رواية غرفه ثعابين الفصل الرابع عشر 14 بقلم محمد طه
رواية غرفه ثعابين الفصل الرابع عشر 14 بقلم محمد طه
_بكر بسعاده..شكلنا كده هنبيع سم وثعابين..بس يا ريت يكونوا زي الأرانب..البطن تكون بالعشره والخمستاشر
(وصفاء كانت واقفه ورا الباب وسمعت)
_بكر بإبتسامه وقرب على قفص الثعابين..يا تري بقي إنتو بتولدو ولا بتبيضو ولا إيه حكايتكم بالظبط..دي شكلها كده هتلعب معاك يا بكر وهيبقي عندك مزرعه ثعابين..ومزرعه الثعابين دي هتغطي على اللي أنا ناوي عليه..ومفيش حد هيشك ف أي حاجه..متسهله معاك يا بكر وماشيه حلاوه..ربنا بس يهدي علينا صفاء وما تبوظلناش كل حاجه (وقرب وشه من قفص الثعابين) خدو راحتكم يا حلوين عالآخر..وما تقلقوش مش هبعدكم عن بعض أبدا..بقلم..محمد طه
_كل دا وصفاء لسه واقفه ورا الباب وسامعه كلام بكر واللي ناوي عليه..وبعدين دخلت أوضتها من غير ما بكر يحس بيها أو يعرف إنها سمعت حاجه
_صفاء ف سرها..عايز تعمل مزرعه ثعابين يا بكر عشان تغطي على اللي هتعمله..شكلك كده يا بكر ناوي على مصيبه كبيره..وإنتي يا صفاء لو وقفتي قصاده..يبقي الكابوس هيتحقق وبكر مش هيسمي عليكي..بكر خلاص ما بقاش شايف ولا سامع غير شيطانه..الروايه حصري على صفحه محمد الشاعر
هتعملي إيه يا صفاء وهتتصرفي إزاي..أنا مستحيل أسيبه يقلبلي البيت مزرعه ثعابين..طب أعمل إيه..
أحطلهم سم ف الأكل..سم إيه يا صفاء بس..لما دا هما اللي بينتجو السم هيمو،تو بيه إزاي..ومش هينفع أدفنهم..أنا أصلا مش هقدر أقرب من القفص اللي هما فيه..هتعملي إيه يا صفاء ف المصيبه دي
(تاني يوم)
_صفاء بجديه..بقولك إيه يا بكر..أنا عايزه أشتغل
_بكر باستغراب..هتشتغلي إيه يا صفاء..وبعدين هوا إنتو ناقصكم حاجه..بقلم..محمد طه
_صفاء بغضب..ناقصنا اللقمه الحلال يا بكر
_بكر بغضب بعد ما ضر،بها بالقلم..هوا أنا بأكلكم حرام يا صفاء..ما أنا دلوقتي شغال بما يرضي الله..
ومصاريفنا كلها من بيع السم اللي ببيعه..ولا دي إنتي شيفاها إني بنصب على الثعبان ولا يكونش بسرق منو السم بالإكراه
_صفاء بدموع وخوف..أنا سمعتك إمبارح وأنته بتكلم نفسك ف أوضه الثعابين
_بكر بغضب..بتتصنتي عليا يا صفاء..وسمعتي إيه بقي إن شاءالله
_صفاء..سمعتك وأنته بتقول إنك ناوي تعمل مزرعه ثعابين عشان تغطي على المصيبه اللي أنته ناوي عليها وعايزني أساعدك فيها..وأنا مش هساعدك يا بكر
_بكر بتوتر وعطالها ضهره عشان يداري تعبيرات وشه..مصيبه إيه يا صفاء اللي أنا ناوي عليها..هوا إنتي دماغك راحت لفين..أنا المصلحه اللي كنت عايزك تساعديني فيها (ولف وبصلها) تبقي موضوع الحفر على الآثار..بقلم..محمد طه
_صفاء بغضب..أنته كداب يا بكر..أنته ناوي على مصيبه أكبر من كده..وأنا مش هساعدك
_بكر..وأنا قولتلك قبل كده يا صفاء إني مش هجبرك على إنك تساعديني..بس كل اللي مطلوب منك إنك تبقي خرسا وعميا وطرشا
_صفاء بغضب بعد ما أتأكدت إن بكر ناوي على مصيبه..وأنا من بكره هنزل أشتغل ومن اللحظه دي مفيش جنيه من فلوسك هيتصرف على عيالي (وسابته وراحت عشان تدخل أوضه الثعابين لقيتها مقفوله وبكر مغير القفل)
_صفاء بغضب..أنته غيرت قفل الأوضه دي ليه
_بكر بهدوء..وإنتي عايزه إيه من الأوضه دي
_صفاء..عايزه الثعبان الهادي
_بكر بإبتسامه مكر..وعايزه الثعبان الهادي ليه..ناويه تشتغلي حاوي وتنصبي على الناس
_صفاء بغضب..أفتح الأوضه يا بكر وما لكش دعوه باللي أنا ناويه عليه..بقلم..محمد طه
(وراح بكر فتحلها الأوضه ودخلت صفاء أخدت الثعبان الهادي بالقفص بتاعه وراحت على أوضتها وقفلت على نفسها وسابت بكر يضرب أخماس ف أسداس وبيسأل نفسه هيا هتعمل إيه بالثعبان ده)
_قعدت صفاء ف أوضتها قصاد الثعبان وفضلت تبصله والثعبان عمال يروح وياجي ف القفص قدامها وزي ما يكون الثعبان فرحان إنو خرج من الأوضه اللي كان فيها
_وبدأت صفاء تحط إيدها على القفص وأول ما الثعبان يقرب من إيدها تشيل إيدها بسرعه لأنها برضوا خايفه من الثعبان أحسن يغدر بيها..لكن واحده واحده خوفها بدأ يقل تدريجيا وبدأت تتشجع وتحط إيدها على القفص وبدأ الثعبان يقرب من إيدها ويلمسها وزي ما يكون بيبوس إيدها وهيا خايفه وف نفس الوقت مش مصدقه إستجابه الثعبان معاها
_وبدأت صفاء تتشجع أكتر وفتحت باب القفص ودخلت إيدها جوه القفص وبدأت تلمس الثعبان والثعبان عمال يلف ف القفص وأكنه طاير من الفرحه وما حاولش إنو يخرج من القفص اللي بابه مفتوح وممكن يخرج منو بكل سهوله
_وبعدين صفاء مسكت الثعبان وخرجته من القفص وكانت جايبه أكل معاها وبدأت تأكله والثعبان بقي زي ما يكون إبنها التالت؟
تابع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق