه
اتي الطبيب كي يري نور واخذ يتقرب منها
الطبيب : حانستمتع سوا وبعدين ترجعي احسن من الاول صاغ سليم
نور بعصبيه :ابعد عني
الطبيب :يوووه بقي شريف والجو دااا. حقن الطبيب حقنه في عنق نور وغابت عن الوعي
بعد نصف ساااااعه
خرج الطبيب والدماء تغطي ملابسه
الطبيب :البنت حالتها صعبه ودوها مستشفي
سميره بصراخ :انت بتقول اااي
عملت ااي في بنتي
بنتي.
الطبيب :اوعي ي وليه
خرج الطبيب وترك العياده وهرب
وبقيت سميره تصرخ بهستيريه علي ابنتها
**************************
في غرفه العمليات
.........................
لم تكن غرفه عمليات بل كانت عباره عن غرفه صغيره بها مقعد مهترىء وتفوح منها رائحه قذره
ارتدت نور ملابس العمليه القصيره التي ظهرت من خلالها سيقانها وجلست في انتظار الطبيب
دخل رجل اربعيني الي الغرفه ونظر للفتاه الصغيره وعلقت عيونه علي تلك السيقان البيضاء وجرت غرائزه فتقرب منها متحدثا
الطبيب : وانتي ي شاطره غلطتي مع ابن الجيران
نور بعجرفه : وانت مال اهلك
انت حاتعملي عمليه ترجعني تاني زي ماكنت وحاتاخد فلوسك وخلاص
غضب الطبيب من حديثها واقترب منها ويديه تقبض علي ذراعها بخشونه
شعرت نور بالخوف
نور:ابعد عني ي حيوان ي زباله
ابعد عني مش حااعمل العمليه
الطبيب:انتي جايه ترقعي ي بت حاتعملي عليا الخضره الشريفه بصي حانستمتع سوا احنا الاتنين وبعدين نشوف العمليه
نور بغضب :مش انت ي حيوان الي تلمسني وتتجرأ علي اسيادك
كادت نور تخرج من الغرفه لكنه سرعان ماحقنها بالمخدر
فقدت نور الوعي
بدون رحمه او اي عقل انتهك جسدها ولم يراعي سن او شرع ذئب بشري لا نعلم من المخطيء اهي المخطئه ام هو انتهك جسدها دون رحمه ولم يلاحظ الدماء التي كانت تنزفها من انفها
**************************
في الخارج
.................
كانت سميره تنتظر بضجر وذهبت لتسال الممرضه
سميره:البنت بقالها نص ساعه جوا وانتي قولتي مش بتكمل ربع ساعه احنا اتاخرنا
الممرضه :استغفر الله
ربنا يسترها علي ولايانا
اقعدى ياست مكانك او ماالدكتور يخلص بنتك حاتطلع
اقعدي متوجعيش دماغنا
لم تكد سميره ان تجلس حتي وجدت الطبيب قد خرج والدماء تغطي ملابسه
ركضت سميره الي الطبيب
سميره :البت مالها
الطبيب :وديها لمستشفي حالا البت جوه بتنزف
سميره باانهيار صرخت وهي تقبض علي ملابس الطبيب
سميره: انت عملت اي في بنتي عملت فيها ااي انطق
ابعدها الطبيب عنه وتحدث
الطبيب : انا مليش دعوه
خوديها قبل مادمها يتصفي
ابعدها الطبيب عنه وذهب من تلك العياده المشبوهه
************ **********
في مكتب جبريل
::::::::::::::::::::
كانت صوره ايات بيد جبريل ينظر لمعالم وجهها كم هي ساحره يبدو ان سهام العشق غرست بقلبه دون ان يعرف
خرج من شروده علي طرق الباب
جبريل :ادخل
دخل الحارس بصحبه نعناعه
جبريل :اطلع انت ي متولي
خرج الحارس وبقي جبريل ونعناعه
جبريل :اقعد ي نعناعه
جلس نعناعه ع الكرسي
قذف جبريل لنعناعه كيس اسود بلاستك به عروسه مشوهه المعالم ملطخه بالدماء ذات رموز غريبه
نعناعه بسماجه ابتسم
نعناعه :انت لحقت جبت العمل بتاعها
جبريل :فك العمل بتاع ايات
وعلمني افك اي عمل
نعناعه : حبه ميه وملح
جبريل :بالبساطه دي
نعناعه: انتوا البشر وضعكم غريب
الحل بيكون بسيط بس انتوا الي بتحبوا تعقدوا الوضع
جبريل :احنا اسفين ياعم
المهم هي حاترجع امته لوعيها
نعناعه :وقت ماينعرف السحر مفعوله يبطل
جبريل :يعني بكرا حاترجع طبيعيه
كويس
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في المستشفي
....................
كانت ايات نائمه بالفراش تنظر للسقف
دخلت الممرضه كالعاده تعطيها الدواء وكانت ستخرج
ايات :ممكن شويه ميه
الممرضه :اه طبعا حالا
اعطت الممرضه الماء لايات
ايات:شكرا
الممرضه :حمدلله علي سلامتك
ايات: الله يسلمك
ممكن اكلم الدكتور
الممرضه :حالا يبقي عندك عن اذنك
ركضت الممرضه الي غرفه الطبيب
.....في غرفه الطبيب ....
دخلت الممرضه دون استئذان
الطبيب بغضب :ازاي تدخلي من غير ماتخبطي
الممرضه: ايات فاقت يادكتور وطالبه تشوفك
الطبيب بابتسامه غير مصدق
الطبيب :بجد فاقت
الممرضه :اه والله فاقت وطلبت تشوف حضرتك
#################
في فيلا عامر زيدان
....................
في غرفه عامر
************
استيقظ من نومه علي صوت صراااخ
عامر وهو يتأوب :في اي يااروي مالك
اروى بعصبيه :انت لسه حاتهزر انا بولد
عامر:ياادي اسطوانه كل يوم
ياحبيبتي مغص وحايروح لحاله انتي لسه في السابع
اروى وهو تضرب عامر بالوساده
اروى:بقولك بووولد الحقوووووني
وقع عامر من ع الفراش واخذ يذهب لارتداء ملابسه
اروى بعصبيه :دا لسه حايلبس ويحط برفان
طلقناااااااااااي طلقناااااااي
الحقني بولد
وضع عامر الكرافته علي البيجامه وارتدي الجاكت علي منامته وحمل اروى بين يديه
اروى:برااااحه حاااولد حاتوقعني لااااااا طلقناااااااااااي طلقناااااااي
عامر وهو يضع اروى بالسياره
عامر:متقلقيش ياروحي حانوصل
اروى بعصبيه :انت خايف علي احساس الاسفلت ليه هو اسفلت ابوك دوس بنزين انا بولد اعصاااابي بووووووولد اعااااااااااا
عامر:يخربيت ظرف لسان امك اهمدي مش كدا
اروى بوجع :انت بتشتم امي كمان طلقنااااااااي
بعد ربع ساعه
اروى :اعاااااااا كمين
حاااولد ف العربيه
مش قادره
عامر: اهدي خدي نفس ياروحي
اروى:طلعت روحك انا بولد حاااموت اعاااااا
الظابط :الرخص ي استاذ
اروى:هو ابن خالتك حاتصاحبه اديله الرخص حاااموت بولد
عامر:اهمدي ي اروى بقي
اروى :الحقوووووني خاطفني
خاطفني
بوووووولد بوووووولد
الظابط :افتح الطريق افتح الطريق
روح ي استاذ الله يكون في عونك
وصل عامر المستشفي
واخذ اروى ووضعها علي الترولي
اروى:يارب
يارب
يارب حااموت الحقني ي عامر
بموت
عامر:اهدي يااروي
الممرضه :خير ي مدام
دكتوره رنا حااتولدك
اروى،:لاء لاااااااااا بلاش المسهوكه دي الي بتبصبصلك
عامر:اهدي ياروحي
اروى:لاء لاءءءءء انا بدوخ من برفانها بتبصبصلك لاااااااا بولد الحقونننننني ::::::::::::
************"""""""""
في منزل فاطمه
....................
كانت فاطمه تنظر بشرود الي النيل
عائشه :وبعدين ي ماما
بعتي شقتنا الي ف اسكندريه وخدتي شقه في القاهره عشان تبقي جمب اروى وايات وانتي حزينه
فاطمه : ايات مبترضاش تشوفني كل مره بروحلها بتفضل تزعق وتصوت ومبترضاش تشوفني
عائشه:حبيبي دا وضع طبيعي لانها رافضه الواقع بالي فيه
فاطمه :لا هي مش قبلاني
عائشه: ماما ي حبيبتي ايات وضعها صعب استحمليها
فاطمه:العمر في كام يوم
عائشه:بعد الشر عليكي
************************************
في المستشفي
...................
خرج الطبيب وعلامات الاسي علي وجهه
الطبيب:للاسف الحاله اتعرضت للاغتصاب واتحقنت بماده مخدره سببتلها نزيف
انا لازم ابلغ الشرطه عشان يحققوا
سميره ببكاء وهي تتوسل الطبيب
سميره:ابوس ايدك لا ابوس ايدك بنتي حاتتفضح انا مش عايزه ابلغ ابوس ايدك حاتتفضح بلاش
الطبيب : طيب البقاء لله
سقطت سميره علي الارض فلم تعد تحتمل
سميره باانهيار : الله يرحمك ي نور
اااه يارب الدرس كان قاسي وصعب
*********************************
في العباسيه
................
دخل دكتور خالد الغرفه
ايات باابتسامه :صباح الخير
خالد :صباح النور
ايات :مالك بتبصلي كدا ليه
خالد : مستغرب وضعك
ايات : انا خفيت الحمد لله
خالد : مين قالك كدا
ايات :انا عايزه اخرج ي دكتور خالد خمس سنين مده كافيه انا تعبت من اللون الابيض الي في كل مكان
خالد : وانا تعبت من تمثيلك
ايات :وانت كنت حابب التمثليه بدليل انك متكلمتش
خالد :كنت فاكرك حاتتعبي من الحكايه دي وتيجي تحكيلي
ايات:لسه فصل النهايه متكتبش ي خالد وحااجيلك واحكيلك كل حاجه بس لحد دلوقتي ممكن تخرجني انا تعبت من اللون الابيض الي محاوطني من كل حته دا عايزه اشوف باقي الالوان
خالد:حاشوفك تاني يامو عيون جميله
ايات:اكيييييد
#####################
خرجت ايات من المستشفي قاصده فيلا غانم الصايغ
بعد نصف ساعه
وصلت ايات المنزل
في فيلا غانم الصايغ ....
