القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت جبروت امرأه الفصل الثاني بقلم منى عبد العزيز

 


سكريبت جبروت امرأه الفصل الثاني بقلم منى عبد العزيز 




سكريبت جبروت امرأه الفصل الثاني بقلم منى عبد العزيز 





امه… نعرفها منين ياسيدى اختك شافتها في عيادة الدكتور مع امها من كام شهر واصبحت على امها  وبقت تزورهم، وهتوافق عليك ليه انت يا واد مستقل بنفسك انتي مهندس بترول قد الدنيا مرتبك فوق أوي غني وعيلتك كلها مناصب وفلوس عندك بدل بيت ملك لوحدك غير عربيتك وفلوس في البنك ملهاش عد كل دا ما يخلهاش توافق وازاي بقي ملكش فيه اختك كل قعدتها بتكلم عنك وعن شهامتك وصبرك على مراتك اللي مبتخلفش وعن كرمك وايدك الفرطة. 

مدحت… بس ياماما  البيت مش بتاعي لوحدي انتي ناسية سعاد ليها النص لما اشترناه باعت دهبها واخذت قرض على مرتبها. 

امه… وحد يعرف الموضوع دا غيرنا  وكمان سعادمراتك  وهي مبتخلفش يعني بعد عمر قصير انت هتورثها والبيت كله يبقي ليك وحتى لو عمرها طويل لا قدر الله محدش هيعرف. 

مدحت… بس فايت حضرتك اهم حاجه  يا ست الحبايب سعادلو عرفت تفتكري هتقبل اني اتجوز ومطلبش الطلاق  انتي عارفه انها بتحبني وبتغير عليا اوي فوق كدا شغلي انا باجي كل شهرين اسبوع. 

امه قاطعته وقالت…  ومين قالك انك لما تجوز هتسبها هنا وتسافر. 

مدحت بستغراب… اومال هروح فين قصدك عند اهلها وتجي وقت سفري. 

امه بضحكة مكرة… هتخدها معاك البحر الاحمر تاخد بحسك، وتجهز أكلك ولبسك بدل ما انت قاعد لوحدك وبتجي شايل، شنطة تهد بهدومك المتوسخة. 

مدحت بتفكير… بس نعمه انا كنت واعدها اخدها معايا . 

امه…  مبسش انت مش عندك شقة الشركة مديهالك قاعد فيها، يعني مشكلة الشقة محلولة كل اللي عليك تشتري اوضة نوم جديدة طول ما انت في الشغل هي معاك تأخد اجازتك الشهرية  توديها عند اهلها وتجي الاسبوع تقضية معانا هنا وسعادتاخدها معاك هناك لحد ما نخلص مع العروسة ونتفق على معاد تزورهم فيه وتشوف العروسة وبعدها تسيب سعادهنا وتقولها اي حاجه تخليها هنا . 

مدحت… مش عارف اقولك اي يا ماما بصراحه مقلق وخايف سعادتعرف تطلب الطلاق والبيت يضيع نصه مني. 

امه مصمصة شفايفها…  خا ايه يا خايف ليه ان شاء الله  يا حبيبي تكون مسكة عليك حاجة خلى اللي في اعلي خيلها تركبه والبيت  هفكر انا واختك في خطة نخليها تكتب لك  نصبها في البيت.

مدحت… بس انا بحب سعادومش مرتاح لموضوع الجواز دا. 

 امه.. اسمع يا مدحت  انا سبق وقلتلك رضايا عليك كوم وموفقتك كوم تاني.  

مدحت  باس راسها  … هفكر يا امي عشان خطرك  ادني كام يوم ارتب نفسي وبعدين اردلك خبر. 

امه…  يومين وبس. 

مدحت… تمام  يومين  وهرد عليكي  دلوقتي ارضي عليا انا كلها ساعة وهسافر انا ونعمه عاوز امشي وانتي راضية عني. 

