رواية غرفه ثعابين الفصل الخامس عشر 15 بقلم محمد طه
رواية غرفه ثعابين الفصل الخامس عشر 15 بقلم محمد طه
_وبعدين صفاء مسكت الثعبان وخرجته من القفص وكانت جايبه أكل معاها وبدأت تأكله والثعبان بقي زي ما يكون إبنها التالت؟
_وبدأت صفاء تدرب فيه وتعلمه شويه حركات والثعبان متجاوب معاها بطريقه غريبه جدا.. وزي ما يكون فاهم هيا عايزه إيه.. وصفاء بدأ خوفها من الثعبان يتلاشي نهائيا وبقت بتتعامل معاه أكنو عيل من عيالها..الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر
_الموضوع دا أخد مع صفاء حوالي يومين تلاته لحد ما دربت الثعبان وأخدت عليه والثعبان أخد عليها وبعدين صفاء قررت إنها تخرج تشتغل بالثعبان وتروح ف أماكن التجمعات وتعمل استعراضات بالثعبان..وشالت صفاء الثعبان على أكتافها وغطته بهدومها وأخدت عيالها وقصدت باب رزق
_وطبعا بكر ما أعترضش على شغل صفاء لأن دا ف مصلحته..بقلم..محمد طه
_بكر بهدوء..رايحه فين يا صفاء
_صفاء بنظره غضب..أنته شايف إيه
_بكر وهوا باصص على هدوم صفاء..أنا شايف إن ديل الثعبان ظاهر من هدومك..وشايف إني لازم أفكرك بكلامك وأقولك خلي بالك من نفسك عشان دا ثعبان وممكن يغدر بيكي ف أي وقت
_صفاء بغضب..وأنا شايفه يا بكر إني كنت غلطانه..
وإن الغدر دا بيجري ف دم البني آدميين مش الثعابين
_بكر بهدوء وغضب..قصدك إيه يا صفاء
_صفاء بغضب..ما قصديش يا بكر..أنا طالعه أشتغل ف النور وبالحلال..عندك إعتراض
_بكر..هتشتغلي إيه يا صفاء..وهتشتغلي إزاي بالعيال
_صفاء..هشتغل اللي هشتغله يا بكر..والعيال لو أنته شايف إنك هتاخد بالك منهم هسيبهملك
(بكر ما ردش عليها وسابها ودخل أوضه الثعابين وصفاء أخدت العيال وخرجت)..بقلم..محمد طه
(ف غرفه الثعابين)
_بدأ بكر ينضف الأوضه من التراب بتاع الحفره وخرج التراب كله برا الأوضه وبعدين فرش حسيره على الحفره عشان يداريها..وبدأ ينظم ترتيب الأوضه
_بكر بهدوء وصوت واطي..كده تمام أوي يا بكر..
والمكان بقي جاهز لإسقبال الضيوف..وموضوع شغل صفاء دا جالك على الطبطاب وف مصلحتك..يعني طول النهار هتكون برا البيت وهتيجي آخر النهار مقتو،له من التعب وهتنام طول الليل ولا هتدري بحاجه ولا هتحس بحاجه
_وأنته يا بكر أهم حاجه تاخد بالك وتركز عشان كل خطوه لازم تكون بحساب ومدروسه كويس (وبعدين ولع سيجاره وقرب من قفص الثعابين) هوا مين فيكم الدكر ومين فيكم ال نتايه..طيب ال نتايه اللي فيكم تقولي.. هتولدي أمتي ولا هتبيضي أمتي..وفيه حاجه كمان عايزكم تقولولي عليها..ولا أقولكم هخلهالكم مفاجأه وأنا متأكد إنها هتعجبكم..(وأخد نفس من السيجاره ويطفيها) دي لازم تعجبكم
(عند صفاء)
_صفاء خرجت من القريه اللي عايشه فيها وراحت قريه محدش يعرفها فيها وأختارت مكان فيه تجمعات كتير وناس رايحه وجايه
_وقعدت صفاء وعيالها جنبها وبدأت صفاء تطلع الثعبان وتلعب بيه والناس بدأت تشوفها وكانوا خايفين منها والكل كانوا بيقولوا إنها مجنونه وفيه ناس كانوا عايزين يطلبولها الحكومه
_وبعد كده فيه ناس بدأو يقربوا منها ويتفرجو على الثعبان وبدأت الناس تتلم حواليها وصفاء بدأت تسيب الثعبان على الأرض وتشاور ليه إنو يروح بعيد ويرجعلها تاني والثعبان ينفذ اللي هيا عيزاه وبدأ يبعد عنها ويرجعلها تاني..بقلم..محمد طه
_وبعدين بدأت صفاء تشاورله إنو يطلع فوق ف الهوا ويلف نفسه ف الهوا وينزل.. وبالفعل الثعبان يستجيب وينفذ اللي صفاء عيزاه والناس بدأت تتجمع وتكتر والناس مستغربين إزاي الثعبان بيسمع كلامها وإزاي بيعمل الحركات دي ومع كل عرض صفاء بتعمله هيا والثعبان الناس يسقفولها ومبسوطين جدا وبدأو يطلعوا فلوس ويرموها ل صفاء
_وبدأت صفاء تقوم تقف عشان تعمل عرض بالثعبان وهيا واقفه وسابت عيالها قاعدين والناس بدأو يعملوا دايره كبيره وصفاء والثعبان ف نص الدايره
_وبدأت صفاء تعمل عرض بالثعبان مخيف..وخلت الثعبان يلف حواليها..وبدأ الثعبان يلف حوالين جسمها وصفاء بدأت تتظاهر بالخوف وإن الثعبان بيعصرها وهيمو،تها..
_وبعدين بدأت تعمل إشاره للثعبان بشفايفها إنو يبوسها..وبالفعل الثعبان قفل بوقه وباس صفاء وبعدين فك نفسه من عليها والناس مبسوطه وعمالين يرمو لصفاء فلوس وفضلت صفاء تعمل أكتر من عرض بالثعبان
_وفجأه وصفاء بتعمل عرض بالثعبان..الثعبان يفاجئها ويهرب منها ويجري من بين الناس ف الزحمه والناس اللي واقفين كلهم يخافوا.. وبعد ما الثعبان هرب منها الناس بدأت تاخد فلوسها من صفاء
_وفضلت صفاء حزينه ومستغربه ومش فاهمه إيه اللي حصل للثعبان وليه غدر بيها وهرب منها وبعدين راحت لعياله وقلبها وقف من الصدمه والخوف لما شافت ندي بنتها بس اللي قاعده ف مكانها وأخوها مش جنبها
_وف لحظه صفاء خسرت إبنها والثعبان والفلوس؟
تابع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق