رواية غرفه ثعابين الفصل الحادي وعشرون 21بقلم محمد طه
رواية غرفه ثعابين الفصل الحادي وعشرون 21بقلم محمد طه
_ووقعت صفاء على الأرض والثعبان ما زال لافف على رجليها؟
_والثعبان ما كانش عاطيلها وشه عشان صفاء ما تخافش منو.. وفعلا صفاء ما كنتش خايفه لكن كانت مستغربه الثعبان بيعمل ليه كده..لكن فهمت إن الثعبان مش عايزها تخرج من الأوضه
_وبدأت صفاء تملس على الثعبان بإديها والثعبان بدأ يخف الضغط على صفاء وبدأ يفك نفسه من على رجليها وقامت صفاء من على الأرض وراحت قعدت على السرير وسبحان الله الثعبان راح دخل القفص بتاعه لوحده..بقلم..محمد طه
_وفضلت صفاء قاعده على السرير ودماغها ما بطلتش تفكير لحد ما دخلت لنص الليل وهيا بتفكر هتعمل إيه مع بكر..وبدأت صفاء تنعس وخلاص النوم غلبها وهتنام.. وفجأه تسمع صوت باب البيت بيتفتح
_وكان بكر والمرادي مكنش معاه ضيف واحد.. دا كان معاه أتنين.. وصفاء بعد ما كانت هتنام خلاص.. النوم طار من عنيها وفاقت وراحت وقفت ورا باب أوضتها عشان تسمع وتشوف إيه اللي هيحصل وعرفت من كلامهم إن فيه أتنين مع بكر مش واحد وقررت صفاء إنها هتخرج تمشيهم ومش هتسيب بكر يأذيهم
_بكر بصوت هادي..أتفضلو يا شباب
_والله يا عم بكر إحنا ما عارفين نشكرك إزاي على اللي حضرتك بتعمله معانا ده
_بكر..لا شكر على واجب..إنتوا ولاد بلدي وإحنا أهل وأنا أخدمكم بعنيه
_بقولك إيه يا عم بكر..هوا حضرتك متأكد من الراجل اللي هيسفرنا ده..أحسن ينصب علينا
_أصل إحنا يا عم بكر مش مصدقين إننا هنسافر إيطاليا وبنص المبلغ بس..بقلم..محمد طه
_بكر بغضب..يعني عمكم بكر هيروح يسلمكم لأي حد كده وخلاص من غير ما أكون متأكد منو..وبعدين اللي هيسفركم دا أنا مش أول مره أتعامل معاه..وفوق كده أنا هبقي معاكم خطوه بخطوه لحد ما تركبو المركب (ويبتسم) ولو عايزيني كمان أركب معاكم المركب وأسافر معاكم أنا معنديش مانع.. بس بشرط
_شرط إيه يا عم بكر
_بكر بضحكه..تدفعولي ال25 ألف جنيه بتوعي..مهو مش معقوله الراجل هيخليني أسافر معاكم ببلاش
_وتتعالي الضحكات وصفاء واقفه ورا باب أوضتها مستنيه لما بكر يطلب منهم الدخول ف أوضه الثعابين وبعدين تخرج وما تخليهمش يدخلوها
_لكن صفاء أتفاجئت لما سمعت بكر بيستأذنهم إنو هيدخل أوضتها وإنو جاي عندها وبسرعه صفاء خمنت إنو جاي يتأكد إنها نايمه وبسرعه صفاء جريت على سريرها وعملت نفسها نايمه
_لكن صفاء أتفاجئت للمره التانيه إن بكر بيخبط على باب أوضتها وعايز يصحيها وبالفعل قامت صفاء وراحت فتحت الباب وكانت بتمسل إنها كانت نايمه
وما تعرفش إيه اللي بيحصل برا
_بكر بإعتذار..معلش يا صفاء إني صحيتك من النوم..
بس أنا فيه ضيوف معايا بره..وكنت عايزك تيجي تحضري اللي بيحصل عشان تتأكدي إني ماشي ف السليم..بقلم..محمد طه
_صفاء بعدم فهم..أنا مش فاهمه حاجه
_بكر..فيه أتنين شباب معايا بره ف الصاله..وأنا أتفقتلهم مع واحد إنو هيسفرهم..وهيديني عمولتي خمسه ف الميه على كل واحد
_صفاء بغضب..مش مصدقاك يا بكر
_بكر بهدوء..ما أنا جاي أصحيكي من النوم وعايزك تحضري اللي بيحصل عشان تصدقيني يا صفاء.. والعربيه اللي هتاخدهم للمركب قدامها ساعه وهتوصل وأنا هروح معاهم أوصلهم لحد المركب ولو عايزه تيجي معانا وتشوفيهم بعنيكي وهما بيركبو المركب أنا معنديش مانع
الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر
_صفاء..أيوه يا بكر رجلي على رجلهم لحد ما أشوفهم بيركبو ف المركب
_بكر وهوا بيشاور ناحيه الباب..أتفضلي قدامي
(ف الصاله)
_بكر..أعرفكم يا شباب بخالتكم صفاء (وقطع كلامه اللي عملوه الأتنين الشباب أول ما شافوا بكر وصفاء)
_الأتنين الشباب كانوا قاعدين وفجأه وقفوا بسرعه وبدأوا يرجعوا لورا وظهر على ملامحهم الخوف
_صفاء باستغراب..هما خافوا فجأه كده ليه..هما شافوا عفريت..هما مالهم يا بكر خايفين ليه كده
_بكر باستغراب وعدم فهم..والله ما أعرف يا صفاء هما مالهم..(ويوجهلهم الكلام) إنتو خايفين ليه
_واحد منهم بخوف وحروف متقطعه..ب ب ب بص وراك يا عم بكر..بقلم..محمد طه
_بكر يتلفت حواليه ويبص وراه وميلاقيش حاجه
_بكر بعدم فهم..مفيش حاجه ورايا..ما تقولولي إنتو خايفين من إيه..دا أنا جايبلكم خالتكم صفاء عشان تطمنوا.. وهتروح معانا توصلكم لحد المركب
_واحد منهم بخوف..ف ف ف فيه ثعبان واقف وراكم يا عم بكر
_وكان الثعبان الهادي خرج ورا صفاء من غير ما صفاء وبكر ياخدوا بالهم منو
_بكر بص للثعبان وبعدين بصلهم وبكل هدوء..هوا أنا إسمي إيه
_واحد منهم بخوف..حضرتك عم بكر
_بكر بهدوء..عمك بكر إيه
_واحد منهم بخوف..عم بكر الحاوي
_بكر بهدوء..طيب..يعني عايزين الحاوي يبقي ف بيته إيه.. قطط..أكيد يعني هيبقي فيه ثعابين ف البيت (وبص لصفاء) دخلي الثعبان دا جوه يا صفاء وتعالي
_وأخدت صفاء الثعبان ودخلته أوضتها وحطته ف القفص بتاعه وقفلت عليه وبعدين خرجت عند الضيوف وقبل ما تقعد أعتذرتلهم على الموقف اللي حصل وخوفهم من الثعبان ولسه هتقعد
_بكر..إيه يا صفاء..إنتي عايزه الضيوف يقولو عليكي بخيله ولا إيه..وبعدين لسه فاضل ياجي ساعه لحد ما العربيه اللي هتوصلهم للمركب توصل..إعملي كوبايتين شاي للضيوف..بقلم..محمد طه
_وبالفعل صفاء راحت دخلت المطبخ تعمل الشاي وكانت مركزه على بكر وعينها عليه لأنها مش مطمنه ومش مصدقه الكلام اللي بكر قالهولها..لكن بتتمني إن بكر يكون ربنا هداه
_وعملت صفاء الشاي بسرعه وخرجت للضيوف وقدمتلهم الشاي وقعدت معاهم
_بكر..أتفضلو يا شباب أشربو الشاي..وأوعو تنسو بقي عمكم بكر وأنتو ف إيطاليا..وتبقو تبعتولي كده هديه حلوه
_نوصل إحنا بس يا عم بكر وكل اللي نفسك فيه هنبعتهولك..وخالتي صفاء هيا كمان هنبعتلها أحلي هدايا من إيطاليا
_وبعد ما الضيوف شربوا الشاي..وفات حوالي ربع ساعه..بدأ يظهر عليهم أعراض غريبه..وبدأ يخرج من بُقهم ريم أبيض زي الرغاوي وقطعوا النفس وما،توا ف لحظه واحده؟
_تابع؟
_تفتكروا بكر ورط صفاء ولا الصدفه لعبت دورها مع بكر؟
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات
إرسال تعليق