القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرفه ثعابين الفصل الثاني وعشرون 22بقلم محمد طه

 

رواية غرفه ثعابين الفصل الثاني وعشرون 22بقلم محمد طه






رواية غرفه ثعابين الفصل الثاني وعشرون 22بقلم محمد طه


_وبعد ما الضيوف شربوا الشاي..وفات حوالي ربع ساعه..بدأ يظهر عليهم أعراض غريبه..وبدأ يخرج من بُقهم ريم أبيض زي الرغاوي وقطعوا النفس وما،توا ف لحظه واحده؟..بقلم..محمد طه 


(قبل ما يمو.توا)


_بعد ما صفاء قدمتلهم الشاي وشربوه بدأ يظهر عليهم أعراض غريبه وصفاء بدأت تخاف وجسمها بدأ يتنفض من الخوف وما بقتش عارفه تعمل إيه ومش فاهمه إيه اللي بيحصلهم وعماله تستنجد ببكر لكن بكر كان هادي جدا ومظهرش على ملامحه أي قلق أو توتر..دا بالعكس حط رجل على رجل وطلع سيجاره يشربها وصفاء من كتر الخوف اللي سيطر عليها صوتها مش طالع وهيا بتستنجد ببكر 


_صفاء بصوت يكاد أن يسمع..هما مالهم.. إيه اللي بيحصلهم يا بكر..أتصرف يا بكر وأعمل حاجه..دول بيمو،توا يا بكر 


_بكر بهدوء وبرود..لما يمو،توا هبقي أتصرف يا صفاء..وبعدين هوا إنتي حطيتيلهم إيه ف الشاي 


_صفاء بصدمه وذهول..شاي إيه يا بكر..أنا ما حطتش حاجه..ما حطتش حاجه يا بكر (ودموعها كانت نازله زي المطر)..بقلم..محمد طه 


_بكر بهدوء..ما حطتيش حاجه إيه بس يا صفاء..

الشباب كانوا زي الفل وبيضحكو وبيهزرو..وما حصلهمش اللي حصلهم دا إلا بعد ما شربوا الشاي اللي إنتي عملتيه ليهم..دول كانوا هيجيبولك معاهم هدايا من إيطاليا..ليه بس تعملي فيهم كده 


_صفاء وقعت على الأرض وما بقتش قادره تتحكم ف أعصابها من اللي بيحصل قدامها للضيوف ومن اللي بتسمعه من بكر وإنو بيتهمها بقت،لهم 


_صفاء بدموع وخوف..أنته بتقول إيه..بتقول إيه..أنا ما عملتش حاجه..ما عملتش حاجه..أنته اللي عملت كل دا عشان تورطني معاك..أنا مش هسيبك يا بكر..

ومش هسكت..مش هسكت يا بكر 


_بكر بهدوء..هتسكتي يا صفاء..ومش برضاكي دا غصب عنك..وحتي لو أنا اللي قت،لتهم..ف إنتي ساعدتيني وعملتيلهم الشاي المسموم وقدمتيه ليهم 

إنتي دلوقتي بقيتي مشاركه ف ق،تل أتنين يا صفاء.. يعني مفيش قدامك غير إنك تسكتي..وإلا هنروح إحنا الأتنين بقي على الإعد،ام..واولادنا بقي يتشردو ف الشوارع أو يدخلوا الأحداث 


_صفاء ما ردتش عليه وحاولت تسند نفسها ودخلت أوضتها بالعافيه وقفلت الباب وراها وبتتمني إن اللي حصل دا يكون كابوس وما يكونش بجد وراحت أترمت على السرير جنب أولادها والثعبان الهادي كان غاضب وهايج ف القفص بتاعه وكأنه حاسس بصفاء 

الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر 


_تاني يوم النهار طلع وصفاء مرميه على السرير وهيا مش عارفه هيا نامت ولا ما نامتش واللي حصل بالليل دا كان كابوس ولا حقيقه لكن أتأكدت إن اللي حصل كان حقيقه لأن جسمها كله كان بيتنفض من الخوف وصوره الأتنين الشباب وهما بيمو،توا قدام عنيها مش عايزه تفارق خيالها..بقلم..محمد طه 


_قامت صفاء بالعافيه وراحت عند الثعبان الهادي وفتحتله القفص وخرجته وكلمته وهيا كأن روحها بتطلع..عضني أنا عايزه أمو،ت..يلا عضني وريحني وبدأت صفاء تقرب بق الثعبان من رقبتها والثعبان قافل بقه ولما لقيت الثعبان رافض يعضها سابته وراحت على أوضه الثعابين عشان الثعبان المؤذي يعضها وكان بكر ف الأوضه وبيشرح الجثتين 


_وأول ما صفاء دخلت الأوضه وشافت اللي بيعمله بكر ما قدرتش تستحمل المنظر وأستفرغت وخرجت من الأوضه بسرعه ..لكن أصرت إنها تدخل الأوضه تاني لأنها خلاص أخدت القرار إنها تمو،ت وتخلي الثعبان المؤذي يعضها 


_ودخلت الأوضه وما رضيتش تبص على بكر وعلى اللي بيعمله وراحت على قفص الجوز الثعابين وأتصدمت لما شافت عدد كتير من البيض ف القفص مع الثعابين أكتر من خمسين بيضه 


_وبعدين صفاء اتراجعت وقالت لو الثعبان عضها بكر هيحاول ينقذها زي المره اللي فاتت وبعد كده شيطانها قالها إنها عشان تكفر عن الذنب اللي عملته يبقي لازم تمو،ت بنفس الطريقه اللي قت،لت بيها الأتنين الشباب وبسرعه راحت على المطبخ وعملت كوبايه شاي وشربتها بدون تفكير أو تردد وبعدين دخلت الأوضه عند بكر..بقلم..محمد طه 


_صفاء بأنفاس محبوسه..يبقي خلي بالك من خالد وندي يا بكر..وأنا مش مسامحاك..مش مسامحاك 


_بكر بهدوء..وأنا ما طلبتش منك تسامحيني يا صفاء.. وبعدين إيه خلي بالك من خالد وندي..هوا إنتي هتسيبي البيت وهتطفشي ولا إيه يا صفاء 


_صفاء بغضب وكره..أنا هسيبلك الدنيا كلها يا بكر..

هسيبلك الدنيا تشبع بيها..أنا عملت كوبايه شاي وشربتها عشان أكفر عن اللي عملته عن غير قصد 


_بكر بهدوء وبرود..طيب روحي أعمليلي كوبايه شاي أنا كمان يا صفاء..أصل أنا نسيت أشرب الكوبايه اللي عملتيهالي بالليل (ويضحك)


_صفاء بغضب وجديه..أنا ما بهزرش يا بكر..أنا عملت كوبايه شاي وشربتها وذنبي وذنب اللي ما،تو دول ف رقبتك ليوم الدين 


_بكر بهدوء..عالفكره يا صفاء أنا نضفت كل حاجه..

وشيلت السكر المخلوط بالسم..يعني يا تيجي تساعديني..يا إما تروحي تناميلك شويه وريحي أعصابك..عشان أنا مش فاضي للدراما اللي إنتي عملاها دي..عايز أخلص الجثتين دول عشان عايز أروح أجيب أقفاص للثعابين الصغيره اللي طالعه دي 

(ويبص على البيض اللي ف قفص الجوز الثعابين) 

ولا إنتي مش واخده بالك من الخير اللي ربنا باعتهولنا ده..دول طلعوا أقوي من الأرانب بمراحل

شوفي البطن الواحده جايبه كام بيضه 


_صفاء بكل غضب وكره وقرف بصقت عليه وسابته وخرجت من الأوضه وراحت على أوضتها وأخدت أولادها ف حضنها ومن كتر التعب والتفكير والإرهاق راحت ف النوم وصحيت تاني يوم الصبح لأنها كان بقالها كتير ما نامتش وأخدت أولادها وسابت الثعبان الهادي ف القفص بتاعه وخرجت من البيت وفضلت ماشيه بأولادها لحد ما وصلت قدام قسم الشرطه 


_ومن غير أي تفكير أو تردد دخلت القسم تبلغ عن جوزها وعن نفسها 


_خير يا ست إنتي عايزه إيه 


_صفاء بخوف..جايه أبلغ عن جريمه ق،تل 


_طيب أستني هنا لما الظابط ياجي 


_والظابط أتأخر وصفاء كانت عايزه تمشي لكن العسكري ما رضيش يخليها تمشي لحد ما الظابط ياجي وهددها بالحبس وأول ما الظابط وصل العسكري دخلها للظابط 


_الظابط..العسكري قال إنك جايه تبلغي عن جريمه ق،تل..أقعدي وأحكيلي كل اللي تعرفيه 


_صفاء بخوف..جوزي ق،تل 3 أشخاص..وأنا ساعدته ف ق،تل أتنين من غير ما أعرف 


_الظابط بعد ما عرف منها كل التفاصيل أستدعي العسكري 


_الظابط للعسكري..خد منها العيال دي وأرميها ف الحجز وحضرلي قوه بسرعه؟


تابع؟

تكملة الرواية من هناااااااا  

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close