القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 

سكريبت ترجمه حرفيه كاملة 




ترجمه حرفيه 



الـمترجـم بيخـدعـك!

كـان الـمدير التـنفيذي علـى وشـك ان يـمضي العقـد اللـي هيقلـب حياته. صفـقة بـ50 مليـون دولار مع مستثمـرين ألـمان. كـل حـاجة شكلـها مـثالي… بـس الجـو كـان متكـهرب بطريقة غـريبة.

فجأة عاملة النظافة قربت من الترابيزة، بحجة إنها بتزود القهوة. مالت على ودنه، وصوتها بيترعش من خوف حقيقي، وهمست:

— يا فندم… ما تمضيش. المترجم بيكذب عليك… أنا فاهمه هما بيقولوا إيه.

الملـيونير اتجمد مكانه.

بـص لمتـرجمه اللي بيثـق فيه بقاله سنين… ولاحظ العرق البارد على جبينه وهو بيـتفادى عينيه.

المسـتثمرين الألمـان على الناحية التـانية كانوا مبتسمين بهدوء… بس الابتسامة دي فجأة بقت مريبة.

إيده سابت القلم

قولي سمـعتي إيه بالظبط؟” سألها بصوت واطي لكنه حاد.

اللي كشفته له ما كانش بس هيبوظ الصفقة…بس

ده كان ممكن يعرض حياتها هي نفسها للخطر الليلة دي…

تابع في الكومنتات 👇 وصلي علي محمد الهادي …


إيده كانت لسه معلقة فوق الورق والقلم بيتهز بين صوابعه كأنه فجأة بقى تقيل زيادة عن اللزوم بص للعاملة الشابة اللي واقفة جنبه وملامحها متوترة لكن عينيها ثابتة على عينه من غير ما ترمش قالها بهدوء مخيف انتي سمعتي إيه بالظبط قالت وهي بتحاول تتحكم في نفسها هما بيقولوا إن في بند مكتوب غير اللي بيتقال لحضرتك المترجم بيقول إن نسبة الشراكة أربعين في المية ليهم وستين لحضرتك لكن هما فعليًا بيقولوا إن السيطرة الإدارية كاملة ليهم وإن حضرتك هتكون مجرد واجهة في السوق العربي وبعدين واحد منهم قال للثاني بالألماني إنك مش هتفهم حاجة غير لما الشركة تبقى في إيدهم سكتت لحظة وبعدين كملت بصوت أوطى هما كمان قالوا إن بعد توقيعك النهارده هيحولوا الأصول بره البلد خلال شهرين ولو حصل أي اعتراض هيتهموك بسوء الإدارة لأن العقود الفرعية مكتوبة بطريقة تخليك مسؤول عن أي خسارة رجل الأعمال حس إن الدم انسحب من وشه لكنه ما اتكلمش بص بهدوء للمترجم اللي كان واقف ورا الكرسي وشاف فعلاً حبات العرق على جبينه وابتسامة متصلبة زيادة عن الطبيعي المستثمرين الألمان كانوا بيتبادلوا نظرات قصيرة سريعة مليانة ثقة كأنهم مستنين اللحظة اللي القلم فيها يلمس الورق قال رجل الأعمال فجأة بصوت واضح للجميع أعتقد إننا محتاجين استراحة عشر دقايق قبل التوقيع المترجم حاول يعترض لكن واحد من الألمان رفع كتفه بابتسامة باردة وقال بالطبع نحن نحترم رغبتكم خرج رجل الأعمال من القاعة ومعاه العاملة الشابة وقفوا في ممر جانبي بعيد عن الكاميرات قالها انتي بتفهمي ألماني ازاي قالت أنا خريجة ألسن ألماني يا فندم كنت بشتغل مترجمة حرة لكن والدي تعب فجأة واضطريت أسيب الشغل عشان أكون جنبه ولما توفى فضلت بدور على أي شغل عشان أصرف على أمي وأختي الصغيرة الشغلانة دي كانت المتاح الوحيد سألها انتي متأكدة من اللي سمعتيه قالت مية في المية هما واثقين إن محدش هنا بيفهمهم وبيتفقوا بصراحة قدامنا قالها طيب لو رجعنا دلوقتي عايزك تفضلي هادية وماتتكلميش