امه… انا هرضي عليك وادعيلك لما تعمل اللي قولتلك عليه تجوز العروسة اللي اختﻜ اخترتهالك وهرضي عليك أكتر لما تطلق سعادبنت سعدية … سكتت وقالت… ولا بلاش. 

مدحت… انا همشي دلوقتي وهكلمك. 

مشي مدحت وراح بيته، لقي سعادجاهزة… يلا بينا يا  سوسو، قدمنا سفر طويل يدوب نلحق نوصل قبل الليل. 

سعاد بسعادة… انا جاهزة ومستنياك يا قلب سوسو من بدري

بس كولك لقمه في الا ول. 

مدحت…  لا مفيش وقت خالص اعملي كام سندوتش اكولهم في السكه. 

سعاد… اوك يا روحي ثواني وهاجي انزل معك الشنط. 

مدحت… اوك يا حبيبتي هنزل شنطتي على ما تجهزى الاكل. 

سعاد خلصت وخرجت الصالة لقت مدحت نزل وساب الشنط اخدت شنطتها وبستغراب قالت… هو مدحت ماله مش قال هياخد شنطته وينزل يستناني هو منزلش ودخل اوضة النوم ولا الحمام.

 مشيت ناحيه أوضه النوم فتحت بابها ونادت… مدحت مدحت. 

مردش عليها راحت الحمام ملقتهوش اخذت شنطتها وكيس الاكل ونزلت لقته قاعد في العربية سرحان خبطت على قزاز العربية وقالت… مدحت افتح شنطة العربية احط شنطتي في اي يا حبيبي بقالي كتير بشورلك في مرايا العربية تفتح وانت راكب. 

مدحت نزل من العربية وابتسم… اسف يا سوسو سرحت شوية. 

سعاد… انت في حاجة شغلاك هي طنط قالت لك حاجه. 

مدحت بخضه… حاجة  حاجة ايه ماما ما قلتش حاجة خالص. 

ا

سعاد بشك… انا قصدى عجبتها الهدايا ولا معجبتهاش. 

مدحت براحه… آه عجبتها طبعاً  حتى شكرت فيكي كتير وقالت انك بنت اصول منسيتش ان العباية عجبتها من أخر مرة نزلتوا المول  مع بعض. 

سعاد بستغراب كلمت نفسها… دا القيامة بينها هتقوم بقي حماتي شكرت فيا وقالت بت اصول لا انا كدا يانايمه بحلم يا حاجة هتحصل. 

مدحت…شال الشنطه وحطه في شنطة العربية  وقال…اي دا انتي حطة ايه في الشنطه دي تقيله اوي.

سعاد… خزين الشهر يا حبيبي  جبت معايا الرز والمكرونه وشويه خضار وسكر وشاي بس معرفتش اجيب  زيت نشتريه من هناك. 

مدحت… معقولة يا سعاد جايبه رز ومكرونه هو احنا قاعدين في صحراء 🏜 . 

سعاد… يا حبيبي الحاجة موجودة في الشقة  وهنغيب فترة بدل ما الحاجة تبوظ وتترمي  اهو نخدها نستفاد بيها، وبعدين انت ناسي ان قبض الشهر دا راح في هدايا عيد الام وماية وكهرباء  وغاز غير لبسك الجديد  اهو انا جبت الحاجات دى عشان مضغطش عليك في المصاريف. 


مدحت ابتسم وقال.. عندك حق يا سوسو  يلا ركبي مفيش وقت. 

سعاد… مدحت هنمشي من غير ما تاخد شنطتك. 

مدحت ضرب جبينه بايده وقال… اخ نسيت انزلها ياعني ياسعاد مش عارفه تجبيها معاكي بدل ما تطلعني الدور التاني. 

سعاد بذهول قالت… هو في ايه يامدحت اشلها ازاي ايد شيله شنطتي اللي قد شنطتك خمس مرات وايدي التانيه فيها شنطه الأكل والشاي. 

