سكريبت جبروت امرأه الفصل الخامس 5 بقلم منى عبد العزيز
سكريبت جبروت امرأه الفصل الخامس 5 بقلم منى عبد العزيز
ونص مش عارفين حاجه عنها وكل ما نرن عليها تليفونها مقفول نلاقي امها واختها دخلين علينا يقولوا المخامي نصاب وسرقهم وضربهم بقي دا يعقل.
علاء… هو ليكم حق تزعلوا دول اتنين مليون ونص بس بردة مدحت مكنش اسرع في موضوع الطلاق وشاف سعاد الأل واتاكد وامكن يتقبض على المحامي، وبعدين انا العمال قالولي انهم سمعوا صريخ وخبط على باب الشقة فوق المحل والبلكونه والجيران والناس في الشارع طلعوا كسروا الباب وشاف ست بين الحياة والموت واهلها قالوا ان المحامي هو واتنين معه هم اللي عملوا كدا واتصلوا على الاسعاف ينقذ الست وناس راحت القسم بلغوا مع الراجل اللي كان معهم في الشقه وشهدوا بللي شفوه وكمان انا جاي على هنا والبوليس بيعاين الشقه وبيسال الجيران.
ام سعاد… اهي سعاد اول ما لقت المحامي بيقول كلام مش مظبوط وان الارض غير اللي قال عليها اتجننت ومسكت في خناقة، محسناش غير بواحد نزل عليها بطفيه على رسها وهو واللي معه نزلوا فينا ضرب والباقي انت حكيته وانت جاي لا تعرف حاجه ولا محتاجه.
مدحت بشك قاله… علاء انت عرفت منين انها سعاد.
علاء… الضابط اللي جه المحل يسال ويشوف كاميرات المحل وشفت سعاد بس بصراحه مبينتش للظابط اني اعرفها.
ام سعاد.. بينا يا ساميه يابنتي نروح نطمن علي اختك الحمدلله ربنا ظهر الحق.
مشيوا ام سعاد وبنتها واول ما قفلوا الباب علاء قال… مدحت انا مردتش اتكلم قدام ام سعاد، الموضوع باين عليه كبير وداخل في عصابة كبيرة الظاهر والله اعلم خالهم دا كان متورط معهم كويس انك خلصت منهم استودع ربنا في القرشين وانا لو منك ابعتلها ورقتها واخلص منها مش بعيد يتورطوا في مصايب خالها.
ام مدحت بقهر قالت… اهو دا مجايب ابوك بلانا اول وتاني روح مع علاء للمأذون وابعت لها ورقتها وتعالي نشوف هنعمل ايه في المصيبة التانية.
أميرة… احممم مصيبة أي ياماما كفالة الشر اهو سعاد وربنا ريحنا منها مدحت يروح للمأذون ونخلص منهم ونرتاح والفلوس زى علاء ما قال ربنا يعوض علينا.
بعد ساعه رجع مدحت للبيت متعصب اميرة قالت له… اومال فين علاء يا مدحت مرجعش معاك ليه.
مدحت… رجع للمحل بيقول الافتتاح بعد اسبوع ولازم يتابع بنفسه.
اميرة… مالك في اي مضايق كدا ليه احم.
مدخت قطعها وقال… ولا كلمة زيادة عجبك حالي والمصايب اللي جات على راسي قاعد من الشغل كل اللي حلتي راح حتى مراتي طلقتها والجوازة اللي لعبتي في دماغي انتي وماما عليها واتشغلت بالبنت كل راح وبقيت على الحديدة من كله حتى الورث اللي من ابوكي اقطع دراعي لو مضيعهوش على البرنسيسة وجايه تقول مالك، مالي راح ياختي.
امه… انا هجنن وحاسه قلبي هيقف ودماغي شوكيش بتضرب فيها… بقي بعد العمر دا كله كل حاجه تضيع فلوسي وسغتي واخر المتمه تجوز عليا يا صابر نار جوايا بقي انا يتجوز عليا… آه
حطت ايدها على قلبها وقالت قلبي الحقوني.
