القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرفه ثعابين الفصل الثالث وعشرون 23بقلم محمد طه

رواية غرفه ثعابين الفصل الثالث وعشرون 23بقلم محمد طه






رواية غرفه ثعابين الفصل الثالث وعشرون 23بقلم محمد طه


_الظابط للعسكري..خد منها العيال دي وأرميها ف الحجز وحضرلي قوه بسرعه؟


_وأول ما العسكري راح ياخد من صفاء أولادها..صفاء مسكت ف أولادها وما رضيتش تسيبهم وقام العسكري ضار،بها بالقلم عشان تسيب العيال وف اللحظه دي صفاء قامت من النوم لقيت نفسها لسه نايمه ف بيتها وأولادها نايمين جنبها..بقلم..محمد طه 


(رجوع للوقت الحاضر)


_صفاء بتنهيده وصوت واطي..يا ريتني كنت روحت بلغت عنك يا بكر وكنت حميتك من نفسك ومن شيطانك..الله يسامحك يا بكر..الله يسامحك 


(صوت خبط على الباب)


_صفاء..أدخل 


(وكان خالد وندي ودخلوا قعدوا جنبها على السرير)


_ندي بخوف..ماما إحنا من ساعه ما عرفنا إن فيه ثعبان ف البيت وإحنا خايفين ننام 


_خالد..إحنا حاسين إنو هيطلعلنا ف أي لحظه ومن أي مكان..إحنا لا عارفين نذاكر ولا عارفين ننام ولا عارفين نعمل حاجه.. غير إننا بنفكر لما الثعبان يطلعلنا هنتعامل معاه إزاي 


_ندي بخوف..يا ماما أبوس إيدك..أسمعي كلامنا مره واحده بس وتعالي نبيع البيت دا ونشوفلنا بيت غيره 


_خالد..وأنا فيه واحد صاحبي أبوه سمسار..يعني ف خلال يومين هيبعلنا البيت دا ويجبلنا بيت غيره 


_صفاء بهدوء..خلصتو كلام ولا لسه فيه حاجه عايزين تقولوها تاني..بقلم..محمد طه 


_ندي..خلصنا يا ماما ومستنيينك تردي علينا 


_صفاء بهدوء..لو كنتو خايفين من الثعبان..ف الثعبان دا آخر حاجه ممكن تخافوا منها..ولو البيت دا أتباع ودا طبعا مستحيل هيحصل طول ما أنا عايشه..ف الثعبان دا هاخدو معايا ف أي مكان هكون فيه 


_ندي..معلش يا ماما هوا أنا مقصدش أتريق..بس هوا ليه حضرتك بتتكلمي عن الثعبان وبتتعاملي معاه زي ما يكون أخونا التالت 


_خالد..يا ماما دا ثعبان..يعني حتي لو مكنش مؤذي..

ف أسمو وشكله ووجوده ف البيت يخوف 


_صفاء بهدوء..مش عايزه أسمع كلام تاني عن الثعبان ده.. وأعتبرو إن مفيش حاجه ف البيت وعيشو حياتكم عادي..لأن لو خيرتوني بينكم وبين الثعبان هختار الثعبان..ف ياريت منتكلمش ف الموضوع دا نهائيا..وأتفضلو بقي على أوضتكم عشان عايزه أنام

الروايه حصري فقط على صفحه محمد الشاعر 


_ندي بعصبيه..على أوضتنا إيه بس يا ماما..بنقولك خايفين ومرعوبين..تقوليلنا على أوضتنا ونعيش حياتنا عادي..دا أنا حاسه إني هفتح الدولاب هلاقي الثعبان طالع ف وشي 


_صفاء بغضب..وحاسه ليه ما نخليها بجد..(وتنادي بصوت عالي) هااااااااااااااادييييييييييي 


_ومفيش ثواني وكان الثعبان خرج من أوضه الثعابين وجا عند صفاء وصفاء شالته على أكتافها وهيا قاعده على السرير وخالد وندي أول ما شافوا الثعبان داخل الأوضه خافوا واترعبو وقامو من جنب أمهم وأتمسمرو على الحيطه من الخوف 


_وبدأت صفاء تشرح للثعبان وتشاورله بإيدها إنو يخرج من الأوضه ويدخل الأوضه اللي جنبها ويدخل ف دولاب الملابس 


_وخالد وندي واقفين خايفين ومش فاهمين أمهم بتقول إيه للثعبان وبعد كده الثعبان خرج من الأوضه عشان ينفذ كلام صفاء..بقلم..محمد طه 


_صفاء بغضب..يلا على أوضتكم..وما تنسوش تفتحوا الدولاب للثعبان عشان من النهارده هيبات معاكوا ف الدولاب..ويا ريت ما تعملولوش إزعاج عشان هادي بيحب الهدوء 


_وخالد وندي لسه واقفين ولازقين ف الحيطه من الخوف ومش مستوعبين اللي بيحصل واللي أمهم بتعمله وما ردوش على أمهم 


_صفاء بغضب..هوا إنتو ما سمعتوش أنا قولت إيه ولا أنده لهادي ياجي ياخدكم قدامه 


_وندي من الخوف أغمي عليها ووقعت ف الأرض وخالد بيحاول يفوقها وصفاء نادت بصوت عالي على الثعبان وأول ما سمعوا أمهم بتنادي على الثعبان خالد ساب ندي مرميه على الأرض وجري على أوضتهم وندي كانت بتمسل إن أغمي عليها لأن أول لقيت خالد سابها وجري قامت تجري وراه وخالد أول ما دخل أوضتهم فتح الدولاب والثعبان دخل جوه الدولاب وخالد قفل الدولاب وبعد عنو 


_ندي بخوف وأنفاس سريعه..يا لهوي.. إيه بيت الرعب اللي إحنا عايشين فيه ده 


_خالد بخوف وصوت واطي..وطي صوتك عشان ما نزعجش الأستاذ هادي 


_ندي بخوف وصوت واطي..ثعبان هيعيش معانا ف الأوضه وف الدولاب وسط هدومنا..لأ واسمه هادي.. أمك نادت يا هادي جه هادي.. والموضوع بالنسبه لأمك عادي خالص..دي أكنها بتنده على إبنها..دي لو بتنده عليا أنا مش هاجي بالسرعه دي..طب ودا هيعمل حمام إزاي على هدومنا.. دا أصلا ممكن ياكل الهدوم ويعدمها..يا لهوي يا لهوي وأنا هفتح الدولاب إزاي أصلا وأنا عارفه إن جوه فيه ثعبان..هوا أنته ساكت ليه ساكت ليه..بقلم..محمد طه 


_خالد بخوف وصوت واطي..وإنتي عيزاني أعمل إيه دا إحنا نحمد ربنا إن أمك قالتله يدخل ف الدولاب وما قالتلوش ينام ف وسطينا على السرير (ويوطي صوته أكتر) وبعدين أطمني أنا قفلت باب الدولاب ومش هيعرف يخرج إلا لو حد فتحله 


_ندي بخوف..طمنتني إنته كده..دا ثعبان..يعني ممكن يكون بياكل الخشب ونبص نلاقيه قرقض الخشب وخرج ف أي وقت ونلاقيه ف وسطينا على السرير


_خالد بخوف وصوت واطي..برضوا نحمد ربنا إن هنلاقيه ف وسطينا على السرير وما نلاقيهوش ف أماكن تانيه 


_ندي يذداد خوفها..أماكن تانيه زي إيه يعني..أنته بتطمني ولا بتقلقني أكتر..وربنا ل هسيبلكم البيت دا واطفش..دا أنا عندي أنام ف الشارع ولا إني أقعد ف البيت دا ثانيه واحده 


_وفجأه دخلت عليهم صفاء الأوضه وفتحت الدولاب وأخدت الثعبان وخرجت وخالد وندي مفيش واحد فيهم أتنفس من أول ما أمهم دخلت لحد ما أخدت الثعبان وخرجت وبعد ما أمهم خرجت 


_ندي بخوف وصوت واطي..شوفت أمك بتتعامل مع الثعبان إزاي 


_خالد بخوف وصوت واطي..دا أكنها بتتعامل مع ثعبان سمك مش ثعبان بجد 


_ندي بخوف..دا لو ثعبان سمك المفروض إنها تخاف منو أو على الأقل تحرص منو 


(عند صفاء) 


_صفاء بعد ما أخدت الثعبان من أوضه خالد وندي راحت تتدخلو ف أوضه الثعابين وفتحت الأوضه ودخلت وقفلت الباب وراها وما فتحتش نور الأوضه والأوضه كانت ضلمه والرؤيا منعدمه خالص 


_صفاء بهدوء..خالد وندي عايزين يبيعو البيت يا بكر؟


تابع؟


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

close