لم يتغير شيء بااستثناء صور سميره الموضوعه علي الجدران بكثره
صعدت ايات لغرفه اخاها
في غرفه عمار
كان عمار يذاكر دروسه لكنه سرعان مااحتضن ايات حينما دخلت الغرفه
عمار بدموع :وحشتيني ياايات وحشتيني
ايات:لو وحشتك بجد كنت زورتني مره علي الاقل
عمار:ماما مكنتش بترضي وانا مكنتش عارف مكانك
ايات:هي سميره صحيح فين
عمار:راحت هي ونور يجيبوا حجات عشان نور. حاتتجوز
ايات:نور حاتتجوز مين
عمار:مصعب
ايات:اممم طب انا حاادخل ارتاح ف اوضتي
عمار: خليكي هنا وانا حااروح اوضه المسافرين
ايات:واوضتي مالها
عمار: ماما رمت حاجتك ف الشارع وعملتها صاله تدريب
ايات:خليك انت هنا وانا حااروح اوضه المسافرين
عمار: بس
ايات:عايز تقول حاجه
عمار وهو ينظر للارض : لا ابدا حمدلله علي سلامتك
######################
فيلا غانم الصايغ
**************
عادت سميره المنزل والحزن يأكل قلبها علي ابنتها التي توفت
عمار : ماما مالك
سميره بدموع تحدثت
سميره :نور ماتت ماتت ي عمار
عمار بصراخ وهيستريه
عمار:ماتت ازاي
انتي بتقولي ااي
سميره ببكاء تحدثت :ياابني دا قضاء وقدر حكمه ربنا كدا
عمار بصراخ :لا مش حكمه ربنا انتي قتلتيها ايوه قتلتيها
سميره ببكاء : ياابني حرام عليك نفسك
عمار بجنون :لا انتي قتلتيها زي ماقتلتي بابا انا شوفتك لما قتلتيه انتي الي قتلتيه
كانت ايات خلف عمار والدموع تحجرت بااعيونها
ايات بصوت حاد :عمااار
عمار بدموع نظر لاخته والبكاء سيطر عليه
عمار:ايوه ي ايات هي الي قتلت ابونا
بابا وقع علي الارض وبدل ماتسعفه وتلحقه سحبته علي الاوضه وقتلته ايوه قتلته
سميره وقد صفعت عمار علي وجهه
سميره:اخرس انا امك انتوا اتجننتوا
بت انتي انتي اي الي جابك هنااا اصلا امشي اطلعي برااا
ايات وهي تذهب الي الهاتف
ايات : الو قسم المعادي
انا عايزه ابلغ عن جريمه قتل
ايوا العنوان ......
اغلقت ايات الهاتف وهي تنظر لسميره
ايات :حانشوف دلوقتي مين الكداب والصادق ي سميره
###################
في المستشفي
........ ........
وصلت فاطمه وعائشه خارج غرفه العمليات
فاطمه :خير ياابني حصل اي
عامر :صحت النهارده لقيتها بتصرخ وجبتها هنا وبيولدوها
فاطمه :خير ان شاء الله
بعد عده دقائق سمعوا صراخ الطفله
عامر وهو يسجد سجده شكر لله
عامر:الحمد لله
خرجت الممرضه وهي تحمل الطفله متحدثه
الممرضه :مبروك بنت زي القمر
اخذ عامر الطفله
عامر:اروى حالتها اي
الممرضه :زي الفلل
اخذ عامر يأذن في اذن الطفل
عامر:اهلا بيكي يااميرتي الصغيره
فاطمه :حاتسميها اي
عامر باابتسامه :ايات عامر زيدان
فاطمه بفرحه تحدثت :طاب هاتها اشيلها
ياروح جدتها
#######################
في مكتب جبريل
##########
كان جبريل جالس مع نعناعه
جبريل :هاا وبعدين
نعناعه : اول ما تحفظ الرموز حاتبدا تضحي
جبريل :ازاي
نعناعه :في اسياد بتطلب قربان قطه كلب حمار عرسه تعبان ضفدع انت وحظك المهم
والدم بنستخدمه في كتابه الطلسم علي العروسه وحااعلمك اسلوب الشك والتقفيل
اهم حاجه الطلسم والدم
ودفن المقابر ماهو الا عشان الموت والاعمال السفليه
جبريل : انا عايز اتعلم افك الحجات دي
نعناعه :كتب السحر بتاعتي فيها كل حاجه ممكن تحتاجها بس عشان تاخد العهد لازم تخسر دينك
وتعبدهم هما الالهه
جبريل : وانا مش عايز العهد
انا عايز اعرف انت كنت بتستغلني ازاي في فتح المقابر
نعناعه : كنت زي المفتاح يبدأ بيك الفتح
جبريل: ازاي
نعناعه:بدل مااقتل واحد واخد دمه زي ماعملت مع الي مات دا
كان جسمك زي المفتاح اول مااكتب الطلسم علي جسمك المقبره تتفتح في ناس دمهم زفر الجن ميقدرش يقرب منهم
وفي ناس زهرين يشوفوا الجن والجن يشوفهم
وفي ناس كفوفهم زهريه في خط واحد بدل 18
الناس انواع وانت دمك مرغوب فابقيت مفتاح للمقابر ومفتاح كويس كمان اول ما سهر هانم تشربك الترياق تروح في النوم وكان ياقوت بيه يجيبك ونخلص وترجع بيتك ولا كان حاجه حصلت
جبريل :وعلامات xo الي كانت علي ضهرى
نعناعه :قلنا دمك محبوب في عالمهم
ودي طلاسم كانت بتروح مش مستمره
جبريل:انتوا كفره
نعناعه: حاتطلعني ازاي منها
جبريل : انسي
نعناعه: يعني ااي
جبريل:يعني بكرا حايرحلوك علي النيابه ومعاك قضيه قتل وتهريب اثار حاجه شغل فاخر
نعناعه:حااجيب ابوك ف الرجلين مش انا الي اطلع من المولد بلا حمص
جبريل:ابويا تاب من زمان ولو عرفت تثبت حاجه عليه اثبت
نعناعه :مش انا الي اتعدم انت مش عارف انا مين
