القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كحل عربى الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع بقلم نورهان اشرف

 


رواية كحل عربى الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع  بقلم نورهان اشرف 




رواية كحل عربى الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع  بقلم نورهان اشرف 




#كحل_عربي

#البارت_السادس

#نورهان_اشرف

خلف كل ظلم نور خلف كل غيوم سماء صافية خلف كل لحظه قاسيه عمر اجمل لذلك لا تحزن ياقلبي فان الله معانا


عندم استمع فارس إلى هذا الصوت شعر انها بدأ يحلق فى الفضاء حيث أصبح كانه يستمع إلى أحد الالحان الرقيه ولكن أخرجه من تلك الدوامه صوت شعيب المرح :فى اى يا غزال سيبي مراد بيهزر مع عمه


غزال بجدية:ازاى بس يا بابا كدا هيبقا قليل الادب


هنا شعر فارس بنصل قوي يغرس فى صدره كيف لا ومن تمنها وحلم بأن يقضي سنين عمره معاها هى زوجه اخيه نعم هو متاكد انه نفس الصوت ونفس العيون كيف له ان تكون من سرقه قلبه وعقله هى زوجه اخيه اه والف اه عليك ايه القدر ولكن احاول استجمع قوتها وتحدثت بهدوء:مفيش حاجه يا مدام غزال ده فى مقام ابنى وانا اعتبر بابه


غزال بهدوء:اول حاجه حمدالله على السلامه تانى حاجة حضرتك الغلط غلط ثم أكملت حديثها وهى تنظر إلى مراد بغضب : اعتذر يا مراد ل اونكل


مراد بطفوله:سورى ثم أكمل بهمس ها جبت


هنا صدرت ضحكه عاليه من فارس على ذلك الطفل الشقي وتحدث بنفس الهمس: اه جبتلك


كل هذا تحت انظار غزال الحانقه من ذلك الصغير فتحدثت بجديه:مراد ادخل اوضتك يلا


مراد بغضب طفولى:انا لسه مخدتش الهديه


غزال بغضب شديد:ادخل يا مراد


ذهب مراد الى الغرفه بعد أن رفع ضغط غزال ذلك الشقى وذراع الابتسامه على واجه فارس الذي يشعر بألم شديد في قلبه


شعيب بتسأل:انت طلعت هنا ليه


فارس بصوت حاول أن يكون ثابت عكس كل ما داخل قلبه:فضلت ارن الجرس بس مفيش حد قولت اكيد انك نايم انت وماما بس انا عارف ان مازن بياخد اليوم ده أجازه ثم أكمل بستغراب :بس انت اى إلى مقعدك هنا وفين مازن


شعيب بجدية:معلش يا غزال ممكن نقعد عندك شويه


غزال بابتسامه:عيب يا بابا البيت بيتك انا هدخل اعمالكم قهوه


شعيب بهدوء وحنان:ربنا يخليكي ليا يا بنتى


غزال بحب: ويخليك يا بابا


ذهبت غزال إلى المطبخ وتركت فارس ينظر إلى ولده بستغراب


شعيب بهدوء :تعالى هحكيلك كل حاجة

وبدا شعيب يقص كل شيء على مسامع فارس الذي بدأ يشعر بالفرحه تدب قلبه مره تانيه


شعيب بخوف:بس انا خايف يحصلى حاجه لان لو تعبت أو حاجه امك ممكن تمشي غزال هى و مراد من البيت لان شايفه انها اقل فى المستوى الفكرى و الاجتماعى


فارس بهدوء:بس اعتقد مازن مش هيوافق


شعيب بابتسامه ساخره: مازن مين ده مازن دلدول ملوش لازمه امك عامله ضعيف الشخصية والبت إلى اتجوزها عرفت ازاى تركبه و فاكر ان هو كدا راجل ميعرفش أنه ولا حاجه وأنه مجرد لعبه فى ايد بت زباله


فارس بتسأل:مين البت دى


شعيب :بت كنت معاه فى الجامعه اسمه رباب عبدالله بنت وكيل وزاره


فارس بتفكير :البت الى كنت بتيجى البيت عندنا.


شعيب بسخرية:اه هيا انسانه زباله قعدت تلف وتدور عليه وهو عيل عبيط عرفت تجيبه خليته يسيب بنت الناس ويروح لبنت الكلب بس مش مهم عندى ده كله أنا المهم عندى دلوقتى البت الغلبانه دى هيا وابنها


فارس بتفكير:طب انت عاوز اى وانا اعملوا


شعيب بحزن :مش عارف يابنى والله معارف


ولكن قطع ذلك الحديث صوت غزال التى تحدثت بهدوء:اتفضلوا القهوه


فارس بحب و هيام : تسلم ايدك


غزال برفعت حاجب :عفوا


خرجت من الغرفه وهى تتحدث :عبيط ده ولا اى


ام عن فارس ظل على نفس حالته مما جعل شعيب ينظر له بتفكير


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى شقه سحر كنت تقف تحضر الفطور إلى تلك البومه الجديده لان السيده الجديدة تعتبر حاله سيده القصر ولكن لا يهمها كل هذا ما يهمها ان تغيظ غزال لا تعرف انها تكسر نفسها


ولكن اخرجها من كل ذلك صوت تلك العقربه رباب ببرود: صباح الخير يا طنط


سحر بابتسامه: صباح الورد يا روح طنط امال فين مازن


اخذت رباب شريحه من الجبن تاكله وتتحدث ببرود:معرفش


سحر باستغراب:ازاى متعرفيش


رباب بسخريه:براحته اكيد مش هديقه


سحر بخوف على صغيرها:يعنى اى ده نزل على لحم بطنه مكلش حاجه


رباب برفعت حاجب:اظن ان ابنك مش صغير واظن كمان انه يقدر يشتري اى حاجه من برا ياكلها هو مش عيل لسه ده راجل قالت ذلك وغادرت السفره


وهى تسب تلك السحر سيده مستفزه تخشي على عجل كم تسمية


ام سحر ياكلها قلبها على صغيرها

ولكن اخرجها من كل ذلك صوت الباب فذهبت تجاه الباب وما ان فتحت الباب حته صدح صوت فارس المرح


فارس بحب:ازيك يا ست الكل واحشنى واحشنى يا اعز الحبايب


سحر بفرحه حيث اخذت تصراخ بكل حب:فارس فارس ابنى حبيبي يانور عيني


فارس بحب:انتى اكتر يا امى اه لو تعرفي واحشنى قد اى


سحر بدموع:لو كنت اوحشك فعلا كنت نزلت من زمان بقالك ست سنين يا قاسي معرفش عنك حاجة غير مكالمه كل فين وفين


على إثر صوت فارس خرجت رباب وهى مازالت ترتدى ملابس النوم عباره عن قميص نوم من ألوان الأسود



تحدثت بفرحه ظاهرة : حمدالله على السلامه يا فارس


نظر له فارس وعندما وجدها هكذا نظر الى الارض بسرعه ولكن قطع حديثها صوت شعيب الذي أخذ يتحدث بغضب:انتى ازاى واقفه كدا يا قليله الادب ادخلى اشتري نفسك بدل منظرك ده


رباب بضيق :وفيها اى فارس يعتبر اخويا يعنى مفيش مشكله


شعيب بغضب اكبر:وفيها انك انسانه قليله الحياء ومعندكش احترام لراجل إلى متجوزه بس هقول اى هو إلى يستاهل ثم أكمل بصراخ:ادخلى واضتك ومتخرجيش منها غير لم جوزك يارجع كتك داهيه تاخدك انتى وهو


داخلها رباب الغرفه بكل غضب كنت تريد أن تجلس مع فارس كنت تريد أن تتحدث معه أن تشم رائحته كنت تريد أن تلمس يده كنت تريد اشياء كثيره ولكن لا من مشكله سوف تفعل كل ذلك فى الليل


فى الخرج نظرات سحر إلى شعيب بغضب:اي إلى انت عملته ده يا شعيب


شعيب على نفس الغضب:انتى مش شايفه هى خارجه ازاى


سحر بغضب اكبر :بس كنت ممكن تكلمها بطريقه احسن من كدا بس ازاى ما انت واقف مع الهانم إلى فوق عشان كدا بتكره البت ومش قادر تتقبلها


شعيب بسخرية: والله البنت إلى فوق محترمه وبنت ناس مش دى الى خدت راجل من مراته ومن بيته


هنا نظرات سحر بغضب الى فارس:شوف ابوك


هنا يهز فارس راسه بغضب :بجد انا تعبت مشيت وسبت البيت من ست سنين وانتوا بتتخنقوا ورجعت وانتوا لسه بتتخنقوا انا نزل


قال ذلك وترك الشقه


فارس :الو يابنى انت فين


مازن :فى الشغل بس اى ده انت نزلت مصر أمته


فارس بجديه من ساعتين


مازن بسعاده :طب خليك وانا هجيلك


فارس بهدوء:طب بص انا هقبلك فى المكان بتاعنا اى رايك


مازن بجديه: اوك


اتجاه فارس إلى سيارته وذهب إلى ذلك الكافيه الخاص به هو وأخيه


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى شقه غزال كنت تجلس بجانب ذلك الصغير

تحاول أن تتذكر ذلك الوجه تشعر أنه رأته قبل ذلك ولكن اين وكيف لا تعرف تسب تلك الذاكرة التى تشبه ذاكرة السمكه ولكن اخرجها صوت ذلك الصغير


مراد بتسأل:هى جوجو جايه أمته


غزال بسخرية:كمان شويه بس انا الصراحه مش عارفه انا جايبه مين لمين المفروض كنت جبت واحده عقله مش متخلفه زاى جميله اختى


لم تكن أكملت جملتها وكنت تسمع صوت طرقات عاليه على الباب الشقه


غزال :حاضر جايه


وما انفتحت الباب حته صدح صوت تلك الصغيره جميله بصراخ:مودرن انت يا مودى


غزال بضيق :طب كلمتى الأول


جميله بسرعه:ازيك عامله ايه كويسه طب يارب دايما أطلقتى احسن برضوا هو اصلا انسان بارد هو وامه ايوه فعلا انا عندى حق فين مودى بقا


مراد بصراخ:جوجو


جميله بسخرية :احمد


مراد بسخرية اكبر:منى


هنا صدح صوت غزال بغضب:بص يالا انت وهيا لو سمعت صوت عالى همد ايدى لو شفتكم في المطبخ هضرب لو واقفتوا في البلكونه وعملتوا حركات العبط بتاعتكم هولع فيكم انا عاوزه ناس عقله مع انى اشك


جميله بعبط:عيب عليكى


غزال بدموع:فعلا عيب


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى كافيه كان يجلس فارس يتذكر تلك العيون حيث امسك قلمه وذلك النوت الذي اصبح لا يفرقه منذ ان رأي تلك العيون من خمس سنوات واخذ يكتب بكل حب

رايت البحر فى عينها

فادركنى الغرق وانتهى امر ى

كانى اصارع الامواج واندمج فى الغرقى

ليت الغرق كله عينك وقلبك وروحك

كالهواء اتنفسه لون عينك الجميله

جميلتى اعشقك وارى الحياه فى عينك

ارى الحياه فيكى والعشق خلق ليكى وبيكى

يامن علمت العشق فيها وبيها

زراتنى عيونك فى احلامى فايقظت حنينى فهل تحبنى ياجميلتى


ولكن أخرجه صوت مازن الذي تحدث بحب :واحشنى يا فارس


فارس بسخرية :لو كنت واحشك كنت سالت


مازن بأسف:معلش والله بس كنت مشغول جدا المهم انك رجعت بسلامه


فارس بهدوء: الله يسلمك بس اى إلى انت عملتوا ده


مازن بضيق:هو ابوك لحق يقولك ثم أكمل انا معملتش حاجه غلط ده حقى والشرع محلل كدا


فارس باستغرب:تمام حقك انا مقولتش حاجه بس الشرع محلل عشان حاجات معين بس تمام بس انا عاوز اعرف السبب