طلع جاب الشنطه وحطها في شنطة العربية سعاد لفت انتباها رسائل وراء بعض على تليفونه لسه بتمد ايدها تاخد التليفون من على طبلوه العربية اتخضت من ايد مدحت اللي اتحطت على ايدها وقال… سعاد من امته بتخدى تلفوني من غير ما تعرفني. 

سعاد بذهول… مخصلش حاجه يا مدحت انا كنت هنزل ادهولك واقولك شكل في حاجه مهمه تبع الشغل في رسايل كتير وراء بعض. 

مدحت ركب العربية وشغلها وساق وهو بيقول بتوتر…  ايوا هم في الشغل بعتين بيستعجلوني في مشكله وعوزني اصلحها. 

سعاد… بس انت قولت لي انك  واخد اجازة اسبوع عشان تخرجني  قبل ما تنشغل في الشغل ومش هتعرف زميلك انك راجع . 

مدحت بتوتر… هاه ايوا ما هودا اللي هيحصل عشان كدا خفت تفتحي الفون يظهر عندهم اني شفت الرسايل  ومقدرش ارفض اروح الشركة اشوف هي اي المشكله. 

سعاد عملت نفسها مصدقاه… اي رايك تاخد سندوتش تكله. 

مدحت… ياريت انا ميت من الجوع. 

عطته سعاد الاكل واتوتر مدحت اول ما رجع رسائل  غالواتس من جديد.

دسعاد…  دى باين لها مشكلة كبيرة اوى اللى مخليهم في الشغل يبعتولك رسايل بدل ما يرنوا عليك اسرع. 

مدحت بتهته… اصل انا حاظر ارقامهم فون فتلقيهم مش قدمهم غير الرسايل وكدا. 

سعاد هزت راسها وقالت… حاظر ارقام كلعليا قيلك. 

مدحت… ها  ايوا لا طبعاً سيبك من الشغل والرسايل انا سعيد اوى انك هتقعدي معايا الشهر دا اصبح بوشك واتمسي بوشك واكل احلى اكل من ايدك.

ن

سعاد بستمغراب… شهر! مش متفق معايا هقعد على طول وكل فترة ننزل اجازة نزور فيها اهلي واهلك. 

مدحت شتم نفسه في سره وقال… يخربيت غبائك يا مدحت مش كنت تتهبب أ لسانك زى امك ما قالت وبعدين مسربع ليه مش بترد امكن العروسه متعجبكش ولا متبقاش حلوة زى سعاد وامك واختك من كرههم لسعاد شيفنها اجمل واحلي من سعاد.

سعاد…في ايه يا مدحت مبتردش عليا عشان ليه سرحان كدا ولا كاني بكلمك. 

مدحت بلجلجه… اص اصل حصل حاجه في الشغل احتمال كبير اوى نغير الموقع ووقتها الشركه هتدي الشقه لمهندس تاني ومش هينفع تعيشي معايا في الصحراء وكدا فنقضي الشهر دا مع بعض وبعدين نشوف الموضوع هيرسي على ايه. 

سعاد صدقته وبحزن  قالت… هو دا سبب توترك وسرحانك متزعلش يا حبيبي ان شاء الله من هنا لنهاية الشهر  تقنع المدير بان حد من زمايلك يروح بدالك لو موفقش ارجع انا بيتنا وكل اجازة تنزل زى العادة. 

مدحت ابتسم واتنهد وكلم نفسه بهمس… الحمدلله برافوا عليك يا مدحت ياجن اهو زله لسانك هتخليك تشوف موضوع العروسة دى بروقان لو رسي على جواز اهي تنزل مصر تقعد في البيت ولا زى امي ما قالت تقعد عندها وانا اشوف نفسي واجرب موالت الحقن المجهري دى لو اصرت العروسه على خلفه.

تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا








تعليقات

close