جبريل وهو يضغط ع الزر
متولي خده الحجز
ظل نعناعه يصرخ بقوه
نعناعه:انااا نعناعه انا نعناعه طلعوني من هنااااااا
####################
امام الظابط
كانت سميره تقف تبكي دموع التماسيح
سميره :مظلومه
مظلومه والله
عمار :كدابه ي حضره الظابط
الظابط :الانكار مش حايفيدك ي سميره
ابنك بيعترف عليكي انك قتلتي ابوه
عمار :ايوه قتلته وانا شفتها
سميره :مقتلتهوش حرام عليكم
انا لازم اطلع ادفن بنتي
ايات : مش بعيد تكون قتلتيها عشان طمعك
سميره :حرام عليكم انا مقتلتوش
الظابط :احنا مضطرين نتحفظ عليكي لحد ماتتعرضي للنيابه وحايتم فتح قبر غانم الصايغ وكشف سبب الوفاه
نظرت ايات لسميره نظره شماته
ايات تنظر لها بمعني
انا من انتصرت
اخذت ايات اخاه وذهبوا وبقت سميره تصرخ
سميره:مقتلتوش مقتلتوش
***************************
في فيلا ياقوت
***********
دخل جبريل الفيلا بهيبته المعهوده ودخل غرفه المكتب
وجد ياقوت وسهر جالسين
جبريل : اسف اني قطعت قعدتكم
سهر بفرحه :انت تيجي في الوقت الي انت عايزه
جبريل:بجد
سؤال واحد بس
امك ثم امك ثم امك لو قلب ابويا كفر بحبي انتي امومتك كانت فين
انا مصدقتش في حوار العفاريت دا
انتي ازاي انا هونت عليكي كدا ازاي
سهر:انا
جبريل :ولا تقل لهما اوفٍ ولا تنهرهما
انا جوايا بركان قايد نار من الي عملتوه فيا
اذا كنتوا كفرتوا زمان ليه تاخدوني في الرجلين
مش دا الي انتوا عايزينه فتح القبور نبش الاثار
اتفرجوا علي جبريل حايعمل اي الفتره الجايه
انسوا نعناعه لانه عهده انتهي العهد الجاي جبريل وبس
سهر بصراخ :لاااااا انت اتجننت ازاي
جبريل :وانتوا زمان مااتجننتوش
كان ياقوت قد نفذت قواه وسقط مغشي عليه
*******##############**********
في فيلا عامر زيدان
**************
دخلت اروى بصحبه زوجها وفاطمه وعائشه
كانت ايات جالسه تقرأ المجله
ايات ببرود :كل دا
فاطمه وهي تركض لاحتضان ايات لكن ايات ابتعدت للخلف خطوه
ايات: باي حق سميتوا نفسكم عيلتي
بااي حق
فاطمه بدموع صامته وعائشه ايضا اما اروى فلم تستطع الصمت
اروى:انا كنت حااقولك
ايات:كنتي
ولما انتي كنتي ليه محكتيش
تعبتي نفسك والله
محدش خسران قدى في الحدوته دي كلها
انتي زمان اتخليتي عني واختارتيهم وسبتيني واما افتكرتوا ان ليكم ورث ظهرتوا كلكم مره واحده وانتي واشارت ايات بيدها لاروى
ايات:وانتي كنتي حاتقوليلي ومقولتيش
سميره وعمايلها فيا
وقتلها لابويا
فاطمه :قتل
ايات:اه قتلته
قله الكلام احسن معاكم لانكم للاسف مش حاتحسوا بنار قلبي
لا حانتعاتب ونسامح بعض لاننا للاسف منعرفش بعض
ابعدوا عني لان الي حايقع في طريقي حايزعل من ايات غانم الصايغ
حايزعل جامد
عامر بغضب : دي حمدلله علي السلامه لمرات اخوكي وبنته ي ايات
طب شوفي ايات بنتي
ايات بدموع حبستها
ايات: انا لازم امشي
***********************************
في فيلا غانم الصايغ
...........................
كان مصعب يشرب القهوه بغرفه الصالون
دخلت ايات لمصعب
مصعب:وحشتيني
اقترب منها ولكنها ابتعدت خطوه للخلف
ايات:شكرا
مصعب: مالك ي ايات في اي
ايات:ممكن افهم سبب زيارتك
#########################
وصل جبريل لفيلا غانم الصايغ
دخل المنزل
ابتسمت ايات لرؤيه جبريل وهو يدخل الصالون
مصعب :انت مين
تحدثت ايات بفخر : جبريل
جوزى ...
ايات:
23
في فيلا غانم الصايغ
**********
مصعب:انت مين ي استاذ انت
ايات تحدثت بفخر :جبريل
جوزى
جبورتي ♥️
مصعب بغضب تحدث بنبره عاليه
مصعب:جوز مين يعنيا مش فاهم جوزك ازاى يعني
جبريل :علي سنه الله ورسوله عليه افضل الصلاه والسلام
ايات : عليه افضل الصلاه والسلام
+
معلش ي جبورتي اصل نعناعه ميعرفش حاجه عن الدين عشان يعلمه لابنه
مصعب: انتي عرفتي منين نعناعه
جبريل:انا قولتلها
وانا كمان الي قبضت عليه
ايات :جدع ي جبورتي
ايات موجهه حديثها لمصعب
ايات:اصل جبورتي ظابط وحاجه كدا كبيره بعيده عنك انت وابوك
ويلا من هنا شطبنا ي ابن نعناعه
خرج مصعب من المنزل وهو يتوعد لجبريل
كانت ايات تنظر لجبريل نظره تملؤها الثقه والحب وكانها تخبره انه امانها الان
جبريل: مالك ي ايات
ايات:شكرا انك ساعدتني
جبريل: شكرا اني ساعدتك ولا اني سكت لما قولتي عليا جوزك
ايات:تتجوزني
لم يتحمل جبريل سماع هذا الطلب فتركها جبريل ورحل
كانت ايات تنظر لرحيله بدموع حتي خارت قواها ووقعت علي الارض تبكي بصوت عالٍ
**************************
في سياره مصعب
...............
