سكريبت وجـ ـع الفـ ـقد كامله
وجـ ـع الفـ ـقد
دخـلت بـمراتي الـجديده البـيت مـراتي الاولـى متحملتش وراحت فيها، لان مـراتي التانية كانـت صدمه ليها…
اسمي الحـاج مـوسى راجـل اعمـال ناجـح شغال في الاستيراد والتصدير معايا فلوس ومعايا اسم ومعايا مكانة وسط الناس وعندي كل حاجة اي راجل ممكن يحلم بيها…والنهارده انا راجع البيت بمراتي التانية
خليني اقول حاجة من الاول انا مسلم ومتدين وفي ديني الراجل من حقه يتجوز لحد اربع ستات طول ما يقدر يصرف ويعدل وانا اقدر
عندي بيت كبير في القاهرة خمس اوض وصالتين ومولد كهربا عمره ما بيقطع وعربيات وشغل وفلوس وكل حاجة..
عشان كـده لما قلـت لمراتي الاولى اني ناوي اتجوز تاني افتكرت انها هتفهم ده حقي بس هي ما استحملتش
من تلات شهور قعدت مع هالة بعد العشا العيال كانوا نايمين وكنا لوحدنا قلت لها هالة محتاج اكلمك في موضوع مهم رفعت عينها من الموبايل وقالت= اتفضل
قلت لها = انا عندي طاقه مكبوته اني مش قادره لوحدك عليها… انا محتاج اتجوز مره تانيه.. ياريت تفهميني…
الدنيا سكتت فجأة بصتلي كأنها مش فاهمة قالت انت قلت ايه؟ وطاقه ايه؟ قلت… وشرحت وهي رقعت بالصوت صراحه .. انا عارف انها مش مقصره بس هو كده الراجل الشرقي ما انتوا عارفين ياجماعه..
اسمعي يا هاله انا محتاج زوجة تانية ده حقي وانا لقيت واحدة مناسبة..
ايديها كانت بتترعش وقالت مناسبة مين؟
اترددت شوية لان كنت عارف اللي جاي صدمه ليها… قلت= امينة
وقفت مكانها ولا اتحركت ولا رمشت وقالت= امينة؟!
قلت= اه
قالت =امينة
=صاحبتي؟!
قلت= اه
ضحكت ضحكة مكسورة وقالت انت بتهزر صح قلت لا يا هالة
قربت مني وقالت انت فقدت عقلك امينة دي كانت داخلة بيتي وكنت بحكيلها عنك واشتكي لك منها وكنت بعتبرها اخت
قلت لها هالة= اهدي ده حقي.. واضح انك قربتينا
صوتها علي وقالت= اهدي؟! انت بتقولي انك هتتجوز صاحبتي وعايزني اهدي؟!
قلت لها: وطي صوتك العيال نايمين
قالت :مش مهم العيال دلوقتي المهم ان جوزي كان بينام مع صاحبتي….
سألتني من امتى وانا سكت قالت من امتى يا موسى قلت من كام شهر!
وقفت تبصلي وقالت: وانت كنت بتاكل من اكلي وبتلبس من هدومي اللي بجيبهالك ، وانا بخدمك وانت نايم مع صاحبتي وانا مش دريانه
قلت لها :مش كده
قالت: امال كده ازاي شرحلي
قلت لها :من حقي اتجوز
عيطت وقالت: انت وعدتني لما اتجوزنا انك مش هتتجوز عليا وان انا كفاية عليك
قلت: الناس بتتغير
قالت :الناس بتتغير بس ما بتخونش
قالت :حتى لو ناوي تتجوز ليه هي بالذات ليه صاحبتي
قلت لها :عشان هي ست كويسة
قالت :كانت صاحبتي وكانت بتدخل بيتي وكانت عارفة انك متجوز
قلت :بتحبني
قالت :وانا ما بحبكش انا خلفتلك ووقفت جنبك واستحملتك
سكت وما لقيتش كلام
قالت : انت جبان ولو كنت راجل كنت جيت قلتلي من الاول بدل ما تضحك عليا
وبعدين بصتلي نظرة كره عمري ما انساها وقالت: اطلع بره الاوضة قبل ما اعمل حاجة اندم عليها
طلعت وما رجعتش…عدي تلات شهور اتجوزت امينة بفرح بسيط هالة ما جاتش طبعا، ولا عملت ايه رد فعل غير أنها بتحسبن عليا ليل ونهار…وما كلمتنيش حتي علشان العيال
والنهارده رجعت البيت بامينة
دخلنا البيت قلت لها ؛ اهلًا بيكي في بيتك كانت متوترة