خالص سيبي الباقي عليا رجعوا القاعة ورجل الأعمال ابتسامته بقت مختلفة ابتسامة واحد فاق من فخ قبل ما يقع فيه قعد مكانه وبص للمترجم وقال تقدر تقرالي البند الخاص بالإدارة التنفيذية تاني المترجم بلع ريقه وبدأ يترجم نسخة مخففة جدًا من النص فجأة رجل الأعمال قاطعه وقال بالألماني الواضح الحاد أعتقد إن النص الأصلي بيقول إن مجلس الإدارة هيكون بالكامل من ممثليكم وإن حقي في الاعتراض محدود المستثمرين اتفاجئوا ونظراتهم اتبدلت في لحظة والمترجم وشه احمر وبعدين شحب واحد من الألمان حاول يضحك وقال يبدو أن هناك سوء فهم لكن رجل الأعمال كمل بالألماني بطلاقة أكبر من المتوقع لا يوجد سوء فهم أنا سمعت كل كلمة قيلت منذ بداية الاجتماع وصمت لثواني ثقيلة وبعدين قال وبالمناسبة فكرة تحميل الخسائر القانونية عليا وحدي فكرة ذكية لكن ساذجة لو كنتم تعتقدون أنني سأوقع عليها القاعة بقت صامتة تمامًا المترجم حاول يتكلم لكن رجل الأعمال رفع إيده وقال انتهى دورك دلوقتي ثم التفت للألمان وقال الصفقة دي كانت فرصة حقيقية للتعاون لكن الثقة هي أساس أي شراكة وأنتم بدأتم بالكذب واحد منهم حاول يتدارك الموقف وقال دعنا نعيد صياغة البنود لكن رجل الأعمال هز رأسه وقال لا أظن أن هناك ما يمكن إعادة صياغته أنتم لم تراهنوا فقط على جهلي باللغة بل على طمعي أيضًا وده خطأ أكبر وقف من مكانه وأغلق الملف بهدوء وقال الاجتماع انتهى المستثمرين خرجوا بوجوه متجهمة والمترجم فضل واقف مكانه كأنه مستني فرصة يبرر لكن رجل الأعمال قال له اتفضل على مكتبي بعد نص ساعة خرجت العاملة الشابة وهي مش مصدقة اللي حصل حست إن قلبها لسه بيدق بسرعة بعد ما أنقذت الصفقة من كارثة محتملة بعد نص ساعة دخلت مكتب رجل الأعمال بناء على طلبه كان قاعد ورا مكتبه وبص لها بنظرة مختلفة المرة دي مش نظرة صاحب عمل لعاملة لكن نظرة تقدير واحترام قالها اسمك إيه قالت ليلى قالها يا ليلى انتي مش مجرد عاملة نظافة واضح إنك شخص عنده علم وشجاعة انتي أنقذتي شركتي من كارثة ممكن كانت تدمر سنين شغل قالت بخجل أنا عملت اللي ضميري قال لي أعمله بس قالها لا الموضوع أكبر من كده المترجم اللي كنت بثق فيه بقاله سبع سنين طلع بيتلاعب بمصيري عايز أعرف هو ازاي قدر يخدعني كل الوقت قالت يمكن لأن حضرتك ما كنتش محتاج تشك فيه قبل كده الثقة أوقات بتخلينا نغفل عن التفاصيل قالها طيب تحبي تشتغلي في مكان يليق بمؤهلاتك بدل ما تمسكي ممسحة ابتسمت ابتسامة مش مصدقة وقالت أكيد يا فندم بس أنا ما عنديش أوراقي كاملة ولا سيرة ذاتية حديثة قالها كل ده يتعمل المهم عندي الأمانة والكفاءة ومن بكرة هتكوني ضمن فريق الترجمة بالشركة عينيها دمعت من الفرحة وقالت شكرًا لحضرتك لكن هو رفع إيده وقال لأ لسه في حاجة أهم لازم نعرف هل اللي حصل النهارده مجرد محاولة نصب عابرة ولا في شبكة أكبر وراها طلب من قسم الشؤون القانونية مراجعة كل العقود السابقة اللي تمت بوجود نفس المترجم وبعد يومين اكتشفوا إن في بند متكرر بيقلل من أرباح الشركة لصالح أطراف خارجية بطرق ملتوية التحقيق الداخلي كشف إن المترجم كان بيتقاضى عمولات