كان الغضب يسيطر عليه واخذ هاتفه وطلب المحامي
مصعب:اتصرفلي فورا انا لازم اقابل ابويا حالا
المحامي:مش حاينفع حايتعرض علي عربيه الترحيلات كمان ساعه
تستمر القصة أدناه
مصعب:مشيها بالفلوس انا جاااي
اغلق مصعب الهاتف وقذفه بالسياره وهو يتوعد لجبريل
مصعب:طلعتلي من انهو نصيبه
ايات بتاعتي انا وبس
*****************************
بعد نصف ساعه
......
وصل مصعب امام قسم الشرطه وقابله المحامي عند البوابه
المحامي :انا قدرت ادبرلك خمس دقايق تتكلم فيهم مع والدك
مصعب:طيب
في مكتب الضابط
..........
كان مصعب جالس وقدمه اليسرى تهتز بطريقه عصبيه
دخل نعناعه الغرفه
الضابط :حااسيبكم خمس دقايق
خرج الضابط ليبقي مصعب ونعناعه
نعناعه :توا ماافتكرتك ان ليك اب ي جاحد ي ابن العرجا
مصعب: مفيش ابوه
مفيش امومه
كان العهد كدا ماانتش شغال شيخ انت ساحر
واحد باع دينه وداس عليه
انت عملت عهودك واتنازلت عن دينك متبقاش بايع نفسك ليهم وتدور علي حق مش ليك
انا جاي عشان حاجه واحده بس
انت وقعت ازاي
وجبريل يبقي مين
ونقطه ضعفه اي
نعناعه :والمقابل ياابن العرجا
مصعب:المحامي حايتكفل بقضيتك ي نعناعه
جلس نعناعه امام مصعب وقص عليه كافه الامور وخيانه العرجا له حتي قبض جبريل عليه
مصعب: كدا فهمت العداوه بينك وبين جبريل
بس ازاي جبريل وصل لايات
يعرفها منين
********************************
في غرفه ايات
********
الخاتمه ...
فيلا غانم الصايغ #
اتت ايات برفقه عمار المنزل ووجدته مزين بورود الياسمين والبنفسج
ايات:مين عمل كدا
خرج جبريل وهو يرتدى حله سوداء اللون وبيده باقه ورود بنفسجيه
جبريل وهويخرج علبه قطيفه بيضاء
جبريل: تتجوزيني
ايات بدموع :انت عملت كل دا علشاني
جبريل: لا علشان عمار اصله واحشني
مالك ي بنتي مخك طخين كدا ليه تتجوزيني
عمار: وافقي بقي ي بنتي الراجل حايزهق كدا
ايات: موافقه
البسها جبريل خاتم الخطبه في يدها وسط زغاريط عمار المضحكه وعيون ايات الدامعه بالفرح
###################
في مكتب نعناعه
...................
كان مصعب يبحث بالادراج كالمجنون
مصعب:فين كتب السحر
راحت فين الكتب
دخلت سعاد الغرفه
سعاد:حرقتهم
مصعب بغضب قبض علي سعاد من ذراعيها
مصعب: حااقتلك
حااقتلك
سعاد بدموع وصراخ
سعاد:ياريت
ياريت تقتلني وتريحني من الجحيم الي انا فيه
اقتلني
اقتلني ي ابن بطني
سميره وهي تضرب بقبضتي يديها علي احشائها عده طرقات بعنف
سميره:ملعونه البطن الي شالتك اقتلني
اقتلني عشان كنت عايزاك في يوم من الايام واحد نضيف
اقتلني عشان كنت ببعدك عن السكه الشمال
اقتلني ياابن بطني
اقتلني
مصعب:شمال ولا يمين ايات حاتكون بتاعتي انا ملكي انا
حتي لو اتحالفت مع ابليس ايات حاتكون ملكي انا
محدش حايقدر ياخدها مني
دفع مصعب سعاد والدته لتسقط علي الارض وخرج من الغرفه
################
في عياده الطبيب النفسي
.........................
كان عمار جالس يحكي ماحدث معه في الاونه الاخيره بكل ارتياحيه دون خوف دون حواجز
الطبيب :انت اتحسنت خالص
عمار:الفضل ليك بعد ربنا
الطبيب : الفضل لعزيمتك واصرارك انك تبقي كويس ي عمار
الحياه مش عايزه عزله وخوف
الحياه جميله عايز الي يشاركنا فيها بالابتسامه والحب
دور ع الحب ي عمار حاترتاح
صدقني
عمار: اكيد طبعا بس اخلص دراستي
بس حضرتك معزوم علي فرح اختي
الطبيب :اكيد طبعا حااجي
عمار:حاانتظر حضرتك
####################
+
######################
بعد مرور شهر
...............
كانت محاولات فاطمه وعائشه في استعطاف ايات تنجح
اما اروى فكانت تتقرب من ايات خطوه فخطوه
سامح جبريل والده ووالدته وعاد ليعيش معهم مجددا
################
في فيلا ياقوت
...............