دخلنا الصالة لقينا هالة قاعدة بتتفرج على التلفزيون
قلت ببرود بحاول اتصنعه وانا في الحقيقه ٣ شهور همــ . ــوت عليها… انا بحبها بجنون…وطلعت امينه فشنك..في كل حاجه…بس اتورطت خلاص في الخيانه…
قلت…هالة احنا رجعنا ما ردتش…
قلت …هالة… برضه ما ردتش
بصتلي وبعدين بصت لامينة وشوفت في عينها وجع وفراغ
قامت ودخلت وخرجت بعد شويه وعيالنا وراها وفي أيدها شنطة هدومها وقالت … اللي صدمني…تماما…لكن قبل ما انطق كانت وقعت وراحت.. واللي عرفت أن عمر اللي بينا ما هيرجع تاني…
صلي على محمد وال محمد وتابع 👇 🔻
وقعت هالة قدامي فجأة من غير صوت ولا صرخة كأن جسمها قرر يسيب الدنيا مرة واحدة امينة شهقت ورجعت خطوة لورا والعيال اتخضوا وجروا ناحيتها وانا وقفت مكاني ثواني كأني مش مصدق ان اللي بيحصل حقيقي ولا فاهم ازاي لحظة واحدة تقدر تقلب بيت كامل لكابــ . ــوس
قربت منها اخيرا على رجلي اللي كانت بتترعش ركعت جنبها وناديت اسمها بصوت مبحوح هالة هالة اسمعيني يا هالة فتحت عينيها نص فتحة وبصتلي نظرة ما فيهاش غضــ . ــب ولا عتاب ولا حتى دموع كانت نظرة واحدة فاضية كأنها بتشوفني من بعيد مش من قدامها وبعدها شفايفها اتحركت بحرفين اتنين بالعافية كأنها بتطلع الروح مع الكلام وقالت جملة واحدة كسرتني من جوا مش علشان اتجوزت علشان خنت
وبعدها راسها مالت على جنب وعيالها بيعيطوا وبيشدوا في دراعها وانا بحاول افوقها بايديا اللي اتحولت لتلج
صرخت على امينة هاتي مية بسرعة واطلبي الاسعاف دلوقتي امينة كانت متلخبطة بس جريت على المطبخ وانا شلت هالة وحطيتها على الارض على جنب زي ما شفت في فيديوهات الاسعافات وبقيت اضغط على صدرها وانا مش عارف انا بعمل صح ولا غلط بس كنت بتشبث بأي امل لان فكرة ان هالة تمــ . ــوت وهي شايفاني داخل بامينة كانت نــ ــار بتاكلني حي
الاسعاف اتأخرت دقايق كانت بالنسبالي سنين والعيال صراخهم كان بيوجع القلب اكتر من أي حاجة ومحمد ابني الكبير كان ماسك فيا وبيقولي ماما مش بترد يا بابا اعمل حاجة يا بابا وانا ما كنتش قادر ابصله في عينه
لما دخل المسعفين شالوها بسرعة وحطوها على الترولي وسألوني عن اي امراض سابقة قلتلهم كانت بتاخد علاج ضغط بس كانت كويسة قالوا لازم نلحقها على المستشفى وركبت معاهم زي المجرم اللي بيتساق على المحكمة مش عارف يهرب ولا عارف ينكر
في الطريق كنت ماسك ايد هالة ايدي بتعرق وايدها ساقعة وانا بقول في سري يا رب ما تاخدهاش مني بالشكل ده يا رب اديني فرصة اصلح ولو جزء بسيط من اللي كسرته
وصلنا المستشفى ودخلوها الطوارئ وانا واقف برا زي اللي اتجرد من كل سلطته وفلوسه ومكانته فجأة بقيت راجل ضعيف مستني كلمة من دكتور
بعد نص ساعة خرج الدكتور بوش جامد وقال بنبرة عملية جلطة حادة في القلب وصلتنا متأخر يا حاج موسى حاولنا لكن قدر الله وما شاء فعل
الجملة دي خبطتني في دماغي زي المطرقة ما استوعبتش في الاول قلتله يعني ايه قال يعني اتوفت
اتكعبلت رجلي وقعدت على الكرسي وانا حاسس ان السقف بينزل عليا وكل اللي كنت فاكره قوة وحق وشرع وتقاليد اتبخر في لحظة وبقيت انا اللي محتاج حد يسندني
