القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بناتى حياتى الفصل الثاني 2 بقلم ولا يحيى

 روايه بناتى حياتى الفصل الثاني 2 بقلم ولا يحيى 





روايه بناتى حياتى الفصل الثاني 2 بقلم ولا يحيى 


بناتي حياتي 

الحلقه التانيه 

وصلنا ان البنات بعد يومهم  المجنون رجعوا الكويت وخرجوا من المطار يدوروا علي عربيه  شوشو ومش لقينها

 

شوشو :انا كنت ركناها هنا صح ولا انا ملغبطه

 

ألاء : لا كانت هنا بس راحت فين 


صافيه : تعالو نلف عليها  يمكن  ركنها في مكان تاني 


لين :وانا هروح اسال الامن كده اشوف يعرف حاجه 


ويروحوا البنات كل واحده في مكان يدوروا ومش عارفين العربيه فين  ويرجعوا بعد نص ساعه كلهم لنفس المكان الكانو ركنين فيه 


شوشو وهي هتعيط : هنعمل ايه دلوقتي هنتصرف ازي

 

لين : مش عارفه افكر هتجنن هتكون روحت لوحدها يعني 


من بعيد واقف يراقب طلال وعدي اخوه وعدي هيموت من الضحك وهو شايف البنات هتعيط كده بس بيص علي لين وحس بخوفها فقال

عدي: لطلال كفايه عليهم بقي يا طلال البنات شكلهم هيعيطوا 


طلال :سيبهم لما يعرفوا اخرة جنانهم دا انا ماسك نفسي بلعافيه 


بس وهو بيبص لقي شوشو بداءت تعيط في حضن لين  فقرر انه يروح ليهم 


شوشو :مقدرش كده هيعرفوا وطلال مش هيسكت لازم القي السياره يا لين 


لين : انا هتصل علي امير اكيد هو هيعرف يتصرف 


الاء وهي تنظر لسياره الجايه عليهم : ايه دا السياره اهي يا شوشو جيه هناك بصي مش دي بتعتك 


صافيه :ايوه هي يلا بسرعه نقف قدامه ونوقفه الحرامي دا 

البنات وهي بتجري علي العربيه 


طلال : بيعملوا ايه المجانين دول ويوقف العربيه عشان ميخبطش حد فيهم 


شوشو :انزل يا حرا ( ولسه هتكمل الكلمه لقيت طلال هو الراكب السياره  فاستخبت وراء لين )


لين وهي بتهدي طلال : طلال   اتكلم معايه انا عشان انا الخدتها معايه


طلال وهو يبص لشوشو : ليه يا لين هي شنطه ولا طفله  ( ويتكلم ويقلد شوشو) انتي فين يا شوشو انا في مركز التجميل يا طلال 


شوشو : اصل انا 


طلال : انتي شو  اسكتي خالص مش هنتكلم هنا يلا علي السياره اوصلكم كلكم وحسابي معاكم


ويبص لسياره القربت منهم وهما مش حاسين بيها واللي ركبها عدي 


طلال : عدي خد حد معك بالسياره وصله


عدي وهو بيبص للين بعشق فهو يحبها  من وهم اطفال  :يلا يا لين اركبي معايه اوصلك


شوشو وهي تهمس للين :اوعي تسبيني 


لين ببتسامه رقيقه  : ميرسي يا عدي بس سوري انا هركب مع طلال خد انت صافي والاء وتبص ليهم تلقي انهم   حضنين بعد بخوف ورعب وبيعيطوا زي الاطفال  فتضحك علي شكلهم وينتبه طلال علي شكلهم فيداري وشه ويضحك


عدي بحزن :اوكي علي رحتك بس ابقي خلينا نشوفك يلا صافي هاتي الاء وتعالو بوصلكم 


وتبص الاء بحب  ولهفه لعدي فهي بتحبه بجنون ونفسها يحس بيها   


وفي سياره طلال


طلال : بصي يا لين انتي صديقتي وبتعرفي غلوتك بس انها نسافر بدون شوري وتكدب كمان لا  ما بسمحها وبعدين هي لما تكدب من هلق ولما نتجوز شو بتساوي 


لين :وبعدين يا طلال هو احنا عملنا ايه يعني رحنا عملنا شوبنج ورجعنا وبعدين انتم مش جوزكم قرب ولازم تشتري جهازها 


طلال : اكون عارف وموافق كمان وانا لخدها مترحش من راسها 


لين : قولتلك دا كان اقتراحي انا وخدتها بلعافيه  انت عارف اني مسافره مصر وفرح سيلا قرب وكنت عاوزه اشتري فستان للفرح وخدتها  عشان خطري يا طلال انا عمري ما طلبت منك  طلب سامح المره دي 


لين وطلال اصدقاء مع فرق العمر لان طلال اكبر منها ب 5 سنين ووالده شريك ل فؤاد في الشركه  ولين هي القربت بينه هو وشوشو 


طلال :سكته يعني يا ست  عائشه ومش بتكلمي

 

شوشو والدموع بعيونها : اسفه طلال وما بعيدها 


ينظر لها طلال بحب ويكره دموعها فهو يعشقها : طيب خلاص متبكيش بس ما تكرريها مره تانيه وانا باخدك اي مكان بدك تروحيه 


لين : لا والله يعني انا ريقي نشف معك وهي اسفه يا طلال تقول خالص  طيب ايه راءيك بقي هي اللي قترحت وهي الخديتنا غصب وعافيه 


فيضحك كل من طلال و شوشو  علي اسلوب لين  

تجلس لين وتنظر ل شوشو وطلال بفرحه و تتنهد وتتمني الوقت  ان سليم يكون بيحبها زي ما بتحبه وتعيش معه سعيده 

 

ويمر باقي الاسبوع بدون احداث مهم غير تجهيز كل الامور لنزول لمصر اجازه و لزواج سيلا 


 في مطار الكويت و لين بتسلم علي اصحابها و طلال معهم  انا هستناكم اوعي حد يقول مش هيحضر فرح سيلا والله  متعرفوش ممكن اعمل ايه 


طلال بيغيظها : يعني هتعملي ايه يعني 


لين : بسيطه هبعتلك سيلا تجيبك


سيلا تقرب منهم : في ايه انا سمعه اسمي بتقولو ايه اعترفو حالا 


لين  ببتسامه وهي بتبص لطلال :اصل طلال بيقول انه مش هيجي هو وشوشو الفرح 


سيلا وهي بتبرق لطلال :ايه مين المش هيجي دا بتقول ايه يا طلال   سمعني تاني كده 


طلال بخوف  هو عارف سيلا وايدها  التقيله وجنانها :والله ما اقدر يا كبيره دا لو انتي  عاوزني معكم من دلوقتي خديني في الشنطه   بتعتك مش قولك لا

 

يضحك الجميع علي اسلوب سيلا و خوف طلال 


و تبص لين لامير : امير هتنزل وهتيجي صح  ومش هتتاخر 


امير يطمنها : طبعا يا لين دا فرح اختي ومحدش هيسلمها لعريسها غيري 


سيلا بضحك  لا متقلقش انا هسلم نفسي بنفسي انا اصلا معترفه  كمان  وديني لاحمد بسرعه بقي 

فيضحك الجميع ويضم امير سيلا 

 امير :ربنا يسعدك يا حبيبتي ويصبرك يا احمد ( فتضربه سيلا علي كتفه وبعدين تحضنه فهو اخوها ال دايما بيخاف عليها ويحميها) 


و يركبوا الطياره ل مصر الحبيبه مع الاتفاق للقاء قريبا 


وفي مطار القاهره ينتظر كل من فاروق وهو اخو فؤاد الصغير عنده 38سنه ظابط  و معه احمد خطيب سيلا وابن خالتها  هو مهندس ديكور عنده 27 سنه  وقف وعيونه علي البيخرجوا هيتجنن ويشوف سيلا  

و وقف  معهم رامي  ابن فريد  اخو فؤاد  الكبير عنده 27سنه دكتور  وبيحب لين اوي ونفسه تحس بيه وتكون من نصيبه 

 

احمد بفرحة : وصلوا وصلوا سيلا هناك اهي ويشاور بايده ليها وهي تجري عليه 


سيلا :احمد وحشتني اوي يا حبيبي 


احمد وهو يحضن ايدها : انتي اكتر يا قلبي بس خالص من النهارده مافيش سفر غير معايه وبس مش هسيبك تاني  ابدا 


فاروق : ياستي  سلمي علينا ولا هو انتي مشوفتيش غير احمد بس 


سيلا :حبيبي يا روقه وحشتني والله 


فاروق لسه هيسلم بس لمح لين وصلت ليهم رح ساب سيلا وحضن لين اوي 

فاروق بفرحه : لين قلبي وحشتني يا بت اوي ايه الحلاوه دي  يخرب بيتك  جمالك قمر يا بت ( بيتكلم وهو حاضن وش لين  بايده الاتنين ويبوسها من خدها) 

 

لين ببتسامه جميله :  روقه وحشتني اوي عارف لو مكنش انت المستنيني كنت هخصمك وهزعل منك 


فاروق : يالهوي علي الرقه شوفت يا واد ياحمد هخصمك وازعل منك دي  انتي زي اخت البت  الرخمه دي ( ويشاور علي سيلا) 

 

سيلا وهي تضربه علي كتفه :بقي تسيبني وتسلم عليها وتقول انا البنسي الدنيا  لما بشوفه ل  احمد

 

فاروق : طبعا  يا بنتي مدام لين موجوده تغور سيلا معروفه دي 

فيضحك الجميع وتضربه سيلا علي كتفه بغيظ 


فؤاد ومنى وهم وقفين ومحدش حاسس بيهم ففاروق مشغول ببنات اخوه و الاحب لقلبه واحمد مسك ايد سيلا زي ما يكون خايف ترجع تبعد و رامي عينه مسيبتش لين من اول ما لمحها وغيران ونفسه يحضنها زي فاروق  ويسلم عليها


فؤاد : انا بقول نرجع   الكويت تاني يا منى شكلنا محدش مستنينا 


فاروق وهو ينتبه  لاخوه الكبير  فيجري عليه :فؤش حبيبي حمدالله علي سلامتك يا غالي انت وصلت امتي  وحشنا يا راجل 


فيضحك الجميع

  

فؤاد وهو يضم اخوه بحب : وصلت من ساعه يا خويه وانت ولا حاسس

 

فاروق ببتسامه : معلش يا غالي ما انت جمبك القمر النوره مزغلال عنيه و مش شايف بسببه ويبص علي منى ويسلم عليها

 

منى ببتسامه : يا بكاش مش هتبطل كل مره كده تشوف البنات وتنسي تسلم علينا 


  ويسلم الباقي علي فؤاد ومنى و يسلم رامي علي لين  وعيونه كلها عشق ليها بس لين مش شيفه دا بس منى وفؤاد  شيفينه  وبيتمني رامي يكون من نصيب لين فهو شاب مثال للاخلاق و التفوق 

ويروحوا  للعربيات ويركب فؤاد ومنى مع فاروق في عربيته ومعهم الشنط وتركب سيلا ولين في عربيه رامي وتعقد لين قدام جمب رامي وهي بتبص علي اختها ال قعده ورا جمب  احمد والفرحه مليا عنيهم 

  وينطلقوا ل بيت العيله في المنصوره


بيت العيله المكون من خمس طوابق يسكن فيه الجده (حصيبه)  مع ولادها الصبيان ( فريد و فؤاد وفايز  و فاروق) كل  واحد منهم منهم ليه دور عايش فيه  بشقه منفصله  مع مراته  واولاده حتي فؤاد ليه دور بيعيش فيه لما بينزل اجازه بس كلهم دايما متجمعين في بيت الجده  علي الغداء 


الجده حصيبه وهي وقفه في المطبخ ومصممه تعمل كل الاكل بايدها وبيساعدها  زوجات اولادها  سناء وسلوي


ام ايمان مرات  فاروق وهي  حامل  وتعبانه فقعده بامر من الجده  


سناء مرات  فريد وام ل( رامي و ريهام و رشا)  

 سناء : روحي ارتاحي انتي بس يا ماما واحنا هنخلص كل حاجه متتعبيش نفسك 


حصيبه  بفرحه : لا انا الهعمل كل الاكل بايدي فؤاد بيحب اكلي  وانا مش تعبانه  وانا وقفه اصلهم وحشوني اوي اول مره مينزلوش سنه كامله 


سلوي بغيره لحب الجده ل فؤاد ومراته  وبناته  اكتر من اي حد ( سلوي مرات فايز ابو امير  وهي غيوره وحقوده  وبتكره منى وبناتها جدا و بتغير منهم  

هي مخلفه  سالم و سميه و سها اخوات امير من الاب  ) 


سلوي: يعني يا ماما احنا مش هنعرف نعمل الاكل وبعدين فؤاد اصلا خد علي اكل منى من غير سمنه وزيت ال  ايه اكل صحي  عامله فيها ست الدكتوره 

حصيبه بضيق : هي مش عامله فيها يا سلوي هي فعلا دكتوره وبعدين  بقولك ايه  ملكيش دعوو لا ب منى ولا البنات وابعدي شرك عنهم دول بينزلوا اجازه شهر في السنه سبيهم في حالهم واحمدي ربنا  وشيلي جميل انها شالت عندك خدمه امير من وهو 7سنين وتربي مع عيالها مع ان فايز اتجوزك بس عشان خاطر امير  بس الواد يا حبت عيني مقدرش يستحمل و كنتي هتتطلقي لولي منى قالت ابني وانا مرضعاه و هيتربي مع بناتي هو اخوهم 


سلوي بضيق لدفاع الجده عن منى : لا هي خديته عشان مخلفتش صبيان معرفتش تجيب غير بنتين وبعد طلوع الروح 

 

حصيبه بغضب : مخلفه بنات ايوه  بس ربيته وعلمتهم وبقي نعمه البنات بيتمناهم كل شباب و اولهم ابنك ياختي سالم العاوز يتجوز لين 


لسه سلوي هترد ف مسكتها سناء 


سناء :خالص يا سلوي بقي بقولك روحي شوفي فايز جيه كده ولا لسه 


فتذهب سلوي بغضب و تتوعد ل منى وبناتها 


حصيبه : ربنا يصبرك يا فايز يابني 


سناء :متزعليش يا ماما انتي عارفه سلوي مبتحبش منى عشان كانت صحبة امينه الله يرحمها وهي الجوزتها لفايز 


حصيبه :عارفه يا بنتي عارفه

 

تدخل رشا بفرحه


رشا : وصلو يا ناناه وصلو تحت


تفتكره ايه هيحصل نعرف الحلقه الجايه


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

close