كان ياقوت وسهر علي طاوله الافطار يتناولون الطعام وسط سعاده وفرحه
الا ان اتي جبريل ليتحدث معهم
جبريل:انا عايز اتجوز
ياقوت بابتسامه :عين العقل عايز تتجوز مين
جبريل: ايات غانم الصايغ
ياقوت باابتسامه : ياابني بلاش هزار
دي مجنونه وبتتعالج ف المستشفي الجرايد بتقول كدا
جبريل،: لا ماهي خفت
ياقوت بغصب تحدث وعلامات الكره باتت واضحه
ياقوت:انت عايز تتجوز واحده مجنونه طب الناس تقول علينا ااي ي ابني انا سمعت انها قعدت خمس سنين في مصاحه نفسيه
جبريل،: يقولوا الي يقولوه انا عزمتهم عندنا قعده تعارف وعايز نحدد معاد الجواز
سهر: طالما بتحبها احنا مش حانقف في طريق سعادتك ي ابني
جبريل:هااا ي ابو جبريل
ياقوت علي مضض
ياقوت:مجنونه مجنونه اتجوزها بس مترجعش تقولنا عايز اطلق
ابتسم جبريل لطريقه والده الطفوليه
جبريل: انا عزمتهم النهارده عندنا ونحدد الفرح كمان اسبوع
ياقوت بصدمه :اسبوع
################
في فيلا عامر زيدان
.........................
ارتدت اروى ملابسها والبست ايات الصغيره وحملتها
عامر :رايحه فين ي اروي
اروى:عند ايات
عامر:سبيها دلوقتي ي اروى
اروى:انا سيبتها زمان ومش عايزه الي جاي من عمرى ضايع
انا حاروحلها انا وايات
بيقولوا ان قلب الخاله عظيم وانا حاسه انها اول ماتشوف ايات الصغيره قلبها يحن
عامر:اجي معاكي
اروى:لا ياعامر خليك انت
#################
في فيلا غانم الصايغ
##########
كانت ايات جالسه برفقه عمار بالصالون
ايات: جبريل عايز الفرح كمان اسبوع
عمار: هو مستعجل كدا ليه مش لما تتخطبوا الاول
ايات: مش مستعجل ولا حاجه
عمار:الحب ولع ف الدره ي سعديه
ايات: هو باين قووي اني مدلوقه عليه
عمار: جامد الصراحه
بس في طلب عايز اطلبه منك
ايات:عيوني
عمار:عايزك تسامحي طنط فاطمه واروى وعائشه
محدش بيعيش لوحده ياايات وانتي مش من الخلا لازم تسامحيهم وتفرحي بوجودهم جمبك ي ايات وانتي داخله علي حياه جديده ومهما حصل دول اهلنا وطنط فاطمه غلبانه سميره اذيتها ياما زمان
ايات: صعب
عمار: احنا مش ملايكه ي ايات وبابا الله يرحمه وسميره اذوا فاطمه واخواتك زمان
ايات:اخواتي
عارف اي الي قاهرني ي عمار
عمار:اي
ايات:ان وقت شدتي وقت ماكنت محتاجه ايد تطبطب عليا بالغلط ملقتش حد وانت تقول اخواتي
كانت شغاله مع عامر وبتشوفني ولا كانها تعرفني ليه مقالتليش كل حاجه
............. ..........................
كانت اروى تقف امامهم حامله ايات الصغيره
اروي:عشانك
ايات وهي تنظر لاروى نظرات شك
ايات:عشاني
ليه بقي ان شاء الله
اروى:متلعبش دور مش دورك ي ايات
انا وامي وعائشه اتظلمنا اكتر منك
ايات:انتي تعرفي عني اي عشان تتكلمي كدا
اروى:وانتي تعرفي اي عننا عشان تقولي علينا رميناكي
تعرفي اي عن بنت في ابتدائي ابوها قالها خودى بناتك واطلعي براا
انتي عارفه فراق الاب عامل ازاي
تخيلي يكون الاب هو الي رامي لحمه ومش عايزه
توجع مش كدا
اهو انا كنت عايزه اطمن عليكي ماحبتش انبش في الماضي
محبتش اجرحك
وانتي مكنتيش حاتصدقيني
بالرغم الكره الي في قلبي ليه بس وقت كتب كتابي علي عامر قلت ي بت خليه يجي
ومجاش
مات قبل مااسامحه ي اياات
انا عشت يتيمه
يتيمه من كل حاجه
وقت ماجه عامر وعطف عليا عايزاني اتيتم تاني انا كنت انانيه بس مش باايدى ي ايات والله مش باايدى
ظلت اروى تبكي الي ان جاءت ايات واحتضنتها ومن ثم سمعوا صراخ الطفله
وااء واااء ووااااء
ايات باابتسامه حملت الطفله
ايات:وانتي ي قرده بتعيطي ليه
اروى:طالعه لخالتها
ايات:سمتيها اي
اروى:آيات
ايات:يارب يكون نصيبها احلا من نصيب خالتها
###############
في مكتب جبريل
............