سرية مقابل تمرير بنود خفية الشرطة الاقتصادية دخلت على الخط والمترجم اتقبــ,,ـــــض عليه قبل ما يحاول يسافر بره البلد ليلى بقت فجأة في قلب عاصفة أكبر مما تخيلت صحفيين حاولوا يعرفوا مين الشخص اللي كشف الحقيقة لكن رجل الأعمال رفض يذكر اسمها حفاظًا على أمانها قال لها في جلسة خاصة اللي عملتيه ممكن يخلي ناس كتير تتضايق منك لازم تكوني حذرة قالت أنا مستعدة لأي حاجة طول ما ضميري مرتاح لكن الخطر ما كانش مجرد كلام في ليلة وهي راجعة بيتها حست إن في عربية بتمشي وراها بنفس السرعة قلبها دق بسرعة لكنها كملت طريقها طبيعي وصلت بيتها ودخلت بسرعة بعدها بدقائق العربية اختفت تاني يوم حكت لرجل الأعمال اللي أمر بتوفير حماية سرية ليها من غير ما تحس إنها تحت مراقبة مباشرة الأيام عدت وسمعة الشركة زادت قوة لأن خبر فشل الصفقة المشبوهة انتشر في دوائر الاستثمار كدليل على صلابة إدارتها رجل الأعمال بدأ يعتمد على ليلى في كل الاجتماعات الدولية كفاءتها ظهرت بوضوح وسرعان ما بقت مستشارة لغوية رئيسية لكن العلاقة بينهم فضلت في إطار الاحترام المهني رغم إن في مشاعر إعجاب خفي بدأت تنمو في قلبه كان شايف فيها شجاعة نادرة ونقاء مش موجود بسهولة وهي كانت شايفة فيه قوة مقرونة بعدل مش شائع في رجال الأعمال في يوم من الأيام وصل عرض جديد من شركة أوروبية تانية لكن المرة دي رجل الأعمال قال مبتسمًا الاجتماع الجاي هنعمله بالألماني من غير وسطاء ليلى ضحكت وقالت وأنا هكون جنب حضرتك عشان أراجع أي فاصلة صغيرة الاجتماع تم بشفافية كاملة والاتفاق كان عادل للطرفين بعد شهور الشركة دخلت مرحلة توسع كبيرة وليلى بقت رمز لقصة ملهمة داخل المؤسسة قصة عاملة نظافة غيرت مسار صفقة بخمسين مليون دولار بكلمة حق لكن القصة ما انتهتش عند النجاح المهني في إحدى الأمسيات بعد يوم عمل طويل وقف رجل الأعمال قدام نافذة مكتبه وبص للقاهرة تحت ضوء الليل وقال لليلى تعرفي لو انتي ما كنتيش همستيلي في اللحظة دي كان ممكن كل حاجة تنهار قالت يمكن لكن حضرتك اللي اخترت تسمع وتتحقق مش كل الناس كانت هتعمل كده ابتسم وقال يمكن عشان كده ربنا حطك في طريقي في اللحظة المناسبة ساد صمت دافئ بينهم مليان معاني غير منطوقة لكنه كان واضح إن حياتهم الاتنين اتغيرت للأبد بسبب همسة واحدة في قاعة اجتماع متوترة همسة كشفت كذب مترجم وخطة استغلال وصفقة كانت هتقلب حياة ناس كتير رأسًا على عقب ومن يومها بقت الثقة عنده مش مجرد كلمة مكتوبة في عقد لكن مسؤولية لازم تتراجع كل يوم وبقت ليلى مؤمنة إن أي مكان مهما كان بسيط ممكن يبقى بداية لقدر أكبر وإن الشجاعة مش محتاجة منصب كبير عشان تظهر أحيانًا مجرد صوت واطي في لحظة صح هو اللي بينقذ ملايين ويصنع مستقبل جديد وفي كل اجتماع بعد كده كان القلم لما يقرب من الورق يفتكر اللحظة دي ويفتكر إن الحقيقة حتى لو جاية من عاملة قهوة ممكن تكون أهم من توقيع بملايين الدولارات وهكذا اتحولت قصة خدعة مترجم إلى بداية شراكة بين عقلين اتقابلوا صدفة لكن جمعهم الاحترام والإخلاص والجرأة على قول الحقيقة مهما كان الثمن.


 تمت 

تعليقات

close