مازن بضيق:السبب ان انا وهيا مش شبه بعض انا وهيا عكس بعض فى كل حاجه انا من الشرق وهى من الغرب انا عاوز واحده متعلمه ومتفرغه ليا عايز واحده معايا


فارس بسخرية:وانت شايف انك مش هتندم بعد كدا


مازن بجديه:لا مش هندم


فارس بسخرية :اشك


#كحل_عربي

#نورهان_اشرف

#البارت_السابع


لقد غرست نصل قوي فى قلبي لذلك تحمل عندم اذيل النصل واغرسه فى قلبك


ينظر له مازن بستغراب :مش فاهم قصدك اى


فارس بسخرية:عارف يا مازن محدش بيعرف قيمه الحاجه غير لم تروح من ايده ثم أكمل بملل بس مش مشكله ادئم انت مبسوط يبقا استحمل


مازن بستغراب:استحمل اى


يفرد فارس ظهره على الكرسي وهو يشير إلى الجرسون :مش مهم المهم تشرب اى


مازن بهدوء :قهوه


لم يمر الكثير من الوقت وكان ياتى لهم النادل بالقهوه ولكن ما أن ارتشف مازن القهوه وشعر بضيق


فارس بستغراب:اى مالك


مازن بضيق:مش عارف بس القهوه طعمها مش حلو ثم أكمل بملل انت عارف احسن حد تشرب منه قهوه غزال


فارس بضيق :ليه


مازن بهدوء:مش عارف بس فعلا عليها فنجان قهوه يخليك تلحس الفنجان


فارس :يالا عشان نمشي


مازن بجدية: يالا


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى شقه غزال كنت تشعر بجنون من هولاء المجانين كان يكفيها واحد لا جلبت تلك البلهاء لكى تساعد ذلك المختل تبا لي على ما فعلته بنفسها ولكن أخرجهم من كل ذلك صوت هاتفه عندم نظرات إليه وجدت شعيب


غزال بحب:الو يا بابا


شعيب :اى يا روح بابا ممكن تنزل مراد يأكل معانا


غزال بحزن :مش بعرف اكل غير لم يكون معايا


شعيب بحب :سهله انزلى اتغدى معانا


غزال بابتسامه:حاضر هنزل مراد


اغلقت غزال الهاتف ونظرات الى مراد بجديه انزل عند جدو عشان تتغدوا ثم أكملت بتحذير اوع يا مراد تكلم تيتا بطريقه وحشه ماشي


مراد بأدب :حاضر


جميله بهمس :مودى إلى يكلمك عوره


مراد بصياعه :اشطا يا معلمى


هنا وضعت غزال يدها على رأسها بقله حيله من مراد وتلك المجنونه


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

على السفر الغداء كان يجلس شعيب على رأس السفره وبجانبه على اليمين ذلك الصغير مراد وعلى اليسار يجلس فارس وبجانبه مازن وبجانبه رباب تخرج سحر من المطبخ باخر طبق من الطعام


سحر بغضب :انت اى إلى قعدك هنا قوم قعد فى الكرسي التانى متعرفش ان ده الكرسي بتاعى


شعيب بغضب:فى اى يا سحر ده عيل صغيري وبعدين انا إلى قولتله يقعد هنا انتى ممكن نقعد على اى كرسي


تركت سحر الطبق وجلست على كرسي اخر وهى تنظر إلى مراد بغيظ


بدا مراد بالاكل بهدوء ولكن أوقفه صوت فارس الذي تحدث بحب :اى مراد انت مش بتاكل حلو ليه ثم نظر إلى مازن بهدوء ماتشوف ابنك يا ابنى


مازن بضيق :وانا هعمل اى يعنى


شعيب بسخرية:انت بتكلم مين يا فارس ثم نظر إلى مازن بضيق:اطفح انت يا مازن ملكش دعوه ثم اخذ يمسح على رأس الصغير بحب حيث بدأت تترقرق الدموع فى عيون ذلك الصغير:مالك يا مراد مالك يا حبيبي


مراد بضيق :انا عاوز اروح لماما


شعيب :طب كل الاول


مراد بهدوء :حاضر


اخذ مراد يأكل بشمئزاز من الطعام نظر له فارس بستغراب مره اخرى


فارس :مالك يا مراد


مراد بضيق:الاكل طعامه وحش اوى


سحر بغضب:انت ولد قليل الادب


هنا تحدثت رباب بخبث: ماتزعليش منه يا ماما اكيد غزال هى الى قتلها يقول كدا ثم أكملت بدلع و ميصه على مازن صح يا روحى


مازن بحب:اكيد يا روحى هى مش بتحب ماما


هنا تحدث مراد بغضب طفولى انا محدش قالي حاجه وفعلا الاكل وحش ماما اكلها احسن بكتير


هنا كدا أن تنزل صفعه قويه على وجه الصغير من سحر ولكن أوقفها صوت شعيب الصراخ:انتى اتجننتى يا سحر عاوزه تضربي الولد


سحر بغضب هى الاخر :وانت مش شايف قله أدبه


شعيب بسخريه: انا شايف انا الواد مش غلطان

انتى فعلا اكلك يقرف يا سحر ده انا كنت بحمد ربنا ان غزال كنت بطبخ على الاقل الواحد كان بياكل اكل نضيف مش الاكل بتاعك ثم ترك المنديل وامسك يد مراد بابتسامة:تعال نطلع ناكل عند غزال احسن


قال ذلك واخذ مراد وصعد الى شقة غزال وترك فارس ينظر لهم بصدمه ام مازن نظر الى امه بستغراب:هى غزال الى كنت بتعمل الاكل