دخلت السيده :ابني مش قابل وجودي وبيكرهني
عايزه عمل يخليه خاتم في اصباعي
ابتسم جبريل لها
جبريل :اطلعي برا ي وليه ياخرفانه
انا بساعد الملبوسين والمسحورين مش بااذي حد
يلا ي عقربه من هنااااااا
#####################
بعد اسبوع
##########
في فيلا غانم الصايغ
كان جبريل برفقه عائلته وعامر وهو يحتضن ابنته ايات الصغيره
وبعض الاصدقاء المقربين
جبريل لعامر
جبريل:هما اتاخروا فوق كدا ليه
عامر:عروسه بقي وبتشطب
هبطت اياات السلم وهي تتكأ علي اخاها عمار وفي الخلف كانت فاطمه واروى وعائشه يحملون ذيل الفستان
ابتسم جبريل لرؤيتها
كان الفستان عاري الصدر مزين بالورود وفي الخلف زيله الطويل مرصع بالورود البسيطه
صعق جبريل لجمالها
بعد ربع ساعه
تم عقد القران وسط البهجه
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
#################
في منزل مصعب
********
جالس بغرفته يحتسي الكحول كان يشرب الكحول وملابسه مهترئه ورائحته نتنه من المشروب الذي كان يقع كلما شرب
دخلت سعاد الغرفه وجدته علي تلك الحاله
يشرب دون ان يفعل اي شيء
سعاد: ي ابني ي حبيبي كفاياك شرب
مصعب :هق
كفاياني اي ي وليه ي عقربه امشي سيبيني في حالي
حالي الي انتي باايديكي بوظتيهولي وبعدتيها عني جن جنون مصعب واخذ الزجاجه الفارغه وظل يضرب سعاد علي راسها بجنون
مصعب:موتي موتي موتي
وقعت سعاد جثه هامده علي الارض والدماء تغطي الارض
مصعب بجنون وهو ينظر اسعاد
بحث عن ملابسه كالمجنون وابدل ملابسه واخذ اغراضه من المنزل ومسح بصماته وفر هاربا
########################
في الفندق
#######
ابدلت ايات فسان الزفاف الي منامه بيضاء جميله وخرجت لجبريل
كانت جميله رقيقه كاورده الياسمين تفوح منها رائحه جميله
جبريل: انا بحبك
وقبل قمه راسها
ايات ببراءه تحدثت
ايات:هو البوس بيجيب عيال
جبريل :هه
ايات: انت لسه حاتقول هه
دفعته ليسقط علي الفراش وتحدثت
ايات:ورانا شغل كتير انا عايزه اجيب دسته
##########################
بعد اسبوع
**********
في المعادي
................
كانت تفوح رائحه نتنه من العماره واشتكي السكان بسبب تلك الرائحه وقدموا بلاغ واتت الشرطه لترى مصدر الرائحه
اقتحمت الشرطه الشقه ووجدت سعاد بالارض جثه هامده وتم اخذ الجثه للمشرحه كي تحلل وشمعت الشقه بالشمع الاحمر
**********************************
في مكتب الشيخ جبريل
################
كان يقرا كتب نعناعه عن السحر وكيف فكه
امام الرجل الموثوق بالحبال
الرجل بصوت امرأه :مش حااطلع من جسمه
مش حااطلع
دا حبيبي وابو عيالي مش حااطلع من جسمه
حبريل وهو يتحدث كلمات مبهمه غير مفهومه
ضرب الرجل
وكان صوت صراخ المرأه يزداد
سيبه متضربهوش
سيبه متضدبهوش حااطلع من جسمه
حااطلع بس متاذيهوش
الا ان امتدت يد الرحل اليسري وفقد الرجل الوعي
الام وهي تقبل يد جبريل
ربنااا يكرمك
ربنا يسترك
ربنا يحبر بخاطرك
جبريل: خديه بيته ولو حصل حاجه انا موجود
#########################
في فيلا ياقوت
:::::::::::::::::::
استيقظت ايات من النوم ولم تجد جبريل
اخذت الهاتف
ايات:جبوتتي
فينك
جبريل: في الشغل ماموريه كدا
وحااجي ياروحي متقلقيش
ايات:بحبك
اغلقت ايات الهاتف
####################
في المكتب
وضع جبريل كتب السحر واغلق المكان وذهب لمكتبه في مدريه الشرطه
###################
فيلا ياقوت
######
كانت ايات تسقي الزرع بالماء ولكن مصعب ظهر خلفها وكمم فمها بمنديل مخدر
وحملها وذهب لسيارته
وضعها بالسياره وذهب
##########
اعلي جبل المقطم
اخذ مصعب منديل ووضع به شيء ما ووضعه علي فم ايات
شعرت ايات بالصداع وهي تحاول الافاقه
ايات بخوف :مصعب
مصعب:ايوا مصعب حبيبك
ايات:انت عمرك ماكنت حبيبي
انا عمرى ماحبيتك
انا بحب جبريل وبس
مصعب: لا حبيتيني وجبريل هو السبب في كرهك ليا
انا ابن نعناعه بس عمرى مادخلت عالم السحر والدجل
جبريل هو الي دخله
هو الي اتعلم فنون السحر وهو الي بعدك عني
الشيخ جبريل
ايات :كداااااب
انا جوزى ظابط
مش ساحر زيك
مصعب وهو يقود السياره
مصعب:حااوريكي مكان الشيخ جبريل الي بيروحه لما بيجيله زباين
بعد ساعه
وصل مصعب وايات لمكان المكتب
مصعب:بيروح هنا لما بيجيله زباين
ايات انا بحبك وعايزك اطلقي منه
هبطت ايات من السياره و اخذت تاكس وعادت للمنزل
########################
في فيلا ياقوت
#########
دخلت ايات الفيلا وذهبت لغرفتها تبكي بقهر
ايات:يعني ااي
اهرب من السحر والشعوذه ومن سميره وظلمها عشان اتجوز واحد ساحر
دجال لالا اكيد في حاجه غلط
طب لو دجال انا مستحيل اعيش معاه
مستحيل
####################
في المساء ....
..........
في غرفه النوم
..................
عاد جبريل المنزل في وقت متاخر
كانت ايات بغرفتها تستطنع النوم لم تريد ان تحادثه ارادت الهروب
جلس علي الفراش الي ان اهتز هاتفه
جبريل :الو
ايوا الشيخ جبريل معاكي
طب تمام بكرا الساعه 8 في المكتب
صدمت ايات من الذي استمعت اليه ارادت البكاء والصراخ لكنها استطنعت النوم
ابدل جبريل ملابسه ونام بعمق
############################
اليوم التالي
**********
ارتدي جبريل ملابسه واخذ هاتفه وهبط الي الاسفل
كانت ايات مستيقظه انتظرته حتي هبك لتكشفه بالجرم المشهدو
في مكتب جبريل
.................