امينة وصلت بعد شوية ومعاها العيال كانوا زعلانين ومش فاهمين ايه اللي بيحصل وانا بصيت لها كأنها سبب المصيبة كلها وهي بصتلي وهي بتعيط وبتقول انا ما كنتش اعرف انها هتوصل لكده يا موسى والله ما كنت اعرف وساعتها بس فهمت ان الجملة دي مش هتغير حاجة لان اللي اتكسر خلاص اتكسر
رجعنا البيت بعد ساعات والبيت كان ساكت بطريقة تخوف التلفزيون لسه شغال على نفس القناة اللي كانت هالة بتتفرج عليها والشنطة بتاعتها كانت لسه على الارض جنب الكنبة وكان فيها هدوم العيال ومتعلقاتها كأنها كانت جاهزة تمشي فعلا بس مش للطريق اللي هي اختارته
في اليومين اللي بعدهم الدنيا كلها اتقلبت عزاء وناس داخلين وناس خارجين وعيال بيعيطوا وامينة قاعدة في اوضة لوحدها مش عارفة تعمل ايه ولا تقول ايه وانا واقف وسط الكل بوش حجر لان لو سقطت قدامهم كنت هبقى مكسور للأبد
بس الحقيقة اني كنت مكسور من اول لحظة قالت فيها هالة علشان خنت
كنت طول عمري بحتمي في كلمة حقي وبقول لنفسي انا ما عملتش حرام انا اتجوزت على سنة الله ورسوله بس عمري ما وقفت قدام نفسي وسألتها هو الجواز ده كان عدل ولا كان تغطية على خـ. . يانة كانت شغالة من زمان
لما خلص العزاء وراحوا الناس وفضل البيت فاضي رجعت لاوضتي اللي كانت اوضتي واوضة هالة سنين طويلة ريحتها لسه موجودة في المخدة وفي الدولاب وفي تفاصيل صغيرة كانت بتعملها من غير ما احس فتحت الدرج اللي كانت بتحط فيه حاجتها ولقيت ورقة مطوية
فتحتها وانا قلبي بيخبط
كانت رسالة مكتوبة بخطها
يا موسى انا مش بكرهك انا بس اتكسرت انا كنت معاك يوم ما كانش فيك غير حلم صغير ووقفت جنبك لما الناس كانت بتقول عليك مغرور وكنت بسكت عن غلطات كتير علشان البيت يقوم مش علشان انت تستقوى عليا لما اخترت امينة بالذات انت ما اخترتش زوجة تانية انت اخترت تطــ . ــعنني في اقرب مكان انا كنت بقول لنفسي اني ممكن استحمل التعدد لو كان عدل لكن اللي عملته خـ. . يانة وسرقة عمر كامل انا كنت شايلة البيت على كتفي ومخبية عليك تعبي علشان ما تحسش انك قليل وانت في الاخر خليتني قليلة في عين نفسي يا موسى انا لو مت الليلة دي اعرف اني مت من الوجع مش من الجلطة بس انا سامحتك عند ربنا علشان عيالك ما يتحرموش من ابوهم خلي بالك منهم وخلي بالك من نفسك لان اللي بيكسر قلب حد ما بينامش مرتاح
قريت الرسالة مرتين تلاتة وبعدين انهرت لوحدي لأول مرة بكيت بصوت عالي زي الطفل وانا حاسس اني خسرت حاجة عمري ما هعرف ارجعها
تاني يوم صحيت على صوت محمد ابني بيخبط على الباب وبيقولي بابا ماما فين انا كنت فاكرها هترجع تاني قلتله بصوت مخنوق ماما عند ربنا يا حبيبي قعد يبصلي كأنه مش فاهم وبعدين قال هو ربنا خدها علشان انت زعلتها
الجملة دي كانت اشد من اي حكم محكمة
حاولت اشرح له انه قدر ربنا وانه اللي حصل مش ذنبه بس هو كان شايف الحقيقة بطريقته طفل بيشوف الام تختفي بعد لحظة صدمة
الايام اللي بعدها كانت سودة العيال بقوا يسألوا عن امهم في كل لحظة وبنتي الصغيرة كانت تصحى بالليل تصرخ وتقول ماما وقعت ماما ما بتردش وانا كنت اقعد جنبها لحد ما تهدى وانا من جوايا بتفكر في نفس المشهد كل مرة
امينة حاولت تقرب منهم لكنهم كانوا بيرفضوها بطريقة تلقائية مش لأنها وحشة لكن لأنها جت في المكان الغلط وفي الوقت الغلط وفي قلب حكاية غلط
وفي مرة سمعت محمد بيقول لاخته احنا مش هنناديها ماما دي اللي خلت ماما تمــ . ــوت
وقفت امينة ورا الباب وسمعت الكلام ده ووشها اصفر وبعدها دخلت الاوضة من غير كلمة وقعدت تبكي بصمت
جتني امينة بعدها بيومين وقالتلي بصوت مهزوز يا موسى انا مش قادرة اعيش هنا العيال بيكرهوني والبيت كله بيكرهني وانا حتى مش عارفة انا كنت بعمل ايه في نفسي انا كنت فاكرة اني بكسب راجل غني واسم ومكانة لكن طلعت بخسر روحي
بصيت لها وقتها وانا حاسس اني ما عنديش طاقة الومها ولا اسامحها قلتلها بصراحة اللي حصل حصل وانتي كنتي عارفة ان هالة صاحبتك وكنتوا بتدخلوا بيت بعض وده لوحده كفاية يخلي كل الكلام عن حقي يبقى ضعيف
قالتلي انا اعترف اني غلطانة بس انت كمان غلطان انت اللي فتحت الباب ده وانت اللي خدتني من ايد صاحبتك
سكت
لانها قالت الحقيقة اللي كنت بهرب منها
بعد اسبوع واحد امينة طلبت تروح تعيش عند اهلها فترة قلت لها روحي لان البيت ده بقى مليان شبـ . ــح هالة ومليان عيون عيالي اللي بتتهمني من غير ما تتكلم
فضلت لوحدي معاهم
ورغم اني كنت بقول طول عمري انا اقدر اعدل واصرف اكتشفت ان العدل مش فلوس بس العدل قلب وضمير وانا كنت ناقص الاتنين
في شهرين بس بدأت القضايا تطلع ورث وميراث وناس من عيلة هالة بيطالبوا بحقوق العيال وبيتهموني اني السبب في مــ . ــوتها وبعضهم كان عايز يشيل مني حضانة العيال بحجة ان البيت ما بقاش امن
وقفت قدام المحامي وانا بقول انا اللي ربيتهم وانا ابوهم قاللي يا حاج موسى القانون معاك بس المجتمع عليك وخصوصا ان الحكاية انتشرت
الحكاية انتشرت فعلا
الناس بقت تحكيها في كل مكان الحاج موسى جاب مرات صاحبتها وماتت من قهرتها
بقيت اسمعها في الهمس في الشارع وفي نظرة السواق وفي كلام الموظفين في شركتي
اول مرة احس ان الاسم اللي كنت بفتخر بيه بقى عبء
حاولت ارمم شغلي واستعيد هيبتي لكن في البيت كنت كل يوم بخسر جزء جديد من نفسي
كنت اقعد على سفرة الاكل وحدي بعد ما العيال يناموا وافضل افتكر هالة وهي بتجهز الاكل وهي زعلانة وهي ساكتة وهي بتضحك من غير ما اشوف جواها الكسر
انا كنت فاكر ان الست لما تسكت تبقى راضية ونسيت ان في ستات بتسكت علشان ما تقعش البيت لكن قلبها بيقع واحدة واحدة
جالي يوم من الايام حلمت بهالة كانت واقفة في اوضة النوم بتبصلي بنفس النظرة الفاضية وبتقوللي انا مش زعلانة انا بس مش موجودة
صحيت مفزوع وقعدت ادور على نفسي في المراية لقيتني عجوز اكتر من سني وشعري شاب في شهور
في يوم جمعة رحت الجامع وصليت وبكيت في الدعاء وقلت يا رب انا ظلــ . ــمت نفسي وظلــ . ــمتها وظلــ . ــمت عيالي سامحني وارحمني واهديني اعمل ايه
بعد الصلاة قابلت شيخ كبير من اللي الناس بتحترمهم قالي يا موسى انت باين عليك هم قلتله يا مولانا انا ضيعت بيتي باسم الحق قالي الحق من غير رحمة ظلــ . ــم والشرع من غير ضمير قسوة وربنا مش بيحاسبك على العدد بس بيحاسبك على القلوب اللي كسرتها
الكلام دخل فيا زي السهم
رجعت البيت وقررت اعمل حاجة اول مرة اعملها في حياتي قررت اعتذر بجد مش اعتذار كلام قدام الناس لكن اعتذار فعل
روحت لعيلة هالة وقعدت قدام ابوها وامها وقلت لهم انا غلطت ومش هلف ولا ادور واللي حصل حصل بسبب خيانتي قبل جوازي وانا مش هقول كان حقي ولا شرعي انا بقول انا ظلــ . ــمتها
ام هالة بكت وقالت انت كده رجعتلنا بنتنا يعني قلت لها لا بس يمكن اخفف عنها عند ربنا ويمكن اخفف عن عيالي في الدنيا
طلبت منهم يكتبوا اي حق للعيال باسمهم ويكون لهم امان مالي ووافقت ادفع اللي يطلبوه علشان العيال ما يبقوش لعبة بينا
ولأول مرة حسيت ان الفلوس ممكن تتصرف في حاجة صح مش بس رفاهية
بعدها رحت مقبـ . ـرة هالة وقفت قدام قبـ . ـرها في الصمت وقلت يا هالة انا عارف اني اتأخرت بس انا اتعلمت الدرس غلطتي كانت اكبر من اني اصلحها بس انا هحاول اربي عيالك زي ما كنتي عايزة وهحاول ما اكررهاش تاني
وبينما انا واقف سمعت صوت طفل ورايا كان محمد ابني جاي مع خالته ووقف عند القبـ . ـر وبصلي وقال بصوت هادي بابا انت هتجيب ماما تاني قلتله لا يا حبيبي ماما مش هترجع بس انا هفضل احبها طول عمري
قاللي طيب ليه زعلتها قلتله علشان كنت اناني ومش شايف غير نفسي قاللي يعني انت غلطان قلتله ايوه انا غلطان
اول مرة اقولها قدام ابني
اول مرة ما ابررش
اول مرة اعترف
بعد شهور امينة رجعت تطلب ترجع البيت قلت لها بصراحة انا مش قادر اكمل زي زمان ولا قادر اجبر العيال عليكي ولا قادر اعيش معاكي وانا شايف وجعهم كل يوم
قالتلي يعني هتطلقني قلت لها انا مش بظلــ . ــمك اكتر من كده انتي كمان ليكي حق تعيشي حياة من غير كراهية
اتطلقنا بهدوء
من غير فضايح
كانت نهاية طبيعية لحكاية غلط
امينة مشيت وهي بتقوللي يمكن ربنا بيطهرنا كلنا بالطريقة دي
ما رديتش
لان فعلا مفيش حاجة ترد على قدر زي ده
السنين عدت وانا بقيت اب وام في نفس الوقت
اتعلمت اطبخ
اتعلمت اغسل هدوم العيال
اتعلمت اسمع لهم بدل ما ادي اوامر
اتعلمت ان الرجولة مش كلمة تتقال في القعدة الرجولة مسئولية ثقيلة
محمد كبر وبقى دايما ساكت زي امه
وفي يوم وهو داخل الجامعة قاللي يا بابا انا عمري ما هأذي بنت زي ما اذيت ماما
سكتت
وبصيت للأرض.
وقلتله يا رب يكون ده الدرس الوحيد اللي يطلع من الخراب ده
وانا النهارده لما حد يسألني عن اللي حصل ما بقولش حكاية حق ولا شرع
بقول حكاية قلب اتكسر وبيت وقع علشان خـ. . يانة اتلبست لبس الدين
وبقول لكل راجل فاكر ان القوة في انه يعمل اللي عايزه من غير ما يحسب اثره على اللي حواليه
افتكر ان في لحظة واحدة ممكن كل اللي بنيته يتهد
وان في ستات بتستحمل كتير لكن لما تقع ما بتقومش
وان الندم ساعات بييجي بس متأخر قوي
البيت الكبير اللي كنت بتفاخر بيه بقى صغير من غير ضحكتها
والفلوس اللي كنت بقول عليها كل حاجة ما عرفتش تشتري لحظة واحدة ترجع فيها هالة تقعد على الكنبة وتقوللي عايز تشرب شاي
والاسم اللي كنت شايفه هيبة بقى ذكرى موجعة لما اسمع حد يقول الحاج موسى اللي مراته ماتت من القهر
وانا مش بزعل من الكلام
لان ده جزء من الحساب
حساب الدنيا قبل حساب الاخرة
وفي اخر كل ليلة لما العيال يناموا بدعي لها
وبدعي ربنا يسامحني
وبقول يا هالة لو في يوم سامحتيني بجد خلي دعوة منك تستر عيالك في دنياهم
لان ده اللي فاضل لي
اني اربيهم صح
وانهي سلسلة الظلــ . ــم اللي انا بدأت فيها
صلي على محمد وال محمد ط 👇 🔻 👇
تمت


تعليقات
إرسال تعليق