سحر بتوتر:اه بس انا كنت بساعدها


مازن برفعت حاجب:بس انتى كنتى بتقولى انها مش بتعمل حاجه وانك الى كنتى بتعملى كل حاجه


سحر بضعف:مانا فعلا الى كنت بعمل كل حاجه هى بس كنت بتعمل الاكل


هنا تحدثت رباب بدلع :وفرقت اى يعنى يا مازن وبعدين اكل ماما جميل جدا ثم نظرات الى فارس باغواء وتحدثت بدلع ولا اى رايك يا فارس


فارس بقرف :راي انى تعبان وعاوز انام تصبحوا على خير


قال ذلك وترك الطاوله وذهب إلى غرفته


ام رباب فأخذت تضغط على شفتها بغيظ وتركت الطعام أيضا دون أن تأكل شئ


ام مازن اخذ يقلب فى طبقه


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

قبل ذلك فى شقه غزال كنت تجلس هى وجميله على السفره الصغيره


جميله بستغراب:بس انتى غريبه يا غزال انتى مش زعلانه على مازن مع انك بتحبيه


غزال بسخرية:كتر البكاء يعلم القسوه ومازن اه كان كويس وطيب بس مش دي الحاجه الوحيده إلى الست محتاجها


جميله بتسأل:محتاجه اى


غزال بشرح:بصي يا جميله قال الله تعالى في سورة الرّوم: {وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون}. يعنى اى بقا يعنى أساس الزوج الموده والرحمه غير كدا لا الزوجه ملهاش عند زوجها غيرهم هو يبقا سند وصهر وهى تبقا حضن وأمان غير كدا لا غير كدا يبقا ظلام


جميله بتسأل اكبر : يعنى انتى ملقتيش موده ورحمه مع مازن


غزال بابتسامه:لا الشهاده تتقال مازن اول سنه جوز كان كويس جدا واحد ما سبنا بعض بس عيبه أنه ابن امه مش راجل ميقدرش يحمى بيته امه كنت بتزعق فيا وفى ابنى ادامه وهو قاعد ساكت لا وميقدرش يتكلم ثم أكملت بسخرية:بس اول ما يطلع الشقه ياخدنى فى حضنه ويقول اسف استحملى امى وانا كنت بسكت زاى العبيطه لحد ما دمرت نفسي وخليت كرامتى فى الارض وكسرت نفس ابنى

بس القشه الى قسمت ظهر جوزه انى استحملت ده كله وسكت وفوق ده كله اتجوز واحده غيري


جميله بهدوء:يعنى ممكن ترجعيله


غزال بقهر وغضب:ابدا انا ومازن فى الف حاجة واقفت بنا


جميله:طب لو طلقها


غزال :حته لو عمل اى مازن انسان ضعيف وانا مش مجبوره اعيش مع عيل


ولكن اوقفهم عن الحديث صوت الباب


غزال بفرحه :افتح الباب ده اكيد مودى


جميله بسخرية :أنا ليه حاسه أنه جاي من العراق ده كان تحت ياختى ده ياختى ده


فتحت جميله الباب وجدت مراد وشعيب


شعيب بترحيب:اذيك يا جيمى عامله اى


جميله بفرحه :اذيك يا حجوج عامل اى


مراد بزهق:انا عاوز اكل


شعيب بمرح:الاكل تحت وحش اوى قولنا ناكل عندكم


جميله :اتفضل انا عامله شورمه ورز ابيض إنما اى حكايه


شعيب بمرح: انتى هتقوليلى


لم يمر الكثير وكان ياكل كل من شعيب ومراد


شعيب بمدح:لا تسلم ايدك يا جيمى

جميله بغمزه اى خدامه ده احنا فى الخدامه


شعيب بمرح :طب ممكن يا برنس تاخدي مراد وتدخلوا جوا لان عاوز اتكلم مع غزال فى موضوع مهم


جميله بهدوء :حاضر


دخلت جميله الغرفه تحت نظرات غزال المستغربه :فى اى يا بابا


شعيب بهدوء:غزال انتى واثقه فيا صح


غزال بحب :طبعا انت حضرتك مخلتنيش احس انى يتيمه ولا انا ولا اخواتى يبقا ازاى مكنش واثقه فيك


شعيب بهدوء:طب انا كاب عاوز بنتى تعيش حياتها وتتجوز


غزال بابتسامه ساخره:بابا اول حاجه انا لسه مكملتش العده تانى حاجة انا مش بفكر فى الموضوع ده خلاص كفايه عليا مراد


شعيب بهدوء:بصي يا بنتى انا لو مت أو حصلى حاجه سحر والحربايه التانيه هيرموكى انتى وابنك وانتى عارفه مازن أنه ملوش شخصية ولا كلامه على حد عشان كدا انا لازم اخد بالى من إلى جاي ليكى انتى وابنك


غزال بخوف :بعد الشر عليك يا بابا


شعيب بابتسامه:الموت مش شر يا غزال الموت حقيقة عشان كدا انتى هتتجوزى فارس لان ده الشخص الوحيد الى يقدر يحافظ عليكى انتى وابنك


غزال بصدمه :اتجوز مين فارس طب ازاى اتجوز اخو جوزى


شعيب بجدية :عارف ان الفكره صعبه بس ده الى لازم يحصل انا مش هسيبك لقمه طريه فى ايد سحر ورباب وفارس هو الوحيد الى يقدر يحميكى


غزال بصدمه :يا بابا افهم فارس مين إلى اتجوزه فى حاجات كتير تخليه هو ذات نفسه ميوافقش على الموضوع ده غير أن فارس متجوزش قبل كدا ده غير أنه أكبر منى ده غير انى مش هسيبك البلد وامشي معاه وهو مش هيوافق أنه يقعد فى مصر ده غير انى مش متقبله أنه يكون زوجى اصلا


هنا تحدث شعيب بابتسامه خبيثه: خلاص سهله يا غزال احنا نخلى الجوز سوري لحد مانتى تقتنعى بالفكره دى


غزال برفض تام:انا مستحيل أوفق اصلا


نظر له شعيب بهدوء وقام من مجلسه وتحدث بابتسامه:هسيبك تفكري بس اعرفي ان ده احسن حل لكى انتى و ابنك


قال ذلك وغادر الشقه بأكملها قال ذلك وترك غزال تسبح فى افكارها تعلم جيدا أن شعيب هو من يقويها فى ذلك البيت تعلم انها دونه سوف تطرد هى وابنها ولكن هذا حقها وحق ابنها حسمت أمرها انها سوف تتحدث مع شعيب لكى يكتب لها تلك الشقه باسم ابنها لكى تكون الضامن الوحيد لو حدث له اى شئ


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى الصباح الباكر كان يجلس شعيب فى الشرفه ينتظر خروج فارس من الغرفه لم يمر الكثير وكان يخرج فارس وهو يرتدى ملابس الرياضه


شعيب بجدية : معلش يا فارس عاوز اتكلم معاك


فارس بتسأل:خير يا بابا فى اى


شعيب بجدية :اى رايك تتجوز غزال


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

البارت خلاص



#كحل_عربي

#نورهان_اشرف

#البارت_التامن


طبعا مفيش تفاعل بس مفيش مشكله انا هنزل البارت بس احب اقولكم ان ده البارت الاخير اصل هتعب نفسي ليه ولا على اى انا بقراءه قد كدا عشان اجيب معلومه أفيدكم وأفيد نفسي وكمان عشان اعمل حاجه مختلفه وجديده لكن مفيش تفاعل يبقا خلاص بلاش منها احسن

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

العشق الذي فى قلبي يكفينى ويكفيكى ولكنى اطلب منك شئ واحد فقط فرصه صغيره لكى اعرفك فنون العشق بطرقتى

فى الصباح الباكر كان يجلس شعيب فى الشرفه ينتظر خروج فارس من الغرفه لم يمر الكثير وكان يخرج فارس وهو يرتدى ملابس الرياضه


شعيب بجدية : معلش يا فارس عاوز اتكلم معاك


فارس بتسأل:خير يا بابا فى اى


شعيب بجدية :اى رايك تتجوز غزال


فارس بصدمه :اى انت بتقول اى يا بابا


شعيب بخبث:معلش يا فارس انا عارف ان الموضوع ده صعب عليك بس اعمل اى يابنى مفيش حل غير ده عشان احفظ على الطفل الصغير عشان لو حصلى حاجه يبقوا فى ايد امينه ثم أكمل بجديه :بس لو انتى مش موافقه انا عندى حل انت ممكن تتجوز غيرها وانا مش هجبرك انها تكون زوجتك فعلا ادام ربنا ممكن تكون جوزه سورى بس


فارس بسرعه:لا يا بابا انا مش قصدى كدا بس قصدى انها ممكن ترفض


شعيب بهدوء:ملكش دعوه بالموضوع بس اهم حاجه متقولش حاجه ولا فارس ولا لامك تمام


فارس بفرحه داخلية:حاضر


واخذ يسبح فى خياله أنه أخيرا سوف بري صاحبه العيون الساحره التى خطفت قلبه دون عناء وتعب لا والكثر من ذلك انها سوف تصبح زوجته تخصه هو فقط مااجمل ذلك الشعور حقا حيث أخذ يبتسامه بفرحه تحت أعين شعيب السعيد أنه سوف يعوض تلك الفتاه على ما فعلته زوجته معاها وايضا بسبب فرحه ابنه الظهره على واجهه


ولكن أخرجهم من شرودهم صوت رباب التى ظهرت من عدم بذلك الفستان الضيق الذي يظهر جسدها



شعيب بضيق :يابنتى لمى جسمك ده ولا انتى متعرفيش الحياء


رباب بدلع:ليه بس يا عمو هو انا عملت حاجه


هنا نظر شعيب الى فارس الذي ينظر إلى الأرض :انزل يابنى. ربنا معاك


فعلا لم يكذب فارس خبر تحرك بسرعه حته دون أن ينظر إلى رباب التى اخذت تتفاقم من الغضب ولكن ما ذاد الطين باله كلام شعيب الذي تحدث بغضب: بصي يا بتاعه انتى إذا كان جوزك مش دكر ومش عارف يحكم العبدلله يعرف وإذا كان اهلك مكنوش فاضيين يربوكى انا هعمل كدا


رباب بغضب هى الاخر :لا انا أهلى ربونى كويس اوى


شعيب بسخرية :ههه ضحكتنى باين من هدومك ثم أكمل بغضب:انتى اهلك مكنش فيهم دكر وللاسف جوزك انا معرفتش أطلعه دكر بس احب اعرفك لو محترمتيش نفسك واسترتى نفسك هتكون فى نفس الوقت برا


يقول هذا ويترك رباب تقف بغضب و يشتد كرهها إلى شعيب تتمنا لو يموت أو يحدث له اى شئ لكى يخلوا لها الطريق الى عشقها وحبيبها فارس


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في الظهيرة تحديدا فى شقه غزال كان يجلس شعيب امامها ينظر لها بتركيز كانه يخترقها لكى يعلم فى ماذا تفكر


ام عن غزال كنت تجلس بكل توتر لا تعرف كيف تفتح معاه الحديث تخشاء أن يقول عنها انها طامعة فيه ولكن يعلم الله انها لا تريد اى شئ منه أو من أملكه هى فقط تريد أن تبعد عن الزوج من فارس اول شيء لانه تعلم أنه حرام ثانى شيء لانها لا تريد أن تقع مع زوج ضعيف الشخصية أمام ولدته أو حته تقع تحت رحمه سحر مره اخرى


ولكن اخرجها من كل تلك الصراعات صوت شعيب المستغرب :اى يا غزال انتى جايبنى هنا عشان تقعدى ساكته


غزال بتوتر:لا بس اصل


شعيب بضحكه بسيطة لكى تدخل الطمأنينة والسكينة داخل قلبها :اصل اى


غزال بضعف :انا امبارح فضلت افكر فى الموضوع الى حضرتك قولت عليه بس لقيت حل تانى احسن


شعيب بتسأل:اى هو


غزال بهدوء وتوتر:أن حضرتك تكتب الشقه دى باسم مراد كدا محدش يقدر يطلعنى ولا انا ولا ابنى منها


شعيب بضحك:غبيه يا غزال بلعكس ممكن يطلعوكى ام مش كويسه وتطلعى من الشقه عادى ده غير أن انا مش هكتب حاجه لحد لان لو كتابت حاجه لحد هيفا بظلم آلباقى


غزال بندفع:لا ياعمى انا عاوزك بس تكتب الشقه دى وانا ممكن اعمل تنزل عن بقي الورث


شعيب بسخرية :عاوزه تضيعى حق ابنك عشان متتحوزيش فارس ليه


غزال بجدية:لان حرام دى اول حاجه تانى حاجة لأن انا مش هقبل أن أكون تحت رحمه مدام سحر مره تانيه


شعيب بجدية :يا غزال فارس عكس مازن فارس مش ضعيف لا بلعكس فارس قوى وكمان الجوز مش حرم لا بلعكس حلال لانه زوج زاى اى جوز عادى ثم أكمل بهدوء معاكى واقت لحد نهايه العده بتاعتك اخر يوم فى العده تانى يوم هتكونى زوجه فارس لو انتى موافقه يقول ذلك ويذهب إلى غرفه الطفل


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


ام عن فارس يشعر بقلبه يرقص من الفرح والسرور كيف لا يا بشر فاهو سوف يتزوج من تلك الغزال الشارد ولكن يشعر بآلام حاد داخل قلبها وبدأت تنزل على رأسه اساله كالمطر


ماذا لو كسر مازن العده؟ ماذا لو رفضته ؟ ماذا لو مزال قلبها يحب مازن؟ماذا سوف يفعل مازن عندم يعلم ؟


كل تلك الاساله جعلته يشعر بضعف وقله الحيل فنظر إلى السماء :يارب انت عالم بحبي ليها وانت عارف قد اى انا بحبها انت إلى ذراعت حبها فى قلبي وانت الى خلتنى افضل اشوفها وحبي يزيد ليها عشان كدا اجعلها من نصيبي انا راضي انى مكونش الزوج الاول بس كفايه عندى انها هتكون ملكى يارب


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


هاهو اليوم الأخير الى غزال فى العده لقد حسمت قرارها لا داعى إلى التفكير أكثر من ذلك فاجرت اتصل بشعيب


غزال بهدوء:بعد اذنك يا عمى عاوزك انت و فارس كمان ربع ساعه


شعيب بهدوء حاضر يا بنتى


اغلقت غزال الهاتف واخذت تتنفس بهدوء تحاول أن تستجمع قوتها لكى تقول مافى قلبها دون تردد ولكن هل تفعل ذلك أم لا


بعد ربع ساعه كان يجلس شعيب و فارس أمام غزال التى لم ترفع عيونها حته


غزال بهدوء:انا موافقه يا بابا


عند تلك الكلمه كان يريد فارس أن يقوم يرقص ولكن أوقفه باقى كلام غزال :بس انا عندى شروط


شعيب بتسأل :اى


غزال :احنا هنتجوز سوري فقط دى اول حاجه تانى حاجة انا مش هنزل اخدام عند حماتى يعنى هتجوز منفصله عن بيت العيله تلات حاجه ودى الأهم انا هتجوز عشان ابنى يعنى استاذ فارس عليه يعمل ابنى باحترام وحب أقل من كدا مش هقبل و اهم حاجه حضرتك ليك حق انك تتجوز بس تقولى يعنى مكونش اخر من يعلم


فارس بجديه :وانا موافق على كل الى انتى قولتيه يا غزال ومعنديش اى مانع


شعيب بابتسامه: خلاص يبقا بكرا الصبح نخرج نروح نكتب الكتاب الساعه


غزال بجدية :تمام


فى المساء تحديدا فى غرفه فارس يقف أمام المرايه بفرح فى الصباح غدا سوف تكون غزال زوجته سوف تصبح ملكه واحده لا احد يعلم ماذا كان يشعر ذلك المسكين وكيف كان ياكله الغضب والقلق كل يوم حته مرو الثلاث شهور ولكن ما جعل نظرات الحزن تعود مره تانيه عندم تذكر شروط غزال ولكن يقسم انها سوف يجعلها تهيم به عشقا


🌺🌺🌺🌛🌛🌛🌛🌛🌛🌺🌺🌺


ام فى غرفه غزال كنت تنام بجانب صغيرها بكل حب تنهمر الدموع من عينيها :معلش يا مراد هجبلك زوج ام مع أن يعلم ربنا انى مكنتش عاوزه اعمل كدا بس اعمل اى يابنى عشان احفظ على حقك

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


فى مساء اليوم التالى كان يعود كل من شعيب وفارس وغزال إلى المنزل بعد أن تم الزوج وأصبحت غزال زوجه فارس أمام الناس لا احد يعلم شعور السعاده الذي يشعر بها فارس الان


كنت سوف تصعد غزال إلى شقتها ولكن أوقفها صوت شعيب الجاد :انتى رايحه فين يا غزال


غزال بهدوء:طالعه الشقه


شعيب:الاول لازم ندخل عشان نعرف الناس إلى فى البيت انك اتجوزتى فارس وبعدين ممكن تطلع انتى وجوزك قال هذا بتأكد لكى يخبرها انها سوف تصعد إلى شقتها هى وفارس


تحرك كل من شعيب وفارس وغزال تجاه الشقه بهدوء


سحر بغضب:انتى اى إلى دخلك هنا اطلعى برا


شعيب بجدية:اتكلمى مع غزال بطريقه احسن من كدا

سحر على نفس غضبها :ليه المفروض اضرب تعظيم سلام ثم نظرات الى غضب بكرا تسيبي البيت لان العده بتاعتك خلصت.


هنا تحدث فارس بقوه:غزال مش هنسيب البيت ده


سحر بغضب:ملكش انت دعوه يا فارس سبنى انا اتعامل مع الزباله دى


فارس بغضب اكبر:بعد اذنك يا امى لم تتكلمى على مراتى اتكلمى بطريقه احسن من كدا


سحر بصدمه :اى بتقول اى مرات مين


فارس بجديه :مراتى


هنا أمسكه مراد من قميصه :انت بتقول اى انت اتجوزت مراتى


فارس بجديه :لا قصدك طاقتك ومراتى ولم تيجى تتكلم عنها اتكلم بطريقه احسن من كدا لانها مرات اخوك الكبير

ثم نظر الى غزال بجدية :يلا يا غزال نطلع شقتنا


تركهم وصعد إلى شقته ترك سحر تسب غزال بافظع الشتائم


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى شقه فارس


فارس بهدوء وحب :انا هدخل انام فى الأوضه الى جانب باب الشقه وانتى خدى راحتك فى بقيت الشقه و هتدخلى هتلاقى مراد نايم انا مرضتش اخلى جميله تاخده معاها ثم أكمل بحب تصبحى على خير


غزال بهدوء :وانتى من أهل الخير


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى شعيب تحديدا فى غرفه رباب و مازن كانوا يجلسون كل واحد فى تفكيره حيث رباب تتمنا موت غزال هي تخطط وتفعل الافاعيل وغزال تأخذ كل شيء على الجاهز تلك الغزال التى تمتلك كل حظ العالم فى يدها ولكن اقسمت انها سوف تجعل نهارها ليل وليلها نهار


ام عن مازن كان يشعر بضيق كيف لى اخوه ان يتزوج زوجته كيف اصبحت غزال ملك لراجل آخر بعد أن كنت ملكه ولكن سوف يذهب غدا الى دار الإفتاء لانه متأكد أن هذا حرام ولا يجوز


مر اليل بسلام وأمان على البعض وغضب وكره على بعض ولكن الأكيد أن الاتى افضل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


فى صباح اليوم التالى يستيقظ فارس مفزوع حته أنه وقع من على الفراش بسبب الخبط القوي على باب الشقه وصوت الجرس والهاتف ما كل هذا هو لا يعرف على ماذا يجيب أو ماذا يفعل


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


#كحل_عربي

#البارت_التاسع

#نورهان_اشرف


جماعه انا مش هنزل تانى اطلب تفاعل عشان الناس إلى زعلت وقالت إن ده تهديد بس هو مش تهديد على قد انى عاوزه تقدير


انتى ملكى منذ ان خلقتى انتى من خلقتى من ضلعى انتى نبض قلبي لذلك اعلمى لو انطبقت السماء على الأرض لن اتركك لغير


نظر فارس إلى الهاتف وجد ولده يتصل به


فارس بسرعه :الو يا بابا فى حاجه ولا اى


شعيب بسرعه الحق امك طلعت ليك اعدل منظرك وخبي مراد


فارس بسرعه :تمام هقفل انا عشان اقوم لان شكلها هتكسر الباب


اغلق الهاتف وخرج من الغرفه وجد غزال

تخرج من آلغرفه بستغراب دون نقاب جعل من فارس يسرح فى جمال واجهه نعم يمكن له أن رأى من هم اجمل منها ولكن يقسم أنه يوجد كميه برئيه في واجهه ليست على اى أمره رآها من قبل ولكن أخرجه من شروده صوت غزال المتسائل:فى اى


فارس بهدوء: مفيش حاجه بس ادخلى انتى جوا


تهز غزال راسها وتدخل الغرفه بهدوء


ام عن فارس عدل ملابسه وفتح الباب فتحه ضيقه وتحدث بابتسامه خفيفه: صباح الخير يا ماما هو فى حاجه


سحر بابتسامه بارده :لا يا حبيبي مفيش حاجه بس قولت اطلعلك الفطار


نظر له فارس برفعت حاجب :الساعه ٨ الصبح على العموم شكرا يا امى


وكد أن يأخذ منها الصنيه ولكن دفعته سحر ودخلت بابتسامه:لا خليك انا هدخلها


فارس بجدية:لا شكرا انا هدخلها بعد اذنك يا ماما عشان هنام


قال ذلك واغلق الباب تنفس صاعدا وما حد أن يدخل حته رأى غزال تقف أمام بستغراب:فى حاجه


فارس بتوتر :لا دى ماما جابت الفطار


هنا صدرت ضحكه من غزال ونظرات له بهدوء :تمام تصبح على خير


فارس بابتسامة:وانتى من أهل الخير


تحركت غزال إلى غرفتها وتركت ذلك المسكين يسبح داخل عيونها الجميله ترك الطعام على السفره وتجاه الى غرفته يبتسام على جمالها وعلى تلك الابتسامه التى خطفت قلبه وعقله يفكر فى تلك الغزال الشارد التى تأخذه إلى عالمها أكثر واكثر


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


فى شقه سحر تحديدا فى غرفه مازن كان يقف أمام المرايه يضبط ملابسه للنزول لم ينام منذ امس لا يعرف كيف اصبحت غزاله الشارد ملك لأحد غيره لا والكثر من ذلك ملك اخوه تبا لكل شيء تبا لنفسه قبل اى شئ

ولكن أخرجه من شروده يد رباب التى اخذت تتحرك على صدره وتحدثت بخبث :مالك يا روحى بتفكر فى اى


مازن بضيق:مفيش حاجه يا رباب


رباب بدلع :امال انت سرحان فى اى


مازن بضيق :قولت مفيش حاجه اقولك على حاجه انا سبيلك البيت اخذ مفاتيحها وخرج من الغرفه بل الشقه باكلمها


نظرت له رباب بغضب :بقا كدا ماشي يا مازن وحيات امى ماشي


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى دار الإفتاء المصرية كان يجلس مازن أمام احد الشيوخ بجديه


الشيخ بابتسامه بشوش:خير يا بنى


فارس بجدية:انا عاوز اسال سؤال بس السوال ده مهم جدا حياه او موت


الشيخ بجدية:اتفضل


فارس بتوتر :هل يجوز يا شيخ أن يتزوج الرجل زوجه اخيه وأخيه على قيد الحياة


الشيخ بهدوء:الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:


فإن الله سبحانه وتعالى حرم الجمع بين الأختين، وكذلك الجمع بين المرأة وعمتها وخالتها وابنة أخيها وابنة أختها، وذلك حرصا على صلة الأرحام وتأكيداً على دوام حسن العلاقة بين ذوي الأرحام، ومن المعلوم أن الضرات يقع بينهن غالباً ما لا ينبغي أن يقع بين ذوات الأرحام والقريبات، لذلك لا يجوز للرجل أن يتزوج أخت زوجته ولا غيرها من القريبات -ممن سبق ذكرهن- حتى تموت أو يطلقها طلاقاً بائناً لا يملك رجعتها منه، وهذا باتفاق العلماء.

أما زوجة الأخ فهي كسائر المتزوجات فلا تحل لأخيه ما دامت في عصمته، فإن توفي عنها أو طلقها طلاقاً بائناً وانتهت عدتها منه في الوفاة أو الطلاق حلت لسائر الأزواج، والأخ من ضمنهم إذا لم يقم بها مانع آخر.


هنا شعر مازن بالغضب أكثر وكره اكبر ماذا هل أصبحت ملك اخيه فعلا ولا يمكن الطلاق هنا استأذن الشيخ وذهب بسيارته إلى العمل لانه غير قادر على الذهب إلى المنزل كيف يري زوجته ملك لخيه يا عالم


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام فى شقه شعيب كان يجلس امام سحر وهو يشاهد علامات الغضب على واجهه بكل فرحه كيف لا وهى قد رد لها قلم قوي


شعيب بسخرية:فى حد يطلع فطار :الساعه ٨ليع أن شاءالله


سحر بغضب :بقولك اى يا شعيب انزل من على نفوخى انا مش طائفه نفسي ولاطيقك انت كمان


شعيب بسخرية :اكبر يعنى انا إلى بموت فيكى


سحر بغيظ :كله من البومه الى فوق البجحه الى عينها مكشوفه تطلق من الواد تجوز اخوه هقول اى اصلها مشفتش تربيه


شعيب بجدية:انا عاوز افهم انتى البت غلبانه مالك وملها


سحر بسخرية :دى غلبانه دى تعبانه دى حربايه اه لو ربنا يخدها و ارتاح منها


شعيب بهمس :اه لويخدك انتى وانا الى ارتاح


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى المساء تحديدا فى شقه غزال كنت تبدأ فى تحضير الطعام ولكن أوقفها صوت فارس الحنون:متعمليش اكل هنطلع ناكل كلنا برا منها خروجه ومنها عشاء


غزال بهدوء :تمام هجهز انا و مراد


فعلا لم يمر سوي ربع ساعه وكنت تنزل كل من غزال و مراد ام عن فارس فينتظرهم فى السيارة ولكن توقفوا عن النزول بسبب مازن الذي ظهر من عدم


مازن بابتسامه:اذيك يا غزال


غزال بهدوء: الحمدلله


ثم نظر الى ذلك الصغير :اى يا مراد مش هتسلم على بابا ولا اى


مراد بحزن وغضب:لا عشان انت مش حلو وانا مش بحبك ولا انت ولا تيتا سحر


هنا نظرات له غزال بضيق :عيب كدا يا مراد اى إلى انت بتقول ده


ولكن أوقفه مازن عندم راكع على ركبته أمام الصغير وتحدث بأسف :اسف يا استاذ مراد انا مش عاوزك تزعل منى ثم نظر الى غزال بحب غزال بعد اذنك انا عاوز اتكلم معاكى


غزال بجدية :اسفه يا استاذ مازن مفيش حاجه نتكلم فيها وبعد اذنك لو عاوز اى حاجه ممكن تكلم جوزى وتحركات دون أن تنظر إليه حته


تلك الكلمات البسيطه جعلت قلب مازن يشتعل أكثر بالغضب والغيره والكره


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى المطاعم كان يجلس فارس يداعب ذلك الصغير الشقي وبجانبه غزال تاكل بكل هدوء وتوتر


فارس بابتسامة:مالك يا غزال متوتره ليه


حاولت غزال أن تضبط نفسها وتحدثت بهدوء:وانا نزل قبلت مازن وهو واقف اتكلم معايا


فارس بجديه:فى اى


غزال :معرفش انا قولتلها أن لو فى اى حاجه يجي يقولك انت وحين اقولك عشان ده حقك عليا


فارس بحب :تمام يا غزال ممكن بقا تاكلى


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

فى غرفه مازن كان يتحرك فى الغرفه كالاسد المحبوس ام عن رباب كنت ترتدى أحد ملابسها الفاضحة وتجلس على السرير أردت أن تضع ملح على الجرح:بس مش شايفه انها غريبه يا مازن


مازن بتسال :هى اى


رباب بخبث:أن غزال تتجوز فارس بعد العده بيوم واحد يعنى فارس بقله بس تلات شهور فى مصر مشفش غزال غير مره او اتنين ازاى يتجاوزها بسرعه دى غير بقا لو فى حاجه تانيه


مازن بستغراب:اى


رباب:انها مثلا كنت تعرفه أو كنت بتكلمه ولم هى عارفه انك اتجوزتنى حبه تعمل مسرحيه بايخه عشان تطلع ادام عمى انها بنت الناس والحركات دى


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

close