جبريل :اتفضلي عايزه ااي
خلعت السيده ملابسها
جبريل بغضب :انتي بتعملي ااي
ذهبت السيده الي حبريل بقميصها ولكنه صفعهااا علي وجهه
دخلت ايات الغرفه
جبريل :ايااات
السيده : انتي كمان عايزه عمل
داانت زباينك جامدين ي شيخ
صفع جبريل السيده علي وجهها
جبريل:اخرصي ي زباله
كانت ستذهب السيده لكن جبريل منعها من الذهاب
جبريل:هو دخول الحمام زي خروحه
السيده:سيبتي بقولك
سيبني
ايات:سيبها ولا انت كيفك كدا مع الملبوسين
شويه ايات وغيرها
جبريل:انتي مش فاهمه حاجه دا فخ معملونا
عشان نفترق عن بعض
ايات:بطل شغل الروايات دا وحاتطلع البطل ف الاخر وتعيش بسلام والحدوته خلصت
جبريل:انتي مجنونه انا عمرى مااذيت حد
ايات:غيري
انت مااذيتش غير ايات
انت كسرتني ي جبريل
جبريل وهو يضغط بقبضته علي وجهه السيده
جبريل:انتي مين الي باعتك يابت
السيده :محدش
جبريل وهو يصفعها بقوه
جبريل:مين ي بت الكلب
السيده بخوف : مصعب
دفعها جبريل لتسقط ع الارض وفرت هاربه من المكان
جبريل لايات :اتاكدتي دلوقتي اني مش زي ماانتي فاكره
ايات : انت قلت بعضمه لسانك
انك شيخ جبريل انا سمعتك
جبريل،:انا بعالج لكن مش بااذي
ايات:معالج بالقران
جبريل :لا
ايات: اومال بتعالج ازاي بكتب السحر
جبريل :كتب نعناعه فيها طريقه فك الاسحار وانا بعالج بيها
ايات:يعني بتستعين بيهم ف العلاج
انت كدا شايف نفسك شريف
طاهر برىء معملتش حاجه
مفيش فرق بينك وبين نعناعه وابنه ي جبريل
كلكم اذيتوني ي جبريل
ايات اتعذبت علي ايديكم
اه موجودين ي جبريل اه موجودين عندكم حق
الجن والسحر والشعوذه موجودين
بس مش دايمين
لا دي حياتهم ولا دا عالمهم ولا اجسامهم
اه ي جبريل كنت مسحوره واتعالجت
بس الاستاذ المحترم الظابط دخل لعبه السحر واستخدمهم بحجه العلاج فتحت عليك باب من ابواب جهنم
انا بعالج بس مش بالقران
هو القران عجز ي جبريل
فرقت اي عن مصعب ونعناعه
محدش فيهم اخد جسم ايات غيرك ي جبريل
اما كلكم
كلكم دوستوا علي ايات
محدش ملاك ولا فيك صفه من صفات الملايكه
انت حتي مطلعش فيك صفه من اسمك ي جبريل
جبريل : رايحه فين
ايات: انا وانت مينفعش نتجمع تاني
انا مش عايزه اعيش من واحد استعان بالجن والسحر ف العلاج
انا مش عايزاك
جبريل :يعني اي
ايات:طلقني
جبريل:اسمعي ظروفي الاول
ايات: عمرى ماحاارجعلك ياجبريل
انا حاسه بالقرف انك لمستني واني كنت مراتك في يوم من الايام
ليه تعمل كدا
ليه تستعين بيهم
انا اكتر انسانه اتاذت بسببهم ولا يمكن ارجعلك ارجع لواحد استعان بااجن والشيطاين في العلاج
انت مسلم وموحد بالله كدا
جبريل: انا ظروفي كانت صعبه
انتي متعرفيش حاجه
ايات:ومش عايزه اعرف
كفايه
خلصت
طلقني
خرجت ايات من المكتب
*****************
بعد شهر
***********
تم الطلاق والتحقت ايات بالثانويه لتكمل تعليمها
عامر واروى في انتظار الطفل الثاني لهم
التحق عمار بالثانويه ويزاكر بجد
فاطمه وعائشه يقفان مع ايات ويشجعانها علي اكمال التعليم
تم القبض علي مصعب وعرضه علي فضيله المفتي
سهر وياقوت مازالوا يواظبون علي الصلاه واعمال الخير
جبريل باانتظار عوده ايات اليه حتي بعد الطلاق
############################
########################
مساء الخير
عارفه ان في ناس مش حاتحب النهايه لكن دي حاجه حقيقيه قوي
ايات مش لازم ترجع لجبريل اه كلنا بنغلط لكن في غلط يتسامح عليه وغلط مستحيل تسامح عليه وغلطه جبريل كانت صعبه
واي ست تحب تعيش مع راجل تحس بالحب في عيونه مش راجل استخدم الجن والشياطين في حياته
النهايه حقيقيه جدا
************
انا كصابرينا شايفه ان السحر موجود واليومين دول بكثره ولما كتبت عنه
السحر بيدمر الشخص وممكن يوصله لحافه الموت
واننا نصلي. وندعي ربنا يبعده عنا وعن الناس المؤذيه في حياتنا
ادعوا ربنا كتير يحفظنا ويحفظ اولادنا
بحبكم


تعليقات
إرسال تعليق