وقعت على الارض جريت عليها اميرة ومدحت اميرة قالت… اتصل بسرعة بالاسعاف يامدحت.
في المستشفي ام سعاد واختها ابتسموا للي قاعدة على السرير وضحكوا وقالوا… كل حاجه رسمتيها تمت بالملي كانك مكشوف عنك الحجاب وخصوصًا جيت جوز اخته كأنك مظبطه جيته بالظبط.
جوز ساميه اختها قال… صراحة يا سعاد لو حد حكالي اللي حصل مكنتش اصدق بقي انتي تخططي لكل دا.
سعاد بحزن… تفتكر انا مبسوطه باللي حصل بس يكفيك شر طعنة الغدر عارف يا بن عمي لو كان قالي انه هيتجوزومش مرتاح معايا كنت انفصلت بهدوء وبما يرضي الله لكن يطعن في عرضي هو واهله وفوق كل دا يخططوا يسرقوا شقي عمري والبيت اللي حطيت فيه كل شقايا ودهبي، وقرض لسه بسدد فيه عشان يديه لست غيري، ومع كل دا كنت هنفصل واخد اللي ليا لكن بيعترف لاخته في رسالة انه عنده فرصه يخلف لو عملنا حقن مجهري بس استخسر الفلوس وخصوصًا اني دخله على التلاتين وخاف الفلوس تروح على الفاضي بس هيعمل العملية للعروسة الجديدة لو هيسافرها تعملها في امريكا، عقلي مكنش فيا نار ولعت في قلبي فضلت افكر ملقتش حل غير اعرف ابوه واستغليت الرسايل اللي بينه وبين اخته وامه وخلته يجوز العروسه اياها والراجل اتهبل اول ما شاف صورتها ووافق على كل طلباتي وعشان هي واهلها طمعين وفقوا على طول واتجوزها في يومين وسفروا يقضوا شهر العسل، عشان اضمن نجاح خطتي اتصلت بواحد كان شغال معانا وساب الشغل واد بتاع مشاكل واتفقت معه يعمل مشكله مع مدحت ويسبب في كسر رجله وطبعا قبلها كنت قايله له على خالي المنيونير ولانه طماع ومش بيشبع صدق، الباقي بقي كان نجاحه في علم الغيب، وهو اخد حقي في البيت وسبع سنين عشتهم معه زى الخدامه فوق كل دا حرماني من الخلفه وزاد طعنهم في عرضي اتصلت على يحيى اللي عمل محامي وجاب كام واحد تبعه واجروا الشقه اللي انا اخترتها بنفسي لان كنت عارفه ان علاء هيفتح محل في نفس العمارة لانه كان طلب مني اساعدة في استخراج تراخيص وكدا، وطبعا عشان يصدقوا خكاية الارض كان لازم تدخلوا في الموضوع عرفتكم كل حاجه وطلبت منكم تساعدوني وخصوصًا انت يا بن عمي لان امه مقصرتش معاك وطردتك بفضيحه وبرة معرفتش بيها غير من كلمها ورسايلهم مع مدحت وانت مقولتناش عن اللي عملوه معاك، يعني كلنا عندنا هدف واحد، نجي بقي للظابط اللي راح لعلاء هو هو يحيى وراح عشان ياخد تسجيلات الكاميرات تحسبا لو بلغوا وكدا البوليس ما يوصلش لحاجه اما بقي ازاي علاء راح في الوقت دا عشان يحيى فهمه ان الموضوع كبير وداخل فيه شغل عصابة دوليه وهو اخد ديله في سنانه وراح لهم وسبحان الله جات من عند ربنا وكلامه جه مع كلامكم.،وليه جيت عملت خطة الضرب والمستشفى عشان الموضوع يسبك وميشكوش تاني حاجه سامية شغالة هنا وهتعرف تعملي الضماض دا واوضه تتاجر زى اي مريض وزميلها هيجملوها واي حد يسال عل اللي حصل يلاقي مليون وحده تحكيليه.
جوز ساميه… يتخاف منك يا سعاد بس يستهلوا كل اللي حصل ليهم لانهم افتروا وظلموكي.
اختها… وأميرة هتسيبها كدا بعد اللي عملته.
سعاد… هههههه دى بقي عقابها طويل هخليها تلف حوالين نفسها وبدأت فعلاً بعت لها كام رسالة من اللي متكلمه فيهم عن علاء مع اخوها على اساس هكر هكر تليفونها وحبشت عليهم كلمتنين من عندى طبعاً اترعبت وبعتت ليا تترجاني وعندها استعداد تدفع اي مبلغ وفضلت اجرجرها في الكلام لحد ما خلتها عملت تسجيلي بصوتها وهي بتشتم في علاء، واخدت كل دا وفي الوقت المناسب هبعته لعلاء بس لما أكون شفيت غليلي منها .
امها… ودلوقتي هتعملي ايه.
سعاد… ولا حاجه هرجع شغلي واعمل مشروع بنصيبي في البيت والباقي هرده ليهم بس في الوقت المناسب.
اختها… هتردي ليهم بعد كل اللي عملتيه وعملوه فيكي.
سعاد… انا مقبلش حاجه حرام انا اخدت حقي منهم وشربتهم من نفس الكاس اللي كانوا عايزين يشربوهولي وبنفس الوقت طلقني ومتأكدة مليون في المية ان علاء هيقنعه يطلق عند مأذون ويبعت ورقتي، علاء ميفرقش عنهم غير انه مش بيطعن في الضهر هو بيعمل كل حاجه عيني عينك ناسين لما اتقدم لماما قدام الكل.
امها ضحكت وقالت… قصدك هيتقدملك بعد العدة.
سعاد… قبلها وحياتك و مش بعيد النهاردة.
ساميه… وانا لو منك اوافق اهو اقهر اميرة.
سعاد… وليه ابلي نفسي بجوازة زى دي انا لو ربنا رايد اني اتجوز هجوز راجل مش متجوز لو ارمل وعنده ولاد اربيهم واعتبرهم ولادي عندي احسن من مليون زى علاء ومدحت.
بعد شهر ام مدحت قاعدة في صالة البيت على كرسي متخرك وجنبها أميرة بتكلمها ومدحت بيعد في فلوس قالت اميرة… ها يا مدحت المبلغ كامل ولا ناقص.
مدحت… ناقص طبعا مفروض احنا مدينها اتنين ونص مليون البيت بمليون ونص ودهبك ودهب ماما والفلوس والعربية مليون، لو اخدت نصبها في البيت يبقي مليون الل ربع وانا زيهم هيتبقي مليون اللي رجعتهم مليون وربع بس.
سكتوا وامهم صرخت على صوت اللي داخل من الباب يلعب بالمفتاح ويضحك ويقول… من حفر حفرة لأخيه وقع فيه… ربنا سقاكم من نفس الكاس اللي كنتم هتسقو منه سعاد، شفتوا ربنا عادل ازاي .
مدحت…. بابا انت كنت عارف
ابومدحت… ايوا كنت عارف الحقيقة عرفت من سعاد بعتت ليا كلامكم وانتم بطعونوا فيا وفيها وبصراحة بعتتلي صورة العروسة.
أميرة بذهول… يعني اللي بتبعت الرسايل سعاد.
مدحت… اخ يعني كل اللي حصل دا كله سعاد اللي، وراه.
ابوهم… يااه اخيرا فهمت شفتم شاطره ازاى اخدت حقها وطلعت منها زي الشعرة من العجينه.
افتكرتم انكم اذكياء ونستوا ان غلطه الشاطر بالف.
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق